Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.732 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Daar had ik stiekem ook al aan gedacht. En dat lijkt me prima iets wat ik met de (nog in te huren) architect moet bespreken.

Maar je denkt goed mee, geeft een boel tips en dat wordt gewaardeerd _/-\o_ Dankjewel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
Let wel, dat als je er een behaaglijke kamer van wilt maken je waarschijnlijk erg dicht bij de normen voor het bouwbesluit komt.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14-09 16:38
BB2012 is het absolute minimum. Wil je echt behaaglijk, goed geventileerd met genoeg daglicht, etc dan moet je veel verder gaan.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zijn de rc-waarden het absolute minimum om het behaaglijk te krijgen? Ik krijg het in dit huis uit 1912 prima behaaglijk binnen met her en der nog steensmuren, geen vloerisolatie, wel dak isolatie, HR++ glas en een normale niet al te hoog gestookte ketel (aanvoertemp 60°C). En mijn gasverbruik zit onder de 1.000 m³/jaar.
Daarnaast zorgen de entilatieroosters in de kozijnen zorgen voor voldoende (natuurlijke) ventilatie.

[ Voor 11% gewijzigd door Jelte op 22-10-2015 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 10:42:
Zijn de rc-waarden het absolute minimum om het behaaglijk te krijgen? Ik krijg het in dit huis uit 1912 prima behaaglijk binnen met her en der nog steensmuren, geen vloerisolatie, wel dak isolatie, HR++ glas en een normale niet al te hoog gestookte ketel (aanvoertemp 60°C). En mijn gasverbruik zit onder de 1.000 m³/jaar.
Daarnaast zorgen de entilatieroosters in de kozijnen zorgen voor voldoende (natuurlijke) ventilatie.
Als we het hebben over Rc-waarden en behaaglijk dan is een hogere Rc altijd beter. Op een bepaald punt zal de toename verwaarloosbaar worden maar volgens mij hebben we dat punt nog niet bereikt met de huidige Rc's. Dat jij het behaaglijk krijgt met stoken geloof ik best maar het zal je vies tegenvallen als je eens met een warmtecamera naar je huis kijkt. Ik heb plaatjes van dit soort woningen gezien waarvan je zou kunnen zeggen dat de bewoners voor de gemeente aan het stoken waren.
Een ander groot verschil is HR++ en triple glazing. Glas zal natuurlijk altijd het minst geïsoleerde deel van een moderne scheidingsconstructie blijven maar ook daar is nog veel te winnen.
Ventilatie is voor wat betreft kwaliteit veel moeilijker te meten maar de waarden zoals in BB2012 beschreven zijn het minimale om iets niet een ongezond leefklimaat te noemen. Tenminste, dit heb ik mij laten vertellen door de afdeling Bouwfysica van de gemeente waar ik werkte. Ben zelf geen bouwfysicus namelijk

Maar goed, ik probeer je niet verleiden tot het bouwen van een schuur/garage met enorme hoogwaardige materialen omdat je dan misschien problemen krijgt met de aansluitingen op de bestaande bouw. Mijn punt was meer dat men soms vergeet dat BB2012 het absolute minimum is en nooit een streven moet zijn.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat absolute minimum bestrijd ik dus.

Wel zie ik een issue met mijn zijgevel. Die is dus steens. En als ik daar gewoon een dak tegenaanzet, zal de steens muur zijn koude door kunnen laten stralen naar onder het dak. Dat is natuurlijk een flinke koudebrug.

Over het stoken voor de gemeente gesproken, met dakisolatie een spouwmuur voor, HR++ glas overal en intern ook wat isolatie (in de vloeren en muur) kom ik dus niet aan de 1.000 m³/jaar. Dat vind ik reuze meevallen. Voor zover ik weet ruim onder het gemiddelde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 11:56:
Dat absolute minimum bestrijd ik dus.

Wel zie ik een issue met mijn zijgevel. Die is dus steens. En als ik daar gewoon een dak tegenaanzet, zal de steens muur zijn koude door kunnen laten stralen naar onder het dak. Dat is natuurlijk een flinke koudebrug.

Over het stoken voor de gemeente gesproken, met dakisolatie een spouwmuur voor, HR++ glas overal en intern ook wat isolatie (in de vloeren en muur) kom ik dus niet aan de 1.000 m³/jaar. Dat vind ik reuze meevallen. Voor zover ik weet ruim onder het gemiddelde.
Hiervoor gaf je aan alleen dakisolatie hebben met HR++ glas. Nu geef je aan dat je ook (wat) isolatie in de vloeren en muren hebt. Dat is nogal een verschil.

De hoeveelheid m3 gas/jaar zegt niet zo heel veel. Ik weet niet hoe vaak je thuis bent, hoeveel m3 het huis is, of je warm water voorziening op gas of elektra loopt, etc, etc.

Het feit dat jouw steens zijmuur waarschijnlijk een flinke koudebrug zal veroorzaken zegt al een stuk meer dan jouw gasverbruik. Daar zie je al hoeveel verschil er is tussen geïsoleerd en ongeïsoleerd.

Ik denk ook dat wij een andere definitie hebben van 'behaaglijk'. Bij mij is het behaaglijk als er zelfs in de winter nauwelijks gestookt hoeft te worden en je alsnog in je nakie rond kan banjeren, jij waarschijnlijk als je met de kachel aan en kleding aan gewoon op de bank kan zitten.

Als we jouw definitie aanhouden dan ga je het met de nieuwbouweisen van Rc-waarden makkelijk redden.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik hoef inderdaad niet als een Rus in mijn man-kini op de bank te zitten in de winter. Een warme trui, broek en lekkere sloffen met de kachel aan zijn inderdaad prima. Dat is behaaglijk.

Ik vermoed dan ook dat je niet in een (geisoleerd) huis uit 1912 woont :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:23:
Ik hoef inderdaad niet als een Rus in mijn man-kini op de bank te zitten in de winter. Een warme trui, broek en lekkere sloffen met de kachel aan zijn inderdaad prima. Dat is behaaglijk.

Toevallig ben ik persoonlijk bijna net zo warmbloedig als de gemiddelde Rus aangezien ik bijna nooit een trui nodig heb en meestal de eerste ben in NL die zonder jas de deur uit gaat. Wij stoken dan ook alleen omdat mijn vriendin het tegenovergestelde is :D.

Ik ben persoonlijk echter een groot fan van bouwkundige oplossingen i.p.v. installatietechnische. Dikke muren met iso en massa om temperatuurschommelingen af te vlakken, buitenzonwering om te voorkomen dat in de zomer de ruimte onnodig verwarmd wordt, etc. Er is op dit vlak nog enorm veel te winnen in plaats van met z'n allen onze heil te zoeken in zonnepanelen met een theoretisch rendement van +-30%.

Maar goed, ik vlieg in mijn enthousiasme een beetje uit de bocht dus laten we het hier bij laten. Veel succes met de aanvraag. Hou ons op de hoogte.

Prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nog één ding erover. Buitenzonwering is fantastisch! Simpele rieten rolgordijnen hebben afgelopen zomer wonderen gedaan. Kosten? €20,- voor de hele achtergevel. Nadeel? Ze gaan rotten als je ze te lang nat buiten laat hangen :D

Ik hou jullie zeker op de hoogte. Nog wat verder zaken uittekenen en een architect in de hand nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jelte schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 12:23:

Warme trui + sloffen aan moeten omdat het anders koud is binnen is voor de meeste mensen niet acceptabel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het nutteloos opstoken tot 22°C omdat men weigert om een wat dikkere trui en sloffen aan te doen vind ík niet acceptabel :)

(waarmee ik niet wil impliceren dat mensen hier dat doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Galactic schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 07:12:
[...]

Dalende oppervlakte al geruime tijd aan de gang.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2129045

Dat het in jou omgeving anders is geloof ik best. Daar is inderdaad veel afhankelijk van.
En gelukkig maar :) Ik doe er ook aan mee hoor, exclusief kelder komen wij niet boven de 155m2.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Maar het blijft groot vergeleken met Nederland, waar de gemiddelde woonoppervlakte volgens datzelfde artikel op 75 m2 ligt...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Zeker, dat vind ik dus ook. Maar blijkbaar haalde ik daarvoor verkeerde of achterhaalde oppervlaktes aan die ik niet uitzonderlijk vond :)

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04

Cheezus

Luiaard

Señor Sjon schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:37:
Geveldelen zijn niet dragend. Waarschijnlijk heeft iemand anders nu jouw pui. Waarschijnlijk verkeerd gemarkeerd op het onderdeel. Wordt waarschijnlijk gewoon omgewisseld.
Guess again. Vandaag zijn ze blijkbaar al gestart met hun oplossing - ze hebben nu 1 groot gat in de gevel gemaakt:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/fQuQMYVhDqFBx8YMGHT0z9QL/full.jpg

Om vervolgens weer op de juiste maat op te vullen neem ik aan. Is de kans niet groot dat er op den duur scheuren ontstaan tussen het oorspronkelijke en het nieuwe deel?
De officiële staat van de binnenmuren moet 'behangklaar' worden, ik was van plan deze alleen te verven maar ik neem aan dat ze dit nooit onzichtbaar kunnen afwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
Behangklaar =/= schilderklaar. Ook voor glasweefselbehang heb je schilderklare muren nodig. Bij behangklaar zullen er nog allerlei gaatjes en plekjes kunnen zijn die onder behang niet opvallen, maar wel bij alleen latex.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TripleQ
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
Is het normaal dat een aannemer al een termijn factuur stuurt terwijl de werkzaamheden nog helemaal niet klaar zijn?

Het betreft termijn 4, in de kao staat:
4e
termijn: 10% te declareren na het gereedkomen van de ruwe zoldervloer
Vandaag waren ze nog bezig met de muren van de eerste verdieping en de vloerplaten van de zolder liggen er nog naast op de grond.

Ik vind het raar dat ze dan nu al rekeningen versturen, ook al is het bijna klaar, bijna is niet helemaal... Is al de derde termijn factuur in een 1,5 maand. Gaat hard nu!

Het betreft een blok van 12 rijtjeswoningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:39
Ik krijg soms ook de facturen al net voordat ze klaar zijn.,maak daar niet echt een probleem van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:04

Cheezus

Luiaard

Señor Sjon schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:20:
Behangklaar =/= schilderklaar. Ook voor glasweefselbehang heb je schilderklare muren nodig. Bij behangklaar zullen er nog allerlei gaatjes en plekjes kunnen zijn die onder behang niet opvallen, maar wel bij alleen latex.
De muren zijn hetzelfde als mijn huidige huis, deze heb ik nu ook alleen geschilderd. De putjes e.d. vind ik niet storend. Naden/sporen van herstelwerk wordt een ander verhaal maar er staat natuurlijk nergens dat de wanden 1 egaal stuk moeten zijn :/
Engineer Stewie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:57:
Ik krijg soms ook de facturen al net voordat ze klaar zijn.,maak daar niet echt een probleem van.
Mijn aannemer maakt het nu wel erg bont - vandaag 5 facturen gekregen, incl. dak gereed (waterdicht) en stuc/tegelwerk gereed.. Die ga ik toch nog maar even niet betalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Gewoon niet betalen voor het daadwerkelijk klaar is lijkt mij.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:46
Cheezus schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 18:59:
[...]

Guess again. Vandaag zijn ze blijkbaar al gestart met hun oplossing - ze hebben nu 1 groot gat in de gevel gemaakt:
[afbeelding]

Om vervolgens weer op de juiste maat op te vullen neem ik aan. Is de kans niet groot dat er op den duur scheuren ontstaan tussen het oorspronkelijke en het nieuwe deel?
De officiële staat van de binnenmuren moet 'behangklaar' worden, ik was van plan deze alleen te verven maar ik neem aan dat ze dit nooit onzichtbaar kunnen afwerken?
Misschien is het nog een idee om bij de fabrikant vd prefabdelen te informeren of deze oplossing constructief maar zo straffeloos kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Cheezus schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:13:

Mijn aannemer maakt het nu wel erg bont - vandaag 5 facturen gekregen, incl. dak gereed (waterdicht) en stuc/tegelwerk gereed.. Die ga ik toch nog maar even niet betalen ;)
Dat doen ze bij mij niet. Maar als iets 80% af is en de planning laat zien dat het de week erop af is betaal ik gewoon.
Nog geen problemen gehad daarmee.

Wel jammer dat ze vaak kleine dingen mis doen en nu weer iets onherstelbaar.
Ze moesten 2 gaten van 220mm maken in de zijgevels en die staan verkeerd...
ik betaal niet voor fouten en de gevel deels afbreken en opbouwen gaat niet.

Voor zo een dingen betaal ik niet. Gelukkig is de fout niet zo storend en zal ik een financiele compensatie aanvaarden :).
Zal morgen weer een leuke discussie worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
TripleQ schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:41:
Is het normaal dat een aannemer al een termijn factuur stuurt terwijl de werkzaamheden nog helemaal niet klaar zijn?
Toen bij mij de factuur voor de eerste verdieping op de mat viel, lag de breedplaatvloer van de tweede verdieping er al. Dus zo kan het ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Meld wel aan de aannemer dat de termijnen niet gereed zijn, anders kom je met je betaaltermijn in de knoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:28
TripleQ schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:41:
Engineer Stewie schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 20:57:
Cheezus schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 21:13:
Haha, het is blijkbaar (bijna) overal hetzelfde! ;)
Hier ook al. En dan na een week ook direct een mail met betalingsherinnering erachteraan. :P

Alleen loop ik nu zelf achter. :F Vorige week vrijdag hypotheek gepasseerd bij notaris, maar nog geen welkomstbrief + declaratieformulieren gehad van de bank, dus kan nog niets indienen. Morgen maar eens achteraan bellen. Wat is jullie ervaring met snelheid van (eerste) betaling van de bank?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Bij mij heeft het even geduurd voor ik een betalingsaanvraag indiende (heb een groot deel zelf betaald) maar betalingsaanvragen worden gewoonlijk dezelfde dag nog gestort naar de aannememer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Klaassie schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 01:21:
[...]

Alleen loop ik nu zelf achter. :F Vorige week vrijdag hypotheek gepasseerd bij notaris, maar nog geen welkomstbrief + declaratieformulieren gehad van de bank, dus kan nog niets indienen. Morgen maar eens achteraan bellen. Wat is jullie ervaring met snelheid van (eerste) betaling van de bank?
Ik moest de documenten gewoon van de site van ABN halen en per post opsturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jelte schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 14:47:
Het nutteloos opstoken tot 22°C omdat men weigert om een wat dikkere trui en sloffen aan te doen vind ík niet acceptabel :)

(waarmee ik niet wil impliceren dat mensen hier dat doen)
Dat je moet stoken tot 22 graden om het behaaglijk te hebben in polo of trui geeft al aan hoe goed je huidige woning is geisoleerd :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:14:
[...]

Dat je moet stoken tot 22 graden om het behaaglijk te hebben in polo of trui geeft al aan hoe goed je huidige woning is geisoleerd :).
Nu ga je ervanuit dat ik dat doe. Nee, ik vindt 19 °C binnen prima met een trui en sloffen :) Dus het zegt niets over hoe goed mijn huidige woning is geisoleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jelte schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:26:
[...]
Nu ga je ervanuit dat ik dat doe. Nee, ik vindt 19 °C binnen prima met een trui en sloffen :) Dus het zegt niets over hoe goed mijn huidige woning is geisoleerd.
Voor dit topic maakt het niet uit. Maar je hebt het net over een warme trui en sloffen ;). Ik bedoel in mijn voorbeeld polo of dunne trui. Iig niet anders moeten kleden omdat het anders binnen niet warm genoeg is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:16
artbij schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 10:14:
[...]

Waarom zegt dat iets over hoe goed een woning geisoleerd is ?
De snelheid waarop de woning weer afkoelt, dat kan iets zeggen over de ventilatie.

Behaaglijk voelen hangt niet alleen van de temperatuur af, maar ook van de ventilatie.

In mijn woning is het momenteel ook 22 a 22.5°. Ik verbruik hiermee 4m3 gas/dag (incl sanitair warm water). (om en bij de 595m³ netto verwarmde inhoud).

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
whoami schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:16:
[...]

Waarom zegt dat iets over hoe goed een woning geisoleerd is ?
De snelheid waarop de woning weer afkoelt, dat kan iets zeggen over de ventilatie.

Behaaglijk voelen hangt niet alleen van de temperatuur af, maar ook van de ventilatie.

In mijn woning is het momenteel ook 22 a 22.5°. Ik verbruik hiermee 4m3 gas/dag (incl sanitair warm water). (om en bij de 595m³ netto verwarmde inhoud).
Dat zegt hij zelf. Lees zijn posts maar terug. :/

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Nevermind.

[ Voor 180% gewijzigd door Jelte op 23-10-2015 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:28
[...]
In mijn woning is het momenteel ook 22 a 22.5°.
Wow!
Woon je op de Cariben of in een bejaardentehuis? :o ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Klaassie schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 11:40:
[...]

Wow!
Woon je op de Cariben of in een bejaardentehuis? :o ;)
Als je in een bejaardentehuis de temp op 22,5 graden zet heb je binnen no-time ruzie met de oudjes. Alles onder 26 staat gelijk aan een wandelstok tegen je benen.

Ik weet nog wel dat ik als kind zijnde me altijd afvroeg waarom de plantjes bij oma altijd zo dood en/of verlept waren. Nu weet ik denk ik wel waarom

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
Hier ook 22 graden hoor. Gezellig warm.
Toen ik 12 uur geleden ging slapen was het 22.5 graden. Dus isolatie zit wel goe :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
tikkietrugjaap schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 12:04:
[...]

Als je in een bejaardentehuis de temp op 22,5 graden zet heb je binnen no-time ruzie met de oudjes. Alles onder 26 staat gelijk aan een wandelstok tegen je benen.

Ik weet nog wel dat ik als kind zijnde me altijd afvroeg waarom de plantjes bij oma altijd zo dood en/of verlept waren. Nu weet ik denk ik wel waarom
In die relatie geloofde ik ook altijd. Totdat bleek dat de vorige bewoners van dit huis (toen nog een ongeisoleerd huis uit 1912, wat ze zelf rond 1960 gekocht hadden) maar een gasverbruik van 600m³/jaar hadden. En ik kan je vertellen dat her en der de wind gewoon door het huis waaide. Bizar.

(ok n=1)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:14:
[...]
In die relatie geloofde ik ook altijd. Totdat bleek dat de vorige bewoners van dit huis (toen nog een ongeisoleerd huis uit 1912, wat ze zelf rond 1960 gekocht hadden) maar een gasverbruik van 600m³/jaar hadden. En ik kan je vertellen dat her en der de wind gewoon door het huis waaide. Bizar.

(ok n=1)
Hehe ja ok. Dat is 'gezonde Nederlandse zuinigheid' aan het werk blijkbaar. Ook een grote drijfveer bij die bevolkingsgroep :)

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
Grolsch schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 21:46:
Wij zitten met een vraagstuk waar we niet duidelijk kunnen krijgen hoe het zit.

Een particulier persoon heeft een stuk bouwgrond te koop. Deze bouwgrond is bouwrijp, en er is zelfs al een vergunning afgegeven voor het bouwen van een huis.

Deze particuliere persoon verkoopt deze bouwgrond via een makelaar.
Deze makelaar heeft dit stuk bouwgrond op funda staan voor 150.000 k.k.

Wat houdt in dit geval kosten koper in :?

Overdrachtsbelasting op woningen is 2%, maar dit geld volgens mij niet voor bouwrijpe bouwgrond :?
Overdrachtsbelasting op een stuk grond is 6%
Wat ik op internet lees zou er over bouwrijpe bouwgrond 21% btw betaald moeten worden
Als je BTW betaald ben je geen overdrachtsbelasting verschuldigd.

BTW (Omzetbelasting) valt niet onder de definitie k.k.
Voor verkoop aan particulieren ben je bij wet verplicht prijzen incl. BTW te vermelden.

Wat denken jullie hiervan, en indien mogelijk graag met bronvermelding :)
Ondertussen een fiscalist bovenstaande laten beoordelen en zijn conclusie:
Verkoper is geen BTW-ondernemer. Verkoper voldoet niet aan de voorwaarden om als BTW-ondernemer te kwalificeren (niet bedrijfsmatig, destijds niet aangekocht met de bedoeling om te verkopen met winst etc).
- Daardoor is btw uitgesloten.
- Dus overdrachtsbelasting van toepassing, tarief 6%
Nu eerst een gesprek met de gemeente om te bepalen of de reeds afgegeven bouwvergunning gewijzigd kan worden.

Nu hopen op een meewerkende ambtenaar :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

............
Netto inhoud.........................je bedoelt de inhoud min buitengevels, dak en begane grond vloer.

Als je niet meer dan 1 gaskachel aan hebt dan kom je met 4m3/dag een een heel eind >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Grolsch schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 13:56:

Nu eerst een gesprek met de gemeente om te bepalen of de reeds afgegeven bouwvergunning gewijzigd kan worden.

De persoon waar jij de grond van wilt kopen kan de vergunning overzetten. Vergunningen zijn niet meer op naam tegenwoordig maar er wordt wel gevraagd om aan de gemeente door te geven wie nu verantwoordelijk is voor de vergunning. Als de vergunning bijvoorbeeld ingetrokken gaat worden willen ze wel weten naar wie ze de brief moeten sturen.

Een vergunning wijzigen kan eigenlijk niet meer met de invoering van de WABO. Officieel zal je een nieuwe vergunning moeten indienen tenzij het een ondergeschikte wijziging is. Daar zal je dan ambtenaar lief voor moeten aankijken.
Wat wil je eigenlijk wijzigen als ik vragen mag? Het is niet altijd gunstig om een bestaande vergunning te wijzigen namelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door tikkietrugjaap op 23-10-2015 15:59 . Reden: woordje niet vergeten ]

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
nokiaan958GB schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 15:24:
[...]

Netto inhoud.........................je bedoelt de inhoud min buitengevels, dak en begane grond vloer.
Ik weet hoeveel m2 vloer er ligt (dus excl binnen- en buitenmuren), en weet de binnenhoogte, dus is de inhoud snel bepaald.
Als je niet meer dan 1 gaskachel aan hebt dan kom je met 4m3/dag een een heel eind >:)
Hoe bedoel je ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

[...]

Wat ik me wel afvraag is of de redenen van jouw fiscalist wel juist zijn, dingen die ik vind hebben allen deze strekking:

Bouwgrond kan worden geleverd met overdrachtsbelasting

Bouwgrond kan verkocht worden met overdrachtsbelasting of met omzetbelasting (BTW), dit hangt ervan af of de bouwgrond fiscaal gezien als bouwrijp kan worden beschouwd. Als de bouwgrond niet is geroerd (geen gegraaf ten behoeve van bouwactiviteiten en dergelijke) en er geen activiteiten zijn verricht die behoren tot bouwrijp maken, dan wordt de bouwgrond aangemerkt als een onroerend goed. Er is dan uitsluitend overdrachtsbelasting van toepassing. De overdrachtsbelasting in Nederland is 6%.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Je geeft een paar getallen maar dat zegt niemand iets als niet bekend is hoe je huis verwarmd wordt, waar het verwarmd wordt, hoe vaak het verwarmd wordt en hoe het huis geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Los topic gemaakt, serrebouwer (Twente) gezocht past niet goed genoeg in dit topic.

[ Voor 82% gewijzigd door Milmoor op 24-10-2015 18:10 . Reden: Past bij nader inzien niet. ]

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28
[...]

[...]
Die conclusie klopt, echter als de fundering aanwezig is wordt het niet meer gezien als bouwgrond maar als woning en dan val je in het 2% tarief. Misschien kan je het met de verkopers een deal sluiten dat zij voor hun rekening de fundering aanleggen en jij dit bij de verkoopprijs plust. Scheel toch weer 4%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17:27
RobinE schreef op zaterdag 24 oktober 2015 @ 21:37:
[...]

Die conclusie klopt, echter als de fundering aanwezig is wordt het niet meer gezien als bouwgrond maar als woning en dan val je in het 2% tarief. Misschien kan je het met de verkopers een deal sluiten dat zij voor hun rekening de fundering aanleggen en jij dit bij de verkoopprijs plust. Scheel toch weer 4%
Dat zou ik dus nooit doen, 4% over de bouwgrond lijkt leuk maar mijn ervaringen met fundaties is dat je in het algemeen niet weet wat je tegenkomt in de grond. Dit kan een oud kavelpad zijn, keien op aantal meter diepte waar de heipalen op stuk worden geslagen enz enz. Daarnaast het punt aansprakelijkheid. Als je alles bij 1 partij weglegt dan kun je die altijd verantwoordelijk stellen voor wat voor ellende met fundatie / grondwerk dan ook. Dan is die 4% snel bekeken.

Ik weet dat 4% veel geld is, bv 8000 euro op een kavel van 200.000, maar die 8k op de gehele bouwsom + kavel is procentueel dan weer bijna niets / maximaal 2%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

[...]

Dit lijkt een variant van de truuk van de Groninger akte: http://www.ntrs.nl/2014/10/23/groninger-akte/.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
[...]

Kun je aantonen dat dit klopt? Heb geen enkele bron kunnen vinden dat het inderdaad klopt wat hier staat.

Welk tarief er geheven wordt heeft te maken met bouwrijpheid, nergens anders mee volgens mijn bronnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 25-10-2015 14:17 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
nokiaan958GB schreef op vrijdag 23 oktober 2015 @ 20:53:
[...]

Je geeft een paar getallen maar dat zegt niemand iets als niet bekend is hoe je huis verwarmd wordt, waar het verwarmd wordt, hoe vaak het verwarmd wordt en hoe het huis geisoleerd is.
Ik zeg toch hoe het verwarmd wordt ? Vloerverwarming op gas, warmtevraag constant tussen de 21 & 22° C.
Waar ? In België.
Isolatie: Rc waardes heb ik nu niet bij de hand. 8cm PUR in de muur, 12cm PIR op het dak, 10cm PUR vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:28
artbij schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 14:17:
[...]

Kun je aantonen dat dit klopt? Heb geen enkele bron kunnen vinden dat het inderdaad klopt wat hier staat.

Welk tarief er geheven wordt heeft te maken met bouwrijpheid, nergens anders mee volgens mijn bronnen.
uit: Vanuit de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) zijn vragen gesteld over de tijdelijke
verlaging van het tarief van de overdrachtsbelasting voor woningen (zie het besluit van 1 juli
2011, nr. BLKB2011/1290M, Stcrt. 2011, 12301). Hieronder volgt een compilatie van deze
vragen met daarbij de reactie van het Ministerie van Financiën.
antwoord vraag 10: (voor meer info hier even op googelen)

10. Valt onder het begrip woning ook een in aanbouw zijnde woning? Zo ja, hoever moet de
woning dan zijn afgebouwd? Volstaat de fundering of moet er meer staan?
Reactie:
Een woning in aanbouw is op zich nog geen woning, maar de bestemming staat wel
reeds vast bij de aanvang van de bouw. Een nieuwe woning in aanbouw kan voor de
maatregel toch als woning worden aangemerkt als de fundering is aangebracht. De
aankoop van alleen grond bestemd voor bebouwing, valt niet onder de maatregel. Zie
het laatste voorbeeld onder 3.4 van het besluit van 1 juli 2011 (BLKB2011/1290M).

[ Voor 0% gewijzigd door RobinE op 25-10-2015 16:34 . Reden: opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Topic de afgelopen weken zitten lezen. Komt super veel nuttige info voorbij, leuk!

Zelf heb ik plannen om binnenkort te gaan bouwen. Nu heb ik in een ander bouwproject flink wat fouten voorbij zien komen doordat (onder)aannemers werken met oude tekeningen en/of onderling voor geen meter coördineren/communiceren. Een goede implementatie van BIM zou dat voor een heel groot deel moeten voorkomen, beter versiebeheer, beter zien of verschillende systemen elkaar in de weg zitten.

In theorie flink wat voordelen, maar ik ken de bouwwereld vooral als behoorlijk conservatief. In de utiliteit wordt BIM al wel regelmatig gebruikt heb ik het idee, maar hoe zit dit met woningbouw? Iemand hier ervaring mee?

[ Voor 12% gewijzigd door bartvb op 25-10-2015 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
bartvb schreef op zondag 25 oktober 2015 @ 21:48:

In theorie flink wat voordelen, maar ik ken de bouwwereld vooral als behoorlijk conservatief. In de utiliteit wordt BIM al wel regelmatig gebruikt heb ik het idee, maar hoe zit dit met woningbouw? Iemand hier ervaring mee?
Mijn indruk is dat het gebruik van BIM in de woningbouw nog zeer wisselend is. Standaardwoningen (conceptwoningen) staan sowieso in BIM. De vraag is echter of wijzigingen (die vaak de oorzaak zijn van fouten) ook in dat BIM verwerkt worden en hoe op de bouw gewerkt wordt. Bij maatwerk hangt het af van de betrokken ontwerpers / adviseurs. Wordt Revit alleen gebruikt als visualisatiemiddel, of werken alle ontwerpers / adviseurs ook echt in één model? Het komt beide voor. Ook hier is weer de vraag hoe omgegaan wordt met wijzigingen i.r.t. het tekenwerk. Kortom, er is geen eenduidig antwoord te geven.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Concrete vraag is vooral of het op dit moment een goede optie is bij particulier opdrachtgeverschap aan de slag te gaan met BIM. Sluit je dan 90% van de (onder)aannemers uit of zijn er voldoende partijen actief die volgens deze methodologie kunnen werken?

En daarnaast vooral ook benieuwd naar ervaringen. Levert BIM inderdaad de voordelen die ik zie of is in de praktijk het verschil tussen de traditionele manier (PDFs/DXFs op en neer sturen) en het gebruik van 1 BIM model erg klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
bartvb schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:10:
Concrete vraag is vooral of het op dit moment een goede optie is bij particulier opdrachtgeverschap aan de slag te gaan met BIM.
Het antwoord daarop is denk ik ontkennend. BIM is nog relatief nieuw en vergt derhalve een investering. Een investering die je mogelijk in het beheer terugverdiend, omdat je ook dan gebruik kunt maken van BIM. Dat laatste speelt alleen niet bij particulier opdrachtgeverschap. De wijze van tekenen / modelleren zou ik aan de betrokken ontwerpers / adviseurs overlaten. De aannemer kan t.z.t. bepalen of hij aanhaakt of niet. E.e.a. zal ook van de bouwwijze afhangen. Prefab beton in BIM heeft meer voordelen dan een stapel kalkzandsteenblokken.
Sluit je dan 90% van de (onder)aannemers uit of zijn er voldoende partijen actief die volgens deze methodologie kunnen werken?
Er zijn genoeg partijen die tekenen in Revit, het gezamenlijk werken in 1 model is echter nog lang geen gemeengoed.
En daarnaast vooral ook benieuwd naar ervaringen. Levert BIM inderdaad de voordelen die ik zie of is in de praktijk het verschil tussen de traditionele manier (PDFs/DXFs op en neer sturen) en het gebruik van 1 BIM model erg klein?
De mogelijke voordelen zijn nog vooral nog theorie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
bartvb schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:10:
Concrete vraag is vooral of het op dit moment een goede optie is bij particulier opdrachtgeverschap aan de slag te gaan met BIM. Sluit je dan 90% van de (onder)aannemers uit of zijn er voldoende partijen actief die volgens deze methodologie kunnen werken?

Welke voordelen meen je te zien dan?

Voordeel in BIM bij het bouwen van één woning in particulier opdrachtgeverschap zie ik niet zo 123 (zeggende als bouwkundige werkzaam in de uitvoering) en zorgt ook voor de nodige complicaties niet in de laatste plaats doordat het verder van je af komt te staan als opdrachtgever. Schaalgrootte is natuurlijk altijd een afweging in de keuze van de informatie-uitwisseling.

Ik denk dat er veel meer voordeel te behalen is bij het nemen van de juiste beslissingen in het juiste stadium (en daarvoor is kennis van de bouwmethodes en het proces bij nodig). Dit voorkomt een hoop problemen waar je de voorbeelden al van geeft (veel versies werktekeningen impliceert gebrek aan coördinatie/te late beslissingen/correcties van foute beslissingen).

De bouw kenmerkt zich als een typisch 'shit in, shit out' proces waarbij het niveau van de basisstukken dé bepalende factor is in het verdere verloop tot aan het gebruik en onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 18-09 12:09
Ik ben zelf Revit moduleur en merk dat het vooral bij groot schalige projecten een meerwaarde kan zijn (appartementen complexen kantoorgebouwen etc.).
Een vrijstaande woning/2 onder een kap kan prima in 2d worden uitgewerkt.

Daarnaast zijn veel aannemer/onderaannemers nog lang niet zo ver in het BIM proces.
90% van de aannemers maken alles nog van 2d tekeningen. Heeft dan het bim proces meerwaarde?
Ook merk ik dat veel onder aannemers alles 2d uitwerken, dit naar een "bim expert" sturen en om laten zetten naar 3d/bim.
Dit alleen om mee te kunnen doen aan het bim proces, door dit zo te doen is het voordeel van bim weg. De 3d modellen dienen later altijd weer gecontroleerd te worden aan de 2d stukken welke in productie gaan.

Waar het vaak fout gaat in het huidige proces is dat de koper een extra stopcontact wil en dit niet op tekening komt te staan. Dit blijft of het nu bim is of traditioneel.

Bimmem kost gewoon veel tijd, en dus meer geld, zolang het nog geen gemeengoed is bij alle partijen zie ik bij een klein project de voordelen er niet van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
bim doet het vooral goed op de beurzen en tijdens lezingen, maar in de praktijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ik kan me niet voorstellen dat 90% nog werkt met 2d tekeningen. Op mijn werk bij een architectenbureau is het al jaren uitsluitend in 3d, maar de projecten zijn ook regelmatig vanaf 100 miljoen.

De twee architecten die ik voor onze eigen woning bezocht hadden tekende ook 3d en als totale leek heb ik onze eigen woning ook in SketchUp na gebouwd in enkele uurtjes.

2d lijkt me zo foutgevoelig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Deveon schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:44:
Ik kan me niet voorstellen dat 90% nog werkt met 2d tekeningen. Op mijn werk bij een architectenbureau is het al jaren uitsluitend in 3d, maar de projecten zijn ook regelmatig vanaf 100 miljoen.

De twee architecten die ik voor onze eigen woning bezocht hadden tekende ook 3d en als totale leek heb ik onze eigen woning ook in SketchUp na gebouwd in enkele uurtjes.

3D en BIM zijn dan ook niet hetzelfde. En de foutgevoeligheid van 2d in een woning valt best mee. De draagconstructie is evident en ook zijn er geen complexe installaties aanwezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
ach een woning is zo ingewikkeld niet, een gebouw iets meer, maar bouw eens een boot of jacht! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.mdem.ua/mdem/images/WSSd3.jpg

DAN is 3d echt een uitkomst! }:O

overigens voor interieur wordt 3d eerst een blokkenmodel gemaakt/bepaald samen met de installatie zoals hierboven.
Dit 'heilige' model wordt dan aan de architect verschaft, en die maakt hierop dan de 2d 1:20 tekeningen, waarna vervolgens de interieurbouwer hiervan zijn werk- en productietekeningen 2d maakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Deveon schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 12:44:

Ik bouw al jaren projecten, ook van 100 miljoen, en de foutgevoeligheid zit niet in de manier van tekenen. Die zit in de manier van denken over hoe dingen eruit moeten komen te zien zonder te weten/snappen hoe het daadwerkelijk gemaakt kan/moet worden in de praktijk. Een beetje Clash controle is leuk maar levert geen groot voordeel op, de winst is alleen te behalen als het project èn het proces integraal benaderd worden, een project in Revit uitwerken zonder goede organisatie van het proces is misschien nog wel fout gevoeliger dan het uittekenen op de achterkant van een sigarenkistje door mensen die weten wat ze tekenen en vooral waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
De Rikster schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 18:56:
[...]

Ik bouw al jaren projecten, ook van 100 miljoen, en de foutgevoeligheid zit niet in de manier van tekenen. Die zit in de manier van denken over hoe dingen eruit moeten komen te zien zonder te weten/snappen hoe het daadwerkelijk gemaakt kan/moet worden in de praktijk. Een beetje Clash controle is leuk maar levert geen groot voordeel op, de winst is alleen te behalen als het project èn het proces integraal benaderd worden, een project in Revit uitwerken zonder goede organisatie van het proces is misschien nog wel fout gevoeliger dan het uittekenen op de achterkant van een sigarenkistje door mensen die weten wat ze tekenen en vooral waarom.
Ik kan dit wel redelijk beamen vanuit mijn rol bij de overheid. Granted, ik heb zelf nog geen projecten van 100 miljoen getoetst maar je ziet vaak dat de fouten die gemaakt worden niks met het tekenen zelf te maken hebben maar met het denkwerk dat erachter ligt. Vaak genoeg gesprekken met architecten/tekenaars gehad waarbij het vaak neer kwam op vragen als "hoe ga je X dan doen als Y al gerealiseerd is en je X achter Y moet plaatsen?". Het antwoord is bijna altijd "Oh ja" (alhoewel ik er ook wel eens naast gezeten heb hoor en kwam er een "Oh ja" van mijn kant :P ).

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Dank voor de antwoorden! Bottomline lijkt vooral de 'shit in, shit out' regel te zijn. Overzichtelijk :)
argro schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 10:34:
[...]
Het antwoord daarop is denk ik ontkennend. BIM is nog relatief nieuw en vergt derhalve een investering. Een investering die je mogelijk in het beheer terugverdiend, omdat je ook dan gebruik kunt maken van BIM. Dat laatste speelt alleen niet bij particulier opdrachtgeverschap.
Wat meer context; het gaat om een CPO project voor 6 semivrijstaande woningen. Huidige plan is beton voor de benedenverdieping en staalskelet- en staalframebouw voor de volgende 2 of 3 verdiepingen. Energietechnisch is nul op de meter de ambitie.

De architect is met het BIM voorstel gekomen, of dat interessant is hangt af van het gebruik van BIM in de bouwwereld maar ook van de manier waarop we de rest van het proces aan gaan vliegen. Als we een bestek/werktekeningen maken en dat aanbesteden dan heeft BIM niet heel veel voordelen lijkt me. Tenzij je in die aanbesteding alleen BIM-compatible aannemers mee laat dingen maar als ik jullie zo hoor kunnen we dan 80% van de aannemers bij voorbaat afschrijven.

Los van de BIM vraag staat de vraag van het proces. We weten in grote lijnen wat we willen gaan bouwen, de vraag is nu hoe. In een ander CPO project hebben we een klassieke aanbesteding gedaan, alles uitgewerkt, 6 aannemers een prijs laten maken, laagste prijs wint, begroting moest open. Dit zijn uiteindelijk prachtige woningen geworden (al zeg ik het zelf ;) ) voor een heel erg mooie prijs. Maar die manier van werken zou niet mijn voorkeur hebben voor het nieuwe project. Je hebt met die manier van werken eigenlijk 0,0 kans om ervaring/expertise van de (onder)aannemer(s) te gebruiken. Alles ligt namelijk al vast in het bestek, bij wijzigingen krijg je meteen ingewikkelde discussies over prijs, er is geen tijd meer om grote dingen om te gooien en de vergunningen zijn al verleend. Grootste nadeel vond ik dat je niet samen mooie woningen aan het bouwen bent maar samen aan het vechten bent over wat het bestek wel/niet zegt.

Je zou denken dat dat slimmer moet kunnen? Idee waar we nu mee spelen is het aanstellen van een bouwmanager en vervolgens zelf het werk uitzetten. Offertes opvragen voor het grondwerk, voor de fundering, voor het staalwerk, voor de gevelbekleding, de installaties, etc. In zekere zin ben je dan je eigen aannemer waarbij de bouwmanager de rol van werkvoorbereider/uitvoerder heeft. Op die manier kan je makkelijker partijen bij elkaar zetten om zaken slim op te lossen en krijg je minder gezeur over meer-/minderwerk en wel/niet in het bestek beschreven. Ik heb het idee dat dit wat meer de Belgische manier van bouwen is? Ik heb de indruk dat daar ook minder vaak met aannemers wordt gewerkt?

Als je in een proces met bouwmanager BIM kan gebruiken dan heeft dat, denk ik, wel voordelen. Vooral omdat je zelf veel meer zal moeten coördineren. Helpt natuurlijk als de onderaannemers ook BIM gebruiken maar een harde eis is dat ook niet. Je hebt dan in ieder geval voor jezelf een model dat 'de waarheid' is (of iig sterk benadert). Maar het werken zonder aannemer is, zeker in Nederland, niet heel gebruikelijk. Ook daar erg benieuwd naar ervaringen/meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Beste Bart,

Ik ben momenteel mijn huis (kleine 2 onder 1 kap) aan het renoveren.
Hou er rekening mee als je geen hoofd aannemer aansteld je zelf ook moet gaan zorgen voor stijgermateriaal etc etc waar de onderaannemers gebruik van kunnen maken.
Dit is vaak een grote kosten post.

Ik heb het geluk dat ik in mijn studenten tijd bij een aannemer heb gewerkt en hier veel stijgermateriaal specie molen etc. kan lenen.

Een aannemer heeft dit allemaal staan en is vaak al afgeschreven, je betaald dus minder dan dat je het zelf gaat huren.

Daarnaast hebben aannemers grote kortingen bij de groothandel, deze kortingen krijg je zelf als paticulier niet.

Een andere optie is om een hoofd aannemer aantestellen op uren basis en eventueel een vaste provisie op het materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Punt is dat bouwteams in BIM heel vaak leeggezogen worden voor informatie (aannemer/onderaannemer), maar dat puntje bij paaltje het uitgewerkte concept op de markt gezet wordt en er voor een paar duizend euro verschil een andere partij het mag maken.

Vooralsnog is BIM voor woningbouw vrij onzinnig. Appartementen hebben meer uitdagingen qua nuts en leidingwerk en multifunctionele gebouwen nog veel meer. Punt is dat het in BIM leuk staat, maar dat een beroepsgeschoolde LBOer het moet plaatsen en die vaak werkt zoals het geleerd is. Die denkt: "ze verzinnen ook alles op papier, maar ik hebt het xyz geleerd, dus doe het zo." Dan is er nog een factor eigenwijsheid (had het zelf met mijn volledig uitgetekende achtertuin) dat men sowieso maar moeizaam doet wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:38
Iemand ervaring met het laten tegelen/inrichten van een badkamer?

Vorige week de inrichting en tegels van de badkamer en wc geregeld. 40% korting bedongen, prima. 9000 euro. Voor installatie wil het bedrijf nu nog eens 9000 euro. Dat klinkt me wel wat duur in de oren.

Ik denk dat het tegelen van 10m2 badkamervloer en 38 m2 muuroppervlak wel wat goedkoper zou kunnen, alsmede het neerzetten van een bad, douche en meubel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
vergis je niet in de hoeveelheid uren wat er in een badkamer gaan. Zeker als je nisjes en muurtjes wilt hebben. Wij hebben het onlangs ook laten doen voor een zelfde grote en zaten op vergelijkbare bedragen. De grote lappen gaan wel hard, maar de kleine stukjes kosten toch heel veel tijd.

Tip, zorg dat ze de juiste tekening hebben. Ik moest zelf weg voor mijn werk de week dat ze starten. Ik had ze dus uitgenodigd op de zaterdag ervoor om alles nog eens door te spreken. Alles was duidelijk. Op de vraag of ze de meest recente tekening hebben volmondig ja antwoorden. Kom je na een week terug moeten ze een muur weer slopen omdat ze van mijn alle eerste schetsje aan het bouwen zijn!?

Dus, zorg dat ze je de bouw tekening laten zien die ze gaan gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door TLer op 27-10-2015 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
9000€ met 50€ per uur is 180 manuren of 4.5 week werk.
Lijkt me toch ook wel wat veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Wanneer je een aannemer reeds in de ontwerpfase bij een project betrekt heeft dat inderdaad voordelen. Je kunt de kennis van de aannemer gebruiken in het ontwerp, onder meer m.b.t. uitvoeringsmethoden. De keerzijde is dat de definitieve prijsvorming niet in competitie tot stand komt. Overigens is niet gezegd dat je bij een aanbesteding op basis van bestekstukken op (alleen) prijs moet gunnen. Je kunt de aannemers ook vragen om een prijs en voorstellen tot optimalisatie bijvoorbeeld. Aan die aannemer met de beste combinatie van die twee dingen gun jij het werk. Een appel of een spijkerbroek koop je ook niet op laagste prijs, waarom dan een woning wel?

Ik zie de relatie met het eerder betrekken van de aannemer en BIM trouwens niet. Het is absoluut geen noodzakelijke combinatie. Contracten als Design & Build werden ook toegepast toen BIM nog niet bestond. Andersom kan BIM in de ontwerpfase best meerwaarde hebben terwijl de aannemer met platte tekeningen werkt. BIM kan een nuttig hulpmiddel om te komen tot een goed integraal en maakbaar ontwerp. Behalve BIM is, zoals bovenstaand ook al is opgemerkt, goed nadenken daarbij essentieel.

De oplossing met allemaal losse aannemers brengt een groot risico op demarcatieproblemen, tijdens de bouw en daarna. Hoe weet je zeker dat het werk compleet is en er geen licht zit tussen de verschillend opdrachten. Als een wand later gaat scheuren, aan wie ligt dat dan? De wandenbouwer zal naar de fundering wijzen. De aannemer die de fundering heeft gemaakt zal naar de wandenbouwer wijzen. Ook zie ik niet in hoe zo'n manier van werken discussies voorkomt. Als jij bij de elektrotechnisc aannemer 15 WCD's aanvraagt en dit later wijzigt in 20, dan krijg jij geen 5 WCD's cadeau, maar zul je extra moeten betalen, en heb je een zelfde soort discussie als wanneer je in het reguliere model 15 WCD's in 20 wijzigt. Ook zal het tarief van een bouwmanager niet lager liggen dan dat van een werkvoorbereider / uitvoerder bij een aannemer, nog los van het feit dat een bouwmanager een inspanningsverplichting heeft en niet, zoals een aannemer, een resultaatverplichting.

[ Voor 73% gewijzigd door argro op 27-10-2015 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
iemand ook ervaring met Duitse bouwmethode? Wij krijgen 1 a 1,5 cm "Putz" (cementstuc) op de kalkzandsteen gesmeerd en dit is dan behangklaar. Wat is een goede volgende laag? Glasvezel kan natuurlijk, maar is ook wel erg definitief, voordeel is dat het sterk is tegen scheuren en kinderen.

Spacken is mijn vrouw totaal niet van, maar spack heb je tegenwoordig toch ook in mooi gladde vorm, waardoor je strakke muren krijgen? Wat is het verschil met het nogal dure (maar begrijpelijk) gipsstucen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wat is het materiaal van je muren?
Hier gaan ze toch altijd muren van blokken "filmen" om behangklaar af te leveren?
Dacht dat ze daarvoor Roodband gebruiken.

Wat is duur aan gipsstucen?
Ik krijg links en rechts informatie dat zelfs ik met Rigips zelf eenvoudig kan stucen :+
Neem aan dat de muur na afloop dan schilderklaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Spack heeft 0 egaliserende werking. Daarvoor moeten je wanden schilderklaar zijn, niet behangklaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjembecks
Wat is het verschil tussen de nederlandse en duitse bouw methodiek?
Zie heel veel aannemers er reclame voor maken maar wat het verschil is kan ik zo 123 niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
In particuliere bouw grofweg:
Duits: eerst metselen, dan kozijnen stellen.
Nederlands: eerst kozijnen stellen, dan metselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
PolderPloer! schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 21:50:
iemand ook ervaring met Duitse bouwmethode? Wij krijgen 1 a 1,5 cm "Putz" (cementstuc) op de kalkzandsteen gesmeerd en dit is dan behangklaar. Wat is een goede volgende laag? Glasvezel kan natuurlijk, maar is ook wel erg definitief, voordeel is dat het sterk is tegen scheuren en kinderen.

Spacken is mijn vrouw totaal niet van, maar spack heb je tegenwoordig toch ook in mooi gladde vorm, waardoor je strakke muren krijgen? Wat is het verschil met het nogal dure (maar begrijpelijk) gipsstucen?
"Putz" is stuccen/bepleisteren en dat is glad en hard genoeg om onmiddelijk te overschilderen of te behangen al moet je eerst een primer aanbrengen zodat je eindlaag niet volledig opgeslorpt wordt in de bepleistering..
Spacken is kwetsbaarder/korrelig en zou ik ook niet voor opteren.

Mijn huis is een kleine maand geleden bepleisterd en is mooi glad en strak op wat kleine 'defecten' na. Deze komen ze herstellen op het einde want ook het plaatsen van binnenschrijnwerk/keuken kan nog deuken en krassen opleveren die ze dan nog even meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Señor Sjon schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 23:18:
Spack heeft 0 egaliserende werking. Daarvoor moeten je wanden schilderklaar zijn, niet behangklaar.
Oneens, de eerste laag (filmen) heeft naast het aanbrengen van een egale kleur zeker een egaliserende werking. Gaten kan je er niet mee vullen maar sausklaar is zonde van het geld als er nog spac gespoten gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
behangklaar heeft nog wel gaten die je eerst te lijf moet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
Señor Sjon schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 12:02:
behangklaar heeft nog wel gaten die je eerst te lijf moet. ;)
En tussen behangklaar en schilder/sausklaar zit een wereld van verschil (en een prijsverschil van 10€/m) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Wil de echte deskundige nu opstaan :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
In België zijn er WTCB normen, deze zijn nogal ruim en slecht afgewerkt is ook behangklaar.
Maar deze normen zijn ook internationaal vastgelegd (Q1 t.e.m Q4).

Waarschijnlijk is daar alles in terug te vinden.

Ik heb binnen alles met Gyproc, buiten met Knauf. Vorige week was de vertegenwoordiger van Knauf aan de bouw (voor de kleur van onze crepi) en die ging binnen even kijken.
Hij keek en voelde en zei dat het goed uitgevoerd was en je voelde dat het gips van knauf was.
Toen ik zei dat dat gips van Gyproc was moest hij even blozen, maar bleef er toch bij dat het zeer goed uitgevoerd is :).

En nog is dat niet meteen te beschilderen, er mogen en zullen altijd kleine defecten zijn. Bij mij komen ze die in een 2de fase wegwerken maar normaal is dat werk voor de schilder (in België).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Sjembecks schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 08:26:
Wat is het verschil tussen de nederlandse en duitse bouw methodiek?
Zie heel veel aannemers er reclame voor maken maar wat het verschil is kan ik zo 123 niet vinden.
Señor Sjon schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 09:35:
In particuliere bouw grofweg:
Duits: eerst metselen, dan kozijnen stellen.
Nederlands: eerst kozijnen stellen, dan metselen.
Dat is wel erg grofweg...

Fundatie:
Duits: Vlakke plaat fundatie indien mogelijk: afgraven en een dikke betonnen plaat. Daarboven isolatie met een zwevende cementdekvloer.
Nederlands: heipalen en broodjes ligger vloer, met daarbovenop koud de cementdekvloer gestort

Muren:
Duits: Kalkzandsteen of keramische blokken, over het algemeen dikke muren en vooral geen dunne gehorige gibo blokken. Muren bekleed met 1 a 1,5 cm cementstuck (Putz)
Nederlands:veelal prefab betonelementen of het binnenspouwblad in willekeurige geschikte materialen (draagmuren) en de niet draagmuren veelal van gibo of ander goedkoop snel te verwerken elementen

Vloeren:
Duits: breedplaatvloeren met daarboven voor elke verdieping een isolatielaag en zwevende cementdekvloer (al dan niet met vloerverwarming). Geen geluidsoverdracht mogelijk.
Nederlands: Kanaalplaten met daarboven koud een dekvloer. (al dan niet met vloerverwarming)

Kozijnen en andere niet stenen materialen zoals goten:
Duits: Altijd alles standaard kunststof kozijnen, koperen of kunststof goten. Geen hout en verfwerk aan de buitenzijde. Kozijnen worden achter de buitenmuur geplaatst, dit wordt veel als lelijker gezien als tussen de buitenmuur. Maar achter de buitenmuur geeft wel een hogere isolerende werking, doordat het contactoppervlak tussen kozijn en muur/spouw/isolatie groter is.
Nederlands: veelal hout elementen, vaak grondverf gereed, waardoor je zelf nog moet afschilderen en niet zo onderhoudsvriendelijk als kunststof. Kozijnen worden tussen de buitenmuren geplaatst.

Dak:
Duits: in het werk gemaakt met steenwol tussen de spanten
Nederlands: Prefab dak met pur/pir achtige isolatie

Algemeen:
Duits: Bouwen bijna alles op locatie, veel meer betonachtige materialen, nooit bovenlichten boven binnendeuren, degelijker (niet dat een Nederlands huis wegwaait, maar er zit wel behoorlijk verschil in). Luchtdicht bouwen is standaard (in Duitsland zelfs verplicht, dit wordt getoetst middels een blowerdoortest). Duitse bouwers zijn veel flexibeler tijdens de bouw en praten zelden tot nooit over meerprijzen, tenzij het een fundamentele wijziging betreft. Geen enkel probleem om rechtstreeks zaken te doen met onderaannemers over meerwerk.
Nederlands: Veel meer prefab elementen, veel meer gecombineerde kozijnelementen met daartussen geen bakstenen muur, maar planken/schrootjes. Dit is goedkoper en sneller. Meerwerk is vaak lastiger en de hoofdaannemer wil daar ook aan verdienen. Bouwen het liefst conform tekening en vooral geen wijzigingen tijdens de bouw. Concurreren veelal op prijs, ook de grotere jongens doen hier aan mee. Bij kleinere aannemers is vaak wel wat meer mogelijk.

noot:
Ik ben nogal Duits minded, en bouw dus ook met een Duitse aannemer, mijn bovenstaande ervaringen zijn dus niet alleen van objectieve en technische aard. Echter ik denk dat ik het vergelijk deels kan maken aangezien mijn ouders bouwen momenteel met een Nederlandse aannemer. Ik heb in totaal met 5 Nederlandse bouwers gesproken en offertetrajecten doorlopen, uiteenlopend van klein tot grote bedrijven en 2 Duitse bedrijven. In het oosten van het land is het natuurlijk makkelijker kiezen voor een Duitse aannemer dan in het westen, waar de reiskosten natuurlijk meer gaan meespelen. Ik hoop dat de verschillen zo iets duidelijker zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Duitsers zullen denk ik ook op palen funderen als de draagkrachtige laag 20 meter onder maaiveld ligt? Maar, brrr. Kunststof. Dat is hier instant veto. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Señor Sjon schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:52:
Duitsers zullen denk ik ook op palen funderen als de draagkrachtige laag 20 meter onder maaiveld ligt? Maar, brrr. Kunststof. Dat is hier instant veto. :p
Tuurlijk, maar in beginsel bouwen ze met een vlakke plaat. Uiteraard kunnen Duitsers ook houten kozijnen leveren, maar het ging even om de verschillen. Uiteraard is bij zowel Nederlanders als Duitsers alles aan te passen naar wens, als je de portemonnee maar trekt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
In België hanteren ze de Duitse wijze.
Voor ons zijn kozijnen gelijk met het metselwerk dan weer minder mooi.
Houten kozijnen/buitendeur is dan weer een nogo. Kunstof kozijnen hadden de beste isolatiewaarden en vergen geen onderhoud (buiten afwassen).

Op het verdiep, 17cm prefab welfsels, 6cm Isolatie, 6cm onderdekvloer en dan vloerafwerking pas de afwerking. De dikte van de opbouw is dus 30cm. Geeft geen krimp en contactgeluid is nagenoeg onbestaande.
Tussen het verdiep en de zolder liggen prefab welfsels van 17cm, isolatie en komt een verhoogde vloer (stock + technische ruimte)

Dak is een ter plaatse in elkaar getimmerd spantendak (Gordingen hangen door na een tijdje), ertussen isolatie, dan nog eens isolatie en een luchtdichte doek erover.

De binnenmuren zijn opgetrokken uit keramische bakstenen met uitstekende isolatie en geluidsnormen. De meeste binnenmuren zijn ook gewoon 14cm dik.

Verder is de luchtdichtheid zeer belangrijk, zo worden leidingen naar buiten (ook elektrische) voorzien van een rubber voor de luchtdichtheid. Na de bouw wordt de luchtdichtheid gecontroleerd en kan je bij een goede constructie een zeer gunstige berekening krijgen. (Ik zit zonder blowerdoortest al aan de Vlaamse BEN (Bijna Energie Neutraal) norm).

Mijn huis is klassiek gebouwd met kwalitatief goede materialen, maar wens er dan ook de rest van mijn leven in te wonen.

[ Voor 5% gewijzigd door Engineer Stewie op 28-10-2015 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Señor Sjon schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 21:52:Duitsers zullen denk ik ook op palen funderen als de draagkrachtige laag 20 meter onder maaiveld ligt?
Polderploer vergelijkt appels met peren denk ik.

Een NL aannemer gebruikt natuurlijk ook geen heipalen als het "vaste" op 1 m zit, en een Duitse aannemer gaat ook heien als de grond slap is en hij meer als (bijvoorbeeld) 3m afgraven moet.

Zelf woon ik vlakbij de Duitse grens, en een paar buren van mij hebben hun huis ook door een Duitse aannemer laten bouwen.
Het installatiewerk zoals de duitsers het doen staat mij niet echt aan, de elektra leidingen zijn allemaal kabels die op de ruwe muur gespijkerd worden, en waar dan overheen gestucd wordt.
Later nog iets aanpassen of een draadje erbij trekken is dan onmogelijk.

Je moet natuurlijk ook niet de projectmatige bouw zoals het in NL veel gebeurt met hele blokken tegelijk, vergelijken met een kleine Duitse aannemer die vrijstaande huizen bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Ik heb een Duitse aannemer die ik vergelijk met de Nederlandse aannemer van mijn ouders, beiden ca 60 man aan het werk, beiden geen projectmatige bouw.

Heg installatiewerk laat ik uitvoeren door een Nederlander, juist vanwege jouw genoemde voorbeeld. In Duitsland zijn er andere normen en je ziet zelden tot nooit een Duitse installateur in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
bluemoon23 schreef op woensdag 28 oktober 2015 @ 23:44:

Het installatiewerk zoals de duitsers het doen staat mij niet echt aan, de elektra leidingen zijn allemaal kabels die op de ruwe muur gespijkerd worden, en waar dan overheen gestucd wordt.
Later nog iets aanpassen of een draadje erbij trekken is dan onmogelijk.
De leidingen zullen op zijn minst toch in de muur geslepen worden?

Eerlijk gezegd verwacht ik niet vaak de elektra en buizen aan te passen...
De elektra is vrij goed doordacht en heb overal stopcontacten/UTP/Coax voorzien. In de slaapkamers en de plaats die mss ooit bureau wordt liggen dan weer lege buizen met trekdraad.
Stopcontacten zijn er een 100-tal, 6x UTP, 4x coax, alle lichtpunten naar de schakelkast die geschakeld worden met drukknoppen en afstandsschakelaars (dimmers) op 24V.

Wil je ultieme vrijheid moet je een kelder/kruipkelder bouwen maar dat hebben we niet gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je ziet in de Engelse klusprogramma's ook altijd van die platte kabels overal los doorheen gestoken worden. Zijn wij dan zo gek met PVC mantelbuizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
De gedachtegang met die buizen is dat het gemakkelijk is om later wat te vervangen of een draadje bij te trekken. In de praktijk gebeurt dat natuurlijk nauwelijks, ik denk dat 99.9% van de kabels net zo goed gewoon ingestuct had kunnen zijn. Wat dat betreft zou je best kunnen zeggen dat wij gek zijn met die mantelbuizen. Voor elektra dan, datakabels veranderen nog wel eens van type.

Dat gezegd hebbende zou ik zelf toch altijd buizen gebruiken. 4 kleuren VD-draad is handiger op voorraad te houden dan 'tig soorten YMVK (of wat de correcte afkorting ook is). Maar ik ben DHZ-er, voor een installateur is het minder een issue.

Overigens: de laatste (en enige) keer dat ik een kabel wilde vervangen was het trouwens onmogelijk gemaakt door een stuk flexibele mantelbuis met scherpe bocht...

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Giesber
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-09 11:02
In België wordt over het algemeen de kabels altijd in een flexibele (geribbelde) buis gelegd. Daar kan je in theorie een nieuwe kabel doortrekken, al kan dat in de praktijk lastig worden als de flexibel wat bochten maakt.

Het is echter amper duurder of meer werk dan een blote kabel gebruiken, vandaar de (voorbekabelde!) flexibele buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Giesber schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:19:
In België wordt over het algemeen de kabels altijd in een flexibele (geribbelde) buis gelegd. Daar kan je in theorie een nieuwe kabel doortrekken, al kan dat in de praktijk lastig worden als de flexibel wat bochten maakt.

Het is echter amper duurder of meer werk dan een blote kabel gebruiken, vandaar de (voorbekabelde!) flexibele buizen.
Dus jullie hebben eigenlijk het slechtse van beide werelden? :+

Overigens het grootste probleem met kabels in de muur stuccen is: als je de kabel 2 mm tekort afknipt.
In NL trek je dan even aan de kabel, want je hebt meestal aan 1 kant wel wat speling, maar nu ben je dus meteen de sigaar. Vooral met datakabel met bijvoorbeeld een slechte connector wil je graag een stukje strippen... dan kom je dus in de problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 17:46
Señor Sjon schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 09:08:
Je ziet in de Engelse klusprogramma's ook altijd van die platte kabels overal los doorheen gestoken worden. Zijn wij dan zo gek met PVC mantelbuizen?
De reden hiervoor is dat nieuwe verbindingen ("lassen") in geval van een storing of verbouwing nooit in de muur weggewerkt mogen worden. Dat betekent dus meestal dat er in zo'n geval nieuwe kabels nodig zijn vanaf de centraaldoos of meterkast. Je zult het niet vaak nodig hebben, maar die keren dat je het nodig hebt ben je er wel erg blij mee dat het bij ons zo is opgelost.

Misschien ken ik veel klunzige mensen >:) maar hoe vaak ik al niet kabels heb moeten vervangen omdat iemand dat schilderijtje nou net precies boven een contactdoos wilde ophangen... |:(
Dan ben je toch erg blij dat je de oude kabels in een poep en een zucht vervangt door nieuwe. En denk ook aan de flexibiliteit die het later geeft bij het verleggen (bijv verlagen) van dozen. Een klein stukje buis erbij, nieuwe kabels en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
marcel3 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:11:
[...]
Misschien ken ik veel klunzige mensen >:) maar hoe vaak ik al niet kabels heb moeten vervangen omdat iemand dat schilderijtje nou net precies boven een contactdoos wilde ophangen... |:(
Dan ben je toch erg blij dat je de oude kabels in een poep en een zucht vervangt door nieuwe. En denk ook aan de flexibiliteit die het later geeft bij het verleggen (bijv verlagen) van dozen. Een klein stukje buis erbij, nieuwe kabels en klaar.
Volgens mij heb ik in mijn hele carrière pas 1x vol door een buis heen geboord en dat was een geval waarbij er weinig mogelijkheden waren. Gelukkig was het de telefoonbuis en werd het toen een draadloze telefoon >:)
(Een UTP kabel door een betonnen vloer die boven een verlaagd plafond in de wc uitkwam, naast de meterkast. De schade was niet dusdanig dat het de moeite waard was van het uitbreken van het plafonnetje, dat was het 'noodplan' bij het raken van iets anders)

Overigens heeft de verbouwing bij mijn zus wel 'iets' meer ellende opgeleverd. Door in de vloer te gaan frezen waren zo goed als ALLE electra buizen in dat stuk geraakt. Uiteindelijk kwam dat neer op ongeveer ALLE kabels op de beneden verdieping opnieuw moeten trekken. Ik was toen inderdaad HEEL blij met onze NLse bouwstijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
TheGhostInc schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 10:48:
[...]

Dus jullie hebben eigenlijk het slechtse van beide werelden? :+

Overigens het grootste probleem met kabels in de muur stuccen is: als je de kabel 2 mm tekort afknipt.
In NL trek je dan even aan de kabel, want je hebt meestal aan 1 kant wel wat speling, maar nu ben je dus meteen de sigaar. Vooral met datakabel met bijvoorbeeld een slechte connector wil je graag een stukje strippen... dan kom je dus in de problemen.
De draad bloot in de muur leggen mag volgens mij zelfs in Duitsland niet (meer), in België is dat allessinds verboden. Met de preflexen kunnen we ook nog aan de kabel trekken maar beter laat je de kabel lang genoeg en knip je die bij de installatie van je stopcontacten op lengte.

Verder is het in België absoluut verboden om verbindingen te maken waar je achteraf niet meer aankan. Je moet aan elke verbinding kunnen om de kabel te inspecteren/herstellen.

het moet wel gezegd worden dat een nieuwe kabel door een preflex trekken niet heel simpel is.
TheGhostInc schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:14:

Overigens heeft de verbouwing bij mijn zus wel 'iets' meer ellende opgeleverd. Door in de vloer te gaan frezen waren zo goed als ALLE electra buizen in dat stuk geraakt. Uiteindelijk kwam dat neer op ongeveer ALLE kabels op de beneden verdieping opnieuw moeten trekken. Ik was toen inderdaad HEEL blij met onze NLse bouwstijl.
Mijn vloeropbouw is 20cm, onderaan (de onderste 2 cm) liggen de elektrabuizen vastgemaakt op de beton. Je mag dus al een serieuze sleuf frezen voor je een elektrische leiding raakt. Het eerste wat je tegenkomt is toch de vloerverwarming :D.

Enkel coax en datakabels liggen bij mij in gladde buizen, de rest allemaal voorbedrade buis zoals standaard in België.

Als je wat rekening houdt met je wensen en initiëel niet bespaard op je installatie zal je nooit draad moeten bijtrekken.
Ik heb een 100-tal stopcontacten, genoeg coax en UTP en een paar wachtbuizen. Verder staan er max 6 stopcontacten op 1 zekering (mag tot 8 ) waardoor je nog steeds kunt uitbreiden (door een horizontale sleuf te frezen. Ik ben zeker dat 90+% zijn elektra enkel wijzigt bij serieuze verbouwingen, dan kan je dat meenemen.

Mijn ouders hun huis is van 1964, de originele elektra ligt er nog steeds en jawel het werkt nog. Er is een gemis van coax en UTP en er moet al eens een verdeeldoos gebruikt worden maar opzich kunnen die prima verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
marcel3 schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 11:11:
[...]

Zo zijn er ook veel 'klunzige' bouwvakkers die zelden recht frezen. De grootste kans om geen leiding te raken is dus exact boven een WCD... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-MOB
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Engineer Stewie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 13:31:
[...]
De draad bloot in de muur leggen mag volgens mij zelfs in Duitsland niet (meer), in België is dat allessinds verboden. Met de preflexen kunnen we ook nog aan de kabel trekken maar beter laat je de kabel lang genoeg en knip je die bij de installatie van je stopcontacten op lengte.
In Nederland is voor zover ik weet dubbele isolatie verplicht, dus isolatie tussen de aders en isolatie om het geheel. Een ymvk-kabel Afbeeldingslocatie: http://www.installatie-kabel.nl/data/articles/images/big/b_1136.jpg voldoet daaraan, en die kun je dus ook instuccen (mocht je dat willen).

Regeren is vooruitschuiven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
T-MOB schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:12:
[...]

In Nederland is voor zover ik weet dubbele isolatie verplicht, dus isolatie tussen de aders en isolatie om het geheel. Een ymvk-kabel [afbeelding] voldoet daaraan, en die kun je dus ook instuccen (mocht je dat willen).
Ik heb het even opgezocht en dat mag blijkbaar in België ook, maar volgens mij doet niemand dat bij de bouw/grotere verbouwingen.

Ik heb vooral dit gebruikt, zoals gebruikelijk in België:
Afbeeldingslocatie: http://www.allesoverinstallatie.be/upload/products/thumb/339.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op donderdag 29 oktober 2015 @ 14:21:
[...]

Ik heb het even opgezocht en dat mag blijkbaar in België ook, maar volgens mij doet niemand dat bij de bouw/grotere verbouwingen.

Ik heb vooral dit gebruikt, zoals gebruikelijk in België:
[afbeelding]
Is mijn monitor nou stuk of is dat een rode draad?
Pagina: 1 ... 24 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic