Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.726 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:21:
[...]

Het probleem is dat het bestemmingsplan en welstandsnota niet online in te zien zijn, en dat ik niet langs kan/mag komen om dit in te zien.
Dit lijkt mij onmogelijk. Een bestemmingsplan is openbaar en geeft de burger rechtzekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Mwoah, er zijn er wel een paar verdwenen in gemeentelijke herindelingen die aardig wat moeite kosten om boven water te krijgen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:39:
[...]

Van Casco, of iets meer als casco naar afbouw is volgens mij niet een heel complex project, al wil ik daarover wel ervaringen horen. Volgens mij zijn er een partij of 5 die gepland en afgestemd moeten worden, dat is niet echt complex. Budget is (helaas) beperkt, dus dat kan het wellicht wat lastiger maken.
Dat is juist coördinatietechnisch in het algemeen het meest complex. Voor het werk tot en met het casco had ik maar met een paar partijen te maken:

Gemeente, architect, klant, grondwerker, droogzuiging, kelderbouwer, kelderbouwer 2, fabrikant casco, plaatser casco, waterleidingbedrijf, elektriciteitsbedrijf.

Voor alles daarna met veel meer:

Gemeente, architect, klant, grondwerker, grondwerker 2, fabrikant casco, waterleidingbedrijf, electriciteitsbedrijf, verwarmingsleverancier, ventilatieleverancier, algemene bouwmaterialenleverancier, waterleidingleverancier, afvoerenleverancier, verwarmingsfacbrikant, gastankleverancier, loodgieter 1, loodgieter 2, timmerman 1, timmerman 2, stucadoor, schilder, bekabelingsleverancier, ..., ...

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Señor Sjon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:09:
Bestemmingsplannen kan je vaak ook nog wel vinden op de site van de gemeente als PDF. Beetje zoeken naar de naam van de wijk of plangebied en het is vaak wel redelijk snel gevonden. DM me anders maar het adres.
Check je DM ;)
tikkietrugjaap schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:10:
[...]

Goed om te horen dat je inziet dat 'velen van ons' naast ambtenaar, ook als mens denken en een aanvrager altijd zo veel mogelijk proberen te helpen.

De regelgeving is overigens het probleem niet. Die is ook de laatste jaren sterk teruggedrongen. Het is meer dat er vaak falend management zit op verschillende afdelingen. Bij de gemeente waar ik nu werk is dat ook het geval. Ik vraag een adviseur om advies en krijg dat vervolgens gewoon niet. Ook niet na 3x mailen en talloze telefoontjes. Opschalen heeft geen zin omdat de manager van de adviseur alle klachten naast zich neerlegt. Daar wordt door zijn leidinggevenden vervolgens niks aan gedaan omdat niemand zin heeft in een conflict met een redelijk hoog geschaalde manager en voila, jouw vergunning ligt gewoon letterlijk bij iemand in de mailbox.
Komt er echter van een vriend van een wethouder een vergunning dan staan ze bijna elke dag bij je bureau om te vragen of het niet sneller kan of zelfs met de mededeling "laat de Bouwbesluittoets maar zitten".
Grappig detail is dan dat we allemaal verplicht een workshop "Integriteit en jij" moesten volgen. :(

Dat de overheid geen bedrijf is is dus inderdaad een goed iets. Dat heeft dus meer te maken met de eindeloze hoeveelheid managementlagen die wel graag overal iets over willen zeggen maar nergens verantwoordelijkheid voor willen nemen. Nog een voorbeeld: digitalisering bij sommige gemeenten. Niet bereid zijn om een deskundige in te huren (want ja hoe pas je dat in je budget?) om hen te assisteren in het proces (waardoor partijen als Centric en PinkRoccade ons helemaal leeg kunnen zuigen) maar als het dan eindelijk werkt staan ze hard te kraaien dat 'hun gemeente' zo modern is.

Zo, dat ei ben ik ook weer kwijt.

Mocht je vragen hebben hoor ik het graag.
Ik kijk niet vreemd op van je verhaal, ik had al zo'n gevoel dat de ambtelijke molen zo werkt :P

Ik wacht gewoon geduldig af en laat de architect eind volgende week eens bellen.
nokiaan958GB schreef op donderdag 05 november 2015 @ 22:19:
[...]

Dit lijkt mij onmogelijk. Een bestemmingsplan is openbaar en geeft de burger rechtzekerheid.
De ambtenaar gaf aan dat mocht ik er inderdaad op staan ik die gegevens op afspraak wel kon in zien, maar hij gaf mij aan dat dit 0,0 nut had, en als ik enige zekerheid wou hebben ik zo'n "Concept-aanvraag" moest indienen.

Dus feitelijk gezien mocht ik ze inzien, maar voor het doel wat ik heb (bouwgrond kopen) heeft het geen nut :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Ik moet geloof ik even de mythes rond doorlooptijden van vergunningen gaan ontkrachten, want man, man man, wat een onzin komt er soms voorbij:

Vooroverleg
Dit bestaat formeel/procedureel niet en is dus "vormvrij". De gemeente is niet gehouden aan termijnen, maar hé, jij ook niet! Wel heb je het recht om in voorverleg te treden met de overheid. In een vooroverleg bespreek je meestal of een plan voldoet aan het bestemmingsplan en of welstand met je idee in wil stemmen. Alle andere zaken mogen ook besproken worden uiteraard, want zoals gezegd, het vooroverleg is vormvrij.

Reguliere procedure
Voor een normale bouwaanvrag, zoals een dakkapel, tuinhuisje (voor zover niet vergunningvrij) of een woning die voldoet aan de regeltjes van het bestemmingsplan geldt een behandeltermijn van 8 weken. Die termijn kan éénmalig verlengd worden met 6 weken en dat hoeft de gemeente nauwelijks te motiveren. Heb je na die 8 (of 14 weken) geen bericht gehad, dan heb je een "vergunning van rechtswege", oftewel, je hebt vergunning voor precies dat wat je aangevraagd heb. Let wel, de gemeente kan tijdens de behandeling van je aanvraag er achter komen dat ze meer gegevens nodig hebben. Dan sturen ze je een brief met eenverzoek om aanvullende gegevenss. Vaak krijg je 4 weken (maar iedere termijn mag, de termijn van 4 weken is nog iets van vroeger) de tijd om die gegevens aan te leveren. Doe jij dat in 3 weken in plaats van 4, dan wordt de termijn van 8 weken verlengd met 3 weken. Doe je er 3,5 week over, dan is het 8+3,5. Lever jij je gegevens niet aan, dan mag de gemeente besluiten om na het verlopen van die termijn van (bijv) 4 weken je aanvraag buiten behandeling te stellen. Let op, dat moeten ze doen binnen 4 weken na het verlopen van de termijn voor het aanleveren van aanvullende gegevens.

Een reguliere aanvraag wordt in het krantje gezet in de week na de aanvraagdatum en op het moment dat de vergunning verleend is.Twee keer dus. Strikt formeel hoeft die 2e keer niet, maar in het kader van behoorlijk bestuur doen de gemeentes dat meestal wel. Belanghebbenden kunnen na verlening binnen 6 weken bezwaar aantekenen. Zo'n bezwaar gaat eerst naar de bezwaarschriftencommissie. Krijgt de bezwaarmaker daar geen gelijk, dan kan hij ook in beroep gaan bij de rechtbank. Al deze acties schorsen de werking van je vergunning niet. Je kan dus direct beginnen met bouwen nadat je de vergunning heb gekregen, maar de eerste 6 weken is dat dus op eigen risico. Wat wel de werking van je vergunning schorst is een voorlopige voorziening. Die moet worden aangevraagd bij de rechtbank. Soms is het aantrekkelijk om een voorlopige voorziening uit te lokken (als je zeker weet dat er bezwaar gaat komen), want dan doet de rechter soms al heel snel uitspraak op dat bezwaar.

Uitgebreide procedure
Voldoen de plannen van jouw woning niet aan het bestemmingsplan (en passen ze niet in de kruimelgevallenlijst) of heb je een vervelende Flora&Fauna of Natuurbeschermingswet-vergunning nodig, dan komt de behandeling van jouw aanvraag in de uitgebreide voorbereidingsprocedure. Hier geldt een proceduretermijn van 26 weken voor, maar in tegenstelling tot de reguliere procedure geldt hier geen "van rechtswege verleende vergunning" principe. Dus in theorie (en helaas vaak ook de praktijk) kan de gemeente er jaren over doen. Je kan dit wel ontmoedigen door ze in gebreke te stellen (kan je een goede 1000 euro eisen als ze niet snel beslissen), maar meestal werkt dat averechts. Je moet ze namelijk dan een termijn van een paar weken geven om alsnog een besluit te nemen. Dat besluit zal dan meestal enweigeringg worden. Heb je EN geen geld EN geen vergunning! Een uitgebreide procedure kan ook verlengd worden met 8 weken. Dat moet binnen 8 weken nadat de aanvraag ingediend is en er moet eerst een voornemen tot verlenging naar je gestuurd worden. Daar kan jij dan op reageren en vervolgens neemt men het verlengingsbesluit. Vaak wordt dit verlengen bij een uitgebreide procedure achterwege gelaten, want er ontstaat toch geen van rechtswege verleende vergunning als ze het niet doen.

Een uitgebreide procedure moet 2 keer gepubliceerd worden. Eerst een ontwerpbeschikking (ligt de aanvraag 6 weken ter inzage en kunnen belanghebbenden [i]zienswijzen/i] indienen). Je ontwerpbeschikking staat dan in het lokale krantje. Als je toekomstige buurman het niet eens is met hoe jij je woning vorm geeft, dan kan hij dit hier melden. Vaak zie je argumenten als uitzichtsbeperking, schaduwwerking enz als argumenten. Een beetje goed voorbereid besluit veegt die argumenten zo van tafel. Maar als er zienswijzen worden ingediend moeten die wel weerlegd worden (door de gemeente). Dat kost extra tijd. Is dat gedaan (of zijn er geen zienswijzen ingediend) dan kan kort na het verlopen van de 6 weken terinzagelegging van de ontwerpbeschikking de definitieve beschikking gepubliceerd worden. Dan mag je wederom 6 weken wachten totdat de beschikking "onherroeppelijk" is. Pas op dat moment heb je zekerheid dat wat je vergund heb gekregen ook mag bouwen

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
Rtificial schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 07:27:
[...]

Dat is juist coördinatietechnisch in het algemeen het meest complex. Voor het werk tot en met het casco had ik maar met een paar partijen te maken:

Gemeente, architect, klant, grondwerker, droogzuiging, kelderbouwer, kelderbouwer 2, fabrikant casco, plaatser casco, waterleidingbedrijf, elektriciteitsbedrijf.

Gemeente, architect, klant, grondwerker, grondwerker 2, fabrikant casco, waterleidingbedrijf, electriciteitsbedrijf, verwarmingsleverancier, ventilatieleverancier, algemene bouwmaterialenleverancier, waterleidingleverancier, afvoerenleverancier, verwarmingsfacbrikant, gastankleverancier, loodgieter 1, loodgieter 2, timmerman 1, timmerman 2, stucadoor, schilder, bekabelingsleverancier, ..., ...
Het is een langere lijst dan ik dacht maar volgens mij hoef je een groot deel niet echt aan te sturen. Echt complex wordt het daardoor nog niet.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Als je twee minuten de andere kant op kijkt dan hebben timmerman 1 en loodgieter 2 al iets bedacht waar je niet vrolijk van wordt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:52:
[...]

Het is een langere lijst dan ik dacht maar volgens mij hoef je een groot deel niet echt aan te sturen. Echt complex wordt het daardoor nog niet.
Ach, het is nog niet eens de complete lijst :)
Ik was de vloerder nog vergeten, en vloerder 2, de chaper, de purrer, etc.

Ik heb gemerkt dat je elk hiervan moet aansturen, en er redelijk bovenop moet zitten als het op tijd en in budget en kwaliteit moet zijn. Zeker ook als mensen gelijktijdig, of juist opeenvolgend werk moeten doen. Maar goed, ik geef je mijn indrukken op basis van mijn ervaring in project management in het algemeen, en uit mijn bouwproject in het bijzonder, maar je hoeft er niets mee te doen hoor :)

Er zijn in dit lijstje een paar die ik zelfstandig zonder problemen hun werk heb laten doen, maar de meeste anderen is het schrikbaren hoe er zo ontzettend voor de hand liggende dingen niet, of niet goed, uitgevoerd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
artbij schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:52:
[...]

Essentieel voor een goede kwaliteit is dingen in de goede volgorde doen. Niet om een radiator heen stuken, maar eerste stuken en dan de radiator plaatsen bijvoorbeeld. Als je dat niet goed afstemt en de stukadoor vertraagd iets, dan hangt er opeens al een radiator en stuken de jongens met het grootste gemak om de radiator heen. Zo zijn er heel veel dingen. Juist in de afbouw is een goede volgorde (en voldoende droogtijd et cetera) cruciaal voor een goed resultaat.
Señor Sjon schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 08:56:
Als je twee minuten de andere kant op kijkt dan hebben timmerman 1 en loodgieter 2 al iets bedacht waar je niet vrolijk van wordt. :+
Exact, de jongens hanteren niet altijd de kwaliteitsstandaard die je zou willen of waarvan je mag verwachten dat ze die zelf thuis hanteren. Soms is het lange halen, snel thuis, waarmee ook niet direct sprake is van een gebrek, maar echt netjes is het ook niet.

[ Voor 25% gewijzigd door argro op 06-11-2015 10:19 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Om nog even in het vergunningenthema te blijven; wij hebben hier een puzzel met het overnemen van grond van de gemeente. Bij voorkeur doen wij dat in de overdrachtsbelastingsfeer, vraag ligt nu bij de belastingdienst of zij daar in deze situatie mee akkoord kunnen gaan.

Waar gebouwd gaat worden moet het bestemmingsplan worden gewijzigd. Nu heb ik in een eerder bouwproject iets vergelijkbaars aan de hand gehad en daar is toen een combinatievergunning aangevraagd. Dus een omgevingsvergunning voor 'Bouwen (Art 2.1 lid 1a Wabo) In strijd met bestemmingsplan (art. 2.1 lid 1c)'. Die is aangevraagd ver voor het leveren van de grond, kwijting was op voorwaarden van verlenen. Tussen leveren, verlenen en kwijten zat maar een paar weken tijd.

In de nieuwe situatie lijkt het erop dat de gemeente het bestemmingsplan wil gaan wijzigen ipv het bouwen in strijd met'. Weten jullie of dat van invloed is op de levering van de grond? Ik kan me voorstellen dat het wijzigen van het bestemmingsplan (vrij specifiek voor dit stuk grond) duidelijk maakt dat de intentie is om die grond te gaan bebouwen. Ook gezien het Maasdriel-arrest lijkt me dat niet perse goed nieuws. Zou erg jammer zijn als dit niet lukt, gaat om 6% belasting ipv 21%. Voor dat verschil bouw je een halve verdieping extra :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Rtificial schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 09:57:
Er zijn in dit lijstje een paar die ik zelfstandig zonder problemen hun werk heb laten doen, maar de meeste anderen is het schrikbaren hoe er zo ontzettend voor de hand liggende dingen niet, of niet goed, uitgevoerd worden.
Klopt, je moet echt overal bovenop zitten en onmiddelijk controleren.

1) Ik heb een half open bebouwing, de garage en tuinberging grenst aan de garage en tuinberging van mijn buur. Ze hebben de afvoeren van de goten zo gemaakt dat er geen plaats is om een afscheiding te zetten.
2) 1 afvoer is stuk bovenaan,wss gemakshalve maar laten hangen
3) Buitenschrijnwerk geplaatst, achterdeur sluit bijna niet, niet alle haken grijpen even netjes aan. De voordeur zit niet 100% recht.
4) Er was 2cm te weinig PUR gespoten als vloerisolatie
5) Ik vroeg 2 aparte lijnen naar buiten met elk een aparte automaat. Was maar 1 automaat voorzien
6) Zonnepanelen te hoog geplaatst met als gevolg dat de afvoer van de ventilatie nu door de muur gaat (uiteindelijk wel mooier dan die schoorstenen :+ ).
7) Ventilatiekanalen op de zolder voor de bovenverdieping lopen door het midden ipv die langs de zijkant te geleiden.
8) Voeger heeft zijn werk reeds gedaan bij mijn buur, al meegedeeld als hij het zo doet bij mij ik de factuur niet zal betalen. Dat hij het niet goed opruimt tot daar aan toe (dat kan ik ook) maar dat de (grove) steen ook half vol zit met voegsel kan niet door de beugel.
9) 2 Elektrische leidingen kwamen uit de plafond ipv uit de muur, dat was nooit onzichtbaar weg te werken

Zijn bijna allemaal kleine dingen maar als je niet oplet heb je het niet gezien. In weze kan je de dag na PUR spuiten al de vloerverwarming leggen en daarna de onderdekvloer. Was ik een dikke week niet gaan zien en meten had ik het te weinig PUR niet opgemerkt met alle meerkosten voor verwarming van dien.
Ik erger mij kapot aan aannemers die het bouwplan niet volgen, zeker als je nog meedeelt hoe het moet gedaan worden.

Maar dat het nog (veel) erger kan zie ik bij mijn buur. Daar had de hoofdaannemer een nieuwe onderaannemer 'getest' voor de verwarming/sanitair/ventilatie maar dat is niet zo goed verlopen.
Verkeerd ventilatiesysteem, afvoeren van ventilatie in dak vooraan, ventilatiekanalen en verwarming naar hun goeddunken, Toilet te dicht op de muur geplaatst waardoor die slecht toegankelijk is...
Hij heeft een financiële compensatie gekregen maar ik zou daar een hele tijd mottig van zijn en eisen dat alles opnieuw gedaan wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat soort dingen inderdaad. En dan de grote massa aan dingen die je niet meer kan zien omdat ze achter afwerking zitten als je niet alles zelf opvolgt. Juist door er bovenop te zitten heb ik ook een goed beeld gekregen van wat je allemaal te wachten kan staan als je een bestaand huis renoveert. Soms sta je echt met tranen in je ogen van de voorstellen die mensen doen om iets op te lossen. En dat zijn dan vakmannen.

En het is niet allemaal slecht, integendeel, veel van de mensen waarmee ik samengewerkt heb leveren mooi, goed werk. De meeste ook als ze alleen zouden werken zonder mij. Het zijn de uitzonderingen die je bijblijven.
Zo zal ik me altijd de twee extra ingehuurde timmermannen herinneren, kwamen met een gloednieuwe Vito vanuit Den Bosch voor 2 daagjes timmeren, flinke afstand voor een kleine klus, maar goed, staan dus vervolgens op een gegeven moment met z'n tweetjes in 1 frame voor een Velux van ± 100x140 de houten dakconstructie in van die schoentjes vast te timmeren. De een de linkerkant, de ander de rechter, maar dus echt allebei IN het frame. Toen ik aangaf dat dat wellicht wat krap werken was, er was ook genoeg ander timmerwerk te doen, en dat het misschien sneller was de taken iets meer te verdelen, was de reactie: 'Als je vindt dat we niet snel genoeg gaan moet je het zeggen hoor, dan gaan we gewoon naar huis.'. Lekkere mentaliteit :) Maar blijkbaar is er genoeg werk voor die mannen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Rtificial schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 10:47:
Dat soort dingen inderdaad. En dan de grote massa aan dingen die je niet meer kan zien omdat ze achter afwerking zitten als je niet alles zelf opvolgt.
Hilarisch (of dieptriest) voorbeeld hier in de UK, waar bij een nieuwbouw huis het raam inclusief kozijn uit de muur viel.
De aannemer zal dan dat ene raam opnieuw plaatsen, maar wat denk je dan van die tig andere ramen in je huis? Was dit een incident of zijn er meer? Leun je (of je kinderen) dan nog 'ontspannen' tegen een raam aan?

Het voordeel van inderdaad elke dag een rondje is dat je heel veel ellende meteen kunt oplossen. Neem ook altijd de camera mee om 'bijzondere' zaken vast te leggen en wees niet te bang om tegen een onderaannemer te zeggen: "Trek alles er maar weer uit en doe het opnieuw".

O ja, (nauwkeurig!) tekenen op de muur is ook altijd een goed idee, bijvoorbeeld in de badkamer waar welke tegels moeten, of hoeveel stopcontacten/schakelaars op welke hoogte.
(Maar dat is vaak meer bij verbouw dan bij nieuwbouw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Het is zeker allemaal niet slecht; De metsers, bezetter, chapper, timmerman, dakbedekker, allemaal perfect uitgevoerd en die zal ik dan ook aanraden bij andere.
De elektricien op zich ook, de begeleiding is echt wel goed. De foutjes waren ook simpel op te lossen.

Ik heb een goed gevoel met de bouw, ookal is het zwaar om dat op te volgen (buiten een meer dan voltijdse job).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
lol.
Metser = metselaar
Bezetter = voeger?
Chapper = stukadoor? vloerenlegger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 22:23
Señor Sjon schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 11:56:
lol.
Metser = metselaar
Bezetter = voeger?
Chapper = stukadoor? vloerenlegger?
Bezetter is stukadoor en Chapper is vloerenlegger. De chappelaag is de strijkvloer ;)

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, de chapper legt de zandcement dekvloer. Niet de afwerking. Dat is weer een ander.
De bezetter die zet de raaplaag op de muren, of ook wel stucwerk.
De mester is inderdaad de metselaar.

Eindelijk ook weer een beetje tijd gehad het blog bij te werken :)

http://onsnieuwehuis.be/eindsprint-naar-de-verhuizing/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bij bezetter denken we hier vaak aan een bepaalde oorlog en niet aan iemand die met gips je wandjes straktrekt. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-09 21:06
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:55:
[...] Ik kom vaak in Belgie. Als ik zie wat daar gebouwd wordt ben ik blij dat we in NL daar anders mee omgaan.
Als ik zo een dingen lees, zie ik ook graag foto's. Vind dat namelijk nog wel meevallen (mits uitzonderingen daarbuiten gelaten, maar die zijn er in Nederland ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:15:
Bij bezetter denken we hier vaak aan een bepaalde oorlog en niet aan iemand die met gips je wandjes straktrekt. :P
:) ja, snap ik, die relatie legde ik de eerste keren ook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14
Galactic schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:31:
[...]

Als ik zo een dingen lees, zie ik ook graag foto's. Vind dat namelijk nog wel meevallen (mits uitzonderingen daarbuiten gelaten, maar die zijn er in Nederland ook).
Hier staat wel een aardige verzameling. Dan kun je inderdaad zeggen dat er in Nederland ook lelijke dingen staan. Maar in Nederland is het dan vaak een kwestie van smaak. In Belgie is er ook een objectieve variant van lelijk, bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.clubsocial.be/wp-content/uploads/2014/08/ubh.jpg
Ik durf de stelling wel aan dat zoiets in Nederland onmogelijk is.

Nog een pareltje:
Afbeeldingslocatie: http://41.media.tumblr.com/b9c44fb72cba0e9c69e52a25dca8b9de/tumblr_nc6z1x3GMI1qm24ado1_500.jpg

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
T-MOB schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:17:
[...]

Hier staat wel een aardige verzameling. Dan kun je inderdaad zeggen dat er in Nederland ook lelijke dingen staan. Maar in Nederland is het dan vaak een kwestie van smaak. In Belgie is er ook een objectieve variant van lelijk, bijvoorbeeld:
[afbeelding]
Ik durf de stelling wel aan dat zoiets in Nederland onmogelijk is.

Nog een pareltje:
[afbeelding]
Het is inderdaad soms te betreuren dat het mag/mocht. Ik kan je wel zeggen dat ik België sinds de jaren '90 de regels alleen maar strenger zijn geworden. Ook wij hebben hier ondertussen kavels welke dicteren dat je een rode of grijze steen of dakpan dient te gebruiken. Terwijl ik Nederland naar mening van mij en mijn Nederlandse schoonouders/vrienden. De regels de laatste tijd eerder iets soepeler zijn geworden. Hoe ze die kubuswoning er ooit door hebben gekregen in Nederland, het blijft me nog steeds een raadsel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Er zijn inderdaad altijd wangedrochten die er doorheen komen. Onbegrijpelijk.
De andere kant van het verhaal is dat in het algemeen er niet te veel gedicteerd wordt over het uiterlijk van de woning, en gelukkig maar. Het is toch eigenlijk absurd dat je je blauw betaalt aan een postzegeltje grond, en iets gaat bouwen waar je je leven mee zou moeten kunnen doen, en vervolgens een ander jou gaat vertellen hoe het er uit moet komen te zien. Van jouw geld. Ook onbegrijpelijk.
Maar goed, misschien dat je na 10 jaar België de vrijheid hier wat meer leert waarderen ofzo. Toen ik hier net kwam woning vond ik de wanorde aan stijlen en kleuren ook verschrikkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Galactic schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:28:
[...]

Het is inderdaad soms te betreuren dat het mag/mocht. Ik kan je wel zeggen dat ik België sinds de jaren '90 de regels alleen maar strenger zijn geworden. Ook wij hebben hier ondertussen kavels welke dicteren dat je een rode of grijze steen of dakpan dient te gebruiken. Terwijl ik Nederland naar mening van mij en mijn Nederlandse schoonouders/vrienden. De regels de laatste tijd eerder iets soepeler zijn geworden. Hoe ze die kubuswoning er ooit door hebben gekregen in Nederland, het blijft me nog steeds een raadsel :-)
De regels die soepeler zijn geworden hebben geen of weinig betrekking op het uiterlijk van de bouwwerken. Welstand is (ook in mijn opinie gelukkig) nog steeds even streng.

Die kubuswoningen snap ik wel dat die er doorheen gekomen zijn. Dat was gewoon een prestige-project. Die komen altijd door Welstand heen. Nog een mooi voorbeeldje: dit pareltje dat in mijn stad staat. :F

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Er zijn ook diverse proeven gedaan met bouwen zonder welstand. Het gevolg was weinig schokkend. Het gros van de particuliere opdrachtgevers ging voor zoveel mogelijk m3 voor zo weinig mogelijk geld. Dus een traditionele doos met een puntdak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14
Galactic schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:28:
[...]
Dat bedoel ik dus te zeggen met dat het in Nederland vaak een kwestie van smaak is. Die kubuswoningen zijn gewaagd qua ontwerp, de een zal ze fantastisch vinden en de ander verschrikkelijk. Maar er zit in elk geval een lijn in - ontwerpgedachte. Dat huis op mijn eerste foto is gewoon een dikke middelvinger naar iedereen die niet blind is.
Rtificial schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:44:
Er zijn inderdaad altijd wangedrochten die er doorheen komen. Onbegrijpelijk.
De andere kant van het verhaal is dat in het algemeen er niet te veel gedicteerd wordt over het uiterlijk van de woning, en gelukkig maar. Het is toch eigenlijk absurd dat je je blauw betaalt aan een postzegeltje grond, en iets gaat bouwen waar je je leven mee zou moeten kunnen doen, en vervolgens een ander jou gaat vertellen hoe het er uit moet komen te zien. Van jouw geld. Ook onbegrijpelijk.
Maar goed, misschien dat je na 10 jaar België de vrijheid hier wat meer leert waarderen ofzo. Toen ik hier net kwam woning vond ik de wanorde aan stijlen en kleuren ook verschrikkelijk.
Ik begrijp je punt wel. Maar je postzegeltje grond ligt doorgaans naast andere postzegeltjes grond. Wat jij daar op zet, daar moet je mee doen zolang je leeft (of wilt). Maar de rest van de gemeenschap moet daar minstens zo lang tegenaankijken. Ik vind het dus niet zo gek dat die daar ook wat over te zeggen heeft.

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Oh, ik ben niet tegen die inspraak. Maar welke kleur gevelsteen, dakpannen of kozijnen en deuren ik neem, laat ik me toch niet door een ander vertellen. Dat bijvoorbeeld m'n dakvorm en lijn hetzelfde zou moeten zijn, ja, daar kan ik me wel iets bij voorstellen, net als maximale hoogte en diepte van de woning.

Maar het gaat wat mij betreft echt vooruit in Nederland hoor. Ik zie steeds meer individuele woningen, al dan niet gekozen uit een min of meer beperkt aanbod van varianten, maar toch speelser en individueler. Vroeger was de meerwerklijst de optie om personalisatie te kiezen :) Dakraam wel of niet, vast vormgegeven uitbouw wel of niet, dat soort dingen. Nu zie ik zelf mensen in IJburg en Almere met eigen ontwerpen. Dat is toch leuker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
Als Belg hou ik toch wel van de vrijheid, maar deze hoeft mijn inziens inderdaad niet onbeperkt te zijn. Ik zou ik geen geval naast zo een huis willen wonen zoals op de bovenstaande foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Genoeg lelijke huizen maar dat zijn toch de uitzonderingen.

De meesten zijn wel mooi en tegenwoordig zijn ze wel redelijk streng. Mijn eerste bouwplannen werden afgekeurd en pas na correctie goedgekeurd door de stad.

Als ik naar Nederland ga rij ik vaak door Valkenswaard en in zo een sombere eenheidsworst zou ik mij eerder verhangen dan 'gelukkig' leven.
Dan heb je nog plaatsen waar veel voormalige boerderijen staan en alhoewel deze ver uiteenstaan toch allemaal hetzelfde zijn. Wordt niemand vrolijk van...

En dan zwijgen we nog over de kruipkotjes die huis genoemd worden in Nederland :+ .

[ Voor 7% gewijzigd door Engineer Stewie op 06-11-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:30
Wij hebben in Voorhout ook een straat waar sinds kort 10 nieuwe huizen staan, zijn allemaal wel ongeveer hetzelfde dus dat is ook niet heel spannend :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MethinX
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-09 22:12

MethinX

't is wat!

Hallo mede-tweakers,

Wij overwegen om een huis te laten bouwen op een kavel, maar we vinden het moeilijk om de totale kosten in te schatten. Kosten van de kavel en kosten van inbouwen keuken+badkamer bijvoorbeeld is geen probleem, maar de kosten voor het bouwen/ontwerpen/vergunning e.d. vinden we lastig in te schatten. Weet iemand een goed site waar we voorbeeldwoningen en prijsspeficiaties kunnen vinden? Dan kunnen we kijken of het qua wensen voor ons huis een optie is, of dat wellicht kopen van een bestaande woning een betere opties is.

Alvaste bedankt!

Je moet doen wat je niet laten kunt, en laten wat je niet doen kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Casadata.nl geeft wel een aardig beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
T-MOB schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 13:57:
[...]
Ik begrijp je punt wel. Maar je postzegeltje grond ligt doorgaans naast andere postzegeltjes grond. Wat jij daar op zet, daar moet je mee doen zolang je leeft (of wilt). Maar de rest van de gemeenschap moet daar minstens zo lang tegenaankijken. Ik vind het dus niet zo gek dat die daar ook wat over te zeggen heeft.
Maar de rest van de gemeenschap heeft er niets over te zeggen. Alleen een stel ambtenaren in hun ivoren welstandscommissie-toren hebben er iets over te zeggen. En dat is nou het hele probleem met welstand in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ohnee schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:27:
[...]

Maar de rest van de gemeenschap heeft er niets over te zeggen. Alleen een stel ambtenaren in hun ivoren welstandscommissie-toren hebben er iets over te zeggen. En dat is nou het hele probleem met welstand in Nederland.
Heb het maar even opgezocht, maar dit is een (redelijk) democratische commissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Laatst online: 14-09 16:38
ohnee schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 17:27:
[...]

Haha. Laat me raden, jij hebt een keer een weigering voor je kiezen gehad?

Kut ambtenaren ook altijd. Je kent ze wel, niet in dienst van de gemeente, vaak in het bezit van een eigen architectenbureau en ook totaal geen ambtenaren. Klote volk is t!

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Laatst online: 17-01-2023
tikkietrugjaap schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 18:23:
[...]
Haha. Laat me raden, jij hebt een keer een weigering voor je kiezen gehad?
Nee, dat niet. Zover laat ik het niet komen. Wel wordt er binnenkort een spuuglelijk gebouw bij mij in de buurt neergezet. Maar voor het zover is ben ik alweer verhuisd. Het is meer mijn weerzin tegen hoe ruimtelijke ordening in Nederland geregeld is.
In theorie wel. Maar in de praktijk is het een kliek van architecten. En zij beslissen. Aan de direct betrokken buurtbewoners wordt nooit iets gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Grolsch schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 07:37:
...................
[...]

De ambtenaar gaf aan dat mocht ik er inderdaad op staan ik die gegevens op afspraak wel kon in zien, maar hij gaf mij aan dat dit 0,0 nut had, en als ik enige zekerheid wou hebben ik zo'n "Concept-aanvraag" moest indienen.

Dus feitelijk gezien mocht ik ze inzien, maar voor het doel wat ik heb (bouwgrond kopen) heeft het geen nut :P
:X stel nu dat blijkt dat in het bestemmingsplan staat dat je alleen een bouwblok hebt op de zuidwesthoek van je perceel, de rest onbebouwd moet blijven en dat je maximale goothoogte 3 meter is. Dat had ik toch graag geweten voordat ik een kavel kocht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
Señor Sjon schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 12:15:
't Is dan ook maar in bepaalde streken dat men de term 'bezetter' gebruikt voor de stucadoor.
Bij ons noemt dat gewoon 'de plakker'.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Rtificial schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 07:27:
verwarmingsleverancier, ventilatieleverancier, waterleidingleverancier, afvoerenleverancier, verwarmingsfabrikant, gastankleverancier, bekabelingsleverancier,
Niet overdrijven ;)
Dat kan dus allemaal door 1 bedrijf geleverd worden, dat noemen we een technische groothandel in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik overdrijf niet. Daar is vrijwel geen overlap. Voor verwarming en waterleiding heb ik dezelfde leverancier, maar die voorziet geen ombouw naar propaan, dus ook de verwarmingsfabrikant als partij. Ook de technische groothandel als partij overigens, voor bepaalde delen van de installatie. En dan ook meer dan 1.
De propaantank komt niet van een technische groothandel, geen idee waarom je die daar zou halen?

Ja, kan bijna allemaal door 1 bedrijf geleverd worden. Je kan ook 1 aannemer aanstellen die alles doet. Dat maakt niet per sé dat je de beste balans tussen prijs, kwaliteit en tijd hebt. Eerlijk gezegd vind ik je reactie een beetje onzinnig. Je bent volgens mij redelijk ervaren. Je weet net zo goed als ik dat de coördinatie na de ruwbouw casco tot de volledig afgewerkte woning over het algemeen intensiever en tijdrovender is dat van de start tot einde ruwbouw. Dan heb ik het niet over de vergunning-trajecten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Oke, propaan en propaantank geen ervaring :P
Maar de rest is een keuze die je zelf maakt, dat hoeft natuurlijk niet bij verschillende leveranciers weg te komen.

Dat heb ik zelf ook niet altijd gedaan, de kranen voor de badkamer komen bij een webshop weg, het schakelmateriaal bij een Duitse webshop, dat had ik ook allemaal wel Technische Unie (korting via mijn werk 8) ) weg kunnen halen, maar die webshops waren weer net goedkoper....

Om mijn reactie onzinnig te noemen is ook weer een beetje gewaagd :( ;) , ik heb niet je hele post afgekraakt, ik had ook maar een klein stukje over de leveranciers gequote.... :?
Afbouw is inderdaad tijdrovender en complexer dan de ruwbouw.

[ Voor 3% gewijzigd door bluemoon23 op 07-11-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, en verder was het een opsomming van een deel van de partijen die bij mij deel uitmaakten van het project. En ja, dat kán bij een partij, dat kan zelfs voor het hele project, maar dat is niet waar het om ging. Het was een argument van mij waarom de regievoering ná de ruwbouw in mijn optiek intensiever in dan tijdens de ruwbouw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ohja, sorry dat ik je reactie onzinnig noemde :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pband
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
MethinX schreef op vrijdag 06 november 2015 @ 15:26:
Hallo mede-tweakers,

Wij overwegen om een huis te laten bouwen op een kavel, maar we vinden het moeilijk om de totale kosten in te schatten. Kosten van de kavel en kosten van inbouwen keuken+badkamer bijvoorbeeld is geen probleem, maar de kosten voor het bouwen/ontwerpen/vergunning e.d. vinden we lastig in te schatten. Weet iemand een goed site waar we voorbeeldwoningen en prijsspeficiaties kunnen vinden? Dan kunnen we kijken of het qua wensen voor ons huis een optie is, of dat wellicht kopen van een bestaande woning een betere opties is.

Alvaste bedankt!
Beste MethinX, dit is ook heel moeilijk in te schatten, wat je eerst zal moeten hebben is een schatting van wat voor soort woning je mag en kan bouwen (binnen de regels van gemeente). Voorbeeld woning (zogenaamde cataloguswoningen, zijn er zat te vinden, kijk eens op bv http://www.groothuisbouw.nl/ . Daar hebben we veel aan gehad, als ruwe eerste inschatting). Verkijk je vooral niet op alle 'verborgen kosten(zaken zoals aansluitingen, ophogen van grond, tijdelijk dubbele hypotheeklasten (overbruggingshypotheek), bijkomende kosten voor bouwvergunningen etc). Een architect is duur, maar sommige bouwbedrijven zit het bij de prijs in, een cataloguswoning is qua prijs inzichtelijk, maar heeft ook veel beperkingen.).

Neem in elk geval de kosten van de kavel + 10%, de kosten van een gemiddelde bouw van een woning (mits vrijstaand ga dan maar uit van 250k minimaal, tel daarbij allerlei inrichting van huis en tuin bij op (laten we zeggen 50-60k en doe bij het totaal bedrag nog eens 10% op). Dan zit je redelijk veilig, minder kan altijd, meer kan nog makkelijker....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
een andere optie, maar dat durf je toch niet, is op zoek te gaan naar een nieuwbouwhuis die naar je wens is, of bijna, en daar aanbellen en navraag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
pband schreef op woensdag 11 november 2015 @ 12:50:
[...]

......

Neem in elk geval de kosten van de kavel + 10%, de kosten van een gemiddelde bouw van een woning (mits vrijstaand ga dan maar uit van 250k minimaal, tel daarbij allerlei inrichting van huis en tuin bij op (laten we zeggen 50-60k en doe bij het totaal bedrag nog eens 10% op). Dan zit je redelijk veilig, minder kan altijd, meer kan nog makkelijker....
Wij zitten in dezelfde situatie. Wel al een kavel binnenkort beginnen met aannemers benaderen. Tip: vraag heel veel catalogi van (catalogus-)bouwers aan met prijzen. Heb je iets van inzicht in de prijzenjungle.

De enorme prijsverschillen blijven mij verbazen. Zo bieden sommige een 'jaren-30 woning aan van +/- 630m3 met garage voor +/- 185K incl. BTW ex. keuken. En traditioneel gebouwd.

Of je zoiets wilt is natuurlijk een tweede. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
De prijzen van bouwen hangen heel erg af van wat je wilt. Is een prefab woning wat je zoekt, kun je in ieder geval de prijzen zien. Wil je wat anders, tja dan is de sky the limit.

Zal je een voorbeeld geven. Mijn vrouw zocht een mooie steen uit, bleken €2,50 per stuk te kosten. Zet dit maar eens af tegen de €0,20 per stuk die stenen van een prefab woning kosten.... Het voorbeeld is extreem, maar zo kun je dit bij alles doen, van voordeur tot aanrechtblad tot beslag.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
2,50/st? Waren ze geglazuurd ofzo? Nog steeds waalformaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:27
HyperTrophy schreef op woensdag 11 november 2015 @ 13:14:
een andere optie, maar dat durf je toch niet, is op zoek te gaan naar een nieuwbouwhuis die naar je wens is, of bijna, en daar aanbellen en navraag doen.
Iedereen die straks bij mij aanbelt met deze vraag, krijgt een eerlijk antwoord en een rondleiding. Ik snap nooit zo goed dat hier schimmig over gedaan wordt. Sterker, als je een uitdraai uit het kadaster op adres aanvraagt voor iets van 25 euro, dan heb je alle gegevens over de huidige bewoner. Dus ook over de hypotheek en eventuele onderpanden en zo. Dit is wellicht niet compleet (eigen geld en zo), maar ik wil er mee aangeven dat er gigantisch veel informatie beschikbaar is over Jan en Alleman. Daarom ga ik gewoon iedereen eerlijk vertellen hoeveel ons huis gekost heeft en zo.

Face to face vind ik trouwens iets anders dan het hier maar ff op een forum te plaatsen, dat gaat mij dan wel weer te ver. Echte geïnteresseerden moeten maar wat moeite doen denk ik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Pcies. Meeste zullen wss ook enthousiast kunnen vertellen over het gehele proces, het is tenslotte een hele tour.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:05:
2,50/st? Waren ze geglazuurd ofzo? Nog steeds waalformaat?
Toen we beetje rondkeken op internet kwamen we deze foto tegen:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/fux5ac.jpg

Haar eerste reactie was: "die steen wil ik"....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:16:
[...]

Iedereen die straks bij mij aanbelt met deze vraag, krijgt een eerlijk antwoord en een rondleiding. Ik snap nooit zo goed dat hier schimmig over gedaan wordt. Sterker, als je een uitdraai uit het kadaster op adres aanvraagt voor iets van 25 euro, dan heb je alle gegevens over de huidige bewoner. Dus ook over de hypotheek en eventuele onderpanden en zo. Dit is wellicht niet compleet (eigen geld en zo), maar ik wil er mee aangeven dat er gigantisch veel informatie beschikbaar is over Jan en Alleman. Daarom ga ik gewoon iedereen eerlijk vertellen hoeveel ons huis gekost heeft en zo.

Face to face vind ik trouwens iets anders dan het hier maar ff op een forum te plaatsen, dat gaat mij dan wel weer te ver. Echte geïnteresseerden moeten maar wat moeite doen denk ik dan.
Mensen die bij mij aanbellen zal ik zeker vertellen over het huis en hoe het tot stand gekomen is. Rondleiding beneden ook wel, maar boven niet. Daar hebben vreemden niets te maken.

Uitdraai uit het kadaster zegt niets eigenlijk, iets over de hypo, maar niets over de echte kosten van het huis en het kavel.

Wat ons huis gekost heeft gaat niemand iets aan. Ik zal zeker vertellen wat duur was en wat niet, waar bespaard had kunnen worden etc, maar de exacte kosten en prijs, die blijven voor mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Tje, bouwen maak je zo gek als je wilt natuurlijk. Aantal dingen in huis hadden pakken goedkoper gekund en brengen bij verkoop niks extra op, zoals de dure stopcontacten/drukknoppen, binnendeuren, trap en vele m2 steen in de keuken.

Maar je moet er zelf in leven en neem je die kosten er graag bij. Ik had mijn huis gemakkelijk 25-30k€ goedkoper kunnen krijgen zonder veel in te boeten op comfort maar wel op uitstraling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:51:
[...]

Toen we beetje rondkeken op internet kwamen we deze foto tegen:

[afbeelding]

Haar eerste reactie was: "die steen wil ik"....
Dat is een bijzonder gedrocht.

Peter Karstkarel zal zich in zijn graf omdraaien als hij dit ziet.

Aan de ene kant sierlijk maar aan de andere kant een "onmogelijke" combinatie van bouwmaterialen. Leuk bedacht met die grote schoorsteen in de middden aan de achterkant maar had beter in de midden van het huis kunnen staan.....................

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:00:
[...]

Aan de ene kant sierlijk maar aan de andere kant een "onmogelijke" combinatie van bouwmaterialen. Leuk bedacht met die grote schoorsteen in de middden aan de achterkant maar had beter in de midden van het huis kunnen staan.....................
Ik vind het wel wat hebben, tenminste delen ervan. Je wilt niet weten wat dit kost...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Laatst online: 14:57
artbij schreef op woensdag 11 november 2015 @ 21:53:
[...]

Mensen die bij mij aanbellen zal ik zeker vertellen over het huis en hoe het tot stand gekomen is. Rondleiding beneden ook wel, maar boven niet. Daar hebben vreemden niets te maken.

Uitdraai uit het kadaster zegt niets eigenlijk, iets over de hypo, maar niets over de echte kosten van het huis en het kavel.

Wat ons huis gekost heeft gaat niemand iets aan. Ik zal zeker vertellen wat duur was en wat niet, waar bespaard had kunnen worden etc, maar de exacte kosten en prijs, die blijven voor mij.
Wij hebben hier al de nodige mensen gehad. En die mogen het hele huis zien. Dat is het nadeel als je iets aparts bouwt :) Maar volgend jaar stoppen we daar wel mee denk ik.

Tis ook wel leuk, je hoort dan mensen op straat zeggen oh wat een mooi huis (alhoewel er ookzijn die het niets vinden). Of mensen stoppen om foto's te maken.

En stenen kunnen inderdaad duur zijn. Wij hebben gekozen voor:
http://www.daasbaksteen.n...Brick-stenen/page.aspx/24

heel mooi, zonder voeg. Maar wel 10K duurder dan een gemetselt steentje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een gelijmde steen? Dat zie je hier in het zuiden ook veel, of zag, ik weet niet of het nog zo populair is. Ik dacht dat de meerprijs vooral zat in de extra stenen die je nodig hebt.

Verder maak je het met alkes zo duur als je wil. Dat staat los van cataloguswoning, prefab, blokhut, of wat dan ook. De materiaalkeuze is altijd een vrijheid die je hebt, en daarmee kan je extreme kanten op, zoals blijkt uit een gecelsteenvan €2,50 per stuk. Voor dat geld hoop ik dat ze stuk voor stuk op de werf uit lokale klei gekneed zijn :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:30
nokiaan958GB schreef op woensdag 11 november 2015 @ 22:00:
[...]

Wat ik nou echt lelijk vind is die tuin die erbij zit, lelijk ijzer ding :P

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik vind wit wel wat hebben. "vroeger" sprak men hier schande van en men sprak van "witte schimmel" als witte bebouwing het aanzicht van een stad of dorp bepaalde. Het oogt zo lekker fris.

Maar praktisch lijkt het me niet. Stel je eens voor dat je na elke winter van de witte putz op gevels voorzichtig de groene aanslag af moet spuiten/boenen :X

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Over smaak valt niet te twisten, maar ik hoef het inderdaad ook niet.

Hier zijn vooral mensen komen kijken, ook namens de fabrikant, om de bouwmethode te leren begrijpen. Verder veel mensen die stoppen om te vertellen wat een leuk huis ze het vinden. Binnen kijken mag bij ons altijd, maar nu is het na de verhuizing nog een beetje een rommeltje in een aantal kamers.

• pband
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14-06-2024
artbij schreef op woensdag 11 november 2015 @ 20:59:
De prijzen van bouwen hangen heel erg af van wat je wilt. Is een prefab woning wat je zoekt, kun je in ieder geval de prijzen zien. Wil je wat anders, tja dan is de sky the limit.

Zal je een voorbeeld geven. Mijn vrouw zocht een mooie steen uit, bleken €2,50 per stuk te kosten. Zet dit maar eens af tegen de €0,20 per stuk die stenen van een prefab woning kosten.... Het voorbeeld is extreem, maar zo kun je dit bij alles doen, van voordeur tot aanrechtblad tot beslag.
Daar heb je helemaal gelijk in, je kan het heel makkelijk duurder maken.

We hadden met onze aannemer een afspraak dat hij zou zorgen dat het binnen een bepaald budget kon, dat bleek een enorme uitdaging en hij deed heel erg zijn best, maar stuurde ons daarvoor meestal duitsland in om stenen en dakpannen etc uit te zoeken.

Daar kwamen we er niet uit (telkens was het product te duur), toen hebben we zelf maar de stoute schoenen aangetrokken en naar een grote BMN in de buurt gegaan... die eerlijk verteld wat ons budget is na al naar stenen te hebben gekeken en toen hadden we verder de aannemer in contact gebracht met hen en voila geregeld.... maw als je zelf je best doet is er ook van alles mogelijk! :-)

Open en eerlijk met je aannemer over dat soort dingen communiceren. Dat heeft ons zeker meer dan 20k€ opgeleverd over het hele proces. _/-\o_

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op donderdag 12 november 2015 @ 00:25:
Maar praktisch lijkt het me niet. Stel je eens voor dat je na elke winter van de witte putz op gevels voorzichtig de groene aanslag af moet spuiten/boenen :X
Dat valt onzettend mee. Ik heb een tijd in een gebouw gewerkt met het Sto gevelsysteem en daar zat, en kwam geen groene aanslag op, zeker niet na 1 winter. Zowel Sto als de duitse systemen hebben anti alg en schimmeltoevoegingen die alggroei sterk kunnen verminderen.

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Vandaag is ons dak erop gegaan O+
Niet normaal hoe snel dat (tegenwoordig?) gaat.
Gewoon 12 daken (rijtjes woningen) in 1 dag erop gelegd. Wist niet dat het zo makkelijk met een hijskraan erop getakeld werd.

Vervolgens 1 straat verderop langs de kavel van mijn zus gegaan (vrijstaande woning, toevallig dezelfde aannemer). Daar zouden ze vandaag het beton storten van de fundering. Maar er lag nog niks. Gevraagd waarom: "Het beton is op". Dacht eerst dat ze een grapje maakten, maar bleek echt zo te zijn :+

• Kabbie_Kabbie
  • Laatst online: 16-09 07:38
Omdat er in dit topic best veel bouwtechnische kennis rondhangt wil ik een klein offtopic vraagje stellen.
Ik heb een hoekwoning uit 2010, als nieuwbouw gekocht. (mag het nu vast geen nieuwbouw meer noemen ;) ) Maar hoewel het destijds is verkocht als energie zuinig ect lijkt de bouwer niet echt secuur te hebben gebouwd.
Zo merkte ik o.a. deze week op dat het op zolder tocht uit de kanaalplaten vloer. Dit kwam uit de nog open (ontwaterings) gaatjes achter het knieschot. Blijkbaar is tijdens de bouw de uiteinden van de kanaalplaten vloer niet goed dicht gestopt met als gevolg luchtstroming door de plaat.

Nu wil ik graag weten of ik de kanalen van de platen via deze ontwateringsgaten dicht kan purren zonder gevolgen? Zijn er nog bepaalde dingen waar ik rekening mee moet houden?

De gaten zitten op ongeveer 55 cm van de uiteinden van de platen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Kijk eens bij deze post AUijtdehaag in "[Vloerverwarming] In bestaande bouw, juiste manier"
Bij mij hebben ze de gaten in de kanalen wel dicht gezet tijdens de bouw (zelf gezien) maar al te veel moet je je daar ook niet van voorstellen.
Het zijn net van die plastic patatbakjes van de snackbar die ze in die kanalen stoppen, luchtdicht is dat natuurlijk ook niet....
Ik ben zelf ook nog een keer van plan om op de betonvloer van de zolderverdieping die gaten dicht te purren voor de zekerheid.

Ik zie net dat je het alleen over die ontwateringsgaten hebt.....
Die kun je gewoon dichtpurren of afsmeren met een beetje gips als je dat nog hebt liggen.

[ Voor 13% gewijzigd door bluemoon23 op 20-11-2015 00:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabbie_Kabbie
  • Laatst online: 16-09 07:38
bluemoon23 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 00:57:
Kijk eens bij deze post AUijtdehaag in "[Vloerverwarming] In bestaande bouw, juiste manier"
Bij mij hebben ze de gaten in de kanalen wel dicht gezet tijdens de bouw (zelf gezien) maar al te veel moet je je daar ook niet van voorstellen.
Het zijn net van die plastic patatbakjes van de snackbar die ze in die kanalen stoppen, luchtdicht is dat natuurlijk ook niet....
Ik ben zelf ook nog een keer van plan om op de betonvloer van de zolderverdieping die gaten dicht te purren voor de zekerheid.

Ik zie net dat je het alleen over die ontwateringsgaten hebt.....
Die kun je gewoon dichtpurren of afsmeren met een beetje gips als je dat nog hebt liggen.
Ik wilde zeg maar via die ontwateringsgaten de pur in de kanalen spuiten, om zo ook gelijk de luchtstromingen tussen de buitenspouw en ankerloze spouw te stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Pur is niet echt geschikt voor luchtdichting. Na een jaar of twee ga je dan weer tocht krijgen. Kijk eens bij de fabrikanten van de specifieke materialen. Er is bijvoorbeeld pasta voor, en allerlei soorten tapes. Ik wil geen merken noemen, maar er is genoeg op de markt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dannyo90
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-11-2021
Rtificial schreef op zondag 22 november 2015 @ 18:50:
Pur is niet echt geschikt voor luchtdichting. Na een jaar of twee ga je dan weer tocht krijgen. Kijk eens bij de fabrikanten van de specifieke materialen. Er is bijvoorbeeld pasta voor, en allerlei soorten tapes. Ik wil geen merken noemen, maar er is genoeg op de markt.
Vol en zat afpurren met een luchtdichte en flexibel blijvende pur is ook zeker een goede optie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Flexibel blijvende PUR, daar heb ik ook naar zitten kijken. Soudal heeft ook zoiets zag ik, maar heb er geen ervaring mee. Het blijft natuurlijk wel materiaal dat gemakkelijk te verwerken is. Maar in hoeverre het op lange termijn daadwerkelijk flexibel blijft valt nog wel te bezien denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
Wij zijn inmiddels heel wat stappen verder, omgevingsvergunning is binnen, hele rits aan onderzoeken gehad en nu bezig met de hypotheek.

Het gaat om een perceel van 1ha, achterste deel valt in agrarisch gebied, voorste deel heeft woonbestemming, met een bouwblok. Dit is te zien op ruimtelijke plannen, in de omgevingsvergunning staat netjes vermeld bestemming wonen, en het huis is zelfs al terug te vinden in de PDOK viewer.

Nu komt de hypotheekverstrekker met het verhaal dat niet duidelijk is dat er woonbestemming op zit omdat dit niet zo geregistreerd staat bij het kadaster (Terrein (grasland)). De woonbestemming is echter toegekend rond 1996 en overal bekend. Nu weet ik niet of de aanduiding van het kadaster komt doordat het 1 perceel is met meerdere bestemmingen of dat het gewoon nooit is doorgegeven aan het kadaster.

Heb de hypotheekverstrekker nu verwezen naar de vergunning waarin de gemeente de bestemming aangeeft en naar de plankaart van het bestemmingsplan waarop het woondeel duidelijk staan aangegeven. Mocht dat niet voldoende zijn, wie moet dan de wijziging indienen bij het kadaster? En hoe gaat zoiets in z'n werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:13

The Legend

*Plop*

Je moet de hypotheekverstrekker aan het verstand krijgen dat het geen ruk uitmaakt welke bestemming het kadaster denkt dat een perceel heeft, omdat alleen de gemeenteraad van de gemeente waar het perceel ligt dat bepaalt en dat kan wijzigen. De plankaart die je al gevonden had is leidend en het enige relevante. Tenzij niet duidelijk is of je perceel wel daadwerkelijk ligt binnen die bestemming natuurlijk.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
En zonder correcte bestemming krijg je ook geen omgevingsvergunning. Een omgevingsvergunning kan niet worden verleend voor een bouwwerk dat strijdig is met het bestemmingsplan. Als dat bij aanvraag het geval is, dan volgt of een procedure voor een Wabo-projectafwijkingsbesluit of een wijziging van het bestemmingsplan. In geval van het laatste zal de aanvraag eerst worden afgewezen, en kan deze, nadat het bestemmingsplan is gewijzigd, opnieuw worden ingediend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dan zouden heel wat nieuwbouwontwikkelingen een probleem hebben als hypotheekverstrekkers van het kadaster uitgaan. ;) Vergunning en bestemming zou meer dan voldoende moeten zijn. Andere mogelijkheid is dat het terrein uit meerdere kadastrale percelen bestaat en ze naar de verkeerde kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Niet te geloven dat hypotheeknemers zo'n slechte kennis van zaken hebben.
Als je bij een financiele instelling werkt die financieringen hoort te beoordelen moet toch weten dat het kadaster zelden de bestemming op een kadastraal uittreksel vermeldt.
Meestal is het slechts een aanduiding hoe het perceel in cultuur is gebracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Net een paar pagina's terug gelezen in dit topic. Wij willen ook zelf gaan bouwen. Hebben een optie op een kavel en gaan daar volgende week het koopcontract voor tekenen.
De gemeente wil dat wij de grond afnemen binnen 30dg na goedkeuring van het voorlopig ontwerp. De meeste banken willen pas een hypotheek verstrekken bij het afgeven van de omgevingsvergunning. Wie heeft ook een dergelijke tegenstelling meegemaakt? En hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik heb een aantal mensen gevraagd die in het zelfde project bouwden en degene die ik gesproken heb hebben de grond van hun spaargeld betaald. Dat gaat ons niet lukken.
We kunnen de grond eventueel later afnemen maar betalen dan 7% boete (komt neer op zo'n 1000euro per maand).
We hebben nu zelf als oplossing bedacht om een Rabo hypotheek voor de grond af te sluiten en dan bij het afgeven van de omgevingsvergunning over te sluiten naar een bank met een lagere rente.
Iemand nog een beter idee/ingeving/tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ja, teruggaan naar de gemeente en het uitleggen dat je pas dan en dan af kan nemen. Voor die tijd sluit je een koopovereenkomst met een andere termijn, bv 180 dagen. Ik heb het nooit met individuele kavels uitonderhandeld though. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:32

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

WNT schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:25:
Net een paar pagina's terug gelezen in dit topic. Wij willen ook zelf gaan bouwen. Hebben een optie op een kavel en gaan daar volgende week het koopcontract voor tekenen.
De gemeente wil dat wij de grond afnemen binnen 30dg na goedkeuring van het voorlopig ontwerp. De meeste banken willen pas een hypotheek verstrekken bij het afgeven van de omgevingsvergunning. Wie heeft ook een dergelijke tegenstelling meegemaakt? En hoe hebben jullie dat opgelost?
Ik heb een aantal mensen gevraagd die in het zelfde project bouwden en degene die ik gesproken heb hebben de grond van hun spaargeld betaald. Dat gaat ons niet lukken.
We kunnen de grond eventueel later afnemen maar betalen dan 7% boete (komt neer op zo'n 1000euro per maand).
We hebben nu zelf als oplossing bedacht om een Rabo hypotheek voor de grond af te sluiten en dan bij het afgeven van de omgevingsvergunning over te sluiten naar een bank met een lagere rente.
Een gemeente die momenteel niet wil meedenken met de klant verliest geld. Kan me niet voorstellen als je een tegenvoorstel doet dat ze niet mee gaan. Hoor regelmatig van de geo mannen dat kavels worden aangepast naar de wensen van de klant.

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
WNT schreef op donderdag 03 december 2015 @ 22:25:
Wij hebben hetzelfde gehad. De enige die ons een hypotheek wilde verstrekken apart voor de grond was de Rabo.

Welk voorlopig ontwerp bedoel je? En waarom kun je niet tekening laten maken + vergunning aanvragen en dan pas de hypotheek rond maken?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:13
Wij hebben een optie op een kavel en inmiddels de offerte getekend bij een bouwbedrijf. Wij zijn bij de architect geweest maar lopen toch wel tegen een aantal zaken aan.

De buitenmaat 6.6 x 13 leek ons ontzettend ruim maar tijdens het tekenen komen we nu ruimte te kort beneden en dan voornamelijk de woonkamer. De woonkamer ia nu 5.8 X 5. Helaas kunnen we niet breder bouwen dan 6.6m, binnenmaat 5.8m. Hebben een aantal wensen waaronder, woonkeuken met openslaande deurendeuren en kookeiland, apparatenkast en aanrecht.
Daarnaast willen wij een ruime woonkamer van zo’n 6 meter lang maar dat lijkt onmogelijk. De architect kwam steeds met hetzelfde puzzeltje maar dan komt de woonkamer op 5 meter uit. De lengte binnenmaat is 12,2m. Dit betekent een woonkeuken van 7 meter lang.
Ben benieuwd hoe jullie de indeling vinden van de woning.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/dyM5p7SNsvVYx1cJXi4OIHFt/thumb.jpg

edit: foto toegevoegd

[ Voor 13% gewijzigd door Qosmic op 04-12-2015 12:58 ]

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kun je niet even een tekening maken? Of beter, de huidige tekening van je architect posten?

Kreeg je dat zo van je architect?

En waar heb je een offerte voor getekend dan? Voor de bouw zoals nu op de tekening en wil je die dan nu nog aanpassen?

Ruimte creeren van volgens mij door het verplaatsen van je garage. Hoe groot is je kavel?

[ Voor 61% gewijzigd door Artbij op 04-12-2015 12:05 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Dit is een eerste opzet van de architect.
We kunnen de indeling nog naar wens aanpassen. We willen graag een zij ingang zodat we de keuken over de gehele voorkant van de woning kunnen plaatsen. We hebben de offerte getekend voor de lengte breedte en materiaal keuze van de woning. Definitieve aanneemovereenkomst ontvangen wij als de ontwerptekening definitief Is.
Kavel is 11.6 x 30. Zijn wel een paar vereisten. Bouwen op 6m van de rooilijn en breedte van de woning max 6.6Kavel is 350m2

[ Voor 68% gewijzigd door Qosmic op 04-12-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Waarom en suite deuren? M.i. passen die bij een oud huis, niet bij een nieuw(bouw) huis. Ook 'horen' en suite deuren m.i. in een huis met een L-vormige woonkamer. Tot slot zijn en suite deuren schuifdeuren, en geen klapdeuren, en hoort er een kast omheen.

Wat de indeling betreft kosten de twee deuren in de hal veel ruimte. Zonder die twee deuren kan de kern smaller. De deur naar de garage laten vervallen?

Daarnaast staat de eettafel m.i. behoorlijk in de weg, daar ben je de hele dag omheen aan het lopen. Mede ook door de en suite deuren lijkt alles vrij vol te staan. Het is in ieder geval weinig ruimtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
@Cosmic,

Even los van de indeling. Wij zitten zelf nog in de ontwerpfase, dus lees aandachtig mee ;-) Maar kavel iets met "NPW"? Afmetingen komen me bekend voor vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Klopt Jispy, heb jij er ook 1 en zo ja welke?
PM me anders even :)

We willen graag ensuite deuren omdat ik de woonkamer en keuken apart wil hebben. Mijn vrouw zit best vaak in de keuken met vriendinnen etc en ik wil dan gewoon relaxed in de woonkamer kunnen zitten zonder dat gekakel :P
En dan zijn het geen ensuite deuren, maar openslaande deuren.

Deur naar de garage laten vallen is een optie, maar liever niet. Wil wel de garage bereiken van binnenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:08
Qosmic schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 11:43:
Wij hebben een optie op een kavel en inmiddels de offerte getekend bij een bouwbedrijf. Wij zijn bij de architect geweest maar lopen toch wel tegen een aantal zaken aan.

De buitenmaat 6.6 x 13 leek ons ontzettend ruim maar tijdens het tekenen komen we nu ruimte te kort beneden en dan voornamelijk de woonkamer. De woonkamer ia nu 5.8 X 5. Helaas kunnen we niet breder bouwen dan 6.6m, binnenmaat 5.8m. Hebben een aantal wensen waaronder, woonkeuken met ensuite deuren en kookeiland, apparatenkast en aanrecht.
Daarnaast willen wij een ruime woonkamer van zo’n 6 meter lang maar dat lijkt onmogelijk. De architect kwam steeds met hetzelfde puzzeltje maar dan komt de woonkamer op 5 meter uit. De lengte binnenmaat is 12,2m. Dit betekent een woonkeuken van 7 meter lang.
Ben benieuwd hoe jullie de indeling vinden van de woning.

[afbeelding]

edit: foto toegevoegd
Ik zie 2 mogelijke oplossingen die zoden aan de dijk zetten (en je kunt ze eventueel combineren):
1. Trap in de woonkamer
2. Toilet, mk en (het grootste deel van) de entree buiten de hoofdvorm trekken. Nadeel is alleen dat je dan niet meer je garage in kunt met je auto waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Bedankt voor het meedenken. :)

Punt 1 is uitgesloten
Punt 2 is zeker een optie, maar wat bedoel je dan precies?
Auto hoeft namelijk niet in de garage, is gewoon voor de fietsen en tuinspullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
@Cosmic, ja. Ik stuur je wel een PM.

Wanneer je tevreden bent met de rest van de indeling is het niet een optie om dan alleen de achterzijde te verlengen met een meter. Eventueel alleen de begane grond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Ja dat is ook nog een optie waar we aandenken, of de hele woning over alle verdiepingen met 0,5 meter verlengen, of alleen de benedenverdieping met 1 meter.
Maar goed, we zitten ook met een bepaald budget en wil daar bij voorkeur zoveel mogelijk binnen blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
Tot nu toe merk ik dat bij catalogusbouwers aanpassingen vaak de hoofdprijs kosten. Weet niet of jullie op deze wijze bouwen. Maar dan is verlengen op lange termijn vaker een 'goedkopere' optie. En betere investering, voegt extra (waardevolle) m2 toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Qosmic schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:50:

Auto hoeft namelijk niet in de garage, is gewoon voor de fietsen en tuinspullen.
Dan kun je ook het voorstel gedeelte van de garage gebruiken als bijkeuken / entree en daar tevens het toilet positioneren. De dubbele deur in de hal kan dan ook vervallen. Je krijgt dan een ruimte waar je binnenkomt, rechtdoor de garage in kunt en rechtsaf de woonkamer in kunt. Nadeel is dan wel dat gebruik voor een auto voor altijd uitgesloten is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Als je geen oldtimer hebt staat toch geen enkele auto meer in de garage?

Je kunt zelfs een apart fietsenhok maken en in de tuin een huisje zetten voor je tuinspullen. Dan kan je garage helemaal vervallen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
daar wil ik juist de garage voor gebruiken.
Heb nu zo'n tuinhuisje waar alles in staat, maar wil liever meer tuin ipv zon schuurtje er weer in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Qosmic schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:51:
daar wil ik juist de garage voor gebruiken.
Heb nu zo'n tuinhuisje waar alles in staat, maar wil liever meer tuin ipv zon schuurtje er weer in
Keuzes maken wordt het. Volgens mij veel bruikbare tips hier :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tieske88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 14:08
Qosmic schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 12:50:
Bedankt voor het meedenken. :)

Punt 1 is uitgesloten
Punt 2 is zeker een optie, maar wat bedoel je dan precies?
Auto hoeft namelijk niet in de garage, is gewoon voor de fietsen en tuinspullen
Link

zoiets? (Let niet op mijn slechte paint skills, zit nu op een pc zonder tekensoftware)

Groen zijn de deuren en rood zijn de wanden. Tussen de entree in de garage en het stuk voor de trap zou ik geen deur doen in ieder geval. De locatie van de trap zou je nog mee kunnen schuiven (of bijvoorbeeld spiegelen) afhankelijk waar je de extra ruimte wil hebben. De deur van de garage aan de voorkant kan dan waarschijnlijk nog wel naast de meterkast op deze manier.

[ Voor 3% gewijzigd door Tieske88 op 05-12-2015 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
Mag je niet een serre plaatsen buiten het bouwvak? Dan kan je veel ruimte winnen voor je eet tafel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
artbij schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 13:49:
Als je geen oldtimer hebt staat toch geen enkele auto meer in de garage?
Sinds ik een cabrio heb ben ik blij dat ik een garage heb.
Al was een carport ook voldoende geweest wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Garage minimaal 3,5/4m breed maken. ;)

Ik vind de entree een minpunt. Het is geen entree, maar een hal. De doorgang naar het woongedeelte is maar een bottleneck van 1 meter breed.

Deur naar garage kan ook via keuken eventueel. Ik vind het ontwerp nog niet in balans. Waar is de eettafel in die woonkeuken bijvoorbeeld? Die keuken is enorm qua ruimte, maar zo ziet hij er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Heb nog wat schetsjes gemaakt en ben nu hier op uit gekomen.
Meer in balans als je het mij vraagt.. Suggesties, opmerkingen of andere zaken... Shoot.. Ik hoor ze graag:)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/kYEPbhK7jSq9UxwPgG9UbJJG/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik zou de trap en de jassen spiegelen, nu moet je eromheen lopen. Heb je ook de 1e verdieping i.v.m. de installaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Qosmic schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 21:42:
Heb nog wat schetsjes gemaakt en ben nu hier op uit gekomen.
Meer in balans als je het mij vraagt.. Suggesties, opmerkingen of andere zaken... Shoot.. Ik hoor ze graag:)

[afbeelding]
Heb je niet veel te weinig ruimte in je keuken voor je kookeiland nu? Ik neem aan dat je tegen de muur keukenkastjes wilt. Uit gaan van iedeale afmeting is de afstand van je linkermuur naar einde kookeiland 4 meter. Dan zou je dus je tafel + stoelen in 2 meter moeten doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Artbij op 05-12-2015 14:36 ]

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 26 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic