Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 19:39
bas.kb schreef op zondag 18 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Het is ongeveer 12 centimeter dik.

Onze ervaring is juist dat het minder snel opwarmt met de zon erop. We hebben het laten installeren door een goed glasbedrijf dus betwijfel dat het verkeerd geplaatst is.
dat is geen verkeerde dikte, ziet er ook netjes uit, ik zou er vanaf blijven.

Was een grapje, niet lettelijk, maar ik denk dat dat je idee is, maar dat de waarheid anders is. HR++ is bedoeld om warmte binnen te houden en zonne warmte door te laten. (in de zomer gaat dat niet ineens anders zijn) alleen als je er ook een zonwerende functie bij hebt (in het glas, of gewoon ö uderwets" voor het glas) gaat het helpen om verwarming van de ruimte te voorkomen. uiteraad gaat dat niet op als je geen zoninstaling hebt, dan blijft het er idd koeler.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19:58

timovd

Voorsprong door techniek

Deshmir schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:26:
[...]

...

Ik heb een klein stukje aan de voorkant vrij gelaten, omdat er door een raar geplaatste waterleiding anders niemand meer in en/of uit kan.

...
Kijk of je een platter stuk isolatie bij die waterleiding kunt plaatsen zodat je luchtdichte "boogjes" hebt.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | SolarEdge 2200 + 1200Wp APS micro's

Acties:
  • 0Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 21:28
bas.kb schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:56:

Nu is mijn vraag: valt er nog een isolatie-verbetering te realiseren in de kruipruimte?
Jazeker, zeker als je vloerverwarming het is de std. isolatie maar minimaal.
Voor het verkrijgen van subsidie moet je die vloer dan wel door een bedrijf laten isoleren. Op DHZ werk zit geen subsidie.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 23-10 11:17
[...]
Lijkt me sterk dat het echt 12cm dik is .. heb je echt gekeken met een sate-prikker?

Wat je kan doen is bij je gemeente uit het bouwarchief de bouwtekeningen en constructie tekeningen opvragen. Daar staat zeer waarschijnlijk de RC waarde van je vloer in. (Hier ook gedaan .. was 1.3)

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 01:05
[...]

Onze ervaring is juist dat het minder snel opwarmt met de zon erop. We hebben het laten installeren door een goed glasbedrijf dus betwijfel dat het verkeerd geplaatst is.
Die ervaring klopt wel... die HR coating zit op je binnenblad en reflecteert warmtestraling terug naar binnen. Die coating laat vanaf buiten alleen net wat minder zonlicht door dan een raam zonder coating.

Ik heb overigens een tijdje terug een stukje HR+++ triple gezet. Nog zitten zoeken naar binnenkant en buitenkant, maar blijkt dat Scheuten Trisolide geleverd wordt met HR coating op zowel binnenblad als buitenblad. Voor mijn raampje van 3x4mm blad maakte het dus niet uit welke kant binnen of buiten kwam.

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 00:10
timovd schreef op zondag 18 juli 2021 @ 15:33:
[...]

Kijk of je een platter stuk isolatie bij die waterleiding kunt plaatsen zodat je luchtdichte "boogjes" hebt.
Dat zou idd kunnen, alleen zit ik met de gasleiding die daar weer haaks oploopt.
Dus een deel in de gang heeft geen isolatie, maar daar ligt ook geen VV.
Eerst maar dat laatste beetje glaswol verwerken

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Deshmir schreef op maandag 19 juli 2021 @ 17:30:
[...]

Dat zou idd kunnen, alleen zit ik met de gasleiding die daar weer haaks oploopt.
Dus een deel in de gang heeft geen isolatie, maar daar ligt ook geen VV.
Eerst maar dat laatste beetje glaswol verwerken
Het idee is om de rest luchtdicht te maken zodat het beter isoleert in de ruimtes waar wel vloerverwarming is. Desnoods vul je het boogie dat je echt niet dicht krijgt op met pur.

• Oid
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
net als de topic starter hebben wij een broodjes beton vloer. (super topic dit al veel info uitgehaald!)

afgelopen week 5 leveranciers over de vloer gehad en die adviseren nagenoeg allemaal wat anders.
variërend van rd waarde 3,5 tot 5; prijs 1500 - 3000€

Nu zijn er 2 die mij wel bevallen:
PIF80, +- 1900€ met een RD waarde van 4
Soudafoam, +- 15 cm, +- 2600€ met een RD waarde van 5

we hebben vloerverwarming op de vloer gelegd ivm minimale opbouw hoogte en er is geen isolatie aanwezig. energierapport rd waarde 0,17.

Is het de 700€ waard om 1 rd meer te hebben?

Andere opties waren:
- tonzon
- pur
- Icynene H2Foam Lite

• Deshmir
@Oid is die €700 ook het verschil tussen platen (PIF80) en een pur achtige substantie (soudafoam)?

• twain4me
Deshmir schreef op maandag 13 september 2021 @ 15:55:
@Oid is die €700 ook het verschil tussen platen (PIF80) en een pur achtige substantie (soudafoam)?
PIF zijn geen platen, maar dat is een folie. Power Insulation Foil is de volledige naam :)

• Oid
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Bedoel je de prijs verschil in aanschaf van het materiaal?
Dit is inclusief plaatsen. Inderdaad 8 laags folie tegenover gespoten schuim.
Het gespoten schuim spreekt me goed aan ivm dat je alles afdicht en hogere rd waarde haalt. Maar bij het folie had ook een erg goed gevoel wel het idee dat het gevoeliger is maar hoe vaak kom je nu in de kruipruimte? Ook kwam er een folie bij op de grond. Bij de schuim niet.
We ervaren nu soms een wat muffe lucht in de gang waarvan we denken dat deze onder het huis vandaan komt. De grond is wel vochtig maar niet nat; zitten 4/5 ventilatie roosters.

• _JGC_
Als je een vochtige bodem hebt is deze iets om over na te denken voor je met dampopen schuim gaat isoleren:
Nat_Rendement in "Koud dak isolatie met dampopen schuim"

Dampopen schuim aan laten brengen prima, maar sluit dan ook de bodem af.

• Deshmir
@Oid Het ging mij meer om hoe je leidingen lopen.
Mocht je ooit in die “1%” vallen dat er allerlei dingen lekken / stuk zijn / die ene verbouwing waarbij alles omgelegd moet worden, dan is schuim/pur/foam gewoon niet handig.

Wat betreft rd waarde, het is 20% meer, qua prijs is het 36% meer.
Ga je die 16% terug verdienen in 10 -15 jaar?

• No Hands
  • Laatst online: 21:28
Oid schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:34:
net als de topic starter hebben wij een broodjes beton vloer. (super topic dit al veel info uitgehaald!)

afgelopen week 5 leveranciers over de vloer gehad en die adviseren nagenoeg allemaal wat anders.
variërend van rd waarde 3,5 tot 5; prijs 1500 - 3000€

we hebben vloerverwarming op de vloer gelegd ivm minimale opbouw hoogte en er is geen isolatie aanwezig. energierapport rd waarde 0,17.

Is het de 700€ waard om 1 rd meer te hebben?

Andere opties waren:
- tonzon
- pur
- Icynene H2Foam Lite
Soudafoam heb ik nog nooit van gehoord. PIF werkt alleen als het met luchtlagen is aangebracht. Op de plekken waar het vastzit is de isolatie dus meestal nihil. PIF heeft ook bijna nooit een te bewijzen Rd waarde. PIF wordt in energielabels niet echt meegnomen. Opgespoten schuim wel, Pur, Icynene, wellicht ook Soudafoam. Als je maar zorgt dat je er een kwaliteitsverklaring van krijgt.

-edit- soudafoam is ook gewoon een PUR variant dus zegt Google.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 00:01
Oid schreef op maandag 13 september 2021 @ 13:34:
PIF blijft lastig, het leek goed maar dat is dat zo en hoe is het nu? eerst hoe het was: https://klimapedia.nl/wp-...elaar-2013-Refl-foils.pdf
Very high thermal resistances as intrinsic property of 20–30 mmthick reflectivemulti-foil insulationmaterials, of around 5–6 m2 K/W, cannot be substantiated by this literature review. A
thermal resistance of 1.5–2.5 m2 K/W (including cavity resistances) is more likely for this type of insulation material
. The upper end of this range particularly applies to floor applications while the lower end covers roof applications.
Dit is dus een review uit 2013 met deze conclusie.
Maar de citing papers, die dus deze review in hun referenties noemen, geven toch ook weer veel vooruitgang aan:
Zoals een artikel concludeert dit:
5. Conclusion
The test results show that reflective foil systems can be a real alternative to traditional mineral wool insulation in timber frame floors. Both the hot-box measurements and the calculations show that timber frame floors with no ordinary thermal insulation, but air and reflective foils in the cavities, can achieve nearly the same thermal resistance and U-value as floors filled with mineral wool.
With reliable measurements and verified numerical models, improved ways of using reflective foils as an alternative to conventional insulation in floor cavities can be developed by calculations.
Before reflective foils can be practical and economic alternatives, multi-layer systems for prefabrication has to be developed. The systems must be easy and quick to assemble in floor elements in factory or on a building site
Dit is uiteraard maar in een situatie getest. Kijk zelf nog ff verder of je nog meer info vindt.
RD is 5?
ik lees hier
Dikte (mm) gedeclareerde thermische weerstand ((m2・k)/W)
150 ........................4,00
Das toch wel een vol punt minder dan beweert... .dus je kunt je afvragen of de rest van het verhaal ook opgepoetst is....
Bekijk ook de video die @_JGC_ noemt, ik had hem al eerder gezien... dan wil je nooit meer zoiets...
En die dampdichte laag folie op het zand is ook een prima zaak. Bij ons was de RL> 90% en nu komt in zeer natte periodes de LV niet meer boven de ca 75% en in de winter was het ruim 40%. De muren van de kruipruimte zijn nu altijd droog, eerst altijd nat. De warmte onttrekking agv moet dus minder zijn geworden en de mufheid van de lucht is ook weg.
_JGC_ schreef op maandag 13 september 2021 @ 19:54:
Als je een vochtige bodem hebt is deze iets om over na te denken voor je met dampopen schuim gaat isoleren:
Nat_Rendement in "Koud dak isolatie met dampopen schuim"
Dampopen schuim aan laten brengen prima, maar sluit dan ook de bodem af.
Het "moderne" gespoten PUR-schuim (of het nu Soudafoam of iets anders heet) wordt met water als reactant gebruikt om het blaasmiddel (koolzuurgas) vrijwel direct te laten ontstaan, zodat er geen Freon-achtige gassen in principe meer nodig zijn. Die systemen zijn er nog wel, maar de moderne systemen nemen meer en meer de markt over.
Maar zijn ze nu goed? Ik heb er al een keer uitgebreid overgeschreven, heb het ff niet meteen bij de hand.
Laat ik het in wat samenvatten met relflectie antwoorden/vragen:
  • Als je andere systemen afkeurt obv wat je gehoord hebt... waarom keur je obv van wat je gehoord hebt een PUR systeem wel goed... zonder goed/onafhankelijk uit te zoeken of het wel OK is voor wat je wilt?
  • Te vaak zag/las ik dat ook leidingen helemaal in de PUR schuim komen.... welke loodgieter in die kruipruimte wil daar ooit nog iets aan repareren, dat PUR schuim is best erg lastig te verwijderen.
  • Bekijk die PUR schuim ramp video nog maar eens.
  • Zoek eens goed uit of PIF toch wat is.
  • Lees het topic nog eens na wat anderen gebruikten en bekijk goed of ze wel een technische/veilige afweging gemaakt hebben en met welke argumenten dat was, of was het een kudde-beslissing.... iedereen gebruikt het toch en verder niks...?
  • Maak een balans op voor jouw situatie en kom vooral hier terug met de resutaten en je krijgt vast feedback.

• Kaag28
  • Registratie: augustus 2021
  • Laatst online: 14-09 13:56
@route99 : dat is een mooi verschil in luchtvochtigheid, enkel door dampdichte laag! Wij hebben 35 cm kruipruimte, dus weinig ruimte voor isolatie. Voor ons mogelijk ook een optie.

Heel ander idee: zou je zo'n lage kruipruimte mee kunnen nemen in je warmteschil? Dus muren isoleren (met PIR oid) en dan bodemisolatie (op dampdichte laag)? Wel ventilatie-openingen openhouden natuurlijk.

Edit: wij hebben 6 m piepschuim onder onze betonnen vloer (jaren 80 woning)

[Voor 9% gewijzigd door Kaag28 op 14-09-2021 13:38]

• route99
Kaag28 schreef op dinsdag 14 september 2021 @ 13:01:
@route99Heel ander idee: zou je zo'n lage kruipruimte mee kunnen nemen in je warmteschil? Dus muren isoleren (met PIR oid) en dan bodemisolatie (op dampdichte laag)?
Helaas, maar doe dat nooit.
Waarom? Als je alleen dampdichtfolie op het zand legt dan kan het vochtprobleem een heel stuk minder worden is algemeen de ervaring. En.... het zand onder de folie wordt in de zomer verwarmd en das een stuk warmte buffer..... Als het in de herfst/winter de lucht in de kruipruimte kouder dreigt te worden, onvermijdelijk ivm ventilatie en warmtelek, dan zorgt de warmte opslag die in het zand onder de folie er voor dat die lucht niet zo ver afkoelt. Daardoor blijft de kruipruimte toch redelijk warm en daardoor koelt de (geisoleerde) onderkant van de vloer veel minder af...dus bespaar je energie en de vloer voelt vaak veel minder koud aan.

Als je toch op de folie een isolatielaag neer legt..... dan kan het zand dus niet meer als warmte buffer werken... dat wordt door die isolatie tegen gehouden...... Dus in de winter word je lucht in de kruipruimte veel kouder.... .en gaat de vloer van je huis dus ook veel kouder aanvoelen....
Het paard is met die actie dus achter de wagen gespannen,..... dus niet doen.
Edit: wij hebben 6 m piepschuim onder onze betonnen vloer (jaren 80 woning)
Das prima, meer is wel wat beter, maar als je je dak isolatie nog verder kunt verbeteren kun je daar vaak meer energieverliezen beperken. Hangt wel af wat je al gedaan hebt met dat dak.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik zag dit filmpje op Youtube waarin Icynene is gespoten. De filmer vertelt over condens, wat volgens mij logisch is omdat de geisoleerde vloer nu kouder is?

Maar waar ik wel van sta te kijken is het sponseffect van Icynene, als de filmer er een stuk vanaf trekt en deze in zijn vuist samendrukt dan zie je het vocht er gewoon uit lopen.

Is hier iets mis gegaan of is dit een eigenschap van dat spul? En kan dat kwaad?

• route99
Wolly schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:47:
Maar waar ik wel van sta te kijken is het sponseffect van Icynene, als de filmer er een stuk vanaf trekt en deze in zijn vuist samendrukt dan zie je het vocht er gewoon uit lopen. Is hier iets mis gegaan of is dit een eigenschap van dat spul? En kan dat kwaad?
Dit zou op een nadeel van deze nieuwe "watergebaseerde" PUR-schuim technologie kunnen wijzen. Verderop een technisch inhoudelijk mogelijke bijdrage hoe zulke systemen globaal werken en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn.

Effect op de isolerende werking van het schuim
Al dat water in het schuim lijkt me wel funest voor de werking van de warmte isolatie. Water/vocht zijn zeer goede geleiders van de warmte dus dat moet vrijwel zeker ten koste gaan van een groot deel van de effectieve isolatie werking van het isolatie schuim en daar mee lijkt het me een zeer ongewenste situatie dat het kan optreden. Om dit getalsmatig transparant te maken, hoeveel minder effectief, daar is onderzoek voor nodig. Maar dan gaat het meer om het exact vast te stellen. Dat er hierdoor extra verliezen van warmte komen lijkt wel in de lijn van de verwachtingen te liggen. Geschikte droge isolatie materialen isoleren per definitie beter dan dat hetzelfde materiaal nat/vochtig is.

Is er een mogelijke route om deze situatie te voorkomen/ deze problemen te bewerken?
Imho is dat een zgn situationele vraag, vrijwel elke situatie vraagt een specifieke benadering.
Wat iig deels kan helpen is dat je moet zorgen dat de lucht in de kruipruimte zo droog mogelijk is, immers.... vocht dat er niet is zou dus in principe ook niet in dit type PUR-schuim kunnen trekken en dus zouden de effecten van het drijfnatte foam niet of in veel mindere mate op mogen treden.
Hoe zou je die drogere lucht kunnen bereiken? Door dampdichte folie op het zand van de kruipruimte te plaatsen met opstaande randen tegen de muren van de kruipruimte. Of dit altijd afdoende is? Lees ook onder verder.

Waarom zo omzichtig geformuleerd?
Om echt ferme uitspraken te kunnen en mogen doen moet er meer onderzoek gedaan worden naar het gedrag van dat type PUR schuim bij verschillende omstandigheden.

De generiek technische achtergrond die een belangrijke rol kan spelen.
Wat achtergrond, puur op basis van algemene materiaalkennis van PUR systemen en hoe men snel schuim zou kunnen maken. Eigenlijk ontkom je er dan niet aan om te snappen hoe zulke zgn water gedragen systemen werken. Waarom is er water? Door een uitgekiende balans in de grondstofkeuzes, een geschikte catalysator, het geschikt applicatieproces reageert het water in het systeem zeer snel met het isocyanaat dat in de aanwezige PUR-basis materialen zit en bij deze reactie komt veel koolzuurgas vrij. De maximale (theoretische) hoeveelheid daarvan is exact te berekenen omdat de makers van het PUR-basis materiaal exact weten hoe de formulering in elkaar zit, via een analyse is dat te bevestigen.
Wat doet dat koolzuurgas dan? Wel die vervangt dus de klassieke drijfgassen in de klassiek PUR-schuimen. Die gassen kunnen de fluorgassen zijn of iets als het brandbare isobutaangas. Op zich is dit een goed streven.
Maar, helaas moet ik technisch blijven, je kunt niet zo maar elk PUR systeem overzetten van de ouderwetse drijfgassen naar dit nieuwe systeem zonder die drijfgassen. Zou je dat doen dan is de kans te groot dat het koolzuur gas als gevolg van deze niet-geoptimaliserde formulering, niet eens in staat is om met de optimale/noodzakelijke snelheid dat de vereiste hoeveelheid op tijd te vormen,.... ergo het schuim wordt maar zeer traag of maar te minimaal qua volume gevormd en daarmee is zo een formulering totaal ongeschikt om een optimale isolerende laag te vormen.

Dus het schuim-PUR systeem moest vrijwel zeker ge-re-designed worden. En dat betreft de harscomponenten die de materiaal basis vormen van het schuim en ook de eerder genoemde specifieke catalysator. Beiden zorgen in een balans ervoor dat het water goed in het pre-schuim verdeeld is en ook heel snel tot het finale schuim kan uitgroeien.
En nu komt het: Deze andere harscomponenten betekent vrijwel zeker dat er gezocht is naar een nieuwe balans in de zgn polariteit van de harscomponenten, om te zorgen dat het water snel de reactie met het beschikbare isocyanaat kan aangaan.... en daarmee ook snel het koolzuurgas gevormd kan worden. Immers het water moet snel en afdoende en op de juiste plaats lokaal beschikbaar zijn om deze reactie met de voor de schuimvorming optimale/noodzakelijke hoeveelheid koolzuurgas vorming tot stand te brengen.
In de praktijk zal dat met grote kans betekenen dat de nieuwe gekozen harscomponenten veel meer polariteit zouden moeten hebben, dus wat met in vaktermen "hydrofieler" pleegt te noemen, dus het trekt veel gemakkelijker vocht aan / houdt dit het water beter vast!

En dat lijkt op wat er nu in het nieuwe schuim kan optreden mits er voldoende vocht aanwezig is uiteraard.
Het proces van deze schuimvorming zorgt er verder voor dat door de isocyanaat/water reactie er ook veel polaire ureum groepen kunnen ontstaan. De ureum groep is het onvermijdelijke reactie product van de water-isocyanaat reactie. Deze polariteit komt er nog extra bij de eerdere genoemde reeds aanwezige polariteit door de vrijwel zekere noodzakelijke gewijzigde harscomponenten keuze.

Wat ik al schreef een droge kruipruimte zal zeker bijdragen om het probleem te minimaliseren. Nu kun je begrijpen dat er een grote kans is dat aanwezig vocht dus mogelijk altijd een rol kans spelen. Wat ik niet weet hoe het verband is tussen de relatieve luchtvochtigheid van de lucht in de kruipruimte en de opname van water door het nieuwe type schuim en de mogelijk daaraan gekoppelde ongewenste warmte verliezen.
Dat zal dus onderzocht moeten worden. In de video is de situatie blijkbaar zeer ongunstig gezien de grote hoeveelheid water die door dit type PUR-schuim opgenomen is.
Laten we tot het via onderzoek blijkt wat het effectieve toepassingsgebied tav het behoud van de isolerende werking van deze nieuwe technologie alert zijn op wat er zou kunnen gebeuren. En wanneer exact er problemen zouden kunnen optreden daar kan ik geen zinnig word over schrijven. Het is aan een ieder zelf om zich daar goed over te laten voorlichten mbt de mogelijke keuzes die er zijn.
Dat is bij andere technieken ook zo, elke techniek heeft zijn voor- en nadelen.

[Voor 11% gewijzigd door route99 op 18-09-2021 12:09. Reden: typos + kleine aanvullingen ter verduidelijking.]

• lost95
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 21:24
Ik wil mijn kruipruimte iets minder vochtig hebben zodat ik er makkelijker in en uitkan zonder direct helemaal een overall voor hoef aan te trekken (afsluiter buitenkraan zit in de kruipruimte verstopt, dus twee keer per jaar er in/eruit). Is het echt zo simpel als T200 folie kopen en dan neerleggen (staat geen water, dus verwacht dat noppenfolie niet nodig is). Kraan naar bovenverplaatsen kost E300+ dus 50 euro voor rol van 6x50 lijkt me dan een betere investering.

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

• _JGC_
@lost95 Ja zo simpel is het. Alleen die spinnenwebben los je er niet mee op.

• dimi_v
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 01:42
[b]bas.kb schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:56:[/b

Nu is mijn vraag: valt er nog een isolatie-verbetering te realiseren in de kruipruimte?
Zo zoiets als dit niks zijn: https://shop.airflex.nl/collections/vloerisolatie

• jelke1992
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 20-10 11:44
Wolly schreef op donderdag 16 september 2021 @ 10:47:
Ik zag dit filmpje op Youtube waarin Icynene is gespoten. De filmer vertelt over condens, wat volgens mij logisch is omdat de geisoleerde vloer nu kouder is?

Maar waar ik wel van sta te kijken is het sponseffect van Icynene, als de filmer er een stuk vanaf trekt en deze in zijn vuist samendrukt dan zie je het vocht er gewoon uit lopen.

Is hier iets mis gegaan of is dit een eigenschap van dat spul? En kan dat kwaad?
Ik heb zelf ook icynene in de kruipruimte laten spuiten i.c.m. een houten vloer (half jaartje terug). Ze hebben hier geen bodemfolie gebruikt en het filmpje ziet er wel verontrustend uit moet ik zeggen.
Nu is in mijn geval het spul nog kurkdroog (geen condens, en losse stukken die er liggen zijn nog droog als je erin knijpt).

Voor de zekerheid heb ik toch maar bodemfolie bij tonzon besteld (kan in ieder geval geen kwaad). Dit ga ik dit weekend neerleggen, en dan check ik gelijk even of de ventilatiegaten nog open zijn (daar zouden ze omheen spuiten werd mij verteld).

Ik vind het wel lastig te bepalen of dit nou een probleem van icynene is, of dat er in de betreffende kruipruimte van het filmpje gewoon teveel optrekkend vocht i.c.m. slechte ventilatie het probleem veroorzaakt.
Degene die het filmpje heeft geplaatst is zelf van een isolatiebedrijf, en mijn ervaring is dat ze altijd hun eigen isolatie fantastisch vinden en het spul van andere is rotzooi. Hij plaatst zelf ook de bodemfolie's, en heeft ook een fimpje waar die pur isolatie afkraakt. Dus hij heeft er wel belang bij om dit te doen.

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Laatst online: 22:31

Wormaap

Moderator Foto & Video
Mijn verbouwing is inmiddels begonnen, en stap 1 is het uitbreken van de vloer op de begande grond. Daar is inmiddels bevestigd dat ik geen kruipruimte heb, en we zitten op het zand. De aannemer wil er 6cm PIR in plaatsen als isolatie, maar ik vraag me een beetje af of dat voldoende is. Ik lees overal dat een Rc van 5 wenselijk is om vloerverwarming als hoofdverwarming te gebruiken, en met 6cm haal ik dat volgens mij niet. Ze willen de leidingen voor de vloerverwarming in noppenplaat leggen. Kan/moet ik daarvoor nog isolatie rekenen? Het ligt nu allemaal open, dus als ik beter kan vragen om dan maar iets meer zand af te graven en 10cm PIR erin te leggen, dan doe ik dat :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

• route99
@Wormaap
https://www.milieucentraa...n-besparen/vloerisolatie/
Hier wordt tussen de 3.5 en 5 genoemd voor die Rc.
Meer is altijd beter, tis wat jezelf aan gaat, tegen welke kosten mag het zijn?

Ik lees dat je toch wel minimaal 35 cm ruimte daar voor moet hebben.
Bij jou moet er zo wie zo zand uit, ben geen expert hoe keihard die 35 cm moet zijn imv met het nut van een luchtlaag ertussen, zie verderop..

Wel: Gezien dat je zo kort op het zand komt te zitten, ik zou op het zand iig altijd.... een dampremmend/dampdichte folie leggen, want het vocht in de PIR op kan trekken ga je mogelijk veel warmte verliezen krijgen.
Normaliter zorgt dan in een klassieke kruipruimte de lucht laag ervoor die via de ventilatie gaten de warmere buitenlucht het zand ook nog opwarmt en dat draagt bij aan mindere energie verliezen in de herfst/winter.
Daarom mag je het zand zelf ook nooit isoleren. Dus een luchtlaag tussen zand met folie en de onderkant van de PIR vloer isolatie lijkt me erg nuttig, maar zoals ik al schreef hoe hoog dat tuk nog moet zijn?

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
route99 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:53:
@Wormaap
Hier wordt tussen de 3.5 en 5 genoemd voor die Rc.
Meer is altijd beter, tis wat jezelf aan gaat, tegen welke kosten mag het zijn?

Ik lees dat je toch wel minimaal 35 cm ruimte daar voor moet hebben.
Bij jou moet er zo wie zo zand uit, ben geen expert hoe keihard die 35 cm moet zijn imv met het nut van een luchtlaag ertussen, zie verderop..

Wel: Gezien dat je zo kort op het zand komt te zitten, ik zou op het zand iig altijd.... een dampremmend/dampdichte folie leggen, want het vocht in de PIR op kan trekken ga je mogelijk veel warmte verliezen krijgen.
Normaliter zorgt dan in een klassieke kruipruimte de lucht laag ervoor die via de ventilatie gaten de warmere buitenlucht het zand ook nog opwarmt en dat draagt bij aan mindere energie verliezen in de herfst/winter.
Daarom mag je het zand zelf ook nooit isoleren. Dus een luchtlaag tussen zand met folie en de onderkant van de PIR vloer isolatie lijkt me erg nuttig, maar zoals ik al schreef hoe hoog dat tuk nog moet zijn?
We zitten niet eens dicht op het zand, maar daadwerkelijk erop. Ik heb nog even overlegd met de aannemer, en het plan is om folie op het zand te leggen, daarop toch 10cm PIR en dan beton en de rest. Liever nu even wat meer investeren en zeker weten dat ik goed zit. Want het is natuurlijk nogal ingrijpend om dit te doen, dus ik wil het niet nog een keer aanpakken...

• twain4me
Wormaap schreef op donderdag 23 september 2021 @ 11:09:
Mijn verbouwing is inmiddels begonnen, en stap 1 is het uitbreken van de vloer op de begande grond. Daar is inmiddels bevestigd dat ik geen kruipruimte heb, en we zitten op het zand. De aannemer wil er 6cm PIR in plaatsen als isolatie, maar ik vraag me een beetje af of dat voldoende is. Ik lees overal dat een Rc van 5 wenselijk is om vloerverwarming als hoofdverwarming te gebruiken, en met 6cm haal ik dat volgens mij niet. Ze willen de leidingen voor de vloerverwarming in noppenplaat leggen. Kan/moet ik daarvoor nog isolatie rekenen? Het ligt nu allemaal open, dus als ik beter kan vragen om dan maar iets meer zand af te graven en 10cm PIR erin te leggen, dan doe ik dat :)
indien je nog een hoekje van de tuin kan ophogen zou ik gewoon afgraven tot er fatsoenlijke isolatie inpast 6cm pir is echt niet van deze tijd bij iets waar je de komende 50 jaar niet meer bij kan.. bijna schandalig dat ze het aanbieden. met een cv ketel en nacht verlaging kan je gaan voor noppen platen, maar als je 24/7 gaat verwarmen met wp zou ik kiezen om de vvw in de beton te leggen, dan krijg je bv 20cm (2x 10) EPS en dan 12 cm beton

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 18:13
Bij dit soort ingrijpende renovaties die je maar 1 keer goed kunt doen moet je altijd voor de hoogst mogelijke isolatie gaan. Je kunt het later nooit meer na-isoleren.....

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
ASW1 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:59:
Bij dit soort ingrijpende renovaties die je maar 1 keer goed kunt doen moet je altijd voor de hoogst mogelijke isolatie gaan. Je kunt het later nooit meer na-isoleren.....
Dat was precies mijn gedachte inderdaad, dus er gaat toch 10cm PIR in. Wat ik zo verder online vind zegt dat dat een Rc van 5 zou moeten bereiken, en dat dat genoeg is voor gasloos verwarmen met vloerverwarming. De aannemer keek me een beetje raar aan, maar haalde zijn schouders op en zei 'als jij 10cm wil, dan graven we wat meer af en bestel ik 10cm, geen probleem' :)

• route99
Wormaap schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:09:
[...]We zitten niet eens dicht op het zand, maar daadwerkelijk erop. Ik heb nog even overlegd met de aannemer, en het plan is om folie op het zand te leggen, daarop toch 10cm PIR en dan beton en de rest.
Dat vind ik erg jammer, want de koudere zandmassa onttrekt aan het 10 cm PIR veel meer warmte doordat het toch een koelblok vormt dan in de betere situatie waar er nog bijv een luchtlaag tussen het zand met de folie erop zit en de 10cm dikke PIR laag. Je maakt de 10 cm PIR isolatie imho een stuk minder effectief.
Liever nu even wat meer investeren en zeker weten dat ik goed zit. Want het is natuurlijk nogal ingrijpend om dit te doen, dus ik wil het niet nog een keer aanpakken...
Imho hoort bij deze aanpak de boven genoemde luchtlaag. Hoe groot die exact moet zijn weet ik niet, maar is door experts vast even snel te berekenen. Ergens tussen de 5 en 10 cm? En als je meer warmte in de zomer in het zand wilt krijgen zul je deze hoogte icm de ventilatie moeten optimaliseren. Maar das weer een extra stap en mogelijk kan de constructie dat niet aan?

[Voor 10% gewijzigd door route99 op 23-09-2021 22:22]

• Taycann
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 14-10 20:10
Dag Tweakers, een vraagje.

Ik heb een te ondiepe kruipruimte, ongeveer 35 centimeter diep. De arme loodgieter is er meermaals ingekropen om daar leidingen te plaatsen, maar hij gaf aan dat er arbo-technisch niemand zou mogen komen. Anyway, ik heb vloerverwarming op de begane grond en ik zou graag de kruipruimte toch enigszins willen isoleren. Wat is het advies voor het isoleren van een ondiepe kruipruimte?

• route99
@Taycann Oef das een krappe ruimte.
Ik vrees dat bij elk advies, zelfs al zou het maar om centimeters gaan..... de toegankelijkheid van de kruipruimte alleen nog maar slechter wordt en je het risico dat de nu al arme loodgieter die arbo-technisch er al niet in zou mogen er dan helemaal niet meer in wil.
Dat is een afweging die je eerst moet doen,

Wat zand uit de kruipruimte halen als de constructie niet in gevaar gebracht wordt geeft wat speling. Daar heb je dus wel een zwart op wit advies van een expert voor nodig, op afstand zijn het alleen maar denkrichtingen/mogelijke suggesties, we kunnen op afstand de situatie totaal niet beoordelen.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Taycann zou luchtzakken met folie op kunnen hangen. Dan kun je er alsnog doorheen met de zelfde hoogte door de zakken steeds omhoog te duwen.

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
route99 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 22:19:
[...]
Dat vind ik erg jammer, want de koudere zandmassa onttrekt aan het 10 cm PIR veel meer warmte doordat het toch een koelblok vormt dan in de betere situatie waar er nog bijv een luchtlaag tussen het zand met de folie erop zit en de 10cm dikke PIR laag. Je maakt de 10 cm PIR isolatie imho een stuk minder effectief.
[...]
Imho hoort bij deze aanpak de boven genoemde luchtlaag. Hoe groot die exact moet zijn weet ik niet, maar is door experts vast even snel te berekenen. Ergens tussen de 5 en 10 cm? En als je meer warmte in de zomer in het zand wilt krijgen zul je deze hoogte icm de ventilatie moeten optimaliseren. Maar das weer een extra stap en mogelijk kan de constructie dat niet aan?
Misschien is het een stomme of voor de hand liggende vraag hoor, maar hoe zou ik een luchtlaag onder de platen moeten maken in dit geval? Door nog wat dieper uit te graven en liggers onder de PIR-platen ofzo?
Daarnaast zou ik verwachten dat de PIR-platen juist hun warmte niet makkelijk afgeven aan het zand. Als je een kruipruimte isoleert vervang je immers ook lucht door isolatiemateriaal toch? Misschien denk ik helemaal de verkeerde kant op hoor, en er is online maar heel weinig info te vinden over het van onderaf isoleren van een vloer zonder kruipruimte, dus zaken die voor anderen logisch zijn kom ik maar moeilijk uit :) Ze zijn nu nog aan het breken en graven, dus als er alsnog iets anders moet kan dat nu nog. Al wordt mijn aannemer wel helemaal gek van me :+

• route99
Wormaap schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 08:58:
[...]Daarnaast zou ik verwachten dat de PIR-platen juist hun warmte niet makkelijk afgeven aan het zand. Als je een kruipruimte isoleert vervang je immers ook lucht door isolatiemateriaal toch? Misschien denk ik helemaal de verkeerde kant op hoor, .....
Je kunt niet alles weten en dat geldt voor de reageerders hier ook.

Wat natuurkundig gezien me wel logisch lijkt is dat zodra je een koud oppervlak, het zand met veel massa eronder tegen de PIR aanlegt er continue een bepaalde warmtestroom vanaf de PIR naar het zand gaat. Hoe dikker de PIR des te kleiner de warmtestroom. En 10 cm PIR is wel redelijk maar ook niet super dik.
Er gaat nog meer warmte verloren als het zandbed vochtig is. Immers vochtig/nat zand geleidt de warmte beter dan volledig droog zand.
Met een bepaalde luchtlaag tussen het zand en de PIR in is er geen direct contact tussen die 2 lagen en gaat er imho minder warmte verloren dan dat ze op elkaar vast zitten, zeker als de lucht droger wordt omdat er folie op ligt..

Hier staat het ook, want wat jij zonder luchtlaag ertussen doet is nl bodemisolatie en geen pure vloerisolatie waar nog een laag lucht onder isolatie zit. Met het voorstel van jouw aannemer zit alles direct op elkaar vast zonder luchtlaag.
Geen of lage kruipruimte, wat nu?
Heb je geen kruipruimte, of is die te laag? Dan zijn er nog een paar andere manieren om de vloer te isoleren.

1. Isoleren bodem kruipruimte
Is je kruipruimte lager dan 35 cm en kun je hem niet uitgraven? Of is er geen ingang en kun je die ook niet laten maken? Dan kun je de bodem van de kruipruimte isoleren. Maar daarmee bespaar je wel minder energie dan wanneer je de onderkant van de vloer isoleert (uitgaande van dezelfde isolatiewaarde). Kijk daarom eerst of je toch in de kruipruimte kunt komen of hem kunt laten uitgraven.

Een voorbeeld: met isolatie aan de onderkant van de vloer bespaar je in een hoekwoning gemiddeld 260 m3 gas per jaar, met bodemisolatie is dat 200 m3 gas per jaar. Ook voelt het iets minder prettig warm. Milieu Centraal adviseert daarom alleen voor bodemisolatie te kiezen als vloerisolatie écht niet mogelijk is
Hier houdt het voor mij op, ik ben geen architect of andere bouw expert, maar als beta-man kan ik op zich wel goed met de natuurkundige wetten van dit soort principes omgaan.
Probeer toch een onafhankelijk professionele mening te krijgen, want zoals je schreef... ik wil het in een keer nu goed doen. En mss kan die professional voor je dan nog aangeven wat dan goed=goed genoeg betekent op basis van een doorgerekend model/case.

• martijn v o
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 19:07
zou ik niet doen, isoleert misschien beter (als je de luchtlaag ventileert om vocht af te voeren anders heb je er niets aan) maar de belasting. Als de vloer op zand komt te liggen wil je overal een goede druksterkte hebben.
Je hebt immers geen gewapende vloer die aan de wanden zit zoals tunnelbouw of kanaalplaat.

[Voor 25% gewijzigd door martijn v o op 24-09-2021 09:39]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad

• route99
@martijn v o Dank voor je input. Ik gaf mijn beperking tav het bouwkundig al aan.
route99 schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 09:23:
[...]Hier houdt het voor mij op, ik ben geen architect of andere bouw expert,
Goed punt. Dus als de vloer met PIR op het zand met de folie erop moet liggen om dragend te kunnen zijn, dan kun je alleen maar minder warmte verliezen krijgen door de PIR laag te vergroten.
Maar dan nog: Welke invloed heeft een PIR laag op de draagkracht van de vloer? Hoeveel cm PIR mag er onder de vloer tegen het zand aan?
Immers de compressie(indrukbaarheid) van het beton is laag, maar van de PIR? Lijkt me iig veel hoger dus zou er naar de maximale belasting per vierkante meter gekeken moeten worden of dit bouwtechnisch ook past bij hoe het gebruikt wordt. Getalsmatig ga ik daar niks over zeggen, niet mijn vak.
Het punt op zich is prima/duidelijk.

• LED-Maniak
  • Laatst online: 22:21

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Voor huiskamers gebruiken ze vaak EPS100 of EPS150. Deze heeft een druksterkte van 100 tot 150kPa.
PIR heeft een druksterkte van 175kPa.

https://www.isolatiewereld.nl/informatiecentrum/druksterkte/

Dat is 10% vervorming bij 17500 kg/m2 drukbelasting. Mijn vloer van 50m2 krijgt beton welke voor 300kg/m2 belasting zorgt. Dan heb je nog een hoop marge(zelfs als je voor 2% of 5% vervorming gaat).

[Voor 33% gewijzigd door LED-Maniak op 24-09-2021 10:59]

Appeltaart is lekker!

• route99
@LED-Maniak Tnx.
Dan is het wel enorm belangrijk dat de PIR zeer goed aansluit op EN het zand EN het beton, neem ik aan om een homogene belasting te krijgen.

[Voor 13% gewijzigd door route99 op 24-09-2021 11:03]

• LED-Maniak

LED-Maniak

Bakkers klaar? Bakken maar!

Dat zal altijd belangrijk zijn, maar op zich niet lastig te realiseren. Het zand moet je egaliseren en beton stort je op de PIR. Mocht er toch nog geen ondersteuning zijn dan zal dit wel opgevangen worden of wellicht klinkt het eenmaal een beetje in.

Appeltaart is lekker!

• Radiance
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 03:41
Wij staan op het punt om een woning te kopen, we hebben net de bouwkundige keuring gehad en alles was in orde behalve het leidingwerk in de kruipruimte, dit moet vervangen worden.

Het betreft een woning uit 1969 maar de betonnen vloer is volgens de keurder geen kwaaitaal,- of mantavloer.
Het geen wat mij echter niet helemaal lekker zit is dat de kruipruimte vol met water staat.
Er is in deze regio, Monster/Westland, veel en hoog grondwater. De kruipruimte staat dus eigenlijk permanent onderwater. Er staat momenteel een laag water in van zo'n 15cm maar het staat af en toe wel eens hoger, viel te zien aan de 'eb en vloed lijn' op de fundering. De woning zelf rook niet muf of vochtig ondanks de laag water en de niet heel goed afgesloten luiken naar de kruipruimte.

Doordat de waterleidingen vervangen moeten worden en wij in de toekomst sowieso vloerverwarming willen als hoofdverwarming hadden wij nu het idee dit direct te laten doen i.p.v. eerst een nieuwe keuken. Nu zit ik wat te spelen met de Ubakus rekentool die ik hier meermaals voorbij heb zien komen maar is het überhaupt aan te raden/haalbaar om vloerverwarming te nemen als er altijd een laag water in de kruipruimte staat.

We zouden de kruipruimte leeg kunnen pompen, dan het materiaal aanleggen en schuimvlokken erin kunnen laten spuiten maar ik lees hier ook her en der dat het beton goed schoon en droog moet zijn zodat de isolatieplaten goed blijven plakken.

De kruipruimte was trouwens ook niet geventileerd.

Volgens de keurder was dit trouwens allemaal niet perse nodig. Hij zei dat je de cementen dekvloer eraf zou kunnen hakken en daarop een isolerende laag aan kan brengen met de vloerverwarming erin maar ik vraag mij af of dit voldoende is.

Ik heb dit topic vanaf ongeveer 2019 tot op heden doorgelezen maar vind het lastig om een inschatting te maken.

Youtube

• Rainesh
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 23:59
ik zou beginnen met ventilatiegaten in de kruipruimte aan te brengen.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Radiance
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 03:41
Rainesh schreef op maandag 27 september 2021 @ 15:42:
ik zou beginnen met ventilatiegaten in de kruipruimte aan te brengen.
Ik heb net het bouwkundig rapport ontvangen en hierin staat dat de kruipruimte voldoende geventileerd wordt via de gevel. Er is op foto's ook geen condens te zien tegen de onderkant van de vloer.

Als ik de gegevens van https://www.diver-hub.com/public/ goed interpreteer ligt het maaiveld op 92cm boven NAP en ligt het grondwater op 20 tot 45cm boven NAP. Met een kruipruimte van 50cm onder het maaiveld is de kans dus aannemelijk dat er dus het hele jaar door water in staat.

Is het dan bijvoorbeeld mogelijk om de kruipruimte droog te pompen, noppenfolie aan te leggen en vervolgens de vloer te isoleren vanaf de onderkant. Als er werkzaamheden o.d. nodig zijn kan je de boel dan weer afpompen zodat het folie weer zakt naar de werkvloer om de werkzaamheden te verrichten of denk ik nu te makkelijk?

Ik heb in ieder geval al wat offerte aanvragen uitgezet en ben net gebeld door een bedrijf dat voor 32,50 per m2 Tonzon kan aanbrengen en beweren dat dit een Rc waarde oplevert van 3.8. Dit is inc het leegpompen van de ruimte en 10 jaar garantie. Na het lezen in dit topic heeft dit niet mijn voorkeur, het liefst zie ik gewoon PIR platen tegen de vloer aan maar als dit onmogelijk wordt gemaakt door het water in de kruipruimte zullen we naar een andere oplossing moeten kijken.

Ook heb ik een offerte aanvraag gedaan voor drainage bij een bedrijf dat dit hier meer doet in de regio. (Regio Haaglanden/Westland). Die zouden dan drainage aan kunnen leggen naar het riool mits de gemeente hier toestemming voor geeft.
Ik heb al even contact gezocht met de gemeente en iemand die hier meer vanaf weet belt mij op een later moment terug.

Wij gaan sowieso vanavond nog even langs en bellen gewoon her en der even aan bij de buren om te vragen hoe de stand van zaken bij hun is.
Bij de buren staat ook eenzelfde laag water in de kruipruimte en is ook volgens hen grondwater. Er schijnen ooit werkzaamheden geweest te zijn aan de riolering en de drainage is daarna niet meer aangesloten op het riool. Volgens de buurman is de kruipruimte prima leeg te pompen maar een dag later staat er weer water in. Voor werkzaamheden en eventuele isolatie zijn er dus mogelijkheden en ik neig nu zelf dus naar mijn idee hierboven met de noppenfolie die dan gaat drijven zodat je een droge(re) werkplek hebt na leeg pompen.

Ook de buren hebben geen last van optrekkend vocht en/of geurtjes en hebben metingen laten doen voor vocht in de muren en fundering en dit is allemaal in orde.

[Voor 23% gewijzigd door Radiance op 28-09-2021 18:51]

Youtube

• mjdvandenberg
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 22-10 16:19
Een aantal jaar geleden hebben wij de betonvloer van onderaf laten isoleren met 10cm PUR (rd 3,5). Nu lees ik overal dat een rd-waarde van minimaal 5,0 wordt aangeraden als je vloerverwarming hebt, dus ben ik op zoek naar een manier om de isolatie te verbeteren.
Zou het mogelijk zijn de bestaande PUR-laag op te dikken naar bv 16 of 20 cm (even afgezien van de discussie of PUR wel of niet verstandig is), zodat de rd tussen de 5 en 7 uitkomt?
Of zijn er andere (betere) opties? De kruipruimte bestaat uit 5 compartimenten, met voldoende ruimte om onder de fundering door te tijgeren (totale hoogte is bijna een meter), en zo her en der wat leidingwerk.

Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• route99
@mjdvandenberg Lijkt me wel. En omdat je al PUR (platen?) hebt ligt het voor de hand om daar wat meer van te nemen, ik neem aan dat je niet de oude PUR gaat verwijderen om een ander materiaal te nemen wat nu al meer duurzamere keuze beschouwd wordt, immers je gooit anders ook wat weg wat ook niet duurzaam is.
Dus gewoon verder met PUR platen.

Een extra optie: Dampdichte folie op het zand als het zand wat vochtig (en de lucht er boven ook) is kan extra bijdragen. Als het zand droog/kurkdroog is voegt het niks toe.

• Ugchel
  • Niet online

Ugchel

Speeding home

Misschien is dit niet helemaal de juiste plek voor deze vraag, maar ik vind het vooralsnog geen eigen topic waard. Wij zijn vorig jaar verhuisd naar een huis dat helemaal onderkelderd is, op een klein stukje uitbouw na (waar een goede kruipruimte onder zit). In de kelder is een kantoorruimte (verwarmd met airco) en de rest wordt gebruikt voor hobby/opslag en is in principe niet verwarmd (zat vorige winter geheel onverwarmd tussen de 10 en 15 graden).

We hebben net een andere vloer laten leggen in de woonkamer, dus er speelt geen actuele overweging naar vloerverwarming, maar aangezien dat wel de volgende stap is om gasloos te worden als de heteluchtverwarmingsketel aan het einde van zijn levensduur is, ben ik wel vast informatie/kennis aan het inwinnen.

Ik kan nergens informatie vinden over of het zin heeft om het plafond van de kelder, los van haalbaarheid, na te isoleren? Volgens de vloerenman is de kelder van zichzelf al een grote isolerende laag, wat op zich wel klopt. In zekere zin is een kelder ook gewoon een hoge kruipruimte met een vloer, dus vandaar de vraag.

A donkey is a lonely bloke, he hardly ever gets to poke

• mjdvandenberg
Sorry, vergeten te vermelden, het is gespoten PUR, dat is sowieso lastig te verwijderen. Ik vraag me vooral of of je daar nog een laag PUR onder kunt spuiten, of dat er betere opties voor zijn.
Platen eronder monteren lijkt me lastig vastmaken?

Het zand voelt niet zo gek vochtig maar niet kurkdroog. Dampdichte folie is niet zo lastig aan te brengen, alleen rondom de palen "in het midden" wordt dat een uitdaging. Werkhoogte heb ik genoeg, dat scheelt een boel voor een claustrofoob als ik :X
route99 schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:26:
@mjdvandenberg Lijkt me wel. En omdat je al PUR (platen?) hebt ligt het voor de hand om daar wat meer van te nemen, ik neem aan dat je niet de oude PUR gaat verwijderen om een ander materiaal te nemen wat nu al meer duurzamere keuze beschouwd wordt, immers je gooit anders ook wat weg wat ook niet duurzaam is.
Dus gewoon verder met PUR platen.

Een extra optie: Dampdichte folie op het zand als het zand wat vochtig (en de lucht er boven ook) is kan extra bijdragen. Als het zand droog/kurkdroog is voegt het niks toe.

Tesla Model 3 LR AWD met trekhaak. Niet meer: Kona Electric 64kWh Chalk White Premium met 18" wielen en trekhaak

• Wormaap

Wormaap

Moderator Foto & Video
Na alle hulp hier wilde ik ook nog even het eerste resultaat laten zien :)

De vloer is uitgebroken en afgegraven om een dikke 30cm onder het niveau van de leefvloer te komen:

Daarna is folie en 10cm PIR geplaatst:

En gisteren is de betonvloer gestort:

De vloerverwarming komt op noppenplaten in de dekvloer, dus daar zit ook nog een beetje isolatie in. Dus Rc zou dan iets boven de 5 moeten gaan komen :)

• frennek
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 00:47
Ik ben benieuwd hoe jullie mijn kruipruimte zouden aanpakken. Om te beginnen maar twee situatiefoto's om wat duidelijkheid te geven.

Het is een ongeïsoleerde betonbroodjes vloer uit de jaren 70, welke nog in prima staat is. Zoals jullie zien is de kruipruimte erg nat (dit is na het wegpompen van permanent grondwater). De woning staat in gebied van veengrond, dus in de afgelopen 50 jaar is de grond in de kruipruimte ook zo'n 50cm gezakt onder de fundering. Ik kan letterlijk het hele huizenblok afkruipen langs de buren. Hierdoor staat er ook overduidelijk een briesje in de kruipruimte, het is één groot tochthol. Één voordeel, op sommige plekken is de hoogte nu meer dan een meter, dus er is (als het water is weg gepompt) best wel goed te werken.

De bodem afsluiten is zeker een idee, maar er staat soms zeker 30 cm water of meer (te zien aan de slap hangende telefoonkabel die dus af en toe onder staat en aan de opzetters van de heipalen). Het andere probleem is dat de oude werkvloer tussen de fundering is weggezakt en dus los op de bodem ligt. Eventueel folie zou tijdens rondkruipen dus sowieso lek geprikt worden op deze betonresten, wat gewoon een bende zou gaan worden bij een periode van hoog water. Permanente drainage zou dus noodzakelijk zijn, maar daarbij heb ik ook weer niet zo'n zin om het grondwater van de hele straat weg te pompen.

De getoonde ruimte zit onder mijn woonkamer, maar mijn woning is groter dan dit. De linker funderingsbalk loopt dus midden door de woning door en zou ik eventueel deels kunnen inpakken om deze zo onderdeel te maken van de 'warmte schil' en koudebrug naar buiten te kunnen verminderen.

Voor de isolatie zelf dacht ik eraan om met platen XPS te werken vanwege het vocht. Omdat de fundering rondom vrij ligt, kan ik redelijk eenvoudig een gat in de achtertuin graven om op deze manier platen van redelijk formaat door te voeren naar de kruipruimte. Maar hoe dit bevestigen? Direct tegen de vloer of is een regelwerk van hout misschien fijner om tegenaan te schroeven? Uiteindelijk wil ik wel richting een R-waarde van 4 of meer behalen, dus dan praat je over 15 cm XPS. Lijmen lijkt mij dus niet ideaal met zulke massieve platen, ook omdat de vloer niet perfect vlak is van onderen.

Op de broodjesvloer komt vloerverwarming. Doordat de plafondhoogte niet enorm hoog is, verkies ik ervoor om alle isolatie van onderaf te bewerkstelligen.

[Voor 4% gewijzigd door frennek op 01-10-2021 11:24]

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 21:31

DropjesLover

Dit dus ->

frennek schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:21:
Ik ben benieuwd hoe jullie mijn kruipruimte zouden aanpakken. Om te beginnen maar twee situatiefoto's om wat duidelijkheid te geven.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een ongeïsoleerde betonbroodjes vloer uit de jaren 70, welke nog in prima staat is. Zoals jullie zien is de kruipruimte erg nat (dit is na het wegpompen van permanent grondwater). De woning staat in gebied van veengrond, dus in de afgelopen 50 jaar is de grond in de kruipruimte ook zo'n 50cm gezakt onder de fundering. Ik kan letterlijk het hele huizenblok afkruipen langs de buren. Hierdoor staat er ook overduidelijk een briesje in de kruipruimte, het is één groot tochthol. Één voordeel, op sommige plekken is de hoogte nu meer dan een meter, dus er is (als het water is weg gepompt) best wel goed te werken.

De bodem afsluiten is zeker een idee, maar er staat soms zeker 30 cm water of meer (te zien aan de slap hangende telefoonkabel die dus af en toe onder staat en aan de opzetters van de heipalen). Het andere probleem is dat de oude werkvloer tussen de fundering is weggezakt en dus los op de bodem ligt. Eventueel folie zou tijdens rondkruipen dus sowieso lek geprikt worden op deze betonresten, wat gewoon een bende zou gaan worden bij een periode van hoog water. Permanente drainage zou dus noodzakelijk zijn, maar daarbij heb ik ook weer niet zo'n zin om het grondwater van de hele straat weg te pompen.

De getoonde ruimte zit onder mijn woonkamer, maar mijn woning is groter dan dit. De linker funderingsbalk loopt dus midden door de woning door en zou ik eventueel deels kunnen inpakken om deze zo onderdeel te maken van de 'warmte schil' en koudebrug naar buiten te kunnen verminderen.

Voor de isolatie zelf dacht ik eraan om met platen XPS te werken vanwege het vocht. Omdat de fundering rondom vrij ligt, kan ik redelijk eenvoudig een gat in de achtertuin graven om op deze manier platen van redelijk formaat door te voeren naar de kruipruimte. Maar hoe dit bevestigen? Direct tegen de vloer of is een regelwerk van hout misschien fijner om tegenaan te schroeven? Uiteindelijk wil ik wel richting een R-waarde van 4 of meer behalen, dus dan praat je over 15 cm XPS. Lijmen lijkt mij dus niet ideaal met zulke massieve platen, ook omdat de vloer niet perfect vlak is van onderen.

Op de broodjesvloer komt vloerverwarming. Doordat de plafondhoogte niet enorm hoog is, verkies ik ervoor om alle isolatie van onderaf te bewerkstelligen.
Lekker makkelijk bij de buren proletarisch winkelen zo :X
De PIRplaten ergens tegenaan schroeven betekent dat je een metalen stang er doorheen moet trekken, die dus niet goed isoleert (koudebrug) en ook dat die lange schroef maar net je regelwerk moet raken.
Ik zou de platen kitten, of PUR er tegenaan laten spuiten.

Je broodjesvloer is wel lekker recht, bij ons waren dat allemaal boogjes en beetje Z-vorm EPS-platen (waar ik 10cm PIRplaten tegenaan gekit heb).

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Ronald.42
  • Registratie: maart 2021
  • Laatst online: 00:04
Wij zijn begin dit jaar ook maar begonnen met de vloer.
Huis is van 1930.
Dak, plafond, muren hebben we afgelopen jaren al gedaan en alles zit in de hr++
Nu bleef alleen de vloer nog over en deze was 16 jaar terug toen we het kochten al niet heel best meer.
De keuken vloer hebben we eerder al eens vervangen daar heb ik toen weer een houten vloer ingezet (achteraf spijt van dat daar niet ook beton met vv ingekomen is)

Dus vloer slopen

De boel vlak maken en folie erop

Daarna schuimbeton, waar de kelder zat is een meter dik ingekomen en tegen de voorgevel 70cm.
Dit moest in 2 keer anders werdt het te dik voor 1 storting.
Dus 2 keer 10m3 schuimbeton.

Daarna de vloerverwarming leggen was toch stiekem ook nog wel een klusje.

En daarna de anhydriet gietvloer deze is 8 cm dik geworden ipv de geplande 6cm, we hadden net wat te weinig schuimbeton om op peil te komen dus gecompenseerd met de gietvloer.

Nu ligt het er zo bij

Totale kosten
Schuimbeton 2k
Vloerverwarming 1k
Gietvloer 1k
En dan nog een paar honderd aan kleinmateriaal zoals pvc buizen naar de hoeken van de kamer uit de meterkast voor eventuele kabels en wat cv leiding en koppelingen voor de houtcv pomp en de vloerverwarming verdeler.

Wel alles zelf gedaan dus uurloon zit er niet bij.

• D-dark
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 23:46
mjdvandenberg schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 09:16:
Een aantal jaar geleden hebben wij de betonvloer van onderaf laten isoleren met 10cm PUR (rd 3,5). Nu lees ik overal dat een rd-waarde van minimaal 5,0 wordt aangeraden als je vloerverwarming hebt, dus ben ik op zoek naar een manier om de isolatie te verbeteren.
Zou het mogelijk zijn de bestaande PUR-laag op te dikken naar bv 16 of 20 cm (even afgezien van de discussie of PUR wel of niet verstandig is), zodat de rd tussen de 5 en 7 uitkomt?
Of zijn er andere (betere) opties? De kruipruimte bestaat uit 5 compartimenten, met voldoende ruimte om onder de fundering door te tijgeren (totale hoogte is bijna een meter), en zo her en der wat leidingwerk.
5 is beter daar je dan minder warmteverlies hebt maar 3.5 is ook niet slecht.
Verschil voldoende /goed tov uitstekend.

Je kan er wel iets mee winnen om verder te gaan besparen maar dan kan je je geld beter in andere verbeteringen stoppen zoals een warmtepomp

• frennek
DropjesLover schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

De PIRplaten ergens tegenaan schroeven betekent dat je een metalen stang er doorheen moet trekken, die dus niet goed isoleert (koudebrug) en ook dat die lange schroef maar net je regelwerk moet raken.

Je broodjesvloer is wel lekker recht, bij ons waren dat allemaal boogjes en beetje Z-vorm EPS-platen (waar ik 10cm PIRplaten tegenaan gekit heb).
Koude schroeven van eventuele schroeven ben ik mij van bewust ja. Die zou je inderdaad liever vermijden.

PUR laten spuiten ben ik geen voorstander van. Ik zie toch iets teveel rampverhalen met vochtproblemen voorbij komen. Gezien in onze kruipruimte letterlijk water staat, denk ik dat het risico op fout gaan dus wel aanwezig is.

• Barrybobslee
  • Registratie: januari 2009
Bij onze woning uit 1964 hebben we een broodjesvloer liggen. Nu we bezig zijn met verbouwen hebben we een isolatie specialist laten langs komen. De kruipruimte heeft een hoogte van 35cm en is verdeeld in 3 compartimenten.

Het beton van de broodjes vloer ziet er super strak uit en heeft geen roestvorming. Ook is de kruipruimte ondanks de veengrond droog.
Vanwege de hoogte kwam de specialist met het idee om in alle 3 de compartimenten EPS te blazen tot een hoogte van 15 a 20cm.
Daarnaast moeten alle ventilatiegaten die nu aanwezig zijn dicht gemaakt worden. De theorie hierachter is dat vanuit de vloerverwarming er ook warmte de kruipruimte inkomt. Laten we de ventilatiegaten zitten dan raak je deze warmte kwijt. Tot zover de theorie. In hoeverre is dit een kloppend verhaal en doen we er goed aan EPS te laten spuiten?

ivm de beperkte hoogte is een andere vorm van isoleren zonder zand uitgraven geen optie.

• mjdvandenberg
Dank voor de tip. Zojuist vertelde de man van Isolatiespecialist.nl iets soortgelijks, maar dan wat scherper: "3,5 is gewoon prima, en 5 biedt zo goed als geen meerwaarde".

Ik laat het denk ik hierbij v.w.b. de vloer. Alleen nog folie in de kruipruimte, dat is ook wel lekkerder werken als ik daar een keertje moet zijn.

De rest van het budget gaat dan naar upgrade van de bejaarde spouwmuurisolatie, maar dat is hier een beetje offtopic :) . Een warmtepomp staat op de lijst voor als de CV-ketel op is, maar die is nu pas 6 jaar oud. Tot die tijd maar zoveel mogelijk dingetjes verbeteren om LTV te kunnen gebruiken.
D-dark schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 13:18:
[...]

5 is beter daar je dan minder warmteverlies hebt maar 3.5 is ook niet slecht.
Verschil voldoende /goed tov uitstekend.

Je kan er wel iets mee winnen om verder te gaan besparen maar dan kan je je geld beter in andere verbeteringen stoppen zoals een warmtepomp

• hackerhater
  • Registratie: april 2006
  • Laatst online: 23-10 13:09
@Taycann
Ik ben bang dat je moet kijken of het qua structuur mogelijk is de kruipruimte dieper te laten maken, maar ik ben er bang voor.

Als je geen vloerverwarming had zou ik zeggen: isoleer van bovenaf.
Dat hebben wij gedaan omdat we aan een deel van de kruipruimte niet kunnen komen (iets met hoekvorm, funderingsbalk dwars onder de woonkamer + geen 2e luik)

Wij hebben aan de bovenkant onder het laminaat een dikke, isolerende ondervloer gelegd. En met dik bedoel ik: de binnendeuren kunnen net nog open, millimeters speling.

• Taycann
  • Registratie: januari 2021
  • Laatst online: 14-10 20:10
Achja, desnoods de kruipruimte lekker verwarmen:P

• mrbullet
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Deshmir schreef op woensdag 30 juni 2021 @ 19:26:
[...]

Eindelijk, het is af.
Het had even geduurd, maar er kwam een buikgriep tussendoor.

Uiteindelijk, bij elkaar opgeteld, 12u mee bezig geweest voor iets meer dan 48 vierkante meter (alleen, met zijn 2en was ik waarschijnlijk in een dag klaar geweest). (ben er 2 avonden mee bezig geweest, en 2x 2u)

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]

Ik heb een klein stukje aan de voorkant vrij gelaten, omdat er door een raar geplaatste waterleiding anders niemand meer in en/of uit kan.

Verder nog op de planning om een zakje rockwool te halen om de broodjes op te vullen bij de gasleiding.
Mag ik vragen hoe je de isolatie platen aan de vloer hebt bevestigd? En heb je de naden nog afgeplakt met een aluminium tape?

Pana 5j

• Deshmir
@mrbullet ze zijn geplakt met “Isolatielijm High Tack 290 ML” van jandeisolatieman.

Naden heb ik (nog) niet afgeplakt, voor zover ik kon zien zit alles goed strak tegen elkaar.
Ik moet nog wel de open eindjes dichtduwen met glaswol.

• Slaveofthewave
  • Registratie: juli 2013
  • Laatst online: 18:33
Slaveofthewave schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 18:56:
[...]

Om zeker van te zijn dat ik zeil had en post nl niet vertraging heeft ofzo, toch blauw zeil boj de action gehaald. 4x6m voor nog geen 9 euro
Update:
Inmiddels een jaar later met een boel natte maanden en weer eens een kijkje genomen. Kruipruimte is kurkdoog! Geen schimmel en dergelijke op houten stutjea die nog stonden. Die blijven mooi staan dus. Ook geen vliegjes en andere beestjes meer gezien :)

• Possible
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 00:18
Slaveofthewave schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:33:
[...]

Update:
Inmiddels een jaar later met een boel natte maanden en weer eens een kijkje genomen. Kruipruimte is kurkdoog! Geen schimmel en dergelijke op houten stutjea die nog stonden. Die blijven mooi staan dus. Ook geen vliegjes en andere beestjes meer gezien :)
Heb je alleen dat blauwe zeil gebruikt of ook noppenfolie ?

Ik woon in Leeuwarden (klei grond) en onze kruipruimte is echt super vochtig ook. Daar wil ik tzt ook nog eens wat aan gaan doen. Wat ik lees is dat je het zeil eigenlijk uit 1 stuk moet halen. 4x6 lijkt mij dan veel te klein.

Hoe heb jij dit opgelost?

1500wp-Z Live 5100wp-W Live 6600wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Slaveofthewave
Possible schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 22:04:
[...]

Heb je alleen dat blauwe zeil gebruikt of ook noppenfolie ?

Ik woon in Leeuwarden (klei grond) en onze kruipruimte is echt super vochtig ook. Daar wil ik tzt ook nog eens wat aan gaan doen. Wat ik lees is dat je het zeil eigenlijk uit 1 stuk moet halen. 4x6 lijkt mij dan veel te klein.

Hoe heb jij dit opgelost?
Enkel zeilen. Meerdere zeilen een stuk laten overlappen

• DopdeDouwer
  • Niet online
frennek schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:21:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Het is een ongeïsoleerde betonbroodjes vloer uit de jaren 70, welke nog in prima staat is. Zoals jullie zien is de kruipruimte erg nat (dit is na het wegpompen van permanent grondwater). De woning staat in gebied van veengrond, dus in de afgelopen 50 jaar is de grond in de kruipruimte ook zo'n 50cm gezakt onder de fundering.
Ok zou het inmiddels gebruikelijke recept hanteren: pir platen eronder lijmen. Als je b keuze platen neemt is dat niet veel duurder dan xps. Die lijmankers zou je ook nog kunnen overwegen.

Wat betreft vocht, grondwater en verzakking een herkenbaar probleem. Wij laten met het hele huizenblok de kruipruimte volblazen met zand.
Ik ga daar dan folie overheen leggen.

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Wormaap schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:07:

De vloer is uitgebroken en afgegraven om een dikke 30cm onder het niveau van de leefvloer te komen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De vloerverwarming komt op noppenplaten in de dekvloer, dus daar zit ook nog een beetje isolatie in. Dus Rc zou dan iets boven de 5 moeten gaan komen :)
Meh, lijmen in zo een vochtige plaats. Isolatiepluggen met een spreidnagel, dan ben je zeker dat het na 20 jaar nog vasthangt. Want kitten moet het oppervlak droog en stofvrij zijn best.

Pluggen is goedkoper, degelijker en geen koudebruggen. Wel opletten als dat je niet te diep boort ofc

• Ramon_1984
  • Registratie: november 2016
  • Laatst online: 22-10 08:50
Wormaap schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 10:07:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Goed bezig , mocht je in de toekomst een warmtepomp willen gaan aansluiten op de toekomstige vloerverwarming is het wel verstandig om korte groepen te maken.
Zeg maximaal 60 meter per groep, je doet het tenslotte maar 1 x , dan maar beter goed😉

• frennek
DopdeDouwer schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 02:41:
[...]

Ok zou het inmiddels gebruikelijke recept hanteren: pir platen eronder lijmen. Als je b keuze platen neemt is dat niet veel duurder dan xps. Die lijmankers zou je ook nog kunnen overwegen.

Wat betreft vocht, grondwater en verzakking een herkenbaar probleem. Wij laten met het hele huizenblok de kruipruimte volblazen met zand.
Ik ga daar dan folie overheen leggen.
Klinkt als een prima recept inderdaad.

Het verzakken is op zichzelf niet zo'n probleem natuurlijk, want het geeft lekker veel werkruimte. Het voelt wat tegen intuïtief om deze hoogte op te geven met het opspuiten van zand, maar waarschijnlijk geeft het veel voordelen om een zandbed te hebben wat tot boven het grondwater uitkomt. Liever iets meer kruipen in een kleinere ruimte over een schoon folie dan nu ploeteren door de modder.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Ik ga pas ophogen zodra ik klaar ben.
Dus inderdaad redelijk modderige werkruimte ondanks bouwzeil ter preventie.

• Slaveofthewave
Ik heb nog een paar pir platen over. Kan ik hiermee in de koudste hoek van het huis de fundering het beste isoleren aan de kruipruimte kant, of juist van buitenaf door het tegen ingegraven tegen de fundering te plaatsen bv de eerste 40cm vanaf de oppervlakte
(wat een stuk meer werk is)

[Voor 7% gewijzigd door Slaveofthewave op 02-10-2021 13:00]

• Schook84
  • Registratie: oktober 2011
Wat zijn jullie ervaringen met het op maat zagen van (dikkere) platen EPS?

Heb platen van 2000x1000x140 op het oog, om deze door het gat naar de kruipruimte te krijgen moet ik deze verkleinen naar 500x1000x140. Kom wel deze bahco zaag tegen, maar daarbij wordt aangegeven dat er platen tot 75mm mee gezaagd kunnen worden..

• Deshmir
@Schook84 ik had onderstaand mes(Stanley isolatiemes), maar merk wel bij 12cm platen dat je gauw scheef gaat snijden.. (voornamelijk \ en over de breedte wel zo —)

• DGTL_Magician
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 22-10 12:49

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Schook84 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 07:01:

Heb platen van 2000x1000x140 op het oog, om deze door het gat naar de kruipruimte te krijgen moet ik deze verkleinen naar 500x1000x140. Kom wel deze bahco zaag tegen, maar daarbij wordt aangegeven dat er platen tot 75mm mee gezaagd kunnen worden..
Ik zaag het altijd gewoon met een handzaag, gaat prima.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• pentaw1nz
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 23:36
Iemand hier die nog T200 PE folie te over heeft en te koop aan biedt?
https://www.goedkoopverpakking.nl/pe-folie-bouwfolie/234-pe-folie-bouwfolie-6x50-meter-t200.html

Regio Overijssel of anders verzenden indien mogelijk.

Zo niet, dan koop ik zelf een rol van 6 x 50 meter. Ik houd dan 30 meter over voor de liefhebber.

Edit:

Heb deze besteld na wat verder terug te hebben gelezen. T200 is niet standaard 200mu.
Deze folie wel.
https://www.plaatrubber.n...olie-4x25-200-mu-dik.html

[Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 13-10-2021 14:51]

• Vinniiee
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 23-10 12:40
Ik zie door de bomen het bos niet meer, hopelijk kunnen jullie helpen.
Graag zou ik (zelf) mijn vloer isoleren van mijn tussenwoning uit 83. Het zand is vrij droog en het is een "betonnen combinatievloer" volgens de bouwtekeningen. Het vloeroppervlak betreft zo ongeveer 45m^2. De kruipruimte is toegankelijk via de trapkast en is circa 60x60 groot, hoogte circa 65cm.

In eerste instantie dacht ik voor PIR platen te gaan, echter moeten de platen dan wel in erg kleine stukken gesneden worden en bovendien de schappen in de trapkast weg slopen.
Welk materiaal is goed zelf aan te brengen?
Het liefst wil ik geen PUR en Tonzon thermokussens schijnt moeilijk aan te brengen zijn. Welke opties zijn er dan nog?

• MadJack
  • Laatst online: 22:33

EPS heb ik geen ervaring mee, maar PIR-platen (Alu tussen 14 en 16 cm) wel. Met die Bahco-zaag was het niet te doen om daar veel platen mee te zagen. Gewone handzaag wel, maar gaf veel troep.

Wat voor mij wel werkte was een broodmes-zaagblad van Milwaukee voor de reciprozaag (bijv. https://www.bol.com/nl/nl...d-300mm/9200000098418065/). Platen zaag je dan zo doormidden, met veel minder troep.

• PhWolf
  • Laatst online: 19:38
Ik heb na het lezen van dit topic ook maar eens mijn hoofd in de kruipruimte laten bungelen. Ik zie het volgende in de ruimte onder de hal/woonkamer van onze tussenwoning uit 1995:

Lijkt op een soort EPS tegen de onderkant van de vloer. Vrij egale laag van naar schatting 20-25 cm dik.
Ik weet niet beter dan dat dit al tijdens de bouw is toegepast.

Zou het zin hebben om hier nog betere isolatie toe te passen voor verbruik en/of comfort? We verbruiken rond de 950m3 gas per jaar, waarvan naar schatting 750-800m3 voor verwarming van het huis. We hebben een paar jaar geleden onze houten vloer in de woonkamer vervangen voor marmoleum, en sindsdien voelt de vloer wel wat kouder aan.

• H-W
  • Laatst online: 23:43
... Kom wel deze bahco zaag tegen, maar daarbij wordt aangegeven dat er platen tot 75mm mee gezaagd kunnen worden..
Deze "isolatiezaag" is serieus enkel bedoeld om zachte isolatie mee te zagen, zoals glas- en steenwol, EPS. Niet geschikt voor PIR isolatie. Dat geeft de fabrikant ook echt toe. Kies voor PIR isolatie een fijn getande houtzaag, iets meer rommel maar een veel beter resultaat en meer plezier tijdens de verwerking.

• Ronald.42
Ik zaag pir en eps altijd met de cirkelzaag.
Super strak alleen wel buiten doen.

Nog een leuke: rolgordijnen op maat maken,
Goed strak oprollen en gewoon op de afkort zaag met een goed scherp blad.
Heb je in 5 minuten 3 rolgordijnen op maat👍

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:36
PIR kan je ook met de dikkepeer, euh, decoupeerzaag zagen. Met een zaagblad zoals deze: https://www.toolnation.nl...on-for-soft-material.html

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Atlas schreef op dinsdag 25 mei 2021 @ 19:32:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo operatie kruipruimte is klaar!
Totale oppervlakte was 1m80 bij 4m30 bij hoogte van ongeveer 50cm.
Toegang tot de kruipruimte was gelukkig 60cm breed in horizontale opening, dat was ideaal :p
Er ligt Tonzon bodemfolie in, en 3 platen van 600x4300 13 cm dik PIR.

Ik wilde niet met PUR aan de gang ivm gezondheid, dus heb ik in het totaal 8 plankendragers aan de muren bevestigd, daar overheen 4 plakendrager rails bevestigd. Alle 3 de platen erin, naden aftappen met aluminium en klaar. Stiekem best trots op :)
Heb je ook het luik geïsoleerd?

It takes two fools to argue.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
DropjesLover schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 11:49:
[...]

Hij kan toch isolatiepluggen van kunststof gebruiken? Dan komt er geen metaal aan te pas.

Volgens onderstaande video is het overigens beter om de PIR-platen niet direct tegen het beton te lijmen, maar een laagje lucht er tussen te laten. Dus eerst regelwerk en dan pas de PIR-platen monteren.

[Voor 3% gewijzigd door XWB op 15-10-2021 22:15]

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:41
PhWolf schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:41:
Zou het zin hebben om hier nog betere isolatie toe te passen voor verbruik en/of comfort?
20 - 25cm EPS is uitstekend, daar zou ik niks meer aan doen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
LinuxMan schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:16:
[...]

20 - 25cm EPS is uitstekend, daar zou ik niks meer aan doen.
Zou bodemfolie nog nuttig zijn?

• route99
@XWB Bodemfolie helpt overal waar je de luchtvochtigheid er mee een stuk naar beneden krijgt, want hoe vochtiger de lucht des te meer warmteverliezen je hebt.
En als de vochtigheid onder een bepaald % kunt krijgen, dan nemen zaken als schimmelgroei sterk af, waardoor je geen of een veel minder sterke muffe lucht in de kruipruimte krijgt.
Soms kan die schimmel zelfs nog in het huis dringen... wat je al helemaal niet wilt.....

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

_Arthur schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:43:
PIR kan je ook met de dikkepeer, euh, decoupeerzaag zagen. Met een zaagblad zoals deze: https://www.toolnation.nl...on-for-soft-material.html
Dat heb ik geprobeerd met mijn 16cm dikke platen.
Geen doen, zaagblad werd scheef gedrukt en flink heet.
Ook qua tijd was met een handzaag makkelijker, rechter en sneller.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• _Arthur
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 21:36
DropjesLover schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 06:50:
Dat heb ik geprobeerd met mijn 16cm dikke platen.
Geen doen, zaagblad werd scheef gedrukt en flink heet.
Ook qua tijd was met een handzaag makkelijker, rechter en sneller.
Had van iemand anders hier op T gelezen dat ie het met een decoupeerzaag had gedaan. Mogelijk waren die platen of dunner of toch een ander zaagblad.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:57

Wuursj

want worst is al bezet

Ik doe doorgaaans een snede met de invalzaag op de diepste stand. Dan ga je niet door de hele plaat maar wel een mooie rechte geleidingslijn voor de handzaag een lang mes. Direct met handzaag gaat wel eens scheef hier.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Wuursj schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 11:47:
Ik doe doorgaaans een snede met de invalzaag op de diepste stand. Dan ga je niet door de hele plaat maar wel een mooie rechte geleidingslijn voor de handzaag een lang mes. Direct met handzaag gaat wel eens scheef hier.
Krijg je met een elektrische cirkelzaag (inval of hand) niet meer en enorme wolk aan PIR vlokjes en poeder overal?
En wordt door dat poeder je zaag niet te warm of dergelijke?

Daar was ik bang voor, en heb dus alles (100 platen op breedte) met de hand gedaan...

BThGvNeOA

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:57

Wuursj

want worst is al bezet

@DropjesLover ik heb eigenlijk altijd de stofzuiger aan de inval zaag. Dan is er 0 stof. Ik weet eigenlijk niet hoe het zou zijn zonder.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Atlas
  • Registratie: mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

XWB schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 21:49:
[...]

Heb je ook het luik geïsoleerd?
Was niet via een luik, maar via een gat in de vloer. Dus dat gat is nu dichtgemaakt met beton :+

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Ronald.42
Wuursj schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 13:23:
@DropjesLover ik heb eigenlijk altijd de stofzuiger aan de inval zaag. Dan is er 0 stof. Ik weet eigenlijk niet hoe het zou zijn zonder.
Ik doe het zonder, dan moet je zorgen dat de wind goed staat of een stofkap op.
Piepschuim valt nog wel mee maar pir is veel fijn stof.
Warmte ontwikkeling nooit last van gehad.

Sandwich panelen worden ook vaak met een cirkelzaag gedaan op de bouw. Oorverdovende herrie en stof.

[Voor 15% gewijzigd door Ronald.42 op 17-10-2021 19:27]

• Megalomania
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:06
_Arthur schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 07:46:
[...]

Had van iemand anders hier op T gelezen dat ie het met een decoupeerzaag had gedaan. Mogelijk waren die platen of dunner of toch een ander zaagblad.
Ik had dat ook gelezen, maar hier dezelfde ervaring: geen doorkomen aan icm 14 cm pir. Ik gebruik nu een grof getande die ik ook voor cellenbeton gebruikte.

Invalzaag ging niet echt lekker op een of andere manier, denk dat dat toch wel dikke alu niet fijn vind.

Hoekjes en kleine stukjes bijwerken gaat trouwens erg goed met een groot afbreekmes!

[Voor 7% gewijzigd door Megalomania op 18-10-2021 20:29]

• kjiratsiekoedel
  • Laatst online: 22-10 11:22
DGTL_Magician schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:01:
[...]

Ik zaag het altijd gewoon met een handzaag, gaat prima.
Makkelijkst is reciprozaag. Bij voorkeur accu, maar grote variant werkt ook prima. Kan je de PIR goed mee shapen en je wordt een stuk minder moe van.

• FutureCow
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 23-10 15:27

FutureCow

(C) FutureCow 2004

Ik ben bezig met onze FlevoBeton vloer te isoleren. Het model is kwaaitaal. Heb alle boogjes al gevuld met piepschuim en afgeplakt. Nu komt de eerste laag daar onder (5cm EPS) en wilde als laatste laag 8cm PIR plaatsen(er dwars op)
Maar er zit bij ons best wat verschil in hoogte tussen de boogjes. Hierdoor komt de eerste laag EPS niet mooi strak te liggen en wordt het lastig zo een volgende laag er netjes strak tegenaan te plakken. Mensen die hier ervaring mee hebben en een goede oplossing?

Vakmanschap is meesterschap

• DopdeDouwer
  • Niet online
FutureCow schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:43:
Mensen die hier ervaring mee hebben en een goede oplossing?
De meesten hier monteren de PIRplaten direct tegen de betonnen liggers. Ook die liggen niet altijd perfect in lijn, maar dat valt best mee te werken. De loze ruimte tussen de boogjes, worden vervolgens om de x aantal centimeter (ik heb 120 gedaan) dichtgezet met glas of steenwol.

• DopdeDouwer
  • Niet online
XWB schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 22:14:
[...]

Hij kan toch isolatiepluggen van kunststof gebruiken? Dan komt er geen metaal aan te pas.

Volgens onderstaande video is het overigens beter om de PIR-platen niet direct tegen het beton te lijmen, maar een laagje lucht er tussen te laten. Dus eerst regelwerk en dan pas de PIR-platen monteren.

[YouTube: Kruipruimte Isoleren met PIR Platen? Alle Voor- en Nadelen op een Rij]
Waarom zou dat zijn dan? Omdat je dan transmissieverlies via geleiding tegengaat?
Omdat er geen toelichting bij gegeven wordt is dat het enige wat ik kan bedenken.

• pentaw1nz
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 23:36
Nadat hier een kleine 3 jaar geleden JetSpray tegen de onderkant van de vloer is gespoten, heb ik deze week ook een bodemfolie aangebracht.

De folie die ik heb gebruikt is de Bouwfolie pe folie 4x25 200 mu dik van de website Plaatrubber en kostte 59,95 inclusief verzenden. Vergelijkbare dikte met Tonzon, maar scheelt 120 euro voor de rol die ik nodig had.

Verder heb ik de pluggen, folieversterkers, en watervaste dubbelzijdig tape gebruikt van Tonzon.
Ik heb nog ongeveer 15 pluggen, enkele meter folieversterker, 25 meter dubbelzijdig tape en +/- 5 meter folie over. Stuur me even een PM als je dat kunt gebruiken.

De klus heb ik in mijn eentje gedaan en was iets meer dan een halve dag bezig.

Zorg dat je vooraf de folie zo recht mogelijk neerlegt en zeker weet dat je overal netjes uitkomt. Dan de folieversterkers aanbrengen op de plekken waar je de pluggen gaat gebruiken en alles netjes vastmaken.

Kleine tegenvaller is dat mijn kruipruimte vol met rotzooi lag. Was dus eerst nog even opruimen...

• ToyotaMR2
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:14
PhWolf schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 15:41:

Lijkt op een soort EPS tegen de onderkant van de vloer. Vrij egale laag van naar schatting 20-25 cm dik.
Ik weet niet beter dan dat dit al tijdens de bouw is toegepast.

Zou het zin hebben om hier nog betere isolatie toe te passen voor verbruik en/of comfort? We verbruiken rond de 950m3 gas per jaar, waarvan naar schatting 750-800m3 voor verwarming van het huis. We hebben een paar jaar geleden onze houten vloer in de woonkamer vervangen voor marmoleum, en sindsdien voelt de vloer wel wat kouder aan.
Ik zit met ongeveer hetzelfde. Was ook gelukkig verbaasd dat er al iets tegen het "plafond" zat.
Huis uit 94, maar op bepaalde stukken had ik maar 1cm eps. Daar waar de balken/dragers (of hoe je het wilt noemen) zitten.

Dat zou je nog kunnen controleren.

Volgens de tekening heb ik rondom een Rc van 2,5.

• Megalomania
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 22:06
kjiratsiekoedel schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 13:21:
[...]

Makkelijkst is reciprozaag. Bij voorkeur accu, maar grote variant werkt ook prima. Kan je de PIR goed mee shapen en je wordt een stuk minder moe van.
Top tip! Vandaag een recipro gekocht, dat gaat geweldig!
Pagina: 1 ... 69 70 71 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee