FTFYZwartoog schreef op maandag 1 februari 2021 @ 15:35:
[...]
Latje eronder tegen verzakking is altijd verstandig.
Bij mijn plafonds heb ik de platen "dwars" op maat gesneden, dus in de breedte ipv lengte. Dan heb je nauwelijks afval. Andere tip is om 2x7.5 cm te doen ipv 1x15 cm, zodat je de naden in verband kunt leggen, en de kans op koude bruggen verkleint.
Ik wil mijn kruipruimte isoleren. Onder de woonkamer zitten houten balken, daar kan een minerale wol tussen. Maar in de hal zit een nehobo vloer. Er word mij tonzon isolatie geadviseerd, maar liever heb ik daar ook een minerale wol. Hebben jullie tips hoe dat te bevestigen onder deze vloer?
We hebben vorige week vrijdag 13cm PUR laten spuiten tegen de betonnen vloer in de kruipruimte omdat dit het enige punt van ons huis was wat nog niet was geisoleerd, aangezien het een vrijstaand huis uit 1976 is had ik misschien een beetje te hoge verwachtingen van het resultaat. Aangezien we vloerverwarming hebben als hoofdverwarming beneden was daar nog flink winst te behalen dacht ik. Als ik naar vorige maand kijk (voor het isoleren) zie ik gasverbruik van 10 tot 13 m3 per dag bij 1-3 graden buitentemperatuur. De laatste dagen, na het isoleren zie ik eigenlijk gewoon weer 11-12 m3 per dag, (hoewel het wel direct een beetje begon te vriezen na het isoleren dus dat zou weleens een hele grote factor kunnen zijn).
Toch, voor het isoleren was het vorige week ongeveer 15 graden in de kruipruimte, nu deed ik het luik vanmorgen open en is het daar gewoon weer 14.5 graden, ik had een groter verschil verwacht?
De keuze voor PUR was onderbuikgevoel en het idee dat iets in mijn kruipruimte gewoon muurvast moet zitten want ik heb best lang met het idee rondgelopen om Tonzon te laten plaatsen maar toch een beetje minder goed gevoel gekregen na dit topic.
De kruipruimte is volledig droog behalve wat leidingen waar best veel condens aanplakt, daar vormen soms plaatselijke plasjes maar een dag later kan het er weer kurkdroog zijn.
Toch, voor het isoleren was het vorige week ongeveer 15 graden in de kruipruimte, nu deed ik het luik vanmorgen open en is het daar gewoon weer 14.5 graden, ik had een groter verschil verwacht?
De keuze voor PUR was onderbuikgevoel en het idee dat iets in mijn kruipruimte gewoon muurvast moet zitten want ik heb best lang met het idee rondgelopen om Tonzon te laten plaatsen maar toch een beetje minder goed gevoel gekregen na dit topic.
De kruipruimte is volledig droog behalve wat leidingen waar best veel condens aanplakt, daar vormen soms plaatselijke plasjes maar een dag later kan het er weer kurkdroog zijn.
Klopt er is een veelvoud aan folies voorbij gekomen. Maar het ging mij specifiek om de folie in het voorbeeld filmpje. De specs van het oranje tonzon folie had ik nog niet gezien, ziet er in het filmpje erg solide uit. Maar dat is dus ook maar 50mu??route99 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:09:
@DopdeDouwer Die t200 folie is maar 50 mu (micrometers) dik....
https://www.pe-folie.nl/h...n-pe-folie-bouwfolie.html
Is wrs een (onhandige en dus verwarrende) fabriekscode?
Zoek ff een paar pagina's terug dan vind je diverse folies die mensen gebruikt hebben oa die wij gebruikt hebben, 200 mu dik......
Daar hebben we dit topic voor... info delen.
[ Voor 4% gewijzigd door DopdeDouwer op 02-02-2021 10:34 ]
@DopdeDouwer Dat zijn wel echt inkoppers zulke vragen... kun je zelf toch ook opzoeken....
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
https://www.google.com/se...d=opera&ie=UTF-8&oe=UTF-8
Fair enough. Mijn oorspronkelijke vraag was anders, maar goed ik kan hiermee ook uit de voeten.
@DopdeDouwer
Op die 50 mu vraag had je al antwoord... dus het lijkt dan wel een beetje verwarrend.
Als dat die andere folies betreft: Blader even terug, "de mijne" 200mu dik, staat er ook bij.Klopt er is een veelvoud aan folies voorbij gekomen.
Op die 50 mu vraag had je al antwoord... dus het lijkt dan wel een beetje verwarrend.
Ik laat over paar weken ook de vloer isoleren waar vloerverwarming ligt en heb daar ook beetje twijfels over.Pixal schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:12:
We hebben vorige week vrijdag 13cm PUR laten spuiten tegen de betonnen vloer in de kruipruimte omdat dit het enige punt van ons huis was wat nog niet was geisoleerd, aangezien het een vrijstaand huis uit 1976 is had ik misschien een beetje te hoge verwachtingen van het resultaat. Aangezien we vloerverwarming hebben als hoofdverwarming beneden was daar nog flink winst te behalen dacht ik. Als ik naar vorige maand kijk (voor het isoleren) zie ik gasverbruik van 10 tot 13 m3 per dag bij 1-3 graden buitentemperatuur. De laatste dagen, na het isoleren zie ik eigenlijk gewoon weer 11-12 m3 per dag, (hoewel het wel direct een beetje begon te vriezen na het isoleren dus dat zou weleens een hele grote factor kunnen zijn).
Huidige temp in het 'oude deel' is zo'n 14 grd (12 grd in de aanbouw uit 1999 waat een dikkere laag EPS al onder zit). Ik heb afgelopen weekend als test de vloerverwarming uitgezet en na ruim 48 u was de temp gezakt naar 12. Toen leek het te stabiliseren (maar had je mss nog langer moeten laten duren maar het werd me te koud in huis :-) ).
Ben benieuwd hoe de waardes gaan zijn na isolatie
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Je verwart mij in iedergeval behoorlijk ja, geen idee wat je naartoe wilt. Ik heb helemaal geen interesse in je 200mu folie (en de uitgebreidere discussies over wel/niet dampdoorlatend etc). Dat heb ik destijds al gevolgd.route99 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 12:38:
@DopdeDouwer
[...]
Als dat die andere folies betreft: Blader even terug, "de mijne" 200mu dik, staat er ook bij.
Het enige wat ik vroeg, was waarmee het oranje tonzon folie vergelijkbaar is qua stevigheid. Handson ervaring dus eigenlijk. Door die specs te delen, bedankt daarvoor, zoek ik dat wel uit. Mocht ik een interesante variant vinden deel ik 'm uiteraard.
Zo terug te lezen vroeg je alleen maar of het "ook maar 50mu is"... en dat was wel heel vreemd... de meeste folie zijn circa 200mu dik. die van Tonzon iets dikker, zoals eenvoudig te vinden was ca 230mu.DopdeDouwer schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 10:32:
[...]Klopt er is een veelvoud aan folies voorbij gekomen. Maar het ging mij specifiek om de folie in het voorbeeld filmpje. De specs van het oranje tonzon folie had ik nog niet gezien, ziet er in het filmpje erg solide uit. Maar dat is dus ook maar 50mu??
Als je ziet hoe ze in de video met die Tonzon folies omgaan....dat lijkt niet op dun 50mu dik maar op aardige stevige folie wat klopt met wat er te vinden was, ca 230 mu.
Als je mijn bron opgezocht had, was je op 8-1-2021 dit tegengekomen:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"
Daar staat iets naar onderen in het bericht een link naar "mijn" folie van Folion
Op die webpagina staat: een link in de volgende tekst
En je vind alle technische gegevens en in dat topic kon je lezen dat ik de 200mu versie heb.
Snap je die technische gegevens verder niet, vraag gerust. Vraag anders ook die info bij Tonzon op.
Je vroeg in dit topic op de laatste reactie na, dus nergens eerder naar handson ervaringen, maar ik ben er vrijwel zeker van dat op het forum dat door anderen wel gedeeld zou zijn. Maar er wordt hier verwacht dat je dat eerst zelf opzoekt.... dat kan zonder dat je de technische gegevens van Tonzon hebt.
Als je dus de diverse ervaringen mbt bodemfolie wel goed gelezen had was je imho nooit met een 50mu opmerking gekomen.....
Wij willen graag helpen, maar je mag zelf ook wel laten zien dat er al moeite gedaan is, al is het alleen al de pure fact checking, wat qua folie dikte wel heel simpel is.
Succes verder.
offtopic:
route99 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:25:
[...]
Zo terug te lezen vroeg je alleen maar of het "ook maar 50mu is"... en dat was wel heel vreemd...
offtopic:
Klopt, dat was mijn reactie, aangezien jij het tonzon leek te vergelijken met T200 folie:
Klopt, dat was mijn reactie, aangezien jij het tonzon leek te vergelijken met T200 folie:
route99 schreef op maandag 1 februari 2021 @ 12:09:
@DopdeDouwer Die t200 folie is maar 50 mu (micrometers) dik....
https://www.pe-folie.nl/h...n-pe-folie-bouwfolie.html
Is wrs een (onhandige en dus verwarrende) fabriekscode?
route99 schreef op dinsdag 2 februari 2021 @ 22:25:
de meeste folie zijn circa 200mu dik. die van Tonzon iets dikker, zoals eenvoudig te vinden was ca 230mu.
Als je ziet hoe ze in de video met die Tonzon folies omgaan....dat lijkt niet op dun 50mu dik maar op aardige stevige folie wat klopt met wat er te vinden was, ca 230 mu.
offtopic:
De dikte/stevigheid van de folie in het filmpje sprak mij inderdaad erg aan. En snap uiteraard ook dat het niet te vergelijken is met 50mu.
Tip; een eenvoudig antwoord had kunnen zijn, Nee Dop, het Tonzon folie is veel dikker dan het veel besproken T200 folie. Zie zat voorbeelden die al voorbij zijn gekomen, zelf heb ik Folion gebruik van 200mu wat redelijk in de buurt komt qua stevigheid; check de specs maar eens.
Had waarschijnlijk veel onnodige berichten voorkomen.
De dikte/stevigheid van de folie in het filmpje sprak mij inderdaad erg aan. En snap uiteraard ook dat het niet te vergelijken is met 50mu.
Tip; een eenvoudig antwoord had kunnen zijn, Nee Dop, het Tonzon folie is veel dikker dan het veel besproken T200 folie. Zie zat voorbeelden die al voorbij zijn gekomen, zelf heb ik Folion gebruik van 200mu wat redelijk in de buurt komt qua stevigheid; check de specs maar eens.
Had waarschijnlijk veel onnodige berichten voorkomen.
Sorry hoor, dat had je zelf zo kunnen vinden, ga me niet verdedigen tav wat ik weel had moeten doen....
Heb je alleen geprobeerd op dat pad te zetten...om het ff op te zoeken. Dat liep wel heel erg stroef...
Achteraf is het tuurlijk altijd makkelijk....om naar een ander te wijzen.... wat ik wel beter had kunnen doen, terwijl je zelf weinig deed om het op te zoeken.. Er zijn heel veel mensen die al input gegeven hebben op de folie keuze. Ik denk niet dat er mensen zijn die 50mu dun folie gebruikt hebben....daar kwam je zelf mee aan...
Succes verder, dit onderdeel houdt hier echt op voor mij.
Heb je alleen geprobeerd op dat pad te zetten...om het ff op te zoeken. Dat liep wel heel erg stroef...
Achteraf is het tuurlijk altijd makkelijk....om naar een ander te wijzen.... wat ik wel beter had kunnen doen, terwijl je zelf weinig deed om het op te zoeken.. Er zijn heel veel mensen die al input gegeven hebben op de folie keuze. Ik denk niet dat er mensen zijn die 50mu dun folie gebruikt hebben....daar kwam je zelf mee aan...
Succes verder, dit onderdeel houdt hier echt op voor mij.
Hoe zat het ook al weer ....
Het is alweer even geleden dat ik hier was en in de kruipruimte.
Vandaag weer begonnen met het extra isoleren van mijn convectorput. Haat die klus
vandaar dat het lang is blijven liggen ..... 
Lag eea te bekijken met mijn warmtebeeldcamera en wat me opviel is dat de muren in de kruipruimte erg koud zijn .... nl 9º, Tegenover de onderkant van de vloer 12º .... waar ook nog wel wat valt te winnen denk ik/hoop ik.
Maar als ik het me goed herinner is het geen goed idee om tegen de muren EPS-platen te plakken ..... (?)
Daar is denk ik wel veel te winnen.
Het is alweer even geleden dat ik hier was en in de kruipruimte.
Vandaag weer begonnen met het extra isoleren van mijn convectorput. Haat die klus
Lag eea te bekijken met mijn warmtebeeldcamera en wat me opviel is dat de muren in de kruipruimte erg koud zijn .... nl 9º, Tegenover de onderkant van de vloer 12º .... waar ook nog wel wat valt te winnen denk ik/hoop ik.
Maar als ik het me goed herinner is het geen goed idee om tegen de muren EPS-platen te plakken ..... (?)
Waarom denk je dat?Wolfram55 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 17:24:Maar als ik het me goed herinner is het geen goed idee om tegen de muren EPS-platen te plakken ..... (?)
Ik herinner me iig dat zij het wel deden:
https://www.familie-klein...012-fundering-geisoleerd/
Of zijn de inzichten veranderd? Ik leer graag bij...
Psies .... die foto's herinner ik me ook nog ja.route99 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:24:
[...]
Waarom denk je dat?
Ik herinner me iig dat zij het wel deden:
Of zijn de inzichten veranderd? Ik leer graag bij...
Maar ik had t over de binnenkant ..... kruipruimte.
Is even iets eenvoudiger.
Maar dit is idd zeker nog een optie om te doen.
Iets met klepel en ..... als ik t me goed herinner had t met dauwpunt te maken .... maar kan t mis hebben
Edit:
Ow wacht ..... hij is verder binnen gegaan .... mooiiii
Maar dat kan dus geen kwaad met vocht
[ Voor 8% gewijzigd door Wolfram55 op 03-02-2021 19:41 . Reden: Ow wacht ]
@Wolfram55 ..
Edit: Het kwartje is toch gevallen....
Las het verderop.
????
Bij de foto's lijkt me toch echt in de kruipruimte....
Waar denk je dan waar het is?
[quote]Onder de vloer, de eerste helft:
[Show as slideshow][/quote]
Las het verderop.
????
Bij de foto's lijkt me toch echt in de kruipruimte....
Waar denk je dan waar het is?
[quote]Onder de vloer, de eerste helft:
[Show as slideshow][/quote]

[ Voor 32% gewijzigd door route99 op 03-02-2021 19:51 ]
Je zou hem een bericht kunnen sturen hij zit op het forum en is ook actief. Laat ons meegenieten van het antwoord....Wolfram55 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:37:Edit:
Ow wacht ..... hij is verder binnen gegaan .... mooiiii
Maar dat kan dus geen kwaad met vocht
[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 03-02-2021 19:53 ]
Ja ... ik was te snelroute99 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 19:47:
@Wolfram55 ..
Las het verderop.
Maar vocht .... dauwpunt .... maakt niet uit dus ?
Maar buiten is natuurlijk de beste optie. Buiten houden de kou.
Platen binnen komt de kou toch in de muur cq vloer.
@Wolfram55 Vraag het hem zijn overwegingen.
Ik las ergens nog dat iemand anders (geen link helaas) eerst nog dampdichtfolie geplaatst had, maar op zijn foto's zie ik dat zowel buiten als binnen niet.
In de nieuwbouw wordt de basis v/d fundering zelfs nog op geschikte isolatie gezet zodat je richting de grond nergens meer een koude brug hebt.
Maar vraag vooral die folie na bij hem.
Iets verder op de pagina kun je hem al terugvinden... migjes in "Fundering isoleren aan de buitenkant, welk materiaal?"
2012...al...
Ik las ergens nog dat iemand anders (geen link helaas) eerst nog dampdichtfolie geplaatst had, maar op zijn foto's zie ik dat zowel buiten als binnen niet.
In de nieuwbouw wordt de basis v/d fundering zelfs nog op geschikte isolatie gezet zodat je richting de grond nergens meer een koude brug hebt.
Maar vraag vooral die folie na bij hem.
Iets verder op de pagina kun je hem al terugvinden... migjes in "Fundering isoleren aan de buitenkant, welk materiaal?"
2012...al...
Ga ik maar eens doen ja.
Dat is idd n dingetjeIn de nieuwbouw wordt de basis v/d fundering zelfs nog op geschikte isolatie gezet zodat je richting de grond nergens meer een koude brug hebt.
In hoeverre is isoleren aan de onderkant van de vloer zinvol als de betonnen balken van de vloer "koud" op de fundering ligt die de grond in gaat. Plaats daar wel mn vraagtekens bij.
Mooi dat ze die funderingen tegenwoordig "echt" isoleren.
Ze waren pas hier aan t bouwen. Ben het mis gelopen want ik wilde idd kijken hoe ze dat tegenwoordig doen. Of er al vooruitgang is.
Moet stevig isolatiemateriaal zijn.
Ja EPS heb je in verschillende klasses die wel tot 500kPa kunnen hebben. Daar kun je wel wat op bouwen.
Bij funderingen bestaande uit gestorte balken (al dan niet op palen) is de EPS is meteen een mal voor de fundering zelf:

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst
@Wolfram55 Ik kan het wel snappen.
De fundering is natuurlijk een permanente straler dus warmte verlies.. Hij, de fundering, staat de hele winter in direct contact met de omliggende grond.
Met een isolatie binnen/buiten/onder verhinder je dus veel verliezen.
Zoiets?
https://www.jackon-insula...e-onder-funderingsplaten/
De fundering is natuurlijk een permanente straler dus warmte verlies.. Hij, de fundering, staat de hele winter in direct contact met de omliggende grond.
Zoiets?
Idd ... er is al veel te koop.....sterk spulWuursj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:33:
[...]Ja EPS heb je in verschillende klasses die wel tot 500kPa kunnen hebben. Daar kun je wel wat op bouwen.
Yep... ze noemen het dan ook zgn "verloren bekistingsystemen"... want tot voor kort werd de meeste bekisting afgebroken op het moment dat het kan of dat het moest..... deze EPS-systemen blijven uiteraard zitten....Bij funderingen bestaande uit gestorte balken is de EPS is meteen een mal voor de fundering zelf:
[Afbeelding]
Als je je een beetje verdiept in dit thema kom je dit soort zaken al snel tegen.
[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 03-02-2021 20:41 ]
Ok .... dus idd ook als "bodem" zeg maarWuursj schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:33:
[...]
Ja EPS heb je in verschillende klasses die wel tot 500kPa kunnen hebben. Daar kun je wel wat op bouwen.
Bij funderingen bestaande uit gestorte balken is de EPS is meteen een mal voor de fundering zelf:
[Afbeelding]
Ik verkijk me er vaak in 1e instantie op maar het is een oppervlak (toch wel) waar de muur op komt ja.
Dat moet best wel heel veel extra's, wat isolatie betreft, hebben gegeven die manier van bouwen
Zelf een paar jaar geleden mijn waterbedmatras op EPS gelegd. Zat daar ook een beetje tegenaan te hikken maar in weze is het net niks wat er op komt ..... n emmertje water per oppeenheid .... bij wijze van.
Was een gouwe zet overigens. Scheelde me heel veel stroom/jaar
Dat kwartje viel toen nog niet...route99 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:01:
Ja en dan vooral onder. Althans dat is van de laatste jaren. Mijn woning is van '96 en heeft dat vlg mij niet.route99 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 20:35:
@Wolfram55 Ik kan het wel snappen.
Zoiets?
Geen enkele zelfs idd.Onder en beide zijkanten.
De fundering staat (letterlijk) koud in de grond ..... pfffff
Dus dan is isoleren relatief ..... (?)
Dan is ook gelijk de binnenkant van de kruipruimte (muur) geïsoleerd.
We gaan wel vooruit in NL ...... mooi
Scherp hoor..... ik vermoed/denk dat je gelijk hebt....Wolfram55 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:06:
[Afbeelding]
6 ... is dat dampfolie ?
Nee he.

En 5 dan... noppenbaan...
https://www.morgofolietec...product/vloerfolie-md-8n/
Een speciaal soort dampdicht folie (extra sterk?).Toepassing:
Vooral op plaatsen waar er sprake is van een natuurlijke waterbelasting van buitenaf;
Edit
https://www.plakagroup.co...RAIN_INT1209_BE-NL_LR.pdf
Yep.....
Folie voor zwaardere omstandigheden.Noppenfolie ter bescherming van ondergrondse muren
Ons productgamma op basis van HDPE is van zeer hoge kwaliteit. Tijdens de fabricatie wordt een
noppenstructuur rechtstreeks in het materiaal gedrukt. Dit gamma wordt aanbevolen als omhulling
van keldermuren of keerwanden waar het nodig is deze te beschermen tegen vocht.
Voordelen
Schokbestendig
Onvervormbaar
Waterdicht
Bestand tegen corrosieve materialen
Bestand tegen wortelgroe
Normaliter als je dat niet hebt zou 200mu folie ook moeten kunnen, maar als je wortelgroei verwacht..... dan is iets als dit beter.
[ Voor 55% gewijzigd door route99 op 03-02-2021 21:31 ]
Altijd mooi en welkom .... complimentjes ....route99 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 21:21:
[...]
Scherp hoor..... ik vermoed/denk dat je gelijk hebt....[Afbeelding]
Maar is dat wel zo ?
6 = afdichting
3 = PE-folie
Het is niet mijn habitat .... funderingen/bouw .... maar denk graag hardop
Van : https://warmerhuis.nl/dampfolie-voor-welk-soort-kiezen
Er zijn vijf verschillende soorten dampfolies:
Aan de warme zijde aangebracht
- Dampremmende folie
- Dampdichte folie
- Zelfregulerende folie
- Dampopen folie
- Dampdoorlatende folie
Vooral bij hoge grondwaterstanden .... denk ik.
Waar ik dampfolie van ken is bij daken. Daar moet vocht naar buiten kunnen en niet naar binnen.
In de kruipruimte kan ik me zoiets niet voorstellen eerlijk gezegd.1. Wat is dampremmende folie?
Dampremmende folie zorgt ervoor dat er minder condensatie ontstaat en dat het isolatiemateriaal en de constructie niet vochtig worden.
De muren in de kruipruimte zijn soms klam. Dus wat doet dat dan als ik er eps strak tegenaan plak ?
Het lijkt me dat geen enkel vorm van folie iets positiefs hier zou kunnen doen. Vocht (condenstatie ? dauw ?)
Maar als er tussen de eps-plaat en de betonnen muur van de kruipruimte vocht komt ( dat komt er want er is altijd ruimte (?) ..... krijg je schimmel etc ....
@Wolfram55 Idd tis soms lastig bij die keuzes.
Nu lijkt die website neutraal maar ... je kunt doorklikken naar offertes... dan kan imho de info wel eens niet-onafhankelijk zijn... bij voorkeur niet de sites waar ik op vaar....
Er zitten zeker kernen van waarheid in..... maar waarom niet alleen voorsorteren op de eigen situatie...
Dus het gaat om de kruipruimte bodem en de (hele) fundering:
kruipruimte folie op de bodem?
Daar is een lage LV het doel. Je zou damp dicht folie kunnen nemen (Sd>1500m) maar is dat zinvol...
Immers je hebt via de ventilatiegaten contact met de buitenwereld... .en als het daar veel regent in bepaalde periodes.... dan komt de vochtige lucht daarvan ook in de kruipruimte.... dus het dampdichte/ folie gaat dit niet tegenhouden... die zorgt dan het vocht/water uit het zand daaronder blijft... meer niet. Dus dampremmende folie met een Sd>100m is uitstekend. (het wordt al dampremmend genoemd vanaf een Sd>10 meen ik.
Bij een laag water kan eerst een laag noppenfolie ervoor zorgen dat de folie netjes blijft drijven. Wat ik L+R ooit gelezen heb... werkt dat afdoende.
Kortom voor de meeste situatie is een dampremmende folie met Sd>100 das ca 200 mu dik PE folie, prima.
De (hele) fundering:
Effe tot de folie beperken, de EPS apart verhaal.
De hele fundering is meestal niet haalbaar bij bestaande bouw.... immers "eronder" is lastig.
Dus binnen en buiten die folie apart bespreken.
Binnen:
Imho vergelijkbaar met folie op het zand, dus neem de dampremmende met een stevige Sd>100.
Buiten?
Dat lijk me veel meer afhankelijk van de omgeving.
Heb je kans op wortelgroei dan lijkt die dikke noppenfolie eigenlijk de beste keuze, want als je de 200mu folie neemt en die raakt lek... tja.... dat schiet niet op...
Weet je zeker dat je die 200 mu folie wel kan gebruiken... Maar dan welke dampdicht of dampremmend?
Bij veel regenwater richting het huis en/of een vrij hoge grondwater stand? Neem dampdicht.
Zit het grondwater altijd vrij diep en het regenwater management is OK.... dan dampremmend.
PS: Meer en meer gemeeentes willen dat je het dakwater lokaal laat en niet via de regenpijp naar het riool.
Dat kan dus best veel invloed hebben... dus toekomst gericht kan het toch beter zijn om buiten dampdicht folie te nemen.
Ook tav de wortelgroei moet je een inschatting maken... tis zonde als over 5 jaar de wortels toch de 200mu folie stuk maakt.....
En je zult met het beplanten van de tuin aan de huiskant daar ook altijd rekening mee moeten houden, wat is het risico?
Imho is de keuze een heel stuk overzichtelijker geworden..
.
Verkopers zijn lang niet altijd gebaat bij zo'n duidelijkheid. De goede bedrijven nagelaten.... hebben de overige er vooral baat bij om je vaak de duurste producten aan te bevelen met een mooi verhaal erbij....
Ik schrik er nog steeds van hoe in een deel van die sector nog steeds aan bodemisolatie gedaan wordt met bijv EPS chips terwijl daar ook nadelen aan zitten en je het dus alleen maar moet gebruiken als andere betere oplossingen door de situatie echt niet kunnen.
Nu lijkt die website neutraal maar ... je kunt doorklikken naar offertes... dan kan imho de info wel eens niet-onafhankelijk zijn... bij voorkeur niet de sites waar ik op vaar....
Er zitten zeker kernen van waarheid in..... maar waarom niet alleen voorsorteren op de eigen situatie...
Dus het gaat om de kruipruimte bodem en de (hele) fundering:
Daar is een lage LV het doel. Je zou damp dicht folie kunnen nemen (Sd>1500m) maar is dat zinvol...
Immers je hebt via de ventilatiegaten contact met de buitenwereld... .en als het daar veel regent in bepaalde periodes.... dan komt de vochtige lucht daarvan ook in de kruipruimte.... dus het dampdichte/ folie gaat dit niet tegenhouden... die zorgt dan het vocht/water uit het zand daaronder blijft... meer niet. Dus dampremmende folie met een Sd>100m is uitstekend. (het wordt al dampremmend genoemd vanaf een Sd>10 meen ik.
Bij een laag water kan eerst een laag noppenfolie ervoor zorgen dat de folie netjes blijft drijven. Wat ik L+R ooit gelezen heb... werkt dat afdoende.
Kortom voor de meeste situatie is een dampremmende folie met Sd>100 das ca 200 mu dik PE folie, prima.
De (hele) fundering:
Effe tot de folie beperken, de EPS apart verhaal.
De hele fundering is meestal niet haalbaar bij bestaande bouw.... immers "eronder" is lastig.
Dus binnen en buiten die folie apart bespreken.
Binnen:
Imho vergelijkbaar met folie op het zand, dus neem de dampremmende met een stevige Sd>100.
Buiten?
Dat lijk me veel meer afhankelijk van de omgeving.
Heb je kans op wortelgroei dan lijkt die dikke noppenfolie eigenlijk de beste keuze, want als je de 200mu folie neemt en die raakt lek... tja.... dat schiet niet op...
Weet je zeker dat je die 200 mu folie wel kan gebruiken... Maar dan welke dampdicht of dampremmend?
Bij veel regenwater richting het huis en/of een vrij hoge grondwater stand? Neem dampdicht.
Zit het grondwater altijd vrij diep en het regenwater management is OK.... dan dampremmend.
PS: Meer en meer gemeeentes willen dat je het dakwater lokaal laat en niet via de regenpijp naar het riool.
Dat kan dus best veel invloed hebben... dus toekomst gericht kan het toch beter zijn om buiten dampdicht folie te nemen.
Ook tav de wortelgroei moet je een inschatting maken... tis zonde als over 5 jaar de wortels toch de 200mu folie stuk maakt.....
En je zult met het beplanten van de tuin aan de huiskant daar ook altijd rekening mee moeten houden, wat is het risico?
Imho is de keuze een heel stuk overzichtelijker geworden..
.
Verkopers zijn lang niet altijd gebaat bij zo'n duidelijkheid. De goede bedrijven nagelaten.... hebben de overige er vooral baat bij om je vaak de duurste producten aan te bevelen met een mooi verhaal erbij....
Ik schrik er nog steeds van hoe in een deel van die sector nog steeds aan bodemisolatie gedaan wordt met bijv EPS chips terwijl daar ook nadelen aan zitten en je het dus alleen maar moet gebruiken als andere betere oplossingen door de situatie echt niet kunnen.
[ Voor 0% gewijzigd door route99 op 04-02-2021 07:20 . Reden: Kleine aanvullig subtitel kruipruimte bodem ]
Daar ben ik inderdaad ook bang voor. Sterker de balken zijn vaak al vochtig voordat je zou gaan inpakken.Wolfram55 schreef op woensdag 3 februari 2021 @ 22:25:
[...]
Maar als er tussen de eps-plaat en de betonnen muur van de kruipruimte vocht komt ( dat komt er want er is altijd ruimte (?) ..... krijg je schimmel etc ....
Ik wil het gaan proberen (proefopstelling) zodra ik de hele vloerisolatie achter de rug heb: wat ps panelen vanaf de pirplaten onder de vloer tot op de bodem.
Daar hoort dus dampremmend/dicht folie tussen.... Als er eg veel vocht zit lijkt me dampdicht wellicht toch nodig.
Je mag nooit houten balken inpakken als ze vochtig zijn.
Er mag nooit een koude brug aan de houten balken kant zijn.
Zelfs met de betonnen constructies hier ben ik met de bodemfolie begonnen om te kunnen zie hoe de nieuwe situatie zich ontwikkeld. Dan kan ik altijd nog bijsturen als dat nodig is....
Bij bedrijven die je in 1 dag alles vol PURren.... vrees ik dat je zo;n stappenplan niet makkelijk voor elkaar krijgen, afgezien van alle andere nadelen die er daarover al voorbij gekomen zijn.
Je mag nooit houten balken inpakken als ze vochtig zijn.
Er mag nooit een koude brug aan de houten balken kant zijn.
Zelfs met de betonnen constructies hier ben ik met de bodemfolie begonnen om te kunnen zie hoe de nieuwe situatie zich ontwikkeld. Dan kan ik altijd nog bijsturen als dat nodig is....
Bij bedrijven die je in 1 dag alles vol PURren.... vrees ik dat je zo;n stappenplan niet makkelijk voor elkaar krijgen, afgezien van alle andere nadelen die er daarover al voorbij gekomen zijn.
[ Voor 78% gewijzigd door route99 op 03-02-2021 23:11 ]
Bouwfysich gezien wel ja. Maar folie tussen funderingsbalk en isolatie zie ik in praktijk niet voor me: krijg je niet goed aangesloten.
@DopdeDouwer Als je op de bodem PE folie legt zoals de damp remmende 200mu versie met Sd ...... dan zou dat normaliter afdoende moeten zijn om de luchtvochtigheid laag en in de te verwachten natuurlijke balans te krijgen waar je niet omheen komt via de ventilatiegaten.
Eigenlijk heeft dan het toevoegen van zo een folie tussen de onderkant van de vloer en de isolatie nog weinig zin. En bij hout zou ik het iig nooit doen, wel een grote kans op schimmel en op de duur rot. Maar dat is hier allang voorbij gekomen door anderen dat je het hout niet mag opsluiten.
In deze lijn van het verhaal zie ik daar geen schimmel ontstaan.
Lijkt me..... maar praat me vooral bij als je een beter onderbouwd verhaal hebt.
Eigenlijk heeft dan het toevoegen van zo een folie tussen de onderkant van de vloer en de isolatie nog weinig zin. En bij hout zou ik het iig nooit doen, wel een grote kans op schimmel en op de duur rot. Maar dat is hier allang voorbij gekomen door anderen dat je het hout niet mag opsluiten.
In deze lijn van het verhaal zie ik daar geen schimmel ontstaan.
Lijkt me..... maar praat me vooral bij als je een beter onderbouwd verhaal hebt.
Ik zie dat je je post hebt aangepast. Mijn reactie had betrekking op je eerste alinea.
We hadden het toch over het inpakken van betonnen funderingsbalken? Die staan vaak in een vochtige ondergrond.
We hadden het toch over het inpakken van betonnen funderingsbalken? Die staan vaak in een vochtige ondergrond.
Daar heb ik vanDopdeDouwer schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 09:51:Ik zie dat je je post hebt aangepast.
kruipruimtebodem?
gemaakt:
Die subtitel was niet eenduidig genoeg.
Ik denk dat het daar mis gelopen is op perceptie.. wat zo'n balk is.Mijn reactie had betrekking op je eerste alinea.
Bij mij is het nl een funderingsmuur die gestort is. Heb nooit erbij stil gestaan dat anderen dit ook een balk kunnen noemen.
Hier vind ik het wel direct duidelijk dat er losse balken geplaatst worden waar verder op gewerkt wordt..
https://www.schokindustri...ringsbalk-schokindustrie/
Mijn (funderings)muur... staat ook in vochtige grond..... dus ik kan wel eventueel aan beiden kanten (binnen/buiten) dampdicht folie plaatsen en daarna EPS platen ervoor.
Maar "onder de muur" ... dan zou ik het zand stukje voor stukje eronderuit moeten graven etc.... dat lijkt me te riskant (verzakkingen), je krijgt achteraf het EPS er nooit meer zo strak onder als het nu op het zand staat (dus nog steeds risico op verzakkingen).
Of ben je het tegen gekomen dat mensen het wel verantwoord doen.
Sorry voor het misverstand.
[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 04-02-2021 11:46 . Reden: aanvulling: verzakkingen ]
Een fundering op staal, dus zonderheipalen, kan je uiteraard niet meer voorzien van isolatie aan de onderkant als doehetzelver.
Met een onderheide fundatie zou het in theorie wel kunnen. Maar dan nog.
Ik zie het praktisch niet voor me hoe je die balk dan gaat inpakken in folie en daarna met isolatie.
De zijkant van de funderingsbalken bekleden met isolatieplaten lukt praktisch nog. Folie daarachter heeft geen toegevoegde waarde omdat je dat toch niet afgesloten krijgt.
Met een onderheide fundatie zou het in theorie wel kunnen. Maar dan nog.
Ik zie het praktisch niet voor me hoe je die balk dan gaat inpakken in folie en daarna met isolatie.
De zijkant van de funderingsbalken bekleden met isolatieplaten lukt praktisch nog. Folie daarachter heeft geen toegevoegde waarde omdat je dat toch niet afgesloten krijgt.
Staal is hier niet relevant (althans bij mij).
Imho is het maximale haalbare wat Kleinman gedaan heeft, allen de zijkanten doen..
Met de inzichten destijds ruim 8 jaar geleden alleen met EPS uitgevoerd.
Ik denk we me z'n 3-en op dezelfde "zijkanten-optie" zitten.
Of het folie "ertussen" verhaal (muur-folie-EPS) nog wat op gaat leveren na na-isoleren van deze kruipruimte/fundering buiten/binnen muren, daar ben ik nog niet uit.
Een discussie als deze liep ook hier qua fundering met wel een andere opbouw verder van het huis:
https://www.klusidee.nl/F...-en-vloer-uitbouw.116874/
Het plaatje van antwoord #9, daar wordt dik EPDM aan de buitenkant gebruikt maar wel op de EPS. Waarschijnlijk omdat EPS een open celstructuur heeft (XPS dichte cel structuur). EPS kan daarmee tot 5 v/v % water opnemen en verliest dan een deel van zijn isolerende functie. Dat water zit in de zgn ganglionnen de ruimtes tussen de cellen en ze zijn ook verbonden, maar wat ik lees is er geen capillaire werking.
Maar volgens de tabel in de link neemt afh v/h type EPS deze toch 2-5% water op. Helaas staat er niet bij hoeveel isolatie vermindering dat geeft. Vocht/water geleidt nu eenmaal warmte goed maar kan geen kwantitatieve uitspraak doen.
Imho is het maximale haalbare wat Kleinman gedaan heeft, allen de zijkanten doen..
Met de inzichten destijds ruim 8 jaar geleden alleen met EPS uitgevoerd.
Ik denk we me z'n 3-en op dezelfde "zijkanten-optie" zitten.
Of het folie "ertussen" verhaal (muur-folie-EPS) nog wat op gaat leveren na na-isoleren van deze kruipruimte/fundering buiten/binnen muren, daar ben ik nog niet uit.
Een discussie als deze liep ook hier qua fundering met wel een andere opbouw verder van het huis:
https://www.klusidee.nl/F...-en-vloer-uitbouw.116874/
Het plaatje van antwoord #9, daar wordt dik EPDM aan de buitenkant gebruikt maar wel op de EPS. Waarschijnlijk omdat EPS een open celstructuur heeft (XPS dichte cel structuur). EPS kan daarmee tot 5 v/v % water opnemen en verliest dan een deel van zijn isolerende functie. Dat water zit in de zgn ganglionnen de ruimtes tussen de cellen en ze zijn ook verbonden, maar wat ik lees is er geen capillaire werking.
Maar volgens de tabel in de link neemt afh v/h type EPS deze toch 2-5% water op. Helaas staat er niet bij hoeveel isolatie vermindering dat geeft. Vocht/water geleidt nu eenmaal warmte goed maar kan geen kwantitatieve uitspraak doen.

[ Voor 1% gewijzigd door route99 op 04-02-2021 16:00 . Reden: "geen" erbij in : kan geen kwantitatieve uitspraak ]
Dat denk ik ook. Die epdm is echt bedoeld als waterkering voor regenwater etc, niet voor de vochthuihouding als gevolg van de isolatie.
Die EPDM folie kan imho ook een vochtigheidsblokkeerder zijn. Je voorkomt icm de EPS (groen in plaatje) dat er een koudebrug op de muur (rood in plaatje) ontstaat.
Als op die muur een andere muur gemetseld is dan heb je ook veel minder last van optrekkend vocht.
Tav laatste zijn er ook andere methodes om dat optrekkende vocht te blokkeren.
Als op die muur een andere muur gemetseld is dan heb je ook veel minder last van optrekkend vocht.
Tav laatste zijn er ook andere methodes om dat optrekkende vocht te blokkeren.
Ik hoop dat jullie mij verderkunnen helpen!
Wij hebben recent een huis gekocht uit 1915, de enige vorm van isolatie is dubbelglas. Er is helaas geen spouwmuur, dus die isoleren heeft geen zin. We gaan zelf het dak isoleren. Vorige week was er iemand over de vloer voor vloerisolatie. Het doel voor ons is bezuinigen op de gasrekening en comfort verhogen in de leefruimtes, we zijn niet van plan hier tientallen jaren te wonen dus kosten/baten analyse is ook belangrijk.
Huidige situatie:
- Eikenvloer en vloerbalken over de gehele breedte van de woning
- Betonnen afscheiding tussen hal/keuken en woonkamer (let op: tijdens verbouwing hebben we de muur tussen keuken en woonkamer weggehaald)
- Kruipruimte onder de woonkamer is ongeveer 50cm
- Kruipruimte onder de hal en keuken is max 30 cm en lastig toegankelijk door leidingen/riolering, ook deels toegankelijk vanaf de keuken.
- Kruipruimte is klein beetje vochtig
Voorstel:
- Mangat maken om van de hal naar de woonkamer te komen (direct bij de voordeur)
- Woonkamer voorzien van Tonzon Thermokussens (Rd = 3,8 m2 k/w)
- Bodemfolie over ondergrond van de woonkamer
- Zelfstandig Isobooster R3.5 onder de hal en keuken plaatsen zover mogelijk op de leidingen / nieten waar mogelijk
- €1500 euro excl. afname om zelfstandig alles onder keuken en hal te plaatsen (29m2)
Een tekening nog ter verduidelijking:
:strip_exif()/f/image/BJCsq3tciJKS0E9siIjA8kbs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het al een hoop gaat schelen als de woonkamer volledig is geisoleerd en ben ook niet vies van om zelf, zo goed als mogelijk, de hal en keuken te voorzien van isolatie. Het enige wat ik spannend vind is wat de impact gaat zijn tussen de woonkamer en keuken, als de woonkamer goed is geisoleerd en de keuken minder. Gaan er dan vervelende koudestromen ontstaan? Of zien jullie nog betere mogelijkheden?
Wij hebben recent een huis gekocht uit 1915, de enige vorm van isolatie is dubbelglas. Er is helaas geen spouwmuur, dus die isoleren heeft geen zin. We gaan zelf het dak isoleren. Vorige week was er iemand over de vloer voor vloerisolatie. Het doel voor ons is bezuinigen op de gasrekening en comfort verhogen in de leefruimtes, we zijn niet van plan hier tientallen jaren te wonen dus kosten/baten analyse is ook belangrijk.
Huidige situatie:
- Betonnen afscheiding tussen hal/keuken en woonkamer (let op: tijdens verbouwing hebben we de muur tussen keuken en woonkamer weggehaald)
- Kruipruimte onder de hal en keuken is max 30 cm en lastig toegankelijk door leidingen/riolering, ook deels toegankelijk vanaf de keuken.
Voorstel:
- Mangat maken om van de hal naar de woonkamer te komen (direct bij de voordeur)
- Zelfstandig Isobooster R3.5 onder de hal en keuken plaatsen zover mogelijk op de leidingen / nieten waar mogelijk
- €1500 euro excl. afname om zelfstandig alles onder keuken en hal te plaatsen (29m2)
:strip_exif()/f/image/BJCsq3tciJKS0E9siIjA8kbs.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik denk dat het al een hoop gaat schelen als de woonkamer volledig is geisoleerd en ben ook niet vies van om zelf, zo goed als mogelijk, de hal en keuken te voorzien van isolatie. Het enige wat ik spannend vind is wat de impact gaat zijn tussen de woonkamer en keuken, als de woonkamer goed is geisoleerd en de keuken minder. Gaan er dan vervelende koudestromen ontstaan? Of zien jullie nog betere mogelijkheden?
@Thomas19903 Waarom heb je niet overwogen om zelf Isobooster ook voor de kamer te gebruiken?
Er zijn verschillende types Isobooster. Is er nog een dikkere? (ff nu niet bij de hand).
Dat ook zelf doen zou een stuk goedkoper zijn....zeker tov de Tonzon (zo uit mijn hoofd)?
Mss nog ideeen opdoen voor de buitenmuur? Je verliest wel veel warmte...
Gedaan? Je huis wordt ook een stuk meer waard... Zet dat eens af tegen de meerkosten en de warmte besparing die je ook nog gaat krijgen.
https://www.milieucentraa...oleren-aan-de-buitenkant/
https://www.vtwonen.nl/in...soleren-zonder-spouwmuur/
Er is vast nog meer...
Goed bezig....
Er zijn verschillende types Isobooster. Is er nog een dikkere? (ff nu niet bij de hand).
Dat ook zelf doen zou een stuk goedkoper zijn....zeker tov de Tonzon (zo uit mijn hoofd)?
Mss nog ideeen opdoen voor de buitenmuur? Je verliest wel veel warmte...
Gedaan? Je huis wordt ook een stuk meer waard... Zet dat eens af tegen de meerkosten en de warmte besparing die je ook nog gaat krijgen.
https://www.milieucentraa...oleren-aan-de-buitenkant/
https://www.vtwonen.nl/in...soleren-zonder-spouwmuur/
Er is vast nog meer...
Goed bezig....
[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 07-02-2021 12:17 ]
Hoi allemaal, ik heb een vraag m.b.t. het isoleren van mijn Kwaaitaalvloer/kruipruimte.
Ik heb een woning gekocht met een Kwaaitaalvloer en betonrot. Nu zijn er twee opties:
1. Vloer laten verstevigen d.m.v. een stalendraagconstructie. Dat bedrijf adviseert om vervolgens Drowa Chips (30CM) aan te brengen om optrekkend vocht tegen te gaan. (Deze oplossing adviseerde overigens de bouwkundige ook bij inspectie aankoop woning). Kosten draagconstructie 7.2k Drowa 1.2k
2. Vloer vervangen en schuimbeton aanbrengen + vloerverwarming e.d. Kosten 15-20k (+ de rest)
Gezien ik niet verwacht 20 jaar in deze woning te wonen (eerste huis) neig ik naar oplossing 1; aan laten brengen van stalen draagconstructie. Optie 2 lijkt mij niet rendabel bij eventuele verkoop (te grote investering). Daarbij is er momenteel ook gewoon geen aannemer beschikbaar voor deze klus.
Ik heb dit topic even globaal doorgenomen (zoeken op drowa chips en Kwaaitaalvloer). Actiepunt 1 lijkt me hoe dan ook de bodem afsluiten om optrekkend vocht tegen te gaan. Kruipruimte staat circa 5-10cm water in. Hoogte van de kruipruimte is circa 50cm.
Vervolgens zou het natuurlijk mooi zijn om de onderkant van de vloer ook te gaan isoleren. Maar dan is de grote vraag: hoe? De onderkant van de vloer moet, bij verkoop, eventueel te inspecteren zijn.
Naast het doornemen van dit topic heb ik al uren/dagen Gegoogled. Maar ik lees veel tegenstrijdige berichten. Wat is wijsheid?
Ik heb een woning gekocht met een Kwaaitaalvloer en betonrot. Nu zijn er twee opties:
1. Vloer laten verstevigen d.m.v. een stalendraagconstructie. Dat bedrijf adviseert om vervolgens Drowa Chips (30CM) aan te brengen om optrekkend vocht tegen te gaan. (Deze oplossing adviseerde overigens de bouwkundige ook bij inspectie aankoop woning). Kosten draagconstructie 7.2k Drowa 1.2k
2. Vloer vervangen en schuimbeton aanbrengen + vloerverwarming e.d. Kosten 15-20k (+ de rest)
Gezien ik niet verwacht 20 jaar in deze woning te wonen (eerste huis) neig ik naar oplossing 1; aan laten brengen van stalen draagconstructie. Optie 2 lijkt mij niet rendabel bij eventuele verkoop (te grote investering). Daarbij is er momenteel ook gewoon geen aannemer beschikbaar voor deze klus.
Ik heb dit topic even globaal doorgenomen (zoeken op drowa chips en Kwaaitaalvloer). Actiepunt 1 lijkt me hoe dan ook de bodem afsluiten om optrekkend vocht tegen te gaan. Kruipruimte staat circa 5-10cm water in. Hoogte van de kruipruimte is circa 50cm.
Vervolgens zou het natuurlijk mooi zijn om de onderkant van de vloer ook te gaan isoleren. Maar dan is de grote vraag: hoe? De onderkant van de vloer moet, bij verkoop, eventueel te inspecteren zijn.
Naast het doornemen van dit topic heb ik al uren/dagen Gegoogled. Maar ik lees veel tegenstrijdige berichten. Wat is wijsheid?
De keuzes zijn natuurlijk persoonlijk. maar ik zou de vloer verwijderen en een systeemvloer terug plaatsen.Arno90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
Hoi allemaal, ik heb een vraag m.b.t. het isoleren van mijn Kwaaitaalvloer/kruipruimte.
schuimbeton heeft voor mij het nadeel dat je geen kruipkelder meer hebt.
voorbeelden genoeg maar vbi combinatie vloer of renovatie vloer zijn opties.
En wat betreft verkoop zou je eens een makelaar kunnen vragen. persoonlijk denk ik dat vervangen meer vertrouwen geeft dan verstevigen. en dat je het verschil du grotendeels terug zal zien, maargoed woning markt is raar en waar men wel en geen probleem van maakt is ook erg afhankelijk van de regio.

Als je toch wil gaan isoleren, dan zou ik gelijk de hele vloer vervangen. Opnieuw opbouwen met ps-broodjesvloer of andere vorm. Voorzien van up to date isolatie en vloerverwarming.
Het huis is niet onderheid neem ik aan? Dan kan je evt ook een betonvloer storten op een isolatielaag van ps bijvoorbeeld.
Een nette oplossing voor het isoleren van de hulpconstructie en kwaaitaalvloer is er niet denk ik. Je komt al snel uit bij spuitisolatie...
Het huis is niet onderheid neem ik aan? Dan kan je evt ook een betonvloer storten op een isolatielaag van ps bijvoorbeeld.
Een nette oplossing voor het isoleren van de hulpconstructie en kwaaitaalvloer is er niet denk ik. Je komt al snel uit bij spuitisolatie...
Nee, er zijn meer opties dan dat.Arno90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
Die chips doen niks aan isolatie van de vloer en dat stuttenArno90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:

Vloerverwarming is ook een stuk luxe en comfort. Dus die prijzen kun je dan niet 1:1 vergelijken.Arno90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
Je kunt toch gewoon zo'n schuimbeton partij benaderen en vragen naar de planning?Arno90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
Waarom? Je kunt toch foto's maken voordat je de isolatie aanbrengt?Arno90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
Ik zie dat @twain4me me al voor was. Maargoed; broodjesvloer er in. Droog ofwel nat is dan een tweede. Liefst wel met gestort beton en weer vloerverwarming. Allemaal voordelen;Arno90 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:27:
+Veel betere isolatie
+Permanente oplossing voor rotte vloer
+Vloerverwarming
+Kruipruimte blijft bestaan
Met een houten vloer zou ik altijd voor een Damlopen isolatie gaan. Dus tussen de balken glaswol/steenwol en dan een dampopen folie. Gelakte vloeren kunnen niet naar boven uitdampen en met tonzon Sluit je het ook aan onderkant op.Thomas19903 schreef op zondag 7 februari 2021 @ 11:40:
Ik hoop dat jullie mij verderkunnen helpen!
Huidige situatie:
Voorstel:
[Afbeelding]
Ligt onder je keuken een betonvloer? Daar gewoon eps tegen aanlijmen.
Mbt koudestromen, het beste is om je radiatoren waterzijdig in te regelen (ruimtes op dezelfde temperatuur) en op een relatief lage temperatuur te stoken. Een hele dag 45 graden in je radiatoren voelt veel comfortabeler en minder stroom dan af en toe 90graden water erin knallen
Dat van de VBI vloer is trouwens ook een optie die ik onderzocht heb. Dat kwam nog enkele duizenden euro's duurder uit dan schuimbeton.twain4me schreef op zondag 7 februari 2021 @ 14:44:
[...]
De keuzes zijn natuurlijk persoonlijk. maar ik zou de vloer verwijderen en een systeemvloer terug plaatsen.
schuimbeton heeft voor mij het nadeel dat je geen kruipkelder meer hebt.
voorbeelden genoeg maar vbi combinatie vloer of renovatie vloer zijn opties.
En wat betreft verkoop zou je eens een makelaar kunnen vragen. persoonlijk denk ik dat vervangen meer vertrouwen geeft dan verstevigen. en dat je het verschil du grotendeels terug zal zien, maargoed woning markt is raar en waar men wel en geen probleem van maakt is ook erg afhankelijk van de regio.
[Afbeelding]
Misschien goed om te vermelden dat we het hier over een huis hebben in de prijsklasse <200k. Noord-Nederland.
Opzich is een leverancier van schuimbeton benaderen een optie (dat heb ik ook al gedaan). Maar dan moet nog steeds de huidige vloer eruit + leidingwerk e.d. Dan hebben we het nog niet over de voorzetwand die er misschien dan uitgaat, de keuken, toilet e.d. Keuken, toilet, e.d. kunnen we zelf wel. Maar dan gaat deze verbouwing al snel richting 30k+.kabeltjekabel schreef op zondag 7 februari 2021 @ 15:55:
[...]
Nee, er zijn meer opties dan dat.
[...]
Die chips doen niks aan isolatie van de vloer en dat stutten![]()
[...]
Vloerverwarming is ook een stuk luxe en comfort. Dus die prijzen kun je dan niet 1:1 vergelijken.
[...]
Je kunt toch gewoon zo'n schuimbeton partij benaderen en vragen naar de planning?
[...]
Waarom? Je kunt toch foto's maken voordat je de isolatie aanbrengt?
[...]
Ik zie dat @twain4me me al voor was. Maargoed; broodjesvloer er in. Droog ofwel nat is dan een tweede. Liefst wel met gestort beton en weer vloerverwarming. Allemaal voordelen;
+Veel betere isolatie
+Permanente oplossing voor rotte vloer
+Vloerverwarming
+Kruipruimte blijft bestaan
Als ik qua luxe een keuze zou maken was ik sowieso voor schuimbeton / vbi + vloerverwarming gegaan. Maar ik probeer, omdat het een huis van <200k is ook een verstandige keuze te maken financieel gezien. Vandaar de vraag.
@brokenp & @Thomas19903
Volgens Tonzon zou je het in fasen moeten doen.
1e fase: dampdicht folie op het zand vd kruipruimte
2e fase: wachten tot het hout droog is (evenwichts %)
3e fase: dan pas Tonzon er tegen aan.
Bij enige twijfel lijkt me een dampopen oplossing wel de veiligste.
Isobooster icm houten vloer: pagina 22 e.v.
https://www.isobooster.nu...d-Isobooster-Brochure.pdf
Volgens Tonzon zou je het in fasen moeten doen.
1e fase: dampdicht folie op het zand vd kruipruimte
2e fase: wachten tot het hout droog is (evenwichts %)
3e fase: dan pas Tonzon er tegen aan.
Bij enige twijfel lijkt me een dampopen oplossing wel de veiligste.
Isobooster icm houten vloer: pagina 22 e.v.
https://www.isobooster.nu...d-Isobooster-Brochure.pdf
dat isobooster is dampdicht verwacht ik, dus zou ik ook voorzichtig zijn. Je kan wel eerst het laten drogen, maar de isolatie veranderd de vochthuishouding en je balkkoppen kunnen via de fundering nog vocht transporteren
Mbt isobooster, dat is volgens mij gewoon een product/marketing naam van “pif” (soort bubbeltjesplasric met aluminium ). Wellicht kan je met wat googlen ol pif nog goedkoepere vakantianten vinden.
Mbt isobooster, dat is volgens mij gewoon een product/marketing naam van “pif” (soort bubbeltjesplasric met aluminium ). Wellicht kan je met wat googlen ol pif nog goedkoepere vakantianten vinden.
@brokenp Klopt.... maar dat woord typt sneller dan jouw beschrijving....
Als je conceptmatig denkt... ga je ook na of je hetzelfde zelf ook op een andere veel goedkopere manier bereiken...... ten slotte betaal je best vaak veel tav het marketing aspect....
Als je conceptmatig denkt... ga je ook na of je hetzelfde zelf ook op een andere veel goedkopere manier bereiken...... ten slotte betaal je best vaak veel tav het marketing aspect....
Vrijdag een aantal drainage rollen op de kop kunnen tikken voor weinig.
Heb nu ongeveer 130 meter 60mm PP450 drainage. Leg wat extra banen gezien de 60mm, dus kan geen kwaad.
Bodemwater in de kruipruimte ligt momenteel nog net 2cm onder het zand, dus het is nog geen zwembad.
Zodra het wat lekkerder weer is en het grondwater weer wat zakt ga ik aan de slag!
1. Drainage leggen
Aanleggen in kruipruimte en langs de hoek van het huis. Aansluiten aan waterafvoer van gemeente
2. Bodemzeil leggen
Gehele kruipruimte voorzien van bodemfolie (250mu) en aan de wanden vastmaken
3. Kruipruimte laten drogen
Kruipruimte is nu een vochtige bak met druppels aan het plafond.
Na het aanleggen van 5 extra ventilatie gaten scheelt het al iets. Met drainage en folie helemaal straks!
4. Isoleren!
ALU PIR platen (12 of 14cm) plaatsen en helemaal afwerken tot aan de wand over het bodemzeil.
Heb nu ongeveer 130 meter 60mm PP450 drainage. Leg wat extra banen gezien de 60mm, dus kan geen kwaad.
Bodemwater in de kruipruimte ligt momenteel nog net 2cm onder het zand, dus het is nog geen zwembad.
Zodra het wat lekkerder weer is en het grondwater weer wat zakt ga ik aan de slag!
1. Drainage leggen
Aanleggen in kruipruimte en langs de hoek van het huis. Aansluiten aan waterafvoer van gemeente
2. Bodemzeil leggen
Gehele kruipruimte voorzien van bodemfolie (250mu) en aan de wanden vastmaken
3. Kruipruimte laten drogen
Kruipruimte is nu een vochtige bak met druppels aan het plafond.
Na het aanleggen van 5 extra ventilatie gaten scheelt het al iets. Met drainage en folie helemaal straks!
4. Isoleren!
ALU PIR platen (12 of 14cm) plaatsen en helemaal afwerken tot aan de wand over het bodemzeil.
5120Wp Oost/West - PV Output
Hallo, ik heb weer een nieuwe vraag waar ik nog niet helemaal uit ben:
Wat is het nut van bodemfolie vastmaken aan de muren van de kruipruimte? (situatie is kruipruimte waar bodemfolie+tonzon gemonteerd word onder een nehobo vloer in Noord Brabant)
Wat ik zo lees is dat om twee redenen: zorgen dat het beter afsluit, zorgen dat bij staand water onder het zeil het zeil op z'n plek blijft.
Nou heb ik voor zover ik weet nog nooit water in de kruipruimte gehad, dan blijft punt #1 over. Wegens een hoop hoekjes in de kruipruimte is het echter heel veel gedoe om het vast te zetten terwijl het de volledige grond afdekt. Ik ben geneigd om het misschien niet vast te zetten met het idee dat de grootste winst al gepakt is door uberhaupt de folie er te hebben liggen.
Mis ik hier iets, zijn er meer redenen om het vast te zetten?
Wat is het nut van bodemfolie vastmaken aan de muren van de kruipruimte? (situatie is kruipruimte waar bodemfolie+tonzon gemonteerd word onder een nehobo vloer in Noord Brabant)
Wat ik zo lees is dat om twee redenen: zorgen dat het beter afsluit, zorgen dat bij staand water onder het zeil het zeil op z'n plek blijft.
Nou heb ik voor zover ik weet nog nooit water in de kruipruimte gehad, dan blijft punt #1 over. Wegens een hoop hoekjes in de kruipruimte is het echter heel veel gedoe om het vast te zetten terwijl het de volledige grond afdekt. Ik ben geneigd om het misschien niet vast te zetten met het idee dat de grootste winst al gepakt is door uberhaupt de folie er te hebben liggen.
Mis ik hier iets, zijn er meer redenen om het vast te zetten?
[ Voor 5% gewijzigd door SawaFish op 09-02-2021 17:57 ]
@SawaFish Het gedoe..... heeft het voordeel dat je het in 1x goed doet... en niet er later spijt van krijgt.... want soms kunnen omstandigheden zo veranderen, onverwachts.... dat je daar vooraf geen zicht op had.. dus geen rekening mee gehouden hebt....
Zag het vanmorgen nog op het journaal...... in Frankrijk..... dat je 1x per 40 jaar de klos bent was een gegeven maar als ze toen geweten hadden dat het de laatste jaren om de haverklap blank zou staan... hadden ze dat huis niet gekocht.. Dit is wel extreem.... maar met global warming zijn we beslist nog niet aan het einde van wat er gaat komen, helaas....
Tis gene doemdenken, het is er al... en een beetje afh van waar je woont heb je er nu al... meer of minder last van... de kans dat het nog verder gaat is realistisch.
Het nut van een goede afwerking zelf tegen de wanden is al vaak besproken, dat ga ik niet herhalen..... lees het zelf ff terug...
Zag het vanmorgen nog op het journaal...... in Frankrijk..... dat je 1x per 40 jaar de klos bent was een gegeven maar als ze toen geweten hadden dat het de laatste jaren om de haverklap blank zou staan... hadden ze dat huis niet gekocht.. Dit is wel extreem.... maar met global warming zijn we beslist nog niet aan het einde van wat er gaat komen, helaas....
Tis gene doemdenken, het is er al... en een beetje afh van waar je woont heb je er nu al... meer of minder last van... de kans dat het nog verder gaat is realistisch.
Het nut van een goede afwerking zelf tegen de wanden is al vaak besproken, dat ga ik niet herhalen..... lees het zelf ff terug...
@route99 Tja, ik kan altijd achteraf nog alles goed vastzetten. Het is meer gedoe met die luchtkussens die er dan hangen en de ruimte sterk beperken maar alles "goed" doen kost ook veel tijd. Daarnaast is het discutabel of "goed" in dit geval dus ook significant beter is (?), en oneindig tijd besteden doe ik liever aan hobbies dan kruipruimtes isoleren. Ik zie het als een acceptabel risico.
Maar goed, bedankt voor je antwoord. Vind het wel wat jammer dat je wel de tijd wilt nemen om een lang antwoord te schrijven, maar niet echt te beantwoorden wat ik graag wil weten. Om de vorige 274 pagina's door te lezen vind ik wat veel, met wat zoekwerk en nadenken kwam ik niet verder dan m'n vraagstelling aangaf.
Los daarvan vroeg ik me nog af hoe je een badkuip kan maken van folie met een opstaande rand van 10+ cm hoogte vanaf de vloer, als de opening om in de kruipruimte te komen maar ~30cm hoog is vanaf de vloer. Hoe maak je dat dan netjes dicht terwijl je nog steeds de ruimte in kan komen? Ik vind al die voorbeelden en promotie filmpjes heel leuk, maar dit soort speciale gevallen zie ik weer weinig uitgelegd worden. Had er zelf nog niet een handige oplossing voor kunnen bedenken.
Maar goed, bedankt voor je antwoord. Vind het wel wat jammer dat je wel de tijd wilt nemen om een lang antwoord te schrijven, maar niet echt te beantwoorden wat ik graag wil weten. Om de vorige 274 pagina's door te lezen vind ik wat veel, met wat zoekwerk en nadenken kwam ik niet verder dan m'n vraagstelling aangaf.
Los daarvan vroeg ik me nog af hoe je een badkuip kan maken van folie met een opstaande rand van 10+ cm hoogte vanaf de vloer, als de opening om in de kruipruimte te komen maar ~30cm hoog is vanaf de vloer. Hoe maak je dat dan netjes dicht terwijl je nog steeds de ruimte in kan komen? Ik vind al die voorbeelden en promotie filmpjes heel leuk, maar dit soort speciale gevallen zie ik weer weinig uitgelegd worden. Had er zelf nog niet een handige oplossing voor kunnen bedenken.
Tja... dan heb ik toch niks toe te voegen aan jouw beslissing..... das een eigen keuze om het " niet netjes af te willen maken"SawaFish schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 10:45:
@route99 Tja, ik kan altijd achteraf nog alles goed vastzetten. H........... Ik zie het als een acceptabel risico.
Denk je dat ik al die pagina's en alle details wat er voorbij kwam zo uit het hoofd ken dat het in een paar regels er staat... ik weet dat het voorbij gekomen is van diverse situaties (das nl ook een belangrijk punt) ... dus lijkt het me handiger dat je zelf even zoekt .... Ik probeer dan zelf de juiste trefwoorden in het zoekvak boven aan deze web pagina in te vullen.... en daarmee het opzoek werk te beperken.Maar goed, bedankt voor je antwoord. Vind het wel wat jammer dat je wel de tijd wilt nemen om een lang antwoord te schrijven, maar niet echt te beantwoorden wat ik graag wil weten. Om de vorige 274 pagina's door te lezen vind ik wat veel, met wat zoekwerk en nadenken kwam ik niet verder dan m'n vraagstelling aangaf.
https://tonzon.nl/vloeris...olatie/voorkom-koudebrug/Los daarvan vroeg ik me nog af hoe je een badkuip kan maken van folie met een opstaande rand van 10+ cm hoogte vanaf de vloer, als de opening om in de kruipruimte te komen maar ~30cm hoog is vanaf de vloer. Hoe maak je dat dan netjes dicht terwijl je nog steeds de ruimte in kan komen? Ik vind al die voorbeelden en promotie filmpjes heel leuk, maar dit soort speciale gevallen zie ik weer weinig uitgelegd worden. Had er zelf nog niet een handige oplossing voor kunnen bedenken.
Die badkuip maken ze door alle folie net als bij het maken van deze las in de video met dubbelzijdige tape te lassen. Als je dat in alle hoeken ook doet, door alle overtollige folie via die tape ruglings samen te nemen op de plaatsen waar dat gebeurt... krijg je een mooi resultaat.
Het kruipgat netjes afwerken heeft imho weinig met de hoeken te maken. Werk de muren gewoon af zoals het hoort en dat kan zelfs als het kruipgat in een hoe zit.
Ik had vorige week daar een nog beter YT video van die hoekenafwerking, vond hem niet terug in mijn browser geschiedenis en ff snel zoeken lukte ook ff niet. maar ze zijn er zulke video's, mss heeft iemand anders hem wel even bij de hand?
Succes verder.
@route99 Fair enough, het kwam over alsof je het antwoord wist maar niet wilde geven ("dat ga ik niet herhalen"), daar ben ik wat allergisch voor. Neemt niet weg dat ik blij ben je reactie en dit hele forum in het algemeen, kennis delen is veel waard! Ik ga binnenkort nog wel wat extra zoeken, eens kijken of ik m'n mening over moeite/kosten versus baten in dit specifieke geval bij kan stellen met nieuwe informatie. 
Bedankt voor de link naar het filmpje. Heb het nogmaals bekeken en aan het einde komen ze aan bij hoe je een kruipgat behandeld. Dit staat inderdaad los van de hoeken/nissen in de rest van de ruimte. In het filmpje hebben ze een mooi hoog gat en is het geen probleem. Ik kan echter op dit moment al maar net aan door het gat kruipen (de doorgang is lager dan de rest van de kruipruimte), en met een stuk opstaande folie eronder waar je niet op mag liggen word het helemaal niet te doen. Ik denk dat het beste zou zijn een lage maar wel opstaande rand te maken bij het gat, met wat extra folie zodat als je door het gat moet kruipen je het plat kan leggen zonder dat de folie aan de bevestiging bij de muur trekt met potentiele schade tot gevolg.
Bedankt voor de link naar het filmpje. Heb het nogmaals bekeken en aan het einde komen ze aan bij hoe je een kruipgat behandeld. Dit staat inderdaad los van de hoeken/nissen in de rest van de ruimte. In het filmpje hebben ze een mooi hoog gat en is het geen probleem. Ik kan echter op dit moment al maar net aan door het gat kruipen (de doorgang is lager dan de rest van de kruipruimte), en met een stuk opstaande folie eronder waar je niet op mag liggen word het helemaal niet te doen. Ik denk dat het beste zou zijn een lage maar wel opstaande rand te maken bij het gat, met wat extra folie zodat als je door het gat moet kruipen je het plat kan leggen zonder dat de folie aan de bevestiging bij de muur trekt met potentiele schade tot gevolg.
Ok. Er wordt nu eenmaal hier de nodige zelfwerkzaamheid verwacht.... de helpers hopen hun nieuwe info en/of hun verwijzing dat het echt al beschreven staat, voldoende is om de vragensteller te inspireren om dat eerst maar eens na te lezen.... waar ik het bijna uit het hoofd weet waar het staat is een zoeklink snel geplaatst... maar om helpers nu in te zetten als bijna altijd standby zoekmachines voor vragenstellers... dat lijkt me imho echt een brug te ver....SawaFish schreef op woensdag 10 februari 2021 @ 12:08:
@route99 Fair enough, het kwam over alsof je het antwoord wist maar niet wilde geven ("dat ga ik niet herhalen"),
Uit mijn redelijk brede interesse ken ik dit dan weer.... Doe er je voordeel mee. Heb er een gratis workshop mee gedaan die de gemeente hier aan haar bewoners aanbiedt/aanbood(?). Je kunt er oa wat milder van worden... Give it a thought... (er zijn de nodige reviews over dit boek en zelfs een proefschrift v/d Universiteit Twente.. Google is your friend..)daar ben ik wat allergisch voor.
Heb iemand langs gehad van Essent die kwam kijken naar de kruipruimte isolatie.
Zij twijfelden tussen PUR-schuim of isolatie parels op de bodem.
In overleg met een collega toch gekozen voor pur-schuim.
Nu loopt dit in samenwerking met Isoprofs (onderdeel van Essent); en het gaat om het volgende schuim:
https://www.isoprofs.nl/a...fectHRIsolatieschuimG.pdf
Dit zou dan een 8cm dikke laag te zijn aan bovenzijde van de kruipruimte.
Nu hoor je allerlei verschillende verhalen over pur, met vochtproblemen etc. Heeft iemand ervaring met Isoprofs en/of deze manier van isolatie?
Ze noemen het zelf overigens " Pur’fect HR++ Isolatieschuim "
Met name ook over het milieu aspect. Ik weet dat ze CFK-vrij zijn. Maar alsnog staat er op de website dat je de woning 3 uur moet verlaten, alles moet ventileren, en dat daarna de kelder luchtdicht afgesloten moet zijn. Zo gezond klinkt dat dan niet...
En natuurlijk kun je PUR niet recyclen bij afbraak van het huis, want bij losse platen bijvoorbeeld wel zou kunnen.
Zij twijfelden tussen PUR-schuim of isolatie parels op de bodem.
In overleg met een collega toch gekozen voor pur-schuim.
Nu loopt dit in samenwerking met Isoprofs (onderdeel van Essent); en het gaat om het volgende schuim:
https://www.isoprofs.nl/a...fectHRIsolatieschuimG.pdf
Dit zou dan een 8cm dikke laag te zijn aan bovenzijde van de kruipruimte.
Nu hoor je allerlei verschillende verhalen over pur, met vochtproblemen etc. Heeft iemand ervaring met Isoprofs en/of deze manier van isolatie?
Ze noemen het zelf overigens " Pur’fect HR++ Isolatieschuim "
Met name ook over het milieu aspect. Ik weet dat ze CFK-vrij zijn. Maar alsnog staat er op de website dat je de woning 3 uur moet verlaten, alles moet ventileren, en dat daarna de kelder luchtdicht afgesloten moet zijn. Zo gezond klinkt dat dan niet...
En natuurlijk kun je PUR niet recyclen bij afbraak van het huis, want bij losse platen bijvoorbeeld wel zou kunnen.
[ Voor 21% gewijzigd door dZinee op 11-02-2021 14:46 ]
Lijkt pur met een leuke naam niet meer dan dat.
Als je die prut laat spuiten overweeg dan in iedergeval een laagdikte die toekomstbestendig is. Nu heb je met 3.5 net niets.
En zorg zelf voor de overige maatregelen als bodemfolie en ventilatieroosters.
Als je die prut laat spuiten overweeg dan in iedergeval een laagdikte die toekomstbestendig is. Nu heb je met 3.5 net niets.
En zorg zelf voor de overige maatregelen als bodemfolie en ventilatieroosters.
@dZinee En vergeet niet de voordelen tegen de nadelen tegen over elkaar te zetten....
De voordelen daar heeft de leverancier je al verteld.... welke nadelen noemden zij?
Denk eens aan vaak het onderspuiten van veel leidingen/afvoerpijpen.... stel er gaat iets stuk ... gaan zij mee betalen om die PUR te verwijderen als er gerepareerd moet worden en de installateur weigert om er aan re beginnen tenzij het PUR schoon is....
Zoek de diverse inputs van dit soort zaken eens op het forum.... zo te lezen heb je dat niet gedaan....
er zijn divers mensen die daar input over gegeven hebben, bij deze alvast een van mijn bijdragen daar over, zoek ook nog even naar die van anderen....
Sterkte met het opmaken van de balans vd voor- en nadelen.
De voordelen daar heeft de leverancier je al verteld.... welke nadelen noemden zij?
Denk eens aan vaak het onderspuiten van veel leidingen/afvoerpijpen.... stel er gaat iets stuk ... gaan zij mee betalen om die PUR te verwijderen als er gerepareerd moet worden en de installateur weigert om er aan re beginnen tenzij het PUR schoon is....
Zoek de diverse inputs van dit soort zaken eens op het forum.... zo te lezen heb je dat niet gedaan....
er zijn divers mensen die daar input over gegeven hebben, bij deze alvast een van mijn bijdragen daar over, zoek ook nog even naar die van anderen....
Sterkte met het opmaken van de balans vd voor- en nadelen.
Goed, hier nu isolatie persoon 2 over de vloer gehad, die geeft als suggestie om de PUR te gebruiken.
Offerte 1 (via essent): 52m2, kruipruimte 60cm, EPS HR++ korrels, RD 3,66 - 1640 euro
Offerte 1 met PUR: 2700
Offerte 2 (via een lokale isolatie actie van de gemeente): 56 m², kruipruimte 55cm, PU foam (HFO) - 9 CM 4.1 RD - 2300 euro
Dus mijn kruipruimte is 4m2 groter geworden en 5cm minder diep
Die 2e is meer accuraat helaas.
Opmerking vandaag was wel dat ik een kwaaitaal vloer heb, waardoor tonzon wordt afgeraden. Na zeer summiere kijk bij het luik zag het er nog goed uit, dus afsluiten met PUR had ook wel een risico maar moest kunnen. Anders verkoopt hij niet natuurlijk.
Nou is de prijs beter en de RD-waarde bijna waar we hem willen, bij 60cm had 10cm PUR gekund voor 4,6.
Men zegt wel te werken met het minder slechte schuim:
Offerte 1 (via essent): 52m2, kruipruimte 60cm, EPS HR++ korrels, RD 3,66 - 1640 euro
Offerte 2 (via een lokale isolatie actie van de gemeente): 56 m², kruipruimte 55cm, PU foam (HFO) - 9 CM 4.1 RD - 2300 euro
Dus mijn kruipruimte is 4m2 groter geworden en 5cm minder diep
Opmerking vandaag was wel dat ik een kwaaitaal vloer heb, waardoor tonzon wordt afgeraden. Na zeer summiere kijk bij het luik zag het er nog goed uit, dus afsluiten met PUR had ook wel een risico maar moest kunnen. Anders verkoopt hij niet natuurlijk.
Nou is de prijs beter en de RD-waarde bijna waar we hem willen, bij 60cm had 10cm PUR gekund voor 4,6.
Om nou te zeggen dat ik bij een van de twee een goed gevoel had? Nee, niet echt. Beide grote clubs die en masse aanleggen. Ik kan alleen niet echt kleine lokale clubs vinden die het doen... Dat het zo lastig moet zijn. Ik weet wel dat ik liever vloer dan bodem heb, maar daar zitten we toch weer vast.HFO-SCHUIM
HR++ isolatieschuim is een HFO schuim. Om schuim goed uit te laten harden wordt een blaasmiddel gebruikt. Bij dit schuim wordt hiervoor HFO gebruikt, een middel met een lage klimaatbelasting. Dit is een vervanging
voor de schadelijke HFK’s die voorheen toegepast werden (en per 2023 verboden zijn).
@Zebby Ben toch wel eg benieuwd hoe je in deze PUR fuik terecht gekomen bent, want de wereld is veel groter dan PUR-spuiten of Tonzon?
En heb je een link waar onderbouwd wordt dan Tonzon niet geschikt is voor die vloer van jou?
En zet nog eens op een rij de voor maar ook nadelen van PUR spuiten...
Zoals ik al schreef...: De voordelen daar heeft de leverancier je al verteld.... welke nadelen noemden zij?
En heb je een link waar onderbouwd wordt dan Tonzon niet geschikt is voor die vloer van jou?
Zoals ik al schreef...: De voordelen daar heeft de leverancier je al verteld.... welke nadelen noemden zij?
Ben benieuwd naar een foto van jouw vloer, of het daadwerkelijk een kwaaitaalvloer is. Want de conclusie dat tonzon daarvoor ongeschikt is en pur wel is op zijn mint twijfelachtig.Zebby schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 19:59:
Goed, hier nu isolatie persoon 2 over de vloer gehad, die geeft als suggestie om de PUR te gebruiken.
Dus mijn kruipruimte is 4m2 groter geworden en 5cm minder diepDie 2e is meer accuraat helaas.
[...]
Om nou te zeggen dat ik bij een van de twee een goed gevoel had? Nee, niet echt. Beide grote clubs die en masse aanleggen. Ik kan alleen niet echt kleine lokale clubs vinden die het doen... Dat het zo lastig moet zijn. Ik weet wel dat ik liever vloer dan bodem heb, maar daar zitten we toch weer vast.
Ik had je bericht al wel eens gelezen, maar de nadelen die je benoemd vind ik acceptabel afgezet tegen nadelen van andere vormen. Tonzon lijkt mij het netste, maar is zover ik weet ook het duurste. In principe niet erg, als het maar geen kwaad kan. Isolatiewaarde kan ik weinig concreets over vinden, gevaren ook.route99 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 20:27:
@Zebby Ben toch wel eg benieuwd hoe je in deze PUR fuik terecht gekomen bent, want de wereld is veel groter dan PUR-spuiten of Tonzon?
Vervelende van googlen hierop is dat het allemaal slagers zijn die het eigen vlees keuren. Een onafhankelijke site met kwaliteitsinformatie kom ik niet tegen.
Benoemde zelf geen nadelen, na vragen konden leidingen gewoon uitgesneden worden, en eventueel weer bijgepurd om het nog ietwat te sluiten. Hoe zit dan met folie, korrels en platen - toch hetzelfde probleem? Het moet weg om erbij te kunnen.
Ja eens, tonzon zou meer vocht erbij laten, terwijl pur het juist opsluit? Dus slechter indien het er al is. En mijn kruipruimte is vochtig, geen water, maar gewoon klam.DopdeDouwer schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:15:
[...]
Ben benieuwd naar een foto van jouw vloer, of het daadwerkelijk een kwaaitaalvloer is. Want de conclusie dat tonzon daarvoor ongeschikt is en pur wel is op zijn mint twijfelachtig.
Inderdaad, best lastig, veel slagers die.... mee eens..... dus het wordt ploegen om voor jezelf de beste oplossing te vinden..Zebby schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 21:32:
[...]Ik had je bericht al wel eens gelezen, maar de nadelen die je benoemd vind ik acceptabel afgezet tegen nadelen van andere vormen........
Vervelende van googlen hierop is dat het allemaal slagers zijn die het eigen vlees keuren. Een onafhankelijke site met kwaliteitsinformatie kom ik niet tegen.
Daarmee vind ik het dan wel bijzonder.......dat daarmee het PUR-spuiten DE nr 1 "daarom"...wordt....
Daarom???? En daar mee "daarom" is het onderbouwd.....
Doet me een beetje denken aan gezinnen waar nieuwsgierige/geïnteresseerde kinderen, zeker vroeger (nu??) bij een vraag waarom iets zus en zo ging... vaak een antwoord kregen van.... "daarom.."

Weet je hoe super goed PUR hecht op zulke leidingen.... das een kl*te klus.... Platen die zou je langs het stuk waar het nodig is open kunnen snijden... en na afloop zet je de plaat er weer in en maak je de snede dicht. Folie wordt opgehangen.... dus maak de ophang punten los.... en zorg voor voldoende ruimte dat het folie verder heel blijft. Een snede maken kan bij veel folies (Tonzon wrs wat lastiger) maar als het weer netjes aan elkaar gezet wordt... prima.Benoemde zelf geen nadelen, na vragen konden leidingen gewoon uitgesneden worden, en eventueel weer bijgepurd om het nog ietwat te sluiten. Hoe zit dan met folie, korrels en platen - toch hetzelfde probleem? Het moet weg om erbij te kunnen.
Een ding is zeker... alle leidingen bij al deze laatste methodes blijven compleet origineel en schoon...
Waar het onderbuik gevoel vandaan komt dat het juist mis zou gaan bij de plaat/folie... waar het juist goed te doen is... bevreemd mij compleet.
Korrels: Daar hangt het af hoe het gedaan wordt. Zoek terug en bij kruipruimtes van 40 cm en hoger nooit korrels op de grond laten spuiten.... zoek terug waarom niet.... en zie deels onder mijn reactie op jouw "klam opmerking". Er zijn ook korrel oplossingen waar het in zakken tussen de balken gehangen wordt.... daaar van zou je moeten uitzoeken hoe goed zo een zak tijdelijk te verwijderen is... .maar een ding is weer zeker... alle leidingen.... etc... tref je weer mooi schoon aan...
Hier kan ik niks mee... losse opmerkingen zonder het in de situatie te plaatsen en te begrijpen waarom het wel of niet optreedt of een probleem is,Ja eens, tonzon zou meer vocht erbij laten, terwijl pur het juist opsluit? Dus slechter indien het er al is.
Kijk .... daar hebben ze damp remmende folie voor uitgevonden. Bij kostte mij ~ 60m2 Folion folie 200mu 6m breed dik ca 60 euro zo uit mijn hoofd. Zoek ff in het topic op Folion en mijn nickname en je vindt de hele discussie waar meer mensen aan bijdragen terug.En mijn kruipruimte is vochtig, geen water, maar gewoon klam.
Waarom die folie? Die zorgt ervoor dat die kruipruimte heel veel droger wordt... ik zat met natte muren vd kruipruimte 99+% LV dus.... en nu na ca 3 maanden is de LV< 70%.... de muren zijn al mooi opgedroogd.
Vochtige/klamme lucht geeft naast andere problemen ook veel extra warmteverliezen, drogere lucht geleidt warmte veel minder goed dan de vochtige lucht.
Edit: Oja die korrels op het zand... die werken in kruipruimtes waar je prima dampremmende folie kunt leggen en bijv platen tegen de vloer kunt monteren, compleet averechts... zoek terug dit is uitgebreid besproken de afgelopen maand/maanden. Als er maar ca 20-30 cm ruimte is ... heb je niet zoveel keuze... maar daarmee is korrels spuiten geen generieke goede oplossing.
Het super lage kostenplaatje van de folie maakt het voor de juiste situatie bijna een no-brainer.....
Lees dus eea terug, want je hebt dat echt nodig om jouw beeldvorming van jouw situatie beter op een rij te krijgen dan tot nu toe voor ons zichtbaar geworden is.
Succes!
[ Voor 4% gewijzigd door route99 op 12-02-2021 08:43 . Reden: op een paar plaatsen waren woorden "weggevallen", niet op papier gekomen.... maar zaten wel in mijn hoofd.... Voor de leesbaarheid aangevuld ]
Even hierop inzoomen, moet die folie helemaal strak tegen de wand bevestigd worden, of kan ik dat gewoon even plat gezegd neerpleuren, een beetje vouwen en tegen de wand duwen en klaar?route99 schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 22:13:
Waarom die folie? Die zorgt ervoor dat die kruipruimte heel veel droger wordt... ik zat met natte muren vd kruipruimte 99+% LV dus.... en nu na ca 3 maanden is de LV< 70%.... de muren zijn al mooi opgedroogd.
Vochtige/klamme lucht geeft naast andere problemen ook veel extra warmteverliezen, drogere lucht geleidt warmte veel minder goed dan de vochtige lucht.
Edit: Oja die korrels op het zand... die werken in kruipruimtes waar je prima dampremmende folie kunt leggen en bijv platen tegen de vloer kunt monteren, compleet averechts... zoek terug dit is uitgebreid besproken de afgelopen maand/maanden. Als er maar ca 20-30 cm ruimte is ... heb je niet zoveel keuze... maar daarmee is korrels spuiten generieke goede oplossing.
Het super lage kostenplaatje maakt het voor de juiste situatie bijna een no-brainer.....
Lees dus eea terug, want je hebt dat echt nodig om jouw beeldvorming van jouw situatie beter op een rij te krijgen dan tot nu toe voor ons zichtbaar geworden is.
Succes!
Dubbelvouwen met de extra flap aan muurzijde zodat als er nog iets van condens van de muur afloopt het er achterlangs gaat. Neerpleuren... lijkt me wat minder effectief allemaal.Zebby schreef op donderdag 11 februari 2021 @ 23:34:
[...]
Even hierop inzoomen, moet die folie helemaal strak tegen de wand bevestigd worden, of kan ik dat gewoon even plat gezegd neerpleuren, een beetje vouwen en tegen de wand duwen en klaar?
Heb je al gekeken hoe je dat je kruipruimte in gaat krijgen? Hoeveel ruimte heb je wel niet, want dat is een flink hoogteverlies. Of is die 12/14 cm niet onder de balken?JustinoFTW schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:41:
4. Isoleren!
@kabeltjekabel Idd, das vaak de betere manier. @Zebby Dat was toch echt ook terug te vinden... oa de zgn Z-vouw werd nog genoemd... die past Tonzon toe bij hun folie (rond 8-jan-2021).
Kruipruimte vloer (na-)isoleren
Als ik bij mijzelf kijk ligt mijn riolering hoger dan het grondwater in mijn huis.JustinoFTW schreef op dinsdag 9 februari 2021 @ 11:41:
1. Drainage leggen
Doe je de drainage onder de fundering door en buiten op de riolering aansluiten?
Dus je hebt het plat liggen, het gaat omhoog tegen de muur, en dan vouw je hem weer omlaag.kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:33:
[...]
Dubbelvouwen met de extra flap aan muurzijde zodat als er nog iets van condens van de muur afloopt het er achterlangs gaat. Neerpleuren... lijkt me wat minder effectief allemaal.
Zoeken is soms erg lastig als je niet weet waar je naar moet zoekenroute99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 08:48:
@kabeltjekabel Idd, das vaak de betere manier. @Zebby Dat was toch echt ook terug te vinden... oa de zgn Z-vouw werd nog genoemd... die past Tonzon toe bij hun folie (rond 8-jan-2021).
Ik heb gewoon even los geschoten met foto's. Ruimte 2 heeft roosters, 1 niet (na foto van mooie zeiknatte kruipluik wissel ik naar 1). 2 is daardoor aanzienlijk droger dan 1, maar beide voelen ook nu erg warm en klam aan. Al dat stoken gaat lekker omlaag.
Is dit nou wel of niet kwaaitaal, want ik vind het bizar dat #2 dat wel opmerkt maar #1 niet? Lijkt me best een dingetje?
https://imgur.com/a/l2AJTXg
En wat dacht je.... als niet expert in dit gebied ben ik ook zo begonnen..... de aanhouder wint en op een bepaald moment begrijp je meer een meer ook dankzij de bijdragen van anderen.....Zebby schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:10:
[...]Zoeken is soms erg lastig als je niet weet waar je naar moet zoeken
Tja.. dat ik het zelf op moet zoeken vind ik niet meer dan logisch, ook al is het in het begin lastig,... een hint zou toch echt genoeg moeten zijn... want als je de verdieping zelf niet opzoekt dan wordt het echt niks.....en verwacht niet dat dat de helpers hier er zin in hebben om zo iemand op sleeptouw te nemen....
De concepten begrijpen En dus ook wanneer ze toegepast kunnen worden is hier zeer essentieel, want op afstand is het voor de helpers niet altijd mogelijk een overzicht van de hele situatie te krijgen.... ook al wordt er best doorgevraagd.... men is toch afhankelijk van de kwaliteit/juistheid van het antwoord van de vragensteller...
En daar kan echt het nodige aan markeren... soms valt het niet op... maar soms merk je door een vervolgopmerking dat de situatie toch anders is dan de vragensteller voorstelde....Tja.....

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 12-02-2021 10:24 ]
Dat begrijp en respecteer ik uiteraard, enige extra inzichten zijn gewoon heel behulpzaam op dit punt. Laat ik voorop stellen dat ik dit soort klussen niet zo snel zelf doe en het liever uitbesteed aan iemand die dus wel expert is. Normaal gesproken heb ik niet veel moeite met onderzoek om die te vinden, maar blijkbaar is dat hier anders en moet ik zelf gaan uitzoeken hoe of wat ik wil en daarna de persoon vinden die me kan helpen. Omgekeerde wereld...route99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:21:
[...]
En wat dacht je.... als niet expert in dit gebied ben ik ook zo begonnen..... de aanhouder wint en op een bepaald moment begrijp je meer een meer ook dankzij de bijdragen van anderen.....![]()
Tja.. dat ik het zelf op moet zoeken vind ik niet meer dan logisch, ook al is het in het begin lastig,... een hint zou toch echt genoeg moeten zijn... want als je de verdieping zelf niet opzoekt dan wordt het echt niks.....en verwacht niet dat dat de helpers hier er zin in hebben om zo iemand op sleeptouw te nemen....
De concepten begrijpen En dus ook wanneer ze toegepast kunnen worden is hier zeer essentieel, want op afstand is het voor de helpers niet altijd mogelijk een overzicht van de hele situatie te krijgen.... ook al wordt er best doorgevraagd.... men is toch afhankelijk van de kwaliteit/juistheid van het antwoord van de vragensteller...
En daar kan echt het nodige aan markeren... soms valt het niet op... maar soms merk je door een vervolgopmerking dat de situatie toch anders is dan de vragensteller voorstelde....Tja.....
Sowieso nu ik zelf weer even heb gekeken heb ik bij een luik zo veel draden en dergelijke lopen, die wil ik niet in de PUR hebben
Kijk.. now we are speaking....Zebby schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:40:
[...]Sowieso nu ik zelf weer even heb gekeken heb ik bij een luik zo veel draden en dergelijke lopen, die wil ik niet in de PUR hebben
Verder: Tja... welkom in de wekelijke wereld....reken er niet op dat leverancier altijd het beste verhaal voor jou vertellen, helaas zit er nogal wat kaf onder het koren.... dus als je zelf geen zin hebt oid in een verdieping of je vindt niet iemand die je vertrouwd die dat in samenwerking met jou wil doen.. dan lijkt me me in deze wereld wel Russische roulette of je de juist isolatie krijgt.....
Deze keuze van de route ligt echt bij jou.... uiteindelijk zul je nl ook moeten betalen...als je wat laat doen/gaat doen.... dan is het wel errug handig als dat een keuze is die past bij jouw situatie...toch?
Ja, dus een advies voor een club waar mensen wel goede ervaringen mee hebben is ook welkomroute99 schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:46:
[...]
Kijk.. now we are speaking....![]()
Verder: Tja... welkom in de wekelijke wereld....reken er niet op dat leverancier altijd het beste verhaal voor jou vertellen, helaas zit er nogal wat kaf onder het koren.... dus als je zelf geen zin hebt oid in een verdieping of je vindt niet iemand die je vertrouwd die dat in samenwerking met jou wil doen.. dan lijkt me me in deze wereld wel Russische roulette of je de juist isolatie krijgt.....
Deze keuze van de route ligt echt bij jou.... uiteindelijk zul je nl ook moeten betalen...als je wat laat doen/gaat doen.... dan is het wel errug handig als dat een keuze is die past bij jouw situatie...toch?
Dank wederom voor alle reactie (o.a. @route99 ).
Heb ook nog even de links waar je naar refereerde doorgenomen.
Het is toch erg teleurstellend dat je ' experts' laat langskomen, maar het meer verkopers zijn dan experts.
Er er is geen enkele nadeel besproken; niks over eventuele giftige gassen, de leidingen etc.
Sterker nog, hij had de leidingen niet eens gezien. Pas toen ik hier een vraag over vertelde zei hij dat ze netjes werden meegenomen.
Overigens is de luchtvochtigheid wel echt laag. Wonen op een hoog punt en hebben nooit last van vocht in de kruipruimte/en of kelder.
Wegens een stof-allergie zie ik mijzelf nu niet echt onderin de kruipruimte kruipen om op een andere manier te isoleren, bijvoorbeeld met platen o.i.d. Alle partijen lijken nu voor PUR of bodem-parels te gaan. En als 3e optie de TonZon achtige aanpak. Dat zijn eigenlijk de enige oplossingen die ik voorbij zie komen.
De kruipruimte heeft een gewelft (golvend) bovenkant, waardoor TonZon mij erg lastig lijkt.
Zelf platen doen is dus niet echt een optie. Wat blijft er dan over?
Heb ook nog even de links waar je naar refereerde doorgenomen.
Het is toch erg teleurstellend dat je ' experts' laat langskomen, maar het meer verkopers zijn dan experts.
Er er is geen enkele nadeel besproken; niks over eventuele giftige gassen, de leidingen etc.
Sterker nog, hij had de leidingen niet eens gezien. Pas toen ik hier een vraag over vertelde zei hij dat ze netjes werden meegenomen.
Overigens is de luchtvochtigheid wel echt laag. Wonen op een hoog punt en hebben nooit last van vocht in de kruipruimte/en of kelder.
Wegens een stof-allergie zie ik mijzelf nu niet echt onderin de kruipruimte kruipen om op een andere manier te isoleren, bijvoorbeeld met platen o.i.d. Alle partijen lijken nu voor PUR of bodem-parels te gaan. En als 3e optie de TonZon achtige aanpak. Dat zijn eigenlijk de enige oplossingen die ik voorbij zie komen.
De kruipruimte heeft een gewelft (golvend) bovenkant, waardoor TonZon mij erg lastig lijkt.
Zelf platen doen is dus niet echt een optie. Wat blijft er dan over?
JaZebby schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:10:
[...]
Dus je hebt het plat liggen, het gaat omhoog tegen de muur, en dan vouw je hem weer omlaag.
Komt qua vormen 100% overeen met kwaaitaal, alleen het piepschuim plaatje op de kopse kanten met kwaaitaal mist.Zebby schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:10:
[...]
Dus je hebt het plat liggen, het gaat omhoog tegen de muur, en dan vouw je hem weer omlaag.
[...]
Zoeken is soms erg lastig als je niet weet waar je naar moet zoekenIk kan me een youtube filmpje herinneren van tonzon, maar die bevestigde het dus met een soort pluggen in de muur, en maakte ook een soort opgevouwen bad tussen twee ruimtes in plaats van het gewoon over elkaar heen te leggen. Dat zou de klus namelijk van een uurtje of 2 naar een veelvoudige daarvan werken.
Ik heb gewoon even los geschoten met foto's. Ruimte 2 heeft roosters, 1 niet (na foto van mooie zeiknatte kruipluik wissel ik naar 1). 2 is daardoor aanzienlijk droger dan 1, maar beide voelen ook nu erg warm en klam aan. Al dat stoken gaat lekker omlaag.
Is dit nou wel of niet kwaaitaal, want ik vind het bizar dat #2 dat wel opmerkt maar #1 niet? Lijkt me best een dingetje?
https://imgur.com/a/l2AJTXg
Dat gezegd hebbende: ziet er nog erg goed uit en droog / lage LV
Ik heb ongeveer 50 a 60cm.kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 00:34:
[...]
Heb je al gekeken hoe je dat je kruipruimte in gaat krijgen? Hoeveel ruimte heb je wel niet, want dat is een flink hoogteverlies. Of is die 12/14 cm niet onder de balken?
Onder de fundering door, enige optie in dit geval. Of veel zaagwerk maar daar zit ik niet op te wachten.
Bij mij ligt de waterriolering een stuk lager, lang leve de polder en grondwater. Drainage gaat inderdaad onder de fundering door.Crxtreem schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 10:07:
[...]
Als ik bij mijzelf kijk ligt mijn riolering hoger dan het grondwater in mijn huis.
Doe je de drainage onder de fundering door en buiten op de riolering aansluiten?
Mocht dat niet lukken kan ik nog altijd een put plaatsen
Lol, dus je gaat een gat van ~0,6 x 1,2m graven tot 15 cm onder de fundering... zowel in de kruipruimte als buiten? Volgens mij overschat je het werk van een plaatje doorzagen.JustinoFTW schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:05:
[...]
Ik heb ongeveer 50 a 60cm.
Onder de fundering door, enige optie in dit geval. Of veel zaagwerk maar daar zit ik niet op te wachten.
Of heb je toevallig platen van 2,4x1,2m
Bij mijn zus in de polder ligt de riolering binnen bijna direct onder de vloer. Buiten nu ietsje lager en de overgang is ietwat problematischJustinoFTW schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:05:
[...]
Bij mij ligt de waterriolering een stuk lager, lang leve de polder en grondwater. Drainage gaat inderdaad onder de fundering door.
Mocht dat niet lukken kan ik nog altijd een put plaatsen
[ Voor 49% gewijzigd door kabeltjekabel op 12-02-2021 21:47 ]
Klopt, kan makkelijk met een kleine graafmachine van mij oom. Grond moet er toch grotendeels uit aan de zijkant om daar alles opnieuw aan te leggen. Dus dan maar een stukje dieper. En de plaat door de midden kan wel, maar als ik via het kruipluik moet zaag ik zo'n plaat ongeveer 8x wat ik niet zie zitten (ook met plakken, purren etc)kabeltjekabel schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 21:45:
[...]
Lol, dus je gaat een gat van ~0,6 x 1,2m graven tot 15 cm onder de fundering... zowel in de kruipruimte als buiten? Volgens mij overschat je het werk van een plaatje doorzagen.
Of heb je toevallig platen van 2,4x1,2m? Dan nog meer graven
[...]
Bij mijn zus in de polder ligt de riolering binnen bijna direct onder de vloer. Buiten nu ietsje lager en de overgang is ietwat problematisch
Riolering zit onder de vloer maar loopt daarna onder de fundering heen. Overigens sluit ik de drainage niet aan op de riolering maar op de regenwaterafvoer, want dat moet van de gemeente, en die looot onder de fundering door van de achtertuin naar voren toe. Dua dan kan perfect
Een kleine selectie van wat er al eerder voorbij kwam tav vloer isolatie in de kruipruimte.
Meer keuze gericht qua materiaal tav oa een duurzame keuze.
Maar als je echt geen graafmachine kunt gebruiken dan hebben oa Gamma en Karwei 50 cm breed EPS die wel door de meeste luiken heen kunnen..in de onderstaande link onder de aandacht gebracht door @Fornax445 . En dan verkrijgbaar in diverse diktes die je ook op elkaar vast kunt maken, bijv 3x5 cm kom je toch aan 15 cm isolatie onder de vloer. Die50 cm platen discussie loopt ca vanaf hier (en vast ook eerder al... zoek zelf effe).
Gamma heeft ook steenwolplaten van 100x60cm 7 cm dik, dus 1 of 2 lagen dik monteren. In veel gevallen kunnen die ook nog net door het kruipluik heen.
De montage methodes en ook waar nodig het lijmtype.... zoek zelf effe, oa de lijm v/d Action is vaak voorbij gekomen. Check goed of dat ook voor jouw materiaal keuze geschikt is... niet zeker... eerst testen... als dat al hmm gaat niet doen.... Ff geduld tot een aantal winkels weer open is en waar mogelijk toch online bestellen?
Meer keuze gericht qua materiaal tav oa een duurzame keuze.
Maar als je echt geen graafmachine kunt gebruiken dan hebben oa Gamma en Karwei 50 cm breed EPS die wel door de meeste luiken heen kunnen..in de onderstaande link onder de aandacht gebracht door @Fornax445 . En dan verkrijgbaar in diverse diktes die je ook op elkaar vast kunt maken, bijv 3x5 cm kom je toch aan 15 cm isolatie onder de vloer. Die50 cm platen discussie loopt ca vanaf hier (en vast ook eerder al... zoek zelf effe).
Gamma heeft ook steenwolplaten van 100x60cm 7 cm dik, dus 1 of 2 lagen dik monteren. In veel gevallen kunnen die ook nog net door het kruipluik heen.
De montage methodes en ook waar nodig het lijmtype.... zoek zelf effe, oa de lijm v/d Action is vaak voorbij gekomen. Check goed of dat ook voor jouw materiaal keuze geschikt is... niet zeker... eerst testen... als dat al hmm gaat niet doen.... Ff geduld tot een aantal winkels weer open is en waar mogelijk toch online bestellen?
Helaas ik ken ze niet uit mijn omgeving. Toch zijn heel veel mensen blij met de landelijke clubs die PUR spuiten, maar als die echt doen wat een significant aantal mensen hier technisch niet de beste oplossing vinden mbt PUR, dan vraag ik me af waar die mensen blij mee zijn. Ik kan alleen namens mijzelf spreken. Er zullen best enkele gevallen zijn waar het wellicht niet anders kon, maar in de meeste gevallen hoeft dat niet. Ik moet er echt niet aan denken dat mijn vloer volgepurd is en als er echt een keer een probleem met de leidingen is, die gezien de diverse reacties en ook via youtube te zien toch geregeld mee gepurd worden... dat je dat eerst allemaal schoon moet schrapen.....Zebby schreef op vrijdag 12 februari 2021 @ 13:47:
[...]Ja, dus een advies voor een club waar mensen wel goede ervaringen mee hebben is ook welkomBlijkbaar zijn de meeste toch landelijk.
En in het duurzaamheidsrijtje staat deze techniek ook bepaald niet bovenaan...
De drempel om het zelf die vloer te isoleren is veelal hoog, het waarom ga ik niet over...das voor ieders eigen een keuze/of geen keuze omdat het echt niet lukt. De PUR-spuit bedrijven toeteren flink rond met een snelle blik een heel mooi verhaal...... dus dat veel mensen ... mss met het idee... .hehe die klus is dan tenminste geklaard/ik ben er van af... toch snel naar het PUR-spuiten neigen.
Dat die PUR-spuit bedrijven flink rond toeteren snap ik wel... want je moet met die spuit technologie toch die investering eruit halen..... dus te spuiten vloer meters maken....
Om je een idee te geven wat er allemaal bij komt kijken bij PUR-spuiten qua regels waar zulke bedrijven aan moeten voldoen, das heel wat. Zulk bedrijven moet gecertificeerd zijn voor dit werk. Daar houdt het met mijn zicht erop dus echt op.
Zo werk je veilig met PUR-schuim
en dan vind je daar hoe dat moet:
https://www.volandis.nl/m...2138-a-blad-purschuim.pdf
Het uitbesteden van bijv EPS platen monteren lees je veel minder over. Tja met een geschikt zaagje en wat andere hulptributen ben je er al qua "investering".... maar het is natuurlijk een veel tragere klus zulk een montage dan spuiten. De "snelle" jongens ... die ligt dit soort werk wellicht niet zo goed?
Er zijn gezien de overmaat aan commerciële sites amper neutrale sites te vinden.
Ook de site van vereniging Eigen Huis is erg mager qua info., daar had ik echt veel meer van verwacht.
De Consumentenbond geeft iets meer richting maar dan vooral tav de keuze, daar houdt het ook op. Geen suggesties tav bij wie je dat zou kunnen laten doen of hoe je dat aanpakt.
Wellicht hebben anderen nog tips voor redelijke commerciële sites tav de info, ik heb er nu ff eentje gevonden, maar dat zegt niks over hun kwaliteit van het werk!
Is er in jouw buurt geen klusbedrijf die de beter scorende platen opties kan monteren.... het moet netjes gebeuren maar is verder geen rocket science en toch van een heel andere orde dan PUR-spuiten waar je toch bij een gecertificeerd bedrijf moet zijn, maar dan nog steeds de vaak besproken nadelen krijgt van de
PUR keuze.
Vraag iig meerder offertes bij klusbedrijven en probeer in je buurt echt te weten te krijgen wat anderen een goed klusbedrijf vonden....
Helaas geen kant en klaar antwoord maar wel richting aan een pad waar je nog wel energie in moet steken, maar dan hopelijk bij iets uit komt waar je later echt geen spijt van krijgt....
@route99 en zoiets als Icynene dan? Dat is dampopen, geen HFK gassen etc. Wordt veel toegepast in Canada/USA/
Ik ken wel een partij (midden van het land) die een dampdoorlatende doek hangen aan de balkenvloer en deze vervolgens inblazen met EPS parels. Dat vond ik al een verbetering van PUR spuiten. misschien ook wel wat voor @dZinee.
Uiteindelijk zijn wij er niet mee in zee gegaan omdat we gewoon de hele balkenvloer hebben verwijderd
Ik ken wel een partij (midden van het land) die een dampdoorlatende doek hangen aan de balkenvloer en deze vervolgens inblazen met EPS parels. Dat vond ik al een verbetering van PUR spuiten. misschien ook wel wat voor @dZinee.
Uiteindelijk zijn wij er niet mee in zee gegaan omdat we gewoon de hele balkenvloer hebben verwijderd
@Murkmans Icynene heeft vnl een voordeel dat het organisch oplosmiddl/drijfgas vrij is. Voor de rest heeft het nog steeds alle nadelen van een PUR spuit systeem. Als je echt geen andere techniek kunt toepassen is dit op een verre afstand een van de minder slechte, maar daar meer nog steeds geen prettige keuze.
De EPS parels in een zak/doek heb ik ook al een keer genoemd, Mits goed aangebracht ook geschikt voor houten vloeren meen ik, Iig met afstand veel beter dan PUR spuiten.
Een paar jaar geleden is er, naast de nadelen die er al zijn ook nog voor bouw afval met PUR isolatie resten een extra probleem bijgekomen... niemand wil het hebben...
https://www.rtvoost.nl/ni...-aan-pur-huis-Vriezenveen
Dat heeft een hoog gehalte van de slager die zijn vlees keurt.
Het is imho toch wel bizar... als je EPS, glaswol, steenwol e.d hebt en je moet het om wat voor reden tijdelijk of permanent verwijderen, kan dat uitstekend. Vaak is recylcing mogelijk, voor gespoten PUR schuim in een kruipruimte ligt dat toch wel totaal anders.... dat haal je niet zomaar even weg en recyling is nog ver weg.
De EPS parels in een zak/doek heb ik ook al een keer genoemd, Mits goed aangebracht ook geschikt voor houten vloeren meen ik, Iig met afstand veel beter dan PUR spuiten.
Een paar jaar geleden is er, naast de nadelen die er al zijn ook nog voor bouw afval met PUR isolatie resten een extra probleem bijgekomen... niemand wil het hebben...
https://www.rtvoost.nl/ni...-aan-pur-huis-Vriezenveen
Er zijn nog kamer vragen geweest waar men toch relatief bar weinig gedaan heeft met het PUR probleem, je zou het kunnen formuleren dat de sector er wel uit komt....Chemisch afval
Twee weken geleden werd het beruchte huis gesloopt, maar toen bleek dat het bouwafval niet kon worden afgevoerd. Afvalverwerkingsmaatschappijen beschouwen het bouwpuin als chemisch afval, omdat het vermengd is met giftige chemicaliën die in het isolatieschuim actief blijven. Afvalverwerkers vrezen hoge boetes, of zelfs het verlies van de vergunning, als ze het verontreinigde puin toch verwerken.
Dat heeft een hoog gehalte van de slager die zijn vlees keurt.
Het is imho toch wel bizar... als je EPS, glaswol, steenwol e.d hebt en je moet het om wat voor reden tijdelijk of permanent verwijderen, kan dat uitstekend. Vaak is recylcing mogelijk, voor gespoten PUR schuim in een kruipruimte ligt dat toch wel totaal anders.... dat haal je niet zomaar even weg en recyling is nog ver weg.
Hier ook het plan opgevat om te beginnen met vloerisolatie, dak en muur zijn gedaan. Het is een huis uit 69, vv als primaire verwarming met een smalle kruipruimte ingang, platen van 40x50 zouden net passen.
Nu twijfelen wij over de isolatie methode.
1: Pif, relatief hoge rc en flexibel wat installatie bevordert
2: Pir platen, veel zaagwerk uitdaging om te bevestigen
3: parels, eigenlijk verkeerde kant isoleren maar door het zelf te doen wel mogelijkheid tot dikke gelijkmatige laag (25cm)
Nu wou ik beginnen met puin uit de kruipruimte halen en het plaatsen van een folie, maar zag ik dit (foto's)
https://i.imgur.com/iNXVXyy.jpg
https://i.imgur.com/V94ElHT.jpg
https://i.imgur.com/seCfbq0.jpg
https://i.imgur.com/0BoY0LK.jpg
Het lijkt alsof de onderkant vd broodjes poreus is geworden en daardoor afbreken.
Wat zou jullie advies zijn voor de volgende stappen? Geen isolatie en over x jaar complete vloer vervangen? Voor de parels gaan (als er meer afbreekt ligt het op de parels) of toch proberen iets aan de balken te bevestigen met het risico dat de isolatie scheurt, loskomt oid als er nog meer stukken loskomen.
Alvast dank
3: parels, eigenlijk verkeerde kant isoleren maar door het zelf te doen wel mogelijkheid tot dikke gelijkmatige laag (25cm)
Nu wou ik beginnen met puin uit de kruipruimte halen en het plaatsen van een folie, maar zag ik dit (foto's)
Het lijkt alsof de onderkant vd broodjes poreus is geworden en daardoor afbreken.
Wat zou jullie advies zijn voor de volgende stappen? Geen isolatie en over x jaar complete vloer vervangen? Voor de parels gaan (als er meer afbreekt ligt het op de parels) of toch proberen iets aan de balken te bevestigen met het risico dat de isolatie scheurt, loskomt oid als er nog meer stukken loskomen.
Alvast dank
[ Voor 6% gewijzigd door Mwit88 op 21-03-2021 12:25 ]
Ik ben niet zo thuis in de fe benamingen van de verschillende merken broodjesvloeren, maar ik zou eens zoeken op problemen met dit type vloeren.
Het ziet er nogal bros uit, hoeft niet veel te dragen, vooral tijdens het storten van het beton. In hoeverre de draagkracht van deze broodjes ook na het uitharden nodig is zou ik wel willen weten.
Ik ken dit type broodjes als bouwelementen voor vloeren en daken bij schoolgebouwen uit vroege jaren 70. Moet er niet aan denken dat die op dezelfde wijze instorten.
Het ziet er nogal bros uit, hoeft niet veel te dragen, vooral tijdens het storten van het beton. In hoeverre de draagkracht van deze broodjes ook na het uitharden nodig is zou ik wel willen weten.
Ik ken dit type broodjes als bouwelementen voor vloeren en daken bij schoolgebouwen uit vroege jaren 70. Moet er niet aan denken dat die op dezelfde wijze instorten.
Eerst checken of dit niet constructief een probleem wordt.
Zonee, misschien wel pur laten spuiten. Dat bind alles mooi aan elkaar
Zonee, misschien wel pur laten spuiten. Dat bind alles mooi aan elkaar
Lijkt op staltonpanelen.
Ik ben niet bouwtechnisch en zou zeker iemand met verstand ervan het laten nakijken.
Persoonlijk denk ik dat het mee valt; bij de nieuwe vloeren die nu gemaakt wordt zijn de tussenstukken van piepschuim. Over het piepschuim komt beton met wapeningsnet. Het piepschuim is alleen nodig als overbrugging dat het beton niet weg vloeit. Dus ik schat zo in, wat je nu ziet afbrokkelen, dat is het gedeelte wat gebruikt werd voor het beton wat eroverheen is gelegd.
Maar laat het zeker checken, nooit leuk als je door de vloer heen zou gaan.
En uiteraard als isolatie achteraf....
Ik ben niet bouwtechnisch en zou zeker iemand met verstand ervan het laten nakijken.
Persoonlijk denk ik dat het mee valt; bij de nieuwe vloeren die nu gemaakt wordt zijn de tussenstukken van piepschuim. Over het piepschuim komt beton met wapeningsnet. Het piepschuim is alleen nodig als overbrugging dat het beton niet weg vloeit. Dus ik schat zo in, wat je nu ziet afbrokkelen, dat is het gedeelte wat gebruikt werd voor het beton wat eroverheen is gelegd.
Maar laat het zeker checken, nooit leuk als je door de vloer heen zou gaan.
En uiteraard als isolatie achteraf....
Webshop: YourWizBlog - LG Therma V WiFi module
Dit hebben wij ook in ons 1971 huis en zijn als het goed is deze: vbi.nl/product/combinatievloer/Mwit88 schreef op zondag 21 maart 2021 @ 11:55:
Hier ook het plan opgevat om te beginnen met vloerisolatie, dak en muur zijn gedaan. Het is een huis uit 69, vv als primaire verwarming met een smalle kruipruimte ingang, platen van 40x50 zouden net passen.
Alvast dank
VBI Combinatievloer is een combinatie van voorgespannen liggers en vulelementen van lichtbeton.
Wij hebben er maar een dekvloer op van 2 a 3cm.
Volgens mij moet je het kruipluik groter kunnen maken dmv 1 element eruit te halen.
Wij hebben namelijk een kruipluik van 79x54cm ong.
Ik ben nu zelf bezig met PIR platen 120x60x12cm maar, moet onder de fundering daarvoor is het nu te hoge grondwaterstand.
Lisse Live 4400Wp ZZW
Bedankt voor de reacties zover, vbi combinatievloer zou goed kunnen aangezien we in Zevenaar wonen.
Ik ga eens verder op onderzoek uit!
Ik ga eens verder op onderzoek uit!
Even terugkoppeling mbt mijn kruipkelder isolatie.
Situatie:
Huis uit 1958 op zandgrond (Utrechtse Heuvelrug).
Houten balken (33m2) en deels nehobo vloer (9m2)
Vochtigheidsgraad van 90-95 procent en temperatuur rond 14 graden (aqara meter, in vrije ruimte opgehangen 30cm boven de grond)
Hele bodem zat dun laagje schimmel op en t rok goed naar schimmel/boslucht
Tussen houten balken had ik eerder al glaswol gedaan 12cm. Nehobo vloer was niet geïsoleerd
2 kleine ventilatie roosters
Lucht Verbinding naar aanbouw achter was matig
Vochtigheid daalde naar 70 procent als ik t kruipluik en paar uur open had
Nu:
Glaswol vervangen voor ecose 16cm (r 4.5)
Onder nehobo vloer pif80 (r 4)
1 extra ventilatie koker aangelegd
Betere verbinding naar de aanbouw achter (waar ook 2 roosters zitten)
Tonzon folie op bodem
Na paar dagen is vochtigheid al naar 80-85 procent gedaald.
Isolatie aangebracht door isolatiespecialist.nl. hebben netjes gewerkt moet ik zeggen.
Over een paar maanden eens kijken wat de vochtigheid dan is. Ik ga er vanuit dat t dan wel beter is
Situatie:
Huis uit 1958 op zandgrond (Utrechtse Heuvelrug).
Houten balken (33m2) en deels nehobo vloer (9m2)
Vochtigheidsgraad van 90-95 procent en temperatuur rond 14 graden (aqara meter, in vrije ruimte opgehangen 30cm boven de grond)
Hele bodem zat dun laagje schimmel op en t rok goed naar schimmel/boslucht
Tussen houten balken had ik eerder al glaswol gedaan 12cm. Nehobo vloer was niet geïsoleerd
2 kleine ventilatie roosters
Lucht Verbinding naar aanbouw achter was matig
Vochtigheid daalde naar 70 procent als ik t kruipluik en paar uur open had
Nu:
Glaswol vervangen voor ecose 16cm (r 4.5)
Onder nehobo vloer pif80 (r 4)
1 extra ventilatie koker aangelegd
Betere verbinding naar de aanbouw achter (waar ook 2 roosters zitten)
Tonzon folie op bodem
Na paar dagen is vochtigheid al naar 80-85 procent gedaald.
Isolatie aangebracht door isolatiespecialist.nl. hebben netjes gewerkt moet ik zeggen.
Over een paar maanden eens kijken wat de vochtigheid dan is. Ik ga er vanuit dat t dan wel beter is
Dag allen. voordat mijn kruipruimte geïsoleerd kan worden moet ik wat oude rotzooi (stenen / zandophopingen) weghalen. Dat kan nog wel eens een leuk klusje worden. Hebben jullie praktische tips voor het zelf leeghalen van een kruipruimte van zo'n 55 cm diep?
Tsja, dat is gewoon handwerk... Mooier kan je t niet maken.
Ik gebruikte
-goede verlichting (2 bouwspots)
-hoofdlamp
-goede bril
-mondmasker
-handschoenen
-extra overall
-kniebeschermers
-4 emmers
-harkje
-stevig blik (stoffer en blik)
-sjouwhulp
Eerst alle zooi beetje bij elkaar schrapen richting mijn hoofd compartiment waar t kruipluik zit.
En dan gewoon emmers vullen (niet te zwaar)
En dan de hulp maar laten tillen en emmers legen in de puin container
Was paar uur werk incl nog oude leidingen doorzagen
Ik gebruikte
-goede verlichting (2 bouwspots)
-hoofdlamp
-goede bril
-mondmasker
-handschoenen
-extra overall
-kniebeschermers
-4 emmers
-harkje
-stevig blik (stoffer en blik)
-sjouwhulp
Eerst alle zooi beetje bij elkaar schrapen richting mijn hoofd compartiment waar t kruipluik zit.
En dan gewoon emmers vullen (niet te zwaar)
En dan de hulp maar laten tillen en emmers legen in de puin container
Was paar uur werk incl nog oude leidingen doorzagen
@RonaldHil je jan ook een stuk bouwzeil van 2x2 op de grond leggen, daar je zooi op verzamelen en dan naar je kruipluik trekken.
Of een touw er aan vast en van buiten trekken.
De grote spullen bleven bij mij wel liggen, voor de kleintjes was het soms 2-3x heen en weer.
Of een touw er aan vast en van buiten trekken.
De grote spullen bleven bij mij wel liggen, voor de kleintjes was het soms 2-3x heen en weer.
Handwerk helaas.RonaldHil schreef op woensdag 14 april 2021 @ 16:07:
Dag allen. voordat mijn kruipruimte geïsoleerd kan worden moet ik wat oude rotzooi (stenen / zandophopingen) weghalen. Dat kan nog wel eens een leuk klusje worden. Hebben jullie praktische tips voor het zelf leeghalen van een kruipruimte van zo'n 55 cm diep?
Bij mij was de kruipruimte net aan diep genoeg (iets van 10cm speling), behalve een flinke zandberg in het midden. Op 55m2 was het een paar sessies met een tuinschepje die zandhoop wegscheppen. Ik heb het gewoon aan de kant geschept.
Vier sessies van een ruim half uur intensief beunen. Niks aan te doen...
Recent verhuisd naar een vrijstaande woning uit 1990 na een grote verbouwing. Er is onder andere vloer verwarming ingekomen. Nu de grote werkzaamheden gedaan zijn willen we kijken naar extra isolatie / energie besparende maatregelen.
De vloer bestaat uit kanaalplaten met daaronder 7cm piepschuim (vanaf de bouw). Heeft het zin om dit nog extra te isoleren? Of pakken we meer "winst" door bijvoorbeeld het glas te vervangen?
- Vloer kanaalplaat + 7cm piepschuim. Op de grond liggen schelpen.
- Dak bestaat uit Unidek platen (10cm piepschuim)
- Spouwmuur zit vanaf de bouw 5cm steenwol in en daarnaast nog een luchtspouw van 4-5cm
- Glas is (volgens mij) dubbelglas, geen HR++ in houten kozijnen
De vloer bestaat uit kanaalplaten met daaronder 7cm piepschuim (vanaf de bouw). Heeft het zin om dit nog extra te isoleren? Of pakken we meer "winst" door bijvoorbeeld het glas te vervangen?
- Vloer kanaalplaat + 7cm piepschuim. Op de grond liggen schelpen.
- Dak bestaat uit Unidek platen (10cm piepschuim)
- Spouwmuur zit vanaf de bouw 5cm steenwol in en daarnaast nog een luchtspouw van 4-5cm
- Glas is (volgens mij) dubbelglas, geen HR++ in houten kozijnen
[ Voor 5% gewijzigd door Terrz op 28-04-2021 14:49 ]
@Terrz Qua comfort ga je het meest merken van glas vervangen als dat nog geen HR+ of HR++ is.
Vloer is vooral een warmtelek naar de kruipruimte, ik vermoed dat het daar straks gewoon 20 graden is net zoals boven de vloer. 7cm EPS is niet heel veel.
Muren en dak zou je kunnen aanvullen met Knauf Supafil in de spouw en EPS onder de dakpannen, maar heel veel winst haal je daar niet mee.
Vloer is vooral een warmtelek naar de kruipruimte, ik vermoed dat het daar straks gewoon 20 graden is net zoals boven de vloer. 7cm EPS is niet heel veel.
Muren en dak zou je kunnen aanvullen met Knauf Supafil in de spouw en EPS onder de dakpannen, maar heel veel winst haal je daar niet mee.
En bij de verbouwing hoort natuurlijk isolatie 
Onze benedenverdieping bestaat uit 3 delen:
• Woonkamer
• Werkkamer
• Hal + Keuken
De woonkamer en werkkamer zijn voorzien van een hotuen vloer, deze is er inmiddels al uitgerost en die zijn we aan het vervangen voor een VBI vloer met RC5.0. Lekker toekomstbestendig.
De vloer onder de hal en keuken is van beton, deze wil ik gaan isoleren.
2 foto's::strip_exif()/f/image/IKLzsR3YjDaqz7f4KgGRNcSx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cRVNFhNiGL50PCvBnLmH0FBN.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja dat is bodemasfalt
Het huis is uit 1960. Dus volgens mij is het gewoon beton. En niet 1 van de vervelende soorten.Deze vloer eruit slopen heeft niet mijn voorkeur dus daarom wil ik het gaan isoleren van de onderkant.
Ik heb een centimer of 60, wat niet heel ruim is maar daar kom ik wel uit. De eerste breedte die gedaan moet worden is een ruimte van 198cm bij 492cm, waar dus perfect 2 meter EPS panelen in geklemd kunnen worden.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Onze benedenverdieping bestaat uit 3 delen:
• Woonkamer
• Werkkamer
• Hal + Keuken
De woonkamer en werkkamer zijn voorzien van een hotuen vloer, deze is er inmiddels al uitgerost en die zijn we aan het vervangen voor een VBI vloer met RC5.0. Lekker toekomstbestendig.
De vloer onder de hal en keuken is van beton, deze wil ik gaan isoleren.
2 foto's:
:strip_exif()/f/image/IKLzsR3YjDaqz7f4KgGRNcSx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cRVNFhNiGL50PCvBnLmH0FBN.jpg?f=fotoalbum_large)
En ja dat is bodemasfalt
Ik heb een centimer of 60, wat niet heel ruim is maar daar kom ik wel uit. De eerste breedte die gedaan moet worden is een ruimte van 198cm bij 492cm, waar dus perfect 2 meter EPS panelen in geklemd kunnen worden.
Hoe zouden jullie dit aanpakken?
Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.
Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &