Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.858 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij zijn ook aan het puzzelen voor wat betreft de w-installatie. Zoveel opties en zoveel verschillende ervaringen maken het allemaal niet makkelijker. Ik ga me maar laten voorlichten door een installatie expert (niet te verwarren met de uiteindelijke installateur)

We bouwen in staalframe, en daarmee erg goed geïsoleerd. Nijg nu wel naar LT vloerverwarming op alle verdiepingen met na-regeling op de 1e en 2e verdieping. Het idee dat je het meestal toch niet echt gaat gebruiken geloof ik wel. En dan zijn radiatoren of convectoren lelijk en ongebruikt. Kinderen die even een paar graden erbij willen kunnen dat dan regelen (dan maar traag reagerend) en eventueel kunnen we op termijn nog IR-panelen plaatsen mocht dat nodig zijn. Het voordeel van middels een warmtepomp kunnen koelen in de zomer is denk ik meer waard. balansventilatie met WTW moet de boelcomplementeren.

Ik vermoed dat beton of kalkzandsteen anders voelt als er koude in de muur zit, dan een geïsoleerd systeem met weinig massa (lees: staalframe). Ik vermoed ook dat het voelen van een warme vloer aan je voeten (wat iets anders is dan warme lucht) al heel wat doet voor de behagelijkheid.

Ik kan me haast niet voorstellen dat installaties die in huizen met EPC's van boven de 1.0 werden gebruikt hetzelfde reageren en dus hetzelfde comfort hebben in huizen met EPC < 0.4.
Het opstoken met HT-radiatoren in een goed geïsoleerd huis, met 1 termostaat op de begane grond lijkt me ook lastig comfortabel te krijgen.

Heb ook gelezen over LT-convectoren als tegenhanger van de vloerverwarming, maar lees daarover dat door de lage temparatuur het even bijverwarmen ook niet echt werkt. Dus dat als tegenhanger van een ouderwetse radiator lijkt ook geen optie (?)

Iedere ervaring en kennis in deze is voor mij van harte welkom :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Daar gaat het toch gewoon de afgelopen pagina over? Wat wil je nog meer weten dan?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Je lijkt helemaal op de goede weg, @Oof1978 :)

LT-radiatoren zijn meestal LT-convectoren. Die hebben idd als nadeel dat de delta-T met de ruimte klein is waardoor deze ook geen enorme vermogens kunnen afgeven. Dat kan je verbeteren door actief lucht langs de convector te blazen maar, tja.

Wat comfort betreft zijn je gevelopeningen een belangrijke factor. Er zit nogal verschil tussen HR++, matig 3-voudig glas en fatsoenlijk 3-voudig glas (met bijbehorende kozijnen). Al helemaal als je wat grotere glasoppervlakten hebt.

Lucht- en vloerverwarming lijken de geëigende opties voor warmteafgifte. Opwekking is een heel ander (complex) verhaal, tapwater idem.

Wat voor een vloeren gaan jullie eigenlijk gebruiken in combinatie met staalframe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 11:13
Je kunt het niet alleen van het type radiator / warmte-afgifte af laten hangen.
Kijk naar het hele plaatje, van bron en opwek tot afgifte en verlies. Hoeveel warmte heb je nodig, waar ga je die mee opwekken en op welke plek ga je die afgeven? Hoeveel verlies heb je in de verschillende ruimtes en hoeveel vermogen heb je nodig.

Maar de belangrijkere vragen zijn eigenlijk nog: wat is je ambitie, ga je volledig duurzaam of zo goedkoop mogelijk op korte termijn of juist op lange termijn, ertussenin?
Wil altijd warme voetjes in de kamer met plavuizen (ook als het in de winter zonder dat de verwarming aan staat al 21 graden is... dan moet je wel vloerverwarming hebben eigenlijk. Zijn die warme voetjes minder belangrijk omdat je toch al een houten vloer hebt kun je misschien wel via je mechanische ventilatie met WTW naverwarmen.

Zoveel mogelijkheden, zoveel verschillende wensen en eisen.

Edit: en ik sluit me aan bij voorgaande poster :)

[ Voor 7% gewijzigd door NovapaX op 22-11-2016 15:39 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bartvb schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:32:
Je lijkt helemaal op de goede weg, @Oof1978 :)
Fijn! :)

Het is zo een belangrijk onderdeel van het comfort en "woongenot", dat ik mijn hoofd erover kan breken....maar iedere keer tot de conclusie kom dat ik er gewoon te weinig van weet.
Wat comfort betreft zijn je gevelopeningen een belangrijke factor. Er zit nogal verschil tussen HR++, matig 3-voudig glas en fatsoenlijk 3-voudig glas (met bijbehorende kozijnen). Al helemaal als je wat grotere glasoppervlakten hebt.
Wij zijn van plan om triple glas te nemen. (bestaat die optie ook voor velux dakramen eigenlijk?)
@bartvb je hebt het over matig en fatsoenlijk triple glas. waar zit dat in en hoe herken ik dat?
Is goede HR++ dan beter dan matige triple?
Lucht- en vloerverwarming lijken de geëigende opties voor warmteafgifte. Opwekking is een heel ander (complex) verhaal, tapwater idem.

Wat voor een vloeren gaan jullie eigenlijk gebruiken in combinatie met staalframe?
In een eerste offerte van een installateur staat een Vaillant geoTherm air hybride (luchtwarmtepomp + hr-ketel voor tapwater (cw5) geloof ik) Daar heb ik me verder nog niet in verdiept
Op het frame komt een stalen plaat met daarop een betonvloer van 6cm dikte. in de betonvloer kan dan prima een vloerverwarming worden verwerkt. De holle ruimte die door het frame onstaat wordt ook weer met isolatiemateriaal gevuld.

Staalframe wordt niet vaak toegepast, maar het lijkt me een prima bouwmethode. Tot nu toe in prijs ook stuk aantrekkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NovapaX schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:37:
Je kunt het niet alleen van het type radiator / warmte-afgifte af laten hangen.
Kijk naar het hele plaatje, van bron en opwek tot afgifte en verlies. Hoeveel warmte heb je nodig, waar ga je die mee opwekken en op welke plek ga je die afgeven? Hoeveel verlies heb je in de verschillende ruimtes en hoeveel vermogen heb je nodig.
Ja ik heb een expert nodig!
NovapaX schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:37:
Maar de belangrijkere vragen zijn eigenlijk nog: wat is je ambitie, ga je volledig duurzaam of zo goedkoop mogelijk op korte termijn of juist op lange termijn, ertussenin?
Wil altijd warme voetjes in de kamer met plavuizen (ook als het in de winter zonder dat de verwarming aan staat al 21 graden is... dan moet je wel vloerverwarming hebben eigenlijk. Zijn die warme voetjes minder belangrijk omdat je toch al een houten vloer hebt kun je misschien wel via je mechanische ventilatie met WTW naverwarmen.
Belangrijkste overweging is comfort en op de 2 plaatst kosten besparing op langere termijn. Het zou fijn zijn als extra investeringskosten resulteren in lagere energiekosten.

PV-panelen ook zo'n dingetje. niet....beetje....verbruiksdekkend. Waar gaat het heen met de saldering. hoe ontwikkelt de opslag zich als salderen niet meer loont.

En zo zijn we nog wel even zoet! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Waarom ga je niet gelijk voor gasloos?

- WTW ventilatie unit (Itho Daalderop HRU ECO of een Vasco ofzo)
- Triple glas zonder isolatie met isolerende kozijnen
- Vloerverwarming alle verdiepingen, wellicht met Danfoss ruimte regeling.
- SWW met een buffervat met spiralen of een doorstromer (Clage CEX-U oid)
- Warmtepomp (genoeg over te vinden en 3200 subsidie).
- Zonneboiler (ook subsidie)
- PV panelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Markprinsen schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 17:00:
Waarom ga je niet gelijk voor gasloos?

- WTW ventilatie unit (Itho Daalderop HRU ECO of een Vasco ofzo)
- Triple glas zonder isolatie met isolerende kozijnen
- Vloerverwarming alle verdiepingen, wellicht met Danfoss ruimte regeling.
- SWW met een buffervat met spiralen of een doorstromer (Clage CEX-U oid)
- Warmtepomp (genoeg over te vinden en 3200 subsidie).
- Zonneboiler (ook subsidie)
- PV panelen
Wat de boer niet kent.... is een groot deel natuurlijk, maar
Ik blijf bij koken op gas...en een mooie gashaard is een wens. Dus die gasaansluiting komt er wel.

Een van de redenaties die ik ook heb is dat een erg goed geisoleerd huis de extra inverstering waarschijnlijk niet terugverdient, omdat de besparing niet zo groot is. Je gebruikt namelijk niet zo gek veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 19:14
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 15:14:
We bouwen in staalframe, en daarmee erg goed geïsoleerd. Nijg nu wel naar LT vloerverwarming op alle verdiepingen met na-regeling op de 1e en 2e verdieping. Het idee dat je het meestal toch niet echt gaat gebruiken geloof ik wel. En dan zijn radiatoren of convectoren lelijk en ongebruikt. Kinderen die even een paar graden erbij willen kunnen dat dan regelen (dan maar traag reagerend) en eventueel kunnen we op termijn nog IR-panelen plaatsen mocht dat nodig zijn. Het voordeel van middels een warmtepomp kunnen koelen in de zomer is denk ik meer waard. balansventilatie met WTW moet de boelcomplementeren.

Ik vermoed dat beton of kalkzandsteen anders voelt als er koude in de muur zit, dan een geïsoleerd systeem met weinig massa (lees: staalframe). Ik vermoed ook dat het voelen van een warme vloer aan je voeten (wat iets anders is dan warme lucht) al heel wat doet voor de behagelijkheid.
Bouwen in staalframe betekent niet automatisch goed geisoleerd.... je kunt wel makkelijker een dik pakket gebruiken doordat het een smal profiel heeft.

En ik geloof zelf niet zo in naregeling, al helemaal niet met wtw's.

Ik heb hier een nieuwbouwhuis met massa en het voordeel daarvan is dat het niet snel afkoelt en de warmte vasthoudt. Met staalbouw heb je dat veel minder gok ik, je hoeft alleen de massa niet op te warmen. Dat zou dan in theorie pleiten voor snelle verwarming. Dan kom je snel uit bij hete lucht verwarming en met goede isolatie en luchtdichtheid zie je in Dld daar wel voorbeelden van. Een trage vloerverwarming is dan wellicht minder geschikt.

Met wie ga je overigens bouwen? Destijds heb ik gekeken bij ok huis, maar daar waren hele slechte ervaringen mee, ene Arends waar het net inmiddels vol over staat met louche praktijken.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 16:52:

Wij zijn van plan om triple glas te nemen. (bestaat die optie ook voor velux dakramen eigenlijk?)
@bartvb je hebt het over matig en fatsoenlijk triple glas. waar zit dat in en hoe herken ik dat?
Is goede HR++ dan beter dan matige triple?
Er is van velux een mogelijkheid voor tripple glas, maar er is ook een speciale versie van een Nederlandse maker die een veel betere variant maakt. Ik ben zelf uiteindelijk voor Velux dubbel glas gegaan, omdat het meer dan 500 euro scheelde en de pot leeg aan het raken was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:56
Cai schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 09:40:
Toch ook nog even nagevraagd bij onze bouwer met betrekking tot vloerverwarming 1e verdieping. Wij hebben nu ingepland staan vloerverwarming op bg en radiatoren op 1e.

Meerprijs vloerverwarming 1e verdieping EUR 2.000,- (niet seperaat te regelen tov BG)
Meerprijs vloerverwarming 1e verdieping seperaat te regelen gehele verdieping EUR 4.500,-
Meerprijs vloerverwarming 1e verdieping te regelen per kamer EUR 6.500,-

Bouwer geeft aan dat er dan een heel anders systeem (EVO Home oid) moet komen. Hij geeft echter ook aan dat je in de praktijk de radiatoren al niet aan zult hebben en het comfort minder wordt doordat het langer warm blijft in de kamers (EPC < 0.4). Zijn advies is als je geld wilt uitgeven om dat dan in onderdelen te stoppen wat echt meerwaarde biedt.
Wat een prijzen zeg, volgens mij geeft je bouwer aan dat hij er geen zin in heeft, of het niet ziet zitten.

Hoe kan het zijn dat mijn installateur aangeeft dat het geen extra kosten tot gevolg heeft, en bij jou 2K extra :?

En waarom 2500 EXTRA voor naregeling van 1 verdieping, dat slaat echt als een K*t op een drumstel :)

Wat is daar de onderbouwing van :?

Even een snelle rekensom, in geval van radiatoren in ons verhaal:

5 x kamer met LTV radiator á 250 p/s = 1250 EURO
5 x thermostaatkraan á 25 = 125 euro
Totaal 1375 euro

Aanschaf materiaal vloeverwarming
+- 70m2 h.o.h. 15 CM = 465 meter á 1 euro per meter is 465 EURO
V.V. verdeler = 600 euro :?

Totaal 1065 EURO aan materiaal

Installateur rekent 40 euro per uur, dus mag hij 8 uur extra werk hebben aan vloerverwarming knopen in de matten.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jerh schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 17:50:
Met wie ga je overigens bouwen? Destijds heb ik gekeken bij ok huis, maar daar waren hele slechte ervaringen mee, ene Arends waar het net inmiddels vol over staat met louche praktijken.
Ik heb nog niet definitief besloten met welke aanbieder. Ik heb er 3 gevonden, maar praat nu vooral met mc-home en frame factory. En ja...dat zijn dezelfde heren als achter ok huis zaten. Ik heb de verhalen ook gelezen.

Ik heb mijn best gedaan om te achterhalen wat de deal was met "de louche praktijken".
Mijn voorlopige conclusie is dat het een ordinair faillissement is geweest. En dat is vervelend voor alle betrokken partijen uiteraard. Als betalende klant komt het altijd verdomd slecht over als er niet meer aan verplichtingen kan worden voldaan en er wel geld is betaald. Maar louche is voor mij aan de orde als het met opzet wordt gedaan. Ik heb 2 direct gedupeerde gesproken en zag er geen opzet in, maar wel een bedrijf in nood. Ik heb de eigenaar van frame factory ook gevraagd om het toe te lichten, en de verhalen strookte wel.

De opzet is nu anders. Waar ok huis een staalframe leverancier en hoofdaannemer in 1 was (later hebben ze dat proberen te wijzigen is mijn deductie), is frame factory nu slechts de leverancier waar je dan je eigen aannemer bij zoekt. mc home is meer het marketingkanaal en stuurt de consument eventueel door naar architecten voor een ontwerp en frame factory voor het casco. Zowel frame factory als mc home zijn dan geen contract partij voor de particuliere bouwer. De gekozen hoofdaannemer gaat de contracten aan. Dat maakt de constructie iets veiliger voor de opdrachtgever.

Er kan nog steeds een hoop ellende ontstaan als een leverancier of onderaannemer omvalt.....maar dat is altijd aan de hand in de bouw denk ik. Iedereen kent de verhalen......waarom doen we dit ookalweer? :?

Iemand hier al ervaring met mc home en of frame factory??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Grolsch schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:10:
[...]

Wat een prijzen zeg, volgens mij geeft je bouwer aan dat hij er geen zin in heeft, of het niet ziet zitten.

Hoe kan het zijn dat mijn installateur aangeeft dat het geen extra kosten tot gevolg heeft, en bij jou 2K extra :?

En waarom 2500 EXTRA voor naregeling van 1 verdieping, dat slaat echt als een K*t op een drumstel :)

Totaal 1375 euro

Installateur rekent 40 euro per uur, dus mag hij 8 uur extra werk hebben aan vloerverwarming knopen in de matten.
Ja als je het zo uit rekent is er bijna geen verschil. Ik kreeg ook zo 3000 euro meerprijs voor vloerverwarming per verdieping bij de 1e offtertes.
Maar ja ook een stelpost voor 25K voor een WP.
En breedplaat bij 1 bedrijf voor 9K per verdieping, en andere 4.5K per verdieping.

Ik heb het idee dat ze zo maar wat vragen, en ik vrees er pas achter te komen als ik met de instalateur om tafel zit en hij maar precies moet vertellen waar de kosten vandaan komen..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 22-09 10:50
Hebben jullie onderhandeld over de totaal prijs? Ik heb nu een aanbieding liggen van de bouwer maar vraag me af of ik daar nog op kan gaan afdingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:03
bacardicoconut schreef op woensdag 23 november 2016 @ 13:54:
Hebben jullie onderhandeld over de totaal prijs? Ik heb nu een aanbieding liggen van de bouwer maar vraag me af of ik daar nog op kan gaan afdingen.
Nee, de aannemer legt een eerlijke prijs neer. En kan echt niet lager.

WAT DENK JE ZELF??

Kan meestal veeeeel af. En dingen zijn ook veel goedkoper als je ze zelf regelt. Staat genoeg over in dit topic.

En sowieso heb je meer dan 1 offerte toch?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
jacovn schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:24:
[...]

Ja als je het zo uit rekent is er bijna geen verschil. Ik kreeg ook zo 3000 euro meerprijs voor vloerverwarming per verdieping bij de 1e offtertes.
Maar ja ook een stelpost voor 25K voor een WP.
En breedplaat bij 1 bedrijf voor 9K per verdieping, en andere 4.5K per verdieping.

Ik heb het idee dat ze zo maar wat vragen, en ik vrees er pas achter te komen als ik met de instalateur om tafel zit en hij maar precies moet vertellen waar de kosten vandaan komen..
Inderdaad, installateurs zijn nogal "ouderwets" van gedachten, en anders als normaal = moeilijk, en daar hebben ze een hekel aan.
Is gras groen, is de paus katholiek :? Natuurlijk valt er af te dingen !

Bij ons qua bouwkosten 20% kunnen zaken door handelen en een aantal andere keuze's te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
artbij schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:05:
[...]

En sowieso heb je meer dan 1 offerte toch?
Wij worden "gedwongen" om met een bouwer te werken willen we gebruik kunnen maken van een scherpe m2 prijs. Dus vandaar dat de onderhandelingspositie zwakker is. Desalniettemin ben ik het met jullie eens dat onderhandelingen erbij horen, wou even bevestiging 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
bacardicoconut schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:31:
[...]

Wij worden "gedwongen" om met een bouwer te werken willen we gebruik kunnen maken van een scherpe m2 prijs. Dus vandaar dat de onderhandelingspositie zwakker is. Desalniettemin ben ik het met jullie eens dat onderhandelingen erbij horen, wou even bevestiging 8)
Haha, dat gaat je geld kosten :)

Als je verplicht met een bouwer moet bouwen (wat ze eigenlijk zeggen) kun je naar mijn mening beter met een open begroting en een vaste opslag op de inkoop gaan werken, want geld kosten gaat het toch, dan maar "gecontroleerd".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bacardicoconut schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:31:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je zegt.
Grolsch schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:46:
[...]

Haha, dat gaat je geld kosten :)

Als je verplicht met een bouwer moet bouwen (wat ze eigenlijk zeggen) kun je naar mijn mening beter met een open begroting en een vaste opslag op de inkoop gaan werken, want geld kosten gaat het toch, dan maar "gecontroleerd".
Ik zou dat als bouwer niet accepteren ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:18:
[...]

Inderdaad, installateurs zijn nogal "ouderwets" van gedachten, en anders als normaal = moeilijk, en daar hebben ze een hekel aan.
Helaas inderdaad. Bij bouwadvies/begeleider/architecten buro waar we nu mee verder gaan was het wel komsich.
Ik vertelde een warmtepomp met vloerverwarming te willen.
De calculator had iets van: "dat werkt niet goed, gewoon CV nemen"
De architect had: "groot gelijk dat is de toekomst"

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 23 november 2016 @ 14:56:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je zegt.
Hij krijgt x € per m2 korting als hij gaat bouwen met de aannemer die de grond verkoopt (soort koppelverkoop)
[...]

Ik zou dat als bouwer niet accepteren ;).
De aannemers waar ik mee gewerkt heb gaan hier wel goed mee om.

Gewoon een uurbedrag afspreken voor een bouwvakker en een open calculatie met opslagen AK + Winst

Voor een gedeelte bouw ik nu ook zo (wij hebben stelposten voor sanitair, zonnepanelen, vloertegels/wandtegels, binnendeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:08:
[...]

Hij krijgt x € per m2 korting als hij gaat bouwen met de aannemer die de grond verkoopt (soort koppelverkoop)

[...]

De aannemers waar ik mee gewerkt heb gaan hier wel goed mee om.

Gewoon een uurbedrag afspreken voor een bouwvakker en een open calculatie met opslagen AK + Winst

Voor een gedeelte bouw ik nu ook zo (wij hebben stelposten voor sanitair, zonnepanelen, vloertegels/wandtegels, binnendeuren).
Jij had voor een ander kunnen kiezen, barcardi eigenlijk niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:14:
[...]

Dat klopt, maar zijn aannemer zegt "Als ik je huis mag bouwen betaal je € 200,00 per m2 (aanname), als je koopt zonder bouwverplichting betaal je € 250,00 per m2 (aanname). Stel 500m2 grond, toch een 25K voordeel als je gaat bouwen met deze aannemer.

Maar als je hem dan een offerte laat maken als enige heb je natuurlijk nooit een goede prijs.

Als je dan vervolgens gaat werken met open begroting dan heb je het zelf nog in de hand.

Aannemers willen hier vaak wel aan meewerken is mijn ervaring, het geeft hun ook zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
artbij schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:14:
[...]

Ik kan voor een ander kiezen maar zoals Grolsch al aangeeft wordt de grondprijs duurder. Het scheelt dat we een goed gevoel bij de aannemer hebben en derhalve er met hem proberen uit te komen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bacardicoconut schreef op woensdag 23 november 2016 @ 16:29:
[...]

Ik kan voor een ander kiezen maar zoals Grolsch al aangeeft wordt de grondprijs duurder. Het scheelt dat we een goed gevoel bij de aannemer hebben en derhalve er met hem proberen uit te komen nu.
Als je het wilt doen zoals je omschrijft moet je ook een goed gevoel hebben bij de aannemer.
Dat goede gevoel kan alleen maar ontstaan doordat er over en weer vertrouwen is.

Werken met een open calculatie werkt alleen op vertrouwen, naar beide kanten toe.
Gun de aannemer zijn AK + winst, zorg dat je het eens wordt over deze percentages, en bepaal een strak uurtarief voor de bouwvakker.

Je hebt dan zelf ook keuze vrijheid om te shoppen en elders offertes op te vragen.

Zakelijk heb ik een bedrijfspand op deze manier laten bouwen (zelfde verhaal, korting op de grondprijs als de aannemer mocht bouwen) en ik had er in het begin helemaal geen vertrouwen in. Maar als je open en eerlijk met elkaar communiceert werkt het heel goed.

Bij ons destijds op een bouw van 4mio 1,5% over afgesproken budget gegaan vooral door keuzes die wij zelf gemaakt hebben.

Maar nogmaals, als deze aannemer niet wil werken met open begroting, zou bij mij het vertrouwen weg zijn.
Dan moet je een 100% sluitend bestek hebben en van te voren precies weten wat je wil, en dat duurt 2 jaar, en nog weet je nooit alles van te voren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ja wel een poging te doen voor iets lagere prijs.

Tijdens de 1e afspraak met hun van alles verteld wat we willen.
Bijvoorbeeld
- het hebben van plat dak op 2 hoog voor zonnepanelen. Geen dakraam of luik standaard opgenomen.
- vloerverwarming verdeler onder de trap te kunnen plaatsen. Geen dichte trapkast in aanbod.
- alles kunstof, ramen en deuren, en dan geen onderhoudsarme dakrand afwerking.

Maar niet te moeilijk gedaan, en betaal er maar 2600€ bij voor deze opties omdat onze tijd wat dringt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Grolsch schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:10:
[...]

Totaal 1375 euro

Dank voor je bericht. Je verwoord letterlijk mijn gevoel. Dit is tevens bekrachtigd door een klant van mij welke installateur is.

De bouwer nu om een gespecificeerde offerte gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Verwijderd schreef op woensdag 23 november 2016 @ 12:01:
[...]

Ik heb nog niet definitief besloten met welke aanbieder. Ik heb er 3 gevonden, maar praat nu vooral met mc-home en frame factory. En ja...dat zijn dezelfde heren als achter ok huis zaten. Ik heb de verhalen ook gelezen.

Ik heb mijn best gedaan om te achterhalen wat de deal was met "de louche praktijken".
Mijn voorlopige conclusie is dat het een ordinair faillissement is geweest. En dat is vervelend voor alle betrokken partijen uiteraard. Als betalende klant komt het altijd verdomd slecht over als er niet meer aan verplichtingen kan worden voldaan en er wel geld is betaald. Maar louche is voor mij aan de orde als het met opzet wordt gedaan. Ik heb 2 direct gedupeerde gesproken en zag er geen opzet in, maar wel een bedrijf in nood. Ik heb de eigenaar van frame factory ook gevraagd om het toe te lichten, en de verhalen strookte wel.

De opzet is nu anders. Waar ok huis een staalframe leverancier en hoofdaannemer in 1 was (later hebben ze dat proberen te wijzigen is mijn deductie), is frame factory nu slechts de leverancier waar je dan je eigen aannemer bij zoekt. mc home is meer het marketingkanaal en stuurt de consument eventueel door naar architecten voor een ontwerp en frame factory voor het casco. Zowel frame factory als mc home zijn dan geen contract partij voor de particuliere bouwer. De gekozen hoofdaannemer gaat de contracten aan. Dat maakt de constructie iets veiliger voor de opdrachtgever.

Er kan nog steeds een hoop ellende ontstaan als een leverancier of onderaannemer omvalt.....maar dat is altijd aan de hand in de bouw denk ik. Iedereen kent de verhalen......waarom doen we dit ookalweer? :?

Iemand hier al ervaring met mc home en of frame factory??
Tka, ik heb destijds met ze gesproken. Mijn bouwbegeleider heeft wat collega;s gepolst en het was snel klaar. Onbetrouwbaar. En dat lees je overal in terug, ik vind je nog wel wat optimistisch. Van wat ik me nog herinner zijn een paar keer failliet gegaan met een grote treurnis voor klanten en leveranciers.

Ik heb destijd ook het verslag van de curator gelezen en dat had het over mismanagement. En om daar nu je huis aan toe te vertrouwen.

Ik had ook wel graag staalbouw gedaan, zie de voordelen, maar uiteindelijk voor massabouw van steen gegaan.

Er zijn wel meer staalbouwers, bijvoorbeeld lofthome. Ik zou toch wat verder kijken.Ik geloof dat Bongers architecten ook eerst met okhuis werkte, maar daarna geswitcht is. Hadden hele mooie en aparte ontwerpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Gisteren weer bouwoverleg gehad, en op dit moment zijn ze bezig met leidingen en luchtkanalen in de verdiepingsvloer. De bedoeling is om eind volgende week te beginnen met het metselen van de muren op de 1e verrdieping. De planning is dan om week 49 uiterlijk week 50 de kappen erop te zetten.

Met de kappen zijn ze in de werkplaats al bezig om deze in elkaar te zetten.

Hier een foto van de kap in aanbouw :)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2w4wk8p.jpg

Ik heb nog even nagevraagd waarom hij stempels onder de kanaalplaatvloeren heeft gezet op bepaalde plekken.
Volgens de aannemer heeft hij dat gedaan om de kanaalplaten t.p.v. de grote ramen (die dus niet op de binnenmuur rusten) vlak te leggen om het de stukadoor makkelijker te maken zodat hij niet zoveel hoeft uit te vullen straks.

Ook heb ik nog ff gevraagd waarom ze de kanaalplaten niet met een vrachtwagenkraan gelegd hebben zoals hier werd geopperd.

Volgens de aannemer zijn deze kanaalplaatdelen veel te zwaar om met een autokraan op de plek te krijgen (tot 7 ton per stuk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ah okay, zulke gewichten ken ik ook niet voor dit soort kanaalplaten.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 09:33:
Gisteren weer bouwoverleg gehad, en op dit moment zijn ze bezig met leidingen en luchtkanalen in de verdiepingsvloer. De bedoeling is om eind volgende week te beginnen met het metselen van de muren op de 1e verrdieping. De planning is dan om week 49 uiterlijk week 50 de kappen erop te zetten.

Met de kappen zijn ze in de werkplaats al bezig om deze in elkaar te zetten.

Hier een foto van de kap in aanbouw :)

[afbeelding]
Ik heb nog even nagevraagd waarom hij stempels onder de kanaalplaatvloeren heeft gezet op bepaalde plekken.
Volgens de aannemer heeft hij dat gedaan om de kanaalplaten t.p.v. de grote ramen (die dus niet op de binnenmuur rusten) vlak te leggen om het de stukadoor makkelijker te maken zodat hij niet zoveel hoeft uit te vullen straks.

Ook heb ik nog ff gevraagd waarom ze de kanaalplaten niet met een vrachtwagenkraan gelegd hebben zoals hier werd geopperd.

Volgens de aannemer zijn deze kanaalplaatdelen veel te zwaar om met een autokraan op de plek te krijgen (tot 7 ton per stuk).
Houten verdiepingsvloer? En wordt het een klein kapje? Of vertekent de foto veel?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Nee, dat is de zoldervloer :)

het gaat dus om het kapgedeelte zoals omcirkeld in onderstaande aanzichten:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2uthj5u.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17
En nu alles in de grondverf (laten) zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
JaMaaT schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 17:11:
En nu alles in de grondverf (laten) zetten?
Waarom zou je dat doen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Waarom niet nu? Nu kun je er lekker rondom bij.

En hoef je dat straks niet meer te doen na oplevering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Die balken zie je nooit weer en komt nooit geen vocht bij.

Ik denk dat ze over 50 jaar nog niet geschilderd zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Duidelijk, wij willen nog nog navragen bij de aannemer of we de gordingen mogen gronden bij hen in de werkplaats.

Wij hebben de nok op 4m zitten. Dan is het een stukje makkelijker om te gronden als het nog aan de 'grond' ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als de nok gaat rotten heb je hele andere problemen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Het oog wil ook wat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ga niet wekelijks via de vlizotrap op mn knieeen over dat zoldertje kruipen om het schilderwerk te bestuderen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
@ Grolsch, in jouw geval snap ik dat :)

Het was meer een reactie op Senor Sjon.

Lees al een tijdje mee in dit topic. Kan ook wel eens een plaatje posten van onze woning. Het is niet zo'n kapitale woning zoals velen hier maar een 2onder1 kap woning.

Het gaat om de linker woning.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/31480541/Woning.png

Als het goed dit jaar nog beginnen met de bouw *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Leuk ontwerp! Ben wel benieuwd naar de materiaalkeuzes. Ik zie wat ruimte voor Trespa, dus hoop dat ze dat iets anders oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mooi ontwerp jamaat !!

Vandaag met de installateur alle aansluitingen op de bgg bepaald met een stift, toch best lastig :(

Toch maar voor zeker gegaan, ww aansluiting voor vw en ww + een vracht wcds op alle mogelijke handige plekken.

[ Voor 36% gewijzigd door Grolsch op 26-11-2016 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-09 15:34

Richard

Kuru Kuru Kururin

Grolsch schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:07:
Mooi ontwerp jamaat !!

Vandaag met de installateur alle aansluitingen op de bgg bepaald met een stift, toch best lastig :(

Toch maar voor zeker gegaan, ww aansluiting voor vw en ww + een vracht wcds op alle mogelijke handige plekken.
Een "hoop" moest toch al bekend zijn voor de kanaalplaatvloeren? Of bedoel je exacte plaats schakelmateriaal en stopcontacten?

Heb hier de afspraak dat eerst alles afgetekend wordt op de wanden; en voordat er frezer aan het werk gaat; ik nogmaals een akkoord geef.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Rtificial schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 17:48:
Leuk ontwerp! Ben wel benieuwd naar de materiaalkeuzes. Ik zie wat ruimte voor Trespa, dus hoop dat ze dat iets anders oplossen.
Ruimte zat voor trespa, en dat komt er ook >:)

Keralit was ook een optie maar dat vinden wij niet mooi. Hele woning is zo onderhoudsvrij mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Richard schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:12:
[...]

Een "hoop" moest toch al bekend zijn voor de kanaalplaatvloeren? Of bedoel je exacte plaats schakelmateriaal en stopcontacten?

Heb hier de afspraak dat eerst alles afgetekend wordt op de wanden; en voordat er frezer aan het werk gaat; ik nogmaals een akkoord geef.
De basis lag wel vast maar nu de exacte plekken en aantallen bepaald.

In de kanaalplaten zitten wel wat dozen, maar een aantal gaten in plafond voor verlichting moeten op een andere plek komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:58:
[...]

De basis lag wel vast maar nu de exacte plekken en aantallen bepaald.

In de kanaalplaten zitten wel wat dozen, maar een aantal gaten in plafond voor verlichting moeten op een andere plek komen.
Als je achteraf in die platen gaat boren moet je toch ook weer verstevigingen aan gaan brengen? Dacht dat die platen redelijk belangrijk voor je constructie zijn ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op vrijdag 25 november 2016 @ 23:11:
Ik ga niet wekelijks via de vlizotrap op mn knieeen over dat zoldertje kruipen om het schilderwerk te bestuderen ;)
Dat is daar in het buitengebied toch voor de muizen die in de winter naar binnen komen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
artbij schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:30:
[...]

Als je achteraf in die platen gaat boren moet je toch ook weer verstevigingen aan gaan brengen? Dacht dat die platen redelijk belangrijk voor je constructie zijn ;).
Bij ons adviseerde de installateur ook om de spotjes achteraf te doen. Dit omdat ze gestort nog wel eens niet op 1 lijn willen zitten. Blijkbaar valt het wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 20:30:
[...]

Wat ik van de installateur begrepen heb is dat geen probleem, ik ga er vanuit dat hij er verstand van heeft.
jacovn schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 21:04:
[...]

Dat is daar in het buitengebied toch voor de muizen die in de winter naar binnen komen ?
Dan moet je wel muizen hebben zonder hoogtevrees ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op zaterdag 26 november 2016 @ 18:07:
Mooi ontwerp jamaat !!

Denk je aan een wateraansluiting/afvoer voor een eventuele (toekomstige) stoomoven? Nu gaat dat nog makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op zondag 27 november 2016 @ 09:28:
[...]

Denk je aan een wateraansluiting/afvoer voor een eventuele (toekomstige) stoomoven? Nu gaat dat nog makkelijk.
Wateraansluiting en afvoer zit daar in de buurt, als zou ik niet weten wat wij met een stoomoven zouden moeten doen, wij zijn niet van die keukenprinsesjes :)

Afgelopen vrijdag de keuken en de vloer besteld.

Hier een "3D shot" van de keuken

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/2ef6tu1.jpg

En als vloer krijgen wij keramisch parket. 3 verschillende afmetingen door elkaar gelegd.

Hier een foto van een referentiehuis waar we geweest zijn:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/505mop.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Ziet er goed uit jamaat. Kende je de buren al voor deze plannen? Wij waren ooit ook geïnteresseerd in een zelfbouw kavel voor een tweekapper maar er zat helaas al een optie op. Vraag toen was wel met wie we dat zouden gaan doen vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op zondag 27 november 2016 @ 13:53:
[...]

Wateraansluiting en afvoer zit daar in de buurt, als zou ik niet weten wat wij met een stoomoven zouden moeten doen, wij zijn niet van die keukenprinsesjes :)

Afgelopen vrijdag de keuken en de vloer besteld.

Hier een "3D shot" van de keuken

[afbeelding]

En als vloer krijgen wij keramisch parket. 3 verschillende afmetingen door elkaar gelegd.

Hier een foto van een referentiehuis waar we geweest zijn:

[afbeelding]
Stoomoven: juist als je niet zo'n keukenprins bent is het erg makkelijk..... Is erg makkelijk en de smaak van de meeste zaken gaat er op vooruit.

Mooie keuken, ik zou als ik jou was nog wel even checken hoe hoog die oven precies zit, is niet zo heel goed te zien op de foto. Je ziet regelmatig ovens op een hoogte dat als je hem open wilt doen, hij tegen je lichaam aan komt, zeker als het wat hoger zit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Tussen het bouwen door heb ik toch nog wat tijd weten te vinden om een nieuwe video in elkaar te zetten! We gaan er nog steeds voor om voor het einde van het jaar verhuist te zijn, met alle zaken die nu gepland zijn moet dat in principe gaan lukken, spannend blijft het wel! ;)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mooi filmpje, mooi huis, mooie plek en een super installatie !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertFoxNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-07 06:23
Quindor schreef op zondag 27 november 2016 @ 18:27:
Tussen het bouwen door heb ik toch nog wat tijd weten te vinden om een nieuwe video in elkaar te zetten! We gaan er nog steeds voor om voor het einde van het jaar verhuist te zijn, met alle zaken die nu gepland zijn moet dat in principe gaan lukken, spannend blijft het wel! ;)

[video]
Supermooi! IK zag twee dingen voorbij komen die mijn persoonlijke interesse hadden.
Wij gaan volgend jaar een huis bouwen en willen op de slaapkamers boven airco instaleren,
Uiteindelijk leek mij de ingebouwde kanaalmodellen het mooist (zijn ook het duurste helaas) .
Nu was het voor 3x 2,5KW (3 slaapkamers) 8.000 euro incl buiten unit. Zijn split airco's.
Dus alle drie staan ze op 1 buitenbak. Dit was de goedkoopste offerte.

Jullie nemen 1 enkele 5kw unit (5 kw niet een beetje overkill? of natuurlijk een ruime zolder..)
Was deze prijzig incl bak? (PM kan ook :P )

Andere waren de vloeren, zijn dit keramische tegels? Wel mooi, zit ik aan te denken tenminste...
ook qua warmte doorlating voor de vloerverwarming het beste wellicht...
Ben benieuwd hoe je dat in huis laat leggen...

Mooi filmpje !

ohja,. haha, ook ben ik al drie weken hopeloos op zoek op internet naar aansluitingen voor de AUTO om die electrisch te laden. We hebben er nog niet een, maar altijd handig voorbereid te zijn.

Nu was mijn probleem dat ik dacht dat wij ons stroom moeten verzwaren (nu standaard 3x25A dacht ik) om een beetje snel te kunnen laden. Nooit aan 400V aansluitingen gedacht, dacht dat het 220V was.
Tips hoe dat te doen?

Ik had er aan gedacht om later een tweede aansluiting van NUON te laten leggen a 125 euro p jaar voor een tweede 3x25A en die fully dedicated naar mn autolader te sturen...

thanks.

@Grolsch, keramische tegels ook prima en mooi?
Ik moet ze eens in het echt ergens gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Thnx, en meteen lekker veel vragen. Eens zien:

1x 5kW Mitsubishi inclusief al het leiding werk (weg gewerkt in het overstek buiten) en installatie komt voor ons op 1800,-- inclusief btw. Het frees werk voor de leiding hebben we door onze gaten freezer/hakker laten doen. We nemen 5kW vanwege het hoge plafond en omdat we direct onder het dak zitten, en een beetje better safe then sorry.

Qua onder het dak zitten verwacht ik namelijk dat het wel mee zal gaan vallen aangezien de dak isolatie zelf gruwelijk dik is maar vervolgens eigenlijk over de hoogte en lengte van de gehele zolder de zonnepanelen op het dak zitten die natuurlijk ook een boel tegenhouden.

Dat zijn inderdaad keramische tegels in het specifiek de Woodliving Rovere Scuro rettificato in 30x120 (R3ZY) van het merk Ragno. Kosten zijn 45 euro per m2. Tegels zijn de beste vorm qua materiaal die je op vloerverwarming kunt leggen inderdaad. Boven kiezen we echter toch voor laminaat, maar dan wel eentje die ervoor geschikt is en met een speciale ondervloer.

Om je auto op te laden heb je niet veel speciaals nodig. Er gaat namelijk gewoon AC stroom de auto in! (Telsa super chargers kunnen direct DC) In principe is een laadkast dus gewoon een relais die de hoeveelheid stroom continu aankan. Ok, misschien net iets meer, er zit ook een controller in met een eigen protocol om bepaalde statussen door te geven, etc. Hoe dan ook, AC dus. Mijn Passat GTE kan maar met 16A laden, oftewel 1 volledige groep. Zelf gebruik ik daarvoor nog steeds de bijgeleverde 12A lader. Ik vind wat ze voor een dergelijke kast vragen veel te duur voor thuis en als ik tijd heb, bouw ik er eventueel zelf wel eentje.

Voor een Telsa of iets dergelijks kun je inderdaad met 3 fases werken. Daarbij is een intelligente laadkast wel handig omdat deze met je slimme meter kan overleggen over het actuele gebruik van al je aders en vervolgens de laadstroom van de auto te laten aanpassen zodat je geen zaken overbelast maar wel zo snel laad als mogelijk.

Overigens kun je 1x25A, 3x25A of 3x35A aanvragen zonder al teveel kosten verschil. Een nog zwaardere aansluiting kan ook (3x50A, 3x63A of zelfs 3x80A), maar daar zitten meer kosten aan vast en hiervoor moeten bepaalde zaken ook zwaarder voor uitgevoerd worden. Bij mij hebben ze afgelopen vrijdag de stroom doorgetrokken naar het huis en daar zit 4x6mm2 in! Meer dan genoeg koper dus. ;)

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Quindor schreef op maandag 28 november 2016 @ 00:14:
Overigens kun je 1x25A, 3x25A of 3x35A aanvragen zonder al teveel kosten verschil. Een nog zwaardere aansluiting kan ook (3x50A, 3x63A of zelfs 3x80A), maar daar zitten meer kosten aan vast en hiervoor moeten bepaalde zaken ook zwaarder voor uitgevoerd worden. Bij mij hebben ze afgelopen vrijdag de stroom doorgetrokken naar het huis en daar zit 4x6mm2 in! Meer dan genoeg koper dus. ;)
typeeenmaligjaarlijks
1x 35A792,01210
3x 25A792,01230
3x 35A1.133,77899
3x 50A1.133,771310
3x 63A1.378,191729
3x 80A1.378,192140

Bron liander https://www.liander.nl/co...en/tarieven2016/?ref=6919

zijn overigens simpele zielen daar. In ene overizcht schrijven ze dat ze geen enkel fase aansluitingen meer leveren. En in ander document vind ik dat ze alleen gratis storing doen tot 1 x 25A verbindingen. Dus alleen de lantarenpaal aansluitingen ?

Eenmalig is nog wel te doen, maar dik 3 maal duurder per jaar voor 3x35 ten opzichte van 3x25

Maar ja als je all electric doet heb je het wellicht nodig.

Met 25A heb je toch ruwweg 5.7 KW per fase ?
Is het dn zo simpel dat je alle gebruikers per fase op moet tellen en daar niet boven komt, en totaal niet boven de 17 KW ?

Kom je boven een van die 2 moet je naar 3x35 om 8 KW en 24 KW te kunnen doen dan lijkt me.

Of denk ik hier te simpel

[ Voor 180% gewijzigd door jacovn op 28-11-2016 08:48 . Reden: betere tabel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
DesertFoxNL schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:39:
[...]

Supermooi! IK zag twee dingen voorbij komen die mijn persoonlijke interesse hadden.
Wij gaan volgend jaar een huis bouwen en willen op de slaapkamers boven airco instaleren,
Uiteindelijk leek mij de ingebouwde kanaalmodellen het mooist (zijn ook het duurste helaas) .
Nu was het voor 3x 2,5KW (3 slaapkamers) 8.000 euro incl buiten unit. Zijn split airco's.
Dus alle drie staan ze op 1 buitenbak. Dit was de goedkoopste offerte.

Jullie nemen 1 enkele 5kw unit (5 kw niet een beetje overkill? of natuurlijk een ruime zolder..)
Was deze prijzig incl bak? (PM kan ook :P )

Andere waren de vloeren, zijn dit keramische tegels? Wel mooi, zit ik aan te denken tenminste...
ook qua warmte doorlating voor de vloerverwarming het beste wellicht...
Ben benieuwd hoe je dat in huis laat leggen...

Mooi filmpje !

ohja,. haha, ook ben ik al drie weken hopeloos op zoek op internet naar aansluitingen voor de AUTO om die electrisch te laden. We hebben er nog niet een, maar altijd handig voorbereid te zijn.

Nu was mijn probleem dat ik dacht dat wij ons stroom moeten verzwaren (nu standaard 3x25A dacht ik) om een beetje snel te kunnen laden. Nooit aan 400V aansluitingen gedacht, dacht dat het 220V was.
Tips hoe dat te doen?

Ik had er aan gedacht om later een tweede aansluiting van NUON te laten leggen a 125 euro p jaar voor een tweede 3x25A en die fully dedicated naar mn autolader te sturen...

thanks.

@Grolsch, keramische tegels ook prima en mooi?
Ik moet ze eens in het echt ergens gaan bekijken.
Wij halen 3 fase 400Vx20A binnen. Ruim voldoende voor elektrisch laden. Je kent dan ong 13 kW ter beschikking. Auto laad waarschijnlijk vooral 's nachts op. Ik ga er vanuit dat batterijen in de toekomst rond de 100 a 120 kW zullen kunnen bevatten. Voor ons was deze aansluiting met een kleine meerkost (50 euro :z ) We kunnen nog altijd upgraden naar 32A of 40A maar dan wordt het wel duurder (hogere aansluitkosten van ong. 500 euro en hogere jaarlijkse extra kosten van 100 euro).

Voor het elektrisch laden hebben we zelf nog enkel de stroomkabel voorzien (5x6mm²). Ik denk dat eigenlijk een mennekes stopcontact erop al voldoende is om op te laden, maar ik zou het beter moeten uitzoeken.

[ Voor 4% gewijzigd door Galactic op 28-11-2016 07:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
DesertFoxNL schreef op zondag 27 november 2016 @ 23:39:
[...]

Is het niet handiger om die extra investering te stoppen in betere isolatie, ventilatie en goede zonwering? Airco is een super oplossing als je in een slecht geïsoleerd kantoor zit met kartonnen wandjes. In een moderne woning is het, naar mijn bescheiden mening, niet nodig. Of zou het niet nodig moeten zijn.

Als je toch aan zoiets denkt kijk dan ook eens naar een lucht/water warmtepomp voor de hele woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
bartvb schreef op maandag 28 november 2016 @ 08:47:
[...]

Is het niet handiger om die extra investering te stoppen in betere isolatie, ventilatie en goede zonwering? Airco is een super oplossing als je in een slecht geïsoleerd kantoor zit met kartonnen wandjes. In een moderne woning is het, naar mijn bescheiden mening, niet nodig. Of zou het niet nodig moeten zijn.

Als je toch aan zoiets denkt kijk dan ook eens naar een lucht/water warmtepomp voor de hele woning.
Door al die isolatie is het juist wel nodig. De oudere huizen zijn koeler na een paar dagen warm weer dan de nieuwe goed geisoleerden.

Zeker als je op zolder slaapt, onder zonnepanelen (die dingen worden heet in de zomer) is een airco een verademing.

Naar mijn weten kan een lucht water warmtepomp wel koelen, maar lang niet zo goed als een airco.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 28-11-2016 09:23 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:17:
[...]

Door al die isolatie is het juist wel nodig. De oudere huizen zijn koeler na een paar dagen warm weer dan de nieuwe goed geisoleerden.

Zeker als je op zolder slaapt, onder zonnepanelen (die dingen worden heet in de zomer) is een airco een verademing.

Naar mijn weten kan een lucht water warmtepomp wel koelen, maar lang niet zo goed als een airco.
Goh ik vond het nu van de zomer bij ons boven niet echt warm. Met de bypass van het ventilatiesysteem 's nachts koelt het binnen ook weer redelijk af, maar meer dan 25 graden hebben we geloof ik niet gehad binnen.

Anyway, het afkoelen wordt in de zomer (kleine temperatuurverschillen) niet echt vertraagd door de isolatie, je moet gewoon een raam open zetten als het binnen warmer is dan buiten, of je ventilatie wat harder laten draaien.
Ik persoonlijk zou daar geen airco voor installeren, maar het geldt daarvan in betere isolatie steken, daar heb je gedurende de levensduur van het huis meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:31:
[...]

Goh ik vond het nu van de zomer bij ons boven niet echt warm. Met de bypass van het ventilatiesysteem 's nachts koelt het binnen ook weer redelijk af, maar meer dan 25 graden hebben we geloof ik niet gehad binnen.

Anyway, het afkoelen wordt in de zomer (kleine temperatuurverschillen) niet echt vertraagd door de isolatie, je moet gewoon een raam open zetten als het binnen warmer is dan buiten, of je ventilatie wat harder laten draaien.
Ik persoonlijk zou daar geen airco voor installeren, maar het geldt daarvan in betere isolatie steken, daar heb je gedurende de levensduur van het huis meer aan.
25 graden op de slaapkamer is al flink warm. Zeker als het buiten onder de 20 zakt vind ik het verschil toch wel groot.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:34:
[...]

25 graden op de slaapkamer is al flink warm. Zeker als het buiten onder de 20 zakt vind ik het verschil toch wel groot.
Maar dan zet je toch je raam open, of je ventilatie wat hoger? 's nachts koelt het vrij goed af op die manier.

Goed, eerlijk is eerlijk, de energie die je dan nodig hebt om te koelen naar een graad of 20 is ook niet zo groot. Maar dat zou je dan beter overdag kunnen doen, met de energie van je zonnepanelen (vanuit de duurzaamheidsgedachte).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:36:
[...]

Maar dan zet je toch je raam open, of je ventilatie wat hoger? 's nachts koelt het vrij goed af op die manier.

Goed, eerlijk is eerlijk, de energie die je dan nodig hebt om te koelen naar een graad of 20 is ook niet zo groot. Maar dat zou je dan beter overdag kunnen doen, met de energie van je zonnepanelen (vanuit de duurzaamheidsgedachte).
Ideaal gezien laat je het inderdaad geen 25 graden worden en koel je overdag met je warmtepomp. Als je dan naar een airco kijkt die wellicht wel " gratis" draait overdag is dat wellicht geen dure optie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Maar, eerlijk is eerlijk, voor die 2 dagen afgelopen jaar, dat het misschien tot 25 graden is geweest in de slaapkamer, vind ik het de investering echt niet waard. Maar dat is heel persoonlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
[...]

Betere isolatie: boven Rc 6 is het vrij zinloos om meer te isoleren. De kosten stijgen exponentieel ten opzichte van de exponentieel dalende opbrengsten.
Ventilatie: je gaat niet koelere lucht inbrengen dan de buitentemperatuur. Bij warme nachten blaas je nog steeds 18-20 graden in.
Zonwering: deuren dicht houden etc, werkt, maar na een paar weken plakweer is het echt gedaan en blijft het warm.
Rtificial schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:31:
[...]

Airco is ook een ontvochtiger en dat kan met vochtige, warme dagen een hoop schelen. Ieder zijn comfort, maar ik slaap liever met 10 dan met 25 graden.
Rtificial schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:36:
[...]

Dan moet je weer met (lelijke) horren gaan werken, anders vliegt er van alles naar binnen. Vooral als kinderen nachtlampjes e.d. aan willen hebben, dan is het feest. Liever geconditioneerd de ramen dicht.

Niet elke zelfbouwer is gericht op zo duurzaam mogelijk, maar op een zo comfortabel mogelijk huis. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:48:
[...]

Betere isolatie: boven Rc 6 is het vrij zinloos om meer te isoleren. De kosten stijgen exponentieel ten opzichte van de exponentieel dalende opbrengsten.
Ventilatie: je gaat niet koelere lucht inbrengen dan de buitentemperatuur. Bij warme nachten blaas je nog steeds 18-20 graden in.
Zonwering: deuren dicht houden etc, werkt, maar na een paar weken plakweer is het echt gedaan en blijft het warm.

[...]

Airco is ook een ontvochtiger en dat kan met vochtige, warme dagen een hoop schelen. Ieder zijn comfort, maar ik slaap liever met 10 dan met 25 graden.

[...]

Dan moet je weer met (lelijke) horren gaan werken, anders vliegt er van alles naar binnen. Vooral als kinderen nachtlampjes e.d. aan willen hebben, dan is het feest. Liever geconditioneerd de ramen dicht.

Niet elke zelfbouwer is gericht op zo duurzaam mogelijk, maar op een zo comfortabel mogelijk huis. ;)
Helemaal waar Sjon, maar airconditioning past eigenlijk niet in een comfortabel huis, dan moet je naar klimaatbeheersing toe, en dus de hele temperatuur en vochtigheid laten regelen.

Voor wat betreft het ontvochtigen, daar zorgt je balansventilatie normaal gezien voldoende voor.

En zoals gezegd, ieder z'n voorkeur. Slapen bij 10 graden is ook prima, maar wordt normaal gesproken gezien als uiterst oncomfortabel. Die 25 graden is nauwelijks meer dan de temperatuur die mensen bijvoorbeeld dolgraag in hun badkamer hanteren. We moeten gewoon niet te veel overdrijven denk ik, voor die 2 dagen per jaar dat het warm is. Het blijft in een goed geisoleerde woning met balansventilatie niet eindeloos warm. Dat is onzin. Het duurt heel lang voor het opwarmt, en als het eenmaal wat opgewarmd is, dan koelt het betrekkelijk snel af naar een normale temperatuur van 21 graden.

Waar ik momenteel in nieuwbouw nog veel airco toegepast zie worden is daar waar de glasoppervlakken groot zijn, en de zonwering te beperkt. Dus stevige oververhitting door de glaspartijen. Met het ontwerp van Artbij in m'n hoofd kan ik de airco wel begrijpen. Die zou ik dan overigens ook tenminste in de leefruimte voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ik woon nu in een goed geisoleerd huis uit 2001. Als het warm wordt buiten is het na een dag of drie al zweten in de slaapkamers. Op zolder (waar mijn werkkamer is) is het al helemaal niet te harden.

Luchten helpt gewoon bijna niet. Ramen tegen elkaar open zetten en door laten waaien (als het in de zomer al waait) helpt totdat je die ramen weer dicht doet. Het wordt dan snel weer warm. Warmte is bijna niet weg te krijgen omdat die in de muren/het huis zit.

En in Nederland is het de laatste jaren wel meer dan 2 dagen tropisch ;). Reken maar op een week of 4 verdeeld over voorjaar, zomer en najaar.

[ Voor 13% gewijzigd door Artbij op 28-11-2016 10:24 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rtificial schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:55:
[...]

Helemaal waar Sjon, maar airconditioning past eigenlijk niet in een comfortabel huis, dan moet je naar klimaatbeheersing toe, en dus de hele temperatuur en vochtigheid laten regelen.

Voor wat betreft het ontvochtigen, daar zorgt je balansventilatie normaal gezien voldoende voor.

En zoals gezegd, ieder z'n voorkeur. Slapen bij 10 graden is ook prima, maar wordt normaal gesproken gezien als uiterst oncomfortabel. Die 25 graden is nauwelijks meer dan de temperatuur die mensen bijvoorbeeld dolgraag in hun badkamer hanteren. We moeten gewoon niet te veel overdrijven denk ik, voor die 2 dagen per jaar dat het warm is. Het blijft in een goed geisoleerde woning met balansventilatie niet eindeloos warm. Dat is onzin. Het duurt heel lang voor het opwarmt, en als het eenmaal wat opgewarmd is, dan koelt het betrekkelijk snel af naar een normale temperatuur van 21 graden.

Waar ik momenteel in nieuwbouw nog veel airco toegepast zie worden is daar waar de glasoppervlakken groot zijn, en de zonwering te beperkt. Dus stevige oververhitting door de glaspartijen. Met het ontwerp van Artbij in m'n hoofd kan ik de airco wel begrijpen. Die zou ik dan overigens ook tenminste in de leefruimte voorzien.
Sinds mid jaren '00 is 'oververhitting' van woningen al een probleem door de gestegen isolatiewaarden. Huizen koelen te weinig af. Maar goed, ieder heeft zijn optimale temperatuur en afgelopen zomer hadden we alweer een maandje plakweer. Dan is het misschien geen 25 graden binnen, maar wel hoge luchtvochtigheid bij 25-30 graden buitentemperatuur. Dan drijf je bijkans je bed weer uit. En een badkamer wordt op 22 graden ingeregeld. Comfortabel genoeg om in je nakie te staan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

@Grolsch en andere bouwers.

Mag ik vragen wat de afmetingen zijn van jullie fundering en dikte van het gebruikte aantal staallagen? Ben ook benieuwd naar dezelfde gegevens van jullie verdiepingsvloeren. Een tekening is meer dan welkom.

Waarom vraag ik dit? Met jullie gegevens kan ik voor mezelf al een globale kosten inventarisatie van het materiaal maken voor een uitbouw van onze woning. Plus ook kan mij dan oriënteren hoe dik een fundering moet zijn om betonen vloeren van x dikte te dragen. Uiteraard ga ik ook specialisten inschakelen, maar wil zelf ook weten hoe / wat.

Meg je in dit topic ook foto's van verbouwingen plaatsen? Mits hier interesse in is, kan ik dat dan ook doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:23:
[...]

Sinds mid jaren '00 is 'oververhitting' van woningen al een probleem door de gestegen isolatiewaarden. Huizen koelen te weinig af. Maar goed, ieder heeft zijn optimale temperatuur en afgelopen zomer hadden we alweer een maandje plakweer. Dan is het misschien geen 25 graden binnen, maar wel hoge luchtvochtigheid bij 25-30 graden buitentemperatuur. Dan drijf je bijkans je bed weer uit. En een badkamer wordt op 22 graden ingeregeld. Comfortabel genoeg om in je nakie te staan. ;)
De RV in een moderne goed geïsoleerde en luchtdichte woning, met balansventilatie, komt niet echt boven de 60%. Sterker nog, wij moeten eigenlijk redelijk veel moeite doen om de RV hoog genoeg te houden. In dit seizoen zijn we al weer flink aan het bevochtigen om boven de 40% te blijven.

Een woning die in de jaren 2000 werd gezien als goed geïsoleerd is niet te vergelijken met een moderne geïsoleerde woning met balansventilatie. In die woningen haal je na een paar zomerdagen gerust temperaturen boven de 27-28 graden.

Maar zoals je zegt, ieder z'n voorkeuren. Ik vind het in deze tijd van geïsoleerde woningen gewoon vreemd om airconditioning op te zien duiken. Een warmtepomp die ingezet wordt voor klimaatbeheersing snap ik dan al wat beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

blijhoofd_bennie schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:33:
[...]

Mag ik vragen wat de afmetingen zijn van jullie fundering en dikte van het gebruikte aantal staallagen? Ben ook benieuwd naar dezelfde gegevens van jullie verdiepingsvloeren. Een tekening is meer dan welkom.

Waarom vraag ik dit? Met jullie gegevens kan ik voor mezelf al een globale kosten inventarisatie van het materiaal maken voor een uitbouw van onze woning. Plus ook kan mij dan oriënteren hoe dik een fundering moet zijn om betonen vloeren van x dikte te dragen. Uiteraard ga ik ook specialisten inschakelen, maar wil zelf ook weten hoe / wat.

Meg je in dit topic ook foto's van verbouwingen plaatsen? Mits hier interesse in is, kan ik dat dan ook doen.
Dat is wel een heel moeilijke vraag? Met aantal staallagen bedoel je de wapening in het beton?

Bij ons bestaat de fundering uit een kelder, met een vloer van 30cm beton, gewapend met dubbel net. Hetzelfde eigenlijk voor buitenmuren van de kelder, 30cm beton, met dubbel wapeningsnet.

De binnenmuren zijn opgebouwd uit holle betonblokken, 190mm breed.

Hierop kanaalplaten, met 6 cm beton hierop, met in de betonlaag een enkele laag wapeningsnetten.

De rest van de woning is in een houtskelet, dus weinig spannends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hij bedoelt een fundering op staal, alleen van toepassing op de zandbouwers hier. In veel gebieden slaan we gewoon palen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

Rtificial schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:59:
[...]

Dat is wel een heel moeilijke vraag? Met aantal staallagen bedoel je de wapening in het beton?

Bij ons bestaat de fundering uit een kelder, met een vloer van 30cm beton, gewapend met dubbel net. Hetzelfde eigenlijk voor buitenmuren van de kelder, 30cm beton, met dubbel wapeningsnet.

De binnenmuren zijn opgebouwd uit holle betonblokken, 190mm breed.

Hierop kanaalplaten, met 6 cm beton hierop, met in de betonlaag een enkele laag wapeningsnetten.

De rest van de woning is in een houtskelet, dus weinig spannends.
Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:01:
Hij bedoelt een fundering op staal, alleen van toepassing op de zandbouwers hier. In veel gebieden slaan we gewoon palen. ;)
Jullie hebben beide gelijk. Mijn woning is inderdaad gebouwd op "zand" gebouwd met daarin stalen balken verwerkt. Voor de uitbouw zou ik mits nodig toch een fundering in willen gaan zetten. Om een globaal kostenplaatje te kunnen maken zou ik graag de afmetingen van jullie funderingen willen weten. Jullie woningen zijn nieuwbouw, volgens de huidige standaard en dat lijkt mij een goed uitgangspunt. Als niet bekend is hoeveel bewapening in de fundering zit is dit geen probleem. De afmetingen van de funderingen (l x b x h) en / of het de etage vloeren van beton zijn is voor mij ook voldoende informatie om een globale berekening te maken. Kan wel overal offertes aan gaan vragen. Dit vind ik echter niet netjes en ik zou ook graag globaal willen weten of een voorstel deugdelijk is.

Wil het topic niet onnodig kapen, maar enkele afmetingen kan ik voldoende mee.

[ Voor 7% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 28-11-2016 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Voor een uitbouw wordt vaak een vloer op zand met een vorstrand gebruikt.
Op casadata staan daar wel een aantal prijzen voor.
http://www.casadata.nl/da...gen-op-zandbed?download=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, dat dacht ik dus ook, maar de vraag over de hoeveelheid lagen verbaasde me een beetje, dus dacht dat er wapening bedoeld werd.

Anyway, ik heb door de kelder niet echt een klassieke standaard fundering.
Die is heel sterk van het ontwerp afhankelijk, en waar de draagpunten voorzien zijn in het ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:12
blijhoofd_bennie schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:12:
[...]

Jullie hebben beide gelijk. Mijn woning is inderdaad gebouwd op "zand" gebouwd met daarin stalen balken verwerkt. Voor de uitbouw zou ik mits nodig toch een fundering in willen gaan zetten.
Een fundering "op staal" heeft geen stalen balken.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, wordt het materiaal staal niet gebruikt in een fundering "op staal". De term komt uit het Oudgermaans 'stal' en Oudfrans 'estal', wat stand, vaste plaats of staan op, rusten op betekent (zie ook opstal). Staal betekent eigenlijk ondergrond of harde bodem.

Qua maten weet ik niet of je echt iets hebt aan de fundering van een ander. Uiteindelijk is het een samenspel van ondergrond en belasting. Je zult een vorstrand moeten hebben en dus een cm of 80 diep gaan. Verder wordt er hier in Twente vaak gewoon beton op het zand gestort (nu ja, met isolatie er tussen).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rtificial schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:41:
[...]

Ja, dat dacht ik dus ook, maar de vraag over de hoeveelheid lagen verbaasde me een beetje, dus dacht dat er wapening bedoeld werd.

Anyway, ik heb door de kelder niet echt een klassieke standaard fundering.
Die is heel sterk van het ontwerp afhankelijk, en waar de draagpunten voorzien zijn in het ontwerp.
Je wil alijd een rand van 80cm onder maaiveld hebben als vorstrand. Dus afhankelijk van de bodem moet je breder of smaller aanleggen om de druk te verdelen. Maar laat een constructeur naar dit soort zaken kijken. We zijn allemaal papierhelden hier. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

T-MOB schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:42:
[...]

Een fundering "op staal" heeft geen stalen balken.

Hoewel de naam anders doet vermoeden, wordt het materiaal staal niet gebruikt in een fundering "op staal". De term komt uit het Oudgermaans 'stal' en Oudfrans 'estal', wat stand, vaste plaats of staan op, rusten op betekent (zie ook opstal). Staal betekent eigenlijk ondergrond of harde bodem.

Qua maten weet ik niet of je echt iets hebt aan de fundering van een ander. Uiteindelijk is het een samenspel van ondergrond en belasting. Je zult een vorstrand moeten hebben en dus een cm of 80 diep gaan. Verder wordt er hier in Twente vaak gewoon beton op het zand gestort (nu ja, met isolatie er tussen).
Weer wat geleerd. Dank je.

De reden dat ik het vraag om een realistisch uitgangspunt te krijgen. Stel een huidige nieuwbouw woning met twee etages van beton heeft een fundering van 60 cm breed, 20 cm hoog / dik met één bewapeningsnet van 10 mm. Met die informatie kan ik een globale inschatting maken van hoeveel grondstoffen er nodig zijn. Op dit moment kan ik wel een globale inschatting maken, maar met jullie informatie heb ik een realistisch uitgangspunt. En gezien mijn huidige woning geen betonen fundering heeft kan ik die niet als uitgangspunt nemen.
Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2016 @ 11:47:
[...]

Je wil alijd een rand van 80cm onder maaiveld hebben als vorstrand. Dus afhankelijk van de bodem moet je breder of smaller aanleggen om de druk te verdelen. Maar laat een constructeur naar dit soort zaken kijken. We zijn allemaal papierhelden hier. :P
De gemeente zou ook wel een duidelijke berekening willen van een specialist. Maar heb jij niet zoiets van vooraf wil ik er ook graag meer over weten? Maar mensen die mij van afmetingen van funderingen kunnen voorzien: graag. Mag ook een persoonlijk bericht zijn om het topic on track te houden.

Ennuh hoe gaat het verder hier :+

[ Voor 50% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 28-11-2016 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
blijhoofd_bennie schreef op maandag 28 november 2016 @ 10:33:
[...]

Ik heb deze gegevens zo niet paraat, dus hier kan ik je helaas niet mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
blijhoofd_bennie schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:02:
[...]

De gemeente zou ook wel een duidelijke berekening willen van een specialist. Maar heb jij niet zoiets van vooraf wil ik er ook graag meer over weten? Maar mensen die mij van afmetingen van funderingen kunnen voorzien: graag. Mag ook een persoonlijk bericht zijn om het topic on track te houden.

Ennuh hoe gaat het verder hier :+
Je hebt ook niet zoveel aan de gegevens van anderen. Bedenk eens wat het maximaal kan schelen. Standaard fundering kost X, je verschil zal positief of negatief 500,- zijn verwacht ik. Al is dat natuurlijk een gok. We hebben geen idee hoe groot jouw uitbouw is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blijhoofd_bennie
  • Niet online

blijhoofd_bennie

Wasser für alle!!

artbij schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:06:
[...]

Je hebt ook niet zoveel aan de gegevens van anderen. Bedenk eens wat het maximaal kan schelen. Standaard fundering kost X, je verschil zal positief of negatief 500,- zijn verwacht ik. Al is dat natuurlijk een gok. We hebben geen idee hoe groot jouw uitbouw is.
9 bij 6 meter. Plus de mogelijkheid om twee etage vloeren van beton te kunnen dragen als de etages ook verlengt zouden kunnen / mogen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
blijhoofd_bennie schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:12:
[...]

9 bij 6 meter. Plus de mogelijkheid om twee etage vloeren van beton te kunnen dragen als de etages ook verlengt zouden kunnen / mogen worden.
Dan moet je sowieso naar een constructeur.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dus is het nu inmiddels een uitbouw van 9x6 (formaat woning dus) met daarbovenop twee verdiepingen... Erm, bel een constructeur. Ga niet zitten klooien met totaal andere fundamenten met andere belastingen die hier gerealiseerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 11:11

RUFFNECK

Poentje

Ik heb de voortgang van @Quindor niet echt actief gevolgd (wel paar filmpjes bekeken), maar zie ik in het laatste filmpje goed dat zijn warmte installatie in de garage is? Zo ja, kan dat makkelijk (ivm leidingen) e.d. en zijn er nog voordelen, nadelen? Ik had dat ooit ook aan de aannemer voorgelegd, maar die begon meteen van ja, maar die extra bocht om van garage naar de woning te gaan etc etc...

Als ik het niet goed gezien heb, ignore dit dan maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2016 @ 09:48:
[...]

Alleen gaat het hier om comfort, niet om kosten/baten of het (net) halen van de EPC norm.

En los van je RC6 is er ook glas dat een flinke invloed heeft op de warmte in huis. Nog belangrijker is je actieve/passieve zonwering voor het buitenhouden van de warmte. Voor het weer kwijtraken van de warmte is een WTW met fatsoenlijke bypass en (automatische) zomernachtventilatie erg welkom.

Maar verder wat Rtificial zegt :) Ieder zijn ding natuurlijk, maar wij vinden het wat vreemd om in een moderne, goed geïsoleerde woning een inefficiënt systeem als airco op te zien duiken.

Overigens wat de temperaturen betreft; dat is allemaal heel erg relatief. Als het overdag 30 graden is buiten dan word je op je slaapkamer niet blij van de 17 graden die het daar in de winter prima mag zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 28-11-2016 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
blijhoofd_bennie schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:12:
[...]

Als je het zelf wilt berekenen moet je beginnen met een gewichtsberekening.
Dan weet je wat voor gewicht de grond moet gaan houden.
Dan pak je een sondering uit de buurt www.dinoloket.nl
Dak bereken je de grondspanning en kan je zo uitrekenen wat het oppervlakte van je fundering moet zijn.
Voor wapening kan je 100kg/m3 beton aanhouden, dat is meestal wel genoeg.

Vaak kan je wel uitgaan van 60-80cm breed en 20 cm dik. Dat is in veel gevallen wel genoeg voor een normale woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
bartvb schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:21:
[...]

Alleen gaat het hier om comfort, niet om kosten/baten of het (net) halen van de EPC norm.

En los van je RC6 is er ook glas dat een flinke invloed heeft op de warmte in huis. Nog belangrijker is je actieve/passieve zonwering voor het buitenhouden van de warmte. Voor het weer kwijtraken van de warmte is een WTW met fatsoenlijke bypass en (automatische) zomernachtventilatie erg welkom.

Maar verder wat Rtificial zegt :) Ieder zijn ding natuurlijk, maar wij vinden het wat vreemd om in een moderne, goed geïsoleerde woning een inefficiënt systeem als airco op te zien duiken.

Overigens wat de temperaturen betreft; dat is allemaal heel erg relatief. Als het overdag 30 graden is buiten dan word je op je slaapkamer niet blij van de 17 graden die het daar in de winter prima mag zijn.
Een paar dagen/weken 25 graden in je huis vind ik geen comfort, maar de pest is dat het zo persoonlijk is. :+ En een slaapkamer van 17 graden hartje zomer? Yes, please!
Je kan met een bodempomp ook gewoon vloerkoeling e.d. inzetten, het hoeft niet perse airconditioning te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 28 november 2016 @ 13:34:
[...]

Een paar dagen/weken 25 graden in je huis vind ik geen comfort, maar de pest is dat het zo persoonlijk is. :+ En een slaapkamer van 17 graden hartje zomer? Yes, please!
Je kan met een bodempomp ook gewoon vloerkoeling e.d. inzetten, het hoeft niet perse airconditioning te zijn.
Die vloerkoeling kan toch maar beperkt koelen tov de buitentemperatuur?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Die vloerkoeling heb ik in de praktijk helaas nog nooit een goed voorbeeld van kunnen meemaken. Over het algemeen is het effect wat ik gemerkt heb eerder beperkt, en werd het gebruikt in woningen zonder degelijke WTW balansventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Truc is vaak dat je met koude voeten ook in het algemeen kouder hebt. Net zoals je (stom voorbeeld) met een cabrio behaaglijk kan rijden rond het vriespunt met dakje open, zolang je de kachel maar op je voeten richt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

The Legend

*Plop*

Maar ik slaap toch gewoon liever met m'n voeten in bed :+ Airco is dan toch vele malen effectiever lijkt me (airco op de slaapkamers hier).

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:46
Vergeet ook niet dat er een verschil zal zijn in bouw methode. Een massa bouw zal kang koel blijven, maar is de warmte binnen dan blijft die dat voorlopig ook. Een HSB woning heeft weinig massa en zal dus wel weer relatief snel afkoelen. Ook in de nacht. In massa bouw zou een airco waarschijnlijk beter werken. In HSB actieve vloer, of beter plafond koeling. Uiteindelijk is in beide gevallen de beste keus zonwering. Bijvoorbeeld door grote overstekken en het toepassen van screens. Wat er niet in komt hoeft er ook niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
blijhoofd_bennie schreef op maandag 28 november 2016 @ 12:12:9 bij 6 meter. Plus de mogelijkheid om twee etage vloeren van beton te kunnen dragen als de etages ook verlengt zouden kunnen / mogen worden.
Het belangrijkste is of je moet heien of niet, daarvoor moet je inderdaad sonderen en een constructeur om advies vragen.
Als het een fundering op staal is, dan zijn de meerkosten van een zwaardere fundering eigenlijk peanuts, dikker wapeningsstaal, een bredere of dikkere betonstrook: zo duur is dat niet.
Heipalen zijn voor flatgebouwen zeggen we bij ons in de streek ;)

[ Voor 21% gewijzigd door bluemoon23 op 28-11-2016 19:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JaMaaT
WNT schreef op zondag 27 november 2016 @ 14:17:
Ziet er goed uit jamaat. Kende je de buren al voor deze plannen? Wij waren ooit ook geïnteresseerd in een zelfbouw kavel voor een tweekapper maar er zat helaas al een optie op. Vraag toen was wel met wie we dat zouden gaan doen vandaar de vraag.
Nee was voor ons onbekend. Gelukkig wel overal snel uitgekomen qua keuzes. Zo is ook de woning vorm tot stand gekomen. Wij wouden graag een lengte van 12m op de 1 en 2e verdieping. Van de buren hoefde dat niet zo.

Ons voorstel was dan dat onze woning een kwartslag gedraaid werd. Nu staat onze topgevel gericht op de straatkant. Voordeel is dat wij nu onze droomwoning kunnen bouwen, de buren hun droomwoning en een speels uiterlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertFoxNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 08-07 06:23
[...]

Ello,
Zoals Artbij idd ook al zegt... ik woon nu in een rijtjeswoning van nog geen 10 jaar oud. Heel goed geisoleerd met een mechanische ventilatie. Het is werkelijk een HEL in de zomer.
We hebben nu de tweede zomer achter elkaar staan vechten tegen oververhitting. Op een redelijke zomerdag is het gewoon 27-28 graden in huis met een redelijk hoge vochtigheid. Dat ik daarna in bed zonder lakens met 25 graden lig te zweten is ook niet echt fijn. S'ochtends als wij wakker worden is het wellicht afgekoeld tot 20-21 graden en dan begint het feestje weer opnieuw vanaf 09:00 als de zon op de woning komt .in extremen hebben we 29 graden in huis gehad ;w waar het 24 graden buiten was. Als je de ramen en deuren opendoet, dan helpt het nog weinig... Binnen warmer dan buiten .
Plat dak helpt ook niet echt, dat is waar.

Met onze installie op standje 4 voor luchtafvoer snachts kunnen wij het nog niet koel krijgen. Dus ik weet niet waar het fout is gegaan, maar denk dat de isolatie voor huizen niet zo bedoeld moeten zijn...

Dus mijn wens voor het nieuwe huis was om dit te voorkomen, al denk ik wel dat het beter gaat voelen dan het huidige rijtjeshuis met plat dak, maar toch. Ook de ontvochtiger in een airco spreekt mij aan, gaat het een stuk aangenamer voelen.

Bedankt Quindor en de rest voor de antwoorden, idd een hele hoop vragen O-) :)

[ Voor 6% gewijzigd door DesertFoxNL op 28-11-2016 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 06:58

Dezz

Dezz's Insomnia

Wij hebben de hypotheek bij Nationale Nederlanden voor onze energieneutrale woning bijna rond, er ontbreekt nog slechts één document; de energieprestatie garantie die de aannemer moet opstellen. Hij heeft alle gegevens uitgerekend maar kan geen modelovereenkomst vinden om deze in te zetten. Ook Bouwend Nederland geeft aan dat deze er niet zijn voor zelfbouwers.

Heeft iemand hier wellicht een idee hoe ik dit in orde kan krijgen? Of heeft er iemand al een dergelijk contract op laten stellen door hun aannemer?

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Dezz schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 00:21:
Wij hebben de hypotheek bij Nationale Nederlanden voor onze energieneutrale woning bijna rond, er ontbreekt nog slechts één document; de energieprestatie garantie die de aannemer moet opstellen. Hij heeft alle gegevens uitgerekend maar kan geen modelovereenkomst vinden om deze in te zetten. Ook Bouwend Nederland geeft aan dat deze er niet zijn voor zelfbouwers.

Heeft iemand hier wellicht een idee hoe ik dit in orde kan krijgen? Of heeft er iemand al een dergelijk contract op laten stellen door hun aannemer?
De epc berekening insturen? Of eventueel de passiefhuis berekening, die gaat nog wat verder.

Of NN om een voorbeeld vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19-09 09:19
In de energie aangfite in België wordt sinds enkele jaren ook een oververhittingsfactor gerekend.

Daar hebben wij ook rekening mee gehouden om het huis niet te warm te maken in de zomer.
Pagina: 1 ... 60 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic