You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Metertje extra en je had een hele mooie kelder gehadGrolsch schreef op dinsdag 20 september 2016 @ 20:10:
Yup, anders moest de aannemer 50 cm grondverbetering toepassen, de bouwbegeleider vind dit ook een goede oplossing,en ik vind een hoge kruipruimte wel praktisch.
Als het grondwater er niet al te hoog staat was dat wel betallbaar te doen geweest denk ik. Wel veel m2 erbij dan..Ernemmer schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:10:
[...]
Metertje extra en je had een hele mooie kelder gehad
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Het was een optie geweest, maar was zeker een meerprijs van +20K geweest, het houdt een keer ergens op
Ik verwacht met 900m3 geen gigantische problemen met de ruimtevoorziening, en ook de geldboom @HuizeGrolsch kent zijn grenzen
Ik zou die 20k zo neerleggen voor een kelder. Sterker nog, dat ga ik doen ookGrolsch schreef op woensdag 21 september 2016 @ 09:31:
Ca. 10CM onder de vaste grond zat het grondwater.
Het was een optie geweest, maar was zeker een meerprijs van +20K geweest, het houdt een keer ergens op
Ik verwacht met 900m3 geen gigantische problemen met de ruimtevoorziening, en ook de geldboom @HuizeGrolsch kent zijn grenzen
Met gestrekt been.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Wat zou zoiets kosten voor +-150m2
Maar nogmaals, al zou het 20K zijn, dan zou ik daar liever een mooie schuur/garage voor bouwen als ik het geld toch over had
maar iedereen zijn/haar persoonlijke keuzes!
Voor de kost zou ik het nooit laten, het zijn de goedkoopste m2's van het huis, en is erg praktisch. Wij hadden een beperking voor wat betreft het maximaal te bebouwen oppervlak, dus dan is extra bergruimte onder de grond van harte welkom.
Aan de andere kant, Grolsch bouwt echt veel groter dan wij gebouwd hebben, dus dan is die extra ruimte wellicht verloren, en dan is het zonde natuurlijk.
Ik heb zelf een 1e ontwerp gemaakt met als startpunt de oude woning. Vrijstaande nieuwbouw woning bouwen. Welke energie techniekRomeoJ schreef op woensdag 21 september 2016 @ 08:53:
[...]
Interesting. Ga hier ook eens verder in verdiepen. Ben benieuwd hoe het bij jullie bevalt.
Wie hebben jullie in de arm genomen voor de ontwerp- en bouwfase?
Daarna heeft een architect van Robecom de woning uitgerekend en hebben we de wabo aanvraag zelf gedaan. Later via welstand een paar kleine wijzigingen door gevoerd. De woning wordt nu casco geplaatst ex passief kozijnen, want die heb ik bij Knipping bestelt.

Zubadan 11,2, 50x170Wp SF, WTW Orcon HRC400, Douche WTW Qblue v6, Wijas POW lcd multi doorstromer
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Maar aangezien mijn geldboompje maar een bepaalde opbrengst heeft, kan ik het geld maar 1 x uitgeven. Wellicht had ik meer m3's met een kelder kunnen bereiken als nu, maar dan had ik een kleinere woonkamer/keuken gehad.
Persoonlijk denk ik dat we genoeg hebben aan 900m3 met 4 personen.
Helaas moet (bijna) iedereen concessies doen tijdens het bouwen, en dat is de reden dat wij geen kelder hebben
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 21-09-2016 14:47 ]
Bij wie hebben jullie die kelder garage laten bouwen? Ik had een offerte aangevraagd (voor ons nieuwbouw project) voor een kelder van 7x10 of 8x11 (plannen nog niet definitief) maar de beste meneer kwam zo rond de 60k uit incl. BTW!Rtificial schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:13:
onze kelder van ± 80m2 heeft zo'n 16k€ gekost. Daar zou dan eigenlijk weer de kost van een normale sleuvenfundering van af moeten, want die hadden we daardoor niet meer nodig.
Voor de kost zou ik het nooit laten, het zijn de goedkoopste m2's van het huis, en is erg praktisch. Wij hadden een beperking voor wat betreft het maximaal te bebouwen oppervlak, dus dan is extra bergruimte onder de grond van harte welkom.
Aan de andere kant, Grolsch bouwt echt veel groter dan wij gebouwd hebben, dus dan is die extra ruimte wellicht verloren, en dan is het zonde natuurlijk.
Aanvulling:
[ Voor 22% gewijzigd door PixelJunkie op 21-09-2016 15:22 ]
Ik heb het over een kelder, niet over een garage.PixelJunkie schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:51:
[...]
Bij wie hebben jullie die garage laten bouwen? Ik had een offerte aangevraagd (voor ons nieuwbouw project) voor een kelder van 7x10 of 8x11 (plannen nog niet definitief) maar de beste meneer kwam zo rond de 60k uit incl. BTW!
Onze kelder is uitgevoerd in ter plaatse gestort beton, door BMP / Nico Put Betonwerken uit Beringen, maar dat mag in principe geen groot verschil maken.
Er is een bepaalde hoeveelheid werk voor het plaatsen van de bekisting en wapening en het vlinderen/polijsten van de betonvloer. Daarnaast zijn er eenheidsprijzen voor de m3's beton, meters wapening, verluchtingsdoorvoeren, nuts-doorvoeren, en ander klein materiaal. Dat zijn allemaal vrij vaste prijzen.
Het uitgraven van de put, en afvoeren van de grond zit daar niet bij. Als je dan nog een parkeerkelder er van wil maken zit je potentieel met een boel extra werk voor de inrit, en naar oplossingen voor het afvoeren van regenwater toe. 60k€ lijkt me dan op zich nog vrij veel, maar ik vind het moeilijk een goed vergelijk te maken.
Iedere ondergrond is ook weer anders. Bij ons hebben we gedurende 6-8 weken wel grondwater weggepompt, maar was eigenlijk niet echt nodig, wij wonen op zandgrond, en het grondwater zit op een meter of 3 diep bij ons.
Toevoeging:
Even zien; overige kosten:
Uitgraven, afvoeren grond en bronbemaling : ± 4000€
Binnenwanden kelder : ± 2000€
Begane grond vloer : ± 4300€
dat alles is wel incl BTW
[ Voor 6% gewijzigd door Rtificial op 21-09-2016 15:05 . Reden: overige kosten toegevoegd ]
Water wint niet van 30cm beton. Niet in het geval van een kelder in ieder geval. Dat wordt voldoende bewezen in de praktijk.Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:05:
Een kelder met grondwater maar een metertje onder maaiveld zou ik niet willen hebben, water wint altijd.
Voor een gemetselde, afgesmeerde kelder ben ik het met je eens, dat is dan een beetje vragen om problemen.
Ik doelde natuurlijk ook op een kelder! Bedankt voor je reactie dat is namelijk goed voor mij om te weten. Ik overweeg inderdaad ook een kelder onder de woning "ter vervanging" van de fundering...Rtificial schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:01:
[...]
Ik heb het over een kelder, niet over een garage.
Onze kelder is uitgevoerd in ter plaatse gestort beton, door BMP / Nico Put Betonwerken uit Beringen, maar dat mag in principe geen groot verschil maken.
Er is een bepaalde hoeveelheid werk voor het plaatsen van de bekisting en wapening en het vlinderen/polijsten van de betonvloer. Daarnaast zijn er eenheidsprijzen voor de m3's beton, meters wapening, verluchtingsdoorvoeren, nuts-doorvoeren, en ander klein materiaal. Dat zijn allemaal vrij vaste prijzen.
Het uitgraven van de put, en afvoeren van de grond zit daar niet bij. Als je dan nog een parkeerkelder er van wil maken zit je potentieel met een boel extra werk voor de inrit, en naar oplossingen voor het afvoeren van regenwater toe. 60k€ lijkt me dan op zich nog vrij veel, maar ik vind het moeilijk een goed vergelijk te maken.
Iedere ondergrond is ook weer anders. Bij ons hebben we gedurende 6-8 weken wel grondwater weggepompt, maar was eigenlijk niet echt nodig, wij wonen op zandgrond, en het grondwater zit op een meter of 3 diep bij ons.
Toevoeging:
Even zien; overige kosten:
Uitgraven, afvoeren grond en bronbemaling : ± 4000€
Binnenwanden kelder : ± 2000€
Begane grond vloer : ± 4300€
dat alles is wel incl BTW
Lijkt me niet. Ik ken hier meer dan genoeg kelders die 100% dicht zijn en dat met een grondwaterstand van circa een metertje onder maaiveld. Als e.e.a. netjes gemaakt word mag er niks aan de hand zijn kwa waterdichtheid. Het is dat ik hier niet durfde te draineren ivm verzakken van de buren ander had ik een kelder zeker overwogen.Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:05:
Een kelder met grondwater maar een metertje onder maaiveld zou ik niet willen hebben, water wint altijd.
Ik zie het nog wel gebeuren dat een uitgebreid energielabel/EI verplicht wordt voor de hoogte van je woz of andere tax.
Je kunt dat opzoeken op www.bcrg.nl
De waarheid is in het midden is mijn ervaring.lithoijen schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:34:
[...]
Lijkt me niet. Ik ken hier meer dan genoeg kelders die 100% dicht zijn en dat met een grondwaterstand van circa een metertje onder maaiveld. Als e.e.a. netjes gemaakt word mag er niks aan de hand zijn kwa waterdichtheid. Het is dat ik hier niet durfde te draineren ivm verzakken van de buren ander had ik een kelder zeker overwogen.
Ja, kelders zijn waterdicht bij goede (aan)stort van het beton en voldoende dikte.
Nee een kelder is niet dampdicht, en daarom altijd (natuurlijke) ventilatie toepassen.
En ja er zijn koekenbakkers in de kelderwereld die er geen verstand van hebben/niet de kwaliteit afleveren.
Maar als je constant op -1 Meter grondwaterpijl hebt heb je ook niet genoeg aan een prefap kelder.
Eigenlijk heb je dan een betonnen boot gekocht die nog verankerd moet worden.
Wil je geen schade aan je huis krijgen op de lange termijn dan is meestal een aantal palen nodig en moet kelder en huis gekoppeld worden.
Ollie heeft in het verleden 3 opleveringen gedaan van een kelder van +1500m2 voor zijn baas
Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet
Dit , hierom en hierom
De dampdichtheid waar je het over hebt is geen damp van buiten, maar condensatie van de binnenvlucht tegen de koude vloer en wand. Daarvoor is goede ventilatie noodzakelijk, maar ook weer niet te veel. Zomers wil je geen warme lucht in de kelder krijgen eigenlijk. Ik heb voor de warme zomerdagen een luchtontvochtiger staan. In de tussenseizoenen, als het grondwater hoog staat, is de kelder net als in de winter kurkdroog. Bij temperaturen boven de 25 graden merk je condensvorming op de vloer.
Met gestrekt been.
Wat grappig, door het standbeeld op de foto herken ik de locatie. Heb er jaren langs gefietst en kom er tegenwoordig ook nog wel eens langs. Mooie locatie aan het water.bbn_ldp schreef op woensdag 21 september 2016 @ 14:15:
[...]
Ik heb zelf een 1e ontwerp gemaakt met als startpunt de oude woning. Vrijstaande nieuwbouw woning bouwen. Welke energie techniek
Daarna heeft een architect van Robecom de woning uitgerekend en hebben we de wabo aanvraag zelf gedaan. Later via welstand een paar kleine wijzigingen door gevoerd. De woning wordt nu casco geplaatst ex passief kozijnen, want die heb ik bij Knipping bestelt.
[afbeelding]
Dat het een 'boot' is alleen tijdens de aanleg zo (daarom ook vol met water zetten). Als de 1e verdiepingsvloer is aangelegd heeft de woning vaak al voldoende tegengewicht om het opdrijven te voorkomen en kan de kelder worden leeggepompt.
Grondwater bevindt zich zo'n beetje in heel de Randstad op maximaal 1 meter - maaiveld. Kan geen kwaad voor een kelder.Señor Sjon schreef op woensdag 21 september 2016 @ 15:05:
[ Voor 53% gewijzigd door Divak op 21-09-2016 23:19 ]
Als je het leuk vind is er is ook nog een kleine blog post over!
Ik zeg alleen dampdiffusie, dampdiffusieweerstand en dampstroom.Mooie google termenRtificial schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:08:
Prefab kelders zijn vaak te dunwandig, dus dat heeft z'n risico's, ook in de koppeling naar de rest van de fundering toe.
De dampdichtheid waar je het over hebt is geen damp van buiten, maar condensatie van de binnenvlucht tegen de koude vloer en wand. Daarvoor is goede ventilatie noodzakelijk, maar ook weer niet te veel. Zomers wil je geen warme lucht in de kelder krijgen eigenlijk. Ik heb voor de warme zomerdagen een luchtontvochtiger staan. In de tussenseizoenen, als het grondwater hoog staat, is de kelder net als in de winter kurkdroog. Bij temperaturen boven de 25 graden merk je condensvorming op de vloer.
Bij genoeg dikte merk je het niet door de relatieve droge lucht die er binnen heerst en de grotere Sd waarde door de dikte. Hij zal echter nooit oneindig worden.
Ik bestrijd overigens niet je condensatie verhaal
En daarom gaf ik ook aan dat gekoppeld moet worden (iets wat je zelf eigenlijk ook zegt).Ries schreef op woensdag 21 september 2016 @ 23:17:
Een prefab kelder zal de voorkeur hebben voor een in het werk gemaakte kelder. 1 dag van tevoren bemalen, de volgende ochtend gat graven, kelder erin, grond weer aanvullen, kelder vol met water zetten en aan het einde van de dag de bemaling weer uit. 2 dagen heb je opeens een kelder onder je toekomstige huis staan. Alleen de afmeting is natuurlijk (redelijk) beperkt maar natuurlijk mooi meegenomen.
Dat het een 'boot' is alleen tijdens de aanleg zo (daarom ook vol met water zetten). Als de 1e verdiepingsvloer is aangelegd heeft de woning vaak al voldoende tegengewicht om het opdrijven te voorkomen en kan de kelder worden leeggepompt.
[...]
Grondwater bevindt zich zo'n beetje in heel de Randstad op maximaal 1 meter - maaiveld. Kan geen kwaad voor een kelder.
De kleefkracht van de grond is te laag bij zo'n hoog waterpijl bij een standaardbak. Een voet aan de bak geeft al meer tegendruk.
Dit , hierom en hierom
Dat klopt, maar wat ik hierboven van Rtifical lees heeft een kelder voor 80m2 hem +- 26K extra gekost, ik denk dat voor onze situatie (+- 150m2) je toch al snel aan 40K moet denken.artbij schreef op woensdag 21 september 2016 @ 22:19:
Voor ons is 20K voor een kelder echt een no-brainer. We hebben boven de grond bijna 900M3 woonruimte. Maar helaas kun je achteraf zo'n kelder niet meer maken... Als het budget op zijn einde loopt doe ik het wel een paar jaar met een keuken van superkeukens en laminaat van de praxis.
Dan lees ik nog niets terug over de kosten voor een extra trap, deuren, afwerking, etc.
Maar nogmaals, als je het kunt en wilt betalen krijg je veel "bang for the buck"
Eerder richting de 20k€. Een begane grond vloer heb je toch nodig, net als grondwerken, enkel wat minder. Maar zoals je zegt, het zijn keuzes die gemaakt moeten worden. Als ik snel reken zit ik voor een kelder van die oppervlakte aan betonwerken (excl begane grondvloer) aan een ruime 26k€. Dan zitten daar wel al 2 binnenwanden in meegestort. Inclusief de ventilatieopeneningen en doorvoeren, pompput, etc. moet je rekenen op 27.5k€ verwacht ik.Grolsch schreef op donderdag 22 september 2016 @ 07:54:
[...]
Dat klopt, maar wat ik hierboven van Rtifical lees heeft een kelder voor 80m2 hem +- 26K extra gekost, ik denk dat voor onze situatie (+- 150m2) je toch al snel aan 40K moet denken.
Dan lees ik nog niets terug over de kosten voor een extra trap, deuren, afwerking, etc.
Maar nogmaals, als je het kunt en wilt betalen krijg je veel "bang for the buck"
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Dat hangt van de omvang af, van het soort isolatie, en of je het zelf doet of laat doen.bartvb schreef op donderdag 22 september 2016 @ 09:06:
Nu we het toch (weer) over kelders hebben; iemand een (grof) idee wat het prijsverschil is tussen een wel/niet geïsoleerde kelder?
Zelf doen is niet zo moeilijk, en als je bijvoorbeeld drukvaste XPS platen pakt, van 50mm, dan heb je het voor onze kelder over zo'n 3000€ aan materiaalkosten. Je moet wel goed op de details letten, zodat het doorloopt van vloer naar kelderwand naar gevelisolatie, etc.
Uren durf ik zo niet te zeggen. Een paar dagen werk kan het zo zijn.
In eerste instantie krijg ik gewoon een grote bak onder het huis, de afwerking komt in de komende jaren wel.Grolsch schreef op donderdag 22 september 2016 @ 07:54:
[...]
Dat klopt, maar wat ik hierboven van Rtifical lees heeft een kelder voor 80m2 hem +- 26K extra gekost, ik denk dat voor onze situatie (+- 150m2) je toch al snel aan 40K moet denken.
Met gestrekt been.
Nu heeft het kavel een tuin op het noorden. Het nadeel van een tuin op het noorden is natuurlijk veel schaduw achter het huis. Wij zijn echter geen zonneaanbidders en kiezen er in de zomer dan ook vaak voor om in de schaduw te gaan zitten. Daarnaast lijkt ons hoge glazen ramen van vloer tot plafond met uitkijk op het bos aan de achterkant van het huis erg mooi. Als de tuin op het zuiden zou liggen haal je dan volgens mij best veel warmte naar binnen (toch?!).
Op internet lees je niet veel positiefs over een tuin op het noorden. En er zijn ook vergelijkbare kavels met een tuin op het zuiden nog beschikbaar. Deze hebben iets meer bos nog naar achteren toe (zijn 6m langer) en het bouwvlak is iets minder diep (22m vs 24m). Daarnaast zijn deze kavels zo'n 35.000 euro duurder.
Kortom ik zou nog kunnen switchen, maar wat is wijsheid?
Ik heb een kavel op het noorden. En ik ga de hele achtergevel in glas doen, als ik een kavel op het zuiden had zou ik dat nooit kunnen. Heb mensen gezien met glas op het zuiden, die hebben altijd zonneschermen voor die ramen omdat er anders te veel warmte binnen komt.nospam schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:27:
Wij zijn bezig met de aanschaf van een kavel. Nu hebben we een optie genomen op een kavel van 1521m2 waarvan het achterste deel 272m2 bos is. Het bouwvlak is 554m2 en er moet minimaal 6m vanaf de voorkant van het kavel worden gebouwd. Kavel is vanaf voren gezien zo'n 32m breed en 50m diep (het bosdeel is ongeveer 8.3m diep en tussen het bosdeel en het bouwvlak zit minimaal 10m).
Nu heeft het kavel een tuin op het noorden. Het nadeel van een tuin op het noorden is natuurlijk veel schaduw achter het huis. Wij zijn echter geen zonneaanbidders en kiezen er in de zomer dan ook vaak voor om in de schaduw te gaan zitten. Daarnaast lijkt ons hoge glazen ramen van vloer tot plafond met uitkijk op het bos aan de achterkant van het huis erg mooi. Als de tuin op het zuiden zou liggen haal je dan volgens mij best veel warmte naar binnen (toch?!).
Op internet lees je niet veel positiefs over een tuin op het noorden. En er zijn ook vergelijkbare kavels met een tuin op het zuiden nog beschikbaar. Deze hebben iets meer bos nog naar achteren toe (zijn 6m langer) en het bouwvlak is iets minder diep (22m vs 24m). Daarnaast zijn deze kavels zo'n 35.000 euro duurder.
Met gestrekt been.
Je geeft je eigen antwoord al. Wat denk je dat een bos doet met die tuinen op het zuiden? Die zitten alsnog in de schaduw.nospam schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:27:
Wij zijn bezig met de aanschaf van een kavel. Nu hebben we een optie genomen op een kavel van 1521m2 waarvan het achterste deel 272m2 bos is. Het bouwvlak is 554m2 en er moet minimaal 6m vanaf de voorkant van het kavel worden gebouwd. Kavel is vanaf voren gezien zo'n 32m breed en 50m diep (het bosdeel is ongeveer 8.3m diep en tussen het bosdeel en het bouwvlak zit minimaal 10m).
Bij rijtjeswoningen is een noordtuin een issue, maar bij vrijstaande woningen met een groot perceel kan je altijd wel ergens in de zon zitten. Door het bos aan de noordkant te hebben, zit dat je ook nooit in de weg.
Als je een energiezuinige woning wilt dan is veel glas op het noorden vragen om problemen (of uitdagingen
Ideaal is alles dicht op het noorden en veel glas op het zuiden met een overstek. Door die overstek houd je in de zomer de zon buiten en maak je in de overige seizoenen wel optimaal gebruik van die passieve warmtebron.
Maar wat Señor Sjon ook zegt; die bomen zorgen er waarschijnlijk voor dat de zuidkavels een probleem hebben. Ze hebben waarschijnlijk schaduw van de bomen op de zuidgevel en sowieso geen zon op de noordgevel. En met je noordkavel kan je altijd wel ergens in de zon zitten met een tuin van 50m diep.
Dus veel glas (of PV/collectoren) op het zuiden en toch kijken of je de hoeveelheid glas op het noorden zo klein mogelijk kan houden. Of veel glas daar compenseren met veel glas op het zuiden of veel installaties. Met een noordkavel heb je iig meer mogelijkheden als de zuidkavels idd veel schaduw op de zuidgevel hebben door bomen. Overigens speelt het soort bomen ook nog een rol. Verliezen de bomen hun blad in de winter?
Met glas op het noorden is het nog steeds niet echt een probleem om een energiezuinige woning te maken. Het is niet ideaal, dat klopt maar zeker geen probleem.
Let wel dat je met de kavles op het zuiden wel zon hebt in de zomer, maar geen zon inde winter wanneer je die wel zou willen.
Overigens is de soort van bomen niet echt relevant als er echt 300 m2 bos op het kavel staat.
Met gestrekt been.
Zoals eerder aangegeven is veel glas op het Noorden energetisch misschien niet de beste keuze, maar wel de beste orientatie als je veel glas richting het bos wil. Veel glas op het zuiden geeft veel kans op oververhitting in de woning. In de praktijk zal je op zo'n kavel altijd een plekje in de zon vinden als je daar behoefte aan hebt, dat zie ik hier op een soortgelijk kavel ook.nospam schreef op vrijdag 23 september 2016 @ 11:27:
Wij hebben zo ver als mocht naar achteren gebouwd (ongeveer 14 meter van de weg), dat geeft wat meer een vrij gevoel.
Heel veel succes met je project, het klinkt als een heel goede plek!
Ik weet dat een betonpan meer poreus is dan een keramische pan. Maar de ontwikkeling van betonpannen heeft ook niet stilgestaan.
De keuze die ik moet maken is tussen de Nelskamp S Pan Top2000s Longlife of Koramic Alegra 12
Nelskamp zegt dat hun betonpan (verdichte poriën en een coating) zich kan meten met een keramische pan.
Meerprijs voor kermamische pan is 3k. Iemand tips?
Stop chasing the dream, you're already living it
Maar wat is de levensduur van een goede betonpan a la die Nelskamp? Die adverteren ook met 30 jaar garantie.
edit: dakconstructie is een sporenkap
[ Voor 19% gewijzigd door Qosmic op 26-09-2016 16:42 ]
Ik had altijd het idee dat een dakpan een jaar of 90 mee moest gaan, is 30 jaar garantie dan niet weinig?
En belangrijker misschien, woon je er zelf over 30 jaar nog?
Met gestrekt been.
Ga ervan uit dat ik er over 30 jaar nog woon.
Maar als beton net zo goed is...
Onze meerprijs bij de aannemer was € 900,00 tussen beton en keramisch (dus dan helemaal een no-brainer).
Nu krijgen we een 2onder1 kap woning, echter wel met 2 topgevels en een zijbeuk (buren krijgen geen topgevels, wolfskap)
De lengte is 12m dus wel behoorlijk wat pannen geloof ik.
Ik heb een sporenkap met een hellingshoek van 55 graden. Huis is 13.5 m lang en bijna 7m breed. Ook aardig wat pannen dus.
Met gestrekt been.
Zoals al gezegd, esthetisch is er wel een duidelijk verschil na een jaar of 15 te zien.Qosmic schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:17:
Op dit moment twijfel ik heel erg over de dakpan welke ik moet nemen. En dan met name betonpan of keramisch.
Ga eens rondrijden in een woonwijk van de jaren '70 dat is de periode dat de betonpan "doorgebroken" is.
Ga dan eens naar een woonwijk van bouwjaren er voor. Dan zie je een duidelijk verschil.
Betonpannen van de jaren '70 hebben een standtijd tussen de 40-50 jaar (dat dachten de meesten echt niet toen ze begonnen met leggen). Ofwel na die tijd ga je denken over vervangen omdat er breuk ontstaat of veel slijtage is (afhankelijk van het geluk of pech dat "veel" pannen moet vervangen worden in 1 jaar).
Slijtage: bij beton pannen is dat duidelijk te zien in de goot door het gruis wat je er met de bladeren er uitschept.
Bij ons liggen ze nu 44 jaar, en ja in de straat heb ik al spontane breuk gezien, en ieder jaar gruis scheppen.
Bij onze vorige woning ('54) met keramische pannen nog niks van dat alles.
Dit , hierom en hierom
Ben namelijk nieuwsgierig of dit werkelijk wel zoveel scheelt in vergelijking met een prefab woning afgebouwd op te laten leveren.
Als voorbeeld, heb een prefab woning van +/- 160 m2 op het oog. Casco kost dit circa 100k, afgebouwd het dubbele – namelijk circa 200k.
Stel dat ik er een aannemer de taak geef deze casco woning afgebouwd op te leveren, zal deze dan aanzienlijk minder dan het verschil (100k) rekenen voor zo'n klus?
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Vervolgens af laten bouwen door dezelfde aannemer voor 75k.
Dit voor een ruime 2-1 kap (circa 140m2) om je een idee te geven...
Al ligt de prijs natuurlijk wel aan de gebruikte materialen en het niveau van casco om mee te beginnen.
Daar zit ook nog wel eens verschil tussen.
[ Voor 28% gewijzigd door Jack op 26-09-2016 22:33 ]
Als je zelf handig bent kun je op die manier wel mogelijk veel geld besparen denk ik.
En of de aannemer die de casco woning bouwt ook kan voldoen aan jouw specifieke afbouw-wensen (tegen een redelijke prijs) Is natuurlijk ook een belangrijke factor.
1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki
En kijk goed wat casco betekend...probeer appels met appels te vergelijken.
Met gestrekt been.
Dat is dezelfde marketingpraat als Trespa platen die dit keer echt wel kleurvast zijn.Qosmic schreef op maandag 26 september 2016 @ 16:40:
los van de coatings en verdichte poriën die tegenwoordig op betonpannen toegepast zijn?
edit: dakconstructie is een sporenkap
Prefab casko kan ook betekenen zonder binnenmuren en enige vorm van installatiewerk...RomeoJ schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:15:
Iemand hier ervaring met het casco laten opleveren van een prefab woning?
Ben namelijk nieuwsgierig of dit werkelijk wel zoveel scheelt in vergelijking met een prefab woning afgebouwd op te laten leveren.
Als voorbeeld, heb een prefab woning van +/- 160 m2 op het oog. Casco kost dit circa 100k, afgebouwd het dubbele – namelijk circa 200k.
Stel dat ik er een aannemer de taak geef deze casco woning afgebouwd op te leveren, zal deze dan aanzienlijk minder dan het verschil (100k) rekenen voor zo'n klus?
Nee, die aannemer zal normaal gezien niet minder rekenen zolang je appels met appels vergelijkt.RomeoJ schreef op maandag 26 september 2016 @ 22:15:
Iemand hier ervaring met het casco laten opleveren van een prefab woning?
Zoals eerder al aangehaald, casco en casco verschilt nogal van elkaar. 160m2 voor een compleet klaar afgebouwde woning van 160m2 vind ik geen slechte prijs, maar dan gaat het er weer om wat we verstaan onder volledig afgebouwd. Voor mij betekent dat inclusief vloeren, sanitair, keuken, schilder/behangwerken en inbouwverlichting. Sleutelklaar dus.
Dat gaat niet over het bouwen van een eigen huis.
[ Voor 20% gewijzigd door Señor Sjon op 28-09-2016 09:52 ]
Aanstaande vrijdag kom de B.G.G. vloer.
Ze zijn druk bezig met waterleidingen/riolering/etc.
Hier een paar foto's voor de beeldvorming

let er straks goed op dat alle leiding dragers ook daadwerkelijk bevestigd worden.
heb een keer gezien wat er gebeurt als dat niet het geval is en dat wil je dus echt niet
Nou maar hopen dat je later nooit via het kruipluik via 3 doorgangen naar de achterkant van het huis hoeft te tijgeren
Ik zie het probleem niet. Voor hetzelfde geld was er geen grondverbetering benodigd en was het 2 lagen hoog geweest. Dan was het wel een leuke uitdaging geweest.nokiaan958GB schreef op woensdag 28 september 2016 @ 20:39:
Mooie foto's!
Nou maar hopen dat je later nooit via het kruipluik via 3 doorgangen naar de achterkant van het huis hoeft te tijgeren
Moet je hier in de polder eens onder het huis moeten, 50cm ruimte en nat/vies tot op je ondergoed.

Sparql TV wiki
Vrijdag komt de bgg vloer en volgende week woensdag komt het beton erop.
Week 42 komt de 1e verdieping vloer,maar dat gaat spannend worden aldus de aannemer
Je hebt groot gelijk. Wij hebben ook met onze aannemer afgesproken ipv grondverbetering een extra laag te metselen. Wij starten in december zoals het er nu naar uitziet. Niet van die kapitale villa's zoals hier allemaalGrolsch schreef op woensdag 28 september 2016 @ 22:43:
Ik vind het wel prettig zo'n hoge kruipruimte.
Vrijdag komt de bgg vloer en volgende week woensdag komt het beton erop.
Week 42 komt de 1e verdieping vloer,maar dat gaat spannend worden aldus de aannemer

Dat gezegt hebbende, op mijn huis komt een keramische pan, die vind ik veel mooier en de levensduur is ook prima. ook heeft een keramische pan minder mosaangroei dan een betonpan, kijkt ook weer netter. Mocht er weer een hagelbui overkomen dan hoop ik maar dat de verzekering dat tegen die tijd nog op dezelfde wijze dekt als ze dat nu doen.
[ Voor 5% gewijzigd door lithoijen op 29-09-2016 16:14 ]
Ik vind het toch knap hoelang een pan het vol houd in weer en wind. Het huisje uit 1950 dat ik gesloopt heb tbv mijn nieuwbouw had nog grotedeels zijn oorspronkelijke pannen. En die zijn gewoon weer door naar de garage van een kennis en het huis van iemand uit de buurt hier. Ruim 60 jaar oud en ze mogen gewoon door voor de 2e ronde. Dit waren trouwens ook keramische pannen, logisch gezien de leeftijd.
[ Voor 36% gewijzigd door lithoijen op 29-09-2016 15:48 ]
Wij zijn gegaan voor de Nelskamp Planum. Deze hebben een nieuw type afwerking en verdichting waardoor mos en dergelijke een heel stuk minder groot probleem word. Ook ogen ze daardoor niet meer grof, etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Quindor op 30-09-2016 01:51 ]
Ben ik ook wel benieuwd naar.Qosmic schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:58:
Wat was voor jullie het prijs verschil dan tussen keramisch of Beton?
En vervolgens plak je het hele dak vol met zonnepanelen.
Ik spam gewoon eventjes schaamteloos mijn video nog een keer. Daarin is het dak ook goed te zien met en zonder zonnepanelen.
Zo'n beetje 2000€.Qosmic schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:58:
Wat was voor jullie het prijs verschil dan tussen keramisch of Beton?
Het zou bij mij oplopen van 2900€ naar ongeveer 4900€.
Nu weet ik niet of er in de kosten van het leggen van de pannen verschil zit, wij hebben het dak zelf gedekt.
Is zo'n 120m2, zadeldak, met 2 dakkapellen ook in zadeldak.
[ Voor 7% gewijzigd door Rtificial op 30-09-2016 15:39 ]
Een vrij groot dak?Quindor schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 13:18:
Eventjes uit het hoofd maar volgens mij was dat bij ons zo'n 2500 of 3500 euro ex. btw. We hebben wel een vrij groot dak.
Aan hoeveel vierkante meters moet ik dan denken?
Een standaard dak, of zadeldak, want bij die laatste krijg je weer een extra rij speciale dakpannen om de hoek te maken.
Wederom uit het hoofd maar volgens mij is elke kant zo'n 80m2 met 1 kap kapel aan 1 kant en 6 dakramen in het totaal. Vrij standaard/normale kap verder, geen aparte vormen erin. Zie eventueel de video!Pat911 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:10:
[...]
Een vrij groot dak?
Aan hoeveel vierkante meters moet ik dan denken?
Een standaard dak, of zadeldak, want bij die laatste krijg je weer een extra rij speciale dakpannen om de hoek te maken.
Nu ben ik van beide opties niet echt gecharmeerd. De eerste optie zorgt ervoor dat je altijd met holle wandpluggen aan het klooien bent op de tussenmuren. En bij gasbeton krijg ik het idee dat het erg veel gruist en je ook speciale pluggen moet gebruiken. Ook lijkt me het geen ideaal materiaal voor geluidsisolatie. Aan de andere kant weet ik dat zeker gasbeton gigantisch veel gebruikt worden in nieuwbouw en dan zou het toch zo slecht niet kunnen zijn denk je. Wat is jullie beeld/ervaring hierbij?
Alternatief zou zijn om net als de binnenspouwmuren ook de tussenmuren in kalkzandsteen uit te voeren. Hier zal waarschijnlijk wel een meerprijs aan hangen maar kijk ik naar het gewicht per m2 dan is dat wel flink meer t.o.v. gasbeton. Dat zou voor de geluidsisolatie wel een stuk beter zijn.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Met gasbeton heb ik geen ervaring. Met Kzs wel, dat vind ik echt ideaal.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Persoonlijk, zou ik voor kalkzandsteen gaan.MrFl0ppY schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 15:02:
Vraagje voor de ervaringsdeskundige hier. Wij zijn in gesprek met enkele bouwers over het bouwen van een cataloguswoning. We hebben de specificaties van 2 bouwers binnen waarbij de één de tussenmuren optrekt met een houtprofiel, platen van ytong en isolatie ertussen. En de ander maakt gebruik van gasbetonblokken (waarschijnlijk ook ytong) van 7 of 10 cm dikte.
Nu ben ik van beide opties niet echt gecharmeerd. De eerste optie zorgt ervoor dat je altijd met holle wandpluggen aan het klooien bent op de tussenmuren. En bij gasbeton krijg ik het idee dat het erg veel gruist en je ook speciale pluggen moet gebruiken. Ook lijkt me het geen ideaal materiaal voor geluidsisolatie. Aan de andere kant weet ik dat zeker gasbeton gigantisch veel gebruikt worden in nieuwbouw en dan zou het toch zo slecht niet kunnen zijn denk je. Wat is jullie beeld/ervaring hierbij?
Alternatief zou zijn om net als de binnenspouwmuren ook de tussenmuren in kalkzandsteen uit te voeren. Hier zal waarschijnlijk wel een meerprijs aan hangen maar kijk ik naar het gewicht per m2 dan is dat wel flink meer t.o.v. gasbeton. Dat zou voor de geluidsisolatie wel een stuk beter zijn.
Anders, houtprofiel, met goede GELUIDS isolatie dus zware steenwol (zoals rockwool 221) meer massa.
Hierop OSB laag horizontaal (beide kanten) en dan gipsplaten (verticaal).
Hierdoor iets onder de 9cm goede lichtgewicht tussenmuur die zwaar genoeg is voor ophangen van zwaardere materialen door de OSB laag.
Wil je nog meer massa, dan extra laag gipsplaten (horizontaal).
en/of dikker houtprofiel voor meer isolatie.
Kalkzandsteen voor niet-dragende binnenwanden is zwaar overkill. HSB wandjes zijn wat bewerkelijker, maar wel makkelijker zelf in elkaar te schroeven.
Ik zou voor cellenbeton gaan, zo'n hsbwandje voelt gewoon wat goedkoper aan. Qua geluidsisolatie hoef je echt niet bang te zijn voor cellenbeton, 10cm cellenbeton is beter dan 10cm hsb.
Geen ervaring met beide voorstellen, mocht je ze echt niet zijn zitten dan kun je eventueel poriso stuc als alternatief voor kalkzandsteen overwegen. Is toch net iets lichter en heeft ook goede isolerende en constructieve eigenschappen. Wel iets duurder schat ik in.MrFl0ppY schreef op zaterdag 01 oktober 2016 @ 15:02:
Vraagje voor de ervaringsdeskundige hier. Wij zijn in gesprek met enkele bouwers over het bouwen van een cataloguswoning. We hebben de specificaties van 2 bouwers binnen waarbij de één de tussenmuren optrekt met een houtprofiel, platen van ytong en isolatie ertussen. En de ander maakt gebruik van gasbetonblokken (waarschijnlijk ook ytong) van 7 of 10 cm dikte.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Op dit moment zijn we door welstand goedgekeurd en vragen we over 4 weken de bouwvergunning aan.
Meeste binnenmuren zijn bij ons 7cm cellentekort met uitzondering van wanden op de 1e verdieping. De ouderslaapkamer en de badkamer zijn 10cm ivm geluidsisolatie. Als ik s nachts wil douchen dan mort dat het kind in de kamer daarnaast niet wakker maken. Voor het verhaal van spullen ophangen vind ik cellenbeton ideaal. Met de accutol eenvoudig voorboren, envelopje eronder hangen voor gruis, plug erin en klaar.
Binnenwanden bij familie waarbij ik moet klopboren vind ik juist bloedirritant. De kans dat als je op je uitgemeten boorgat op een kiezel stuit en net 1mm naast zit is groter, waardoor bijv. niet waterpas.
Dakpannen
Met de dakpannen waren we in eerste instantie ook niet bereid om in de buidel te tasten (meerprijs EUR 2.500,-), echter de hele wijk heeft keramische pannen. We zijn er toen op gaan letten en (ook al zie je je eigen dak zelden) is het verschil qua uitstraling na een jaar of 6 tot 10 dusdanig dat wij toch ook maar besloten hebben om voor keramisch te gaan.
Kiezels zul je alleen tegenkomen in betonnen muren, daar heb je met een klopboormachine niets in te zoekenCai schreef op zondag 02 oktober 2016 @ 14:35:
Binnenwanden bij familie waarbij ik moet klopboren vind ik juist bloedirritant. De kans dat als je op je uitgemeten boorgat op een kiezel stuit
Dat moet je met een hamerboor doen.
Overigens heb ik thuis metalstud, ben er geen fan van, maar het geluid valt heel erg mee! Niet eens veel meer dan bij kalkzandsteen.
(Het meeste komt toch via de deuren)
Overigens komt dat door de opbouw (hol) is gewoon een ander principe van isoleren.
Qua ophangen van spullen en gevoel van de wand ben ik het meest fan van kalkzandsteen. Alleen wel opletten dat het nog wel eens wil scheuren vlak na de bouw, afhankelijk van de rest van de constructie en fundering enzo.
Sparql TV wiki
Massa genoeg, die vieze zware stenen

Ze hebben er nog steeds mooi weer bij, en ook de voorspellingen voor deze week zijn goed!
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic