Dat is wel erg grofweg...
Fundatie:
Duits: Vlakke plaat fundatie indien mogelijk: afgraven en een dikke betonnen plaat. Daarboven isolatie met een zwevende cementdekvloer.
Nederlands: heipalen en broodjes ligger vloer, met daarbovenop koud de cementdekvloer gestort
Muren:
Duits: Kalkzandsteen of keramische blokken, over het algemeen dikke muren en vooral geen dunne gehorige gibo blokken. Muren bekleed met 1 a 1,5 cm cementstuck (Putz)
Nederlands:veelal prefab betonelementen of het binnenspouwblad in willekeurige geschikte materialen (draagmuren) en de niet draagmuren veelal van gibo of ander goedkoop snel te verwerken elementen
Vloeren:
Duits: breedplaatvloeren met daarboven voor elke verdieping een isolatielaag en zwevende cementdekvloer (al dan niet met vloerverwarming). Geen geluidsoverdracht mogelijk.
Nederlands: Kanaalplaten met daarboven koud een dekvloer. (al dan niet met vloerverwarming)
Kozijnen en andere niet stenen materialen zoals goten:
Duits: Altijd alles standaard kunststof kozijnen, koperen of kunststof goten. Geen hout en verfwerk aan de buitenzijde. Kozijnen worden achter de buitenmuur geplaatst, dit wordt veel als lelijker gezien als tussen de buitenmuur. Maar achter de buitenmuur geeft wel een hogere isolerende werking, doordat het contactoppervlak tussen kozijn en muur/spouw/isolatie groter is.
Nederlands: veelal hout elementen, vaak grondverf gereed, waardoor je zelf nog moet afschilderen en niet zo onderhoudsvriendelijk als kunststof. Kozijnen worden tussen de buitenmuren geplaatst.
Dak:
Duits: in het werk gemaakt met steenwol tussen de spanten
Nederlands: Prefab dak met pur/pir achtige isolatie
Algemeen:
Duits: Bouwen bijna alles op locatie, veel meer betonachtige materialen, nooit bovenlichten boven binnendeuren, degelijker (niet dat een Nederlands huis wegwaait, maar er zit wel behoorlijk verschil in). Luchtdicht bouwen is standaard (in Duitsland zelfs verplicht, dit wordt getoetst middels een blowerdoortest). Duitse bouwers zijn veel flexibeler tijdens de bouw en praten zelden tot nooit over meerprijzen, tenzij het een fundamentele wijziging betreft. Geen enkel probleem om rechtstreeks zaken te doen met onderaannemers over meerwerk.
Nederlands: Veel meer prefab elementen, veel meer gecombineerde kozijnelementen met daartussen geen bakstenen muur, maar planken/schrootjes. Dit is goedkoper en sneller. Meerwerk is vaak lastiger en de hoofdaannemer wil daar ook aan verdienen. Bouwen het liefst conform tekening en vooral geen wijzigingen tijdens de bouw. Concurreren veelal op prijs, ook de grotere jongens doen hier aan mee. Bij kleinere aannemers is vaak wel wat meer mogelijk.
noot:
Ik ben nogal Duits minded, en bouw dus ook met een Duitse aannemer, mijn bovenstaande ervaringen zijn dus niet alleen van objectieve en technische aard. Echter ik denk dat ik het vergelijk deels kan maken aangezien mijn ouders bouwen momenteel met een Nederlandse aannemer. Ik heb in totaal met 5 Nederlandse bouwers gesproken en offertetrajecten doorlopen, uiteenlopend van klein tot grote bedrijven en 2 Duitse bedrijven. In het oosten van het land is het natuurlijk makkelijker kiezen voor een Duitse aannemer dan in het westen, waar de reiskosten natuurlijk meer gaan meespelen. Ik hoop dat de verschillen zo iets duidelijker zijn.