Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.748 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:35
Ons grote probleem is dat wij zulke kozijnen en schuifderen willen:

Afbeeldingslocatie: http://www.fmpplus.be/pictures/223_detail.jpg?1370933636

Afbeeldingslocatie: http://www.mhb.nl/fotos/20110117-104548Hausambodensee%20foto2.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:10
Tja, dan heb je het over een heel ander prijs en uitstralingsniveau dan bij ons. Ik noem express niet het woord luxeniveau, aangezien ik niet weet of zoveel inkijk en relatief koude ramen luxe betekenen. Wel een fantastische uitstraling en mooi modern. Ten opzichte hiervan bouwen wij een klassiek huis.

Als jij dit soort wensen hebt en je ziet ze als problemen, dan zul je toch concessies moeten doen in welke vorm dan ook. Door het huis kleiner te maken kun je bv kosten besparen, of toch iets doen aan je eisenpakket. Beste is natuurlijk je budget verhogen, maar die is ook het meest onrealistisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Ramen zijn niet koud, er komt geen enkelglas in ;).

Het hele huis is redelijk standaard. Behalve dit, 15 meter aan glas.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:40:

Door die 15 meter aan glas is je huis verre van standaard. Het heeft invloed op alles, zowel de vloer als de verdieping erboven. Je zult een of ander staalconstructie hebben voor de overspanning, welke niet goedkoop zal zijn.

Glas isoleert vrijwel altijd minder dan een muur, niet dat dat erg is, het vergoed veel en ook de instraling kan zeer positief werken. Maar toch, alles meer als U=1.1 voelt als vrij koud in hartje winter. Gelukkig kun je met driedubbelglas makkelijk 0,7 of zelfs 0,5 halen, maar daar staat wel een prijs tegenover en die zul je voelen in je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:33
@artbij: Is nul op de meter woning van de baan? Want dat zal niet meevallen met zo'n raampartij lijkt me.
artbij in "Hoe zuinige vrijstaande woning te bouwen..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Klaassie schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:18:
@artbij: Is nul op de meter woning van de baan? Want dat zal niet meevallen met zo'n raampartij lijkt me.
artbij in "Hoe zuinige vrijstaande woning te bouwen..."
Wellicht. Dat is een van de dingen die nog uitgezocht moeten worden. Maar zoals ook in dat topic gezegd. Uiterlijk is belangrijker dan functie. Als door die raampartij er geen nul op de meter woning gebouwd kan worden dan is dat maar zo.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 20:14:
[...]

Door die 15 meter aan glas is je huis verre van standaard. Het heeft invloed op alles, zowel de vloer als de verdieping erboven. Je zult een of ander staalconstructie hebben voor de overspanning, welke niet goedkoop zal zijn.

Glas isoleert vrijwel altijd minder dan een muur, niet dat dat erg is, het vergoed veel en ook de instraling kan zeer positief werken. Maar toch, alles meer als U=1.1 voelt als vrij koud in hartje winter. Gelukkig kun je met driedubbelglas makkelijk 0,7 of zelfs 0,5 halen, maar daar staat wel een prijs tegenover en die zul je voelen in je budget.
Ligt helemaal aan de manier waarop het plafond gebouwd zal worden. In het plafond zijn geen dure constructies nodig, wel een aantal pilaren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:15:
[...]

Ligt helemaal aan de manier waarop het plafond gebouwd zal worden. In het plafond zijn geen dure constructies nodig, wel een aantal pilaren.
Dat kan ook natuurlijk, maar doet wel afbreuk aan je 15 meter glaspui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47

Onze woning heeft ook glas aan de gehele achterzijde. HR++
Dat voel je wel degelijk. In de winter hebben we daarom altijd de gordijnen dicht 's avonds.
Het is een groot verschil met ons vorige huis waar maar een relatief klein raam inzat (gewoon dubbelglas), met een flinke radiator eronder.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Mistraller schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:38:
[...]

Onze woning heeft ook glas aan de gehele achterzijde. HR++
Dat voel je wel degelijk. In de winter hebben we daarom altijd de gordijnen dicht 's avonds.
Het is een groot verschil met ons vorige huis waar maar een relatief klein raam inzat (gewoon dubbelglas), met een flinke radiator eronder.
HR++, welke isolatiewaarde? HR++ is een range, ik ben erg benieuwd naar de exacte waarde. Wij krijgen namelijk een schuifpui van 3 meter met daarbij 3 dubbelglas U=0,7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 16:34:
[...]

Vrijstaande woning van 500 m3 is wel aan de krappe kant.

Als ik trouwens kijk bij de prefab woningen koop je daar een woning van 900m3 voor 280.000,- euro. Oftewel 311,- per m3. En dat is incl alles behalve grond. (ook vergunningaanvragen, stucwerk, keuken etc.)
500 m3 is helemaal niet krap. Tenzij je vijf of meer kinderen hebt :+

Uitgaande van een gemiddelde bebouwinghoogte van 3 meter heb je dan 160 m2 woonoppervlak. Dat is zelfs voor ons noorderlingen met onze grote en goedkope kavels bovengemiddeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
artbij schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 19:02:
Ons grote probleem is dat wij zulke kozijnen en schuifderen willen:

[afbeelding]

[afbeelding]
Zeker mooi dit.
Het is dan wel een must dat je een glazenwasser in dienst hebt.

Kozijnen zie ik niet op de foto's. Hooguit een paar strips tussen de ruiten want deze zijn uit zichzelf blijkbaar al stug en sterk genoeg.
Op de foto's zie ik geen greep. Moet de glazenwand open kunnen? Zo ja, dat moet er iets zijn om te openen.

Maar comfort zou ik zeker over nadenken.
Wij hebben een woonkamer op het zuiden met 30% glas. Als de zon een uur schijnt is het zo 22 graden in huis (maar in de rest van het huis blijft het koud). Ik zou het zonde vinden om veel kosten te moeten maken om de warmte weer kwijt te raken. En 24 graden in de woonkamer vind ik weer veel te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

nokiaan958GB schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 00:41:
[...]

Uitgaande van een gemiddelde bebouwinghoogte van 3 meter heb je dan 160 m2 woonoppervlak. Dat is zelfs voor ons noorderlingen met onze grote en goedkope kavels bovengemiddeld.
Vind ik ook, maar hier in Belgie is 200-300m2 niet uitzonderlijk.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:39
Rtificial schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 05:51:
[...]

Ik heb kenissen die een huis van 400m² hebben, 5 slaapkamers, bureau, 2 badkamers,... en GEEN kinderwens. Daarbij krab ik mij toch wel eens aan mijn hoofd :).

Ik bouw 150m² netto, heb een garage+tuinberging aan het huis maar buiten de isolatieschil (volledige buitenmuur+buitendeur ertussen) en heb nog een zolder van 25m². Je hebt geen massa's ruimten over maar met 3 personen is dat ruim voldoende.

Heb een afweging tussen nodige ruimte, budget en energie+onderhoudskosten gemaakt en van daaruit mijn huis samengesteld.

Prijs per m³ is niet zeer goedkoop maar dat is vooral door eigen wensen, stenen met goed isolerende eigenschappen, keuken met groot stenen werkblad + bar, fancy drukknoppen met teleruptoren, mooie badkamermeubels, afgelakte binnendeuren etc is gewoon altijd duurder dan de standaard. Het zijn opzich nooit gigantisch grote meerprijzen maar op het einde van de rit drukken die zich wel uit in een ferme meerkost per m³ of m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 21:29:
[...]

Dat kan ook natuurlijk, maar doet wel afbreuk aan je 15 meter glaspui.
Dat is maar de vraag. Denk zelfs dat het de ruimte mooi opbreekt, anders wordt bij wel erg vierkant.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 00:41:
[...]

Meningen verschillen. Wij wonen nu met 3 mensen in een hoekhuis van 550m3 en ik kan niet wachten tot ik meer ruimte heb...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
nokiaan958GB schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 00:50:
[...]

Zeker mooi dit.
Het is dan wel een must dat je een glazenwasser in dienst hebt.

Kozijnen zie ik niet op de foto's. Hooguit een paar strips tussen de ruiten want deze zijn uit zichzelf blijkbaar al stug en sterk genoeg.
Op de foto's zie ik geen greep. Moet de glazenwand open kunnen? Zo ja, dat moet er iets zijn om te openen.

Maar comfort zou ik zeker over nadenken.
Wij hebben een woonkamer op het zuiden met 30% glas. Als de zon een uur schijnt is het zo 22 graden in huis (maar in de rest van het huis blijft het koud). Ik zou het zonde vinden om veel kosten te moeten maken om de warmte weer kwijt te raken. En 24 graden in de woonkamer vind ik weer veel te warm.
Heb een schoonmoeder, die wast ook ramen :).

Kozijnen zijn 2 cm dik.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Heeft er iemand ervaring met de kosten voor Ziggo om een aansluiting te maken? Kan nu nl ook voor glasvezel kiezen, dat kost 2500,-.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 23:16

Wij hebben ook veel glas, en ook geen enkelglas (wel geen 15 meter, maar toch een gedeelte van 8 meter, en niet ver daarvandaan een raam van 4x5m), maar je verschiet toch van de koudestraling hoor.
Moest ik het opnieuw doen, dan zou ik voor 3-voudig glas kiezen ipv HR++.

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• whoami
PolderPloer! schreef op woensdag 14 oktober 2015 @ 22:40:
[...]

HR++, welke isolatiewaarde? HR++ is een range, ik ben erg benieuwd naar de exacte waarde. Wij krijgen namelijk een schuifpui van 3 meter met daarbij 3 dubbelglas U=0,7.
3 dubbel glas, is dat dan met 6 glasbladen ? Of bedoel je gewoon 3-voudig glas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Wat ik hier en ook op andere plekken lees, is dat het bij goed glas er bijna geen koudeval is.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:59
artbij schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:18:
Heeft er iemand ervaring met de kosten voor Ziggo om een aansluiting te maken? Kan nu nl ook voor glasvezel kiezen, dat kost 2500,-.
180 euro moet ik betalen voor het maken van een ziggo aansluiting. Daarbij boorden ze een gat van buiten naar binnen en legden ze de kabel naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
U=0,5 is wel leuk, maar als je de halve dag niet naar buiten kunt kijken omdat er condens aan de buitenkant zit, is dat niet bepaald aantrekkelijk. Dit hang stevig af van je locatie en oriëntatie. Even rondneuzen en vragen in de buurt kan hierom ook geen kwaad.
We hebben zelf 0,6 op de slaapkamers, en daar zit doorgaans vaak condens op s ochtends.

Onze buren daarentegen hebben dát, of wellicht nog minder, dus wel in de woonkamer geplaatst. Daar fiets ik dan grinnikend langs om 11u sochtends, ze zien het toch niet :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
artbij schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:23:
Wat ik hier en ook op andere plekken lees, is dat het bij goed glas er bijna geen koudeval is.
Ik lees toch iets anders. :)
Daarbij moet je met een uitvoering zoals je op die foto's toont toch heel veel aandacht besteden aan aansluiting met vloer & plafond, om koudebruggen te voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

artbij schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 09:18:
Bij mij was het aansluiten van Ziggo gratis. Dus gratis een kabel trekken en aansluiten binnen in de meterkast.

Wij hebben ook 3 voudig glas en inderdaad zit daar wel eens condens op in de morgen. Gelukkig zit het glas bij ons aan de zuidkant, dus de condens is er snel af. En het enige 3 voudige glas wat we op noord hebben zit in de badkamer en trap, dus dat is 's morgens niet zo erg dat daar condens zit.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 17:18
whoami schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:08:
[...]

3 dubbel glas, is dat dan met 6 glasbladen ? Of bedoel je gewoon 3-voudig glas ?
Hahaha, ik herken een medetaalfetisjist. Heel goed.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:19
Rtificial schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 05:51:
[...]

Niet mee eens. Dat was zo misschien 15 jaar geleden, nu al lang niet meer. Natuurlijk zijn er nog zo mensen maar een huis van 300 m² (bouwwaarde zonder grond 300.000 euro of meer noem ik een uitzondering en is zeker niet standaard). De meeste mensen die vrijstaand bouwen zitten tussen 180 a 240 m².

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
zonoskar schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:42:
[...]

Bij mij was het aansluiten van Ziggo gratis. Dus gratis een kabel trekken en aansluiten binnen in de meterkast.

Wij hebben ook 3 voudig glas en inderdaad zit daar wel eens condens op in de morgen. Gelukkig zit het glas bij ons aan de zuidkant, dus de condens is er snel af. En het enige 3 voudige glas wat we op noord hebben zit in de badkamer en trap, dus dat is 's morgens niet zo erg dat daar condens zit.
Ik zit in het buitengebied. Daarom vrees ik dat het hier duurder is. Heb bedragen gelezen van 5K en duurder.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar
  • Laatst online: 17:38

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

artbij schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:28:
Ik zit in het buitengebied. Daarom vrees ik dat het hier duurder is. Heb bedragen gelezen van 5K en duurder.
Je kan gewoon een prijsopgave aanvragen: https://www.mijnaansluiting.nl/

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Weet ik, maar dan heb je een bestek enz nodig. Dat heb ik nog niet, maar moet wel binnenkort (binnen een week) beslissen of ik glasvezel pak of ziggo.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prosac
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09:59
artbij schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 14:39:
[...]

Weet ik, maar dan heb je een bestek enz nodig. Dat heb ik nog niet, maar moet wel binnenkort (binnen een week) beslissen of ik glasvezel pak of ziggo.
ff bellen met Ziggo.

Ik kreeg via huisaansluitingen.nl geen reactie. Toen ik Ziggo zelf belde was het binnen 2 weken beklonken en aangesloten. Aan de telefoon wisten ze al ongeveer een bedrag te noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
tikkietrugjaap schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 10:57:
[...]

Hahaha, ik herken een medetaalfetisjist. Heel goed.
offtopic:
Juist niet. Taal is geen wiskunde en dat zou een taalfetisjist moeten weten. Dubbel in driedubbel betekent -voudig of -maal. Driedubbel is dus 3 en niet 2x3. Het staat ook al sinds 1864 op die manier in de VanDale.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Galactic schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 13:43:
[...]

Niet mee eens. Dat was zo misschien 15 jaar geleden, nu al lang niet meer. Natuurlijk zijn er nog zo mensen maar een huis van 300 m² (bouwwaarde zonder grond 300.000 euro of meer noem ik een uitzondering en is zeker niet standaard). De meeste mensen die vrijstaand bouwen zitten tussen 180 a 240 m².
Zoals jij het wil. Bij mij in de omgeving is het in ieder geval niet uitzonderlijk. Waarbij ik overigens > 200m2 ook al erg groot vind.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoami
argro schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:08:
[...]
offtopic:
Juist niet. Taal is geen wiskunde en dat zou een taalfetisjist moeten weten. Dubbel in driedubbel betekent -voudig of -maal. Driedubbel is dus 3 en niet 2x3. Het staat ook al sinds 1864 op die manier in de VanDale.
Bestaat er dan al sinds 1864 3-voudig glas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
whoami schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:49:
[...]

Bestaat er dan al sinds 1864 3-voudig glas ?
Geen idee, maar dat zeg ik ook niet. Ik zeg dat 'dubbel' in 'driedubbel', 'vierdubbel' etc. al vanaf 1864 is gedefineerd als '-voudidg' of 'maal'. Driedubbel is dus niet 3x2, maar 3. Dat kan een driedubbele stroopwafel, een driedubbel dikke liturgie of driedubbel glas zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
argro schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:08:
[...]
offtopic:
Juist wel. De originele post was:
[...]

Het dubbel is hier gekoppeld aan glas. Als men zegt "Doe maar 3 bier" betekent dat 3 x 1 bier.
Dubbelglas is glas met 2 bladen. Kortom, 3 x 2 bladen glas = 6 bladen glas.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Rtificial schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:17:
[...]

Zoals jij het wil. Bij mij in de omgeving is het in ieder geval niet uitzonderlijk. Waarbij ik overigens > 200m2 ook al erg groot vind.
Zoals al eens eerder hier vermeld wordt er over woonoppervlakte erg veel gelogen en crimineel vaak naar boven afgerond. Bij meten volgens NEN2580 is dat uitsluitend de WOONruimte wat een hoogte heeft van 1,50 meter en hoger. Niet meegerekend mogen worden garages, vides, dragende muren, zolders zonder vaste trap, zolders zonder overloop etc etc.

Inderdaad 200 m2 is dan lekker royaal als je veel kinderen hebt maar hoe groter hoe meer onderhoud, schoonmaak, stookkosten, verzekeringspremie, ozb etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Prima, dan spreek jij als zogenaamde taalfetisjist van anderhalfdubbel glas, waar de rest van driedubbel glas spreekt, conform de VanDale en andere gerenommeerde en algemeen aanvaarde bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
nokiaan958GB schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:08:
[...]

Zoals al eens eerder hier vermeld wordt er over woonoppervlakte erg veel gelogen en crimineel vaak naar boven afgerond. Bij meten volgens NEN2580 is dat uitsluitend de WOONruimte wat een hoogte heeft van 1,50 meter en hoger. Niet meegerekend mogen worden garages, vides, dragende muren, zolders zonder vaste trap, zolders zonder overloop etc etc.

Inderdaad 200 m2 is dan lekker royaal als je veel kinderen hebt maar hoe groter hoe meer onderhoud, schoonmaak, stookkosten, verzekeringspremie, ozb etc etc.
Daarbij opgemerkt dat als je praat over woninginhoud, het altijd gaat om de buitenschil.

Mijn zolder is juist 1 grote open ruimte t.b.v. een snookertafel, telt deze dan helemaal niet mee? Uiteraard vaste trap, maar geen overloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
argro schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:45:
[...]
Prima, dan spreek jij als zogenaamde taalfetisjist van anderhalfdubbel glas, waar de rest van driedubbel glas spreekt, conform de VanDale en andere gerenommeerde en algemeen aanvaarde bronnen.
Haha, eerst iemand proberen te verbeteren zonder goed te lezen om vervolgens in de aanval te gaan wanneer hij op zijn fouten wordt gewezen. Geweldig. Succes daarmee.

Nu terug naar bouwkundige onderwerpen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
PolderPloer! schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 21:47:
[...]

Daarbij opgemerkt dat als je praat over woninginhoud, het altijd gaat om de buitenschil.

Mijn zolder is juist 1 grote open ruimte t.b.v. een snookertafel, telt deze dan helemaal niet mee? Uiteraard vaste trap, maar geen overloop.
Telt wel mee (mits voldoende raam >1m3).

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Slechts 4 vierkante meter als ik de twee dakramen meetel.

Iemand enig idee of de subsidie voor volgens jaar op warmtepompen zonneboilers ook geldt voor consumenten? Ik kan dit niet duidelijk opmaken uit de stukken van Henk Kamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
PolderPloer! schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 12:07:
Iemand enig idee of de subsidie voor volgens jaar op warmtepompen zonneboilers ook geldt voor consumenten? Ik kan dit niet duidelijk opmaken uit de stukken van Henk Kamp
Met zekerheid kan ik het niet zeggen en volgens mij staan de voorwaarden ook nog niet vast, maar Kamp benadrukt wel dat hij (vooral) ook kleinschalige opties wil benutten. Dat lijkt erop te duiden dat de consument ook in beeld is.

[ Voor 38% gewijzigd door argro op 16-10-2015 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
argro schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 14:15:
[...]
Met zekerheid kan ik het niet zeggen en volgens mij staan de voorwaarden ook nog niet vast, maar Kamp benadrukt wel dat hij (vooral) ook kleinschalige opties wil benutten. Dat lijkt erop te duiden dat de consument ook in beeld is.
Dan zullen we moeten afwachten tot november als de brief naar de kamer gaat.

hehe ik hoop het van harte, mijn huis wordt in januari opgeleverd, nu nog zonder verwarmingstoestel, denk dat ik in januari mijn warmtepomp installeer en dan subsidie krijg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 15:17:
[...]

Dan zullen we moeten afwachten tot november als de brief naar de kamer gaat.

hehe ik hoop het van harte, mijn huis wordt in januari opgeleverd, nu nog zonder verwarmingstoestel, denk dat ik in januari mijn warmtepomp installeer en dan subsidie krijg...
Zou ik ook wel leuk vinden. Al gaat het meestal om kleine bedragen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 16:17:
[...]

Zou ik ook wel leuk vinden. Al gaat het meestal om kleine bedragen.
ach wat zijn kleine bedragen? het is in ieder geval goed voor de TVT. Stel 10%, dan is het toch al gauw 1500 euro bij een beetje systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op vrijdag 16 oktober 2015 @ 20:01:
[...]

ach wat zijn kleine bedragen? het is in ieder geval goed voor de TVT. Stel 10%, dan is het toch al gauw 1500 euro bij een beetje systeem.
Als de subsidie zo hoog is zou me dat verbazen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
artbij schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 10:45:
[...]

Als de subsidie zo hoog is zou me dat verbazen.
Er is 70 miljoen voor vrijgemaakt, waarschijnlijk net als eerdere subsidies: op is op. Dus kan alle kanten op, maar ik vind 10% wel het minimale hoor, anders heeft het te weinig invloed op de keuzes die mensen maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
We willen een aanbouw gaan doen. Een garage met daarop een verdieping in de stijl van ons huis. Dus met een mansarde dak. En hier heb ik zelf genoeg ideën over, maar constructief wordt toch allemaal wat lastiger. Daarnaast zijn ideeën van een echte architect vast goed bruikbaar.

Ik ben benieuwd of iemand een architect in Nijmegen weet die aan te raden is. Ik hoef geen architect die mij uithoort en dan zelf aan de slag gaat, maar echt iemand die mijn ideeën uitwerkt.

Dit is wat het ongeveer moet worden. Waar die vent voorstaat is dus de uitbouw. Het huis zelf is onderdeel van een 2 onder 1 kap.

Uitbouw Sketchup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Ik ben geen architect maar vind deze aanbouw totaal niet bij je huis passen. Ook de verhoudingen lijken een beetje zoek door de beperkte hoogte van de aanbouw op de begane grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Op deze tekening niert echt nee. Er zit dan ook geen enkele detaillering in deze snelle tekening. Maar breder kan niet en (veel) hoger is ook niet wenselijk.
De gevel van de hoofdbouw is ooit opgetrokken, waardoor het grootste deel van het mansarde dak is verdwenen. Maar hoort eigenlijk wel bij het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
PolderPloer! schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 15:47:
[...]

Er is 70 miljoen voor vrijgemaakt, waarschijnlijk net als eerdere subsidies: op is op. Dus kan alle kanten op, maar ik vind 10% wel het minimale hoor, anders heeft het te weinig invloed op de keuzes die mensen maken
Dan nog steeds weinig. Systeem van 15K tegen systeem van 1,5K, daar doet 10% weinig tegen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Jelte schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 19:25:
Op deze tekening niert echt nee. Er zit dan ook geen enkele detaillering in deze snelle tekening. Maar breder kan niet en (veel) hoger is ook niet wenselijk.
De gevel van de hoofdbouw is ooit opgetrokken, waardoor het grootste deel van het mansarde dak is verdwenen. Maar hoort eigenlijk wel bij het huis.
Waarom doe je dat niet ook bij je garage dan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Goede vraag, waar ik zelf het antwoord nog niet helemaal heb. Maar ik ben wel gecharmeerd van het mansardedak. Ook omdat het huis dat oorspronkelijk heeft.

Ik ga die gevel bij de aanbouw ook eens snel tekenen.

[ Voor 15% gewijzigd door Jelte op 17-10-2015 21:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15:10
Dat mansarde dak is leuk historisch gezien, maar past nu niet echt meer bij je huis.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
OK, mening alert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaassie
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:33
Wel een breedgedragen mening verwacht ik. >:)
Waarom niet de kap rechtdoortrekken zoals bij de rest van het huis? Lijkt me ook nog goedkoper + meer ruimte opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Omdat dat zon wegneemt in de tuin en twee hoge verdiepingen, of 3 hele lage verdiepingen oplevert en daarnaast het huis redelijk lomp maakt wat mij betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:26
Sorry, ik vind het er ook niet zo fraai uitzien zo. Het is natuurlijk geen democratie, maar doe je voordeel met onze meningen (als je wat geeft om je relatie met je buren en je verkoopprijs later).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Blijkbaar moet je waarschuwen dat je een mening gaat geven op een forum dus bij deze

Ik vind het ook geen porum. En wat een hoogteverschil in kozijnen tov de hoofdbouw. Is de aanbouw heel laag of de hoofdbouw heel hoog? Als de kapvorm nu al weg is zou ik dat bij de aanbouw ook niet weer terug gaan brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Kozijnen op gelijke hoogte wordt sowieso lastig. Dan zou ik een garage van 3m hoog moeten maken, want zo hoog is de begane grond.

Wat ook lastig is, is dat er nu een mening gevormd wordt op basis van een snelle tekening. De vraag is of als het mansarde dak goed uitgewerkt wordt in een tekening, of het er dan nog raar uitziet.

Misschien is juist een compleet andere stijl wel handig voor de aanbouw. Dat is wat de buren eigenlijk ook gedaan hebben (oude gevel, rest modern).

Maar ik zal eens wat beter tekenen (voordeur bijvoorbeeld ;)) en ook de opgetrokken gevel zal ik eens tekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohnee
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 17-01-2023
Ik zie dat de garage in jouw tekening op de gevellijn staat. Dan krijg je waarschijnlijk te maken met de welstandscommissie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik denk de keuze voor dit daktype interessant wordt als je de uitbouw op gelijke hoogte brengt met het originele huis. Als je dat de voorkant wel afrondt met een zadeldak, breng je iets van de originele sfeer van de woning terug.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-09 00:39
ohnee schreef op zondag 18 oktober 2015 @ 19:49:
Ik zie dat de garage in jouw tekening op de gevellijn staat. Dan krijg je waarschijnlijk te maken met de welstandscommissie.
Is dat een probleem dan? Dat zie je toch vaak. Lijkt mij hier ook het mooiste al zou ik voor een plat dak gaan bij dit huis.
2 'verdiepingen' als je de ruimte wil benutten bovenaan en anders 2,5-3m hoog.

Maar iedereen doet wat hij wil uiteraard. Ik heb ook een zadeldak (hetzelfde als op het huis) gemaakt op mijn carport (garage). Dat is volledig open, het 'verdiep' is niet in gebruik. Misschien dat ik dat achteraf nog doe, als het kadastraal inkomen (belasting) bepaald is. Net zoals er dan een veranda bijkomt en we de carport afwerken tot garage na bepaling van KI.

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5744/22108794789_86f83d2876_c.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Zoals in dit topic vermeld hebben wij een optie op een stuk grond van 900m2.

Nu is er in de regio waar wij willen bouwen ook een stuk grond te koop van 1750m2.....

De man die daar wou bouwen is ziek geworden en kan en wil ondertussen niet meer bouwen.
Wel heeft hij de tekeningen, berekeningen etc. alles klaar.
Hij heeft zelfs al een bouwvergunning en kan morgen zo beginnen.

Vandaag maar met de makelaar gebeld dat hij het ff voor mij vasthoudt, dus nu hier maar weer eens in verdiepen :)

Die andere grond was v.o.n. dus incl. de BTW, hier komt nog wel weer 21% BTW overheen.......

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Engineer Stewie schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 08:02:
[...]

Is dat een probleem dan? Dat zie je toch vaak. Lijkt mij hier ook het mooiste al zou ik voor een plat dak gaan bij dit huis.
Als je 1 meter uit de gevellijn begint is het mogelijk vergunningsvrij !
Check hiervoor de site omgevingsvergunning.nl en/of omgevingsloket.nl

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Het valt sowieso buiten het bestemmingsplan, dus er zal wat gewurmd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Señor Sjon schreef op zaterdag 17 oktober 2015 @ 23:38:
Dat mansarde dak is leuk historisch gezien, maar past nu niet echt meer bij je huis.
Hoe denk je dat de Welstandscommissie toetst? Die zal kijken of hetgeen je wilt realiseren past bij de omgeving en de bestaande bouw.

Wat Sjon dus zegt zou best wel eens heel dichtbij de 'mening' van Welstand kunnen liggen.

Ik zou je adviseren om te bellen met de gemeente (afdeling Bouw en Woningtoezicht) en te vragen naar de mogelijkheden voor een schetsplan/vooroverleg/vooronderzoek. Dit zijn vaak 'onofficiële' trajecten waarin een burger de gemeente vraagt of zij, in concept, bereid zijn medewerking te verlenen aan hetgeen ze willen. Zulke trajecten zijn meestal goedkoper qua leges en bieden vaak meer mogelijkheden tot aanpassing omdat er geen officieel termijn aan zit.
Sketchup renders zijn overigens ideaal om te gebruiken voor zulke trajecten. Voor omgevingsvergunning aanvragen kan je er zo goed als niks mee.

De welstand van de gemeentes waar ik tot nu toe ervaring mee heb zouden met dit ontwerp niet akkoord gaan overigens. Zoiets als Stewie laat zien heeft, mijns inziens, een veel grotere kans tot slagen.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dank voor de tip :) Dat zou ik dan eventueel nog zonder echte architect-tekeningen doen. Dat zal wel schelen ja.

Ik ga niet eens akkoord met mijn eigen ontwerp tot nu toe. Ik heb een idee in mijn hoofd en moet nog zien hoe dat goed uitpakt. Dat mansarde dak heeft wel een bepaalde charme wat ik zoek in het huis. Het mag er niet te modern uitzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:09:
Dank voor de tip :) Dat zou ik dan eventueel nog zonder echte architect-tekeningen doen. Dat zal wel schelen ja.

Ik ga niet eens akkoord met mijn eigen ontwerp tot nu toe. Ik heb een idee in mijn hoofd en moet nog zien hoe dat goed uitpakt. Dat mansarde dak heeft wel een bepaalde charme wat ik zoek in het huis. Het mag er niet te modern uitzien.
Ik zou ook vooral in de buurt kijken wat voor vergelijkbare objecten vergund zijn. Een hele duidelijke splitsing van een klassiek huis met ultramoderne aanbouw wil nog wel eens door de commissie komen omdat het 'een mooi contrast oplevert' of 'een geslaagde interactie van conflicterende bouwstijlen' is (heb de meest vreemde uitspraken van commissies gezien).
Hetzelfde metselwerk met een kap die niet echt er bij past komt meestal over als een zooitje (no offense).

Maar goed, ik ben niet de welstand van jouw gemeente dus voor mij is het koffie dik kijken. Succes met de aanvraag.

Also, mocht dit (n.a.v. het vooroverleg) een echte aanvraag worden, vraag dan ook van tevoren aan de medewerker Bouw- en Woningtoezicht wat je kan verwachten voor wat betreft indieningsvereisten. Ik zie zoveel burgers totaal nat gaan omdat ze denken met een paar krabbels een aanvraag te kunnen doen. Je architect zal het waarschijnlijk niet tegen je zeggen omdat hij hoopt om meerwerk. Dit onder het mom van "Ja, moet van de gemeente, kan ik ook niets aan doen. Kan ik ff vangen?".

Wat je ook kan doen is een 'flat fee' afspreken met je architect. Als hij dan meer tekeningen moet maken van de gemeente, komen de kosten uit zijn deel.

Als laatste tip: een dergelijk 'bijbehorend bouwwerk' dient te voldoen aan de nieuwbouweisen van het bouwbesluit v.w.b. Rc-waarden. Hierdoor kom je vaak op harde isolatiematerialen of een veel dikker pakker steen- of glaswol. Ook iets waar weinig architecten weet van hebben......bijna een jaar na de invoering van de wet. :/

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik heb genoeg welstandscommissies meegemaakt om te weten dat ze volstrekt onvoorspelbaar zijn en soms ook wat massage nodig hebben. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
tikkietrugjaap schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:24:
[...]

Ik zou ook vooral in de buurt kijken wat voor vergelijkbare objecten vergund zijn. Een hele duidelijke splitsing van een klassiek huis met ultramoderne aanbouw wil nog wel eens door de commissie komen omdat het 'een mooi contrast oplevert' of 'een geslaagde interactie van conflicterende bouwstijlen' is (heb de meest vreemde uitspraken van commissies gezien).
Hetzelfde metselwerk met een kap die niet echt er bij past komt meestal over als een zooitje (no offense).

Maar goed, ik ben niet de welstand van jouw gemeente dus voor mij is het koffie dik kijken. Succes met de aanvraag.

Also, mocht dit (n.a.v. het vooroverleg) een echte aanvraag worden, vraag dan ook van tevoren aan de medewerker Bouw- en Woningtoezicht wat je kan verwachten voor wat betreft indieningsvereisten. Ik zie zoveel burgers totaal nat gaan omdat ze denken met een paar krabbels een aanvraag te kunnen doen. Je architect zal het waarschijnlijk niet tegen je zeggen omdat hij hoopt om meerwerk. Dit onder het mom van "Ja, moet van de gemeente, kan ik ook niets aan doen. Kan ik ff vangen?".

Wat je ook kan doen is een 'flat fee' afspreken met je architect. Als hij dan meer tekeningen moet maken van de gemeente, komen de kosten uit zijn deel.

Als laatste tip: een dergelijk 'bijbehorend bouwwerk' dient te voldoen aan de nieuwbouweisen van het bouwbesluit v.w.b. Rc-waarden. Hierdoor kom je vaak op harde isolatiematerialen of een veel dikker pakker steen- of glaswol. Ook iets waar weinig architecten weet van hebben......bijna een jaar na de invoering van de wet. :/
Nog meer goede tips, dankjewel _/-\o_

Bij ons in de straat zijn wel meer oude stijl/nieuwe stijl gerealiseerd. Met als toppunt een opbouw die roze is geverfd. Onder het mom: het valt bij elke lucht weg (zon en wolken). Onzin natuurlijk, maargoed ;)

Die rc wordt interessant, want onderin komt dus een garage en boven in een woonruimte. Dat zal dus anders geisoleerd mogen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Laatst online: 16:34

Milmoor

Footsteps and pictures.

Jelte schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:44:
[...]
Die rc wordt interessant, want onderin komt dus een garage en boven in een woonruimte. Dat zal dus anders geisoleerd mogen worden.
Met woonruimte onder een garage moet je erg goed oppassen qua ventilatie. De geur van uitlaatgassen in je slaapkamer is niet fijn.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Een regel (die ik als enige moet naleven) is: niet de motor starten ín de garage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 13:44:
[...]
Nog meer goede tips, dankjewel _/-\o_

Bij ons in de straat zijn wel meer oude stijl/nieuwe stijl gerealiseerd. Met als toppunt een opbouw die roze is geverfd. Onder het mom: het valt bij elke lucht weg (zon en wolken). Onzin natuurlijk, maargoed ;)

Tenzij je in een monument woont is verven vergunningsvrij voor activiteit Bouwen. Wellicht dat welstand je achterna komt met de mededeling dat het een welstandsexces is maar dat is weer wat anders :D.

Over een woonruimte in het bijgebouw: daar zou ik even uitkijken. Als je zegt dat dat gedeelte een woonfunctie krijgt komen er gelijk zwaardere eisen om de hoek kijken. Denk aan daglichttoetreding, ventilatie, wering tegen geluid van installaties (bijvoorbeeld mechanische ventilatie-unit), minimale hoogte en, zoals je zelf al zei, isolatiewaarden. Ook zal je moeten aantonen dat er vanuit die functie gevlucht kan worden. Allemaal dingen die het een stuk gecompliceerder maken.

Nog een puntje van aandacht als je een vooroverleg aanvraagt. Als je alleen advies over Welstand en, wellicht, afwijking bestemmingsplan aanvraagt, krijg je ook alleen op die punten een uitspraak. Dan zal er dus niet gekeken worden naar het BouwBesluit 2012. Dien je daarna een aanvraag omgevingsvergunning in dan is BB2012 wel van toepassing. Het is dus goed mogelijk dat een ontwerp voldoet aan de eisen van Welstand en dat de gemeente medewerking wil verlenen aan het afwijken van het bestemmingsplan maar dat het niet voldoet aan BB2012 zonder een fikse bijkomende ingreep.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Mijn huis is uit 1912, moet ik dan voldoen aan het laatste bouwbesluit voor deze aanbouw? Dat gaat nogal uit verhouding worden... Dik geïsoleerde aanbouw aan een huis met steens muren...

Als ik dit lees niet: http://www.ph-bouwadvies....echtens-verkregen-niveau/

[ Voor 20% gewijzigd door Jelte op 19-10-2015 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Gisteren glasvezel besteld. Ziggo kon me niet vertellen wat de aansluiting zou kosten en omdat vandaag de sluitingsdatum was voor het cooperative glasvezelproject heb ik daar voor gekozen.

Ik heb waarschijnlijk al een glasvezelaansluiting voordat er een fundering gestort is :).

[ Voor 19% gewijzigd door Artbij op 21-10-2015 10:01 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Goed ik ben even bezig geweest met tekenen en wat meer detail toegevoegd. Nog niet helemaal daar, maar nu kan ik in ieder geval iets beter visualiseren of het past. De dakrand boven de garagedeuren moet omhoog, ongeveer ter hoogte van de bovenkant van de voordeur. Maar verder bevalt het me eigenlijk wel :)

Het is duidelijk een aanbouw en op deze manier ook duidelijk ondergeschikt aan het huis zelf. Als de gevel ook opgetrokken wordt bij de garage (wat ik later nog ga tekenen) dan wordt het meer gelijkwaarde. En dat is niet wat ik wil.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5PG5e6nVQ7qM3yorluW11Pmo/full.png

[ Voor 23% gewijzigd door Jelte op 21-10-2015 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16:23

Fiber

Beaches are for storming.

Toont al een stuk beter zo dan in het wit...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 15:49

Cheezus

Luiaard

Mijn huis wordt momenteel gebouwd maar de aannemer heeft een 'foutje' gemaakt.
Nummer 39 en 40 moeten dezelfde gevel hebben maar die van mij (39) wijkt iets af: ze hebben een verkeerd prefab deel geplaatst 8)7
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/ztAOKfjR9yHbxCYIWXBmoFff/full.jpg

Nu heb ik al met de aannemer gesproken en deze had het ook door (waarschijnlijk omdat de kozijnen niet zo goed pasten..) en ze gaan het oplossen maar hoe wilde/kon hij me niet vertellen.
Aangezien hier wel mensen rondlopen met verstand van bouwen: hoe zou je zoiets oplossen? Het huidige deel verwijderen en een compleet nieuwe plaatsen? Of kun je het bestaande deel aanpassen, aangezien het de binnenmuur is zal die er dan ook niet mooier op worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09 11:51
Psst.... Moeten het niet allebei of even of oneven zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30
Cheezus schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:48:
Nummer 39 en 40 moeten dezelfde gevel hebben maar die van mij (39) wijkt iets af: ze hebben een verkeerd prefab deel geplaatst 8)7
[afbeelding]

Nu heb ik al met de aannemer gesproken en deze had het ook door (waarschijnlijk omdat de kozijnen niet zo goed pasten..) en ze gaan het oplossen maar hoe wilde/kon hij me niet vertellen.
Aangezien hier wel mensen rondlopen met verstand van bouwen: hoe zou je zoiets oplossen? Het huidige deel verwijderen en een compleet nieuwe plaatsen? Of kun je het bestaande deel aanpassen, aangezien het de binnenmuur is zal die er dan ook niet mooier op worden?
Waarvoor was dat onderdeel dan? Heb je nu het deel van de achterkant aan de voorkant zitten en andersom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Cheezus schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:48:
[afbeelding]

Ten eerste ligt het eraan hoe jij de woning gekocht hebt? Vanuit een project schat ik in. Aan de andere kant zie je niet vaak dat vanuit projecten al met de eindgebruiker (jij) wordt gesproken tijdens de bouw, aangezien dit vaak alleen maar vertraagd en dus kosten met zich mee brengt.

Ten tweede inhoudelijk: Het lijkt alsof je nu een normale deur hebt en een wat bredere schuifpui? Misschien is dit wel juist mooi in het geheel, echter dit hangt helemaal af van de indeling van de woning en zo. Er zijn genoeg technische mogelijkheden om het te veranderen zoals nr 40, maar of die wenselijk zijn is het tweede. Ik kan me niet voorstellen dat hij er een ander prefab deel in legt, aangezien de boven verdieping inclusief kanaalplaatvloer er al op ligt. Je kunt proberen er gebruik van te maken, als de indeling het toelaat heb je een mooie brede schuifpui (zit ook nog veel verschil in, laat je goed adviseren) en heeft je aannemer geen extra kosten. De verwachte extra kosten kun je dan (deels) als coulance vragen als vermindering op de aanneemsom. Als je aannemer 5000 euro extra kosten moet maken om het te herstellen en jij kunt daar bv 3000 euro van krijgen en dan in deze staat laten, inclusief een goede mooie schuifpui, dan wist ik het wel.

Resume: iets meer informatie, zodat we goed kunnen meedenken, plattegrond bv zou mooi zijn en hoe zijn de afspraken met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel3
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09:07
Er is maar 1 manier om dit op te lossen en dat is het verkeerde deel omruilen voor het goede. Hoe ze dat doen zou ik ze fijn zelf laten uitzoeken. Het scheelt ongetwijfeld dat de vloer NIET door het betreffende deel wordt gedragen.
Als alles achter de rug is zou ik ze nog even een keer heel hard komen uitlachen en - belangrijk - heeel goed kijken of er geen beschadigingen zijn gemaakt aan aangrenzende delen (vloer, muren, ankers etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Laatst online: 15:49

Cheezus

Luiaard

rik11 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 18:52:
Psst.... Moeten het niet allebei of even of oneven zijn?
Bouwnummers ;)
Jochemd13 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:02:
[...]

Waarvoor was dat onderdeel dan? Heb je nu het deel van de achterkant aan de voorkant zitten en andersom?
Niet van dit huis in ieder geval.. waarschijnlijk van een ander type huis maar ook niet degene die ze ernaast bouwen..
PolderPloer! schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:03:
[...]

Ten eerste ligt het eraan hoe jij de woning gekocht hebt? Vanuit een project schat ik in. Aan de andere kant zie je niet vaak dat vanuit projecten al met de eindgebruiker (jij) wordt gesproken tijdens de bouw, aangezien dit vaak alleen maar vertraagd en dus kosten met zich mee brengt.
Project inderdaad - ik heb contact gehad met de koopbegeleider waarmee ik ook contact heb voor de meerwerkopties e.d.
Ten tweede inhoudelijk: Het lijkt alsof je nu een normale deur hebt en een wat bredere schuifpui? Misschien is dit wel juist mooi in het geheel, echter dit hangt helemaal af van de indeling van de woning en zo. Er zijn genoeg technische mogelijkheden om het te veranderen zoals nr 40, maar of die wenselijk zijn is het tweede. Ik kan me niet voorstellen dat hij er een ander prefab deel in legt, aangezien de boven verdieping inclusief kanaalplaatvloer er al op ligt. Je kunt proberen er gebruik van te maken, als de indeling het toelaat heb je een mooie brede schuifpui (zit ook nog veel verschil in, laat je goed adviseren) en heeft je aannemer geen extra kosten. De verwachte extra kosten kun je dan (deels) als coulance vragen als vermindering op de aanneemsom. Als je aannemer 5000 euro extra kosten moet maken om het te herstellen en jij kunt daar bv 3000 euro van krijgen en dan in deze staat laten, inclusief een goede mooie schuifpui, dan wist ik het wel.

Resume: iets meer informatie, zodat we goed kunnen meedenken, plattegrond bv zou mooi zijn en hoe zijn de afspraken met de aannemer.
De vloerdelen liggen - denk ik - alleen op de zijmuren, de gevel zou er dan eventueel uit kunnen:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/pnXmrXprGBAN8KW2wXujjFeW/full.jpg

Dit is de plattegrond:
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/8ZTR2dT4lKmt2xqUrvyZKjwE/full.png

Er zouden dus - net als nr. 40 - dubbel openslaande deuren in moeten en een dubbel raam. Een schuifpui zou inderdaad wel een goede oplossing kunnen zijn, alhoewel het voor mij niet echt toegevoegde waarde heeft t.o.v. dubbele deuren. Wel een goed punt om met de aannemer eens te onderhandelen voor een oplossing die voor beide gunstig is.
marcel3 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:10:
Er is maar 1 manier om dit op te lossen en dat is het verkeerde deel omruilen voor het goede. Hoe ze dat doen zou ik ze fijn zelf laten uitzoeken. Het scheelt ongetwijfeld dat de vloer NIET door het betreffende deel wordt gedragen.
Als alles achter de rug is zou ik ze nog even een keer heel hard komen uitlachen en - belangrijk - heeel goed kijken of er geen beschadigingen zijn gemaakt aan aangrenzende delen (vloer, muren, ankers etc.).
Dat uitlachen bewaar ik wel tot het huis - zonder restpunten - is opgeleverd ;) De boel goed in de gaten houden en inspecteren voor ze het kunnen wegmoffelen had ik inderdaad ook bedacht.

[ Voor 11% gewijzigd door Cheezus op 21-10-2015 19:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Geveldelen zijn niet dragend. Waarschijnlijk heeft iemand anders nu jouw pui. Waarschijnlijk verkeerd gemarkeerd op het onderdeel. Wordt waarschijnlijk gewoon omgewisseld.
Jelte schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 17:24:
Goed ik ben even bezig geweest met tekenen en wat meer detail toegevoegd. Nog niet helemaal daar, maar nu kan ik in ieder geval iets beter visualiseren of het past. De dakrand boven de garagedeuren moet omhoog, ongeveer ter hoogte van de bovenkant van de voordeur. Maar verder bevalt het me eigenlijk wel :)

Het is duidelijk een aanbouw en op deze manier ook duidelijk ondergeschikt aan het huis zelf. Als de gevel ook opgetrokken wordt bij de garage (wat ik later nog ga tekenen) dan wordt het meer gelijkwaarde. En dat is niet wat ik wil.

[afbeelding]
Heb je een goothoogte van max 3 meter? Ik zou eerder neigen naar eenzelfde gevelconstructie als het hoofdgebouw, inclusief de bijbehorende goot met klossen, maar dan een verdieping lager.

Zit de garage er al? Meestal wordt in het bestemmingsplan een terufliggende gevel geëist voor aan- en bijgebouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
marcel3 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 19:10:
Iemand keihard uitlachen omdat hij een foutje maakt, wat is dat voor a-sociale instelling?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Wij zitten met een vraagstuk waar we niet duidelijk kunnen krijgen hoe het zit.

Een particulier persoon heeft een stuk bouwgrond te koop. Deze bouwgrond is bouwrijp, en er is zelfs al een vergunning afgegeven voor het bouwen van een huis.

Deze particuliere persoon verkoopt deze bouwgrond via een makelaar.
Deze makelaar heeft dit stuk bouwgrond op funda staan voor 150.000 k.k.

Wat houdt in dit geval kosten koper in :?

Overdrachtsbelasting op woningen is 2%, maar dit geld volgens mij niet voor bouwrijpe bouwgrond :?
Overdrachtsbelasting op een stuk grond is 6%
Wat ik op internet lees zou er over bouwrijpe bouwgrond 21% btw betaald moeten worden
Als je BTW betaald ben je geen overdrachtsbelasting verschuldigd.

BTW (Omzetbelasting) valt niet onder de definitie k.k.
Voor verkoop aan particulieren ben je bij wet verplicht prijzen incl. BTW te vermelden.

Wat denken jullie hiervan, en indien mogelijk graag met brondvermelding :)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Señor Sjon schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 20:37:
Geveldelen zijn niet dragend. Waarschijnlijk heeft iemand anders nu jouw pui. Waarschijnlijk verkeerd gemarkeerd op het onderdeel. Wordt waarschijnlijk gewoon omgewisseld.

[...]

Heb je een goothoogte van max 3 meter? Ik zou eerder neigen naar eenzelfde gevelconstructie als het hoofdgebouw, inclusief de bijbehorende goot met klossen, maar dan een verdieping lager.

Zit de garage er al? Meestal wordt in het bestemmingsplan een terufliggende gevel geëist voor aan- en bijgebouwen.
De plek waar ik wil bouwen valt buiten de in het bestemmingsplan opgenomen bouwgrens. Er staat dus al wel een carport, dat scheelt iets (hoop ik). Er zijn nauwelijks gaten in de bebouwing aan mijn kant van de straat. Het gat wat ik nu heb is eigenlijk het grootste in de straat. Wat straatbeeld betreft is het niet storend om het dicht te bouwen.
En als ze het dan toestaan lijkt het me niet vreemd als ze de goot/nok hoogte van de rest van de straat overnemen (dus 6/9).

Hieronder beide opties in ongeveer dezelfde hoek. Enige verschil is de opgetrokken gevel of het schuine dak (en de voordeur van de buren, maar die maakt niet uit). Rechts ook even het gedeelte van de andere buren toegevoegd. Dat is een huis van 6m hoog met daarop nog een opbouw van 3m. Flink blok dus.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ekadn6LqhkgRQMq0WrK67xV1/full.png
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/ASsUso3IJGQtYm8nDwAhiQ7w/full.png

En dan neig ik toch echt naar het mansarde dak. Waarom? Omdat het kozijn van de eerste verdieping veel te laag zit in vergelijk met het hoofdgebouw. En dat kan eigenlijk alleen opgelost worden door de aanbouw even hoog te maken als het hoofdgebouw. En dat wil ik niet. Dan wordt het een lomp huis en dat is absoluut iets wat ik wil vermijden.
In de mansarde versie komen alleen dakramen, die vallen niet zo op.

Bonus plaatje: De achterkant:
Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/Cods52jsGDvspXOFk7RoVROm/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
Het zijn allemaal veronderstellingen, bel gewoon je gemeente op om te vragen wat de mogelijkheden zijn, scheelt je een hoop energie. Niet te bang zijn, uiteindelijk zijn het ook maar mensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Dat moet zeker gebeuren, ik denk niet dat ze toelaten als ik zomaar iets ga bouwen.

En het zijn inderdaad mensen, maar wel van het bijzondere soort: ambtenaar. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 18-09 19:30
Een mansarde dak ziet er aan de voorkant bijzonder uit aangezien het huis zelf niet zo'n dak heeft aan de voorkant. Aan de achterkant klopt het dan weer wel.
Is het dak aan de voorkant van het huis ooit verandert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mistraller
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:47
[...]

Dat durf ik niet te zeggen. Woning is van 98, ik weet niet wat er toen gangbaar was. We hebben kunststof kozijnen.

Een ander nadeel van heel veel glas: je hebt minder blinde muur voor je meubels. Hoeft niet erg te zijn, maar je merkt het gauw genoeg als je én iets leuks aan de muur wilt, met een boekenkast en een servieskast. Het is met veel glas, veel sneller passen en meten.

Wat de gordijnen betreft; inmiddels zijn onze leiplatanen gesnoeid. (Volwassen bomen van een meter of 3) We waren alweer bijna vergeten dat we achterburen hadden. Nu doen we de gordijnen dus niet alleen dicht voor de warmte, maar vooral ook voor de inkijk. Ook dat is iets wat je in je achterhoofd kunt houden, in de avond is je woning wel een etalage met veel glas.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:19
Rtificial schreef op donderdag 15 oktober 2015 @ 15:17:
[...]

Dalende oppervlakte al geruime tijd aan de gang.

http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2129045

Dat het in jou omgeving anders is geloof ik best. Daar is inderdaad veel afhankelijk van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jochemd13 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 22:51:
Een mansarde dak ziet er aan de voorkant bijzonder uit aangezien het huis zelf niet zo'n dak heeft aan de voorkant. Aan de achterkant klopt het dan weer wel.
Is het dak aan de voorkant van het huis ooit verandert?
Ja, er zat oorspronkelijk alleen een dakkapel aan de voorkant. Verder was het mansarde. In 65 is de gevel opgetrokken. Op deze manier komt wat van de originele voorkant weer terug.

3 huizen verderop is nog een huis met de originele voorkant. Maar dat is dan ook de enige in de staat met een mansarde dak aan de voorkant. Hopelijk kan ik daar verandering in brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op maandag 19 oktober 2015 @ 22:06:
Mijn huis is uit 1912, moet ik dan voldoen aan het laatste bouwbesluit voor deze aanbouw? Dat gaat nogal uit verhouding worden... Dik geïsoleerde aanbouw aan een huis met steens muren...

Als ik dit lees niet: http://www.ph-bouwadvies....echtens-verkregen-niveau/
Art. 5.6 Verbouw

Lid 1. (Woonfunctie)
Bij het gedeeltelijk vernieuwen of veranderen of het vergroten van een bouwwerk zijn de voorschriften van artikel 5.2 niet van toepassing en de voorschriften van de artikelen 5.3, eerste tot en met zevende lid, en 5.4 van overeenkomstige toepassing, waarbij wordt uitgegaan van het rechtens verkregen niveau voor zover dat niveau voor de warmteweerstand niet lager is dan 1,3 m².K/W.

Lid 2. (Woonfunctie)
In afwijking van het eerste lid zijn op het geheel oprichten of geheel vernieuwen van een dakkapel of van een bijbehorend bouwwerk als bedoeld in bijlage II bij het Besluit omgevingsrecht de voorschriften van artikel 5.2 niet van toepassing, en zijn de voorschriften van de artikelen 5.3, eerste tot en met zevende lid, en 5.4 van overeenkomstige toepassing, waarbij in plaats van het in artikel 5.4 aangegeven niveau van eisen wordt uitgegaan van het rechtens verkregen niveau.

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
"... van een dakkapel of van een bijbehorend bouwwerk als bedoeld in bijlage II..."

Hmm als ik de zin zo lees slaat dat bijbehorend op de dakkapel. Maar dat is vast niet helemaal de bedoeling. Helaas is die bijlage dan weer niet openbaar in te zien.

Wat ik wel weet is dat de aanbouw geen bij een dakkapel behorend bouwwerk is ;)

edit: Ah wel op http://wetten.overheid.nl...ldigheidsdatum_22-10-2015
bijbehorend bouwwerk: uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak;
Ja daar valt dit wel onder. Flauw gedoe. Zit ik straks met een flink geisoleerde garage/opbouw en met daarnaast een huis met steens muren.

[ Voor 41% gewijzigd door Jelte op 22-10-2015 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:03:
"... van een dakkapel of van een bijbehorend bouwwerk als bedoeld in bijlage II..."

Hmm als ik de zin zo lees slaat dat bijbehorend op de dakkapel. Maar dat is vast niet helemaal de bedoeling. Helaas is die bijlage dan weer niet openbaar in te zien.

Wat ik wel weet is dat de aanbouw geen bij een dakkapel behorend bouwwerk is ;)
Nee je leest het verkeerd. Er staat een dakkapel of een bijbehorende bouwwerk als bedoeld in Bijlage 2 BOR.
Die bijlage is daarbij zeer zeker wel openbaar in te zien.

Als we dan gaan kijken wat die bijlage zegt over een bijbehorend bouwwerk:
"bijbehorend bouwwerk: uitbreiding van een hoofdgebouw dan wel functioneel met een zich op hetzelfde perceel bevindend hoofdgebouw verbonden, daar al dan niet tegen aangebouwd gebouw, of ander bouwwerk, met een dak"

Kortom, wat jij daar wilt realiseren is een bijbehorend bouwwerk en zal moeten voldoen aan nieuwbouweisen voor wat betreft Rc-waarden.

[edit]Ah je hebt een ninja-edit gedaan ;) . Ik was net te laat blijkbaar.

[ Voor 3% gewijzigd door tikkietrugjaap op 22-10-2015 09:11 ]

Prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik lees het prima, ik interpreteer het verkeerd. Maar die mogelijkheid geef ik gelijk aan ;)

edit: Ah en dus rc 6.0 voor mijn dak, 4.5 voor muur en 3.5 voor vloer. Ach dan komt er eigenlijk helemaal geen gasverbruik bij, dat is ook mooi meegenomen.

Gelukkig gelden een heleboel andere eisen niet de nieuwbouweisen (hoogte, breedte deuren, geluidseisen etc) Hoef ik daar in ieder geval geen rekening mee te houden (wat niet wil zeggen dat het bouwwerk er niet aan gaat voldoen, meestal is een deur breder dan 85cm wel handig :))

Ach zo haal jeje bouwbesluit kennis weer eens op.

edit 2:
Mijn vraag, gelden die rc regels ook voor de begane grond, waar dus een garage/schuur komt? Kan ik die zien als een onverwarme ruimte? (Ook al hang ik er misschien een radiator op om het vorstvrij te houden).

[ Voor 101% gewijzigd door Jelte op 22-10-2015 09:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tikkietrugjaap
Jelte schreef op donderdag 22 oktober 2015 @ 09:12:
Ik lees het prima, ik interpreteer het verkeerd. Maar die mogelijkheid geef ik gelijk aan ;)
Mijns inziens vergat je het woordje 'of' aangezien je ook sprak over een bij een dakkapel behorend bouwwerk. Dat is toch echt een leesfout. Maar goed, het is nu duidelijk.
edit: Ah en dus rc 6.0 voor mijn dak, 4.5 voor muur en 3.5 voor vloer. Ach dan komt er eigenlijk helemaal geen gasverbruik bij, dat is ook mooi meegenomen.

Gelukkig gelden een heleboel andere eisen niet de nieuwbouweisen (hoogte, breedte deuren, geluidseisen etc) Hoef ik daar in ieder geval geen rekening mee te houden (wat niet wil zeggen dat het bouwwerk er niet aan gaat voldoen, meestal is een deur breder dan 85cm wel handig :))

Ach zo haal jeje bouwbesluit kennis weer eens op.

edit 2:
Mijn vraag, gelden die rc regels ook voor de begane grond, waar dus een garage/schuur komt? Kan ik die zien als een onverwarme ruimte? (Ook al hang ik er misschien een radiator op om het vorstvrij te houden).
Dat ligt er dus aan welke gebruiksfunctie je aan het bouwwerk hangt. De regels van nieuwbouw Rc-waarden zijn niet van toepassing bij een Overige Gebruiksfunctie, alleen bij Woonfunctie.
Als jij het bouwwerk indient als een schuur/garage en je geeft aan op tekening dat de ruimten een overige gebruiksfunctie krijgen dan zit je goed. Maak je na de bouw een kinderkamer bovenin en voldoet die ruimte niet aan de eisen bestaande bouw voor Woonfunctie dan handel je op dat moment in strijd met BB2012. Maar goed, je zal vast ook wel begrijpen dat er, op ingediende klachten na, geen enkele gemeente ambtenaar daar op controleert. Dan kunnen we heel NL wel aanschrijven die van de zolder een Woonfunctie hebben gemaakt.

Overigens kan de gemeente wel aangeven dat ze het onwaarschijnlijk acht dat je daar alleen maar een garage gaat maken maar dat gebeurt meestal alleen als je zelf dingen zoals een bad en een keuken gaat tekenen. Zorg er dus voor dat je tekeningen alleen de noodzakelijke informatie bevatten.

[ Voor 7% gewijzigd door tikkietrugjaap op 22-10-2015 10:00 ]

Prima.

Pagina: 1 ... 23 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic