Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp

Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste
Acties:

• bvuaemal
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 02-11 20:48
Volgens mij kun je het beste naar het min vermogen kijken. Bv de MHI SRK20/25/35SZ-S hebben allemaal een min heating vermogen van 0.9kW tegen een verbruikt vermogen van 0.17kW. Dus deze machines met verschillende max vermogens hebben waarschijnlij het zelfde pendel gedrag
Ray schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 22:55:
@webrazor zelfs die 1 kw is voor een slaapkamer vaak al te veel...

en let op. de range die bij de meeste modellen staat in een combi van koelen en verwarmen.!

dus het kan goed zijn dat koelen minimaal 1 is maar verwarmen 1,4 of meer!

en 1400 watt voor een kleine ruimte die niet te warm hoeft te zijn...had ik het al over pendelen gehad.... ?

hier pendelt een simpele convector van 650 watt al om de 15 minuten. die hoor je dan weer niet en kostte maar 60 euro

• (RSH)
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-11 16:37
Zerobase schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 15:02:
Mijn installatie gebruikt in standby ongeveer 0,2KWh per dag (Buiten-deel Daikin 4MXM68N en binnen-units FTXM42 en FTXM25, beide met wifi controller).

Raad eens waar bij de FTXM serie de wifi controller zit (plaatje is klikbaar):
[Afbeelding: Airco FTXM42 heatmap]

Als straks de de twee extra binnen-units zijn bijgeplaatst (ook met wifi-module) zal ik eens opnieuw meten.
maare... ik begreep dat je met de wifi module meerdere binnenunits (op een multisplit) kan bedienen :|

maar je moet dus bij elke binnenunit een module aanschaffen :| ?

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Nu online

Notna

Where are you?®

(RSH) schreef op maandag 12 november 2018 @ 12:10:
[...]

maare... ik begreep dat je met de wifi module meerdere binnenunits (op een multisplit) kan bedienen :|

maar je moet dus bij elke binnenunit een module aanschaffen :| ?
Ja. Per binnenunit moet je één module hebben zodat je ze afzonderlijk kan besturen.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• ronjansen87
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11:17
VPI schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 21:26:
Wie heeft er last van een fluittoon van de buitenunit van de daikin ururu sarara?
Heb de kap er vanaf gehad en hoor dat het van de ventilator af komt....vinger erop leggen en de piep is weg
Hier heb ik ook last van (gehad)! Het werd ook steeds luider en overstemde de "hoofdventilator" op een gegeven volledig. Oorzaak hiervan is het lager van de ventilator van de ventilatie/vochtfuncties. Inmiddels is van één unit de ventilator vervangen onder garantie, voor de 2e unit is deze nog in bestelling.

Let op: Je (installateur) kan twee types van deze fan bestellen, het eerdere "af-fabriek geleverde " type (dan kan je over 2 jaar weer aan de gang) en een verbeterd "vervangings-"onderdeel. Deze zit nu in mijn eerste unit en is volledig onhoorbaar, zelfs op de HIGH stand van de ventilatie hoor je 'm (buiten) bijna niet meer, waar bij installatie dit duidelijk hoorbaar was bij de buitenunits.

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• jeroen11
  • Registratie: december 2006
  • Nu online
bvuaemal schreef op zondag 11 november 2018 @ 18:21:
Volgens mij kun je het beste naar het min vermogen kijken. Bv de MHI SRK20/25/35SZ-S hebben allemaal een min heating vermogen van 0.9kW tegen een verbruikt vermogen van 0.17kW. Dus deze machines met verschillende max vermogens hebben waarschijnlij het zelfde pendel gedrag
[...]
Dat is interessant - ik ben op deze units uitgekomen voor drie slaapkamers (2x 20, 1x 35 SZ) bij ons voor koelen en verwarmen (2 van de 3 hebben geen andere vorm van verwarming meer dan).

Meestal zullen ze, als ze draaien, alle 3 wel wat doen; betekent wat je beschrijft dan dat ze de hele tijd kort aangaan om hoge temperatuur/vermogen te blazen, en dan weer uit, ipv langere tijd op een wat minder hoge temperatuur?

• bvuaemal
Ik heb geen idee hoe de 20*2 gaat reageren waarschijnlijk krijg je daar nog meer last van pendel gedrag. Het min vermogen is waarschijnlijk groter dan een enkele WP

Ik heb in mijn werkkamer en hal een 35 SZ staan (dit zijn niet zulke grote ruimtes). Deze moduleren langzaam terug naar min vermogen. En gaan dan uit. Na verloop van tijd gaan ze weer aan. Het is niet zo dat ze om de 5 min aan en uit gaan.
jeroen11 schreef op maandag 12 november 2018 @ 20:46:
[...]

Dat is interessant - ik ben op deze units uitgekomen voor drie slaapkamers (20x 20, 1x 35 SZ) bij ons voor koelen en verwarmen (2 van de 3 hebben geen andere vorm van verwarming meer dan).

Meestal zullen ze, als ze draaien, alle 3 wel wat doen; betekent wat je beschrijft dan dat ze de hele tijd kort aangaan om hoge temperatuur/vermogen te blazen, en dan weer uit, ipv langere tijd op een wat minder hoge temperatuur?

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Toch is het raar hé;

Vanochtend is het sinds lange tijd weer echt koud in de ochtend. Ik heb de setpoint op 20 gezet en hij pruttelt lekker op compfreq 24 (272 Wh). Zet ik het op Setpoint 18: freq op 40 en 480 Wh verbruik :') ? ECONO aan of uit; maakt geen verschil.

Gaat echt helemaal nergens over.

• basvn
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 14:08

basvn

Breezand - NHN

Ik doe vanaf vandaag ook mee!

Er hangt een Mitsubishi SRK 35 ZS-S in de woonkamer

Afgelopen 3 weken van alles laten plaatsen
3 weken geleden: 10 zonnepanelen
vorige week : Warmtepompboiler
vandaag : Airco in de woonkamer

Kijken hoe gasloos ik het hier kan maken!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

basvn schreef op donderdag 15 november 2018 @ 17:43:
Ik doe vanaf vandaag ook mee!

Er hangt een Mitsubishi SRK 35 ZS-S in de woonkamer

Afgelopen 3 weken van alles laten plaatsen
3 weken geleden: 10 zonnepanelen
vorige week : Warmtepompboiler
vandaag : Airco in de woonkamer

Kijken hoe gasloos ik het hier kan maken!
Geen bonen eten en het komt goed!

On a more serious note: Setpoint 20 en fanspeed op 5 (max) = cmpfreq van 16 :?

Ik zal eens gaan spelen met de fanspeed en wat voor invloed dat heeft op de cmpfreq.

• mr_evil08
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 13:42
Notna schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:03:
[...]

Geen bonen eten en het komt goed!

On a more serious note: Setpoint 20 en fanspeed op 5 (max) = cmpfreq van 16 :?

Ik zal eens gaan spelen met de fanspeed en wat voor invloed dat heeft op de cmpfreq.
Fanspeed 3/5 daarboven maakt weinig uit hier(tenzij ik nog aan opstoken ben).
Fanspeed 1 & 2 en fluisterstand kost COP.
Bij het opstoken fan 4/5 of 5/5, bij aanwezig gaat hij daarna op auto stand, vooral de koudere dagen even op hoog zodat de ruimte gelijkmatig opwarmt en geen koude "kwalm" afgeeft.

Op moment setpoint 21.
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3

Mijn jaarverbruik sinds 1 maart 2018> 262,5 kwh verwarming, 62,2kwh koeling.
Koeling neemt veel, gezien amper gebruikt (Moet ik bijzeggen de buitenunit staat op het zuiden in de volle zon op de grond achterthuis, stenenmuur en tegels te bakken, en het kan daar knap warm worden).

Volgens de boeken van Daiking is jaarverbruik rond 600kwh verwarming, Dat zou realistisch kunnen zijn.

Ik ben een koukleum de verwarming draait hier al een tijdje, een zomerstop etc doe ik niet aan, krijg ik het koud gaat hij gewoon aan.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 15-11-2018 20:24 (16%)

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

mr_evil08 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 20:14:
[...]

Fanspeed 3/5 daarboven maakt weinig uit hier(tenzij ik nog aan opstoken ben).
Fanspeed 1 & 2 en fluisterstand kost COP.
Bij het opstoken fan 4/5 of 5/5, bij aanwezig gaat hij daarna op auto stand, vooral de koudere dagen even op hoog zodat de ruimte gelijkmatig opwarmt en geen koude "kwalm" afgeeft.

Op moment setpoint 21.
ret=OK,htemp=22.0,hhum=-,otemp=5.0,err=0,cmpfreq=18,mompow=3

Mijn jaarverbruik sinds 1 maart 2018> 262,5 kwh verwarming, 62,2kwh koeling.
Koeling neemt veel, gezien amper gebruikt (Moet ik bijzeggen de buitenunit staat op het zuiden in de volle zon op de grond achterthuis, stenenmuur en tegels te bakken, en het kan daar knap warm worden).

Volgens de boeken van Daiking is jaarverbruik rond 600kwh verwarming, Dat zou realistisch kunnen zijn.

Ik ben een koukleum de verwarming draait hier al een tijdje, een zomerstop etc doe ik niet aan, krijg ik het koud gaat hij gewoon aan.
Ik zit op een verbruik van 860 kWh voor verwarmen van 2 kamers (gemeten tussen nov t/m april, mijn stookperiode)

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21-11 19:19
Is er ook een indicatie te geven over hoeveel capaciteit ik nodig zou hebben om een woonkamer en open keuken te verwarmen van circa 100m3 (40 m2)?

Ik weet niet of de volgende gegevens daar nog bij kunnen helpen.
Mijn gasverbruik op de koudste dag vorig jaar was circa 10m3. Het gehel jaar circa 1100m3. Huis is van 1990, 2 onder 1 kap.
Ramen op zuid-oost en noord-west.

Voor koelen zou dit toch circa 100x40(factor) = 4 kW zijn?
Ik lees hier ook regelmatig dat 3.5 ook voldoende zou moeten zijn. Klopt dit?

jobr wijzigde deze reactie 16-11-2018 21:48 (4%)

• webrazor
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 15-11 22:51
Ben aan het kijken naar een multisplit airco unit van mitsubishi maar ik zie zoveel soorten en types.
Wat zijn de meest actuele (zuinige) modellen. Het gaat om 2 x 2kW die ook de wifi module (MelCloud) ondersteunen? Wat zijn jullie ervaringen met Mitsubishi?

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 14:37
jobr schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 21:42:
Is er ook een indicatie te geven over hoeveel capaciteit ik nodig zou hebben om een woonkamer en open keuken te verwarmen van circa 100m3 (40 m2)?

Ik weet niet of de volgende gegevens daar nog bij kunnen helpen.
Mijn gasverbruik op de koudste dag vorig jaar was circa 10m3. Het gehel jaar circa 1100m3. Huis is van 1990, 2 onder 1 kap.
Ramen op zuid-oost en noord-west.

Voor koelen zou dit toch circa 100x40(factor) = 4 kW zijn?
Ik lees hier ook regelmatig dat 3.5 ook voldoende zou moeten zijn. Klopt dit?
Op het type huis na is de ligging en waar het glas zit eender als bij mij met ook bouwjaar 1990.
Ik verwarm 6,5x9m met een 3,5kW airco en boven zit er nog een met 6,5x7m oppervlakte.
Vrij veel oud/lek dubbelglas met lege spouwen en ik kwam zelden aan 10m3 gas per dag.
In het begin nog 1200m3 per jaar en ik eindigde bij 800m3 toen ik er beter mee omging.

Nominaal 4kW per airco en maximaal 6,3kW voor verwarmen, koelen 3,5 en max 4kW.
Momenteel gebruik ik de eco stand, die zorgt voor een continu werking met weinig variatie in vermogen.
Die stand is goed om een ruimte op temperatuur te houden, ik heb maar 1 graad nachtverlaging.
Vrijdag ging er 5,5kWh de airco in daar voor tot 4kWh.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• Zanzibar-1337
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 21-11 19:02
Laten jullie de airco nu 's nachts gewoon aan met de kou? Hier gaat hij tot nu toe uit maar het koelt flink af in huis merk ik. Zeker 4 graden. Gisteren trouwens mijn eerste defrost ervaring gehad, mist en -2 graden.

5100wp Zuid-Oost - SMA 7000TL20 30xSF170s - Live PVoutput - Daikin US 3.5

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 08:03:
Laten jullie de airco nu 's nachts gewoon aan met de kou? Hier gaat hij tot nu toe uit maar het koelt flink af in huis merk ik. Zeker 4 graden. Gisteren trouwens mijn eerste defrost ervaring gehad, mist en -2 graden.
De ervaringen zijn uiteenlopend over het wel of niet aan laten staan van de WP in de nacht.

Bij mij wat het verbruik bijna dubbel als ik het in de nacht aanliet. Ik zet de WP gewoon aan met een schema; 1.5 uur voor ik opsta op fanstand 5 (max). Tegen de tijd dat ik beneden ben is het prima op temperatuur.

• Zanzibar-1337
Notna schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 08:33:
[...]

De ervaringen zijn uiteenlopend over het wel of niet aan laten staan van de WP in de nacht.

Bij mij wat het verbruik bijna dubbel als ik het in de nacht aanliet. Ik zet de WP gewoon aan met een schema; 1.5 uur voor ik opsta op fanstand 5 (max). Tegen de tijd dat ik beneden ben is het prima op temperatuur.
Zal mijn schema is aanpassen. Op de hoogste stand zetten is een goed idee, had ik nog niet bedacht. Helaas kan ik de power modus niet via de app gebruiken, heb inmiddels al een uitgebreide klacht gestuurd naar Daikin Europe maar tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen. Daikin Nederland zegt mij niet verder te kunnen helpen.
HoaHong schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:26:
Ff je online controller update uitstellen:

Op dit ogenblik zijn er problemen met de Daikin app van de online controller. Er is recentelijk een nieuwe firmware update beschikbaar gesteld door DENV waar fouten in zit. Na het updaten van de firmware, werkt de Daikin app niet meer !

DENV is druk er mee bezig om een nieuwe Firmware update beschikbaar te stellen, echter duurt het een paar dagen voordat er een akkoord is en de update weer beschikbaar in de Apple store / Play store !

Hopende u hierbij voldoende te hebben geinformeerd, indien u vragen heeft hoor ik het graag.

Met vriendelijke groeten,

Daikin Nederland

Edit: update werkt weer van gister avond!
Is er toevallig ook iets bekend over een update rondom de Ururu Sarara? Veel functies kunnen niet via de app aangestuurd worden, power modus, fluister stand, econo modus, verbruik is niet uit te lezen, streamer functie is niet te gebruiken via de app.. Dit alles is wel erg handig om te kunnen gebruiken in de app.

Aangezien u (zo lijkt het) dicht bij het vuur zit, zou u wellicht wat kunnen regelen?? Dat zou mij, maar zeker ook vele andere gebruikers op dit forum erg blij maken!

Zanzibar-1337 wijzigde deze reactie 17-11-2018 10:13 (46%)

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 09:58:
[...]

Zal mijn schema is aanpassen. Op de hoogste stand zetten is een goed idee, had ik nog niet bedacht. Helaas kan ik de power modus niet via de app gebruiken, heb inmiddels al een uitgebreide klacht gestuurd naar Daikin Europe maar tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen. Daikin Nederland geeft de hoop al op.

[...]

Is er toevallig ook iets bekend over een update rondom de Ururu Sarara? Veel functies kunnen niet via de app aangestuurd worden, power modus, fluister stand, econo modus, verbruik is niet uit te lezen, clean air functie is niet te gebruiken via de app.. Dit alles is wel erg handig om te kunnen gebruiken in de app. Aangezien u (zo lijkt het) dicht bij het vuur zit, zou u wat kunnen regelen?? Dat zou mij, maar zeker ook vele andere gebruikers op dit forum erg blij maken!
De powermodus valt ook niet schemamatig te programmeren. Dat is niet specifiek aan de US.

Over die hoogste fanstand; let wel dat je door het verhoogde debiet, onder de streep een iets lagere uitvoer temp de kamer in hebt.
Ik vind het echter prettig verwarmen op die manier omdat je de eerste kou er dan sneller uithebt. En van het lawaai heb ik dan toch geen last omdat ik nog in bed lig :+

• mr_evil08
Powerfull mode is bedoelt, je wilt NU warmte en rap ook, waarbij je al aanwezig bent in de ruimte.
Volgens mij bevorderd dat de levensduur ook niet om iederkeer op 170% te laten starten.

Zet desnoods de temp tijdelijk omhoog via de timer, hier wordt niet gestart op 100% indien temp verschil niet hoog genoeg is.

de FXTM> Via de tijdklok niet alles bedienbaar, de streamer kan wel aan/uit omdat gekeken wordt naar de laatste configuratie bij uitschakelen unit.

Alle opties via de app zijn gewoon beschikbaar, alleen niet via de tijdklok.
Mischien met powerfull modus uitzetten en werkt dat ook wel. :+

mr_evil08 wijzigde deze reactie 17-11-2018 13:06 (157%)

• Speedy-Andre
Tja, zo doet mijn Toshiba het:

Met WEEKTIMER kunt u 4 programma's instellen voor elke dag van de week.
De volgende items kunnen ingesteld worden met WEEKTIMER:
a. Tijdspanne van de werking (AAN-timer voor het Starten en UIT-timer voor het Stoppen)
b. Werkingsstand (KOELEN, DROGEN, VERWARMEN, ALLEEN VENTILATOR)
c. Temperatuurinstelling
d. Instelling van de ventilatorsnelheid
e. Speciale werking (8 °C, ECO, Hi-POWER)

Ik heb maar 2,5kWh in de nacht weggedraaid, daardoor blijft de airco heerlijk rustig draaien (Eco) en verwarm je het meubilair mee wat weer een nog stabielere temperatuur geeft.
Hi-power gebruik ik nauwelijks, misschien als er iets goed mis gaat (prik uren weg) is dat leuk.
Met vochtig weer zit je snel aan een defrost, daarom pruttel ik op 300W in Eco en komt er geen defrost ondanks de RV van 92% deze nacht :)
Wel een beetje krom dat ik na 3 jaar een keer Eco ga gebruiken, het bevalt prima.

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

• jobr
Ik ben even op zoek naar de juiste plek voor de binnenunit.
Dit is mijn plattegrond van de beneden verdieping:

Normaal zou je deze op plek C plaatsen, boven de bank denk ik. Echter kan ik de buitenunit dan niet goed kwijt. Deze wil ik niet op de oprit hebben staan. Op de garage zou misschien kunnen maar dan heb ik een condenspompje nodig. En tevens loopt er dan een goot over de zijkant van het huis wat niet echt fraai is.

Zou plek A ook een goede plek zijn?
Daaronder staat dat wel een buro (tbv thuiswerken). De buitenunit zou dan op het terras kunnen.

En in hoeverre is plek B een probleem?
Dan kan de buitenunit voor in de tuin. Voordeel is dan ook dat ik eventueel een multisplit kan nemen zodat de (hoofd) slaapkamer daar direct boven ook voorzien kan worden van een binnenunit.
Of heb je dan veel last van de luchtstroom?
Op een folder van Daikin zie ik deze gek genoeg ook wel eens op deze plek.

En kunnen de kabels van de binnenunit zowel naar rechts als naar links ?

jobr wijzigde deze reactie 17-11-2018 14:19 (3%)

• Zanzibar-1337
Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:32:

a. Tijdspanne van de werking (AAN-timer voor het Starten en UIT-timer voor het Stoppen)
c. Temperatuurinstelling

Ik heb maar 2,5kWh in de nacht weggedraaid, daardoor blijft de airco heerlijk rustig draaien (Eco) en verwarm je het meubilair mee wat weer een nog stabielere temperatuur geeft.
Hi-power gebruik ik nauwelijks, misschien als er iets goed mis gaat (prik uren weg) is dat leuk.
Met vochtig weer zit je snel aan een defrost, daarom pruttel ik op 300W in Eco en komt er geen defrost ondanks de RV van 92% deze nacht :)
Wel een beetje krom dat ik na 3 jaar een keer Eco ga gebruiken, het bevalt prima.
Die eco stand, verlaagt hij dan ook de temperatuur? Of is het gewoon op een laag standje blazen? Opzich heb ik er wel oren na om het 's nachts aan te laten dan hoeft hij in de ochtend minder hard te werken. En die 2,5 kWh extra bespaar je het wellicht deels in de ochtend omdat hij niet zo hard hoeft te werken, plus natuurlijk de defrosts (drie gehad vanmorgen).

• Speedy-Andre
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:28:
[...]

Die eco stand, verlaagt hij dan ook de temperatuur? Of is het gewoon op een laag standje blazen? Opzich heb ik er wel oren na om het 's nachts aan te laten dan hoeft hij in de ochtend minder hard te werken. En die 2,5 kWh extra bespaar je het wellicht deels in de ochtend omdat hij niet zo hard hoeft te werken, plus natuurlijk de defrosts (drie gehad vanmorgen).
Hij handhaaft de ingestelde temperatuur en regelt heel geleidelijk.
Er staat bij dat hij de temperatuur niet meer dan 2 graden zal verhogen dus als je met 17 begint dan gaat 21 niet lukken tenzij je eco weer uitschakelt.
Het gedrag is idd zacht blazen en als het programma een graad hoger zegt dan duurt dat wel even :)
De stille stand is juist niet zuinig, die kan niet samen met eco.

• Zanzibar-1337
Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 17:38:
[...]

Hij handhaaft de ingestelde temperatuur en regelt heel geleidelijk.
Er staat bij dat hij de temperatuur niet meer dan 2 graden zal verhogen dus als je met 17 begint dan gaat 21 niet lukken tenzij je eco weer uitschakelt.
Het gedrag is idd zacht blazen en als het programma een graad hoger zegt dan duurt dat wel even :)
De stille stand is juist niet zuinig, die kan niet samen met eco.
Dat lijkt dus een beetje op de econo modus van de daikin. Zal het vannacht eens uitproberen. 21 graden, econo modus aan. Ben benieuwd! Verbruik hangt nu rond de 380 watt.

• Zanzibar-1337
jobr schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:52:
Ik ben even op zoek naar de juiste plek voor de binnenunit.
Dit is mijn plattegrond van de beneden verdieping:
[Afbeelding: begane grond]

Normaal zou je deze op plek C plaatsen, boven de bank denk ik. Echter kan ik de buitenunit dan niet goed kwijt. Deze wil ik niet op de oprit hebben staan. Op de garage zou misschien kunnen maar dan heb ik een condenspompje nodig. En tevens loopt er dan een goot over de zijkant van het huis wat niet echt fraai is.

Zou plek A ook een goede plek zijn?
Daaronder staat dat wel een buro (tbv thuiswerken). De buitenunit zou dan op het terras kunnen.

En in hoeverre is plek B een probleem?
Dan kan de buitenunit voor in de tuin. Voordeel is dan ook dat ik eventueel een multisplit kan nemen zodat de (hoofd) slaapkamer daar direct boven ook voorzien kan worden van een binnenunit.
Of heb je dan veel last van de luchtstroom?
Op een folder van Daikin zie ik deze gek genoeg ook wel eens op deze plek.

En kunnen de kabels van de binnenunit zowel naar rechts als naar links ?
Tussen plek c en b geen mogelijkheid? Tussen deur en raam?

• jobr
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 18:54:
[...]

Tussen plek c en b geen mogelijkheid? Tussen deur en raam?
Onderaan bedoel je? Dan blaast deze toch ook naar de bank aan de andere kant?
Onderaan zit geen deur, alleen maar ramen.

• Zanzibar-1337
jobr schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:01:
[...]
Onderaan bedoel je? Dan blaast deze toch ook naar de bank aan de andere kant?
Onderaan zit geen deur, alleen maar ramen.
Ja onderaan, dat zwarte stukje tussen de twee ramen. Je kan de unit op een vaste blaas stand instellen, heb je er geen last van wanneer je op de bank zit, richting de eettafel laten blazen. Zit je er daar ook comfortabel bij.

Edit:
Mijn benedenverdieping ziet er eigenlijk hetzelfde uit. Het enige verschil is dat bij ons de keuken op de plek van de eettafel zit en waar jullie de keuken hebben zit bij ons de bijkeuken. De bijkeuken wordt (ondanks dat er een deur in zit, die staat gewoon open) prima verwarmd door de airco, ik heb hem op de plek onderaan tussen de (bij mij) raam en de deur.

Afbeelding;

Hij hangt dus bij mij in de woonkamer tussen de ramen en de deur. Hij blaast richting de keuken.

Zanzibar-1337 wijzigde deze reactie 17-11-2018 19:13 (37%)

• Speedy-Andre
Ik heb hem bovenaan voor een raam gehangen omdat er helemaal geen muur zit.
De lucht bereikt de keuken aan de andere kant prima en bij mij zit ook links een korter stuk.
1,13m tussen de ramen kan genoeg zijn en de leiding zit dan achter de airco door de muur.
De netvoeding kan op de buiten-unit zodat er binnen niets te zien is, of je moet een wcd nabij hebben.

• jobr
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:06:
[...]

Ja onderaan, dat zwarte stukje tussen de twee ramen. Je kan de unit op een vaste blaas stand instellen, heb je er geen last van wanneer je op de bank zit, richting de eettafel laten blazen. Zit je er daar ook comfortabel bij.
Bij mij zit daar nog een ventilatierooster waar deze half overheen zou vallen. En dan moet deze wel erg diagonaal blazen.
A of B is geen optie?

• mv8tekst
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 21-11 21:47
Zanzibar-1337 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 18:48:
[...]

Dat lijkt dus een beetje op de econo modus van de daikin. Zal het vannacht eens uitproberen. 21 graden, econo modus aan. Ben benieuwd! Verbruik hangt nu rond de 380 watt.
Ik dacht dat de econo-mode van Daikin alleen inhield dat ie niet te veel stroom trekt als er andere verbruikers op de groep zitten. Niet iets waar ie zuiniger van wordt.

• Stef87
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 11:30
mv8tekst schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 22:00:
[...]

Ik dacht dat de econo-mode van Daikin alleen inhield dat ie niet te veel stroom trekt als er andere verbruikers op de groep zitten. Niet iets waar ie zuiniger van wordt.
Ik heb het de afgelopen twee weken voor het eerst getest.

Ik merk vooral dat die rustiger blijft blazen, graad hoger instellen was voorheen gelijk (kort) 2/3 tandjes hardwr blazen.

Verbruik, geen idee. Kan iig best zo zijn dat die dalijk minder hoeft te defrosten omdat hij op een zo laag mogelijk pitje (probeert) te blijven blazen.

Of die zuiniger is? Geen idee. Ook even kijken wat dit gaat doen bij -5 oid (tov normaal, niet econo modus)

Stef87 wijzigde deze reactie 17-11-2018 23:06 (8%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• basvn
  • Laatst online: 14:08

basvn

Breezand - NHN

Eerste hele dag dat ik thuis ben sinds ik de L/L heb hangen.
Vanochtend was t ijskoud beneden, 14c.. dus hem op hoogste fan-speed gezet en op 21c.

Ding trok maar 1.000w :o

Nu fan op auto staan, en temp op 20c

Hij blaast heel rustig, en soms gaat hij even wat harder

Bevalt goed!

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• Zanzibar-1337
jobr schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 19:43:
[...]

Bij mij zit daar nog een ventilatierooster waar deze half overheen zou vallen. En dan moet deze wel erg diagonaal blazen.
A of B is geen optie?
B is een optie lijkt mij. Schuin richting tussen muur zetten. Zou prima moeten kunnen.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Stef87 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 23:05:
[...]

Ik heb het de afgelopen twee weken voor het eerst getest.

Ik merk vooral dat die rustiger blijft blazen, graad hoger instellen was voorheen gelijk (kort) 2/3 tandjes hardwr blazen.

Verbruik, geen idee. Kan iig best zo zijn dat die dalijk minder hoeft te defrosten omdat hij op een zo laag mogelijk pitje (probeert) te blijven blazen.

Of die zuiniger is? Geen idee. Ook even kijken wat dit gaat doen bij -5 oid (tov normaal, niet econo modus)
Het zal langer duren voor het op temperatuur is, dus zuiniger :*)

Ik laat de Daikin Ururu Sarara 3.5 kW om 22:00 uur stoppen en 6:00 uur aanspringen. Metingen zonder uitzetten, geven aan dat het meer stroom kost. Het was vanochtend afgekoeld tot 16.3 graden en tot 12:00 uur heeft het 4 kWh gekost volgens de afstandsbediening.

Wanneer het echt koud wordt (gemiddelde temperatuur onder de 0 graden), laat ik de airco ook 's nachts aan, omdat hij het anders moeilijk op temperatuur kan brengen/houden. Econo mode zal mogelijk minder gebruiken, mits je het op temperatuur kunt houden op die stand.

Update:
van 6 tot 12 uur: 4 kW ~ 670 Watt gemiddeld (om 12 uur is de maximum temperatuur bereikt)
van 12 tot 16 uur: 2 kW ~ 500 Watt gemiddeld (temperatuur stabiel)

Dus dit betekent voor mij:
van 6 uur tot 22 uur aan: 4 + 2 + 3 = 9 kW verbruik
24 uur aan pruttelen: = 24 * 500 Watt = 12 kW verbruik (nog niet meegenomen dat 's nachts temperatuur lager is en COP dus ook en dat er meer warmteverlies is bij hogere kamertemperatuur)

Uitzetten scheelt 3 kW verbruik :P

Duurt wel even tot het op temperatuur is, maar 's morgens ben je meer bezig en is een iets lagere temperatuur voor ons niet zo erg.

ZuinigeRijder wijzigde deze reactie 18-11-2018 17:58 (19%)

Duurzamer leven begint bij jezelf

• T-Infinity
  • Registratie: juli 2002
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

[...]

Warmtepompen zijn zuiniger als ze minder hard aan de bak hoeven. Dus econo is een zuinige modus.

De airco 'weet' niet of er andere gebruikers zijn. Hij heeft in econo modus gewoon een lager maximaal vermogen, ongeacht de omstandigheden.

• mr_evil08
Hierbij wat vebruikscijfers van afgelopen week, FTXM35M/RXM35M.
Rijtjeswoning van 1987, voor die tijd was het al zeer goed geïsoleerd, aanpassing is HR++ glas. vloer,muur,dak isolatie zijn prima, zover bekend niet gewijzigd(houtskeletbouw).

Doordeweeks aan/uit 22c (voor 3 uurtjes stoken), weekend vanaf vrijdag avond tot zondag op constante temp 21c.
In vergelijking met aan/uit of doorstoken lijkt minimaal, dit was waarschijnlijk nog kleiner geworden met langer doorstoken.

Zaterdag avond de 1e defrost al weer te pakken gehad.
Het gat in dag verbruik komt door de zon(verbruik dag ervoor staat in het grijs). :+

mr_evil08 wijzigde deze reactie 18-11-2018 22:26 (255%)

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

[...]

Je limiteert de maximale compressor-snelheid en daarmee het opgenomen vermogen. De unit heeft zelf geen idee van andere verbruikers.

Een groot voordeel van de econo-modus dat ik heb gemerkt is veel minder defrosts. Het warmt natuurlijk wel langzamer op.

Ik ontken het bestaan van IE.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Weet iemand hoe je het verbruik van de Daikin kan berekenen/afleen van de controller?

Ik heb 2 binnenunits welke voorzien is van een controller. Als ik middels een kWh-meter het verbruik aflees, dan zie ik natuurlijk het totaalverbruik. Ik wil het verbruik per unit gaan loggen.

Middels de controller kan ik /aircon/get_sensor_info aanroepen om het compressorfrequentie te zien. Maar hoe moet ik dat nou gaan verrekenen tot verbruik?
Via aircon/get_week_power krijg ik zoiets: ret=OK,today_runtime=51,datas=1000/1000/1200/3300/3300/3000/300

Wat dus weer niet nauwkeurig is. (en ik weet niet echt hoe ik die cijfers moet interpreteren. Het lijkt erop dat de laatste 300 de huidige dag is)

De app geeft wel per dag de waardes, maar dat is via de API volgens mij niet op te halen.. get_day_power kent ie niet..

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• HoaHong
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21-11 11:37
[...]

Zal mijn schema is aanpassen. Op de hoogste stand zetten is een goed idee, had ik nog niet bedacht. Helaas kan ik de power modus niet via de app gebruiken, heb inmiddels al een uitgebreide klacht gestuurd naar Daikin Europe maar tot op heden nog geen reactie mogen ontvangen. Daikin Nederland zegt mij niet verder te kunnen helpen.

[...]

Is er toevallig ook iets bekend over een update rondom de Ururu Sarara? Veel functies kunnen niet via de app aangestuurd worden, power modus, fluister stand, econo modus, verbruik is niet uit te lezen, streamer functie is niet te gebruiken via de app.. Dit alles is wel erg handig om te kunnen gebruiken in de app.

Aangezien u (zo lijkt het) dicht bij het vuur zit, zou u wellicht wat kunnen regelen?? Dat zou mij, maar zeker ook vele andere gebruikers op dit forum erg blij maken!
Helaas de door jouw opgenoemde functionaliteiten zijn na de update nog steeds niet te gebruiken. Ik denk meer stabiliteit update van de controller.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

kmf schreef op maandag 19 november 2018 @ 09:35:
Weet iemand hoe je het verbruik van de Daikin kan berekenen/afleen van de controller?

Ik heb 2 binnenunits welke voorzien is van een controller. Als ik middels een kWh-meter het verbruik aflees, dan zie ik natuurlijk het totaalverbruik. Ik wil het verbruik per unit gaan loggen.

Middels de controller kan ik /aircon/get_sensor_info aanroepen om het compressorfrequentie te zien. Maar hoe moet ik dat nou gaan verrekenen tot verbruik?
Via aircon/get_week_power krijg ik zoiets: ret=OK,today_runtime=51,datas=1000/1000/1200/3300/3300/3000/300

Wat dus weer niet nauwkeurig is. (en ik weet niet echt hoe ik die cijfers moet interpreteren. Het lijkt erop dat de laatste 300 de huidige dag is)

De app geeft wel per dag de waardes, maar dat is via de API volgens mij niet op te halen.. get_day_power kent ie niet..
Deze is erg nuttig:

https://github.com/ael-code/daikin-control

Verder: cmpfreq van 40 is bij bij ~460 Wh verbruik, 28 is ~290 etc. Het lijkt erop dat het ongeveer x 10 gedaan moet worden en dan heb je het verbruik in Wh.

Ik zette laatste beide binnenunits aan en toen ging de compressor goed te werk naar freq 110. Verbruik was toen 1150 Wh.

• kmf
  • Niet online
Notna schreef op maandag 19 november 2018 @ 12:33:
[...]

Deze is erg nuttig:

https://github.com/ael-code/daikin-control

Verder: cmpfreq van 40 is bij bij ~460 Wh verbruik, 28 is ~290 etc. Het lijkt erop dat het ongeveer x 10 gedaan moet worden en dan heb je het verbruik in Wh.

Ik zette laatste beide binnenunits aan en toen ging de compressor goed te werk naar freq 110. Verbruik was toen 1150 Wh.
Ik heb ondertussen gevonden dat /aircon/get_day_power_ex ook werkt _ex voor extended dus. Dat kan ook gebruikt worden voor de week en year.

Ik ga eens even bijhouden met de cmpfreq*10 en de ext-waardes. Kijken of ze overeenkomen. Dan heb ik iig mijn doel bereikt (antwoord op de vraag "hoeveel ben ik kwijt aan verwarming per jaar").

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Zanzibar-1337
HoaHong schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:39:
[...]

Helaas de door jouw opgenoemde functionaliteiten zijn na de update nog steeds niet te gebruiken. Ik denk meer stabiliteit update van de controller.
Dat begrijp ik, maar staat het wel op jullie prioriteitenlijst? Ik verwacht het eigenlijk wel van jullie.

• De_Sint
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 08:48

De_Sint

SRK/SRC 63 ZR-S | SE7K 6480Wp

Speedy-Andre schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 13:32:

c. Temperatuurinstelling
Hoi,

Heb jij er een WiFi controller bij? Of een mogelijkheid om ir commando’s te kunnen sturen/ lezen wat in principe de WiFi controller doet volgens mij.

Mvg,

• Binnetie
  • Laatst online: 08:25
[...]

[...]

Ik heb het vorig jaar ook al eens aangegeven. Ook dat ik via de app het stroomverbruik wil kunnen zien.
Dat kan op de afstandsbediening wel. Zo'n duur apparaat en dan niet het verbruik via de app kunnen zien.

Overigens is het mij al eens eerder opgevallen:
- unit (Ururu Sarara) start en gaat verwarmen op fanstand 4
- als de 20 graden is behaald dan verwarmt hij door naar 20.5 (die temperatuur afwijking is in te stellen via setup).
- hij blijft op fanstand 4 door verwarmen (temperatuur blijft stabiel 20.5)
- als ik hem op fanstand 3 zet blijft de temperatuur ook stabiel maar scheelt het geluid

Waarom slaapt hij dan niet af om daarna af en toe bij te verwarmen?
En de auto fanstand, ik heb het idee dat hij dan tussen fanstand 2 en 3 blaast maar zie hem niet echt hard gaan blazen als ik bijv. van 18 naar 21 graden wil bijverwarmen. Stel dat het buiten erg koud hoe kan je de binnenunit dat automatisch laten verwarmen zonder dat je de hele dag met de fanstand aan het rommelen bent? Nu gebruikt de interne fan niet zoveel stroom, maar qua geluid maakt het wel een verschil.

• Speedy-Andre
De_Sint schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:05:
[...]

Hoi,

Heb jij er een WiFi controller bij? Of een mogelijkheid om ir commando’s te kunnen sturen/ lezen wat in principe de WiFi controller doet volgens mij.
Zie de topic start, ik gebruik een Broadlink RM mini 3 van een tientje :)
Deze kan de code van de originele remote herkennen (plaatje is van de zomer) en stuurt die dan.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 13:46
vandaag van 09:00 tot 22:45
11,3 kw er door heen gejaagd

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met 2x FTXC35Victoria 16KW, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Speedy-Andre
Ik doe het met de helft :>

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
Speedy-Andre schreef op maandag 19 november 2018 @ 21:27:
[...]

Zie de topic start, ik gebruik een Broadlink RM mini 3 van een tientje :)
Deze kan de code van de originele remote herkennen (plaatje is van de zomer) en stuurt die dan.

[Afbeelding]
Heb dat al een paar keer voorbij zien komen, alleen voor dat bewuste tientje zie ik hem nergens :'(

Bestuur je hem met de app of via bv Domoticz ? Zou zelf de Daikin en bv tv ook willen besturen via Domoticz.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• Speedy-Andre
Pixelmagic schreef op maandag 19 november 2018 @ 23:24:
[...]

Heb dat al een paar keer voorbij zien komen, alleen voor dat bewuste tientje zie ik hem nergens :'(

Bestuur je hem met de app of via bv Domoticz ? Zou zelf de Daikin en bv tv ook willen besturen via Domoticz.
Ik geloof dat de $ destijds lager stond, nu zit je zo aan €15 ;w
Hmm, deze gaat nog wel :)

De app werkt best goed, geen server die weg is tot nu toe.
Domoticz wil ik nog proberen, er is een Python script waar dat mee moet kunnen maar nog niet gedaan.

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Ik ook hoor :>

#wieheeftdegrootste :+

Notna wijzigde deze reactie 20-11-2018 09:07 (7%)

• sjnelle
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 20-11 20:47
Ik heb een 3MXM52M buitenunit met
Emura in de woonkamer en 2 x ftxm25m op overloop en zolder.

Verder hebben we vloerverwarming in de woonkamer en op de badkamer.
We gebruiken de emura meestal om 's morgens even snel graadje op te warmen en later op de
dag gaat vloerverwarming aan zodat we 's avonds een lekkere vloer hebben.

Nu is probleem dat onze badkamer die alleen voorzien is van vloerverwarming langzaam opwarmt.
Dus 's morgens is het er fris als je moet wassen.

Wat is nu goede optie om deze te verwarmen. ZOu het een optie zijn om hier een kleine binnenunit bij te nemen ftxm20 ofzo.
De buitenunit staat aan de andere kant van muur dus zou eenvoudig aan te sluiten zijn als dat nog mogelijk is.

Of toch naar ir of straalmogelijkheden kijken?
Andere optie zou kunnen zijn radiator erbij plaatsen ketel zit er boven maar of dat slimste oplossing is met feit dat Nederland van Gas af wil.
Hoe doen jullie dit oplossen?

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-11 16:52
@sjnelle je hebt al 3 units aangesloten dus er kan geen vierde op. dan moet je naar een 4 x mxm toe. wordt een erg duur grapje

ik zou eerder kijken naar een IR paneel of IR zolderverwarming. is het plafond van hout en kan je er van boven bij ? leg er een paar IR matjes op en klaar (heb dat zelf ook al een overwogen)

een L/L op een badkamer gaat amper aan of hij gaat waarschijnlijk al pendelen of je moet een slaapkamer oppervlakte badkamer hebben ..

edit. overigens heb ik ook vv op de badkamer die 24/7 meeloopt zodra de ketel aanslaat. daarnaast met een stort douche... komt er zoveel warmte vrij dat de ruimte zelf binnen no time 3 graden warmer is

Ray wijzigde deze reactie 20-11-2018 10:32 (18%)

• Speedy-Andre
Is de airco op de overloop misschien bruikbaar om de badkamer te verwarmen met de deur open?
Ik doe dat vanuit een slaapkamer en de badkamer er tegenover komt goed mee :)

• sjnelle
Speedy-Andre schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:52:
Is de airco op de overloop misschien bruikbaar om de badkamer te verwarmen met de deur open?
Ik doe dat vanuit een slaapkamer en de badkamer er tegenover komt goed mee :)
Airco zit tegenover de slaapkamer, badkamer zit om de hoek met nog een stuk overloop tussen. Dus heel ongunstig. Helaas

• sjnelle
Ray schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 10:30:
@sjnelle je hebt al 3 units aangesloten dus er kan geen vierde op. dan moet je naar een 4 x mxm toe. wordt een erg duur grapje

ik zou eerder kijken naar een IR paneel of IR zolderverwarming. is het plafond van hout en kan je er van boven bij ? leg er een paar IR matjes op en klaar (heb dat zelf ook al een overwogen)

een L/L op een badkamer gaat amper aan of hij gaat waarschijnlijk al pendelen of je moet een slaapkamer oppervlakte badkamer hebben ..

edit. overigens heb ik ook vv op de badkamer die 24/7 meeloopt zodra de ketel aanslaat. daarnaast met een stort douche... komt er zoveel warmte vrij dat de ruimte zelf binnen no time 3 graden warmer is
Kun je die er niet tussen koppelen. De unit op zolder wordt alleen in zomer gebruikt om te koelen en dan heb ik de unit op badkamer niet nodig en andersom. een 4x wordt idd een erg duur grapje.

Was op zich een makkelijke optie dan geweest

Douchen doen we eigenlijk altijd 's avonds dan is meestal niet zo'n probleem omdat vloer beneden ook aan is geweest. Is echt in de morgen dat het er goed fris is

Badkamer is 10,4 m2. Er zit een verlaagd plafond van gisplaten in.
Dan toch maar eens verdiepen in ir panelen

of toch een mooie electrische design radiator

• gerzon
  • Laatst online: 13:20
Een infrarood terrasheater? dat werkt heel snel.

• Ray
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 21-11 16:52
@sjnelle met duc tape kom je een heel eind... nee even er tussen koppelen kan niet. Enige wat je kan doen is ze wisselen per seizoen maar dan moet je hele unit opnieuw ingeregeld etc. dat kan je beter een 4x kopen

wat ik zelf ook een poosje gedaan heb ik het volgende:

in de ochtend de kamer themostaat aan laten gaan, verhoging van 0,5 graad ofzo tov hoe warm het dan normaal is
tijdschakelaar op de pomp vd woonkamer vloer, die zet de pomp dan uit
de cv zit naast de badkamer, zonder de vloer beneden komt er dus maximaal warmte voor die vloer
vloer is met 15 mins warm
thermostaat programma weer naar normaa
pomp van vloer weer aan (met temp voeler natuurlijk)

• mr_evil08
Een binnenunit in de badkamer, wil dat wel ivm grote hoeveelheid vocht?
Lijkt mij verdomd lastig schoonmaken al die hoekjes en gaatjes waar vocht achter blijft ivm schimmel.

Ik heb zelf IR panelen in badkamer systeemplafond zitten, kost wel een vermogen aan stroom.

Moet het rap dan zou een badkamerstraler (IR) een goede keus zijn, Die hang je aan de muur,
,terrasverwarmers doen het op dezelfde manier.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 20-11-2018 17:12 (5%)

• antonboonstra
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 07:20

antonboonstra

3670Wp + WP + Tesla + Zero

Topicstarter
kmf schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:01:
[...]
Ik ga eens even bijhouden met de cmpfreq*10 en de ext-waardes. Kijken of ze overeenkomen. Dan heb ik iig mijn doel bereikt (antwoord op de vraag "hoeveel ben ik kwijt aan verwarming per jaar").
Verhouding tussen verbruik en cmpfreq is zeker niet constant 10. Ik heb een keer een analyse gedaan van meer dan 500 meetpunten bij mijn Ururu Sarara (FTXZ35): antonboonstra in "Huis verwarmen met een lucht/lucht warmtepomp"

Canon EOS 7D + 40D | 10-22 | 17-55 f/2.8 IS | 70-200mm f/2.8L IS II | 430EX | fotoblog | PV output | Tweakers PVOutput lijst

• Andrehj
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 21-11 21:55
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:10:
Ik heb zelf IR panelen in badkamer systeemplafond zitten, kost wel een vermogen aan stroom.
Mooi hè, hebben we eerst de gloeilampen verboden (want slecht rendement, de rest werd in infrarood warmtestraling omgezet.....) gaan we onze badkamers verwarmen met infraroodpanelen, en die noemen we dan milieuvriendelijk. :? 8)7 8)7 8)7

• gerzon
  • Laatst online: 13:20
Ik weet niet hoe snel een ir. paneel is.
Maar de terras straler staat hooguit 15 min aan, als hij aangaat. (we gebruiken het zelden)

• Stef87
Andrehj schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:25:
[...]

Mooi hè, hebben we eerst de gloeilampen verboden (want slecht rendement, de rest werd in infrarood warmtestraling omgezet.....) gaan we onze badkamers verwarmen met infraroodpanelen, en die noemen we dan milieuvriendelijk. :? 8)7 8)7 8)7
Ook met een L/W wp kan badkamer koud aanvoelen, daar wil je gewoon flink wat stralingswarmte (meeste mensen).

Op jaarbasis kost zo’n paneel niet veel stroom hoor, hang een (klok)thermostaat aan je paneel of een “oversized” paneel, zodat je gelijk warmtestraling voelt.

Hoeveel minuten per dag sta je in badkamer? Hoeveel dagen is het echt koud en wil je extra warmte?

Stel 150dagen 1uur bij 700w paneel. 0.7kWh per koude dag, niet zo erg toch :)?! Heb ik niet eens de thermostaat meegerekend en ga ik uit van handmatig aan/uit schakelen.

Zelf vind ik 20c prima en warm zat, maar mijn vriendin mist de straling van HT radiatoren, daarom komt er hier ook een IR paneel...

**EDIT**

Overigens mbt LL WP op koude dagen:

Momenteel heb ik het hier tot 25/26c gestookt met onze Daikin LL wp, t/m 23graden heeft mijn vriendin het nog steeds “koud”

Voor iedereen een goed moment om ook de LL units met stralingswarmte te overwegen. Ik zit er zelfs aan te denken om een 200w IR paneel boven de bank te hangen, dan kan de LL unit terug naar 20c (iets zuiniger dan 24/25c) en heeft de vrouw in huis straling boven haar zitplek op de bank :P

Kost ons dan zo’n 1.2kWh aan IR paneel energie obv 6u aan per dag. (Minus verschil tussen 25c stoken daikin LL vs 20c)

Wacht misschien nog even af tot 8jan want dan komt er Rc 5.x isolatie onder de vloer.

Stef87 wijzigde deze reactie 20-11-2018 22:59 (35%)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Tesla Model 3. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• mv8tekst
@Stef87 Ik merk dat ik de ingestelde temperatuur lager kan laten staan nu ik 24/7 verwarm met 1 graad nachtverlaging (settemp op de US 22-23 nu, vorig jaar vaak wel 25). Het zou dus kunnen dat inmiddels de muren, plafond enz. mee op temperatuur zijn gekomen en dat pleit dus wel voor 24/7. Het voelt echt prettiger aan. Verbruik houd ik per maand bij maar lijkt niet af te wijken van de twee voorgaande jaren.
Warmere vloer gaat zeker bijdragen aan comfort, wat komt eronder?

• Stef87
mv8tekst schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:03:
@Stef87 Ik merk dat ik de ingestelde temperatuur lager kan laten staan nu ik 24/7 verwarm met 1 graad nachtverlaging (settemp op de US 22-23 nu, vorig jaar vaak wel 25). Het zou dus kunnen dat inmiddels de muren, plafond enz. mee op temperatuur zijn gekomen en dat pleit dus wel voor 24/7. Het voelt echt prettiger aan. Verbruik houd ik per maand bij maar lijkt niet af te wijken van de twee voorgaande jaren.
Ja het verbruik is (over langere periodes) als je hem met een kleine nachtverlaging laat pruttelen vrijwel gelijk en het is dan inderdaad merkbaar comfortabeler. :P

Al meet ik in de gehele woonkamer 24-25graad, vriendin zegt toch soms: “heb het koud” toch een ding om rekening mee te houden (voor mij) en daar komt een oplossing voor. Een zo efficient mogelijk IR paneel van 200w boven de bank oid, is dan zo gek nog niet.

Overigens was bovenstaand grotendeels gebaseerd op 1 aangrenzend kamertje waar de was op een rek droogt, raam staat daar op kiepstand (toch wat koudeval). Dit zou moeten worden opgelost zodra het decentraal WTW volledig in werking is gesteld (vochtsensor wtw in waskamer kan dan ventileren met wtw naar buiten, zodat kan was drogen met raam dicht).

Onder de vloer komt een maximale dikte Jetspray (21-23cm glaswol achtige spray) minimale R waarde is 4.7 + de waarde van de vloer maakt het dan Rc 5 of beter. Moet nog wel even geduld hebben tot januari.

Overigens worden morgen de resterende 4/5 wtw’s gemonteerd, voor drie stuks moet er binnen een koofje worden gemaakt omdat anders het decentrale wtw systeem niet past (minimale lengte van buis met wtw is 25cm, buitengevel is 11-14cm waarvan 10cm steenwol)

@mv8tekst Heeft de US ook een econo modus? Dat bevalt hier wel goed tot nu toe, unit heeft minder haast en heb (vrij zeker) nog geen enkele defrost gehad sinds deze functie aan staat. Zet je de unit wat hoger in econo modus, dan gaat niet de ventilator gelijk 1-3 stapjes hoger. Nog even afwachten wat het doet op lamgere koude periodes.

Begane grond*:
49.7kWh afgelopen week (15.5kWh enkel de 20e ) obv 24/7

Op 1e etage:
11.1kWh afgelopen week obv wanneer nodig ( unit beneden warmt ook boven op) meestal staat boven minimaal aan van 17.00 tot 23.00u

* Gezien de WP-Boiler nog niet volledig in werking is gesteld (luchtbuizen) word mijn begane grond door de uitlaat-lucht van de wp-b ook nog indirect afgekoeld, zodra dit is gefixt, zal het iet lager zijn :-)
(Alles met de mulisplit in mijn signature)

Stef87 wijzigde deze reactie 21-11-2018 01:40 (29%)

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:51
@Stef87 hoe zit het met de luchtvochtigheid is die niet te laag waardoor het alsnog als koud wordt ervaren? Een workshop koude training verdient zich misschien ook wel terug. :+

Tazzios wijzigde deze reactie 21-11-2018 08:26 (4%)

• De_Sint

De_Sint

mv8tekst schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:03:
Ligt er ook aan hoeveel uur je thuis bent. Op werkdagen ben ik effectief maar 4 a 5 uren in de huiskamer en alleen dan stoken ipv 24 uur is toch echt helft van energieverbruik. En dan stook ik 1e uur volop om de kamer snel warm te krijgen.

Mvg,

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Stef87 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 22:51:
[...]

Ook met een L/W wp kan badkamer koud aanvoelen, daar wil je gewoon flink wat stralingswarmte (meeste mensen).

Op jaarbasis kost zo’n paneel niet veel stroom hoor, hang een (klok)thermostaat aan je paneel of een “oversized” paneel, zodat je gelijk warmtestraling voelt.

Hoeveel minuten per dag sta je in badkamer? Hoeveel dagen is het echt koud en wil je extra warmte?

Stel 150dagen 1uur bij 700w paneel. 0.7kWh per koude dag, niet zo erg toch :)?! Heb ik niet eens de thermostaat meegerekend en ga ik uit van handmatig aan/uit schakelen.

Zelf vind ik 20c prima en warm zat, maar mijn vriendin mist de straling van HT radiatoren, daarom komt er hier ook een IR paneel...

**EDIT**

Overigens mbt LL WP op koude dagen:

Momenteel heb ik het hier tot 25/26c gestookt met onze Daikin LL wp, t/m 23graden heeft mijn vriendin het nog steeds “koud”

Voor iedereen een goed moment om ook de LL units met stralingswarmte te overwegen. Ik zit er zelfs aan te denken om een 200w IR paneel boven de bank te hangen, dan kan de LL unit terug naar 20c (iets zuiniger dan 24/25c) en heeft de vrouw in huis straling boven haar zitplek op de bank :P

Kost ons dan zo’n 1.2kWh aan IR paneel energie obv 6u aan per dag. (Minus verschil tussen 25c stoken daikin LL vs 20c)

Wacht misschien nog even af tot 8jan want dan komt er Rc 5.x isolatie onder de vloer.
Interessant. Ik ben ook bezig met uitzoeken welk IR paneel we gaan kopen als aanvulling op de LL WP. Dit met name ivm koudeval bij onze bank (ramen). Op amazon.de zie ik ze met een goede prijs/kwaliteit verhouding:

Echter, als ik de reviews zo doorspit kom ik tot de conclusie dat je 200W boven de bank vrijwel niet gaat voelen. Ik denk dat je eerder aan 400-800W moet gaan denken en dat verandert het kostenplaatje (qua verbruik) misschien.

Wij kopen nu eerst een 140W (dimbaar!) paneeltje voor onder het bureau (koude voeten/benen) en gaan op basis daarvan proberen een inschatting te maken van benodige vermogen voor een paneel boven de bank.

@Andrehj Ik ben er overigens van overtuigd dat IR-verwarming een goede keuze kan zijn als bijverwarming in specifieke situaties. Wij hebben een grote woonkamer en zitten vaak een hele avond op de bank. Logischer dus om dan lokaal te gaan verwarmen. Echter worden IR-panelen door velen verkeerd ingezet wat tot teleurstelling leidt (qua comfort en financieel) en daardoor ontstaat een imagoprobleem. Daarnaast zijn de meeste verkopers niet eerlijk en worden er verkeerde verwachtingen geschept.

• sjnelle
wat zou je dan nodig hebben aan ir panelen in een 10,4 m2 badkamer.
En als goed begrijp moeten deze echt boven je hangen om goede warmte te krijgen.

Misschien is een ir straler dan een betere optie

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

sjnelle schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:15:
wat zou je dan nodig hebben aan ir panelen in een 10,4 m2 badkamer.
En als goed begrijp moeten deze echt boven je hangen om goede warmte te krijgen.

Misschien is een ir straler dan een betere optie
Het punt is vooral dat je hem niet moet gebruiken om een ruimte op te warmen. het is COP1 en dus onzuinig en milieu-onvriendelijk in de meeste situaties. Op zijn minst onwenselijk. Maar als je hem bij de spiegel/afdroogplek hangt met een bewegings-sensor, kan het goedkoop voor veel comfort zorgen.

Waar je het dus van moet hebben is dat je badkamer nog steeds 16 graden blijft maar jijzelf wordt kortstondig warm gestraald. Op die manier kunnen IR-panelen toegevoegde waarde hebben.

ir-straler gaat alle kanten op, maar dat moet je nu juist niet willen want je moet ze niet gebruiken om een hele ruimte op te warmen. mooie van ir-panelen is nu juist dat alle infrarood geconcentreerd aangeleverd wordt op 1 specifieke plek.

IR-panelen moet je in de badkamer ook eigenlijk niet boven je hangen, dan wordt er maar een klein opperlvak bereikt (je hoofd en schouders). Beter dus om hem aan de muur te hangen zodat je hele lichaam bereikt kan worden. Liggend op de bank is het een ander verhaal natuurlijk, dan is een paneel boven je juist weer optimaal.

T-Infinity wijzigde deze reactie 21-11-2018 10:08 (42%)

• Stef87
@Tazzios Luchtvochtigheid van 38 t/m 60% gehad (gemiddeld 45) vrouw klaagt toch soms en het is echt wel warm. Mijn conclusie is echt dat ze de stralingswarmte mist, stook ik door tot 25c dan pas vind ze het (minder) koud.

@T-Infinity Een dimbaar paneel is minder efficient, pas na 4-9 minuten is een IR-paneel het meest efficient (afh. v. paneel). Zo'n laag mogelijk vermogen o.b.v. aan/uit is voor bijverwarming prima. In de badkamer: 700w of meer (of IR-spiegel). Gezien je daar toch maar 30-45min per dag bent kost je dat ook niet veel kWh.

En @T-Infinity mijn vriendin ligt zo'n beetje elke 10-20 minuten linksom, ondersteboven of rechtsom. Een goed IR-paneel (minimaal 200w) recht boven haar hoofd zal meer dan zat zijn voor het stralingsgevoel. Het is tenslotte bijverwarming en ons huis is (zeker na de vloerisolatie) vrij goed geïsoleerd voor een huis uit 1972.

Andere (non-optie) is om de FTXM ergens anders op te hangen waar die eigenlijk niet nodig is en dan tegenover de bank een Daikin Nexura (met functie v. straling) te plaatsen, al is dit niet zo geweldig voor je COP volgens mede-tweakers.

Ik twijfel nog, maar de IR-spiegel is gezien de (esthetische interieur) wensen van mijn vriendin waarschijnlijk wat er gaat komen! Helaas zijn deze over het algemeen wel iets minder krachtig en een stuk duurder dan losse IR-panelen.

Stef87 wijzigde deze reactie 21-11-2018 11:15 (9%)

• sjnelle
mr_evil08 schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 17:10:

Moet het rap dan zou een badkamerstraler (IR) een goede keus zijn, Die hang je aan de muur,
,terrasverwarmers doen het op dezelfde manier.
Hoe groot is jou badkamer. En hoelang heb je ze aan. Als ze redelijk snel opwarmen zou ik ze maar max 1,5 uur per dag nodig hebben en dan valt het denk ik wel mee.

Waarom is zo'n ir badkamerstraler sneller?

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Stef87 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:11:

En @T-Infinity mijn vriendin ligt zo'n beetje elke 10-20 minuten linksom, ondersteboven of rechtsom. Een goed IR-paneel (minimaal 200w) recht boven haar hoofd zal meer dan zat zijn voor het stralingsgevoel. Het is tenslotte bijverwarming en ons huis is (zeker na de vloerisolatie) vrij goed geïsoleerd voor een huis uit 1972.
200W, dat zou heel mooi zijn. Ik heb ook liever vermogen dat iets aan de lage kant is (maar wel continu aan) dan 800W die telkens aan/uit moet ivm te veel warmtestraling.

De dimbare (voor onder bureau) daar is men op amazon lyrisch over dus ik ga het gewoon eens proberen. Ik had idd al 2 scenario's bedacht: continu aan op 40-60 Watt óf op het volle vermogen maar dan aan/uit geregeld via mijn domotica systeem. Nog een alternatief is om alleen in het begin even flink stralen, met de gedachte dat alles rond je voeten mooi warm is en nog wel een tijdje warm blijft.

Vanuit energetisch oogpunt zou aan/uit dus verstandiger zijn vanwege de hogere efficientie, dat had ik inderdaad ook al gelezen.

• mv8tekst
De_Sint schreef op woensdag 21 november 2018 @ 08:37:
[...]

Ligt er ook aan hoeveel uur je thuis bent. Op werkdagen ben ik effectief maar 4 a 5 uren in de huiskamer en alleen dan stoken ipv 24 uur is toch echt helft van energieverbruik. En dan stook ik 1e uur volop om de kamer snel warm te krijgen.

Mvg,
Inderdaad. Ik breng het grootste deel van mijn woon-werktijd in mijn huiskamer door, dan is het lonend en al zou het iets meer verbruiken, het voelt echt beter aan dan vorig jaar. Tot nu toe.

• Paul_
  • Registratie: juni 2001
@sjnelle Het wordt helaas afgeraden om een daikin binnenunit op te hangen in de badkamer.

Maar is er iemand die het doet? Het staat nog wel op mijn wensenlijstje ipv een IR spiegel.

Kan een daikin US ook ingesteld worden dat het op specifieke uren alleen naar rechts blaast (richting badkamer) en op andere uren alleen naar links (woonkamer?) En kan dat dan met de app of alleen speciaal via een domotica systeem?

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

Paul_ schreef op woensdag 21 november 2018 @ 15:51:
@sjnelle Het wordt helaas afgeraden om een daikin binnenunit op te hangen in de badkamer.
Kan een daikin US ook ingesteld worden dat het op specifieke uren alleen naar rechts blaast (richting badkamer) en op andere uren alleen naar links (woonkamer?) En kan dat dan met de app of alleen speciaal via een domotica systeem?
Is mij nog niet gelukt, maar ik zou er wel interesse in hebben.
Ik kan nu (via domotica of app) alleen aansturen op wel/geen swing. En zonder swing is dan de laatst onthouden vaste positie volgens mij.

• mr_evil08
sjnelle schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:27:
[...]

Hoe groot is jou badkamer. En hoelang heb je ze aan. Als ze redelijk snel opwarmen zou ik ze maar max 1,5 uur per dag nodig hebben en dan valt het denk ik wel mee.

Waarom is zo'n ir badkamerstraler sneller?
Sneller was niet de juiste verwoording, IR badkamerstralers hebben in algemeen meer vermogen waardoor het indirect sneller gaat.

Omdat ik al een systeemplafond in de badkamer had, heb ik gekozen voor 1x 60x60 300W paneel.
In praktijk moet ik de warmte er zelf bij denken, maar het was een testopstelling.

Het doel was tijdens afdrogen de warmtestraling te voelen.
Na +/- 20 cm afstand is het al niet meer voelbaar, of ik hem langer aan heb of lang uit ga liggen etc(en nog kouder krijg) maakt dus niks uit. :+ (reikwijdte is simpelweg onvoldoende).

Een IR badkamerstraler kost geen drol (30 euro 1200w, IR plafond plaat 350 euro, 600w).

Als ik in vergelijking met 300w de gehele benedenverdieping stook(A+++ warmtepomp), dan neemt het best veel stroom voor een lullig badkamertje van 20m3 (wat indirect beetje mee gestookt wordt vanuit de benedenverdieping). :+

Mijn verwachting was voelbaar stralingswarmte, (bij)verwarmen lukt niet en was mij bekend, indien het een succes werd hadden er meer platen gevolgd.

Ik ga hem "recyclen" voor onder het bureau denk ik.

offtopic:
@Andrehj maar ik heb nu wel een super dupper energiezuinige ledlamp van 3watt, dat ik het aan de andere kant met IR platen zit te "verbranden" en ook nog geen licht geeft is een klein detail. :+
Ik heb even gedacht aan warmtelampen wat je ziet bij dieren verblijven.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

mr_evil08 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:03:
[...]

Sneller was niet de juiste verwoording, IR badkamerstralers hebben in algemeen meer vermogen waardoor het indirect sneller gaat.

Omdat ik al een systeemplafond in de badkamer had, heb ik gekozen voor 1x 60x60 300W paneel.
In praktijk moet ik de warmte er zelf bij denken, maar het was een testopstelling.

Het doel was tijdens afdrogen de warmtestraling te voelen.
Na +/- 20 cm afstand is het al niet meer voelbaar, of ik hem langer aan heb of lang uit ga liggen etc(en nog kouder krijg) maakt dus niks uit. :+ (reikwijdte is simpelweg onvoldoende).

Een IR badkamerstraler kost geen drol (30 euro 1200w, IR plafond plaat 350 euro, 600w).

Als ik in vergelijking met 300w de gehele benedenverdieping stook(A+++ warmtepomp), dan neemt het best veel stroom voor een lullig badkamertje van 20m3 (wat indirect beetje mee gestookt wordt vanuit de benedenverdieping). :+

Mijn verwachting was voelbaar stralingswarmte, (bij)verwarmen lukt niet en was mij bekend, indien het een succes werd hadden er meer platen gevolgd.

Ik ga hem "recyclen" voor onder het bureau denk ik.

offtopic:
@Andrehj maar ik heb nu wel een super dupper energiezuinige ledlamp van 3watt, dat ik het aan de andere kant met IR platen zit te "verbranden" en ook nog geen licht geeft is een klein detail. :+
Ik heb even gedacht aan warmtelampen wat je ziet bij dieren verblijven.
@Stef87 dit bedoel ik dus: blijkbaar na 20 cm al niet meer voelbaar en dat is 300 Watt. Dus als je 200W boven de bank hebt hangen met minimaal 1 of 2 meter ertussen, lijkt het me ook weinig toevoegen met zo'n laag wattage.

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
mr_evil08 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:03:
[...]

Inderdaad, ik heb er zo een hangen, die ik 's morgens en 's avond een paar keer 10 minuten automatisch laat aanspringen.

En op het toilet beneden heb ik een warmtelamp hangen van 150 Watt met wit licht, want ook daar wordt niet verwarmd. Gewoon een hanglamp met keramische/porseleinen fitting zonder kap ivm warmte ontwikkeling. In de niet-wintermaanden hangt er gewoon een 12 cm LED bollamp in.

Duurzamer leven begint bij jezelf

• (RSH)
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21-11 16:37
Zo.... afspraak is ingepland, 29 november worden de 2 FTXM-M's geplaatst

Zojuist gelijk maar even 2x BRP069B41 online controller besteld via de bekende verkoper, hopelijk komen ze nog op tijd binnen.

• Stef87
T-Infinity schreef op woensdag 21 november 2018 @ 16:11:
[...]

@Stef87 dit bedoel ik dus: blijkbaar na 20 cm al niet meer voelbaar en dat is 300 Watt. Dus als je 200W boven de bank hebt hangen met minimaal 1 of 2 meter ertussen, lijkt het me ook weinig toevoegen met zo'n laag wattage.
Erg benieuwd welk soort IR-paneel dat is, goedkoop aliexpress ding?? @mr_evil08 ?

Je hebt namelijk een hoop troep. Goed IR paneel kan je soms tot bijna 10m nog voelen (indien hoger vermogen dan 200w)
Als je na 20cm niets meer voelt dan kan dat nooit een goed paneel zijn :P

Belangrijk is de isolatie aan de achterkant, hoe gericht het paneel straalt en de efficiëntie.

• mr_evil08
Stef87 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 17:31:
[...]

Erg benieuwd welk soort IR-paneel dat is, goedkoop aliexpress ding?? @mr_evil08 ?

Je hebt namelijk een hoop troep. Goed IR paneel kan je soms tot bijna 10m nog voelen (indien hoger vermogen dan 200w)
Als je na 20cm niets meer voelt dan kan dat nooit een goed paneel zijn :P

Belangrijk is de isolatie aan de achterkant, hoe gericht het paneel straalt en de efficiëntie.
offtopic:
Ecosun LT infrarood warmte paneel E300, Als ik zoek op IR stralers voor de badkamer kom ik minimaal 400 watt tegen, de meeste zijn 600/1200 of 1500watt, dus vermoedelijk te weinig vermogen voor mijn doeleinden.
50-60cm is ook voelbaar maar duurt super lang. |:(

Ik had vandaag de mogelijkheid om bij onze receptie met de IR panelen te mogen spelen. :+
4x Ecaros 60x60 600watt=2400watt, helaas kan ik ze nergens meer vinden(die platen zijn al oud), de 60x60 modellen zijn nu 400watt.

Deze even op stand "brullen" en ze waren een stuk rapper en bij 2 meter prima voelbaar. :o

mr_evil08 wijzigde deze reactie 21-11-2018 21:49 (10%)

• bvuaemal
Ik heb een badkamer van 12m2 met een 500W electrische vloerverwarming en een 1500W IR terrasverwarmer.
De vloerverwarming staat op 16C en de terras verwarmer wordt aangeschakeld wanneer er iemand in de badkamer is. Dit werkt erg goed.

1 - Mijn echtgenoot tevreden want het raam kan dan altijd open.
2 - Ikzelf tevreden want het is direkt warm als de 1500W terras verwarmer wordt aangezet en bij 16C is er weining verlies aan warmte door het openstaande raam
T-Infinity schreef op woensdag 21 november 2018 @ 09:17:
[...]

Het punt is vooral dat je hem niet moet gebruiken om een ruimte op te warmen. het is COP1 en dus onzuinig en milieu-onvriendelijk in de meeste situaties. Op zijn minst onwenselijk. Maar als je hem bij de spiegel/afdroogplek hangt met een bewegings-sensor, kan het goedkoop voor veel comfort zorgen.

Waar je het dus van moet hebben is dat je badkamer nog steeds 16 graden blijft maar jijzelf wordt kortstondig warm gestraald. Op die manier kunnen IR-panelen toegevoegde waarde hebben.

ir-straler gaat alle kanten op, maar dat moet je nu juist niet willen want je moet ze niet gebruiken om een hele ruimte op te warmen. mooie van ir-panelen is nu juist dat alle infrarood geconcentreerd aangeleverd wordt op 1 specifieke plek.

IR-panelen moet je in de badkamer ook eigenlijk niet boven je hangen, dan wordt er maar een klein opperlvak bereikt (je hoofd en schouders). Beter dus om hem aan de muur te hangen zodat je hele lichaam bereikt kan worden. Liggend op de bank is het een ander verhaal natuurlijk, dan is een paneel boven je juist weer optimaal.

• Anton Rongen
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 12:59

Anton Rongen

Failure is no option!

mr_evil08 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 21:01:
[...]

offtopic:
Ecosun LT infrarood warmte paneel E300, Als ik zoek op IR stralers voor de badkamer kom ik minimaal 400 watt tegen, de meeste zijn 600/1200 of 1500watt, dus vermoedelijk te weinig vermogen voor mijn doeleinden.

Ik had vandaag de mogelijkheid om bij onze receptie met de IR panelen te mogen spelen. :+
4x Ecaros 60x60 600watt=2400watt, helaas kan ik ze nergens meer vinden(die platen zijn al oud), de 60x60 modellen zijn nu 400watt.
De Ecaros modellen kunnen 110c worden. :9~

Deze even op stand "brullen" en ze waren een stuk rapper en bij 2 meter prima voelbaar. :o
.
Hier ook een ecosun via polarh. Paneel heeft een lange opwarmtijd en straalt niet bijzonder ver. Had er meer van verwacht.

• Stef87
[...]

offtopic:

Gezien onze LL WP boven in de slaapkamer ook de gehele verdieping eigenlijk al verwarmd 20c+ (maar in badkamer wenst vriendin toch net wat extra) komt er een 300-500w IR spiegel.

Zijn helaas wel duur (goede) IR-spiegels (500-1000€) maar wel een prettige aanvulling die mijn vriendin vast kan waarderen. De spiegel kan dan ook bijna niet meer beslaan, als een van ons eerder uit de douche stapt.

Wil je een goed paneel aan plafond hangen moet je ook weer stoeien met LED-strips o.i.d. achter dat paneel, want de LED lamp aan plafond past daar dan niet meer :/

@mv8tekst Toevallig nog de MS kunnen ophangen ? Ben benieuwd of dat bevalt en waar je de unit hebt opgehangen. :)

Stef87 wijzigde deze reactie 21-11-2018 22:34 (15%)

• mv8tekst
[...]

offtopic:
Ecosun LT infrarood warmte paneel
Ik heb in het koudste weekend van het jaar (3 maart) twee 700 W Ecosun LT-panelen aan het plafond van de slaapkamer van mijn dochter getest, recht boven het bed. Dochter en vriend voelden NIETS van warmte of comfort terwijl er wel continu 1400 W werd opgenomen. Zo'n 20-30 cm onder de panelen was de warmte al compleet verdwenen in de (koude) lucht.
Later een van deze panelen gemeten: het werd niet warmer dan 85 graden. Daar heb je dus he-le-maal niets aan. Alles terug naar de webwinkel, zeggen ze daar doodleuk dat je wel een basistemperatuur van 18 graden moet hebben in de ruimte en dat je ze dus niet als hoofdverwarming kunt gebruiken. Goh, dat stond er in de webshop niet bij. Conclusie: als aanvulling op l/l-wp misschien bruikbaar, maar neem dan een paneel dat echt warm wordt.
In de slaapkamer van dochter werd het met een simpel ventilatorkacheltje een stuk aangenamer.

• mv8tekst
Stef87 schreef op woensdag 21 november 2018 @ 22:29:
[...]

@mv8tekst Toevallig nog de MS kunnen ophangen ? Ben benieuwd of dat bevalt en waar je de unit hebt opgehangen. :)
Helaas nog niet, gek genoeg had mijn 'vaste' aircoman een erg lang naseizoen vanwege de hittegolf deze zomer, ik vrees dat het wel februari wordt. Maar als het zover is heb ik wel mooi alle kamers in huis voorzien van verwarming én koeling.
Is er een installateur in de zaal met tijd te veel die een tweedehands Daikin MS met 3 binnenunits wil komen installeren?

• Appie Heijn
  • Laatst online: 13:54
mv8tekst schreef op donderdag 22 november 2018 @ 00:17:
[...]

Helaas nog niet, gek genoeg had mijn 'vaste' aircoman een erg lang naseizoen vanwege de hittegolf deze zomer, ik vrees dat het wel februari wordt. Maar als het zover is heb ik wel mooi alle kamers in huis voorzien van verwarming én koeling.
Is er een installateur in de zaal met tijd te veel die een tweedehands Daikin MS met 3 binnenunits wil komen installeren?
@koevlaas2 ? laat tijd te veel maar achterwege... :)

Appie Heijn wijzigde deze reactie 22-11-2018 09:22 (3%)

13x ET-M660255 @ SB3600-TL21; 32x vacuumbuis @ Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• mv8tekst
Appie Heijn schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:22:
[...]

@koevlaas2 ? laat tijd te veel maar achterwege... :)
Beetje ver van Eindhoven. Ik wacht geduldig af, het is ook wel prettig om alle units bij hetzelfde bedrijf in onderhoud te hebben.
Als iemand nog een IR-paneel kent dat wél warm genoeg wordt zou ik dat wel voor de badkamer overwegen, er hangt nu zo'n Eurom stralertje van max 1500 W maar veel gemopper van dochter :)

Hoe zit dat met die terrasstralers: ik zie dat die een paar honderd graden kunnen bereiken, moet je dat willen aan een plafond van 2.40 hoog? Snelle voelbare warmte voor een korte periode, kun je dat ermee bereiken?

• bvuaemal
Ik heb een eurom 1500W terrasverwarmer met afstand bediening. Bevalt goed.
mv8tekst schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:03:
[...]

Beetje ver van Eindhoven. Ik wacht geduldig af, het is ook wel prettig om alle units bij hetzelfde bedrijf in onderhoud te hebben.
Als iemand nog een IR-paneel kent dat wél warm genoeg wordt zou ik dat wel voor de badkamer overwegen, er hangt nu zo'n Eurom stralertje van max 1500 W maar veel gemopper van dochter :)

Hoe zit dat met die terrasstralers: ik zie dat die een paar honderd graden kunnen bereiken, moet je dat willen aan een plafond van 2.40 hoog? Snelle voelbare warmte voor een korte periode, kun je dat ermee bereiken?

• bvuaemal
Vraag: Is er iemad die goede ervaringen heeft met IR panelen??
In mijn geval wordt mijn woonkamer verwarmd met 2 LL WPs. Werkt goed. Het enige is dat de zithoek op 20C blijft terwijl de rest vand kamer op 21C staat. (Dit was voorzien omdat de WP wat ver van de zithoek staat).
Ik zit er nu aan te denken om aan het plafond van de zithoek IR panelen te plaatsen.
Dimensie zithoek 2.8m breed , 4.0m lang en 2.1m hoog
Gezien bovenstaande negatieve reacties over IR panelen begin ik te twijfelen.

• T-Infinity
  • Nu online

T-Infinity

Heen en weer....

bvuaemal schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:04:
In mijn geval wordt mijn woonkamer verwarmd met 2 LL WPs. Werkt goed. Het enige is dat de zithoek op 20C blijft terwijl de rest vand kamer op 21C staat. (Dit was voorzien omdat de WP wat ver van de zithoek staat).
Ik zit er nu aan te denken om aan het plafond van de zithoek IR panelen te plaatsen.
Zie reviews van deze producten bijvoorbeeld. Daar zit zowel positief als negatief tussen. Ik denk dat het zeker toegevoegde waarde kan hebben, maar dan wel met de hogere wattages voor aan het plafond.

• mr_evil08
bvuaemal schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:04:
Dat is herkenbaar, gebeurd bij mij in de keuken bij het aanrecht(verste punt weg).
Ik heb dit opgelost door tijdens opstoken de fan vol uit te zetten, de ruimte warmt gelijkmatiger op.
Uiteindelijk is de massa opgewarmd en is het vrijwel over.

WP 1 graad warmer zetten werkt beter, dan met IR panelen te gaan prutsen(verbruik).

Er is meer dan IR plafond platen, zoals elektrische vloerverwarming & vloerkleden, Als je dat niet door de gehele kamer aanlegt kan dit best meevallen kwa verbruik.

Iemand met ervaring> https://www.hierverwarmt....ektrische-vloerverwarming

Mensen met plafond platen gooien er in algemeen een bak vermogen tegenaan. :o
https://www.trouw.nl/home...ar-vreet-stroom~a145d628/

• bvuaemal
Bedankt Ik ben nog zoekende.
Ik zal de WPs eens een graadje warmer zetten.
Momenteel heb ik een electrische olieradiator in de hoek staan die staat op een laag pitje bij te verwarmen.
Een electrische vloerverwarming (in een vloerkleed) is misschien ook een goede oplossing.
In iedergeval een stuk makkelijker dan panelen aan het plafond te hangen.
mr_evil08 schreef op donderdag 22 november 2018 @ 14:46:
[...]

Dat is herkenbaar, gebeurd bij mij in de keuken bij het aanrecht(verste punt weg).
Ik heb dit opgelost door tijdens opstoken de fan vol uit te zetten, de ruimte warmt gelijkmatiger op.
Uiteindelijk is de massa opgewarmd en is het vrijwel over.

WP 1 graad warmer zetten werkt beter, dan met IR panelen te gaan prutsen(verbruik).

Er is meer dan IR plafond platen, zoals elektrische vloerverwarming & vloerkleden, Als je dat niet door de gehele kamer aanlegt kan dit best meevallen kwa verbruik.

Iemand met ervaring> https://www.hierverwarmt....ektrische-vloerverwarming

Mensen met plafond platen gooien er in algemeen een bak vermogen tegenaan. :o
https://www.trouw.nl/home...ar-vreet-stroom~a145d628/

• mr_evil08
Voor de badkamer inmiddels opgelost met een elektrisch handdoek design radiator van 1000 watt(niet echt duurzaam mja).

Na 15 minuten merkbaar beter dan de ecosun ir paneel, terwijl olie gevulde radiators in algemeen "traag" opwarmen, en een lekker warm handdoek met onderbroek erbij. :+

mr_evil08 wijzigde deze reactie 22-11-2018 20:24 (24%)

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21-11 09:00
Dit is mijn eerste ''winter" met een Mitsubishi 50zsx-s, maar ik kom de afgelopen dagen niet onder de 9kwh uit.

Ingestelde temperatuur is 20c. Heat stand en auto fan. Bij het behalen van de temperatuur blijft de airco rond de 500w hangen. Is dit normaal? Ik had namelijk iets minder verwacht.

Alvast bedankt.

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Nu online
bloedcel schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 10:42:
Dit is mijn eerste ''winter" met een Mitsubishi 50zsx-s, maar ik kom de afgelopen dagen niet onder de 9kwh uit.

Ingestelde temperatuur is 20c. Heat stand en auto fan. Bij het behalen van de temperatuur blijft de airco rond de 500w hangen. Is dit normaal? Ik had namelijk iets minder verwacht.

Alvast bedankt.
Had gisteren 8.5kWh met onze Daikin Uhura, heb soms ok het gevoel dat het verbruik hoog is. Wat ik dan vaak doe is het omrekenen in euro’s en vergelijken wat het met de cv had gekost. Deze week de cv een uur aangehad voor de 1e verdieping en ben dan direct 1,8m3 verder á 0,65€ per kuub. As je dan 8,5 x 0,25€ voor de hele dag de Daikin in de huiskamer op 22 graden daar tegenover zet krijg ik een glimlach op mijn gezicht 8)

Wat comfort aangaat ben ik nog niet helemaal happy, de ‘wind’ kan ik maar niet echt aan wennen, zeker als we in het weekend alleen de houkachel aanhebben is het comfort toch stekken prettiger.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• mr_evil08

Alvast bedankt.
Dit verbruik is herkenbaar, kwam bij ons o/a door verkeerd stookgedrag.
"gaten" in je woning waaronder raamroosters, mechanische ventilatie kan invloed hebben. met "luchtverwarming" gebeurd dit meer dan bij radiatoren, door meer convectiewarmte ipv stralingswarmte(dus hoger luchtverplaatsing).

Ik heb het verminderd door:
- ipv aan/uit, kan het voordeliger zijn om doorstoken of alleen een kleine nachtverlaging.
- Door de buitenslangen extra te isoleren, incl koppeling, die van mij zijn redelijk lang(4-5 meter op buiten).
>Bij beet pakken waren ze warm, nu niet meer.
- raamroosters/mechanise ventilatie bij stellen.
- Het huis niet overdreven laten afkoelen.

Edit: 500watt is niet verkeerd, aan hand van jou wp te zien heb je een grotere woning.

mr_evil08 wijzigde deze reactie 23-11-2018 19:11 (3%)

• bloedcel
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 21-11 09:00
Pixelmagic schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 11:02:
[...]

Had gisteren 8.5kWh met onze Daikin Uhura, heb soms ok het gevoel dat het verbruik hoog is. Wat ik dan vaak doe is het omrekenen in euro’s en vergelijken wat het met de cv had gekost. Deze week de cv een uur aangehad voor de 1e verdieping en ben dan direct 1,8m3 verder á 0,65€ per kuub. As je dan 8,5 x 0,25€ voor de hele dag de Daikin in de huiskamer op 22 graden daar tegenover zet krijg ik een glimlach op mijn gezicht 8)
Haha, misschien moet ik dat ook maar eens doen ;-)
[b]mr_evil08 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 13:43:[b]

Ik heb het verminderd door:
- ipv aan/uit, kan het voordeliger zijn om doorstoken of alleen een kleine nachtverlaging.
- Door de buitenslangen extra te isoleren, incl koppeling, die van mij zijn redelijk lang(4-5 meter op buiten).
>Bij beet pakken waren ze warm, nu niet meer.
- raamroosters/mechanise ventilatie bij stellen.
- Het huis niet overdreven laten afkoelen.
Ik ga proberen om een keer een nacht door te stoken met nachtverlaging van 2c.
Mijn slangen liggen voor het grootste deel onder de grond, dus daar valt helaas geen eer te behalen.
Roosters en dergelijke ook maar even bekijken.

Bedankt voor jullie tips/antwoorden

• De_Sint

De_Sint

Alvast bedankt.
Gefeliciteerd met je warmtepomp. heb zelf ook een Mitsubishi.
Twee maanden inmiddels, maar vorig jaar al geëxperimenteerd met convectorkachels.

Wat betreft je verbruik. Ik snap je gevoel, maar dat is in deze een slechte raadgever. Dit komt omdat we de afgelopen jaren een waarde gevoel hebben voor gemiddeld stroomverbruik bij huishoudelijke artikelen, en dan lijkt dit ineens giga. Echter hebben we dat waarde gevoel niet bij gas verbruik gehad omdat het, in tegenstelling tot electra, in huis geen vergelijking hebben.

Echter met je weten wat je vroeger voor gas kwijt was kun je echt vergelijken.

in tijd van gas was voor mij in nov'16: 171M3X0,6=102 euro.
Als jij elke dag 9kWh hebt voor de hele maand: (30X9)*0,2= 54 euro.

Mocht ik een denkfout maken, dan hoor ik het graag. Maar volgens mij bespaar je nog altijd de helft.

ps. Ik vind 500w heel fatsoenlijk op dit moment.

Mvg,

• mv8tekst
Ter vergelijking mijn Daikin US 3.5 in redelijk geisoleerde huiskamer met grote HR+-ramen en ventilatieroosters, ca. 16 uur per dag verwarming nodig.

november 2016 182 kWh, gem buitentemp 5,76 graden, gem/dag 6,06 kWh ('s nachts uit)

november 2017 158 kWh, gem buitentemp 6,67 graden, gem/dag 5,27 kWh ('s nachts uit)

november 2018 131 kWh, tot nu toe
gem buitentemp tot gisteren 6,26 graden, gem/dag 5,7 kWh (met kleine nachtverlaging 24/7 aan)
maar ik zie de laatste koude dagen het verbruik oplopen tot pakweg 9 kWh per dag.

Alltime high sinds 1-3-2016 was februari 2018 met 286 kWh, gem buitentemp was toen 0,35 graden. Dan vind ik 10 kWh per dag behoorlijk acceptabel. Kost wel 2 euro en zowaar hebben mijn zonnepanelen die maand ook nog 272 kWh opgewekt.

(buitentemperatuur overgenomen van Enelogic)
Pagina: 1 ... 63 ... 79 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True