Hoe is die 4 meter opgebouwd dan? 60 cm aanrechtblad, 100 cm kook/spoeleiland(denk ik). Dan zou je 240 cm loop ruimte hebben?artbij schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 14:35:
[...]
Uit gaan van iedeale afmeting is de afstand van je linkermuur naar einde kookeiland 4 meter.
De totale breedte Is 5.8m, 60 cm aanrecht, 90 cm loopruimte, 1.2m kookeiland en dan 3m ruimte voor de eettafel. Vraag me wel af of dat voldoende Is.
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik heb het e.e.a. voor je uitgewerkt (op schaal met maatvoering) en het resultaat vind je hier.Qosmic schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:42:
Heb nog wat schetsjes gemaakt en ben nu hier op uit gekomen.
Meer in balans als je het mij vraagt.. Suggesties, opmerkingen of andere zaken... Shoot.. Ik hoor ze graag:)
[afbeelding]
Conclusie: Je schets in nogal uit verhouding
Mijn tip: ga op schaal schetsen op ruitjespapier ( schaal 1:50 oid) en kijk wat eruit komt. Voor je trap neem je heel weinig ruimte, kijk hier voor wat de trappen echt aan ruimte in nemen als je ze bouwt volgens het Bouwbesluit (als particulier kun je hier wel enigszins vanaf wijken maar mijn advies is om dat vooral niet (teveel) te doen.
Succes!
Edit: Binnenruimte van een toilet is minimaal 0,9 x 1,05 exclusief inbouwreservoir (ervan uitgaande dat je daarvoor kiest)
[ Voor 5% gewijzigd door Tieske88 op 05-12-2015 16:13 ]
Tafel is gemiddeld 1 meter breed, heb je nog 1 meter aan elke kant voor stoelen en om te lopen. Is voldoende hoor. Je kunt ook nog je tafel aan 1 kant tegen de muur zetten met een bankje ofzo als je het te klein zou vinden.Qosmic schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 15:49:
De totale breedte Is 5.8m, 60 cm aanrecht, 90 cm loopruimte, 1.2m kookeiland en dan 3m ruimte voor de eettafel. Vraag me wel af of dat voldoende Is.
@ tieske! Heel erg bedankt.
ik ga er ff naar kijken. Dit Was meer een indeling van mezelf die ik ook aan de architect voor leg. Ik denk dat deze meer in verhouding Is. Toilet zal idd met inbouw reservoir zijn.
Onze tafel Is 110 cm breed en aan beide kanten 100cm lijkt me zat om langs te lopen of stoelen te schuiven.
Onze tafel Is 110 cm breed en aan beide kanten 100cm lijkt me zat om langs te lopen of stoelen te schuiven.
Dat is echt krap. Waarom een kookeiland in die ruimte?Qosmic schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 19:03:
@ tieske! Heel erg bedankt.ik ga er ff naar kijken. Dit Was meer een indeling van mezelf die ik ook aan de architect voor leg. Ik denk dat deze meer in verhouding Is. Toilet zal idd met inbouw reservoir zijn.
Je rekent, 60 aanrecht dan 120 loopruimte dan tusen de 90 en 120 aan kookeiland. Reken maar uit wat je dan overhoudt....
Als je een kookeiland wilt doe je dat omdat je aan 2 kanten wilt kunnen werken, als je daar op een meter een tafel hebt staan kan dat al bijna niet. Laat staan dat je de kasten die onder je kookeiland zitten open kunt doen.
Zet het hier wel negatief, maar ik zou eens naar een GOEDE keukenzaak gaan, die siematic of bulthaub verkoopt bijvoorbeeld. Die kunnen je heel veel goede tips geven.
Met gestrekt been.
Wij waren inderdaad voornemens om naar een goede keukenzaak te gaan. Deze zal ons ongetwijfeld nog wat goede tips kunnen geven.
Wij zijn niet van plan om beide kanten van het kookeiland te voorzien van kasten. We willen de andere kant gebruiken als bar of wellicht de helft hiervan. We moeten dan inderdaad wel rekening houden met het kunnen openen van kasten.
Een bank is inderdaad ook nog een goed idee. Zie je erg veel tegenwoordig alhoewel stoelen mijn voorkeur hebben.
Loopruimte tussen aanrecht en kookeiland wordt 90 cm. Is dat voldoende loopruimte of adviseren jullie eerder een meter? Ik lees overigens dat 80 cm ook wel eens geplaatst wordt maar dat lijkt mij aan de kleine kant. Hoe denken jullie hierover?
Wij zijn niet van plan om beide kanten van het kookeiland te voorzien van kasten. We willen de andere kant gebruiken als bar of wellicht de helft hiervan. We moeten dan inderdaad wel rekening houden met het kunnen openen van kasten.
Een bank is inderdaad ook nog een goed idee. Zie je erg veel tegenwoordig alhoewel stoelen mijn voorkeur hebben.
Loopruimte tussen aanrecht en kookeiland wordt 90 cm. Is dat voldoende loopruimte of adviseren jullie eerder een meter? Ik lees overigens dat 80 cm ook wel eens geplaatst wordt maar dat lijkt mij aan de kleine kant. Hoe denken jullie hierover?
Ik vind een meter persoonlijk wel het minimum. Als je vaatwasser of ander kastje of lade volledig opengaat heb je al zo'n 60 cm te pakken. Je wil niet op 20 cm lopen. Daarnaast hangt het af van je gezinssituatie: Kook je altijd alleen? Of heb je veel eters en koks thuis? Hoe zit het met vrienden over de vloer en zo? Als dit eens per jaar is, is het geen issue natuurlijk.
Wij zijn ook eerst naar de keukenboer gegaan alvorens een definitieve klap op de indeling te geven. Geldt trouwens voor meer ruimtes, zoals douche en technische ruimte. Wij hebben eerst deze zaken ingericht, en daar een huis omheen gebouwd om het zo maar te zeggen.
Wij zijn ook eerst naar de keukenboer gegaan alvorens een definitieve klap op de indeling te geven. Geldt trouwens voor meer ruimtes, zoals douche en technische ruimte. Wij hebben eerst deze zaken ingericht, en daar een huis omheen gebouwd om het zo maar te zeggen.
Ik vind dat er heel goede tips gegeven worden. Bedenkt goed dat de oppervlakte van de woning niet overeenkomt met de villa's die je in boekjes ziet, en kies dus juist voor opties die ruimte geven. Een eiland in de keuken doet dat niet. Dat is fantastisch als je een grote keuken hebt, maar in veel gevallen propperig.
Verder inderdaad altijd schetsen op schaal. Overigens zou he architect dat beter moeten kunnen dan jijzelf, zo niet, andere architect?
Verder inderdaad altijd schetsen op schaal. Overigens zou he architect dat beter moeten kunnen dan jijzelf, zo niet, andere architect?
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Zeker als je de andere kant van je kookeiland als bar gaat gebruiken is een meter veel te krap.Qosmic schreef op zaterdag 05 december 2015 @ 23:31:
Wij waren inderdaad voornemens om naar een goede keukenzaak te gaan. Deze zal ons ongetwijfeld nog wat goede tips kunnen geven.
Dit is mijn keuken:

Links en linksboven is glas, rechts muur met deur. Bij ons past het allemaal net. Tekening is nog lang niet definitief, maar je krijgt wel een idee van de maatvoerig.
[ Voor 3% gewijzigd door Artbij op 06-12-2015 13:52 ]
Met gestrekt been.
Dat hebben we inderdaad geprobeerd. Maar aangezien dit een serie kavels is, en de eerste kavels zo'n 6jr geleden te koop kwamen zijn ze niet echt te verwurmen. Ze willen alle mensen gelijk behandelen. Als voorbeeld, de boete van 7% voor het niet afnemen van de grond is totaal niet marktconform, daar zijn ze het mee eens maar ze willen het niet aanpassen omdat anderen dat ook hebben betaald.ollie1965 schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 08:44:
[...]
Een gemeente die momenteel niet wil meedenken met de klant verliest geld. Kan me niet voorstellen als je een tegenvoorstel doet dat ze niet mee gaan. Hoor regelmatig van de geo mannen dat kavels worden aangepast naar de wensen van de klant.
De procedure is hier dat je een VO maakt (=eerste schets en idee qua gevelafwerking), dat laat goedkeuren door de gemeente en dan binnen 30dg de grond afneemt. Vervolgens komt DO (definitief + welstandstoets), uitwerkingsplan en dan pas de omgevingsvergunning.artbij schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 10:52:
[...]
Wij hebben hetzelfde gehad. De enige die ons een hypotheek wilde verstrekken apart voor de grond was de Rabo.
Welk voorlopig ontwerp bedoel je? En waarom kun je niet tekening laten maken + vergunning aanvragen en dan pas de hypotheek rond maken?
We kunnen dus niet later de hypotheek rond maken omdat we de grond al moeten aankopen in een eerder stadium. De enige manier om het aankopen van de grond uit te stellen is om vanaf het goedkeuren VO totaan def. omgevingsvergunning die 7% boete te betalen.
Dan is een Rabo hypotheek voor de grond afsluiten een stuk goedkoper, hoe krom het ook is.
@ Qosmic, wat voor soort schetsen krijg je van de architect? Want met een niet op schaal schetsje is het moeilijk plannen. Wij hebben trouwens veel gebruik gemaakt van Floorplanner. Het kan gratis, maar als je een tientje betaald kan je printen in schaal. We vonden het zelf heel handig om alternatieven te schetsen en de verschillende mogelijkheden door te nemen.
De bouwmethode kan nogal schelen in de muurdikte trouwens, als je echt heel krap zit kan dat nogal waardevolle cm's opleveren. Heb je het daar al met de architect/bouwer over gehad?
De bouwmethode kan nogal schelen in de muurdikte trouwens, als je echt heel krap zit kan dat nogal waardevolle cm's opleveren. Heb je het daar al met de architect/bouwer over gehad?
@artbuj.
120cm tussen keuken en eiland wordt vaak aanbevolen, maar is om te werken wel te veel. Je moet telkens een extra stap zetten als je aan het koken bent. Koelkast, kraan en forrnuis vormen een driehoek. Is die driehoek vrij 'moeilijk' dan is de keuken in de regel ook niet zo praktisch. Ik zou ook altijd links en rechts aflegruimte plannen van minimaal 30-40cm bij kookplaat en wasbak. Anders steken panstelen over de zijkant heen en bij afspoelen heb je eerder een natte vloer. Bij handwas kan je ook niet werken met een vuile en schone kant bij de gootsteen in een hoekje.
120cm tussen keuken en eiland wordt vaak aanbevolen, maar is om te werken wel te veel. Je moet telkens een extra stap zetten als je aan het koken bent. Koelkast, kraan en forrnuis vormen een driehoek. Is die driehoek vrij 'moeilijk' dan is de keuken in de regel ook niet zo praktisch. Ik zou ook altijd links en rechts aflegruimte plannen van minimaal 30-40cm bij kookplaat en wasbak. Anders steken panstelen over de zijkant heen en bij afspoelen heb je eerder een natte vloer. Bij handwas kan je ook niet werken met een vuile en schone kant bij de gootsteen in een hoekje.
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Van die 120 moet ik even kijken inderdaad. 30-40 cm naast spoelbak kan niet, hij pas boven een kastje, dus je kunt hem niet een klein stukje opschuiven. Dit is voor ons puur eentekening voor de maten. Praktische indeling wordt nog aan gewerkt.Señor Sjon schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:44:
@artbuj.
Met gestrekt been.
Je maakt niet alleen een VO, maar je maakt je volledig ontwerp voordat je een VO voorlegt aan de gemeente als dat goedgekeurd is vraag je meteen de vergunning aan, dat mag 6 weken duren. Dus je overlap vanaf het moment dat je de grond afneemt totdat je de omgevingsvergunning hebt is niet echt lang. Max een maand....WNT schreef op zondag 06 december 2015 @ 15:28:
[...]
De procedure is hier dat je een VO maakt (=eerste schets en idee qua gevelafwerking), dat laat goedkeuren door de gemeente en dan binnen 30dg de grond afneemt. Vervolgens komt DO (definitief + welstandstoets), uitwerkingsplan en dan pas de omgevingsvergunning.
We kunnen dus niet later de hypotheek rond maken omdat we de grond al moeten aankopen in een eerder stadium. De enige manier om het aankopen van de grond uit te stellen is om vanaf het goedkeuren VO totaan def. omgevingsvergunning die 7% boete te betalen.
Dan is een Rabo hypotheek voor de grond afsluiten een stuk goedkoper, hoe krom het ook is.
Zou overigens goed kijken of je wel van je hypo afkunt zonder kosten....
Met gestrekt been.
Bedankt voor het meedenken. We maken inderdaad zelf al het volledige ontwerp voordat we het VO indienen bij de gemeente. Bij onze gemeente moet je echter wel eerst ook nog een DO indienen en daarna moet een uitwerkingsplan worden gemaakt. Dat laatste duurt maximaal 18 weken (bij de andere huizen was dit vaak 14 weken). Een deel van de omgevingsvergunningprocedure kan parallel lopen met die van het uitwerkingsplan, maar al met al heb je het over minimaal 20 weken.artbij schreef op zondag 06 december 2015 @ 16:44:
[...]
Je maakt niet alleen een VO, maar je maakt je volledig ontwerp voordat je een VO voorlegt aan de gemeente als dat goedgekeurd is vraag je meteen de vergunning aan, dat mag 6 weken duren. Dus je overlap vanaf het moment dat je de grond afneemt totdat je de omgevingsvergunning hebt is niet echt lang. Max een maand....
Zou overigens goed kijken of je wel van je hypo afkunt zonder kosten....
We sluiten een hypotheek af met een 1jr vast rente. Maar we maken inderdaad extra kosten omdat je wel twee keer afsluitkosten en notariskosten betaald.
Nou blijkbaar hebben ze het begrepen de hypotheek is definitief!rewind. schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:40:
Nu komt de hypotheekverstrekker met het verhaal dat niet duidelijk is dat er woonbestemming op zit omdat dit niet zo geregistreerd staat bij het kadaster (Terrein (grasland)). De woonbestemming is echter toegekend rond 1996 en overal bekend. Nu weet ik niet of de aanduiding van het kadaster komt doordat het 1 perceel is met meerdere bestemmingen of dat het gewoon nooit is doorgegeven aan het kadaster.
Heb de hypotheekverstrekker nu verwezen naar de vergunning waarin de gemeente de bestemming aangeeft en naar de plankaart van het bestemmingsplan waarop het woondeel duidelijk staan aangegeven. Mocht dat niet voldoende zijn, wie moet dan de wijziging indienen bij het kadaster? En hoe gaat zoiets in z'n werk?

Ik wil drainage aanleggen rond het huis. Maar de fundering ligt lager dan het riool, dus ik zal met een dompelpomp moeten werken. Maar voordat ik daar aan begin wil ik eerst weten wat zoiets kost. Dus onderhoud, jaarlijkse stroom, de pomp zelf. Iemand ervaring daarmee?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Heb je last van natte grond? Meestal heeft de gemeente in nieuwbouwwijken een aparte drainagestreng en gaat dit op het hemelwaterriool.
Natte grond ja, en daardoor ook een natte kruipruimte. Het is overigens geen nieuwbouwwijk, gewoon iemands achtertuin waar wij in gebouwd hebben (wel na bestemming aanpassing). We hebben wel een apart regenwaterriool, maar als de informatie correct is zit deze op 70cm onder het maaiveld. Mijn fundering zit op 90cm onder het maaiveld. Ik had zelf gedacht om dan de drainagebuis op ca 50-60cm te leggen (en fixeren op een of andere manier) met afschot naar het riool, maar de aannemer wil een dompelpomp plaatsen zodat de drainage op de fundering ligt.
[ Voor 6% gewijzigd door zonoskar op 10-12-2015 12:12 ]
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Dat klinkt nu wel leuk zo`n dompelpomp, maar over een periode van 20 jaar gerekend heeft zo`n ding toch een aardig energieverbruik hoor.....
Dompelpomp heeft veel te veel capaciteit, kijk eens bij naar een pompje van een sani bruneur
Als je je spoelbak en je vaatwasser van plek wisselt kan dat volgens mij prima.artbij schreef op zondag 06 december 2015 @ 16:40:
[...]
Van die 120 moet ik even kijken inderdaad. 30-40 cm naast spoelbak kan niet, hij pas boven een kastje, dus je kunt hem niet een klein stukje opschuiven. Dit is voor ons puur eentekening voor de maten. Praktische indeling wordt nog aan gewerkt.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Wat is het peil van je kruipruimte dan? Fundering ligt vaak dieper. Maar methode met een pomp lijkt me echt niks.
Overigens begint het waterdichte gedeelte bij de begane grondvloer, niet in de kruipruimte.
Overigens begint het waterdichte gedeelte bij de begane grondvloer, niet in de kruipruimte.
Heb dat zelf ook.
Maar werkt in combinatie met een put.
Water loopt dus vanuit drainage buis naar een put, zeg maar een opvangbak van 100 liter ofzo.
Ik heb in mijn geval een regenton ingegraven
Hierin hangt een vlotterpomp. Deze slaat even aan als de put bijna vol is, pompt het water naar het riool en gaat na ongeveer een minuut weer uit.
In mijn geval gaat het slechts een enkele kilowatts per uur wat het verbruik (in de winter) is.
Maar werkt in combinatie met een put.
Water loopt dus vanuit drainage buis naar een put, zeg maar een opvangbak van 100 liter ofzo.
Ik heb in mijn geval een regenton ingegraven
Hierin hangt een vlotterpomp. Deze slaat even aan als de put bijna vol is, pompt het water naar het riool en gaat na ongeveer een minuut weer uit.
In mijn geval gaat het slechts een enkele kilowatts per uur wat het verbruik (in de winter) is.
Bovenkant fundering is 90cm onder peil. Dat is meteen ook het peil van de kruipruimte.Señor Sjon schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:25:
Wat is het peil van je kruipruimte dan? Fundering ligt vaak dieper. Maar methode met een pomp lijkt me echt niks.
