mfmonkey schreef op dinsdag 29 mei 2018 @ 00:36:
Zomer. Het is weer begonnen.
Voor ik dit huis kocht had ik een 2e hands mobiele
airco gekocht, iets sterkerdan standaard (geen idee meer hoe groot qua vermogen) maar doordat hij lucht aanzuigt van binnen om de warmte af te voeren nooit erg efficient geweest.
Zomer. Dus de
airco weer aan. Meer dan 2 a 3 graden omlaag lukte voorheen maar dat was het wel zo'n beetje. Wel een hoop vocht het huis uit, wel lekker op de slaapkamers.
Zomer. Bloedheet. En dan sta je daar vandaag, voor de
airco. Voelend aan de "koude" lucht welke nog maar amper koud is. Dus informeren naar bijvullen, met een auto kan het ook tenslotte... Dat was het geld niet waard volgens de opgave en bovendien heb ik dan nog altijd een afzuiging van reeds gekoelde lucht.
Dus nu heb ik besloten, de
airco komt. En
aut bene aut non dus het vakantiegeld mag eraan.
De bovenverdieping is het doel, 3 kamers en een overloop van max 66m3 (geringe bouwhoogte + schuin dak). De binnenunit komt op de overloop of in de kamer het verst van de trap vandaan. Mijn ouders hebben hem boven het trapgat en daar worden de slaapkamers ook koud, ik verwacht hierom geen problemen met mijn setup.
Het dak is goed geisolleerd en er is op zuid 2 stuks 40x60 dubbel glas. Op oost een velux, west is dicht.
Berekeningen op het www zeggen inhoud keer 30 voor zeer goed geisolleerd, 40 voor iets minder. Gebruik ik 40 dan kom ik rond de 2.5kW uit. Ik zal echter geen nee zeggen tegen 3,5kW. Prijs moet hoop ik te doen zijn voor max 1200 euro.
In de startpost staan aparaten met een scop van 5 en hoger, dat is mijn ideaal. Blijkt voor mij een aparaat met een scop van 4 beter is dat ook goed.
En dan de reden dat ik dit post, ik heb geen website kunnen vinden nog (goed, mijn zoekskills kunnen wat aanscherpen gebruiken) dus hoop ik dat hier iemand een idee heeft. Of nog beter, een voorstel voor een goede
airco. Ik heb geen idee wat de verschillen zijn tussen alle aparaten, zelfs binnen een merk zijn er meerdere 2,5 of 3,5 kW varianten.
Enige functies die er op moeten zitten zijn verwarmen en koelen. Ik heb geen belang bij fancy extra's. Het geluid, zowel binnen als buiten, maakt me niets uit. De meeste hebben ook een stille(re) stand. Bovendien slapen de kinderen nu ook met de bromtor aan, een moderne inverter zal echt stiller zijn neem ik aan.
Nld of Dld maakt niet uit, 2 minuten rijden en ik ben in Dld. Installatie hoop ik zoveel als mogelijk/toegestaan zelf te doen. Mijn broer heeft gelukkig f-gassen certificaat dus als iets wettelijk lastig is... Maar hij is automonteur dus enige aparatuur welke hijbeschikbaar heeft is voor de auto gemaakt en staat in de garage.
Tl;Dr
Ik ben op zoek naar een inverter
airco om mee te verwarmen en koelen. Tussen 2,5 en 3,5 kW voor max 1200 euro. Mag uit Nederland of Duitsland