Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.865 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:17
Ziet er goed uit!
Ons huis zijn ze nu ook begonnen met bouwen, ben ook wel blij dat het lekker weer is, want hoe zit het met al die regen tijdens de bouw? Dat is natuurlijk allemaal extra vocht wat er in je woning gaat zitten wat er ook weer uit moet.

En wat is een beetje de beste tijd om te bouwen?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvbal79
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-09 20:38
Qosmic schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:36:
Ziet er goed uit!
Ons huis zijn ze nu ook begonnen met bouwen, ben ook wel blij dat het lekker weer is, want hoe zit het met al die regen tijdens de bouw? Dat is natuurlijk allemaal extra vocht wat er in je woning gaat zitten wat er ook weer uit moet.

En wat is een beetje de beste tijd om te bouwen?
dat waren afgelopen 2 maanden :) Toen was er nauwelijk tot geen regen sinds augustus (na de bouw) en zeer hoge temperaturen. We zijn dan ook blij dat nu alleen het dak er nog op moet...want zo'n regendag als gister (hoe kon je dat nou lekker weer noemen :) )wil je niet een aantal maanden hebben. De muren zijn dus vrijwel droog nu en het dak moet er nog voor 18 oktober op van de projectontwikkelaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ja snap ik. Bij mij zijn ze nu begonnen en hopen eind december het dak erop te hebben.
Hoop dus niet op teveel regen tot het dak erop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:40
Bij ons hopen ze ook voor de kerst pannen te leggen

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Bouwvocht zou ik mij geen zorgen over maken, het is normaal dat er tijdens de bouw extra vocht in de woning trekt. Dit "extra" vocht verdwijnt vanzelf weer en kun je simpelweg weinig aan doen. In natte perioden en/of wanneer de woning erg vochtig is wordt er gebruik gemaakt van ontvochtigers. Bv. beton storten, afwerkvloer aanbrengen, stuccen, etc. zorgt ook voor veel vocht, een regenbuitje is nog niet meteen zo erg..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
De mooiste tijd om te bouwen lijkt mij starten in het voorjaar, en september alles dicht.

Bij ons is het streven voor de kerst de dakpannen gelegd te hebben, wat op zich erg mooi zou zijn, want dan kunnen ze in de wintermaanden aftimmeren etc.

Maar zoals hierboven al aangegeven valt een beetje regen wel mee.

Vandaag hebben ze bij ons beton gestort, weer even een kleine "sfeerimpressie" :P

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ra3koo.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2cijyxe.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/143986.jpg

[ Voor 1% gewijzigd door crisp op 04-10-2016 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ik dat je kruipluik linksachter?

Had hem voor in de hal verwacht :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Wij vinden het Luik ik de bijkeuken mooier, dan loopt de vloer in de hal mooier door,en dan hoeven we daar niet zo'n lelijke mat te maken. Bewuste keuze dus ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 04-10-2016 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14:23
Ik ben er al even 'uit' dus vergeef me... wat zijn die 'draadjes' die tegen/om de randbekisting zitten, wat houden die vast?

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06
De randbekisting wordt ermee op zijn plaats gehouden (zo was het in ieder geval bij mij). De draden zitten vast aan de wapening en voorkomen dat door de druk van de beton de bekisting uit elkaar klapt.

[ Voor 40% gewijzigd door lithoijen op 05-10-2016 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 23:03
Hebben jullie een rechtsbijstandverzekering afgesloten voor de bouw?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:18

The Legend

*Plop*

Uit ervaring weet ik dat dat wel handig kan zijn :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik had wat in België gebruikelijk is, een ABR verzekering ( alle bouw risico's ). Kostte ongeveer 700€ voor de bouw en dient naast de aansprakelijkheid ook als brandpolis, stormschade, diefstal, etc.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Dat is hier CAR (Constructie AllRisk) en wordt meestal door de aannemer afgesloten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bij ons ook, maar ik ben de aannemer he ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
Grolsch schreef op maandag 03 oktober 2016 @ 14:26:
Bij ons hebben ze afgelopen weekend de balken gelegd, vandaag/morgen de broodjes erin, en woensdag wordt er beton gestort:
Zit de vloerisolatie in die "broodjes" ? Als in dat die dingen de isolatiewaarde halen ?

Zijn toch soort piepschuim dingen of heb ik dat mis?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Yup, de broodjes zijn van isolatiemateriaal (Ik had me er ook wat anders bij voorgesteld :P )

Afbeeldingslocatie: http://betonlexicon.nl/C/Combinatievloer/media/image1.jpg

Daarna betonmatten erop zoals hier:

Afbeeldingslocatie: http://www.copyandpaste.nl/weblog/wp-content/uploads/2006/06/balkenbroodjes.jpg

[ Voor 54% gewijzigd door Grolsch op 07-10-2016 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ah, ik vroeg me al af hoe ze de isolatieschil dan door laten lopen, maar nu begrijp ik het ook. Grappig :) Heel anders dan hier gebruikelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik zie meestal een ribben-casettevloer.

Beetje uitleg vond ik hier: http://www.kroonvloerenin...nstructievloeren-zijn-er/

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Dit wordt heel veel in kleinschalige projecten toegepast. Dit hoef je namelijk niet allemaal met kranen op zijn plaats te hijsen, en is geen maatwerk, lekker flexibel dus.
Bovendien: meer geld voor naar de bankrekening van de aannemer doordat het meer handwerk is, en minder geld naar de vloerenboer.

En doordat je niet seriematig werkt is het relatief veel werk, en dus kosten, om de vloerplaten met de sparingen uit te laten teken en te laten maken. Daarbij komt dat de faalkosten dan ook hoger worden mocht de aannemer een fout maken bij het bestellen van de vloer (sparing op de verkeerde plaats ofzo)

Wat gaan ze voor de verdiepingsvloer gebruiken? Kanaalplaten of breedplaat?
Daar heb je natuurlijk dezelfde nadelen, ook prefab, maar echt een (massief en voordelig) alternatief is er niet voor de verdiepingsvloer.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het gaat mij er uiteindelijk om dat er voor een technisch goede oplossing wordt gekozen en dat de opgegeven EPC waarde wordt gehaald (Rc 4,5 voor de begane grond vloer).