Het is ook niet de oplossing die ik het liefst wil, ik vraag me af hoe lang zo'n pompje meegaat. Ik heb inmiddels een offerte binnen voor het aanleggen. 1600 euro incl pomp en buffervat. Dan moet ik wel zelf nog zorgen dat er elektra buiten ligt.
Dat weet ik, maar ze hebben bij ons een lekke kelder gemaakt en men wil dat zo oplossen.Señor Sjon schreef op donderdag 10 december 2015 @ 21:25:
[ Voor 25% gewijzigd door zonoskar op 10-12-2015 22:50 ]
Door je op te zadelen met extra kosten? Maar dat keldertje hebben we eerder bediscussieerd.
Maar het is toch alleen regenwater?Señor Sjon schreef op donderdag 24 september 2015 @ 09:46:
Ik zie schuim en lijmblokken... dat is nooit waterdicht. Het is ook niet echt een kelder imo. Voor hetzelfde geld wilde je een vloerkluis (ja, die bestaan)..
zonoskar schreef op woensdag 23 september 2015 @ 22:21:
Ik woon +32,5m NAP op zandgrond. Grondwater is op ca 2.5m onder het maaiveld. Ik zit er inderdaad sterk over te denken om de vloer gewoon weer terug te storten.
Ja, het is "alleen" regenwater. Dus vorige week stond er weer een paar mm water in. Ik geloof niet dat dit opgelost is als er bestrating aangelegd is, dus vandaar drainage.Señor Sjon schreef op vrijdag 11 december 2015 @ 08:39:
Maar het is toch alleen regenwater?
En EPDM o.i.d. als 'schort' om het gebouw? Zoiets zou er eigenlijk al moeten zitten, maar goed, wellicht is dat alleen bij paalfunderingen. Kan je niet de binnenkant van dat hokje bekleden? Als een soort omgekeerde vijver?
Ten eerste: een heel vet huis!rewind. schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:54:
Nu alles rond is kan er in maart begonnen worden aan de bouw van het huis! De schuur gaan we later bouwen, eerst een tijdelijke schuur. Perceel loopt naar achter nog zo'n 150m door. Kleur van de 3D is donkerder dan de werkelijkheid.
Is er ook al met een aannemer naar het huis gekeken? Als ik namelijk naar zo'n mooi uitgewerkte tekening kijk vallen me wel een aantal zaken op (aangezien het mn vak is
Een kleine opsomming die ik zo snel zie:
Doorgaans moet het metselwerk afgesteund worden op het binnenblad, nu er zo'n brede spouw zit, is het dan nog te maken?
De standleiding van boven lijkt door de isolatie heen te gaan, dit geeft zeker weten een koudebrug en is ook niet aan te raden i.v.m. onderhoud, je kunt er nu niet meer bij zonder de boel te slopen.
De breedte van de overloop is eigenlijk te smal ivm de deuren. Hij is nu 2084 mm, daar gaat 100 mm vanaf voor de tussenmuur dus hou je 1984 voor 2 deuren van over. Gedeeld door 2 is 992, daar 2 x kozijndikte van 67 vanaf hou je 858 mm over. Het Bouwbesluit geeft aan dat dit minimaal 850 moet zijn alleen hou je dat uiteindelijk niet over omdat je de deur niet helemaal open kunt doen vanwege de wand die er meteen naast staat. Nu bedenk ik me wel ineens dat je als particuliere opdrachtgever niet meer aan die eis hoeft te voldoen, echter is dat wel prettig bij het verhuizen van meubels
Het zijn kleine puntjes, maar wellicht wel puntjes die even bekeken moeten worden.
Succes ermee!
Dank voor het compliment! Constructeur en aannemer hebben er al naar gekeken, installateur ook maar er komt nog een goede installatie tekening. Uit gesprek met installateur kwam al naar voren dat er naast de meterkast een DWTW komt zodat ze er altijd bij kunnen (uiteraard in apart deel).Tieske88 schreef op zondag 13 december 2015 @ 14:54:
[...]
Ten eerste: een heel vet huis!
Is er ook al met een aannemer naar het huis gekeken? Als ik namelijk naar zo'n mooi uitgewerkte tekening kijk vallen me wel een aantal zaken op (aangezien het mn vak is)
Een kleine opsomming die ik zo snel zie:
Doorgaans moet het metselwerk afgesteund worden op het binnenblad, nu er zo'n brede spouw zit, is het dan nog te maken?
De standleiding van boven lijkt door de isolatie heen te gaan, dit geeft zeker weten een koudebrug en is ook niet aan te raden i.v.m. onderhoud, je kunt er nu niet meer bij zonder de boel te slopen.
De breedte van de overloop is eigenlijk te smal ivm de deuren. Hij is nu 2084 mm, daar gaat 100 mm vanaf voor de tussenmuur dus hou je 1984 voor 2 deuren van over. Gedeeld door 2 is 992, daar 2 x kozijndikte van 67 vanaf hou je 858 mm over. Het Bouwbesluit geeft aan dat dit minimaal 850 moet zijn alleen hou je dat uiteindelijk niet over omdat je de deur niet helemaal open kunt doen vanwege de wand die er meteen naast staat. Nu bedenk ik me wel ineens dat je als particuliere opdrachtgever niet meer aan die eis hoeft te voldoen, echter is dat wel prettig bij het verhuizen van meubels
Het zijn kleine puntjes, maar wellicht wel puntjes die even bekeken moeten worden.
Succes ermee!
Wat betreft metselwerk heb ik eigenlijk geen idee hoe dat vast zit, er zijn zeer gedetaileerde doorsnede tekeningen maar voor mij is dat niet heel duidelijk
Kozijndikte boven heb ik even nagemeten, die wordt 5cm, totale breedte incl. kozijn wordt 984mm. Deur is dan ongeveer 884mm maar ik kan er paar mm naast zitten ivm. meten in acrobat.
\rewind. schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:54:
Nu alles rond is kan er in maart begonnen worden aan de bouw van het huis! De schuur gaan we later bouwen, eerst een tijdelijke schuur. Perceel loopt naar achter nog zo'n 150m door. Kleur van de 3D is donkerder dan de werkelijkheid.
Huis def [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Succes met bouwen! Commentaar houd ik voor me, de tekening isnu toch al definitief
Met gestrekt been.
Dan zou ik kijken of de standleiding naast de DWTW kan komen te staanrewind. schreef op zondag 13 december 2015 @ 15:20:
[...]
Dank voor het compliment! Constructeur en aannemer hebben er al naar gekeken, installateur ook maar er komt nog een goede installatie tekening. Uit gesprek met installateur kwam al naar voren dat er naast de meterkast een DWTW komt zodat ze er altijd bij kunnen (uiteraard in apart deel).
Wat betreft metselwerk heb ik eigenlijk geen idee hoe dat vast zit, er zijn zeer gedetaileerde doorsnede tekeningen maar voor mij is dat niet heel duidelijk![]()
Kozijndikte boven heb ik even nagemeten, die wordt 5cm, totale breedte incl. kozijn wordt 984mm. Deur is dan ongeveer 884mm maar ik kan er paar mm naast zitten ivm. meten in acrobat.
Deurmaten gaan altijd in stappen van 50 mm (830, 880, 930 enz.) en de vrije doorgang die je dan overhoud zijn dan 30 mm smaller (800, 850, 900), in jouw geval dus 850 mm. Echter doordat je deur net niet haaks open kan (vanwege dat de klink tegen de muur aankomt) hou je waarschijnlijk 820 a 830 mm vrije doorgang over. Zie onderstaand plaatje voor wat ik bedoel (probeer je voor te stellen dat de deur 90 graden draait om het centrum van het scharnier).

Wat me verder nu ook nog opvalt is dat je doorvalveiligheid niet voldoet. M.a.w. je kunt door de kozijnopeningen op de verdieping zo naar buiten vallen. Hier zal dus een afscheiding voor moeten komen (hekje of glasplaat). Zie afdeling 2.3 van het Bouwbesluit hiervoor (voor een woning gebouwd in particulier opdrachtgeverschap mag je voor deze afdeling uitgaan van de eisen aan bestaande bouw). Heb je hier al vergunning van verkregen van de gemeente?
kozijnen worden draaikiep maar het draaideel werkt alleen met sleutel (handig voor schoonmaken), aan de achterkomt komt later een balkon / terrasoverkapping. Vergunning is binnen iig
[ Voor 7% gewijzigd door rewind. op 13-12-2015 16:27 ]
Wellicht niet helemaal het juiste topic, maar ik start binnenkort met het verbouwen van mijn huis. Pand moet grondig gerenoveerd worden. Sommige zaken gaan we zelf doen (elektra) en sommige worden uitbesteed (overig installatiewerk, dak, sanitair e.d.)
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar goede, goedkope online shops voor het bestellen van elektra en data bekabeling en ander installatie materiaal. Omdat ik eigenlijk niet alle bestellingen wil voorschieten ben ik op zoek naar websites die op factuur leveren, of een factuur vooraf sturen. Wie heeft goede ervaringen of tips?
Ik ben nu eigenlijk op zoek naar goede, goedkope online shops voor het bestellen van elektra en data bekabeling en ander installatie materiaal. Omdat ik eigenlijk niet alle bestellingen wil voorschieten ben ik op zoek naar websites die op factuur leveren, of een factuur vooraf sturen. Wie heeft goede ervaringen of tips?
dat het alleen met sleutel open kan betekent nog steeds dat ze openkunnenrewind. schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:27:
kozijnen worden draaikiep maar het draaideel werkt alleen met sleutel (handig voor schoonmaken), aan de achterkomt komt later een balkon / terrasoverkapping. Vergunning is binnen iig
Dat is niet helemaal waar. Wat op vergunning staat gaat voor algemene regelgeving. Dit kan je vinden in de Woningwet: http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_02-11-2015.Tieske88 schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:42:
[...]
dat het alleen met sleutel open kan betekent nog steeds dat ze openkunnenDat de gemeente dit niet gezien heeft is een stomme fout van ze, maar jij als opdrachgever bent nog steeds verantwoordelijk dat er volgens het Bouwbesluit gebouwd wordt. Je hoeft er niets mee te doen, maar hou er rekening mee dat de gemeente er in de toekomst nog op kan handhaven...
Het gebrek aan doorvalbeveiliging staat nadrukkelijk op de vergunningstekeningen dus dat is helaas pindakaas voor de gemeente.
Prima.
Is een slot niet voldoende? Lees hier en daar dat het vaker toegepast word met een slot, achterzijde is over paar jaar niet meer van toepassing ivm. Dakterras. Voorzijde is puur voor schoonmaken.
Niet dat het uitmaakt voor je aangezien je de vergunning al hebt (tenzij de gemeente er iets aan gaat doen voordat de vergunning onherroepelijk is) maar nee dat is niet voldoende. Het is en blijft een gevelopening. Sterker nog, ook al zou het een vast raam zijn, dan nog moet er een doorvalbeveiliging zitten. Dit kan bij een vast raam ook veiligheidsglas zijn trouwens.rewind. schreef op zondag 13 december 2015 @ 18:32:
Is een slot niet voldoende? Lees hier en daar dat het vaker toegepast word met een slot, achterzijde is over paar jaar niet meer van toepassing ivm. Dakterras. Voorzijde is puur voor schoonmaken.
Prima.
Mooi robuust huis met veel symmetrie. Daar hou ik wel van.
Alleen jammer van de dakgoot. Die is weliswaar nu onderhoudsarm maar als de goot gaat lekken ben je de sjaak.
Alleen jammer van de dakgoot. Die is weliswaar nu onderhoudsarm maar als de goot gaat lekken ben je de sjaak.
Waarschijnlijk zie ik iets over het hoofd maar hoe kom je nou op zolder bij het berghok en de technische ruimte?
Op de tekening lijkt het alsof je aan beide kanten een soort voorzoldertje hebt met een doorgang zonder deur die op de vide uitkomt, met een afstapje van een 2,5 meter?
www.wigle.net
Er komt een verplaatsbare vaste trap, soort bibliotheek/vlizotrap
Dat is wel apart. Kan je niet beter het helemaal dichtzetten met een vlizotrap? Die vide lijkt me nu verloren (opberg)ruimte.rewind. schreef op zondag 13 december 2015 @ 22:24:
Er komt een verplaatsbare vaste trap, soort bibliotheek/vlizotrap
Prima.
Heel veel succes! Een boel dingen in het ontwerp vind ik heel charmant :-)
Het aanzicht met al die ramen moet ik even aan wennen.
Het aanzicht met al die ramen moet ik even aan wennen.
Ziet er goed uit Rewind, inderdaad mooie symmetrie. Ik ben eigenlijk wel benieuwd of de muurdikte een bewuste keus is of dat het niet dunner kon vanwege de bouwmethode.
Wij gaan wsl staalframebouw gebruiken en zitten nu op een dikte van 32,4cm. Dat geeft binnen net de ruimte extra die we nodig hadden aangezien we vastzaten een een breedte van 10,5m.
Wij gaan wsl staalframebouw gebruiken en zitten nu op een dikte van 32,4cm. Dat geeft binnen net de ruimte extra die we nodig hadden aangezien we vastzaten een een breedte van 10,5m.
Gaaf huis, kost zoiets nou? ex kavel.rewind. schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:54:
Huis def [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding] [afbeelding]
Vide is bewust open zodat het van de hal beneden tot de nok helemaal open is, puur visueel extra bergruimte hebben we niet nodig, we zijn en blijven met z'n 3en.
De dikte van de muren is al minder dan de eerste schetsen (iets met lengte van de steen die kleiner is geworden en je zo mooi uitkomt met de steenmaat) de negges zijn bedacht door de architect omdat het anders te standaard blok word.
Kosten.. zoals je in de de 3D ziet zou er eerst een hele bak natuursteen inkomen, komt nu een rollaag. Dat hebben we geschrapt om het betaalbaar te houden.
incl. installatiewerk kost de bouw ongeveer 315.000,-. Sommige kamers blijven casco maar verder sleutelklaar. Moet ik wel bij vermelden dat er heel wat kuub grond op moet en de aanleg (puinpad) van de oprit (ook verhoogd, 50 meter) erbij in zit.
De dikte van de muren is al minder dan de eerste schetsen (iets met lengte van de steen die kleiner is geworden en je zo mooi uitkomt met de steenmaat) de negges zijn bedacht door de architect omdat het anders te standaard blok word.
Kosten.. zoals je in de de 3D ziet zou er eerst een hele bak natuursteen inkomen, komt nu een rollaag. Dat hebben we geschrapt om het betaalbaar te houden.
incl. installatiewerk kost de bouw ongeveer 315.000,-. Sommige kamers blijven casco maar verder sleutelklaar. Moet ik wel bij vermelden dat er heel wat kuub grond op moet en de aanleg (puinpad) van de oprit (ook verhoogd, 50 meter) erbij in zit.
[ Voor 9% gewijzigd door rewind. op 14-12-2015 11:19 ]
Hoeveel m3 inhoud heeft het huis 
Wij zijn ook nog steeds bezig met het kopen van grond
Afgelopen dinsdag een gesprek met de gemeente gehad m.b.t. het verkrijgen van een bouwvergunning.
Los van een aantal op te lossen zaken is de nokrichting het grootste probleem op dit moment
Morgen een afspraak bij de gemeente met welstand om te bespreken hoe hun er tegenaan kijken.
Hier een aantal "concept plaatjes" van wat wij graag willen bouwen.
ZIchtkant vanaf de weg:

Het kan zijn dat we de garage nog willen spiegelen om het huis wat meer in het midden van het perceel te krijgen.
Het gebouw moet binnen het bouwblok gebouwd worden, maar de garage zou er naast mogen vallen:
Afgelopen dinsdag een gesprek met de gemeente gehad m.b.t. het verkrijgen van een bouwvergunning.
Los van een aantal op te lossen zaken is de nokrichting het grootste probleem op dit moment
Morgen een afspraak bij de gemeente met welstand om te bespreken hoe hun er tegenaan kijken.
ZIchtkant vanaf de weg:

Het kan zijn dat we de garage nog willen spiegelen om het huis wat meer in het midden van het perceel te krijgen.
Het gebouw moet binnen het bouwblok gebouwd worden, maar de garage zou er naast mogen vallen:

Ze willen de nok haaks op de weg hebben? Vermoeiende lui.
Heb je ook een plaatje van de 1e verdieping? Ik zou je toilet en je garderobe omwisselen? Dan heb je bij de voordeur mooi ruimte om je jassen op te hangen en zit ie qua leidingwerk naast de bijkeuken.
Heb je ook een plaatje van de 1e verdieping? Ik zou je toilet en je garderobe omwisselen? Dan heb je bij de voordeur mooi ruimte om je jassen op te hangen en zit ie qua leidingwerk naast de bijkeuken.
De hele indeling gaat zowiezo op de schop, klopt nu niet meer.
Dit huis is bedacht voor een perceel welke 90 graden gedraaid stond.
Toen was de linkerkant (waar nu de keuken getekend staat) de zuidkant.
Nu is de achterkant de zuidkant, waardoor we de indeling gaan veranderen.
Maar dat zijn details welke ik uit laat werken op het moment dat ik de grond daadwerkelijk gekocht heb.
Het plaatje van de 1e verdieping heb ik ook bij mijn eerste post in geplakt.

Maar deze indeling klopt dus ook nog niet, maar volgt ook later
Maar dat zijn details welke ik uit laat werken op het moment dat ik de grond daadwerkelijk gekocht heb.

Succes met welstand, hier schijnt het te helpen als je het meer als vraag stelt dan dat je gelijk in een tegenpositie komt.
Ziet er verder gaaf uit! Wordt echt groot zo beneden. Hoeveel kamers ga je boven krijgen?
Ziet er verder gaaf uit! Wordt echt groot zo beneden. Hoeveel kamers ga je boven krijgen?
[ Voor 1% gewijzigd door WNT op 14-12-2015 11:57 . Reden: crosspost ]
Waarom zoveel enters in je post?Grolsch schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:56:
De hele indeling gaat zowiezo op de schop, klopt nu niet meer.
[afbeelding]
Bij zo'n huis verwacht ik eigenlijk een tweede badkamer.
En reken je niet rijk. De pannenrij wordt afgesneden op 1.500 mm hoogte. De hoogte voor een verblijfsgebied is 2.600 vrije hoogte, wat de vrije hoogte in een dakkapel zal moeten zijn. Ik denk dat stiekem de verdieping kleiner voelt dan hij is door de lage kap.
Net huis! Gewaagde keuze om de keuken achter de woonkamer te plaatsen en de keuken groter te laten zijn dan de woonkamer: meestal zie ik dat andersom om zo licht en ruimte in de woonkamer te krijgen.Grolsch schreef op maandag 14 december 2015 @ 11:46:
Hoeveel m3 inhoud heeft het huis
ZIchtkant vanaf de weg:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Wat opmerkingen.
Ik zou zelf niet zo snel met zulke kleine verschillen in dakgoothoogte werken, maar het wat uniformer trekken of juist meer uit elkaar laten lopen (en dan de nok weer gelijk laten lopen). Daarmee kun je binnen ook meer doen. Meer een stijlpuntje.
Qua indeling ga ik verder geen opmerkingen maken, maar daar zitten nog wat winstpuntjes in, gerelateerd aan de kavel.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Tnx voor jullie opmerkingen zover, maar deze tekeningen zijn puur en alleen om met de gemeente te overleggen of ik voor "zoiets" bouwvergunning ga krijgen.
We vinden inderdaad keuken belangrijker als woonkamer, maar ik denk dat we uiteindelijk de keuken op de zuidkant willen hebben.
Maar zoals gezegd eerst goedkeur van de gemeente, daarna commercieel afwikkelen (grond kopen) en daarna gaan we definitieve tekeningen maken.
Als de nokrichting nu echt andersom moet, komt het huis er weer anders uit te zien
We vinden inderdaad keuken belangrijker als woonkamer, maar ik denk dat we uiteindelijk de keuken op de zuidkant willen hebben.
Maar zoals gezegd eerst goedkeur van de gemeente, daarna commercieel afwikkelen (grond kopen) en daarna gaan we definitieve tekeningen maken.
Als de nokrichting nu echt andersom moet, komt het huis er weer anders uit te zien
Ik zou nog 2x nadenken over hoeveel kamers je boven wilt. Als je een groot gezin hebt/wil, dan kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar veel kleine kamers is (imho) veel inefficiënter dan een paar grotere kamers. Een werkkamer dubbelt eenvoudig als logeerkamer. Heb je echter 2 kleine kamers dan heb je al snel een rommelhok (logeerkamer) en een krappe werkkamer.Grolsch schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:24:
en daarna gaan we definitieve tekeningen maken.
Ik zou zeker even je meubels intekenen en even een 'proefopstelling' maken van sommige kamers MET daklijn!
Vergeet daarnaast ook niet dat 'noodzakelijke' ruimtes soms ook ruimtes zijn waar je veel tijd besteed. Jouw bijkeuken is 'minimaal', maar daar sta je dus met (schone) dingen als beddengoed te werken. Je hebt ook weinig ruimte om even een 'nette blouse' uit te hangen of te strijken. En als je ook buiten wilt drogen, waar staat die droogmolen? Ik denk op het grasveld aan de achterkant, moet je eens kijken hoe je moet lopen om daar te komen
De vaste trap naar de berging boven de garage vind ik persoonlijk zonde van de ruimte. Die hoek is ~5m2 groot om boven 7m2 te winnen. Stel dat je je bijkeuken over de volledige lengte van de garage zou doen dan kun je ineens van beide kanten het huis in en heb je genoeg werkruimte.
Een trap naar de zolder boven de garage kan eventueel wel een vaste trap zijn, ik heb een trap die niet breder is dan de stellages die langs de muur staan. Meer dan voldoende om de kerstspullen mee naar boven te brengen. Of zorg dat je 'boven' erbij kan. Het is 2m2 om er te komen vanaf de overloop en je wint beneden al veel meer dan dat!
Hmm, dat is blijkbaar iets heel persoonlijks. Ik heb hier maar een vrije hoogte van 2.400, wat zeker eerder gezellig dan ruimtelijk voelt, maar op mijn bovenverdieping, die begint op 1.500 en dan in een hoek van 30 graden oploopt naar 2.400 heb ik van nog niemand gehoord dat het eerder krap voelt. Men vindt de ruimtes in het algemeen erg ruimtelijk. Daar moet ik dan wel bij zeggen dat ik geen kamertjes van 7m2 heb gemaakt, buiten de gastenbadkamer. De andere kamers zijn toch 12m2 of groter.Señor Sjon schreef op maandag 14 december 2015 @ 12:15:
[...]
Waarom zoveel enters in je post?
Bij zo'n huis verwacht ik eigenlijk een tweede badkamer.
En reken je niet rijk. De pannenrij wordt afgesneden op 1.500 mm hoogte. De hoogte voor een verblijfsgebied is 2.600 vrije hoogte, wat de vrije hoogte in een dakkapel zal moeten zijn. Ik denk dat stiekem de verdieping kleiner voelt dan hij is door de lage kap.
Maar die hoogte zie ik daarin niet als probleem, persoonlijk dan.
Op 1,5 beginnen is wat anders dan op nul beginnen. De hoek is met tegen de 60 graden wel wat gunstiger, maar veel schuine kanten kunnen frustrerend werken. Vooral met een schildkap waarbij je effectief maar één stuk rechte muur hebt en daar zit nog een deur in ook.
Ik zou neigen naar het bij de verdieping trekken van de bergzolder. Daar maak je dan je master bedroom van.
Ik zou neigen naar het bij de verdieping trekken van de bergzolder. Daar maak je dan je master bedroom van.
Waar heb je die tekeningen vandaan? Boven is het echt een verschrikkelijke indeling. Allemaal kleine hokjes met ook nog een schuine wand.
Beneden zie ik links een keuken, maar de bijkeuken helemaal aan de andere kant van de woning (als is het maar 10 meter).
En wat betreft 2de badkamer. Als je in dit oppevlak een werkkamer wilt en boven 4 slaapkamers, dan is 1 badkamer toch wel de max.
Beneden zie ik links een keuken, maar de bijkeuken helemaal aan de andere kant van de woning (als is het maar 10 meter).
En wat betreft 2de badkamer. Als je in dit oppevlak een werkkamer wilt en boven 4 slaapkamers, dan is 1 badkamer toch wel de max.
[ Voor 20% gewijzigd door Artbij op 14-12-2015 15:59 ]
Met gestrekt been.
Ik heb het gevoel dat ik chinees praat af en toe 
DE INDELING IS COMPLEET NIET DEFINITIEF!!!! Het gaat om het concept, buitenkant van het huis en bouwstijl of dat mag.
De tekening heeft de architect gemaakt, en is een eerste principe schets zonder dat er ook maar IETS aan gewijzigd is.
Ik wil ook absoluut niet zoveel kleine kamertjes boven.
We hebben 1 kind, en nummer 2 is onderweg, dus 3 slaapkamers is noodzaak, en in ieder geval een grotere badkamer.
Een 2e badkamer vind ik jammer van de ruimte en is wat ons betreft niet nodig.
Die werkkamer staat zo getekend, maar kan ook heel goed een speelkamer worden
Maar als ik daadwerkelijk de grond gekocht heb, en tekeningen definitief ga maken zal ik jullie op de hoogte houden en de definitieve indeling laten zien.
In dit ontwerp kan ik niet eens binnenshuis van de woning naar de garage, ook een must
DE INDELING IS COMPLEET NIET DEFINITIEF!!!! Het gaat om het concept, buitenkant van het huis en bouwstijl of dat mag.
De tekening heeft de architect gemaakt, en is een eerste principe schets zonder dat er ook maar IETS aan gewijzigd is.
Ik wil ook absoluut niet zoveel kleine kamertjes boven.
We hebben 1 kind, en nummer 2 is onderweg, dus 3 slaapkamers is noodzaak, en in ieder geval een grotere badkamer.
Een 2e badkamer vind ik jammer van de ruimte en is wat ons betreft niet nodig.
Die werkkamer staat zo getekend, maar kan ook heel goed een speelkamer worden
Maar als ik daadwerkelijk de grond gekocht heb, en tekeningen definitief ga maken zal ik jullie op de hoogte houden en de definitieve indeling laten zien.
In dit ontwerp kan ik niet eens binnenshuis van de woning naar de garage, ook een must
[ Voor 26% gewijzigd door Grolsch op 14-12-2015 17:19 ]
Wel fijn dat je na elke zin een enter geeft
.
Ben benieuwd naar het uiteindelijke ontwerp. Boven geeft dat wel een uitdaging denk ik.
Ben benieuwd naar het uiteindelijke ontwerp. Boven geeft dat wel een uitdaging denk ik.
Met gestrekt been.
Die enters tussen de zinnen is automatisme denk ik, leest wat makkelijkerartbij schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:24:
Wel fijn dat je na elke zin een enter geeft.
Morgen eerst in overleg met welstand
Iemand ervaring met click PVC op een ondervloer met vloerverwarming?
Onze woning is namelijk bijna klaar, waarbij ik nog geen verwarmingstoestel (W-W warmtepomp) heb gekozen en dus dus nog geen warmte in de woning heb zitten. De vloer moet zich dan ook nog zetten. Nu wil ik per se PVC, maar gelijmde versies wensen dat de vloer 15 graden of meer is, en dat de vloerverwarming is "ingewerkt", zodat de vloer minimaal gaat rekken en krimpen. Nu dat is bij mij dus lastig zonder pomp. Terwijl ik wel PVC wil leggen, aangezien de keuken in februari komt. (PVC onder de keuken door leggen)
Click PVC heeft geen direct vast contact met de cementdekvloer, dus kan wel koud gelegd worden. Ik heb bij veel verschillende speciaalzaken gevraagd naar de voors en tegens tov. verlijmde versies en allemaal tegenstrijdige meningen. Mijns inziens isoleert click PVC met ondervloer meer, dus nadeliger voor vloerverwarming. Maar dit verschil is minimaal. Beiden zijn waterdicht en click PVC beschadigd nooit de cementdekvloer, voor het geval ik ooit wat anders wil. Daarnaast scheelt het behoorlijk wat handelingen: geen elalinelaag, geen voorstrijk, geen lijm. Daar staat tegenover dat er een ondervloer gelegd moet worden bij click PVC. Kleine moeite. Ook is click PVC makkelijker zelf te leggen.
Vooral de vereiste dat de vloer moet opwarmen en ingewerkt zijn doet mij de keuze richting click PVC maken. Nu nog de vraag, waar te kopen en waar op te letten? Toplaag en garantie is meetbaar, overige zaken moeilijker, zoals invloeden van zonlicht, waar bv M-Flor click erg veel last van had. Die kon namelijk z'n warmte niet kwijt.
Ook het Bauhaus verkoopt alleen maar click, met 25 jaar garantie. Iemand daar al ervaringen? Waar moet je op letten als je het online koopt?
Onze woning is namelijk bijna klaar, waarbij ik nog geen verwarmingstoestel (W-W warmtepomp) heb gekozen en dus dus nog geen warmte in de woning heb zitten. De vloer moet zich dan ook nog zetten. Nu wil ik per se PVC, maar gelijmde versies wensen dat de vloer 15 graden of meer is, en dat de vloerverwarming is "ingewerkt", zodat de vloer minimaal gaat rekken en krimpen. Nu dat is bij mij dus lastig zonder pomp. Terwijl ik wel PVC wil leggen, aangezien de keuken in februari komt. (PVC onder de keuken door leggen)
Click PVC heeft geen direct vast contact met de cementdekvloer, dus kan wel koud gelegd worden. Ik heb bij veel verschillende speciaalzaken gevraagd naar de voors en tegens tov. verlijmde versies en allemaal tegenstrijdige meningen. Mijns inziens isoleert click PVC met ondervloer meer, dus nadeliger voor vloerverwarming. Maar dit verschil is minimaal. Beiden zijn waterdicht en click PVC beschadigd nooit de cementdekvloer, voor het geval ik ooit wat anders wil. Daarnaast scheelt het behoorlijk wat handelingen: geen elalinelaag, geen voorstrijk, geen lijm. Daar staat tegenover dat er een ondervloer gelegd moet worden bij click PVC. Kleine moeite. Ook is click PVC makkelijker zelf te leggen.
Vooral de vereiste dat de vloer moet opwarmen en ingewerkt zijn doet mij de keuze richting click PVC maken. Nu nog de vraag, waar te kopen en waar op te letten? Toplaag en garantie is meetbaar, overige zaken moeilijker, zoals invloeden van zonlicht, waar bv M-Flor click erg veel last van had. Die kon namelijk z'n warmte niet kwijt.
Ook het Bauhaus verkoopt alleen maar click, met 25 jaar garantie. Iemand daar al ervaringen? Waar moet je op letten als je het online koopt?
Je krijgt toch wel een stookprotocol voor de cementdekvloer. Anders geen garantie erop. Ben je ruim 2 weken mee bezig, langer is nog beter. Bij mij gaven ze aan dat daarmee zo'n beetje alle rek en krimp uit de vloer was (in de bouw ook verwarmd en ontvochtigd, voordat de wp en vv aangingen).PolderPloer! schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:15:
Iemand ervaring met click PVC op een ondervloer met vloerverwarming?
Ik heb hier marmoleum verlijmd liggen geen enkel probleem. Verder gietvloer en ook geen probleem.
Verder reken je denk ik rijk met click pvc, ook daar heb je dacht ik een perfekte ondervloer voor nodig. Elk korreltje zie je.
Tuurlijk komt er een stookprotocol, maar zonder warmtepomp is deze moeilijk uit te voeren. Terwijl ik wel verder met de vloer wil ivm plaatsing keuken.jerh schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:59:
[...]
Je krijgt toch wel een stookprotocol voor de cementdekvloer. Anders geen garantie erop. Ben je ruim 2 weken mee bezig, langer is nog beter. Bij mij gaven ze aan dat daarmee zo'n beetje alle rek en krimp uit de vloer was (in de bouw ook verwarmd en ontvochtigd, voordat de wp en vv aangingen).
Ik heb hier marmoleum verlijmd liggen geen enkel probleem. Verder gietvloer en ook geen probleem.
Verder reken je denk ik rijk met click pvc, ook daar heb je dacht ik een perfekte ondervloer voor nodig. Elk korreltje zie je.
Mijn ondervloer is verder perfect, dus ik hoef geen egaline toe te passen bij click. De speciale voor click pvc ondervloer mat zorgt voor eventuele loskomende korrels. Ik heb een Duitse estrich zwevende vloer dus dat zit wel goed
Echt? Het leest erg irritant en andere posts van je hebben dat niet.Grolsch schreef op maandag 14 december 2015 @ 18:26:
[...]
Die enters tussen de zinnen is automatisme denk ik, leest wat makkelijker(ben ook geen 16 meer).
Morgen eerst in overleg met welstand
Als welstand de nokrichting wil draaien, kan je toch de hele woning draaien?
Bij ons ligt PVC verlijmd. Dat hebben ze met garantie ook gedaan zonder dat de vloerverwarming opgestart was, we moesten enkel de ruimtes goed voorverwarmen. Daarvoor hebben we een warmtekanon gehuurd, en een tijdje laten draaien zodat de boel op temperatuur was. Nu was onze vloer ook niet ontzettend koud, dat scheelt natuurlijk wel. Seizoen speelt dan ook een boel mee.
Er zijn toch altijd beeldkwaliteitsplannen etc? Daar staat toch in wat de nokrichting mag zijn?Señor Sjon schreef op maandag 14 december 2015 @ 23:17:
[...]
Echt? Het leest erg irritant en andere posts van je hebben dat niet.
Als welstand de nokrichting wil draaien, kan je toch de hele woning draaien?
Met gestrekt been.
Die zijn er lang niet altijd. Dan geldt gewoon de welstandsnota. Maar welstand blijft ook weer een advies waar de gemeente omheen zou kunnen. Dat is zakelijk dan weer niet aan te raden aangezien de zes keer erop je nooit meer in 1x door de welstand komt.
Ook een beetje welstandsnota heeft gebiedsgerichte criteria waar juist zaken als nokrichting en andere gebiedsspecifieke zaken beschreven worden.
Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Zojuist weer op het gemeentehuis geweest, maar ze gaan er niet mee akkoord. Zowel welstand als het bestemmingsplan passen niet bij deze woning
Er staan meerdere woningen met de nokrichting zoals ik het wil, maar dat was volgens hun dus de reden dat het vanaf nu niet meer mag. Ik ben de discussie maar niet echt aangegaan, ze willen het gewoon niet. Dan kun je ze wel tegen de schenen aan blijven schoppen, maar meestal werkt dat averechts.
Ik denk dat ik de verkopende partij maar eens geld ga bieden o.v.b. van verkrijgen bouwvergunning, dan heb ik altijd nog een slag om de arm als ik er echt niet uit ga komen met de gemeente.
Er staan meerdere woningen met de nokrichting zoals ik het wil, maar dat was volgens hun dus de reden dat het vanaf nu niet meer mag. Ik ben de discussie maar niet echt aangegaan, ze willen het gewoon niet. Dan kun je ze wel tegen de schenen aan blijven schoppen, maar meestal werkt dat averechts.
Ik denk dat ik de verkopende partij maar eens geld ga bieden o.v.b. van verkrijgen bouwvergunning, dan heb ik altijd nog een slag om de arm als ik er echt niet uit ga komen met de gemeente.
Sorry geen verstand van PVC hier. Willen zelf graag Marmoleum. @jerh hoe hebben jullie dat gedaan met het marmoleum? Qua ondergrond bedoel ik dan.jerh schreef op maandag 14 december 2015 @ 20:59:
[...]
Wij zijn even aan het zoeken wat daar het slimste in is, aangezien we wsl geen cementdekvloer krijgen. Daarnaast wel benieuwd of het marmoleum überhaupt bevalt. Heb je het ook boven liggen?
Balen zeg, is het alleen de nokrichting? Of ook verder de stijl/grootte van het huis. Kan je huis draaien? Of kom je dan slecht uit qua zonligging etc?Grolsch schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:02:
Zowel welstand als het bestemmingsplan passen niet bij deze woning
Het huis draaien geeft niet het effect wat ik wil. Ze vinden dit type huis niet passen bij de omgeving. Het moet simpeler. De architect heeft nog voorgesteld om de vide breder te maken met een nok die hoger lag als de rest maar ze vinden dat de nok van het hoofdgebouw dus 90 graden gedraaid moet zijn.
Vervolgens hebben we voorgesteld om het hoofdgebouw met de nok te maken zoals hun willen maar dan met zowel links als rechts "bijgebouwen / vleugels" maar ook dat was niet de bedoeling.
Maar we laten ons niet uit het veld slaan, en gaan gewoon verder
De locatie vinden wij gewoon top, en met 1750m2 grond en een perceelbreedte van 30 meter moet er toch iets moois van te maken zijn
Vervolgens hebben we voorgesteld om het hoofdgebouw met de nok te maken zoals hun willen maar dan met zowel links als rechts "bijgebouwen / vleugels" maar ook dat was niet de bedoeling.
Maar we laten ons niet uit het veld slaan, en gaan gewoon verder
De locatie vinden wij gewoon top, en met 1750m2 grond en een perceelbreedte van 30 meter moet er toch iets moois van te maken zijn
[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 15-12-2015 10:37 ]
Bij ons ligt een cementdekvloer. De vloerenlegger heeft hem eerst in zijn geheel geegaliseerd en daarna het marmoleum verlijmd.WNT schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 10:27:
[...]
Sorry geen verstand van PVC hier. Willen zelf graag Marmoleum. @jerh hoe hebben jullie dat gedaan met het marmoleum? Qua ondergrond bedoel ik dan.
Wij zijn even aan het zoeken wat daar het slimste in is, aangezien we wsl geen cementdekvloer krijgen. Daarnaast wel benieuwd of het marmoleum überhaupt bevalt. Heb je het ook boven liggen?
Wij hebben het boven liggen, op de overloop en in de wc. Bevalt erg goed. Warm aan je voeten, makkelijk schoon te houden.
Ik wil dus nu een bod gaan uitbrengen op de bouwgrond bij de verkopende makelaar en wil dus een aantal "ontbindende voorwaarden" vast laten leggen in de koopakte.
1. OVB Financiering
2. OVB verkrijgen bouwvergunning
3. OVB verkoop eigen woning
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee met houden met het kopen van bouwgrond
1. OVB Financiering
Zijn er nog meer zaken waar ik rekening mee met houden met het kopen van bouwgrond
Ja, dat mensen het bod niet accepteren met zoveel voorbehouden. Dan willen zij de mogelijkheid om met een ander in zee te kunnen gaan bijvoorbeeld, want eigenlijk heb je zoveel voorbehouden dat je niks koopt.
Het stuk grond staat al 6 jaar te koop, dus nee heb ik, ja kan ik krijgen
Wil niet heel vervelend doen maar ik ben het met Sjon eens. Als ik de verkopende partij zou zijn, zou ik er voor bedanken. De verkopende partij heeft 0 invloed op de 3 de punten dus als zij er voor tekenen dan zitten ze wel heel erg met de woning/grond in de mik.Grolsch schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:33:
Ik wil dus nu een bod gaan uitbrengen op de bouwgrond bij de verkopende makelaar en wil dus een aantal "ontbindende voorwaarden" vast laten leggen in de koopakte.
1. OVB Financiering
Succes in ieder geval.
Fair enough.Grolsch schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:41:
[ Voor 12% gewijzigd door tikkietrugjaap op 15-12-2015 11:42 ]
Prima.
Met al die voorbehouden zitten zij zomaar een extra jaar aan jou vast zonder zekerheid.Grolsch schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:41:
Als kopende partij neem ik beslissingen graag in mijn voordeel. Ik zet ze het mes niet op de keel, en ze hoeven toch niet te tekenen
Vragen staat vrij, en water bij de wijn doen kan altijd nog. Bieden ovb van financiering en verkoop eigen woning is in mijn omgeving niet meer als normaal. Verkopende partij kan ook voorwaarden opstellen als ze dat willen 
Als alles mee zit hoeft het niet zo lang te duren, begin januari weer een afspraak met welstand voor het nieuwe concept, er vanuit gaande dat ik na dat gesprek de definitieve bouwaanvraag kan doen kan ik in de tussentijd financiering rond krijgen en mijn eigen woning verkopen. Ook hier zie ik niet zoveel problemen in, huis staat niet onder water, en een redelijk vermogen opgebouwd in onze spaarhypotheek.
Als alles mee zit hoeft het niet zo lang te duren, begin januari weer een afspraak met welstand voor het nieuwe concept, er vanuit gaande dat ik na dat gesprek de definitieve bouwaanvraag kan doen kan ik in de tussentijd financiering rond krijgen en mijn eigen woning verkopen. Ook hier zie ik niet zoveel problemen in, huis staat niet onder water, en een redelijk vermogen opgebouwd in onze spaarhypotheek.
Ik zit met een redelijk dringen de vraag, ik heb ook een huisje laten bouwen zoals velen hier en krijg waarschijnlijk morgen de sleutel! Feestje! Echter is er een ding wat ik gezien heb met de vooroplevering waar ik niet heel gelukkig van word en het bouwbedrijf word ik ook niet heel vrolijk van.
Het is een rijtjeshuis, dus een van de 10. En er zit elke 5 meter voor zover ik gezien heb aan de buitenmuur een dilatatievoeg tussen om problemen met het werken van de stenen te voorkomen. So far so good zou je zeggen. Echter loopt die dilatatievoeg van boven tot beneden aan een stuk door, is iets minder dan een centimeter breed en ik kan zo de aluminiumfolie van het isolatiemateriaal zien glimmen over de hele hoogte... Is het niet gebruikelijk om deze voegen dicht te zetten met kit of iets dergelijks en zo te voorkomen dat beesten / insecten zich nesten aan de binnenkant of is het vrij normaal om dit open te laten? Enige duidelijkheid hierover zou prettig zijn dan weet ik of ik morgen met de oplevering er een groot punt van moet gaan maken...
Het is een rijtjeshuis, dus een van de 10. En er zit elke 5 meter voor zover ik gezien heb aan de buitenmuur een dilatatievoeg tussen om problemen met het werken van de stenen te voorkomen. So far so good zou je zeggen. Echter loopt die dilatatievoeg van boven tot beneden aan een stuk door, is iets minder dan een centimeter breed en ik kan zo de aluminiumfolie van het isolatiemateriaal zien glimmen over de hele hoogte... Is het niet gebruikelijk om deze voegen dicht te zetten met kit of iets dergelijks en zo te voorkomen dat beesten / insecten zich nesten aan de binnenkant of is het vrij normaal om dit open te laten? Enige duidelijkheid hierover zou prettig zijn dan weet ik of ik morgen met de oplevering er een groot punt van moet gaan maken...
Een bodemonderzoek waaruit blijkt dat de grond schoon is. Of is die al aanwezig?Grolsch schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:33:
1. OVB Financiering
Die ovb bouwvergunning wel goed specificeren, want voor een huis dat aan de wensen van de gemeente voldoet krijg je sowieso een vergunning. Weet niet zo goed hoe je dat dan moet specificeren maar het zou jammer zijn om hier later getouwtrek over te krijgen.
Ik ben geen bouwkundige maar ik zie hier in de buurt ook dilatatievoegen die gewoon leeg zijn. Heb daar echter nooit de isolatie tussendoor gezien maar er ook niet met mijn neus bovenop gestaan. Ben je lid van de VEH? Zo ja dan zou ik die even bellen voor advies.Sleepkever schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:14:
Ik zit met een redelijk dringen de vraag, ik heb ook een huisje laten bouwen zoals velen hier en krijg waarschijnlijk morgen de sleutel! Feestje! Echter is er een ding wat ik gezien heb met de vooroplevering waar ik niet heel gelukkig van word en het bouwbedrijf word ik ook niet heel vrolijk van.
Vind het maar een vage gemeente bij grlosch. Je kunt toch niet een ontwerp maken en dan maar hopen dat ze het goedkeuren? Keuren ze het niet goed, mag je weer opnieuw beginnen. Hopen dat het de volgende keer wel goed gaat?
Met gestrekt been.
Gezien ik zelf nog niet lid ben van eigen huis even mijn pa laten bellen. Advies van eigen huis is als volgt ter referentie omdat er verder erg weinig over te vinden valt:WNT schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:18:
[...]
Ik ben geen bouwkundige maar ik zie hier in de buurt ook dilatatievoegen die gewoon leeg zijn. Heb daar echter nooit de isolatie tussendoor gezien maar er ook niet met mijn neus bovenop gestaan. Ben je lid van de VEH? Zo ja dan zou ik die even bellen voor advies.
Kortom, ik ga maar eens wat meten morgen! Bedankt voor het snelle antwoord in ieder geval.< 5mm mag deze open blijven
5<10 mm is een advies vanuit degelijk bouwen om deze te vullen
>10 mm is men wettelijk verplicht(bouw besluit) om deze op te vullen met een flexibel materiaal geschikt voor buitengebruik, bv een kit op cementbasis.
Wij hadden hetzelfde probleem met de nokrichting (architect had dat puntje over het hoofd gezien in bestemmingsplan), ivm. tijd de hele woning gedraaid en indeling omgegooid. Vreemde is beide woningen ernaast staan wel dwars maar de gemeente wou terug naar lintbebouwing in het buitengebied.
Wat betreft de grond heb ik het zo gedaan:
- Grond gekocht onder voorbehoud schone grond
- Toen 10% aanbetaald
- Overdracht grond pas bij rondkomen van omgevingsvergunning ivm. financiering.
Al met al heeft verkoper 9 maanden moeten wachten op volledige bedrag.
Wat betreft de grond heb ik het zo gedaan:
- Grond gekocht onder voorbehoud schone grond
- Toen 10% aanbetaald
- Overdracht grond pas bij rondkomen van omgevingsvergunning ivm. financiering.
Al met al heeft verkoper 9 maanden moeten wachten op volledige bedrag.
[ Voor 19% gewijzigd door rewind. op 15-12-2015 13:08 ]
Ik denk dat Grolsch voor een soort vooroverleg gekozen heeft. Dan kan je, voordat je een echte vergunning aanvraagt, peilen of de gemeente medewerking wil verlenen aan hetgeen je voorstelt.artbij schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:47:
Vind het maar een vage gemeente bij grlosch. Je kunt toch niet een ontwerp maken en dan maar hopen dat ze het goedkeuren? Keuren ze het niet goed, mag je weer opnieuw beginnen. Hopen dat het de volgende keer wel goed gaat?
Prima.
Wel bouwkundige hier
Dilatatievoeg moet kleiner dan een cm zijn voor het bouwbesluit. Kit, band of ander vulmiddel is extra onderhoud en vergaat in loop der tijd, dus die worden niet meer toegepast. Dilatatie groter dan een cm ziet er niet uit en is gewoon slecht metselwerk.
Dilatatievoeg moet kleiner dan een cm zijn voor het bouwbesluit. Kit, band of ander vulmiddel is extra onderhoud en vergaat in loop der tijd, dus die worden niet meer toegepast. Dilatatie groter dan een cm ziet er niet uit en is gewoon slecht metselwerk.
Vind ik dus ookartbij schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 12:47:
Ik heb gebeld destijds en de situatie voogelegd.
Ik heb voorgesteld om langs te komen om te bepalen dat wat ik in gedachten heb past in het beleid van de gemeente. De gemeente gaf aan dat dit 0,0 nut had, en dat ik via internet een concept aanvraag (vooroverleg) moet indienen met tekening, en dan zouden hun bepalen of het zou passen. Afspraak maken was niet mogelijk.
Krijg je na 6 weken te horen dat er blijkbaar wel richtlijnen (bestemmingsplannen en welstandnota) zijn.
Waarom zeggen ze dat niet direct
Maar vooruit, stukje bij beetje komen we dichterbij
Ik heb afgelopen winter pvc (verlijmd) laten leggen.PolderPloer! schreef op maandag 14 december 2015 @ 22:34:
[...]
Tuurlijk komt er een stookprotocol, maar zonder warmtepomp is deze moeilijk uit te voeren. Terwijl ik wel verder met de vloer wil ivm plaatsing keuken.
[...]
Van de vloerverwarmingboer mocht de vv pas een paar dagen na egaliseren aan en dan ook heel langzaam. Omdat de vloerenboer de ene dag egaliseerde en de volgende dag begon met leggen hadden we ook een probleempje.
Van de pvc boer moest de ruimte >20 graden zijn. We verwarmden ons huis met een 3kw kachel (doei 900 euro aan elektra in 4 week) en kregen de temperatuur niet boven de 14 graden. Uiteindelijk dus nog een 1,5kw kachel bij geplaatst en de vloerverwarming op de allerlaagste stand gezet. Op die manier kregen we de temperatuur boven de 20 graden. Vloerenboer had zelf ook een gas-kachel-kanon mee genomen maar die was niet meer nodig.
Onze oude meterkast kon het overigens niet aan, die smolt weg na 4 weken de kachel op dezelfde groep.
punt 2 zou ik noemen ovb verkrijgen definitieve omgevingsvergunningGrolsch schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:33:
1. OVB Financiering
Ze zullen wel als tegenvoorwaarde stellen dat je binnen x periode de complete aanvraag moet indienen.
[ Voor 1% gewijzigd door jerh op 15-12-2015 15:02 . Reden: typo ]
Wees blij dat je nog niks gekocht hebt.Grolsch schreef op dinsdag 15 december 2015 @ 11:33:
1. OVB Financiering
Jammer dat ik een beetje gelijk heb gekregen nokiaan958GB in "Ervaringen met het bouwen van een huis"
Is dus ook niet verwonderlijk dat grond zo lang te koop staat als men moeilijk doet over de bebouwing. Het schijnt bij welstand soms wel te helpen als je met een goed architect voor de dag komt.
Jouw voorwaarden lijken mij alleszins redelijk. Als ik verkoper zou zijn dan zou ik niet met ontbindende voorwaarden van (langer dan) een jaar akkoord gaan.
Even een vraagje,
Zoals al eerder gemeld zijn wij bezig met een (projectbouw) rijtjes woning.
Nu worden de muren standaard opgeleverd 'behangklaar'. Dit wordt uitgevoerd door een onderaannemer.
Nu hebben wij enige tijd geleden van deze onderaannemer prijs informatie gekregen om dit te 'upgraden' naar 'saus-klaar'.
Prima, dat is ook wat wij wilden, en we zijn een prijs overeengekomen.
Nu komen wij er ineens achter dat de onder-aannemer deze werkzaamheden pas uitvoert NADAT de woning is opgeleverd (in maart/april).
Ze zijn er dan ongeveer 5 dagen mee bezig, en het moet ook goed drogen. Wij kunnen dan dus de eerste 1,5 week na de oplevering nog helemaal niks in huis doen.
De aardige 'regel mevrouw' van de onderaannemer wilde wel proberen of ze met de hoofd-aannemer kon regelen dat zij al aan het werk konden voordat het wordt opgeleverd.
Maar dan bestond er wel het risico dat er beschadigingen optraden aan het stucwerk omdat er nog van alles gebeurd in de woning.
Wat denken jullie hiervan? Kan ik dit risico nemen? Wij willen namelijk zo snel mogelijk over in ons nieuwe huis.
Verder moet er daarna ook nog een PVC vloer worden gelegd
Zoals al eerder gemeld zijn wij bezig met een (projectbouw) rijtjes woning.
Nu worden de muren standaard opgeleverd 'behangklaar'. Dit wordt uitgevoerd door een onderaannemer.
Nu hebben wij enige tijd geleden van deze onderaannemer prijs informatie gekregen om dit te 'upgraden' naar 'saus-klaar'.
Prima, dat is ook wat wij wilden, en we zijn een prijs overeengekomen.
Nu komen wij er ineens achter dat de onder-aannemer deze werkzaamheden pas uitvoert NADAT de woning is opgeleverd (in maart/april).
Ze zijn er dan ongeveer 5 dagen mee bezig, en het moet ook goed drogen. Wij kunnen dan dus de eerste 1,5 week na de oplevering nog helemaal niks in huis doen.
De aardige 'regel mevrouw' van de onderaannemer wilde wel proberen of ze met de hoofd-aannemer kon regelen dat zij al aan het werk konden voordat het wordt opgeleverd.
Maar dan bestond er wel het risico dat er beschadigingen optraden aan het stucwerk omdat er nog van alles gebeurd in de woning.
Wat denken jullie hiervan? Kan ik dit risico nemen? Wij willen namelijk zo snel mogelijk over in ons nieuwe huis.
Verder moet er daarna ook nog een PVC vloer worden gelegd
Dit valt buiten de opdracht en risico van de hoofdaannemer, dus logisch dat ze pas aan de slag kunnen als de oplevering is geweest.
Zelf zie ik het probleem niet zo van 1,5 week wachten. Je kan dan al vast de tuin gaan doen, of andere kleine klussen in het huis. Sowieso ben je altijd wel even bezig met klussen voordat je daadwerkelijk kan verhuizen.
Ik zou het saus klaar maken pas doen als alle bouwvakkers weg zijn. Zeker als dit nat is beschadigt het snel.
Zelf zie ik het probleem niet zo van 1,5 week wachten. Je kan dan al vast de tuin gaan doen, of andere kleine klussen in het huis. Sowieso ben je altijd wel even bezig met klussen voordat je daadwerkelijk kan verhuizen.
Ik zou het saus klaar maken pas doen als alle bouwvakkers weg zijn. Zeker als dit nat is beschadigt het snel.
[ Voor 13% gewijzigd door TLer op 17-12-2015 15:00 ]
Je hebt dit buiten de hoofdaannemer om geregeld? Zo ja, dan valt dit buiten de oplevering met de hoofdaannemer, ondanks dat dezelfde partij is.
Zo, vandaag uiteindelijk toch definitief het bod uitgebracht inclusief de eerder vermelde voorwaardes.
Makelaar keek er niet vreemd van op, en vond het een redelijk bod.
Nu maar afwachten of er gehapt gaat worden
Makelaar keek er niet vreemd van op, en vond het een redelijk bod.
Nu maar afwachten of er gehapt gaat worden
Dit topic is gesloten.
Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic