Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.861 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

bartvb schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:19:
Heeft iemand kentallen voor de kosten van een (bijna) plat dak?

Gaat om een dak van 12*8 meter onder een hoek van 20 graden. Het dak komt voor het overgrote deel vol te liggen met PV-panelen, ik had dus verwacht dat we klaar zijn met een draagconstructie (staal of hout) met daar bovenop sandwichpanelen (die ook in de hallenbouw worden gebruikt). Dak kan eventueel halverwege worden ondersteund door een muur (kleinere overspanning).

Ik blijf het bizar vinden dat het zo ontzettend moeilijk is om aan prijzen te komen in de NL bouwwereld. Zelfs richtprijzen zijn vrijwel niet te vinden. Dat maakt het bijzonder lastig om ontwerpbeslissingen te maken :/
Hmm, vroeger kon je op CasaData veel meer terugvinden zonder abonnement dan nu, dat is spijtig, Maar daar zou je dus (tegenwoordig met abonnement) toch wel aardig een antwoord op je vraag moeten kunnen vinden.

Verder zou je architect je ook moeten kunnen helpen aan richtprijzen.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:59

Gaat om een dak van 12*8 meter onder een hoek van 20 graden. Het dak komt voor het overgrote deel vol te liggen met PV-panelen, ik had dus verwacht dat we klaar zijn met een draagconstructie (staal of hout) met daar bovenop sandwichpanelen (die ook in de hallenbouw worden gebruikt). Dak kan eventueel halverwege worden ondersteund door een muur (kleinere overspanning).

Ik blijf het bizar vinden dat het zo ontzettend moeilijk is om aan prijzen te komen in de NL bouwwereld. Zelfs richtprijzen zijn vrijwel niet te vinden. Dat maakt het bijzonder lastig om ontwerpbeslissingen te maken :/
Het offertebedrag voor onze carport van 6900x6250mm was in het offertestadium € 11.500,-- excl. BTW

e.e.a. heeft natuurlijk wel te maken met de afwerking etc.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Galactic schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:09:
[...]

Dat is wel echt schandalig veel.

Bij ons koste 220 m voegwerk met gekleurde fabrieksvoegsel welgeteld 500 euro extra excl. btw. Of de steen uitbloeingsgevoelig is kan je vaak vinden in de DOP of technische fiche van de steen. Meestal te vinden op site baksteenfabrikant.

Verder zelf nog een vraagje van mijn kant. Ik zie hier als Belg vaak prijzen aannemer ruwbouw per m3. Hoe is deze berekend, is dit binnenvolume van de kamers of buitenvolume van het gebouw? Het maakt nogal een verschil? Als het binnenvolume is tel je vanaf de breedplaat of welfsel schat ik tot aan plafond?
Prijs per m³ of m² is heel grof en vaak zinloos. Je ziet in dit topic al dat mensen de ene keer wel de bijkomende kosten als architect meerekenen en de andere keer weer niet. De vorm van het gebouw is veel belangrijker. Of iets in oost- of west Nederland staat kan al 10k schelen aan funderingskosten. Daar gaat geen enkele inhoud/oppervlakteberekening iets van zeggen.

Tsja, in principe is alles ook maatwerk. De prijs/m² is ook afhankelijk van het aan/afwezig zijn van steigers, kranen, etc. Dat is dus nooit zomaar te vertellen. Het is echt niet anders dan andere beroepsgroepen. Als je een softwareprogramma wil, dan kan ook geen ICT-bedrijf je gelijk vertellen of iets 5-10 of 25k kost.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Grolsch schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:44:
[...]

Het offertebedrag voor onze carport van 6900x6250mm was in het offertestadium € 11.500,-- excl. BTW

e.e.a. heeft natuurlijk wel te maken met de afwerking etc.
Bij mij was de offerte 14.000 Euro incl BTW voor 5.6x5.0 meter met een muur aan de zijkant (fundering strook/balk en heipaal en een lichtkoepel)

[ Voor 0% gewijzigd door jacovn op 09-11-2016 14:46 . Reden: "ma" naar "mij" vervangen ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:21:
[...]

Bij ma was de offerte 14.000 Euro incl BTW voor 5.6x5.0 meter met een muur aan de zijkant (fundering strook/balk en heipaal en een lichtkoepel)
Daar scheelt dus 85 € aan, dus lijkt mij dan een goed uitgangspunt.

Bij ons ene kant aan het huis, andere kant op 3 houten palen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 07-11-2016 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Grolsch schreef op maandag 07 november 2016 @ 12:22:
[...]

Daar scheelt dus 85 € aan, dus lijkt mij dan een goed uitgangspunt.

Bij ons ene kant aan het huis, andere kant op 3 houten palen.
Gaat nu bij ons goedkoper worden omdat er geen muur aan de ene zijkant komt maar schutting.
Vast aan huis en aan garage, dus zal wel 1 poot worden met een hijpaal eronder..

[ Voor 10% gewijzigd door jacovn op 07-11-2016 12:56 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:06
Galactic schreef op maandag 07 november 2016 @ 11:09:
[...]

Dat is wel echt schandalig veel.

Bij ons koste 220 m voegwerk met gekleurde fabrieksvoegsel welgeteld 500 euro extra excl. btw. Of de steen uitbloeingsgevoelig is kan je vaak vinden in de DOP of technische fiche van de steen. Meestal te vinden op site baksteenfabrikant.

Verder zelf nog een vraagje van mijn kant. Ik zie hier als Belg vaak prijzen aannemer ruwbouw per m3. Hoe is deze berekend, is dit binnenvolume van de kamers of buitenvolume van het gebouw? Het maakt nogal een verschil? Als het binnenvolume is tel je vanaf de breedplaat of welfsel schat ik tot aan plafond?
Hoe kan je dan zien of die uitbloei gevoelig is? Waar moet je naar kijken?

Dit is de dop van mijn steenhttp://capricebaksteen.nl/DoP/WCMRZW-B_v2.pdf

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, S2 voor de actief oplosbare zouten is een goede waarde, maar geldt voor de meeste bakstenen. In België bestaat er nog een BENOR keur, waar ook gekeken wordt naar het uitbloeirisico, maar dat is in Nederland blijkbaar niet gebruikelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

Rtificial schreef op dinsdag 08 november 2016 @ 07:37:
Naja, S2 voor de actief oplosbare zouten is een goede waarde, maar geldt voor de meeste bakstenen. In België bestaat er nog een BENOR keur, waar ook gekeken wordt naar het uitbloeirisico, maar dat is in Nederland blijkbaar niet gebruikelijk.
In de DOP uitleg (eerder gepost) staat inderdaad:
Actieve oplosbare zouten kunnen onder invloed van vocht door kristalvorming uitzetten met als gevolg schade aan
de steen. Het gehalte wateroplosbare zouten dient voor producten in een buitentoepassing te voldoen aan klasse S2. De Nederlandse metselbaksteen valt “meestal” in de S2 klasse. Dit houdt in dat de som van wateroplosbare natrium (Na) en kalium (K) niet groter mag zijn 0.06% en dat de hoeveelheid waterop- losbaar magnesium (Mg) niet groter mag zijn dan 0.03%.

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 23:03
Dit is mijn toekomstige achtergevel. 12 meter breed en alleen glas. Wat kan ik doen tegen koudeval?Deuren systeem moet nog bepaald worden, denken nu aan aluminium.

Architect tekent er HR++ gals in, maar vraag me af of dat voldoende is.

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2qd4g8k.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Artbij op 09-11-2016 10:37 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Altijd mooi zo'n glazen gevel :) Ik zou lekker voor triple gaan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Erasmo schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:58:
Altijd mooi zo'n glazen gevel :) Ik zou lekker voor triple gaan.
Is dat nodig? En is dat voldoende?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:36:
Dit is mijn toekomstige achtergevel. 12 meter breed en alleen glas. Wat kan ik doen tegen koudeval?Deuren systeem moet nog bepaald worden, denken nu aan aluminium.

[afbeelding]
Prachtig inderdaad, zo'n glazen gevel. Welke oriëntatie heeft de gevel?
Ik kan het op de impressie niet goed zien, maar is er een soort van overhang boven het glas, die in wat schaduw voorziet? Zo'n glazen gevel kan je goed laten profiteren van zonnewarmte, maar heeft in een goed geisoleerde bouw natuurlijk ook wat meer risico op oververhitting. 3-voudig glas helpt daar wel tegen, maar zonwering natuurlijk ook.
3-voudig glas helpt vanuit mijn perspectief vooral als je probeert naar een passiefbouw te gaan. Dan kan het net dat zetje zijn wat je nodig hebt. Koudeval heb je in principe met 3-voudig glas nog steeds risico op, dat minimaliseer je best door goed te kijken naar de totale isolatie van het raam. Let op, ik zeg niet dat het geen invloed heeft, maar het is op zichzelf niet de oplossing ervoor.
Je kan over het algemeen beter kijken of je kan zorgen voor een bron van (stijgende) warme lucht bij de glazen pui.
Verwarmde beglazing is natuurlijk ook nog een optie, maar dat zal erg duur zijn denk ik.
Een eenvoudigere optie, waarvan ik niet weet of het in de praktijk werkt, is om de vloerverwarming direct langs het pui dichter op elkaar te leggen, waardoor er daar meer warmte gerealiseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Naar mijn idee is het beter isoleren van je glas juist wel de oplossing. Koudeval ontstaat vooral door een te groot verschil tussen ruimtetemperatuur en de oppervlakte van je glas aan de binnenzijde.

Als je zorgt dat het glas altijd een temperatuur boven een bepaalde temperatuur houdt heb je vrijwel geen last van koudeval. Ik kan zo snel alleen niet vinden wat die temperatuur ook alweer is.

Meer vloerverwarming langs het glas kan de problemen ook verergeren door hogere luchtsnelheden bij je glas. Dat is een oplossing met risico's dus.

@Rtificial; je kan op CasaData een gratis account aanmaken met twee weken toegang. Wat daar te vinden is viel mij behoorlijk tegen. Al helemaal als je een geen standaard bouwbesluit woning neer wil zetten. Alles voelt een beetje jaren 90 daar :\

@artbij; er zijn natuurlijk tig manieren om een huis te bouwen. Iets moois ontwerpen en en een aannemer dit laten bouwen op basis van beschikbare budget is een optie. Aanbesteding, bouwteam en zelfbouw zijn heel andere opties waarbij je voor de aanbesteding en zelfbouw flink wat details nodig hebt voor je kan beginnen.

En daarnaast vind ik het vooral ook erg leuk om dit soort dingen uit te zoeken. Ik weet graag hoe mijn huis in elkaar zit ipv dat de aannemer wat dingen bij elkaar raapt waar hij toevallig ervaring mee heeft. Maar dat soort dingen uitzoeken en vooral afwegen is erg lastig zonder een goed inzicht in de kosten van losse elementen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:15:
[...]

Prachtig inderdaad, zo'n glazen gevel. Welke oriëntatie heeft de gevel?
Ik kan het op de impressie niet goed zien, maar is er een soort van overhang boven het glas, die in wat schaduw voorziet? Zo'n glazen gevel kan je goed laten profiteren van zonnewarmte, maar heeft in een goed geisoleerde bouw natuurlijk ook wat meer risico op oververhitting. 3-voudig glas helpt daar wel tegen, maar zonwering natuurlijk ook.
3-voudig glas helpt vanuit mijn perspectief vooral als je probeert naar een passiefbouw te gaan. Dan kan het net dat zetje zijn wat je nodig hebt. Koudeval heb je in principe met 3-voudig glas nog steeds risico op, dat minimaliseer je best door goed te kijken naar de totale isolatie van het raam. Let op, ik zeg niet dat het geen invloed heeft, maar het is op zichzelf niet de oplossing ervoor.
Je kan over het algemeen beter kijken of je kan zorgen voor een bron van (stijgende) warme lucht bij de glazen pui.
Verwarmde beglazing is natuurlijk ook nog een optie, maar dat zal erg duur zijn denk ik.
Een eenvoudigere optie, waarvan ik niet weet of het in de praktijk werkt, is om de vloerverwarming direct langs het pui dichter op elkaar te leggen, waardoor er daar meer warmte gerealiseerd wordt.
Zit op het noord-oosten. DAt maakt het nog lastiger in de winter in ieder geval. Meer slangen zat ik ook te denken, maar blijft LTV.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op woensdag 09 november 2016 @ 10:36:

[afbeelding]
1) Triple glas
2) Luifel die lang genoeg is om in de zomer de zon tegen te houden, maar kort genoeg om in de winter de zon binnen te laten (sowieso wel handig).
3) vloerverwarming lussen extra dicht bij elkaar laten leggen bij de puien
4) geen ventilatieroosters in die elementen of volledig mechanische ventilatie toepassen.
5) gordijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:40:
[...]

1) Triple glas
2) Luifel die lang genoeg is om in de zomer de zon tegen te houden, maar kort genoeg om in de winter de zon binnen te laten (sowieso wel handig).
3) vloerverwarming lussen extra dicht bij elkaar laten leggen bij de puien
4) geen ventilatieroosters in die elementen of volledig mechanische ventilatie toepassen.
5) gordijnen
2 streep ik weg vanwege liggen op noord-oosten. Gordijnen is geen porum op zo'n oppervlak. Wellicht eens kijken naar goede screens.

Hoe groot is de invloed van triple glas?

[ Voor 7% gewijzigd door Artbij op 09-11-2016 11:43 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:30:
[...]

Zit op het noord-oosten. DAt maakt het nog lastiger in de winter in ieder geval. Meer slangen zat ik ook te denken, maar blijft LTV.
Dat is zo ja.
Wat Bartvb schrijft is ook waar, met extra verwarming bij het raam loop je ook het risico op een sterkere luchtstroom. Zeker met LTV weet ik niet of dat voldoende opgeheven wordt. Ik weet eigenlijk niet hoe anderen dat oplossen.
Ik heb wel wat ervaringen in het comfort van moderne woningen met veel glas, maar die zijn eigenlijk niet heel positief, vooral ook niet in de zomer :/
Eigenlijk zou je van het advies van een architect uit moeten kunnen gaan, maar misschien heeft ie referenties voor je van projecten waarbij hij eerder dit soort glazen puien heeft toegepast? Dan kan je misschien eens informatie inwinnen over het comfort bij de bewoners.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op woensdag 09 november 2016 @ 11:42:
[...]

2 streep ik weg vanwege liggen op noord-oosten. Gordijnen is geen porum op zo'n oppervlak. Wellicht eens kijken naar goede screens.

Hoe groot is de invloed van triple glas?
Gordijnen kan je in vele varianten krijgen. Vooral 's avonds in de winter kan zoiets best sterk afkoelen.

Vergelijk de U-waarde van triple en HR++ glas, daar zit best verschil tussen. De beste ruiten komen op een Rc van 2,0. Dat is bijna hetzelfde niveau als een geïsoleerde spouwmuur met ~60mm isolatie. Er zijn huizen in de jaren '80 gebouwd die minder isolatie hadden in de gevel (laat staan het glas) dan wat huidige puien kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja?

U en R zijn omgekeerd evenredig aan elkaar. Heb zelf nooit begrepen waarom U-waarde (verlies) voor glas gebruikt wordt en R waarde (isolatie) voor de rest. Zal wel historisch zo gegroeid zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Oh, quote is weggevallen.

Het ging me vooral om het plaatje en:
Bij een buitentemperatuur van 0°C is bij enkel glas de temperatuur aan de binnenzijde van het raam + 5,5°C. Bij een gemiddelde binnentemperatuur van +20°C zullen er dan koude luchtstromen (tocht) ontstaan.
Bij 3-voudig glas is de temperatuur aan de binnenzijde van het raam +18,5°C. Hier zullen koude luchtstromen nagenoeg ontbreken.
Maar nog steeds niet kunnen vinden waar dat omslagpunt nou ligt. Als je zorgt dat het glas aan de binnenzijde niet kouder wordt dan X graden dan heb je (vrijwel) geen last van koudeval. Die temperatuur ligt in ieder geval lager dan 18,5 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Het verschil met HR++ dubbel glas is echter klein, en er wordt ook duidelijk als statement bij vermeld dat 3-voudig glas enkel relevant is als men energieneutraal gebouwd heeft. Ik ben er zeker van dat Artbij energiezuinig gaat bouwen, maar of het energieneutraal moet gaan worden weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ook binnen HR++ zit een spectrum. ;) Ander voordeel van triple glas is ook stilte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Maar voor de stilte moet je wel rekening houden met lagen glas van verschillende dikte. Als die gelijke dikte hebben, dan kan je resonantie krijgen, in in het ergste geval het geluid zelfs versterken.
Maar neem aan dat de fabrikanten daar (tegenwoordig) wel rekening mee houden.
Oei, een korte scan bij leveranciers leert me dat dat niet het geval is. Veelal 3 lagen van 4mm glas...

[ Voor 15% gewijzigd door Rtificial op 09-11-2016 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22-09 19:14
Rtificial schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:08:
Het verschil met HR++ dubbel glas is echter klein, en er wordt ook duidelijk als statement bij vermeld dat 3-voudig glas enkel relevant is als men energieneutraal gebouwd heeft. Ik ben er zeker van dat Artbij energiezuinig gaat bouwen, maar of het energieneutraal moet gaan worden weet ik niet.
Bij mijn bouw was het prijsverschil ook klein. Ik ervaar in ieder geval dat tripple een stuk comfortabler aanvoelt dan dubbel glas.

@artbij
Ik zou met zo'n gevel overigens zelfs viervoudig glas overwegen. Het is me nogal een oppervlakte en dan ook nog ongunstig qua koudeligging.

En gordijnen zou ook nog maar eens over nadenken (vitrage, inbetween etc). Wij hebben hier ook behoorlijk wat glas en zeker in de winter maakt het een stuk gezelliger en voor de akoustiek doet het ook wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rtificial schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:16:
Maar voor de stilte moet je wel rekening houden met lagen glas van verschillende dikte. Als die gelijke dikte hebben, dan kan je resonantie krijgen, in in het ergste geval het geluid zelfs versterken.
Maar neem aan dat de fabrikanten daar (tegenwoordig) wel rekening mee houden.
Oei, een korte scan bij leveranciers leert me dat dat niet het geval is. Veelal 3 lagen van 4mm glas...
Dat valt bij glas vaak reuze mee. Overigens is gelaagd glas aan te raden bij dit soort puien, dus dan krijg je bv 33.1-4-33.1 met aan de binnen- en buitenzijde gelaagd glas. Dan heb je vanzelf al afwijkende diktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:25:
[...]

Dat valt bij glas vaak reuze mee. Overigens is gelaagd glas aan te raden bij dit soort puien, dus dan krijg je bv 33.1-4-33.1 met aan de binnen- en buitenzijde gelaagd glas. Dan heb je vanzelf al afwijkende diktes.
Dan ben je helemaal van het geluid af ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:00
Señor Sjon schreef op woensdag 09 november 2016 @ 16:25:
[...]

Gelaagd is zelf verplicht indien het vanaf de grond omhoog gaat.
Indien je er een terras aan hebt, zal ook het advies zijn om buiten ook gelaagd te doen.

Hierbij zou ik ook voor triple gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Wat wil die 33.1 eigenlijk zeggen? Is er ergens een overzicht te vinden met die glas codes?

Prijzen van glas zijn relatief makkelijk te vinden, alleen lastig om een overzicht te krijgen van prijs + U-waarde. Als iemand daar een tip voor heeft; erg welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:26:
Wat wil die 33.1 eigenlijk zeggen? Is er ergens een overzicht te vinden met die glas codes?

Prijzen van glas zijn relatief makkelijk te vinden, alleen lastig om een overzicht te krijgen van prijs + U-waarde. Als iemand daar een tip voor heeft; erg welkom.
33.1 is toch gewoon 33.1 mm?

Vrouw was toch van plan gordijnen te hangen hoor ik net, dan vooral voor de akoestiek en gezelligheid :P .

ik wil wel zeker weten dat tripel beter is. Glasprijs op zich is niet eens het probleem. De constructie van de pui wordt een stuk duurder bij triple glas vanwege het gewicht.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, het zijn 2 platen van 3mm met 1 folie ertussen. Samen iets van 6,35mm o.i.d. 44.2 is dus 2 panelen van 4 mm en 2 folies. Dat zie je bij inbraakwerend glas bijvoorbeeld. Dat is ook wel weer een voordeel. Overigens is het verplicht zijn van gelaagd (of gehard) glas vanwege letselveiligheid altijd een discussie. Officieel niet verplicht, maar als je het niet toepast ben je weer nalatig en dus aansprakelijk. Soort Catch22. ZIe ook http://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/419.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Maar daarvoor is veiligheidsglas dan weer genoeg, dat hoeft gelukkig niet gelaagd te zijn.
Het is jammer dat je niet vooraf het comfort kan vergelijken. Dan zou je eigenlijk een soort van demonstratiewoningen moeten hebben. Ik heb geen goed onderbouwd advies. Ik denk echter dat het advies om 3v glas enkel in passiefwoningen toe te passen geen slechte is. Ik denk dat het effect eerder beperkt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:00
Rtificial schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:28:
Maar daarvoor is veiligheidsglas dan weer genoeg, dat hoeft gelukkig niet gelaagd te zijn.
Het is jammer dat je niet vooraf het comfort kan vergelijken. Dan zou je eigenlijk een soort van demonstratiewoningen moeten hebben. Ik heb geen goed onderbouwd advies. Ik denk echter dat het advies om 3v glas enkel in passiefwoningen toe te passen geen slechte is. Ik denk dat het effect eerder beperkt is.
Voorgevel is nu sinds kort triple glas, achterkant woning nog niet.
Het verschil is nu al zeker merkbaar. Zeker omdat ik vloerverwarming only heb.
Het is dus qua comfort een grote win.

Waar je wel de keuze in kan maken is waar je dit comfort wilt hebben. Dus alleen de woonruimte en slaapkamer gewoon HR++ glas. (bij mij begane grond triple en 1e is HR++(u1.1)). Ik stook op de 1e verdieping niet veel maar je merkt qua kou straling zeker wel verschil, helemaal op het noorden gelegen achterkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

maartendd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 18:10:
[...]

Gelaagd is zelf verplicht indien het vanaf de grond omhoog gaat.
Indien je er een terras aan hebt, zal ook het advies zijn om buiten ook gelaagd te doen.

Hierbij zou ik ook voor triple gaan
Beetje klok-klepel ;)

Je hebt gelaagd glas nodig als het glas de functie van borstwering/doorvalbeveiliging krijgt. Dat moet pas als er tussen de vloer en het aansluitende terrein een hoogteverschil van 1 meter of meer is.

Daarnaast, wat Señor Sjon zegt is ongetwijfeld ook waar

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

maartendd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:54:
[...]

Waar je wel de keuze in kan maken is waar je dit comfort wilt hebben. Dus alleen de woonruimte en slaapkamer gewoon HR++ glas. (bij mij begane grond triple en 1e is HR++(u1.1)). Ik stook op de 1e verdieping niet veel maar je merkt qua kou straling zeker wel verschil, helemaal op het noorden gelegen achterkant.
Dat klinkt als renovatie. Daarbij is dan bij plaatsing ook meer aandacht aan luchtdichting bijvoorbeeld. Dat maakt de ervaring ook al heel anders.
Ik geloof wel dat er verschil is hoor, maar statistisch is het gewoon vrij weinig, ook als je kijkt naar oppervlaktetemperatuur.

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
maartendd schreef op woensdag 09 november 2016 @ 21:54:
[...]

[...]
Heb je aan de achterkant van de woning HR++ of iets anders? Wij hebben ook vv-only en de benedenverdieping is nog van dat oude dubbel glas (2x 4mm met vacuüm ertussen ofzo)

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:13
Onze aannemer is waarschijnlijk te laat met opleveren, naar verwachting overschrijdt hij het aantal werkbare dagen sinds de ruwe begane grond met ongeveer 3 weken, maar er is nog geen definitieve opleverdatum. Voor de aannemer betekent dat dat hij 0,25 promille (tientjeswerk per kalenderdag) als schadevergoeding moet geven. Volgens de woningborg voorwaarden mag je dat zonder ingebrekestelling gaan rekenen vanaf het moment dat het opgeleverd had moeten zijn (bijv. verrekenen met laatste termijnbetaling?). Ik vraag me af of ik er goed aan doe om de aannemer op de deadline te wijzen om wat meer druk op te ketel te zetten, of dat het alleen maar kwaad bloed zet. Iemand ervaring met deze situatie en wat het beste te doen?

Overigens dekt deze schadevergoeding wel de (bruto) hypotheek naarmate mijn bouwdepot steeds leger raakt, maar heb ik ook nog een bijna net zo hoog bedrag aan huur wat betaald moet worden zolang er nog geen oplevering is, dus het dekt maar een deel... Erg zuur!

Als ik deze vraag beter in een ander topic kan stellen hoor ik het wel :)

[ Voor 5% gewijzigd door Vincm op 10-11-2016 12:11 ]

• Grolsch
In onze overeenkomst staat een boete van € 500,00 netto per werkdag vermeld bij te laat opleveren.

Maar ik snap precies wat je bedoeld, want het is natuurlijk een politieke discussie welke je gaat krijgen :)

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons doet de aannemer ook aardig meer als is afgesproken, en hij zeurt ook niet om "kleine" dingen.

Meerwerk dient hij vooraf op te geven en dat dient goedgekeurd te worden door ons.

Neemt niet weg dat wij uiteindelijk meerwerk gaan krijgen (op eigen verzoek en door onverziene zaken), en dit valt natuurlijk mooi te verrekenen met dat boetebedrag :)

Maar met mijn aannemer begin ik er voorlopig niet over.

Je hebt het over tientjes werk, maar 0,25 procent over 200K is ook € 500,00 per dag.

[ Voor 6% gewijzigd door Grolsch op 10-11-2016 12:18 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Grolsch schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:17:
Je hebt het over tientjes werk, maar 0,25 procent over 200K is ook € 500,00 per dag.
Hij heeft het over promille ;)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Grolsch
Dan moet de komma iets verder naar links, dus 50 € per dag bij 200K :)

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 22:40

The Legend

*Plop*

Wij hebben uiteindelijk een dikke 5000 euro gekregen aan te-laat-oplever-boete, maar het maakte de verhouding met de aannemer niet beter op. Om die reden is het handig om een derde partij te hebben die het bouwtraject begeleid en controleert en ook dit soort zaken ter sprake kan brengen zodat je zelf de verhouding met de aannemer zo goed mogelijk kan houden.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Sinds december aan het meelezen in dit topic en ook optant van een kavel. Vandaag wordt de omgevingsvergunning aangevraagd. De kavel is 17,6m breed en 28,5 diep.

Door deze situatie hebben wij besloten om maximaal (tot 3m van de erfgrens) te bouwen met de buren.

Ik zal de voortgang ook geregeld posten en mochten er vragen omtrent onze keuzes zijn, laat het weten.

http://imgur.com/qeGTcoE

http://imgur.com/04qUlir

http://imgur.com/USXZ9ZC

http://imgur.com/dqp5r8N

http://imgur.com/Vyly0uY

Iemand een idee hoe ik de Imgur afbeelding hier goed op het forum krijg.

[ Voor 10% gewijzigd door Cai op 10-11-2016 17:03 . Reden: Img tag naar URL tag ]

• Artbij
Cai schreef op donderdag 10 november 2016 @ 14:55:
Sinds december aan het meelezen in dit topic en ook optant van een kavel. Vandaag wordt de omgevingsvergunning aangevraagd. De kavel is 17,6m breed en 28,5 diep.

Door deze situatie hebben wij besloten om maximaal (tot 3m van de erfgrens) te bouwen met de buren.

Ik zal de voortgang ook geregeld posten en mochten er vragen omtrent onze keuzes zijn, laat het weten.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Adresse van de afbeelding gebruiken :)

http://i.imgur.com/Vyly0uY.jpg

Met gestrekt been.

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13:13
Grolsch schreef op donderdag 10 november 2016 @ 12:17:
In onze overeenkomst staat een boete van € 500,00 netto per werkdag vermeld bij te laat opleveren.

Maar ik snap precies wat je bedoeld, want het is natuurlijk een politieke discussie welke je gaat krijgen :)

Ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar bij ons doet de aannemer ook aardig meer als is afgesproken, en hij zeurt ook niet om "kleine" dingen.

Meerwerk dient hij vooraf op te geven en dat dient goedgekeurd te worden door ons.

Neemt niet weg dat wij uiteindelijk meerwerk gaan krijgen (op eigen verzoek en door onverziene zaken), en dit valt natuurlijk mooi te verrekenen met dat boetebedrag :)

Maar met mijn aannemer begin ik er voorlopig niet over.

Thanks voor het delen van je ervaring. Bij ons doet de aannemer ook aardig wat meerwerk (gaat om ca. 25.000) maar het loopt al helemaal niet lekker. Geeft bijvoorbeeld geen specificaties van meerwerk maar wilt wel spoedig een akkoord erop. Niet op de hoogte houden wanneer wat besloten moet worden of wanneer iets gebeurd, moet het allemaal achteraf horen of er zelf achter komen en aan de bel trekken. Daardoor zijn dingen - die niet expliciet in de overeenkomst of meerwerklijst stonden maar wel een mailtje van een tijd terug - niet goed gedaan en is het maar moeilijk om het alsnog gedaan te krijgen zonder daar het volle pond voor te betalen. Alle goodwill is dus al een beetje verspild, anders had ik er ook geen groot issue van gemaakt dat de oplevering wat later is.

(Het gaat inderdaad om promille)
The Legend schreef op donderdag 10 november 2016 @ 13:39:
Om die reden is het handig om een derde partij te hebben die het bouwtraject begeleid en controleert en ook dit soort zaken ter sprake kan brengen zodat je zelf de verhouding met de aannemer zo goed mogelijk kan houden.
Die heb ik, was verplicht bij dit project. Maar daar ben ik ook niet (meer) tevreden over terwijl we een goede start hadden. Omdat het stroef ging met de aannemer heb ik op een gegeven moment alles via hem laten lopen, maar hij reageert nu ook weinig of laat, stuurt dingen niet door naar de aannemer, etc. Houd me weinig op de hoogte en lijkt de hand boven het hoofd van de aannemer te houden. Het lijkt erop dat de druk een beetje van de ketel af is omdat hij al zijn vergoeding binnen heeft. Ben dan ook aan het kijken of ik dat niet voor een deel terug kan vorderen, maar het is lastig om daar de juiste argumenten voor te vinden (hij heeft al meer gedaan dan in zijn offerte/voorwaarden, omdat hij dan aan het begin van het traject mondeling had toegezegd maar lijkt zich er nu weer aan te houden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ziet er goed uit, Cai! Dat is een flinke woning met een enorm kavel :o Waar ga je bouwen? En hoe ga je bouwen? Aannemer? Bouwteam? Zelf?

Weinig op aan te merken ook :) Als het mijn huis was zou ik denk ik de badkamer omwisselen met de linker slaapkamer. Vind het niet prettig als de ouderslaapkamer geluidtechnisch zo dicht tegen een kinderslaapkamer zit. Muurtje tussen aanrecht en eetkamer zou ik laag houden zodat je er overheen kan kijken. Ik ben niet zo'n planwonder, komt dus vaak voor dat ik nog sta te koken als de gasten er al zijn O:)

@artbij; heb wat kunnen vinden over het drievoudige glas en koudeval:
https://passiv.de/former_...ivhaus_Behaglichkeit.html

En hier een site waar je erg makkelijk kozijnen/glas/zonwering/deuren bij elkaar kan klikken en waarbij je vooral meteen een prijs krijgt:
http://www.evofenster.com/

Handig voor de beeldvorming. Valt mij redelijk mee hoe duur het drievoudige spul is. Maar de referentie is de 580 euro/m2 die op dit moment in de raming staat :o

[ Voor 4% gewijzigd door bartvb op 11-11-2016 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch

Mooie plannen! Tekeningen zien er goed uit!

Hou ons op de hoogte, want ik vindt het altijd interessant om de bouw van een ander te volgen !

Bij ons wordt maandag de 1e verdiepingsvloer geplaatst,

Hier nog een update van afgelopen weekend

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/35byyjc.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:05:

Handig voor de beeldvorming. Valt mij redelijk mee hoe duur het drievoudige spul is. Maar de referentie is de 580 euro/m2 die op dit moment in de raming staat :o
De echte mooi kozijnen kosten 2a3K per m2 |:( .

Dat schuco spul is redelijk betaalbaar, als die prijzen tenminste ook in NL gelden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Schuco staat als heel duur bekend. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14:38
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/e04SJ16.jpg

Bijgaand onze 'basic' maar wel erg fijne plattegrond wat getekend is. Inhoud 667m3/ BVO 207m2.

Krijg binnenkort wat offertes terug, ben benieuwd of het binnen het budget valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 11:30:
Schuco staat als heel duur bekend. ;)
Niet in vergelijking bij skyframe etc. Of ik meot me heel sterk vergissen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai

Cai

Even de tekeningen verhuist naar tinypic, dat werkt wel

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/15znlvl.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/zm0d3t.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/24ytj46.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2r7ugqr.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2627j7k.jpg
bartvb schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 09:05:
Ziet er goed uit, Cai! Dat is een flinke woning met een enorm kavel :o Waar ga je bouwen? En hoe ga je bouwen? Aannemer? Bouwteam? Zelf?[/b]
Thanks, de grootte van de kavel valt voor ons nogal mee. We hebben naar 3 kavels gekeken welke allen dezelfde totaalprijs hadden, echter op drie verschillende locaties.

Barendrecht, 500m2
Rockanje, 1000m2
Oostvoorne, 1500m2

Voor onszelf zouden we naar het strand verhuizen, echter is de buurt in Barendrecht kinderrijk en dicht bij familie. De ervaring voor de kinderen heeft het dus gewonnen boven onze eigen wensen.

De bouw is traditioneel kalkzandsteen, de bouwer is Bot&Van der Ham/Brummelhuis/Thuis in Bouwen (het marketingteam is daar nogal bezig met de naam).

We zijn bij 8 a 9 verschillende aannemers geweest (Brummelhuis, Livingstone, Selektwonen, Gorate, VDM, Buitenhuis Realisatie, Knaap,De Vries en Verburg, Groothuisbouw) en zijn toen gaan strepen.

Uiteindelijk hebben we de knoop doorgehakt en wilden we een traditioneel gebouwde woning en dus geen houtskeletbouw (met name omdat er in Barendrecht voornamelijk traditioneel gebouwd wordt en dit dus een factor is bij doorverkopen). Hierdoor bleven er een aantal aannemers over.

Livingstone: Goed gevoel, mooie gerealiseerde projecten, echter prijs per m3 zeer hoog
Selektwonen: Eindigde bij ons in de top 3, moesten echter vaak smeken om de offerte en prijsopgave. Als we in dit stadium al moeten leuren om aandacht, gaat het hem niet worden.
Buitenhuis: Uiteindelijk nipt 2e geworden. Mooie, unieke woning onder architectuur. Uiteindelijk hebben wij gekozen voor meer "eenheidsworst", maar daardoor wel een goedkopere/grotere woning. Voor iedereen die wilt bouwen, is deze partij wmb een aanrader.
Knaap: Een zeer ongeinteresseerde (auto)verkoper tegenover ons. Vroeg naar ons budget en deed daar een beetje lacherig over. Ik heb letterlijk in het gesprek gevraagd of hij er wel zin in had. Op basis van de verkoper besloten om er geen verdere tijd aan te besteden.
De Vries en Verburg: Super mooi huis gebouwd van toekomstige buren. Helaas te druk om binnen een jaar te starten. Laatst begrepen dat ze zich weer meer zijn gaan richten op utiliteitsbouw.
Bot en Van der Ham: Meteen een klik met de "verkoper" begeleider. Begreep zowel mijn wensen (budget) als die van mijn vrouw (woonwensen). Voor ons als leken prettig dat we vanuit een basis met een richtprijs konden werken en deze woning aangepast hebben naar onze wens. Nu hopen dat de verwachtingen waargemaakt worden.

We laten de woning vrij van spuitwerk, stucwerk, keuken en sanitair opleveren. Aannemer werkt sowieso niet met een keukenboer samen. De sanitair leverancier Plieger kwam met een richtprijs die absurd is en de officiele offerte is na 11(!) weken en twee verzoeken nog steeds niet aangeleverd (dan niet). Stucwerk kan met de m2 prijs via een kleine aannemer goedkoper.

De wand tussen keuken en eetkamer blijft staan, omdat dit geen aanrechtblad betreft (aannemer verkeerde aanname gemaakt). Hier komen 4 hoge kasten in de wand weggewerkt.

Aan de voorzijde van het huis is een bomenlaan. Hier willen we én ons uitzicht hebben vanuit de slaapkamer en vanuit de badkuip. Vandaar de indeling. Mijn vrouw wilt graag dat beide kinderen een exact even grote slaapkamer hebben. Daarnaast zijn de wanden tussen onze slaapkamer en kinderkamer evenals kinderkamer en badkamer 100cm dik. Moet goedkomen (staat niet op tekening maar wel in technische omschrijving).

[ Voor 89% gewijzigd door Cai op 11-11-2016 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ook tof, xminator! Redelijk Nederlandse afmetingen maar een erg on-Nederlandse indeling. Leuk met die trap in het midden waardoor je mooie scheiding krijgt tussen eet- en leefdeel.

Paar dingen die me opvallen:
- Berging is veel te klein voor een paar fietsen. Als je kinderen hebt ga je het hier iig niet mee redden
- Deur tussen woonkamer en werkkamer zou ik wat naar rechts verplaatsen zodat je wat meer kastruimte krijgt.
- Het bureau zou ik niet daar zetten. Een monitor/laptop met daarachter een raam geeft een mega groot contrast, vind ik zelf erg onprettig werken.

Uit nieuwsgierigheid; heb je ook plaatjes van de buitenkant?

@artbij; goed is goed genoeg in ons geval. Grond is niet goedkoop en we willen natuurlijk meer m2 dan we budget hebben, dus kozijnen van 3k/m2 zijn geen optie :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

:)

Ziet er mooi uit! Lijkt me leuk je wat te volgen. Ben zelf in beginstadium, onlangs optiecontract getekend voor kavel 450m2 in Hilversum. Komende week oriënterend gesprek bij Select huis.
Ben benieuwd met wie je bouwt, wat voor budget voor deze bouw en grootte kavel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Welk stadium hebben de plannen? Mogen we nog schieten? >:)

bg
  • Hal is wel klein voor zo'n woning, maar dat is regionaal gebonden. :+
  • trap en wc spiegelen. Zo zit al het leidingwerk aan de kant van de keuken, waar ook leidingen zitten.
  • berging is een beetje zonde van het geld imo, die is veel te smal om echt nuttig te zijn.
  • Ik zou eerder een afgescheiden werk/eetkamer naast de keuken maken zodat je niet gelijk op de verdieping hoeft te zitten voor je administratie.
1e:
  • zie bg
  • WC en kast omwisselen, zo zitten de schachten en afvoerleidingen boven elkaar van de wc's.
  • 2.03 en 2.05 omwisselen. Zo kan je makkelijker een badkamer en suite maken en heb je ook een natuurlijke afscheiding van de kinderkamers.
2e:
  • Washoek is onbruikbaar. De kap gaat je echt in de weg zitten daar.

[ Voor 35% gewijzigd door Señor Sjon op 11-11-2016 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
bartvb schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:50:
Ook tof, xminator! Redelijk Nederlandse afmetingen maar een erg on-Nederlandse indeling. Leuk met die trap in het midden waardoor je mooie scheiding krijgt tussen eet- en leefdeel.

Paar dingen die me opvallen:
- Berging is veel te klein voor een paar fietsen. Als je kinderen hebt ga je het hier iig niet mee redden
- Deur tussen woonkamer en werkkamer zou ik wat naar rechts verplaatsen zodat je wat meer kastruimte krijgt.
- Het bureau zou ik niet daar zetten. Een monitor/laptop met daarachter een raam geeft een mega groot contrast, vind ik zelf erg onprettig werken.

Uit nieuwsgierigheid; heb je ook plaatjes van de buitenkant?

@artbij; goed is goed genoeg in ons geval. Grond is niet goedkoop en we willen natuurlijk meer m2 dan we budget hebben, dus kozijnen van 3k/m2 zijn geen optie :+
Thanks!

- In die berging zullen eigenlijk geen fietsen geplaatst worden, deze zullen eerder onder het afkapje daarvoor komen of in de voortuin.
- Volgens mij zit er nu circa 35 cm tussen (net genoeg voor een boekenkast), maar het is wel een handige om nog nader te bekijken.
- Ik vind het juist prettig om naar buiten te kunnen staren (tuin grenst aan het water), misschien dat de opstelling wel iets anders wordt.

Het mooie van het ontwerp/trap is dat je eigenlijk richting het licht loopt (de grote ramen aan de zijkant).

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/0aAWlVy.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door xminator op 11-11-2016 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Verwijderd schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:12:
:)
[...]

Ziet er mooi uit! Lijkt me leuk je wat te volgen. Ben zelf in beginstadium, onlangs optiecontract getekend voor kavel 450m2 in Hilversum. Komende week oriënterend gesprek bij Select huis.
Ben benieuwd met wie je bouwt, wat voor budget voor deze bouw en grootte kavel.
Bouwen met Bot Van der Ham (Brummelhuis), Budget voor alles (kavel, adviseurs, woning, keuken, sanitair, inrichting, tuin) is tussen de 650k en 700k.

Kavel is 500m2
Señor Sjon schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:23:
Welk stadium hebben de plannen? Mogen we nog schieten? >:)
Bouwvergunning aangevraagd, maar er zijn nog wel aanpassingen door te voeren. Schieten mag altijd. Ik ben mij er van bewust dat als de woning staat je zeker weten verbeterpunten ziet die je daarna anders zou doen.
bg

Hal is wel klein voor zo'n woning, maar dat is regionaal gebonden. :+
Het is ook een klein huis, beperkt budget. Daarom liever grotere woonkamer, dan grotere hal
trap en wc spiegelen. Zo zit al het leidingwerk aan de kant van de keuken, waar ook leidingen zitten.
Minder makkelijk als gezegd. De ruimte aan die zijde is anders, waardoor je moet schuiven met de voordeur en daardoor weer de overkapping, maar daardoor weer de enz enz enz. Enfin je snapt hem. Leidingwerk is probleem van de aannemer, als hij zegt dat het kan, dan kan het
berging is een beetje zonde van het geld imo, die is veel te smal om echt nuttig te zijn.
Standaard is dit een garage, echter daar hebben we net te weinig ruimte voor. Om nou te stellen dat je hier niks aan hebt durf ik qua oppervlakte te betwisten. Hier komt onder andere:
- Stellingkasten
- Extra koelvriescombinatie
- Ruimte voor de fietsen
- Zo'n schuur spoelbak voor vuile laarzen enz
- Ruimte voor de dakkoffer

We hebben nu een schuur half zo groot en daar staat bovenstaande reeds in. Komt goed.
Ik zou eerder een afgescheiden werk/eetkamer naast de keuken maken zodat je niet gelijk op de verdieping hoeft te zitten voor je administratie.
Klinkt decadent, maar onze administratie wordt gedaan en bewaren we dus ook niet thuis. Tevens kiezen wij er bewust voor om nooit(!) thuis te werken.
1e:

WC en kast omwisselen, zo zitten de schachten en afvoerleidingen boven elkaar van de wc's.
Los van de leidingen wat de aannemer niet uitmaakt, kan dit inderdaad. Kwestie van persoonlijke voorkeur
2.03 en 2.05 omwisselen. Zo kan je makkelijker een badkamer en suite maken en heb je ook een natuurlijke afscheiding van de kinderkamers
We willen een lichte badkamer, met lichtinval van twee zijde met daarbij zicht op de voortuin.
2e:

Washoek is onbruikbaar. De kap gaat je echt in de weg zitten daar.
Denk ook dat dat wel mee zal vallen. Ik heb op basis van de bouwtekening de woning laten modelleren in Sketchup en daar met wat items gegooid. Ruimtelijk valt het best mee.
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/ei0bcx.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@xminator; Ik zou denk ik het bureau tegen de 'noord' muur zetten, aan de zijkant kan je naar buiten kijken maar je hebt geen daglicht direct op of achter je scherm. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk allemaal.

Buitenkant ziet er ook erg tof uit! Bij wat voor partijen heb je offertes opgevraagd?

@Cai; ook geinformeerd bij 'normale' aannemers?
En bizarre prijsverschillen in grond tussen de verschillende regio's (of zelfs locaties. Een paar km kan al een factor 2 verschil opleveren).

Ik zal eens kijken of ik binnenkort ook wat tekeningen kan delen. We zijn nu nog druk aan het puzzelen.

Ander ding, heeft er iemand ervaring met dit soort systemen?

http://www.wolf-thermo-module.com/wand-technik
(EPS blokken die je als Lego kan stapelen, wat wapening erin en de 'spouw' volstorten met beton)

Lijkt mij (als niet bouwkunde techneut) super slim. Erg goede isolatie, geen koudebruggen, snel bouwen, geen kraan e.d. nodig voor het plaatsen, veel is voor te bereiden in de fabriek, elektra is bijzonder makkelijk aan te brengen, etc, etc, etc. Heb alleen nog niet echt een beeld bij de kosten maar je zou denken dat dit niet heel duur hoeft te zijn. Isolatiemateriaal heb je toch nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
xminator schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 13:26:
[...]

Thanks!

- In die berging zullen eigenlijk geen fietsen geplaatst worden, deze zullen eerder onder het afkapje daarvoor komen of in de voortuin.
- Volgens mij zit er nu circa 35 cm tussen (net genoeg voor een boekenkast), maar het is wel een handige om nog nader te bekijken.
- Ik vind het juist prettig om naar buiten te kunnen staren (tuin grenst aan het water), misschien dat de opstelling wel iets anders wordt.

Het mooie van het ontwerp/trap is dat je eigenlijk richting het licht loopt (de grote ramen aan de zijkant).

[afbeelding]
Mooi ontwerp! Ik hou hier wel van!

Maar waar bouw je naast (of eigenlijk tegenaan) :? Dat lijkt wel een fabriekspand :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xminator
bartvb schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:20:
@xminator; Ik zou denk ik het bureau tegen de 'noord' muur zetten, aan de zijkant kan je naar buiten kijken maar je hebt geen daglicht direct op of achter je scherm. Maar dat is natuurlijk erg persoonlijk allemaal.

Buitenkant ziet er ook erg tof uit! Bij wat voor partijen heb je offertes opgevraagd?
Heb offertes gevraagd bij traditionele aannemers in Noord-Holland met woningborg, nu wachtende op een aantal offertes. Als ik eenmaal een besluit heb genomen zal ik hier namen en mijn bevindingen plaatsen.
Grolsch schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:22:
[...]

Mooi ontwerp! Ik hou hier wel van!

Maar waar bouw je naast (of eigenlijk tegenaan) :? Dat lijkt wel een fabriekspand :?
Ik sloot vrij laat aan bij dit project en dus waren er helaas geen grotere kavels beschikbaar.. Ik bouw gewoon naast een andere woning, architect heeft ter beeldvorming een lege blok naast geplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
xminator schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 14:39:
[...]

Heb offertes gevraagd bij traditionele aannemers in Noord-Holland met woningborg, nu wachtende op een aantal offertes. Als ik eenmaal een besluit heb genomen zal ik hier namen en mijn bevindingen plaatsen.

[...]

Ik sloot vrij laat aan bij dit project en dus waren er helaas geen grotere kavels beschikbaar.. Ik bouw gewoon naast een andere woning, architect heeft ter beeldvorming een lege blok naast geplaatst.
OK, vandaar het 'Rare beeld", er staat dus in werkelijkheid geen gebouw naast die op het laagste punt hoger is als het hoogste punt van jullie woning :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

En bizarre prijsverschillen in grond tussen de verschillende regio's (of zelfs locaties. Een paar km kan al een factor 2 verschil opleveren).
Tja, marktwerking.

We zijn niet met een "eigen" tekening naar een aannemer gestapt. Simpelweg, omdat we (toen) daar de kennis en de tijd niet voor hadden. Zonder (haalbaarheids)plan hebben we direct toen de kavel vrijkwam een optie genomen (tegen vergoeding). Na een maand moest je ja-of-nee zeggen. Ja betekend bekrachtigen met 10% grondprijs welke je kwijt bent bij annuleren.

Vandaar de volledig ontzorgende bouwbedrijven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Xminator, wil je me bij offerte prijzen een keer wat richtprijzen pb'en? Wij zijn aan het kijken naar een kavel met bouwvlak 7 x 12 meter dus die afmetingen komen redelijk over een. Mooie vormgeving aan de buitenkant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ik zal eens kijken of ik binnenkort ook wat tekeningen kan delen. We zijn nu nog druk aan het puzzelen.

(EPS blokken die je als Lego kan stapelen, wat wapening erin en de 'spouw' volstorten met beton)

Lijkt mij (als niet bouwkunde techneut) super slim. Erg goede isolatie, geen koudebruggen, snel bouwen, geen kraan e.d. nodig voor het plaatsen, veel is voor te bereiden in de fabriek, elektra is bijzonder makkelijk aan te brengen, etc, etc, etc. Heb alleen nog niet echt een beeld bij de kosten maar je zou denken dat dit niet heel duur hoeft te zijn. Isolatiemateriaal heb je toch nodig.
Volgens mij heb ik dat systeem een keer op tv langs zien komen toen mensen (zelf) een passief huis gingen bouwen.

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Als je zoekt in de afleveringen van Grand Designs zal je er 1 met die blokken tegenkomen.
Ik kan me zelf zo snel niet terugvinden. De ervaringen die ik er mee terugvind zijn niet direct positief. Weinig aannemers die er mee kunnen werken, beperkte mogelijkheden in afwerking, je kan maar een paar lagen blokken plaatsen per dag, en vullen, anders barst de hele boel bij het vullen uit elkaar.
In feite, als het je om snelheid gaat, kan je beter kijken naar SIP panelen. Daarmee kan je huis ook in 5-10 dagen wind en waterdicht staan.

[ Voor 13% gewijzigd door Rtificial op 12-11-2016 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Wij zijn in onderhandeling over een kavel waar we een woning van 7 meter breed en 12 lang kunnen bouwen (perceel zelf is veel groter). We willen heel graag energieneutraal wonen en dan wel zonder gas aansluiting en verwarming dus op stroom (L/W warmtepomp, balansventilatie etc.). Een passief huis is niet per se nodig maar je komt daar toch wel dicht in de buurt. Gezien de ideale zon ligging (Z/ZO) kunnen we met PV ons energieverbruik opvangen.

Nou zijn er allerlei systemen: HSB, SIP, Wolf Thermo Module, Passief Massief en ga zo maar door. Allemaal gestoeld op verschillende gedachten en argumenten.

Zijn er hier mensen met ervaringen met zogenaamde nul op de meter woningen in combinatie met zelfbouw (en in dit geval vrijstaand)? Tips voor architecten, bouwadviseurs et cetera ook van harte welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb wel ervaring met SIP, luchtdicht en energiezuinig bouwen, maar energieneutraal / passief hebben wij niet voor gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22-09 22:07
Markprinsen schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:16:
Wij zijn in onderhandeling over een kavel waar we een woning van 7 meter breed en 12 lang kunnen bouwen (perceel zelf is veel groter). We willen heel graag energieneutraal wonen en dan wel zonder gas aansluiting en verwarming dus op stroom (L/W warmtepomp, balansventilatie etc.). Een passief huis is niet per se nodig maar je komt daar toch wel dicht in de buurt. Gezien de ideale zon ligging (Z/ZO) kunnen we met PV ons energieverbruik opvangen.

Nou zijn er allerlei systemen: HSB, SIP, Wolf Thermo Module, Passief Massief en ga zo maar door. Allemaal gestoeld op verschillende gedachten en argumenten.

Zijn er hier mensen met ervaringen met zogenaamde nul op de meter woningen in combinatie met zelfbouw (en in dit geval vrijstaand)? Tips voor architecten, bouwadviseurs et cetera ook van harte welkom.
Misschien is dit wat: http://www.giesen.nl/standaard-0-energiewoning/

Ben deze in het verleden ooit in mijn eigen zoektocht tegengekomen. Ik zie dat ze inmiddels bezig zijn met een project in Doetinchem (http://www.giesen.nl/nulenergiewoning-2/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Markprinsen; dat is ongeveer wat wij aan het doen zijn.
'Energieneutraal' is nogal een breed begrip, 'nul-op-de-meter' geeft al iets meer aan wat je ambities zijn.

Belangrijkste is de trias energetica. Die ben je ongetwijfeld al tegengekomen. Als je een aardige RC waarde toepast, vooral ook zorgt voor goede kozijnen/glas (ivm comfort!) en zorgt voor goede luchtdichting dan zit je tegenwoordig relatief snel op passiefhuis niveau. Of je echt gercertificeerd passief wil hebben is een keuze.

Belangrijk is om te zorgen dat je verwarmingslast per m2 zo laag mogelijk (maar afwegen tegen investering) wordt. Over het jaar heen en ook het piekvermogen dat nodig is. Een ander heel belangrijk aspect is zomercomfort! Veel van je warmtevraag invullen met de zon is super in de winter, in de zomer wil je dat juist niet. Houd daar rekening mee door ligging, hoeveelheid glas en overstekken zijn echt een super manier om dat te regelen. Los dit vooral niet op door de ZTA waarde van je glas te verhogen.

En er zijn idd tig bouwsystemen waarmee je zoiets neer kan zetten. Traditioneel kan maar je noemt zelf ook al een aantal alternatieven. Je verdiepingsvloeren zijn daarbij een factor, wil je die licht (b.v. hout) of zwaar (beton) hebben? Een nog belangrijkere factor is je mening over de materialen. Hoe duurzaam wil je dat hebben? Dat gaat van strobalen tot volledig beton en alles er tussenin. En bouwtijd, zelf helpen, timeframe, budget, etc, etc. Het werkt allemaal, wat het beste bij jullie past is nogal sterk afhankelijk van jullie eigen voorkeuren.

Wij zijn begonnen met staalskelet + sandwichpanelen (lang verhaal :) ). Nu aan het kijken naar alternatieve methoden die te combineren zijn met een zware vloer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0bro
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-09 07:50
Tijdens de zaterdagochtendkoffie stuit ik ineens op dit topic, leuk!
Wij (gezin van 5) hebben ook een kavel van ca. 650 m2 en ik heb mijn eigen huis ontworpen, binnen het thema (lees: trend) 'schuurhuis'. Inmiddels zijn we welstand gepasseerd en gaat de vergunningsaanvraag in.

Naast dat ik via mijn studie bouwkunde behept ben met het 'maker'-virus en in mijn beroep dagelijks bezig ben met connected devices en IoT, zal ik het huis zo veel en handig als mogelijk gaan uitrusten met domotica, leuk om ermee bezig te zijn en het zorgt voor een hoger confortniveau. Ik ben voor het behalen van de EPC van 0.4 nog wel op zoek naar goed vergelijksmateriaal of ervaringen van anderen voor wat betreft (domotica-aangestuurde) WTW-installaties, vloerverwarming en PV-panelen e.d. dus wellicht kan ik van jullie leren :)

Ik heb mijn huis volledig in ArchiCAD i.c.m. VR ontworpen om alle aspecten als bruikbaarheid, lichtinval en esthetiek direct te kunnen toetsen. Ik heb uiteindelijk zelfs een app op basis van Unity + Google Cardboard in elkaar gezet waarmee we in het huis rond kunnen lopen. Ook heb ik met de software dingen als zonstudies gedaan.

Ik zal eens kijken of ik wat afbeeldingen kan posten! Zie hieronder:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2a62ohd.png

YouTube: sunstudy aug28

[ Voor 6% gewijzigd door j0bro op 12-11-2016 12:28 ]

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Rtificial schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 09:32:
Ik heb wel ervaring met SIP, luchtdicht en energiezuinig bouwen, maar energieneutraal / passief hebben wij niet voor gekozen.
Waarom niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:58

orf

j0bro schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:48:

[afbeelding]

Ziet er tof uit! Kun je meer laten zien? Andere hoeken of indeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Leuk filmpje en zo kan je ook meteen goed zien dat er erg veel zon naar binnen schijnt in de zomer. Ik zou daar iets maken waardoor je veel minder zon binnen krijgt en niet te veel hoeft te koelen. Die twee boompjes zijn al een goed begin maar niet genoeg denk ik.

[ Voor 8% gewijzigd door Ernemmer op 12-11-2016 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-09 15:42
j0bro schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 11:48:
Tijdens de zaterdagochtendkoffie stuit ik ineens op dit topic, leuk!
Wij (gezin van 5) hebben ook een kavel van ca. 650 m2 en ik heb mijn eigen huis ontworpen, binnen het thema (lees: trend) 'schuurhuis'. Inmiddels zijn we welstand gepasseerd en gaat de vergunningsaanvraag in.

Naast dat ik via mijn studie bouwkunde behept ben met het 'maker'-virus en in mijn beroep dagelijks bezig ben met connected devices en IoT, zal ik het huis zo veel en handig als mogelijk gaan uitrusten met domotica, leuk om ermee bezig te zijn en het zorgt voor een hoger confortniveau. Ik ben voor het behalen van de EPC van 0.4 nog wel op zoek naar goed vergelijksmateriaal of ervaringen van anderen voor wat betreft (domotica-aangestuurde) WTW-installaties, vloerverwarming en PV-panelen e.d. dus wellicht kan ik van jullie leren :)

Ik heb mijn huis volledig in ArchiCAD i.c.m. VR ontworpen om alle aspecten als bruikbaarheid, lichtinval en esthetiek direct te kunnen toetsen. Ik heb uiteindelijk zelfs een app op basis van Unity + Google Cardboard in elkaar gezet waarmee we in het huis rond kunnen lopen. Ook heb ik met de software dingen als zonstudies gedaan.

[afbeelding]

Heel vet! Kan je iets meer vertellen wat je omtrent domitca al hebt voorbereid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-09 21:21
Cai schreef op vrijdag 11 november 2016 @ 12:29:
Daarnaast zijn de wanden tussen onze slaapkamer en kinderkamer evenals kinderkamer en badkamer 100cm dik.
Vind je dat niet wat zonde van de ruimte? :+
(wanden van 1 meter dik ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik ben ook benieuwd naar de indeling, j0bro :) Ziet er goed uit!
Idd veel zon op jullie achtergevel. Overstek zou een super zet zijn daar. In de zomer kan je aan die kant weinig met screens/blinds door de schuifpui.

Over domotica lopen ook een aantal interessante topics op GoT. En voor het halen van die EPC van 0.4 hoef je weinig te doen. Als ik jou was zou ik vooral focussen op de schil ipv op ingewikkelde installaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0bro
Ernemmer schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:24:
[...]
Leuk filmpje en zo kan je ook meteen goed zien dat er erg veel zon naar binnen schijnt in de zomer. Ik zou daar iets maken waardoor je veel minder zon binnen krijgt en niet te veel hoeft te koelen. Die twee boompjes zijn al een goed begin maar niet genoeg denk ik.
Thanks! Inderdaad, het huis vangt via de zuidzijde volop zon; 's winters gratis passieve zonne-energie dus, 's zomers zullen de permanente houten lamellen veel (hoge) zon tegenhouden maar we gaan sowieso screens voor de achterpui op de begane grond installeren.

Ik heb daarnaast gezocht naar manieren om de balansventilatieinstallatie ook in te zetten voor koeling tijdens de warme zomer; bijvoorbeeld de Zehnder units kunnen uitgebreid worden met een Artic topkoeler. Het is vooral het ontvochtigen wat voor wat comfort zorgt, niet zozeer enorm koude lucht dus dit lijkt me een ideaal hergebruik van de toch al aanwezige inblaasleidingen. Voor de rest hebben we voldoende puien en dakramen om te spuien.

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Kosten/baten is nog steeds negatief als je naar t financiële aspect kijkt. Het is dus meer een principekwestie, waarbij hoe je naar hernieuwbare energie kijkt ook heel belangrijk is.
Persoonlijk vond ik de nadelen (lelijke zonnepanelen, energieopslag alleen mogelijk met dure accu packs, noodzaak voor zeer nauwkeurige uitvoering van bepaalde werken, moeilijke beoordeling van kwaliteit uitvoering grondboringen, hoge investering, etc) gewoon niet opwegen tegen de voordelen.
We houden wel rekening met ons energiegebruik, dus enkel led-verlichting, goed geïsoleerd, behoorlijk luchtdicht gebouwd, oriëntatie van ramen voor warmteverlies en winst, maar ambiëren niet energieneutraal te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

j0bro schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:01:
[...]

Thanks! Inderdaad, het huis vangt via de zuidzijde volop zon; 's winters gratis passieve zonne-energie dus, 's zomers zullen de permanente houten lamellen veel (hoge) zon tegenhouden maar we gaan sowieso screens voor de achterpui op de begane grond installeren.

Ik heb daarnaast gezocht naar manieren om de balansventilatieinstallatie ook in te zetten voor koeling tijdens de warme zomer; bijvoorbeeld de Zehnder units kunnen uitgebreid worden met een Artic topkoeler. Het is vooral het ontvochtigen wat voor wat comfort zorgt, niet zozeer enorm koude lucht dus dit lijkt me een ideaal hergebruik van de toch al aanwezige inblaasleidingen. Voor de rest hebben we voldoende puien en dakramen om te spuien.
Ik hoop dat die ontvochtiging s winters niet werk, of zelfs andersom. Wij merken met de balansventilatie dat de lucht heel droog wordt, en gebruiken tegenwoordig een bevochtiger om het klimaat aangenaam te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• j0bro
Wackmack schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:27:
[...]
Heel vet! Kan je iets meer vertellen wat je omtrent domitca al hebt voorbereid?
Merci! Ik heb meerdere systemen uitgeprobeerd (RF, Z-Wave, WiFi, Domoticz, een beetje OpenHAB) en het zal in elk geval ook een mix van systemen worden, al was het maar om 'adapters' te kunnen maken met vendor-specifieke systemen. Zo krijgen we Velux GGL Integra dakvensters, die uitgerust zijn met een open/dicht motor plus rolgordijnaansturing - op zonneenergie (slim!). Echter, deze werken met het io-homecontrol systeem en de afstandbedieningsunits hiervoor zijn behoorlijk prijzig.
Gelukkig zijn er al voorbeelden van slimme users die hier al een oplossing voor gevonden hebben.
Hetzelfde zal wel gaan gebeuren met de garagedeur, dus ik ga ervan uit dat ik nog wel wat te hacken heb :9

Uiteindelijk wil ik wel via een centrale (Domoticz of iets dergelijks-)server de boel aansturen:
  • Zonwering
  • Verwarming/koeling
  • Verlichting
  • evt. PV-panelen
Momenteel ben ik met een paar Sonoff units aan het klooien, die met een ESP8266 (WiFi) werken, ziet er veelbelovend uit. Zou mooi zijn om naast bediening via je smartphone of touchpanel op de muur ook gewoon met standaard schakelmateriaal kan werken, dus een bi-di systeem (WiFi of Z-Wave) zal het wel worden.

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0bro
Rtificial schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:12:
[...]

Ik hoop dat die ontvochtiging s winters niet werk, of zelfs andersom. Wij merken met de balansventilatie dat de lucht heel droog wordt, en gebruiken tegenwoordig een bevochtiger om het klimaat aangenaam te houden.
...oh? Dat is wel tegenstrijdig ja. Ons vorig huis was van 2004 (goed geisoleerd) en met een uitbouw hebben we toen een split-unit airco geinstalleerd, dit was bijzonder aangenaam in de zomer. Nou hoef ik het niet 20 graden binnen te hebben als het buiten 36 is, maar een luchtvochtigheid van 50-60% doet mij meer plezier. Sowieso wordt het een leuke uitdaging, want de bovenverdieping heeft geen zolder, maar de volledige hoogte tot aan het dak. Kan dus zijn dat 's zomers de hitte al wat opstijgt, maar ook dat de balansventilatie door al die inhoud minder goed werkt, wordt nog even goed rekenen dus ;)

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
j0bro schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:18:
[...]

...oh? Dat is wel tegenstrijdig ja. Ons vorig huis was van 2004 (goed geisoleerd) en met een uitbouw hebben we toen een split-unit airco geinstalleerd, dit was bijzonder aangenaam in de zomer. Nou hoef ik het niet 20 graden binnen te hebben als het buiten 36 is, maar een luchtvochtigheid van 50-60% doet mij meer plezier. Sowieso wordt het een leuke uitdaging, want de bovenverdieping heeft geen zolder, maar de volledige hoogte tot aan het dak. Kan dus zijn dat 's zomers de hitte al wat opstijgt, maar ook dat de balansventilatie door al die inhoud minder goed werkt, wordt nog even goed rekenen dus ;)
Kun je ens vertellen wat je precies met domotica wilt doen? Ik ga binnenkort beginnen met bouwen en denk nu over domotica. Maar vind niet veel nuttige toepassingen.

Jouw lijstje met "domotica" bevat buiten de verlichting niet echt domotica heb ik het idee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

j0bro schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 15:18:
[...]

Het is minder tegenstrijdig dan je denkt hoor :) maar in ieder geval, voor je veel geld uitgeeft aan zo'n koelunit kan je je best goed inlezen in hoe je de relatieve luchtvochtigheid er mee (in de war) kan sturen. Sowieso is het verstandiger dusdanig te bouwen dat je die koeling niet nodig hebt. Als je goed geïsoleerd en luchtdicht bouwt, en nadenkt over zonnewarmte enzo, dan is het huis zomers niet zo warm. Bij ons is het afgelopen zomer niet echt boven de 25 graden gekomen binnen denk ik. Dat is voor ons prima uit te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

ybos schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 13:29:
[...]

Vind je dat niet wat zonde van de ruimte? :+
(wanden van 1 meter dik ;) )
Doh, 100mm touché

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0bro
Rtificial schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 17:22:
[...]

Het is minder tegenstrijdig dan je denkt hoor :) maar in ieder geval, voor je veel geld uitgeeft aan zo'n koelunit kan je je best goed inlezen in hoe je de relatieve luchtvochtigheid er mee (in de war) kan sturen. Sowieso is het verstandiger dusdanig te bouwen dat je die koeling niet nodig hebt. Als je goed geïsoleerd en luchtdicht bouwt, en nadenkt over zonnewarmte enzo, dan is het huis zomers niet zo warm. Bij ons is het afgelopen zomer niet echt boven de 25 graden gekomen binnen denk ik. Dat is voor ons prima uit te houden.
Mijn ongemak begint wanneer de hitte eenmaal binnen is, bij een goed geisoleerd huis blijft het dan de hele avond en nacht superbenauwd. Zeker als alles luchtdicht is, moet je flink spuien. Wat ik met ontvochtigen wil bereiken, is het verschil tussen plakkerig in bed liggen te woelen en gewoon rustig in slaap kunnen vallen. Bij ons vorig huis was het voldoende om de airco gedurende de dag op een zeer rustig pitje te laten draaien, waardoor het binnenklimaat precies goed bleef.

Misschien heb je gelijk, we hadden hiervoor natuurlijke ventilatie in alle slaapkamers (dauerluftung boven de vensters) en we gaan nu naar een meer luchtdicht (en dus vochtdicht) huis. Ik houd in elk geval de optie open om het systeem uit te breiden.

To question is to grow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• j0bro
artbij schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 16:41:
[...]

Kun je ens vertellen wat je precies met domotica wilt doen? Ik ga binnenkort beginnen met bouwen en denk nu over domotica. Maar vind niet veel nuttige toepassingen.

Jouw lijstje met "domotica" bevat buiten de verlichting niet echt domotica heb ik het idee.
Ik wil met de middelen die ik straks heb zo veel mogelijk een "smart home" maken, dus een dat reageert op de omgeving, waarbij we dus verlichting, maar ook raamverduistering, verwarming e.d. laten reageren op respectievelijk de tijd, zonnekracht en buitentemperatuur. Daarbij zorg ik uiteraard voor mogelijkheden om al deze zaken handmatig te kunnen bedienen als dat nodig is.

Ik weet niet goed wat je anders onder domotica zou willen verstaan?

To question is to grow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
j0bro schreef op zaterdag 12 november 2016 @ 20:00:
[...]

Ik wil met de middelen die ik straks heb zo veel mogelijk een "smart home" maken, dus een dat reageert op de omgeving, waarbij we dus verlichting, maar ook raamverduistering, verwarming e.d. laten reageren op respectievelijk de tijd, zonnekracht en buitentemperatuur. Daarbij zorg ik uiteraard voor mogelijkheden om al deze zaken handmatig te kunnen bedienen als dat nodig is.

Ik weet niet goed wat je anders onder domotica zou willen verstaan?
Je hebt het zelf over testen, uitzoeken etc van verschillende protocollen enz. Dat denk ik aan meer dan licht aan wanneer het donker wordt. Zonneschermen hebben in de regel zelf een zon en windfunctie ingebouwd.

Weet niet of je trouwens een warmtepomp in je nieuwe huis krijgt, maar volgens mij staat dat ding altijd aan. Dus altijd op een vaste temp.

Ik heb ook filmpjes zitten kijken van smarthomes. Maar echt veel handige dingen haal ik daar niet uit.

Douche via iphone aanzetten incl temp en dat soort dingen zijn grappig, maar niet meer dan dat.

Ik vanuit mij een eerlijke oprechte vraag, wat ga je dan allemaal doen....

[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 12-11-2016 20:30 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik ben mee met Artbij. Het hele smarthome idee is wat mij betreft na al die jaren de gadgetfase nog niet ontgroeid, in ieder geval niet als je een modern, energiezuinig huis hebt.
Ik heb nog geen toepassingen gezien die niet ofwel standaard bij apparatuur horen en kunnen, danwel niet meer zijn dan gadgets. Lichtscenes bijvoorbeeld, dat klinkt heerlijk, zeker met een goed uitgevoerde lichtstudie. De praktijk is echter dat het net zo vaak zal voorkomen dat je net ander licht nodig hebt., weer gaat zitten tweaken, aanpassen. Spielerei als je t mij vraagt. Maarja, ik ben een grumpy old bastard :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai

Cai

Ik sta er hetzelfde in. Een waanzinnig gave Loxone installatie gezien, maar of dat de meerprijs waard is. Daarnaast weet je nu niet wat voor toepassingen er over 5 jaar gewenst zijn.

Ook ervaringen van mensen die met haperende (aan) KNX componenten te maken hebben gehad. Niet heel grappig.

Dit gecombineerd met vrouwlief die een soort van "oh, hij geeft weer een gimmick" houding aannam, heeft er voor gezorgd dat wij een "dom" huis prima vinden.

Wanneer thuis domotica volwassen is kijken we wel weer eens verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Hier toch behoorlijke plannen voor een domotica-installatie. Meerkosten vallen erg mee als je zelf aan de slag gaat. Een volledige KNX installatie via een installateur is idd niet grappig.

Onze auto's, telefoons, thermostaten en zelfs fietsen kunnen de meest knappe dingen en in een huis moet je nog steeds alles zelf doen. Dat kan echt wel een hele hoop slimmer, alleen al op het gebied van licht en aanwezigheid.

Een belangrijk punt is wel dat domotica nog steeds enorm in ontwikkeling is. Dat is ook de reden voor mij om eigenlijk alleen domme componenten te gebruiken (puls-drukkers, simpele aan/uit bewegingsmelders) en alle intelligentie komt in centrale schakelkasten te hangen. Op het moment dat Loxone compleet is achterhaald kan je daar alles opnieuw aan elkaar knopen via het dan courante systeem. Ook overstappen op b.v. KNX is een vrij kleine moeite. Kost nu wat meer buis en draad, maar dan heb je wel een erg toekomstbestendig systeem.

Maar klopt, noodzakelijk is het zeker niet en ook voor mij is het voor een flink deel hobby.

@Cai; erg benieuwd naar die Loxone installatie :j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op zondag 13 november 2016 @ 20:05:
Hier toch behoorlijke plannen voor een domotica-installatie. Meerkosten vallen erg mee als je zelf aan de slag gaat. Een volledige KNX installatie via een installateur is idd niet grappig.

Onze auto's, telefoons, thermostaten en zelfs fietsen kunnen de meest knappe dingen en in een huis moet je nog steeds alles zelf doen. Dat kan echt wel een hele hoop slimmer, alleen al op het gebied van licht en aanwezigheid.

Een belangrijk punt is wel dat domotica nog steeds enorm in ontwikkeling is. Dat is ook de reden voor mij om eigenlijk alleen domme componenten te gebruiken (puls-drukkers, simpele aan/uit bewegingsmelders) en alle intelligentie komt in centrale schakelkasten te hangen. Op het moment dat Loxone compleet is achterhaald kan je daar alles opnieuw aan elkaar knopen via het dan courante systeem. Ook overstappen op b.v. KNX is een vrij kleine moeite. Kost nu wat meer buis en draad, maar dan heb je wel een erg toekomstbestendig systeem.

Maar klopt, noodzakelijk is het zeker niet en ook voor mij is het voor een flink deel hobby.

@Cai; erg benieuwd naar die Loxone installatie :j
Kun je eens vertellen wat je dan precies denkt te gaan doen? Lees vaker wat jij hier nu ook zegt, maar wat wil je dan concreet doen... Dat is waar ik benieuwd naar ben. Zelf kan ik het nl niet verzinnen.

Vat het niet op als kritiek. Wil gewoon zeker zijn van mijn keuze om er niets aan te doen.

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 13-11-2016 21:42 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Laatst online: 10:56
Bij voorbeeld: met een keer dubbel klikken op schakelaar bij gang alle lampen uit doen. Makkelijk als je gaat slapen. Drie dubbel klikken is alle lampen op 30%, is ochtends prettig als je donkere huiskamer in komt.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

vandermark schreef op zondag 13 november 2016 @ 23:15:
Bij voorbeeld: met een keer dubbel klikken op schakelaar bij gang alle lampen uit doen. Makkelijk als je gaat slapen. Drie dubbel klikken is alle lampen op 30%, is ochtends prettig als je donkere huiskamer in komt.
Dat vind ik dan weer wel een interessante toepassing.

Ik vind verder wel dat domotica inderdaad nog in de gadgetfase zit. En je weet ook niet hoelang het meegaat / ondersteund word.

Neem als voorbeeld Luxaflex PowerView Motorisation (Kreeg ik gisteren als advertisement op mijn Facebook).
Een "normale" Luxaflex (met touwtjes) kan met gemak >25 jaar meegaan.

Koop je zo'n PowerView Motorisation; heb je best kans dat er over 3 jaar een veel beter/mooier/handiger systeem is; of dat Luxeflex zegt "Wegens tegenvallende verkopen ondersteunen we de App niet meer" of "App werkt alleen nog maar op Android 8.x Samsung Galaxy SX"

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben ook niet zo van de domotica. Je moet dan wel heel ver gaan voor het echt nut heeft.

Zo ken ik iemand die met z'n telefoon de lampen aan kan zetten. Leuk om te laten zien op de verjaardagsborrel, maar wat heb je eraan :?

Als ik thuis kom druk ik op een schakelaar en de lamp gaat aan, dat vind ik veel handiger als via de telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Alles Aan/Alles uit is inderdaad heel aardig, maar geen domotica. Dat is iets dat met standaard teleruptoren/impulsrelais en dimmodules ook gaat. Ook tijdschakelingen of aanwezigheidsmelders bij verlichting hebben voor mij niets met domotica te maken. Dat soort grappen heb ik ook in de installatie zitten.

Domotica zou veel verder moeten gaan dan verlichting, en juist zover mogelijk alle zaken in je huis moeten aansturen op zoveel mogelijk variabelen in je gedrag en de omgeving. Dus ook leren van je gedrag. Ik denk dat er een sterke toename komt in het nut van domotica zodra machine learning naar een hoger plan komt, en toegepast gaat worden op ons gedrag, op de variabelen in onze omgeving, etc. De huidige domotica oplossingen zullen daarin echter geen rol gaan spelen. Die richten zich op verlichting, thermostaten, rolluiken, gordijnen, ventilatie. Allemaal niet zo spannend. Al onze dagelijkse apparatuur moet slimmer worden om een toegevoegde waarde te bieden. Dus denk meer righting internet of things, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vandermark
Grolsch schreef op maandag 14 november 2016 @ 08:43:
Ik ben ook niet zo van de domotica. Je moet dan wel heel ver gaan voor het echt nut heeft.

Zo ken ik iemand die met z'n telefoon de lampen aan kan zetten. Leuk om te laten zien op de verjaardagsborrel, maar wat heb je eraan :?

Als ik thuis kom druk ik op een schakelaar en de lamp gaat aan, dat vind ik veel handiger als via de telefoon.
Voorwaarde is idd dat de schakelaars altijd blijven werken.
Maar als ik 's avonds 5 lampen uit moet doen en dat kan automatiseren door dubbelklik op één schakelaar bij de deur naar gang vind ik dat een nuttige domotica toepassing.

Ik bereid mijn huis wel voor:
- Alle inbouwdozen U50 ipv U40
- Alle schakeldozen voorzien van blauwe 0-draad
- Alle schakeldozen voorzien van puls schakelaar

Bovenstaande maatregelen kosten weinig en geven wel veel ruimte om later leuke dingen mee te doen.

[ Voor 16% gewijzigd door vandermark op 14-11-2016 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

vandermark schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:05:
[...]

Voorwaarde is idd dat de schakelaars altijd blijven werken.
Maar als ik 's avonds 5 lampen uit moet doen en dat kan automatiseren door dubbelklik op één schakelaar bij de deur naar gang vind ik dat een nuttige domotica toepassing.
Dat vind ik eigenlijk geen domotica. Daarbij moet je er wat mij betreft meer aan denken dat je bijvoorbeeld de TV uit doet. Je huis heeft geleerd dat je dan over het algemeen naar de keuken gaat om de huisideren nog wat water en eten te geven, en heeft dus de verlichting daar al aangezet, en zet intussen de thermostaat al wat lager, past de ventilatie aan aan de nachtstand, en activeert de bewaking van het buitenterrein. De fontein in de vijver wordt uitgeschakeld, en andere apparatuur activeert een slaapstand.
De verlichting vormt als je richting de slaapkamer gaat een pad, en alle onnodige verlichting wordt uitgeschakeld. De brandmelders beseffen zich dat de nacht gestart is, en doen andersoortige monitoring en waarschuwen.
Er is geen reden om zelf het licht achter je uit te doen, dat is meer richting domotica. En dan eigenlijk nog veel verder. Je wekker wordt gezet op basis van je agenda en de te verwachten drukte op de wegen (ook gebaseerd op informatie uit andere agendas, big brother ;) ), etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
vandermark schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:05:
[...]

- Alle schakeldozen voorzien van blauwe 0-draad
- Alle schakeldozen voorzien van puls schakelaar
Ben je dan niet alsnog vrij beperkt? Je kunt nl alleen iets met de schakeldozen, niet met je stopcontacten etc.

Als je echt voorbereid wilt zijn dan laat je alle elektrapunten op een locatie uitkomen. Daar kun je dan doorverbingen maken of e.a. aansluiten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
artbij schreef op maandag 14 november 2016 @ 09:17:
[...]

Ben je dan niet alsnog vrij beperkt? Je kunt nl alleen iets met de schakeldozen, niet met je stopcontacten etc.

Als je echt voorbereid wilt zijn dan laat je alle elektrapunten op een locatie uitkomen. Daar kun je dan doorverbingen maken of e.a. aansluiten.
Ik geloof meer in draadloze systemen. Ik weet nog niet wat ik ermee wil doen maar verlichting vind ik wel handig en dan is dit handig & niet duur om in bouw mee te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Lampen aanzetten via de telefoon is precies wat ik niet wil :) En alles aan/uit vind ik al behoorlijk domotica achtig eigenlijk. Al helemaal in Nederland met dat centraaldozen systeem hier.

Mijn uiteindelijke doel is dat je niet meer hoeft na te denken over handelingen die met je huis te maken hebben. Als je binnenkomt weet het huis hoe laat het is en hoe licht/donker het is dus kan de verlichting automatisch aan op een gepast niveau in de ruimtes waar je dit nodig hebt. Loop je toch naar een andere ruimte dan weet de woning dat en wordt de verlichting daarop aangepast.

En licht aandoen kan idd prima met een schakelaar maar dan heb je het in een standaard Nederlandse woning over 1 plafondlamp. Daarna ken je over het algemeen een rondje door de kamer doen voor het aandoen van de schemerverlichting waarna de plafondlamp uit kan.

Met verlichting kan je over het algemeen het meest, of iig zichtbaarste (:D) doen. Klein beetje orientatielicht tussen slaapkamer en badkamer als je om 3.00 je bed uit komt, andere lichttemperatuur in de woonkamer, sfeerlicht als je klaar bent met koken, aanwezigheidssimulatie als je op vakantie bent.

Maar de zonwering wordt ook automatisch geregeld afhankelijk van zon, tijdstip, temperatuur in huis, verwachtte temperatuur buiten, etc. WTW unit wordt geregeld op basis van aanwezigheid, warm water en verwarming idem. Dakraam en een luik op de benedenverdieping worden 's nachts automatisch open gezet als het in de zomer overdag erg warm is geworden. Alles uit betekent ook echt 'alles' uit, dus ook je TVs en andere stroomvreters die je niet nodig hebt als je niet thuis bent. En dat hoef je niet zelf in te schakelen, het huis weet zelf wanneer er niemand thuis is.

Er zitten watersensoren bij de wasmachine/vaatwasser, verlichting knippert als iemand op de deurbel drukt terwijl de kinderen liggen te slapen en de TV gaat op dat moment op pause. Bij het verlaten van de woning zie je een ledje knipperen als er nog ramen/deuren open zijn op plaatsen waar een inbreker kan komen.

Wat Rtificial zegt dus :)

De meeste dingen zijn niet zo heel moeilijk te maken, helemaal niet als je een Belgische E-installatie aanlegt. Dus alles naar de meterkast halen ipv naar een centraaldoos. In de meterkast plak je vervolgens de verlichtingspunten en schakelaars aan elkaar. Dat kan je op een heel basic manier doen (direct doorverbinden), iets geavanceerder met een teleruptor/relais, met een PLC of met iets als Loxone of KNX. Vervolgens kan je daar ook nog een RPi aan hangen om het af te maken :)

Wat toekomstbestendigheid betreft; ik ga geen (of zo min mogelijk) vage proprietaire systemen van fabrikanten gebruiken. De zonwering heeft gewoon 3 230V draden nodig (0, naar boven, naar beneden). Dat kan je over 20 jaar ook nog prima schakelen met een net nieuwe super intelligente machine learning whizzbang. Dat is voor mij ook een reden om niets draadloos te doen. Te storingsgevoelig, teveel gedoe met batterijen, te langzaam, te onbetrouwbaar, te onveilig en die draadloze standaarden veranderen veel te hard. 'Even' een ander systeem implementeren betekent alle draadloze schakelaars en actoren vervangen over het algemeen. Draadloos is vooral leuk als je geen andere opties hebt omdat je met centraaldozen zit.
Pagina: 1 ... 57 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic