jip_86 schreef op woensdag 03 juni 2015 @ 16:40:
Ja, ik dus 12 mei met secretaresse afgesproken dat ik de aannemersovereenkomst niet hoef te hebben voor dat ze een update zouden sturen van het het overleg met de aannemer. Dag erna 13 mei belde de makelaar zelf even, die gaf toen aan dat ze daarin wel wat verbetering aan wilden brengen qua communicatie.
Vond ik die avond tot mijn grote verbazing toch die overeenkomst in de bus. Die is dus 12 mei gewoon opgestuurd

Gezien positieve telefoontje maar door de vingers gezien toen, maar vertrouwen daarin blijkt dus weer beschaamd. Grove schatting was dat ze na de bouwvak zouden gaan beginnen. Hoe willen ze dat ooit doen als ik nu nog niets concreets in gang heb qua financiering, en "ter indicatie" een meer- minderwerklijst heb. Je begint vol enthousiasme aan zo iets, maar het vertrouwen is echt 0,0.
Ik kan dit wel beamen. Ik bouw dan niet via een project, maar gewoon onderhands weggegeven aan het beste gevoel / prijs en kwaliteit. Mijn vertrouwen is nog steeds hoog en ze zijn al begonnen.
Tijdens het offertetraject kom je er wel achter dat bouwbedrijven vooral bouwers zijn en geen communicators. De communicators die er zijn, zijn vaan afgestudeerde HBO bouwkunde mannetjes, die dan weer weinig van de praktijk af weten.
In grote projecten gaat het maar om 2 dingen: kosten drukken en meerwerk maken. Neem van mij aan dat bij zo'n inschrijving (voor bouwbedrijven) het gaat om de laagste prijs, om dan toch marge te maken wordt meerwerk met dikke pen geschreven. Wil je als consument hangtoiletten? Das meerwerk en fors ook! Scherpe kale prijzen, net aan de EPC halen dmv enkele trucjes en dikke bruto meerprijzen. Kosten drukken kunnen ze ook realiseren door veel meters te maken, dus veel van hetzelfde.
En nu kom jij om de hoek kijken, slim, bovengemiddeld verdiept in de materie en dan ook nog eens hier op dit forum een stel erbij die het wel weten hoe het moet en met cijfers dit ook bewijzen (denk aan MKleinman, EricPVT en nog een paar (sorry dat ik jullie niet bij naam noem, frequente lezers weten wie ik bedoel)). Voor de aannemer / projectontwikkelaar ben je al snel een lastige klant. Jij wil zaken duurzamer, slimmer, voorbereid op de toekomst enz. Allemaal zaken die niet standaard zijn en die de standaard klant/koper ook geen zak interesseert. Vraag 10 willekeurige mensen van wat voor soort materiaal hun binnenblad is gebouwd en 9 zullen antwoorden met: "wat is het binnenblad?" Laat staan dat ze weten wat voor materiaal het is.
Voor een projectbouw zou ik niet veel samenwerking en meedenken verwachten. Mocht je in de mogelijkheid zijn om wat anders te regelen zou ik dat niet direct afkappen. Een nieuw huis is mooi, maar als jij nu al voor de bouw, zelfs voor de financiering en voordat je weet wat je kwijt bent al 0,0 vertrouwen hebt, vraag ik me af of je eraan moet beginnen. Of je kunt je gevoel opzij zetten voor 2 jaar en dan hopen dat het huis er staat (ik weet niet welk percentage verkocht moet zijn voordat ze starten).
Nog een laatste nabrander: De bouwwereld is zo ouderwets, dat zelfs de bouwvak anno 2015 in de vierentwintiguurs economie nog in stand is op veel plaatsen / bouwbedrijven.