Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.804 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

DesertFoxNL schreef op maandag 28 november 2016 @ 22:12:
[...]

Ello,
Zoals Artbij idd ook al zegt... ik woon nu in een rijtjeswoning van nog geen 10 jaar oud. Heel goed geisoleerd met een mechanische ventilatie. Het is werkelijk een HEL in de zomer.
We hebben nu de tweede zomer achter elkaar staan vechten tegen oververhitting. Op een redelijke zomerdag is het gewoon 27-28 graden in huis met een redelijk hoge vochtigheid. Dat ik daarna in bed zonder lakens met 25 graden lig te zweten is ook niet echt fijn. S'ochtends als wij wakker worden is het wellicht afgekoeld tot 20-21 graden en dan begint het feestje weer opnieuw vanaf 09:00 als de zon op de woning komt .in extremen hebben we 29 graden in huis gehad ;w waar het 24 graden buiten was. Als je de ramen en deuren opendoet, dan helpt het nog weinig... Binnen warmer dan buiten .
Plat dak helpt ook niet echt, dat is waar.

Met onze installie op standje 4 voor luchtafvoer snachts kunnen wij het nog niet koel krijgen. Dus ik weet niet waar het fout is gegaan, maar denk dat de isolatie voor huizen niet zo bedoeld moeten zijn...

Dus mijn wens voor het nieuwe huis was om dit te voorkomen, al denk ik wel dat het beter gaat voelen dan het huidige rijtjeshuis met plat dak, maar toch. Ook de ontvochtiger in een airco spreekt mij aan, gaat het een stuk aangenamer voelen.

Bedankt Quindor en de rest voor de antwoorden, idd een hele hoop vragen O-) :)
Je hebt ook gewoon mechanische ventilatie, geen balansventilatie. Is allemaal niet vergelijkbaar. Een moderne balansventilatie zorgt ook voor ontvochtigen. Sterker nog, zoals ik al aangaf, wij zijn druk bezig vocht terug in huis te krijgen, omdat de lucht te droog wordt.

Naar isolatie toe denk je misschien een goed geïsoleerde woning te hebben, maar het stelt niets voor bij de isolatiewaarden die je nu bij nieuwe woningen haalt. Heel andere vormen van comfort.
Isolatie houdt de warmte ook buiten, niet onbelangrijk. Dus als er voldoende aandacht aan je isolatieschil is besteed, duurt opwarming erg lang. Het verliezen van die aanwezige energie gaat dan betrekkelijk snel door de ventilatie 's nachts met bypass in een hogere stand te laten draaien, en eventueel een raam open te zetten. En ja, dan heb je vliegenramen of horren nodig, die kan je lelijk vinden, maar bij ons zie ik ze niet zitten, dus denk dat dat wel meevalt. Zijn zeker minder zichtbaar dan zonnepanelen of trespa :+

Zoals ook eerder aangehaald maakt de bouwmethode natuurlijk ook een verschil.
Galactic schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:27:
In de energie aangfite in België wordt sinds enkele jaren ook een oververhittingsfactor gerekend.

Daar hebben wij ook rekening mee gehouden om het huis niet te warm te maken in de zomer.
Dat is zo, bij ons ook, maar dat mag je van een beetje architect toch ook verwachten, dat ie deze berekeningen maakt? Of is dat echt iets Belgisch?

[ Voor 19% gewijzigd door Rtificial op 29-11-2016 08:36 ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21-09 22:54
Rtificial schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 08:32:
[...]

Je hebt ook gewoon mechanische ventilatie, geen balansventilatie. Is allemaal niet vergelijkbaar. Een moderne balansventilatie zorgt ook voor ontvochtigen. Sterker nog, zoals ik al aangaf, wij zijn druk bezig vocht terug in huis te krijgen, omdat de lucht te droog wordt.

Naar isolatie toe denk je misschien een goed geïsoleerde woning te hebben, maar het stelt niets voor bij de isolatiewaarden die je nu bij nieuwe woningen haalt. Heel andere vormen van comfort.
Isolatie houdt de warmte ook buiten, niet onbelangrijk. Dus als er voldoende aandacht aan je isolatieschil is besteed, duurt opwarming erg lang. Het verliezen van die aanwezige energie gaat dan betrekkelijk snel door de ventilatie 's nachts met bypass in een hogere stand te laten draaien, en eventueel een raam open te zetten. En ja, dan heb je vliegenramen of horren nodig, die kan je lelijk vinden, maar bij ons zie ik ze niet zitten, dus denk dat dat wel meevalt. Zijn zeker minder zichtbaar dan zonnepanelen of trespa :+

Zoals ook eerder aangehaald maakt de bouwmethode natuurlijk ook een verschil.

[...]

Dat is zo, bij ons ook, maar dat mag je van een beetje architect toch ook verwachten, dat ie deze berekeningen maakt? Of is dat echt iets Belgisch?
Mijn architect doet niets met EPC etc. Daar heb ik een ander mannetje voor.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, dat is zo, maar dat andere mannetje maakt niet het ontwerp, dus die zullen dus wel degelijk samen moeten werken, waarbij ik van een architect ook verwacht dat ie weet hoe die berekeningen gemaakt worden, zodat je niet 3 of 4 keer heen en weer moet om de oververhitting te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 09:19:
Ja, dat is zo, maar dat andere mannetje maakt niet het ontwerp, dus die zullen dus wel degelijk samen moeten werken, waarbij ik van een architect ook verwacht dat ie weet hoe die berekeningen gemaakt worden, zodat je niet 3 of 4 keer heen en weer moet om de oververhitting te beperken.
In de ideale wereld ;).

Oververhitting heb ik nog nooit van gehoord icm bouwen van een huis.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:03:
[...]

In de ideale wereld ;).

Is bij jouw ontwerp toch echt een heel belangrijke factor. Kunnen de projectbouwers hier eens reageren? Wordt daarmee in Nederland niet op een officiële manier rekening mee gehouden?

Juist met de zwaar doorgevoerde isolatie en luchtdichtheid, passief bouwen, Europese doelstellingen en normen, etc., wordt dit steeds belangrijker. Optimaal gebruik maken van de zonnewarmte in de winter, zonder dat er extra gekoeld moet worden in de zomer. Oververhitting van woningen leidt uiteraard tot gedwongen inzet van geforceerde koeling. Een duurzaam gebouwde woning heeft die behoefte echter niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16-09 20:12

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Hallo allen,

Ik zag in dit topic een paar posts staan over het gebruik van een Quality Flow installatie in een nieuwbouw woning en ik zat hier zelf ook over met een vraag.
Ik ben middels het CPO principe ook een eigen huis aan het bouwen.
De woningen worden goed geïsoleerd en krijgen een 'kierdichte' afwerking.

Nu zijn we aangekomen bij het keuken ontwerp en zegt de aannemer dat er vanwege het Quality Flow systeem standaard wordt gekozen voor een recirculatie afzuigsysteem in de keuken.
Ik ben hier echter geen voorstander van en wil juist graag een afzuigsysteem wat de baklucht uit de woning zuigt/blaast met een afvoer naar buiten.

De aannemer zegt dat dit wel mogelijk zou moeten zijn (de bouwfysisch adviseur ook), echter dien je dan wel rekening te houden met een aparte (verse) lucht-aanvoer in de keuken die inschakelt op het moment dat de keuken afzuiging ook actief is.
Wanneer je dit niet doet zou er namelijk een 'onderdruk' gecreëerd worden in de woning en dit zou meerdere problemen geven (niet goed voor het Quality Flow systeem, deuren kunnen gaan klemmen etc.).

Is er iemand hier die meer ervaring heeft met dit onderwerp? Onze aannemer lijkt hier nog wat zoekende in te zijn.
Wanneer ik een extra luchtaanvoer plaats in de keuken en deze gelijkwaardig regelbaar zou zijn aan de afzuiging motor en een zelfde hoeveelheid lucht aan kan voeren in de woning (als de afzuiging wegneemt), zou dit gewoon moeten werken denk ik?
(denkt de bouwfysisch adviseur overigens ook...maar die kan dit niet onderbouwen met ervaring).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Da_maniaC schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:26:
Hallo allen,

Ik zag in dit topic een paar posts staan over het gebruik van een Quality Flow installatie in een nieuwbouw woning en ik zat hier zelf ook over met een vraag.

Nu zijn we aangekomen bij het keuken ontwerp en zegt de aannemer dat er vanwege het Quality Flow systeem standaard wordt gekozen voor een recirculatie afzuigsysteem in de keuken.
Ik ben hier echter geen voorstander van en wil juist graag een afzuigsysteem wat de baklucht uit de woning zuigt/blaast met een afvoer naar buiten.

De aannemer zegt dat dit wel mogelijk zou moeten zijn (de bouwfysisch adviseur ook), echter dien je dan wel rekening te houden met een aparte (verse) lucht-aanvoer in de keuken die inschakelt op het moment dat de keuken afzuiging ook actief is.
Wanneer je dit niet doet zou er namelijk een 'onderdruk' gecreëerd worden in de woning en dit zou meerdere problemen geven (niet goed voor het Quality Flow systeem, deuren kunnen gaan klemmen etc.).

Is er iemand hier die meer ervaring heeft met dit onderwerp? Onze aannemer lijkt hier nog wat zoekende in te zijn.
Wanneer ik een extra luchtaanvoer plaats in de keuken en deze gelijkwaardig regelbaar zou zijn aan de afzuiging motor en een zelfde hoeveelheid lucht aan kan voeren in de woning (als de afzuiging wegneemt), zou dit gewoon moeten werken denk ik?
(denkt de bouwfysisch adviseur overigens ook...maar die kan dit niet onderbouwen met ervaring).
Ik heb er zelf nooit bij stilgestaan, maar ik heb ook het Qualityflow systeem en een normale afzuigkap die het vaak niet al te best doet.
Straks eens kijken of hij beter werkt met een raampje open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-09 22:11
Een apart afvoer van kookdampen creëert een onderdruk. Niet doen! Standaard reciculatieis ook niet een super oplossing. Pas een Plasma filter toe. http://www.plasmamade.nl/. Niet goedkoop, maar dat zal een extra afvoerkanaal ook niet zijn. Die dingen schijnen echt goed te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 00:01
Wij hebben vandaag akkoord gekregen bij Aegon. We hebben geen aannemingsovereenkomst(en) hoeven aanleveren. Wel bestektekeningen, een raming van de bouwkosten en een taxatie. Onze adviseur gaf vooraf aan de aannemingsovereenkomsten wel nodig zouden zijn, maar bleek dus niet het geval.
_sepulnation_ schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:17:
In mijn eigen projectje heb ik de laatste tijd grote stappen genomen: het definitief ontwerp is gereed en de elementen-begroting is ook klaar. Ook ligt de (grond)koop-overeenkomst klaar voor ondertekening. Enige dat nog ontbreek is de aanneemsovereenkomst voor de casco-bouw (dit zal pas over 2-3 maanden zijn).

Vooruitlopend op dit laatste ben ik nu bezig met het organiseren van mijn hypotheek. Mijn hypotheekadviseur zegt echter dat ik een definitieve aanneemsovereenkomst dien te hebben wil ik een offerte van Nationale Nederlanden kunnen ontvangen. Ik zou graag toch nu al een offerte willen ontvangen omdat ik persoonlijk denk dat de rente binnen zeer korte termijn gaat stijgen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie je herkennen in de gestelde procedure of hebben jullie een offerte kunnen ontvangen op basis van een elementenraming + begroting voor de overige posten (tuin, keuken etc.)? Zo ja, bij welke hypotheekverstrekker?

13420 Wp 44x JA Solar / GW15KN-DT PVOutput - AIT SWCV92K3 W/W warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Hallo allen,

Ja, daar heb je direct een van de grotere nadelen van luchtdicht bouwen en balansventilatie. Zelfs al ga je de onderdruk tegen door hetzelfde volume lucht in te blazen als je wegtrekt (hetgeen volgens mij ook zonder motor kan, de onderdruk zorgt daar eigenlijk vanzelf voor als je een opening met aanvoer van buiten voorziet), dan nog veroorzaak je een aanzienlijk energieverlies in de koudere maanden, door warmte naar buiten af te voeren, en koude buitenlucht binnen te trekken. Je balansventilatie met WTW zorgt er juist voor dat dit verlies geminimaliseerd wordt.

Wij hebben voorlopig gekozen recirculatie te gebruiken, en ja, dat werkt minder goed dan het rechtstreeks naar buiten blazen. Wij combineren het door de balansventilatie ook in een hogere stand te zetten, en die heeft een behoorlijke capaciteit in de keuken. Dat samen met een koolfilter, of eventueel zo'n plasmafilter (geen ervaring) maakt het voor de meeste mensen waarschijnlijk wel OK. Maar niet perfect, dat is zo.

Nu is het wel zo dat de balansventilatie wel goed z'n werk doet in dat opzicht. De afvoer daarvan zit bij ons naast de plek waar ik bij thuiskomst de auto meestal neerzet, en dan kan ik toch goed ruiken wat er gekookt wordt, beter dan als ik het huis binnen kom.

Oei, 750 euro voor zo'n plasmafilter vind ik wel kostbaar. Ik geloof niet dat ik zoveel last heb van kookluchtjes, terwijl m'n lief toch graag en veel kookt.

[ Voor 2% gewijzigd door Rtificial op 29-11-2016 13:19 . Reden: prijs plasmafilter ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Hier ook plannen voor recirculatie. Reken voor de grap een keer uit hoeveel m3 een afzuigkap aan warme lucht naar buiten staat te blazen als deze aan staat. Al helemaal als je afzuigkap boven een eiland hangt.

@wiljums; gefeliciteerd :) En goed om te horen :j De gemiddelde Nederlandse hypotheeknemers worden nogal erg snel zenuwachtig als het niet gaat om een starter die een bestaande woning koopt :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
artbij schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 10:03:
[...]

In de ideale wereld ;).

En toch staat het al jaren in de EPC en wordt je ook geacht daar rekening mee te houden (Woningborg let er al jaren op).
Rtificial schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:01:
[...]

Is bij jouw ontwerp toch echt een heel belangrijke factor. Kunnen de projectbouwers hier eens reageren? Wordt daarmee in Nederland niet op een officiële manier rekening mee gehouden?

Juist met de zwaar doorgevoerde isolatie en luchtdichtheid, passief bouwen, Europese doelstellingen en normen, etc., wordt dit steeds belangrijker. Optimaal gebruik maken van de zonnewarmte in de winter, zonder dat er extra gekoeld moet worden in de zomer. Oververhitting van woningen leidt uiteraard tot gedwongen inzet van geforceerde koeling. Een duurzaam gebouwde woning heeft die behoefte echter niet.
Nee, maar in projectbouw heb je ook suboptimale situaties qua ligging en minder ruimte + budget om alles te maken. ;)

Overigens, 750 euro voor zo'n plasmafilter? Wat verbruikt dat ding eigenlijk? Denk dat je energetisch niks met zo'n ding opschiet.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
wiljums schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:38:
Wij hebben vandaag akkoord gekregen bij Aegon. We hebben geen aannemingsovereenkomst(en) hoeven aanleveren. Wel bestektekeningen, een raming van de bouwkosten en een taxatie. Onze adviseur gaf vooraf aan de aannemingsovereenkomsten wel nodig zouden zijn, maar bleek dus niet het geval.

[...]
Mag ik vragen of de taxatie een beetje in lijn is met de werkelijke bouwkosten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-09 15:39
bartvb schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:39:
Hier ook plannen voor recirculatie. Reken voor de grap een keer uit hoeveel m3 een afzuigkap aan warme lucht naar buiten staat te blazen als deze aan staat. Al helemaal als je afzuigkap boven een eiland hangt.

@wiljums; gefeliciteerd :) En goed om te horen :j De gemiddelde Nederlandse hypotheeknemers worden nogal erg snel zenuwachtig als het niet gaat om een starter die een bestaande woning koopt :/
Een beetje plafond unit doet meer dan de mechanische of wtw ventilatie unit. Ik heb zelf gekozen voor mv, omdat ik overal problemen met wtw's hoorde. Ik heb tijdelijk in een huis gewoon met wtw en recirculatiekap die daarop aangesloten was en ik vond het een ramp.

Dus dan maar gewoon wat m3 meters naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Señor Sjon schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:50:
[...]

Overigens, 750 euro voor zo'n plasmafilter? Wat verbruikt dat ding eigenlijk? Denk dat je energetisch niks met zo'n ding opschiet.
Max 19 Watt volgens de documentatie, maar dat is een maximaal verbuik. Standby zal het onder de 1Watt moeten zitten.

Dus bij een gebruik van 1 uur per dag en 23 uur standby kost je dit 19 / 1000 * 1 *365 = 9,94kWh + 1 /1000 * 23 *365 = 8,4kWh ==> 18,34 kWh of in euro's (18 ct kWh) is dat 3,30 euro per jaar.

Ik denk dat je bij een zelde berekenijng met 300m3/h afzuiging minder gusntig uitkomt. Zowel wat betreft het energie verbruik als de werkelijke kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
En dat nog los van comfort. Het is in de winter niet perse prettig als er 300m3 aan koude lucht per uur wordt binnengezogen in je keuken.

Overigens ook hier weer; erg persoonlijke keuzes. De een vind een afzuigkap die lawaai maakt verschrikkelijk, de ander heeft een aversie tegen iedere hint van kooklucht en de ander vind het allemaal prima zolang je de volgende ochtend niet nog steeds vislucht ruikt.

Grote verschillen in aanschaf- en installatiekosten, energiekosten, comfort (energie, geur, geluid), etc, etc. Zoveel mensen zoveel afwegingen.

Overigens wordt ik meteen heel erg sceptisch als een product als tagline 'absolute science' heeft, maar heb er verder nog niet naar gekeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Op zich wordt een keuken ook warm door het koken, dus frisse buitenlucht toevoeren is niet per definitie slecht. Anders zit de hitte er een zomer later nog. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Een hoop interessante reacties op mijn vraag hier, dankjewel!
Ik heb liever wat extra koude lucht in huis dan de walmen van het eten die rondcirculeren of lang blijven hangen.

Zo'n plasmamade filter klinkt interessant maar moet je de filter van dat ding niet eens in de zoveel tijd schoonmaken?
Beetje vervelend als hij dan in het kanaal achter je afzuigkap zit...

Maar weinig klachten over onderdruk wanneer er een extra luchtaanvoer aanwezig is lees ik tussen de zinnen door?
Indien je hier dus op 1 of andere manier nog redelijk energiebewust de koude buitenlucht in de winter kan voorverwarmen zou dat het vrijwel enige grote nadeel dus wegnemen?

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
TLer schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 13:54:
[...]

Mag ik vragen of de taxatie een beetje in lijn is met de werkelijke bouwkosten?
Als ik de grond uit de taxatie laat, dan zit de taxatie 25K boven de bouwkostenraming (waarbij uitgegaan is dat we een deel zelf doen). Ligt er maar net aan hoe je rekent. Onze taxateur wilde wel meedenken en bij nieuwbouw kunnen ze ruim taxeren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Hallo allen,

Ja, ervaring met exact deze combinatie!

Wij hebben een goede afzuigkap met afvoer naar buiten (max 800 m3/h) en bij gebruik zetten we een raampje in de keuken op een kier. (raam open en dicht is wel merkbaar in de werking)
Temperatuurverschil merk je echt niet als je boven de pannen staat.
En energieverlies is volgens mij ook verwaarloosbaar (1m3 lucht weegt 1,3 gram. Dus per uur 1 kg warme lucht naar buiten)
Wij hebben bewust niet voor een speciale aanvoer van lucht gekozen, omdat die nooit geïsoleerd zijn en daardoor anders 24 uur per dag voor afkoeling zorgen.

Wel belangrijk: Terugslagklep in het afvoerkanaal zetten. Anders trekt je qualityflow 24 uur per dag koude lucht naar binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

jerh schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 14:22:
[...]

Een beetje plafond unit doet meer dan de mechanische of wtw ventilatie unit. Ik heb zelf gekozen voor mv, omdat ik overal problemen met wtw's hoorde. Ik heb tijdelijk in een huis gewoon met wtw en recirculatiekap die daarop aangesloten was en ik vond het een ramp.

Dus dan maar gewoon wat m3 meters naar buiten.
Recirculatiekap aansluiten op een balansventilatie lijkt me een heel slecht idee, daarmee breng je het hele systeem uit balans.

En raampje open zetten tijdens het koken met de dampkap aan is een prima pragmatische oplossing. Het wordt met koken inderdaad sowieso snel warm in de woning. Dat merk ik overigens wat minder bij het gebruik van het kookvuur dan bij het gebruik van de ovens.
De terugslagklep, best elektronisch gekoppeld aan de dampkap, is wel verstandig, anders ben je inderdaad de hele dag koude lucht binnen aan het zuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Die plasmamade vervangt de koolstoffilters van recirculatiekappen dus is vaak op de lange termijn goedkoper dan koolstoffilters. Was laatst wel bij een keukenboer die aangaf dat die plasmamade te goed werkt (alle pollen wegfiltert) waardoor mensen meer klachten kregen als ze buiten waren. Of dat waar is weet ik niet. Ben een keer thuis geweest bij iemand met een plasmamade en die was er lovend over. En idd bij luchtdicht bouwen recirculatie gebruiken of als je dat echt niet wilt wel een afvoer naar buiten en dan met een terugslagding erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dezz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 06:58

Dezz

Dezz's Insomnia

jerh schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 07:05:
[...]

De epc berekening insturen? Of eventueel de passiefhuis berekening, die gaat nog wat verder.

Of NN om een voorbeeld vragen.
De EPC-berekening heb ik doorgestuurd, maar dit was niet voldoende. Daarnaast werd ik met mijn vraag over het energieprestatie contract bij NN direct doorverwezen naar mijn hypotheekadviseur. NN wil mij namelijk hier niet direct over te woord staan, maar alleen via de hypotheekadviseur helpen. Deze laatste geeft nu alleen niet thuis :-(

Beam Me Up!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wiljums schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 12:38:
Waren en nog bijzondere omstandigheden aan de hand (veel overwaarde eigen huis?, eigen geld?), want dat hoor je niet vaak.

Anders ga ik toch maar eens informeren daar....

Zit nu in een traject met NN, en hou mijn hart vast. Adviseur denkt dat het goed komt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Als je zelf gaat bouwen dan heb je per definitie geen aanneemovereenkomst. Het is dus wel mogelijk, idd op basis van taxatie, bestek, begroting, etcc. Maar een flink aantal partijen vindt dat te ingewikkeld :\
Een huis bouwen kan je veel beter in België of Duitsland doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:56
Een vraag m.b.t. de verzekeringen, welke verzekeringen hebben jullie afgesloten voor tijdens en na de bouw? Ik ga samen met mijn vriendin een nieuwbouwwoning bouwen, voor het passeren van de hypotheek willen wij een aantal verzekeringen afsluiten, echter ik vraag me af of ik niks mis.
Om te beginnen:
-Overlijdensrisico verzekering;
-Hebben wij al een opstal en inboedelverzekering nodig tijdens het bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Willem1990 schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:54:
Een vraag m.b.t. de verzekeringen, welke verzekeringen hebben jullie afgesloten voor tijdens en na de bouw? Ik ga samen met mijn vriendin een nieuwbouwwoning bouwen, voor het passeren van de hypotheek willen wij een aantal verzekeringen afsluiten, echter ik vraag me af of ik niks mis.
Om te beginnen:
-Overlijdensrisico verzekering;
-Hebben wij al een opstal en inboedelverzekering nodig tijdens het bouwen?
Rechstbijstand is volgens mij wel een belangrijke.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
bartvb schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 19:18:
Als je zelf gaat bouwen dan heb je per definitie geen aanneemovereenkomst. Het is dus wel mogelijk, idd op basis van taxatie, bestek, begroting, etcc. Maar een flink aantal partijen vindt dat te ingewikkeld :\
Een huis bouwen kan je veel beter in België of Duitsland doen...
Of je hebt meerdere aanneemovereenkomsten omdat je meerdere partijen inschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiljums
Verwijderd schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 17:14:
[...]

Waren en nog bijzondere omstandigheden aan de hand (veel overwaarde eigen huis?, eigen geld?), want dat hoor je niet vaak.

Anders ga ik toch maar eens informeren daar....

Zit nu in een traject met NN, en hou mijn hart vast. Adviseur denkt dat het goed komt :?
1e hypotheek, grond voor de helft van de waarde gekocht en wel wat eigen geld (5,5%). Aegon gaat nu uit van financieringspercentage tov stichtingskosten ipv taxatatie obv tekeningen. We hebben nu daarom nog hogere rente. Als we het huis laten taxeren als het gebouwd is komen we hoogstwaarschijnlijk onder de 80% financiering en lagere rente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:03
Ik zit nog ff met een praktisch vraagje over de technische aansluitingen in onze keuken.

Wat hebben we gekocht:

- Quooker combi + reservoir
- Siemens iQ500 SpeedMatic Vaatwasser 60 cm Volledig integreerbaar (SN69M034NL)

Warmwatervoorziening in ons nieuwe huis wordt verzorgd door een SWW Boilervat van 300 liter.

De Quooker wordt aangesloten op zowel warm als koud water, en heeft een buffertje van 7 liter. Hierdoor hebben we direct warm water, zodra het warme water van ons SWW vat is gearriveerd schakelt hij daar op over.

Dit plaatje is het duidelijkst:

https://www.quooker.nl/nl...echniek/tanks/combi%2B/24

De vaatwasser mag gevoed worden met heet water. (hot fill)

Is het nu verstandig om de vaatwasser te laten vullen met warm water wat uit de quooker komt dat na verloop van tijd wordt overgenomen door het SWW vat, of is het verstandig de vaatwasser te laten vullen met water welke van het SWW vat komt..

nadeel van vullen met warm water uit quooker is dat COP technisch gezien geen goedkope manier van verwarmen is.

Nadeel van vullen met warm water uit SWW vat dat het ff duurt voordat het warme water er is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:00:
Ik zit nog ff met een praktisch vraagje over de technische aansluitingen in onze keuken.

Wat hebben we gekocht:

Warmwatervoorziening in ons nieuwe huis wordt verzorgd door een SWW Boilervat van 300 liter.

De Quooker wordt aangesloten op zowel warm als koud water, en heeft een buffertje van 7 liter. Hierdoor hebben we direct warm water, zodra het warme water van ons SWW vat is gearriveerd schakelt hij daar op over.

Is het nu verstandig om de vaatwasser te laten vullen met warm water wat uit de quooker komt dat na verloop van tijd wordt overgenomen door het SWW vat, of is het verstandig de vaatwasser te laten vullen met water welke van het SWW vat komt..

nadeel van vullen met warm water uit quooker is dat COP technisch gezien geen goedkope manier van verwarmen is.

Nadeel van vullen met warm water uit SWW vat dat het ff duurt voordat het warme water er is.
Spoelt dat ding voor met koud of warm water?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:05:
[...]

Spoelt dat ding voor met koud of warm water?
Warm water denk ik :? Anders zou je hem niet hotfill kunnen aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Aansluiten op de Quooker lijkt mij niet zinvol. Dat water is elektrisch verwarmd, dat kan je vaatwasser ook zelf doen.

Of het interessant is om de vaatwasser aan te sluiten op de boiler hangt nogal af van de hoeveelheid water die nodig is, of dat in 1x wordt ingelaten en wat de leidinglengtes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
WNT schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 16:21:
Die plasmamade vervangt de koolstoffilters van recirculatiekappen dus is vaak op de lange termijn goedkoper dan koolstoffilters. Was laatst wel bij een keukenboer die aangaf dat die plasmamade te goed werkt (alle pollen wegfiltert) waardoor mensen meer klachten kregen als ze buiten waren. Of dat waar is weet ik niet. Ben een keer thuis geweest bij iemand met een plasmamade en die was er lovend over. En idd bij luchtdicht bouwen recirculatie gebruiken of als je dat echt niet wilt wel een afvoer naar buiten en dan met een terugslagding erin.
Als je de kosten van een lucht kanaal, gat in muur, terugslagklep en arbeid rekent is die 750€ wellicht niet eens zo'n grote investering.

Kun je zo'n ding ook aan de invoerkant van een qualityflow zetten ? Krijg je ook geen pollen meer van buiten naar binnen. Maar eens kijken op die plasmamade website hoeveel m3/uur die aan kan.

Edit: <1000 m3 staat er.

En qualityflow doet maximaal 350 m3/uur.

Dus dat zou wel moeten gaan, maar moet je het willen ?

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 30-11-2016 10:45 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bartvb schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:17:
Aansluiten op de Quooker lijkt mij niet zinvol. Dat water is elektrisch verwarmd, dat kan je vaatwasser ook zelf doen.

Of het interessant is om de vaatwasser aan te sluiten op de boiler hangt nogal af van de hoeveelheid water die nodig is, of dat in 1x wordt ingelaten en wat de leidinglengtes zijn.
Heb je gezien hoe die Quooker werkt :? Het lijkt me verstandig om dat eerst ff te bekijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:16:
[...]

Warm water denk ik :? Anders zou je hem niet hotfill kunnen aansluiten :)
Ik heb het idee dat er eerst koud voorgespoeld wordt om eiwitten te verwijderen, ik heb dat ooit eens ergens gelezen. Overigens gebruiken moderne (en je bestelt een nieuwe) vaatwasser erg weinig water, dus het zal allemaal niet zo heel veel uitmaken. Wellicht is idd je water niet eens warm voordat het uit het vat bij de vaatwasser is.

En de quooker bewaart toch water van 95 graden, dan moet je dat eerst terugmixen naar 35 graden oid of een thermostaatkraan er voorzetten. Lijkt mij allemaal ingewikkeld voor geringe winsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jerh schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:34:
[...]

Ik heb het idee dat er eerst koud voorgespoeld wordt om eiwitten te verwijderen, ik heb dat ooit eens ergens gelezen. Overigens gebruiken moderne (en je bestelt een nieuwe) vaatwasser erg weinig water, dus het zal allemaal niet zo heel veel uitmaken. Wellicht is idd je water niet eens warm voordat het uit het vat bij de vaatwasser is.

En de quooker bewaart toch water van 95 graden, dan moet je dat eerst terugmixen naar 35 graden oid of een thermostaatkraan er voorzetten. Lijkt mij allemaal ingewikkeld voor geringe winsten.
Zijn vaatwasser krijgt alleen maar heet water voor zijn kiezen. Of sluit je hem koud en warm aan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
[...]

Nogmaals, bekijk ff dat linkje wat ik eerder stuurde dan wordt e.e.a. duidelijk.

Maar mijn voorlopige conclusie

VW verwarmt met COP:1
Quooker verwarmt met COP:1

Dus wat dat betreft maakt het niet uit qua energieverbruik.

het voordeel van ww via de quooker pakken is dat ik eerder ww heb waardoor de vaatwasser sneller klaar zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ja, ik ken de Quooker (Combi).
Over het algemeen pak je maar een klein beetje warm water (60'C). Handen wassen, doekje uitspoelen, dat soort dingen. Op dat moment gebruik je 2x warm water, het water uit de Quooker en het water uit je boiler. Het water uit je boiler komt alleen nooit bij de kraan omdat je daarvoor (afhankelijk van leidinglengte/-diameter) te weinig water pakt.

Hetzelfde geldt voor de vaatwasser. Als je water van de Quooker pakt dan gebruik je meer warm water dan er nodig is. Als de vaatwasser zelf opwarmt wordt precies genoeg water opgewarmd. Je loopt idd wel de kans dat de vaatwasser langer bezig is, maar als de vaatwasser zich daarop aanpast gaat dit waarschijnlijk om een paar minuten.

Ik zou dus gaan voor een koudwateraansluiting tenzij je boiler heel dichtbij staat. In dat geval direct op de boiler (als de vaatwasser meer pakt dan een klein beetje per keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 22:23:
[...]

Nogmaals, bekijk ff dat linkje wat ik eerder stuurde dan wordt e.e.a. duidelijk.

Maar mijn voorlopige conclusie

VW verwarmt met COP:1
Quooker verwarmt met COP:1

Dus wat dat betreft maakt het niet uit qua energieverbruik.

het voordeel van ww via de quooker pakken is dat ik eerder ww heb waardoor de vaatwasser sneller klaar zal zijn.
over het verbruik zijn we het dan wel eens. Ik heb het plaatje bekeken en daarmee meng je koud water bij, dat is volgens mij energetisch altijd slechter. Het zal lood om oud ijzer zijn.

Ik schreef ook nog iets over eiwitten en koud water, als je daarop googled kom je van alles tegen. In ieder geval dat warm water niet geschikt daarvoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb het idee dat er eerst koud voorgespoeld wordt om eiwitten te verwijderen, ik heb dat ooit eens ergens gelezen.
Werkt perfect hoor, ik doe dat zelf ook wel eens met smerige borden, schalen en pannen na het koken
Pan of bord in de gootsteen, vol laten lopen met koud water, en een tijdje laten weken.
Daarna spoel je het meeste vuil en etensresten er zo vanaf onder de koude kraan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09:26

The Legend

*Plop*

Onze Neff (=Siemens/Bosch) vaatwasser spoelt koud voor met het laatst bewaarde gefilterde water van de vorige wasbeurt. Kijk dus ff of jouw vaatwasser dat ook doet. Dan zou hotfill dus sowieso geen probleem zijn. Daar tegenover: vaatwassers gebruiken tegenwoordig zo weinig water (die van ons 7 liter geloof ik) dat de energie die het kost om het water op te warmen verwaarloosbaar is. Hotfill gaat je daar niet veel besparen.

[ Voor 33% gewijzigd door The Legend op 30-11-2016 08:17 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Inderdaad. Ik zou het om die reden ook niet doen. De winst is marginaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Grolsch, hoeveel leiding zit er tussen de SWW en Quooker / vaatwasser ?
Als dat te lang is heeft de hotfill natuurlijk ook weinig zin.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Grolsch schreef op dinsdag 29 november 2016 @ 21:00:

Wat hebben we gekocht:

Wij hebben vrijwel dezelfde opstelling en de vaatwasser aangesloten op het vat.
Achteraf heb ik het nagerekend en niet de moeite waard. Het verlies van een leiding vol warm water die afkoelt na ieder gebruik compenseert het verschil in cop. Dus vaatwasser gewoon op koud water zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Bedankt voor al jullie reacties:

Ik sluit hem gewoon aan op de koudwaterleiding denk ik.

Totaal +- 20 meter w.w. leiding vanaf mijn boilervat naar de vaatwasser.
Buismaat = 16x2, inhoud per 10 meter is 1,13 liter, dus ik krijg eerst 2,3 liter koud water voordat er warm water in de vaatwasser komt.

Het totale verbruik van de vaatwasser is in het ongunstigste geval in totaal 10 liter, welke in meerdere keren gebruikt gaat worden.

Water uit de boiler halen zal dus eigenlijk alleen maar extra geld kosten door alle stilstandverliezen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:03
Even een vraag voor de mensen met een gashaard.

Is de "behuizing" van een gashaard goed zelf te doen? Mijn vader is timmerman, uiteraard wordt het niet met hout afgetimmert maar dan met metal stud profielen icm promatec platen. Of eventueel met ytong. Dat moet zelf te doen zijn toch?

Hebben jullie andere ideeen tips? Het aansluiten gebeurt uiteraard wel door een vakkundig iemand.
Vind de prijzen voor zo'n ombouw nogal gortig. Doe maar rustig de haard en vermenigvuldig de prijs met 2 wat ik zo snel kan vinden...

Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

De ombouw was bij ons zeker niet zo duur, maar als je handig bent is het goed zelf te doen. Ik ben niet handig, maar het werk zag er niet anders uit dan bijvoorbeeld een bad ombouw timmeren. Wel opletten dat je de juiste materialen gebruikt, maar daar heb je al over nagedacht zie ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Gisteren toevallig bij de Rabo geweest om over de financiering te praten.

Rabo heeft als regel dat ze een aanneemovereenkomst of een taxatierapport willen.

Zelfbouw is geen enkel probleem als je dus een taxatierapport hebt en je max 85% van het max te lenen bedrag leent.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 11:26
artbij schreef op donderdag 1 december 2016 @ 14:55:
Gisteren toevallig bij de Rabo geweest om over de financiering te praten.

Rabo heeft als regel dat ze een aanneemovereenkomst of een taxatierapport willen.

Zelfbouw is geen enkel probleem als je dus een taxatierapport hebt en je max 85% van het max te lenen bedrag leent.
Let wel, je mag alles (afwerking, keuken, tuin etc.) toerekenen aan de prijs van het huis. Dus als je eigen geld inlegt zit je sneller aan die 85% financiering van de totale koopprijs.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:14:
[...]

Let wel, je mag alles (afwerking, keuken, tuin etc.) toerekenen aan de prijs van het huis. Dus als je eigen geld inlegt zit je sneller aan die 85% financiering van de totale koopprijs.
Het gaat niet om 85% van de koopprijs, maar gaat om dat het bedrag wat je leent niet meer kan zijn dan 85% van wat je maximaal mag lenen. Uiteraard mag je niet meer lenen dan het huis waard is (101%).

Ze doen dit om mensen de kans te geven om 15% nog bij te lenen voor tegenvallers.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 11:26
artbij schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:18:
[...]

Het gaat niet om 85% van de koopprijs, maar gaat om dat het bedrag wat je leent niet meer kan zijn dan 85% van wat je maximaal mag lenen. Uiteraard mag je niet meer lenen dan het huis waard is (101%).

Ze doen dit om mensen de kans te geven om 15% nog bij te lenen voor tegenvallers.
Ah op die fiets. Ik had het inderdaad over het deel wat je financiert. Je kunt daarmee een lagere rente krijgt als je een kleiner deelt financiert met een hypotheek.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
MrFl0ppY schreef op donderdag 1 december 2016 @ 15:28:
[...]

Ah op die fiets. Ik had het inderdaad over het deel wat je financiert. Je kunt daarmee een lagere rente krijgt als je een kleiner deelt financiert met een hypotheek.
Yup,minder opslag krijg je dan. In dit topic waren mensen met problemen met zelfbouw financiering. Vandaar mijn post,

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Wij hebben vandaag sessie met de architect gedaan.
Hij had al een tekening gemaakt op basis van onze ideeen/schetsen.

Paar puntjes gemist, of daar had de calculator waar we ook mee gesproken hebben hem niet doorgegeven:
- plat dak op 2 hoog i.p.v. een puntdak
- schuifdeuren tussen kamer en keuken.
- dichte trapkast
- kalkzandsteen muren op 2 hoog i.p.v. metalstud of hoe het ook heet. (leek me handiger om de itho Qualitflow en de PV omvormer aan een stevigere muur te bevestigen._

Hij had verder wel leuke iedeeen, bijvoorbeeld raam in kamer naar entrée hal deur en dan huiskamer raam er tegenover tot de vloer door laten lopen zodat je een mooi doorzicht krijgt als je naar binnen komt door de voordeur.

Als ik een pdf krijg zal ik wel een afbeelding ervan plaatsen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb ook de hypotheek bij de Rabo afgesloten, en had alleen koopovereenkomst van de grond, een offerte van een aannemer, en wat offertes van de duurdere dingen (keuken/badkamer/etc.).

Verder een excelsheet met wat aannames van ons zelf.

Ze willen wel graag zien dat je zelf geld inbrengt, maar dat was bij ons niet zo'n probleem, hoe ik het daadwerkelijk ga doen kunnen ze nooit controleren natuurlijk. Ik heb het bedrag gekregen wat ik wou, ik geloof niet dat ze me achteraf gaan natellen.

[ Voor 35% gewijzigd door Grolsch op 01-12-2016 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Prettig aan de Rabobank de vorige keer was dat je bouwdepot gewoon een betaalrekening is. Steeksproefsgewijs wordt er om facturen gevraagd die bij de betalingen horen die je doet, maar je hebt op deze manier een heel stuk meer controle dan wanneer je alles op moet sturen en maar moet wachten tot de bank het bedrag een keer heeft overgemaakt naar een leverancier/aannemer.

Bij mijn vorige bouwproject (2012) ging het op ongeveer dezelfde manier als bij Grolsch. Excelsheet met stichtingskosten, tekeningen, taxatie is er nooit geweest. Was wel een CPO project waarbij de bank intensief betrokken is geweest, dat helpt ook zeker. Ook een (toen) erg prettige rente van 4,2% met NHG. Nu balen dat ik nog 6 jaar vast zit aan dat tarief :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Bouwdepot bij Aegon werkte ook prima. Factuur tekenen, fotootje maken met je telefoon en opsturen via de app en vervolgens binnen 24 uur het geld op je eigen rekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Bij de rabo idd gewoon een hele vette rekening in het overzicht erbij en overmaken maar ;) zit wel een limiet op van 50K per transactie merkte ik vorige week, 2x 40 mag dan weer wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 1 december 2016 @ 17:16:
Ik heb ook de hypotheek bij de Rabo afgesloten, en had alleen koopovereenkomst van de grond, een offerte van een aannemer, en wat offertes van de duurdere dingen (keuken/badkamer/etc.).

Verder een excelsheet met wat aannames van ons zelf.

Ze willen wel graag zien dat je zelf geld inbrengt, maar dat was bij ons niet zo'n probleem, hoe ik het daadwerkelijk ga doen kunnen ze nooit controleren natuurlijk. Ik heb het bedrag gekregen wat ik wou, ik geloof niet dat ze me achteraf gaan natellen.
Bij de Rabo is veel ter beoorderling van je adviseur die het moet verdedigen bij een commisie als je afwijkt.

Hopelijk voor die van jou heb je genoeg geld om alles te bouwen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik heb het juist andersom gedaan, offerte 60K hoger laten maken als werkelijk benodigd, dus of straks minder hypotheek of minder eigen vermogen inbreng en toch onder de 90%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 1 december 2016 @ 23:42:
Ik heb het juist andersom gedaan, offerte 60K hoger laten maken als werkelijk benodigd, dus of straks minder hypotheek of minder eigen vermogen inbreng en toch onder de 90%
Jouw bank accepteert offertes om de marktwaarde van je huis te bepalen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Ik ben momenteel met installatietekeningen bezig. Weet iemand toevallig met welk symbool schakelaar G1 en Gb1 in mijn tekening te combineren zijn met 1 symbool? Dit zou met een tweepolige kruisschakelaar kunnen toch?

Schakelaar G1 maakt deel uit van een wisselschakeling en schakelaar Gb1 niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6zUMZw7hlOGRHw1ejy6hg2p7/medium.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Da_maniaC op 02-12-2016 00:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 00:36:
[...]

Jouw bank accepteert offertes om de marktwaarde van je huis te bepalen?
Yup, ik vond het ook vreemd, maar heb niet verder gevraagd 8)

Maar het stelt allemaal niet zo heel veel voor, een officieel taxatierapport kun je (in redelijkheid) ook laten uitkomen zoals je zelf wil.

[ Voor 21% gewijzigd door Grolsch op 02-12-2016 07:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:11

RUFFNECK

Poentje

Even een vraag over ventilatie roosters. Aangezien ik voor het aanzicht geen 'zichtbare' roosters wil, heb ik nu (onder voorbehoud) gekozen voor topstream roosters die dus achter de gevel boven het kozijn 'verborgen' zijn. Uiteraard zelfregulerend.
Enfin, ik heb begrepen dat aan de binnenkant het raamkozijn (of het deel daarboven) dus iets hoger is om het rooster te faciliteren. Ik kan me er echter geen voorstelling bij maken (ook google images is niet echt duidelijk) hoe dat er uit ziet.

Heeft iemand een voorbeeld? Mis ik aan de binnenkant dus boven het kozijn een stuk "stenen gevel"? Ik ben vooral benieuwd of dat niet "lelijk" is en/of dan af te werken is (stuc) of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Da_maniaC schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 00:53:
Ik ben momenteel met installatietekeningen bezig. Weet iemand toevallig met welk symbool schakelaar G1 en Gb1 in mijn tekening te combineren zijn met 1 symbool? Dit zou met een tweepolige kruisschakelaar kunnen toch?

Schakelaar G1 maakt deel uit van een wisselschakeling en schakelaar Gb1 niet.

[afbeelding]
waarom wil je dat combineren? Omdat je dan 1 symbool hebt? Dat lijkt me helemaal niet belangrijk. Nu heb je twee schakelaars voor twee lichtkringen waarvan er één een wisselschakelaar. Je krijg dus twee schakelaars naast elkaar.

een kruisschakelaar doet volgens mij niet wat jij wilt:
http://elektronicaweb.com...uisschakelaar-aansluiten/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
RUFFNECK schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:18:
Even een vraag over ventilatie roosters. Aangezien ik voor het aanzicht geen 'zichtbare' roosters wil, heb ik nu (onder voorbehoud) gekozen voor topstream roosters die dus achter de gevel boven het kozijn 'verborgen' zijn. Uiteraard zelfregulerend.
Enfin, ik heb begrepen dat aan de binnenkant het raamkozijn (of het deel daarboven) dus iets hoger is om het rooster te faciliteren. Ik kan me er echter geen voorstelling bij maken (ook google images is niet echt duidelijk) hoe dat er uit ziet.

Heeft iemand een voorbeeld? Mis ik aan de binnenkant dus boven het kozijn een stuk "stenen gevel"? Ik ben vooral benieuwd of dat niet "lelijk" is en/of dan af te werken is (stuc) of iets dergelijks.
Zoals ik het zie krijg je geen rooster, maar een opening net onder je plafond (bovenkant van het kozijn). Als je dat dichtstuct gaat de functie verloren.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

artbij schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:26:
[...]

Zoals ik het zie krijg je geen rooster, maar een opening net onder je plafond (bovenkant van het kozijn). Als je dat dichtstuct gaat de functie verloren.....
Haha ja nee, uiteraard bedoel ik niet over de opening heen stuccen, maar daaromheen. Maar nogmaals, ik heb niet echt een goed beeld hoe dat er aan de binnenkant uit komt te zien.
Dus voorbeelden zijn welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:16
Grolsch schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 07:37:
[...]

Maar het stelt allemaal niet zo heel veel voor, een officieel taxatierapport kun je (in redelijkheid) ook laten uitkomen zoals je zelf wil.
Heb je geluk met je adviseur en bank. _/-\o_

Risico kan zijn dat wanneer je officiële taxatie (welke je zelf kunt 'sturen') flink afwijkt van hypobedrag de bank doodleuk zegt om het verschil, of een groot gedeelte hiervan, maar dan ook eventjes in bouwdepot te storten.

Schijnt niet ongebruikelijk te zijn volgens mijn adviseur. Wilde namelijk hetzelfde doen, scheelde weer 0,5%. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
RUFFNECK schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:27:
[...]

Haha ja nee, uiteraard bedoel ik niet over de opening heen stuccen, maar daaromheen. Maar nogmaals, ik heb niet echt een goed beeld hoe dat er aan de binnenkant uit komt te zien.
Dus voorbeelden zijn welkom.
Afbeeldingslocatie: http://www.passiefhuismarkt.nl/custom/page_content/1132_large.jpg

Links = binnen
Rechts = buiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 07:37:
[...]

Dat klopt, vond het ook helemaal niet erg toen ze dat zei. Als kost het natuurlijk wel weer een paar honderd euro.

Wat ik wel vreemd vind, volgens de regels van de Rabobank wordt het bedrag dat je niet opneemt uit je bouwdepot, van de waarde van je huis afgetrokken.

Vind je dus tijdens de bouw een goedekopere stucadoor, goedkopere keuken/badkamer, of je doet er toch meer eigen geld in, dan kan dat een negatief effect hebben op je hypotheekrente.

Beter kun je dus je bouwdepot leeg maken en dan de volgende dag al een stuk aflossen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jipsy schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:28:
[...]

Heb je geluk met je adviseur en bank. _/-\o_

Risico kan zijn dat wanneer je officiële taxatie (welke je zelf kunt 'sturen') flink afwijkt van hypobedrag de bank doodleuk zegt om het verschil, of een groot gedeelte hiervan, maar dan ook eventjes in bouwdepot te storten.

Schijnt niet ongebruikelijk te zijn volgens mijn adviseur. Wilde namelijk hetzelfde doen, scheelde weer 0,5%. :X
Wanneer ga jij het huis nog een keer laten taxeren dan?

En wat wil de bank doen als je het verschil niet zou storten.

[ Voor 5% gewijzigd door Artbij op 02-12-2016 09:36 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Kaasplank schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:25:
[...]

waarom wil je dat combineren? Omdat je dan 1 symbool hebt? Dat lijkt me helemaal niet belangrijk. Nu heb je twee schakelaars voor twee lichtkringen waarvan er één een wisselschakelaar. Je krijg dus twee schakelaars naast elkaar.

een kruisschakelaar doet volgens mij niet wat jij wilt:
http://elektronicaweb.com...uisschakelaar-aansluiten/
Nee, ik zou juist willen combineren omdat het maar een klein stukje 'wand' is, waardoor een dubbele schakelaar minder ruimte in zou nemen (en esthetisch fraaier zou zijn) dan 2 aparte schakelaars. :)

Ik weet dus alleen niet welk symbool ik in moet tekenen wanneer ik met een dubbele schakelaar voor lichtkring 1 een wissel en lichtkring 2 een enkele serieschakelaar zou willen gebruiken.

Bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JGMeYA0OfUokydAZ75c80Nvd/full.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door Da_maniaC op 02-12-2016 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, een dubbel rekje boven je kozijn, waardoor ze eigenlijk ook weer een stuk duurder worden. ;) Let extreem goed op hoe de binnenkant is uitgelijnd, ik heb erg lelijke voorbeelden gezien in mijn carrière van totaal verkeerd uitgelijnde roosters. Als kers op de taart wordt vaak vergeten de kleuren aan te passen en krijgt men een alu rooster met zwarte zijkanten op de witte binnenmuur. :X

Af en toe is het slimmer om gewoon een glasrooster naast een draaiend deel te hebben, dan is de bovenkant van het glas in ieder geval gelijk (dus rooster is even dik als raamhout, naast elkaar valt het dan minder op).
Da_maniaC schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:47:
[...]

Nee, ik zou juist willen combineren omdat het maar een klein stukje 'wand' is, waardoor een dubbele schakelaar minder ruimte in zou nemen (en esthetisch fraaier zou zijn) dan 2 aparte schakelaars. :)

Ik weet dus alleen niet welk symbool ik in moet tekenen wanneer ik met een dubbele schakelaar voor lichtkring 1 een wissel en lichtkring 2 een enkele serieschakelaar zou willen gebruiken.

Bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Meeste architecten tekenen er gewoon een pootje bij. :+

Maar ik zou gewoon twee schakelaars naast elkaar hebben. Dan kan je binnen bijvoorbeeld nog eens een dimmer plaatsen en je buitenlichtpunt ongemoeid houden. Eerlijk gezegd zou ik zoveel mogelijk enkele schakelaars toepassen. :)

[ Voor 34% gewijzigd door Señor Sjon op 02-12-2016 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
RUFFNECK schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:18:

Ik zet dit album even tijdelijk open. Topstream ziet er aan de binnenkant zo uit:
Members only: foto
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Frank-NL schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:50:
[...]

Ik zet dit album even tijdelijk open. Topstream ziet er aan de binnenkant zo uit:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
I rest my case. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:16
artbij schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:33:
[...]

Wanneer ga jij het huis nog een keer laten taxeren dan?

En wat wil de bank doen als je het verschil niet zou storten.
Zodra het huis gereed is en dan de korting opstrijken. Taxatiekosten heb je dan in een paar maanden weer terugverdiend.

Hypotheek niet verstrekken. >:) Want op papier is huis minder waard dan hypotheeksom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Dank voor de images Kaasplank en Frank-NL! Vooral die van Frank zijn "verhelderend", valt reuze mee dus qua looks :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
RUFFNECK schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:12:
Dank voor de images Kaasplank en Frank-NL! Vooral die van Frank zijn "verhelderend", valt reuze mee dus qua looks :)
Op de andere gevel zit een susstream dat is wel een flinke toeter die uitsteekt naar binnen. Van buiten zie je er in ieder geval niets van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jipsy schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 09:54:
[...]

Zodra het huis gereed is en dan de korting opstrijken. Taxatiekosten heb je dan in een paar maanden weer terugverdiend.

Hypotheek niet verstrekken. >:) Want op papier is huis minder waard dan hypotheeksom.
Hypotheek is allang verstrekt. En als je het goed gedaan hebt zit je al onder de 67,% en is hij al zo laag mogelijk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dat is wel topstream met een (kleine) suskast, niet?

Jeej voor balansventilatie O:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank-NL
  • Niet online
bartvb schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 10:27:
Dat is wel topstream met een (kleine) suskast, niet?

Jeej voor balansventilatie O:)
Klopt. Steekt 10cm uit naar binnen ongeveer.

Balansventilatie was geen keuze maar was wel comfortabeler geweest. Nu de buitentemperatuur laag is zet ik de roosters in de woonkamer meestal wel dicht als we daar aanwezig zijn. Verder staan ze altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Reactie voor wat betreft het vloerverwarming verhaal. EUR 2.000 voor vloerverwarming op 1e verdieping. EUR 4,500 voor zone storing d.m.v. Evo Home.

Zegt mij allemaal niets. Ik weet wel dat ik liever geen radiatoren heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Cai schreef op vrijdag 2 december 2016 @ 15:29:
Reactie voor wat betreft het vloerverwarming verhaal. EUR 2.000 voor vloerverwarming op 1e verdieping. EUR 4,500 voor zone storing d.m.v. Evo Home.

Zegt mij allemaal niets. Ik weet wel dat ik liever geen radiatoren heb.
Het kan nog gekker, mijn cv installateur geeft 2 prijzen aan (voor verdieping)
- Zijn prijs bijna 2K, maar dan doet ie bepaalde dingen niet ofzo
- Prijs via de aannemer (hij is 'vaste' onderaannemer) 4K (die moet er ook aan verdienen en doet wel die bepaalde dingen).

Maar goed, zoals ik elders al zei, ik heb echt het gevoel dat hij gewoon geen zin heeft in bepaalde dingen en het zo makkelijk voor hemzelf wilt maken en van alles doet om mij te laten schrikken en er van af te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Ondertussen met een klant van het werk gesproken welke grondontwikkelaar is en die geeft aan dat het (de vloerverwarming uitbreiden naar het hele huis en zone-aansturing) niet zo eenvoudig is als sommige "werkspot"-installateurs doen geloven.

Het leidingwerk leggen en in de dekvloer storen kan je gedeeltelijk wegstrepen tegenover het ophangen van radiatoren. De CV installatie moet ook anders (duurder) in verband met de zone aansturing. Als de thermostaat op de BG hangt en op basis van de temperatuur daar slaat de pomp (met een eenvoudige CV) af, zal deze logischerwijs nooit in de slaapkamers pompen.

Ik heb het idee dat heel het gebeuren EUR 4.000 zal kosten als ik zelf een installateur zoek. Aannemer wilt wat verdienen en moet er 10 jaar garantie volgens bouwcontract op geven. Kost wat.Of ik het ga doen weet ik nog niet.

Diezelfde klant gaf ook aan hier niet je centen aan uit te geven. Met een isolatiewaarde < 0,4 zal de verwarming niet aan staan op de 1e. De enige reden die dan voor mij overblijft is dat ik radiatoren zou onhandig vindt met muurwerkzaamheden (stuccen, behangen, verven). Radiator er af, ketel leeglopen, vullen, ontluchten, enz, enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Cai schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:11:
. De enige reden die dan voor mij overblijft is dat ik radiatoren zou onhandig vindt met muurwerkzaamheden (stuccen, behangen, verven). Radiator er af, ketel leeglopen, vullen, ontluchten, enz, enz.
Als dat echt de enige reden is die overblijft, zou je het beste voor radiatoren kunnen kiezen. Een slaapkamer ga je vaak niet elke 2 jaar schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Ondertussen met een klant van het werk gesproken welke grondontwikkelaar is en die geeft aan dat het (de vloerverwarming uitbreiden naar het hele huis en zone-aansturing) niet zo eenvoudig is als sommige "werkspot"-installateurs doen geloven.

Het leidingwerk leggen en in de dekvloer storen kan je gedeeltelijk wegstrepen tegenover het ophangen van radiatoren. De CV installatie moet ook anders (duurder) in verband met de zone aansturing. Als de thermostaat op de BG hangt en op basis van de temperatuur daar slaat de pomp (met een eenvoudige CV) af, zal deze logischerwijs nooit in de slaapkamers pompen.

Diezelfde klant gaf ook aan hier niet je centen aan uit te geven. Met een isolatiewaarde < 0,4 zal de verwarming niet aan staan op de 1e. De enige reden die dan voor mij overblijft is dat ik radiatoren zou onhandig vindt met muurwerkzaamheden (stuccen, behangen, verven). Radiator er af, ketel leeglopen, vullen, ontluchten, enz, enz.
Dan leg je toch gewoon vv zonder zones. Heb ik hier ook gedaan. Ik zie niet het voordeel van zones. Je noemt het zelf al, in een nieuwbouwhuis staat de verwarming minder vaak aan. Ik heb hier zelf aanvoer temperaturen van 24 graden. De warmte blijft in de massa van het huis zitten, dus dan helpen zones ook niet.

Heb je wel het probleem van radiatoren etc opgelost (ik vind dat zelf lelijke dingen die veel stof verzamelen).

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 03-12-2016 10:51 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Ik heb het idee dat heel het gebeuren EUR 4.000 zal kosten als ik zelf een installateur zoek. Aannemer wilt wat verdienen en moet er 10 jaar garantie volgens bouwcontract op geven. Kost wat.Of ik het ga doen weet ik nog niet.

jerh schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:50:
[...]

Dan leg je toch gewoon vv zonder zones. Heb ik hier ook gedaan. Ik zie niet het voordeel van zones. Je noemt het zelf al, in een nieuwbouwhuis staat de verwarming minder vaak aan. Ik heb hier zelf aanvoer temperaturen van 24 graden. De warmte blijft in de massa van het huis zitten, dus dan helpen zones ook niet.

Heb je wel het probleem van radiatoren etc opgelost (ik vind dat zelf lelijke dingen die veel stof verzamelen).
Zeker voor de bovenverdieping zou ik zones aanleggen.

Of wil je altijd overal de verwarming aan omdat je de badkamer wel wat warmer wilt hebben? En daarnaast, als je er alleen slaapt zul je geen verwarming aanhebben. Als er werk/hobby kamers zijn wordt dat anders. Je kunt wel zeggen dat het allemaal slaapkamers zijn, maar je kinderen gaan ook het huis uit en je weet nooit wat voor functies die kamers dan krijgen.

Overigens heb je ook verschillende manieren voor zoneregeling. Mijn vader heeft al 25 jaar vloerverwarming en hij kan per kamer een knop opendraaien om te zorgen dat die kamer ook verwarming krijgt. Dit is voor mij voldoende straks voor de slaapkamers, even snel opwarmen kan toch niet met ltv. En als die kamer en andere functie krijgt zijn de kosten laag en is het ook makkelijk om hem altijd te verwarmen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
jerh schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 10:50:
[...]

Zones vv zijn niets anders dan 1 of meerdere groepen van een vloerverdeler. Die groepen heb je altijd. Zonering is niet veel meer als de flow via ventielen op de verdelers per groep(en) instellen om een bepaalde warmteafgifte dus temperatuur te krijgen. Dus in de vloerverwarming sec zijn er nauwelijks kostenverschillen in aanleg wel/geen zones, hooguit type verdeler. Het is de zoneregeling die geld kost, stelventielen voor de groepen, thermostaten per ruimte en de centrale regeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Is het niet zo dat al die bouwers en installateurs die met bezwaren komen er gewoon aan onbekendheid niet aan willen ?

Die indruk heb ik een beetje toen ik begon over vloerverwarming op 1 en 2 hoog. Daar willen ze gewoon radiatoren in doen. En dan hoor ik niet het argument dat je dan sneller kan opwarmen (wat wellicht ook niet zo is) en verder moet je met een laag temperatuur radiator vast een flink stuk meer oppervlakte hebben, of er met ventilatoren op werken.

Het was wel duurder, waar denk ik gelijk de grootste reden in zit van het aanbieden. Het lijkt "modern" door de vv op de bg, maar vanwege kosten heeft de rest dan radiatoren.
En inzicht in de meerkosten heb ik nog niet kunnen krijgen omdat de installateur dat in zijn stuk heeft zitten, en dat zit in een stelpost..

De installateur zit niet echt dichtbij, snel 120 km, dus of ik hem nu een wp wil laten leveren weet ik nog zonet niet. Dan gaat onderhoud al duur worden alleen door de voor rij kosten.

Ik voel nu veel voor een 2 stappen plan. De aangewezen installateur moet maar de electrische installatie en de vloerverwarming en alle buizen aanleggen, en dan een locale wp installateur de wp maar plaatsen, inregelen en onderhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 13:49:
Is het niet zo dat al die bouwers en installateurs die met bezwaren komen er gewoon aan onbekendheid niet aan willen ?

Die indruk heb ik een beetje toen ik begon over vloerverwarming op 1 en 2 hoog. Daar willen ze gewoon radiatoren in doen. En dan hoor ik niet het argument dat je dan sneller kan opwarmen (wat wellicht ook niet zo is) en verder moet je met een laag temperatuur radiator vast een flink stuk meer oppervlakte hebben, of er met ventilatoren op werken.

Het was wel duurder, waar denk ik gelijk de grootste reden in zit van het aanbieden. Het lijkt "modern" door de vv op de bg, maar vanwege kosten heeft de rest dan radiatoren.
En inzicht in de meerkosten heb ik nog niet kunnen krijgen omdat de installateur dat in zijn stuk heeft zitten, en dat zit in een stelpost..

De installateur zit niet echt dichtbij, snel 120 km, dus of ik hem nu een wp wil laten leveren weet ik nog zonet niet. Dan gaat onderhoud al duur worden alleen door de voor rij kosten.

Ik voel nu veel voor een 2 stappen plan. De aangewezen installateur moet maar de electrische installatie en de vloerverwarming en alle buizen aanleggen, en dan een locale wp installateur de wp maar plaatsen, inregelen en onderhouden.
Onderhoud hoeft natuurlijk niet bij de gene waar je de wp koopt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Vloerverwarming boven is altijd een dilemma.
Voor studerende volwassenen en kinderen prettig maar vv koelt langzaam af terwijl de meeste mensen het niet prettig vinden in een warme slaapkamer te slapen.
In een goed geisoleerd nieuwbouwhuis blijft de warmte sowieso lang hangen. Ook als je radiatoren hebt.

Met radiatoren kun je relatief snel een slaapkamer opwarmen en is in theorie iets flexibeler want een vloer opwarmen duurt een paar uur.

vv boven zonder zones lijkt mij een gemiste kans. Dat betekent automatisch dat als je beneden meer stookt, je dat boven ook doet.
Ik zou zeker de vv buis zo leggen dat je (later) kunt besluiten bepaalde ruimtes wel of niet te verwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Die hele geautomatiseerde zonesturing vind ik ook onzinnig. In principe is in een goed geïsoleerd huis zelfs de thermostaat niet meer nodig, kan je volledig WAR gestuurd laten doen.

Zoals artbij ook al aanhaalde, je kan gewoon bepaalde kringen uitdraaien als je in bepaalde kamers geen verwarming wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
nokiaan958GB schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 22:36:
Vloerverwarming boven is altijd een dilemma.
Voor studerende volwassenen en kinderen prettig maar vv koelt langzaam af terwijl de meeste mensen het niet prettig vinden in een warme slaapkamer te slapen.
In een goed geisoleerd nieuwbouwhuis blijft de warmte sowieso lang hangen. Ook als je radiatoren hebt.

Met radiatoren kun je relatief snel een slaapkamer opwarmen en is in theorie iets flexibeler want een vloer opwarmen duurt een paar uur.

vv boven zonder zones lijkt mij een gemiste kans. Dat betekent automatisch dat als je beneden meer stookt, je dat boven ook doet.
Ik zou zeker de vv buis zo leggen dat je (later) kunt besluiten bepaalde ruimtes wel of niet te verwarmen.
Ik schreef al eerder gewoon vv doen en geen zones. Ik bedoelde met geen zones: geen dure aansturing en dat soort zaken. In een goed geisoleerd huis, zoals hier, verwarm je niet met hoge temperaturen. De vv heeft hier vanochtend een aanvoer van 23 graden. In slaapkamers zet je gewoon je raam op een kier.

Voor snel opwarmen gaan radiatoren op dat soort temperaturen ook niet werken. Ik los dat hier op met een elektrisch kacheltje, kwartierje aan klaar. Of nog beter volgens mijn vrouw stofzuigen.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op zaterdag 3 december 2016 @ 23:32:
Die hele geautomatiseerde zonesturing vind ik ook onzinnig. In principe is in een goed geïsoleerd huis zelfs de thermostaat niet meer nodig, kan je volledig WAR gestuurd laten doen.

Zoals artbij ook al aanhaalde, je kan gewoon bepaalde kringen uitdraaien als je in bepaalde kamers geen verwarming wil.
Zoneregeling heeft helemaal niets te maken met een oud of nieuw huis of WAR regeling maar met een stukje comfort en gemak. Als jij constant handmatig v.v. groepen wil dichtdraaien dan kan dat, maar dat is naar mijn beleving niet comfortabel.

Naar mijn bescheiden mening is een WAR regeling zonder naregeling geen comfortabele regeling. Er zijn allerlei invloeden (weer/wind/zon/luchtvochtigheid/aanwezigheid houtkachel/verschillende behoeftes) waar de WAR regeling niet in voorziet.

Ik volg ook het lucht/water warmtepomp topic, en je ziet ook in dat topic dat mensen die WAR zonder naregeling stoken eigenlijk het hele stookseizoen aan het monitoren en handmatig aan het naregelen zijn.
Leuk als het je hobby is, maar de meeste mensen vinden een kachel/WP/verwarming niet leuk, maar zien het als "iets" wat gewoon moet werken.

Dan is het hele huis weer 23 graden, dan weer te koud, dan moet er weer een raampje open. Nou, dat noem ik niet comfortabel en handig :)

Het kost inderdaad geld, zeg een 3 á 4K extra, maar dat is mij het comfort en gemak wel waard.

[ Voor 5% gewijzigd door Grolsch op 04-12-2016 10:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:18
Ik wilde eerst ook allerlei zones in mijn nieuwbouwwoning maken - vloerverwarming op alle verdiepingen - maar toen drong het door dat ik met ventilatie met warmteterugwinning (aanvoer naar alle kamers, afvoer via toilet/badkamer) toch alle warmte door mijn hele huis ga verspreiden en het zone-systeem dan toch niet optimaal benut kan worden. Daarom maar alle techniek van zoneregeling (extra thermostaten, 3 verdelers dus 3x regelaar, 3x aantal actuators) laten zitten, gewoon 1 thermostaat en continu LT verwarmen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:35
Denk ook even verder dan alleen verwarmen, je kan ook koelen, en dan is de vraag per ruimte wellicht weer heel anders dan verwarmen. Voor mij was dat wel een reden om een zoneregeling toe te kunnen passen. In de slk's staat de vv zelden aan. Voor koeling heb ik de vv wel weer gebruikt in de slaapkamers en juist de woonkamer veel minder. Het blijft afhankelijk wat je zelf wilt qua comfort en gemak zoals Grolsch ook al aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken van anderen, maar voor zaken als een keuken, badkamer, tuin, auto, vakantie wordt klakkeloos +10K per onderdeel geïnvesteerd, en dan zie ik sommige mensen 3K "beknibbelen" op een verwarmings/koelingssysteem welke je toch 6 tot 12 maand per jaar veel gebruikt.

Ik reken bij mezelf, zo'n 8K aan apparatuur in de keuken, 4K voor een mooi aanrechtblad, 8K voor een mooie houtkachel, 10K aan sanitair, 10K voor een mooie vloer, waarom dan niet die 3K voor een instelbaar na te regelen systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zondag 4 december 2016 @ 13:15:
Ik kan natuurlijk niet in de portemonnee kijken van anderen, maar voor zaken als een keuken, badkamer, tuin, auto, vakantie wordt klakkeloos +10K per onderdeel geïnvesteerd, en dan zie ik sommige mensen 3K "beknibbelen" op een verwarmings/koelingssysteem welke je toch 6 tot 12 maand per jaar veel gebruikt.

Ik reken bij mezelf, zo'n 8K aan apparatuur in de keuken, 4K voor een mooi aanrechtblad, 8K voor een mooie houtkachel, 10K aan sanitair, 10K voor een mooie vloer, waarom dan niet die 3K voor een instelbaar na te regelen systeem :)
Als ik 3K kan verdienen met 3 keer per jaar aan een knop draaien dan doe ik het wel :).

Ik vind het echt onzin om daar 3K aan uit te geven. Heeft weinig met portemonnee te maken :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
3 x per jaar :? Wat ik lees meerdere keren per week in sommige gevallen.

En ik wil het gewoon niet altijd overal warm hebben. Vind ik jammer van het geld en niet comfortabel.

Maar goed, iedereen zijn eigen smaak, ik persoonlijk vind domotica weer jammer geld. Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
Grolsch schreef op zondag 4 december 2016 @ 14:51:
3 x per jaar :? Wat ik lees meerdere keren per week in sommige gevallen.

En ik wil het gewoon niet altijd overal warm hebben. Vind ik jammer van het geld en niet comfortabel.

Maar goed, iedereen zijn eigen smaak, ik persoonlijk vind domotica weer jammer geld. Iedereen heeft zijn eigen prioriteiten.
Ik ben heel benieuwd hoe je het straks ervaart. Ik heb geen zoneregeling en mis het ook niet. De temperatuurverschillen in huis zijn dan ook relatief klein.

Ik schreef al eerder dat vv traag is en bij nieuwbouw nog trager, omdat de aanvoer temps zo laag zijn. Wat je hier leest, heeft zonder waardeoordeel, allemaal nog een relatieve hoge aanvoer temperatuur.

Ik had hier vanochtend 23 graden aanvoer, 21 graden retour op de vv. Dan wordt boven idd iets warmer, maar dat zo traag dat je het niet merkt. De kunst is om naar een constante temperatuur te komen die je zelf comfortabel vind.
Pagina: 1 ... 61 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic