Dat heeft er alles mee te maken dat er in dat design voor is gekozen om jip en janneke te pleasen en de professionals die Tweakers maken of breken het veel moeilijker te maken om te vinden waarvoor ze komen.
Ik ga dit cru stellen: dit design is
gewoon slecht voor professionals die met een desktop/laptop werken, zoals verreweg de meeste professionals. En ik ga
niet nuanceren...
> 80% van de reagerende userbase vind het slecht,
dus het IS slecht. Ongeacht wat de designer vindt, of wat men uit welk theorieboekje getrokken heeft.
Desigers vinden zichzelf en hun mening veels te belangrijk in de IT afgezet tegen wat de gebruiker wil. Dat is van oudsher een probleem, dat normaalgesproken ondervangen wordt met public beta's. Zit je voor jezelf en je eigen site te hobbyen, dan whatever. Een designer voor een website als Tweakers ontwerpt echter niet voor zichzelf maar voor zijn userbase. Een designer die dat niet doet is een
slechte designer. Je kunnen verplaatsen in je userbase is een 1e essentieel onderdeel van de functie. Je users om input vragen een 2e. Deze user-response laat duidelijk zien dat de designers hiervan dat blijkbaar niet kunnen. Punt.
Tweakers zou niet absoluut de eerste site zijn die relevante userbase verliest door dit soort grappen. Het is dat er geen serieuze "techsites voor professionals" concurrentie is op de Nederlandse markt want anders had Tweakers nu stanta pede al een fiks probleem gehad met weglopende userbase.
Zoals in de
aankondiging stond:
Bij zo'n grote site als Tweakers is het heel lastig om met een nieuw design alles in één keer goed te maken. In de komende weken/maanden zal het devteam denk ik nog een hoop verbeteringen aanbrengen.
Als je niet in 1x een goed design kunt neerzetten dat het oude evenaart of verbetert dan moet je het oude design houden totdat het nieuwe op dat niveau is. IT 1-0-1: "
If it aint broke don't fix it. And most definately don't break it more and then call that a 'fix'.". Niemand onder de users heeft hierom gevraagd, dat geef ik je op een briefje mee. Dit is typisch een hersenspinsel van designers en devvers die samen 2 jaar in hun eigen realiteit hebben geleefd. Gebruikers hebben een gruwhekel aan verslechtering, zeker ernstige veslechtering, en vooral aan ontbrekende nuttige functionaliteiten waar die eerst wel waren.
In de snelle IT wereld heb je normaalgesproken geen weken en maanden om een zo'n fail te fixen. Klanten lopen gewoon weg als er alternatieven zijn. Tweakers heeft op dit moment in de tijd de mazzel dat die er dus nauwelijks zijn. Maar wat niet is kan nog komen, en de juist userbase van Tweakers is op dat gebied precies de verkeerde om teveel tegen de haren in te strijken...
En het is gewoon even wennen, sommige zaken zitten op een andere plek, maar als je eens door de verschillende onderdelen van de site bladert is alles véél consistenter. Ook de zoekfunctie is enorm verbeterd.
Oh ja? Probeer jij maar eens iets elementairs als een V&A advertentie linken aan een Pricewatch item. Dan krijg je
dit.
Ik ben overigens wel van mening dat het beter was geweest als alle users van te voren de mogelijkheid hadden gekregen om dit nieuwe design uit te proberen. Dan waren de grootste ergernissen die nu naar voren komen toch wel opgelost voor de final release.
QFT. Dat heb ik meteen geroepen toen ik 'dit' zag.
Nu duurt dat nog even, maar dat is toch geen reden om de site links te laten liggen? Ik neem tenminste aan dat je Tweakers voor de inhoud bezoekt en niet voor het design (die je op een heel aantal manieren naar je eigen hand kunt zetten, zoals via
Custom CSS).
De belangrijkste reden om de site nu niet links te laten liggen is de informatie die er te krijgen is. Alleen is deze informatie veel minder makkelijk toegankelijk nu. Men moet of zich een ons zoeken, of zich een ons scrollen. Met in het achterhoofd hoe de vorige site werkte wekt dat ergernis... en je gebruiker ergeren is je op heel glad ijs begeven... vooral als het goed geinformeerde gebruikers zoals Tweakers' userbase betreft, die hun weg qua informatievoorziening ook vrij eenvoudig elders weten te vinden.
[
Voor 7% gewijzigd door
Cheetah op 22-10-2012 09:09
]
ASUS Max IV GENE-Z, Core i7 3770k, 16GB Kingston HyperX DDR3-1600, EVGA GTX970 FTW
Crucial M550 512GB SSD, 2TB WD HDD, LG GGW-H20L Blu/HD, Panasonic 40" AX630 UHD
Full Specz