/quo
kippy schreef op zondag 21 november 2021 @ 12:03:
[...]Maar als ik de informatie zo lees heb ik niet echt het idee dat pif en vergelijkbare echt onzin is. De 40mm variant zou een R waarde van ongeveer 2.3 moeten hebben als je alleen naar de dikte kijkt. Dus de opgegeven 2.87 is wel behoorlijk optimistisch. Maar 2.3 is ook niet slecht.
Dat staat ook niet in de rapport van Kees vd Linden. Lees wat er wel staat:
Maar door het andere materiaal, de kunststoffolie en de reflecterende folie die zelf een hogere
warmtegeleidingscoëfficiënt hebben, is het uiteindelijk resultaat ook lambda = ca. 0,030 W/m.K.
Daarmee zijn deze producten dus vergelijkbaar met de andere isolatiematerialen.
Er is echter één verschil.
De buitenoppervlakken bestaan ook uit de goed reflecterende folie, dus als aan weerszijden van het
isolatiemateriaal een spouw gehouden wordt hebben die spouwen een hogere warmteweerstand
dan een normale spouw.
Samenvattend een multifoil met afwisselend laagjes kunstofbubbeltjesfolie (of ander materiaal)
en reflecterende laagjes isoleert op zich ongeveer net zo goed als andere isolatiematerialen.. ..............
Om met multifoils aan de vereiste isolatie waarde voor een gevel te voldoen heb je daarom minimaal
een spouw nodig van 150 mm met daarin een multifoil met een dikte van 100 mm en twee spouwen
met een breedte van 20 - 25 mm met aan één zijde een reflectielaag.
Dus... er zijn nog wel de nodige voorwaarden om dit te bereiken! Een nauwkeurige spouw is erg belangrijk voor veriste correcte werking. In de video van Gamma benoemen ze dat het niet zo bobbelig/ uitzakkend mag zijn, NIET dat het dus eigenlijk super strak moet zijn met een spouw van 20-25 mm ... Anders verlies je voor een vrij groot deel de werking. Ik zal binnenkort wat officiële openbare onderzoeken plaatsen die dit getest hebben.
Als de montage zo belangrijk is waarom vind je er bij de Gamma niks over?
Toch jammer dat je dit niet zeker weet, voor zulke klussen doe ik geen aannames, de info moet imho echt kloppen anders laat je 10-tallen jaren warmte deels weglopen terwijl je dat niet wilde.. Toch?
En uiteraard moet alles luchtdicht worden gemonteerd net zoals dat met tonzon essentieel is.
Yep.
Verder zie ik in jouw link staan:
https://www.pifisolatie.n..._overzicht-RC-waarden.pdfOpmerkingen:
De Rc-waarden uit bovenstaande tabel mogen alleen worden gebruikt als aangetoond kan worden dat
onder de betreffende vloer PIF ISO met een bepaalde dikte is toegepast waarbij om de 10 mm een
reflecterende laag is aangebracht, zie onderstaande figuur. In de constructie dienen twee
luchtspouwen gerealiseerd te zijn: (i) een niet-geventileerde luchtspouw van 50 mm tussen de
bestaande vloer en de isolatiefolie, en (ii) een niet-geventileerde luchtspouw onder de isolatiefolie.
Product dient aangebracht te zijn uitgevoerd te zijn conform BRL-IC140
Als ik dan deze BRL-IC140 opzoek lees ik daar:
https://insula-certificat...40-v2-d.d.-12-10-2018.pdfBRL IC-140
THERMISCH NA-ISOLEREN MET REFLECTEREND ISOLATIEMATERIAAL
voor Insula-procescertificaat en Insula-attest versie 2, d.d. 12-10-2018
Het personeel moet opgeleid zijn!
2.1 EISEN AAN DE CERTIFICAATHOUDER
- de werkzaamheden uitvoeren conform deze BRL;
- zorg dragen voor een (interne) opleiding (zie 2.1.1) van al haar verkopers en uitvoerende
medewerkers;
- beschikken over aantoonbare kennis en vakbekwaamheid met betrekking tot het
opslaan en verwerken van het isolatiemateriaal;[
Dus je moet weten dat er met een spouw gewerkt dient te worden en nauwkeurig volgens deze BRLuit gevoerd moet worden. Dus wat is jouw definitie van
relatief gemakkelijk te verwerken? Dat is niet hetzelfde als "correct verwerken".
Het onderstaande ben ik wel blij mee: Het betekent dat je ook meteen bodemfolie moet leggen om aan hun certificaat te voldoen! Lijkt me een prima protocol.
2.3.4 ISOLATIEWERKZAAMHEDEN
In deze paragraaf maken we onderscheid in twee fasen van isolatiewerkzaamheden.
- Fase 1: plaatsen van 2.3.4 ISOLATIEWERKZAAMHEDEN
In deze paragraaf maken we onderscheid in twee fasen van isolatiewerkzaamheden.
- Fase 1: plaatsen van bodemfolie
- Fase 2: plaatsen van isolatiemateriaal[/sub]
op p22 begint de folie aanleg:
2.3.4.3 FASE 2 – PLAATSEN VAN MEERLAAGSE ISOLATIEFOLIE
Meerlaagse isolatiefolie wordt in stroken van funderingswand tot funderingswand gespannen
en door middel van slagpluggen bevestigd tegen de onderkant van de vloer. Hierbij geldt
een maximale h.o.h.-afstand van 200 cm. Aansluitingen tussen de afzonderlijke isolatiestroken
dienen afgetapt te worden met een daarvoor geschikte tape.
Bij de ophangbeugels t.b.v. het leidingwerk en de leidingen die door de isolatielaag heen
gaan, moet men erop letten dat deze daar ter plaatse geen ongewenste ventilatiestromen
tot stand brengen. Alle kieren en naden dienen luchtdicht gemaakt te worden.
In geval van ophangbeugels kan men ervoor kiezen om deze te ‘hergroeperen’, zodat ze op
de naden tussen de isolatiestroken uitkomen. Hierbij mag het draagvermogen van de
constructie niet negatief worden beïnvloed.
De fundering wordt minimaal 30 cm mee-geïsoleerd, gemeten vanaf de onderkant van de
ongeïsoleerde vloer. Daarbij dient men een minimale bevestigingsafstand van 100 cm aan te
houden. Aan de kopse zijde van de isolatiestrook, voldoet men met 2 bevestigingspunten.
Aansluitingen tussen het isolatieproduct en de fundering dienen met een daarvoor geschikte
tape of met flexibel PUR-schuim luchtdicht te worden afgedicht. Eventuele grote
onregelmatigheden in de funderingswanden (bv. speciebaarden of uitstekende stenen)
dienen zoveel mogelijk verwijderd te worden. Bij andere obstakels, zoals leidingwerk en
beugels dient men direct voor en direct na de obstakel een extra bevestigingspunt te
plaatsen. Ook hier geldt dat alle kieren luchtdicht gemaakt moeten worden.
Bij het mee-isoleren van de fundering moet erop worden gelet dat de ventilatieopeningen
intact gelaten worden.
Zoals Kees vd Linden al schreef: Mits je deze klus erg precies doet kun je een isolatie niveau halen dat vergelijkbaar is met "normale isolatiematerialen"... maar dan is het omgekeerde ook waar.... je kunt het resultaat bij deze folies ook gemakkelijk verpesten als je niet doet wat er wel MOET.
Dat complete goed uitlijnen lijkt me toch best een klus met veel precisie om altijd minimaal en toch ook exact een 20-25 mm spouw te hebben.
PS: Juist vanwege "het gemak" en de oplevende attentie voor deze folies vond ik het erg nuttig om weer te kijken... is het nu echt toch wat of heb ik iets gemist de laatste tijd en is er nieuwe info sinds mijn eerdere "afwijzing" een aantal jaren geleden...
Helaas niet, het gemak is alleen het type materiaal, maar niet hoe je het MOET aanbrengen, dat is geen senicure, dus helaas bepaald geen gemak voor veel mensen.
[
Voor 3% gewijzigd door
route99 op 21-11-2021 14:04
]