Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Bij mij werkt dit wel, zodra je de tracker opent klik je op fixeer rechts, en daarna links naar je persoonlijke voorkeur.Electrowolf schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:05:
Zojuist heb ik 't mooie filmpje van T.net 7 gezien waarin de tracker wordt gefixeerd. Als ik dit probeer te doen is er simpelweg geen knopje om dit te doen en kan ik zodoende de tracker niet fixeren.
Virussen? Scan ze hier!
Intentionally left blank
Hoe hoog moet hij dan zijn? Ik heb twee PC's, één met 1680x1050, en de ander met 1900x1200. Bij beiden geen tracker te fixeren.crisp schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:10:
Dan is je horizontale resolutie te laag
Moet je nog grotere resoluties hebben dan dat dan? Is dat dan nog wel realistisch?
Virussen? Scan ze hier!
Kan hem hier met 1920x1200 wel fixeren, dus dat is het probleem niet.wildhagen schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:11:
[...]
Hoe hoog moet hij dan zijn? Ik heb twee PC's, één met 1680x1050, en de ander met 1900x1200. Bij beiden geen tracker te fixeren.
Moet je nog grotere resoluties hebben dan dat dan? Is dat dan nog wel realistisch?
wel jammer dat je ingelogd moet zijn daarvoor. en dat de tracker niet meescrolt naar beneden
->wildhagen schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:11:
[...]
Hoe hoog moet hij dan zijn? Ik heb twee PC's, één met 1680x1050, en de ander met 1900x1200. Bij beiden geen tracker te fixeren.
Rafe schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 13:22:
[...]
1543 pixels breed in de viewport ben ik met wat klooien achtergekomen. Afhankelijk van je OS/browser komt daar nog wat chrome bij.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Waarom bepalen jullie dat?crisp schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:10:
Ik lééfde op mijn telefoon van de tracker. Ik vind het niet erg om een stukje naar rechts (ja, ik had 'm al rechts staan) te scrollen.
Ik bezoek voornamelijk het forum, maar af en toe zie ik in de tracker een boeiend nieuwsartikel, een interessante .Plan, een leuke blog, een review, video of wat dan ook. Nu kom ik onmogelijk meer met één klik op een item in een ander onderdeel van de site terecht, sterker nog, als ik die titels niet zie, ga ik er ook niet zelf naar op zoek.
Dit scheelt van mij in ieder geval een tiental hits per dag, en ik zal vast niet de enige zijn. Voorheen kon je nog gewoon een devicegrade A forceren, waardoor de tracker het weer deed. Mag zoiets terugkomen, ongeacht de resolutie?
https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf
De vorige versie was helder, had overzicht, had middelen tot schifting van informatie, direct op de FP. De arbitraire beperking van de tracker zoals het nu is, mijn excuses maar dat is niet gezond. Als elders gesteld, het geeft de indruk dat men wat te ver doorgeschoten is met focus op touch / mobility / metro.
Netto gezien levert het hier in ieder geval een behoorlijk verlies aan overzicht, maar ook aan gebruik van de informatie beschikbaar. De pagina helemaal doorscrollen, tja, zo wordt in ieder geval mijn aandacht beperkt tot enkel dat wat in het eerste blikveld getoond wordt. Kan me niet voorstellen dat dit zo goed is.
Ik vraag me dan ook af of het niet mogelijk is om de gebruiker zelf te laten bepalen na identificatie van device wat en hoe hij wil met de tracker. Dat het op mijn laptop met 1440*900 simpelweg niet mogelijk is om de tracker te gebruiken heeft toch wel tot gevolg dat ik bij gebruik van dat apparaat Tweakers een stuk minder zal gebruiken als bron voor informatie, maar ook minder voor participatie.
De tracker hoort gewoon los te staan van resolutie, los van device, los van platform. Als het dan al niet een onlosmakelijk onderdeel mag zijn vanwege de beperkte resultaten van heatmapping, val dan terug op de gulden middenweg in deze en geef de keuze aan de gebruiker.
Mijn excuses als het volgende wat hard overkomt, zo is het niet bedoelt, maar dat bepalen jullie niet.crisp schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:10:
De taak van de site is de gebruiker te binden, te faciliteren en met die interactie aan de slag te gaan. Dit is geen kwestie van vorm over inhoud, er dient altijd de balans te zijn. En nee, het is geen kwestie van weerstand tegen iets nieuws. Het is gewoon een kwestie van overzicht. Navigatie is slechts een onderdeel van het geheel.
[ Voor 14% gewijzigd door Virtuozzo op 18-10-2012 16:49 ]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Hier werkt het in Chrome ook niet, en in IE 8 ook niet, maar ja...Oid schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 14:19:
bij mij lukt het in IE wel, chrome is de optie er niet....
"Our words are backed with NUCLEAR WEAPONS!" - Mahatma Gandhi
> Google Certified Searcher
> Make users so committed to Google that it would be painful to leave
> C64 Gospel
> [SjoQ] = SjoQing
Amen!Virtuozzo schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:46:
Idem hier. Er schijnt wat vergeten te zijn bij de onderzoeken voorafgaand aan het project, namelijk dat heatmapping en klik statistieken beperkte middelen zijn om het gewicht in de gebruikerservaring te bepalen voor elementen als identificatie van informatie en overzicht. Los daarvan, waar veel mensen opmerken dat er zoveel lege ruimte is en te veel te helder wit, tja, die tracker fungeerde ook als element om de pagina view te breken, zogezegd.
De vorige versie was helder, had overzicht, had middelen tot schifting van informatie, direct op de FP. De arbitraire beperking van de tracker zoals het nu is, mijn excuses maar dat is niet gezond. Als elders gesteld, het geeft de indruk dat men wat te ver doorgeschoten is met focus op touch / mobility / metro.
Netto gezien levert het hier in ieder geval een behoorlijk verlies aan overzicht, maar ook aan gebruik van de informatie beschikbaar. De pagina helemaal doorscrollen, tja, zo wordt in ieder geval mijn aandacht beperkt tot enkel dat wat in het eerste blikveld getoond wordt. Kan me niet voorstellen dat dit zo goed is.
Ik vraag me dan ook af of het niet mogelijk is om de gebruiker zelf te laten bepalen na identificatie van device wat en hoe hij wil met de tracker. Dat het op mijn laptop met 1440*900 simpelweg niet mogelijk is om de tracker te gebruiken heeft toch wel tot gevolg dat ik bij gebruik van dat apparaat Tweakers een stuk minder zal gebruiken als bron voor informatie, maar ook minder voor participatie.
De tracker hoort gewoon los te staan van resolutie, los van device, los van platform. Als het dan al niet een onlosmakelijk onderdeel mag zijn vanwege de beperkte resultaten van heatmapping, val dan terug op de gulden middenweg in deze en geef de keuze aan de gebruiker.
[...]
Mijn excuses als het volgende wat hard overkomt, zo is het niet bedoelt, maar dat bepalen jullie niet.
De taak van de site is de gebruiker te binden, te faciliteren en met die interactie aan de slag te gaan. Dit is geen kwestie van vorm over inhoud, er dient altijd de balans te zijn. En nee, het is geen kwestie van weerstand tegen iets nieuws. Het is gewoon een kwestie van overzicht. Navigatie is slechts een onderdeel van het geheel.
Die tracker moet gewoon vast te zetten zijn, ongeacht de horizontale resolutie...
Ik heb ook een 1680x1050 monitor, echter gebruik ik het startmenu aan de linkerzijde van mijn scherm en staat hij iets breder. Voila, tracker is weg en er niet meer te krijgen.
https://wren.co/join/Devian
In ieder geval in mijn geval met een 1680x1050 monitor en IE10 als je uitzoomt krijg naar 95% krijg je de optie weer. Jammer genoeg conflicteert dat een beetje met mijn standaard 120% zoom op tweakers, omdat er geen andere mogelijkheid is om de tekst wat groter te krijgen (echt, gebruik bij Tweakers 8 em ipv px voor tekst graag).Devian schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 19:04:
[...] Ik heb ook een 1680x1050 monitor, echter gebruik ik het startmenu aan de linkerzijde van mijn scherm en staat hij iets breder. Voila, tracker is weg en er niet meer te krijgen.
Mijn laptop heeft vanmiddag toen de site net precies online stond, dit in de gaten gehouden.
Op mijn desktop (Win7 met Chrome), ingelogd met zelfde username en dergelijke, is de optie er wel, en werkt hij ook. Als ik mijn schermresolutie instel op 1366x768 krijg ik de optie niet te zien, vanaf 1600x900 is de tracker weer terug.
Mijn desktop staat net een uurtje aan.
Misschien is er in de tussentijd nog wat veranderd?
Ik zou heel graag m'n Tracker terugwillen... ook op mijn laptopscherm. Volgens mij past dat prima, mits de site wat naar rechts schuift. Waarom maken jullie 'm niet gewoon voor iedereen optioneel? Laat iedereen zelf beslissen of ze 'm willen, onafhankelijk van de schermbreedte
Edit: wat ik hierbij helemaal vergeet, op mijn smartphone hoef ik de tracker niet... het zou ideaal zijn als het per device instelbaar zou zijn...

[ Voor 13% gewijzigd door Richh op 18-10-2012 20:15 ]
☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW
De tracker zorgde in de oude layout met name bij nieuwe en infrequente bezoekers voor informatie-overload. Voor frequente gebruikers was het wat minder een probleem omdat die gewend waren de tracker te negeren als ze 'm niet handig hadden op het betreffende moment. We hebben om die reden besloten om de tracker optioneel te maken.Virtuozzo schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 16:46:
Idem hier. Er schijnt wat vergeten te zijn bij de onderzoeken voorafgaand aan het project, namelijk dat heatmapping en klik statistieken beperkte middelen zijn om het gewicht in de gebruikerservaring te bepalen voor elementen als identificatie van informatie en overzicht. Los daarvan, waar veel mensen opmerken dat er zoveel lege ruimte is en te veel te helder wit, tja, die tracker fungeerde ook als element om de pagina view te breken, zogezegd.
Er kan nog wel wat verbeterd worden aan de tracker. Een mogelijkheid is de tracker onderdeel te laten zijn van de grijze achtergrond in de footer die we rechts of links van de pagina laten doorlopen zodat ze rest van de site in de overgebleven ruimte met een witte achtergrond gecentreerd kan worden. Dat gaat eruit zien als deze mockup:

Op deze manier kan de tracker ook op 1366x768 permanent getoond worden.
Verder lijkt het me wel handig om de tracker via een access key te kunnen oproepen zodat je de tracker tevoorschijn kunt toveren als je bijvoorbeeld reacties of een forumtopic hebt gelezen en daarmee klaar bent.
De tracker neemt nu eenmaal ruimte in. Op lage resoluties is er geen ruimte om standaard een tracker weer te geven. Als we de layout meer responsive gaan maken kunnen we wellicht ook kijken naar een manier om de tracker eenvoudig toegankelijk te maken op een device met een klein beeldscherm.De tracker hoort gewoon los te staan van resolutie, los van device, los van platform. Als het dan al niet een onlosmakelijk onderdeel mag zijn vanwege de beperkte resultaten van heatmapping, val dan terug op de gulden middenweg in deze en geef de keuze aan de gebruiker.
De resultaten van het klikonderzoek zijn niet de aanleiding geweest om de tracker optioneel te maken, dat was feedback van gebruikers die de layout te druk en afleidend vonden.
Op de FP hoef ik niet continu de laatste forum-reacties te zien
In mijn geval was het dus op de FP de tracker aan de linkerkant, en op het forum aan de rechterkant (en beiden met andere inhoud)
Ouwe troep? Wat is dat?.......Alles is leuk, zelfs modelracing..........BOINC ook mee met DPC!
......Team Grazzie~Power....!! Mooooooeeeee......

Ik moet dus zoveel wit aan de rechterkant hebben, om uberhaupt de tracker in beeld te krijgen. (al wat met CSS lopen stoeien, zodat t allemaal links aligned, anders zou de lege ruimte links verschijnen). Paar pixels minder qua venster, en hij verdwijnt al. Nogal een waste van mijn 24" scherm, normaal kon er nog prima een media player naast, nu niet.
Tracker moet gewoon vast aan te zetten zijn. Links, of rechstom
Wat is er mis met scrollen als het niet past?Femme schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:12:
[...]
De tracker neemt nu eenmaal ruimte in. Op lage resoluties is er geen ruimte om standaard een tracker weer te geven. Als we de layout meer responsive gaan maken kunnen we wellicht ook kijken naar een manier om de tracker eenvoudig toegankelijk te maken op een device met een klein beeldscherm.
De resultaten van het klikonderzoek zijn niet de aanleiding geweest om de tracker optioneel te maken, dat was feedback van gebruikers die de layout te druk en afleidend vonden.
Het blijft een optionele tracker...
Nu is het zo dat ik zat ruimte heb, maar hem nog niet kan tonen...
🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp
Anoniem: 83
Geen tweakers.net tracker meer voor mij
1440x900
[ Voor 48% gewijzigd door Anoniem: 83 op 18-10-2012 22:29 ]
Ik weet niet als tweakers dit gaat oplossen.
Hou de CTRL knop ingedrukt en scroll uit dan zie je dat hij naar links kan of rechts.
Echter is het probleem als je uitzoomt dat je hem niet meer ziet.
Hoop dat het gefixed wordt(vind de nieuwe tweakers echt stom)
[ Voor 11% gewijzigd door darkmushy1995 op 18-10-2012 23:06 ]
Het grote voordeel van een breedbeeldscherm is dat je meerdere vensters naast elkaar kan hebben staan, terwijl je de content van die vensters (of dat nou websites, applicaties of whatever zijn doet er niet toe) gewoon kan bekijken. Met deze restrictie is dat ineens geen optie meer geworden. Bovendien heb je dan, zodra je een klein stukje naar beneden scrollt (wat al gauw moet met die enorme hoeveelheid whitespace tussen elementen in) vervolgens een enorme hoeveelheid aan witvlak op je scherm: onbenutte ruimte dus. Daar gaat het hele nut van een breed scherm.
Ik begrijp dat die tracker horizontaal ruimte inneemt en dat je op lage resoluties die wilt kunnen verbergen om toch nog content fatsoenlijk te laten zien, maar om dan maar gelijk alle schermen die < 1600px breed zijn te bestempelen als "klein scherm" snap ik werkelijk niet. Zoals elders te lezen blijken apple laptops dus ineens massaal buiten de boot te vallen. Ook bosjes andere laptops zijn niet breder dan 1440 pixels (wat toch niet weinig is, imho). Die doen in jullie ogen ineens allemaal niet meer mee? Resoluties kleiner dan 1024 of misschien zelfs 1152 kan ik mee inkomen, maar dit is absurd. Bovendien hoeft die tracker echt niet zo breed te zijn als hij nu is gemaakt. In de vorige layout was die ook lang niet zo breed, wat ik mij zo kan herinneren. Scheelt toch alweer een hoop pixels in de breedte die nodig zijn om hem wel te kunnen tonen.
Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10
Ik kan niet wachten totdat dit gefixed word en hij gewoon terug te fixeren is zoals het in Tweakers 6 was, de trackers is voor mij en vele andere het belangrijkste deel/tool/navigatie van tweakers!
edit: verdorie, waarom zijn de preview en post button nou weer omgewisseld!
edit2: met dat ik dit post is de tracker links weer vast gefixeerd, blijft dit? zo ja, hulde!
[ Voor 9% gewijzigd door Wannial op 18-10-2012 23:47 ]

Het eerste wat opvalt is dat er moeilijk veel wit is. Het tweede dat B_2 < W_2, er is dus nog genoeg ruimte voor de tracker om rechts neer te worden gezet zonder een van de andere dingen te verplaatsen.
Ook kan worden gedacht over het verkleinen van W_1 (minder wit is meer beter op dit moment), deze ruimte aan W_3 toevoegen zodat de tracker alsnog rechts past.
Als laatste kan je de eigenwijze gebruiker z'n eigen keuze laten maken ongeacht of de tracker over de tekst valt of niet. Als ik al over cookies mag beslissen om m'n ervaring potentieel te verneuken moet ik toch ook zelf kunnen kiezen of ik wel of geen tracker wil?
Er zijn dus vele mogelijkheden om de tracker, ook op lagere resoluties, beschikbaar te maken. (En sinds wanneer is 1366 x 768 erg laag?)
Ik wou nog grappen over "als er een back theme was zou ik die nemen", maar kennelijk vinden erg veel mensen dat er te veel wit is (zie [bug] Pagina's te wit!). Het wit vervangen door een goed geplaatste tracker lijkt me dan ook steeds minder een probleem al die geluiden te horen/lezen
[ Voor 13% gewijzigd door Electrowolf op 19-10-2012 00:12 . Reden: Meer info! ]
Het stoplicht staat op rood, het stoplicht staat op groen, in #TMF is altijd wat te doen. || http://quotes.negotiator.nl/7270 || /16 at work
Zijwaarts scrollen is niet heel erg gebruiksvriendelijk hoewel het tegenwoordig met multitouch touchpads geen probleem meer is. We kunnen echter beter kijken naar een oplossing waarbij er niet meer aan beide kanten evenveel witruimte nodig is en waarbij die witruimte breed genoeg moet zijn om de tracker erin te plaatsen. Dat maakt meteen erg veel verschil uit in de breedte die nodig is om de tracker permanent te kunnen plaatsen.MikeyMan schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 21:34:
[...]
Wat is er mis met scrollen als het niet past?
Het blijft een optionele tracker...
Verder is het wel duidelijk dat de gebruikers dit willen.
Nu nog doen en dan zijn we helemaal blij!Femme schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:07:
[...]

Hulde! Ik ben benieuwd naar de uiteindelijke implementatie hiervan; wat dan limieten zullen worden voor het al dan niet tonen van de tracker.Femme schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 00:07:
[...]
Zijwaarts scrollen is niet heel erg gebruiksvriendelijk hoewel het tegenwoordig met multitouch touchpads geen probleem meer is. We kunnen echter beter kijken naar een oplossing waarbij er niet meer aan beide kanten evenveel witruimte nodig is en waarbij die witruimte breed genoeg moet zijn om de tracker erin te plaatsen. Dat maakt meteen erg veel verschil uit in de breedte die nodig is om de tracker permanent te kunnen plaatsen.
Vouw mee bij Fatal Error Group! - F@H: #10
gezien de structuur van het ontwerp betwijfel ik of dat nog wel mogelijk is. Zeker gezien de opmerking van een devver in een andere thread dat je resolutie dan te laag is. Tja.Wannial schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 23:46:
Ik heb zelf ook een full hd scherm, maar mijn browser beslaat daar max 60% van in de breedte, wat dus niet genoeg is om de tracker vast te zetten, echt enorm irritant!
Ik kan niet wachten totdat dit gefixed word en hij gewoon terug te fixeren is zoals het in Tweakers 6 was, de trackers is voor mij en vele andere het belangrijkste deel/tool/navigatie van tweakers!
edit: verdorie, waarom zijn de preview en post button nou weer omgewisseld!
edit2: met dat ik dit post is de tracker links weer vast gefixeerd, blijft dit? zo ja, hulde!
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Overigens vind ik de tracker qua design en kleur wel erg afsteken tegen de rest van de site. Het wordt er niet mooier van. Staat dit nog in de planning om aan te pakken?
Overigens blijf ik gewoon een trouwe dagelijkse bezoeker; het gaat me om de inhoud. Maar dat ik door de vooruitgang een stuk gemak moet missen kan er bij mij niet in.
“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse
Bij mij zag je de tracker niet in volle breedte, maar was het goed bruikbaar. Ik zit veel in V&A en dan kwamen de nieuwsberichten, forum berichten, etc wel goed over. Nu kan je niet eens full-screen de website bezoeken zonder hoofdpijn te krijgen. Qua inhoud is op dit moment V&A niet veel meer dan 2ehands.nl in 1997 was.
Dat is natuurlijk een hoop onzin. Je kan de website helemaal responsive maken door enkel een wit vlak te tonen. Echter is er voor de gebruiker dan helemaal geen reden meer om de site te bezoeken. Een bezoeker wil informatie, geen wit vlak. Dit is wat er nu met Tweakers.net aan de hand is. Er wordt gewoon compleet geen informatie meer getoond. Dan is de schreeuwende site van hardware.info ineens stukken beter geworden t.o.v. Tweakers.net.Femme schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:12:
[...]
De tracker neemt nu eenmaal ruimte in. Op lage resoluties is er geen ruimte om standaard een tracker weer te geven. Als we de layout meer responsive gaan maken kunnen we wellicht ook kijken naar een manier om de tracker eenvoudig toegankelijk te maken op een device met een klein beeldscherm.
[ Voor 63% gewijzigd door Hardware Junk op 19-10-2012 08:52 ]
2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid
Waarom kon dat voorheen wel dan? Ik heb mijn browser meestal ~1000 pixels breed en voorheen paste alles perfect. Nu kan ik geen tracker zien tenzij ik meer dan 1600pixels breed kijk (nog meer witFemme schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:12:

Als de instellingen om de frontpage aan te passen nu niet waren weggehaald (why, why?!) dan had ik rechts het pricewatch-blok weggehaald, evenals IT-banen, nieuwsbrief en "Uit de Community". Dan blijft er zat ruimte over om de tracker te plaatsen.
[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 19-10-2012 10:11 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Desnoods met horizontale scrollbar. (naar witruimte)
Er kan behoorlijk wat verbeterd worden aan de tracker ja, dat klopt. Maar ga nou svp niet tornen aan usability en algemene patronen van gebruik. Het is een element van overzicht, en vanuit overzicht vloeit navigatie voort. Het leidt, het schept de patronen.Femme schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:12:
[...]
De tracker zorgde in de oude layout met name bij nieuwe en infrequente bezoekers voor informatie-overload. Voor frequente gebruikers was het wat minder een probleem omdat die gewend waren de tracker te negeren als ze 'm niet handig hadden op het betreffende moment. We hebben om die reden besloten om de tracker optioneel te maken.
Er kan nog wel wat verbeterd worden aan de tracker. Een mogelijkheid is de tracker onderdeel te laten zijn van de grijze achtergrond in de footer die we rechts of links van de pagina laten doorlopen zodat ze rest van de site in de overgebleven ruimte met een witte achtergrond gecentreerd kan worden. Dat gaat eruit zien als deze mockup:
[afbeelding]
Verder lijkt het me wel handig om de tracker via een access key te kunnen oproepen zodat je de tracker tevoorschijn kunt toveren als je bijvoorbeeld reacties of een forumtopic hebt gelezen en daarmee klaar bent.
Zo'm tracker hoort aan de linker kant te staan. Een beetje onderzoek toont al snel aan waarom, het heeft geen nut om dat hier weer op te spitten dat is in genoeg andere topics al gedaan. Primair overzicht links, secondaire leiding rechts. Dat had de vorige site prima, met de tracker en de ankeilers. Ik begrijp ook best de uitgangspunten voor het nieuwe ontwerp, maar het is nu eenmaal genomen met onvolledige argumentatie en met een beperkt aantal instrumenten voor onderzoek.
Dat komt vaak voor, maar meestal heeft men toch de balans tussen vorm en inhoud. Dat heeft wel een beetje geleden.
Het argument van de acceskey klopt, maar is net als het argument van custom css. De categorieën gebruikers waar dat inderdaad instrumentatie voor is, is nu eenmaal beperkt. Denk er eens over na, we hebben koelkasten in de pricewatch! Patronen zijn verschoven. Daar heeft Tweakers tenslotte hard en met goed resultaat aan gewerkt! Dan mag men die verschuivingen niet uit het oog verliezen.
Daarom de noodzaak om bij dergelijke grote aanpassingen gebruik te maken van zo weinig selectief mogelijke feedback. Dat is niet gebeurt.
Ik begrijp trouwens toch nog steeds niet waarom met niet gekozen heeft om het wiel niet weer uit te moeten vinden. De responsive insteek was veel efficienter geweest als basis op de lange duur. Het is geen kwestie van een raamwerk aan features hangen, en ook niet andersoms. Opnieuw: de balans tussen vorm en inhoud.
Dat was een ander ontwerp waarin de tracker ten eerste een vaste positie had en de pagina samen met de tracker werd gecentreerd. In dit ontwerp wordt de pagina los van de tracker gecentreerd en moet er vervolgens aan de zijkanten genoeg ruimte zijn om de tracker weer te kunnen geven.Raven schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:04:
[...]
Waarom kon dat voorheen wel dan? Ik heb mijn browser meestal ~1000 pixels breed en voorheen paste alles perfect. Nu kan ik geen tracker zien tenzij ik meer dan 1600pixels breed kijk (nog meer wit/lege ruimte). Daarnaast valt het tracker knopje weg omdat die balk bovenaan een minimum breedte lijkt te hebben en zich niet aanpast aan de beschikbare breedte.
Dat kunnen we aanpassen maar daar is een ander ontwerp voor en er was geen tijd om die te maken en te implementeren. Vandaar dat we vooralsnog deze oplossing hebben.
Jij beschouwt de tracker als een primair overzicht. Dat is niet hoe wij erover denken. Om die reden had de tracker in de vorige layout een donkergrijze achtergrond en een grijze tekst met relatief weinig contrast. Hier was voor gekozen om de aandacht op de eigenlijke content van de pagina te leggen. Dat werkte redelijk maar vooral nieuwkomers werden nog steeds overdonderd door de informatie-overload die met name werd veroorzaakt door de tracker. Frequente bezoekers waren gewend om de tracker te negeren als ze er op dat moment geen behoefte aan hadden, voor hen was het gewoon achtergrond.Virtuozzo schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:43:
[...]
Er kan behoorlijk wat verbeterd worden aan de tracker ja, dat klopt. Maar ga nou svp niet tornen aan usability en algemene patronen van gebruik. Het is een element van overzicht, en vanuit overzicht vloeit navigatie voort. Het leidt, het schept de patronen.
Zo'm tracker hoort aan de linker kant te staan. Een beetje onderzoek toont al snel aan waarom, het heeft geen nut om dat hier weer op te spitten dat is in genoeg andere topics al gedaan. Primair overzicht links, secondaire leiding rechts. Dat had de vorige site prima, met de tracker en de ankeilers. Ik begrijp ook best de uitgangspunten voor het nieuwe ontwerp, maar het is nu eenmaal genomen met onvolledige argumentatie en met een beperkt aantal instrumenten voor onderzoek.
In de nieuwe layout willen we de aandacht resoluut op de content leggen. In resultaatlijsten zijn de filters het eerste element waarop wij de aandacht van de gebruiker willen richten. Daarom willen we liever geen tracker links, tenzij de gebruiker daarom vroeg. In de vorige layout moesten we de filters rechts zetten omdat twee smalle kolommen naast elkaar er erg onevenwichtig zou hebben uitgezien.
In de mockup die ik hierboven heb gepost kan de gebruiker de tracker overigens net zo makkelijk links plaatsen. De gebruiker mag dat lekker zelf bepalen, we tonen immers standaard tracker meer.
Ik ben het er absoluut mee eens dat er toch wat meer balans gevonden zou moeten worden tussen de presentatie van overzicht en de presentatie van content. Dat was ook de bron voor velen van de opmerking dat het allemaal wat druk was, dat er zaken in de weg stonden. Logisch ook.
Echter het verwijderen van dat element heeft wel, ongeacht de bedoelingen, als resultaat dat die functie van overzicht weg is. En daar wringt de schoen, zo blijkt wel uit de feedback. Het absolute merendeel van de (opbouwende) kritiek zover in dit opzicht bevat telkens weer dat stuk "overzicht".
Dat moet men wel even de vraag stellen of men niet wat te ver doorgeschoten is. Dat kan prima gebeuren, overkomt iedereen op een punt. Ongeacht hoe goed de insteek is, het resultaat telt.
Dan moet me wel nog een ding van het hart, content is meer dan gewoon een lijstje artikels of nieuws items. Content is inhoud, dat is ook prima duidelijk buiten de FP in de nieuwe versie. Zeker, kleine dingetjes hier en daar, veel daarvan subjectief, maar goed. De FP is niet bruikbaar voor content op dit moment vanwege het gebrek aan overzicht, op instinctief niveau. Dat is meer dan een kwestie van de tracker, ook de ankeilers vallen daaronder, maar ook de community highlights. Een FP dient een overzicht te bieden maar in balans met het leiden van de gebruiker. Nu zijn er daar toch teveel afhankelijkheden voor gebruik. Dat is jammer.
Ik vind het prima dat de gebruiker zelf de keuze gegeven wordt, dat is een noodzaak. Niet een privilege. Geen zorgen daar. Maar ja, die arbitraire drempel, daar vielen toch best veel mensen over, nooit goed zoiets.
Anoniem: 55347
Jammer.... Al die jaren design/ontwerp/etc. en blijkbaar geen tijd gehad om een cruciaal element goed te benaderen en te implementerenFemme schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:59:
[...]
Dat kunnen we aanpassen maar daar is een ander ontwerp voor en er was geen tijd om die te maken en te implementeren. Vandaar dat we vooralsnog deze oplossing hebben.
[...]

Klant is toch koning?Femme schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:59:
[...]
[...]
Jij beschouwt de tracker als een primair overzicht. Dat is niet hoe wij erover denken.
Maar ik zou ook graag de tracker terug willen zien, ik mag toch zelf bepalen of ik sideways scrollen user friendly vind of niet? Nu heb ik namelijk mijn startbalk links op mijn scherm om op die manier extra verticale ruimte te creeren. Daardoor kan ik dus de tracker niet links plaatsen wat belachelijk is, nu heb ik twee grote witte vlakken links en rechts waar ik niks mee kan.
Hebben jullie enige user onderzoek gedaan? Want het lijkt erop dat het echt alleen voor tablets geschikt is gemaakt. Ik denk dat door het missen van de tracker een hoop users niet meer zo snel op het forum kijken. Zelf gebruikte ik de tracker om te zien of er nog interessante post waren en voor de links naar Computeable en Fok.
Geef ons gewoon de optie om de tracker aan te zetten, of het er nou uit ziet of niet dat bepaal ik zelf wel
Ik ben het wel met jullie eens dat de tracker voor sommige nieuwe gebruikers wat te druk is, maar zoals hierboven vermeld vind ik ook dat de optie er moet zijn hem te activeren.
edit: Ik zie net de post op de FP, In ieder geval super positief dat jullie nu al bezig zijn met de user input.
[joke-mode]Maar doe toch maar een beetje voort met die tracker, anders mis ik misschien mooie aankoopje via V&A zoals bijvoorbeeld een nieuw scherm
[ Voor 21% gewijzigd door de echte flush op 19-10-2012 17:22 ]
schijt irritant.
Helaas is er geen optie om naar de oude site te gaan.
eigelijks moet er een poll over de nieuwe site komen.
@darkmushy, is er al een behoorlijk lange tijd.
Poll: Tweakers 7 verbetering of achteruitgang
Fractal Define R6 | ASRock B650M PG Lightning | AMD 8700G | G.Skill Flare X5 6000-CL30-38-38-96-134 (10ns) 2x16GB | Noctua NH-D15 Black | Seasonic Focus PX-750 Platinum | 4x2TB Kingston Fury NVMe | Shitty Gigabyte 24" Curved TN ding
ik heb mezelf iig als doel gesteld uiteindelijk op 1 nov definitief een keuze te maken over of ik mijn account wel ga behouden.. tnet NG was na de nodige feedback even wennen, de huidige opzet is alleen te beschrijven als 'een nekschot, voor mensen met te weinig (wie bepaald dit eigenlijk) pixels...
ik wacht in ieder geval onrustig af tot mijn tracker ... terug is...
Maak het optioneel om om over de eerder genoemde items vast te zetten, de pricewatch kan ik via de link bovenaan ook wel bezoeken.
Ja, dat mag ik wel hopen. Mijn 13" MBP heeft hetzelfde probleem.SkyStreaker schreef op zaterdag 20 oktober 2012 @ 13:42:
Het spijt me, maar mijn laptop geeft mij maximaal 1366x768. Primazat voor mijn gebruik, maar ik moet mijn fontgrootte naar 8 a 9 pixels brengen wil ik de tracker blijven zien. Ik neem aan dat hier in de toekomst aandacht aan besteed gaat worden?
@darkmushy, is er al een behoorlijk lange tijd.
Poll: Tweakers 7 verbetering of achteruitgang
En daar raak je nou precies datgene waar ik me mateloos aan stoor. De enorme onnodige witruimtes die hierdoor ontstaan vind ik vreselijk. Ik wil alles wat ik op mijn scherm heb centreren, dus als er een tracker staat, wil ik de tracker 'meecentreren'.Femme schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 14:59:
[...]
In dit ontwerp wordt de pagina los van de tracker gecentreerd en moet er vervolgens aan de zijkanten genoeg ruimte zijn om de tracker weer te kunnen geven.
[ Voor 12% gewijzigd door Zorro op 21-10-2012 00:57 ]
How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.
Inderdaad jammer. Wat deze reacties in ieder geval duidelijk is dat de tracker wel degelijk door een aanzienlijk deel van de gebruikers wordt gebruikt en dat het bestaan wordt gewaardeerd. Er is gewoon onvoldoende belang aan gehecht. Ik was zelf fanatiek gebruiker van de tracker en de huidige oplossing werkt voor mij ook verre van ideaal.Anoniem: 55347 schreef op vrijdag 19 oktober 2012 @ 15:27:
[...]
Jammer.... Al die jaren design/ontwerp/etc. en blijkbaar geen tijd gehad om een cruciaal element goed te benaderen en te implementeren
De huidige oplossing is niet de beste wel een die het makkelijkst geïmplementeerd kon worden. De oplossing die er moet komen is er een waarbij de site niet in zijn geheel gecentreerd hoeft te worden, dat is wel duidelijk.Zorro schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 00:56:
[...]
En daar raak je nou precies datgene waar ik me mateloos aan stoor. De enorme onnodige witruimtes die hierdoor ontstaan vind ik vreselijk. Ik wil alles wat ik op mijn scherm heb centreren, dus als er een tracker staat, wil ik de tracker 'meecentreren'.
Zet ik het scherm op 1280x1024 heb ik al enorm veel witte vlakken en kan ik nog steeds de tracker niet locken terwijl er zowel links als rechts makkelijk een gehele tracker in kan verdwijnen, nee dan klapt hij uit dwars door artikelen heen..logisch.
De tracker zag ik gewoon als een bron van nieuwe info..artikeltje gelezen..heey nieuw dingetje in het forum/va enzo..
Dus 2 jaar bezig geweest aan het nieuwe ontwerp en dan word er bij tweakers nota bene voor het makkelijkste gekozen? Klinkt bot, maar komt nogal raar over hoor voor een site die zich tweakers noemt.De huidige oplossing is niet de beste wel een die het makkelijkst geïmplementeerd kon worden. De oplossing die er moet komen is er een waarbij de site niet in zijn geheel gecentreerd hoeft te worden, dat is wel duidelijk.
Ik snap het punt niet waarom de tracker niet meegecentreerd mag worden als men graag de tracker gebruikt..moet toegeven, was in het begin van het vorige ontwerp ook niet tevreden, toen ging het opeens van rechts naar links meen ik..maar toen was het er iig wel..
Ik blijf er bij..alles werkte prima, alles paste op alle schermen..waarom kan dat dan opeens niet meer? Om die paar nieuwe gebruikers binnen lokken..en daarbij een hoop andere juist te verliezen ? En dan bedoel ik nog niet eens verliezen in de zin van dat ze helemaal niet meer komen, maar dat ze gewoon minder doen op de site, lijkt mij toch niet de bedoeling.
Ik heb geen horloge, maar ik heb wel de tijd.
Zelf heb ik nu dit gemaakt. De breedte van de 'content' is ongewijzigd gelaten en het geheel blijft gecentreerd op hoge resoluties.

Greasemonkey script
Pierre - Motormedia.nl - Motor-Forum.nl - Motorshopper.nl - Motormeuk.nl - Motorstek.nl
dat kruisje (van tracker sluiten) hoe krijg je die weg... want - die wil je natuurlijk ook niet)...
i-chat schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 13:50:
nu nog kijken of er een custom css op kan worden losgelaten...
dat kruisje (van tracker sluiten) hoe krijg je die weg... want - die wil je natuurlijk ook niet)...
1
2
3
| .trackerPopup.fixed .close{ display: none; } |
^ Post is hierboven!
eenmaal gefixeerd kan ik m 'ophalen' met in/uitzoomen. prima, snapte de werking niet helemaal
[ Voor 10% gewijzigd door JJ Le Funk op 21-10-2012 23:34 ]
~
Mooi gedaan !PierreAronnax schreef op zondag 21 oktober 2012 @ 09:29:
Zelf heb ik ook een 1280x1024 schermresolutie en dat de tracker nu niet meer kan worden getoond is wat mij betreft het enige nadeel van Tweakers 7. Wat mij opviel is dat er voldoende ruimte is voor een tracker, mits de content iets naar rechts wordt verplaatst.
.....
Greasemonkey script
Kan je de source hier ook zetten en/of op userscripts.org...... ik heb nog niet voldoende posts om op dat afgeschermde forum te komen.....
Ik heb net zoiets gemaakt, ook met greasemonkey/tampermonkey

Source staat op : http://userscripts.org/scripts/show/150717
Door op het Tracker knopje te drukken, kan je kiezen om hem te fixeren of mee te laten scrollen....
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| // ==UserScript== // @name Tweakers // @include http*://tweakers.net/* // @include http*://*.tweakers.net/* // @grant none // ==/UserScript== // Make room for Tracker document.getElementById('contentArea').style.paddingLeft = '260px'; // Show Tracker unsafeWindow.getPageDimensions = function() { return 0; }; initTrackerOnLoad('l'); // Set Tracker width var popup = PopupGenerator.get('trackerPopup'); popup.element.style.width = '250px'; // Hide 'Fixeer rechts' document.getElementById('trackerFixateLink').style.display = 'none'; |
Oscar Wilde
Anoniem: 249481
Dat is discriminatie van 1360x768 gebruikersFemme schreef op donderdag 18 oktober 2012 @ 20:12:
wow.... netjes, inderdaad heel simpel gedaan en zeer effectief.Raven schreef op woensdag 24 oktober 2012 @ 22:12:
@hierboven:
Ik ga eens kijken wat ik daar mee kan doen...weer wat geleerd.