Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 7 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:04
In het artikel op de website staat een stuk over pur dat zo slecht is aangebracht dat het na 3 jaar nog nat en plakkerig is. In de uitzending wordt daar met geen woord over gerept. Als PUR niet uithardt door een foute mengverhouding blijven die schadelijke stoffen dus gewoon jaren in je kruipruimte hangen.
Dan vraag ik me overigens wel een paar dingen af:
- is de kruipruimte eigenlijk wel (goed) geventileerd?
- is de vloer wel zoveel mogelijk luchtdicht gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:42
Ventillatie en afdichten is wellicht een optie voor de korte termijn, maar is geen aanpak waar je jaren van afhankelijk wilt zijn.

Het roept bij mij de vraag op waarom er geen actie is ondernomen om de PUR te verwijderen danwel maatregelen te nemen dat het alsnog versneld uithardt. Afgaande op het verhaal zat het toch al niet al te best.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Zoals die commercieel directeur van NUON ook al zegt: het is verkeerd behandeld. Het is uiteindelijk niet bij de klachtenafdeling binnengekomen, maar bij de juridische afdeling. Die sturen vervolgens een voorstel tot compensatie met dwangsom van 25K als je niet je bek dichthoudt...

De enige oplossing is om alles uit de kruipruimte te slopen, de hele boel langdurig goed te ventileren en vervolgens in lagen in de juiste mengverhouding opnieuw te spuiten. Ventileren zolang die niet uitgeharde troep nog in je kruipruimte zit heeft weinig zin, alles wat je het huis uit ventileert wordt net zo hard weer aangevuld door nieuwe gassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18:15
Rukapul schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 10:02:
Het nieuws was wel weer van een abnormaal lage diepgang. Zo was het bijvoorbeeld volstrekt onduidelijk of het gas alleen bij aanbrengen vrij kon komen of ook nog daarna.

Ik geloof direct dat er gassen vrij kunnen komen bij aanbrengen, maar die mensen die al weken niet in hun huis kunnen heb ik m'n vraagtekens bij tenzij er nog iets vrijkomt uit het pur daarna. Gas wat zich in kruipruimte of in huis bevindt zou namelijk makkelijk door ventillatie verwijderd moeten kunnen worden.

Maargoed, ik heb nooit zo'n druipsteengrot gewenst.
Het drijfgas dat opgesloten wordt in de celstructuur verlaat het materiaal grotendeels in ca. 1 jaar. Maar het kan dacht ik 5-7 jaar duren voordat het volledig uit het materiaal is getrokken.
Wat ik een veel groter problemen vind van PUR: zijn er storingen in je kabels of problemen met je leidingen: alle PUR moet er afgehaald worden, en achteraf moet weer nieuwe isolatie aangebracht worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
ik trof deze site aan n.a.v. in de media genoemde problematiek rondom PUR vloerisolatie:
http://meldpuntpurslachtoffers.nl

ik vraag me wel af, als ik de verhalen van de particulieren die hebben laten isoleren, of ze ook nog ventileren (kruipruimte danwel woning zelf om dampophoping/verhoogde concentraties af te voeren). maar dat terzijde.

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-07 23:31
NielsTn schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 23:28:
ik trof deze site aan n.a.v. in de media genoemde problematiek rondom PUR vloerisolatie:
http://meldpuntpurslachtoffers.nl

ik vraag me wel af, als ik de verhalen van de particulieren die hebben laten isoleren, of ze ook nog ventileren (kruipruimte danwel woning zelf om dampophoping/verhoogde concentraties af te voeren). maar dat terzijde.
Het gas blijft (blijkbaar) vrijkomen en de bewoners zijn acuut allergisch geworden geworden van de vrij gekomen gassen. Ventileren heeft weinig zin en ze kunnen niet meer de woning in. De reportage op de tv was wel wat overtrokken, maar het probleem speelt al jaren. Nuon heeft zich toen niet echt netjes opgesteld. Dit was een van de redenen waarom ik voor de spouwmuur isolatie niet voor Nuon heb gekozen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:56
Bezuiniger schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 19:03:
[...]

Het drijfgas dat opgesloten wordt in de celstructuur verlaat het materiaal grotendeels in ca. 1 jaar. Maar het kan dacht ik 5-7 jaar duren voordat het volledig uit het materiaal is getrokken.
Wat ik een veel groter problemen vind van PUR: zijn er storingen in je kabels of problemen met je leidingen: alle PUR moet er afgehaald worden, en achteraf moet weer nieuwe isolatie aangebracht worden.
Ik denk dat het drijfgas geen enkel probleem is bij twee componenten pur. Ik vermoed dat de isocyanaat de problemen oplevert. Als drijfgas gebruiken ze denk ik stikstof of co2 oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 15:26
Ik heb laatst een offerte laten opmaken door de Nuon, daarbij heb ik zelf nadrukkelijk gevraagd om ook nieuwe ventilatie aan te leggen. Achteraf een prima keuze denk ik, want ik lees - of maak steeds meer op - dat het daar vooral mis gaat.

De eerste uitzending van Nieuwsuur over dit item (mei/juni 2012) ging over een familie in Egmond, die hebben gelijk de eerste dagen de kachel flink aangehad (convectorputten). Het lijkt er wel op dat Nuon van tevoren schermt met allerlei garanties, maar dat er op de daadwerkelijke plaatsing van de voerisolatie nauwelijks controle is (wordt uitbesteed) en dat vervolgens de nazorg ondermaats is.

Het kunnen ook onderbuik gevoelens zijn (en dat is op zich kwalijk), maar ik heb toch besloten om maar even helemaal niets te doen aan de kruipruimte. Mijn buren hebben het ook niet gedaan en hun vloer voelt niet koud (zij hebben een degelijke ondervloer óp de betonnen vloer geplaatst) en ik vind het risico toch groot; zoals hierboven ook gezegd, je zal maar net die allergie oplopen, dan heb je een onbewoonbaar huis voor 1500€.

Ik ben me nu al weken (/maanden) aan het inlezen over isolatie en ventilatie, maar blijf me verbazen dat hier nogsteeds zoveel onduidelijkheid over is. Misschien dat dat in mijn hoofd zo is, maar ik zie het wel als 'hot-items', maar echt eenzijdige antwoorden zijn schaars. Ik gooi alle plannen naar volgend jaar, want niks is zeker voor mij qua isolatie op dit moment en ik wil geen slechte beslissingen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Isoleren met EPS of XPS kan je gewoon zelf doen en goedkoper dan door een bedrijf. Tonzon kan natuurlijk ook. EPS/XPS is ongevaarlijk. Als je kruipruimte droog is heb je al minder problemen, een kletnatte kruipruimte zorgt voor meer ongemak dan alleen maar koude voeten. Ik ga komend voorjaar mijn kruipruimte isoleren met EPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-07 22:45
Ik lees al een tijdje mee, maar wat ik me afvroeg: hoe verhoudt B-kwaliteit PIR zich ten opzichte van XPS of EPS? Is dat een makkelijk te beantwoorden vraag? (ik hoop het) :)

Ik wil namelijk misschien deze lente of zomer bij mn moeder in kruipruimte aan de slag, dus dan vind ik het wel handig om te weten. Daar zit ook een broodjesvloer in, niet-geïsoleerd. Probleem is alleen dat buizen vrij dicht onder de balken doorlopen, wat volgens mij misschien nog wel voor problemen bij aanleg kan zorgen. Dat is eigenlijk het tweede punt wat ik hier wilde vragen. Hoe ga je om met dergelijke leidingen (gas, water en verwarming vooral)? Moeten die worden verplaatst of knutsel je daar gewoon wat omheen en kijk je lokaal niet op wat verminderde isolatiedikte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
@Elcastel, isoleren met een laag PUR is een goede optie, maar vooral een die door bedrijven wordt ingezet omdat het in principe snel en goed sluitend kan worden aangebracht. Voor hun is PIR/EPS aanbrengen veel arbeidsintensiever en daarmee duurder. Ik vermoed dat het in 99% van de gevallen wel goed gaat op die wijze, maar de reportages laten zien dat het niet altijd het geval hoeft te zijn. En wie zijn dan de bedrijven die kwaliteit leveren?

Maar om de kruipruimteisolatie dan helemaal op de lange baan te schuiven gaat ook wat ver. Er zijn prima alternatieven beschikbaar.

Een alternatief dat betaalbaar voor je kan worden aangebracht is Tonzon.

Als je zelf aan het knutselen wilt is isoleren met PIR/EPS technisch de mooiste oplossing, maar wel veel werk om het goed aan te brengen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
Ik ben nu bezig om 10 cm extra eps aan te brengen.
Valt nuet mee in zo'n krappe ruimte;)

In totaal kom ik dan op 14 cm isolatie, nu heb im begrepen dat op een gegeven moment meer isolatie niet altijd meer loont/merkbaar is.
Weet iemand of het loont om er nog meer onder te plakken dmv berekening of ervaring.

Isoleren is wel leuk maar het moet wel wat opleveren natuurlijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
marcel87 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 02:53:
Ik lees al een tijdje mee, maar wat ik me afvroeg: hoe verhoudt B-kwaliteit PIR zich ten opzichte van XPS of EPS? Is dat een makkelijk te beantwoorden vraag? (ik hoop het) :)

Ik wil namelijk misschien deze lente of zomer bij mn moeder in kruipruimte aan de slag, dus dan vind ik het wel handig om te weten. Daar zit ook een broodjesvloer in, niet-geïsoleerd. Probleem is alleen dat buizen vrij dicht onder de balken doorlopen, wat volgens mij misschien nog wel voor problemen bij aanleg kan zorgen. Dat is eigenlijk het tweede punt wat ik hier wilde vragen. Hoe ga je om met dergelijke leidingen (gas, water en verwarming vooral)? Moeten die worden verplaatst of knutsel je daar gewoon wat omheen en kijk je lokaal niet op wat verminderde isolatiedikte?
Ik heb hier in huis veel b kwaliteit pir gebruikt. Dat zie je in platen die niet helemaal zijn gevuld, of platen die hier en daar niet even dik zijn. De niet helemaal gevulde platen resulteren in extra snij-afval, de platen die 5mm dunner zijn hier en daar kan je gewoon gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 23257

duimp schreef op zondag 03 maart 2013 @ 09:40:
In totaal kom ik dan op 14 cm isolatie, nu heb im begrepen dat op een gegeven moment meer isolatie niet altijd meer loont/merkbaar is.
Weet iemand of het loont om er nog meer onder te plakken dmv berekening of ervaring.
Dat vraag ik me ook af. Wij hebben een betonnen beganegrondvloer met aan de onderkant 20 cm EPS, en op de bovenkant een laag zandcement met vloerverwarming en daarbovenop parket. Dat parket isoleert ook een beetje en ik stel me voor dat er best nog wat warmte aan de onderkant de kruipruimte in verdwijnt. Ben benieuwd of bijvoorbeeld Tonzon ophangen en/of bodemfolie leggen nog zoden aan de dijk zet want ik ben ontevreden over mijn 0,47 m2 per graaddag...

Ik heb een thermometer met buitenvoeler in de kruipruimte geplaatst, maar daar is het de laatste maanden altijd tussen de 9 en 11 graden, ongeacht of het buiten vriest dat het kraakt of -zoals vandaag- bijna lente is. Een correlatie met het aan- of uitstaan van de vloerverwarming kan ik niet zien, maar da's eigenlijk niet zo vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
_JGC_ schreef op zondag 03 maart 2013 @ 11:29:
[...]

Ik heb hier in huis veel b kwaliteit pir gebruikt. Dat zie je in platen die niet helemaal zijn gevuld, of platen die hier en daar niet even dik zijn. De niet helemaal gevulde platen resulteren in extra snij-afval, de platen die 5mm dunner zijn hier en daar kan je gewoon gebruiken
Oké duidelijk. Is dat snij-afval veel of gaat het dan maar om enkele procenten van het totaal?

-------------------------------
Overgebleven vragen:
- Hoe verhoudt PIR zich met XPS/EPS?
- Hoe omgaan met leidingen dicht op de broodjesvloer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
marcel87 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 15:27:
[...]

Oké duidelijk. Is dat snij-afval veel of gaat het dan maar om enkele procenten van het totaal?

-------------------------------
Overgebleven vragen:
- Hoe verhoudt PIR zich met XPS/EPS?
- Hoe omgaan met leidingen dicht op de broodjesvloer?
Bij stukken waar de plaat niet geheel uitgevuld is heb je dan 2 losse platen met afgeronde kanten tegenelkaar. Die plaat is ook niet stevig, als je die gaat klemmen breekt ie makkelijk op het stuk waar de afgeronde hoeken elkaar raken. Daar zal je de plaat dan moeten doorsnijden en de afgeronde hoeken eruit moeten halen, kost je op een plaat van 240x120 al snel een stuk van 5x120cm in het midden van je plaat.

Wat betreft PIR vs EPS: EPS 5cm doet Rd=1.1, PIR 5cm doet Rd=1,75. PIR 6cm doet Rd=2,5. Een rol steenwol Rd=2,5 doet in de bouwmarkt 3 tientjes voor 3m2/10cm, een plaat PIR 6cm doet in B-keus 7,50 excl BTW per m2.

Ik heb hier met PIR, EPS en steenwol gewerkt, elk materiaal heeft zijn voordelen en nadelen. Steenwol heeft voordeel dat je het overal omheen kan vouwen, vervolgens de folie kan vastnieten en het zit. PIR heeft dat voordeel niet, je moet alles op maat snijden/zagen en geeft in verhouding veel meer rotzooi dan steenwol.
EPS is ook meer van datzelfde, geeft nog veel meer rotzooi omdat het meer kruimelt bij het zagen, maar is wel een stuk goedkoper. XPS heeft als voordeel boven PIR en EPS dat het veel steviger is, kan je in principe overheen lopen (PIR ook min of meer overigens, maar het kan wel deuken of breken). Het is ook een stuk duurder, dus als drukvastheid geen issue is zou ik eerder voor PIR gaan dan voor EPS.

Als je de ruimte hebt, zoals in een kruipruimte met 80cm hoogte, dan is EPS vanwege de prijs een stuk aantrekkelijker dan PIR. Wil je een wandje isoleren en heb je maar 7cm tussenruimte, dan druk je daar 6cm PIR tussen en isoleert dat beter dan welk ander materiaal je er ook maar in kwijt kunt.

Grote voordeel van PIR tov andere materialen is de alu folie aan beide kanten waardoor je geen extra dampscherm hoeft te plaatsen. Naden plak je gewoon af met goedkope alu-tape van de Action en dat is het ook wel zo'n beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w2cker
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10-07 16:15
Is die goedkope alutape wel echt alu tape? Ik heb wel eens van die goedkope rollen gehad, als je die tegen het licht hield, dan kon je er doorheen kijken. Dat was gewoon plastic tape met een aluminium kleurtje erop.

MCITP SA & EA, MCSA, MCSE, en nog een aantal titels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Het voelt iig gewoon als alufolie met een plaklaag. Zit ook met geplastificeerd papier op de rol, eenmaal geplakt laat het zonder scheuren niet meer los.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fast-server
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 05-05 20:52
Bij de action heb je goedkope alutape welke wel goed is (10 meter nog geen 2 euro), bij warmteservice kun je rollen van 50m kopen voor nog geen 15 euro en dat is echt goed spul.

Ik heb het ook bij de bouwmarkt zien liggen maar daar betaal je de goudprijs euro de meter geloof ik.

PV Output SolarEdge SE5000H, 12x Jinko JKM390N-6RL3 Tiger> 4,68 kWp, Helling 42°, Oriëntatie 196° (ZZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:14
Vrijdagochtend stond er 5 kuub aan EPS op mijn oprit (100 platen van 100cm x 50cm x 10 cm)! Vrijdagavond begonnen met isoleren en zaterdagmiddag rond 16 uur waren we helemaal klaar. Nu een flinke spierpijn en blauwe plekken, maar het zit er strak in (al zeg ik het zelf). Daarnaast ook nog folie op de gehele bodem van de kruipruimte gelegd tegen optrekkend vocht.

Gisteren konden we naar ons idee al het resultaat voelen. Nu is het een kwestie van even wachten wat de temperatuurregistratie mij gaat laten zien....

12x JA Solar 375 Wp op oost-west met Goodwe GW3600D-NS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
fast-server schreef op zondag 03 maart 2013 @ 23:25:
Bij de action heb je goedkope alutape welke wel goed is (10 meter nog geen 2 euro), bij warmteservice kun je rollen van 50m kopen voor nog geen 15 euro en dat is echt goed spul.

Ik heb het ook bij de bouwmarkt zien liggen maar daar betaal je de goudprijs euro de meter geloof ik.
Bouwmarkt is wat dat betreft gewoon duur. Ik heb in het verleden wel alutape bij de karwei gehaald, 6 euro zo'n rol. Voor 2 euro bij de Action precies hetzelfde spul.
Ik haal mijn PUR ook gewoon bij de action, 2 euro voor een busje. Zal vast van minder goede kwaliteit zijn dan het "profi" spul uit de bouwmarkt, maar voor het afdichten van kieren is het goed genoeg. In tegenstelling tot de buurman die het "constructiepur" noemt stop ik eerst een gat vol met restjes PIR-schuim en maak ik het daarna met PUR dicht. Heb zo al heel wat gaten in de muur rond rioolbuizen en leidingen weten te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
HvB83 schreef op zondag 03 maart 2013 @ 07:49:
@Elcastel, isoleren met een laag PUR is een goede optie, maar vooral een die door bedrijven wordt ingezet omdat het in principe snel en goed sluitend kan worden aangebracht. Voor hun is PIR/EPS aanbrengen veel arbeidsintensiever en daarmee duurder. Ik vermoed dat het in 99% van de gevallen wel goed gaat op die wijze, maar de reportages laten zien dat het niet altijd het geval hoeft te zijn. En wie zijn dan de bedrijven die kwaliteit leveren?

Maar om de kruipruimteisolatie dan helemaal op de lange baan te schuiven gaat ook wat ver. Er zijn prima alternatieven beschikbaar.

Een alternatief dat betaalbaar voor je kan worden aangebracht is Tonzon.

Als je zelf aan het knutselen wilt is isoleren met PIR/EPS technisch de mooiste oplossing, maar wel veel werk om het goed aan te brengen...
Ik weet dat het veel vaker goed gaat dan fout, maar 1% van de gevallen is best veel, als je bedenkt dat er misschien wel duizenden woningen met PUR worden geïsoleerd per jaar. En je zal maar net die ene procent zijn. Ik vind het risico te groot, voor 1500€ een onbewoonbaar huis vind ik een heel slecht verhaal dan.

Tja en gerenomeerde bedrijven ... zo noemen ze zichzelf allemaal, ik heb juist een offerte bij de Nuon aangevraagd omdat je zou zeggen dat die wel de nodige expertise (wegens grote schaal) in huis hebben. Nu blijkt dat net de grootste leverancier van klachten te zijn (wat op zich voor de hand liggend is als je zoveel levert). Tonzon klinkt dan inderdaad net wat beter.

Misschien gooi ik er ook wel zelf EPS onder, dat kost het minst, ik ben niet vies van wat werk en levert ook op als ik het zo lees. Maar serieus ik denk dat het bij mij niet heel veel gaat opleveren en daarom gooi ik het hele plan wellicht overboord, ik zie makkelijkere besparingen hier en zal ook keuzes moeten maken, het is niet zo dat ik hier onbeperkt de knip kan trekken en alles maar even doe in 1 keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
elcastel schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 05:32:
[...]

Ik weet dat het veel vaker goed gaat dan fout, maar 1% van de gevallen is best veel, als je bedenkt dat er misschien wel duizenden woningen met PUR worden geïsoleerd per jaar. En je zal maar net die ene procent zijn. Ik vind het risico te groot, voor 1500€ een onbewoonbaar huis vind ik een heel slecht verhaal dan.
HvB bedoelde de 99 procent natuurlijk in de zin van "vrijwel altijd gaat het goed". Als het werkelijk in 1% van de gevallen mis zou gaan dan zouden er veel meer gevallen bekend zijn.
Naar mijn mening kun je het risico heel goed bij de leverancier neerleggen. Kwestie van goed in het contract opnemen.
Verder heb ik zelf ook EPS aangebracht. Als je werk geen probleem vind, dan is het naar mijn mening de beste oplossing (mits droge kruipruimte en overige disclaimers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:27

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

DynamicDreams schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:43:
Vrijdagochtend stond er 5 kuub aan EPS op mijn oprit (100 platen van 100cm x 50cm x 10 cm)! Vrijdagavond begonnen met isoleren en zaterdagmiddag rond 16 uur waren we helemaal klaar. Nu een flinke spierpijn en blauwe plekken, maar het zit er strak in (al zeg ik het zelf). Daarnaast ook nog folie op de gehele bodem van de kruipruimte gelegd tegen optrekkend vocht.

Gisteren konden we naar ons idee al het resultaat voelen. Nu is het een kwestie van even wachten wat de temperatuurregistratie mij gaat laten zien....
Gefeli! Van die aanpassing in je kruipruimte ga je heel veel lol beleven!

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
blissard schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 08:24:
[...]

HvB bedoelde de 99 procent natuurlijk in de zin van "vrijwel altijd gaat het goed". Als het werkelijk in 1% van de gevallen mis zou gaan dan zouden er veel meer gevallen bekend zijn.
Naar mijn mening kun je het risico heel goed bij de leverancier neerleggen. Kwestie van goed in het contract opnemen.
Verder heb ik zelf ook EPS aangebracht. Als je werk geen probleem vind, dan is het naar mijn mening de beste oplossing (mits droge kruipruimte en overige disclaimers)
Inderdaad was die 99% niet te letterlijk bedoeld, maar meer om aan te geven dat het waarschijnlijk (zonder dat ik de getallen ken) bijna altijd goed gaat. De gevolgen zijn alleen erg groot als het niet goed gaat. Bij een lekkend dak is dat ook zo, alleen zijn de gevolgen dan een stuk minder groot. Goed in het contract vastleggen kan, maar geeft geen garantie op succes. Kleine partijen laten de boel gewoon klappen, dan heb je niks. Grotere partijen sturen gewoon een horde advocaten op je af, dan heb je en gezondheidsklachten door de pur en de stress van het juridische traject... :+

Maar daarmee blijft overeind dat de andere opties 0 gevaar met zich meebrengen, waarbij je nog extra kun besparen door de uitvoering zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
_JGC_ schreef op zondag 03 maart 2013 @ 16:34:
[...]

*KNIP*

Wat betreft PIR vs EPS: EPS 5cm doet Rd=1.1, PIR 5cm doet Rd=1,75. PIR 6cm doet Rd=2,5. Een rol steenwol Rd=2,5 doet in de bouwmarkt 3 tientjes voor 3m2/10cm, een plaat PIR 6cm doet in B-keus 7,50 excl BTW per m2.

*KNIP*

Grote voordeel van PIR tov andere materialen is de alu folie aan beide kanten waardoor je geen extra dampscherm hoeft te plaatsen. Naden plak je gewoon af met goedkope alu-tape van de Action en dat is het ook wel zo'n beetje.
Hey bedankt voor je grote stuk typwerk! Mooi samenvattend verhaal zo, dank je wel. :)
PIR is dus leuk, maar alleen als het goedkoop verkrijgbaar is, anders kan je het nog mooi gebruiken tegen je zolderdak neem ik aan. Beetje alutape er langs zoals je zei en klaar is Kees.

Stel dat ik er mee bezig ga, waar de kans best van aanwezig is, zal ik tegen die tijd nog wel een fotootje uploaden over dat leidingwerk. Wellicht geeft dat een beter beeld van wat ik bedoel. Kunnen jullie bepalen hoe je er mee omgaat tijdens het isoleren... (verleggen of creatief omheen creabea-en).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snrg_Paco
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02-08-2023

snrg_Paco

Paco

Ik heb twee jaar geleden mijn kurkdroge kruipruimte geisoleerd met TONZON. Vorige week was ik wat draden aan het trekken onder het huis en merkte dat mijn zand niet meer zo droog was als voorheen.

Ook merkte ik geen enorm verschil qua warmte dus ben lichtelijk teleurgesteld.
Ik heb het wel zelf aangelegd maar wel volgens de instructies op de website. Aan de ventilatie is niets veranderd en heb ik laatst nog eens ontlucht.

Ik heb een jaren 30 woning dus houten balken met daarop een laminaat. In de winter is het echt te koud maar zomers wel lekker koud. Jammer genoeg telt Nederland twee weken zomer en moet er telkens op sokken gelopen worden.

Iemand dezelfde ervaringen of tips om mijn kruipruimte weer kurkdroog te maken of vloer wel te isoleren? TONZON eraf halen is trouwens wel een optie maar zonde van het geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

snrg_Paco schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 17:29:
Ik heb twee jaar geleden mijn kurkdroge kruipruimte geisoleerd met TONZON. Vorige week was ik wat draden aan het trekken onder het huis en merkte dat mijn zand niet meer zo droog was als voorheen.
Eh, ik had begrepen dat bij het tonzon principe hoorde dat je eerste wat overpriced landbouwplastic op de grond legde. Hoe kun je dan voelen of het zand nat of droog is? Als er plastic op ligt heb je immers geen last van dat vocht, want dat verdampt niet en zit gevangen onder dat plastic.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elcastel
HvB83 schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:47:
Inderdaad was die 99% niet te letterlijk bedoeld, maar meer om aan te geven dat het waarschijnlijk (zonder dat ik de getallen ken) bijna altijd goed gaat. De gevolgen zijn alleen erg groot als het niet goed gaat. Bij een lekkend dak is dat ook zo, alleen zijn de gevolgen dan een stuk minder groot. Goed in het contract vastleggen kan, maar geeft geen garantie op succes. Kleine partijen laten de boel gewoon klappen, dan heb je niks. Grotere partijen sturen gewoon een horde advocaten op je af, dan heb je en gezondheidsklachten door de pur en de stress van het juridische traject... :+
Ik denk dat we gewoon over hetzelfde praten hoor, ik geef alleen aan dat - hoe klein de kans ook is - het hele nare gevolgen kan hebben, je zal maar net die ene persoon zijn ... Wat je daarna schrijft is mijn grote bezwaar inderdaad, je kiest voor een grote partij (Nuon) omdat je dan het gevoel hebt dat je ergens berope op kan doen mocht je die uitzondering zijn, maar die hebben zo'n juridisch vehicel dat je nog nergens bent.
Maar daarmee blijft overeind dat de andere opties 0 gevaar met zich meebrengen, waarbij je nog extra kun besparen door de uitvoering zelf te doen.
Mee eens, dit is op dit moment voor mij de enige optie. Of ik die optie ook ga gebruiken weet ik nog niet, mijn kruipruimte is hoog genoeg, maar mijn luik zit midden in de vloer, dus ik moet het tegelijk doen met de vloer openhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
snrg_Paco schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 17:29:

Ook merkte ik geen enorm verschil qua warmte dus ben lichtelijk teleurgesteld.
Ik heb het wel zelf aangelegd maar wel volgens de instructies op de website. Aan de ventilatie is niets veranderd en heb ik laatst nog eens ontlucht.

Ik heb een jaren 30 woning dus houten balken met daarop een laminaat. In de winter is het echt te koud maar zomers wel lekker koud. Jammer genoeg telt Nederland twee weken zomer en moet er telkens op sokken gelopen worden.

Iemand dezelfde ervaringen of tips om mijn kruipruimte weer kurkdroog te maken of vloer wel te isoleren? TONZON eraf halen is trouwens wel een optie maar zonde van het geld.
Dat je kruipruimte vochtig is betekent juist dat je isolatie wel werkt. (Sowieso ook als dampremmer)
In je kruipruimte is het nu wat kouder, daardoor is de relatieve vochtigheid toegenomen. Ook zorgt die aluminium folie ervoor dat het vocht niet uit je kruipruimte kan trekken.

Droger maken van je kruipruimte kun je inderdaad doen door een bodemfolie te leggen. Dat hebben ze van tonzon ook (duur, maar wel handig op maat). Of je koopt een flinke rol PE-folie/tolerantiefolie, T200, ofzo en verkoopt wat je over hebt.

Vloer wel isoleren? Isolatie tussen je balken drukken. Folie laten zitten zodat die boven de isolatie gedrukt wordt, als dat kan natuurlijk, dan heb je gelijk een goede dampremmer op de juiste plek (warme zijde) :)

[ Voor 6% gewijzigd door NovapaX op 11-03-2013 12:44 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RAdV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-07-2024
mkleinman schreef op vrijdag 24 augustus 2012 @ 16:44:
Ik kan het over een paar maanden vertellen of door de folie het droger is geworden.
We zijn ondertussen wel meer dan een paar maand verder... ik ben heel benieuwd naar de resultaten. :9

Zijn er trouwens nog mensen die een stuk folie te koop hebben om als vochtscherm in de kruipruimte neer te kunnen leggen? PM me dan even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 507929

lees net het stukje van dynomicdreams over het isoleren van zijn kwaaitaalvloer.
Ik heb zo,n zelfde vloer,gelukkig niet aangetast,en ben ook van plan om deze te isoleren.
Heb jij het ondertussen al gedaan en heb je nog tips over de bevestiging?
mijn voorkeur gaat uit naar pir platen van 10 cm. 50 cm breed en 100cm lang met zo,n aluminium boven en onderkant,en bevestigen met lijm of montage kit.daarna de naden afplakken met isolatietape..
Aangezien mijn kruipluik in de meterkast zit en 20 bij 30 cm is,er net boven een gasmeter zit,moet onder de fundering door graven om onder de vloer te komen.
Daarom moet het wel blijven hangen natuurlijk.
De onderkant van mijn vloer is nat.komt omdat ik vloerverwarming heb en er nogal wat warmte uitstraald naar beneden richting de koude kruipruimte.Ik wil dan ook eerst landbouwfolie neerleggen en daarna gaan isoleren.andere optie is om met pluggen te gaan werken,maar ja ,dan moet je onder de vloer in de ribbetjes gaan boren.Wat is verstandig.
Ik ben dan ook erg benieuwd naar jou ervaring van het aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DynamicDreams schreef op maandag 04 maart 2013 @ 08:43:

oke,zie dat je het al bevestigd heb. hoe heb je dat gedaan ? verlijmt ? en wat voor lijm heb je dan gebruikt?
Ik heb nl.ook deze kwaaitaalvloeren,vloer is bij mij wel vochtig aan onderkant.omdat ik vloerverwarming heb en condensvorming.
Heb je ook zogenaamde luchtkamers gemaakt waar ik iets over las, en hoe heb je de naden tegen de fundering dicht gekregen? pur?
ben erg benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@pieter.
Boren lijkt me niet zo verstandig in de ribbetjes. Deze zijn voorgespannen, en je wilt deze voorspanning niet kapotmaken. Afhankelijk van de diepte van het boren kan dat wel gebeuren.
Herstel. Er zit geen voorspanning in. In het midden van de ribben zit geen langswapening
Daar kun je wel boren imho.
http://www.google.com/url...35Q&bvm=bv.44158598,d.d2k

[ Voor 52% gewijzigd door blissard op 24-03-2013 17:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
vandaag komen ze bij mij de bodemhygrolatie aanbrengen, ik ben benieuwd. Zal wel laten weten wat de ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Anoniem: 507929 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 17:21:
[...]

oke,zie dat je het al bevestigd heb. hoe heb je dat gedaan ? verlijmt ? en wat voor lijm heb je dan gebruikt?
Ik heb nl.ook deze kwaaitaalvloeren,vloer is bij mij wel vochtig aan onderkant.omdat ik vloerverwarming heb en condensvorming.
Heb je ook zogenaamde luchtkamers gemaakt waar ik iets over las, en hoe heb je de naden tegen de fundering dicht gekregen? pur?
ben erg benieuwd.
Ik heb platen van 50cm x 100 cm gebruikt van 10 cm dik. Daarnaast heb ik wat goedkoop (dunner) piepschuim gehaald voor de luchtkamers. Ik heb de EPS met PUR vastgelijmd aan mijn vloer en het zit als een huis. Heel simpel een paar banen PUR spuiten op de plek van de vloerbalken, ca, 20 minuten ondersteunen en het komt nooit meer lost. Om de 2 meter heb ik een (op maat gemaakt) stuk piepschuim tussen mijn vloer en het piepschuim gedrukt, randen met PUR afgedicht en klaar is de luchtkamer.

De randen bij de fundering heb ik ook met PUR afgewerkt. In totaal heb ik voor mijn vloer van 50 m2 10 bussen PUR verbruikt, voor zowel het 'verlijmen' als het afdichten van randen en openingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sander
  • Niet online
Ik wil ook gaan kijken naar EPS in de kruipruimte, op dit moment zit er hier nog niks. Helaas heb ik in de kruipruimte over de lengte van het huis een wandje staan (vrijstaande wand, erboven straat geen muur en heeft er ook nooit gestaan). Vraag me af in hoeverre dit een constructie functie heeft en wat er moet gebeuren om daar een opening/mangat in te laten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ sander: Dat muurtje zou ik even door een bouwkundige naar laten kijken. Het kan ook dragend zijn voor je vloer namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DynamicDreams schreef op woensdag 27 maart 2013 @ 08:30:
[...]

Ik heb platen van 50cm x 100 cm gebruikt van 10 cm dik. Daarnaast heb ik wat goedkoop (dunner) piepschuim gehaald voor de luchtkamers. Ik heb de EPS met PUR vastgelijmd aan mijn vloer en het zit als een huis. Heel simpel een paar banen PUR spuiten op de plek van de vloerbalken, ca, 20 minuten ondersteunen en het komt nooit meer lost. Om de 2 meter heb ik een (op maat gemaakt) stuk piepschuim tussen mijn vloer en het piepschuim gedrukt, randen met PUR afgedicht en klaar is de luchtkamer.

De randen bij de fundering heb ik ook met PUR afgewerkt. In totaal heb ik voor mijn vloer van 50 m2 10 bussen PUR verbruikt, voor zowel het 'verlijmen' als het afdichten van randen en openingen.
oke,dat is duidelijk. Ik heb bij de bouwmarkt hier in de buurt geinformeertr en op marktplaats naar eps geinformeert,maar het is of 50 x 100 en 5 cm dik of 60 x 120 en 10 cm dik.
dan heb ik nogal wat snijverlies. kun jij aangeven waar jij de platen van 10 cm besteld heb?

alvast bedankt, pieter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
Veelvouden van 60 zijn redelijk standaard maten, ik krijg hier ook altijd PIR-schuim in maten van 60x120 of 120x240. Die kleinere plaatjes zijn in principe altijd uitgezaagd uit een grotere plaat, net zoals dat hout geleverd wordt in lengtes van 480cm en vervolgens verzaagd wordt in 2x240 of 210+270.

Heb hier destijds 20 platen van 120x240 laten bezorgen, ben er bijna doorheen (dak en wand). Misschien dat ik voor de vloer nog PIR ga aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DynamicDreams
Anoniem: 507929 schreef op zondag 31 maart 2013 @ 16:43:
[...]

oke,dat is duidelijk. Ik heb bij de bouwmarkt hier in de buurt geinformeertr en op marktplaats naar eps geinformeert,maar het is of 50 x 100 en 5 cm dik of 60 x 120 en 10 cm dik.
dan heb ik nogal wat snijverlies. kun jij aangeven waar jij de platen van 10 cm besteld heb?

alvast bedankt, pieter
Ik heb het materiaal besteld bij een kennis (timmerman). Misschien moet je eens een groothandel raadplegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Ik heb vorige week vrijdag de betonnen kanaalplaatvloer (een kleine 28m2) van de garage (nu kantoor) geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/25243503/P1040289-thumbnail.jpg

Voor de isolatie heb ik IsoFort 3.0 (dikte 10cm, Rc=3) EPS spouwplaten gebruikt.

Ik hoefde de platen maar even te stutten want met de gebruikte pur lijm (Dow InstaStik MP) zaten ze binnen een minuut al muurvast.

btw Het mooie van die spouwplaten is de lage prijs, geringe afmeting (120 x 60 cm) en dat ze rondom een sponning hebben.

De isolatie heb ik gekocht bij isolatiediscounter.nl, de lijm bij de locale BouwCenter vestiging.

[ Voor 54% gewijzigd door Carbon op 13-04-2013 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ziet er strak uit! Scheelt nogal dat je daar waarschijnlijk beperkt leidingen hebt en lekker platte betonvloer waar je tegen aan moet plakken. In 1 dagje gedaan?

Nog een andere vraag:
Weet iemand trouwens nog een "heet mes" waar je snel en goed door EPS kunt snijden? Ik vind vooral zoekresultaten buiten NL (USA en china enzo), in NL heb je alleen van zulke dure apparaten of tools met een heel kort mes, waardoor je volgens mij wel 3 keer door een 10cm plaat moet snijden voordat je er door bent en das niet handig.

Hotwire foam cutters heb je ook wel, maar die zitten vaak op een plateau en je betaald er een godsvermogen voor... ik zoek zo'n ding dat je in je hand kunt vasthouden, das wel handig om platen schuin+strak te snijden ipv raffelig als met een zaag.

Iemand ervaring ermee of een tip daarvoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

marcel87 schreef op woensdag 03 april 2013 @ 23:02:
Ziet er strak uit! Scheelt nogal dat je daar waarschijnlijk beperkt leidingen hebt en lekker platte betonvloer waar je tegen aan moet plakken. In 1 dagje gedaan?
Yep.
in NL heb je alleen van zulke dure apparaten of tools met een heel kort mes, waardoor je volgens mij wel 3 keer door een 10cm plaat moet snijden voordat je er door bent en das niet handig.
Ik heb een Bahco isolatiezaag kunnen lenen, maar 10 cm eps is blijkbaar teveel van het goede want de zaag was amper heen en weer te bewegen.

Met een normale houtzaag ging het als een mes door de spreekwoordelijke boter nadeel is dat wel je meer zaagafval krijgt.
Hotwire foam cutters heb je ook wel, maar die zitten vaak op een plateau en je betaald er een godsvermogen voor... ik zoek zo'n ding dat je in je hand kunt vasthouden, das wel handig om platen schuin+strak te snijden ipv raffelig als met een zaag.

Iemand ervaring ermee of een tip daarvoor?
Hand isolatiesnijder

Via Amazon is het wat voordeliger.

Pro Bauteam Der Styrocutter
Goedkoper alternatief

[url href=http://www.amazon.de/Hergestellt-für-DEMA-Styroporschneider-Thermosäge/dp/B008M6DR8G/ref=pd_sim_sbs_diy_1]DEMA-Styroporschneider[/url]

[ Voor 15% gewijzigd door Carbon op 04-04-2013 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Carbon schreef op donderdag 04 april 2013 @ 09:15:
Ik heb een Bahco isolatiezaag kunnen lenen, maar 10 cm eps is blijkbaar teveel van het goede want de zaag was amper heen en weer te bewegen.

Met een normale houtzaag ging het als een mes door de spreekwoordelijke boter nadeel is dat wel je meer zaagafval krijgt.
Ja inderdaad, ach waarschijnlijk werkt dat ook wel en denk ik weer eens veel te moeilijk en perfectionistisch... hahaha. ;)
Hm zoiets had ik inderdaad gevonden via alibaba.com. Ik vraag me alleen af of je een product met een mes vrij mag importeren naar NL.

Wat ik zelf al had gevonden: 1, 2, 3.
Via Amazon is het wat voordeliger.

Pro Bauteam Der Styrocutter
Goedkoper alternatief

[url href=http://www.amazon.de/Hergestellt-für-DEMA-Styroporschneider-Thermosäge/dp/B008M6DR8G/ref=pd_sim_sbs_diy_1]DEMA-Styroporschneider[/url]
Scheelt inderdaad nogal wat. Maar nog steeds erg duur voor zo'n dom ding, vind je niet? Zal vast ook nog wel import/douanekosten op zitten. Hm, iig bedankt voor het zoeken, blijkbaar stond Amazon verder weg in de zoekresultaten, want die heb ik niet gezien. thnx :)

[ Voor 10% gewijzigd door Aardwolf op 04-04-2013 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

marcel87 schreef op donderdag 04 april 2013 @ 12:52:
Scheelt inderdaad nogal wat. Maar nog steeds erg duur voor zo'n dom ding, vind je niet?
Het kan nog goedkoper via eBay!

Styroporschneider
Zal vast ook nog wel import/douanekosten op zitten.
Zendingen binnen de EU zijn vrij van import/douanekosten.

Ik bestel regelmatig spullen in Duitsland (scheelt vaak een hoop geld), de meeste Duitse webshops leveren naar Nederland, betalen gaat in de meeste gevallen via Paypal (erg populair in DE)

[ Voor 93% gewijzigd door Carbon op 04-04-2013 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Oeh, ja stukken beter. Na gisteren had ik het idee maar vast buiten het plan gezet, maar met die prijs kan ik nog leven. haha
Bedankt voor je info en moeite. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

oke,na veel wikken en wegen besloten om voor pir platen te gaan.omdat de kruipruimte niet al te hoog is neem ik pir platen van 5 cm met aluminium toplaag aan 2 zijden.Deze platen hebben een isolatie waarde van R 2.7 .Dit in combinatie met de stilstaande lucht die ontstaat boven de isolatie platen door de holling in mijn kwaaitaal vloeren moet voldoende zijn.De naden plak ik af met aluminium tape.
Voor de bevestiging neem ik HYBRIFIX SUPER 7 kit.Dit op advies van de bouwmatrialen handel.Dit spul hecht zeer goed op beton,zelfs als het iets vochtig is.Omdat ik niet door het bestaande kruipluik kan ,graaf ik onder de fundering door. Dat word opzich al een hele klus',en ik moet er ook zeker van zijn dat het 100 % vast blijft zitten.Daarom boor ik op de kruising van 4 platen een slagplug van 10 cm met kunstof isolatiedop.
Aankomende zaterdag gaan we graven en wil ik de bodemfolie(dik landbouwplastic) aanbrengen.Woensdag word er een gasleiding vervangen van de keuken naar de gasmeter,die is erg ! verroest en daar kan ik straks niet meer bij,vandaar.
En dan de zaterdag erop gaan we isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102729

Alvast succes!

Als het wat warmer wordt kruip ik de ruimte eens even in, met een hark ga ik de boel wat gelijk maken, er liggen wat plassen.

Wil wel iets gaan doen aan de vloer, ons huis is lastig warm te stoken, moet echt wel naar 23 graden om er iets van te maken. Huis is van 1990. wel de opmerking dat we alleen een radiator hebben onder het raam aan de tuinzijde. De radiator in de keuken hebben we weg laten halen toen we een andere keuken namen in hoekopstelling, er is geen ruimte meer voor een radiator daar.

We hebben laminaat, ik lees ook wel eens dat je daar prima vloerverwarming onder kan leggen.. maar dat is weer duur.
Topic nog eens een uurtje doorgelezen net maar blijft lastig om te kiezen, laag zand erin kost een 450 euro maar daar zal de vloer niet warmer van worden. Eerst er maar eens inkruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
Ik heb trouwens net een afwijzing gehad betreft mijn subsidie.

voor 40 m2 heb ik 32 pak tempex (5cm dik) van de karwei gehaald. hier zit 2,5 m2 in.
Volgens mijn berekening kom ik dan op 10 cm tempex per m2.

Nu krijg ik dus te horen dat ik op een rd waarde uitkom van 1,3 ipv 2,5.

Doe ik nu wat verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:44

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het lijkt er op dat de keurende instantie iets verkeerd doet.

d/labda = Rd --> 0,1/0,040 = 2,5 m²K/W

Pas met hele slechte labda-waardes kom je in de buurt van de 1,3 m³K/W. Wellicht dat ze wat meenemen vanwege mogelijke spleten e.d.?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Jij hebt gelijk: Rd = d / lambda = 0.10 / 0.035 = 2.86

Hebben ze toevallig alleen naar de dikte van de platen gekeken? Met 5 cm kom je in de buurt van 1.3. Of heb je heel duidelijk aangegeven dat het totaal om 10cm EPS gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeBaroN
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:00
bartvl schreef op maandag 08 april 2013 @ 15:49:
Het lijkt er op dat de keurende instantie iets verkeerd doet.

d/labda = Rd --> 0,1/0,040 = 2,5 m²K/W

Pas met hele slechte labda-waardes kom je in de buurt van de 1,3 m³K/W. Wellicht dat ze wat meenemen vanwege mogelijke spleten e.d.?
Rd waarde is puur per materiaal. Spleten hoef je niet mee te tellen.
Rc waarde ga je constructie meenemen. Doet er hier niet toe.

Ze hebben het verkeerd berekend, vraag de berekening is op. Je moet toch echt tussen 2.5 en 3.0 uitkomen met 10cm EPS.

[ Voor 5% gewijzigd door DeBaroN op 08-04-2013 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DynamicDreams
Let met de subsidieregeling ook even goed op:
Vanaf 1 april 2013 krijg je alleen nog de 300 euro subsidie als je totaal meer dan 750 euro aan materiaal hebt uitgegeven!

Ik heb nu trouwens ook gezeur met de subsidie: ze willen van de leverancier een verklaring hebben wanneer de maatregel is uitgevoerd. Dat slaat echter nergens op, want ik heb het zélf uitgevoerd....

[ Voor 37% gewijzigd door DynamicDreams op 08-04-2013 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
ok schamen dit 8)7

op de bon die ik heb verstuurd staat geen inhoud van de verpakking.
die mensen kunnen dus ook niet weten om hoeveel m2 piepschuim het gaat.

erg slordig van mij, morgen gelijk maar even bellen.
hopen dat het dan goed komt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:41
Is dit een gemeentelijke subsidie ofzo? Ik heb recentelijk niks gezien qua subsidie voor isoleren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
duimp schreef op maandag 08 april 2013 @ 18:23:
ok schamen dit 8)7

op de bon die ik heb verstuurd staat geen inhoud van de verpakking.
die mensen kunnen dus ook niet weten om hoeveel m2 piepschuim het gaat.

erg slordig van mij, morgen gelijk maar even bellen.
hopen dat het dan goed komt
Bij mijn aanvraag heb ik naast de gevraagde bewijsmaterialen even een toelichtende brief bijgevoegd waarin in aangegeven heb hoe ik heb, hoeveel m2 ik aan isolatiemateriaal gekocht had en dat ik dit in twee lagen had aangebracht. Samen met een aantal foto's (voor, tijdens en na) zorgde dit ervoor dat mijn aanvraag die ik op zaterdag indiende op maandag direct goedgekeurd was.
Terpen Tijn schreef op maandag 08 april 2013 @ 19:38:
Is dit een gemeentelijke subsidie ofzo? Ik heb recentelijk niks gezien qua subsidie voor isoleren...
Betreft een subsidie van de Provincie Overijssel die alleen aan te vragen is in gemeentes in Overijssel die meedoen aan de regeling.
DynamicDreams schreef op maandag 08 april 2013 @ 16:29:
Let met de subsidieregeling ook even goed op:
Vanaf 1 april 2013 krijg je alleen nog de 300 euro subsidie als je totaal meer dan 750 euro aan materiaal hebt uitgegeven!

Ik heb nu trouwens ook gezeur met de subsidie: ze willen van de leverancier een verklaring hebben wanneer de maatregel is uitgevoerd. Dat slaat echter nergens op, want ik heb het zélf uitgevoerd....
Ben blij dat ik er dan vroeg bij ben geweest en dat ik een toelichtende brief het bijgevoegd waarin ik uitgelegd heb wat ik gedaan heb: zonder verdere vragen direct goedkeuring en het geld binnen een week op mijn rekening bijgeschreven. 300 euro premie op een uitgave van 480 euro voor 50m2 vloerisolatie (met 2x 5cm EPS) :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Deze week dus begonnen met 10cm PIR onder de vloer van de woonkamer. Wat een klote klus. Ben zelf onder de fundering doorgegaan. De platen schuiven we door een gat in de muur. Dit gat zit er omdat we het kozijn achter aan het vervangen zijn. Het gat is alleen te plat om zelf doorheen te kunnen :(
Platen van 1.20 bij 2.5m kunnen op deze manier wel in z'n geheel onder de vloer worden geschoven :)
Onder het grootste deel van de vloer nog geen 20cm kruipruimte. Heb nu gangetjes gegraven van ongeveer 30cm diep zodat ik me een beetje kan bewegen. Nu over een lengte van 2.5 meter de vloer geisoleerd en nog 4 meter te gaan...
Als het goed is gaat dat laatste deel wel wat makkelijker omdat ik wat meer ruimte begin te krijgen.
Ben nu nog vreselijk aan het schuiven met grond. Zodra er een plaat aan de vloer gemonteerd zit schuif ik de ruimte meteen vol met grond. Ziet er best netjes uit als het een beetje is geegaliseerd :)
Op die manier heb ik straks 10cm kruipruimte...
En als het klaar is voor ongeveer 35m² isolatie nog geen 300 euro uitgegeven :)

Wat pic's natuurlijk :)
Afbeeldingslocatie: http://www.nbkonline.nl/Photo/Huisje/130407/640/P4073357.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.nbkonline.nl/Photo/Huisje/130409/640/P4093361.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.nbkonline.nl/Photo/Huisje/130409/640/P4093365.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.nbkonline.nl/Photo/Huisje/130409/640/P4093369.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.nbkonline.nl/Photo/Huisje/130409/640/P4093367.JPG

[ Voor 6% gewijzigd door NBK op 09-04-2013 21:22 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 102729

Petje af voor het werken in een dergelijke ruimte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Ik wou er ook niet me beroep van gaan maken want dan ben ik binnen een jaar helemaal gesloopt :S
Morgen nog 1 dagje afzien en dan is het klaar gok ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 513174

Hallo,

Kijk bij ons in de wijk is de kruipruimte verzakt. Ze gaan de bestrating in de wijk ook ophogen
Dus er komt vocht in de kruipruimte.
Dus voordat je iets onderneemt moet je juist eerst weer ophogen. Dan kan je ophogen met zand of schelpen. Er is een ander produkt nu ook binnen handbereik van de consument wat eerst alleen zakelijk werd gebruikt namelijk kalkkorrels. Even goedkoop als zand en dezelfde eigenschappen als schelpen. Als je dit hebt gedaan dan kan je evt overwegen nog extra piepschuim of stilstaande lucht te gebruiken maar eerst je kruipruimte weer ophogen. Ik heb 1380 Euro betaald voor 20 kuub
En nu heb ik geen zwembad meer in mijn kruipruimte. En dat zal iedereen toch wel goed lijken?

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 513174 op 22-04-2013 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@ rustig doen.
is dat bedrag incl. aanbrengen en hoe doen ze dat? Is het te blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07 15:06
@NBK
Dus ik kan je niet verleiden hetzelfde bij mij te komen doen?:p

Ziet er keurig uit. Hoop het bij mij ook ooit zo te krijgen maar mijn postuur is wat onhandig in mijn lage kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blissard schreef op maandag 22 april 2013 @ 08:30:
@ rustig doen.
is dat bedrag incl. aanbrengen en hoe doen ze dat? Is het te blazen?
Ze gaan de kruipruimte in en storten het erin. En ja dit is inc aanbrengen. Alleen als je ver weg vanuit Rotterdam zit krijg je een transport toeslag. Dit komt omdat het produkt een vaste prijs heeft denk ik

Wat ook een voordeel lijkt is dat er dus ook gewicht in je kruipruimte zit en zo dezelfde druk binnen en buiten is. Als je piepschuim neerlegt en buiten staat de grond hoger dan wordt het water meer naar je kruipruimte geperst. Ik heb ergens nog foto's van hoe het was en ik zal fotootje maken van hoe het nu is.

Nog een voordeel is dat ik over die korrels nog kan kruipen en over schelpen lijkt mij minder fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@rustigdoen.

fotootje is altijd goed. Je opmerking over gewicht is helaas onzin. Grondwater laat zich niet in een richting persen en door het aangebracht gewicht zal de kruipruimte alleen sneller zakken (en dus weer sneller aangevuld moeten worden). Weet jij trouwens wat het soortelijk gewicht van die korrels is? Het lijkt me lichter dan zand,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blissard schreef op maandag 22 april 2013 @ 13:52:
@rustigdoen.

fotootje is altijd goed. Je opmerking over gewicht is helaas onzin. Grondwater laat zich niet in een richting persen en door het aangebracht gewicht zal de kruipruimte alleen sneller zakken (en dus weer sneller aangevuld moeten worden). Weet jij trouwens wat het soortelijk gewicht van die korrels is? Het lijkt me lichter dan zand,
Sneller zakken en sneller aangevuld moeten worden is complete onzin natuurlijk. De oude bodem die zakt sneller in door gewicht van de 40 cm bedoel je maar niet zo gauw de aangevulde 40 cm en moet je dus zeker niet sneller aanvullen want hij moet nu aangevuld worden.
De grond stond 70 cm lager dan de grond buiten mijn huis. En er stond op sommige plaatsen 5 cm water in. Nu is het 40 cm opgehoogd.
Dat is niet zomaar 40 cm weggezakt hoor. En staat de grond 30 cm lager dan buiten mijn huis

Als het grondwater peil buiten 60 cm onder de grond zit en mijn kruipruimte is 70 cm dik zou je zeggen 10 cm water. Maar als je het vult dan staat het peil even hoog maar niet meer met puur 10 cm water toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Er hangt intussen een vage lucht in de kruipruimte. Het lijkt wel een beetje op nat rubber. Deze lucht komt ook langzaam onze gang binnen waardoor het daar dus nu ook heel apart ruikt.

Ik heb de kruipruimte gecontroleerd. Er ligt geen water op de folie, er zitten wel wat condensatiedruppels onder. Verder geen dooie beesten kunnen vinden en de ventilatiegaten zijn ook gewoon open en het waait in de kruipruimte.

Maar waarom ruikt het nu zo muf, en misschien nog anders, hoe krijg ik die lucht uit mijn kruipruimte en/of kan ik hem daar houden?

Het kruipluik sluit goed aan en lijkt mij goed afgesloten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 06-07 19:09
mkleinman schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 12:12:
Er hangt intussen een vage lucht in de kruipruimte. Het lijkt wel een beetje op nat rubber. Deze lucht komt ook langzaam onze gang binnen waardoor het daar dus nu ook heel apart ruikt.

Ik heb de kruipruimte gecontroleerd. Er ligt geen water op de folie, er zitten wel wat condensatiedruppels onder. Verder geen dooie beesten kunnen vinden en de ventilatiegaten zijn ook gewoon open en het waait in de kruipruimte.

Maar waarom ruikt het nu zo muf, en misschien nog anders, hoe krijg ik die lucht uit mijn kruipruimte en/of kan ik hem daar houden?

Het kruipluik sluit goed aan en lijkt mij goed afgesloten.
hoe is het met de ventilatie-openingen? misschien toch onvoldoende ondanks controle?

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

NielsTn schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 13:12:
[...]

hoe is het met de ventilatie-openingen? misschien toch onvoldoende ondanks controle?
die zijn volledig open. Langs de buizen in de meterkast kan ik voelen dat er voldoende overdruk in de kruipruimte is. Ook zie ik gewoon licht erdoorheen.

Die zijn dus open. Het is dus puur iets in de kruipruimte wat deze lucht veroorzaakt. Ik weet alleen niet wat.

Ik heb trouwens intussen de kieren in de meterkast dichtgemaakt. En onder bij de voordeur zaten een aantal scheuren waar de betonplaten langs de fundering liggen aan de voorkant. Deze heb ik dichtgemaakt met flexibele kit.

Voor zover ik nu weet zijn alle kieren/gaten en openingen van en naar de kruipruimte dicht. Hopelijk blijft die muffe lucht nu in de kruipruimte hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Ik zou even het riool controleren, die zou net buiten de fundering afgebroken kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Bezuiniger schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 19:17:
Ik zou even het riool controleren, die zou net buiten de fundering afgebroken kunnen zijn.
Was ook mijn eerste vermoeden. Alleen de lucht lijkt in de verste verte niet op rioollucht. Het lijkt eerder op zeiknat rubber en niet op de h2s gassen die uit het riool komen.

Edit:

Het is ook geen aardgas, die ranzige lucht die ze bijmengen herken ik uit duizenden.

[ Voor 11% gewijzigd door mkleinman op 27-04-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gisteren voor de derde zaterdag bezig geweest onder de vloer.De bodemfolie doet goed zijn werk,het was nog steeds kurkdroog.De laatste vloerplaat geisoleerd wat erg lastig was met de leidingen en afvoerbuizen.Toch netjes gelukt.Daarna de fundering zelf ook beplakt met pir platen tot tegen de bodemfolie.Ook deze weer extra vastgezet met slagpluggen en kunstof isolatiedoppen.Ik wil niet het risico lopen dat het loslaat.
Vandaag de temp.meter weer in de kruipruimte gehangen,kwam nu op 13 gr.scheeld nu al 5 graden met voor het isoleren.Afgelopen week leek het al of de ketel minder aansloeg.
We wachten het maar af. Al met al was het een bereklus,ben gebroken,maar heel tevreden over het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boem56
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-01-2021
mkleinman schreef op zaterdag 27 april 2013 @ 13:26:
[...]

die zijn volledig open. Langs de buizen in de meterkast kan ik voelen dat er voldoende overdruk in de kruipruimte is. Ook zie ik gewoon licht erdoorheen.

Die zijn dus open. Het is dus puur iets in de kruipruimte wat deze lucht veroorzaakt. Ik weet alleen niet wat.

Ik heb trouwens intussen de kieren in de meterkast dichtgemaakt. En onder bij de voordeur zaten een aantal scheuren waar de betonplaten langs de fundering liggen aan de voorkant. Deze heb ik dichtgemaakt met flexibele kit.

Voor zover ik nu weet zijn alle kieren/gaten en openingen van en naar de kruipruimte dicht. Hopelijk blijft die muffe lucht nu in de kruipruimte hangen.
Ik had hier ook last van in mijn kruipruimte. Kwam door de dikke kleilaag die elke natte peiode een stank veroorzaakte in mijn gang. Ik heb over de klei een laag zand aangebracht en daarover een laag schelpen. Dit heeft effect gehad, alleen bij zeer extreme regenval heb ik er nog een klein beetje last van, maar ja dan pomp ik het overtollig water weg. Heb trouwens het gat onder de fundering open gelaten toen ik de kruipruimte met eps platen ging isoleren, trekt lekker door zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Boem56 schreef op zondag 28 april 2013 @ 19:35:
[...]

Ik had hier ook last van in mijn kruipruimte. Kwam door de dikke kleilaag die elke natte peiode een stank veroorzaakte in mijn gang. Ik heb over de klei een laag zand aangebracht en daarover een laag schelpen. Dit heeft effect gehad, alleen bij zeer extreme regenval heb ik er nog een klein beetje last van, maar ja dan pomp ik het overtollig water weg. Heb trouwens het gat onder de fundering open gelaten toen ik de kruipruimte met eps platen ging isoleren, trekt lekker door zo
Ik heb gelukkig geen klei. Ik heb 100% zand in de kruipruimte. Oud zeezand/ijsselmeerzand. Misschien dat die lucht daar weg komt?

Nu met het dichtmaken van de kieren en scheuren is het al stukken minder. Eventueel kan ik het kruipluik ook nog hermetisch afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Toch vervelend, zo'n onbestemde geur ineens; zou me niet lekker zitten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 480627

Is landbouwplastic eigenlijk goed genoeg om je kruipruimte mee af te dichten? Ik wil deze zomer ergens mijn vloer eindelijk isoleren. Plan is om eerst plastic op de bodem te leggen, vervolgens de wanden en plafond (vloer) te isoleren met EPS (12cm). Nu zat ik me af te vragen, moet je die platen ook weer dampdicht maken met folie? Of kan ik gewoon die platen tegen het beton lijmen/pluggen en dan klaar is Kees?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Nou hopelijk komt het bericht nu wel over, na 2x opnieuw typen... aaarrgghhhpfpfpf... :( :'( :X ;w

Vraag 1:
Ik vroeg me af of er een optimale dikte bestaat met betrekking tot Rd/Rc-waarden. Je kan natuurlijk altijd zeggen dikker is beter, maar is dat ook werkelijk zo voor zowel de kosten als de terugverdientijd?

Wat ik me had bedacht was om tussen de balken met 4cm EPS te isoleren en daaronder nog eens 10cm (bijv. ISOfort met groeven). Dit komt neer op 14cm EPS onder de broodjes, 10cm onder de balken en 10cm langs de fundering zelf. Voor 750 euro (excl. lijm en andere fratsen) zou ik dus 14cm EPS krijgen met een Rd=3,85. De Rc zal dan wel ongeveer liggen op 4, als we de betonvloer zelf meerekenen en de ondervloer die bovenop ligt.

Zoals in deze schets:
Basis combivloer met EPS

Ter informatie: we verbruiken nu zo'n 1800m3 gas per jaar, met gemiddeld 1,5 persoon (3 personen afwisselend in de tijd), waarbij enkel de muren van het huis geïsoleerd zijn met een magere 3cm minerale wol.

Nu vraag ik me dus echt af of dit nog enig nut heeft voor het besparen en of ik ook met minder af kan. Bijvoorbeeld dus 4cm+6cm onder de vloer en ook 6cm langs de fundering, zodat het resterende geld eventueel kan worden besteedt aan verbeterde spouwmuurisolatie. Hoeveel kan je verwachten dat er te besparen valt aan gasverbruik: 100-150m3? Waar ligt het optimum? Kan iemand mij hierover een beetje adviseren?

Vraag 2:
Verder had ik een tijdje terug al eens gevraagd hoe om te gaan met hinderlijk leidingwerk direct onder de combinatievloer. Daar heb ik nog niet echt iets over gelezen, dus ik stel hem nog eens en nu wat uitgebreider met mijn situatie erbij. Ik heb alleen foto's van mijn projectje voor het aanleggen van het Gbit netwerk thuis, maar daarop zijn de belangrijkste leidingen (gas, water, verwarming, Gbit bekabeling) al te zien.

Op de eerste foto ook een stukje 4cm EPS wat mijn vader een jaar of 22 geleden heeft aangelegd, van ik denk nog geen 8m2 enkel onder de balken en niet er tussen. Ook het landbouwplastic is van die tijd... het helpt wel, zandondergrond is vochtig maar boven het plastic is alles mooi droog. :)

Netwerk
Aanleg Gbit netwerk
Leidingwerk en kabels richting TVLeidingwerkMeterkast ingang (chaos)
Hoofdbundel met kabelsKabels richting computer

Afgelopen week had ik het met mijn oom over de kruipruimte en dus ook over het leidingwerk. Ikzelf had het idee dat leidingen tussen platen stoppen mogelijk koudebruggen zou kunnen veroorzaken. Hij kwam echter met het voorbeeld dat warmte uit de vloer straalt en daarmee voor dat kleine oppervlak zonder directe isolatie het waarschijnlijk weinig uitmaakt dat er geen isolatie zit maar (verwarming)buizen. Hier ben ik niet zeker van, dus vandaar wil ik dat hier graag nog eens navragen.

Uiteraard kan ik ook leidingen verleggen (verlagen en kantelen of zelfs naar de funderingswand verplaatsen en (deels) vernieuwen :X ). Maar eigenlijk zit ik daar niet zo op te wachten, zowel het werk als de extra kosten die er natuurlijk weer aan zitten. Daarom de vraag of ik de leidingen tussen of onder platen kan stoppen of dat dit echt niet goed is. Niet goed in de zin van de aan te brengen isolatie en daarmee koudebruggen, als in onderhoud/uitbreiding leidingsysteem en ventilatie bijv. van een gasleiding (ik weet niet of dat nodig is?)?

Zoiets hebben we dan, met als voorbeeld erbij de verlaagde (verwarmings)buizen:
Leiding problematiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Ik kan je niet veel vertellen over de aanpak in de kruipruimte zelf, maar over je vraag of het zinvol is om er minder dikke EPS onder te plakken en het geld te besteden aan spouwmuurisolatie kan ik misschien wel een opmerking plaatsen: Volgens Milieucentraal is het niet mogelijk om spouwmuren waar al isolatiemateriaal in zit nog verder vanuit de spouw te isoleren (tenzij het misschien geheel weggezakt is?). In plaats daarvan raden ze een voorzetwand (!) aan...

Dus ik zou eerst nog even goed nagaan of je uberhaupt iets kan doen aan je muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11-07 22:59
Ik zou leidingwerk wat 'vast' zit lekker laten zitten en er strak en netjes omheen werken.
Het is de moeite niet waard om die verwarmingsbuizen om te leggen.
Voor koudebruggen hoef je niet heel erg bang te zijn, als je er een beetje strak omheen werkt (die leidingen zijn ook al wat geïsoleer zie ik). Het worden natuurlijk wel koudebruggen, maar niet ernstig ofzo.

[ Voor 9% gewijzigd door NovapaX op 08-05-2013 15:54 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Foei, dat is een leuk isolatieklusje. Ik heb 1 ongebruikt kabeltje liggen onder de woonkamer en een paar leidingen (warm en koud) onder de keukenvloer. Dit lijkt wel een oerwoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Terpen Tijn schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 11:51:
Ik kan je niet veel vertellen over de aanpak in de kruipruimte zelf, maar over je vraag of het zinvol is om er minder dikke EPS onder te plakken en het geld te besteden aan spouwmuurisolatie kan ik misschien wel een opmerking plaatsen: Volgens Milieucentraal is het niet mogelijk om spouwmuren waar al isolatiemateriaal in zit nog verder vanuit de spouw te isoleren (tenzij het misschien geheel weggezakt is?). In plaats daarvan raden ze een voorzetwand (!) aan... marcel87: Oh dus... :9

Dus ik zou eerst nog even goed nagaan of je uberhaupt iets kan doen aan je muren.
Hm goede tip van je, dat wist ik nog niet! Ik hoorde van mn oom dat hij wel een bedrijf kende bij ons in de regio welke oude isolatie verwijdert en vervolgens op aanvraag grijze HR+ parels terugspuit. Dat bedrijf is ook KOMO/IKOB-BKB gecertificeerd, dus dat zou dan wellicht nog kunnen. (Comfort Company)
NovapaX schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 15:53:
Ik zou leidingwerk wat 'vast' zit lekker laten zitten en er strak en netjes omheen werken.
Het is de moeite niet waard om die verwarmingsbuizen om te leggen.
Voor koudebruggen hoef je niet heel erg bang te zijn, als je er een beetje strak omheen werkt (die leidingen zijn ook al wat geïsoleer zie ik). Het worden natuurlijk wel koudebruggen, maar niet ernstig ofzo.
Oké duidelijk, wordt wel een hels karwei dan... :9 Mja verleggen is dat ook wel. ;)
drielp schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 23:23:
Foei, dat is een leuk isolatieklusje. Ik heb 1 ongebruikt kabeltje liggen onder de woonkamer en een paar leidingen (warm en koud) onder de keukenvloer. Dit lijkt wel een oerwoud...
Haha ja, ik snap ook nog steeds niet hoe dit nou logisch kan zijn. Mja je moet het er maar mee doen he?!?! Om dan maar gewoon niet te isoleren is ook weer zowat... al is het wel de makkelijkste weg. De naaste buurman heeft PUR laten spuiten, incl. over alle leidingen zei die. Lekker handig! :X :/
De buurman die daar weer naast woont heeft Tonzon geplaatst, ook niet echt handig bij deze wirwar aan leidingen lijkt mij. Ik ga er even van uit dat het daar hetzelfde is aangelegd. Het zijn dezelfde huizen, tegelijk gebouwd, alleen ben ik niet in hun kruipruimte geweest om te vergelijken. Hoe dan ook, over blijft dan dus EPS en doorzetten of niet isoleren. 7(8)7

Mja andere meningen, adviezen en tips zijn nog welkom, dus twijfel niet. Voel me er wel mee geholpen zover alweer. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 08-05-2013 23:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
marcel87 schreef op woensdag 08 mei 2013 @ 02:58:
Vraag 1:
Ik vroeg me af of er een optimale dikte bestaat met betrekking tot Rd/Rc-waarden. Je kan natuurlijk altijd zeggen dikker is beter, maar is dat ook werkelijk zo voor zowel de kosten als de terugverdientijd?

Nu vraag ik me dus echt af of dit nog enig nut heeft voor het besparen en of ik ook met minder af kan. Bijvoorbeeld dus 4cm+6cm onder de vloer en ook 6cm langs de fundering, zodat het resterende geld eventueel kan worden besteedt aan verbeterde spouwmuurisolatie. Hoeveel kan je verwachten dat er te besparen valt aan gasverbruik: 100-150m3? Waar ligt het optimum? Kan iemand mij hierover een beetje adviseren?

Vraag 2:
Verder had ik een tijdje terug al eens gevraagd hoe om te gaan met hinderlijk leidingwerk direct onder de combinatievloer. Daar heb ik nog niet echt iets over gelezen, dus ik stel hem nog eens en nu wat uitgebreider met mijn situatie erbij. Ik heb alleen foto's van mijn projectje voor het aanleggen van het Gbit netwerk thuis, maar daarop zijn de belangrijkste leidingen (gas, water, verwarming, Gbit bekabeling) al te zien.
Vraag 1:
Het antwoord is simpel: hoe minder isolatie, hoe hoger de TVT. Laten we even iets berekenen: je hebt 1800m3 verbruik. Laten we zeggen dat je vloer daar voor 20% de oorzaak van is (de spouw is immers iets geisoleerd). Dan "verbruikt" de vloer dus 1800x20% = 360m2 gas. Gaan we 60mm EPS plaatsen dan bespaar je misschien 76% daarvan, dus ca. 273m3. De TVT ligt dan waarschijnlijk rond de 1,5 jaar. Ga je meer isolatie plaatsen, bijv. 2x60mm dan bespaar je rond de 87% van die 360m3, ofwel 313m3. Dat is natuurlijk meer, maar je kosten zijn ook ruwweg 2x zo hoog. De TVT loopt daardoor op. Ofwel: de eerste mm's isolatie leveren het meeste op, de rest levert steeds minder en minder op.

Vraag 2:
Je leidingwerk is voor een deel verwarmingsbuis. Dat levert geen klassieke koudebrug op, zelfs niet de retourleiding: ze zijn immers warmer dan de omgeving. De kruipruimte wordt er wel door verwarmd, dus ik zou zeggen: isoleer die buizen zorgvuldig (bijv. dubbel), want je kruipruimte verwarmen is echt heel erg onnodig. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Bedankt voor jouw reactie. Je antwoord op mn eerste vraag klinkt ook wel logisch inderdaad. Zoiets vroeg ik me dus ook af, had het alleen niet in getallen weten uit te drukken. Hm duidelijker beeld zo. :)

@ reactie vraag 2, ook duidelijk en idd, verwarmen is niet erg nodig haha ;). Alleen wat bedoel je met dubbel isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Plak zoveel mogelijk boven de leidingen/kabels. Misschien moet je verschillende diktes gebruiken. En dan de leidingen/kabels zoveel mogelijk inpakken met eps en pur. Zorg ervoor dat de isolatielaag lucht/tochtvrij is. Het wordt een "hell of a job", maar wel eenmalig..... Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Eigenlijk lopen je verwarmingsbuizen straks buiten je geisoleerde schil. Een enkele laag buisisolatie is dan leuk, maar een dubbele laag (grotere diameter om kleinere) kost soms nauwelijks meer als je goed uitkomt qua diameters. Voor binnen heeft dubbel isoleren nauwelijks nut, maar hier ligt dat misschien anders. Plak in ieder geval de isolatie goed dicht, zodat deze niet meer open kan gaan staan.

En vat het niet verkeerd op: ik zeg niet dat je zo min mogelijk moet isoleren. Een TVT van 2-3 jaar vind ik zelf erg laag, en het ziet ernaar uit dat je dat met 120mm EPS in dit geval nog kunt halen. Daarna kun je beter naar de rest van de buitenschil gaan kijken, want dan is daar makkelijker iets te winnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Oké duidelijk verhaal zo, dank jullie wel. Ik heb inmiddels een aantal bedrijven benaderd. Misschien morgen nog eens naar de Gamma, aangezien daar natuurlijk nog tot zondag de "geen- BTW" actie geldt.

Wat betreft die leidingen beter isoleren is wel een eye-opener. Ik zag nog dit filmpje op Youtube waar leidingen al geïsoleerd zijn maar nog steeds veel warmte afgeven. Dus wellicht dat bandagefolie van Tonzon nog een welkome aanvulling mag zijn (klik). :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Ik ben drie weken geleden begonnen met het opknappen van mijn kruipruimte. Daar liep ik al een paar jaar mee rond, maar is door omstandigheden even vertraagd. Drie weken geleden dan eindelijk begonnen met de eerste klus: ruimte maken. Op de meeste plaatsen is er maar 20 cm tussen de vloer en het zand, dus moet ik eerst >10 m3 zand verwijderen. En de rest. Op sommige plaatsen ligt er een dikke, taaie, kleverige laag zompige klei. En overal stukken beton(ijzer), koffiebekertjes, piepschuim, hout en al dat afval dat bouwers liever niet afvoeren maar lekker onder het vloerkleed vegen. Wat een ^%#@*$ werk. Maar goed, dat is bijna klaar, nog een weekje vroeten en graven en spitten en hakken en dan is het weg. Hoop ik.

Daarna wordt het het bekende duo van bodemfolie en eps platen. En ik wilde op dit forum even rondvragen of er meer mensen zijn die bodemfolie willen leggen, en evt samen willen aanschaffen. Ik wil PE-folie T200 leggen en dat komt op rollen van 6x50 m, dus een beetje teveel voor een Hollands rijtjeshuis. Of misschien zijn er die nog over hebben. Minimaal benodigde maat: 6 x 12 m.

Ik heb het topic doorgelezen, maar wel half scannend, dus misschien heb ik dat gemist. Welke kit is het beste om die EPS te lijmen? En waar kan ik het goedkoopst die EPS bestellen? Iemand had het bij Raab Karcher gehaald, is dat de beste plek, of zijn er betere/goedkopere bedrijven? Alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Jij gaat echt 10m3 zand verwijderen? Hoe krijg je dat in hemelsnaam gedaan? Ik denk nog steeds terug aan afgelopen zomer waar ik een paar m3 uit de tuin een paar keer in handen heb gehad om af te voeren... En dat hoefde niet door een luik omhoog.

Voor wat betreft de bodemfolie heb je groot gelijk om te delen (I.v.m. forumregels 'handel' ajb buiten topics om regelen.). Mijn rol is met 2 andere tweakers reeds gedeeld en dus op :P Ook bij Raab Karcher vandaan gehaald net als de EPS. Geen ervaring met andere zaken.

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 12-05-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anne vdr Bom
  • Laatst online: 03-04-2022

Anne vdr Bom

3,6 kWp

Rukapul schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:42:
Jij gaat echt 10m3 zand verwijderen? Hoe krijg je dat in hemelsnaam gedaan? Ik denk nog steeds terug aan afgelopen zomer waar ik een paar m3 uit de tuin een paar keer in handen heb gehad om af te voeren... En dat hoefde niet door een luik omhoog.

Voor wat betreft de bodemfolie heb je groot gelijk om te delen (I.v.m. forumregels 'handel' ajb buiten topics om regelen.). Mijn rol is met 2 andere tweakers reeds gedeeld en dus op :P Ook bij Raab Karcher vandaan gehaald net als de EPS. Geen ervaring met andere zaken.
Ja dat is veel en zwaar werk. Maar ik zit toch maar de hele dag op kantoor, dus dat lijf mag ook wel eens aan de bak. :)

Het gaat niet door het luik, maar onder de fundering door. Zo ziet mijn tuin er nu uit:
Afbeeldingslocatie: https://public.blu.livefilestore.com/y2p3C0xZsWkHAY0F8YS3i_8TlkWFKokoMefgnOVAkOQMoJYSsDkDOAR0Hp0ZsRXR17A7av5zPux5ztCmalu_KPyPw/graafwerk%202%20-%20scaled.jpg?psid=1

Ik had een paar offertes gevraagd, maar ik kreeg alleen een dagtarief (1275 ex) voor zandzuiger met de schatting dat het wel in 1 dag kon. Nu ik aan het werk ben zie ik dat het zeker niet in 1 dag had gekund met al dat puin en vastzittende klei. Dus dan ga je naar 2 dagen + stortingstarief afgevoerde zand + btw. Een ander bedrijf gaf een vaste-prijsofferte en was nog 2x zo duur dan dat. Die wilde het op dezelfde manier doen: onder de fundering door.

En ik zal me aan de forumregels proberen te houden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Anne vdr Bom schreef op zondag 12 mei 2013 @ 22:31:

Ik heb het topic doorgelezen, maar wel half scannend, dus misschien heb ik dat gemist. Welke kit is het beste om die EPS te lijmen? En waar kan ik het goedkoopst die EPS bestellen? Iemand had het bij Raab Karcher gehaald, is dat de beste plek, of zijn er betere/goedkopere bedrijven? Alvast bedankt voor de antwoorden.
Ik heb Instastik MP gebruikt om te lijmen: belangrijkste voordeel tov van pur is dat het in 3-5 minuten voldoende uitgehard is om de platen EPS niet meer te hoeven ondersteunen, daarnaast is hier ook redelijk schoon mee te werken. Grootste nadeel is dat het flink wat duurder is per bus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Anne vdr Bom schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:27:
[...]
Het gaat niet door het luik, maar onder de fundering door. Zo ziet mijn tuin er nu uit:
[afbeelding]
Bekend plaatje :)
Hier in huis ongeveer hetzelfde moeten doen.
Het is even afzien maar de pijn gaat wel weer weg als je straks lekker op een geïsoleerde vloer op de bank zit in plaats van met koude voetjes of een gierende gasmeter :)
Het blijft helaas een kwestie van even doorbijten.

[ Voor 14% gewijzigd door NBK op 14-05-2013 22:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Topicstarter
Voor de geinteresseerde;
Ik heb nog een rol folie liggen van +/-25 x 6 meter.

Graag via DM reageren :)

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Anne vdr Bom schreef op maandag 13 mei 2013 @ 10:27:
[...]

Ja dat is veel en zwaar werk. Maar ik zit toch maar de hele dag op kantoor, dus dat lijf mag ook wel eens aan de bak. :)

[afbeelding]

Ik had een paar offertes gevraagd, maar ik kreeg alleen een dagtarief (1275 ex) voor zandzuiger met de schatting dat het wel in 1 dag kon. Nu ik aan het werk ben zie ik dat het zeker niet in 1 dag had gekund met al dat puin en vastzittende klei. Dus dan ga je naar 2 dagen + stortingstarief afgevoerde zand + btw. Een ander bedrijf gaf een vaste-prijsofferte en was nog 2x zo duur dan dat. Die wilde het op dezelfde manier doen: onder de fundering door.

En ik zal me aan de forumregels proberen te houden..
Ik weet niet precies wat je van plan bent maar je fundering heeft dat zand aan de zijkanten nodig voor tegendruk aan de onderkant.
Als jij dat zand weghaald naast de fundering zakt nog steeds je huis naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:44

ericplan

5180 Wp PV

Ernemmer schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:39:
[...]
Ik weet niet precies wat je van plan bent maar je fundering heeft dat zand aan de zijkanten nodig voor tegendruk aan de onderkant.
Als jij dat zand weghaald naast de fundering zakt nog steeds je huis naar beneden.
Ga er maar vanuit dat z'n huis op palen staat. Overigens is zo'n brievenbus wel handig om grote platen EPS naar binnen te schuiven. Dat gemak had niet iedereen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als ik het plaatje bekijk dan in de strook wel erg breed voor een palen fundering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ziet er op het plaatje inderdaad uit als een strokenfundering.
http://www.joostdevree.nl...w_ipl_citg_tudelft_nl.jpg
Als dat zo is, dan hangt het muurtje nu aan de zijmuren, gaat binnenkort de achterdeur niet meer open en springt het glas uit de kozijnen.

1 ding als het om funderingen en constructies gaat: "ga nooit ergens vanuit ". Dit soort dingen moet je zeker weten, maar hopelijk weet Anne dan ook meer dan wij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:44

ericplan

5180 Wp PV

blissard schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:13:
Ziet er op het plaatje inderdaad uit als een strokenfundering.
http://www.joostdevree.nl...w_ipl_citg_tudelft_nl.jpg
Als dat zo is, dan hangt het muurtje nu aan de zijmuren, gaat binnenkort de achterdeur niet meer open en springt het glas uit de kozijnen.

1 ding als het om funderingen en constructies gaat: "ga nooit ergens vanuit ". Dit soort dingen moet je zeker weten, maar hopelijk weet Anne dan ook meer dan wij.
Anne woont in Leiden, fundering op staal lijkt me daar bijna uitgesloten.
Anne vdr Bom in "Duurzame Energie deel 18"

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Leiden is toch veengrond? Je huis zo in de veengrond zetten zie ik niet gebeuren, dat zakt weg. Ik zit hier ook op veengrond, ook strokenfundering, maar dat is omdat de zandplaten hier op 1 meter onder de grond liggen. Fundering staat gewoon op zo'n zandplaat zonder palen. Is niet voor niks dat de kruipruimte hier wel 80cm diep is :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:19
Bezuiniger schreef op donderdag 09 mei 2013 @ 00:07:
[...]

Vraag 2:
Je leidingwerk is voor een deel verwarmingsbuis. Dat levert geen klassieke koudebrug op, zelfs niet de retourleiding: ze zijn immers warmer dan de omgeving. De kruipruimte wordt er wel door verwarmd, dus ik zou zeggen: isoleer die buizen zorgvuldig (bijv. dubbel), want je kruipruimte verwarmen is echt heel erg onnodig. :+
Had zelf onze kelder ook geisoleerd met EPS platen, onze kelder wordt NIET verwarmd en de verwarmingsbuizen die er doorheen lopen zijn dubbel geisoleerd.
http://gathering.tweakers...message/39664573#39664573

In de maanden februari en maart (toen het nog behoorlijk koud buiten was) was het echt rete koud daar. Het is er kouder dan voor het aanbrengen van de EPS platen. Dat merken we in deze periode ook wel wanneer we een drankje uit de kelder halen, deze is niet veel minder koud dan een blikje uit de ijskast.

In zomerperiode is het er dus heerlijk, maar in de winterperiode onaangenaam. Het lijkt nu wel een grote ijskast.
In hoeverre is dit normaal en is het zinvol om er een verwarming op te hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
ericplan schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 14:56:
[...]

Anne woont in Leiden, fundering op staal lijkt me daar bijna uitgesloten.
Anne vdr Bom in "Duurzame Energie deel 18"
Ja, lijkt mij ook bijna uitgesloten. Bijna dan hè :-)
Pagina: 1 ... 7 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"