Poll: Tweakers 7 verbetering of achteruitgang *update*

Pagina: 1 ... 34 ... 58 Laatste
Acties:
  • 190.394 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:41

Perkouw

Moderator General Chat
wildhagen schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:22:
Je kan wel moderen als je dat doet in het nieuwsartikel zelf. Reacties die je benadert via een link op het forum zijn idd niet te modereren.

Duidelijk een bug idd. Is al gemeld in LD. Zie [BUG] Moderen FP
Ik niet hoor, maar zie inderdaad dat het al gemeld is. Prima!
Nu maar hopen dat Zeef nog mijn andere bericht leest m.b.t. de keuzes bij je nickname ala 'mijn weblog' & 'mijn fotoalbum'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
S913 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:47:
[...]

Foek! :( Dat was juist één van zaken die ik wel een verbetering vond! Eindelijk even snel klikken naar mijn fotoalbum en blog ... Waarom is dat er nou weer uitgehaald??? Te weinig clicks? :P
Lijkt me een bug, er is vandaag een release geweest dus het kan zijn dat er dingetjes stuk zijn gegaan. Zou ik even melden in Lieve Devvers voor zover nog niet gedaan.

Overigens ter info, waar we nu mee bezig zijn (en nog tig andere dingen):
- night mode (donkergrijze achtergrond) - ik wil daar ook nog instelbare timers op maar dat heeft niet veel prio :P
- minder-wit mode voor de normale lichte layout waar je met een slider de achtergrondkleur donkerder kan maken
- in combinatie met de bovenstaande drie settings voor de informatiedichtheid om de witruimtes te verkleinen - night mode + compact lijkt behoorlijk op de oude site qua look&feel
- filtering op de nieuwslisting (meuk en video als aparte blokken tonen ipv tussen de headlines)
- tracker fixeren op smallere viewports door site in die gevallen naar links of rechts te schuiven zodat aan de trackerloze kant geen ruimte vrijgehouden wordt, minimale benodigde breedte voor trackerweergave is dan ~1130 pixels (980 pixels site + 150 pixels tracker) ipv de huidige 1500+ - dit heeft wel weer impact op bepaalde advertentieposities dus dat vergt wat goochelwerk.

Deze dingen hopen we (maar dat hangt ook van andere zaken af, dus onder voorbehoud) nog deze week of uiterlijk volgende week te kunnen releasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:14
Daniel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:49:
[...]

Lijkt me een bug, er is vandaag een release geweest dus het kan zijn dat er dingetjes stuk zijn gegaan. Zou ik even melden in Lieve Devvers voor zover nog niet gedaan.

- night mode (donkergrijze achtergrond) - ik wil daar ook nog instelbare timers op maar dat heeft niet veel prio :P
- minder-wit mode voor de normale lichte layout waar je met een slider de achtergrondkleur donkerder kan maken
- in combinatie met de bovenstaande drie settings voor de informatiedichtheid om de witruimtes te verkleinen - night mode + compact lijkt behoorlijk op de oude site qua look&feel
- filtering op de nieuwslisting (meuk en video als aparte blokken tonen ipv tussen de headlines)
- tracker fixeren op smallere viewports door site in die gevallen naar links of rechts te schuiven zodat aan de trackerloze kant geen ruimte vrijgehouden wordt, minimale benodigde breedte voor trackerweergave is dan ~1130 pixels (980 pixels site + 150 pixels tracker) ipv de huidige 1500+ - dit heeft wel weer impact op bepaalde advertentieposities dus dat vergt wat goochelwerk.

Deze dingen hopen we (maar dat hangt ook van andere zaken af, dus onder voorbehoud) nog deze week of uiterlijk volgende week te kunnen releasen.
Imho zitten we dan weer op het oude niveau :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:33
Klinkt goed. Nogmaals petje af voor het (extra) werk wat jullie verzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11-2021

witeken

nieuwsgierig

yannickie111 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:51:
Nee, T7 gaat nooit op het niveau van T.net 6 komen.

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
[...]

Zojuist even het topic geopend. [BUG] Keuze opties 'mijn fotoalbum' & 'mijn weblog' verdwene

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pino85
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-09 01:13

pino85

Im just a Bird in the Sky

witeken schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:01:
[...]

Als het goed is niet nee, het zal zelfs in de toekomst daar wel eens boven kunnen komen.( Think positive d:)b )
Men doet hun uiterste best om zaken nu aan te pakken en ik denk dat over paar weken/ maanden het gros van al onze klachten zijn opgelost en dat het dan enkel puur nog wat gewenning zal zijn, het zal inderdaad nooit het zelfde meer zijn maar dat wil niet zeggen dat het altijd *minder dan* zal blijven. :)

Negatief denken is vind ik persoonlijk niet langer verstandig als insteek, we zien nu toch hoeveel inzet de crew geeft en dat ze gehoor geven aan onze klachten, probeer dan wat positiever te zijn naar de toekomst van deze site toe en geef het wel een eerlijke kans om weer op niveau te komen van T6 en uiteindelijk ben ik zeker dat dit gaat lukken, time will tell. ;)

[ Voor 36% gewijzigd door pino85 op 23-10-2012 19:10 ]

Liefhebber van Tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
witeken schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:01:
[...]
Ik vind dat de devvers alweer een heel eind op weg zijn naar een goede site. Hoe het gebeurd kan zijn dat tweakers 7 in het begin zo slecht was, ik weet het niet.
Maar ik heb er alle vertrouwen in dat alles weer op hetzelfde niveau komt, en later zelfs erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:12
LOL, ik heb er echt overheen gelezen. 8)7 Wat mij tijdelijk helpt is een bookmark naar https://secure.tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT_Father
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08-05-2023
Ik vind het jammer dat we deze weg opgaan, ik heb zelfs voor het eerst tweakers uit mijn opstart scherm gehaald, het ziet er niet meer uit en ik zie niet meer in 1 oogopslag alle info.

Gaan we nu allemaal de Microsoft weg op met blokjes en weinig info? :+

vooruitgang is in mijn ogen soms achteruitgang ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
zeef schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:54:
[...]

LOL, ik heb er echt overheen gelezen. 8)7 Wat mij tijdelijk helpt is een bookmark naar https://secure.tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/.
Geen probleem. Kan het nog wel vinden hoor, maar dacht meld het even. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 16:08:
[...]

Nou nou nou, we gaan hierna nog veel meer fixen, uitbouwen en verbeteren. Je moet wel kiezen, wat gaan we nu doen en wat komt later. Dat veel van jouw grieven later komen wil niet zeggen dat ze niet aan bod komen. ;)
Niet als het de uitdrukkelijke wens van de developers is (of weet ik veel wie daarboven zit), om het zo te doen. Het moest vooral verTwitterd simpeler worden.

Kijk eens naar de datum/tijd van de laatste reacties:

GoT - Windows Clients - Topics (gewoon die URL pasten lukt ook niet meer)

8)7

Is dit niet voorzien, of is dit juist expres de bedoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:04:
Kijk eens naar de datum/tijd van de laatste reacties:

GoT - Windows Clients - Topics (gewoon die URL pasten lukt ook niet meer)
8)7
Is dit niet voorzien, of is dit juist expres de bedoeling?
Ik verwacht dat dat expres gedaan is. Maar vreemd vind ik het wel. Dit ziet er toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yannickie111 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:07:
[...]

Ik verwacht dat dat expres gedaan is. Maar vreemd vind ik het wel. Dit ziet er toch niet uit?
Dat bedoel ik. Hoe krijg je degene die daar de scepter zwaait het aan zijn verstand dat-ie écht aan het doordraaien is. (ik heb gelezen hoe het eraan toeging bij de betatesters).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat bij mij nog niet echt duidelijk is uit de .plan ,is dat de huidige site en mockup van Femme gebaseerd zijn op tablet gebruik. Erg weinig informatie op het scherm tov v6. Maar gaan we weer wat meer naar een desktop layout dus met meer informatie blokken ala v6 of blijft de fp zo karig met alleen de paar plaatjes het nieuws en de jobs?

Waarschijnlijk zal een van de twee moeten wijken voor de ander of je moet 2 versies maken wat me niet optioneel lijkt ziende de uitspraken over bv een skin v6.

Het is me gewoon nog niet echt duidelijk wordt tweakers.net een pc of tablet site ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:10:
[...]

Dat bedoel ik. Hoe krijg je degene die daar de scepter zwaait het aan zijn verstand dat-ie écht aan het doordraaien is. (ik heb gelezen hoe het eraan toeging bij de betatesters).
Volgens mij is dat gewoon een bug.

Overigens neem ik aanstoot aan je bewoording. Ik verzoek je vriendelijk doch dringend om dat anders te formuleren. Je mag het gerust niet eens zijn met wat we doen maar dergelijke kwalificaties doen afbreuk aan je boodschap en zijn onnodig kwetsend. :/

[ Voor 27% gewijzigd door zeef op 23-10-2012 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
zeef schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:24:
[...]
Nee hoor.... :(
Misha schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 19:49:
Nee, die hebben we even tijdelijk neergezet onder het activiteitentabje in je profiel. Dat was eigenlijk al de bedoeling voor release. Foto-album kun je bereiken via het reguliere tabje

Uiteindelijk wil ik een goede oplossing hebben voor ook productreviewbeheer, bookmarks en meer

Het is iig wel duidelijk dat het erg gewaardeerde links alsnog waren. Zal morgen ff kijken voor een fix
Misha in "[BUG] Keuze opties 'mijn fotoalbum' & 'mijn weblog' verdwene"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Nee, die rare datumnotering van Windows Clients/360. Net een ticket voor aangemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
zeef schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:31:
[...]

Nee, die rare datumnotering van Windows Clients/360. Net een ticket voor aangemaakt.
Dat is niet alleen bij windows clients, dat is overal....
Videokaarten & Beeldschermen/360

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Zal morgen ff kijken voor een fix
Misha schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:04:
Ik wil zelf nog productreviewbeheer :+ anyhow, morgen is het het eerste punt op mijn agenda
Wat wil je nou nog meer? :*)

[ Voor 28% gewijzigd door zeef op 23-10-2012 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yannickie111 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:32:
[...]

Dat is niet alleen bij windows clients, dat is overal....
Videokaarten & Beeldschermen/360
Browse maar eens in het rond, je komt de meest gekke onvolkomenheden inderdaad overal tegen. Als je zelfs maar een uurtje door de site struint, kom je al zoveel (kleine en minder kleine) fouten tegen.

Er waren 150 beta testers 2 jaar mee bezig. De meeste zullen meer verstand van dit soort zaken hebben dan ik. Ik heb nog geen uur nodig gehad. Ik kan me onmogelijk voorstellen dat zij dat allemaal over het hoofd gezien hebben, 2 jaar lang. Het is soms onvermijdelijk, alleen de dubbele versienummers bij de Meuktracker al (inmiddels verbeterd, maar zonder tijdsaanduiding - waarom?), kunnen niet onopgemerkt gebleven zijn. Hier moet meer aan de hand geweest zijn en het zal me niet verbazen als het een slagveld geweest is.

dubbel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:19:
Wat bij mij nog niet echt duidelijk is uit de .plan ,is dat de huidige site en mockup van Femme gebaseerd zijn op tablet gebruik. Erg weinig informatie op het scherm tov v6. Maar gaan we weer wat meer naar een desktop layout dus met meer informatie blokken ala v6 of blijft de fp zo karig met alleen de paar plaatjes het nieuws en de jobs?

Waarschijnlijk zal een van de twee moeten wijken voor de ander of je moet 2 versies maken wat me niet optioneel lijkt ziende de uitspraken over bv een skin v6.

Het is me gewoon nog niet echt duidelijk wordt tweakers.net een pc of tablet site ?
Allebei. Voor tablets (en ook smartphones) zullen we naar een echt responsive design gaan. De basislayout van de site zal dus vooral voor desktopgebruik bedoeld zijn. Dat gezegd hebbend is de verzameling van allemaal verschillend gevormde blokken en lijstjes van v6 - ontstaan door vier jaar veranderende behoeften die in dezelfde layout gefrommeld moesten worden - nu niet direct iets waar we naar terugverlangen. Tegelijk hebben we ook al uitgebreid toegegeven dat we bij 7 nogal ver zijn doorgeschoten in de opruimwoede, dus er komen zeker mogelijkheden om de hoeveelheid informatie op de FP te vergroten; niet alleen door minder witruimte, maar ook door bijvoorbeeld meuk en video's weer apart weer te geven. Custom frontpageindeling waarbij je zelf kunt aangeven hoeveel je van welk type content wil zien is ook zeker iets dat terug zal komen maar dat duurt waarschijnlijk iets langer.

Wat betreft die datumnotatie bij hele oude topics, dat is by design - er is niet veel ruimte beschikbaar om de volledige datum en tijd weer te geven en daarom kiezen we bij topics ouder dan een X-periode enkel voor het weergeven van de maand en het jaar van de laatste post. Enkel een datum zegt niks over het jaar, een tijd nog minder. Of dat de beste oplossing is, is een ander soort discussie.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel op 23-10-2012 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zeef schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 20:24:
[...]

Overigens neem ik aanstoot aan je bewoording. Ik verzoek je vriendelijk doch dringend om dat anders te formuleren. Je mag het gerust niet eens zijn met wat we doen maar dergelijke kwalificaties doen afbreuk aan je boodschap en zijn onnodig kwetsend. :/
Ik zal kijken tot hoever ik mij kan inhouden.

Het is overigens absoluut niet tegen jou bedoeld, ik vind dat jij top werk verricht.

// en ook niet tegen je collega's hier, die verrichten ook prima werk, aan hun zal het ook niet liggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2012 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:02:
[...]

Wat betreft die datumnotatie bij hele oude topics, dat is by design - er is niet veel ruimte beschikbaar om de volledige datum en tijd weer te geven en daarom kiezen we bij topics ouder dan een X-periode enkel voor het weergeven van de maand en het jaar van de laatste post. Enkel een datum zegt niks over het jaar, een tijd nog minder. Of dat de beste oplossing is, is een ander soort discussie.
Je schrijft nu 'hele oude topics''. Maar als het straks 1-1-2013 is, weet je zeker dat niet alle topics van 2012 al de datum gaan missen, en alleen nog maar de maand zal tonen? Want die zijn dan nog niet oud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Allebei. Voor tablets (en ook smartphones) zullen we naar een echt responsive design gaan. De basislayout van de site zal dus vooral voor desktopgebruik bedoeld zijn. Dat gezegd hebbend is de verzameling van allemaal verschillend gevormde blokken en lijstjes van v6 - ontstaan door vier jaar veranderende behoeften die in dezelfde layout gefrommeld moesten worden - nu niet direct iets waar we naar terugverlangen. Tegelijk hebben we ook al uitgebreid toegegeven dat we bij 7 nogal ver zijn doorgeschoten in de opruimwoede, dus er komen zeker mogelijkheden om de hoeveelheid informatie op de FP te vergroten; niet alleen door minder witruimte, maar ook door bijvoorbeeld meuk en video's weer apart weer te geven. Custom frontpageindeling waarbij je zelf kunt aangeven hoeveel je van welk type content wil zien is ook zeker iets dat terug zal komen maar dat duurt waarschijnlijk iets langer.

Ok duidelijk.

Het was ook zeker geen zeur post hoor het was me gewoon nog niet echt duidelijk.
Ik nijg zelf nog steeds naar v6 zelfs incl de aangegeven aanpassingen, maar ik zie dit puur als mijn eigen mening en ben allang blij dat tweakers een bijna 180graden gedraaid is na de eerste update.

Ik kijk uit naar de site over een paar maanden >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirk
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

Dirk

Coördinator frontpagemoderatie
Hoezo is er te weinig ruimte voor een volledig uitgeschreven datum? De header van de kolom ('laatste reactie') is al breder dan een volledig uitgeschreven datum... Zeker in een overzicht als van Mededelingenforum vind ik het erg lelijk. De tijd hoeft er van mij niet bij, maar toch wel graag een volledige datum.

All statements are true in some sense, false in some sense, meaningless in some sense, true and false in some sense, true and meaningless in some sense, false and meaningless in some sense, and true and false and meaningless in some sense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eigenlijk komt het op slechts twee vragen neer: Wat was er mis aan de oude datumnotatie, en wat is er dan beter aan de nieuwe datumnotatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:07:
[...]

Ik zal kijken tot hoever ik mij kan inhouden.

Het is overigens absoluut niet tegen jou bedoeld, ik vind dat jij top werk verricht.

// en ook niet tegen je collega's hier, die verrichten ook prima werk, aan hun zal het ook niet liggen.
Sorry, hier moest ik om lachen. Tegen wie bedoel je het dan eigenlijk wel ?
Alle collega's lopen hier rond en tegen hem bedoel je het ook niet. Haha.

Just smile and wave boy's, smile and wave.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:33:
Eigenlijk komt het op slechts twee vragen neer: Wat was er mis aan de oude datumnotatie, en wat is er dan beter aan de nieuwe datumnotatie?
Die 'moderne' datumnotatie vind ik ook niks. Ook op sites als Facebook hover ik altijd even met de muis boven '2 uur geleden' om te kijken wat de echte tijd was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Perkouw schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:39:
[...]

Sorry, hier moest ik om lachen. Tegen wie bedoel je het dan eigenlijk wel ?
Alle collega's lopen hier rond en tegen hem bedoel je het ook niet. Haha.

Just smile and wave boy's, smile and wave.
Tegen wie bedoel ik wát dan wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw

Perkouw

Moderator General Chat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:42:
[...]

Die 'moderne' datumnotatie vind ik ook niks. Ook op sites als Facebook hover ik altijd even met de muis boven '2 uur geleden' om te kijken wat de echte tijd was.
Klopt, doe ik ook als ik daar eens moet zijn. Maar sites als Facebook en Twitter laten me verder koud. Tweakers daarentegen niet, zoals blijkt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superkooi
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-03-2024
Voorlopig kom ik alleen dagelijks even terug om te kijken of de "oude" layout weer terug is. Zo niet dan nog even wegblijven. Mijn meest favoriete website in 1 klap voor mij onbruikbaar Zucht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
[...]

Ik kon een lachje niet onderdrukken. Het grootste deel van de site is wit en kaalgeslagen, maar toch is er ruimtegebrek voor 5? karakters? _O-

Eigenlijk was de bedoeling een soort Mondriaan zonder tekst? :+

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou daar staat toch wie ik bedoel?

(het moge duidelijk zijn dat ik vermoed dat iemand die nieuwe datumaanduiding er doorheen gedrukt heeft, zonder acht te slaan of het wel wérkelijk een verbetering is, en wellicht waarschuwingen in de wind slaand. Ik denk niet dat ik de enige ben die dit een achteruitgang vindt. Is niet erg, als het tenminste maar een reden heeft, en niet moedewillig gebeurt, alleen maar om het veranderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Het wordt elke dag erger met T7. Elke dag doen mijn ogen meer pijn en vandaag kan ik opeens niet meer modden -__- :(.

M'n ogen doe nu zoveel pijn dat ik daarnet mijn zonnenbril heb moeten bovenhalen. Het is echt zielig dat Tweakers hun (trouwe) gebruikers zo pesten :N. En dat omdat de site gebruiksvriendelijker moest worden voor iPads door een iFanboy, en natuurlijk de gewone consument die de pricewatch wilt gebruiken.

[ Voor 22% gewijzigd door witeken op 23-10-2012 22:05 ]

“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ben benieuwd hoe snel ze dit drama op weten te lossen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Laatst online: 00:29

franssie

Save the albatross

Senor Sjon schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:51:

_/-\o_

* franssie groot mondriaan fan, maar hier even liever niet :+

edit:// net even grease monkey uitgezet en bijna instant hoofdpijn. Einde van de week weer eens proberen.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 23-10-2012 22:08 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
witeken schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:03:
Het wordt elke dag erger met T7. Elke dag doen mijn ogen meer pijn en vandaag kan ik opeens niet meer modden -__- :(.

M'n ogen doe nu zoveel pijn dat ik daarnet mijn zonnenbril heb moeten bovenhalen. Het is echt zielig dat Tweakers hun (trouwe) gebruikers zo pesten :N. En dat omdat de site gebruiksvriendelijker moest worden voor iPads door een iFanboy, en natuurlijk de gewone consument die de pricewatch wilt gebruiken.
[...]

Heb het vandaag ook mogen zien, over niet al te lange tijd wordt het weer donker in Tweakend Nederland & België. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
franssie schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:05:
[...]

_/-\o_

* franssie groot mondriaan fan, maar hier even liever niet :+
who is afraid of red white and blue . :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

zeef schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:07:
[...]

hmm, misschien wel eens tijd om aan mijn CSS skills te werken (die zijn zero/null) ... wel leuk eigenlijk!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LMD
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

LMD

Complex Minded

[...]

Afraid of the yellow!

Nothing more to say...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.One
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15:12
superkooi schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:48:
Voorlopig kom ik alleen dagelijks even terug om te kijken of de "oude" layout weer terug is. Zo niet dan nog even wegblijven. Mijn meest favoriete website in 1 klap voor mij onbruikbaar Zucht
Doe ik ook. Ik krijg hoofdpijn van al het wit op deze vernieuwde layout. Ik heb nu wel gevoelige ogen, maar dit is gewoon belachelijk. Vroeger kon ik hier makkelijk enkele uren doorbrengen, nu heb ik er na een half uur genoeg van. (en ja, helderheid staat op 0 )
Ook, op mijn 19 inch scherm, kan ik niet veel meer informatie lezen -zonder te scrollen- dan op mijn 7 inch tablet!

Ik hoop dat ze dit snel oplossen want zoals het nu is deze site zo goed als onbruikbaar voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Senor Sjon schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 21:51:
[...]

Ik kon een lachje niet onderdrukken. Het grootste deel van de site is wit en kaalgeslagen, maar toch is er ruimtegebrek voor 5? karakters? _O-

Er is in die kolom op dit moment geen plek voor een jaartal, datum en tijd. We zouden op zich voor oudere topics kunnen volstaan met jaartal en datum. Dit zullen we dus aanpakken, maar je zult waarschijnlijk begrijpen dat het op het moment niet één van de meest urgente zaken is. Voor nieuwsberichten gaan we zeer waarschijnlijk terug naar absolute tijdsaanduiding (dus gewoon de tijd van post) met eventueel optioneel de relatieve tijd.
witeken schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:03:
Aan de layout is niets nóg witter geworden dus hoe het kan dat je het elke dag erger wordt? :) Het modprobleem is bekend ([BUG] Moderen FP)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Daniel, ik snap het en de move om nu snel de klagende hard-core gebruikers hun zin te geven is verstandig, MAAR zitten jullie nu niet met het probleem dat van een twee jaar durend project de lay-out de-facto sneuvelt. Met een custom lay-out die volledig instelbaar is ben je dus elke grip op de user experience kwijt.

Jullie winnen: behoud van een tablet vriendelijke basis lay-out en een first / default experience die nog enigszins in de buurt blijft van jullie twee jaar durend proces, maar je verliest alle controle. Niet dat ik dat erg vind, maar ik kan me vanuit een managment perspectief voorstellen dat je toch wil weten / controleren hoe je site gepresenteerd wordt. Ook adverteerdes zullen toch blij zijn als ze de context kennen waarin hun ads getoond worden.

Tweakers 6 met genoeg karma punten bood natuurlijk altijd al custom css aan, dus als jullie verwachting is dat de 2000 hard-core gebruikers de site naar hun hand zetten en de rest op de default blijft hangen is er vanuit management overwegingen niets aan de hand. Edoch, dan kan je je afvragen of die default lay-out wel aansluit bij je doelgroep van nieuwe Tweakers. Je krijgt immers geen feedback meer van je bestaande gebruiikers op de default.

Beetje langdradige vraag zie ik, maar geen zin het opnieuw te formuleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Heb het vandaag ook mogen zien, over niet al te lange tijd wordt het weer donker in Tweakend Nederland & België. ;)
Sure, en daarna gaan ze derest van de features de weggehaald zijn in T7 (afgaande van de quote uit je post) weer terugzetten en uiteindelijk krijgen we een (hopelijk!) slechte kopie van T.net (want T6 krijgen we niet terug :( :( :( ).

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
Mee eens met hierboven ^^
Ik heb nu bijvoorbeeld een custom achtergrond. (Leuk zee/strand/zonsondergang).
Da's beter dan het wit. Alleen hierdoor zal ik (denk ik?) geen advertenties op deze achtergrond meer zien. Dit was af en toe bij T6 wel zo.
Het is niet mijn doel om advertenties te omzeilen, maar ach, de community doet er zoveel moeite voor, dan mag dat best een leuk voordeel zijn toch :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daniel schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:18:
[...]

Er is in die kolom op dit moment geen plek voor een jaartal, datum en tijd. We zouden op zich voor oudere topics kunnen volstaan met jaartal en datum. Dit zullen we dus aanpakken, maar je zult waarschijnlijk begrijpen dat het op het moment niet één van de meest urgente zaken is. Voor nieuwsberichten gaan we zeer waarschijnlijk terug naar absolute tijdsaanduiding (dus gewoon de tijd van post) met eventueel optioneel de relatieve tijd.
Ik begrijp dat het niet urgent is, maar ik ben al heel blij dat het in ieder geval aangepakt gaat worden. Blijft natuurlijk de vraag, waarom het in eerste instantie veranderd moest worden, maar goed, als het dan toch in orde komt, maakt dat ook niet meer uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Aan de layout is niets nóg witter geworden dus hoe het kan dat je het elke dag erger wordt? :) Het modprobleem is bekend ([BUG] Moderen FP)
Als het warm is en jij gaat zonnen, ga je toch ook niet na 2 minuten al verbranden (uitzonderingen doorgelaten)? Je :) smiley bevalt me totaal niet. Het boeit je blijkbaar niet dat je gebruikers hoofdpijn / oogpijn moeten leiden om de site te bezoeken?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
witeken schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:31:
[...]
Als het warm is en jij gaat zonnen, ga je toch ook niet na 2 minuten al verbranden?
Tweakers, en crew in het bijzonder, komen toch niet buiten. En al helemaal niet om te zonnen :z oOo wordt --> :)F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

yannickie111 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:33:
[...]

Tweakers, en crew in het bijzonder, komen toch niet buiten. En al helemaal niet om te zonnen :z oOo wordt --> :)F
Boeie. Ik kon ff geen beter voorbeeld vinden. Teveel pijn. Je weet wat ik bedoel. Zelf mijn zonnenbril werkt amper :-(.

@devs: kijk en leer http://www.dpreview.com/

[ Voor 6% gewijzigd door witeken op 23-10-2012 22:35 ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-06-2022

Cheetah

Try to live without WWW ;)

yannickie111 schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 18:51:
Nouuuuu, daarvoor moeten toch echt eerst ook wel een aantal drastische usability problemen in o.a. V&A en PW aan bod komen... en moet wat mij betreft het topnavigatie menu ook flink aangepakt worden ;)

Voorbeeld:
Als ik nu naar V&A Advertentiebeheer wil, dan moet ik boven klikken op V&A, dan helemaal naar onderaan de pagina scrollen, en vervolgens met mijn muis mijn hele scherm over om rechtsonder te klikken op een obscuur linkje "Advertentiebeheer".

Dat was onder 6 direct vanuit het topmenu: [Pricewatch]->[V&A]->[Advertentiebeheer], direct onder elkaar in die volgorde.

Dat V&A nu apart staat van PW is een goede design keus. Daarintegen is dat er geen submenu meer is voor zowel V&A als PW om de meestgebruikte functionaliteit te benaderen m.i. juist een erg slechte designkeus.
Niet alleen voor de bestaande gebruikers, maar ook voor de noobs trouwens: Een newbie die niet wist dat er bij V&A ook zoiets als 'Advertentiebeheer' bestaat, en er dus ook niet naar op zoek gaat, vindt die functionaliteit waarschijnlijk nooit, of slechts een keer bij toeval.

Dit is naar mijn mening 1 van de grootste ergernissen. Waar je vroeger vanuit het topmenu zo ongeveer de hele site door kwam via [Menuoptie]->[Subselectie] moet je nu op de hoofd- en subpagina's zelf gaan zoeken naar de links voor de functionaliteit die onder 6 gewoon direct vanuit het menu benaderbaar was.

In de drive om de site "simpel" te maken is hij zo feitelijk juist een pak complexer en onuitnodigender geworden.
Ik hoop echt dat dit snel gefixed wordt.

[ Voor 8% gewijzigd door Cheetah op 23-10-2012 22:58 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 10:31
[...]

Geldt dit ook voor de oudere reviews? Daar is ook een bugreport van als het goed is. Op een site vind ik afgekorte jaartallen er altijd een beetje knullig uitzien. Het zijn geen notities die je maakt.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
[...]

Als het warm is en jij gaat zonnen, ga je toch ook niet na 2 minuten al verbranden (uitzonderingen doorgelaten)? Je :) smiley bevalt me totaal niet. Het boeit je blijkbaar niet dat je gebruikers hoofdpijn / oogpijn moeten leiden om de site te bezoeken?
Tsja je kunt ook op alle slakken zout gaan leggen. Ik ben de eerste om toe te geven dat we in de Tweakers 7 release flinke inschattingsfouten hebben gemaakt ten aanzien van layout en functionaliteit en dat we die zo snel mogelijk willen herstellen, dat heb ik afgelopen vrijdag al in een publiekelijke mea culpa op de FP gezegd en vervolgens nog in een groot aantal andere reacties. Dat jij op basis van 1 hele smiley blijkbaar al meteen conclusies wilt trekken over het tegendeel kan ik niet helpen.
De klachten worden zeer serieus genomen anders gingen we niet het hele ontwerp omgooien. Het is echter niet binnen 1 dag gefixed omdat we direct voor een structurele oplossing willen zorgen - zie mijn eerdere post van vandaag in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

Doe s ff lief... of anders tenminste normaal.
Concreet klagen over missende functionaliteit (en dan bij voorkeur ff nieuwe dingen, en niet zaken die al 450x platgetrapt zijn en zelfs al op de rol voor "fixing" staan zoals dat wit) is 1 ding, Daniel gaan lopen aanvallen over een smiley is echter heel wat anders, en gaat me echt 3 bruggen te ver ondanks ook ik ongelukkig ben met T7. Ik denk daarnaast dat Daniel al meer dan voldoende duidelijk heeft gemaakt dat het 'm wel degelijk boeit, en niet zo'n klein beetje. Anders zat hij hier trouwens ook niet hoogstpersoonlijk 's avonds in zijn privetijd te reageren.

[ Voor 3% gewijzigd door Cheetah op 23-10-2012 22:59 ]

ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Help!!!!
  • Niet online

Help!!!!

Mr Majestic

[...]

Tegelijk hebben we ook al uitgebreid toegegeven dat we bij 7 nogal ver zijn doorgeschoten in de opruimwoede, dus er komen zeker mogelijkheden om de hoeveelheid informatie op de FP te vergroten; niet alleen door minder witruimte, maar ook door bijvoorbeeld meuk en video's weer apart weer te geven. Custom frontpageindeling waarbij je zelf kunt aangeven hoeveel je van welk type content wil zien is ook zeker iets dat terug zal komen maar dat duurt waarschijnlijk iets langer.
Fijn! :)

PC Specs
Asus ROG Strix B650E-E | AMD 7700X | G-Skill 32GB DDR5 6000C30 M-die | 4090 FE | LG 38GN950-B 3840*1600p 160Hz | Corsair RM1000x Shift | WD Black SN850X 1TB M.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Cheetah schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 22:51:
Doe s ff lief...
Concreet klagen over missende functionaliteit (en dan bij voorkeur ff nieuwe dingen, en niet zaken die al 450x platgetrapt zijn en zelfs al op de rol voor "fixing" staan zoals dat wit) is 1 ding, Daniel gaan lopen aanvallen over een smiley is echter heel wat anders, en gaat me echt 3 bruggen te ver ondanks ook ik ongelukkig ben met T7. Ik denk daarnaast dat Daniel al meer dan voldoende duidelijk heeft gemaakt dat het 'm wel degelijk boeit, en niet zo'n klein beetje. Anders zat hij hier trouwens ook niet 's avonds in zijn privetijd te reageren.
Ik heb al veel dingen gezegd die niet goed zijn, maar dit topic is wel 3k posts lang he ;). Moet ik een korte opsomming maken?

-Te wit
-Te veel kliks nodig om ergens op de site te komen
-Opnieuw moeten leren waar alles staat, hoe er te komen
-Dwaze kleine dingen als bekijk en verstuur bericht die omgewissels zijn, pricewatch filters van rechts naar links, tracker komt nu eerst rechts etc.
-Veel minder kleuren, overal op de site
-In een categorie in de PW komen is nu voor onduidelijke reden 3 keer moeilijker gemaakt, waarschijnlijk zodat er prentjes kunnen komen om [zie volgend puntje]
-De site gebruiksvriendelijker maken voor gewone consumenten die niet weten wat een behuizing of dslr is
-Zoals je bij Windowd 8 kunt zien gaat ondersteuning voor touchscreen en gewone muis+toetsenbord niet zo goed samen in 1 lay-out, laat staan met het vorige puntje er ook nog bij
-Het hoofdmenu bevat geen onderverdelingen meer, of je moet er eerst op klikken, zodat het dus zoals eerder gezegd langer duurd om ergens te komen (bv. myreact)
-Veel te veel plaats tussen alles (lage informatiedichtheid)
-Alles (nieuws, reviews, meuk, vids etc) in 1 on-overizchtelijke, on-kleurrijke lijst gestoken.
-Hoe in godsnaam kan je zaken (snel) in zaken als het meukoverzicht, vids en .plans komen?
-Waarom werd de site vernieuwd zonder dat iemand er iets slecht aan vond, niet 2 jaar geleden, vorige maand niet?
-Het reactiegedeelte onder nieuwsartikels lijkt wel voor kleuters gemaakt (bv die grote vierkantjes om te modden)
-Het probleem met de tracker (hoewel ik die zelf niet echt gebruik)
-V/A schijnt ook slechter te zijn
-Geen nette uitlijning links en rechts meer (vond dit altijd prettig om te lezen...)
-Scroll, scrollwieltje, scroll
-Natuurlijk de gebruikelijke tsunami aan bugs (zoals niet kunnen modden -,-) die bij grote updates meekomen
-2 jaar tijd slecht gespeendeerd

-Moet ik nog doorgaan?!

[ Voor 0% gewijzigd door witeken op 23-10-2012 23:13 . Reden: haha, de korte opsomming bleek uiteindelijk niet zo kort te zijn :p nja niet grappig eigenlijk... ]

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• APClll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:38

APClll

FP ProMod

[DPC] Team Grazzie

witeken schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:13:
[...]

Ik heb al veel dingen gezegd die niet goed zijn, maar dit topic is wel 3k posts lang he ;). Moet ik een korte opsomming maken?
(...)
Ik ben zo vrij om er één puntje uit te halen.
-Waarom werd de site vernieuwd zonder dat iemand er iets slecht aan vond, niet 2 jaar geleden, vorige maand niet?
Er is (vorig?) jaar een onderzoek onder gebruikers geweest. Ik kan me goed voorstellen dat daar best wel wat uitgekomen is, zaken die nu in T7 zijn aangepakt.

Zo'n beetje iedereen was 't er bijvoorbeeld over eens dat de forum-search brak/ongebruiksvriendelijk was.
(Specifiek daarvan was vooraf al bekend dat dat nog niet in T7 zou zitten, maar kort na T7 online zou komen)

Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Laatst online: 13:31
locke960 schreef op maandag 22 oktober 2012 @ 17:54:

Het positieve nieuws is in ieder geval dat deze verandering er voor heeft gezorgd dat ik greasemonkey ben gaan uitproberen. Dat werkt lekker, de site is redelijk bruikbaar, op het gebrek aan een portal functie na, en ik hoef me ook niet meer met factor 50 in te smeren voor ik naar Tweakers.et ga :P
Mocht iemand nog greasemonkey uit willen proberen, het resultaat van mijn ontdekkingsreis in de wereld van javascript, DOM, json, html, etc staat hier.
http://userscripts.org/scripts/show/150835

Zeef, beschouw dit maar als de alfa versie van mijn wensenlijstje :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

APClll schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:30:
Er is (vorig?) jaar een onderzoek onder gebruikers geweest. Ik kan me goed voorstellen dat daar best wel wat uitgekomen is, zaken die nu in T7 zijn aangepakt.
Ik kan me niet voorstellen dat uit enig onderzoek bij Tweakers' gebruikers is komen rollen dat ze dit wilden ;)
Zelfs niet als je heel ruim interpreteert... ;)
Zo'n beetje iedereen was 't er bijvoorbeeld over eens dat de forum-search brak/ongebruiksvriendelijk was.
(Specifiek daarvan was vooraf al bekend dat dat nog niet in T7 zou zitten, maar kort na T7 online zou komen)
Als iets het niet goed doet (zoals die search) dan fix je in mijn logica dat, en dus niet alles eromheen en vervolgens dat niet. Als je een probleem hebt met de bougies van je auto ga je toch ook niet je hele auto uit elkaar trekken, je complete chassis vervangen en dan vervolgens je kapotte bougies daarin overtillen, zodat je daarna niet alleen zit met (nog steeds) kapotte bougies maar nu ook nog met een defecte snelheidsmeter, problemen met je koppeling en schakelbak etc?
Bougies stuk? -> Fix bougies! Maargoed da's mijn logica... ;)

[ Voor 31% gewijzigd door Cheetah op 23-10-2012 23:49 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

Ik ben nog weinig dingen tegengekomen die "in T7 zijn aangepakt". Met de basis waarop T7 stond was niks mis mee. Daarover heb ik niemand horen klagen. Ja, er waren misschien kleine dingen zoals de search functie. Maar daarom verniel je je eigen site toch niet? Dan denk je toch niet na als je zomaar je site compleet veranderd :X?

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
denk dat je punt wel duidelijk is, witeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cheetah schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:39:
[...]
Ik kan me niet voorstellen dat uit enig onderzoek bij Tweakers' gebruikers is komen rollen dat ze dit wilden ;)
Zelfs niet als je heel ruim interpreteert... ;)

[...]

Als iets het niet goed doet (zoals die search) dan fix je in mijn logica dat, en dus niet alles eromheen en vervolgens dat niet. Als je een probleem hebt met de bougies van je auto ga je toch ook niet je hele chassis vervangen en daarna je kapotte bougies daarin overtillen? 8)7
Het lijk er op voor mij dat ze de data van het onderzoek anders hebben geïnterpreteerd dan de gebruikers hebben bedoeld.

als voorbeeld:
Ze hebben gevraagd of men wist waarvoor de kleuren stonden in het forum en FP.
Meeste users wisten dit niet dus ging tweakers ervan uit dat men dit niet gebruikte en hebben deze weggehaald, nu blijkt dat men deze wel gebruikte alleen op een andere manier.

als je dit doortrekt naar de andere vragen van het onderzoek kom je op dit resultaat uit.

Daarnaast snap ik ook wel dat als je een website gaat ontwerpen je niet uit gaat van de oude site want je wilt iets nieuws bouwen.

Ik denk daarom dat het ook zo slecht gevallen is, de meeste users hadden denk ik geen problemen met de layout van de oude site, alleen maar wat problemen met de werking van de oude site. Toen we in eens een totaal nieuwe site kregen voorgeschoteld zonder dat deze (beter) getest was met een grotere groep beter geluisterd was naar de meldingen toen is de bom los gebarsten.

Maar nu is dit station gepasseerd en gaan we verder omdat tweakers heeft aangegeven niet meer terug te willen naar v6

als ik aan het roer had gestaan had ik ook juist als eerste de forum search en het modsysteem opgepakt omdat hierover de meeste klachten waren in v6.

Maar ja ik zit niet aan het roer dus is het makkelijk praten vanuit de zijlijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 23-10-2012 23:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-09 18:54
Waar ik met mijn verstand niet bij kan:

- Kennelijk heeft iemand besloten dat T7 NU! live moest.

- Maar de update pakt verschrikkelijk nadelig uit en komt op een 2 dagen lange storm van kritiek te staan.

- Waarom besluit die iemand dan na 2 dagen niet om een rollback te doen?

Dan kun je een maandje op je gemak de gehele lijst aan bugs wegwerken en daarna opnieuw live gaan. Dit keer met een site waarin heel veel kritiek is megenomen in het "definitieve" ontwerp.

Dat zou het voor iedereen een heel stuk aangenamer maken.

Ik zie grote overeenkomsten met de invoering van SAP bij het bedrijf waar ik werk. We gingen bijna over de kop omdat zowel de offerte-, betalings- als facturatiesystemen voor geen meter funktioneerden. En toch stug vol blijven houden.
Resultaat: Na 2 jaar(!) werkt nog steeds niet alles zoals het hoort, regelmatig updates in een omgeving die al live is en vervolgens nieuwe bugs met zich mee brengt en helemaal niemand die er echt positief over is.

Echt onbegrijpelijk 8)7

Zou iemand mij alsjeblieft eens kunnen uitleggen wat de gedachtegang achter deze (kennelijk vaker voorkomende) manier van werken is?

[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 24-10-2012 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

jbhc schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:58:
<>
- Waarom besluit die iemand dan na 2 dagen niet om een rollback te doen?
<>
omdat er niet in een roll-back scenario is geinvesteerd of over nagedacht. Ik werk in finance, risk. Zelfs daar moet ik met deuren slaan om zo'n scenario voor elkaar te krijgen - "want is toch niet nodig" (afgelopen 10 jaar wel 2 maal moeten doen, zijn niet de leukste weekeinden).
IT-ers willen er niet aan denken, falen. Dus hier zitten we dan. Als het gekund had hadden ze denk ik wel een roll-back gedaan schat ik zo in. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

franssie schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:03:
[...]

omdat er niet in een roll-back scenario is geinvesteerd of over nagedacht. Ik werk in finance, risk. Zelfs daar moet ik met deuren slaan om zo'n scenario voor elkaar te krijgen - "want is toch niet nodig" (afgelopen 10 jaar wel 2 maal moeten doen, zijn niet de leukste weekeinden).
IT-ers willen er niet aan denken, falen. Dus hier zitten we dan. Als het gekund had hadden ze denk ik wel een roll-back gedaan schat ik zo in. O-)
Boute uitspraken voor iemand die eigenlijk geen inzicht in de keuken heeft ;)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
franssie schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:03:
[...]

Ik weiger te geloven dat (in mijn ogen) de beste website van nederland (tweakers nb. (het grote backuptopic anyone)) geen backups heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Een roll-back is volgens mij enorm complex. Waarschijnlijk heeft de nieuwe site een afwijkende databasestructuur e.d. en dus moeten ze na 2 dagen een backup van 2 dagen oud terugzetten, waardoor veel data kwijt raakt. Reacties van gebruikers zijn niet zo erg, maar denk ook aan advertenties, pricewatch-toevoegingen waarvoor betaald is e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het zal simpel zijn omdat ze het niet willen.
De reden waarom kunnen meerdere zijn maar deze zijn niet voor ons om over te oordelen.
Wij betalen niet voor de site, ben ik van mening

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2012 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:08:
Het zal simpel zijn omdat ze het niet willen.
De reden kunnen meerdere zijn maar deze zijn niet voor ons om over te oordelen, wij betalen niet voor de site. Ben ik van mening
Wij (de gebruikers) betalen indirect met zn allen aan deze site door naar de reclame te kijken :)
Geen gebruikers, geen reclameinkomsten.

Ik vraag me echt serieus af wat de gedachtegang is om op deze manier door te gaan. Ik blijf goede hoop houden dat uiteindelijk alles goed komt (we zitten op tweakers en als er ergens it kennis aanwezig is, is het hier) maar waarom zo krampachtig vast houden aan het live houden van iets wat duidelijk nog niet is wat het zou moeten kunnen zijn?

[ Voor 28% gewijzigd door jbhc op 24-10-2012 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

BtM909 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:05:
[...]

Boute uitspraken voor iemand die eigenlijk geen inzicht in de keuken heeft ;)
yep dat klopt.
maar laat ik het zo zeggen, als tweakers.net mijn verantwoordelijkheid was had ik een roll back klaar op voorhand en nu ook uitgevoerd. Met alle respect voor de reparatie werkzaamheden en betrokkenen - het is een utter-and-total fail.
Maar dat is mijn mening.

utter: }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

max3D schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 17:43:
[...]

Ik schreef op de FP aan Femme over hetzelfde onderwerp:
femme, allereerst mijn opmerking dat Tweakers 6 een van de beste sites was onder mijn specifieke omstandigheden (full screen browser) staat niet in deze post, maar in de gelinkte. Die gaat over de hoeveelheid wit *buiten* de tekst om, niet het onderwerp van deze post. Tweakers 6 was daar goed in, omdat het een vrij strak kader had, waardoor de tekst niet ging zweven over het oneindig witte maanlandschap van Tweakers 7. Dat ging dus nadrukkelijk niet over de oude regelafstand.

Nu even over die typografie: er staan een hoop fabels op het net over het gebruik van interlinie en regellengtes, 90% is baarlijke nonsens of stamt uit de tijd dat webdesign op 800x600 schermen gericht was. Vooral, bijna al die teksten zijn gebaseerd op oude studies onder (dus) onervaren scherm lezers. Zoals iedereen zich zal herinneren printte men toen nog massaal emailtjes uit ´omdat je niet van een scherm kon lezen´. De tijden zijn veranderd, maar de broodjes aap over beeldscherm typografie zijn gebleven (en niets verdwijnt ooit van het net helaas).
Op die oude beeldschermen was het juist noodzaak om regels dicht op elkaar te zetten omdat je anders gewoon te weinig informatie binnen de viewport kreeg te zien. Bovendien was de pixeldichtheid lager. De opkomst van grotere monitoren heeft gezorgd voor een voorkeur voor grotere regelhoogtes. De oude designs waarin alles kneiterdicht op elkaar stond zijn totaal niet meer van deze tijd en doen nogal web 1.5 aan. We leven nu in een andere tijd waarin pixels niet meer schaars zijn.
Vanuit een design oogpunt is een korte regel goed: als je het mensen vraagt in een A/B test vinden ze dat namelijk prettig. Ga je echter kijken wat de effectieve leessnelheid is van diezelfde mensen dan blijkt dat ze veel sneller kunnen lezen met langere regels.
Dat geloof ik best want je bent immers minder tijd kwijt met springen naar de volgende regel. Zolang mensen de volgende regel maar probleemloos kunnen vinden is het prima.
Tweakers is een site met een hoge informatiedichtheid die gebruikt wordt om snel informatie op te nemen; niet een site om een maximum click-through te genereren, dus gebruik de ankeilers, spotlights en kopjes om mensen aan het lezen te krijgen, maar zodra ze dat artikel verder lezen dan de eerste alinea bedien je ze het beste met een lange regel.
Dat is wat we doen. Een regellengte van 620 (artikelen) tot 640 pixels (forum) is relatief lang en wel zo'n beetje het maximum waarmee je de lezer kunt opzadelen.
Bij die langere regels hoort inderdaad een kleinere regelhoogte. Kijk maar in print; je oog moet het begin punt terug kunnen vinden, dat is de meest cruciale factor in leessnelheid en moeheid.
Je staat blijkbaar nogal alleen in deze wijsheid. Het is ook moeilijk te verklaren. Hoe groter de regelafstand, hoe makkelijker het is om de regel waar je aan het lezen bent te onderscheiden van de volgende. Knal er 50 pixels tussen en er kan geen misverstand bestaan wat de volgende regel is (prettig lezen doet het dan natuurlijk niet meer). Voor de afstand die het oog moet afleggen maakt een regelhoogte van 1,5 of 1,2 niets uit, de regellengte is in ons geval meer dan dertig keer groter dan de regelhoogte. Of het nou 31 of 36 keer langer dan hoog is maakt in af te leggen afstand bijna niets uit.
Dat Arial een erg hoge x-hoogte heeft en dat dit allemaal aan elkaar gerelateerd is betoogde ik ook al. We verschillen alleen in de conclusie. Doe eens een A/B test met een 1.2 a 1.3 versus jouw gouden snede 1.6. Je zal zien dat het ook op hogere beeldscherm resoluties uitmunted werkt. (Madegg hieronder heeft een goed voorbeeld). Je doelgroep zit overigens vaak op een lage dpi met die grote schermen.
Ik vind de tekst in het reactieformulier (regelhoogte 1,25) al duidelijk minder prettig lezen dan 1,6 (en ik zit op een 27 inch waar je op forumpagina's veel tekst in de viewport hebt). Een tikkeltje minder is prima voor lage resoluties waar je ook minder regelhoogte nodig hebt. We gaan de gebruiker de keuze geven uit drie niveau's van dichtheid en op de hoogste dichtheid kunnen we het wat krapper maken, bijv. ~1,35 (16px regelhoogte bij 12px arial). Dat is nog minder dan de regelhoogte in de layout uit 2002.

Overigens had ik toevallig vanavond een meet met twee getalenteerde grafisch ontwerpsters (nog wel gespecialiseerd in het ontwerpen van boeken dus voornamelijk bezig met typografie). Op advies van jou heb ik de site even laten zien en ze vonden de regelhoogte gewoon prima.
Arial vind ik een bar font, omdat het op lage resoluties wel veel hinting bevat, maar het is a) karakterloos b) het pixeleert sterk met jullie fontsize op de kennelijk veel gebruikte 22-24" monitors in de doelgroep die HD res hebben en c) het oogt op een Mac anders omdat die elk lettertype wat vervetten (geen goede cleartype), maar op Windows is het een heel _rafelig_ lettertje en d) het is niet heel geschikt voor jullie content omdat het cijfers slecht weergeeft (geen hangende cijfers).
De reden dat arial goed leest op kleine groottes is juist dat het geen softe anti-aliasing bevat waardoor het er scherper en contrastrijker uitziet. 12 pixels is bar weinig om een lettertype te renderen, dan moet je efficiënt omgaan met je pixels.

Experimenteer eens met Azuro, kenmerkend, geoptimaliseerd voor elk OS itt Arial, heel goed leesbaar en wat breder dan het erg smalle Arial. Iedere letter is eigen en het zou snel wennen omdat jullie site zoveel vaste bezoekers heeft. Wel als webfont natuurlijk want niemand heeft het.[/quote]

Azuro vind ik in het onderstaande voorbeeld beduidend slechter leesbaar dan arial op een kleine lettergrootte. Ook geef ik de voorkeur aan de zakelijke en doelmatige uitstraling van arial. Zolang high dpi-beeldschermen geen gemeengoed zijn zullen we het waarschijnlijk moeten doen met arial voor broodteksten.

Afbeeldingslocatie: http://fontfeed.com/wp-content/uploads/2011/05/Azuro3Sek.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 15-09 11:23

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Cheetah schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:39:
[...]

Als iets het niet goed doet (zoals die search) dan fix je in mijn logica dat, en dus niet alles eromheen en vervolgens dat niet. Als je een probleem hebt met de bougies van je auto ga je toch ook niet je hele auto uit elkaar trekken, je complete chassis vervangen en dan vervolgens je kapotte bougies daarin overtillen, zodat je daarna niet alleen zit met (nog steeds) kapotte bougies maar nu ook nog met een defecte snelheidsmeter, problemen met je koppeling en schakelbak etc?
Bougies stuk? -> Fix bougies! Maargoed da's mijn logica... ;)
De forumsearch werkte al, een site-wide search nog niet. Die hebben we gebouwd (nog even zonder forum) en tevens hebben we een nieuwe taxonomie ontworpen en alle informatie over een onderwerp geconcentreerd op een enkele pagina, waar dat er voorheen een stuk of vijf op verschillende onsamenhangende plekken in de site waren. Dat was belangrijk omdat onze schoorsteen rookt door bezoekers die producten bestellen bij webshops en dus geholpen worden door goede productinformatie.

De forumsearch is overigens in ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• locke960
  • Laatst online: 13:31
Femme schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:16:
[...]
De opkomst van grotere monitoren heeft gezorgd voor een voorkeur voor grotere regelhoogtes. De oude designs waarin alles kneiterdicht op elkaar stond zijn totaal niet meer van deze tijd en doen nogal web 1.5 aan. We leven nu in een andere tijd waarin pixels niet meer schaars zijn.
Grappig, bij mij is het juist andersom. Ik heb juist steeds grotere beeldschermen gekocht omdat programma's en websites steeds meer ruimte nodig hadden om een behoorlijke hoeveelheid informatie op het scherm te laten zien.

edit: dat plaatje deed even hele vreemde dingen met de "Quote" knop. Ik kreeg een paar keer een heel vreemde "page can not be found" melding met een url die een mix was van de link van dit topic en dat plaatje. Ik krijg het alleen niet meer gereproduceerd.

[ Voor 19% gewijzigd door locke960 op 24-10-2012 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizard
  • Laatst online: 16:33
@femme, je plaatje is trouwens stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

jbhc schreef op dinsdag 23 oktober 2012 @ 23:58:
[...]
Ik zie grote overeenkomsten met de invoering van SAP bij het bedrijf waar ik werk. We gingen bijna over de kop omdat zowel de offerte-, betalings- als facturatiesystemen voor geen meter funktioneerden. En toch stug vol blijven houden.
Resultaat: Na 2 jaar(!) werkt nog steeds niet alles zoals het hoort, regelmatig updates in een omgeving die al live is en vervolgens nieuwe bugs met zich mee brengt en helemaal niemand die er echt positief over is.

Echt onbegrijpelijk 8)7

Zou iemand mij alsjeblieft eens kunnen uitleggen wat de gedachtegang achter deze (kennelijk vaker voorkomende) manier van werken is?
Dit is wat er gebeurd als volgens het z.g.n. "top-down" watervalmodel gedevelopped wordt. De eindgebruiker geeft ergens aan het begin input, die vervolgens wordt geinterpreteerd door een analist, daarna doorvertaald naar functioneel ontwerp -> technisch ontwerp -> development -> technisch testen e.d.
Probleem hiervan is dat de eindgebruiker pas "als het af is" (soms pas na enkele jaren van ontwikkelen en interpretatie op interpretatie) het eindresultaat ziet, en dat eindresultaat dus nogal bijzonder vaak absoluut niet is wat de eindgebruiker wilde of bedoelde. Dit model is dan ook eind jaren '80 begin jaren '90 bij veel - helaas niet alle - IT companies gillend het raam uit gegooid. Liep veels te vaak gierend uit de kosten en doorlooptijd, met daarbij veels te vaak voor de eindgebruikers semi-onbruikbare toepassingen als resultaat, wat nog weer veel meer geld kostte om te rebuilden naar iets werkbaars.

Om dit te ondervangen zijn er methodieken ontwikkeld als o.a. RAD (Rapid Application Development, w.o. bijv DSDM als methodologie) en IAD (Iterative Application Development) waarbij de eindgebruiker tussentijds gedurende zowel gedurende de analyse, design, build als test fase zeer vaak of zelfs vrijwel constant aangehaakt is en feedback kan geven op zowel prototypes als eindfunctionaliteit. Het eindresultaat ligt dan in principe exact in lijn met wat de gebruiker wil, en waar dat eventueel niet zo is is dit geen verrassing meer voor die eindgebruiker. Die was immers nauw betrokken in het traject en ook bij het nemen van functionaliteits- en designbeslissingen, dus hij weet precies wat hij krijgt.

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
Je hoeft me niet te geloven Femme. Ik doe dit werk nu al sinds 1991 en als jij een paar DTP´ers tegenkomt die daar anders over denken geloof ik dat gelijk. Ik heb er massa´s opgeleid en het zijn géén typografen. Ik kan het punt voor punt doornemen, maar het leidt tot niets. Er is vrij veel wetenschappelijk onderzoek en dat staat inderdaad haaks op het modieuze gebruik van grotere witafstanden ´omdat het kan´. Het oogt leuk, fris, modern etc, maar is dat wat Tweakers dan wil?

Ik heb maatwerk lettertypes laten ontwerpen omdat dit soms veel zin heeft, maar je moet echt eerst het doel definieeren. Wil je leuk ogen, the Verge nadoen?, ga dan met webfonts, Adele is razend populair (ook in font land :). Dan smoel je vlot.

Of wil je de beste informatiesite van Nederland zijn (en m.i. kon Tweakers 6 zichzelf ook goed handhaven tov Engelstalige heel bekende sites a la AnandTech e.a). Dan kies je dus voor een informatiedichte site en optimaliseer je *juist* je typografie daarvoor. De Times Roman is ook ontwikkeld om maximale info met voldoende leesbaarheid in een krant te plaatsen (ja, idd de Times). Niet om mooi te zijn, niet om ´design´ te ogen, maar om de lezer te bieden wat die zocht.

De knipperende gif van Azuro is dramatisch. Ik weet dat die circuleert, maar hij doet geen recht aan het doel van de letter: een informatiedichte letter die heel rustig is in langere teksten. Het is GEEN design letter.

M.i. moet Tweakers hier echt kiezen wat men wil. Hip zijn met een Verge lettertje en een berg interlinie en gigantische display letters die schreeuwen OF de beste bron van informatie zijn op een compacte manier. Dat is een lange termijn keuze, maar als ik het voor het zeggen had, zou ik de enorme informatievoorsprong die Tweakers heeft door een goede redactie, maar bovenal fantastisch gekwalificeerde lezers die info toevoegen aan al die nieuwsberichten centraal stellen.

Daarin past geen hippe letter met de berg wit van de dag, maar de best mogelijke manier om mensen die op hun werk vele malen per dag tweakers checken te bedienen. Je hebt de informatie, de echte content al, te pakken anders dan al die leuk vormgegeven blog-achtige sites. Gebruik die dan ook typografisch om de mensen efficient en leesbaar die informatie te presenteren.

Ik lees de reacties meer nog dan de nieuwberichten zelf als een soort barometer van wat mensen denken. Ik weet bijvoorbeeld dat Microsoft nog best mag hopen op een succes voor Windows Phone 8 omdat de onderstroom in de tweakers commentaren véél positiever is dan de algemene verwachting. Die informatie wil ik zo snel mogelijk tot me kunnen nemen.

Nu verslijt ik mijn scroll wiel om een paar reacties te zien. Betrek hier een moderne typograaf met kennis van moderne display tecnniek bij en ga niet af op een paar aardige DTP´ers die je toevallig kent. Ik wil best een wedje met je maken dat een Tweakers met een typografische goede opzet (en dus zeker geen Arial, dat jij ´zakelijk´ noemt, maar een ramp is voor grote massa´s scherm text door de smalle letters) meer succes heeft.

En ja, iets anders dan Arial is eng. Dat is anders. Maar dat is heel Tweakers als je in ieder geval terugkijkt op de beginjaren. Een andere aanpak en waarom zou je dan in 2012 kleuter iconen, tablet klikbare, blog achtige opmaak combineren met een slechte letter als Arial en een regelafstand die een markt creeert voor vervangings scroll wielen en zonnebrillen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

max3D schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:45:
[...]

<> waarom zou je dan in 2012 kleuter iconen, tablet klikbare, blog achtige opmaak combineren met een slechte letter als Arial en een regelafstand die een markt creeert voor vervangings scroll wielen en zonnebrillen :)
Dat vraag ik me ook af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
Femme schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:27:
[...]

De forumsearch werkte al, een site-wide search nog niet. Die hebben we gebouwd (nog even zonder forum) en tevens hebben we een nieuwe taxonomie ontworpen en alle informatie over een onderwerp geconcentreerd op een enkele pagina, waar dat er voorheen een stuk of vijf op verschillende onsamenhangende plekken in de site waren. Dat was belangrijk omdat onze schoorsteen rookt door bezoekers die producten bestellen bij webshops en dus geholpen worden door goede productinformatie.

De forumsearch is overigens in ontwikkeling.
Ik ben overigens heel positief over de onderliggende verandering in die taxonomie. Dat is een van de andere pluspunten van Tweakers die tot nu toe onvoldoende gebruikt kon worden. Mij bij elk artikel en in iedere relevante context exact de juiste extra informatie serveren inclusief prijzen en verkrijgbaaheid is puik.
Het opschonen en stroomlijnen was duidelijk nodig, dus de structurele veranderingen in de back-end zijn niet alleen goed voor jullie schoorsteen, maar ook om mij als lezer snel alles te tonen wat ik wil weten.

Nu alleen dat nog presenteren aan je gebruiker maar daar ging mijn vorige post over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witeken

witeken

nieuwsgierig

[...]

Je hoeft me niet te geloven Femme. Ik doe dit werk nu al sinds 1991 en als jij een paar DTP´ers tegenkomt die daar anders over denken geloof ik dat gelijk. Ik heb er massa´s opgeleid en het zijn géén typografen. Ik kan het punt voor punt doornemen, maar het leidt tot niets. Er is vrij veel wetenschappelijk onderzoek en dat staat inderdaad haaks op het modieuze gebruik van grotere witafstanden ´omdat het kan´. Het oogt leuk, fris, modern etc, maar is dat wat Tweakers dan wil?

Ik heb maatwerk lettertypes laten ontwerpen omdat dit soms veel zin heeft, maar je moet echt eerst het doel definieeren. Wil je leuk ogen, the Verge nadoen?, ga dan met webfonts, Adele is razend populair (ook in font land :). Dan smoel je vlot.

Of wil je de beste informatiesite van Nederland zijn (en m.i. kon Tweakers 6 zichzelf ook goed handhaven tov Engelstalige heel bekende sites a la AnandTech e.a). Dan kies je dus voor een informatiedichte site en optimaliseer je *juist* je typografie daarvoor. De Times Roman is ook ontwikkeld om maximale info met voldoende leesbaarheid in een krant te plaatsen (ja, idd de Times). Niet om mooi te zijn, niet om ´design´ te ogen, maar om de lezer te bieden wat die zocht.

De knipperende gif van Azuro is dramatisch. Ik weet dat die circuleert, maar hij doet geen recht aan het doel van de letter: een informatiedichte letter die heel rustig is in langere teksten. Het is GEEN design letter.

M.i. moet Tweakers hier echt kiezen wat men wil. Hip zijn met een Verge lettertje en een berg interlinie en gigantische display letters die schreeuwen OF de beste bron van informatie zijn op een compacte manier. Dat is een lange termijn keuze, maar als ik het voor het zeggen had, zou ik de enorme informatievoorsprong die Tweakers heeft door een goede redactie, maar bovenal fantastisch gekwalificeerde lezers die info toevoegen aan al die nieuwsberichten centraal stellen.

Daarin past geen hippe letter met de berg wit van de dag, maar de best mogelijke manier om mensen die op hun werk vele malen per dag tweakers checken te bedienen. Je hebt de informatie, de echte content al, te pakken anders dan al die leuk vormgegeven blog-achtige sites. Gebruik die dan ook typografisch om de mensen efficient en leesbaar die informatie te presenteren.

Ik lees de reacties meer nog dan de nieuwberichten zelf als een soort barometer van wat mensen denken. Ik weet bijvoorbeeld dat Microsoft nog best mag hopen op een succes voor Windows Phone 8 omdat de onderstroom in de tweakers commentaren véél positiever is dan de algemene verwachting. Die informatie wil ik zo snel mogelijk tot me kunnen nemen.

Nu verslijt ik mijn scroll wiel om een paar reacties te zien. Betrek hier een moderne typograaf met kennis van moderne display tecnniek bij en ga niet af op een paar aardige DTP´ers die je toevallig kent. Ik wil best een wedje met je maken dat een Tweakers met een typografische goede opzet (en dus zeker geen Arial, dat jij ´zakelijk´ noemt, maar een ramp is voor grote massa´s scherm text door de smalle letters) meer succes heeft.

En ja, iets anders dan Arial is eng. Dat is anders. Maar dat is heel Tweakers als je in ieder geval terugkijkt op de beginjaren. Een andere aanpak en waarom zou je dan in 2012 kleuter iconen, tablet klikbare, blog achtige opmaak combineren met een slechte letter als Arial en een regelafstand die een markt creeert voor vervangings scroll wielen en zonnebrillen :)
Amen.

+1 mooie tekst.

Tweakblog van de maand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

[...]

Ik kan het punt voor punt doornemen, maar het leidt tot niets. Er is vrij veel wetenschappelijk onderzoek en dat staat inderdaad haaks op het modieuze gebruik van grotere witafstanden ´omdat het kan´. Het oogt leuk, fris, modern etc, maar is dat wat Tweakers dan wil?
Even (nog) niet reagerend op de rest van je reply, maar kan je alvast wat wetenschappelijke linkjes hier doortikken en dan, als het kan, specifiek over bijv.
Bij die langere regels hoort inderdaad een kleinere regelhoogte. Kijk maar in print; je oog moet het begin punt terug kunnen vinden, dat is de meest cruciale factor in leessnelheid en moeheid.
:)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

nvm

[ Voor 99% gewijzigd door franssie op 24-10-2012 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_NL
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09 12:24
PRICEWATCH:
Ik vind het erg jammer dat bij de pricewatch er niet meer bijstaat hoeveel shops een bepaald product aanbieden!
Voor mij was dit altijd een bepaalde graadmeter / populariteits meter.
Als maar 1 shop een bepaald product aanbieden, zou ik daar niet zo snel voor kiezen....
Zou deze functionaliteit graag terug zien en er zelfs als toevoeging op kunnen selecteren, dus de meeste aanbieders bovenaan.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterKvG
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:00
Bob_NL schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 01:04:
PRICEWATCH:
Ik vind het erg jammer ...
Vraag een [feat] aan ;-)

- Somnox, 's werelds eerste slaaprobot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

edit:

Ok, dan hier ook weg.

[ Voor 53% gewijzigd door BtM909 op 24-10-2012 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

-
het komt goed.
* franssie moet eens aan geduld wat meer aandacht besteden.

[ Voor 197% gewijzigd door franssie op 24-10-2012 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

locke960 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 00:35:
[...]

Grappig, bij mij is het juist andersom. Ik heb juist steeds grotere beeldschermen gekocht omdat programma's en websites steeds meer ruimte nodig hadden om een behoorlijke hoeveelheid informatie op het scherm te laten zien.
^^ dat. :)

Het is gaaf dat het designtechnisch leuk uitziet als er grote regelafstanden in je tekst zitten maar als dat mijn gebruikersgemak aantast ben je verkeerd bezig. Function over form, niet andersom.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

[...]

Ik snap je hele opmerking niet. Er wordt nu Arial gebruikt en je voorbeeld AnandTech doet dat ook :)
Die gif circuleert omdat o.a. de maker (eigenlijk 't bedrijf erachter) dat maar blijft promoten om de verschillen aan te kunnen tonen ;)
Ik weet niet hoe een font als Arial van toepassing is op de onderbouwingselementen :)

Om terug te komen op Azuro, ik denk dat de volgende comment het goed samenvat:
Very interesting. It is hard to accept the claim that Azuro is any more readable on a screen than the other examples. Claims like “it reads more pleasantly” have nothing to do with research, it is a very subjective statement. The idea that Azuro is technically superior may be true but an untrained user’s eye does not see that. We are all so inured in Arial/Verdana and the like that making the leap is difficult.
The second is that, to me, there is an off putting disconnect and excessive complexity with letters like “k”, “q” and others. Then it seems to me that the currently popular upright tall fonts (sorry I don’t know the name for that) are a phase and distracting in a block of text. Azuro suffers from this disadvantage.

NMe schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 01:13:
[...]

^^ dat. :)

Het is gaaf dat het designtechnisch leuk uitziet als er grote regelafstanden in je tekst zitten maar als dat mijn gebruikersgemak aantast ben je verkeerd bezig. Function over form, niet andersom.
Daar zijn we het dan niet met elkaar eens... Zie bijvoorbeeld: http://www.smashingmagazi...hing-less-costly-mistake/
(gaat specifiek over font-grootte), maar regelafstand++ komt op hetzelfde neer als font-size++)

[ Voor 10% gewijzigd door BtM909 op 24-10-2012 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Nee, er is geen roll-back. Dat hebben Femme, Daniel en ik al diverse malen uitgelegd. Tweakers 7 is compleet nieuw. De backend is compleet anders. Wil je Tweakers 6.9 werkbaar uitrollen dan moet er veel werk gestoken worden in het aanpassen van de templates etc. etc. Die tijd steken we liever in het fixen van Tweakers 7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheetah

Cheetah

BtM909 schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 01:18:
Daar zijn we het dan niet met elkaar eens... Zie bijvoorbeeld: http://www.smashingmagazi...hing-less-costly-mistake/
(gaat specifiek over font-grootte), maar regelafstand++ komt op hetzelfde neer als font-size++)
Was er aan begonnen, maar TL/DR, nog afgezien van dat ik als lezer zijn fontsizekeuze, kleurstelling en interpunctie voor zijn site ronduit ruk vind, waarmee hij (in ieder geval voor mij als user) zijn eigen verhaal zwaar ondergraaft.

Anyway, iets zeer nuttigs wat ie meldt:
It goes without saying that we shouldn’t take our clients’ money and then design websites for them that will make their visitors uncomfortable. Our personal tastes are not more important than best practices in usability.

Web design is not about what designers like. It is about what users want and what will best achieve our client’s goals.
Zo is het nou precies. En heel erg veel users van deze site hebben inmiddels exact en niet voor misinterpretatie vatbaar aangegeven wat ze qua usability op dit gebied willen (en da's blijkbaar iets totaal anders dan wat in veel moderne design-theorieboekjes staat, wat die theorieboekjes meteen reduceert tot.. tja: de kachel moet ook aangestoken worden wil die schoorsteen roken nietwaar -> nutteloos papier is daar perfect voor).
Anyway, gelukkig gaat dat dus worden gefaciliteert in plaats van dat dogmatisch wordt vastgehouden aan design-theorieen zoals die hierboven.

<edit> toch doorgelezen en deze is al helemaal prachtig, vooral na bovenstaand:
This article is set in TeX Gyre Schola at 19 pixels. I picked this size because 16 to 18 pixels looked too small to me: as I sat back comfortably in my chair, 28 inches from the screen, I found myself squinting to see it.
I, me, I, me, myself?? Meneer heeft het hier meervoudig over niets anders dan zijn persoonlijke voorkeuren: 28" van je monitor zitten en blijkbaar behoorlijk slechte ogen hebben. En omdat dat meneers voorkeuren zijn is dat blijkbaar goed voor de rest van het hele internet 8)7
Echt, met een flinke boog en klapperende kaak na hard neerkomen de keien op met dat soort "designers".

[ Voor 32% gewijzigd door Cheetah op 24-10-2012 02:09 ]

Full Specz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Vind ik niet vergelijkbaar. Line-height omhoog doen zonder de fontgrootte omhoog te doen levert wel de nadelen van die grootte op (minder info per venster) terwijl je niet de voordelen (betere leesbaarheid) overneemt. As such kan ik alleen maar concluderen dat de grotere regelhoogte puur cosmetisch is en dat het daarom redelijk kwalijk is als daardoor mijn gebruikerservaring beperkt wordt.

We zullen zien wat die compact mode daaraan kan veranderen en desnoods ga ik wel aan de slag met custom CSS. Kan ik meteen die headerbalk fixeren want ik mis elke DM die ik binnenkrijg tot uren later terwijl ik wel gewoon op de site aanwezig ben. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erikie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-09 14:16

Erikie

www.erikie.nl

is er een manier om ipv '4 uur geleden' bij een nieuwsitem een tijd neer te zetten? Zo kan ik beter onthouden hoelaat en wanneer er iets gebeurd is. Of zit hier een gedachte achter?

traktor scratch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
Erikie schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 01:48:
is er een manier om ipv '4 uur geleden' bij een nieuwsitem een tijd neer te zetten? Zo kan ik beter onthouden hoelaat en wanneer er iets gebeurd is. Of zit hier een gedachte achter?
Nog niet definitief over besloten. De relatieve tijd geeft in de eerste uren een wat actiever beeld. Maar veel hardcore tweakers (inclusief yours truly) vinden 13:37 toch fijner/beter dan "3 uur geleden". ;)
[...]
Voor nieuwsberichten gaan we zeer waarschijnlijk terug naar absolute tijdsaanduiding (dus gewoon de tijd van post) met eventueel optioneel de relatieve tijd.

[ Voor 13% gewijzigd door zeef op 24-10-2012 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 09-09 17:29

ormagon

Definitely Maybe

De discussie omtrent informatiedichtheid is erg leuk, interessant vooral ook. En ik probeer daarin ook mee te denken met Tweakers, dus hoe maak je de site sterk voor de smartphone, tablet, casual gebruiker en de power user? Ik heb een groot deel van mijn namiddag en avond aan deze discussie besteed met enkele minder in IT geïnteresseerde leeftijdsgenoten (laten we ze vage kennissen noemen). En voor mij was de uitkomst daarvan eigenlijk wel verrassend.

De vage kennissen die Tweakers wel eens bezochten, deden dit vaak niet om nieuws te refreshen op de frontpage, of door de pagina's aan GoT threads te bladeren. Nee, ze kwamen of via google op de site terecht, of omdat ze door nerds (a.k.a. ik en consorten) naar bijvoorbeeld de pricewatch of een specifiek artikel/topic verwezen werden. De hoge informatiedichtheid, of drukte zoals door hen beschreven, bleek niet storend te zijn. Het bleek juist te werken als bevestigende factor dat Tweakers een site is waar ze weten waar het over gaat. Een beetje hun pet te boven in veel gevallen en daardoor ook precies wat ze zoeken.

Ze zoeken geen site om oneindig door te spitten, om op te reageren en om topics in te plaatsen. Nee, ze gaan graag de pricewatch eens door en kijken wat er door de Tweaker over een artikel wordt gezegd. En dat is wat Tweakers in het hart is! Een site gevuld met informatie door kenners. Of dat nou de developers, moderators, medewerkers of gebruikers zijn. Tweakers staat bol van de informatie en kennis. En zo kennen mensen de site! Die informatiedichtheid is een stukje karakter dat juist voor Tweakers staat en wat ook uitstraalt dat het dieper gaat dan kieskeurig.nl en fok.nl.

Ik weet ook niet helemaal wat ik nog probeer te vertellen, maar de kern is het dat Tweakers niet mainstream hoeft te ogen, of zelfs niet zou mogen ogen. Juist omdat het Tweakers is! Juist omdat mensen het IT gehalte zo waarderen in de site. En dat kan prima gecombineerd worden met een fris uiterlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
zeef schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 01:52:
[...]

Nog niet definitief over besloten. De relatieve tijd geeft in de eerste uren een wat actiever beeld. Maar veel hardcore tweakers (inclusief yours truly) vinden 13:37 toch fijner/beter dan "3 uur geleden". ;)
Heeft niets met hardcore zijn te maken. "3 uur geleden" is een compleet nietszeggende term omdat je dan ook eerst de tijd erbij moet halen door rechtsonderin je scherm te kijken, je telefoon te pakken of een ouderwetsch horloge te gebruiken voordat je iets met zulke "nuttige" informatie kan. En dan maar hopen dat je niet een tabblad zit te bekijken dat al een paar uur op die pagina staat...

Maar wat ik dus wilde zeggen: +1 voor echte tijdstippen :P

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

zeef schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 01:52:
[...]

[...]
Not to mention het forum... Call me crazy, maar deze tijdsaanduiding slaat niet echt ergens op: klik

Overigens kan een simpele oplossing liggen in het gebruik van een default hidden <time> element dat je met custom CSS kan showen zodat een gebruiker relatief makkelijk tussen weergaves kan switchen.

[ Voor 6% gewijzigd door NMe op 24-10-2012 02:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Niet iedereen heeft genoeg karma voor custom css, en juist met het bekender willen worden, en een groeiende userbase, denk ik eigenlijk dat de meeste users (in z'n totaliteit gezien, niet enkel de actieve) totaal geen sjoege hebben van CSS.

Die optie is leuk voor de oldskool tweaker, maar da's al lang de doelgroep niet meer. Dan zal je ook vast nog wel trouwe "lurkers" hebben zonder een account die aan die optie niks hebben. Ook die mensen zijn gebruikers die ads zien en inkomsten genereren, en die wil je ook niet wegjagen lijkt me.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmxd
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Laat het duidelijk zijn dat er snel een oplossing moet komen. Ik merk aan mezelf dat ik de afgelopen dagen minder topics en nieuwsberichten lees dan voorheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Die videooverzichten vind ik trouwens ook niet echt een verbetering. Zo worden er nu opeens (ik heb ze iig nog niet eerder gezien) video's gepost met een oneliner en moet je het filmpje maar gaan zien voor verdere informatie.

Zo klikte ik daarnet op een "artikel" over Fuse. Fuse? Geen idee wat het is, maar het klinkt als een interessante naam van een mooi nieuw pakket van Adobe oid. En om eerlijk te zijn, de balk aan de zijkant geeft aan dat het blijkbaar draait op een XBox of Playstation 3, dus het is duidelijk geen normaal programma. Maar toch knaagt hier iets... sinds wanneer is t.net een blog met snelle hap-items geworden waarvoor je eerst moet klikken en goed om je heen kijken? Waar is de informatieve kant?

En nee, een video is niet informatief. Dat wordt het pas zodra je het ding hebt bekeken (en daar tijd voor hebt).

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• max3D
  • Niet online
[...]

Ik snap je hele opmerking niet. Er wordt nu Arial gebruikt en je voorbeeld AnandTech doet dat ook :)

[...]

Die gif circuleert omdat o.a. de maker (eigenlijk 't bedrijf erachter) dat maar blijft promoten om de verschillen aan te kunnen tonen ;)

[...]

Ik weet niet hoe een font als Arial van toepassing is op de onderbouwingselementen :)

Om terug te komen op Azuro, ik denk dat de volgende comment het goed samenvat:

[...]

[...]

Ik denk dat dit soort reacties zo killing zijn voor de Tweakers toekomst. Al die tevreden smiley´s op basis van gebrek aan kennis van de materie is juist niet wat mij altijd aan tweakers trok.

Als je echt wilde weten hoe storage in de praktijk functioneerde dan waren er gewoon wereldwijd maar een paar echte bronnen. Femme was daar een van. Een van weinigen. Dit soort reacties met een quote van een amateur die reageerde op smashing is dan zo jammer. Als er 10% van de serieuze aandacht aan typografie besteed werd als Femme aan storage besteed zou deze site fantastisch en werelwijd toonaangevend zijn.

Overigens, kende ik de geciteerde commentaren, lees ik Smashing vanaf de oprichting en geloof ik niet dat een commentaar daar de wijsheid representeert. Als we op dat niveau communiceren dan ga ik nu 100.000 quotes posten waaruit blijkt dat je SSD slijt als je hem gebruikt. Tenenkrommende domheid is gewoon heel makkelijk te vinden op het net. Verstand en kennis van zaken is wat Tweakers boven Nederland uit doet stijgen en de rede dat ik hier lees.

Om een hobbyist over typografie te horen hoef ik hier niet te shoppen. Ik wilde een serieuze poging wagen om Tweakers, waarvoor ik nog steeds een groot hart heb, een stapje verder te helpen op een onderwerp waar men duidelijk de klok van het internet haalt. En reken maar dat die klok de klepel kwijt is.

[ Voor 0% gewijzigd door max3D op 24-10-2012 03:30 . Reden: typo, het wat laat ]

Pagina: 1 ... 34 ... 58 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Een paar antwoorden op veel gestelde vragen in dit topic.

Nieuwe update : Tweakers 7: de puntjes op de i

.Plan - Een dag met Tweakers 7 Reactie van Tweakers over veel gestelde vragen over de layout, kleur etc. etc.

Search in topics
[Feat] [GoT] Gekleurde forummapjes terug?
Tweakers 7 Ultimate CSS Competition - Inzendtopic CSS scripts voor Tweakers 7
[Feat] Tracker meescrollen
Tracker fixeren op minder brede schermen : Gaan we fixen
Het nieuwsoverzicht komt terug

Update 24-10
Known issues die zeker opgelost gaan worden (timing nog niet te zeggen, maar binnen nu en 2 weken moet het overgrote deel gedaan zijn, niet op volgorde van prio)

• Zoeken in topics DONE
  • Night mode (donkere achtergrond) DONE (zie hieronder)
  • Instelbaar contrast (wit tot grijs) van achtergrond naast de content-area als night mode je te donker is DONE
  • Informatiedichtheid (regelafstand + padding) instelbaar op 3 niveau's (normal / cozy / compact, waarbij cozy more or less Tweakers 6-stijl is) DONE, wordt nog aan gesleuteld
  • Nieuwslisting filteren op soorten content, meuk/video kunnen weergegeven worden als aparte contentblokken buiten de nieuwslisting
  • Tracker fixeerbaar. Klik hier voor het Bèta testen! DONE
  • Op het forum worden active topics, posthistorie, myReact en bookmarks vanaf elke pagina toegankelijk gemaakt. Posthistorie wordt toegevoegd aan de tabs op de forumindex
  • Absolute tijdsweergave in de nieuwslisting (20:00 uur ipv '2 uur geleden') DONE
  • Klikbare datums boven nieuwslisting om naar dagoverzicht te gaan DONE
  • link naar nieuws van voorgaande dagen onderaan nieuwslisting op frontpage DONE
  • categoriekleuren in de nieuwslisting DONE
  • Betere pagina-navigatie op het forum (volgende pagina-knop) DONE
  • Daarnaast natuurlijk bugfixing van allerlei kleinere en triviale issues, en oplossen van layout-inconsistenties.

Heb je andere wensen voor TWK 7 dan hierboven staan? Stuur ze in voor de Community Top5. Lees hier hoe dat werkt. Bugs kun je melden in Lieve Devvers.