Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.730 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:39
Flexibele buis met draad in. In dit geval rood, blauw en geel/groen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:26
TheGhostInc schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:22:
[...]

Is mijn monitor nou stuk of is dat een rode draad?
In Belgie wordt meestal rood of bruin gebruikt om de fase aan te duiden.

[ Voor 55% gewijzigd door whoami op 29-10-2015 14:31 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
whoami schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:30:
[...]
In Belgie wordt meestal rood of bruin gebruikt om de fase aan te duiden.
In NL is dat sinds de jaren 80? alleen nog maar bruin, hier in de UK volgens mij ook al sinds 2000.
Ik wist niet dat er in de EU zo dicht bij NL nog rood werd gebruikt. Zeker omdat in NL rood vaak voor brandinstallaties wordt gebruikt.

Onze duitse buren hebben ook ergens rond 1965 de kabels de juiste kleur gegeven.

[ Voor 14% gewijzigd door TheGhostInc op 29-10-2015 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
TheGhostInc schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:34:
[...]

In NL is dat sinds de jaren 80? alleen nog maar bruin, hier in de UK volgens mij ook al sinds 2000.
Ik wist niet dat er in de EU zo dicht bij NL nog rood werd gebruikt. Zeker omdat in NL rood vaak voor brandinstallaties wordt gebruikt.
Want een geleider in een kabel is niet te onderscheiden van een leiding voor een brandinstallatie?
Ik ben nu niet zeker maar ik denk dat de fase rood is en niet bruin bij mij.
Ik zit hier langst een blusinstallatie op het werk en kan u zeggen dat alles daar ook rood is.

Enige beperking van kleur in een huishoudelijke elektrische installatie:
- Blauw voor nulgeleider indien die aanwezig is
- Geel of geel/groen voor aarding.
Voor de rest mag je losgaan qua kleuren, zo heb ik nog zwart, geel, wit; oranje, paars, grijs, groen en bruin ook in de muren liggen.

Uw gasleiding moet verplicht geel zijn, ook weinig volk dat zich vergist of dat nu aardgas of aarding is. Nu, in beide gevallen mag deze toch niet onderbroken worden :+ .

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 29-10-2015 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:14
Het is vooral opmerkelijk voor 'Ollanders omdat bij ons in de vorige codering rood voor de nul was (en groen voor fase). Mijn huis zat daar vol mee, op wat stalen buizen met aders met katoenen isolatie na. Daar was niet echt meer kleur aan te herkennen 8).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Daarom dat ze ook totaal andere kleuren genomen hebben voor de nieuwe serie, zodat er weinig problemen met oude systemen zijn.
Maar mijn onbegrip zit meer aan de kant van dat er 'een land' weer net iets anders doet dan de rest van de EU. Dat het toevallig België is, heeft daar weinig mee te maken.
In de UK heb je bijvoorbeeld weer net andere eisen aan de ramen, zodat je ze van binnenuit makkelijk kunt wassen (en iedereen laat ze van buitenaf wassen 8)7 )
Maar ik hoorde laatst van een huis in de UK waarbij de ramen met (goedkoop kunststof) kozijn en al loskwam in een (recent) nieuwbouw huis. Dan is het wassen van je raam je minste zorg :+

Had je bij die katoenen isolatie ook dat de kabel al helemaal gestript was? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
TheGhostInc schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:34:
[...]

Onze duitse buren hebben ook ergens rond 1965 de kabels de juiste kleur gegeven.
Is bij mij persoonlijk ook bruin. Behalve in mijn schakelkast, daar is het rood.
Echter, in België is er vziw slechts één kleur die vastligt voor wat het te gebruiken is, en dat is geel/groen voor de aarding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
whoami schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 20:38:
[...]

Is bij mij persoonlijk ook bruin. Behalve in mijn schakelkast, daar is het rood.
Echter, in België is er vziw slechts één kleur die vastligt voor wat het te gebruiken is, en dat is geel/groen voor de aarding.
Blauw voor de nulgeleider indien die aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Engineer Stewie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:31:
De draad bloot in de muur leggen mag volgens mij zelfs in Duitsland niet (meer), in België is dat allessinds verboden.
Het mag wel in Duitsland, maar er zijn voorwaarden aan verbonden.

Toegegeven, het was even zoeken op het web, maar speciale draad/kabel om in de stuc te verwerken heet: stegleitung.
http://www.hornbach.de/sh...20-m/3870068/artikel.html

Je hebt aufputz leidingen, dat is opbouw.
Unterputz dan is de kabel of buis in de muur gefreesd.
En imputz dan is de platte kabel op de muur en in de stuc.

Zie: http://www.ewl-instakit.de/elektroinstallation/#Teil%207

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Ik heb bij ons vrijwel niets in flexibele buizen gelegd, maar meer op de 'Engelse' methode. Jammer genoeg hier niet van de soepele platte kabel geleverd gekregen, dus met XVB gedaan. Volgens de keurder overigens een veiligere optie dan de in België vrijwel standaard gebruikte 'preflex'. Maar dat kan zijn persoonlijke mening zijn, en was voor mij geen argument. Losse kabel legt gewoon sneller en gemakkelijker in de leidingspouwen.

Inmiddels bij ons zo ver dat we gisteren verhuisd zijn.
De vloerverwarming afgelopen dinsdag opgestart, die had eigenlijk na een uur of 4 op lage temperatuur het huis al aardig warm gestookt, dus denk dat we naar isolatie toe wel goed zitten. Na een uur of 8 was het gelijkvloers de gewenste temperatuur.

Maandag de elektra laten aansluiten, nog wat kleine correcties op de sturing van het licht uitgevoerd, en moet nog eens kijken of ik de dimmers wat beter kan afstellen.

Dat we verhuisd zijn zegt niet dat het klaar is. We moeten de gevel nog afwerken, een van de badkamers nog afmaken, een van de WC's nog verder afmaken, en allerlei schilderwerk en afwerkdingetjes doen. We hoeven dus gelukkig niet stil te zitten ;)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Rtificial schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:00:
Inmiddels bij ons zo ver dat we gisteren verhuisd zijn.
De vloerverwarming afgelopen dinsdag opgestart, die had eigenlijk na een uur of 4 op lage temperatuur het huis al aardig warm gestookt, dus denk dat we naar isolatie toe wel goed zitten. Na een uur of 8 was het gelijkvloers de gewenste temperatuur.
Ik heb weleens gehoord dat het lastig is om in te schatten omdat je huis nog erg vochtig is. Pas als alles goed droog is krijg je een goed beeld. Maar nu weet ik niet of dat een broodje aap was, of dat je pas echt in het 2de jaar ziet hoe het gaat. Het zal uiteraard ook afhangen van de bouwmethode en gebruikte materialen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:27
Is geen broodje aap, doordat je huis veel vocht bevat kan het huis ook veel meer energie opnemen. Daarnaast is de gevoelstemperatuur verschillend bij diverse niveaus van de relatieve luchtvochtigheid.

20 graden bij 80% voelt heel anders dan 20 graden bij 40%

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Pfoe, proficiat met de verhuis Rtificial!
Hij heeft houtskeletbouw gebouwd en daar zit dus vrij weinig (geen?) restvocht in.

Bij ons is gisteren de onderdekvloer (chape) geplaatst, nu kan het wachten met verder gaan beginnen.
De bovenverdieping heeft een laag van 12cm gekregen en moet een dikke 4 maanden uitdrogen vooraleer er laminaat opkan. Dat is dus een werkje voor in de laatste week.

Ondertussen nog wel wat te doen, elektra aansluiten, vloertegels plaatsen, badkamer en gastentoilet betegelen en plaatsen.
In Februari moet dan de keuken komen en binnenschrijnwerk plaatsen (trap en deuren). Buiten is het nog de gevels voegen en de eindafwerking van de crepie doen.

Target date voor verhuis is eerste week van April, mede door de lange uitdroogtijd van de onderdekvloer. Eerste is nu de elektra aansluiten en de verwarming en ventilatie-unit opstarten teneinde sneller te drogen. Na plaatsing van de trap kunnen we boven nog een bouwdroger installeren moest dat nodig zijn.

Ik moet zeggen dat het plaatsen van ventilatoren met verwarming na 2 weken enorm heeft bijgedragen om de muren droog te krijgen. Plaatsen met slechte ventilatie (hoeken ed) uitgezonderd zijn die eigenlijk zo goed als droog na 1 maand (2% vocht aanwezig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
Rtificial schreef op vrijdag 30 oktober 2015 @ 13:00:
Ik heb bij ons vrijwel niets in flexibele buizen gelegd, maar meer op de 'Engelse' methode. Jammer genoeg hier niet van de soepele platte kabel geleverd gekregen, dus met XVB gedaan. Volgens de keurder overigens een veiligere optie dan de in België vrijwel standaard gebruikte 'preflex'. Maar dat kan zijn persoonlijke mening zijn, en was voor mij geen argument. Losse kabel legt gewoon sneller en gemakkelijker in de leidingspouwen.
Vraag mij af waarom kabel in het pleisterwerk leggen veiliger zou zijn dan uw geleiders in een buis in de muur.
Ik mag er niet aan denken dat de kabel in het pleisterwerk ligt zonder buis. Te korte kabel ? Kabelbreuk ? Begin maar te kappen.
Dat we verhuisd zijn zegt niet dat het klaar is. We moeten de gevel nog afwerken, een van de badkamers nog afmaken, een van de WC's nog verder afmaken, en allerlei schilderwerk en afwerkdingetjes doen. We hoeven dus gelukkig niet stil te zitten ;)
Mijn ervaring: wij hebben redelijk veel zelf gedaan tijdens de bouw, maar eens je verhuisd bent, dan valt het stil. Ook al heb je nog veel dingen af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

In het pleisterwerk?!? In de leidingspouw. Dat is heel iets anders. Kabels wegleggen in pleisterwerk komt mij ook wat vreemd voor.

Ik weet dat het voor veel mensen stil valt na de verhuis. Is in projecten een heel normaal proces, en gelukkig is het motiveren van mensen om dan toch door te gaan een van mijn kerncompetenties. Maar ik snap wat je zegt, het is moeilijk.

Vwb luchtvochtigheid : momenteel rond de 56-60%. Vocht speelt in onze bouw geen rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Even wat anders, misschien niet helemaal on topic, maar het heeft er wel mee te maken:

Als je namelijk een nieuw huis bouwt, ga je dus ook een keer verhuizen. Zijn er mensen die wat ervaringen kunnen delen over dit deel van het bouwen van een huis. Bij ons komt de opleverdatum dichterbij en ik heb wat moeite om het juist te plannen / slim te doen.

Sowieso moeten we zelf de vloeren, plafonds, muren, keuken en buitenhuis afwerken. Tip hiervoor die we gekregen hebben is te zorgen voor een goede verharde, schone aansluiting met de weg, zodat je niet alle rotzooi mee naar binnen neemt op de nieuwe vloer.

Doe je bijvoorbeeld eerst de kamer keuken en 1 slaapkamer afwerken en dan meteen verhuizen of juist niet, met als nadeel langer dubbele lasten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
Alles heeft zijn voor en nadelen, maar als je het financieel kan en wil dragen zou ik eerst alles afmaken en dan pas verhuizen. Anders loop je nog weken of maanden in de rotzooi. Sowieso eerst je tuin in order brengen om te voorkomen dat je zand en modder je nieuwe huis binnen loopt. Iets wat zeker op een drukke verhuisdag met meerdere mensen zal gaan gebeuren.

Als je toch sneller over wilt, dan zou ik er in ieder geval voor zorgen dan je woon, eet, slaap en sanitair gedeelte af zijn. De overige ruimtes kan je dan op je gemak doen waarbij de de deur kunt sluiten om er geen 'last' van te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb samen met mijn vriendin maanden geleefd in een stoffig slaapkamertje terwijl we ons huis aan het inrichten waren. Werken, klussen en slapen. Vond het fantastisch maar je moet er wel tegen kunnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Kaasplank schreef op zondag 01 november 2015 @ 21:23:
Ik heb samen met mijn vriendin maanden geleefd in een stoffig slaapkamertje terwijl we ons huis aan het inrichten waren. Werken, klussen en slapen. Vond het fantastisch maar je moet er wel tegen kunnen
Ja mee eens, zou ik ook wel willen, maar met een zoon van 3 en een zwangere vrouw wordt dat wel wat lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
PolderPloer! schreef op zondag 01 november 2015 @ 21:10:
Even wat anders, misschien niet helemaal on topic, maar het heeft er wel mee te maken:

Als je namelijk een nieuw huis bouwt, ga je dus ook een keer verhuizen. Zijn er mensen die wat ervaringen kunnen delen over dit deel van het bouwen van een huis. Bij ons komt de opleverdatum dichterbij en ik heb wat moeite om het juist te plannen / slim te doen.

Sowieso moeten we zelf de vloeren, plafonds, muren, keuken en buitenhuis afwerken. Tip hiervoor die we gekregen hebben is te zorgen voor een goede verharde, schone aansluiting met de weg, zodat je niet alle rotzooi mee naar binnen neemt op de nieuwe vloer.

Doe je bijvoorbeeld eerst de kamer keuken en 1 slaapkamer afwerken en dan meteen verhuizen of juist niet, met als nadeel langer dubbele lasten?
Ik zou niet met zwangere vrouw en klein kind in een huis gaan zitten dat half af is. Je hebt geen idee wat er met je vrouw kan gebeuren en een maand huur is peanuts op de kosten van je huis.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Wij gaan erin wonen op het moment dat het 'af' is.

Dzt wil zeggen af buiten verven, gordijnen (wachten we mee ivm resterend bouwvocht) en aanleg tuin.
Wel zal er reeds een verharding zijn voor de oprit en een padje naar het huis om het enigsinds proper te kunnen houden.

Op het moment dat we verhuizen is er ook al ruim 5 maanden geen nieuw vocht bijgekomen. We zitten nu reeds op de onderdekvloer en alle nutsvoorzieningen zijn binnengebracht.

Tijd om wat gaten te dichten rondom het huis en de tuin gelijk te trekken :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Tja, ideaal is natuurlijk pas te verhuizen als het huis klaar is. En met een zwangere vrouw of jonge kinderen kan ik me ergens wel voorstellen dat je niet in een huis wil wonen dat nog niet helemaal af is.
Let op, bij ons betekent dit dat er 1 badkamer klaar is, de keuken klaar is, 1 slaapkamer klaar is en de woonkamer klaar is.
Overal ligt de definitieve vloer al in, de primer staat overal op de muren en de plafonds zijn geschilderd.
De verlichting (inbouwspotjes) zijn allemaal geplaatst en actief, het huis is verwarmd, er is comfortabel sanitair. Zo behelpen is dat dus niet.
Onze oprit is nu verhard in aangetrild steenpuin, en geeft niet ontzettend veel rommel binnen. Schoenen uit in de vestibule, dat dan weer wel.

Ik zou persoonlijk gaan zodra het kan. Een maand huur is een hoop geld die je nooit meer terugziet, maar je moet wel een basis van comfort hebben natuurlijk. Dus, warmte, stromend water, en elektriciteit, zonder gevaarlijke toestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
als het nieuwe huis klaar is, hoef je maar letterlijk 1x te verhuizen, en voor 90% alles slechts 1x door je handen te hebben; oppakken in huis A, neerzetten in huis B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:15:
Tja, ideaal is natuurlijk pas te verhuizen als het huis klaar is. En met een zwangere vrouw of jonge kinderen kan ik me ergens wel voorstellen dat je niet in een huis wil wonen dat nog niet helemaal af is.
Let op, bij ons betekent dit dat er 1 badkamer klaar is, de keuken klaar is, 1 slaapkamer klaar is en de woonkamer klaar is.
Overal ligt de definitieve vloer al in, de primer staat overal op de muren en de plafonds zijn geschilderd.
De verlichting (inbouwspotjes) zijn allemaal geplaatst en actief, het huis is verwarmd, er is comfortabel sanitair. Zo behelpen is dat dus niet.
Onze oprit is nu verhard in aangetrild steenpuin, en geeft niet ontzettend veel rommel binnen. Schoenen uit in de vestibule, dat dan weer wel.

Ik zou persoonlijk gaan zodra het kan. Een maand huur is een hoop geld die je nooit meer terugziet, maar je moet wel een basis van comfort hebben natuurlijk. Dus, warmte, stromend water, en elektriciteit, zonder gevaarlijke toestanden.
Ik zou niet met een zwanger vrouw+jong kind in een huis gaan wonen waar nog wordt gestuct of geschilderd. Die dampen zijn niet echt goed voor ze.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ach, die discussie kan ik niet aan gaan. Heb geen kinderen, en ben geen zwangere vrouw. Heb vroeger wel met chinees speelgoed met loodverf gespeeld, en meer van zulke dingen.
Maar het is maar net waar je je nog goed bij voelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een praktische vraag.

Het bouwen etc duurt soms best lang, van "ontwerp" tot oplevering kan zo 1,5 jaar duren.
Echter heb ik nu een eigen woning die ik graag eerst zou willen verkopen.

Hoe regelen jullie dat in het algemeen?
Eerst bouwen en daarna (of in de laatste maanden van de bouw) proberen te verkopen of eerst verkopen en ergens eerst overbruggen (tijdelijk huren etc?)
Het lijkt me namelijk niet dat anderen ruim een jaar willen wachten om het huis te betrekken. En ik heb weinig zin in dubbele lasten :)

Of zijn er nog andere mogelijkheden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:37:
Ach, die discussie kan ik niet aan gaan. Heb geen kinderen, en ben geen zwangere vrouw. Heb vroeger wel met chinees speelgoed met loodverf gespeeld, en meer van zulke dingen.
Maar het is maar net waar je je nog goed bij voelt.
En omdat dat speelgoed er niets meer is worden onze kinderen 10 jaar ouder dan wij :).

Voor mezelf zou ik ook niet zo moeilijk doen, maar voor je kinderen doe je dat wel...geloof me.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:37:

Het bouwen etc duurt soms best lang, van "ontwerp" tot oplevering kan zo 1,5 jaar duren.

Eerst bouwen en daarna (of in de laatste maanden van de bouw) proberen te verkopen of eerst verkopen en ergens eerst overbruggen (tijdelijk huren etc?)
Het lijkt me namelijk niet dat anderen ruim een jaar willen wachten om het huis te betrekken. En ik heb weinig zin in dubbele lasten :)

Ik ben bezig met het maken van mijn plannen. Tegelijkertijd staat mijn huis te koop. De eerste schop gaat pas de grond in als mijn huis verkocht is. Risico vind ik in deze tijd veel te groot.

Plannen maken en alles goed uitzoeken incl vergunningsaanvraag ben je zo een jaar verder. En dat moet je nog een jaar bouwen.

Als woonruimte tijdens de bouw wil en een woonunit in mijn tuin gaan zetten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik heb eerst de grond aangekocht, en tegelijk het huis te koop gezet.
Pas nadat het huis verkocht was, een week later :D, zijn we pas begonnen met de echte bouwplannen finaliseren en orders plaatsen. Wij hebben de bestelling voor het huis geplaatst in september 2014, 2 maanden na verkoop van onze vorige woning. Februari 2015 is de eerste schop de grond in gegaan voor de grondwerken, afgelopen donderdag zijn we verhuisd.
In de tussenliggende periode hebben we in een huurhuis dicht bij de werf gewoond.

Ik zou nooit verplichtingen aangaan zonder je huidige huis verkocht te hebben, en te weten hoeveel 'speelgeld' je exact over hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door Rtificial op 02-11-2015 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryceck
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 19:42

Ryceck

Constants and Variables

Wat we hier gedaan hebben. Zodra we de optie voor de grond getekend hadden en de architect uitgezocht was hebben we de woning te koop gezet. Plezierig genoeg is deze al verkocht (<1 maand funda) en krijgen we per 1 december de sleutel van onze overbruggende huurwoning waar we in gaan zitten tot de oplevering van onze zelfbouw.

Redenen om het zo snel te koop te zetten:
- De overwaarde van onze koopwoning wil ik investeren in de nieuwe woning; en dat kan alleen als deze verkocht is
- Wij wilden niet het risico lopen dat we de woning niet verkocht krijgen, en dus met 2 woningen zitten over anderhalf jaar (heb al 1x een woning 2.5 jaar te koop gehad.... nog koppijn van...)
- Ik had geen zin in de stress van het verkopen van een huis (of beter: het potentieel niet verkocht krijgen) tijdens de oplevering van onze nieuwe woning. Je hebt het die laatste paar maanden al druk zat met afronden, inrichten, verhuizen etc. en wat minder drukte in het hoofd op dat moment is welkom.

En het feit dat blijkbaar de woningen op dit moment gaan als warme broodjes over de toonbank en binnen 3 weken verkopen boven de bodemprijs is mooi meegenomen ;-)

Nadeel aan dit alles: je zit 1.5 jaar in een woning waar je eigenlijk niet wilt zitten en je moet 2x verhuizen. Maarja... dat vonden wij de moeite wel waard.

If everything is working perfect, break something before someone else fucks up.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
argro schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 11:54:
De oplossing met allemaal losse aannemers brengt een groot risico op demarcatieproblemen, tijdens de bouw en daarna. Hoe weet je zeker dat het werk compleet is en er geen licht zit tussen de verschillend opdrachten. Als een wand later gaat scheuren, aan wie ligt dat dan? De wandenbouwer zal naar de fundering wijzen. De aannemer die de fundering heeft gemaakt zal naar de wandenbouwer wijzen. Ook zie ik niet in hoe zo'n manier van werken discussies voorkomt. Als jij bij de elektrotechnisc aannemer 15 WCD's aanvraagt en dit later wijzigt in 20, dan krijg jij geen 5 WCD's cadeau, maar zul je extra moeten betalen, en heb je een zelfde soort discussie als wanneer je in het reguliere model 15 WCD's in 20 wijzigt. Ook zal het tarief van een bouwmanager niet lager liggen dan dat van een werkvoorbereider / uitvoerder bij een aannemer, nog los van het feit dat een bouwmanager een inspanningsverplichting heeft en niet, zoals een aannemer, een resultaatverplichting.
Eens, je loopt zeker meer risico's. En dat is eigenlijk ook een van de redenen om juist de aannemer er buiten te willen laten. Voor het overnemen van die risico's betaal je de aannemer vrij ruim. Door goed te plannen en door te zorgen voor goede communicatie kan je een hele hoop van de problemen die tijdens een bouw ontstaan voorkomen. Als het alsnog fout gaat dan is dat pech en zal je tot een oplossing moeten komen. Als duidelijk is dat iets bij de wandenbouwer zit dan gaat de rekening daar heen, als het een probleem in het aansturen was dan zal je zelf voor de kosten opdraaien. Dat is de (beredeneerde) gok die je neemt.

Een bouwmanager is inderdaad ook niet goedkoop maar is wel iemand die, als je dat goed regelt, voor jouw belangen gaat.Een aannemer zal eerder op zoek gaan naar de ruimte in een bestek dan dat ze een stap extra doen tijdens de bouw om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.

En dat laatste is eigenlijk de belangrijkste reden om te kijken naar alternatieven voor een simpele aanbesteding. Eigenlijk wil je met een aantal gemotiveerde partijen een zo mooi mogelijk product neerzetten voor een eerlijke prijs. Dat is ook hoe ik gewend ben om vanuit mijn eigen business te werken. In de bouw lijkt (?) dat allemaal anders te werken en gaat het bijna richting de ander zo hard mogelijk proberen te naaien als dat maar enigszins mogelijk is. Je zou denken dat dat beter moet kunnen?

Een bouwmanager (met of zonder BIM) en zelf de onderaannemers zoeken/aansturen is een optie, maar andere mogelijkheden om tot een betere samenwerking te komen zijn heel erg welkom Afbeeldingslocatie: http://boktimg.nl/s/yes.gif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
artbij schreef op maandag 02 november 2015 @ 15:23:
[...]

Ik zou niet met een zwanger vrouw+jong kind in een huis gaan wonen waar nog wordt gestuct of geschilderd. Die dampen zijn niet echt goed voor ze.
Eer je kan schilderen ben je 18 maanden verder, 18 maanden huur is dik 15000€ en dat zie ik toch niet zitten. Eens de muren en chape voldoende uitgedroogd zijn (<2%) gaat de primer erop en de laminaat erin en verhuizen we (naar schatting is dat begin maart ongeveer). Dan is er 5 maanden geen neiuw vocht bijgekomen en al 4 maanden verwarming en ventilatie in gang gezet.

Daarna moet het huis nog een jaar uitdrogen vooraleer de afwerklaag erop kan.

Wil zo snel mogelijk van de huur af, dus als het huis het toelaat (ga ook niet in 80% vochtigheid leven) verhuizen we. Onze zoon is dan bijna 4 jaar, die moet daar maar tegen kunnen :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
bartvb schreef op maandag 02 november 2015 @ 16:37:
[...]

Als duidelijk is dat iets bij de wandenbouwer zit dan gaat de rekening daar heen, als het een probleem in het aansturen was dan zal je zelf voor de kosten opdraaien.
Het vervelende is dat dikwijls niet duidelijk is aan wie het ligt. Jij vindt dat het aan de wandenbouwer ligt, de wandenbouwer vindt dat het aan de installateur ligt, de installateur vindt dat het aan de schilder ligt en de schilder wijdt het probleem aan de opdrachtgever.
Een bouwmanager is inderdaad ook niet goedkoop maar is wel iemand die, als je dat goed regelt, voor jouw belangen gaat. Een aannemer zal eerder op zoek gaan naar de ruimte in een bestek dan dat ze een stap extra doen tijdens de bouw om tot een zo goed mogelijk resultaat te komen.
Een bouwmanager met daaronder allemaal aannemers levert nog steeds een situatie op met allemaal onderaannemers die op zoek zullen gaan naar de ruimte in hun deel van het bestek. Overigens is het ook niet evident dat het belang van de projectmanager jouw belang is. Een projectmanager kan bijvoorbeeld gediend zijn bij een moeizaam proces dat veel begeleiding vergt, als hij per uur betaald wordt. Als hij niet per uur betaald wordt maar een vast bedrag krijgt, dan kan het in zijn belang om problemen niet grondig aan te pakken, maar juist onder het tapijt te vegen.
En dat laatste is eigenlijk de belangrijkste reden om te kijken naar alternatieven voor een simpele aanbesteding. Eigenlijk wil je met een aantal gemotiveerde partijen een zo mooi mogelijk product neerzetten voor een eerlijke prijs. Dat is ook hoe ik gewend ben om vanuit mijn eigen business te werken. In de bouw lijkt (?) dat allemaal anders te werken en gaat het bijna richting de ander zo hard mogelijk proberen te naaien als dat maar enigszins mogelijk is. Je zou denken dat dat beter moet kunnen?
De crux is inderdaad die eerlijke prijs. Niet een offerte eerst drie keer door de wringer halen en dan verwachten dat je een proactieve en meedenkende opdrachtnemer hebt. Dat levert juist een opdrachtnemer op die tijdens het project met gedoe nog enige marge moet zien te maken. Gun iemand een opdracht en een eerlijke marge, dan zullen zij jou ook een redelijk oplossing voor een probleem gunnen. Dit staat los van de constructie, met één aannemer (met tig onderaannemers) of juist met een projectmanager en allemaal losse aannemers.
Een bouwmanager (met of zonder BIM) en zelf de onderaannemers zoeken/aansturen is een optie, maar andere mogelijkheden om tot een betere samenwerking te komen zijn heel erg welkom [afbeelding].
Een aannemer stuurt niet alleen aan, maar koopt ook in. In dat inkopen is een bouwmanager veel minder bedreven. Bovendien heeft een bouwmanager doorgaans geen grote contracten met leveranciers met diverse staffelkortingen.

[ Voor 3% gewijzigd door argro op 02-11-2015 17:52 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:57
argro schreef op maandag 02 november 2015 @ 17:30:
[...]
De crux is inderdaad die eerlijke prijs. Niet een offerte eerst drie keer door de wringer halen en dan verwachten dat je een proactieve en meedenkende opdrachtnemer hebt. Dat levert juist een opdrachtnemer op die tijdens het project met gedoe nog enige marge moet zien te maken. Gun iemand een opdracht en een eerlijke marge, dan zullen zij jou ook een redelijk oplossing voor een probleem gunnen. Dit staat los van de constructie, met één aannemer (met tig onderaannemers) of juist met een projectmanager en allemaal losse aannemers.
Ja, dat zou je misschien hopen, dat ze jou als klant dan ook wat gunnen, maar je moet wel erg naief zijn om daar op voorhand vanuit te gaan. Als ik zo rondvraag naar verhalen over aannemers, dan bespeur ik nergens zulk fraai gedrag.

En dat heeft vaak niets te maken met offertes door de wringer te halen, integendeel. Als je je opstelt als klant die de aannemer zijn 'eerlijke prijs' gunt, dan identificeer je jezelf eerder mooi als sukkeltje, en komt de aandrang als vanzelf naar boven om daar nog een beetje extra uit te melken. YMMV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mensen hier die ervaring hebben in het zelf afbouwen van een huis? Dus casco door een aannemer laten zetten en vervoglens zelf af (laten) werken.

Ben zelf projectleider maar heb geen ervaring met bouwen en er ook weinig verstand van.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ja, naja, de bouw van het casco heb ik ook zelf aangestuurd, maar de afwerking ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Is dat te doen zonder echt bouwkundige kennis?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
artbij schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:52:
Als het goed is blijft je huis dan al staan, dus bouwkundig zit het dan wel snor 8)

Maar zonder kennis... tja, het is wel handig om een idee te hebben wat dingen zijn en wat dingen kosten. Bijvoorbeeld of je een stopcontact van 5 euro of 10 euro erin doet, dat je je dan wel realiseert dat je er meer dan 1 nodig hebt. Maar ook hoeveel 'strekkende' meter je nodig hebt van X of Y. Het is een hoop gepuzzel, als jij geen 'idee' hebt wat je wilt, wat ga je er dan precies mee opschieten om het zelf allemaal te doen?

Overigens kun je ook gewoon een offerte aanvragen van een 'afbouwer', dat kan soms financieel interessant zijn ten opzichte van de aannemer.

[ Voor 9% gewijzigd door TheGhostInc op 03-11-2015 17:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Onze nieuwe buren zonder bouwkundige kennis zijn al 4 maanden bezig een voormalige huurwoning op te knappen. Als dat een casco was geweest waren ze eerder gescheiden dan het huis klaar zou zijn :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
artbij schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 09:59:
Mensen hier die ervaring hebben in het zelf afbouwen van een huis? Dus casco door een aannemer laten zetten en vervoglens zelf af (laten) werken.

Ben zelf projectleider maar heb geen ervaring met bouwen en er ook weinig verstand van.
Ben nog geen projectleiders tegengekomen die perfecte kennis hebben van de technische zaken :p. Dat is hun taak niet, dat is voor de ingenieurs :). Ik veronderstel dat je niet zelf aan de slag gaat, dus dat speelt ook niet.

Laat u in elk geval bijstaan door een ervaren architect (niet te ervaren als je iets 'out of the box' wilt).
Stel een werfprogressieplan op zodat je een zicht hebt op de nodige onderdelen en zoek je aannemers zorgvuldig uit. Ook hier kan een architect je op weg helpen.
Het is belangrijk dat je weet welke stappen er zijn en dat je je even inleest in de materie vooraleer je rondgaat voor uitleg/offertes zodat je je niets laat wijsmaken.

Ik heb een werfprogressieplan met alle stappen op ongeveer de juiste tijdlijn (sommige dingen kan je naar believen verschuiven). Dat kan ik eventueel wel een keertje delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Engineer Stewie schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:07:
[...]

Ben nog geen projectleiders tegengekomen die perfecte kennis hebben van de technische zaken :p. Dat is hun taak niet, dat is voor de ingenieurs :). Ik veronderstel dat je niet zelf aan de slag gaat, dus dat speelt ook niet.

Laat u in elk geval bijstaan door een ervaren architect (niet te ervaren als je iets 'out of the box' wilt).
Stel een werfprogressieplan op zodat je een zicht hebt op de nodige onderdelen en zoek je aannemers zorgvuldig uit. Ook hier kan een architect je op weg helpen.
Het is belangrijk dat je weet welke stappen er zijn en dat je je even inleest in de materie vooraleer je rondgaat voor uitleg/offertes zodat je je niets laat wijsmaken.

Ik heb een werfprogressieplan met alle stappen op ongeveer de juiste tijdlijn (sommige dingen kan je naar believen verschuiven). Dat kan ik eventueel wel een keertje delen.
De meeste projecten die ik doe heb ik inhoudelijk ook geen verstand van inderdaad ;).

Zou je plan graag een keer zien.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TheGhostInc schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 17:43:
[...]

Als het goed is blijft je huis dan al staan, dus bouwkundig zit het dan wel snor 8)

Maar zonder kennis... tja, het is wel handig om een idee te hebben wat dingen zijn en wat dingen kosten. Bijvoorbeeld of je een stopcontact van 5 euro of 10 euro erin doet, dat je je dan wel realiseert dat je er meer dan 1 nodig hebt. Maar ook hoeveel 'strekkende' meter je nodig hebt van X of Y. Het is een hoop gepuzzel, als jij geen 'idee' hebt wat je wilt, wat ga je er dan precies mee opschieten om het zelf allemaal te doen?

Overigens kun je ook gewoon een offerte aanvragen van een 'afbouwer', dat kan soms financieel interessant zijn ten opzichte van de aannemer.
Het gaat inderdaad om het financiele plaatje. Ik begrijp dat het zo 10% kan schelen wat ons waarschijnlijk net in een goedkoper hypotheektarief brengt. Dus dat maakt het nog interessanter.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 04 november 2015 @ 01:29:
[...]
Het gaat inderdaad om het financiele plaatje. Ik begrijp dat het zo 10% kan schelen wat ons waarschijnlijk net in een goedkoper hypotheektarief brengt. Dus dat maakt het nog interessanter.
Je weet dat je ook in het goedkopere hypotheektarief komt (behalve NHG) als je aflost? Soms moet je de bank 'een schopje' geven, maar als je wat creatief met hypotheekdelen omgaat kun je bijvoorbeeld een stukje 2 jaar vastzetten en direct daarna aflossen, dan trigger je ook meteen een herberekening.

Je hebt het waarschijnlijk over 0,05%? Misschien 0,1%? Zelfs op een huis van een miljoen hebben we het dan over 1000 euro per jaar, voor misschien een paar jaar. Stel dat je 1 maand vertraging oploopt dan moet je dus 1 maand extra huur betalen. Dan ben je je winst dus al kwijt.
Een aannemer kun je makkelijk op een 'deadline' zetten met een financiële prikkel. Maar als je 10 onderaannemers hebt gaat dat niet. En aangezien jij maar 1 opdracht hebt is het ook lastig schuiven. Als bijvoorbeeld de muur langzaam droogt, dan zul je dus alles moeten gaan verplaatsen, een aannemer met 3 opdrachten zal gewoon wat dingen omwisselen.
En in de bouw zijn contracten over het algemeen boterzacht, omdat iedereen altijd wel wat moet schuiven of iets tegenzit/meezit. Dat kun je wel 'in beton gieten', maar als een van je onderaannemers niet kan beginnen doordat iemand uitloopt (door een beetje meerwerk), dan krijg je dus ook gewoon die rekening. Plus dat je prijs ook gewoon omhoog gaat en sommige onderaannemers beginnen er zelfs niet aan. Die vinden 'week 44' beginnen voldoende, dat kan betekenen dat ze maandagochtend om 7 uur aan de deur rammelen, maar het kan ook betekenen dat ze aan het eind van de startweek alleen wat spullen klaarzetten.

Dus 'bezint eer ge begint', want ik ben bang dat je jezelf snel rijk rekent, terwijl je het geld er aan de andere kant mogelijk met bakken uitgooit. Alsof je 'de fundering' toch niet ziet, dus waarom zou ik er dan voor betalen :+

Overigens kan het wel helpen om bepaalde specialistische zaken uit te besteden buiten de aannemer om (in overleg). Stel bijvoorbeeld je wilt een zonneboiler of bijzondere luchtverversing, dan kun je dat ook apart houden, vaak heeft de aannemer er toch geen kaas van gegeten en krijg je een hoge prijs om zijn risico in te dekken, als jij dat risico neemt hoeft hij dat ook niet in te calculeren (en is iedereen blij).

In die zin moet je eens kijken naar je eigen werk. Een projectleider voegt toch niks toe, is alleen overhead :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Engineer Stewie schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:07:
[...]

Mwoah, die rol hebben Nederlandse architecten al jaren niet meer. De bouwheer zoals in België bestaat hier al heel lang niet meer.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 16:52:
Ja, ik vond het niet moeilijk. Voor mij was het als ieder ander project. Ik denk dat het zonder gedegen skills op het gebied van projectmanagement heel moeilijk wordt. Dat blijkt wat mij betreft ook in de meeste bouwprojecten. Dat er een projectleider of werfleider op zit betekent niet dat er degelijk projectmanagement wordt uitgevoerd. Toch hebben die vaak juist wel weer de bouwkundige kennis.

De kennis haal ik bij de mensen die er verstand van hebben en waar ik vertrouwen in heb.
Heb wel bewust mijn vrouw aangewezen als de opdrachtgever, zodat ik die rollen gescheiden kon houden. Dat geeft me een handvat om toch nog eens extra te reflecteren bij beslissingen.

Ik heb ook veel inhoudelijk zelf gedaan, en dat ook zonder enige ervaring. Ik had in feite nooit meer gedaan dan een gat boren om iets op te hangen.
Ook voor alles wat ik zelf heb gedaan, gaat het vooral om de voorbereiding. Bedenk wat je gaat doen, vraag verschillende mensen om ervaring, of lees de ervaringen van anderen op internet bijvoorbeeld. Kijk naar wat er fout kan gaan. Wees niet bang om fouten te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
TheGhostInc schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:45:
[...]

Je weet dat je ook in het goedkopere hypotheektarief komt (behalve NHG) als je aflost? Soms moet je de bank 'een schopje' geven, maar als je wat creatief met hypotheekdelen omgaat kun je bijvoorbeeld een stukje 2 jaar vastzetten en direct daarna aflossen, dan trigger je ook meteen een herberekening.

Je hebt het waarschijnlijk over 0,05%? Misschien 0,1%? Zelfs op een huis van een miljoen hebben we het dan over 1000 euro per jaar, voor misschien een paar jaar. Stel dat je 1 maand vertraging oploopt dan moet je dus 1 maand extra huur betalen. Dan ben je je winst dus al kwijt.
Een aannemer kun je makkelijk op een 'deadline' zetten met een financiële prikkel. Maar als je 10 onderaannemers hebt gaat dat niet. En aangezien jij maar 1 opdracht hebt is het ook lastig schuiven. Als bijvoorbeeld de muur langzaam droogt, dan zul je dus alles moeten gaan verplaatsen, een aannemer met 3 opdrachten zal gewoon wat dingen omwisselen.
En in de bouw zijn contracten over het algemeen boterzacht, omdat iedereen altijd wel wat moet schuiven of iets tegenzit/meezit. Dat kun je wel 'in beton gieten', maar als een van je onderaannemers niet kan beginnen doordat iemand uitloopt (door een beetje meerwerk), dan krijg je dus ook gewoon die rekening. Plus dat je prijs ook gewoon omhoog gaat en sommige onderaannemers beginnen er zelfs niet aan. Die vinden 'week 44' beginnen voldoende, dat kan betekenen dat ze maandagochtend om 7 uur aan de deur rammelen, maar het kan ook betekenen dat ze aan het eind van de startweek alleen wat spullen klaarzetten.

Dus 'bezint eer ge begint', want ik ben bang dat je jezelf snel rijk rekent, terwijl je het geld er aan de andere kant mogelijk met bakken uitgooit. Alsof je 'de fundering' toch niet ziet, dus waarom zou ik er dan voor betalen :+

Overigens kan het wel helpen om bepaalde specialistische zaken uit te besteden buiten de aannemer om (in overleg). Stel bijvoorbeeld je wilt een zonneboiler of bijzondere luchtverversing, dan kun je dat ook apart houden, vaak heeft de aannemer er toch geen kaas van gegeten en krijg je een hoge prijs om zijn risico in te dekken, als jij dat risico neemt hoeft hij dat ook niet in te calculeren (en is iedereen blij).

In die zin moet je eens kijken naar je eigen werk. Een projectleider voegt toch niks toe, is alleen overhead :+
Als je in andere tarieven kunt vallen hebt je het over 0,5% niet over 0,1. In mijn geval dus al snel over 3500,- per jaar. Ik heb geen huurverplichting dus maandje langer bouwen is voor mij niet duurder. Ikreken me zeker niet te snel rijk ;), jij rekent met verkeerde getallen en aannames. Daarnaast heb ik redelijk wat vrienden/kennissen die e.a. kunnen, stucen, electriciteit, badkamer etc. Deze kunnen ook contant betaald worden ;). Wat dus ook weer scheelt....

Ben ook niet van plan het echt casco te doen, maar iets meer dan alleen casco. Volgens mij is elke gradatie van oplevering wel onderhandelbaar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:10:
[...]
jij rekent met verkeerde getallen en aannames. Daarnaast heb ik redelijk wat vrienden/kennissen die e.a. kunnen, stucen, electriciteit, badkamer etc. Deze kunnen ook contant betaald worden ;). Wat dus ook weer scheelt....
Aannames krijg je door een gebrek aan info :)
Dit is natuurlijk een COMPLEET ander verhaal. Als jij vakmensen hebt die bij de afbouw helpen is wel even iets anders dan dat je gewoon op de markt moet gaan shoppen voor mensen met geen enkele loyaliteit naar jou. Ik vraag me dan ook een beetje af wat voor een antwoord je had verwacht op een open vraag zonder achtergrond?

Qua getallen, tja, de ene bank heeft kleinere staffels dan de andere. Sommige banken maken meer verschil tussen de staffels dan andere banken (en sommige helemaal niets). Daarnaast heb je duidelijk een uitzonderlijke situatie in je huidige woonsituatie dat je gratis woont, volgens mij betaalt onze koning nog wel iets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
De open vraag ging over of het te doen was zonder bouwkundige kennis, niet over het financiele plaatje ;). Vandaar dat je ook geen info hebt.

[ Voor 14% gewijzigd door Artbij op 04-11-2015 14:09 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Señor Sjon schreef op woensdag 04 november 2015 @ 11:47:
Mwoah, die rol hebben Nederlandse architecten al jaren niet meer. De bouwheer zoals in België bestaat hier al heel lang niet meer.
Inderdaad, ik lees wel eens op het forum van bouwinfo.be, en in B heeft de architect duidelijk een andere rol dan in NL

Op het platteland in NL zie je wel vaker dat mensen "zelf" hun huis bouwen, zonder aannemer dus.
In het nieuwbouwwijkje in Drenthe waar ik woon zijn ook verscheidene vrijstaande huizen zelf gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57
artbij schreef op woensdag 04 november 2015 @ 13:10:
[...]

Als je in andere tarieven kunt vallen hebt je het over 0,5% niet over 0,1. In mijn geval dus al snel over 3500,- per jaar. Ik heb geen huurverplichting dus maandje langer bouwen is voor mij niet duurder. Ikreken me zeker niet te snel rijk ;), jij rekent met verkeerde getallen en aannames. Daarnaast heb ik redelijk wat vrienden/kennissen die e.a. kunnen, stucen, electriciteit, badkamer etc. Deze kunnen ook contant betaald worden ;). Wat dus ook weer scheelt....

Ben ook niet van plan het echt casco te doen, maar iets meer dan alleen casco. Volgens mij is elke gradatie van oplevering wel onderhandelbaar.
Dus je bouwt voor 3500/0,005 = 700K. Dat is dan vast een groot of ingewikkeld huis.

Ik heb in mijn huis in eigen beheer laten bouwen. Apart contract met de aannemer, installateur. Verder de kozijnen en glawerk (wass grootste post), openhaard, gietvloer, schilderwerk en nog wat kleine zaken uitbesteedt.

Ik had wel een bouwbegeleider die verstand van bouwen had, en dat was degene die de kwaliteit en de prijs bewaakte. Mijn ervaring is dat het geemmer altijd begon op het raakvlak tussen twee partijen. De schilder die klaagt over het stucwerk, de installateur over de aannemer en vice versa.

Qua prijs heb ik niet veel gewonnen, maar de overall kwaliteit is wel beter geworden. En ik denk dat als ik het zelf had moeten doen dat het me veel meer energie had gekosten en veel ergenis en stress had opgeleverd. Ik heb me wat dat betreft echt verbaasd over he kwaliteitsdenken in de bouw.

En oh ja vrienden willen best een dagje helpen, maar als het op werk begint te lijken dan loop je daar ook risico's. Ik heb het bij "vakmensen" gehouden.

[ Voor 0% gewijzigd door jerh op 05-11-2015 07:01 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@jerh; waarom gekozen voor het lostrekken van zoveel zaken? Waarom niet 'gewoon' een aannemer alles laten doen? Enig idee wat je anders doen als je het huis nog een keer zou bouwen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Door met losse aannemers te werken kan je vaak toch goedkoper uit zijn of betere kwaliteit in zijn geheel krijgen.

De simpele reden is gewoon omdat niet elke aannemer even goed is in alle aspecten, onderaannemers kunnen die expertise wel binnen brengen maar zorgen voor een duurdere prijs (marge van de hoofdaannemer) of een lagere kwaliteit (onderaannemer moet laag gaan met zijn prijs om binnen te geraken bij de hoofdaannemer)

Ook omdat je meer aannemers aanspreekt en je zo tot een betere prijs kunt komen voor toch dezelfde kwaliteit.
Maar elk van die aannemers kan ook weer zaken aanbrengen die de kwaliteit verhogen - zaken waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

In BE is dat toch een vrij normale gang van zaken, waar ik de indruk heb dat men in NL eerder naar 1 hoofdaannemer stapt.

En er zijn er dan ook nog die het een stapje verder brengen en veel zelf doen, maar reken dan toch op minstens 2-3 jaar avonden, weekends en vakantie dat je daar in steekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bartvb schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:22:
@jerh; waarom gekozen voor het lostrekken van zoveel zaken? Waarom niet 'gewoon' een aannemer alles laten doen? Enig idee wat je anders doen als je het huis nog een keer zou bouwen?
Aannemer wilde graag installateur in co-aanneming. Hij gaf aan dat de risico's bij de bouw steeds meer in het installatiewerk zitten en en niet meer in de gewone bouw. En daar hebben ze de expertise niet voor en willen ze ook geen risico oplopen.

Gietvloer, kozijnen, openhaard: meer keuzevrijheid, betere kwaliteit.

Ik had een openbegroting, de opslag van de aannemer spaar je dan uit, maar dan moet je wel zelf coordineren. Per saldo is het financieel voordeel niet zo groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Het is van mij al een tijd een droom om mijn eigen huis te laten bouwen. Nu ben ik een beetje begonnen om mij wat in te lezen (nog niet heel veel) en kom ik verschillende websites tegen waarop je bepaalde zaken kan berekenen etc. De prijs waarop ik uitkwam was toch wel vrij hoog (snel rond de 400k voor een huis in regio rotterdam met 400euro m2 en totaal 100m2). Dus hier zou ik dan de nodige concessies moeten doen. Via de site https://www.eigenhuis.nl/nieuwbouw/huis-bouwen/

Nu zag ik ook via http://www.rowecobouw.nl/ dat je ook een soort van standaardhuis kan kopen. Hier zijn verschillende opties die erg aantrekkelijk zijn. De prijzen zijn ook betaalbaar (rond de 200k). Nu is mijn vraag echter, komt hier nog veel extra kosten bij? Ik neem even aan dat hier bijv het kopen van het kavel nog niet inzit. Wat komt er nog meer bij? Als ik bijv dit huis http://www.rowecobouw.nl/product/r26/ zou laten bouwen dan kan dat via de site voor 250k (incl garage). Op hoeveel kom je als alles dan echt "af" is? Moet je daar al snel nog 100k bij optellen? Of is dit veel schappelijker te regelen.

[ Voor 3% gewijzigd door thewizard2006 op 05-11-2015 09:59 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
thewizard2006 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 09:56:
Het is van mij al een tijd een droom om mijn eigen huis te laten bouwen. Nu ben ik een beetje begonnen om mij wat in te lezen (nog niet heel veel) en kom ik verschillende websites tegen waarop je bepaalde zaken kan berekenen etc. De prijs waarop ik uitkwam was toch wel vrij hoog (snel rond de 400k voor een huis in regio rotterdam met 400euro m2 en totaal 100m2). Dus hier zou ik dan de nodige concessies moeten doen. Via de site https://www.eigenhuis.nl/nieuwbouw/huis-bouwen/

Nu zag ik ook via http://www.rowecobouw.nl/ dat je ook een soort van standaardhuis kan kopen. Hier zijn verschillende opties die erg aantrekkelijk zijn. De prijzen zijn ook betaalbaar (rond de 200k). Nu is mijn vraag echter, komt hier nog veel extra kosten bij? Ik neem even aan dat hier bijv het kopen van het kavel nog niet inzit. Wat komt er nog meer bij? Als ik bijv dit huis http://www.rowecobouw.nl/product/r26/ zou laten bouwen dan kan dat via de site voor 250k (incl garage). Op hoeveel kom je als alles dan echt "af" is? Moet je daar al snel nog 100k bij optellen? Of is dit veel schappelijker te regelen.
Bouwgrond in Rotterdam? Lijkt me niet goedkoop. Reken maar op een paar ton voor je bouwgrond.

Wat er allemaal bij je huis in zit kun je op al die sites lezen. Prefab huis kun je inderdaad voor 250k Incl alles laten zetten. Ik vraag me dan altijd wel af waarom je dan elf zou willen bouwen, als je toch een 13 in een dozijn woning koopt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bouwgrond in Rotterdam kost ongeveer 500€/m2. Reken dat je eigenlijk toch wel 400m2 nodig hebt om een vrijstaande woning tot z'n recht te laten komen, dus 200.000€ voor de grond.
Voor 250.000€ kan je zeker een woning bouwen. Bouwkosten van onze woning zijn uiteindelijk uitgekomen op ± 210.000€ incl BTW, incl afwerking en deel meubilair, excl grond.
Tel ik m'n eigen uren mee, zeker ook aan projectmanagement, dan kom ik wel een stuk hoger uit, maar blijf ik denk ik nog wel binnen de 250K.
Dat hoeft geen 13 in een dozijn woning te zijn voor dat geld. Ik weet echter niet of je het onderste uit de kan haalt als je met zo'n partij in zee gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Naja ik zeg wel Rotterdam maar het is meer de omgeving. Niet perse ín Rotterdam. Denk hierbij dus aan de regio met Barendrecht, Ridderkerk, Oud Beijerland, Rhoon, HI Ambacht etc.

Verder wil ik bijv geen grote tuin dus hoef niet gigantisch veel grond te hebben.
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:09:

Wat er allemaal bij je huis in zit kun je op al die sites lezen. Prefab huis kun je inderdaad voor 250k Incl alles laten zetten. Ik vraag me dan altijd wel af waarom je dan elf zou willen bouwen, als je toch een 13 in een dozijn woning koopt.
Kon dat even niet op de site vinden maar zal nog eens kijken.
De reden voor mij is om een mooi nieuw huis te bewonen die waar ik zelf tevreden over ben. Helaas liggen die niet voor het oprapen. Dus een mooie optie is om er zelf 1 "uit te kiezen" die aan die eisen kan voldoen. Dan kan je daarna zelf vast nog wel het een en ander laten aanpassen naar voorkeur.
Daarnaast ben ik zelf niet handig en haal ik ook niet mijn plezier uit klussen. Ik wil dus zo weinig mogelijk echt zelf doen.
Rtificial schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:20:
Bouwgrond in Rotterdam kost ongeveer 500€/m2. Reken dat je eigenlijk toch wel 400m2 nodig hebt om een vrijstaande woning tot z'n recht te laten komen, dus 200.000€ voor de grond.
Voor 250.000€ kan je zeker een woning bouwen. Bouwkosten van onze woning zijn uiteindelijk uitgekomen op ± 210.000€ incl BTW, incl afwerking en deel meubilair, excl grond.
Tel ik m'n eigen uren mee, zeker ook aan projectmanagement, dan kom ik wel een stuk hoger uit, maar blijf ik denk ik nog wel binnen de 250K.
Dat hoeft geen 13 in een dozijn woning te zijn voor dat geld. Ik weet echter niet of je het onderste uit de kan haalt als je met zo'n partij in zee gaat.
Dit wordt al snel duurder dan ik had gehoopt dus. Wil eigenlijk compleet klaar zijn voor max 350k. Of het 13 in een dozijn is maakt mij niet heel erg uit als ik er zelf maar tevreden en blij mee ben. Heb niet de behoefte om een unieke woning neer te laten zetten maar wel 1 waar ik tevreden in kan wonen.

[ Voor 93% gewijzigd door thewizard2006 op 05-11-2015 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

400m2 is geen gigantische hoeveelheid. Dat is 16x25.
Als je 100m2 bebouwt, dus bijvoorbeeld 10x10, dan hou je links en rechts 3 meter over. Bouw je 5 meter vanaf de straat, dan hou je achter 10 meter achtertuin over. Dat is echt niet veel.

Ik weet dat ik met 1800m2 verwend ben, maar kan je vertellen dat dat niet eens écht groot is. Vanaf zo'n 4000m2 krijg ik het gevoel dat je echt een grote tuin hebt, waar je ook een wandelingetje kan maken.

De prijs die ik noemde is denk ik een beetje de vanaf prijs, dus zal ook gelden voor de omliggende regio.

###

Voor wat betreft RVS leidingen, geen verstand van, ik begrijp alleen niet waarom je iets anders zou moeten gebruiken dan gebruikelijk is. Daarmee haal je jezelf vooral uitdagingen op de hals. Is het goedkoper dan de flexibele leidingen (kunststof, alupex, ...)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

thewizard2006 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:25:

Dit wordt al snel duurder dan ik had gehoopt dus. Wil eigenlijk compleet klaar zijn voor max 350k. Of het 13 in een dozijn is maakt mij niet heel erg uit als ik er zelf maar tevreden en blij mee ben. Heb niet de behoefte om een unieke woning neer te laten zetten maar wel 1 waar ik tevreden in kan wonen.
Dat is zo ongeveer wat ik heb uitgegeven, maar dan moet je dus echt verder uit de randstad gaan. Je hebt dan bouwgrond van rond de 100.000€ nodig. Dat is niet heel makkelijk vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Goede tip :) Nu ga ik een boel zelf doen (afbouw) dus een heleboel is niet relevant bij deze site, maar het zorgt wel voor inzicht. In zoverre, dat het binnen het budget lijkt te blijven. En dat is goed :D

Wat doet houtskeletbouw voor de bouwprijs? Want op deze site wordt alleen gesproken over stenen bouw (en stenen vloeren).

[ Voor 13% gewijzigd door Jelte op 05-11-2015 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
bluemoon23 schreef op woensdag 04 november 2015 @ 22:20:
[...]

Inderdaad, ik lees wel eens op het forum van bouwinfo.be, en in B heeft de architect duidelijk een andere rol dan in NL

Op het platteland in NL zie je wel vaker dat mensen "zelf" hun huis bouwen, zonder aannemer dus.
In het nieuwbouwwijkje in Drenthe waar ik woon zijn ook verscheidene vrijstaande huizen zelf gebouwd.
Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België heeft de architect de verplichting om de bouw van begin tot einde op te volgen.

In de praktijk kan je echter veel architecten vinden die de opvolging 'minimaal' doen, en waarbij je dus enkel betaalt voor het plan. Of je kan vragen de ruwbouw ook op te volgen, omdat dat iets crucialer is dan de afwerking. Met het oog op structurele stevigheid bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Bij ons heeft de architect de bouw constructief opgevolgd, niet in de afwerking. Wel ook naar energieprestatie toe overigens.
Maar komt uit interesse wel met regelmaat even langs om te zien hoe we vooruit zijn gegaan. We hebben nu afgesproken dat ie langs komt als alle afwerking ook klaar is, en de luchtdichtheid getest is, en de ventilatie ingeregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

thewizard2006 schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:25:
Naja ik zeg wel Rotterdam maar het is meer de omgeving. Niet perse ín Rotterdam. Denk hierbij dus aan de regio met Barendrecht, Ridderkerk, Oud Beijerland, Rhoon, HI Ambacht etc.
Succes met zoeken. Ik kijk ook wel eens naar kavels ten zuiden van Rotterdam. Wat ik tegen kom, kost rond de 3 ton of meer, zit op plekken waar je niet wil zitten of zijn zo achterlijk groot dat het sowieso niet te betalen is. Een kaveltje van 500m2...zou mooi zijn, maar ik ben het nog niet tegen gekomen in Rhoon/Poortugaal.

[ Voor 41% gewijzigd door PaT op 05-11-2015 11:05 ]

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Giesber schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:49:
[...]

Ik weet niet hoe het in Nederland zit, maar hier in België heeft de architect de verplichting om de bouw van begin tot einde op te volgen.

In de praktijk kan je echter veel architecten vinden die de opvolging 'minimaal' doen, en waarbij je dus enkel betaalt voor het plan. Of je kan vragen de ruwbouw ook op te volgen, omdat dat iets crucialer is dan de afwerking. Met het oog op structurele stevigheid bijvoorbeeld.
Een architect heeft een aansprakelijkheid op de constructie van het gebouw, niet op de afwerking. Dus in wezen hoeft die dat ook niet op te volgen.

Voor het energiegedeelte heb ik een EPB-coördinator die de luchtdichtheid opvolgt en het inregelen van de ventilatie-unit controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Zoals eerder vermeld in dit topic ben ik nog steeds bezig met een stuk grond, maar nu kan de gemeente mij niet ff snel vertellen of ik daar ooit een bouwvergunning op ga krijgen.

Het gaat om een kavel van 1750m2, en er zit op dit moment een bouwvergunning op. (sinds 2008).

De verkoper is ziek geworden en wil daarom niet meer bouwen, maar zijn bouwvergunning is nog wel "actief" na overleg met de gemeente.

Maar ik wil een ander type huis bouwen, en op een andere plek op het kavel als aangevraagd.

De verkopende makelaar heeft contact gehad met de gemeente, maar die geven aan dat als er 1 steen anders gemetseld wordt als aangevraagd er een nieuwe bouwvergunning aangevraagd moet worden.

Ik heb voorgesteld om samen met onze architect langs te komen om onze plannen te laten zien en te overleggen met de gemeente, maar daar wil men niks van weten.

Het moet en zal via een "concept aanvraag" via internet ingediend moeten worden, wat natuurlijk weer enige tijd kan duren :(

Pffff, ik begin nog maar net, en die ambtenaren irriteren me nou al :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Naja, als er nu een bouwvergunning is, en er is een duidelijk bestemmingsplan, dan kan je zorgen dat je nieuwe plannen ook aansluiten bij de geldende restricties.
Dan maak je een redelijke kans op een vergunning lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grolsch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:45:
Zoals eerder vermeld in dit topic ben ik nog steeds bezig met een stuk grond, maar nu kan de gemeente mij niet ff snel vertellen of ik daar ooit een bouwvergunning op ga krijgen.

Het gaat om een kavel van 1750m2, en er zit op dit moment een bouwvergunning op. (sinds 2008).

De verkoper is ziek geworden en wil daarom niet meer bouwen, maar zijn bouwvergunning is nog wel "actief" na overleg met de gemeente.

Maar ik wil een ander type huis bouwen, en op een andere plek op het kavel als aangevraagd.

De verkopende makelaar heeft contact gehad met de gemeente, maar die geven aan dat als er 1 steen anders gemetseld wordt als aangevraagd er een nieuwe bouwvergunning aangevraagd moet worden.

Ik heb voorgesteld om samen met onze architect langs te komen om onze plannen te laten zien en te overleggen met de gemeente, maar daar wil men niks van weten.

Het moet en zal via een "concept aanvraag" via internet ingediend moeten worden, wat natuurlijk weer enige tijd kan duren :(

Kijk op het bestemmingsplan en in de welstandsnota wat er allemaal toegestaan is. Maar als dit je nu al irriteert, zou ik niet zelf gaan bouwen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:45:

Dat is toch ook niet zo gek? Anders zou het mooie bende worden, je stuurt een random plan in en je bouwt daarna iets totaal anders.

De reden waarom jouw voorstel wordt afgewezen is ook niet zo heel onlogisch. Die ambtenaar mag helemaal geen besluit nemen, de gemeente als geheel besluit of jij wel of niet een vergunning krijgt, vandaar dat het via de officiële kanalen moet, anders kun je dit plan uiteraard ook even bespreken in een sterren restaurant, inclusief aanhang en je laat de beste man ook niet vertrekken met lege handen, kistje wijn erbij....

Zit je in het proces dan is er soms best wel een keer te overleggen, maar zij willen gewoon de juiste procedures in het begin volgen, zodat zij later niet ineens in de problemen komen. Zoals dat jij een plan indient, de ambtenaar zegt, alles is top, en daarna blijkt er ergens toch iets niet in orde en dat jij dan gaat zeggen dat je al akkoord had. Dus zorg ervoor dat de stempel & handtekening onder het laatste document staat voordat je 'ervan uit gaat' dat het gaat lukken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
Wat je kan doen is een vooroverleg omgevingsvergunning als je al een plan hebt. Ze kijken dan samen met de architect of je plan voldoet aan de eisen van de bestemming, geeft een redelijke indicatie of je omgevingsvergunning goedgekeurd gaat worden.

Bij mij is de omgevingsvergunning nu bijna rond, kost veel tijd en vooral lastig dat de hypotheekverstrekkers pas akkoord geven als je de vergunning binnen hebt, niet zo leuk voor de in mijn geval particuliere verkopers.

[ Voor 6% gewijzigd door rewind. op 05-11-2015 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:54:
[...]

Kijk op het bestemmingsplan en in de welstandsnota wat er allemaal toegestaan is. Maar als dit je nu al irriteert, zou ik niet zelf gaan bouwen. :P
Het probleem is dat het bestemmingsplan en welstandsnota niet online in te zien zijn, en dat ik niet langs kan/mag komen om dit in te zien.
TheGhostInc schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:58:
[...]

Dat is toch ook niet zo gek? Anders zou het mooie bende worden, je stuurt een random plan in en je bouwt daarna iets totaal anders.

De reden waarom jouw voorstel wordt afgewezen is ook niet zo heel onlogisch. Die ambtenaar mag helemaal geen besluit nemen, de gemeente als geheel besluit of jij wel of niet een vergunning krijgt, vandaar dat het via de officiële kanalen moet, anders kun je dit plan uiteraard ook even bespreken in een sterren restaurant, inclusief aanhang en je laat de beste man ook niet vertrekken met lege handen, kistje wijn erbij....

Zit je in het proces dan is er soms best wel een keer te overleggen, maar zij willen gewoon de juiste procedures in het begin volgen, zodat zij later niet ineens in de problemen komen. Zoals dat jij een plan indient, de ambtenaar zegt, alles is top, en daarna blijkt er ergens toch iets niet in orde en dat jij dan gaat zeggen dat je al akkoord had. Dus zorg ervoor dat de stempel & handtekening onder het laatste document staat voordat je 'ervan uit gaat' dat het gaat lukken!
Het is ook niet zo gek dat mijn idee wordt afgewezen, maar wat is er mis met een afspraak maken met architect, ff bestemmingsplan erbij om aan te geven of het idee kans van slagen heeft.
rewind. schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:11:
Wat je kan doen is een vooroverleg omgevingsvergunning als je al een plan hebt. Ze kijken dan samen met de architect of je plan voldoet aan de eisen van de bestemming, geeft een redelijke indicatie of je omgevingsvergunning goedgekeurd gaat worden.

Bij mij is de omgevingsvergunning nu bijna rond, kost veel tijd en vooral lastig dat de hypotheekverstrekkers pas akkoord geven als je de vergunning binnen hebt, niet zo leuk voor de in mijn geval particuliere verkopers.
Dat is ook precies wat ik van plan ben, maar dat moet dus allemaal digitaal, en kan dus ff duren.

Ik had gehoopt snelle stappen te kunnen maken, maar wist bij voorbaat al dat dit lastig zou worden :P

Ik vraag dus aan die ambtenaar "Hoe lang hebben jullie nodig om het vooroverleg uit te voeren en de concept aanvraag te beoordelen :? "

Krijg ik als antwoord dat ze voor een defintieve aanvraag binnen 6 weken moeten beslissen, maar dat er bij een voorlopige / concept aanvraag geen wettelijke termijn is :|

Maar gaf hij aan, als ik binnen 2 weken niets gehoord had, mocht ik bellen :+

Gelukkig heeft onze architect connecties met een ambtenaar op die afdeling, dat kon nog wel eens gaan helpen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
De vergunningstermijnen zijn peanuts in vergelijk met bestemmingsplannen en overige voorbereiding. Of denk je dat als je nu belt, dat je morgen aan kan schuiven? Dat zal op je eigen werk ook niet kunnen denk ik. ;)

Enne alle bestemmingsplannen vanaf juli 2010 staan sowieso op ruimtelijkeplannen.nl, andere is grasduinen op de site of even bellen/mailen voor de stukken. Niet langs kunnen of mogen komen lijkt me niet juist. Ze zullen er niet speciaal voor op kantoor blijven, dat is wel zo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:21:
[...]
Krijg ik als antwoord dat ze voor een defintieve aanvraag binnen 6 weken moeten beslissen, maar dat er bij een voorlopige / concept aanvraag geen wettelijke termijn is :|

Maar gaf hij aan, als ik binnen 2 weken niets gehoord had, mocht ik bellen :+
Binnen 2 weken is toch niet zo gek? En zelfs een definitieve aanvraag binnen 6 weken, dat is toch prima acceptabel. Het is een beslissing die ze nog, grofweg, een honderd jaar kan achtervolgen, dan mogen ze toch ook wel een beetje tijd nemen.

Overigens weet je onder welke voorwaarden de vorige eigenaar mocht bouwen? Er zijn (zeker in het buitengebied) nogal eens bijzondere regelingen, met veel voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Jelte schreef op donderdag 05 november 2015 @ 10:46:
[...]
Goede tip :) Nu ga ik een boel zelf doen (afbouw) dus een heleboel is niet relevant bij deze site, maar het zorgt wel voor inzicht. In zoverre, dat het binnen het budget lijkt te blijven. En dat is goed :D

Wat doet houtskeletbouw voor de bouwprijs? Want op deze site wordt alleen gesproken over stenen bouw (en stenen vloeren).
Je kan op die site ook van alles uitzetten wat je toch niet gaat gebruiken. Echter zijn dit over het algemeen niet de grootste kosten wat ik zo zie. Daarnaast is het ook maar een indicatie dus ze zullen vast niet elke mogelijke optie hebben die mogelijk is :)
PaT schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:04:
Succes met zoeken. Ik kijk ook wel eens naar kavels ten zuiden van Rotterdam. Wat ik tegen kom, kost rond de 3 ton of meer, zit op plekken waar je niet wil zitten of zijn zo achterlijk groot dat het sowieso niet te betalen is. Een kaveltje van 500m2...zou mooi zijn, maar ik ben het nog niet tegen gekomen in Rhoon/Poortugaal.
Ik heb nog niet bewust gezocht maar blijkbaar is dit toch lastiger dan ik dacht. zijn er goede sites om dit mee te doen? De funda van de kavels? :) Zie wel het een en ander voorbij komen wat wellicht wel leuk is. Heb niet teveel grond nodig zoals: http://www.funda.nl/koop/...ardseweg-67/fotos/#foto-7

[ Voor 35% gewijzigd door thewizard2006 op 05-11-2015 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

funda doet ook bouwgrond toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Op Funda staat maar een fractie van het aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
TheGhostInc schreef op donderdag 05 november 2015 @ 12:31:
[...]

Binnen 2 weken is toch niet zo gek? En zelfs een definitieve aanvraag binnen 6 weken, dat is toch prima acceptabel. Het is een beslissing die ze nog, grofweg, een honderd jaar kan achtervolgen, dan mogen ze toch ook wel een beetje tijd nemen.

Overigens weet je onder welke voorwaarden de vorige eigenaar mocht bouwen? Er zijn (zeker in het buitengebied) nogal eens bijzondere regelingen, met veel voorwaarden.
Binnen 2 weken is zeker niet gek.

Maar de ambtenaar zei dus dat ze een definitieve aanvraag binnen 6 weken moesten beoordelen, maar een concept aanvraag dus veel langer zou mogen duren, met andere woorden kan ook 4 maand duren.

Hij gaf dus wel aan dat ze er eventueel wel eerder naar zouden willen kijken, en dat geeft de burger dan weer moed :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:37:
[...]

Maar de ambtenaar zei dus dat ze een definitieve aanvraag binnen 6 weken moesten beoordelen, maar een concept aanvraag dus veel langer zou mogen duren, met andere woorden kan ook 4 maand duren.

Hij gaf dus wel aan dat ze er eventueel wel eerder naar zouden willen kijken, en dat geeft de burger dan weer moed :P
Je definitieve aanvraag kan ook veel langer duren ;). Mijn buren hebben 6 maanden gewacht...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
chime schreef op donderdag 05 november 2015 @ 08:41:
Door met losse aannemers te werken kan je vaak toch goedkoper uit zijn of betere kwaliteit in zijn geheel krijgen.

De simpele reden is gewoon omdat niet elke aannemer even goed is in alle aspecten, onderaannemers kunnen die expertise wel binnen brengen maar zorgen voor een duurdere prijs (marge van de hoofdaannemer) of een lagere kwaliteit (onderaannemer moet laag gaan met zijn prijs om binnen te geraken bij de hoofdaannemer)

Ook omdat je meer aannemers aanspreekt en je zo tot een betere prijs kunt komen voor toch dezelfde kwaliteit.
Maar elk van die aannemers kan ook weer zaken aanbrengen die de kwaliteit verhogen - zaken waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.

In BE is dat toch een vrij normale gang van zaken, waar ik de indruk heb dat men in NL eerder naar 1 hoofdaannemer stapt.

En er zijn er dan ook nog die het een stapje verder brengen en veel zelf doen, maar reken dan toch op minstens 2-3 jaar avonden, weekends en vakantie dat je daar in steekt.
Als jij even duur uit bent geweest terwijl je toch veel zelf gedaan hebt klopt er wellicht iets niet met mijn verwachtingen. Ik denk namelijk dat het een stuk goedkoper is.

Volgens mij wordt er voor directievoering 10% van de prijs gerekend. In mijn geval dus 15K, als ik dat daarreken komen in over 15 jaar op een besparing van 60K.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Goedkoper of je schaft ander/meer spul aan.

Laten we eerlijk zijn: als iemand een huis bouwt en hij kan ergens besparen dan zal dat geld eerder opgaan aan opwaardering laminaat naar parket dan dat geld gewoon op te sparen.

Voor hetgeen we allemaal zelf hebben gedaan schat ik dat we een 50K heb uitgespaard - maar 't is niet dat als ik alles had laten doen ik ook 50K meer had uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
chime schreef op donderdag 05 november 2015 @ 15:58:
Goedkoper of je schaft ander/meer spul aan.

Laten we eerlijk zijn: als iemand een huis bouwt en hij kan ergens besparen dan zal dat geld eerder opgaan aan opwaardering laminaat naar parket dan dat geld gewoon op te sparen.

Voor hetgeen we allemaal zelf hebben gedaan schat ik dat we een 50K heb uitgespaard - maar 't is niet dat als ik alles had laten doen ik ook 50K meer had uitgegeven.
Natuurlijk wordt dat weer uitgegeven. Maar dat Is nu ook niet relevant. De directe 15k zal zeker meteen in het huis gaan. De rente die ik bespaar niet.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:41:
[...]

Volgens mij wordt er voor directievoering 10% van de prijs gerekend. In mijn geval dus 15K, als ik dat daarreken komen in over 15 jaar op een besparing van 60K.
Directievoering is überhaupt geen onderdeel van de opdracht van de aannemer, maar per definitie een taak van de opdrachtgever. Mogelijk doel je op werkvoorbereiding, coördinatie, inkoop en dergelijke. De kosten daarvoor zijn doorgaans onderdeel van de ABK. Die kosten zijn doorgaans geen 10%, maar eerder ca. 5 à 7%. Daar komt bij dat als de aannemer het niet doet, dat iemand anders het dan moet doen. Iemand zal de schilder, de stukadoor en de installateur moeten inkopen en er voor moeten zorgen dat eerst de stukadoor komt, dan de schilder en daarna de installateur de radiator pas ophangt. Prima om dat allemaal zelf te doen en daarmee geld te besparen, maar het kost wel heel veel tijd. In feite is het hetzelfde als zelf al het schilderwerk doen en dat uit de opdracht van de aannemer halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
argro schreef op donderdag 05 november 2015 @ 17:28:
[...]
Directievoering is überhaupt geen onderdeel van de opdracht van de aannemer, maar per definitie een taak van de opdrachtgever. Mogelijk doel je op werkvoorbereiding, coördinatie, inkoop en dergelijke. De kosten daarvoor zijn doorgaans onderdeel van de ABK. Die kosten zijn doorgaans geen 10%, maar eerder ca. 5 à 7%. Daar komt bij dat als de aannemer het niet doet, dat iemand anders het dan moet doen. Iemand zal de schilder, de stukadoor en de installateur moeten inkopen en er voor moeten zorgen dat eerst de stukadoor komt, dan de schilder en daarna de installateur de radiator pas ophangt. Prima om dat allemaal zelf te doen en daarmee geld te besparen, maar het kost wel heel veel tijd. In feite is het hetzelfde als zelf al het schilderwerk doen en dat uit de opdracht van de aannemer halen.
Aannemer doet zeker directievoering als hij de gehele bouw aanneemt, wie anders?

Door de toeslag die de aannemer op zijn onderaannemers doet + de kosten van directievoering zal het zeker 10% schelen. Onze taxateur zei zelfs, als jij zelf directievoering doet, tel ik 20% op bij je begroting voor je taxatie. In zijn optiek scheelt het dus 20%....

Een project leiden is net werk inderdaad, net als schilderen....

Van Casco, of iets meer als casco naar afbouw is volgens mij niet een heel complex project, al wil ik daarover wel ervaringen horen. Volgens mij zijn er een partij of 5 die gepland en afgestemd moeten worden, dat is niet echt complex. Budget is (helaas) beperkt, dus dat kan het wellicht wat lastiger maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
Engineer Stewie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:43:
Een architect heeft een aansprakelijkheid op de constructie van het gebouw, niet op de afwerking. Dus in wezen hoeft die dat ook niet op te volgen.

Voor het energiegedeelte heb ik een EPB-coördinator die de luchtdichtheid opvolgt en het inregelen van de ventilatie-unit controleert.
Ik heb ook zelf mijn huis laten ontwerpen, maar dan niet door een architect maar door een bouwkundig tekenaar met een eigen bedrijfje.
Hij regelde alles wat ik voor de vergunning nodig had, de constructeur was een maatje van hem, net als het Epb mannetje :)

Met die tekening heb ik verschillende aannemers benaderd.
Mijn volgende huis wil ik ook wel helemaal "zelf" bouwen, laten weten eerlijk zijn, het is geen rocketscience :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Grolsch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 14:37:
[...]

Grappig dat je zo geïrriteerd raakt door de ambtenaren omdat ze blijkbaar niet meedenken. Ik ben namelijk zo'n ambtenaar en ik heb je zelfs aangeboden om te helpen.

Even een paar dingen voor jouw beeldvorming: Een reguliere procedure voor een vergunning duurt max 8 weken waarbij er verlengd kan worden met een extra 6. Uitgebreide procedure (dat is tegenwoordig bijna alleen maar bij grote projecten) heeft geen wettelijk termijn.

De reden dat een dergelijk voortraject zo lang kan duren is omdat zo'n beetje elke NLse gemeente te weinig personeel heeft. Dan gaan de officiële aanvragen voor aangezien die een fatale termijn hebben. Een voortraject is niet een recht dat je hebt als burger, het is een service van de gemeente waarbij ze klantgericht proberen te zijn.

Dat ze niet ff handje klap met jou om de tafel willen zitten is vanwege verschillende redenen (afgezien het feit dat ze vaak te weinig mensen hebben). De voornaamste reden is dat de ambtenaren waar je een gesprek mee zou hebben (de plantoetsers/casemanagers) niet de enigen zijn die beslissen op jouw aanvraag. Je hebt bijvoorbeeld nog de brandweer, Welstand, Ruimtelijke Ordening, Milieu, Constructeur en met een beetje pech moet de aanvraag langs een omgevingsdienst omdat er een bodemrapport moet worden ingeleverd. Als je een dergelijk gesprek met mij had gehad (had ik overigens ook niet gedaan, maar de reden wel uitgelegd) dan had je niks anders gehoord dan "daar kan ik geen concreet antwoord op geven".

Bestemmingsplannen en welstandsnota dienen gratis beschikbaar te zijn voor de burger. Wellicht dat je een afspraak moet maken om het in te zien (als het niet al op de hierboven genoemde site www.ruimtelijkeplannen.nl staat) maar het is niet toegestaan om deze stukken van de burger te houden.
Deze info had jouw architect je allang moeten hebben verteld. Daar betaal je hem immers voor.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 19:39:
[...]

Aannemer doet zeker directievoering als hij de gehele bouw aanneemt, wie anders?
Jij, als opdrachtgever. Een directievoerder bewaakt (o.a.) het contract, het geld en de planning. Als de aannemer dat zelf zou doen, zou het een slager zijn die zijn eigen vlees keurt.

Zie paragraaf 3 lid 6 UAV 2012:
De directie oefent het toezicht uit op de uitvoering van het werk en op de naleving van de overeenkomst.
Engineer Stewie schreef op donderdag 05 november 2015 @ 11:43:
[...]

De architect gaat niet over de constructie, dat doet een constructieadviseur / constructeur. Het kan dat de constructieadviseur een adviseur is van de architect die een integrale ontwerpopdracht heeft, maar architecten en constructieadviseur zijn echt twee verschillende beroepen / vakken. Overigens heeft iedere ontwerper, afhankelijk van de details van het contract, een ontwerpaansprakelijkheid, en dat gaat verder dan alleen de constructie. Als de door de architect bedachte en voorgeschreven wandafwerking loslaat en dat niet aan uitvoeringsfouten, maar aan een ontwerpfout te wijten is, dan is de architect daarvoor 'gewoon' aansprakelijk.

[ Voor 62% gewijzigd door argro op 05-11-2015 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
argro schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:15:
[...]
Jij, als opdrachtgever. Een directievoerder bewaakt (o.a.) het contract, het geld en de planning. Als de aannemer dat zelf zou doen, zou het een slager zijn die zijn eigen vlees keurt.

Zie paragraaf 3 lid 6 UAV 2012:

[...]
Dat is onzin. Alle dingen die jij noemt horen bij de aannemer thuis. Hij heeft een mijn budget, mijn planning en mijn wensen. Daarmee mag hij zijn project uit gaan voeren en zorgen dat het klopt.Ik ben weliswaar opdrachtgever van het project, maar geen eigenaar.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:22:
[...]

Dat is onzin. Alle dingen die jij noemt horen bij de aannemer thuis. Hij heeft een mijn budget, mijn planning en mijn wensen. Daarmee mag hij zijn project uit gaan voeren en zorgen dat het klopt.Ik ben weliswaar opdrachtgever van het project, maar geen eigenaar.
Oké. Ik zal morgen Bouwend Nederland bellen en hen vertellen dat er onzin in de UAV staat. Ook zal ik al mijn opdrachtgevers bellen en hen vertellen dat ze hun directievoerders de laan uit kunnen sturen omdat die de hele dag onzinnige dingen aan het doen zijn.

Meer serieus, als de opdracht zou zijn gebaseerd op de UAV-GC en niet op de UAV, dan zijn de taken van de directievoerder inderdaad min of meer onderdeel van de opdracht van de aannemer. In een reguliere opdracht, op basis van de UAV (of vergelijkbaar) echter niet. Het is onder de UAV zelfs zo dat als een aannemer niet voldoet aan de eisen (wensen zijn sowieso irrelevant) en de directie heeft dat niet opgemerkt, terwijl dat redelijkerwijs wel had gekund, niet meer aansprakelijk daarvoor.

[ Voor 27% gewijzigd door argro op 05-11-2015 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
argro schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:24:
[...]
Oké. Ik zal morgen Bouwend Nederland bellen en hen vertellen dat er onzin in de UAV staat. Ook zal ik al mijn opdrachtgevers bellen en hen vertellen dat ze hun directievoerders de laan uit kunnen sturen omdat die de hele dag onzinnige dingen aan het doen zijn.
Je hebt wel lange teentjes.

Ik ga niet controleren of een aannemer binnen zijn budget blijft, daar heeft hij een offerte voor gemaakt en die heb ik goed gekeurd. Als het hem niet lukt, helaas. Leg zelf maar geld bij.

Ik ga niet controleren of een aannemer wel op tijd de verschillende fases in zijn project op tijd haalt. Als hij uiteindelijk te laat oplevert, betaald hij. Zoals afgesproken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:29:
[...]

Ik ga niet controleren of een aannemer binnen zijn budget blijft, daar heeft hij een offerte voor gemaakt en die heb ik goed gekeurd. Als het hem niet lukt, helaas. Leg zelf maar geld bij.

Ik ga niet controleren of een aannemer wel op tijd de verschillende fases in zijn project op tijd haalt. Als hij uiteindelijk te laat oplevert, betaald hij. Zoals afgesproken.
Bewaken budget gaat niet over het bewaken van de aannemingssom, maar het bewaken van de aannemingssom in relatie tot het bouwkostenbudget. Als er tijdens de bouw niets wijzigt en er dus geen sprake is van meer- en/of minderwerk, dan is dat inderdaad een taak weinig betekent. Menig bouwopgave gaat echter gepaard met diverse mutaties. De administratie rondom meer- en minderwerk (aanvraag, controle offerte, opdrachtverstrekking etc.) is onderdeel van de taken van de directievoerder. Hetzelfde geldt voor de planning. Zolang de opdracht eenvoudig is en de aannemer met niemand anders te maken heeft is de planning simpel. Dikwijls moeten echter nog bepaalde gegevens aangeleverd worden (door of namens de opdrachtgever) of moeten bepaalde door of namens de opdrachtgever ingekochte zaken ingepast worden. Of bijvoorbeeld NUTS-aansluitingen. Voor dat deel van de planning is (bij een op de UAV gepasseerde opdracht) niemand anders dan de opdrachtgever verantwoordelijk. De directievoerder bewaakt dat.

[ Voor 20% gewijzigd door argro op 05-11-2015 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Artbij op 05-11-2015 20:35 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:32:
Dan heb ik waarschijnlijk een verkeerde term gebruikt.
Dat vermoeden heb ik al enige tijd ja... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
tikkietrugjaap schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:09:
[...]

Grappig dat je zo geïrriteerd raakt door de ambtenaren omdat ze blijkbaar niet meedenken. Ik ben namelijk zo'n ambtenaar en ik heb je zelfs aangeboden om te helpen.
Ik ben niet geïrriteerd door die ambtenaar, hij kan er waarschijnlijk ook niets aan doen, en hij bepaald ook geen beleid. Ik vond hem zelf wel vriendelijk en kon aan hem merken dat hij ook niet gelukkig was met de huidige gang van zaken. Blijkbaar zijn hun (en jij dus ook :P ) met handen en voeten gebonden aan de regels en procedures, daar kan die ambtenaar niets aan doen.
Even een paar dingen voor jouw beeldvorming: Een reguliere procedure voor een vergunning duurt max 8 weken waarbij er verlengd kan worden met een extra 6. Uitgebreide procedure (dat is tegenwoordig bijna alleen maar bij grote projecten) heeft geen wettelijk termijn.

De reden dat een dergelijk voortraject zo lang kan duren is omdat zo'n beetje elke NLse gemeente te weinig personeel heeft. Dan gaan de officiële aanvragen voor aangezien die een fatale termijn hebben. Een voortraject is niet een recht dat je hebt als burger, het is een service van de gemeente waarbij ze klantgericht proberen te zijn.

Dat ze niet ff handje klap met jou om de tafel willen zitten is vanwege verschillende redenen (afgezien het feit dat ze vaak te weinig mensen hebben). De voornaamste reden is dat de ambtenaren waar je een gesprek mee zou hebben (de plantoetsers/casemanagers) niet de enigen zijn die beslissen op jouw aanvraag. Je hebt bijvoorbeeld nog de brandweer, Welstand, Ruimtelijke Ordening, Milieu, Constructeur en met een beetje pech moet de aanvraag langs een omgevingsdienst omdat er een bodemrapport moet worden ingeleverd. Als je een dergelijk gesprek met mij had gehad (had ik overigens ook niet gedaan, maar de reden wel uitgelegd) dan had je niks anders gehoord dan "daar kan ik geen concreet antwoord op geven".
Wat jij nu zegt, dat vertelde hij mij dus ook.
Bestemmingsplannen en welstandsnota dienen gratis beschikbaar te zijn voor de burger. Wellicht dat je een afspraak moet maken om het in te zien (als het niet al op de hierboven genoemde site www.ruimtelijkeplannen.nl staat) maar het is niet toegestaan om deze stukken van de burger te houden.
Deze info had jouw architect je allang moeten hebben verteld. Daar betaal je hem immers voor.
Zoals eerder door mij gemeld staat deze info dus niet op ruimtelijke plannen. Heeft volgens mijn architect een verklaarbare reden (iets met tijd die gemeentes daarvoor gekregen hebben).

De architect geeft aan dat de ene gemeente "makkelijker" is als de andere gemeente. Als je geluk hebt mag je langs komen, tref je een behulpzame ambtenaar die "indicatief" kan aangeven of onze plannen kans van slagen hadden.

Blijkbaar is onze gemeente hier niet echt makkelijk mee.

Architect heeft dus "online" de "concept-aanvraag" ingediend, en eind volgende week mogen we dus bellen of iemand er naar gekeken heeft, of aan wie deze aanvraag is toebedeeld :P

Maar ik ben niet geïrriteerd ofzo, maar persoonlijk vindt ik dat we in Nederland wel erg ver zijn doorgeslagen met wet en regelgeving als dit allemaal zo lang moet duren en complex is.

Het is maar goed dat de gemeente geen commercieel bedrijf is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
argro schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:35:
[...]
Dat vermoeden heb ik al enige tijd ja... ;)
Dan heb ik geen idee waarom je reageert zoals je deed.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:37:
[...]

Maar ik ben niet geïrriteerd ofzo, maar persoonlijk vindt ik dat we in Nederland wel erg ver zijn doorgeslagen met wet en regelgeving als dit allemaal zo lang moet duren en complex is.

Je bent niet de enige die een bouwaanvraag wil doen, of even wil binnenlopen. Gelukkig zijn daar regels voor zodat iedereen evenveel mogelijkheden krijgt om bij de gemeente aan te kloppen.

Ik kom vaak in Belgie. Als ik zie wat daar gebouwd wordt ben ik blij dat we in NL daar anders mee omgaan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:53:
[...]

Dan heb ik geen idee waarom je reageert zoals je deed.....
Mijn eerste reactie inzake deze 'kwestie' (zie argro in "Ervaringen met het bouwen van een huis") vangt nota bene aan met het vermoeden dat jij iets anders bedoelt dan dat je zegt. Daaropvolgend probeer ik uit te leggen wat een directievoerder is / doet en dat dit iets anders is dan dat jij blijft beweren. Al met al vrij netjes lijkt mij, met tussendoor een grapje over Bouwend Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
argro schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:57:
[...]
Mijn eerste reactie inzake deze 'kwestie' (zie argro in "Ervaringen met het bouwen van een huis") vangt nota bene aan met het vermoeden dat jij iets anders bedoelt dan dat je zegt. Daaropvolgend probeer ik uit te leggen wat een directievoerder is / doet en dat dit iets anders is dan dat jij blijft beweren. Al met al vrij netjes lijkt mij, met tussendoor een grapje over Bouwend Nederland.
Hehe, heb die post helemaal niet gelezen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bestemmingsplannen kan je vaak ook nog wel vinden op de site van de gemeente als PDF. Beetje zoeken naar de naam van de wijk of plangebied en het is vaak wel redelijk snel gevonden. DM me anders maar het adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
Grolsch schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:37:
[...]

Ik ben niet geïrriteerd door die ambtenaar, hij kan er waarschijnlijk ook niets aan doen, en hij bepaald ook geen beleid. Ik vond hem zelf wel vriendelijk en kon aan hem merken dat hij ook niet gelukkig was met de huidige gang van zaken. Blijkbaar zijn hun (en jij dus ook :P ) met handen en voeten gebonden aan de regels en procedures, daar kan die ambtenaar niets aan doen.

[...]

Wat jij nu zegt, dat vertelde hij mij dus ook.

[...]

Zoals eerder door mij gemeld staat deze info dus niet op ruimtelijke plannen. Heeft volgens mijn architect een verklaarbare reden (iets met tijd die gemeentes daarvoor gekregen hebben).

De architect geeft aan dat de ene gemeente "makkelijker" is als de andere gemeente. Als je geluk hebt mag je langs komen, tref je een behulpzame ambtenaar die "indicatief" kan aangeven of onze plannen kans van slagen hadden.

Blijkbaar is onze gemeente hier niet echt makkelijk mee.

Architect heeft dus "online" de "concept-aanvraag" ingediend, en eind volgende week mogen we dus bellen of iemand er naar gekeken heeft, of aan wie deze aanvraag is toebedeeld :P

Goed om te horen dat je inziet dat 'velen van ons' naast ambtenaar, ook als mens denken en een aanvrager altijd zo veel mogelijk proberen te helpen.

De regelgeving is overigens het probleem niet. Die is ook de laatste jaren sterk teruggedrongen. Het is meer dat er vaak falend management zit op verschillende afdelingen. Bij de gemeente waar ik nu werk is dat ook het geval. Ik vraag een adviseur om advies en krijg dat vervolgens gewoon niet. Ook niet na 3x mailen en talloze telefoontjes. Opschalen heeft geen zin omdat de manager van de adviseur alle klachten naast zich neerlegt. Daar wordt door zijn leidinggevenden vervolgens niks aan gedaan omdat niemand zin heeft in een conflict met een redelijk hoog geschaalde manager en voila, jouw vergunning ligt gewoon letterlijk bij iemand in de mailbox.
Komt er echter van een vriend van een wethouder een vergunning dan staan ze bijna elke dag bij je bureau om te vragen of het niet sneller kan of zelfs met de mededeling "laat de Bouwbesluittoets maar zitten".
Grappig detail is dan dat we allemaal verplicht een workshop "Integriteit en jij" moesten volgen. :(

Dat de overheid geen bedrijf is is dus inderdaad een goed iets. Dat heeft dus meer te maken met de eindeloze hoeveelheid managementlagen die wel graag overal iets over willen zeggen maar nergens verantwoordelijkheid voor willen nemen. Nog een voorbeeld: digitalisering bij sommige gemeenten. Niet bereid zijn om een deskundige in te huren (want ja hoe pas je dat in je budget?) om hen te assisteren in het proces (waardoor partijen als Centric en PinkRoccade ons helemaal leeg kunnen zuigen) maar als het dan eindelijk werkt staan ze hard te kraaien dat 'hun gemeente' zo modern is.

Zo, dat ei ben ik ook weer kwijt.

Mocht je vragen hebben hoor ik het graag.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
artbij schreef op donderdag 05 november 2015 @ 20:29:
[...]

Zo werkt dat in de praktijk niet, althans bij ons niet. Ik zou daar niet te lichtzinnig over denken. Als voorbeeld bedenkt de keukeninrichter dat er voor de stoomoven een waterleiding moet komen en die staat niet in het bestek..... dan gaat de aannemer dat met deze houding echt niet op lossen.

Mijn aannnemer vertelde me dat het grootste probleem met particulieren was om de juiste beslissingen op het juiste moment te krijgen. En dat het traag kiezen van een tegel of baksteen heel erg door kon werken op zijn efficiency en de kosten die je dan dus voor je kiezen krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jerh schreef op donderdag 05 november 2015 @ 21:24:
[...]

Zo werkt dat in de praktijk niet, althans bij ons niet. Ik zou daar niet te lichtzinnig over denken. Als voorbeeld bedenkt de keukeninrichter dat er voor de stoomoven een waterleiding moet komen en die staat niet in het bestek..... dan gaat de aannemer dat met deze houding echt niet op lossen.

Mijn aannnemer vertelde me dat het grootste probleem met particulieren was om de juiste beslissingen op het juiste moment te krijgen. En dat het traag kiezen van een tegel of baksteen heel erg door kon werken op zijn efficiency en de kosten die je dan dus voor je kiezen krijgt.
Je hebt het nu over veranderingen tijdens het traject, dat is iets heel anders dan ik zeg.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 25 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic