Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 11:00
quote:
Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:48:
[...]

Ik heb anders sinds kort toch problemen. Geen surround geluid meer van de ene op de andere dag.
En als je de AppleTV bij instellingen > audio nu eens zet naar Dolby Surround 5.1?

PSNid: tcviper | Spotify ID: mbnn | GameConnect.net - TechConnect.nl

• Gonadan
  • Registratie: februari 2004
  • Niet online
quote:
tcviper schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:00:
En als je de AppleTV bij instellingen > audio nu eens zet naar Dolby Surround 5.1?
Helpt niet. Alleen op stereo werkt het, maar ja, da's geen surround. :P

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

• tcviper
quote:
Gonadan schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:41:
[...]

Helpt niet. Alleen op stereo werkt het, maar ja, da's geen surround. :P
Raar,.... heb zelf een receiver (Sony DN1080) ertussen zitten (AppleTV>Receiver>TV) en heb gewoon Surround overal. Daar heb jij nu natuurlijk niks aan, maar vind het wel vreemd.

tcviper wijzigde deze reactie 13-02-2018 09:42 (9%)

• Gonadan
  • Niet online
quote:
tcviper schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 09:41:
Raar,.... heb zelf een receiver (Sony DN1080) ertussen zitten (AppleTV>Receiver>TV) en heb gewoon Surround overal. Daar heb jij nu natuurlijk niks aan, maar vind het wel vreemd.
Ja ik snap er ook niets van, het is ook ineens gekomen. Dacht eerst dat het per serie verschilde, maar sommige series hebben gewoon alleen maar stereo dus dan heb ik wel geluid.
Het is via HDMI naar de TV en dan via optisch uit naar m'n receiver. Dit heeft weken lang vlekkeloos gewerkt, ook voor Netflix. En nu ineens doet alleen Netflix het niet meer.
Kijk ik dezelfde serie op de Netflix app op de TV dan werkt het prima en heb ik ook surround. Het moet dus wel in de AppleTV zitten naar mijn idee.

Heb al contact opgenomen met Apple, maar dat gaat volgens mij ook gewoon naar /dev/null. :/

Canon 70D ~ 10-18 IS STM ~ 18-135 IS STM ~ 24 f/2.8 STM ~ 50 f/1.8 STM ~ 430EX II

quote:
opa_paul schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 08:37:
Maar de aangekochte films via iTunes kunnen toch alleen via iTunes afgespeeld worden toch?!
Films die je in iTunes hebt gekocht, heb je gekocht op een bepaald Apple ID. Op een Apple TV kun je die films afspelen als je daar hetzelfde Apple ID gebruikt. Je Mac hoeft niet aan te staan en iTunes hoeft niet te zijn gestart.
quote:
Maar het is me nu een beetje onduidelijk of je met jouw bericht bedoelt dat ik dus WEL of TOCH 4K HDR bestanden kan afspelen via Plex? Of bedoel je alles buiten aangekochte bestanden via iTunes?
Ik ken Plex vooral van "vroeger". Sinds jaren ben ik er al vanaf gestapt, omdat ik het (voor mijn toepassingen) een onnozele oplossing vind. Vrijwel alle video's worden getranscodeerd, wat een enorme verspilling van CPU cycli is, en wat nooit een positief effect heeft op de kwaliteit.

Plex op de server "weet" wat Plex op de client kan, en gaat audio en video zo transcoderen dat de client het af kan spelen.

De vraag is dus: kan Plex server overweg met 4K HDR (DV), kan Plex client overweg met 4K HDR (DV), en "weet" Plex server dat?

Simpelste oplossing: gebruik Infuse, deze transcodeert niks, doet alles op de Apple TV 4K zelf.

• CyBeR
  • Registratie: september 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Dat is voor mij ook een van de voornaamste redenen dat ik van Plex naar Infuse overgeschakeld ben. Plus dat het updaten van de library altijd te lang duurde.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• WvB22
  • Registratie: juni 2017
  • Laatst online: 12-08 19:04
Ik deed ook veel over Plex en Infuse maar ben er mee gestopt. Allemaal veel te veel werk en frustraties voor mij. De spaarzame vrije tijd de ik heb besteed ik liever aan films kijken in plaats van het volgende probleempje weer te gaan oplossen. Heb wel een aantal pogingen gewaagd om een 4K film te spelen vanaf mijn timecapsule maar die trekt dat gewoon niet. Zou ik dus moeten gaan investeren in een nieuwe NAS (+/- 500 euro) en ook mijn iMac uit 2011 zou dan eigenlijk vervangen moeten worden. Ben ik zeker 2500 euro achteruit. Nu trap ik alles vanaf de AppleTV 4K via Netflix of iTunes zo mijn tv op zonder haperen en bufferen, gezeur over niet werkende ondertitels, bibliotheken die niet goed zijn ingedeeld en urenlang mijn netwerk nalopen waar nu de bottleneck zit. Voor die 500 euro die ik me bespaar op de NAS kan ik zeker 70 goede films kopen die echt de moeite waard zijn of 150 films huren die ik na 1 keer wel gezien heb.

Bijkomend voordeel: geen Brein die in mijn nek hijgt en aan de kosten van zo’n film betaal ik ook netjes mee. Vijf jaar terug was het aanbod en het gemak nog ver te zoeken op streaming gebied maar inmiddels met Netflix/Videoland en zo’n beetje alle films op iTunes/Google/Amazon en HBO op Ziggo heb ik geen behoefte meer gehad om iets via een omweg te halen (om het maar eens lekker eufemistisch te benoemen).

De spaarzame titels die écht in de allerbeste kwaliteit bekeken moeten worden haal ik op een 4K UHD schijf. Denk aan Planet Earth 2 of Guardians of the Galaxy 2 (niet beschikbaar in 4K op iTunes en zelfs niet op disc in Nederland, dus maar geïmporteerd 🙈). Sommige distributeurs snappen het nog steeds niet (ja ik bedoel jou, Disney!).

• opa_paul
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 12:11
quote:
ikweethetbeter schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 11:05:
[...]

Films die je in iTunes hebt gekocht, heb je gekocht op een bepaald Apple ID. Op een Apple TV kun je die films afspelen als je daar hetzelfde Apple ID gebruikt. Je Mac hoeft niet aan te staan en iTunes hoeft niet te zijn gestart.

[...]

Ik ken Plex vooral van "vroeger". Sinds jaren ben ik er al vanaf gestapt, omdat ik het (voor mijn toepassingen) een onnozele oplossing vind. Vrijwel alle video's worden getranscodeerd, wat een enorme verspilling van CPU cycli is, en wat nooit een positief effect heeft op de kwaliteit.

Plex op de server "weet" wat Plex op de client kan, en gaat audio en video zo transcoderen dat de client het af kan spelen.

De vraag is dus: kan Plex server overweg met 4K HDR (DV), kan Plex client overweg met 4K HDR (DV), en "weet" Plex server dat?

Simpelste oplossing: gebruik Infuse, deze transcodeert niks, doet alles op de Apple TV 4K zelf.
Hoe dan ook. Ik heb dus een Apple TV nodig wil ik van 4K HDR kunnen genieten. Via Plex zal wellicht niet kunnen, want ik moet ze aanschaffen via iTunes. En infuse draait ook op de Apple TV.

Hoe dan ook. Ik moet die dus wel gaan kopen?
Downloaden van 4K films is nog onmogelijk. Tenzij ik wacht tot Netflix alles in 4K HDR gaat aanbieden.

Vind het gewoon zonde om een Apple TV te gaan kopen voor 10 HDR films die me 10¤ per stuk kosten + de Apple TV van 200¤. Toch?
Doe verder niets met Apple TV want ik stream gedownloade dingen met MacBook naar Plex.

• amphora
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 02:08

amphora

Online creatie

quote:
opa_paul schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:48:
[...]
Hoe dan ook. Ik heb dus een Apple TV nodig wil ik van 4K HDR kunnen genieten. Via Plex zal wellicht niet kunnen, want ik moet ze aanschaffen via iTunes. En infuse draait ook op de Apple TV.
Nee, je hebt een Apple TV nodig als je de 4K films van iTunes wilt kijken. Er zijn alternatieven. Google biedt ook 4K films aan bijvoorbeeld dus een Chromecast Ultra is voor jou wellicht ook een optie.

amphora wijzigde deze reactie 13-02-2018 15:23 (6%)

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile
nickdekruijk.nl Webdesign/dev, MacBook Pro 15" Retina

Maar een ChromeCast Ultra is een dom kastje, en kost al 80 euro. Een Apple TV 4K is ruim 2 keer zo duur, maar is ook krachtiger. Deze moet je eerder vergelijken met de Nvidia Shield Android TV, welke ruim 250 euro kost.

• amphora

amphora

Online creatie

quote:
ikweethetbeter schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 16:10:
Maar een ChromeCast Ultra is een dom kastje, en kost al 80 euro. Een Apple TV 4K is ruim 2 keer zo duur, maar is ook krachtiger. Deze moet je eerder vergelijken met de Nvidia Shield Android TV, welke ruim 250 euro kost.
Maar @opa_paul wil alleen maar 4k films kijken, vandaar deze suggestie

kruijk.nl fotografie, OM-D E-M5, 12-40/2.8, 17/1.8, 40-150, 45/1.8, Metz 44, DJI Osmo Mobile

• WvB22
quote:
amphora schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:02:
[...]

Op zich leuke suggestie maar Google Play biedt nauwelijks (of geen?) films in 4K. Dus daar heet Opa Paul ook niet zo veel aan. Want het gedeelte 4K HDR moet hij juist via een officieel kanaal hebben. Aangezien Apple ook nog HD films gratis upscaled naar 4K en de prijzen voor HD films gelijk zijn aan 4K lijkt me dit een betere investering?
quote:
amphora schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:02:
Het is een prima suggestie, ik wilde alleen maar aangeven dat je daarvoor alsnog 80 euro moet betalen, en je dan een dom kastje koopt. En het aanbod is momenteel ook minder, zoals al verteld werd.

• opa_paul
quote:
WvB22 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:19:
[...]

Op zich leuke suggestie maar Google Play biedt nauwelijks (of geen?) films in 4K. Dus daar heet Opa Paul ook niet zo veel aan. Want het gedeelte 4K HDR moet hij juist via een officieel kanaal hebben. Aangezien Apple ook nog HD films gratis upscaled naar 4K en de prijzen voor HD films gelijk zijn aan 4K lijkt me dit een betere investering?
Klopt. Dat lijkt me ook een betere investering. Maar wat zou ik nog meer moeten (willen) kunnen met de Apple tv? Kan ik de gedownloade films op de Mac dan ook gewoon streamen naar Apple TV?!
Mis nu namelijk niets. Smart TV heeft ook alle apps die ik nodig heb.
Dus wat biedt de Apple TV dan nog meer voor mij?

• amphora

amphora

Online creatie

quote:
opa_paul schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:08:
[...]
Weinig denk ik, behalve dat ik Netflix op ATV vele maler fijner vind dan op m'n Sony Android TV. Gedownloade films kijk ik via Plex op ATV. Werkt ook veel fijner/sneller dan de smart tv app. En straks (hopelijk) een goede NPO Start App bijvoorbeeld. Mijn TV is nu eigenlijk gewoon een domme monitor geworden voor m'n ATV (en af en toe ziggo horizon box).

En inderdaad is Google aanbod nog mager. Valt me tegen. Je zal vast geen spijt krijgen van een ATV ;-)

amphora wijzigde deze reactie 13-02-2018 18:39 (9%)

• Gonadan
  • Niet online
quote:
ikweethetbeter schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 17:42:
Het is een prima suggestie, ik wilde alleen maar aangeven dat je daarvoor alsnog 80 euro moet betalen, en je dan een dom kastje koopt.
Maar als je aan zo'n dom kastje genoeg hebt dan heb je wel ineens ¤120 over om films van te kopen. :P
quote:
En het aanbod is momenteel ook minder, zoals al verteld werd.
Klopt en volgens mij vaak nog prijziger ook.

• opa_paul
quote:
amphora schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:38:
[...]
Je zal vast geen spijt krijgen van een ATV ;-)
Prima! Laten we het daar op houden. Ik vraag advies en dit hoor ik graag. Ik moet gewoon even in de buidel tasten en een Apple TV 4K kopen. Wil gewoon het beste beeld hebben.

Eindelijk zijn de 4K HDR films er! Wil ervan kunnen genieten.
Die paar Dolby Vision series op Netflix heb ik inmiddels wel gezien 😉
PS, Alternate Carbon! Prachtig beeld. Niet normaal....

• Noxa
  • Registratie: november 2005
  • Nu online
Zit eens te stoeien met Infuse maar ik begrijp die betaalde versie('s) niet helemaal. Er is een Infuse 5 Pro voor 16 Euro te koop in de AppStore. En er is een gratis versie waarin je diverse abonnementen af kan sluiten, respectievelijk 1, 10 of 50 Euro.

Is het niet veel verstandiger om meteen de Pro te kopen, of zit er een addertje onder het gras. De website van Infuse is niet heel duidelijk. Ik ga overigens eerst maar eens een maandje proberen.

• amphora

amphora

Online creatie

quote:
Noxa schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:13:
Zit eens te stoeien met Infuse maar ik begrijp die betaalde versie('s) niet helemaal. Er is een Infuse 5 Pro voor 16 Euro te koop in de AppStore. En er is een gratis versie waarin je diverse abonnementen af kan sluiten, respectievelijk 1, 10 of 50 Euro.

Is het niet veel verstandiger om meteen de Pro te kopen, of zit er een addertje onder het gras. De website van Infuse is niet heel duidelijk. Ik ga overigens eerst maar eens een maandje proberen.
16 euro is alleen voor Infuse 5. Komt versie 6 uit moet je weer opnieuw betalen. Bij de 1, 10 en 50 abonnementen krijg je ook updates. Althans, zo interpreteer ik het :)

• The Inquisitor
  • Laatst online: 11:44

The Inquisitor

Greetings weaklings

quote:
amphora schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 20:26:
[...]

16 euro is alleen voor Infuse 5. Komt versie 6 uit moet je weer opnieuw betalen. Bij de 1, 10 en 50 abonnementen krijg je ook updates. Althans, zo interpreteer ik het :)
Yup.

Infuse pro in appstore: levenslange licentie voor die versie
infuse pro in app aankoop: licentie om huidige versie te gebruiken en de toekomstige builds, maar als je abonnement stopt heb je niets meer.

infuse, niet pro, kan gewoon minder dan de pro versies.

Alienware M17 | iPhone 8 | iPad Air 2 | aTV 4 | aWatch s3 | Sonos | Philips Hue | Synology DS213+ | PS4 PRO & PSVR

• Donstil
  • Registratie: maart 2006
  • Laatst online: 11:56
quote:
opa_paul schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 18:08:
Smart TV heeft ook alle apps die ik nodig heb.
Niets, lekker je SmartTV blijven gebruiken dan.
Niet elk product is voor iedereen.

Le Silencieux: Awesome Mix Vol. 1 - Le Silencieux: Awesome Mix Vol. 2

• WvB22
quote:
Donstil schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 21:51:
[...]

Niets, lekker je SmartTV blijven gebruiken dan.
Niet elk product is voor iedereen.
Er zijn wel een aantal voordelen. Zo blijft Apple netjes zijn besturingssysteem bijwerken, iets waar de smart-tv makers zelden doen. Die willen liever dat je een nieuw model koopt. En de prijzen van iTunes zijn ronduit scherp. Ook nieuwe 4K HDR titels zijn vaak voor een prikkie te koop. Kijk alleen al naar Harry Potter. Boxset kost bijna 200 euro in 4K. Op iTunes 50 euro en er zijn aanbiedingen geweest dat de hele set 30 euro kostte. Zelde voor bijvoorbeeld ds Nolan set. Alles bij elkaar was ik rond de 50 euro kwijt voor alle 7 films. Veel van die films waren als HD uitgave nog spotgoedkoop. Alleen Dunkirk is prijzig omdat ie net uit was. Bol rekent voor dezelfde films doodleuk 180 euro. Met dat soort verschillen heb je snel je AppleTV 4K terugverdiend. Enige echte minpunt blijft geluid. Dolby Digital 7.1 blijft op dit moment het best haalbare. Het is de hoogste tijd voor in ieder geval Atmos. Ik hoop er nog steeds op.

Snap niet dat Apple nu niet doorpakt. Koop een OLED paneel bij LG, flikker je AppleTV CPU en GUI in de TV, bestel desnoods je beeldprocessor bij Sony of TP Vision, intergreer je HomePod speakers (liefst los) en je hebt een TV die je makkelijk in de markt zet voor 3500 Euro.

• TDB
  • Registratie: oktober 2000
  • Nu online
quote:
WvB22 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:25:
[...]

Alleen Dunkirk is prijzig omdat ie net uit was.
Dunkirk is even in de aanbieding geweest: ¤ 9,99. Gebruik Cheapcharts app om prijswijzigingen van films in de gaten te houden (tip is al eerder langs geweest).

PSN: TDBtje

• pietertie
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 18-08 20:19
quote:
WvB22 schreef op dinsdag 13 februari 2018 @ 13:22:
Ik deed ook veel over Plex en Infuse maar ben er mee gestopt. Lang verhaal ;)
Ik zit er dus ook sterk over na te denken om alles te stoppen met betrekking tot het grijze gebied ;).
Al met al merk ik dat het toch wat omslachtig is. 9/10 eindigen we daarom toch vaak bij Netflix of de iTunes store.
quote:
TDB schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:37:
[...]

Dunkirk is even in de aanbieding geweest: ¤ 9,99. Gebruik Cheapcharts app om prijswijzigingen van films in de gaten te houden (tip is al eerder langs geweest).
Thanks voor de tip van cheap charts. Wist ik nog niet, dus maar gelijk even geïnstalleerd d:)b

Heb afgelopen week EINDELIJK mijn apple tv 4k binnengekregen van Amac (besteld op black friday)... ben er erg blij mee.

 MacBook Pro 13'' (2016 TB) 512gb SSD |  iPhone 6s | Synology DS213+

quote:
pietertie schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:49:
[...]

Ik zit er dus ook sterk over na te denken om alles te stoppen met betrekking tot het grijze gebied ;).
Al met al merk ik dat het toch wat omslachtig is. 9/10 eindigen we daarom toch vaak bij Netflix of de iTunes store.

[...]

Thanks voor de tip van cheap charts. Wist ik nog niet, dus maar gelijk even geïnstalleerd d:)b

Heb afgelopen week EINDELIJK mijn apple tv 4k binnengekregen van Amac (besteld op black friday)... ben er erg blij mee.
Cheap charts vind ik een handige app. Ook via dit topic er op gewezen. In mijn ogen kent het één groot nadeel: de NL bundels worden niet getoond. Daarvoor moet je dus regelmatig zelf de iTunes kijken onder Filmbundels.

• TDB
  • Nu online
quote:
meesje schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 09:02:
[...]

Cheap charts vind ik een handige app. Ook via dit topic er op gewezen. In mijn ogen kent het één groot nadeel: de NL bundels worden niet getoond. Daarvoor moet je dus regelmatig zelf de iTunes kijken onder Filmbundels.
In de app kan je de makers van de app een tip / request sturen. Ik heb zelf al een keer ze gevraagd of de bundels ook kunnen worden getoond. Wellicht als meer mensen dat doen, gaan de makers van de app dat ook een keertje daadwerkelijk doen.

• tcviper
quote:
WvB22 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 08:25:
[...]

Er zijn wel een aantal voordelen. Zo blijft Apple netjes zijn besturingssysteem bijwerken, iets waar de smart-tv makers zelden doen. Die willen liever dat je een nieuw model koopt. En de prijzen van iTunes zijn ronduit scherp. Ook nieuwe 4K HDR titels zijn vaak voor een prikkie te koop. Kijk alleen al naar Harry Potter. Boxset kost bijna 200 euro in 4K. Op iTunes 50 euro en er zijn aanbiedingen geweest dat de hele set 30 euro kostte. Zelde voor bijvoorbeeld ds Nolan set. Alles bij elkaar was ik rond de 50 euro kwijt voor alle 7 films. Veel van die films waren als HD uitgave nog spotgoedkoop. Alleen Dunkirk is prijzig omdat ie net uit was. Bol rekent voor dezelfde films doodleuk 180 euro. Met dat soort verschillen heb je snel je AppleTV 4K terugverdiend. Enige echte minpunt blijft geluid. Dolby Digital 7.1 blijft op dit moment het best haalbare. Het is de hoogste tijd voor in ieder geval Atmos. Ik hoop er nog steeds op.

Snap niet dat Apple nu niet doorpakt. Koop een OLED paneel bij LG, flikker je AppleTV CPU en GUI in de TV, bestel desnoods je beeldprocessor bij Sony of TP Vision, intergreer je HomePod speakers (liefst los) en je hebt een TV die je makkelijk in de markt zet voor 3500 Euro.
Van wat ik heb 'gelezen' is Atmos ondersteuning onderweg bij Apple, dus dat zal dit jaar heus nog wel erin komen :) En ik geef je gelijk wat AppleTV4k vs bijv de AndroidTV implementatie betreft, AppleTV werkt gewoon 10x zo snel en hangt of crasht nooit, als ik de Sony AndroidTV interface pak, die moet je gemiddeld een keer per week rebooten, want dan word ie traag.

Ik gebruik zelf dus nu de Sony A1 OLED TV met daarachter een Sony STR-DN1080 Receiver, en daaraan is de AppleTV4K gekoppeld.

tcviper wijzigde deze reactie 14-02-2018 10:01 (3%)

Apple TV 4K is idd fijn! Enige wat ik me nog steeds afvraag: als ik een trailer kijk van een film die in 4K HDR te krijgen is in iTunes is de trailer dan ook 4K HDR?

Is het al bijna vrijdag?

quote:
WvB22 schreef op dinsdag 6 februari 2018 @ 08:08:
Voor de liefhebbers die het mogeljjk gemist hebben: Middle Earth bundel voor ¤34,99 (allen extended verslons). Op zich een mooie prijs voor de zes Tolkien films. Inmiddels ook de mijlpaal van 200 4K HDR films in de iTunes store.
Nu zelfs 29,99 euro. Geen geld voor zes klassiekers.

• TDB
  • Nu online
De laatste 3 Star Trek films in 4K nu voor ¤ 14,99. Ik weet niet of dat een aanbieding is, maar zo voelt het wel. Vanavond maar even bestellen.

Net even zitten kijken, er staan veel meer films in iTunes dan ik dacht joh. Tijd voor een abo mogelijkheid bij ze met een vast bedrag per maand, al is dat 40 euro per maand, dan zou het nog aanslaan denk ik.

Is het al bijna vrijdag?

• opa_paul
Maar als je de LOTR films of de Harry Potter films koopt, worden ze dan ook automatisch geüpgrade naar 4K?!
Want bij HP 4 staat gewoon 4K bij. Maar bij de bundel staat overal HD. Hetzelfde geldt voor LOTR.

Als het gewoon 4K wordt dan zijn het mooie deals hoor. Maar hoe kunnen ze dat aanbieden in Dolby Vision als het al jaren oud is zoals Harry Potter 4 ofzo....

• TDB
  • Nu online
quote:
opa_paul schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:46:
Maar als je de LOTR films of de Harry Potter films koopt, worden ze dan ook automatisch geüpgrade naar 4K?!
Want bij HP 4 staat gewoon 4K bij. Maar bij de bundel staat overal HD. Hetzelfde geldt voor LOTR.

Als het gewoon 4K wordt dan zijn het mooie deals hoor. Maar hoe kunnen ze dat aanbieden in Dolby Vision als het al jaren oud is zoals Harry Potter 4 ofzo....
LOTR 4K? Ik zie toch echt overal HD staan.....

• opa_paul
quote:
TDB schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:50:
[...]

Ik bedoel; mijn vraag geldt (hetzelfde) voor LOTR...
Bij HP 4 heb ik gekeken. Die is zeker 4K

• BlankStar
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 06-03 08:45
Gisterenavond eens gespeeld met de HomePod als afstandsbediening voor de Apple TV 4K.

Ik heb iOS 11.3 beta 2 draaien zodat de Apple TV ook verschijnt in de Home.app zoals de HomePod en als er een film speelt, kan ik met "Hey Siri" via de HomePod de film pauzeren, terug opzetten, voortspoelen en terugdraaien.

Ik moet zeggen; een heel leuke ervaring. Zelfs de afstandsbediening niet meer hoeven te nemen. Weer 5 kcal uitgespaard! (en dan die Apple Watch maar zeuren dat m'n cirkels niet vol raken :P )

-= I AM THE RUSH WITHIN THE RAID =-

• WvB22
quote:
TDB schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 13:50:
[...]

Nee LOTR is geen 4K en de verwachting is ook niet dat die snel in 4K toegevoegd gaat worden ivm de special effects. Voor toen indrukwekkend maar nu zodanig verouderd dat het zeker opvalt in 4K. Het kan wel maar dan moeten alle special effects opnieuw gerenderd worden in 4K of minimaal 2K. Dat is een miljoenen project. Harry Potter is ook een (goede) upscale van 2K. Wel met duidelijk (filmische) ruis maar de liefhebbers smullen ervan!
quote:
TDB schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 11:44:
De laatste 3 Star Trek films in 4K nu voor ¤ 14,99. Ik weet niet of dat een aanbieding is, maar zo voelt het wel. Vanavond maar even bestellen.
Vanochtend inderdaad 14,99 euro. Nu al weer 17,99 euro (de oorspronkelijke prijs).

• TDB
  • Nu online
quote:
meesje schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:18:
[...]

Vanochtend inderdaad 14,99 euro. Nu al weer 17,99 euro (de oorspronkelijke prijs).
:| potverdikkie. Weer even wachten.

quote:
TDB schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 18:45:
[...]

:| potverdikkie. Weer even wachten.
Het lijken wel bijna dagprijzen. ;)
Volgens mij is The Godfather nu ook in de aanbieding van 17,99 euro voor 14,99 euro. Natuurlijk geen 4K.

• Noxa
  • Nu online
Wow Infuse vreet 4K-HDR films alsof het niks is! Plex heeft wel een inhaal slag te maken hier. Wie zei ook alweer dat Plex Librarie binnenkort in Infuse zichtbaar wordt? Ik heb het hier al draaiende, kan gewoon films uit PMS streamen met Infuse.

• opa_paul
PMS?

• Gonadan
  • Niet online

• opa_paul
Ah, OK. Voordeel is wel dat ik geen Apple TV nodig heb voor Plex, maar wel voor infuse, toch?

De LG draait de Plex echt Prima.
Maar nu ik wel meer wil genieten van HDR 4K topfilms ga ik toch over naar Apple TV. Alleen weet ik nog niet waarom ik ook voor Infuse zou kiezen dan.

• WvB22
quote:
opa_paul schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:19:
Ah, OK. Voordeel is wel dat ik geen Apple TV nodig heb voor Plex, maar wel voor infuse, toch?

Maar nu ik wel meer wil genieten van HDR 4K topfilms ga ik toch over naar Apple TV. Alleen weet ik nog niet waarom ik ook voor Infuse zou kiezen dan.
Omdat zoals Noxa al aangaf Infuse alles vreet wat je er tegen aangooit (in een ideale wereld). Blu-ray iso’s? Geen probleem. H264/H265 cq HEVC? Geen probleem. Grote bibliotheken? Geen probleem en gesynchroniseerd via iCloud voor al je devices. Bestanden in de cloud (dropbox, iCloud, etc.)? Geen probleem.

Hoewel ik nu geen films meer op schijf heb staan liet Infuse me vrijwel nooit in de steek. Zelfs HEVC bestanden in Dolby Vision of HDR10 schijnen goed af te spelen mits je hardware het trekt (hou rekening met minimaal 25 tot 70 mb/s sustained over je netwerk om echte zonder bufferen te streamen, afhankelijk van de kwaliteit. Daar heb je een goede NAS met recente cpu, kabels en routers voor nodig want de zwakste schakel bepaalt de uiteindelijke snelheid).

Maar wat Infuse voor mij echt de beste speler maakt is de fantastische support. Laat een bericht achter op het forum en je wordt echt snel en goed geholpen door moderators en medegebruikers die weten waarover ze praten. Zijn centen meer dan waard en echt hart voor hun project. Zijn al bezig sinds de eerste AppleTV met jailbreaks en toevoegen van slimme aanvullingen.

WvB22 wijzigde deze reactie 15-02-2018 00:44 (3%)

• Noxa
  • Nu online
quote:
opa_paul schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 23:19:

Ik gebruikte voorheen een Mac Mini als media center. Daar draaide (PMS) Plex Media Server op en ook een client. Dat ging best aardig maar was niet echt gebruiksvriendelijk voor de rest van de familie. Regelmatig viel de verbinding met de NAS weg of was de Mac Mini moeilijk uit slaap modus te ontwaken. Kortom zeer lage WAF (Wife Acceptation Factor).

Ik ben toen overgestapt op Apple TV en heb toen de PMS op de NAS draaien. Dat werkt in ieder geval heel goed voor vrouw en kids want die kunnen goed overweg met de Apple TV. Zowel Plex, Netflix als Airplay werkt gewoon flawless.

Wat Plex onwijs goed doet is de bibliotheek functie en UI. Waar ze erg slecht in is is het verwerken van video/audio materiaal. Alle decoding wordt gedaan in de server zodat de client niks hoeft te doen. Leuk voor SD en HD materiaal maar met 4K HDR content wordt het toch een stap te ver.

En daar komt Infuse om de hoek kijken. Infuse draait het om, die laat de decoding over aan de client, de Apple TV 4K heeft daar geen enkele moeite mee. Dus de NAS doet gewoon waar het voor gemaakt is, data opslaan en verspreiden over het netwerk, en de Apple TV doet het zware werk.

• WvB22
quote:
Noxa schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:55:
[...]
En daar komt Infuse om de hoek kijken. Infuse draait het om, die laat de decoding over aan de client, de Apple TV 4K heeft daar geen enkele moeite mee. Dus de NAS doet gewoon waar het voor gemaakt is, data opslaan en verspreiden over het netwerk, en de Apple TV doet het zware werk.
Dat is ook wel het mooie van de AppleTV 4K. De A10X is echt een hele krachtige processor die zelfs beter presteert dan sommige desktop processors. Wat dat betreft een goede set van Apple om destijds de meest krachtige processor (op de gloednieuwe A11 na) te gebruiken. Ik denk dat de AppleTV ook beter qua benchmarks scoort dan een Mac mini aangezien die al jaren geen update heeft gehad.

• PVD66
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 19-08 00:10
Heeft iemand weleens de geluidskwaliteit vergeleken op bv Netflix app afspelen op apple tv4k en een andere bron, bv Android tv Netflix app.
En weet toevallig iemand ook of de tv4k een betere geluidskwaliteit heeft dan de tv3 bij het afspelen in iTunes?
Alvast bedankt ;)

Sony KD65XD8599 - Marantz AV8802A - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Phantom H50 Rear - Dali Opticon Vokal Center - SVS SB12NSD -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv3 - Raspberry Pi - Qnap Nas - Siltech - Audioquest

• Coldbullet
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 13:02

Coldbullet

ps4: Coldbullet_NL

quote:
PVD66 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:38:
Heeft iemand weleens de geluidskwaliteit vergeleken op bv Netflix app afspelen op apple tv4k en een andere bron, bv Android tv Netflix app.
En weet toevallig iemand ook of de tv4k een betere geluidskwaliteit heeft dan de tv3 bij het afspelen in iTunes?
Alvast bedankt ;)
ja ik.

apple tv moet ik eerlijk zeggen dat hij superieur is. sneller, en beter geluid ( ligt wel aan de tv)

• Donstil
quote:
PVD66 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 13:38:
Alvast bedankt ;)
Ja dat is gewoon hetzelfde. De afhandeling van goed geluid wordt gedaan door een receiver, je Apple Tv of Android TV geven dat alleen maar door natuurlijk. Blijft dezelfde codecs.
quote:
Noxa schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 08:55:
Wat Plex onwijs goed doet is de bibliotheek functie en UI. Waar ze erg slecht in is is het verwerken van video/audio materiaal. Alle decoding wordt gedaan in de server zodat de client niks hoeft te doen. Leuk voor SD en HD materiaal maar met 4K HDR content wordt het toch een stap te ver.
Nou dat klopt niet helemaal. Wat je hier omschrijft is een beperking van de Nas waar je Plex op draait. Draai je PMS op betere hardware dan is ook voor Plex 4K geen stap te ver.

Donstil wijzigde deze reactie 15-02-2018 14:51 (13%)

• PVD66
quote:
Coldbullet schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:05:
[...]

ja ik.

apple tv moet ik eerlijk zeggen dat hij superieur is. sneller, en beter geluid ( ligt wel aan de tv)
Dank je, ik ga denk ik toch maar overwegen er een aan te schaffen, zeker nu er zoveel goede films in de iTunes store komen. Een UHD schijfje is stukkie duurder, maar dan wel weer met HD-audio ...
quote:
Ja dat is gewoon hetzelfde. De afhandeling van goed geluid wordt gedaan door een receiver, je Apple Tv of Android TV geven dat alleen maar door natuurlijk. Blijft dezelfde codecs.
Als ik netflix app kijk via mn apple tv3 is het geluid een stuk slechter dan dat ik via de netflix app op mn Panasonic 4k speler of Sony Bravia tv kijk.
Het laag is dunner, gaat minder diep en de surround geluiden zijn minder detailrijk. Vandaar dat ik benieuwd ben of het met de apple tv 4k een stuk beter is.

Sony KD65XD8599 - Marantz AV8802A - NAD M27 - Dali Helicon 400MKII Front - Dali Phantom H50 Rear - Dali Opticon Vokal Center - SVS SB12NSD -  Auralic Aries Mini - Ayre QB-9 DSD - Apple tv3 - Raspberry Pi - Qnap Nas - Siltech - Audioquest

• Noxa
  • Nu online
quote:
Donstil schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:48:
[...]

[...]

Nou dat klopt niet helemaal. Wat je hier omschrijft is een beperking van de Nas waar je Plex op draait. Draai je PMS op betere hardware dan is ook voor Plex 4K geen stap te ver.
Mijn MacBook pro retina 2012 had er anders ook flink moeite mee. Infuse speelt het af zonder morren dus dat scheelt me de aanschaf van een nieuwe nas of media center.

• Donstil
quote:
Noxa schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:16:
[...]
Mijn MacBook pro retina 2012 had er anders ook flink moeite mee. Infuse speelt het af zonder morren dus dat scheelt me de aanschaf van een nieuwe nas of media center.
Klopt de MacBook Pro uit 2012 heeft geen native support voor 4K content.

Nas’jes of MediaCenter machines die dat wel hebben moet je dan hebben.

Infuse is best een prima app hoor als “thuis 4K afspelen op een Apple tv” je enige doel is. Plex doet echter veel meer en is daardoor ook veel completer.

• Noxa
  • Nu online
quote:
Donstil schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:25:
[...]

Klopt de MacBook Pro uit 2012 heeft geen native support voor 4K content.

Nas’jes of MediaCenter machines die dat wel hebben moet je dan hebben.

Infuse is best een prima app hoor als “thuis 4K afspelen op een Apple tv” je enige doel is. Plex doet echter veel meer en is daardoor ook veel completer.
Ja nu ik er nog eens over nadenk is m'n MacBook natuurlijk ook alweer 5 jaar oud. Plex is fantastisch, zal het voorlopig nog blijven gebruiken. En ik vermoed dat ook Plex in de toekomst zal innoveren mbt 4K video's.

Al sluit ik een nieuwe NAS ook niet uit ;). Nu even andere prioriteiten.

Nog andere tips voor killer apps op de Apple TV?

• Donstil
quote:
Noxa schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:30:
[...]

Ja nu ik er nog eens over nadenk is m'n MacBook natuurlijk ook alweer 5 jaar oud. Plex is fantastisch, zal het voorlopig nog blijven gebruiken. En ik vermoed dat ook Plex in de toekomst zal innoveren mbt 4K video's.

Al sluit ik een nieuwe NAS ook niet uit ;). Nu even andere prioriteiten.

Nee helaas niet, ik zoek ook geregeld naar top apps maar ze zijn er gewoon nagenoeg niet.

Ik gebruik er drie apps op en een spelletje.
Plex, YouTube, Netflix, SkyforceX.

• Coldbullet

Coldbullet

quote:
PVD66 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:15:
[...]

Dank je, ik ga denk ik toch maar overwegen er een aan te schaffen, zeker nu er zoveel goede films in de iTunes store komen. Een UHD schijfje is stukkie duurder, maar dan wel weer met HD-audio ...

[...]

Als ik netflix app kijk via mn apple tv3 is het geluid een stuk slechter dan dat ik via de netflix app op mn Panasonic 4k speler of Sony Bravia tv kijk.
Het laag is dunner, gaat minder diep en de surround geluiden zijn minder detailrijk. Vandaar dat ik benieuwd ben of het met de apple tv 4k een stuk beter is.
Bij itunes films huren/kopen is d egeluids kwaliteit echt goed en ja ook richting hd audio. Ondersteund namelijk dd+ ( is hd audio van dd)

• WvB22
quote:
PVD66 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:15:
[...]

[...]

AppleTV 4K speelt Netflix af met gewoon goede kwaliteit audio. Niet perfect want de beste kwaliteit van Netflix (Atmos) kan de AppleTV niet weergeven, hopelijk wel na een update. Echter het aantal titels met én Dolby Vision (of HDR 10) en Atmos is zo’n beetje op twee handen te tellen. Eigenlijk gek want zo’n beetje elke zichzelf respecterende filmmaatschappij brengt nagenoeg elke film uit in een vorm van HDR en meestal met beter geluid dan je uiteindelijk terug vindt op de (4K) Blu-ray.

Ik kan niet helemaal in de toekomst kijken en het is pure speculatie maar ik denk niet dat het probleem is dat Apple geen Atmos kan toevoegen aan de hardware van de AppleTV 4K. De processor is krachtig genoeg en via HDMI 2.0b kan je prima (lossy) Dolby Atmos toevoegen. De echte revolutie komt pas met eARC waarbij lossless geluid ook volledig door een HDMI kabel gepompt kan worden. Hopelijk kan dat zelfs met HDMI 2.0b en niet alleen het toekomstige HDMI 2.1. Volgens mij is er nog ruimte zat in de bandbreedte van de huidige standaard en moet de meeste recente hardware het ook aankunnen maar dat is wel echt wishful thinking (met name de televisie producenten hebben liever dat je weer een nieuwe TV koopt).

Voor de duidelijkheid: een dergelijke geluidskwaliteit om werkelijk verschil te horen heb je ook echt een goede homecimema set nodig met goede speakers, subwoofers en UHD speler en eigenlijk ook echt plafond speakers. Kortom daar hangt een heel aardig prijskaartje aan, denk zeker aan 1500 euro. En dan hebben we het nog steeds niet over hifi geluid. Dergelijk sets kun je makkelijk naar 5000 euro tillen. Voor de gemiddelde Tweaker zelfs een stap te ver denk ik. Heb je een soundbar of een 5.1 of 7.1 set staan dan voldoet het huidige geluid uit de AppleTV in 90% van de gevallen. Maar in het kader van ‘future proofing’ is Atmos een must.

De grootste uitdaging voor Apple is niet zozeer het updaten van tvOS of de onderliggende firmware. De grootste uitdaging zal zijn om de filmmaatschappijen te overtuigen een nieuwe digitale versie aan te leveren met een Atmos (of misschien zelfs een DTS:X?) track. Dat is een mega klus voor veel filmmaatschappijen omdat ze weer terug naar de productie tafel moeten om een lossy Atmos soundtrack te maken (je kan immers niet de standaard Atmos soundtrack bij de film toevoegen). Het zijn geen miljoenen investeringen maar de maatschappij zal wel weer met de film aan de slag moeten. Wat heeft Apple eraan als maar een paar films straks Atmos hebben. Je wilt net als met 4K honderden van zulke films aanbieden.
quote:
Donstil schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 14:48:
PMS stelt al hoge hardware eisen voor "gewone" h.264 Full HD video, en voor h.265 4K video zijn die eisen enkele factoren hoger.

Met andere woorden: gebruik Infuse voor 4K, alleen de allernieuwste NAS hardware kan probleemloos met 4K overweg.

• WvB22
quote:
ikweethetbeter schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:36:
[...]

PMS stelt al hoge hardware eisen voor "gewone" h.264 Full HD video, en voor h.265 4K video zijn die eisen enkele factoren hoger.

Met andere woorden: gebruik Infuse voor 4K, alleen de allernieuwste NAS hardware kan probleemloos met 4K overweg.
Dat maakt wat mij betreft ook de AppleTV 4K gewoon het beste van dit moment. En dan ga ik er even vanuit dat we het hebben over een legale oplossing. Al je 4K HDR films rippen, ontdoen van beveiliging (is die nog aanwezig op 4K schijven?) en dan naar je NAS kopiëren is ook geen pretje en uiteindelijk een veel duurdere oplossing. Alleen de schijfjes zijn meestal al 17-29 (Zavvi, Amazon Duitsland, Engeland, Frankrijk) tot 35 (Bol, ECI) euro. Zit je soms nog te pielen met ondertitels ook omdat die niet altijd op de UK, DE of FR uitgave zitten. En dan nog de kosten van je apparatuur en je opslag. iTunes werkt altijd en overal waar je een internet verbinding hebt. En HD versies kan je opslaan op je apparaten als je toch op vakantie gaat.

Waarschijnlijk niet eens zo bedoeld (want zoveel moeite heeft Apple nu ook weer niet in iTunes gestoken in Nederland, waar zijn de tv series Apple?) maar door knullig optreden van de fysieke concurrentie heeft Apple opeens goud in handen. Anders dan met muziek heeft Apple dit gewoon in zijn schoot geworpen gekregen. Qua gemak, kwaliteit, prijs en aanbod zijn ze opeens nummer 1.

Uiteraard een ander verhaal als je alles op minder nette wijze naar binnen trekt. Dan ga je ‘besparen’ bij veel titels. Ik veroordeel verder niemand ervoor maar inmiddels kan ik wel een paar tientjes per maand missen voor een paar goede films en een abonnement op Netflix en Ziggo. Vroeger was dat ook anders. Maar ik begrijp mensen die krapper bij kas zitten. Aan de andere kant, zonder meteen de kant van Brein te kiezen (die slaan ook al jaren de plank mis), je jat ook niet een ossenhaas bij de slager omdat je het beste gratis wil en je een goede pan gekocht hebt...
quote:
WvB22 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:54:
[...]

Dat maakt wat mij betreft ook de AppleTV 4K gewoon het beste van dit moment. En dan ga ik er even vanuit dat we het hebben over een legale oplossing. Al je 4K HDR films rippen, ontdoen van beveiliging (is die nog aanwezig op 4K schijven?) en dan naar je NAS kopiëren is ook geen pretje en uiteindelijk een veel duurdere oplossing. Alleen de schijfjes zijn meestal al 17-29 (Zavvi, Amazon Duitsland, Engeland, Frankrijk) tot 35 (Bol, ECI) euro. Zit je soms nog te pielen met ondertitels ook omdat die niet altijd op de UK, DE of FR uitgave zitten. En dan nog de kosten van je apparatuur en je opslag. iTunes werkt altijd en overal waar je een internet verbinding hebt. En HD versies kan je opslaan op je apparaten als je toch op vakantie gaat.

Waarschijnlijk niet eens zo bedoeld (want zoveel moeite heeft Apple nu ook weer niet in iTunes gestoken in Nederland, waar zijn de tv series Apple?) maar door knullig optreden van de fysieke concurrentie heeft Apple opeens goud in handen. Anders dan met muziek heeft Apple dit gewoon in zijn schoot geworpen gekregen. Qua gemak, kwaliteit, prijs en aanbod zijn ze opeens nummer 1.

Uiteraard een ander verhaal als je alles op minder nette wijze naar binnen trekt. Dan ga je ‘besparen’ bij veel titels. Ik veroordeel verder niemand ervoor maar inmiddels kan ik wel een paar tientjes per maand missen voor een paar goede films en een abonnement op Netflix en Ziggo. Vroeger was dat ook anders. Maar ik begrijp mensen die krapper bij kas zitten. Aan de andere kant, zonder meteen de kant van Brein te kiezen (die slaan ook al jaren de plank mis), je jat ook niet een ossenhaas bij de slager omdat je het beste gratis wil en je een goede pan gekocht hebt...
Even kleine kanttekening: want je zet een 4K Blu-ray tegenover iTunes... de compressie op iTunes is fors hoor...

Is het al bijna vrijdag?

• PVD66
quote:
Coldbullet schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:33:
[...]

Bij itunes films huren/kopen is d egeluids kwaliteit echt goed en ja ook richting hd audio. Ondersteund namelijk dd+ ( is hd audio van dd)
quote:
WvB22 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 17:34:
[...]

AppleTV 4K speelt Netflix af met gewoon goede kwaliteit audio. Niet perfect want de beste kwaliteit van Netflix (Atmos) kan de AppleTV niet weergeven, hopelijk wel na een update. Echter het aantal titels met én Dolby Vision (of HDR 10) en Atmos is zo’n beetje op twee handen te tellen. Eigenlijk gek want zo’n beetje elke zichzelf respecterende filmmaatschappij brengt nagenoeg elke film uit in een vorm van HDR en meestal met beter geluid dan je uiteindelijk terug vindt op de (4K) Blu-ray.

Ik kan niet helemaal in de toekomst kijken en het is pure speculatie maar ik denk niet dat het probleem is dat Apple geen Atmos kan toevoegen aan de hardware van de AppleTV 4K. De processor is krachtig genoeg en via HDMI 2.0b kan je prima (lossy) Dolby Atmos toevoegen. De echte revolutie komt pas met eARC waarbij lossless geluid ook volledig door een HDMI kabel gepompt kan worden. Hopelijk kan dat zelfs met HDMI 2.0b en niet alleen het toekomstige HDMI 2.1. Volgens mij is er nog ruimte zat in de bandbreedte van de huidige standaard en moet de meeste recente hardware het ook aankunnen maar dat is wel echt wishful thinking (met name de televisie producenten hebben liever dat je weer een nieuwe TV koopt).

Voor de duidelijkheid: een dergelijke geluidskwaliteit om werkelijk verschil te horen heb je ook echt een goede homecimema set nodig met goede speakers, subwoofers en UHD speler en eigenlijk ook echt plafond speakers. Kortom daar hangt een heel aardig prijskaartje aan, denk zeker aan 1500 euro. En dan hebben we het nog steeds niet over hifi geluid. Dergelijk sets kun je makkelijk naar 5000 euro tillen. Voor de gemiddelde Tweaker zelfs een stap te ver denk ik. Heb je een soundbar of een 5.1 of 7.1 set staan dan voldoet het huidige geluid uit de AppleTV in 90% van de gevallen. Maar in het kader van ‘future proofing’ is Atmos een must.

De grootste uitdaging voor Apple is niet zozeer het updaten van tvOS of de onderliggende firmware. De grootste uitdaging zal zijn om de filmmaatschappijen te overtuigen een nieuwe digitale versie aan te leveren met een Atmos (of misschien zelfs een DTS:X?) track. Dat is een mega klus voor veel filmmaatschappijen omdat ze weer terug naar de productie tafel moeten om een lossy Atmos soundtrack te maken (je kan immers niet de standaard Atmos soundtrack bij de film toevoegen). Het zijn geen miljoenen investeringen maar de maatschappij zal wel weer met de film aan de slag moeten. Wat heeft Apple eraan als maar een paar films straks Atmos hebben. Je wilt net als met 4K honderden van zulke films aanbieden.
Dank jullie voor je reactie.
Ik heb een vrij uitgebreide set waarin ik verschillen in bronnen goed hoor. Als je eenmaal gewend ben aan True-HD audio op een goede set dan wil je eigenlijk geen stap terug doen. Maar soms wil je voor het gemak (of voor het geld, UHD's blijven gewoonweg duur) iets anders. Dolby Atmos heb ik nog niet, maar komt in ons volgende huis. En als ik de film dermate goed vind koop ik hem misschien toch wel op UHD :)
Al neem ik alleen al The Great Wall of Mad Max, waanzinnige films met een waanzinnige autokwaliteit _/-\o_

• matthijst
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 11:52
quote:
Noxa schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 15:30:

MrMC

Soort Kodi, zonder plugins :)

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

quote:
[...]

Inderdaad. Ik gebruik dan zelf geen Plex (NAS ondersteunt dat niet), maar wel DS Video (Synology), en x265 content komt er niet doorheen omdat je dan gezeik krijgt dat de client het niet accepteert/server het niet kan decoderen. Met Infuse loopt het als een zonnetje, precies de reden dat ik die heb aangeschaft.

Alienware M17 | iPhone 8 | iPad Air 2 | aTV 4 | aWatch s3 | Sonos | Philips Hue | Synology DS213+ | PS4 PRO & PSVR

• WvB22
quote:
DennusB schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:18:
[...]

Even kleine kanttekening: want je zet een 4K Blu-ray tegenover iTunes... de compressie op iTunes is fors hoor...
Ja en nee. De compressie is fors hoger inderdaad maar alle serieuze kenners (zoals HDTVtest) zijn het er wel over eens dat de kwaliteit nog echt heel goed is en zeker de 4K discs benaderd. Als je zegt “ultra HD schijf met een Oppo 203/205 bekijken op een LG E8 met een het geluid van Teufel LT5 set kijkt en klinkt een stuk beter dan ben ik het absoluut met je eens. Maar een gemiddelde kijker (dan heb ik het over de gemiddelde vrouw, buurman etc die meekijkt) kan op 2,5 meter echt het verschil niet zien. Eerlijk is eerlijk, ik zie het wel omdat ik exact weer wat moeilijke scenes zijn waar de extra bitstream net even meer details kan uithalen en op 50 cm kan ik meer punten aanwijzen waar een disc beter scoort.

Ga je echter kijken naar je uiteindelijke prijs/kwaliteit inclusief je kosten filmmateriaal, het gemak en de eenvoud dan durf ik voor de gemiddelde consument een AppleTV 4K wel aan te raden. Voor de homecinema enthousiasteling is het ook simpel. Die moet beiden hebben. Als je toch al minimaal +/- 4000 euro in je opstelling pompt dan kan die 200 euro er ook nog wel vanaf 😀

• Rino
  • Registratie: april 2001
  • Nu online
Ik word ook wel enthousiast van zo’n ATV4k, echter wacht ik op de atmos ondersteuning. Ik heb namelijk al een atmos soundbar van Samsung, HW K950.

Helaas is mijn LG 55b6V niet in staat om atmos via arc te versturen.
Dus op termijn een atv4k, helemaal met die leuke 4K deals op iTunes.

Even wachten dus nog..

• The Inquisitor

The Inquisitor

Greetings weaklings

Vraag me alleen af of je atmos gaat horen op een soundbar (ten opzichte van Dolby Digital 5.1)

• Rino
  • Registratie: april 2001
  • Nu online
@The Inquisitor , jazeker, want bij die soundbar zitten ook 2rearmspeakers.. t verschil (op Uhd schijfje met atmos) is zeker hoorbaar, door de weerkaatsing vanaf t plafond.

• WvB22
Heb zelf ook een Atmos soundbar, LG SJ9. Het verschil met Atmos is zeker hoorbaar met echt heel overtuigend is het niet altijd. Scheelt per film. Maar als tussenoplossing is het zeker interessant. Ik zie me zelf niet snel plafondspeakers inbouwen met toestemming van de WAF in het achterhoofd.

• Donstil
quote:
[...]

Ja daar hoort goeie hardware bij maar dat geld eigenlijk voor de hele keten als het aankomt op 4K (Nas/Mac > Receiver > Tv).
quote:
WvB22 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 18:54:
[...]

Dat maakt wat mij betreft ook de AppleTV 4K gewoon het beste van dit moment. En dan ga ik er even vanuit dat we het hebben over een legale oplossing. Al je 4K HDR films rippen, ontdoen van beveiliging (is die nog aanwezig op 4K schijven?) en dan naar je NAS kopiëren is ook geen pretje en uiteindelijk een veel duurdere oplossing. Alleen de schijfjes zijn meestal al 17-29 (Zavvi, Amazon Duitsland, Engeland, Frankrijk) tot 35 (Bol, ECI) euro.
Nou beste zeker niet. Makkelijkste naar waarschijnlijkheid wel.

BR schijven (legaal) of de Remux rips daarvan (illegaal) zijn van veel hogere kwaliteit dan iTunes “4K”.

De illegale oplossingen zijn ook allemaal niet zo omslachtig zoals jij het nu schetst. Is allemaal volledig te automatiseren tegenwoordig en dan kijk je ik hogere kwaliteit en weken eerder dan iTunes. Maar goed blijft illegaal dat wel.

• opa_paul
quote:
Rino schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 20:55:
Ik word ook wel enthousiast van zo’n ATV4k, echter wacht ik op de atmos ondersteuning. Ik heb namelijk al een atmos soundbar van Samsung, HW K950.

Helaas is mijn LG 55b6V niet in staat om atmos via arc te versturen.
Dus op termijn een atv4k, helemaal met die leuke 4K deals op iTunes.

Even wachten dus nog..
Die B6 heb ik ook, maar die speelt blijkbaar geen Dolby Vision 60 af?! Hoorde ik weer in een review van de ATV 4K op YouTube

• Coldbullet

Coldbullet

quote:
PVD66 schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 19:40:
[...]

[...]

Dank jullie voor je reactie.
Ik heb een vrij uitgebreide set waarin ik verschillen in bronnen goed hoor. Als je eenmaal gewend ben aan True-HD audio op een goede set dan wil je eigenlijk geen stap terug doen. Maar soms wil je voor het gemak (of voor het geld, UHD's blijven gewoonweg duur) iets anders. Dolby Atmos heb ik nog niet, maar komt in ons volgende huis. En als ik de film dermate goed vind koop ik hem misschien toch wel op UHD :)
Al neem ik alleen al The Great Wall of Mad Max, waanzinnige films met een waanzinnige autokwaliteit _/-\o_
Streaming is en blijft met een compressie zitten. Anders moet je inderdaad een uhd bluray disk pakken. En van de aanbieders van streaming is itunes niet alleen kwa prijs maar met kwaliteit echt leading.
Af en toe lastig ik heb dat ook. Eigenlijk moet je wat vaker gewoon achterover zitten en gewoon geniet van de film zonder op alles te willen letten, moeilijk klopt maar af en toe moet je dat tegen jezelf zeggen.

• WvB22
quote:
Donstil schreef op donderdag 15 februari 2018 @ 21:49:
[...]
BR schijven (legaal) of de Remux rips daarvan (illegaal) zijn van veel hogere kwaliteit dan iTunes “4K”.
UHD schijven wel, die zijn iets beter dan 4K op iTunes, maar op afstand van 2,5 m nauwelijks te onderschijden op mijn 55” OLED. Niet alleen volgens mij maar ook in reviews die dagelijks dit soort zaken testen, zie de review van bijvoorbeeld Vincent Teoh die een AppleTV 4K vergelijkt met een Oppo 203. Uiteraard ziet hij verschillen maar de 4K streams van iTunes zijn nog steeds beter dan een standaard blu-ray en doen weinig tot niets onder voor de 4K disc op normale kijkafstand. Ik heb een aantal films die ik echt naast elkaar afgespeeld heb op een AppleTV en op de UHD disc (weliswaar niet op een Oppo maar een ‘goedkope’ LG UP970) en met enige moeite kon ik wat verschillen zien op 50 cm afstand. Op normale afstand eigenlijk niet meer hoewel het totale plaatje soms iets cleaner overkomt. Maar dat een 4K stream overeenkomt met een normale blu-ray schijf of een rip daarvan klopt zeker niet. Geluid was overigens wél een wereld van verschil.

Door mij getest:
Wonder Woman
Dark Knight trilogie
Spider Man Homecoming
Amazing Spider-Man 1&2

De meeste films had ik al op UHD alleen Dark Knight nog recent op UHD gekocht via Zavvi. Wonder Woman heb ik echt zo’n beetje scène voor scène nagekeken en tot de conclusie gekomen dat Apple echt een goede job gedaan heeft met een HEVC compressie codec.

• amphora

amphora

Online creatie

https://www.iculture.nl/n...ffline-kijken-binnenkort/

Mag ik als ik dit lees ook hopen dat ze gelijk de app ook geschikt maken voor de Apple tv? Kleine kans maar wie weet...

quote:
amphora schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:03:
https://www.iculture.nl/n...ffline-kijken-binnenkort/

Mag ik als ik dit lees ook hopen dat ze gelijk de app ook geschikt maken voor de Apple tv? Kleine kans maar wie weet...
Ik zie niet de relatie tussen off line kijken en een Apple TV app.....

Sowieso zie ik niet de toegevoegd waarde van een Ziggo app voor de Apple TV. Iedereen die toegang heeft tot de Ziggo app heeft toch al televisie van Ziggo? Om tv te kijken, zet je dan toch gewoon je tv aan (al dan niet via een mediabox)?

Ik denk dat een NPO Start app meer toegevoegde waarde heeft.

• amphora

amphora

Online creatie

quote:
meesje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:13:
[...]

Ik zie niet de relatie tussen off line kijken en een Apple TV app.....

Sowieso zie ik niet de toegevoegd waarde van een Ziggo app voor de Apple TV. Iedereen die toegang heeft tot de Ziggo app heeft toch al televisie van Ziggo? Om tv te kijken, zet je dan toch gewoon je tv aan (al dan niet via een mediabox)?

Ik denk dat een NPO Start app meer toegevoegde waarde heeft.
Omdat de ziggo horizon topset box een traag kastje is wat ik totaal niet lekker vind werken. Mijn 10 jaar oude humax zapte nog fijner.
En er is geen directe relatie maar de app krijgt een update en ze voelen hopelijk de hete adem van ip-tv en dit zou een mooie gelegenheid zijn om daar ook in te stappen.

quote:
amphora schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:42:
[...]

Omdat de ziggo horizon topset box een traag kastje is wat ik totaal niet lekker vind werken. Mijn 10 jaar oude humax zapte nog fijner.
En er is geen directe relatie maar de app krijgt een update en ze voelen hopelijk de hete adem van ip-tv en dit zou een mooie gelegenheid zijn om daar ook in te stappen.
Je hebt gelijk hoor, de mediabox is niet het snelste apparaat en daardoor is navigatie niet fijn. Het zappen tussen zenders vind ik nog wel meevallen, maar het navigeren door de On Demand content...... Echt een drama. Daardoor kijk ik regelmatig via de iPad ipv via de mediabox.

Voor de consument is er dan inderdaad wel toegevoegde waarde (snelle en fijne bediening/navigatie), maar Ziggo heeft totaal geen belang bij een app voor Apple TV. Zo zou Ziggo er ongetwijfeld tegenaan kijken: voor thuis kijken op de tv heb je de coax (al dan niet met mediabox) en voor mobiel kijken (thuis of onderweg) heb je de Ziggo Go app. Zo simpel is het.

Wat betreft hete adem van ip-tv, ik kan me maar één speler voor de NL markt bedenken: knippr. Qua beeldkwaliteit kan dat echt niet op tegen Ziggo via de coax. Knippr kan wel adverteren met HD, maar dat is resolutie en zegt niks over de bitrate.

Hoe beeldkwaliteit wordt ervaren is natuurlijk subjectief en erg afhankelijk van veel factoren (afmeting beeldscherm, kwaliteit beeldscherm, kijkafstand, etc.). In veel huishoudens zie ik b.v. een 40 inch tv staan met een kijkafstand van 3 meter. Tja, dan ziet elke HD bitrate er goed uit, kun je net zo goed naar SD kijken.
quote:
meesje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 10:57:
[...]

Je hebt gelijk hoor, de mediabox is niet het snelste apparaat en daardoor is navigatie niet fijn. Het zappen tussen zenders vind ik nog wel meevallen, maar het navigeren door de On Demand content...... Echt een drama. Daardoor kijk ik regelmatig via de iPad ipv via de mediabox.

Voor de consument is er dan inderdaad wel toegevoegde waarde (snelle en fijne bediening/navigatie), maar Ziggo heeft totaal geen belang bij een app voor Apple TV. Zo zou Ziggo er ongetwijfeld tegenaan kijken: voor thuis kijken op de tv heb je de coax (al dan niet met mediabox) en voor mobiel kijken (thuis of onderweg) heb je de Ziggo Go app. Zo simpel is het.

Wat betreft hete adem van ip-tv, ik kan me maar één speler voor de NL markt bedenken: knippr. Qua beeldkwaliteit kan dat echt niet op tegen Ziggo via de coax. Knippr kan wel adverteren met HD, maar dat is resolutie en zegt niks over de bitrate.

Hoe beeldkwaliteit wordt ervaren is natuurlijk subjectief en erg afhankelijk van veel factoren (afmeting beeldscherm, kwaliteit beeldscherm, kijkafstand, etc.). In veel huishoudens zie ik b.v. een 40 inch tv staan met een kijkafstand van 3 meter. Tja, dan ziet elke HD bitrate er goed uit, kun je net zo goed naar SD kijken.
Nou nou, ik kijk Knippr via m'n ATV 4k en het doet echt niet veel onder voor Ziggo HD hoor.... Daarnaast is er nog een speler, KPN PLAY :) Alleen die hebben ook nog geen ATV app!

Is het al bijna vrijdag?

• absrnd
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 12:55
quote:
WvB22 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 01:03:
[...]

UHD schijven wel, die zijn iets beter dan 4K op iTunes, maar op afstand van 2,5 m nauwelijks te onderschijden op mijn 55” OLED. Niet alleen volgens mij maar ook in reviews die dagelijks dit soort zaken testen, zie de review van bijvoorbeeld Vincent Teoh
Alhoewel dit een Apple tv thread is en geen stream vs UHD schijf thread,
Ik zie wel degelijk een verschil tussen stream en UHD schijf (65") zeker met panning shots die vele malen rustiger zijn dan de stream, die veel meer stottert.

Algeheel kijkt een UHD schijfje (Xbox) veel rustiger dan de stream, maar daar is de streaming prijs ook naar,
de (prijs)kwaliteit van Apple store 4K is wat de HD stream altijd had moeten zijn :)
quote:
absrnd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:19:
[...]

Ik zie wel degelijk een verschil tussen stream en UHD schijf (65") zeker met panning shots die vele malen rustiger zijn dan de stream, die veel meer stottert.

Algeheel kijkt een UHD schijfje (Xbox) veel rustiger dan de stream, maar daar is de streaming prijs ook naar,
de (prijs)kwaliteit van Apple store 4K is wat de HD stream altijd had moeten zijn :)
Logisch, mensen die beweren dat er bijna geen verschil zit tussen een echte 4k Blu-Ray en een 4K stream... tja, moeten beter kijken denk ik :P

Is het al bijna vrijdag?

quote:
DennusB schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:09:
[...]

Nou nou, ik kijk Knippr via m'n ATV 4k en het doet echt niet veel onder voor Ziggo HD hoor.... Daarnaast is er nog een speler, KPN PLAY :) Alleen die hebben ook nog geen ATV app!
Dat bedoel ik dus met hoe beeldkwaliteit ervaren wordt niet een objectief gegeven is. Knippr is niet te vergelijken met Ziggo. Check het topic maar eens hier op tweakers.

Je hebt inderdaad nog KPN Play, die was ik vergeten. Destijds erg interessant toen ze nog HBO in het pakket hadden zitten. Het grote voordeel van KPN Play is dat je kunt opnemen. Het liefst zou je een combi zien van Knippr en KPN play (apple tv app + opnemen).
quote:
meesje schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:26:
[...]

Dat bedoel ik dus met hoe beeldkwaliteit ervaren wordt niet een objectief gegeven is. Knippr is niet te vergelijken met Ziggo. Check het topic maar eens hier op tweakers.

Je hebt inderdaad nog KPN Play, die was ik vergeten. Destijds erg interessant toen ze nog HBO in het pakket hadden zitten. Het grote voordeel van KPN Play is dat je kunt opnemen. Het liefst zou je een combi zien van Knippr en KPN play (apple tv app + opnemen).
Ja als Knippr komt met opnemen, of KPN Play met een ATV app dan maak ik definitief m'n keuze. Voor nu erg blij met Knippr, geen gezeur met die ellendige Ziggo Setup box en CI+ module ellende :P

Is het al bijna vrijdag?

• Dimens
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 12:15
quote:
absrnd schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:19:
[...]

Dit zal eerder aan de instellingen en/of apparatuur liggen dan aan de bron van het bestand. Blu-Ray, iTunes, Netflix en andere bronnen, zij spelen film - in vrijwel alle gevallen - af op 24 beelden per seconde (24p) waardoor panning altijd dezelfde mate van motion judder heeft. De bitrate heeft daar geen invloed op.

Vermoedelijk staat in jouw geval de Apple TV op 60Hz 24p-content te spelen en wordt 3:2 pull down toegepast. Als de televisie dit niet kan corrigeren, krijg je inderdaad motion judder.

Of je hebt het beeldinterpolatie-algoritme van de televisie wel aan staan op HDMI-input van de XBOX en niet die van de Apple TV. Dan ligt het wederom niet aan de bron maar is dit een instelling van de televisie.

Natuurlijk kan het ook een combinatie van bovenstaande zijn. Maar hoe dan ook heeft het verschil in bitrate tussen Blu-Ray en iTunes/Netflix geen invloed op motion.

• Donstil
quote:
WvB22 schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 01:03:
[...]

UHD schijven wel, die zijn iets beter dan 4K op iTunes, maar op afstand van 2,5 m nauwelijks te onderschijden op mijn 55” OLED. Niet alleen volgens mij maar ook in reviews die dagelijks dit soort zaken testen, zie de review van bijvoorbeeld Vincent Teoh die een AppleTV 4K vergelijkt met een Oppo 203. Uiteraard ziet hij verschillen maar de 4K streams van iTunes zijn nog steeds beter dan een standaard blu-ray en doen weinig tot niets onder voor de 4K disc op normale kijkafstand. Ik heb een aantal films die ik echt naast elkaar afgespeeld heb op een AppleTV en op de UHD disc (weliswaar niet op een Oppo maar een ‘goedkope’ LG UP970) en met enige moeite kon ik wat verschillen zien op 50 cm afstand. Op normale afstand eigenlijk niet meer hoewel het totale plaatje soms iets cleaner overkomt. Maar dat een 4K stream overeenkomt met een normale blu-ray schijf of een rip daarvan klopt zeker niet. Geluid was overigens wél een wereld van verschil.

Door mij getest:
Wonder Woman
Dark Knight trilogie
Spider Man Homecoming
Amazing Spider-Man 1&2

De meeste films had ik al op UHD alleen Dark Knight nog recent op UHD gekocht via Zavvi. Wonder Woman heb ik echt zo’n beetje scène voor scène nagekeken en tot de conclusie gekomen dat Apple echt een goede job gedaan heeft met een HEVC compressie codec.
Ja dat klopt ook wel. iTunes 4K komt inderdaad in de buurt maar UHD BR of de kwalitatief hoge rips daarvan winnen het nog wel. Daarvoor is de compressie op iTunes 4K te hoog.

Of dat relevant is voor iemand moet iedereen natuurlijk zelf bepalen. Het zelfde geld voor de audio sources in die files trouwens. Het is prima maar er is beter.

Geeft verder niet de films zijn ook wat goedkoper doorgaans, ik geef alleen even wat gas zodat nieuwe leden die hier komen ook de andere kant even lezen.

• dinandus
  • Registratie: maart 2014
  • Laatst online: 00:08
Hoe ervaren jullie Color Banding als je Netflix of Amazon in 4K stream op de Apple 4K?
Is dit minder waarneembaar dan dat je het met de App van een Oled tv of een Fald tv direct afspeelt?
Kijk zelf op een Philips 65 PUS7601, en bij het kijken van 4K via de satelliet waaronder bijvoorbeeld Travelxp en Insight UHD, welke beiden HDR-HLG ondersteunen naar adembenemende weergave zonder ook maar de minste Color Banding of beeldruis.
Bij een weergave van een UBD via de UB900 Player komt het color banding marginaal voor, is ja ook beeldweergave met maximale bits. Echter bij zowel Netflix en Amazon zie je het toch veel meer optreden.
Toegegeven de 7601 is niet de allerbeste in beeldweergave, denk dat de huidige Philips Oleds 973 en 873 of de fald 8102 dit beter tackelen? Mischien dat een andere bezitter van o.a. hiervoor genoemde tv combinatie hier iets meer over kan zeggen?
Zou de weergave via de Apple 4K het resultaat bij streamen verder kunnen verbeteren?
Velen zijn intussen van de 4K discs inmiddels overgestapt naar de Apple 4K en zien weinig verschil tussen de beeldweergave van de films bij I-tunes in UHD en HDR ten opzichte van de fysieke disc's. Echter hoe ligt de verhouding bij de weergave van voor genoemde App's op de geprezen Apple 4K ten opzichte van het streamen direct op de door de tv aangeboden app's? Hier lees je amper over?

• WvB22
quote:
DennusB schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 11:21:
[...]

Logisch, mensen die beweren dat er bijna geen verschil zit tussen een echte 4k Blu-Ray en een 4K stream... tja, moeten beter kijken denk ik :P
Natuurlijk is er wel wat verschil maar zeker niet zo groot als aangegeven wordt. Het is zeker boven de kwaliteit van een 1080p blu-ray zeker indien HDR is toegevoegd. Je moet dan wel eerlijk vergelijken met een nieuwe recente 4K disc (liefst een beetje met een ‘clean’ look) en dan ook de 4K stream. Het komt echt in de buurt van de UHD disc en ik heb meerdere discs getest. En dan hoef je niet van mij aan te nemen maar zie bijvoorbeeld een review van Vincent Teoh die professioneel TV’s kalibreert en tientallen, zo niet honderden TV beelden tot in detail ontleedt. Nogmaals niet perfect en de verschilllen kunnen door kenners aangewezen worden maar voor de gemiddelde consument is dit een perfect plaatje. Maar het is niet mijn doel om mensen te overtuigen want zoals Donstil terecht opmerkt moet er ook tegengas gegeven worden door de puristen. En daar ben ik het ook deels mee eens en koop ik nog steeds een paar discs per jaar.

Absolute aanrader: Westworld bestellen bij Amazon DE. Zitten nl subtitels bij op de UHD schijf, schijf heeft én Atmos én Dolby Vision, je krijgt de collector tin box (wel in Duits) én de digitale downloads. Oftwel de NL versie lekker links laten liggen. Topserie van HBO (ook op ziggo te zien) met heel veel diepgang. Echt een serie die je minimaal twee keer moet zien.

• WvB22
quote:
dinandus schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:32:
Hoe ervaren jullie Color Banding als je Netflix of Amazon in 4K stream op de Apple 4K?
Is dit minder waarneembaar dan dat je het met de App van een Oled tv of een Fald tv direct afspeelt?
Kijk zelf op een Philips 65 PUS7601, en bij het kijken van 4K via de satelliet waaronder bijvoorbeeld Travelxp en Insight UHD, welke beiden HDR-HLG ondersteunen naar adembenemende weergave zonder ook maar de minste Color Banding of beeldruis.
Bij een weergave van een UBD via de UB900 Player komt het color banding marginaal voor, is ja ook beeldweergave met maximale bits. Echter bij zowel Netflix en Amazon zie je het toch veel meer optreden.
Toegegeven de 7601 is niet de allerbeste in beeldweergave, denk dat de huidige Philips Oleds 973 en 873 of de fald 8102 dit beter tackelen? Mischien dat een andere bezitter van o.a. hiervoor genoemde tv combinatie hier iets meer over kan zeggen?
Zou de weergave via de Apple 4K het resultaat bij streamen verder kunnen verbeteren?
Velen zijn intussen van de 4K discs inmiddels overgestapt naar de Apple 4K en zien weinig verschil tussen de beeldweergave van de films bij I-tunes in UHD en HDR ten opzichte van de fysieke disc's. Echter hoe ligt de verhouding bij de weergave van voor genoemde App's op de geprezen Apple 4K ten opzichte van het streamen direct op de door de tv aangeboden app's? Hier lees je amper over?
Netflix is een ander verhaal. Gevoel dat ze een andere compressie methode gebruiken dan Apple. Veel 4K materiaal ziet er net niet helemaal top uit maar het is ook echt moeilijk vergelijken want meeste is Marvel series die expres ruis toevoegen voor een ‘organisch’ beeld. En maakt het weer een beetje moeilijk vergelijken. Bij veel duistere films wordt expres veel gedaan met color grading om een bepaalde sfeer op te roepen. Mensen zijn dan teleurgesteld maar is soms echt de bedoeling van een regisseur.

Maar in zijn algemeenheid: de Netflix TV app op mijn LG lijkt vaak nét iets beter dan op de AppleTV. En iTunes levert een strakker beeld dan Netflix. Maar het is een gevoelskwestie. Niet echt getest.

• Coldbullet

Coldbullet

quote:
dinandus schreef op vrijdag 16 februari 2018 @ 16:32:
Ik heb dezelfde philips tv als dat je hier noemt, en kan je zeker zeggen dat de atv met itunes een geweldig plaatje weergeven. Zoals ik eerder aangaf het is geen uhd bluraydisk maar komt verrekes dicht in de buurt. En bij itunes zit ee dd plus bij dus hd audio en banding is mij niet opgevallen. Netfliz gebruik ik ook de atv voor. De app van de tv is echt niet fijn. Amazon geen ervaring mee. Is de aanbod inmiddels al verbeterd?

Coldbullet wijzigde deze reactie 16-02-2018 18:48 (4%)

• ptrv
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 18-08 07:46
Vraagje, in december 2012 kocht ik Sherlock Holmes, van Guy Ritchie, en deze film is inmiddels uit in 4K UHD, maar ik heb geen automatische upgrade. Een paar maanden geleden was er veel sprake van dat dit automatisch zou gebeuren. Daarom heb ik toen ik een Apple TV 4K aanschafte, ook meteen Sherlock Holmes, A Game Of Shadows gekocht in HD, met het vooruitzicht dat deze ook dan vanzelf in mijn bibliotheek als 4K UHD zou verschijnen.

Ik heb het net weer even gecheckt, maar deel twee is nog steeds alleen in HD en bij deel één staat zelfs dat nog niet eens vermeld. Is dit bij anderen ook een bekend probleem dat nog niet is opgelost? Hebben anderen dit ook nog steeds met oudere, eerder aangekochte films?

Edit: My bad, ik zie dat deze films in de Nederlandse store nog steeds niet zijn ge-upgrade, dat zal het zijn ...

Hebben andere gebruikers al te maken gehad te maken gehad met automatische upgrades van HD naar 4K?

ptrv wijzigde deze reactie 17-02-2018 23:13 (13%)

quote:
ptrv schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:06:
Vraagje, in december 2012 kocht ik Sherlock Holmes, van Guy Ritchie, en deze film is inmiddels uit in 4K UHD, maar ik heb geen automatische upgrade. Een paar maanden geleden was er veel sprake van dat dit automatisch zou gebeuren. Daarom heb ik toen ik een Apple TV 4K aanschafte, ook meteen Sherlock Holmes, A Game Of Shadows gekocht in HD, met het vooruitzicht dat deze ook dan vanzelf in mijn bibliotheek als 4K UHD zou verschijnen.

Ik heb het net weer even gecheckt, maar deel twee is nog steeds alleen in HD en bij deel één staat zelfs dat nog niet eens vermeld. Is dit bij anderen ook een bekend probleem dat nog niet is opgelost? Hebben anderen dit ook nog steeds met oudere, eerder aangekochte films?

Edit: My bad, ik zie dat deze films in de Nederlandse store nog steeds niet zijn ge-upgrade, dat zal het zijn ...

Hebben andere gebruikers al te maken gehad te maken gehad met automatische upgrades van HD naar 4K?
Het upgraden van HD naar 4K is een continu proces dat helaas niet altijd heel snel verloopt. Ook loopt NL daarin ver achter op de US. In de US iTunes store zul je veel meer 4K films vinden.
Afgelopen december heb ik de The Dark Knight trilogy aangeschaft. Deze zijn nu allemaal in 4K.
Als een film op fysieke disc in 4K verschijnt, zal het denk ik een kwestie van tijd (en geduld) zijn voordat deze film in iTunes in 4K aangeboden wordt.
Vanaf morgen 15% extra tegoed bij iTunes kaarten bij AH.
https://nl.pepper.com/aan...-bij-ah-vanaf-eur25-61954
Leuk voor de hobbit/lord of the rings bundel, of andere films/bundels natuurlijk.

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
Even een vraag: Heeft iemand ervaring met de Apple TV 4/2015 in combinatie met de Logitech Harmony Hub/App? Het lukt niet om de app als bluetooth keyboard te gebruiken, maar de app wil ook de pijltjes toetsen niet gebruiken om het ingebouwde Apple toetsenbord te gebruiken. Effectief kan ik dus niets typen. Best onhandig bij bv. Youtube.

Ik heb het probleem ook al even hier voorgelegd. Apple en Logitech spreken elkaar ook tegen
KopjeThee in "[AB] Logitech Harmony Advanced Universal Remotes [deel 3]"
quote:
KopjeThee schreef op zondag 18 februari 2018 @ 16:56:
Even een vraag: Heeft iemand ervaring met de Apple TV 4/2015 in combinatie met de Logitech Harmony Hub/App? Het lukt niet om de app als bluetooth keyboard te gebruiken, maar de app wil ook de pijltjes toetsen niet gebruiken om het ingebouwde Apple toetsenbord te gebruiken. Effectief kan ik dus niets typen. Best onhandig bij bv. Youtube.

Ik heb het probleem ook al even hier voorgelegd. Apple en Logitech spreken elkaar ook tegen
KopjeThee in "[AB] Logitech Harmony Advanced Universal Remotes [deel 3]"
Ik heb toevallig gezocht naar een oplossing om via Alexa (Amazon Echo Dot) een Apple TV te kunnen aansturen. Daarvoor kan een Harmony Hub gebruikt worden. Echter op support site (https://support.myharmony...-experience-with-apple-tv) kom ik onderstaande opmerking tegen:
Tekst- en spraakinvoer en toetsenbordbesturing zijn niet beschikbaar voor Apple TV generatie 1 (2007) en 4 (2015).
Het lijkt er dus op dit dus niet werkt.

• KopjeThee
  • Registratie: maart 2005
  • Niet online
quote:
meesje schreef op zondag 18 februari 2018 @ 17:23:
[...]
Tekst- en spraakinvoer en toetsenbordbesturing zijn niet beschikbaar voor Apple TV generatie 1 (2007) en 4 (2015).
Het lijkt er dus op dit dus niet werkt.
Ik denk inmiddels ook dat het niet gaat werken. Alleen is de opmerking van Logitech vteemd. Het is wel degelijk beschikbaar voor de Apple TV 4, maar de Harmony Hub is niet compatible.

• Wolvganger
  • Registratie: mei 2016
  • Laatst online: 19-08 19:48

Wolvganger

Don't eat the yellow snow.

quote:
ptrv schreef op zaterdag 17 februari 2018 @ 23:06:
...
Ooit o.a. Passengers en Apollo 13 in HD gekocht, als ik die nu in de Store opzoek staat er bij beide 4K HDR/Dolby Vision en een download wolkje.

Van Apollo 13 al helemaal bijzonder, aangezien die origineel uit 1995 komt. :P

"Hoe meer het kan, hoe sneller het stuk is."

• WvB22
quote:
meesje schreef op zondag 18 februari 2018 @ 13:21:
Vanaf morgen 15% extra tegoed bij iTunes kaarten bij AH.
https://nl.pepper.com/aan...-bij-ah-vanaf-eur25-61954
Leuk voor de hobbit/lord of the rings bundel, of andere films/bundels natuurlijk.
Das weer een mooie meevaller. Wel bizar: Apple lijkt maar wat te doen met de prijzen van bepaalde bundels, waaronder die van Lord of the Rings / Middle Earth bundel. Dan weer is de extended editie goedkoper en dan weer de normale editie. Soms zijn 3 films van de gewone versie nog duurder dan de extended editie van de Middle Earth versie. Kortom ze doen maar wat zie ik vaak. Als je om opheldering vraagt bij Apple bijvoorbeeld over bundels, 4K films of deals met maatschappijen dan weten ze echt helemaal niks bij support. Ook al vaak bij film maatschappijen geïnformeerd maar het is al heel wat als ze termen als 4K en HDR begrijpen...

• ptrv
  • Registratie: juni 2016
  • Laatst online: 18-08 07:46
Ik heb een 'lowly' Samsung KS7000 (HDR10) en vanavond voor de tweede keer op mijn Apple TV 4K gekeken naar Blade Runner 2049 en ik vroeg mij af of anderen die deze film hebben ook banding zien. Mijn Samsung heeft natuurlijk geen Dolby Vision en er gaan op het net ook verhalen dat dit 8 bit paneel is, dus het is zeker geen kritiek op de digitale versie/stream van Apple en ook niet op de Apple TV 4K zelf. Het is gewoon een vraag over hoe goed de stream kan zijn met optimale apparatuur.

Ik zie de banding bijvoorbeeld heel duidelijk bij de scènes rondom de bijenkorf en dan later in het donkere hotel in Las Vegas. Zien mensen met een beter (Dolby Vision) display hier wel of geen banding?

• Coldbullet

Coldbullet

quote:
Wolvganger schreef op zondag 18 februari 2018 @ 19:57:
[...]

Ooit o.a. Passengers en Apollo 13 in HD gekocht, als ik die nu in de Store opzoek staat er bij beide 4K HDR/Dolby Vision en een download wolkje.

Van Apollo 13 al helemaal bijzonder, aangezien die origineel uit 1995 komt. :P
Wat je zegt van apollo 13.. ik weet zo de opname manier niet, maar vlak de opname kwaliteit niet uit van analoog.. 16mm kwaliteit is nogsteeds heel erg goed. De manier van weergaven was minder geavanceerd.

Edit: het is ananorpf. Goedde opnamejwaliteit

• ASNNetworks
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 19-08 22:13
quote:
ptrv schreef op zondag 18 februari 2018 @ 23:37:
Ik heb een 'lowly' Samsung KS7000 (HDR10) en vanavond voor de tweede keer op mijn Apple TV 4K gekeken naar Blade Runner 2049 en ik vroeg mij af of anderen die deze film hebben ook banding zien. Mijn Samsung heeft natuurlijk geen Dolby Vision en er gaan op het net ook verhalen dat dit 8 bit paneel is, dus het is zeker geen kritiek op de digitale versie/stream van Apple en ook niet op de Apple TV 4K zelf. Het is gewoon een vraag over hoe goed de stream kan zijn met optimale apparatuur.

Ik zie de banding bijvoorbeeld heel duidelijk bij de scènes rondom de bijenkorf en dan later in het donkere hotel in Las Vegas. Zien mensen met een beter (Dolby Vision) display hier wel of geen banding?
De KS7000 is een 10bit paneel. In USA is dat de KS8000 model (Samsung is lekker slim geweest om de KS serie in US en EU net anders te noemen). De KU7000 is wel 8bit (dat is weer de KU6600 in NL). Als je in EU de KS7000 hebt, dan heb je de KS8000 in USA en die is zeer zeker 10bit. Zie onderin https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/ks8000 voor de internationale namen.

In US heb je de KU tm de 7 en vanaf de 8 de KS-serie. In EU heb je de KU tm de 6 en vanaf de 7 de KS-serie. KS8000 US = KS7000 EU. De KS-panelen zijn voor 99% identiek (vanaf de KS7000-9800 dus). Het verschil in de TV’s is voornamelijk design en geluid.

Ik heb zelf ook de KS7000 en mij valt in ieder geval op dat HDR films op Netflix via de AppleTV 4K er minder goed uit zien dan de ingebouwde Netflix app. Volgens mij is dit echt een Netflix dingetje, want films via Infuse Pro zien er wel gewoon goed uit. Ik heb voor de rest geen ervaring met iTunes films.

ASNNetworks wijzigde deze reactie 19-02-2018 01:05 (9%)

koop geen eBay/Marktplaats 'digitale' games | games sharen/kopen uit andere Store

• MaZo
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online
Heb geregeld last van een crashende Apple TV 4K bij gebruik van de Knippr app.
Zowel mijn LG OLED TV als de Apple TV 4K zijn up-to-date.

Het beeld valt weg (TV meldt dat input verloren is), maar de Apple TV herstart niet. Dit moet ik handmatig doen middels het ingedrukt houden van de twee knoppen op de Apple remote.

Nog meer mensen hier last van?

MaZo wijzigde deze reactie 19-02-2018 10:36 (10%)

quote:
MaZo schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:34:

Het beeld valt weg (TV meldt dat input verloren is), maar de Apple TV herstart niet. Dit moet ik handmatig doen middels het ingedrukt houden van de twee knoppen op de Apple remote.

Wellicht ook nog vragen in het Knippr topic hier op tweakers? En misschien ook nog extra je vraag stellen in het forum van Knippr zelf (daar is een apart Apple TV topic)?

Edit: ik zie net dat je de vraag al gesteld hebt in het Knippr topic.

meesje wijzigde deze reactie 19-02-2018 10:45 (5%)

quote:
MaZo schreef op maandag 19 februari 2018 @ 10:34:

Das gek, hier doet Knippr het juist prima op de ATV 4K! Crasht echt vrijwel nooit!

Is het al bijna vrijdag?

Pagina: 1 ... 61 ... 68 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True