Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.860 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:20
Richard schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:28:
[...]

Dat vind ik dan weer wel een interessante toepassing.

Ik vind verder wel dat domotica inderdaad nog in de gadgetfase zit. En je weet ook niet hoelang het meegaat / ondersteund word.

Neem als voorbeeld Luxaflex PowerView Motorisation (Kreeg ik gisteren als advertisement op mijn Facebook).
Een "normale" Luxaflex (met touwtjes) kan met gemak >25 jaar meegaan.

Koop je zo'n PowerView Motorisation; heb je best kans dat er over 3 jaar een veel beter/mooier/handiger systeem is; of dat Luxeflex zegt "Wegens tegenvallende verkopen ondersteunen we de App niet meer" of "App werkt alleen nog maar op Android 8.x Samsung Galaxy SX"
Als dat je overwegingen zijn, koop je ook nooit een nieuwe auto of een andere smartphone? Het argument "als ik nu koop is het over 4-5 jaar misschien wel verouderd" snap ik nooit zo goed. Sure: korte termijn wel, maar 3-5 jaar?

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Bockelaar schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:23:
[...]

Als dat je overwegingen zijn, koop je ook nooit een nieuwe auto of een andere smartphone? Het argument "als ik nu koop is het over 4-5 jaar misschien wel verouderd" snap ik nooit zo goed. Sure: korte termijn wel, maar 3-5 jaar?
Een elektrische huisinstallatie vervang je niet zo gemakkelijk als een auto. Eigenlijk zou je gewoon opnieuw moeten bouwen als je wil aanpassen aan de nieuwe normen. Dus dat begrijp ik wel eigenlijk.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je de installatie van je huis nog eens wilt aanpassen zijn wanden van Masterwall wel handig.
http://masterwall.nl/assortiment/bob-in-home/
Daar zitten door de gehele wand, van boven naar beneden, sleuven om de 20-30 cm.
Als je dan ergens op de wand een lamp wilt hebben boor je een gat en leg je een draad naar de plint waar je deze kan aansluiten op je domotica systeem.

Volgens mij redelijk prijzig maar wel interessant voor de tweaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raies
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 08:02
Domotica is inderdaad niet je lichten via een appje aanzetten. Een heel schakelsysteem aanleggen om 5 ipv 1 lamp aan of uit te zetten of een "alles uit knop" is een hele dure oplossing.

Zoals bartv al aangeeft is het de bedoeling om je huis te automatiseren. Het smarthomesysteem kan dan zelf aan de hand van alle sensoriek bepalen wat het moet doen met verschillende dingen in het huis zoals verlichting, verwarming, zonwering, alarmsysteem, audio enz enz...

Een domotica systeem installeren voor alleen de verlichting is mijns inziens een erg dure aangelegenheid.

Persoonlijk leg ik in mijn huis ook een smarthome systeem aan van Loxone met het volledige pakket aan functionaliteit zoals bartv ook aangeeft. Dit levert mij een hoop comfort en energiebesparing op. En ja...comfort kost meestal wat geld. Leren bekleding in een auto heeft nou ook niet echt een terugverdientijd....

Ik zou degene die het nut van domotica nog niet inzien willen aanraden een keer te gaan kijken in een "echte" smarthome. Dus niet een met wat Hue lampjes of klik aan klik uit. Het maakt niet uit welk merk dat verder is als je maar iets ziet waarbij de verlichting, verwarming, zonwering, alarmsysteem, audio enz enz. geautomatiseerd is. Dan zal het verhaal duidelijker worden en misschien dat jullie nog wel van mening veranderen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 23:03
Raies schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:02:
Domotica is inderdaad niet je lichten via een appje aanzetten. Een heel schakelsysteem aanleggen om 5 ipv 1 lamp aan of uit te zetten of een "alles uit knop" is een hele dure oplossing.

Zoals bartv al aangeeft is het de bedoeling om je huis te automatiseren. Het smarthomesysteem kan dan zelf aan de hand van alle sensoriek bepalen wat het moet doen met verschillende dingen in het huis zoals verlichting, verwarming, zonwering, alarmsysteem, audio enz enz...

Een domotica systeem installeren voor alleen de verlichting is mijns inziens een erg dure aangelegenheid.

Persoonlijk leg ik in mijn huis ook een smarthome systeem aan van Loxone met het volledige pakket aan functionaliteit zoals bartv ook aangeeft. Dit levert mij een hoop comfort en energiebesparing op. En ja...comfort kost meestal wat geld. Leren bekleding in een auto heeft nou ook niet echt een terugverdientijd....

Ik zou degene die het nut van domotica nog niet inzien willen aanraden een keer te gaan kijken in een "echte" smarthome. Dus niet een met wat Hue lampjes of klik aan klik uit. Het maakt niet uit welk merk dat verder is als je maar iets ziet waarbij de verlichting, verwarming, zonwering, alarmsysteem, audio enz enz. geautomatiseerd is. Dan zal het verhaal duidelijker worden en misschien dat jullie nog wel van mening veranderen :-)
Van mening veranderen verwacht ik niet, maar ben wel benieuwd. Of ik er uberhaubt naar wil kijken ligt ook aan de prijs. Wat kost een leuk loxone systeem ongeveer?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:11:
[...]

Dat vind ik eigenlijk geen domotica. Daarbij moet je er wat mij betreft meer aan denken dat je bijvoorbeeld de TV uit doet. Je huis heeft geleerd dat je dan over het algemeen naar de keuken gaat om de huisideren nog wat water en eten te geven, en heeft dus de verlichting daar al aangezet, en zet intussen de thermostaat al wat lager, past de ventilatie aan aan de nachtstand, en activeert de bewaking van het buitenterrein. De fontein in de vijver wordt uitgeschakeld, en andere apparatuur activeert een slaapstand.
De verlichting vormt als je richting de slaapkamer gaat een pad, en alle onnodige verlichting wordt uitgeschakeld. De brandmelders beseffen zich dat de nacht gestart is, en doen andersoortige monitoring en waarschuwen.
Er is geen reden om zelf het licht achter je uit te doen, dat is meer richting domotica. En dan eigenlijk nog veel verder. Je wekker wordt gezet op basis van je agenda en de te verwachten drukte op de wegen (ook gebaseerd op informatie uit andere agendas, big brother ;) ), etc.
Waarom zou je dat allemaal willen? Je doet je TV uit omdat je die avond thuis wil pokeren met vrienden en opeens gaan er allerlei dingen automatisch gek doen. :+

Maar genoeg hierover. Dit topic gaat over het bouwen van een huis, in DED staan genoeg topics over zin en onzin van domotica.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op maandag 14 november 2016 @ 10:35:
[...]

Waarom zou je dat allemaal willen? Je doet je TV uit omdat je die avond thuis wil pokeren met vrienden en opeens gaan er allerlei dingen automatisch gek doen. :+

[mbr]Maar genoeg hierover. Dit topic gaat over het bouwen van een huis, in DED staan genoeg topics over zin en onzin van domotica.[/]
In beide statements heb je helemaal gelijk. En geef je ook precies aan waarom ik voorlopig niet geloof in de toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
In dit topic gaat het over vanalles. Dus ook even over domotica :).

Even iets anders dan. Mijn architect zit te kloten met het leidingwerk.

Wij willen de technische ruimte in 1.03 rechtsonder. De architect stelt nu voor om dat links in 1.02 te doen. Dit omdat hij anders niet met zijn leidingwerk naar boven kan. Maar volgens mij kan dat toch via de breedplaatvloer alle kanten op? Of zie ik iets verkeerd?

Dus binnen op as B en dan om de trap heen naar 1.03.

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/faaf4m.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:02
Wij zijn momenteel een aannemer aan het selecteren voor onze nieuwbouwwoning. Nu gaf een van de aannemers de tip, om de cementdekvloer door een tegelzetter te laten aanbrengen en hier direct de tegels in te leggen.

Een van de potentiele tegelzetters, spreekt dit echter weer tegen. Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het laten leggen van een tegelzetter, direct in de cementdekvloer?

Heeft daarnaast iemand enig idee wat de kosten zijn van een cementdekvloer (grof per vierkante meter)? Dit daar de betreffende aannemer, direct zo vriendelijk is geweest deze uit zijn offerte weg te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Gaat het om binnenkomende nutsvoorzieningen, of om het naar de rest van het huis krijgen van alle leidingen (ventilatie, elektra, afvoeren, water, ...)
Als het gaat om het naar boven (of beneden) krijgen van die massa buizen, dan gebruik je over het algemeen een leidingschacht, en probeer je alles zoveel mogelijk daar omheen te concentreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Willem1990 schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:09:
Wij zijn momenteel een aannemer aan het selecteren voor onze nieuwbouwwoning. Nu gaf een van de aannemers de tip, om de cementdekvloer door een tegelzetter te laten aanbrengen en hier direct de tegels in te leggen.

Een van de potentiele tegelzetters, spreekt dit echter weer tegen. Zijn er hier mensen die ervaringen hebben met het laten leggen van een tegelzetter, direct in de cementdekvloer?

Heeft daarnaast iemand enig idee wat de kosten zijn van een cementdekvloer (grof per vierkante meter)? Dit daar de betreffende aannemer, direct zo vriendelijk is geweest deze uit zijn offerte weg te laten.
Zijn genoeg bedrijven die offertes voor je willen maken. Bij ons was de offerte 16,- per m2.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:38:

Wij willen de technische ruimte in 1.03 rechtsonder. De architect stelt nu voor om dat links in 1.02 te doen. Dit omdat hij anders niet met zijn leidingwerk naar boven kan. Maar volgens mij kan dat toch via de breedplaatvloer alle kanten op? Of zie ik iets verkeerd?

[afbeelding]
Post de andere verdiepingen dan ook even, want nu weten wij ook niet waar alles heengaat. :)

Het is zwaarder werk, maar naar ik begrijp geeft tegelen in de specie vaak wel een beter eindresultaat. Is alleen een 'lost art' aan het worden doordat ze steeds vaker plakken op dekvloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 12:38:

[afbeelding]
Wanneer de meeste ruimtes die van je installatie gebruik maken boven 1.02 zitten dan zou ik hem rechts maken. Leidingen verticaal concentreren is een stuk makkelijker dan alles horizontaal te verslepen door de vloer. Dat simpel gestelde om de trap heen kan wel eens niet zo "simpel" zijn

Ik heb laatst een offerte gehad van 950 eur ex voor 65 m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:10:
Gaat het om binnenkomende nutsvoorzieningen, of om het naar de rest van het huis krijgen van alle leidingen (ventilatie, elektra, afvoeren, water, ...)
Als het gaat om het naar boven (of beneden) krijgen van die massa buizen, dan gebruik je over het algemeen een leidingschacht, en probeer je alles zoveel mogelijk daar omheen te concentreren.
Beide eigenlijk. Maar in dit plaatje nuts vanuit buiten.

Ik dacht dat het door de kelderwand rechtstreeks in de technische ruimte binnen zou komen. Maar dat kan blijkbaar niet ...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:14:
[...]

Beide eigenlijk. Maar in dit plaatje nuts vanuit buiten.

Ik dacht dat het door de kelderwand rechtstreeks in de technische ruimte binnen zou komen. Maar dat kan blijkbaar niet ...
Hier komt het altijd loodrecht vanaf de weg rechtstreeks de kelderwand door, en moet er eigenlijk direct dan afgemonteerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:16:
[...]

Hier komt het altijd loodrecht vanaf de weg rechtstreeks de kelderwand door, en moet er eigenlijk direct dan afgemonteerd worden.
Dan zou het dus wel rechtsreeks de technische ruimte inkunnen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:17:
[...]

Dan zou het dus wel rechtsreeks de technische ruimte inkunnen.
Dat kan ik op basis van de tekening niet beoordelen :) Maar jij wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hmm, volgens mij is het iets complexer. Leidingen moeten in eerste instantie naar de meterkast op de begane grond. En dan dus naar beneden. Even puzzelen weer :)

[ Voor 24% gewijzigd door Artbij op 14-11-2016 13:28 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ah, ik heb alle meters in de kelder, en van daaruit verspreid ik naar de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:31:
Ah, ik heb alle meters in de kelder, en van daaruit verspreid ik naar de begane grond.
Dat mag hier niet. 3 meter vanaf de voordeur en op hetzelfde niveau.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@artbij post de bg en overige verdiepingen dan ook even. Nu is het alleen maar gokwerk van ons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:32:
[...]

Dat mag hier niet. 3 meter vanaf de voordeur en op hetzelfde niveau.
Grappig, dat soort verschillen. :) In dat geval zijn de rest van de plannen wel van belang om te begrijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:33:
@artbij post de bg en overige verdiepingen dan ook even. Nu is het alleen maar gokwerk van ons.
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/faaf4m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/rc23d5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/t7jvd0.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, 1.02, zou ik ook zeggen.
Ligt het mooiste voor de leidingschacht. Goed voor de meterkast, je ziet bij slaapkamer 1.04 ook die schacht. Daar wil je recht onder zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destralak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22-09 16:17
Ik ben toevallig door dit topic aan het scrollen, en zie dat je toilet op de 1e verd. naast het hoofdbord van slaapkamer 1.01 ligt. Wellicht even nadenken over doorspoelgeluiden als de kinderen 's nachts naar het toilet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:38:
Ja, 1.02, zou ik ook zeggen.
Ligt het mooiste voor de leidingschacht. Goed voor de meterkast, je ziet bij slaapkamer 1.04 ook die schacht. Daar wil je recht onder zitten.
Die schacht wil ik ook niet bij 1.04 :). Dan wordt die kamer weer kleiner. Wil dat het liefste op de badkamer.

Ik begrijp van een loodgieter dat alles door de vloer kan. Dus omhoog bij het toilet en dan door de vloer naar de badkamer. Kan dit? Of moet alles loodrecht?

Moet alles loodrecht
Destralak schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:41:
[...]

Ik ben toevallig door dit topic aan het scrollen, en zie dat je toilet op de 1e verd. naast het hoofdbord van slaapkamer 1.01 ligt. Wellicht even nadenken over doorspoelgeluiden als de kinderen 's nachts naar het toilet gaan.
Klopt, badkamer indeling is niet definitief.

[ Voor 11% gewijzigd door Artbij op 14-11-2016 13:43 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Tja, voor je meterkast enzo weet ik het niet, maar:

Voor afvoeren wil je zo snel mogelijk naar de stijgleiding, dus wat dat betreft de schacht beter verplaatsen naar de badkamer (of de badkamer naar de schacht eigenlijk, anders komt ie midden door je woonkamer).
Ventilatie wil je met zo min mogelijk bochten (verlies)
Water wil je over zo'n kort mogelijke afstand (warmteverlies)

Dus, liefst zo centraal mogelijk plaatsen, of dan tenminste aan de badkamer, aan een centrale hoek. Zou ik doen. Maar dat gooit potentieel het ontwerp weer overhoop.

Je krijgt balansventilatie, waar komt die unit?
Want de schacht die op begane grond getekend is lijkt me daarvoor potentieel wat klein. Gaat alles naar de bijkeuken ofzo?

[ Voor 13% gewijzigd door Rtificial op 14-11-2016 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Kan je de keuken niet spiegelen naar de andere kant? Dan zit al het leidingwerk voor lucht en riool aan dezelfde kant van de woning. Je kan wel door breedplaatvloer verslepen, maar liever niet teveel en zeker geen 4-5 meter. Lucht is dan nog wat flexibeler dan riool. Je badkamer zit echt op een rotplek voor deze plattegrond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:45:
Tja, voor je meterkast enzo weet ik het niet, maar:

Voor afvoeren wil je zo snel mogelijk naar de stijgleiding, dus wat dat betreft de schacht beter verplaatsen naar de badkamer (of de badkamer naar de schacht eigenlijk, anders komt ie midden door je woonkamer).
Ventilatie wil je met zo min mogelijk bochten (verlies)
Water wil je over zo'n kort mogelijke afstand (warmteverlies)

Dus, liefst zo centraal mogelijk plaatsen, of dan tenminste aan de badkamer, aan een centrale hoek. Zou ik doen. Maar dat gooit potentieel het ontwerp weer overhoop.

Je krijgt balansventilatie, waar komt die unit?
Want de schacht die op begane grond getekend is lijkt me daarvoor potentieel wat klein. Gaat alles naar de bijkeuken ofzo?
We hebben gekozen voor het ontwerp, dat water dan iets kouder uit de kraan komt neem ik voor lief :).
Señor Sjon schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:47:
Kan je de keuken niet spiegelen naar de andere kant? Dan zit al het leidingwerk voor lucht en riool aan dezelfde kant van de woning. Je kan wel door breedplaatvloer verslepen, maar liever niet teveel en zeker geen 4-5 meter. Lucht is dan nog wat flexibeler dan riool. Je badkamer zit echt op een rotplek voor deze plattegrond.
Spiegelen is in principe geen optie. Maar wat zou ik daar mee winnen, zoals eerder al gezegd, de technischie ruimte moet aan dezelfde kant als de keuken nu is.

Daarom noem ik het ook gekloot van de architect. Er moet nu vanalles aangepast worden voor het leidingwerk.

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 14-11-2016 14:06 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0bro
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 07:50
Heb dit weekend ook maar even wat plattegrondjes gemaakt vanuit mijn 3D-model :)

Souterrain (kelder):
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/25oyx39.png

Maaiveld:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/8vvhir.png

Begane grond:
Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2eq9s01.png

Verdieping:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2jg8847.png

Daarnaast nog even een render gemaakt van het souterrain, om te checken hoe de lichtinval zal zijn:
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/5lc6l2.png

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:08
Markprinsen schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 17:14:
Xminator, wil je me bij offerte prijzen een keer wat richtprijzen pb'en? Wij zijn aan het kijken naar een kavel met bouwvlak 7 x 12 meter dus die afmetingen komen redelijk over een. Mooie vormgeving aan de buitenkant!
Als ik ze heb ontvangen zal ik dat doen nadat ik mijn keuzes heb gemaakt. Alleen qua marktontwikkelingen gaat het best snel, dus weet niet of de prijzen nog enige waarde hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 13:54:
[...]

We hebben gekozen voor het ontwerp, dat water dan iets kouder uit de kraan komt neem ik voor lief :).
Dat snap ik, doe ik ook. Maar afvoeren is een ander verhaal. Dat gaat leiden tot een hoger risico op verstoppingen, en dat wil je natuurlijk niet. Daarom dus badkamer en schacht zo dicht mogelijk bij elkaar, net als het toilet. Ik heb overigens 2 schachten, bij elke badkamer één, en doe de horizontale verplaatsing in de kelder. Dan kan ik er altijd nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:04:
[...]

Dat snap ik, doe ik ook. Maar afvoeren is een ander verhaal. Dat gaat leiden tot een hoger risico op verstoppingen, en dat wil je natuurlijk niet. Daarom dus badkamer en schacht zo dicht mogelijk bij elkaar, net als het toilet. Ik heb overigens 2 schachten, bij elke badkamer één, en doe de horizontale verplaatsing in de kelder. Dan kan ik er altijd nog bij.
Volgens de loodgieter kan de roilering (want daar hebben we het volgens mij over) onder afschot met een buis van 110 wel van badkamer richting voorkant.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16-09 08:17
In mijn eigen projectje heb ik de laatste tijd grote stappen genomen: het definitief ontwerp is gereed en de elementen-begroting is ook klaar. Ook ligt de (grond)koop-overeenkomst klaar voor ondertekening. Enige dat nog ontbreek is de aanneemsovereenkomst voor de casco-bouw (dit zal pas over 2-3 maanden zijn).

Vooruitlopend op dit laatste ben ik nu bezig met het organiseren van mijn hypotheek. Mijn hypotheekadviseur zegt echter dat ik een definitieve aanneemsovereenkomst dien te hebben wil ik een offerte van Nationale Nederlanden kunnen ontvangen. Ik zou graag toch nu al een offerte willen ontvangen omdat ik persoonlijk denk dat de rente binnen zeer korte termijn gaat stijgen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie je herkennen in de gestelde procedure of hebben jullie een offerte kunnen ontvangen op basis van een elementenraming + begroting voor de overige posten (tuin, keuken etc.)? Zo ja, bij welke hypotheekverstrekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:10:
[...]

Volgens de loodgieter kan de roilering (want daar hebben we het volgens mij over) onder afschot met een buis van 110 wel van badkamer richting voorkant.
Tja, maar op die uitspraak heb je denk ik geen garantie bij verstopping.
Een buis van 110 is bij het beperkte watergebruik van hedendaagse toiletten eigenlijk te groot. Het water spoelt daardoor overal omheen, en leidt dus mogelijk tot verstoppingen, juist op lange horizontale trajecten.
Ik zeg dus niet dat het niet kán, ik zeg dat het onwenselijk is, en sneller tot problemen leidt. TU Delft heeft prachtige studierapporten daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:17:
[...]

Tja, maar op die uitspraak heb je denk ik geen garantie bij verstopping.
Een buis van 110 is bij het beperkte watergebruik van hedendaagse toiletten eigenlijk te groot. Het water spoelt daardoor overal omheen, en leidt dus mogelijk tot verstoppingen, juist op lange horizontale trajecten.
Ik zeg dus niet dat het niet kán, ik zeg dat het onwenselijk is, en sneller tot problemen leidt. TU Delft heeft prachtige studierapporten daarover.
110 te groot? Architect had het zelfs over 125 :/ ...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

_sepulnation_ schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:17:
In mijn eigen projectje heb ik de laatste tijd grote stappen genomen: het definitief ontwerp is gereed en de elementen-begroting is ook klaar. Ook ligt de (grond)koop-overeenkomst klaar voor ondertekening. Enige dat nog ontbreken is de aanneemsovereenkomst voor de cascob-bouw (dit zal pas over 2-3 maanden zijn).

Vooruitlopend op dit laatste ben ik nu bezig met het organiseren van mijn hypotheek. Mijn hypotheekadviseur zegt echter dat ik een definitieve aanneemsovereenkomst dien te hebben wil ik een offerte van Nationale Nederlanden kunnen ontvangen. Ik zou graag toch nu al een offerte willen ontvangen omdat ik persoonlijk denk dat de rente binnen zeer korte termijn gaat stijgen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie je herkennen in de gestelde procedure of hebben jullie een offerte kunnen ontvangen op basis van een elementenraming + begroting voor de overige posten (tuin, keuken etc.)? Zo ja, bij welke hypotheekverstrekker?
Geen idee of dat tussen BE en NL verschilt, maar hier in BE kan je normaal gesproken op basis van plannen en bestek een financiering krijgen. Dat hoeft dus geen offerte te zijn, maar kunnen ook ramingen zijn. Hiervoor wordt dan wel door een taxateur naar de plannen gekeken en een schattingsverslag gemaakt van de verwachte waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:19:
[...]

110 te groot? Architect had het zelfs over 125 :/ ...
125 buiten ja, dat kan ik me eventueel nog voorstellen.
Maar toch niet binnen van het toilet naar de standpijp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:20:
[...]

125 buiten ja, dat kan ik me eventueel nog voorstellen.
Maar toch niet binnen van het toilet naar de standpijp?
Ik heb er (nog) geen verstand van, maar dit hoorde ik hem zeggen. Had ik al gezegd dat ik het gekloot van de architect vind ;).

Lees dat het afschot 1:200 moet zijn. Voor mij geld dan afschot van 4 centimeter over 8 meter. Met 110 past dag volgens mij nog wel. Al vind ik 0,5% wel weinig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:24:
[...]

Ik heb er (nog) geen verstand van, maar dit hoorde ik hem zeggen. Had ik al gezegd dat ik het gekloot van de architect vind ;).

Lees dat het afschot 1:200 moet zijn. Voor mij geld dan afschot van 4 centimeter over 8 meter. Met 110 past dag volgens mij nog wel. Al vind ik 0,5% wel weinig.
Het afschot is niet de enige regel die in acht moet worden genomen. Het totaalplaatje van pot tot put moet bekeken worden, en dan een zo laag mogelijk risico op verstoppingen :)
Maar goed, mijn ervaring is dat het een ondergeschoven kindje in plannen is, over het algemeen nooit meer aan te passen, en een pain-in-the-#ss om goed uit te denken. Er is wel allerlei goede documentatie over geschreven, ik meen ook bijvoorbeeld door Wavin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Wow, dat is een flinke keet, @j0bro!
Weinig op de indelingen aan te merken ook. Wel zou ik het eetdeel wat groter maken (naar boven toe). Dan heb je iets minder overdekt terras, maar op dit moment heb je een enorme woonkamer/keuken en is de eettafel een beetje weggeduwd. Onhandig als je en keer van die bank af wil of als je met meer dan 6 mensen aan wil schuiven. Is ook super mooi plekje daar met de vide daarboven. Zonde om daar niet maximaal gebruik van te maken.

Heb het ook met mijn architect over de grootte van toiletten gehad en op een gegeven moment wordt een toilet te groot. In jouw geval lijken ze beide wat aan de erg lange kant. Ruimte die je elders beter kan gebruiken en ik heb het idee dat je 'toiletgevoel' niet perse beter wordt van zo'n lange toiletruimtes.

Render ziet er erg goed uit! Ik heb ons ontwerp nu in Revit gezet, moet eens kijken hoe daar de mogelijkheden zijn om een beetje realistisch beeld te krijgen van het licht binnen.

@artbij; wat riolering betreft is beluchting ook een belangrijk ding. Als je gaat verslepen heb je waarschijnlijk extra ontspanningsleidingen nodig. Zie o.a.:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/standleiding.shtml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
xminator schreef op maandag 14 november 2016 @ 14:02:
[...]

Als ik ze heb ontvangen zal ik dat doen nadat ik mijn keuzes heb gemaakt. Alleen qua marktontwikkelingen gaat het best snel, dus weet niet of de prijzen nog enige waarde hebben.
Je doelt op het feit dat je denkt dat prijzen stijgen? Of dat er snel nieuwe bouwmethodes op de markt komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0bro
  • Laatst online: 09-09 07:50
bartvb schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:34:
Wow, dat is een flinke keet, @j0bro!
Weinig op de indelingen aan te merken ook. Wel zou ik het eetdeel wat groter maken (naar boven toe). Dan heb je iets minder overdekt terras, maar op dit moment heb je een enorme woonkamer/keuken en is de eettafel een beetje weggeduwd. Onhandig als je en keer van die bank af wil of als je met meer dan 6 mensen aan wil schuiven. Is ook super mooi plekje daar met de vide daarboven. Zonde om daar niet maximaal gebruik van te maken.

Heb het ook met mijn architect over de grootte van toiletten gehad en op een gegeven moment wordt een toilet te groot. In jouw geval lijken ze beide wat aan de erg lange kant. Ruimte die je elders beter kan gebruiken en ik heb het idee dat je 'toiletgevoel' niet perse beter wordt van zo'n lange toiletruimtes.

Render ziet er erg goed uit! Ik heb ons ontwerp nu in Revit gezet, moet eens kijken hoe daar de mogelijkheden zijn om een beetje realistisch beeld te krijgen van het licht binnen.

@artbij; wat riolering betreft is beluchting ook een belangrijk ding. Als je gaat verslepen heb je waarschijnlijk extra ontspanningsleidingen nodig. Zie o.a.:
http://www.joostdevree.nl/shtmls/standleiding.shtml
Hey thanks! Ja de indeling heeft al ongeveer 8 varianten gepasseerd, maar deze bleek de beste qua layout t.o.v. de zon, contactgeluid en 'routing'. Revit doet hetzelfde als ArchiCAD (wat ik gebruik), dus qua parametrisch modelleren, maar ik weet niet wat de mogelijkheden in rendering zijn daarmee. ArchiCAD bevat de Cinema4D renderer, die akelig stoere plaatjes maakt zonder daar veel voor te hoeven doen.

Ik heb al een Unity-gebaseerde VR-app gemaakt, daar zou ik eigenlijk ook het zogenaamde 'texture baking' in willen toepassingen, m.a.w. de kleuren, schaduwen, lichtvlekken zoals je ze hierboven in de render ziet als textuur in 3D, alleen de conversie vanuit ArchiCAD naar Unity gaat niet helemaal vlekkeloos wat dat betreft, ik heb nog wat uit te zoeken daarin, alleen de real time shadows werken :D

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/29vjxvl.png

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/5czqkh.png

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Laatst online: 11:08
Markprinsen schreef op maandag 14 november 2016 @ 16:14:
[...]

Je doelt op het feit dat je denkt dat prijzen stijgen? Of dat er snel nieuwe bouwmethodes op de markt komen?
Het eerste (denk wel een tijdelijk effect).

Ten aanzien van je vraag over nul-op-de-meter woningen, ik zou zeggen kijk naar (grote) projecten met nul-op-de meter woningen en neem vervolgens contact op met de aannemers die daar bezig zijn. Eén van mijn buren heeft het ook zo aangepakt voor zijn zelfbouwwoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Ik zou graag toch nu al een offerte willen ontvangen omdat ik persoonlijk denk dat de rente binnen zeer korte termijn gaat stijgen.
Tja rente voorspellen is heel lastig. In USA loopt deze nu in een keer omhoog, doordat de impact van Trump mee lijkt te vallen. Als hij daar gaat stijgen gaat dat hier op termijn ook gebeuren, maar voorspel het maar eens goed. Ik heb nu variabel en zit te kijken op welk moment vast zetten handig is, maar het is verleidelijk want tot nu toe steeds daling.

De aegon wilde bij mij een getekende aanneem overeenkomst en ook een getekende installateurs overeenkomst, deze had ik seperaat aanbesteed en beide wilde ze dus hebben. Offertes ed waren niet genoeg, het ging hun om het risico dat er niet gebouwd werd en dat ze dan met een onderpand zaten wat minder waard zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ze geven toch pas schijven vrij op faktuur?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Ik heb weer een nieuwe video af over het nieuwe huis, dit keer over het trekken van netwerk kabel door buizen heen!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Waarom heb je geen kabel trekkous gebruikt voor die ethernet kabel trekken ?
Dat scheelt weer kabel strippen......
En mogelijke draadbreuk voorkom je daar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Laatst online: 21-09 06:58

Dezz

Dezz's Insomnia

In mijn eigen projectje heb ik de laatste tijd grote stappen genomen: het definitief ontwerp is gereed en de elementen-begroting is ook klaar. Ook ligt de (grond)koop-overeenkomst klaar voor ondertekening. Enige dat nog ontbreek is de aanneemsovereenkomst voor de casco-bouw (dit zal pas over 2-3 maanden zijn).

Als je een offerte van Nationale Nederlanden wil ontvangen dan dien je echt een getekende aanneemovereenkomst te kunnen overleggen. Wij hebben daar op dit moment ook onze hypotheekaanvraag voor onze zelfbouwwoning lopen namelijk en ze namen geen genoegen met alleen een offerte.

Het is een rare gang van zaken, dat ben ik met je eens. Want nadat je alles rond hebt met je aannemer moet je dus nog vrij lang wachten voor je echt kan starten met de bouw, aangezien zo'n hypotheektraject vrij lang duurt.

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Wie van de bouwers hier gaat aanspraak maken op de zogenoemde REEH subsidie? http://www.rvo.nl/subsidi...zeer-energiezuinig-pakket

Zeer breed assortiment aan maatregelen met leuke subsidiebedragen. Alleen gelden die ook voor nieuw te bouwen huizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

bluemoon23 schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:42:
Grappig, ook weer een klein verschil. Hier in België leggen we veelal preflex, dus flexibele mantels met de kabels er al in. Dat kan bijvoorbeeld enkel of dubbel UTP zijn, of coax, of 3G2.5, ... Scheelt een boel extra werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online

Er schijnen veel hypotheekverstrekkers te zijn die een getekende aanneemovereenkomst vereisen.

Wijzelf hadden voldoende aan een offerte van een aannemer (hypotheek gebaseerd op stichtingskosten) en een excelsheet ter onderbouwing. (Geldverstrekker = Rabobank )

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Laatst online: 19-09 09:19
Wij zijn bijna klaar voor de dekvloer. Nu mogen we natuurlijk niets vergeten. Want als die 1 maal ligt...

Chechlist dekvloer?

Elektriciteit en datakabels = OK
Sanitaire leidingen = OK
Gasleiding = OK
Ventilatieleidingen = OK
Inbouwframes toiletten geplaatst = OK

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Bij ons wordt vandaag (als het goed is) de 1e verdiepingsvloer gelegd.

Vanmiddag @ 16.00 bouwvergadering, ik ben benieuwd! Ik neem aan dat regen geen belemmering is voor het leggen van de verdiepingsvloer :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Markprinsen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 07:17:
Wie van de bouwers hier gaat aanspraak maken op de zogenoemde REEH subsidie? http://www.rvo.nl/subsidi...zeer-energiezuinig-pakket

Zeer breed assortiment aan maatregelen met leuke subsidiebedragen. Alleen gelden die ook voor nieuw te bouwen huizen?
Als ik de voorwaarden bekijk, dan staat daar prominent in beeld 'Het gaat om een bestaande woning'.

Nu is deze subsidie al eerder in dit topic aan bod gekomen, de poster vroeg dat als je een woning casco zou laten neerzetten en de afbouw later laat verzorgen, of dat het dan ook geldt als een bestaande woning.

Met andere woorden, we moeten eigenlijk duidelijkheid krijgen bij RVO wat hun begrip is van 'een bestaande woning'. Zelf ben ik ook wel geïnteresseerd om hier verder in te duiken.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Laatst online: 21-09 06:58

Dezz

Dezz's Insomnia

Markprinsen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 07:17:

Ik heb contact gehad met de RVO, maar deze subsidies gelden alleen voor bestaande woningen helaas.

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

Grolsch schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:04:

Vanmiddag @ 16.00 bouwvergadering, ik ben benieuwd! Ik neem aan dat regen geen belemmering is voor het leggen van de verdiepingsvloer :?
Nee hoor; al komt het met bakken uit de hemel. Wind is daarintegen weer wel een probleem.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wij zijn ook bezig met de hypotheek en ik krijg sterk het idee dat de meeste hypotheeknemers het liefst alleen simpele starters zouden hebben die een bestaande woning kopen Afbeeldingslocatie: http://boktimg.nl/s/roll.gif

Een flink aantal banken wil inderdaad koop- en aanneemovereenkomsten zien. Onhandig als je zelf wil bouwen lijkt me. Maar het concept van zelfbouw lijkt bij bankierend Nederland vrij onbekend. Groningerakte vinden ze allemaal ook bijzonder spannend, CPO hebben ze liever ook niet. Tja.

Oh, in dit topic ging het een aantal keer over 21% of 6% belasting op de grond, vanaf 1 januari gaat dat veranderen. Op dit moment kom je met wat creativiteit nog weg met 6%, in 2017 wordt de definitie van 'bouwgrond' een stuk ruimer, bijzonder grote kans dat je dan 21% betaalt dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Dezz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:10:
[...]

Ik heb contact gehad met de RVO, maar deze subsidies gelden alleen voor bestaande woningen helaas.
Maar ja, wat is dan de definitie van bestaand? Je kan toch een wind dicht casco neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Galactic schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:02:
Wij zijn bijna klaar voor de dekvloer. Nu mogen we natuurlijk niets vergeten. Want als die 1 maal ligt...

Chechlist dekvloer?

Elektriciteit en datakabels = OK
Sanitaire leidingen = OK
Gasleiding = OK
Ventilatieleidingen = OK
Inbouwframes toiletten geplaatst = OK
Speakerkabels? CAI?
Dezz schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:10:
[...]

Die 4k subsidie is een schijntje. Nieuw bouwen volgens die standaard is vele malen goedkoper dan een bestaande woning helemaal aanpassen hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
het is geen 4k, het is een pakket van maatregelen waarbij onder andere 3-4 tientjes per m2 aan isolerende maatregelen wordt gesubsidieerd (buitenmuur isolatie, dak, ramen, voordeur, etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Laatst online: 19-09 09:19
Deze zijn niet van toepassing bij ons, wilde het niet te moeilijk maken :-)

[ Voor 4% gewijzigd door Galactic op 15-11-2016 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Markprinsen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:39:
het is geen 4k, het is een pakket van maatregelen waarbij onder andere 3-4 tientjes per m2 aan isolerende maatregelen wordt gesubsidieerd (buitenmuur isolatie, dak, ramen, voordeur, etc).
Voldoen de maatregelen die u treft aan de voorwaarden? Dan ontvangt u een bonusbedrag van €4000.
:?
Galactic schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 10:56:
[...]

Deze zijn niet van toepassing bij ons, wilde het niet te moeilijk maken :-)
Tsja, dan moet je niet vragen of het compleet is natuurlijk. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Maar volgens mij krijg je deze o.a. ook nog: http://www.rvo.nl/subsidi...giebesparende-maatregelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Interessant, ik ben daar al halverwege mee. Ik heb alleen geen kruipruimte, ben benieuwd of ik dan nog aanspraak kan maken op die 4k aangezien vloerisolatie hem niet wordt.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik ga waarschijnlijk mijn kelder niet meteen isoleren. Als ik dit over 2 jaar doe en de subsidie is er nog kan dit dus 30,- per m2 goedkoper :). Plus dat de btw dan maar 6% is en niet 21.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Markprinsen schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 09:11:
[...]

Maar ja, wat is dan de definitie van bestaand? Je kan toch een wind dicht casco neerzetten?
Ik gok aangemeld bij de gemeente als opgeleverd door de aannemer, dus opgenomen in de gemeentelijke administratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:11:
Ik ga waarschijnlijk mijn kelder niet meteen isoleren. Als ik dit over 2 jaar doe en de subsidie is er nog kan dit dus 30,- per m2 goedkoper :). Plus dat de btw dan maar 6% is en niet 21.....
Is die termijn in Nederland zo kort?
Bij ons bestaan dat soort subsidies en BTW korting ook, maar daarvoor moet je woning ten minste 5 jaar oud zijn. En ik geloof dat ik las dat ze dit willen oprekken naar 10 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 22:07
artbij schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 13:11:
En als deze er niet meer is? :X

Kelder wordt toch normaliter aan buiten- en onderzijde geïsoleerd? Waarom dan niet meteen meenemen? Kost natuurlijk wel wat. Of ga je achteraf binnenin met voorzetwanden o.i.d. werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jipsy schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 14:22:
[...]

En als deze er niet meer is? :X

Kelder wordt toch normaliter aan buiten- en onderzijde geïsoleerd? Waarom dan niet meteen meenemen? Kost natuurlijk wel wat. Of ga je achteraf binnenin met voorzetwanden o.i.d. werken?
Isolatie is erg duur. En voor een groot gedeelte van de kelder onnodig, dus vandaar nu even niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

@hypotheek hier vroeg rabo ook getekende offerte. Rest van de banken daarnaast ook nog een onherroepelijke omgevingsvergunning. Er vallen inderdaad heel wat banken af voor zelfbouwers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Bij BLG ook getekende offerte en definitieve omgevingsvergunning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 15:17:
@hypotheek hier vroeg rabo ook getekende offerte. Rest van de banken daarnaast ook nog een onherroepelijke omgevingsvergunning. Er vallen inderdaad heel wat banken af voor zelfbouwers.
Elke Rabo doet wat hij wil. Bij ons hoeft het niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

bluemoon23 schreef op maandag 14 november 2016 @ 23:42:
Goeie tip, daar heb ik gewoon niet echt bij stil gestaan omdat ik die zelf nog nooit gebruikt heb. Met mijn CAT7 kabel valt het wel mee (het is meer invoeren dan trekken) heb ik het idee maar ik zal het in het gekoppelde artikel erin verwerken, thxn! :D

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 16:48
Als een van de laatste onderdelen van het bouwen van het huis komt de badkamer inrichting naar boven, uiteraard beginnen richting het einde de kleintjes te tellen (alles wordt natuurlijk duurder bij de daadwerkelijke inrichting ander type krukken, etc, etc).

Zijn er vanuit hier nog adviezen/tips tav waar je goedkoop en degelijk een badmeubel kan scoren? De lokale partij die hiervoor was aangewezen gaat bij mij nl de prullenbak in met offertees van >2.5k. Is Duitsland ook hier een goede optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:48

orf

okio schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:02:
Als een van de laatste onderdelen van het bouwen van het huis komt de badkamer inrichting naar boven, uiteraard beginnen richting het einde de kleintjes te tellen (alles wordt natuurlijk duurder bij de daadwerkelijke inrichting ander type krukken, etc, etc).

Zijn er vanuit hier nog adviezen/tips tav waar je goedkoop en degelijk een badmeubel kan scoren? De lokale partij die hiervoor was aangewezen gaat bij mij nl de prullenbak in met offertees van >2.5k. Is Duitsland ook hier een goede optie?
Ikea?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dit is wel heel summiere informatie en wellicht ook beter voor een los topic. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Grolsch schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 08:04:

En de bouwvergadering ging niet door, toen ik aankwam om 1600 waren ze nog bezig met vloeren leggen omdat de bouwkraan te laat kwam, dus de aannemer had "ff" geen tijd :)

Wat mij betreft geen probleem, werk gaat voor de babbels, dan volgende week maar ff overleggen.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/j61uae.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/o8caol.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/6qwlyw.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Gaat lekker vlot daar!
Worden de kanalen nog dicht gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Niets over gehoord, is dat standaard dan :?

[edit]

even nagevraagd, volgens bouwbegeleider en aannemer niet nodig, naden worden wel dichtgemaakt, kopse kanten van de kanalen worden opgesloten door de spouwisolatie.

Altijd handig zo'n groepsapp met de betrokken partijen :)

[ Voor 73% gewijzigd door Grolsch op 15-11-2016 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:38:
De kanalen blijven open, ze zetten alleen de kopse kanten dicht.
https://www.aannemervak.n...tijd-goed-gesloten-dicht/

[ Voor 15% gewijzigd door Ernemmer op 15-11-2016 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Das nogal een kostbare kraan! :-o
Hier werden die gewoon met de werkkraan die op de vrachtwagen die de kanaalplaten levert geplaatst. Zo veel verschillen tussen twee landen :-D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:52:
Hier werden die gewoon met de werkkraan die op de vrachtwagen die de kanaalplaten levert geplaatst. Zo veel verschillen tussen twee landen :-D
Meer gemak van de aannemer denk ik :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Neejoh, is veel meer werk met zo'n grote kraan. Met de loskraan kan de vrachtwagen chauffeur het doen, met hulp van 2 handige mannen. Je verliest dan ook geen tijd met op de kraan wachten. Maar zal gebruikelijk zijn in NL. Maar gemak is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Grolsch schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:38:
Je ziet ook de rode doppen op de platen bij mij, daar zijn ze mee dichtgemaakt ;)

Ach, de huur van zo`n kraan valt ook wel weer mee.
Dat zal voor het formaat telekraan die daar voor nodig is iets van €100-130 ex btw per uur zijn, minimale huur is dan wel vaak 3 uur.
Zo te zien is dit een Spierings kraan, die zal iets duurder zijn, €150/uur misschien

Als de vrachtwagen die de platen levert de platen er op legt met zijn eigen kraan, dan gaat er ook een uurtarief lopen natuurlijk. Dat doen die lui ook niet gratis.

Foto van het platen leggen bij mijn huis een paar jaar terug.
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/nxomck.jpg
Er is ook een betonmixer te zien op de foto, daar werd Spramix beton mee geleverd, dat werd gebruikt om de naden tussen de platen op te vullen.
De kraan kon gelijk een betonkubel gevuld met beton omhoog hijsen op het dak.
Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/3533uib.jpg

En als die kraan toch gehuurd is, dan gebruikt de aannemer die natuurlijk ook gelijk om een paar pallets met stenen op die verdieping neer te zetten ;)
Dat scheelt weer sjouwen met metselen later :D
Quindor schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 17:00:
Goeie tip, daar heb ik gewoon niet echt bij stil gestaan omdat ik die zelf nog nooit gebruikt heb. Met mijn CAT7 kabel valt het wel mee (het is meer invoeren dan trekken) heb ik het idee maar ik zal het in het gekoppelde artikel erin verwerken, thxn! :D
Ik heb zelf ook zo`n ding, ideaal.
Het werkt ook veel sneller dan aanstrippen, je schuift zo`n kous in 2 seconden op de kabel en dan zit hij muurvast met trekken.

[ Voor 38% gewijzigd door bluemoon23 op 15-11-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Het twee uurtjes lossen van die platen zit gewoon bij de prijs in. In inderdaad, een 500€ plus verplaatsingskosten zal die kraan wel kosten. Das bij mij ongeveer 12% opleg bovenop de kosten van kanaalplaten en druklaag. Bij ons ligt er een paar cm beton op, dat gaat dus met de betonpomp, geen kubel. Leuk om te zien, de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:24
Rtificial schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:20:
Neejoh, is veel meer werk met zo'n grote kraan. Met de loskraan kan de vrachtwagen chauffeur het doen, met hulp van 2 handige mannen. Je verliest dan ook geen tijd met op de kraan wachten. Maar zal gebruikelijk zijn in NL. Maar gemak is het niet.
Denk dat deze kraan en staat voor meer dan alleen de platen. Hoe kreeg jouw aannemer de stenen voor de 1e en 2e verdieping op de steiger? Ook met de vrachtwagen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Rtificial schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 21:52:
Deze kraan staat voor € 95,00 per uur in de begroting (4 uur).
artbij schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 22:03:
[...]

Meer gemak van de aannemer denk ik :).
JaMaaT schreef op woensdag 16 november 2016 @ 06:50:
[...]

Denk dat deze kraan en staat voor meer dan alleen de platen. Hoe kreeg jouw aannemer de stenen voor de 1e en 2e verdieping op de steiger? Ook met de vrachtwagen?
Klopt, de aannemer heeft meteen door die kraan allerlei dingen op de 1e verdieping laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Doen ze toch gewoon met een bouwlift?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
artbij schreef op woensdag 16 november 2016 @ 07:34:
[...]

Doen ze toch gewoon met een bouwlift?
Ik denk dat 1 palletje stenen via de bouwlift naar boven krijgen ongeveer 10 x zo lang duurt als met zo'n grote kraan.

Toevallig afgelopen weekend gezien hoe dat gaat, maar dat is nogal arbeidsintensief werk om dat "handmatig" via bouwlift te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[...]

Leveringen ook naar het verdiep gaan gewoon met de kraan op de wagen ja. Dat is hier normaal. Bij kanaalplaten zit het leggen gewoon bij de prijs is, de fabrikant maakt ook samen met de architect en aannemer het legplan, stapelt ze in de juiste volgorde op de wagen, en zorgt dat ze op de juiste plek komen. Bijrekenen doen ze enkel als de mannen op de werf niet snel genoeg meewerken.

Maar als ik zie dat deze kraan voor 95€/uur begroot is, dan is dat zeker niet duur! Mooie prijs.
Het verbaast me gewoon hoe verschillend er gewerkt wordt. Hier is het bijvoorbeeld vrij normaal op een kleine werf om zelf een kraan te hebben staan, of een bouwlift. Zo'n grote mobiele kraan heeft vooral z'n voordeel in projectbouw, waar je een dag lang een hele rij huizen gaat voorzien van materialen.

Maar blijft een mooi moment he, als dat soort werken uitgevoerd worden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Nu online
Inderdaad, mooi om te zien! De aannemer streeft er nog steeds naar om voor de kerst de pannen erop te hebben.

Een bouwlift staat wel op de bouw, maar spul wat naar boven moet gaat dan eerst van de pallet op een stenenkar, en dan gaat die stenenkar naar boven, stenenkar leegpakken en dan weer naar beneden. Al met al een arbeidsintensief klusje als je een paar duizend stenen boven moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Tegen €95,- per uur kun je niet opwerken met je bouwlift :).

Bij mij staat kraanhulp voor het leggen van de verdiepinsvloer en kelder dek voor €1250,- in de begroting. En dan later nog eens €950,- voor het leggen van de dakplaten....

Scheelt nogal in vergelijking met jou Rtificial en zeker ook met Grolsch. Gelukkis is de offerte nog niet definitief :)....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:04:
Inderdaad, mooi om te zien! De aannemer streeft er nog steeds naar om voor de kerst de pannen erop te hebben.

Een bouwlift staat wel op de bouw, maar spul wat naar boven moet gaat dan eerst van de pallet op een stenenkar, en dan gaat die stenenkar naar boven, stenenkar leegpakken en dan weer naar beneden. Al met al een arbeidsintensief klusje als je een paar duizend stenen boven moet hebben.
Stenen leveren ze hier zoveel mogelijk rechtstreeks van de vrachtwagen op de stelling of op de vloer.

Nog even gezocht, zo ging dat bij ons, vanaf 2:00 minuten:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Ze werken in Belgie een stuk sneller dan in Nederland zie ik ;).

Gisteren reed ik langs het huis van de buren. Ze hebben daar breedplaatvloeren op het schuine dak liggen. Iemand een idee waar dat goed voor is?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:24
Onze aannemer heeft zelf een aantal kranen. Dus dat zal wel allemaal bij mijn aanneemsom inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ernemmer schreef op dinsdag 15 november 2016 @ 20:50:
[...]

De kanalen blijven open, ze zetten alleen de kopse kanten dicht.
https://www.aannemervak.n...tijd-goed-gesloten-dicht/
Hier kwamen de kanaalplaten zo aan:

Afbeeldingslocatie: http://www.dehouthal.nl/media/filer_public/2013/02/05/watermarked/50e5296495f5d212ff8de515882c16ee718f0ad5.jpg

En dan nog een hele stapel "reserve" (meegeleverd door de fabrikant). Aannemer zei dat ze die kwalitatief zelf niet goed genoeg vonden en om die reden zijn ze vervangen door deze:

Afbeeldingslocatie: http://www.celdex.nl/files/thumbnails/airseal-vulblokken-in-kanaalplaat-1.233x141x1.jpg
artbij schreef op woensdag 16 november 2016 @ 09:56:
Ze werken in Belgie een stuk sneller dan in Nederland zie ik ;).

Gisteren reed ik langs het huis van de buren. Ze hebben daar breedplaatvloeren op het schuine dak liggen. Iemand een idee waar dat goed voor is?
Is dan wel geen breedplaat; maar zoiets?

Afbeeldingslocatie: http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2/jpgk/kanaalplaatvloer_7_als_dak_zoeternmeer_2006_foto_joostdevree.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Richard op 16-11-2016 11:18 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bijzonder, is dat typisch iets voor staalbouw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Rtificial schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:23:
Bijzonder, is dat typisch iets voor staalbouw?
Niet typisch staalbouw, ik had het bij mijn vorige kalkzandsteen woning ook.

En in NL worden de kanaalplaten ook meestal vanaf de vrachtwagen gelegd, ik gok dat de platen bij Grolsch te laat besteld zijn (volgens mij liep de bouw voor op de planning ) en er daardoor geen vrachtwagen met kraan beschikbaar was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ernemmer schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:31:
[...]

Niet typisch staalbouw, ik had het bij mijn vorige kalkzandsteen woning ook.

En in NL worden de kanaalplaten ook meestal vanaf de vrachtwagen gelegd, ik gok dat de platen bij Grolsch te laat besteld zijn (volgens mij liep de bouw voor op de planning ) en er daardoor geen vrachtwagen met kraan beschikbaar was.
Is er een speciale reden om ze te gebruiken als onderdak? Kostprijs? Grotere overspanningen?

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic