Je hebt ook gewoon mechanische ventilatie, geen balansventilatie. Is allemaal niet vergelijkbaar. Een moderne balansventilatie zorgt ook voor ontvochtigen. Sterker nog, zoals ik al aangaf, wij zijn druk bezig vocht terug in huis te krijgen, omdat de lucht te droog wordt.DesertFoxNL schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:12:
[...]
Ello,
Zoals Artbij idd ook al zegt... ik woon nu in een rijtjeswoning van nog geen 10 jaar oud. Heel goed geisoleerd met een mechanische ventilatie. Het is werkelijk een HEL in de zomer.
We hebben nu de tweede zomer achter elkaar staan vechten tegen oververhitting. Op een redelijke zomerdag is het gewoon 27-28 graden in huis met een redelijk hoge vochtigheid. Dat ik daarna in bed zonder lakens met 25 graden lig te zweten is ook niet echt fijn. S'ochtends als wij wakker worden is het wellicht afgekoeld tot 20-21 graden en dan begint het feestje weer opnieuw vanaf 09:00 als de zon op de woning komt .in extremen hebben we 29 graden in huis gehadwaar het 24 graden buiten was. Als je de ramen en deuren opendoet, dan helpt het nog weinig... Binnen warmer dan buiten .
Plat dak helpt ook niet echt, dat is waar.
Met onze installie op standje 4 voor luchtafvoer snachts kunnen wij het nog niet koel krijgen. Dus ik weet niet waar het fout is gegaan, maar denk dat de isolatie voor huizen niet zo bedoeld moeten zijn...
Dus mijn wens voor het nieuwe huis was om dit te voorkomen, al denk ik wel dat het beter gaat voelen dan het huidige rijtjeshuis met plat dak, maar toch. Ook de ontvochtiger in een airco spreekt mij aan, gaat het een stuk aangenamer voelen.
Bedankt Quindor en de rest voor de antwoorden, idd een hele hoop vragen![]()
Naar isolatie toe denk je misschien een goed geïsoleerde woning te hebben, maar het stelt niets voor bij de isolatiewaarden die je nu bij nieuwe woningen haalt. Heel andere vormen van comfort.
Isolatie houdt de warmte ook buiten, niet onbelangrijk. Dus als er voldoende aandacht aan je isolatieschil is besteed, duurt opwarming erg lang. Het verliezen van die aanwezige energie gaat dan betrekkelijk snel door de ventilatie 's nachts met bypass in een hogere stand te laten draaien, en eventueel een raam open te zetten. En ja, dan heb je vliegenramen of horren nodig, die kan je lelijk vinden, maar bij ons zie ik ze niet zitten, dus denk dat dat wel meevalt. Zijn zeker minder zichtbaar dan zonnepanelen of trespa
Zoals ook eerder aangehaald maakt de bouwmethode natuurlijk ook een verschil.
Dat is zo, bij ons ook, maar dat mag je van een beetje architect toch ook verwachten, dat ie deze berekeningen maakt? Of is dat echt iets Belgisch?Galactic schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:27:
In de energie aangfite in België wordt sinds enkele jaren ook een oververhittingsfactor gerekend.
Daar hebben wij ook rekening mee gehouden om het huis niet te warm te maken in de zomer.
[ Voor 19% gewijzigd door Rtificial op 29-11-2016 08:36 ]
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."