Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 76 ... 112 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:14

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
water_escape schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:38:
[...]

mijn woning is volledig voorzien van kruipruimte. 75cm hoog ongeveer. Die ligt idd vol met zand :).
Ik wil een kabel naar buiten krijgen. Boren dus beter optie dan?
vreemd volgens je tekening heb je GEEN vrijdragende vloeren. ofwel geen kruipruimte, maargoed als je er kan kruipen zal het wel anders zijn gemaakt. :+ en ja een kabel gewoon boren (klein beetje uit het lood dat water moeilijker van buiten naar binnen kan lopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arend_Akelig
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09:28
Henielma schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:23:
Naar aanleiding van dit interessante topic heb ik afgelopen woensdag 230u plastic folie in de kruipruimte op het zand gelegd. Tevens heb ik de ontluchtingsgaten ontdaan van stof en zand. Dit om de kruipruimte niet meer vochtig te hebben wanneer ik over twee weken de isolatie tegen de onderzijde van de vloer aan ga maken.
Vanmiddag na drie dagen weer in de kruipruimte geweest en verbazingwekkend hoe snel de kruipruimte veel droger is geworden. De onderzijde van het kruipruimteluik was droog, ik kan me niet herinneren dat ik dit eerder meegemaakt heb. Verder was er een natte hoek waar de druppels aan vloer hingen en de druppels waren weg en de muren waren aan het opdrogen. En voor het eerst dat de kruipruimte niet schimmelig en muf rook. Dit had ik beter al 30 jaar eerder kunnen doen. Tevens kom ik nu niet meer helemaal vol zand te zitten wanneer je door de kruipruimte kruipt.
Dank voor al de info in dit topic. (y)

Hierna nog twee foto's om een idee te krijgen hoe het erbij ligt.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

De isolatie die ik over twee weken aan ga brengen is de PIF Isolatie ISO80 80mm. Deze lijkt me redelijk makkelijk in de kruipruimte te krijgen en goed te verwerken. Daarna zou de woonkamervloer minder koud aan moeten voelen wanneer het buiten koud en winderig is. Aangezien we tegenwoordig een warmtepomp hebben is isolatie belangrijk.
Netjes!
Hoe heb jij het bevestigd aan de muur? De ‘Tonzon’ methode?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 10-09 22:50
Arend_Akelig schreef op maandag 13 december 2021 @ 19:59:
[...]

Netjes!
Hoe heb jij het bevestigd aan de muur? De ‘Tonzon’ methode?
Dank je. Deze folie heb ik niet bevestigd maar gewoon los 10 a 15 cm tegen de schuine fundering aangelegd. Dan scheurt de folie tenminste niet wanneer je zelf tijdens het schuiven over de folie deze folie wat verschuift. Verder kan zo de fundering en de spouw daarboven aan de binnenzijde (deels) opdrogen.

Gasloos: Nibe F2040-6; Valliant VWLB200/5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kjiratsiekoedel
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:14
water_escape schreef op zaterdag 11 december 2021 @ 19:38:
[...]

mijn woning is volledig voorzien van kruipruimte. 75cm hoog ongeveer. Die ligt idd vol met zand :).
Ik wil een kabel naar buiten krijgen. Boren dus beter optie dan?
ik zou gewoon boren. Lange boor halen :). En 't makkelijkst is dan denk ik vanuit de kruipruimte naar buiten boren. Ik boor zelf altijd wat aflopend van binnenuit gezien.
Als je 't helemaal netjes doet, dan gebruik je nog zo'n geribbelde flexibele buis om de kabel door te trekken. En 't gat evt nog afkitten met rubber seal. Ligt beetje aan hoe bang je moet zijn voor water (waarschijnlijk niet gezien de zandbodem)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10-09 22:39
Ik heb hier thuis de bodemfolie met slagpluggen met carrosseriering vastgezet. Inderdaad even boren, maar daarna vlot met de hamer alles vastslaan. Wel eerst alle ringen even tussen de plug en de nagel doen voordat je gaat slaan.
https://www.hornbach.nl/s...tuks/6269126/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...tuks/3840886/artikel.html

Ik meen dat het de combi was van bovenstaande artikelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-09 12:08
Vorige week tijdens een FLIR warmtescan ontdekt dat het heerlijk vertoeven is in onze kruipruimte. Deze was al droog (gewoon zand) maar was nu bijna 17 graden. De onderkant van de oorspronkelijke EPS isolatie (vermoedelijk rond de 8cm (Rc 2,5)) was met bijna 20 graden dan ook comfortabel.

Wij hebben tijdens de verbouwing vloerverwarming gelegd (op krimpnetten op de betonvloer, daarna nieuwe dekvloer eroverheen) en verbaasde mij al hoe lang het soms duurt voordat we wat voelen (ook wel flinke massa). Maar dat is vermoedelijk/hopelijk dus ook de kruipruimte die we meeverwarmen.

Na wat onderzoeken neigen we naar Tonzon, welke als het goed is gewoon onder de bestaande isolatie kan worden aangebracht en komt in aanmerking voor subsidie. Binnenkort een inspectie of het inderdaad kan. Combi van wat EPS en daarna vooral (luchtdicht) stralingsreflectie klinkt als een goed idee maar ik ben ook wel gevoelig voor de reclames :p

Zijn er nog oplossingsrichtingen die we ook zeker moeten verkennen/de moeite kunnen zijn (we willen het wel laten doen/subsidie maatregel dus bij voorkeur)?

[ Voor 3% gewijzigd door Banjy op 17-12-2021 12:06 ]

Photography Portfolio Straaljager filmpje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 10:26
@Banjy waarom niet gewoon weer eps platen ertegenaan prikken zelf? Veel goedkoper

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Banjy
water_escape schreef op vrijdag 17 december 2021 @ 13:26:
@Banjy waarom niet gewoon weer eps platen ertegenaan prikken zelf? Veel goedkoper
Belangrijkste reden; omdat we het dan zelf moeten doen :P De kruipruimte bestaat uit 4 compartimenten (2 toegangen vanuit de begane grond) en tussen de compartimenten met mansgaten incl. leidingwerk. Daar moet je nog doorheen kunnen kruipen maar echt vrolijk word ik niet bij die gedachte, net als in die ruimte makkelijk een dag of wat bezig zijn. Met ervaring is dat denk ik best goed te doen maar als beginner is het vast ook genoeg gehannes in het begin.. Als ik dat kan outsourcen (offerte nog niet gezien, misschien denk ik er dan nog anders over :+ ) heeft dat mijn voorkeur.

Ik zou dan hoe dan ook met PIR platen willen werken, dat is dan ook echt luchtdicht en reflecterend wat mij een waardevollere aanvulling lijkt op EPS in tegenstelling tot meer van hetzelfde er tegenaan zetten. Meen eens gelezen te hebben dat je zo vaak mogelijk verschillende vormen van warmte wil tegenhouden met verschillende materialen? Dus iets met massa over op lucht, over op aluminium, weer op lucht etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 12:00

PnD

like in Pinda ^_^

Luchtvochtigheid in mijn kruipruimte is 57% en de temperatuur 16,4 graden momenteel.
Het is een betonvloer en we hebben geen vloerverwarming. Temperatuur in huis houden we op 17-19 graden.

Kan je op basis hiervan iets zeggen over rendement van dampfolie en/of vloerisolatie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
webber87 schreef op vrijdag 10 december 2021 @ 13:48:
Ik sprak iemand over EPS-korrels. Hij had het over EPS-vlokken, wat ook zou kunnen. Nu vind ik internet wel veel over EPS-chips, maar over vlokken minder. Zijn chips en vlokken hetzelfde maar dan een andere benaming?

Daarnaast lees ik dat de meeste mensen kiezen voor de EPS-korrels omdat deze net wat beter isoleren, dus met minder ruimte heb je dus een betere isolatie. Of zijn er ook nog voordelen betreft de chips (of vlokken).
Eps korrels wordt in lage kruipruimtes als bodemisolatie gebruikt. Meestal ongeveer 20cm korrels. Heb je een hele hoge kruipruimte en wil je toch bodemisolatie dan nemen ze meestal vlokken of chips. Een laag van 30/35cm is dan gebruikelijk. Die chips zijn goedkoper, maar door het formaat wordt het een dikkere laag en dat kan niet in een lage kruipruimte.
Zo is het mij verteld door een isolatiebedrijf die het beide gebruikte.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09-09 22:56
Heeft iemand als eens bedacht / geprobeerd om noppenfolie als bodem te gebruiken? En dan bedoel ik niet als extra laag zodat de bodemfolie zou blijven drijven.

https://www.verpakkingenx...nUgCIzfBybzwaArmBEALw_wcB

Het is ietsjes duurder dan gewoon folie, maar is wel meteen klein extra laagje isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
breedte is wel ruk, met amper een meter.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:31
kippy schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 13:10:
Heeft iemand als eens bedacht / geprobeerd om noppenfolie als bodem te gebruiken? En dan bedoel ik niet als extra laag zodat de bodemfolie zou blijven drijven.

https://www.verpakkingenx...nUgCIzfBybzwaArmBEALw_wcB

Het is ietsjes duurder dan gewoon folie, maar is wel meteen klein extra laagje isolatie.
Ik denk dat dat niks doet. De isolatiewaarde daarvan is heel laag en de oppervlakte is behoorlijk groot.
Ik denk dat je folie op de grond legt tegen optrekkend vocht, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morfang
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-03 11:12
Op de website van de ISDE over subsidie voor vloer-/bodemisolatie staat het volgende:

"Bij de isolatiemaatregel type vloer- of bodemisolatie kunt u er voor kiezen om de vloer of de bodem te isoleren. Kiest u een combinatie van vloer- en bodemisolatie? Dan komt u in aanmerking voor het bedrag van bodemisolatie. Een combinatie van vloer- en bodemisolatie wordt gezien als 1 maatregel."

Waarbij bedrag voor bodemisolatie €4 per m2 is en voor vloerisolatie € 7 per m2.

Ligt het aan mij of is dit krom? Als je beide isoleert (en dus beter bezig bent) dan krijg je minder subsidie dan als je alleen je vloer isoleert? Of lees ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
Morfang schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:43:
Op de website van de ISDE over subsidie voor vloer-/bodemisolatie staat het volgende:

"Bij de isolatiemaatregel type vloer- of bodemisolatie kunt u er voor kiezen om de vloer of de bodem te isoleren. Kiest u een combinatie van vloer- en bodemisolatie? Dan komt u in aanmerking voor het bedrag van bodemisolatie. Een combinatie van vloer- en bodemisolatie wordt gezien als 1 maatregel."

Waarbij bedrag voor bodemisolatie €4 per m2 is en voor vloerisolatie € 7 per m2.

Ligt het aan mij of is dit krom? Als je beide isoleert (en dus beter bezig bent) dan krijg je minder subsidie dan als je alleen je vloer isoleert? Of lees ik dit verkeerd?
Kan best krom zijn maar dat is de regel.
Waarschijnlijk bedacht omdat bodemisolatie de goedkoopste maatregel is en vaak als 2e maatregel wordt gebruikt om subsidie te krijgen op de eerste maatregel. En meestal is het als je al vloerisolatie hebt zinloos om bodemisolatie toe te passen.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Laatst online: 14:31
Morfang schreef op dinsdag 21 december 2021 @ 16:43:
Of 15cm purschuim onder een vloer is gewoon voldoende, dat kan ook.
Als je dat niet haalt en je moet hetzelfde effect bereiken met een combinatie van maatregelen, krijg je niet voor elke aparte maatregel aparte subsidie.
Met andere woorden: Het maakt niet uit hoe je je isolatie bereikt, als je het maar bereikt.

Stel dat je purschuim onder de vloer in twee lagen werd opgebracht, dan had je (hopelijk) ook niet 2x subsidie verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Offens1490
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:18
Beste heren en dames heb hier 2 offertes liggen beide hebben:

1 doet met yetspray knauf en ander doet met pur HFO.

Prijzen zijn heel verschillend. Pur wordt aangebracht +/- 8 cm deel ook de randen meegenomen van de vloer

Bij knauf jetspretspray +/-20 cm alleen de broodjes en extra ventilatie gaten.

Wat is jullie ervaring?

AnimeAdicted

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Henielma
Bijna drie weken geleden heb ik plastic folie op de vloer van de kruipruimte heb gelegd. Gisteren een lange dag samen met mijn zoon druk bezig geweest om de 80mm PIF isolatie aan te brengen. Nu wachten tot het buiten weer koud is om te ervaren wat de invloed is op de koude voeten en het warmtepomp gedrag.
Dank aan dit topic voor de tip van de plastic folie en het vinden van de PIF isolatie.

Hieronder een paar foto's om een indruk te krijgen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQjWZ_NIPdhdu8dFrfXGZZBVSfE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nly9Sjl3vHqkUYmsEdW1lmOX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6UoWszk6jjLBNq0wI5Errg2WQHk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dqDPCRcFkiMHcsgFyiy9xdQH.jpg?f=fotoalbum_large

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 22:28

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

In mijn bestaande woning van 1993 zit circa 60mm tempex tegen onderzijde van de betonvloer.

Kan ik tegen de tempex ongestraft 80mm PIR platen met aan 2 zijden alu folie tegenaan plakken/purren?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:48
Atomic2005 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:50:
In mijn bestaande woning van 1993 zit circa 60mm tempex tegen onderzijde van de betonvloer.

Kan ik tegen de tempex ongestraft 80mm PIR platen met aan 2 zijden alu folie tegenaan plakken/purren?
Ja, dat is geen probleem. Al vind ik zelf de alu laag slecht plakbaar. Ligt ook aan de lijm denk ik.
Als je kunt kiezen zou ik eenzijdig alu nemen en die aan de onderkant houden.

[ Voor 8% gewijzigd door blissard op 30-12-2021 11:57 ]

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 10-09 22:28

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

blissard schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:56:
[...]

Ja, dat is geen probleem. Al vind ik zelf de alu laag slecht plakbaar. Ligt ook aan de lijm denk ik.
Als je kunt kiezen zou ik eenzijdig alu nemen en die aan de onderkant houden.
Ik dacht rondom pur op de bovenzijde en plakkend klemmen tegen de tempex? Of zijn daar betere opties voor?

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• water_escape
Atomic2005 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:27:
[...]

Ik dacht rondom pur op de bovenzijde en plakkend klemmen tegen de tempex? Of zijn daar betere opties voor?
https://www.hornbach.nl/s...tuks/8238514/artikel.html

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Signor Doekie
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 11:15

Een tiental jaren geleden heb ik mijn 5cm tempex isolatie verdubbeld met tempex platen en dit met oplosmiddel vrije lijm speciaal voor tempex gelijmt. Het zit nog steeds op zijn plek.
Wel belangrijk dat er geen oplosmiddel in de lijm zit, want dan lost het tempex op.
Er zijn ook speciale schroefpluggen voor.
https://shop.deschacht.eu...tieschroef-160mm-in-emmer

• Signor Doekie
Henielma schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:18:
Bijna drie weken geleden heb ik plastic folie op de vloer van de kruipruimte heb gelegd. Gisteren een lange dag samen met mijn zoon druk bezig geweest om de 80mm PIF isolatie aan te brengen. Nu wachten tot het buiten weer koud is om te ervaren wat de invloed is op de koude voeten en het warmtepomp gedrag.
Dank aan dit topic voor de tip van de plastic folie en het vinden van de PIF isolatie.

Hieronder een paar foto's om een indruk te krijgen:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ziet er netjes uit. Hoe heb dit bevestigt en was dit een beetje te doen. Bij onze dochter en schoonzoon ligt dezelfde soort broodjes vloer en moet deze ook nog worden gedaan. We overwegen hier ook om pif toe te passen. Er is alleen erg weinig ruimte onder de vloer.
We zijn ook erg nieuwsgierig naar het isolatie vermogen, hier is weinig zinnigs over te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
Signor Doekie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 18:13:
[...]

Ziet er netjes uit. Hoe heb dit bevestigt en was dit een beetje te doen. Bij onze dochter en schoonzoon ligt dezelfde soort broodjes vloer en moet deze ook nog worden gedaan. We overwegen hier ook om pif toe te passen. Er is alleen erg weinig ruimte onder de vloer.
We zijn ook erg nieuwsgierig naar het isolatie vermogen, hier is weinig zinnigs over te vinden.
Het bevestigen hebben we gedaan met 9 cm lange schroeven (Woodies ultimate 5x90) en met de plastic PIF montageschijven. Deze schroeven heb ik met 6mm pluggen in de betonnen balken bevestigd. Gelukkig heb ik een boorhamer dat is voor deze balken wel handig volgens mij. Het was best te doen en op een gegeven moment wordt je handig in het op de juiste plaats door de isolatie prikken om goed bij de plug uit te komen.
Een voordeel van PIF was dat je op de begane grond de rol afrolt, dubbelvouwt en dan aan 1 stuk door het kruipruimtegat kan voeren. Met platen was dat een stuk lastiger geweest, zeker omdat 2/3 deel van de kruipruimte slechts via een kleine opening te bereiken is.

[ Voor 20% gewijzigd door Henielma op 30-12-2021 20:43 ]

• Signor Doekie
Henielma schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:39:
[...]

Het bevestigen hebben we gedaan met 9 cm lange schroeven (Woodies ultimate 5x90) en met de plastic PIF montageschijven. Deze schroeven heb ik met 6mm pluggen in de betonnen balken bevestigd. Gelukkig heb ik een boorhamer dat is voor deze balken wel handig volgens mij. Het was best te doen en op een gegeven moment wordt je handig in het op de juiste plaats door de isolatie prikken om goed bij de plug uit te komen.
Een voordeel van PIF was dat je op de begane grond de rol afrolt, dubbelvouwt en dan aan 1 stuk door het kruipruimtegat kan voeren. Met platen was dat een stuk lastiger geweest, zeker omdat 2/3 deel van de kruipruimte slechts via een kleine opening te bereiken is.
Wil je t.z.t. een update geven over de isolerende eigenschap van de PIF?

• Henielma
Signor Doekie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:10:
[...]

Wil je t.z.t. een update geven over de isolerende eigenschap van de PIF?
Dat wil ik wel doen maar daar is het nu met 13 graden niet het juiste weer voor.
Voorlopig merk ik wel dat de vloer (22mm dik parket op de betonnen vloer) nu na een paar dagen warmer is geworden. Deze was normaal achteraan in de 18 graden of rond de 19 graden. (gemeten met een infrarood thermometer) en nu zie ik dat deze rond de 20 .. 20,1 graden is. Benieuwd of dit ook zo blijft wanneer het buiten gaat vriezen. En of ik minder vermogen in het huis moet pompen wanneer het weer koud wordt.

• Signor Doekie
Henielma schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:17:
[...]

Dat wil ik wel doen maar daar is het nu met 13 graden niet het juiste weer voor.
Voorlopig merk ik wel dat de vloer (22mm dik parket op de betonnen vloer) nu na een paar dagen warmer is geworden. Deze was normaal achteraan in de 18 graden of rond de 19 graden. (gemeten met een infrarood thermometer) en nu zie ik dat deze rond de 20 .. 20,1 graden is. Benieuwd of dit ook zo blijft wanneer het buiten gaat vriezen. En of ik minder vermogen in het huis moet pompen wanneer het weer koud wordt.
Dat ziet er dus al hoopgevend uit. Laat over een paar weken maar eens weten of het echt doet wat er belooft wordt.

• Thijskoman
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-09-2023
@Henielma Ziet er netjes uit, ik ben ook erg benieuwd naar je ervaringen met PIF. Heb ook zo'n broodjesvloer, gezien de kleine doorgang van het kruipluik overweeg ik het ook te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoQ
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Henielma schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:39:
[...]

Ziet er heel mooi uit!

Heb je een indicatie hoeveel pluggen je gebruikt heb?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
TheoQ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:42:
[...]

Ziet er heel mooi uit!

Heb je een indicatie hoeveel pluggen je gebruikt heb?
Ongeveer weet ik dat aantal wel. Rond de 120 pluggen op 5 rollen van 1,20 x 8m.

De fabrikant geeft aan dat je minimaal 1 bevestigingspunt nodig hebt per vierkante meter. De betonnen balken zitten hier ongeveer 60 cm uit elkaar.
Als eerste heb ik een lat gemaakt van 1,2 meter lang met een streep op 15, 60 en 105 cm.
Eerste rol:
Bij de eerste balk heeft deze drie schroeven gekregen
tweede balk 1 schroef op 60 cm
Derde balk 2 schroeven (15 en 105 cm)
Dan weer 1 schroef, enzovoort.

De tweede rol vergelijkbaar maar bij de balk waar de eerste rol 1 schoef heeft krijgt deze er twee en de balk waar de eerste rol 2 schroeven had krijgt deze er 1. Wanneer je aan het eind met de brede tape de twee delen aan elkaar plakt zijn de schroeven over het geheel mooi verdeeld.

[ Voor 4% gewijzigd door Henielma op 31-12-2021 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sone80
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 05-06 11:16
Henielma schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 12:18:

Hieronder een paar foto's om een indruk te krijgen:[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zwaar en netjes werk (y) !
Als ik mag iets zeggen of vragen,wat me opviel dat oranje bodemfolie niet op hele oppervlakte is doorgetrokken! Zie ik binnenmuren niet overdekt,ook iets laag! En misschien daardoor nog opstijgende vocht op fundering na drie weken.
Zie video link erover!
YouTube: Aanbrengen TONZON Bodemfolie tegen vocht en radongas
Dat zou ik te doen en jammer dat ook niet hele broodjes oppervlakte (kruipruimte plafond) niet met isolatie gebracht is. Of op foto was nog niet klaar. In iedere geval ziet netjes uit! Ben benieuwd op resultaat.Ik ga mijn kruipruimte weer ook met TonZon isoleren.
Heel fijne Nieuwe jaar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
sone80 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 16:11:
[...]

Zwaar en netjes werk (y) !
Als ik mag iets zeggen of vragen,wat me opviel dat oranje bodemfolie niet op hele oppervlakte is doorgetrokken! Zie ik binnenmuren niet overdekt,ook iets laag! En misschien daardoor nog opstijgende vocht op fundering na drie weken.
Zie video link erover!
YouTube: Aanbrengen TONZON Bodemfolie tegen vocht en radongas
Dat zou ik te doen en jammer dat ook niet hele broodjes oppervlakte (kruipruimte plafond) niet met isolatie gebracht is. Of op foto was nog niet klaar. In iedere geval ziet netjes uit! Ben benieuwd op resultaat.Ik ga mijn kruipruimte weer ook met TonZon isoleren.
Heel fijne Nieuwe jaar :)
Dank je.
De oranje folie ligt over het hele oppervlak op misschien een paar cm aan 1 zijde na. Ergens in de norm voor het plaatsen voor dergelijke folie gelezen dat wanneer je 5% onbedekt hebt het volgens de norm toch nog goed zou zijn. Werken in de kruipruimte maakt mij wat flexibeler in zoals het idealiter zou moeten zijn en hoe het uiteindelijk wordt. Die laatste paar cm maak ik me niet druk over het gaat erover welk deel van het oppervlak wel afgedekt is.

Over die instructievideo waar je naar refereert, naar mijn idee is dat eerder een garage of zoiets maar in ieder geval niet vergelijkbaar met een standaard kruipruimte. De fundering laat ik bewust grotendeels vrij van folie zodat het eventuele vocht uit de spouw uit kan zakken en droogt doordat de binnenzijde van de fundering open is en door de luchtstroom in de kruipruimte door de ontluchtingsgaten opdroogt dan wel droog blijft.

De PIF isolatie is wel over het hele oppervlak van de vloer aangebracht, die foto is gemaakt na het bevestigen van de tweede rol om een indruk te geven van hoe dik de folie is en dat er nog lucht tussen de onderzijde van de broodjes en de bovenzijde van de PIF isolatie aanwezig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Atomic2005 ik heb de tweezijdige alu PIR platen met Illbruck PU10 verlijmd tegen de tempex. Andere merken zullen vast ook soortgelijke lijmen hebben.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jcouzy138
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 13-04 10:43

Tonzon verkoopt kunststof pluggen die je kunt gebruiken op de folie in de tempex te schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
frk123 schreef op zondag 5 december 2021 @ 11:13:
[...]

Dat zijn de pluggen waarme ik de platen vast heb gemaakt aan het eps. Samen met de kit strepen van de Action. Het is kit die gelijk “ pakt” Lijmt zeg maar….Ik heb ook pir platen gebruikt met messing en groef.

Werkwijze.
Kit op de plaat waar hij in contact is met het EPS .
Tegen het eps aandrukken.
Met een priem een gat maken door de pirplaat in het eps.
Plug erin en daarna de pin.
Pin erin drukken zodat de plug uitzet in het eps.
Samen met de kit moet dat voldoende zijn…….

[Afbeelding]
Heb je hiervoor een lange priem gebruikt, of volstaat een korte ook en kan je de pluggen door het laatste stukje isolatie heen duwen?

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jappas
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 20:32
Vandaag maar eens aan de gang geweest om mijn kruipruimte op te ruimen na de verbouwing dit voorjaar. Er lag nog een hoop verwijderde isolatie van de verwarming ivm vloerverwarming.

In de kruipruimte staat geen grondwater, maar vochtig is het wel, er staat condens op de waterleidingen.. Een luchtvochtigheidmeter bevestigt dit. Eea zal allicht beter worden met het leggen van bodemfolie, dat ik sowieso wil doen ter voorbereiding op na-isolatie.

Het viel me echter wel op dat in een stuk onder de bijkeuken de wand erg vochtig is er lijkt doorslag van buiten te zijn. Wat doe ik het best hiermee, weg pakken achter het folie (dus op dit punt 1 meter hoog) of juist vrij laten zodat de straks hopelijk drogere lucht kan zorgen voor droging?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e4xUWMgEweLc582St2nFUfV32eI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rA1ZcV1fp5qy6QJSqJXStDQE.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZdvjZi0riO0yK9W5bWFLkV2hJpU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMU5RROEgwY2FGx7VbqKTiH9.jpg?f=fotoalbum_tile

Links het bewuste gedeelte. Rechts het grootste stuk kruipruimte. Moet ik hier het folie echt aan de muur vastmaken of denken jullie dat ik kan volstaan met het vlak neerleggen op de fundering die iets uitsteekt boven het zand?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:13
Kruipruimte, of garagebox?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieliovd520
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:16
Zo'n kruipruimte is een droom ;)

Bij mij staat er heel het jaar wel water in, net te laag om fatsoenlijk te bewegen... Moet er komend voorjaar even aan de slag met riolering. Nu al zin in :X

PV: 39x @ 13.425WP, L/L WP: 3x3,5+2x5KW+1x2,2KW, L/W WP 9kW Panasonic J mono, WP boiler Atlantic Explorer V4 270. Sinds 04-22 gasloos!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
De vorige eigenaar had ervan dat ze nooit zand er terug in hebben gestort op zijn verzoek.

In het stuk onder de hal is overgebleven beton gestort, daar ligt zelf een vloer dus. En een trappetje om vanuit het luik naar beneden te gaan O+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Damn wat heerlijk :). kan flink wat cm isolatie tegenaan haha.
De vochtige muren durf ik je niet te zeggen.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henielma
jappas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:13:
Vandaag maar eens aan de gang geweest om mijn kruipruimte op te ruimen na de verbouwing dit voorjaar. Er lag nog een hoop verwijderde isolatie van de verwarming ivm vloerverwarming.

In de kruipruimte staat geen grondwater, maar vochtig is het wel, er staat condens op de waterleidingen.. Een luchtvochtigheidmeter bevestigt dit. Eea zal allicht beter worden met het leggen van bodemfolie, dat ik sowieso wil doen ter voorbereiding op na-isolatie.

Het viel me echter wel op dat in een stuk onder de bijkeuken de wand erg vochtig is er lijkt doorslag van buiten te zijn. Wat doe ik het best hiermee, weg pakken achter het folie (dus op dit punt 1 meter hoog) of juist vrij laten zodat de straks hopelijk drogere lucht kan zorgen voor droging?

Links het bewuste gedeelte. Rechts het grootste stuk kruipruimte. Moet ik hier het folie echt aan de muur vastmaken of denken jullie dat ik kan volstaan met het vlak neerleggen op de fundering die iets uitsteekt boven het zand?
Dat is een fijne 'kruip'ruimte om te werken, lekker hoog.

Voor je vraag hoe en of je de folie tegen de wand of fundering kan of moet maken is de pdf in onderstaande link mogelijk wel interessant. En dan met name paragraaf 2.3.4.1 en 2.3.4.2.
https://insula-certificat...40-v2-d.d.-12-10-2018.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37
Mijn bodemfolie doet zijn werk, maar ik zag vandaag dat aan de noordkant van het huis, er condens OP de folie slaat. Deze kant van het huis heeft wel meer last van condens, op de beglazing e.d. , maar vind dit voor de kruipruimte wel vreemd!

Iemand die weet hoe dit kan?

Dit deel van de kruipruimte is overigens bij de muur waar ook 4 ventilatiegaten/roosters zitten. Zou dit er mee te maken hebben? Aanzuigen van koude lucht ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFSdZJnej1cX3ZZyGxEV_7RoE0Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TM1Jk6yo9bvP0QFpFcoASsGq.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez
  • Laatst online: 14:39

TheDudez

Usenet stofzuiger!

jappas schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:13:

[Afbeelding][Afbeelding]

Dit probleem heb ik ook aan de buitenmuur. Ik zat te denken om isolatie aan de buitenkant te doen. Maar de vraag ik vraag mij af of dit een goede methode hiervoor is.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-09 23:10
Henielma schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:17:
[...]

Het is toch wel een paar dagen fris geweest, wat zijn de bevindingen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49
XWB schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Heb je hiervoor een lange priem gebruikt, of volstaat een korte ook en kan je de pluggen door het laatste stukje isolatie heen duwen?
Ik gebruikte een langepriem. Je druk namelijk niet zomaar door piepschuim heen. ( afhankelijk hoe stevig het eps is)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henielma
dimi_v schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:00:
[...]

Het is toch wel een paar dagen fris geweest, wat zijn de bevindingen?
De bevindingen zijn goed. Buiten is het nu 2.8 graden boven nul. Gemeten met een infrarood temperatuurmeter op ongeveer 15 cm afstand tot de vloer.

In de kamer met 22mm parketvloer meet ik nu midden in de kamer op verschillende plaatsen op de vloer 20.1 graden (Tkamer is 20.5 graden). Wanneer ik dichter bij de buienmuur meet dan zakt dat vanaf 1m tot de buitenmuur 20.0 graden tot op de vloer vlak langs de buitenmuur 17 graden. Het onderste stuk van de buitenmuur in de woonkamer is overigens 16 graden. Blijkbaar zit daar een warmtelek. De rest van de witte buitenmuur is nu 19.4 graden aan de binnenzijde.

De keukenvloer met alleen binnenmuren en een matzwarte tegelvloer meet overal 20.5 graden.
Nu geen koude voeten meer voor mij in de keuken of kamer. En verder de stooklijn van de warmtepomp iets kunnen verlagen van 6 naar 5. Bij deze temperaturen wordt hierdoor de aanvoertemperatuur voor de radiatoren ongeveer 1,7 graad minder.

Voorheen was de vloer in de kamer bij dergelijk koud weer rond de 18 .. 19 graden.

Blij mee dus. Het duurde wel een paar dagen voordat de vloertemperatuur echt begint te stijgen. De hele betonnen vloer moet vanaf de bovenzijde opgewarmd worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reductio
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 05-09 00:42
Henielma schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:57:
Het duurde wel een paar dagen voordat de vloertemperatuur echt begint te stijgen. De hele betonnen vloer moet vanaf de bovenzijde opgewarmd worden.
Uit interesse: jullie hebben denk ik geen vloerverwarming? Hoe warm houden jullie de ruimte snachts?
Wij hebben hier namelijk een vrij koude parketvloer (16-17 graden) met een redelijk geisolateerde kruipruimte-vloer, maar laten het snachts ook gewoon weer 15 graden worden (nog de ouderwetse manier van stoken zeg maar), misschien moet ik daar eens vanaf stappen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henielma
reductio schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 22:25:
[...]

Uit interesse: jullie hebben denk ik geen vloerverwarming? Hoe warm houden jullie de ruimte snachts?
Wij hebben hier namelijk een vrij koude parketvloer (16-17 graden) met een redelijk geisolateerde kruipruimte-vloer, maar laten het snachts ook gewoon weer 15 graden worden (nog de ouderwetse manier van stoken zeg maar), misschien moet ik daar eens vanaf stappen.
We hebben inderdaad geen vloerverwarming maar alleen radiatoren (huis uit 1973). Sinds dit voorjaar hebben we een warmtepomp en bij een warmtepomp wil je de temperatuur s'nachts niet veel laten dalen omdat je minder vermogen hebt om snel op te warmen.
s'nachts verlagen we nu naar 19.5 graden. Om 6 uur gaat die naar 20 graden en om 14 uur naar 20.5 graden. In de loop van de dag steeds iets warmer vind ik wel aangenaam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dimi_v
  • Registratie: December 2005
Henielma schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 19:57:
[...]

De bevindingen zijn goed. Buiten is het nu 2.8 graden boven nul. Gemeten met een infrarood temperatuurmeter op ongeveer 15 cm afstand tot de vloer.

In de kamer met 22mm parketvloer meet ik nu midden in de kamer op verschillende plaatsen op de vloer 20.1 graden (Tkamer is 20.5 graden). Wanneer ik dichter bij de buienmuur meet dan zakt dat vanaf 1m tot de buitenmuur 20.0 graden tot op de vloer vlak langs de buitenmuur 17 graden. Het onderste stuk van de buitenmuur in de woonkamer is overigens 16 graden. Blijkbaar zit daar een warmtelek. De rest van de witte buitenmuur is nu 19.4 graden aan de binnenzijde.
Klinkt logisch, ik denk dat je betonvloer op de fundering ligt die ook niet geïsoleerd is.
De keukenvloer met alleen binnenmuren en een matzwarte tegelvloer meet overal 20.5 graden.
Nu geen koude voeten meer voor mij in de keuken of kamer. En verder de stooklijn van de warmtepomp iets kunnen verlagen van 6 naar 5. Bij deze temperaturen wordt hierdoor de aanvoertemperatuur voor de radiatoren ongeveer 1,7 graad minder.

Voorheen was de vloer in de kamer bij dergelijk koud weer rond de 18 .. 19 graden.

Blij mee dus. Het duurde wel een paar dagen voordat de vloertemperatuur echt begint te stijgen. De hele betonnen vloer moet vanaf de bovenzijde opgewarmd worden.
Henielma schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 23:05:
[...]

We hebben inderdaad geen vloerverwarming maar alleen radiatoren (huis uit 1973). Sinds dit voorjaar hebben we een warmtepomp en bij een warmtepomp wil je de temperatuur s'nachts niet veel laten dalen omdat je minder vermogen hebt om snel op te warmen.
s'nachts verlagen we nu naar 19.5 graden. Om 6 uur gaat die naar 20 graden en om 14 uur naar 20.5 graden. In de loop van de dag steeds iets warmer vind ik wel aangenaam.
Voordeel voor het meten van de werking van de folie is dat je nu juist nog beter kunt zien dat je warmteverlies nu minder is dan voorheen. Als je vloerverwarming zou hebben dan werd de vloer toch wel 22-23 graden en dan moet je beter in de gaten houden wat het verschil in verbruik doet. Of had je de kruipruimte moeten monitoren maar daar heb je ook weer tocht enzo dus hoe betrouwbaar zou dat geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
  • Laatst online: 18-07 20:19
Hallo allemaal,

Ik ben nu in het vloer-isolatie thema en probeer met Google en deze 300+ pagina's snel bij de les te komen.
Ik heb gezocht maar volgens mij mijn casus nog niet gevonden hier.

Gaat om een houten vakantiewoning. Origineel is uit 1962 geloof ik, dus blijkbaar degelijk genoeg om er al even te staan. De buitenmuren zijn er in 2015 vanaf gegaan, geisoleerd (op het oog 5cm of zo isolatie er tussen) en met modiwood opnieuw betimmerd. Het pannendak is toen op opnieuw gelegd en geisoleerd, met een dik pakket isolatie. De ramen en deuren zijn toen ook vervangen door kunststof en dubbelglas. Weet niet precies wat er overal in zit maar lang verhaal kort - het werkt best goed.
Huis heeft gewoon een moderne CV en radiatoren. Met flink stoken kom je een heel eind.

Echter - reden voor de post in dit forum kun je al raden: De vloer is niet geisoleerd.
In herfst/winter dus al snel koude voeten en koude trek vanaf de vloer.

Het huis heeft geen fundering - staat op blokken. Op de blokken houten balken en planken vloer.
De 'kruipruimte' is zo'n 20cm.Grondwater staat vrij hoog maar onder het huis is het, voor zover ik kan zien, niet overdreven nat. Er staan geen plassen en de houten vloer lijkt redelijk droog van onderen.

Ik zoek een oplossing met name voor comfort-verhoging. De kosten of het rendement is niet heel belangrijk (het gaat maar om klein oppervlakte tenslotte).

Ik heb een paar gedachten maar zie / krijg te veel tegenstrijdig advies, dus reacties hier welkom:

1. Vloer isolatie van onder af.
Zou ik graag doen maar zie niet hoe dat mogelijk is. Je kunt er niet echt bij. Hooguit als ze bv pur vanaf de zijkanten onder tegen de planken spuiten. Maar of dat nou heel goed te doen is en of het goed is voor je planken...

2. Vloerisolatie van boven af, gecombineerd met infrarood vloerverwarming.
Aangezien het doel comfort is en niet besparing gaan mijn gedachten uit naar deze combinatie als het technisch mogelijk is.

Ik lijk deze vloer te hebben:
https://www.cando.eu/nl-n...levend-zilvergrijs-eiken/
Lijkt dus nog steeds verkrijgbaar, dat is wel handig omdat het overal ligt, ook waar ik geen vloerverwarming wil.
PVC zou mij eigenlijk een beetje een risico lijken op een plankenvloer want sluit natuurlijk behoorlijk vocht-dicht af. Met de plint van de keuken er af, heb ik een vermoeden dat er nog een oude zeilen vloer onder ligt zelfs. Maar lijkt goed te gaan. Je merkt wel dat de vloer koud is - het kussen van de hond is aan de onderkant vochtig als hij er een nacht op geslapen heeft. (Van het condensvocht, niet van incontentie, om die vraag voor te zijn ;-)

Ik heb https://www.speedheat.nl/producten/elektrische-vloerwarming gevonden.
Dat lijkt wat ik wel zou willen. Dunne elektrische vloerverwarming.
Als isolatie bieden zij kruk of Klimaboard XPS
https://www.speedheat.nl/producten/isolatiemateriaal
Vloer isoleren en vloerverwarming er op en mijn koude voeten zijn verleden tijd.

Nu de vraag:
Zou dit mogelijk zijn op een planken ondervloer?
Of creer ik daarmee een probleem met vocht?

Aan de onderkant blijft het lekker doorwaaien. Op eerste gezicht lijkt dat redelijk goed te gaan.
Aan bovenkant krijg je natuurlijk een groter temperatuursverschil dan je nu hebt.

Wat denken jullie?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henielma
dimi_v schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:23:
[...]

Klinkt logisch, ik denk dat je betonvloer op de fundering ligt die ook niet geïsoleerd is.

[...]

[...]

Voordeel voor het meten van de werking van de folie is dat je nu juist nog beter kunt zien dat je warmteverlies nu minder is dan voorheen. Als je vloerverwarming zou hebben dan werd de vloer toch wel 22-23 graden en dan moet je beter in de gaten houden wat het verschil in verbruik doet. Of had je de kruipruimte moeten monitoren maar daar heb je ook weer tocht enzo dus hoe betrouwbaar zou dat geweest zijn.
Na een paar koude dagen rond de 0 graden een update van de vloertemperatuur na vloerisolatie met 80 mm PIF isolatie.

Midden in de woonkamer is de parketvloer ongeveer 18.7 graden en richting de buitenwand aflopend naar 15.2 graden. Het onderste deel van de buitenmuur is nu 14,8 graden.
Vanuit de buitenmuur zal er koude luchtval zijn over de vloer waardoor deze afkoelt. De vloer is nu ook kouder dan een paar dagen geleden maar op zich nog prima met schoenen aan.
In de keuken is de plavuizen vloer ongeveer 19.1 graden. De keuken heeft geen buitenmuren en zal daarom wat warmer zijn.

Mijn conclusie is dat na het isoleren van een deel je de volgende zwakke plek gaat vinden in de isolatie van je huis. Maar je komt wel steeds verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:09
eggiebirdie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:42:
Hallo allemaal,

Ik ben nu in het vloer-isolatie thema en probeer met Google en deze 300+ pagina's snel bij de les te komen.
Ik heb gezocht maar volgens mij mijn casus nog niet gevonden hier.

Gaat om een houten vakantiewoning. Origineel is uit 1962 geloof ik, dus blijkbaar degelijk genoeg om er al even te staan. De buitenmuren zijn er in 2015 vanaf gegaan, geisoleerd (op het oog 5cm of zo isolatie er tussen) en met modiwood opnieuw betimmerd. Het pannendak is toen op opnieuw gelegd en geisoleerd, met een dik pakket isolatie. De ramen en deuren zijn toen ook vervangen door kunststof en dubbelglas. Weet niet precies wat er overal in zit maar lang verhaal kort - het werkt best goed.
Huis heeft gewoon een moderne CV en radiatoren. Met flink stoken kom je een heel eind.

Echter - reden voor de post in dit forum kun je al raden: De vloer is niet geisoleerd.
In herfst/winter dus al snel koude voeten en koude trek vanaf de vloer.

Het huis heeft geen fundering - staat op blokken. Op de blokken houten balken en planken vloer.
De 'kruipruimte' is zo'n 20cm.Grondwater staat vrij hoog maar onder het huis is het, voor zover ik kan zien, niet overdreven nat. Er staan geen plassen en de houten vloer lijkt redelijk droog van onderen.

Ik zoek een oplossing met name voor comfort-verhoging. De kosten of het rendement is niet heel belangrijk (het gaat maar om klein oppervlakte tenslotte).

Ik heb een paar gedachten maar zie / krijg te veel tegenstrijdig advies, dus reacties hier welkom:

1. Vloer isolatie van onder af.
Zou ik graag doen maar zie niet hoe dat mogelijk is. Je kunt er niet echt bij. Hooguit als ze bv pur vanaf de zijkanten onder tegen de planken spuiten. Maar of dat nou heel goed te doen is en of het goed is voor je planken...

2. Vloerisolatie van boven af, gecombineerd met infrarood vloerverwarming.
Aangezien het doel comfort is en niet besparing gaan mijn gedachten uit naar deze combinatie als het technisch mogelijk is.

Ik lijk deze vloer te hebben:
https://www.cando.eu/nl-n...levend-zilvergrijs-eiken/
Lijkt dus nog steeds verkrijgbaar, dat is wel handig omdat het overal ligt, ook waar ik geen vloerverwarming wil.
PVC zou mij eigenlijk een beetje een risico lijken op een plankenvloer want sluit natuurlijk behoorlijk vocht-dicht af. Met de plint van de keuken er af, heb ik een vermoeden dat er nog een oude zeilen vloer onder ligt zelfs. Maar lijkt goed te gaan. Je merkt wel dat de vloer koud is - het kussen van de hond is aan de onderkant vochtig als hij er een nacht op geslapen heeft. (Van het condensvocht, niet van incontentie, om die vraag voor te zijn ;-)

Ik heb https://www.speedheat.nl/producten/elektrische-vloerwarming gevonden.
Dat lijkt wat ik wel zou willen. Dunne elektrische vloerverwarming.
Als isolatie bieden zij kruk of Klimaboard XPS
https://www.speedheat.nl/producten/isolatiemateriaal
Vloer isoleren en vloerverwarming er op en mijn koude voeten zijn verleden tijd.

Nu de vraag:
Zou dit mogelijk zijn op een planken ondervloer?
Of creer ik daarmee een probleem met vocht?

Aan de onderkant blijft het lekker doorwaaien. Op eerste gezicht lijkt dat redelijk goed te gaan.
Aan bovenkant krijg je natuurlijk een groter temperatuursverschil dan je nu hebt.

Wat denken jullie?
Van bovenaf isoleren is geen probleem. De pvc is aardig dampdicht en de onderkant is sterk geventileerd en dampopen. Je kan het controleren in de u-wert Rechner maar ik zie zo geen issues eigenlijk. Je isoleert aan de warme kant, condensatie tussen isolatie en hout voorkom je door de dampdichte vloerbedekking. Bovendien kan het vocht er door het hout heen uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
pentaw1nz schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 11:15:
Mijn bodemfolie doet zijn werk, maar ik zag vandaag dat aan de noordkant van het huis, er condens OP de folie slaat. Deze kant van het huis heeft wel meer last van condens, op de beglazing e.d. , maar vind dit voor de kruipruimte wel vreemd!

Iemand die weet hoe dit kan?

Dit deel van de kruipruimte is overigens bij de muur waar ook 4 ventilatiegaten/roosters zitten. Zou dit er mee te maken hebben? Aanzuigen van koude lucht ?

[Afbeelding]
Anybody?

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
eggiebirdie schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:42:
Je merkt wel dat de vloer koud is - het kussen van de hond is aan de onderkant vochtig als hij er een nacht op geslapen heeft. (Van het condensvocht, niet van incontentie, om die vraag voor te zijn ;-)
Beetje off-topic maar nog wel vloerisolatie 😅: onze hond ligt met kussen op de kruipruimte toegang in de woonkamer en de enige plek zonder vloerverwarming. Ook best fris en was ook niet kierdicht. Ik heb er een 2cm Pir plaat met de afmetingen van de mand op gelegd. Je ziet er niks van en scheelt toch, vooral ook vocht wat naar boven trekt.

Waarom geen normale vloerverwarming op noppenplaten (beetje isolatie aan de onderkant) ? Heb je alle cm hoogte nodig? Elektrisch is snel best kostbaar en is de hoofdaansluiting voldoende qua capaciteit?

Je zou voor die 20cm kruipruimte nog bodemisolatie kunnen overwegen. Scheelt mogelijk veel optrekkend vocht en geeft dus comfort verbetering en wat energie besparing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
tux-87 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:16:
[...]

Van bovenaf isoleren is geen probleem. De pvc is aardig dampdicht en de onderkant is sterk geventileerd en dampopen. Je kan het controleren in de u-wert Rechner maar ik zie zo geen issues eigenlijk. Je isoleert aan de warme kant, condensatie tussen isolatie en hout voorkom je door de dampdichte vloerbedekking. Bovendien kan het vocht er door het hout heen uit.
Ik kende dat U-rechner niet maar briljante tool, zeg. Ik ben geen expert maar heb er wat mee zitten spelen.
Lijkt volgens die tool inderdaad dat mijn gutfeeling dat huidige situatie wat te veel afsluitend is.
En in beoogde situatie is echt een damp-open folie nodig tussen de houten vloer en de isolatie, anders zit het ook te veel dicht. Maar als ik ademende folie tussen het hout en de rest toevoeg past het wel.
Doe ik dat goed zo?

Met wat graven ziet het er aan de onderkant nu eigenlijk best ok uit.
Lijkt (op eerste gezicht) ondanks de nattigheid best ok.

(Er is ook een betonnen bakje onder de woonkamer waar de watermeter in zit. Die is iets van 60cm diep en functioneert dus beetje als een soort waterput. Ik heb daar al dompelpomp met een voeler in gelegd en op de afvoer aangesloten. Water wat direct onder de woning hoog staat, loopt daar in en pomp ik dan weg.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AoCdHxMbAiJAvyZS58tJvtCRzlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6USJDH3omdQ6Kgvxgj2mkKPd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cR7KUmbqZKdtB9el68pe6H0bQWg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4qw4egwWV5yHncs1Y1Iozqbs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZmHtect5Dr72ph2MrXLV9P_3u8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/v9Ci3JZGBGutqlazy6ENEOlI.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NWzqU25dSCye36xIzld3-eeHSIg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w16em5icJRgcIDz5MD34btUO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
Banjy schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:05:
[...]

Beetje off-topic maar nog wel vloerisolatie 😅: onze hond ligt met kussen op de kruipruimte toegang in de woonkamer en de enige plek zonder vloerverwarming. Ook best fris en was ook niet kierdicht. Ik heb er een 2cm Pir plaat met de afmetingen van de mand op gelegd. Je ziet er niks van en scheelt toch, vooral ook vocht wat naar boven trekt.

Waarom geen normale vloerverwarming op noppenplaten (beetje isolatie aan de onderkant) ? Heb je alle cm hoogte nodig? Elektrisch is snel best kostbaar en is de hoofdaansluiting voldoende qua capaciteit?

Je zou voor die 20cm kruipruimte nog bodemisolatie kunnen overwegen. Scheelt mogelijk veel optrekkend vocht en geeft dus comfort verbetering en wat energie besparing.
- Hond: een beetje ademende onderlaag onder zijn kussen leggen is nog wel een idee, inderdaad. Niet te hoog anders is het weer te warm voor hem. Maar schuim of zo wat beetje open is zodat het vocht weg kan.

- normale vloerverwarming - ben geen expert maar naar mijn idee zit je als snel op meer dan 1 cm dikte voor alleen de vloerverwarming? Nog een folie 0,5mm , een isolatieplaat 10mm en de pvc 8mm en je zit als op zo'n 3 cm. Dat wordt wel onhandig met de verbouwing. Er staat een keuken, er zijn plinten, en heel hoog is het al niet. 1cm keukenhoogte minder in een vakantie huis kan wellicht net maar 3cm leek me wat veel.

- die infrarood vloerverwarming leek relatief nog mee te vallen. Heb nog geen voorstel/ exacte berekening maar niet zo'n drama als gewone elektrische vloerverwarming. Plus - ik heb al wel zonnepanelen en vorig jaar hebben we nog een 1000kW teruggeleverd. Zeker zolang de verrekening nog bestaat, heb ik nog wat ruimte om met elektra wat te doen. Gas is natuurlijk mega duur geworden...

- bodemisolatie - ik zit nog wel over schelpen te denken. Chips/parels waait alle kanten op, dat lijkt me niet geschikt. Schelpen zou kunnen. Maar op het oog moet je dan ook onder de balken blijven en dan kom niet niet verder dan zeg 5cm schelpen. Of dat nou echt veel gaat doen... ventilatie wordt er in ieder geval minder van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

eggiebirdie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:31:
[...]

- bodemisolatie - ik zit nog wel over schelpen te denken. Chips/parels waait alle kanten op, dat lijkt me niet geschikt. Schelpen zou kunnen. Maar op het oog moet je dan ook onder de balken blijven en dan kom niet niet verder dan zeg 5cm schelpen. Of dat nou echt veel gaat doen... ventilatie wordt er in ieder geval minder van.
ventilatie wordt juist meer, zelfde gevel openingen minder kruipruimte om te verversen. 1 van de redenenen dat het zo verrot slecht werkt als vloer isolatie maatregel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
eggiebirdie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:23:
[...]

Ik kende dat U-rechner niet maar briljante tool, zeg. Ik ben geen expert maar heb er wat mee zitten spelen.
Lijkt volgens die tool inderdaad dat mijn gutfeeling dat huidige situatie wat te veel afsluitend is.
En in beoogde situatie is echt een damp-open folie nodig tussen de houten vloer en de isolatie, anders zit het ook te veel dicht. Maar als ik ademende folie tussen het hout en de rest toevoeg past het wel.
Doe ik dat goed zo?

Met wat graven ziet het er aan de onderkant nu eigenlijk best ok uit.
Lijkt (op eerste gezicht) ondanks de nattigheid best ok.

(Er is ook een betonnen bakje onder de woonkamer waar de watermeter in zit. Die is iets van 60cm diep en functioneert dus beetje als een soort waterput. Ik heb daar al dompelpomp met een voeler in gelegd en op de afvoer aangesloten. Water wat direct onder de woning hoog staat, loopt daar in en pomp ik dan weg.)

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hoe is het huis gefundeerd? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die blokken onder de vloer de enige vorm van fundering zijn.

Een meer structurele oplossing zou natuurlijk beter zijn. Je vloer is wel erg slecht geïsoleerd tov de rest. Je zou de vloer ook kunnen isoleren met minerale wol tussen de balken. Je moet dan aan de onderkant ook iets voorzien van een dampopen folie zodat je geen vocht kan opsluiten en luchtstromen voorkomt. Maar in principe is dit precies hetzelfde als een kruipruimte met een houten vloer. Genoeg daarover te vinden in dit topic.

De folie toevoegen kan geen kwaad, de rechner is daar duidelijk in inderdaad. Maar je vloer blijft met 1cm wel verantwoordelijk voor veel warmteverlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
tux-87 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 12:48:
[...]

Hoe is het huis gefundeerd? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die blokken onder de vloer de enige vorm van fundering zijn.

Een meer structurele oplossing zou natuurlijk beter zijn. Je vloer is wel erg slecht geïsoleerd tov de rest. Je zou de vloer ook kunnen isoleren met minerale wol tussen de balken. Je moet dan aan de onderkant ook iets voorzien van een dampopen folie zodat je geen vocht kan opsluiten en luchtstromen voorkomt. Maar in principe is dit precies hetzelfde als een kruipruimte met een houten vloer. Genoeg daarover te vinden in dit topic.

De folie toevoegen kan geen kwaad, de rechner is daar duidelijk in inderdaad. Maar je vloer blijft met 1cm wel verantwoordelijk voor veel warmteverlies
Dank voor het meedenken!
Eens met de analyse dat ik veel warmte kwijt raak via de vloer...

- Ja, die blokken- that's it ;-) Houtskelet huis. Geen fundering maar blokken waar de balken van het huis op rusten. (vakantiewoning, maar toch 55m2 met woonkamer/keuken en 3 slaapkamers)
(Overigens staat mijn gewone woonhuis uit 1662 ook gewoon zonder palen of iets op het zand. Gaat blijkbaar ook al 350 jaar goed.)

- De 'kruipruimte' is maar 20 cm... Op zoek naar een hele mager installateur om iets tussen de balken te doen.
Het huis is niet heel breed en je kunt er van een paar kanten bij als je een beetje een gat graaft aan alle 4 de zijkanten. Enige wat ik heb kunnen bedenken is PUR spuiten met een lang spuitlans. Dan kun je zeg 4cm PUR er op kwijt. Makkelijk lijkt me dat niet; haast niet te checken of je alles bedekt hebt / makkelijk om ergens een hoek of stuk over te slaan, en heel moeilijk na te gaan of je een nette overal dikke laag aanbrengt.
Als het niet goed is aangebracht, krijgt je zeker problemen want nog meer temperatuurverschil. En nog meer kans op vocht op te sluiten.

- de structurele oplossing zou zijn om planken van de hele vloer er uit te halen en vanaf de balken opnieuw op te bouwen. Maar dat staat in geen enkele verhouding tot de noodzaak, kosten, moeite etc.
Dat zou alleen relevant zijn als de vloer ook echt rot blijkt, maar vooralsnog (zie die foto's) lijkt het wel ok.
(En ook dan is dikte (keuken, leidingen, plinten, hoogte kamers) ook nog een ding)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:36:
[...]

ventilatie wordt juist meer, zelfde gevel openingen minder kruipruimte om te verversen. 1 van de redenenen dat het zo verrot slecht werkt als vloer isolatie maatregel.
Ah zo! Dat is ook een interessante gedachtegang.
Dat zou hier een pluspunt zijn, vocht wordt minder maar de ventilatie blijft op peil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

eggiebirdie schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 13:01:

- de structurele oplossing zou zijn om planken van de hele vloer er uit te halen en vanaf de balken opnieuw op te bouwen. Maar dat staat in geen enkele verhouding tot de noodzaak, kosten, moeite etc.
Dat zou alleen relevant zijn als de vloer ook echt rot blijkt, maar vooralsnog (zie die foto's) lijkt het wel ok.
(En ook dan is dikte (keuken, leidingen, plinten, hoogte kamers) ook nog een ding)
ooit wel eens zoiets opgevijzeld om de ruimte eronder groter te maken, waarschijnlijk goedkoper en makkelijker dan de hele vloer eruit (wat overgens best vaak gebeurd) soms heb je geen keus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggiebirdie
twain4me schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:04:
[...]

ooit wel eens zoiets opgevijzeld om de ruimte eronder groter te maken, waarschijnlijk goedkoper en makkelijker dan de hele vloer eruit (wat overgens best vaak gebeurd) soms heb je geen keus.
Good thinking, ware het niet dat de vorige eigenaar de badkamer WEL een betonvloer gegeven heeft (ook niet echt lekker geisoleerd).
En je zit met leidingen en zo.

Kleine teleurstelling is dat is van CanDo terug hoorde dat de huidige vinyl vloer niet meer verkrijgbaar is, dus dan moet je wat anders, ook als je alleen woonkamer doet. Maar zelfs als je allen die verhoogd met maar 10 - 15mm, heb je wel plinten / drempels / keuken op te lossen.

Scenarios die ik nu zie:
1. pvc en whatever we daaronder tegen komen verwijderen, alleen in de woonkamer.
egaliseren, dampopen folie, dun laagje XPS, infrarood vloerverwarming en nieuwe pvc vloer.
Daarna plinten en drempel maken / aanpassen.
Keuken wordt dan feitelijk 1 cm 'lager' - niet fijn maar ook weer niet heel erg.
Je krijgt wel 2 kleuren pvc, ook niet fijn maar ook niet heel erg.

2. Alleen in de woonkamer vloer er uit tot op de balken.
En dan weer opbouwen maar met een fatsoenlijk dik pakket isolatie vooral aan de onderkant.
Ik heb nog geen idee hoe je in dat geval de keuken in de lucht houdt terwijl je de vloer er uit haalt :)
Maar dat is misschien op te lossen.
Dan kun je van balk naar balk werken en weer opbouwen.
Krijg je nog steeds 2 kleuren pvc.
En de 1cm dikte heb je ook al snel extra.
Dan kun je wel echt goede isolatie aanbrengen.
Wel heel veel werk / moeite / kosten ....

[ Voor 37% gewijzigd door eggiebirdie op 13-01-2022 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekoeroekoe
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 23-07-2024
Na lang meelezen ook een vraag van mijn kant.

Wij hebben een jaren 30 woning.
De kruipruimte onder de woonkamer is 50 cm hoog.

De opbouw van de verdiepingsvloer van beneden naar boven als volgt:
Betonnen vloer kruipruimte
50 cm ruimte
Houten balken a 15 cm hoog
Houten vloerpanelen
Bitumen
Houten vloerdelen (spaanplaat o.i.d.)
Eiken visgraat parket
De kruipruimte is niet vochtig en het ruikt niet muf.

Welke isolatie is voor ons het meest geschikt rekening houdend met de bitumen laag?
Het lijkt ons dat deze laag eventuele vocht en lucht niet doorlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

Roekoeroekoe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:18:
Na lang meelezen ook een vraag van mijn kant.

Wij hebben een jaren 30 woning.
De kruipruimte onder de woonkamer is 50 cm hoog.

De opbouw van de verdiepingsvloer van beneden naar boven als volgt:
Betonnen vloer kruipruimte
50 cm ruimte
Houten balken a 15 cm hoog
Houten vloerpanelen
Bitumen
Houten vloerdelen (spaanplaat o.i.d.)
Eiken visgraat parket
De kruipruimte is niet vochtig en het ruikt niet muf.

Welke isolatie is voor ons het meest geschikt rekening houdend met de bitumen laag?
Het lijkt ons dat deze laag eventuele vocht en lucht niet doorlaat.
Dat is idd dampdicht. Dus open isolatie zoals rockwol glaswol etc maar wel altijd zonder aluminium scherm. ook geen dampdicht scherm plaatsen achteraf. doordat het de warme kant is zal er geen vocht neerslaan in de vorm van condens. Eventueel folie op de grond tegen vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:49
Vraagje: ik ga mijn betonnen broodjesvloer ook isoleren met PIR. De test om te zien of PIR platen door mijn kruipruimteluik passen was succesvol :D.

Nu heb ik dit topic heel lang gevolgd en gelezen en ik weet dat er veel discussie was (en/of is) over of je al dan niet de halfronde broodjes ook nog moet opvullen met bijvoorbeeld glaswol. Mijn vraag is nu of dat nou de bedoeling is of dat het niet nodig is :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 22:47

Septillion

Voor mijn nieuwe huis sta ik op het punt om de vloer te isoleren nu ik er makkelijk bij kan. Het betreft een houten vloer met een grotendeels kurkdroge kruipruimte. Alleen in de aanbouw van de keuken is wat vochtig, dit door ontbreken van kruipruimte ventilatie. Dit zal ik later (laten) verbeteren daar.

Nu is voor de isolatie de keuze gevallen op Knauf Naturoll 032 van 20cm. Maar bijvoorbeeld de isolatieshop heeft het er nog over om het af te dekken met damp-open folie maar meeste lijken het gewoon zo te gebruiken. Nu lijkt mij folie aanbrengen nog niet zo'n gek idee. Iets meer zekerheid dat de isolatie droog blijft en tegelijk de zekerheid dat de Naturoll overal netjes blijft zitten. Maar ook het bijkomende voordeel dat het daarna afgeschermd is als ik later nog eens onder de vloer moet. Immers wordt het er niet ruimer op met 20cm isolatie. :+

Wat is de gedachten hier, aan te raden of maakt het niet uit? Zijn Miofol 125G of Mogofol 125WG kandidaten en zit er nog verschil tussen?

[ Voor 4% gewijzigd door Septillion op 16-01-2022 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 13:21
Dennis schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:01:
Vraagje: ik ga mijn betonnen broodjesvloer ook isoleren met PIR. De test om te zien of PIR platen door mijn kruipruimteluik passen was succesvol :D.

Nu heb ik dit topic heel lang gevolgd en gelezen en ik weet dat er veel discussie was (en/of is) over of je al dan niet de halfronde broodjes ook nog moet opvullen met bijvoorbeeld glaswol. Mijn vraag is nu of dat nou de bedoeling is of dat het niet nodig is :).
Ik heb alleen de uiteinden opgevuld waar ik geen platen kon plakken vanwege de kabels.
Ik heb nog wel een rol over, weet niet of je ver woont van regio Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boszie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 14:26

Zelf heb ik de ruimte opgevuld met EPS-isolatie in de maat 50X100X5 cm. Dit past bij mij precies tussen de balken. Daaronder komt Pir-isolatie van 10 cm dik. Daar heb ik nog geen leverancier voor gevonden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ex_b5WhBaJGBLYaGgEX2kJxnYzc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S6btzXVDGj3lcuBU4Bd2QjoW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 09-09 16:35
@Septillion er is een heel topic over kruipruimte isolatie. Pir is daar het advies. Ik ga er zelf schuim tegenaan laten spuiten omdat ik nog genoeg andere klussen heb liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Megalomania Pff, die kon ik vanmorgen niet vinden :| Dacht al dat ik het topic bedacht had. Gelijk even verplaatst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsc2
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07-09 14:33
Goedemiddag,

Ik wil graag onze vloer (woning 1989, met nieuwe vloerverwarming) na isoleren, het gaat om een betonvloer met PS isolatiebroodjes. Volgens bouwtekening met R waarde van 1.3. Heb 50 mm dikke EPS platen besteld en het idee is om deze 2 lagen dik te plaatsen om de isolatie te verbeteren. Nu heb ik twee praktische vragen:

1. wat is de beste manier van fixeren in het bestaande PS? met kunststof ankers of lijmen?

2. door de vorm van de broodjes ontstaan er ruimtes tussen het PS en EPS, moet ik deze ruimtes aan de buitenkanten afpurren om een gesloten geheel te krijgen of moet ik het open laten? Hieronder een afbeelding van de broodjesvloer:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dL8JlAaMziTpNa1mb-4dzxRLI8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/92FYBf3nbN0rRYfLDx3Fb04J.png?f=fotoalbum_large

Alvast bedankt voor jullie reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 14:48
We wonen nu twee jaar in ons huis en wat op valt is dat de wc en gang er koud aanvoelen. Er komt tocht uit de meterkast en het toilet. Onder de vloer heeft de vorige bewoner flink wat EPS weggehaald (lekkage?) waardoor direct achter de WC een openverbinding is met de kruipruimte. Idem voor de meterkast. Ik wil hiervoor een paar plaatjes EPS halen en dit herstellen. Welke lijm gebruik ik het beste om EPS op EPS te verlijmen en daarmee het gat te dichten?

De kruipruimte met nog genoeg dakpannen en badkamertegels voor een nieuwe woning.... Rechts zie je de rioleringsbuis met het gat in de EPS:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lt7p6p9hEehc8JxznvSXnvHCHt0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PmLZiEBzsgy2HDzp9eNnoPXX.jpg?f=fotoalbum_large

+ een hoop troep in het gat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/83QNSRPUZYYJgQwf8LKv0Gy0JjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SY9ryqunnYEVmzdvuXN7bsnW.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik dit weghaal kijk ik zo achter de WC omhoog :o

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jappas
Bo0bz schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:41:
+ een hoop troep in het gat...
[Afbeelding]

Als ik dit weghaal kijk ik zo achter de WC omhoog :o
Da's geen troep, da's isolatie >:).

Ik denk dat je jezelf het gemakkelijkst maakt nog wat meer EPS weg te snijden zodat je goed kunt werken (meer ruimte en rechte vlakken). Vervolgens een nieuw stuk EPS/PIR snijden om de buis heen. Vastzetten met wat kit van de Action + dichttapen. Er overheen kan misschien ook, lijm je het ruim over de nog zittende plaat heen.

Hoe de meterkast tocht wordt me niet helemaal duidelijk. Is dit langs gas, stroom, wateraansluitingen heen? In onze vorige woning heb ik dit destijds afgedicht met PUR, ingespoten vanuit de meterkast (eigenlijk was het prop kippengaas gevolgd door PUR ivm muizen),

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 18:49

Ik zou even op ubakus een berekening uitvoeren. Dan zie hoeveel de rc waarde om hoog gaat.
Ik heb het niet gedaan en heb nu een beetje spijt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerhald
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

gerhald

:P

Ik ben bezig om bodemfolie aan te brengen in de kruipruimte ivm vocht.
nu heb ik al veel gelezen hoe ik om zou moeten gaan met obstakels in de kruip ruimte echter vraag ik mij af wat de beste oplossing is voor de volgende foto's
het gaat om 2 afvoerbuizen

heb het onderste gedeelte al gedaan een paar dagen geleden waar geen buizen zitten en daar kan ik al merken dat het droger begint te worden dus lijkt echt wel te werken want het stuk in het midden zit beton op de grond en dat begint op te drogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yHTWrJbCV94CZlHq7Liwbi_Dduo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBJeVT1uQESfqlTH5dj0ryMH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWKUCYMYjjAe76GT2UtI95skFC0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/69BaPIVD8KF1XYdACEmrpUZ0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RmcZmJhmUTTtutNnjUvLp8-UYV8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7qZOjjdbUjnYE81oBsLYnIJO.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@gerhald Gewoon het zand volleggen met folie en tegen de funderingsmuren en de "pilaren" een stuk omhoog werken zodat je een badkuip idee krijgt. Alles overlappend en dampdicht aftapen.
De buizen? De liggen toch hoog en droog? en als ze ergens toch het zand in gaan werk je om de buis heen met de folie en zorg je met tape dat het lucht dicht zit. Er mag geen lucht vanaf het zand boven de folie uit komen, als het ware...
Heb ik het goed begrepen zoals je bezig bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhald

gerhald

@route99 bedankt voor het antwoord voor het grote deel snap ik het badkuip idee, echter geeft Tonzon aan dat je het moet leggen in 1 groot stuk en niet moet gaan snijden in het folie daar zit ik mee hoe ik dat het beste kan doen.

de buizen liggen inderdaad hoog en droog en gaan niet het zand in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
kun je niet een meer ingrijpende oplossing doen, en de buizen aan de vloer gaan ophangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Nog een optie: de buizen bevrijden uit de klonten cement bovenop en dan tijdelijk de kolommen één voor één (zodat de buizen ondersteund blijven) verplaatsen, folie eronderdoor leggen en weer terug zetten?

Als je ze in de lengterichting van de buis op hun kant legt dan kun je ze eronder weg krijgen. Folie leggen en weer eronder zetten en zo alle kolommen bij langs gaan. Denk alleen dat ze best nog wel wat wegen. Misschien met twee man nog net te doen?

Wel goed opletten dat het afschot nog in orde is als je klaar bent, anders krijg je verstoppingen als er water kan blijven staan in de buizen. Voor je begint even de afstanden noteren tussen bovenkant buis en de isolatie als referentie.

[ Voor 58% gewijzigd door ThinkPad op 19-01-2022 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
De buizen ophangen aan de vloer met gaasband is het makkelijkst denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Septillion schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:11:
Voor mijn nieuwe huis sta ik op het punt om de vloer te isoleren nu ik er makkelijk bij kan. Het betreft een houten vloer met een grotendeels kurkdroge kruipruimte. Alleen in de aanbouw van de keuken is wat vochtig, dit door ontbreken van kruipruimte ventilatie. Dit zal ik later (laten) verbeteren daar.

Nu is voor de isolatie de keuze gevallen op Knauf Naturoll 032 van 20cm. Maar bijvoorbeeld de isolatieshop heeft het er nog over om het af te dekken met damp-open folie maar meeste lijken het gewoon zo te gebruiken. Nu lijkt mij folie aanbrengen nog niet zo'n gek idee. Iets meer zekerheid dat de isolatie droog blijft en tegelijk de zekerheid dat de Naturoll overal netjes blijft zitten. Maar ook het bijkomende voordeel dat het daarna afgeschermd is als ik later nog eens onder de vloer moet. Immers wordt het er niet ruimer op met 20cm isolatie. :+

Wat is de gedachten hier, aan te raden of maakt het niet uit? Zijn Miofol 125G of Mogofol 125WG kandidaten en zit er nog verschil tussen?
Denk beetje weggevallen door het verplaatsen.

Iemand nog ervaring met glaswol en damp-open folie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

gerhald schreef op dinsdag 18 januari 2022 @ 23:05:
@route99 ....... echter geeft Tonzon aan dat je het moet leggen in 1 groot stuk en niet moet gaan snijden in het folie daar zit ik mee hoe ik dat het beste kan doen.
Ok... leuk als je een rechthoek of vierkant hebt zonder obstakels.... Lijkt op een disclaimer omdat ze dan geen grip meer hebben op hoe iemand het dan afhandelt?
De hoeken van de badkuip gewoon vouwen en niet er in knippen.
Rond de pilaren zit er niks anders op dan het te knippen en vervolgens met vocht- / water- & luchtdichte tape af te werken, het liefst wat omhoog tegen de pilaar.

Ik zou nooit het risico nemen om de pilaren tijdelijk te verwijderen. Dat zou ik als een bepaalde klus dat echt noodzakelijk maakt aan een echt professional overlaten nadat deze zwart op wit bevestigd heeft dat een architect/gecertificeerd bouwbureau er aan gerekend heeft of het kan/mag en waarvan die ondertekende berekening bij de offerte van de aannemer zit.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@route99 Je hebt denk ik niet gezien dat die pilaren alleen de riolering omhoog houd? ;) Daar lijkt me hele berekingen voor maken wat heftig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Septillion Inderdaad, vast niet... Tnx voor de feedback.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 19-01-2022 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhald

gerhald

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik wel wat mee,

tijdelijk de pilaren verwijderen is wel een werkje maar wel het mooiste

en alles uit snijden en vast zetten aan de pilaren is ook wel wat werk maar minder zwaar denk ik.

ik ga hier is eens over nadenken wat ik ga doen maar goed om te horen dat beide kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banjy
Inmiddels de eerste offerte binnen voor Tonzon. Toevallig online net nog een bedrijf gezien die zowel Tonzon als PIF isolatie doet. Uit het gesprek blijkt dat zij eigenlijk alleen nog maar PIF doen, dat zit met 120mm ook op Rc 5, nog excl. een eventuele luchtspouw bij de betonvloer doordat de 'holle' ruimten tussen de balken wordt dichtgetrokken.

Materiaal oogt natuurlijk veel steviger en schijnbaar kan er een groter effectief deel van de vloer worden geïsoleerd rond de 90% met Tonzon en rond de 99% met PIF (funderingsmuren worden aan de binnenzijde bij PIF meegepakt en schijnbaar geen koudebruggen tussen de isolatiebanen)

Verder hebben ze hiervoor een bus vol liggen met materiaal en Tonzon is een beetje auto al voldoende qua hoeveelheid materiaal. Dat laatste lijkt mij eigenlijk juist een (milieu) voordeel :-P.

Lang verhaal kort, iemand tips wat (nog) kunnen laten meewegen in het keuzeproces? Gaat om een jaren 90 betonvloer met vloerverwarming in de cementdekvloer. Vanuit de bouw is er ongeveer 6-8cm EPS onder de vloer aanwezig (ook al wat stukjes EPS die op de grond zijn gevallen (we hebben de oude dekvloer laten uithakken, mogelijk is hier en daar wat te enthousiast gejekkerd) en is/was het in theorie dus rond de Rc 2,5. Graag laten we het wel zitten, dat kan in ieder geval met Tonzon en maar PIF volgens mij ook. Beiden immers vochtbestendig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
Hier is het project ook gestart. Drive-in bungalow uit 1970, vrijstaand, waar isolatie hard nodig is. Gasverbruik 3000+ kuub.

Twee kruipruimtes te isoleren. De vloer is hier een staltonvloer. Dit is een vloer samengesteld uit voorgespannen betonnen balken en holle bouwsteen potten. De problemen die nehobo kent, gelden niet voor staltonvloeren. De wapening ligt namelijk in de balken en met voldoende betondekking in plaats van tussen de holle bouwstenen. De vloeren worden met name in België nog steeds toegepast. Het voordeel is o.a. dat er geen kraan nodig is i.t.t. breedplaatvloeren.
De potten zijn hol maar het stopt bij de muur. Er is dus geen luchtstroom mogelijk richting de spouw. Ik hoop dat deze informatie nog voor iemand van waarde is die wil isoleren en ook een staltonvloer aantreft.

Ik heb besloten de vloeren te isoleren met 90mm PIR plaat. Ik heb een hele mooie partij B-keus, eigenlijk nauwelijks afwijkingen. Bevestiging doen we met tox isolatiepluggen van Hornbach.

Ik ben begonnen in de laagste van de twee kruipruimtes, de andere is wat hoger dus makkelijker werken. Deze kruipruimte zit onder de grootste slaapkamer en de badkamer.

Deze kruipruimte is toegankelijk via de berging/kelder en is dientengevolge als milieustraat gebruikt door de vorige bewoners en degene daarvoor. Er lag een hoop hout (dom!), buizen, verrot zeil, puin en andere troep. Dat eerst maar eens opgeruimd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fCM8_ZWOc8KyqKPCbWpaqj52r1o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/asK6cPPRpwH6apJKuKb7MB0W.jpg?f=fotoalbum_large

Toen begonnen met de platen. Tox pluggen werken erg goed in deze vloeren. We hadden dan ook heel snel 2/3 van de platen erin. Toen kwamen we onder de badkamer. Allerlei leidingen natuurlijk. Die maken het lastig manoeuvreren met de platen. Helaas vond ik toen een lek riool en dat heeft de rest van de middag in beslag genomen. Het gaf ook meteen de kans een paar afvoeren te verleggen zodat ze niet meer tegen de onderkant van de vloer zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m8_vnQyfQ-IrSbRcT9PAURtNbs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o1Tm3mv1mFaEJavg17xWYWG9.jpg?f=fotoalbum_large

Nog één plaat, tapen en purren en dan is deze kruipruimte klaar qua isolatie. De riolering krijgt dan beugels zodat de bodem vrij is. Dan kan er bodemfolie op. Daarna de ventilatie aanpassen, want deze gaat nu via de spouw. Daarna een luik maken zodat de kruipruimte afgesloten is want dat is in de 50 jaar dat het huis er staat nooit gedaan. Te meer omdat het een doorgang in de muur ipv de vloer is.

[ Voor 14% gewijzigd door tux-87 op 23-01-2022 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Wat zijn het voor leidingen die we zien? Als het CV is dan verlies je een hoop warmte, misschien nog isoleren met buisisolatie?

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 23-01-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
ThinkPad schreef op zondag 23 januari 2022 @ 20:05:
Wat zijn het voor leidingen die we zien? Als het CV is dan verlies je een hoop warmte, misschien nog isoleren met buisisolatie?
CV inderdaad. Die ga ik ook zeker nog isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 19:57
Ik woon in een jaren 70 hoekhuis met vloerverwarming. De kruipruimte is ongeveer 60 cm hoog.
Voor de isolatie van mijn kruipruimte heb ik twee offertes liggen.
De prijzen zijn grofweg gelijk, ongeveer €1750 inclusief btw voor 48m2. Allebei de partijen gaan voor reflectorfolie.
Partij A gaat voor Tonzon met een RC van 5.
Partij B gaat voor een eigenmerk reflectorfolie met een RC van 3.8.
Partij B heeft ook nog een mooie offerte gedaan voor spouwmuur isolatie.

Ik zit nu te twijfelen of om alles bij partij B te doen.
Of de vloerisolatie bij partij A en de spouwmuurisolatie bij partij B.

Voor het gemak is alles bij 1 partij wel zo fijn, maar eigenlijk is het zonde.
Gaat het veel verschil maken die RC waarde van 1.2 minder?

Op het internet lees ik dat je toch i.c.m. vloerverwarming minstens moet gaan voor een RC van 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhald

gerhald

Ik snap nu dat tonzon in de handleiding aangeeft dat je rechte stukken moet maken en niet moet gaan snijden.

heb het eerste gedeelte klaar door wel in de folie te gaan snijden, maar dat was nog wel een puzzel werk zeker zo onder de grond.

echter kom ik er nu achter dat ik dus voor de laatste ruimte ongeveer 1 meter folie te kort kom.
nu maar is even kijken of ik iemand kan vinden die nog een stuk van 4.5x4.5 meter van deze folie heeft liggen
http://www.folieverkoop.n.../Category2/PE_folie_020mm

want om zo complete rol weer te kopen is ook weer zo wat.

tevens moet ik zeggen dat ik na een paar dagen al kan merken dat het droger begint te worden door dat alleen de folie al op de grond ligt

[ Voor 9% gewijzigd door gerhald op 24-01-2022 22:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@Toekan 1,2 Rc zou je echt wel moeten merken. Dus ik zou het dan toch maar splitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

@gerhald Dat folie gebruikt of Tonzon bodemfolie? Laatste kan je ook stukje op maar bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerhald

gerhald

Septillion schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:26:
@gerhald Dat folie gebruikt of Tonzon bodemfolie? Laatste kan je ook stukje op maar bestellen.
Bedankt voor de tip ik had daar al gekeken echter kwa kosten voor dat kleine stukje is dat bijna net zo veel als dat ik voor 1 rol van 25x6 meter voor het hele huis heb gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• water_escape
gerhald schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:40:
[...]

Bedankt voor de tip ik had daar al gekeken echter kwa kosten voor dat kleine stukje is dat bijna net zo veel als dat ik voor 1 rol van 25x6 meter voor het hele huis heb gebruikt.
Ik heb een flinke rol, maar ik moet nog beginnen helaas. Je kan komen helpen, kijken of er wat overblijft :P

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toekan
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10-09 19:57
Septillion schreef op maandag 24 januari 2022 @ 23:25:
@Toekan 1,2 Rc zou je echt wel meten merken. Dus ik zou het dan toch maar splitten.
Gedaan.
Halverwege maart komt Partij B voor de spouwmuurisolatie en het boren van ventilatieroosters.
Eind maart zal Partij A langskomen voor de kruipruimte isolatie.
Deze maatregelen zullen samen met de zonnepanelen die ook halverwege maart geplaatst gaan worden ons huis een stuk verduurzamen. Het is toch wel leuk om hier mee bezig te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:49
Hier ook een offerte binnen voor tonzon. 2269 (nice...) voor 48m2. Is wat duurder omdat we in de winter nog best wat water hebben staan in de kruipruimte. Dus komt ook noppen folie in nog.

Niet goedkoop maar met het water geen zin om zelf te prutsen.... Hopelijk kan ik het combineren met een warmtepompboiler voor de subsidie (rest is al gedaan). Want de subsidie is toch een best bedrag aan korting.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mno

mno

Na een aantal dagen zwoegen met mijn zoons is mijn vloer nu geïsoleerd vanuit de kruipruimte. Tonzon bodemfolie op de grond en Knauf Naturoll 035 van 14cm tussen de balken. De Naturoll wordt tegen de vloer aan gehouden met waslijntouw dat gespannen is door schroefogen in de balken. Hier en daar ook wat pvc buisjes tussen de balken geklemd voor extra ondersteuning. Dat laatste werkte eigenlijk heel erg handig en snel. Ik weet alleen niet zeker of die buisjes na lange tijd goed blijven zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/slClcCLGTG26LfamVoumbFC-NNA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fo2yTHCyXTfTHx6U6sguHkIo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KWjmoJErXoHKiX2V3_9RFSQsrcY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/si35s0AEhOiD3n8IzzLNsBQg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door mno op 29-01-2022 09:34 ]

Gewoon rösti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
mno schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 09:11:
Na een aantal dagen zwoegen met mijn zoons is mijn vloer nu geïsoleerd vanuit de kruipruimte. Tonzon bodemfolie op de grond en Knauf Naturoll 035 van 14cm tussen de balken. De Naturoll wordt tegen de vloer aan gehouden met waslijntouw dat gespannen is door schroefogen in de balken. Hier en daar ook wat pvc buisjes tussen de balken geklemd voor extra ondersteuning. Dat laatste werkte eigenlijk heel erg handig en snel. Ik weet alleen niet zeker of die buisjes na lange tijd goed blijven zitten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Moet je geen dampdichte folie strak tegen die isolatie aanbrengen?

Je hebt natuurlijk een vochtscherm op de grond aangebracht om de luchtvochtigheid in je kruipruimte te beperken, maar tussen dat vochtscherm en je isolatie zit nog een vlinke (geventileerde?) Lucht laag.

Als je een houten vloer vergelijkt met een plat dak, dan zou er toch een niet onderbroken dampdichte laag strak tegen aan moeten zitten? Vooral omdat het hout is wil je denk ik geen vochtige isolatie.

Pagina: 1 ... 76 ... 112 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"