Dat zeggen ze.... .maar als ze vooral voor een betere isolatie gaan... dan wordt die klus wrs zo duur dat ze zich uit de markt prijzen tov degenen die alleen maar voor de quick win gaan.... (Ca Rd 3-5)
Méér dan een beetje isolatie is niet zinnig, roept 95% van de bouw al jaren.
En dat is vreemd want als je daarmee van het gas afkunt.....Verwacht dus amper meedenken van zulke bedrijven en ik spreek sommigen op de parkeerplaats wel eens als ze in de buurt een klus hebben.... het lijken echt cowboys.
Mijn vorige antwoord past verder ook hier.
En daarom worden ze er telkens weer via upgrades van het bouwbesluit bijgesleept. Vrijwel niemand gaat voorop lopen. Zelfs in een forum als hier, wordt 't op korte termijn met de portemonnee denken nog zo'n beetje opgedrongen.
Er is nu eenmaal een groep mensen die op het forum komt en denkt super goed huiswerk gedaan te hebben en het heel vervelend vinden dat er toch een nuance in hun keuze opgemerkt wordt, bijvoorbeeld tav de duurzaamheid, of het vol PURren van de vloer in de kruipruimte zonder dat de leidingen afgedekt zijn, kiezen voor bodemisolatie waar vloerisolatie/bodemfolie veel beter is, et cetera. Tja waarom vraag je het dan hier als je niet mee wilt denken met de suggesties van anderen?
Wij hebben een Nehobo vloer................. Ik geloof het nog niet bepaald dat vloerisolatie echt 40% op stookkosten kan schelen, zoals met de "tot wel 40%" in advertenties gesuggereerd wordt, maar voor zover een huis in de buurt gaat komen, gaat dit het zijn. Dus m.i. waard om echt goed te doen.
Natuurlijk is het goed om het goed te doen. Maar goed is ook goed genoeg....
:fill(white):strip_exif()/f/image/Nf16VcXm0xzPB1i77T7pUAWK.png?f=user_large)
Het bovenstaande plaatje laat zien hoe het gemiddelde energie verlies van het dak, de vloer en de rest is.
Het dak is met ca 30% vrijwel altijd de grote verliezende partij, dat is ook heel logisch want de warmte stijgt altijd naar boven.... de vloer verliest ca 10% van de totale warmte. Fijn dat de warmte omhoog stijgt want dankzij dat zijn de verliezen per m2 zijn daardoor veel lager dan het dak.
Nu kom jij met een verhaal met tot wel 40% warmte verlies voor de vloer? In een zeer enkel geval is dat misschien zo, maar generiek geloof ik er totaal niets van als bedrijven met zulke "mooie" besparingen komen. Zelf 30% of 25% en 20% zouden nog te hoog zijn.
Dus fact checking: Hebben ze er een gedetailleerde onderbouwing voor? Dan ben ik daar wel hier benieuwd naar om het te kunnen lezen. Ben zeer sceptisch obv wat er al goed gedocumenteerd is.
Uiteraard niet ten koste van andere isolatie (én kierdichtheid). Maar dat is in dit draadje off topic. Dus hoezo "rest van het verhaal"? De aannames die je daar doet, laat ik bij jou.
Kom met exacte data als je besparingen hoog in het vaandel wilt zetten en iedereen die daar behoefte aan heeft kan daarover met je van gedachte wisselen om te kijken hoe betrouwbaar die data zijn.
Daar is toch juist het forum voor... je schrijft zelfs net nog:
Zelfs in een forum als hier, wordt 't op korte termijn met de portemonnee denken nog zo'n beetje opgedrongen

Dus als je niet bij die groep wilt horen dan kan dat juist prima door met concrete & onderbouwde voorstellen te komen, uiteraard kunnen anderen daar hier anders over denken en daar kun je dan vervolgens zelf mee overwegen of je daar wel of niet een voordeel uit kunt halen. Of je laat je eigen eindvoortstel hier nog eens de revue passeren,,,,, ,in de trant van...
"
dit is het resultaat van een mix van mijn eigen en jullie input. Zijn er nog punten van verbetering mogelijk en zo ja waarom dan".
Dus "wij" zullen dit dan ook richting jou moeten onderbouwen.
Alleen op die manier is er imho de beste win-win situatie mogelijk.