De verdiepingsvloer worden kanaalplaten, ook dit is een kostenoverweging geweest. Breedplaatvloer kostte in ons geval +- 6K extra ten opzichte van kanaalplaatvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Logisch inderdaad, zit veel meer beton in, moet allemaal gestempeld worden enzo... Hoewel ik +6K wel veel vindt. (maar wellicht dat er ook meer kosten voor de constructeur gemaakt moeten worden dan, wapening enzo, en andere kosten die ik niet zo goed kan inschatten)

Die naden zijn zo dichtgestuct, dus daar hoef je het niet voor te laten ;)

Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die gaan dan ook vanzelf weer open. :P

Broodjesvloer is met 2-3 man makkelijk te leggen zonder zwaar materiaal. Leidingwerk/kruipluik kan ook nog on the fly aangepast worden mocht dat nodig zijn. Nadeel t.o.v. ribcassette vind ik wel dat je met verplaatsen van sanitair e.d. altijd op een betonnen rib uitkomt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
NovapaX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:43:
Logisch inderdaad, zit veel meer beton in, moet allemaal gestempeld worden enzo... Hoewel ik +6K wel veel vindt. (maar wellicht dat er ook meer kosten voor de constructeur gemaakt moeten worden dan, wapening enzo, en andere kosten die ik niet zo goed kan inschatten)

Die naden zijn zo dichtgestuct, dus daar hoef je het niet voor te laten ;)
Wij hebben juist extra kosten moeten maken bij de constructeur om de constructie aan te passen naar kanaalplaatvloer, maar uiteindelijk dus 6K goedkoper als breedplaatvloer.

Vraag me niet hoe dit precies zit, opgave van de aannemer. (ik kreeg 6K korting als ik voor kanaalplaat koos)

Die naden is het enige nadeel, zoals Senor Sjon ook al aangeeft, dat gaat niet goed komen.

Aannemer heeft me daar duidelijk voor gewaarschuwd.

Als je ze dicht wil hebben +5 jaar wachten tot alles is uitgewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Of 2800 vrij hoogte bouwen en een plafond eronder. Kan je gelijk a/c leidingen, stofzuigsysteem e.d. plaatsen. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:11

Richard

Kuru Kuru Kururin

NovapaX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 10:36:

Daarbij komt dat de faalkosten dan ook hoger worden mocht de aannemer een fout maken bij het bestellen van de vloer (sparing op de verkeerde plaats ofzo)
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door Richard op 10-10-2016 14:04 ]

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Dat is waar, moet wel uitgewerkt zijn voordat je het plafond glad stuct.
Eerst maar gewoon spuitwerk op het plafond dan, en dan na 5 jaar als je dat wil de stucadoor er een dagje in stoppen.
Ik heb niet zo'n problemen met spuitwerk (op het plafond), vind het eigenlijk wel mooi. (hoewel ik gestuct wel mooier vind, afhankelijk van de bouwstijl)

Over dat stofzuigsysteem... Ik ben in staat om er eentje te retrofitten in mijn kleine tussenwoning.... gewoon omdat het kan.
Wanden zijn toch metalstud, dus gaten 'boor' ik met een stanleymes :P Zo heb ik enige tijd geleden met niet meer dan een stanleymes een een schroevendraaier een inbouwdoos bijgeplaatst voor een extra stopcontact bij een lichtknop.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bij ons zijn kanaalplaatvloeren meer standaard. Die worden gewoon vanaf de vrachtwagen direct op de juiste plaats gelegd bij levering, dus echt speciale apparatuur heb je niet nodig. Aanpassingen worden in het werk gedaan. 100m2 ligt in anderhalf uur op z'n plek met 2 man, wapening en beton liggen er dezelfde dag nog op.

In de praktijk bij ons kwamen de jongens van de aannemer na de lunch om een uur of 13:00 om de voorbereidingen te doen en te wachten op de levering van de kanaalplaten, om 15:00 lagen de kanaalplaten op hun plek, en om 18:00uur vertrokken ze weer, nadat ze nog betrekkelijk lang hebben moeten wachten op de laatste wagen met beton.
Ik vond het wel een aangenaam snelle methode, zonder gedoe. Naar isolatie toe, die ligt bovenop de betonvloer en leidingwerk, en onder vloerverwarming en de zandcement dekvloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ik heb ook kanaal plaat vloeren. Deze worden tijdens de (af) bouw wel dicht gestuct. Maar dat kan ik beter niet doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Qosmic schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 11:41:
Ik heb ook kanaal plaat vloeren. Deze worden tijdens de (af) bouw wel dicht gestuct. Maar dat kan ik beter niet doen?
Het wordt altijd afgeraden en een aannemer zal ook altijd aangeven dat ze geen garantie erop kunnen/willen geven.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik weet het niet hoor, ik denk dat het bij haarscheuren blijft die je met gewone latex later wel opvult. Maarja, het kan ook een iets dikkere scheur worden en dat is dan wel lastig natuurlijk, vandaar vaak geen garantie.

De profilering in de zijkant van de platen zorgt er natuurlijk voor dat de platen wel gekoppeld zijn door het beton wat gestort wordt. Dus je hoeft ook weer niet bang te zijn dat er straks opeens een hoogteverschil van een centimeter ontstaat.

zie http://www.ruwbouw.nl/pro...nische-productinformatie/ bij 'Voegprofiel'

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Doen ze ook niet bij kalkzandsteen. Daar vliegen de scheuren in als je ernaar kijkt, maar echt alternatieven zijn er niet. De rode poriso blokken zijn hol, die zijn weer in gebruik irritant.
NovapaX schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:01:
Ik weet het niet hoor, ik denk dat het bij haarscheuren blijft die je met gewone latex later wel opvult. Maarja, het kan ook een iets dikkere scheur worden en dat is dan wel lastig natuurlijk, vandaar vaak geen garantie.

De profilering in de zijkant van de platen zorgt er natuurlijk voor dat de platen wel gekoppeld zijn door het beton wat gestort wordt. Dus je hoeft ook weer niet bang te zijn dat er straks opeens een hoogteverschil van een centimeter ontstaat.

zie http://www.ruwbouw.nl/pro...nische-productinformatie/ bij 'Voegprofiel'
Heerlijk als mensen nog naïef zijn. :+

Met ribcassette heb ik weleens 4 cm tussen twee platen naast elkaar gehad. Daar ging de marge van de dekvloer zeg maar. Bij kanaalplaten wordt vaak de v-groef via stucwerk hersteld om de overgang tussen twee platen netjes te krijgen. Daar kunnen door verschil in voorspanning (of gewoon verkeerd om leggen) ook wel centimeters verschil in zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ok, bij mij gaan ze binnenkort starten met het metselen van de gevelsteen.
Echter vraag ik me af of de stenen in orde zijn. Ik heb een donkere steen gekozen zwart / bruin met blauwe kleur nuances.
Echter nu ik de stenen real life zie, zie ik er een soort witte waas over sommige stenen.

Bouwer en stenenboer zeggen dat het bij de steen hoort en dat het door het bakproces komt en dat je er niet aan ontkomt bij deze kleur stenen.
Ze zeggen ook dat het nu heel erg opvalt omdat je er heel dicht op staat, maar zodra het in de gevel verwerkt is, dat het dan nauwelijks opvalt.

Wat vinden jullie?

Dit zijn 2 plaatjes van hoe die op de site van de leverancier staat:

Foto van leverancier

Foto van leverancier

en dit 3 plaatjes van hoe die " in het echt is "

Steen1

Steen2

Steen3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Hmm, ik zie het verschil niet echt goed, maar dat is denk ik heel anders als je zelf bewust de keuze hebt gemaakt. Je vergelijkt nu ook losse stenen met stenen met een specie er tussen, dat geeft in kleur en nuances altijd een ander beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Señor Sjon schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:04:
Doen ze ook niet bij kalkzandsteen. Daar vliegen de scheuren in als je ernaar kijkt, maar echt alternatieven zijn er niet. De rode poriso blokken zijn hol, die zijn weer in gebruik irritant.

[...]

Heerlijk als mensen nog naïef zijn. :+

Met ribcassette heb ik weleens 4 cm tussen twee platen naast elkaar gehad. Daar ging de marge van de dekvloer zeg maar. Bij kanaalplaten wordt vaak de v-groef via stucwerk hersteld om de overgang tussen twee platen netjes te krijgen. Daar kunnen door verschil in voorspanning (of gewoon verkeerd om leggen) ook wel centimeters verschil in zitten.
Zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde dat nádat de vloer gelegd en gestort is de boel nog centimeters gaat 'verschuiven'. Het kan wel wat zetten, maar dat zijn dan scheurtjes, geen verschuivingen ofzo.
Natuurlijk kan er hoogteverschil in zitten, dat heb ik thuis ook. Daar mag de stukadoor dan lekker smeren als je de naden toch dicht zet.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Rtificial schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:12:
Hmm, ik zie het verschil niet echt goed, maar dat is denk ik heel anders als je zelf bewust de keuze hebt gemaakt. Je vergelijkt nu ook losse stenen met stenen met een specie er tussen, dat geeft in kleur en nuances altijd een ander beeld.
Klopt die specie zal ook nog wel uitmaken, en mijn vrouw ziet het verschil ook niet en vind ik dat ik mij aanstel :+

Maar als je kijkt naar de onderste 2 foto's, dan zie je (of ik) dat op de 3de rij stenen van boven de 2 middelste stenen een soort licht waas erover heen hebben.
Ik was in de veronderstelling dat die stenen egaal van kleur waren (bruin-zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zie er weinig mis mee? Wacht maar tot je zoutuitbloei krijgt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Haha daar zit ik niet op te wachten. Maar ok.. Dacht mssn dat het ook iets van uitbloei was oid. Of mssn iets mis met het bakproces.
Maar had gewoon egaal zwart, bruine stenen verwacht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Op de eerste twee foto's zijn ze ook verre van egaal. Hij lijkt overigens ook een stuk donkerder dan op de eerste foto's.
(Daarom overigens dat architecten vaak gewoon een proefstuk laten metselen of plakken op een houten plaat door de fabriek/leverancier)

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Qosmic schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 13:20:
[...]

Klopt die specie zal ook nog wel uitmaken, en mijn vrouw ziet het verschil ook niet en vind ik dat ik mij aanstel :+

Maar als je kijkt naar de onderste 2 foto's, dan zie je (of ik) dat op de 3de rij stenen van boven de 2 middelste stenen een soort licht waas erover heen hebben.
Ik was in de veronderstelling dat die stenen egaal van kleur waren (bruin-zwart).
Dat vind ik op de eerste twee foto's ook.
Ik begrijp dat het zo hoort, maar voor mij is het net alsof die stenen getekend zijn ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op vrijdag 07 oktober 2016 @ 12:04:
Kun je uitleggen wat irritant is aan die oplossing ?

Ik zie daar meer voordelen in ten opzichte van normale kalkzandsteen, en de voorbeelden die ik online vindt is leidingen vrezen etc. wel goed te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, maar een plasma van 65" ophangen is dan weer niet zo makkelijk als je net wel/niet in zo'n kanaal hebt geboord. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:06
Je hebt ook poliso stuc, die zijn niet hol, dragend, goed isolerend, scheuren niet, goed in te vrezen. Je kunt ze metselen of lijmen, net wat je wilt. Lijkt me dan een redelijk alternatief. Ziet ze veel bij zelf bouwers, zijn wel duurder dan kalkzandsteen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

Voor de mensen die het interessant vinden, ik video gemaakt over alle spullen die je nodig hebt voor het trekken van netwerk kabel in je nieuwe huis! Ook komt hier mijn DIY Easy cable roller in voor. ;)

Je kunt mijn blog post erover hier vinden of uiteraard meteen naar de video kijken:

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Hoe goed werkt die 3M 'pulling Lube'? Ik heb hier een coaxkabel die ik naast een netwerkkabel wil trekken en steeds op het laatste bochtje vastloopt :X

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Laatst online: 17-09 14:50

Quindor

Switching the universe....

PaT schreef op zaterdag 08 oktober 2016 @ 06:49:
Hoe goed werkt die 3M 'pulling Lube'? Ik heb hier een coaxkabel die ik naast een netwerkkabel wil trekken en steeds op het laatste bochtje vastloopt :X
Zeker in dat soort gevallen, vol smeren met lube en je krijgt hem waarschijnlijk er wel doorheen! Daarbij vooral ook proberen tijdens het trekken dat iemand anders tegelijk duwt!

Als dat niet lukt, de bestaande kabel die erin zit vervangen en beide er tegelijk doorheen trekken?

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Dat laatste is inderdaad de uiteindelijke optie, waar ik geen zin in heb :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Afwasmiddel werkt ook toch?

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:45
In eerste instantie wel, maar na op den duur wordt dat keihard en krijg je in de toekomst de kabel er nooit meer eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Vandaag de offerte van mijn kelder gehad. Beton + isolatie + 2 koekoeks met kozijn: 36K :(.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

artbij schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:01:
Vandaag de offerte van mijn kelder gehad. Beton + isolatie + 2 koekoeks met kozijn: 36K :(.....
En ligt ie er dan ook echt al in ; of krijg je nog een paar extra posten als kraan of bronbemaling?

Uiteraard ben je met 36k denk ik "nog nergens" want ook in een kelder wil je weleens een wandje met een deur en muur+vloer+plafonds netjes.

Het gaat een no_go worden?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Niet duur voor 10.000 m²... :P

Kom op luitjes, ik zie ook mensen in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic lukraak bedragen posten met heel veel :( :( zonder veel context.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Deze al geprobeerd?

http://www.prefab-kelders.nl/

[ Voor 44% gewijzigd door Ernemmer op 12-10-2016 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Het gaat over een huis van 900m2 en daar ga je geen prefab onder kunnen krijgen wegens de max afmeting die over de weg kan.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Kan je er niet meerdere koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ja hoe groot wordt die kelder dan?
Ik vindt het nog wel meevallen. Bedenk wel dat ze er ook garantie op moeten geven enzo, en het risico bij kelders lijkt me gewoon wat hoger, dus daar zit ook wat geld in neem ik aan.

Ik heb hier een offerte voor een zeer simpele opbouw, 40m2, HSB met trespa gevelbeplating, voor ongeveer hetzelfde geld (semi-casco, dus met kozijnen, trap en dekvloer etc. maar zonder binnenwanden/deuren, elektra)
En dat kunnen ze grotendeels droog in de loods fabriceren en er zo met een kraan bovenop zetten en monteren.
Vind dat ook veel te veel geld hoor, maar meerdere prijsindicaties kwamen op dat bedrag uit. Gaat er dan ook niet komen.

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 12-10-2016 11:03 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kijk er niet vreemd van op, wat had jezelf verwacht dan :?

[ Voor 63% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2016 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:14:
Niet duur voor 10.000 m²... :P

Kom op luitjes, ik zie ook mensen in Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic lukraak bedragen posten met heel veel :( :( zonder veel context.
Beetje bijblijven Sjon. Formaat staat vast wel ergens in dit topic :). Gaat om 120m2.
Richard schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 10:05:
[...]

En ligt ie er dan ook echt al in ; of krijg je nog een paar extra posten als kraan of bronbemaling?

Uiteraard ben je met 36k denk ik "nog nergens" want ook in een kelder wil je weleens een wandje met een deur en muur+vloer+plafonds netjes.

Het gaat een no_go worden?
Dat komt er inderdaad nog bij.

No go weet ik nog niet. Is eerste voorstel van eerste aannemer, dus wellicht is die gewoon heel duur.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik vind het vrij veel voor 120m2.
Ik heb meen ik een specificatie van de kosten die ik aan ± 80m2 gemaakt heb hier al eens gedeeld.
Vergelijken is natuurlijk altijd lastig, maar andere offertes afwachten lijkt me zinvol.

Die prefabkelders zijn kostentechnisch geen interessant alternatief normaal gesproken. Als je een kelder ter plaatse in beton laat storten heb je nauwelijks speciaal materiaal nodig. Bij een prefabkelder moet je een dure kraan gaan huren. Koppelen geeft alleen maar risico op lekkage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Afhankelijk van de afmeting, diepte en het belangrijkste de locatie waar je gaat bouwen wordt de bemaling ook een duur geintje (of niet..).

Heb je deze partij ook al geprobeerd?

http://kelderbouw.mbs-holding.nl/projecten/

Prijsniveau weet ik niet, maar geeft in ieder geval goed vergelijkingsmateriaal.

[ Voor 8% gewijzigd door Divak op 12-10-2016 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
Bij ons is een monoliet afgewerkte (gevlinderd) betonvloer inmiddels gestort met een toplaagversteviger van remmers. Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n vloer en of een extra impregneer of coating nodig is?

Verder is het nu wachten op de alu kozijnen, voegen en afwerken van de binnenzijde!

Huis def
vloer_2vloer_1achtergevel

[ Voor 65% gewijzigd door rewind. op 12-10-2016 20:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Vandaag weer even wezen kijken en het schiet mooi op.

Vorige week dinsdag is de b.g.g. vloer gestort, en deze week begonnen met de binnenmuren

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/al0kr7.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/np2tz4.jpg

1e verdiepingsvloer staat nu gepland op week 43

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
Nice, wat een keet! Hoeveel M3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
Die van mij 793M3 maar die van Grolsch lijkt nog wat groter :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik vind het juist klein lijken ten opzichte van eerder :P

Inhoud is straks +- 900m3, maar wel laagbouw, buitenmaten van de woning worden B=12,5 meter D=14,9 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:49
Die twee onbeveiligde omhoogstekende stukken betonijzer (zonder markering of nog beter, veilig omgebogen) en die rondlopende projectmedewerker (bovendien zonder helm op :) ) in de buurt doen gewoon pijn aan de ogen. Hoe zit dat eigenlijk met veiligheid bij zelfbouwprojecten? Worden daar eigenlijk eisen aan gesteld? Is er uberhaupt iets van toezicht?

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
mekkieboek schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 21:15:
[...]

Die twee onbeveiligde omhoogstekende stukken betonijzer (zonder markering of nog beter, veilig omgebogen) en die rondlopende projectmedewerker (bovendien zonder helm op :) ) in de buurt doen gewoon pijn aan de ogen. Hoe zit dat eigenlijk met veiligheid bij zelfbouwprojecten? Worden daar eigenlijk eisen aan gesteld? Is er uberhaupt iets van toezicht?
Ik was daar met mijn zoontje buiten werktijden, het hele kavel is met bouwhekken en sloten afgesloten van de buitenwereld, dus onbevoegden hebben daar niets te zoeken.

Dit is geen zelfbouw, maar ik laat het bouwen door een aannemer.

Hij is verantwoordelijk voor de veiligheid (V&G plan)

Als er iemand onverantwoordelijk bezig was vanavond dan was het de opdrachtgever die zonder goedkeuring van de aannemer het bouwhek "geforceerd" heeft en zonder PBM's en ongekwalificeerd personeel het bouwterrein heeft betreden :+

Die uitstekende betonijzers waren het kleinste probleem, de opening tussen binnenmuur/buitenmuur vond ik veel gevaarlijker gezien de hoogte van de kruipruimte 8)

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 12-10-2016 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:49
Grolsch schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 21:22:
Die uitstekende betonijzers waren het kleinste probleem, de opening tussen binnenmuur/buitenmuur vond ik veel gevaarlijker gezien de hoogte van de kruipruimte 8)
Tijdje terug heb ik voor mijn werk VCA basis moeten doen. Toen vond ik het af en toe een beetje overdreven maar toch ga je daardoor een beetje meer letten op dat soort dingen. Complacency killed the cat :)

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben zelf KVGM verantwoordelijke binnen ons VCA** bedrijf dus durf te stellen dat ik aardig goed weet hoe het moet,en vooral hoe je daar praktisch invulling aan moet geven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:13
Ik heb hier vanwege een aangestorte plafondvloer wat krimp gehad, en een knik in een buis. Ging er ook niet door, mede doordat de buis ook 26 meter was en ik er zo nodig 3x utp door wilde hebben.
Met "trekvet" :X hebben we de kabels er toch door gekregen.
Het geeft wel vieze bende, vooral als je nog een poging wilt wagen omdat bv 1 utp kabel losschiet halverwege 8)7

Enfin. Katimex Glit. Goei spul. Over uitdrogen weet ik niks, maar het is ervoor gemaakt dus je zou zeggen dat het niet uitdroogt.

https://www.elektroshop.n...trekken-glit-katimex.html

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
mekkieboek schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 21:15:en die rondlopende projectmedewerker (bovendien zonder helm op :) )
Een helm heeft in dit geval weinig nut.
Kniebeschermers, handschoenen en stevige schoenen heeft die kleine meer aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

rewind. schreef op woensdag 12 oktober 2016 @ 20:26:
Bij ons is een monoliet afgewerkte (gevlinderd) betonvloer inmiddels gestort met een toplaagversteviger van remmers. Zijn er mensen die ervaring hebben met zo'n vloer en of een extra impregneer of coating nodig is?

Verder is het nu wachten op de alu kozijnen, voegen en afwerken van de binnenzijde!

Huis def
[afbeelding][afbeelding][afbeelding]
Ik weet niet of dat hetzelfde is als wat bij ons gepolierd wordt genoemd, zo'n vloer hebben wij in de kelder liggen, maar verder niet geimpregneerd ofzo. Wellicht in de toekomst nog eens schilderen met betonverf ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Wij zijn (of beter gezegd: ik ben) ook aan het kijken om eventueel te verhuizen naar een grotere woning.
Nu wil ik graag dit huis laten bouwen.
Enige is dat we nog een geschikte kavel moeten vinden om dit te kunnen bouwen :+

Uiteraard heb ik al wel meerdere kavels voorbij zien komen (allen met een prijs van € 385/m2). Vervelende is alleen dat twee kavels (natuurlijk beide de voorkeur kavels van mij) al "gereserveerd" zijn. Nu heb ik al navraag gedaan bij de gemeente en die wil niet aangeven hoe lang de reservering er al op staat en of dit een gratis of betaalde reservering is.
offtopic:
De gemeente wil niet aangeven hoe lang de reservering er al op staat en of dit een gratis of betaalde reservering is. Het is namelijk zo, dat je 3 maanden gratis een optie kan nemen op een kavel. Daarna moet je de keuze maken om het kavel vast te leggen voor 6 maanden voor 5% van de kavelprijs of afzien van de gratis optie. Zie je daarna alsnog af van de kavel, dan ben je de 5% kwijt. Koop je de kavel, dan krijg je de 5% als korting op de factuur.
Echter zit ik al sinds juni op deze twee kavels te letten, maar ze zijn nooit terug de verkoop in gegaan. Nu denk ik dat beide kavels dus betaalde reserveringen zijn, alleen de gemeente wil dit niet bevestigen of ontkennen 8)7 |:( Ook kan ik mij niet laten vastleggen om een optie te nemen, wanneer de (gratis of betaalde) termijn verstreken is...

Ondertussen dus verder aan het kijken naar andere kavels in de buurt, maar die zijn meteen weer een stuk kleiner (rond de 450m2 en niet praktisch ingedeeld, terwijl die andere 585m2 zijn en wel praktisch ingericht).
De "kleinere" kavels liggen in het midden van een ring met daaromheen andere (reeds gebouwde) huizen. De kavels grenzen aan elkaar en via een "eigen inrit" tussen de bestaande woningen door, kom je bij je huis uit. Vanaf de straat zie je het huis dus amper staan... Ik ben daar niet zo'n fan van, maar op zich staan er wel redelijke huizen omheen.
Ander punt (weet nog niet of het een voor- of nadeel is), is dat het grenst aan een mandelig gebied (ongeveer 380m2) waar je samen met 4 anderen verantwoordelijk voor bent (cq. eigenaar van wordt). Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik heb namelijk geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Behalve dat je verantwoordelijk bent voor de inrichting, onderhoud, kosten, riolering, verlichting, etc. etc.) En mag je anderen tot het terrein de toegang ontzeggen? Een andere (bestaande) woning grenst ook aan het mandelig gebied, maar is geen eigenaar ervan. Mogen die dan wel/geen gebruik maken van de faciliteiten die daar gerealiseerd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou niet zo'n kap nemen. Dat vreet zoveel ruimte op zolder. Maar ik heb een gelijksoortige woning in gedachten, alleen is het woning zoekt kavel i.p.v. andersom. :+ Stond wel wat te koop hier van 1000 m², maar die had een rijtje van 10-12 woningen als achterburen.

Ach, plannetjes staan nog in de kinderschoenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Señor Sjon schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:03:
Ik zou niet zo'n kap nemen. Dat vreet zoveel ruimte op zolder. Maar ik heb een gelijksoortige woning in gedachten, alleen is het woning zoekt kavel i.p.v. andersom. :+ Stond wel wat te koop hier van 1000 m², maar die had een rijtje van 10-12 woningen als achterburen.

Ach, plannetjes staan nog in de kinderschoenen.
Kost wat ruimte op zolder, maar de vraag is in hoeverre je die ruimte anders effectief benut.
Toevallig dat bij deze woning er een vliering zit, dus het plafond van de zolderverdieping is de onderkant van de vliering. Mooie ruimte om de kerstspullen en vakantiekoffers ed te droppen

En ach, het huis is geloof ik 2x zo groot als we nu hebben, dus zal die ruimte op zolder niet zo missen :p

[ Voor 7% gewijzigd door BastaRhymez op 13-10-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vlieringen zijn kut. :P Gewoon fatsoenlijke trap meenemen in je ontwerp. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-09 08:35
Ik ben ook van plan om te gaan zelfbouwen (samen met vriendin). We moeten ons huidige huis nog verkopen, maar het doel is om een flink (500-1000m2) stuk - bij voorkeur zo vrij mogelijk liggende - grond te kopen en daar zelf een huis op te zetten. De stad, daar zijn wel wel klaar mee....
Ik ben erg handig (maar ervaring ontbreekt met echt bouwen, wel "grootschalig klussen") en wil dit keer echt heel veel zelf gaan doen. Daarnaast zitten we met een bepaald budget waarvan we hebben gezegd "hier zou het voor moeten", maar met de grondprijzen en zo is dat wel krap (maar het lijkt mogelijk, zeker als ik veel zelf ga doen). Ik zal nog veel in dit topic hangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard

Richard

Kuru Kuru Kururin

Señor Sjon schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:03:
Ik zou niet zo'n kap nemen. Dat vreet zoveel ruimte op zolder.
Ons "eerste ontwerp" was zo'n stolpkap; werd meteen (na lullen als brugman) door de Welstand afgeketst. Was echt een huil-momentje.

Zelfde ontwerp met zadeldak en 2 topgevels en een stel flinke oren geworden; uiteindelijk veel blijer mee!

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
Vlieringen zijn klote als je als echte verdieping wilt gaan gebruiken.
Voor ons gaat het gewoon een opslag worden, waar we de spullen stallen die we weinig / niet nodig hebben... Het is dat de vliering er "standaard" inzit, anders was ik er ook niet op gekomen om die af te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Señor Sjon schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:26:
Vlieringen zijn kut. :P Gewoon fatsoenlijke trap meenemen in je ontwerp. ;)
NIETUS!!! :P :+

Maar wel onder het voorbehoud dat hierboven wordt gemaakt. Als echte bergruimte voor weinig gebruikte meuk is een vliering I-DE-AAL!
Ik heb een vrij hoge nok en met een vlizotrapje kan ik zo de vliering op waar ik zelfs nog een soort van kan staan. Al die spullen die je bewaart "voor later" of slechts een enkele keer per jaar nodig heb staan daar keurig uit het zicht.

Vreemd genoeg wordt de rest van je huis daar niet leger van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, vlieringen zijn net knieschotten. Alles wat je daar achter neerlegt gewoon weggooien. :+ Met een beetje huis kan je één deel van je zolder inrichten als nette bergruimte. Zie je ook wat je hebt en wat je dus beter in de container kan gooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23-09 11:54

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

BastaRhymez schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 08:55:
offtopic:
De gemeente wil niet aangeven hoe lang de reservering er al op staat en of dit een gratis of betaalde reservering is. Het is namelijk zo, dat je 3 maanden gratis een optie kan nemen op een kavel. Daarna moet je de keuze maken om het kavel vast te leggen voor 6 maanden voor 5% van de kavelprijs of afzien van de gratis optie. Zie je daarna alsnog af van de kavel, dan ben je de 5% kwijt. Koop je de kavel, dan krijg je de 5% als korting op de factuur.
Echter zit ik al sinds juni op deze twee kavels te letten, maar ze zijn nooit terug de verkoop in gegaan. Nu denk ik dat beide kavels dus betaalde reserveringen zijn, alleen de gemeente wil dit niet bevestigen of ontkennen 8)7 |:( Ook kan ik mij niet laten vastleggen om een optie te nemen, wanneer de (gratis of betaalde) termijn verstreken is...
Vraag naar de procedure rondom optie 3mnd en 6 mnd, die moet er zijn en dan weet je wat je wel/niet te horen krijgt. Is er geen procedure dan heeft men wat mij betreft een probleem
Ondertussen dus verder aan het kijken naar andere kavels in de buurt, maar die zijn meteen weer een stuk kleiner (rond de 450m2 en niet praktisch ingedeeld, terwijl die andere 585m2 zijn en wel praktisch ingericht).
De "kleinere" kavels liggen in het midden van een ring met daaromheen andere (reeds gebouwde) huizen. De kavels grenzen aan elkaar en via een "eigen inrit" tussen de bestaande woningen door, kom je bij je huis uit. Vanaf de straat zie je het huis dus amper staan... Ik ben daar niet zo'n fan van, maar op zich staan er wel redelijke huizen omheen.
Ander punt (weet nog niet of het een voor- of nadeel is), is dat het grenst aan een mandelig gebied (ongeveer 380m2) waar je samen met 4 anderen verantwoordelijk voor bent (cq. eigenaar van wordt). Heeft iemand daar toevallig ervaring mee? Ik heb namelijk geen idee wat er allemaal bij komt kijken. Behalve dat je verantwoordelijk bent voor de inrichting, onderhoud, kosten, riolering, verlichting, etc. etc.) En mag je anderen tot het terrein de toegang ontzeggen? Een andere (bestaande) woning grenst ook aan het mandelig gebied, maar is geen eigenaar ervan. Mogen die dan wel/geen gebruik maken van de faciliteiten die daar gerealiseerd worden?
Bij de woorden "mandelig/gemeenschappelijke grond/gezamenlijk onderhoud/recht van overpad" gaan mijn nekharen al omhoog staan.
Lees je juridisch goed in (beter laat je adviseren door iemand die er mee bekend is) en weet wie welke rechten/plichten heeft in de situatie die je aangaat.
Ik heb al vele rechtszaken hierover gezien, en dan zijn de "rijdende rechter" problemen nog maar kinderspel.
Laat eens zien in maps.google.nl / maps.bing.com / http://pdokviewer.pdok.nl/ whatever

Als je wilt kan ik met je meedenken in deze draad

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

stefijn schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 11:32:
Ik ben ook van plan om te gaan zelfbouwen (samen met vriendin). We moeten ons huidige huis nog verkopen, maar het doel is om een flink (500-1000m2) stuk - bij voorkeur zo vrij mogelijk liggende - grond te kopen en daar zelf een huis op te zetten. De stad, daar zijn wel wel klaar mee....
Ik ben erg handig (maar ervaring ontbreekt met echt bouwen, wel "grootschalig klussen") en wil dit keer echt heel veel zelf gaan doen. Daarnaast zitten we met een bepaald budget waarvan we hebben gezegd "hier zou het voor moeten", maar met de grondprijzen en zo is dat wel krap (maar het lijkt mogelijk, zeker als ik veel zelf ga doen). Ik zal nog veel in dit topic hangen :)
Was je deze site al tegengekomen? http://www.bouwzelfeenhuis.nl/ Doen kennissen van ons. Ze hebben twee zeecontainers op hun kavel gezet en zijn daar in gaan wonen terwijl ze het huis bouwden, daarna wordt volgens mij de ene container een uitbouw en de andere een veranda (beiden met houten bekleding). Vond het zelf echt een goed idee om het zo te doen. Je moet alleen wel veel tijd hebben, maar dat zal je zelf ook wel bedacht hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Nee, bedankt voor de tip! Een dergelijk proces heb ik voor ogen (tijdelijke wooneenheid van eoa vorm op kavel zetten).

Ben informatie aan het winnen over anders dan tradidioneel (steen) bouwen, kom veel uit bij houten huizen (vinden we ook erg mooi, afhankelijk van wat je doet mb.t. kleur/afwerking) omdat dat enerzijds een goed leefklimaat oplevert en goede isolatie gemakkelijk is, maar ook omdat hout een gemakkelijk te bewerken materiaal is, en ik dus veel kan besparen door dingen zelf te doen.
Heb een idee van wat het ongeveer moet worden (qua ruimte zeg maar, nog niet qua ontwerp) maar het is lastig als je een bepaald budget voor ogen hebt waarbij de grondprijs dermate groot is dat er eigenlijk net te weinig overblijft voor een (sleutelklaar geleverd) huis.

Afgelopen week naar de jaarbeurs geweest voor wat extra info/adressen. Veel leveranciers claimen betaalbare/goedkope bouwmethoden te leveren maar puntje bij paaltje is het vaak even duur of duurder dan een traditioneel stenen huis.

Zal je links eens bekijken!

Maar de eerste stap is toch ons huis verkopen, kijken wat we overhouden (de schattingen vd verkoopprijs lopen nogal uiteen), daarna een kavel krijgen. In de tussentijd probeer ik een keer een beknopt ontwerpje te krijgen om iets duidelijker beeld te krijgen van de geschatte bouwkosten van diverse leveranciers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
ollie1965 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:04:
[...]

Vraag naar de procedure rondom optie 3mnd en 6 mnd, die moet er zijn en dan weet je wat je wel/niet te horen krijgt. Is er geen procedure dan heeft men wat mij betreft een probleem

[...]

Bij de woorden "mandelig/gemeenschappelijke grond/gezamenlijk onderhoud/recht van overpad" gaan mijn nekharen al omhoog staan.
Lees je juridisch goed in (beter laat je adviseren door iemand die er mee bekend is) en weet wie welke rechten/plichten heeft in de situatie die je aangaat.
Ik heb al vele rechtszaken hierover gezien, en dan zijn de "rijdende rechter" problemen nog maar kinderspel.
Laat eens zien in maps.google.nl / maps.bing.com / http://pdokviewer.pdok.nl/ whatever

Als je wilt kan ik met je meedenken in deze draad
kavel indeling
kavel indeling mandelig gebied
Kavel indeling

Dit is de indeling van de kavels.
Groen zijn de beschikbare kavels (rond de 450m2)
Er om heen staan nu al huizen, dus zoals je ziet, heb je een ingang tussen bestaande huizen (as said: ik ben er niet heel gecharmeerd van).
Het zwart gestreepte is het mandelig gebied van ongeveer 380 m2 van de groene delen.
Het bestaande huis wat ook aan het mandelig gebied grenst wordt geen eigenaar (volgens de kavel info). Geen idee of hen toegang ontzegd kan worden of hen mede eigenaar / verantwoordelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

BastaRhymez schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:33:
[...]

kavel indeling
kavel indeling mandelig gebied
[afbeelding]

Dit is de indeling van de kavels.
Groen zijn de beschikbare kavels (rond de 450m2)
Er om heen staan nu al huizen, dus zoals je ziet, heb je een ingang tussen bestaande huizen (as said: ik ben er niet heel gecharmeerd van).
Het zwart gestreepte is het mandelig gebied van ongeveer 380 m2 van de groene delen.
Het bestaande huis wat ook aan het mandelig gebied grenst wordt geen eigenaar (volgens de kavel info). Geen idee of hen toegang ontzegd kan worden of hen mede eigenaar / verantwoordelijk te maken.
Is dit een indikkingsplan, ofwel staan de huizen rondom al (veel) langer, of volledig nieuwbouw?
Gelukkig iedereen een eigen oprit met hierin waarschijnlijk alle nuts voorzieningen, heb wel eens gezien dat nuts over gemeenschappelijk deel ging en riool daar gezamenlijk verzameld werd, vervolgens verstopping door verkeerd gebruik van 1 van de gemeenschappelijke eigenaren.....

Ik vind het een vreemde verdeling 3 percelen hebben normale toegang, perceel rechtsboven kan theoretisch geen toegang hebben zonder over een perceel van de buren te komen (of hij moet 1 cm breed zijn :+ )

Wat staat er in de stukken (bestemmingsplan/voorlopige eigendom) over het gebruik/inrichting van dit perceel?

Pin pointen via coördinaten, postcode huisnummer, openbare ruimte naam/gemeente en ik kan zoeken in openbare data

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
oef, waarom bouwen ze altijd net te grote huizen op net te kleine kavels?
Ik zou er niet echt lekker zitten denk ik.

@ollie1965: Dat perceel heeft ook 'gewoon' een inritje hoor ;)

[ Voor 22% gewijzigd door NovapaX op 13-10-2016 13:48 ]

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Nederlanders hebben denk ik geen behoefte aan groene vingers (naast uiteraard winstmaximalisatie van de ontwikkelaar). Kijk maar in de gemiddelde Vinex-wijk, alle tuinen zijn volgelegd met grijze tegels met in de hoek van de tuin een gemetseld plantenbakje van 20 bij 80 cm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
Divak schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:51:
Nederlanders hebben denk ik geen behoefte aan groene vingers (naast uiteraard winstmaximalisatie van de ontwikkelaar). Kijk maar in de gemiddelde Vinex-wijk, alle tuinen zijn volgelegd met grijze tegels met in de hoek van de tuin een gemetseld plantenbakje van 20 bij 80 cm.
Dat zou best kunnen, maar in dit geval heb je gewoon rondom inkijk in je tuin en huis. Als de woningen naast elkaar staan valt dat vaak nog wel mee, maar hier ben je gewoon het 'klein zigeunermeisje huilend in de kring'

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Niet online
ollie1965 schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:46:
[...]

Is dit een indikkingsplan, ofwel staan de huizen rondom al (veel) langer, of volledig nieuwbouw?
Gelukkig iedereen een eigen oprit met hierin waarschijnlijk alle nuts voorzieningen, heb wel eens gezien dat nuts over gemeenschappelijk deel ging en riool daar gezamenlijk verzameld werd, vervolgens verstopping door verkeerd gebruik van 1 van de gemeenschappelijke eigenaren.....

Ik vind het een vreemde verdeling 3 percelen hebben normale toegang, perceel rechtsboven kan theoretisch geen toegang hebben zonder over een perceel van de buren te komen (of hij moet 1 cm breed zijn :+ )

Wat staat er in de stukken (bestemmingsplan/voorlopige eigendom) over het gebruik/inrichting van dit perceel?

Pin pointen via coördinaten, postcode huisnummer, openbare ruimte naam/gemeente en ik kan zoeken in openbare data
Voor zover ik weet is het geen indikkingsplan. De huizen er om heen zijn maximaal 1,5 - 2 jaar oud. Geen idee of zij toen wisten dat het binnen stuk ook bouwkavels zouden worden.

Alle kavels hebben een "eigen inrit", deze is 4m breed. Weet dus niet of dit breed genoeg is voor de aanvoer van bijv. de hijstelling e.d. Bij sommige rijd je echt straks langs de gevel van het huis / garage.

Voor het mandelig gebied is dit vastgelegd:
Het middenterrein I van 380 m2 wordt gezamenlijk (mandelig) eigendom van kavelnummers xxx, xxx, xxx en xxx. Dat betekent dat de eigenaren van deze kavels gezamenlijk eigenaar zijn van het middenterrein en daarmee gezamenlijk verantwoordelijk voor inrichting en beheer.
NovapaX schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:53:
[...]

Dat zou best kunnen, maar in dit geval heb je gewoon rondom inkijk in je tuin en huis. Als de woningen naast elkaar staan valt dat vaak nog wel mee, maar hier ben je gewoon het 'klein zigeunermeisje huilend in de kring'
Inkijk in je tuin heb je zelf in de hand. Voor zover ik laatst zag (ben niet naar het midden terrein toegelopen), hebben de huidige bewoners al een schutting staan.
Verder is de kavel 21m breed en 18m diep (los van de inrit).

Overigens, ALS we al voor deze kavels gaan (acht de kans niet heel groot, omdat ik zelf niet het huilende kindje in de kring wil zijn) gaat de voorkeur uit die ten noorden van het mandelig gebied grenst.
Tuin is ook op het ZO daar, dus een lagere schutting en ik heb van binnen prima zicht wat de kids uitspoken en ik zit niet meteen bij de achterburen in de tuin

[ Voor 22% gewijzigd door BastaRhymez op 13-10-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Heistelling past ook op de openbare weg en een rijstrook is vaak geen 4 meter bereed. ;)

Maar poeh, ik zou echt niet blij worden van zo'n kavel. Je zit in een soort vrijstaand tentenkamp zonder privacy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965

ollie1965

NovapaX schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:47:

@ollie1965: Dat perceel heeft ook 'gewoon' een inritje hoor ;)
Omdat 9 van de 10 "groot" wil wonen maar niet genoeg geld heeft voor het totaal plaatje
En omdat de gemeente die de indeling heeft gedaan (met de ontwikkelaar?) meer geld wil ontvangen.
Meer percelen > meer bouwleges > betere verhouding investering infra.

En ja ik vind persoonlijk ook dat het bouwvlak (wie weet hoe het bouwblok eruit ziet) veel te groot is in verhouding tot het perceel.
BastaRhymez schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:57:
[...]

Voor zover ik weet is het geen indikkingsplan. De huizen er om heen zijn maximaal 1,5 - 2 jaar oud. Geen idee of zij toen wisten dat het binnen stuk ook bouwkavels zouden worden.

Alle kavels hebben een "eigen inrit", deze is 4m breed. Weet dus niet of dit breed genoeg is voor de aanvoer van bijv. de hijstelling e.d. Bij sommige rijd je echt straks langs de gevel van het huis / garage.

Voor het mandelig gebied is dit vastgelegd:

Het middenterrein I van 380 m2 wordt gezamenlijk (mandelig) eigendom van kavelnummers xxx, xxx, xxx en xxx. Dat betekent dat de eigenaren van deze kavels gezamenlijk eigenaar zijn van het middenterrein en daarmee gezamenlijk verantwoordelijk voor inrichting en beheer.
Vooral het deel "gezamenlijk verantwoordelijk voor inrichting en beheer", en 4 eigenaren, mijn nekharen gaan nog steeds niet liggen.
Als je het ziet zitten dat er meerdere mensen royaal in je tuin/huis kunnen kijken :+ zou ik het volgende bedenken. Overigens Kijk eens een aflevering van Grand Designs over bouwen midden in Londen en je ziet pracht van oplossingen.

Al je meer meters wilt hebben, kies het linker of rechter perceel en koop het mandelige perceel alleen van de gemeente of met 1 of 2 andere eigenaren en vraag een spliting aan (notaris/kadaster werk) vooraf checken of dit mag met contract gemeente en vastleggen met de overige kopers.
Vooraf wel checken wat het bestemmingsplan is van dit deel, want denk niet dat je er even een bouwwerk mag plaatsen. Het zal wel "tuingrond" zijn.

>>>>> Wil je het perceel pinpointen? <<<<

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Je kunt het alsnog evenredig in drie stukken verdelen, zonder dat je het officieel laat splitsen.
Gewoon gezamenlijk even meten en dan een lijntje trekken waar eenieder zijn afscheiding maakt.
Die splitsing is juridisch wellicht wel handig.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
Rtificial schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 07:28:
[...]

Ik weet niet of dat hetzelfde is als wat bij ons gepolierd wordt genoemd, zo'n vloer hebben wij in de kelder liggen, maar verder niet geimpregneerd ofzo. Wellicht in de toekomst nog eens schilderen met betonverf ofzo.
Dat lijkt inderdaad hetzelfde. Vanochtend nog even gekeken en hij lijkt echt glad / dicht. Volgens specs van remmers is de vochtopname ook een stuk minder dan normaal beton:

"Wateropname (volgens Karsten na 7 dagen):
Niet behandeld: 0,5 ml (verdicht beton)
Behandeld: 0,1 ml, komt overeen met een reductie van de wateropname van ca. 80%"

Denk dat ik het even aanzie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
NovapaX schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 13:47:
Precies, dat vind ik nou ook, huizen van >180m2 met een tuintje van 4x8meter op t oosten/noorden. Verschrikkelijk, :r ik krijg dan associaties met de luchtplaats van een gevangenis (al zijn die in de praktijk natuurlijk groter dan 8x4m)

Ik ga voor 1000m2 grond met een huis van max 110m2 (iets in die geest).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:04:
[...]

Precies, dat vind ik nou ook, huizen van >180m2 met een tuintje van 4x8meter op t oosten/noorden. Verschrikkelijk, :r ik krijg dan associaties met de luchtplaats van een gevangenis (al zijn die in de praktijk natuurlijk groter dan 8x4m)

Ik ga voor 1000m2 grond met een huis van max 110m2 (iets in die geest).
Raar vind ik dat, mensen kopen 1000m2 en dan zetten ze er zo'n klein hutje op..... >:)

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Dat vind ik ook jammer, voelt als een 65" 4K 3D tv kopen en dvd via scartkabel kijken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Hoe gek het ook klinkt wordt een grote tuin tegenwoordig vaak als negatief ervaren, "al dat onderhoud..". Ik heb persoonlijk ook minder problemen met een groot huis op een relatief kleine kavel dan een (middel)grote tuin helemaal volplempen met tegels of zelfs erger kunstgras. :F Maar eigenlijk is het beide niet wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
artbij schreef op donderdag 13 oktober 2016 @ 20:24:
[...]

Raar vind ik dat, mensen kopen 1000m2 en dan zetten ze er zo'n klein hutje op..... >:)
Mag jij raar vinden :) ik krijg er een gevoel van vrijheid van, lekker in de (je eigen) natuur zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
Pff maar 1000? Hier 10.400M2 :P Moet nog kijken hoe groot de tuin wordt maar met m'n zitmaaier onderhoud ik de huidige 1500M2 net zo snel als m'n postzegeltuin van een paar jaar geleden en zittend ipv. staand.
Pagina: 1 ... 52 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic