Nu een aantal maanden de Apple TV 4 in gebruik (sinds launch), en hoewel ik geen spijt heb van de aankoop (vooral de remote is een verbetering t.o.v. de 3e generatie) begin ik me steeds meer te irriteren aan de staat van de software (overigens geldt dit ook voor iOS en OSX, Apple is niet goed bezig). Benieuwd of jullie het volgende ook zo ervaren of ik ben te perfectionistisch
Algemeen:
- Onstabiel, meerdere keren per week ben ik in een app na een leeg scherm ineens op het homescreen. Vooral Apple Music vindt het leuk om dat te doen, maar gebeurt hier soms ook in zelf geïnstalleerde apps (Netflix bijvoorbeeld)
- Animaties zitten in de weg. Ik wacht continue totdat animaties een keer klaar zijn hun ding te doen, omdat kliks op de remote niets doen totdat een animatie klaar is. Ze duren gewoonweg veel te lang, animaties moeten een verrijking zijn, de interface aangenamer laten aanvoelen en horen niet in de weg te zitten. Ik wil sneller door kunnen klikken, Apple!
Apple Music:
- Wat een drama... Traag, instabiel zoals eerder aangehaald
- Waarom zijn er 2 album views? De ene laat geen opties zien (alleen songs), terwijl de andere view de opties heeft die je nodig hebt (ster geven, toevoegen/verwijderen uit je bibliotheek)
- Regelmatig lijdt deze app een eigen leven, verspring dan steeds naar andere albums
- In combinatie met Airplay gaat er ineens een ander nummer spelen (vaak het laatst afgespeelde nummer op de Apple TV) en negeert daarmee het nummer dat ik op mijn iPhone aanzet.
Netflix (externe app):
- Geen categorieën, navigeren is totaal onoverzichtelijk. Het is zelfs zo dat ik uit ellende vaak maar in de iPhone app kijk wat er te kijken valt
- De list view werkt niet lekker, verspringt vaak en toont steeds een andere volgorde. Dan staat "Verder kijken" bovenaan, dan ineens 2 rijen verder en dubbel
Al bij al vind ik de prijs van dit apparaatje ver boven wat het waard is. De Sony (Android) smart tv die ik bezit werkt met al zijn problemen en traagheid nog beter dan de Apple TV 4 met zijn 10 keer betere hardware, en dat is niet zoals je zou verwachten, zeker niet als je bedenkt dat het ding 180 euro kost. Opstart problemen tot daaraan toe, maar een half jaar later mag je toch wel verwachten dat alles op en top werkt en (zoals Apple het voordoet) "The Future of Television" (kuch) moeten zijn. In plaats van dat het beter wordt lijkt het alleen maar te verslechteren. Ben ik hierin de enige of herkent iemand de genoemde problemen ook?