Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 59 ... 62 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Babel10
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 14:52
In hoeverre denken jullie dat EPS parels als bodemisolatie (zeg 20/25cm) zal helpen als geluidsisolatie van beide kanten buren? Qua contact en/of luchtgeluid?

Betonnen vloer, waarschijnlijk doorgelegd in heel het woonblok.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 11:11
Babel10 schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:20:
In hoeverre denken jullie dat EPS parels als bodemisolatie (zeg 20/25cm) zal helpen als geluidsisolatie van beide kanten buren? Qua contact en/of luchtgeluid?

Betonnen vloer, waarschijnlijk doorgelegd in heel het woonblok.
Contactgeluid: geen effect
Luchtgeluid: alleen als het geluid nu via de kruipruimte komt (en er dus ruimte onder de balken tussen de woningen zit)

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 15:41
@Babel10 Bedoel je EPS parels echt op het zand? of tegen de onderkant van de huisvloer aan?

Op het zand: NOK ... .lees in dit forum dat men er achter gekomen is dat dit averechts werkt op de thermische isolatie van de woningvloer, heb effe de link op het forum niet bij de hand, maar in dit topic een stuk terug.
Op het zand alleen de bodemfolie, zie net hierboven, hooguit nog een laagje met bubbeltjes folie er onder als er water in de kruipruimte komt of staat, dan drijft het er bovenop. Met de bodemfolie blijft de lucht in de kruipruimte droog, dus minderwarmte verlies via het vocht (hoge warmte inhoud per gram...).

route99 wijzigde deze reactie 30-12-2019 17:15 (22%)

• factor15
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 09:33
blissard schreef op maandag 30 december 2019 @ 16:43:
[...]

Contactgeluid: geen effect
Luchtgeluid: alleen als het geluid nu via de kruipruimte komt (en er dus ruimte onder de balken tussen de woningen zit)
@Babel10 @blissard

Ook om luchtgeluid tegen te gaan heeft eps weinig effect. Beter is het om eventuele openingen dicht te maken. Dat moet wel kunnen dan. Steenwol of glaswol is beter voor geluidsisolatie maar niet zo goed in een vochtige kruipruimte.

Maar, hoe is die overdracht nu dan? Zijn er openingen tussen de kruipruimte van jouw woning en die van de buren?

Factor15

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 12:51
Videopac schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:16:
Misschien verkeerd gegoogled maar ik kwam uit op de Engelse Amazon en dan bij 300mu 1200 gauge folie die bij 25x4m maar 53 euro kost. Goede recenties ook: https://www.hagglezon.com/en/s/dpm%20300mu%20damp%20proof

Pakket is 25 cm breed dus meer uitvouwen.
Boven de 53€ komt ook nog 30€ verzendkosten.
Anders had ik deze inderdaad gedaan en er 2x 12,5 meter van gemaakt

5120Wp Oost/West - PV Output

• route99
https://www.aml-venlo.nl/producten/ursa-dampremmende-folie/

Waarde : 100 meter ? (de normale SECO is 20 meter)
voorradig:
.
URSA SECO PRO 100 Dampremmende folie

25 x 4 m – 100 m2 euro 62.00 P/rol
folie op maat gesneden – euro 0,72 p/m2
Deze lijkt me niet voor de bodem geschikt, eerder voor de vloer?
SolarShield van IsoTech aluminium folie

SolarShield: Reflecterend, isolerend en dampwerend (Hoge dampdichtheid)
SolarShield is een Isolatiefolie, samengesteld uit Aluminium.

Rol. 60 x 1.2 m – 72 m2 euro 102.00 P/rol

• Babel10
factor15 schreef op maandag 30 december 2019 @ 17:41:
[...]

@Babel10 @blissard

Ook om luchtgeluid tegen te gaan heeft eps weinig effect. Beter is het om eventuele openingen dicht te maken. Dat moet wel kunnen dan. Steenwol of glaswol is beter voor geluidsisolatie maar niet zo goed in een vochtige kruipruimte.

Maar, hoe is die overdracht nu dan? Zijn er openingen tussen de kruipruimte van jouw woning en die van de buren?
Thanks, ik vroeg het me gewoon af. Ik heb een groot gat naar de buren aan beide kanten reeds dicht gemaakt met heel veel zand. Verder is de kruipruimte minder verzakt maar zeker 6 meter lang, langs beide buren, zitten er wel spleten. Het valt mee hoor. Maar ik dacht als ik er 20/25 cm eps parels ingooi, dan wordt het misschien minder een klankkast. Zoals ik wel al eerder had gelezen, volgens mij in dit topic.

• factor15
  • Registratie: augustus 2003
Het zou wellicht minder een klankkast worden maar luchtgeluid van de buren is het beste te weren door die spleten te vullen en zoals je hebt gedaan met zand.

Factor15

• JustinoFTW
Videopac schreef op maandag 30 december 2019 @ 14:06:
[...]

Wat ik gevonden heb:
http://www.capitalvalleyp.../03/BBA-DPM-Cert-2014.pdf
Ik weet alleen niet welke waarde(s) ik moet hebben.

Toevoeging: Sd-waarde = ud waarde = 284,8 meter voor 300u: zeer goed dus.
Zit er zoveel verschil tussen 250mu en 300mu?
ud waarde van die 250mu rol is bij mij 115 meter vilgens @route99

• Videopac
  • Registratie: november 2000
  • Nu online
JustinoFTW schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:23:
[...]

Zit er zoveel verschil tussen 250mu en 300mu?
ud waarde van die 250mu rol is bij mij 115 meter vilgens @route99
Bij deze folie is bij 250mu de waarde 253 meter. Geen idee waarom het onderling zoveel kan verschillen.

Opnsense (Odroid H2) DS918+ 4x8TB WD RED, SB Touch, Odroid C2, Netgear R7800

• JustinoFTW
Videopac schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 09:25:
[...]

Bij deze folie is bij 250mu de waarde 253 meter. Geen idee waarom het onderling zoveel kan verschillen.
Hoe dik is die folie? Kan de pdf niet openen op mijn telefoon, vaag.

Mocht het daadwerkelijk 2x zo goed zijn, stuur ik die ik heb gekocht mooi terug. Want het is even duur vanuit de UK (free shipping) en 25 meter. Dan kan ik uit een rol 2 stukken van 12,5 pakken.

Heb jij een idee waarom @route99

• MWVZZVWM
  • Registratie: december 2018
  • Laatst online: 13:26
Zojuist zijn de B-keus platen geleverd, alsook wat glaswol om de randen te isoleren en “kamers” te maken tussen de liggers.

Na nieuwjaar alles onder de kruipruimte werken en daarna gaan monteren. Zo gauw ik de eerste platen heb gemonteerd zal ik weer wat foto’s posten.

• route99
Thickness*(µm) 250
Mocht het daadwerkelijk 2x zo goed zijn, stuur ik die ik heb gekocht mooi terug. Want het is even duur vanuit de UK (free shipping) en 25 meter. Dan kan ik uit een rol 2 stukken van 12,5 pakken.
Heb jij een idee waarom @route99
Op basis van hun informatie kan ik niet iets speciaals ontdekken, behalve dat ze claimen dat hun folie echt 250 mu dik is. En de folie van Toolstation ~220 mu.
Maar dit verschil is te klein om het verschil tussen 115 en 253 te verklaren.

Ik kan wel kant tekeningen bij die metingen maken:
De meting van de Toolstation folie was volgens een bepaald NEN nummer.
Van deze folie zijn wel waarden bekend maar zonder de methode te noemen (not done in een professionele omgeving)

En: ik heb behoorlijk veel moeite met hoe ze hun waarden presenteren en dat geeft dan ook te denken.... klopt de meting wel.... wij noemen dat het meet geweten.....
Water vapour transmission (Sd) value (m) 253.13
Zulke methodes zijn zelden super nauwkeurig, zeker niet op het niveau met zoveel getallen achter de komma.....
Waarom?
Het maken van een folie met een dikte van 250 mu +/- 1 mu.... betekent ook dat de metingen ook een vergelijkbare spreiding moeten hebben.... dan moet je niet aankomen met een (Sd) value (m) van 253.13 zonder enige toelichting...
Ze hebben daar een meter gebruikt als "getallen generator" en iemand heeft die waarden dus... "gewoon" opgeschreven, weinig of geen gebruik gemaakt van het meet geweten.....

Tja.....meer kan ik er niet over zeggen, behalve dat ik de Toolstation tov de Tonzon folioe er best goed uit zie springen. Een Sd meer dan 20 meter wordt dampdicht genoemd, met 115 voor de goedkope Toolsation folie zit je daar heel ruim boven.

Ik kijk ook in NL nog ff rond, maar als dat te weinig oplevert bliift de TS folie mijn doel.

• Krisp
  • Registratie: oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ook wij willen onze vloer isoleren. Motivatie: de vloer is nu koud (en dus slecht geïsoleerd), en op termijn willen we vloerverwarming. :) Dan is elke vorm van isolatie meegenomen. Om het vocht te verdrijven heb ik gisteren folie neergelegd, en de druppels waar nodig onder de vloer afgenomen met een doekje. Vandaag heb ik nog een keer gekeken, en de kruipruimte is nu al een stuk droger.

Vandaag heb ik -als test- eens 3 platen PIR gehaald om te kijken hoe ik onder mijn vloer onder mijn huis (1994) kan isoleren. Grootste uitdaging bij mij is dat de overspanning van het overgrote deel van de vloer bij mij ruim een meter is (ribcassettevloer) met een paar cm EPS, en de balken ertussen ruim 25cm. Daardoor zijn de platen niet even lang als de balken, en kom ik regelmatig ongelukkig uit.

Daardoor heb ik een paar opties, gegeven het feit dat PIR-platen groter dan 60x120cm niet door het kruipluik passen:
- de overspanning (deels) vullen met EPS, en daar de PIR-platen tegenaan plakken;
- gebruik maken van de sponning en de platen tegen elkaar klikken en hopen dat die het houden.
- de platen 'kruislings' monteren in combinatie met de optie hierboven. Die moet ik nog uitmeten of dat goed uitkomt, maar het geeft wel een mogelijkheid om panelen stevig te monteren als een overspanning net niet lekker uitkomt.

Heeft iemand ervaring hiermee en hoe heeft hij/zij dat opgelost? :)

Krisp wijzigde deze reactie 31-12-2019 19:03 (23%)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

• route99
Ik ben wel een multi-folie tegen gekomen, , die een Sd van minimaal 1500m heeft maar daar zit Alu-folie bij in.... en dat wil je niet.. .want dat geeft dus naast damp remmendheid ook een warmte isolatie effect en dat was juist waarom je alleen dampremmende folie moest gebruiken, geen isolatie op de bodem van de kruipruimte.
Dus met standaard EPDM folie van ca 250 mu kom je gewoon niet veel hoger dan wat nu bekend is.

Edit: https://www.isolatiemater...msfiles/5a853d654dc12.pdf
Deze Dörken DELTA DAWI GP van ca 200mu heeft een Sd van ~100. Past in de lijn van Toolstation & Tonzon. De 25x4 m versie is NL slecht te verkrijgen, ik zag deze redelijke Ebay 25x4m advertentie nog wel, maar Toolsation folie blijft voorlopig het aantrekkelijkste.

PS: Er is een manier om het wel hoger te krijgen, nl door de EPDM te extruderen icm zgn geexfolieerde klei.
Hoe werkt dat?
Zie het plaatje: Je maakt het zgn tortuous path, de weglengte waar langs het vocht door de EPDM moet met die klei plaatjes een heel stuk langer, dus de weerstand ervan wordt flink hoger dus ook de Sd. Immers het vocht moet "om de plaatjes heen".
Dit noemen ze dan een composiet materiaal
.

Bron voor liefhebbers: https://www.researchgate....o-Nielsens_fig2_221911312

Voor verpakkingen voor voedsel: Erg interessant, niet alleen voor vocht, maar ook voor zuurstof (minder oxidatie van de inhoud). Dit soort folies zijn uiteraard een stuk duurder. Heb er nog niet op gezocht of ze voor "onze" toepassing al bestaan. Ff kijken wanneer het uitkomt of weet iemand het zo?

route99 wijzigde deze reactie 01-01-2020 11:01 (17%)
Reden: Link naar Sd minimaal 1500 + andere folie genoemd

• MWZandwijk
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 07-01 22:37
Vandaag uit nieuwsgierigheid toch maar wat pakken PIR-platen uitgepakt en bekeken, omdat het B-keus platen betreft. Was toch wel benieuwd in hoeverre er onvolkomenheden aanwezig zijn aan/op de platen.

Volgens de bestelsite kunnen de volgende onvolkomenheden aanwezig zijn:

- Geringe dikteverschillen
- Minder haakse zijkanten
- Kleine beschadigingen.

Ik heb nu een kwart van de pakketten opgemaakt en de platen bekeken.
Heb een paar keer de hoeken van de platen nagemeten met een blokhaak op haaksheid. Tevens de platen bekeken op dikteverschillen.

Mijn conclusie zover over B-keus platen (m.b.t. de aan mij geleverde batch):

- enkele platen met onvolkomenheden in de alu cachering (rimpels in cachering, maar niet gescheurd/open)
- enkele platen met wat hoekjes van de sponningen afgebroken
- 2 platen met een luchtbel (ongeveer een belletje van 4 mm)

Verder zijn de overige platen visueel zichtbaar hetzelfde als A-keus platen. Dikte verschillen heb ik niet waar kunnen nemen en ook de nagemeten platen op haaksheid zijn gewoon goed.

Ik ben dus erg tevreden met de geleverde B-keus platen.

MWZandwijk wijzigde deze reactie 01-01-2020 14:23 (3%)

• route99
Ziet er goed uit, dank voor de bericht/foto's. 8)

Ben toch ff verder wezen zoek naar de dampremmende/-werende folie.
Voor mij is er nl nog een wens.... 6 meter breed zodat ik geen las hoef te maken.

Met wat gerichter gezoek toch wat gevonden en in NL.
PE folie 0,20 gevouwen 25m x 6m
Sd waarde omgerekend vanuit de 0.15 mm type (78 meter) is circa 104 meter.
Komt aardig in de buurt van Toolstation (115 meter) en gegeven het feit dat algemeen een Sd > 20 meter als dampremmend/-werend beschouwd mag worden lijkt me dit prima.

Kosten incl bezorgen voor die rol: 115,68 €
Woon je redelijk in de buurt van Nijverdal bespaar je ca 40 euro incl BTW, das best redelijk wat als je tijd hebt

Bron:
http://www.folieverkoop.n...8/F398/dampwerende_pe.pdf
http://www.folieverkoop.n...8243104/Products/22200024

Voor Toolstation heb ik de las, moet ik de goede tape ook nog mee rekenen en ben ik ca 75 euro alleen aan folie kwijt.

Ik doe die 6x25 meter met de buurman samen, dus die ~115 wordt ~58 euro per woning. Dus zelf met de bezorgkosten goedkoper dan Toolstation... alleen nog vrage hoe vaak ze gevouwen zijn, 6 meter breed neem je niet zo maar mee, zal "dus" wel 2 of 3 m breed zijn..

Edit: 8 jan 2020
Ik heb nog maar 1 adres in de wacht staan ivm het ontbreken van de Sd waarde.

Een mail ontvangen:
https://www.interexpress....ie-4-0m-x-50m-dikte-0-2mm
SD bij 0.2 mm dikte SD=104 meter
Kosten
Subtotaal € 43,57
Aflevering € 14,95
BTW € 10,15
Totaal € 58,52

Best prima prijs, 6 meter breed heeft wel een lichte voorkeur, maar is duurder.

route99 wijzigde deze reactie 09-01-2020 05:01 (10%)

• JustinoFTW
route99 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 14:56:
Ziet er goed uit, dank voor de bericht/foto's. 8)

Ben toch ff verder wezen zoek naar de dampremmende/-werende folie.
Voor mij is er nl nog een wens.... 6 meter breed zodat ik geen las hoef te maken.

Met wat gerichter gezoek toch wat gevonden en in NL.
PE folie 0,20 gevouwen 25m x 6m
Sd waarde omgerekend vanuit de 0.15 mm type (78 meter) is circa 104 meter.
Komt aardig in de buurt van Toolstation (115 meter) en gegeven het feit dat algemeen een Sd > 20 meter als dampremmend/-werend beschouwd mag worden lijkt me dit prima.

Kosten incl bezorgen voor die rol: 115,68 €
Woon je redelijk in de buurt van Nijverdal bespaar je ca 40 euro incl BTW, das best redelijk wat als je tijd hebt

Bron:
http://www.folieverkoop.n...8/F398/dampwerende_pe.pdf
http://www.folieverkoop.n...8243104/Products/22200024

Voor Toolstation heb ik de las, moet ik de goede tape ook nog mee rekenen en ben ik ca 75 euro alleen aan folie kwijt.

Ik doe die 6x25 meter met de buurman samen, dus die ~115 wordt ~58 euro per woning. Dus zelf met de bezorgkosten goedkoper dan Toolstation... alleen nog vrage hoe vaak ze gevouwen zijn, 6 meter breed neem je niet zo maar mee, zal "dus" wel 2 of 3 m breed zijn..

Ik heb nog 2 adressen in de wacht staan ivm het ontbreken van de Sd waarde.
Klinkt goed, mooi samen met de buurman!
Ik had een bon van 10€ korting gevonden voor toolstation. De tape heb ik nog liggen vanwege een ander projectje. Dus ga dit gewoon gebruiken.

• route99
Ja, mooi he, samsam. We leggen het samen.
Ha en jij korting... 8) Succes!
Eerst mijn voordeur dubbel glas HR++ afmaken, zit er net in, nog de zaak afwerken komende "week" o.a. heel netjes schuin kitten, ben benieuwd, niet echt vaak gedaan, het is toch iets anders dan in de badkamer...
PS: Ik doe de folieklus maar met 1 buurman... en het antwoord staat er nu 2x onder elkaar... Tip.... ;)

• aard01
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-02 15:28
Ik ben van plan de isolatie van de begane grondvloer te verhogen van een Rc van 2,5 m2.K/W naar 3.5 m2.K/W. Het betreft een vrijstaande woning. Primair om het comfort te verhogen (minder snel koude voeten), maar ook om het gasverbruikt te minimaliseren. Ik heb echter geen enkel idee hoeveel gas ik dan ga besparen. Met andere woorden is een verhoging van 2,5 naar 3,5 een grote verhoging of valt dit meer in de marge en zul je er in de praktijk niet zoveel van merken...

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-02 21:04

Wuursj

want worst is al bezet

aard01 schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 13:22:
Ik ben van plan de isolatie van de begane grondvloer te verhogen van een Rc van 2,5 m2.K/W naar 3.5 m2.K/W. Het betreft een vrijstaande woning. Primair om het comfort te verhogen (minder snel koude voeten), maar ook om het gasverbruikt te minimaliseren. Ik heb echter geen enkel idee hoeveel gas ik dan ga besparen. Met andere woorden is een verhoging van 2,5 naar 3,5 een grote verhoging of valt dit meer in de marge en zul je er in de praktijk niet zoveel van merken...
Ik heb het even door de warmteverliesberekening van u-wert van mijn huis gehaald en met 'mijn' weerstation (schiphol) kom ik op een besparing van 4,2 kWh per vierkante meter per jaar als je een constante temp. van 19 graden aan zou houden.

Dat is dus zo'n ~0,4 kuub gas per jaar voor elke vierkante meter. Dat is niet echt veel.

Maar hoeveel exact hangt natuurlijk ook af van mate van ventilatie in je kruipruimte, koudebruggen, stookgedrag, verwarmingsmethode, binnen temperatuur en het weer. Maar het geeft een idee.

In de berekening van mijn huis is de vloer met Rc5 nog verantwoordelijk voor 10% van het verlies.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• route99
Soms, zeker bij vochtige kruipruimtes , valt er de nodige winst (hoeveel?) te behalen met ren dampremmend of -dicht zeil in de kruipruimte. Hoeveel het kost? Volg de discussies van hierboven . Het vast een stuk goedkoper in de aanschaf dan 10 cm PIR platen oid.

route99 wijzigde deze reactie 02-01-2020 15:15 (15%)

• jacovn
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 16:04
Hoeveel impact heeft vocht op de bodem van de kruipruimte ?
We hebben een geisoleerde broodjes vloer met RC 3.5
De vloerverwarming werkt prima maar de vloer koelt als de wp stopt met draaien uit merkbaar weer af naar enige tijd. De Ta is maar 28 graden en Tr is rond de 23 graden.

Kruipruimte staat water in.

Tonzon een bericht gestuurd en het bedrijf in onze regio die wel wil komen heeft ervaring in Almere en dan is het eerst een bodemzeil om de zaak droog te maken en daarna de tonzon isolatie.

Vanwege het vocht was het voor de ~125 m2 ongeveer €5000, maar ik kan een offerte krijgen als ze zijn wezen kijken onder de vloer.

Is er iemand met dezelfde situatie (water in kruipruimte) die ervaring met zeil aan onderkant en tonzon heeft ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19-02 21:04

Wuursj

want worst is al bezet

@jacovn Wel een natte kruipruimte maar (nog) geen ervaring met zeil. Maar ik heb een compartiment (1/3 deel van totaal) van mijn kruipruimte als experiment volgegooid met iso-chips en dat lijkt tegen het vocht wel te helpen. Die ruimte is merkbaar minder vochtig.

Dus ik denk dat ik straks als straks de balkenvloer vervangen wordt door een RC5 broodjesvloer, ook de boel (bijna) volstort met die Di-chips wat dan relatief makkelijk zelf kan voor 12€/m2.
Maar ook laten volblaffen viel mij me mee qua kosten, zo'n 17€/m2.

Of toch/ook een zeiltje leggen... Ben alleen bang dat daar gewoon plassen op komen. Het kan echt behoorlijk nat zijn bij ons. 5-10cm water is niet ongewoon.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• aard01
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 18-02 15:28
Wuursj schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 14:16:
[...]

Ik heb het even door de warmteverliesberekening van u-wert van mijn huis gehaald en met 'mijn' weerstation (schiphol) kom ik op een besparing van 4,2 kWh per vierkante meter per jaar als je een constante temp. van 19 graden aan zou houden.

Dat is dus zo'n ~0,4 kuub gas per jaar voor elke vierkante meter. Dat is niet echt veel.

Maar hoeveel exact hangt natuurlijk ook af van mate van ventilatie in je kruipruimte, koudebruggen, stookgedrag, verwarmingsmethode, binnen temperatuur en het weer. Maar het geeft een idee.

In de berekening van mijn huis is de vloer met Rc5 nog verantwoordelijk voor 10% van het verlies.
Bedankt voor je bericht, voor 60m2 scheelt dat dus ca. 30m3 gas (dus nog geen 20 euro per jaar). Kosten en moeite wegen bij lange na niet op tegen dit voordeel...

• route99
@Wuursj Als je kans hebt op een laag water op bepaalde tijden dan kun je ook bubbeltjesfolie onder de folie leggen, dan blijft alles drijven.
Normaal worden zulke chips afgeraden omdat ze isolerend werken en dat werkt nadelig voor het opwarmen van de kruipruimte . Is voorbij gekomen. Het nadelige effect van de kruipruimte bodem isoleren is ca 15 jaar geleden ontdekt en toch nog is het foutief afdekken van het zand v/d kruipruimte nog lang door gegaan.

route99 wijzigde deze reactie 02-01-2020 18:55 (22%)

Acties:
  • +15Henk 'm!
  • Pinned

• MWVZZVWM
Vanochtend begonnen met het onder de vloer werken van de PIR platen. Met twee man gedaan, eentje aangeven door het kruipluik en de andere stapelen onder de vloer.

Heb alle platen aan de linkerzijde van de kruipruimte gelegd, zodat ik aan de rechterkant kan beginnen met het monteren van de platen. Alle platen waren in 30 minuten onder de vloer gewerkt.

Vanmiddag begonnen met het plakken van de PIR platen. Ik werk het in de lengte van de kruipruimte af, rij voor rij. In circa 3 uur tijd bijna 4 rijen aangebracht. In totaal 24 platen aangebracht vandaag.

Platen monteer ik met Action Spectrum montagelijm (kit). Kit werkt goed en heeft een behoorlijke aanvangssterkte. Platen blijven dus goed hangen. Ik had naast de Action kit, 2 tubes Pattex kit gehaald, ook bij de Action gekocht. Deze heeft beduidend minder aanvangssterkte. Ik gebruik dus verder alleen de Spectrum kit. Verbruik is ongeveer 4 platen per tube.

Rondom tegen de gevel/muren plaats ik telkens 17 cm dikke glaswol in de tussenliggende ruimte, om het geheel goed af te sluiten/koudebrug te voorkomen.
Ook ga ik deze om de circa 3 platen aanbrengen, om “kamers” met stilstaande lucht te creëren.

• Videopac
  • Nu online
MWVZZVWM schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:53:
Vanochtend begonnen met het onder de vloer werken van de PIR platen. Met twee man gedaan, eentje aangeven door het kruipluik en de andere stapelen onder de vloer.

Heb alle platen aan de linkerzijde van de kruipruimte gelegd, zodat ik aan de rechterkant kan beginnen met het monteren van de platen. Alle platen waren in 30 minuten onder de vloer gewerkt.

[Afbeelding]

Vanmiddag begonnen met het plakken van de PIR platen. Ik werk het in de lengte van de kruipruimte af, rij voor rij. In circa 3 uur tijd bijna 4 rijen aangebracht. In totaal 24 platen aangebracht vandaag.

Platen monteer ik met Action Spectrum montagelijm (kit). Kit werkt goed en heeft een behoorlijke aanvangssterkte. Platen blijven dus goed hangen. Ik had naast de Action kit, 2 tubes Pattex kit gehaald, ook bij de Action gekocht. Deze heeft beduidend minder aanvangssterkte. Ik gebruik dus verder alleen de Spectrum kit. Verbruik is ongeveer 4 platen per tube.

[Afbeelding]

Rondom tegen de gevel/muren plaats ik telkens 17 cm dikke glaswol in de tussenliggende ruimte, om het geheel goed af te sluiten/koudebrug te voorkomen.
Ook ga ik deze om de circa 3 platen aanbrengen, om “kamers” met stilstaande lucht te creëren.

[Afbeelding]
Duidelijk verhaal. Werk je de randen nog af met purschuim o.i.d.? Of is dat niet nodig?

• MWVZZVWM
Ja, de randen langs de gevel PUR ik overal af, zodat het zoveel mogelijk dicht is.
De naden van de platen tape ik af met alu tape. Hoewel er een sponning zit aan de platen, tape ik ze voor de luchtdichtheid toch af

• SuperVliegNL
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 17-02 11:44
MWVZZVWM schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 22:11:
Ja, de randen langs de gevel PUR ik overal af, zodat het zoveel mogelijk dicht is.
De naden van de platen tape ik af met alu tape. Hoewel er een sponning zit aan de platen, tape ik ze voor de luchtdichtheid toch af
Plakte het in 1 keer zonder ondersteuning van onderen?
Gebruikte je een accu kitpistool? Kit je dan het beton of de PIR plaat zelf?

SuperVliegNL wijzigde deze reactie 03-01-2020 09:21 (9%)

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned

• MWVZZVWM
Ja de platen blijven hangen zonder ondersteuning. Heb naar de kit gekeken bij het loslaten van de plaat na het aanbrengen. Je ziet de plaat dan niks zakken, de plaat blijft hangen aan de aanvangssterkte van de kit. Er zit wel redelijk veel kit over de gehele lengte van de ligger, dus denk dat dat ook meehelpt.

Ik breng eerst twee rupsen kit aan op de betonnen liggers (elke ligger een rups)

De kit breng ik aan met een handmatige kitspuit. De kit van de Action is redelijk zacht/flexibel, dus is goed te doen met de hand. Ik snij het mondje van de tube wel elke keer ruim af, zodat het gat groter word en de kit er makkelijker en sneller uit komt.

Daarna duw ik de plaat er tegen aan en dus hem stevig aan, zodat je de kit bijna tussen de liggers en de plaat uit drukt. De platen passen precies in elkaar omdat er sponningen aan zitten.

Hierna laat ik de plaat los en blijft deze stevig hangen. In het begin een paar platen proberen los te trekken direct na het kitten: je moet circa 5 kilo aan elke zijde trekken voordat de plaat loskomt. Dus ik heb er wel vertrouwen in dat de platen goed blijven hangen en dat de kitnaad goed blijft (wilde met de test voorkomen dat de kit half los zit bijvoorbeeld door het eigen gewicht van de plaat.

Edit:

Platen zagen/op maat maken gaat goed onder de vloer. Ik heb verspreid over de kruipruimte een paar platen hout liggen met een zaag erbij. Bij een doorvoer of leiding kan ik zo makkelijk een stukje afzagen.

MWVZZVWM wijzigde deze reactie 03-01-2020 10:32 (13%)

• SuperVliegNL
Thanks @MWVZZVWM !
Ziet er goed uit man! Zal wel voldoening geven als je het allemaal zo strak ziet hangen straks.

• MWVZZVWM
SuperVliegNL schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:10:
Thanks @MWVZZVWM !
Ziet er goed uit man! Zal wel voldoening geven als je het allemaal zo strak ziet hangen straks.
Ja zeker! Persoonlijk vind ik het een leuk klusje om te doen.

• JustinoFTW
route99 schreef op woensdag 1 januari 2020 @ 16:53:
Ja, mooi he, samsam. We leggen het samen.
Ha en jij korting... 8) Succes!
Eerst mijn voordeur dubbel glas HR++ afmaken, zit er net in, nog de zaak afwerken komende "week" o.a. heel netjes schuin kitten, ben benieuwd, niet echt vaak gedaan, het is toch iets anders dan in de badkamer...
PS: Ik doe de folieklus maar met 1 buurman... en het antwoord staat er nu 2x onder elkaar... Tip.... ;)
Ik ga waarschijnlijk de 13e beginnen met de bodemfolie in mijn kruipruimte. Net ook bij de action een paar rollen bubbelplastic gescoort om er onder te leggen (€1,30 voor één rol van 500cmx50cm)

Ga dit alles doen voordat ze het plafond in de kruipruimte volspuiten met PUR, daarna heb ik namelijk nog maar 40 a 35cm hoogte qua speelruimte.

De tape die ik dacht te hebben is op, dus die moet ik nog even opzoeken.
Mocht je suggesties hebben voor de tape, graag!

JustinoFTW wijzigde deze reactie 03-01-2020 15:30 (3%)

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 14:46
@JustinoFTW

Waarom ga je dat doen voordat je de boel laat isoleren? Ik zou dat lekker achteraf doen, tenzij je korting krijgt omdat het bedrijf in een mooie schone kruipruimte mag werken. :+ Dan blijft je plastic heel en zonder purafval.

@MWVZZVWM

Bedankt voor het delen van je foto’s en inzichten.

Ik heb dezelfde soort vloer en ik wil hem dit jaar op dezelfde manier isoleren.

GioStyle wijzigde deze reactie 03-01-2020 22:42 (24%)

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 17:25
Aan alle isoleerders: Dank voor het posten van jullie projecten met foto's! Zeer leerzaam en inspiratievol d:)b

• JustinoFTW
GioStyle schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 17:15:
@JustinoFTW

Waarom ga je dat doen voordat je de boel laat isoleren? Ik zou dat lekker achteraf doen, tenzij je korting krijgt omdat het bedrijf in een mooie schone kruipruimte mag werken. :+ Dan blijft je plastic heel en zonder purafval.
Ik zit dus te twijfelen. Heb het daarna namelijk krap qua ruimte. Denk dat ik het dan alsnog achteraf doe, nu je het zo zegt

• TheCrius
  • Registratie: mei 2008
  • Laatst online: 16:00
Ziet er netjes uit!

Wie kan me adviseren voor wat dit betreft;
Ik zit te twijfelen tussen EPS korrels HR++ of dit soort PIR platen. Een van beiden om zelf te doen.
Vwb platen: is het de moeite waard om meer te betalen voor 10cm dikte (rd 4,5) t.o.v. 8cm dikte (rd 3,6)?
Scheelt totaal zo'n 140 euro voor mijn vierkante meters. De vloer die ik heb is van 1976 met minimale isolatie.

Falling down is how we grow. Staying down is how we die. --Brian Vaszily

• _JGC_
  • Laatst online: 12:42
TheCrius schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 21:34:
[...]

Ziet er netjes uit!

Wie kan me adviseren voor wat dit betreft;
Ik zit te twijfelen tussen EPS korrels HR++ of dit soort PIR platen. Een van beiden om zelf te doen.
Vwb platen: is het de moeite waard om meer te betalen voor 10cm dikte (rd 4,5) t.o.v. 8cm dikte (rd 3,6)?
Scheelt totaal zo'n 140 euro voor mijn vierkante meters. De vloer die ik heb is van 1976 met minimale isolatie.
Korrels op de bodem niet doen.

Wat betreft 8 vs 10, tenzij je vloerverwarming hebt ga je daar weinig verschil in merken.

• GioStyle
  • Laatst online: 14:46
@_JGC_

Hoe dik zou jij adviseren als je een vloer zoals MWVZZVWM hebt en vloerverwarming?

• _JGC_
GioStyle schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 22:55:
@_JGC_

Hoe dik zou jij adviseren als je een vloer zoals MWVZZVWM hebt en vloerverwarming?
Als je geschikte platen kan krijgen zo dik mogelijk. In bovenstaande post gaat het om 140 euro verschil, met vloerverwarming is dat een no-brainer: gewoon doen.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:26
JustinoFTW schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:20:
[...]

Ga dit alles doen voordat ze het plafond in de kruipruimte volspuiten met PUR, daarna heb ik namelijk nog maar 40 a 35cm hoogte qua speelruimte.
Waarom zou je dat nog doen als er een laag PUR zit? daar komt geen vocht meer doorheen en wat heb je verder in die kruipruimte te zoeken dat je er een zeil wil neerleggen?

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• route99
Je verhoogt door een stuk lagere luchtvochtigheid agv van de dampremmend folie echt de temperatuur in de kruipruimte significant, dus de temperatuur aan de koude kant van de PUR is een stuk hoger, dus minder warmteverlies. En als het folie er niet is zorgt het vocht ook bij aanwezigheid van de PUR laag voor extra warmte verliezen.

De laatste inzichten zijn echt:
1. Dek de bodem af met een dampremmende folie
2. Isoleer de vloer van het huis met wat nodig is.

Die combi geeft de max winst.

Een ding moet je iig niet doen, de bodem vd kruipruimte isoleren, lees de diverse verhalen terug in dit topic hierover.

• Babel10
route99 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 09:53:
Je verhoogt door een stuk lagere luchtvochtigheid agv van de dampremmend folie echt de temperatuur in de kruipruimte significant, dus de temperatuur aan de koude kant van de PUR is een stuk hoger, dus minder warmteverlies. En als het folie er niet is zorgt het vocht ook bij aanwezigheid van de PUR laag voor extra warmte verliezen.

De laatste inzichten zijn echt:
1. Dek de bodem af met een dampremmende folie
2. Isoleer de vloer van het huis met wat nodig is.

Die combi geeft de max winst.

Een ding moet je iig niet doen, de bodem vd kruipruimte isoleren, lees de diverse verhalen terug in dit topic hierover.
Maar toch een vraag: De parels op de bodem doen toch hetzelfde als de dampremmende folie? De luchtvochtigheid wordt lager (en wellicht wordt de temp. hoger?)

Dus waarom geen parels op de bodem?

Ik heb hier statistieken gezien dat de kruipruimte best ‘warm’ was bij iemand mét parels op de bodem. Bij mij is het nu 13.1 graad op de kruipruimtevloer en de vochtigheid is 95% en hoger.

• JustinoFTW
Babel10 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Maar toch een vraag: De parels op de bodem doen toch hetzelfde als de dampremmende folie? De luchtvochtigheid wordt lager (en wellicht wordt de temp. hoger?)

Ik heb hier statistieken gezien dat de kruipruimte best ‘warm’ was bij iemand mét parels op de bodem. Bij mij is het nu 13.1 graad op de kruipruimtevloer en de vochtigheid is 95% en hoger.
Ik zit nu op 88% en 13.2 zonder enige maatregelen.
Heb twee weken geleden wel 5 gaten naar buiten bij geboort en afgewerkt zodat ik extra ventilatie heb. (De 2 oorspronkelijke ventilatiegaten voor 60m² is te weinig)

In die twee weken van 97% naar 88% gegaan, ben benieuwd of het met dit vochtige weer nog lager kan maar denk het niet (wel zodra bodemfolie er ligt)

• route99
Babel10 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:35:
[...]Maar toch een vraag: De parels op de bodem doen toch hetzelfde als de dampremmende folie? De luchtvochtigheid wordt lager (en wellicht wordt de temp. hoger?)
Zonder parels en met folie was de kruipruimte langer warm gebleven in de winter, dus heb je er meer aan.
Dus een lager T-verschil met de vloer en de isolatie.

Het is gewoon bewezen. In Arnhem hadden ze een bodem geïsoleerd en iemand was zo slim om in de gaten te krijgen dat het langer duurde eer de vloer op temperatuur was.... want men dacht ook dit moet helpen... dus nu kwam dat verwachtingspatroon niet uit.

Als je parels op de bodem legt kan het zand eronder dus niet goed opwarmen in de zomer... logsich... je hebt er isolatie op gelegd... bijv parels.... dus de lucht erboven is in de zomer nog wel redelijk warm omdat er een ventilatie roosters zijn ... maar zodra het winter wordt... koelt die zelfde lucht via diezelfde ventilatie roosters ook weer relatief snel af...
Heb je GEEN parels dan is het zand nog steeds vrij warm... (veel massa) en kan dus die lucht nog heel lang van wat warmte voorzie en koelt dus veel langzamer af dan met parels...
Dus.. heb je bij de overgang vloer of vloer/vloerisolatie minder energie verliezen naar de lucht van de kruipruimte.

https://tonzon.nl/bodemisolatie/
Het komt dus al uit 1982... en blijkbaar is het nog steeds lastig te begrijpen hoe het werkt.
Voorlichting is nog steeds hard nodig....

Tonzon heeft eea nog eens dunnetjes overgedaan.
IJskoude funderingen koelen kruipruimtes
Bodemisolatie heeft averechts effect

De kruipruimtebodem neemt in de zomer warmte op en staat die in de winter weer af.
Het idee dat een isolatielaag op de bodem van een kruipruimte (bodemisolatie) energie bespaart, is gebaseerd op de gedachte dat in de winter warmte uit de vloer via de kruipruimtebodem wordt afgevoerd. Dat is echter een misverstand, het tegendeel is het geval. In de winter komt er een positieve warmtestroom uit de kruipruimtebodem. Dat kwam al in 1982 aan het licht bij het onderzoek “Een kruipruimte thermisch doorgemeten” dat is uitgevoerd door TNO en TU-Delft [SBR publicatie 118>> (blz 40)]. De kruipruimtebodem neemt in de zomer warmte op en staat die in de winter weer af. Een isolerende laag op de bodem belemmert de positieve bijdrage van de kruipruimtebodem aan de warmtebalans in de winter en werkt daardoor juist averechts. De onderkant van de begane grondvloer verliest in de winter meer warmte door straling aan de koude funderingsmuren.
....................................

route99 wijzigde deze reactie 04-01-2020 14:08 (29%)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Hoewel ik niet in bodemisolatie geloof, zijn de onderzoeken van Tonzon met een grote korrel zout te nemen. Maar daar is al genoeg over geschreven hier..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Babel10
Maar dan alsnog. De temperatuur is nu 13.1 graad. Dat is nou niet echt warm te noemen. En nogmaals ik heb hier statistieken gezien van iemand die meters onder de parels en boven er had liggen. Die had in deze periode vaak gewoon 16/17 graden, de temp. in de kruipruimte. Met dus de parels.

Ik snap je verhaal met massa en opwarming. Maar ik ga er toch vanuit dat het (enigszins) helpt de parels. Mensen doen het massaal en het wordt massaal aangeboden. OK vloerisolatie werkt beter, maar dat ga ik niet doen met mijn kwaaitaalvloer.

• route99
Goed bedoeld maar met een paar getallen noemen kunnen we niks.
Hoe was het verloop voor de aanpassing en vooral is het in dezelfde seizoenen gemeten?
Wat is er gemeten en hoe?
Mensen doen het massaal en het wordt massaal aangeboden.
Maar dat is geen onderbouwing.
Voordat TNO aantoonde dat bodemisolatie niet werkte om een warmere kamervloer te krijgen, werd het dus ook massaal (?) gedaan en toch was het fout...?

Inzichten kunnen nu eenmaal veranderen, je ziet het ook bij de houtpallet centrales die voor zgn CO2 neutraal versleten zijn.... ja..... als je tot 100 jaar wacht.... intussen zit je in een kort tijd veel CO2 te produceren dat nog lang niet opgenomen wordt.... ja... als je tot 100 jaar wacht misschien....

• MWVZZVWM
Babel10 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:37:
Maar dan alsnog. De temperatuur is nu 13.1 graad. Dat is nou niet echt warm te noemen. En nogmaals ik heb hier statistieken gezien van iemand die meters onder de parels en boven er had liggen. Die had in deze periode vaak gewoon 16/17 graden, de temp. in de kruipruimte. Met dus de parels.

Ik snap je verhaal met massa en opwarming. Maar ik ga er toch vanuit dat het (enigszins) helpt de parels. Mensen doen het massaal en het wordt massaal aangeboden. OK vloerisolatie werkt beter, maar dat ga ik niet doen met mijn kwaaitaalvloer.
Waarom wil je je kwaaitaalvloer niet isoleren? In verband met eventuele wapeningscorrosie ? (in de volksmond “betonrot” = foutieve benaming)

Heb je op dit moment al wapeningscorrosie aan je vloer? Als dat nog niet zo is, kun je er vanuit gaan dat je vloerelementen hebt uit een goede batch (zonder calciumchloride), waardoor de kans op het ontstaan van schade (wapeningscorrosie) nihil is.

Isoleren zou dan gewoon een optie zijn in jouw geval.

• stuffer
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 14:50
MWVZZVWM schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:36:
[...]

Waarom wil je je kwaaitaalvloer niet isoleren? In verband met eventuele wapeningscorrosie ? (in de volksmond “betonrot” = foutieve benaming)

Heb je op dit moment al wapeningscorrosie aan je vloer? Als dat nog niet zo is, kun je er vanuit gaan dat je vloerelementen hebt uit een goede batch (zonder calciumchloride), waardoor de kans op het ontstaan van schade (wapeningscorrosie) nihil is.

Isoleren zou dan gewoon een optie zijn in jouw geval.
Precies mijn gedachte. Ik heb foto's van mijn kwaaitaal vloer genomen en daarna geïsoleerd met 15cm EPS. Scheelt behoorlijk!

Ook mijn kruipruimte was zo vochtig dat de druppels aan de onderkant van de vloer hingen.

Na het leggen van een zeil in de kruipruimte merkte ik in huis al dat de rv al daalde en na een paar weken was de hele vloer droog aan de onderkant. 5 jaar later is die dat nog steeds. Was een kutklus maar wel de moeite waard.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
** NIX **

• vso
  • Laatst online: 17:18

vso

raap voor zijn recht

ik heb ook een kwaaitaal vloer, in tegenstelling tot de nieuwsberichten die vloeren zijn wat .. 40 a 50 jaar "oud" ? ik heb laatst de kruipruimte vergroot en ermee een boorhamer gesloopt. die dingen zijn super sterk..

ik neem het risico en ga toch echt de vloer zelf isoleren, veel werk en ik kijk er eerlijk gezegd tegenop. zeker met verzakkingen rondom

Maar de bodem isoleren helpt marginaal, lang verhaal kort je ventilatie in de kruipruimte is eren noodzaak maar ook een kwaal.

ik zat ook over deze wijze te denken MWVZZVWM in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" en ik vind zijn werkwijze een goeie insteek hebben.

ps als je voor je kwaaitaal vloer een "ok" rapport hebt, dat er geen beschadigingen zitten dan ben je er ook. je wilt de volgende koper (en jezelf) een gerust gevoel geven met de vloer.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• vso

vso

raap voor zijn recht

stuffer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:47:
[...]

Precies mijn gedachte. Ik heb foto's van mijn kwaaitaal vloer genomen en daarna geïsoleerd met 15cm EPS. Scheelt behoorlijk!

Ook mijn kruipruimte was zo vochtig dat de druppels aan de onderkant van de vloer hingen.

Na het leggen van een zeil in de kruipruimte merkte ik in huis al dat de rv al daalde en na een paar weken was de hele vloer droog aan de onderkant. 5 jaar later is die dat nog steeds. Was een kutklus maar wel de moeite waard.
heb jij wat foto's van je operatie om te delen ?? voor/na ?

• stuffer
vso schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:56:
[...]

heb jij wat foto's van je operatie om te delen ?? voor/na ?
Helaas niet zo bij de hand omdat het alweer 5 jaar geleden is.

Echt mooie foto's zullen het niet zijn omdat het qua leidingen en kabels nogal een puinbak is maar minder als voordat ik begon.

Bijna 8 zakken met puin en troep naar boven gebracht. Nu ik gas meer gebruik herinner je me er aan dat ik de gas leidingen nu ook weg kan halen.

** NIX **

• _JGC_

Als ik vloerverwarming aanleg zonder isolatie wordt het ook gewoon 30 graden in de kruipruimte.

Je isoleert een bodem die warmer is dan de lucht waarmee je ventileert. Je vloer wordt daardoor nog meer afgekoeld dan zonder bodemisolatie.

• vso

vso

raap voor zijn recht

stuffer schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:38:
[...]

Helaas niet zo bij de hand omdat het alweer 5 jaar geleden is.

Echt mooie foto's zullen het niet zijn omdat het qua leidingen en kabels nogal een puinbak is maar minder als voordat ik begon.

Bijna 8 zakken met puin en troep naar boven gebracht. Nu ik gas meer gebruik herinner je me er aan dat ik de gas leidingen nu ook weg kan halen.
Tja je hoeft er ook geen schoonheidsprijs mee te vangen :+

Gasleiding weghalen ? waarom de moeite ? je weet nooit wat de toekomst gaat brengen ..

• _JGC_
vso schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:57:
[...]

Gasleiding weghalen ? waarom de moeite ? je weet nooit wat de toekomst gaat brengen ..
In mijn geval gaat die gasleiding ten koste van 5cm isolatie langs de muur. Mocht mijn woning ooit gasloos worden, dan gaat de leiding er gewoon uit.

• Babel10
Klinkt toch allemaal wel logisch. Takkenkamp komt hier 14e langs, voor vloer/bodemisolatie & na-isolatie van de spouwmuur. Dus zal eens kijken wat ze te zeggen hebben.

• Videopac
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:57:
[...]

Waarom zou je nu nog (opnieuw) beginnen met gas?

• vso

vso

raap voor zijn recht

Videopac schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:51:
[...]

Waarom zou je nu nog (opnieuw) beginnen met gas?
Opties hebben is goed, je kan wel afbreken maar soms is het wijzer om te laten zitten.

• Videopac
  • Nu online
vso schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:07:
[...]

Opties hebben is goed, je kan wel afbreken maar soms is het wijzer om te laten zitten.
Ik kan me werkelijk geen reden bedenken waarom het soms wijzer is om het te laten zitten. Kun je een voorbeeld geven?

• stuffer
vso schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:07:
[...]

In mijn geval zeker niet. Het heeft nog niet hard genoeg gevroren om te zeggen dat ik het red in een huis uit 1979 maar er kan nog genoeg gedaan worden om het gasloos te redden.

in dit geval is de gasleiding ook van een gashaard (die nooit aan stond en de pijp is van het dak gehaald bij het verbouwen en isoleren van de zolder) en behoorlijk de isolatie in de weg zit.

Dus bedankt voor de reminder dat ik binnenkort weer ga plannen om onder de vloer te gaan. Als ik mn telefoon bij me heb zal ik voor jullie wat foto's maken.
Videopac schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:11:
[...]

Ik kan me werkelijk geen reden bedenken waarom het soms wijzer is om het te laten zitten. Kun je een voorbeeld geven?
Ik zou me ook idd geen reden meer kunnen verzinnen.

stuffer wijzigde deze reactie 04-01-2020 20:27 (21%)

** NIX **

• MWVZZVWM
Vandaag nog een paar uurtjes onder de vloer bezig geweest. Er resteren nog 7 platen om te monteren, verder zit alles er tegen aan. De platen rondom doorvoeren/kabels kosten relatief veel tijd, omdat alles op maat gemaakt moet worden.

Ook vast bezig geweest om een stukje te purren bij de aansluiting van de gevel en de platen. Om de gassen een beetje af te voeren en daarmee verse lucht aan te zuigen, heb ik een ito met een wasdrogerslang aangelegd. Je merkt aanzienlijk verschil als deze aanstaat.

Nog wel leuk om te vermelden: mijn vriendin weet dat ik onder de vloer bezig ben met isoleren, maar durft niet onder de vloer te komen. Ze weet dus niet hoever ik ben met isoleren. Toch kon ze gisteren bijna exact aangeven hoever ik was met isoleren, door het voelen met haar voeten. Je merkt direct verschil tussen de vloerdelen die al geïsoleerd zijn en delen die nog moeten. Ze kon precies aangeven waar wel geïsoleerd was en waar niet. Zelf merk ik ook gelijk verschil: de vloer voelt een paar graden warmer aan dan bij delen die geïsoleerd zijn. Dus een leuk resultaat.

MWVZZVWM wijzigde deze reactie 04-01-2020 20:49 (24%)

• Paranoid_Flake
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 16-02 21:57
[...]

Waterstof door het bestaande gasnet. Het bestaande gasnet is natuurlijk een groot betrouwbaar stuk infrastructuur. Als hier iets anders dan aardgas doorheen kan dan bereik je in een keer een hele grote afzetmarkt.

https://www.installatie.n...g-wordt-waterstofleiding/

• Videopac
  • Nu online
Paranoid_Flake schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:46:
[...]

Waterstof door het bestaande gasnet. Het bestaande gasnet is natuurlijk een groot betrouwbaar stuk infrastructuur. Als hier iets anders dan aardgas doorheen kan dan bereik je in een keer een hele grote afzetmarkt.

https://www.installatie.n...g-wordt-waterstofleiding/
Als je al van het gas af bent en dus zelf je boontjes kunt doppen wat verwarming en sww betreft, dan zou ik me niet opnieuw afhankelijk maken van waterstof of iets anders.

• vso

vso

raap voor zijn recht

[...]

@Paranoid_Flake was me een slag voor

Maar houtvergassing is er ook 1 die handig is,

@stuffer Tja die extra gashaard heb ik ook en die gaat ook weg :) overgens is die al sinds bewoning niet meer actief en reeds afgesloten. dus bij mijn isolatie werkzaamheden is die ook weg. Voordat ik begin met de kruipruimte leg ik eerst wat extra loze leidingen neer zodat ik wat beter mijn elektra voor elkaar heb .

En omdat ik mijn keuken ga verplaatsen leg ik daar nieuwe gasleiding + water + elektra naar toe zodat ik meer "groepen" heb + inductie (dubbele groep) voorziening.
MWVZZVWM schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:45:
Ook vast bezig geweest om een stukje te purren bij de aansluiting van de gevel en de platen. Om de gassen een beetje af te voeren en daarmee verse lucht aan te zuigen, heb ik een ito met een wasdrogerslang aangelegd. Je merkt aanzienlijk verschil als deze aanstaat.
ik heb hiervoor al een box ventilator liggen speciaal voor dit doeleinde .. "afzuiging" maar inderdaad niet geheel onbelangrijk ..
[Afbeelding]

Nog wel leuk om te vermelden: mijn vriendin weet dat ik onder de vloer bezig ben met isoleren, maar durft niet onder de vloer te komen. Ze weet dus niet hoever ik ben met isoleren. Toch kon ze gisteren bijna exact aangeven hoever ik was met isoleren, door het voelen met haar voeten. Je merkt direct verschil tussen de vloerdelen die al geïsoleerd zijn en delen die nog moeten. Ze kon precies aangeven waar wel geïsoleerd was en waar niet. Zelf merk ik ook gelijk verschil: de vloer voelt een paar graden warmer aan dan bij delen die geïsoleerd zijn. Dus een leuk resultaat.
Dit is iets wat je keer op keer leest van DIY-ers in dit topic die de koe bij de hoorns hebben gevat .. iets waar wij erg naar uit kijken zeker dat we weten dat de vorige bewoner geen isolatie tussen het laminaat en de ondervloer heeft gelegd.

• misterdjus
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 20-02 07:31
Na een weekje vakantie en oud en nieuw vieren met vrienden en het gezin, vandaag weer opgeladen even onder de vloer geweest. Net voor de vakantie had ik overal Praxis bouwzeil gelegd om lekkerder te kunnen werken. Uiteindelijk komt hier nog het folie overheen maar ik merk nu bij de woonkamervloer dat ik af en toe met mijn schoenen of stut latjes gaten in het folie maak. Omdat de bodem droog is, kan ik het folie ook leggen als ik klaar ben met de PIR platen. Hier even een update met zeil overal:

Zeil onder de uitbouw:

Het zeil onder de keuken:

Het zeil onder het stuk bijkeuken:

Van de gang ben ik vergeten een foto te maken. Dit zal ik volgende keer weer doen.
Ik merk wel dat bij de bijkeuken wat druppels aan de bovenkant hangen. Nu is dit het stuk vloer wat na de buitendeur komt. Dit deel zit dus niet onder het huis, maar onder de tuin. Denk niet dat ik dit droog kan krijgen. Vraag met ook af of ik hier wel iets mee moet doen. Tips iemand?
Zie de deur en het stuk vloer wat ik bedoel:

De leidingen zijn van de buitenkraan en drain die net achter de buitendeur liggen.

Ook nog even verder gegaan met de woonkamer vloer. Het wordt al een mooi geheel. Ik merk wel dat sommige platen krom zijn, maar ik ondervind er niet heel veel hinder van. Ik druk ze recht met de lijm tegen de vloer of laat ze wat schuiner zitten. Ik merk dat er toch hier en daar kleine naadjes ontstaan die ik moet gaan purren.

Aan het eind van de vloer wat stukjes op maat maken:

Het grote geheel:

Nog een:

Ik hoop in de komende avonden de woonkamer af te kunnen maken. Vrijdag komt een vriend helpen en kunnen we met zijn 2en even meters maken. Ik hoop dan in ieder geval de gang voor een groot deel te kunnen doen. Hier zie ik behoorlijk tegenop omdat dit het meest krappe deel is...

hoi

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
@misterdjus als ik het zo zie, zal ook dat stuk in de gang nog wel meer ruimte bieden dan bij mij. Ben jaloers ;)

Ik ga vandaag de eerste platen steenwol tussen de houten balken schuiven. Maar kan hooguit een uur of 2 per keer werken. Veel te krap eigenlijk. Onder de balken hooguit 30cm. Maar isolatie is echt nodig.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 15:26
vso schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:52:
[...]

ps als je voor je kwaaitaal vloer een "ok" rapport hebt, dat er geen beschadigingen zitten dan ben je er ook. je wilt de volgende koper (en jezelf) een gerust gevoel geven met de vloer.
Wie geeft een dergelijk rapport af?

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 12:07
No Hands schreef op zondag 5 januari 2020 @ 09:32:
[...]

Wie geeft een dergelijk rapport af?
Met bijvoorbeeld een bouwkundige inspectie (zoals wij destijds hebben gedaan bij aankoop huis)

• leontoeter
  • Laatst online: 17-02 21:19
Vraagje, ik heb een woning uit 1998 met een kanaalplaatvloer (zover ik weer) met daaronder 10cm EPS platen. Ik wil de vloer extra isoleren maar vraag me af wat handig is. Kruipruimte is droog (geen water, zand is op sommige plaatsen licht vochtig) Op zich heb ik voldoende ruimte om er extra EPS of PIR platen onder te hangen maar vraag me af in hoeverre dit effect heeft omdat er al 10 cm EPS onder hangt. Een andere mogelijkheid is een tonzon luchtkussen toepassing (vind ik te prijzig).

Zelf neig ik momenteel naar onderstaande oplossing, graag jullie mening hierover:
Tegen de EPS platen een aluminiumfolie monteren voor de warmte weerkaatsing. https://www.isodiscount.n...e-gealuminiseerde-alutop-
Op de bodem de eerder genoemde Toolstation folie tegen optrekkent vocht. https://www.toolstation.nl/vochtwerende-folie-250mu/p52345

Ga ik hiermee mijn vloer merkbaar verbeteren of moet ik toch een grotere investering doen om beter materiaal te gebruiken.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• vso

vso

raap voor zijn recht

@leontoeter 10cm EPS(100) is R-waarde van 2,5 een minimum nu is 3.5 en voor vloerverwarming is dit hoger 4.5 dus .. (Google dit even voor de zekerheid ff na)

Volgens mij was 15cm eps voldoende, maar 5cm vs 10cm maakt niet zoveel uit kwa prijs geloof ik.. Folie voorkomt optrekkend vocht, en maakt het uiteindelijk net wat behagelijker.. ook tijdens de arbeid. je duikt er sneller in om even paar plaatjes te plakken. Vergeet niet je ventilatie goed te controleren .. en een ventilator je kruipruimte gat in/uit laten blazen ;)

ps al het andere materiaal wat je denkt .. ach .. kan ook maar lijkt mij eerder parels voor de zwijnen.. reflecterend folie kan je beter onder je loopvloer doen .. (onder de vloerverwarming mocht je dat willen/hebben..) Deze doe je dicht bij de verwarming/kamer kant. dus aan de onderzijde van de eps ... hmmm nee

vso wijzigde deze reactie 05-01-2020 11:48 (50%)

• route99
+1

• DropjesLover
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 16:57

DropjesLover

Dit dus ->

In het hoofddeel van onze woning heb ik via de vloer/kruipruimte geisoleerd.
Maar er nog een stukje woonkamer (onderste tekening, links boven) is waar je niet bij komt, er zit geen doorgang in de funderingsmuur. Tevens loopt er naast die funderingsmuur een rioleringspijp net boven de bodem van de kruipruimte, wat niet echt handig werken is.

Ik wil graag het laatste stuk woonkamer ook isoleren, en eventueel de garagevloer ook. Plus voor het trekken van nieuwe leidingen naar dat laatste stukje woonkamer, want dat is de zithoek. De originele coax-kabel is gaar, en er ligt geen netwerkkabel.

Dus:

Kruipruimteluik in de garage laten plaatsen, en dan onder de niet echt belangrijke funderingsmuur (plat dak daar) tussen garage en woonkamer door graven. Ze zijn met 2 man 2,5 uur bezig geweest, offerte-kosten waren €750. Eens kijken wat de factuur gaat zijn, ze waren fors later hier dan afgesproken en vind €750 voor 2,5u en een luikje best veel geld.

Maar eens bodemfolie bestellen en eens vaart maken met het aanbrengen van de laatste isolatieplaten in het hoofddeel (op tekening de onderste kant van het huis, nog 2 platen lengte).

DropjesLover wijzigde deze reactie 07-01-2020 13:15 (7%)

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• JustinoFTW
DropjesLover schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 13:13:
Eens kijken wat de factuur gaat zijn, ze waren fors later hier dan afgesproken en vind €750 voor 2,5u en een luikje best veel geld.
750 voor een luikje is inderdaad flink wat geld, snel verdient in 2,5 uur 8)7
Hoe ga je dat doen met het blok linksboven? Of kan je daar wel bij vanaf het nieuw luik.

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

JustinoFTW schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 14:58:
[...]

750 voor een luikje is inderdaad flink wat geld, snel verdient in 2,5 uur 8)7
Hoe ga je dat doen met het blok linksboven? Of kan je daar wel bij vanaf het nieuw luik.
2 mannen en een custom size luik (standaard is 400x800)
Onder de funderingsbalk door. Deze is volgens tekening 500 hoog, dus staat op de bodem van de kruipruimte.
De fundering staat op palen, dus ik kan er onderdoor graven :)

DropjesLover wijzigde deze reactie 07-01-2020 15:46 (5%)

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Highfive95
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 17:10
Keuzestress....

Ik ben al even bezig met het uitzoeken welke vloerisolatie nu geschikt is voor onze vloer met vloerverwarming. De kruipruimte is goed bereikbaar en voldoende hoog. Ook prima droog. Ik kom er echt niet meer uit wat nu verstandig/goed is.

PUR (OF HR spray o.i.d.)
Ik weet wat ik van de verhalen op internet moet geloven. Maar er is een risico blijkbaar. En met een vrouw die astmatisch is weet ik niet of dit de juiste isolatie is.

JETSPRAY
Een stukje duurder dan PUR, maar minder schadelijk? Nadeel wat ik zo lees is dat hechting wel vaker een probleem is. Geeft wel veel zooi bij spuiten als ik de verhalen en foto's zo bekijk. Maar dat is met PUR ook.

TONZON / THERMO KUSSENS
Hele wisselende verhalen over deze vorm van isoleren. Ik weet dus niet of dit in combinatie met vloerverwarming wel een optie is.

EPS platen
Biedt wellicht de meeste voordelen. Geen troep en i.c.m. folie wel een goede isolatie. Probleem is echter dat ik het niet zelf wil doen. En uitbesteden is erg duur.

Mijn gevoel neigt naar PUR (of HR spray o.i.d.) maar twijfel een beetje of dit wel geschikt is voor iemand met astma.

• JustinoFTW
DropjesLover schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:21:
[...]

Onder de funderingsbalk door. Deze is volgens tekening 500 hoog, dus staat op de bodem van de kruipruimte.
De fundering staat op palen, dus ik kan er onderdoor graven :)
Die luxe heb ik hier in de polder ook, scheelt toch weer wat centen. Succes met de isolatie!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Highfive95 schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:24:
Keuzestress....

Ik ben al even bezig met het uitzoeken welke vloerisolatie nu geschikt is voor onze vloer met vloerverwarming. De kruipruimte is goed bereikbaar en voldoende hoog. Ook prima droog. Ik kom er echt niet meer uit wat nu verstandig/goed is.

PUR (OF HR spray o.i.d.)
Ik weet wat ik van de verhalen op internet moet geloven. Maar er is een risico blijkbaar. En met een vrouw die astmatisch is weet ik niet of dit de juiste isolatie is.

JETSPRAY
Een stukje duurder dan PUR, maar minder schadelijk? Nadeel wat ik zo lees is dat hechting wel vaker een probleem is. Geeft wel veel zooi bij spuiten als ik de verhalen en foto's zo bekijk. Maar dat is met PUR ook.

TONZON / THERMO KUSSENS
Hele wisselende verhalen over deze vorm van isoleren. Ik weet dus niet of dit in combinatie met vloerverwarming wel een optie is.

EPS platen
Biedt wellicht de meeste voordelen. Geen troep en i.c.m. folie wel een goede isolatie. Probleem is echter dat ik het niet zelf wil doen. En uitbesteden is erg duur.

Mijn gevoel neigt naar PUR (of HR spray o.i.d.) maar twijfel een beetje of dit wel geschikt is voor iemand met astma.
Ik mis PIRplaten?
JustinoFTW schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 15:41:
[...]

Die luxe heb ik hier in de polder ook, scheelt toch weer wat centen. Succes met de isolatie!
Thx, zal wel lukken, heb een deel al gedaan natuurlijk.

Klein vraagje hier, wat voor bodemfolie hebben jullie genomen?
In de hoofdruimte heb ik Tonzon PE folie (0,23mm) liggen. Dit beviel best goed, met name omdat je de breedte kan selecteren. Ik ben voor 7m breed gegaan volgens mij, beukmaat is ~5,5m, je moet ~0,5m over houden om om te vouwen bij de muur.
Echter, bij luchtdichtshop hebben ze ook een pak van 4x25m PE van 0,3mm dik, voor €90 incl btw en verzenden. Ik heb deze nu besteld voor m'n 2e ruimtes aangezien die maar 3m breed zijn.

BThGvNeOA

Acties:
  • +14Henk 'm!

• MWZandwijk
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 07-01 22:37
Vandaag de laatste werkzaamheden aan m'n vloer uitgevoerd: laatste delen afpurren en de naden aftapen met aluminium folie. Alle werkzaamheden zijn nu klaar en de vloer is volledig geïsoleerd.

Al met al was het een leuk klusje om te doen en voel ik al direct het resultaat aan mijn voeten.
Binnenkort neem ik nog een keer de thermografische camera (van werk) mee naar huis om te kijken hoe warm de vloer nu is ten opzichte van de situatie zonder isolatie. Ook gelijk kijken of er nog ergens warmte "lekt".

• Videopac
  • Nu online
MWZandwijk schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 22:37:
Vandaag de laatste werkzaamheden aan m'n vloer uitgevoerd: laatste delen afpurren en de naden aftapen met aluminium folie. Alle werkzaamheden zijn nu klaar en de vloer is volledig geïsoleerd.

Al met al was het een leuk klusje om te doen en voel ik al direct het resultaat aan mijn voeten.
Binnenkort neem ik nog een keer de thermografische camera (van werk) mee naar huis om te kijken hoe warm de vloer nu is ten opzichte van de situatie zonder isolatie. Ook gelijk kijken of er nog ergens warmte "lekt".

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Netjes! En dank voor de duidelijke voortgangsreportages. Hoeveel hoogte had je voor en na het isoleren? En heb je het in stukken afgepurd of alles in een keer?

• MWVZZVWM
Voor het isoleren had ik ongeveer 60 cm ruimte tussen de liggers en ongeveer 45 cm onder liggers. Nu over de gehele ruimte nog 35 cm over, dus het is nu echt tijgeren 😬.

Het meeste van het afpurren heb ik in 1 keer gedaan. De wat grotere gaten heb ik in twee delen gedaan, waarbij ik het eerste deel één dag heb laten uitharden. Op deze manier zakt het pur minder uit en krijg je de gaten beter dicht vind ik

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 20-02 21:00
MWVZZVWM schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 23:24:
Voor het isoleren had ik ongeveer 60 cm ruimte tussen de liggers en ongeveer 45 cm onder liggers. Nu over de gehele ruimte nog 35 cm over, dus het is nu echt tijgeren 😬.

Het meeste van het afpurren heb ik in 1 keer gedaan. De wat grotere gaten heb ik in twee delen gedaan, waarbij ik het eerste deel één dag heb laten uitharden. Op deze manier zakt het pur minder uit en krijg je de gaten beter dicht vind ik
Ziet er netjes en zeer strak uit! Welke lijm heb je gebruikt? ( Action kit zag ik...stomme vraag)

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• route99
@Highfive95 Als het gevoel voor de uitvoering tav helemaal met PUR volspuiten e.d. niet goed is ivm asmatische klachten zou je imho er niet aan moeten beginnen. Je krijgt nooit garanties dat er niets vervelends kan gebeuren.
Ben zelf een tegenstander van PURren: om de redenen dat het mis kan gaan (meerdere manieren), bij volspuiten kom je eigenlijk nooit meer goed bij doorgangen van leidingen (=onbespreekbaar voor mij dat dit het geval zou kunnen zijn) en bij een sluipende brand onder de vloer wordt er bij PUR blauwzuurgas en CO gevormd.
Ik weet vrijwel zeker dat geen enkele brandweer persoon nog naar binnen gaat als ze dit blauwzuurgas gaan meten.
De scala zo wie zo aan bijzondere kunststoffen in huis (met ook PUR erin) maakt het blussen de laatste decennia extra complex. Nu komen dus veel van die isolatiematerialen er ook nog bij als brandbaar materiaal.
Blauwzuurgas heeft een amandelen lucht dus niet eens vervelend, dus als je dat niet weet associeer je dat niet met gevaar, mss denk je wel dat er een nieuwe luchtverfrisser gekocht is door je partner..... dus je bent totaal niet op je hoede.... dus je blijft veel te lang in die lucht als je verder nog niet constateert.
CO, koolmonoxide is nog vervelender, het is reukloos. Daar zijn meters/alarmmelders voor.

Helaas zijn veel isolatiematerialen (erg) brandbaar en als ze brandvertrager bezitten, gaat dat wel relatief lang goed als ze bijvoorbeeld achter een gipsplaat, lucht arm, opgesloten zitten (dakbeschot isolatie), maar op andere plaatsen zorgen ze super snel (denk aan << 1 minuut bij een progressieve brand) voor een zeer sterke en vervelende rookontwikkeling. Rook is de grootste doodoorzaak bij branden.

Glaswol en steenwol zitten in hele gunstige brand werende klassen, maar het aanbrengen is niet altijd even makkelijk in vergelijking tot platen en je zult agv deeltjes die ontstaan oa bij het snijden daar dus een maskertje moeten dragen en het kan voor huidiritatie zorgen, dus dek het zoveel mogelijk af.

Het is een afweging/een keuze. Zover mij bekend is mogen volgens de wet al deze isolatie materialen, mits er goed mee gewerkt wordt. Vooral "ARBO" technisch, wat formeel niet geldt als je thuisklusser bent, maar of dat verstandig is om er geen rekening mee te houden... immers het is voor je eigen gezondheid.

• Videopac
  • Nu online
route99 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:18:
@Highfive95 Als het gevoel voor de uitvoering tav helemaal met PUR volspuiten e.d. niet goed is ivm asmatische klachten zou je imho er niet aan moeten beginnen. Je krijgt nooit garanties dat er niets vervelends kan gebeuren.
Ben zelf een tegenstander van PURren: om de redenen dat het mis kan gaan (meerdere manieren), bij volspuiten kom je eigenlijk nooit meer goed bij doorgangen van leidingen (=onbespreekbaar voor mij dat dit het geval zou kunnen zijn) en bij een sluipende brand onder de vloer wordt er bij PUR blauwzuurgas en CO gevormd.
Ik weet vrijwel zeker dat geen enkele brandweer persoon nog naar binnen gaat als ze dit blauwzuurgas gaan meten.
De scala zo wie zo aan bijzondere kunststoffen in huis (met ook PUR erin) maakt het blussen de laatste decennia extra complex. Nu komen dus veel van die isolatiematerialen er ook nog bij als brandbaar materiaal.
Blauwzuurgas heeft een amandelen lucht dus niet eens vervelend, dus als je dat niet weet associeer je dat niet met gevaar, mss denk je wel dat er een nieuwe luchtverfrisser gekocht is door je partner..... dus je bent totaal niet op je hoede.... dus je blijft veel te lang in die lucht als je verder nog niet constateert.
CO, koolmonoxide is nog vervelender, het is reukloos. Daar zijn meters/alarmmelders voor.

Helaas zijn veel isolatiematerialen (erg) brandbaar en als ze brandvertrager bezitten, gaat dat wel relatief lang goed als ze bijvoorbeeld achter een gipsplaat, lucht arm, opgesloten zitten (dakbeschot isolatie), maar op andere plaatsen zorgen ze super snel (denk aan << 1 minuut bij een progressieve brand) voor een zeer sterke en vervelende rookontwikkeling. Rook is de grootste doodoorzaak bij branden.

Glaswol en steenwol zitten in hele gunstige brand werende klassen, maar het aanbrengen is niet altijd even makkelijk in vergelijking tot platen en je zult agv deeltjes die ontstaan oa bij het snijden daar dus een maskertje moeten dragen en het kan voor huidiritatie zorgen, dus dek het zoveel mogelijk af.

Het is een afweging/een keuze. Zover mij bekend is mogen volgens de wet al deze isolatie materialen, mits er goed mee gewerkt wordt. Vooral "ARBO" technisch, wat formeel niet geldt als je thuisklusser bent, maar of dat verstandig is om er geen rekening mee te houden... immers het is voor je eigen gezondheid.
Ik snap dit en ben het met je eens. Sowieso is de diversiteit aan gebruikte (kunst)stoffen enorm toegenomen. Maar is er wel een alternatief voor pur v.w.b. het dichtmaken van de kieren?

Toevoeging: iemand ervaring met Icynene voor het afdichten van de randen? Of is dat niet los te krijgen? Ik kan er niet veel over vinden.

• blissard
  • Laatst online: 11:11
route99 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:18:
@Highfive95
Ik weet vrijwel zeker dat geen enkele brandweer persoon nog naar binnen gaat als ze dit blauwzuurgas gaan meten. .
Volgens mij is dit onzin. Brandweer heeft perslucht en ik verwacht dat ze een woning gewoon in gaan, ongeacht de giftige rook. Er bestaat (voor de brandweer) niet zoiets als niet-giftige rook, dus ik zie niet waarom dit een punt zou moeten zijn.

blissard wijzigde deze reactie 08-01-2020 11:39 (19%)

• route99
Dit is de keiharde realiteit: Wat heb je aan perslucht & een goed pak als je agv de erg dikke (& ook nog zwaar giftige) rook, in tijdnood komt als brandweer en dus je perslucht-tijd echt om is... omdat je gedesoriënteerd raakt agv de omstandigheden.
Zie rapport:
https://www.brandveiligme...ad_Eindrapport_DePunt.pdf

Een brandweerman nam het risico om het masker af te doen en kwam toch om. Verhoogde CO-waarden in het bloed van de brandweerman geven dat als de de meest vermoedelijke oorzaak aan.
De anderen deden dat niet, ik hoef niet op te schrijven na wat ik hierboven als geschreven heb hoe dat verder ging.

Het heeft dus echt zin... om over meerdere aspecten van de veiligheid thuis na te denken.
Waarbij preventie met ster bovenaan hoort te staan. Maar mocht het mis gaan, dan zijn er toch risico verminderende zaken ogelijk. Over de isolatie heb ik al eea weergegeven.
Maar ook met de deur keuzes in huis: Wij hebben bij de nieuwbouw een brandwerende deur (ca 30 minuten) gekregen, die vanuit de beneden verdieping naar boven. Ik zie om mij heen bij buren in onze straat waar ik wel eens geweest ben, dat ze die vervangen hebben door zo'n "mooie" deur met kleine ruitjes erin. Geen besef hebbende waar zo'n branddeur voor dient.....
Met ca 30 minuten vertraging heeft de brandweer nog een kans om je via het slaapkamer raam te redden.... aan de ramp scenario's die bij het verwijderen van die speciale deur en als die brand zich direct naar boven kan verplaatsen, ga ik maar niet denken....dat kun je zelf ook wel voorstellen wat de opties zijn.

Het is dus goed om bij keuzes op dit gebied stil te staan, waarbij een ieder zijn/haar eigen afwegingen maakt/ een soort risico analyse. Geen situatie is bijna hetzelfde, dus verder mag iedereen zelf aan de slag.

route99 wijzigde deze reactie 08-01-2020 13:26 (4%)

• route99
Videopac schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:35:
[...]Ik snap dit en ben het met je eens. Sowieso is de diversiteit aan gebruikte (kunst)stoffen enorm toegenomen. Maar is er wel een alternatief voor pur v.w.b. het dichtmaken van de kieren?
Eigenlijk zou je er al in de ontwerpfase rekening mee kunnen houden. Stel je heb een plaat en je weet dat er een kier gaat komen. Overweeg dan om een reep glas- of steenwol tussen de plaat en de muur te monteren. Je kunt dan ook nog iets met de druk spelen, zonder het plat te drukken zodat het goed sluit. De laatste hand zou zijn om er nog een tape overheen te doen.
Andere optie: een latje of plankje van de juiste lengte/breedte met schuimband van de juiste breedte erop (of er zelf op gelijmd en monteer dat.
Afhankelijk v/d situatie een oplossing kiezen.
Een ding is zeker... het kost meer tijd dan effe de PUR-spuit pakken, maar je kunt wel terug kijken op een duurzame aanpak.
Toevoeging: iemand ervaring met Icynene voor het afdichten van de randen? Of is dat niet los te krijgen? Ik kan er niet veel over vinden.
1. Dit zijn wat ervaringen uit de bouw.

2. Omdat het zo gepromoot werd, heb ik geprobeerd technische info te vinden. De MSDS is imho hetzelfde als de tradiotionele polyisocyanaat component, maar bevat dit niet
This product does not contain nor is it manufactured with ozone depleting substances.
Nog een en daar staat dit bij:
: Does not contain any ozone destroying or global warming refrigerants such as CFC’s, HCFC’s,
or HFA’s.
Wat ik begreep online is CO2 (koolzuurgas) dat uit de water/isocyanaat reactie dus het drijf & schuim gas?
Om een acceptabele snelle opblaastijd te krijgen moet de reactie dus vrij snel zijn en zal het schuim intern behoorlijk warm, zeg maar heet worden.....

Tis dus een opgepoetste PUR technologie, geen voordeel voor wie sensitief is tav het polyisocyanaat,
Ook bij brand dus dezelfde nadelen.

De betrekkelijk winst zit hem dus in het niet meer toepassen van de ozon-probleem-drijfgassen.

Kon ff niet zo snel een NL versie vinden (moet je vaak aanvragen is mijn ervaring/ je krijgt hem bij de zending. De hele MSDS is belangrijk, maar als chemicus krijgen de volgende secties altijd extra aandacht. Dit is wel voor de pro-versie die gemengd wordt in de spuit.
Van het exploded man GHS symbool word je nooit blij van (hoog toxisch, uiteraard in de levervorm, theoretisch niet als het uitgereageerd is)

Is het in spuitbussen te koop? Dan heb je minder met de separate componenten van doen, als het direct reageert..

route99 wijzigde deze reactie 08-01-2020 13:20 (13%)

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Gewoon laten purren die boel. Dat doen ze tegenwoordig netjes met HFO ipv ozon/broeikas-zooi. Gewoon lekker met de familie een dagje eropuit, en als je thuis bent heb je warme voeten. Die verhalen over de brandweer zijn mooie bangmaakverhalen, maar in de praktijk heeft elk huis van de laatste 30 jaar genoeg pur erin zitten voor een grote carnavalswagen en de brandweermannen blijven echt niet buiten staan om op de testuitslag te wachten voor ze naar binnen komen, daar moeten ze sowieso rekening mee houden. En in de hypothetische situatie dat er in je kruipruimte brand uitbreekt (geen idee wat daar brandbaar is, het is een bak zand met beton en wat waterleidingen) is het ook nog eens brandvertragend. Dat er in het verleden wat pur-cowboys fouten hebben gemaakt waar mensen ziek van zijn geworden is waar, en treurig, maar blijven incidenten uit het verleden, waarna regels en procedures ook zijn aangepast ter voorkoming.

• Videopac
  • Nu online
phYzar schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:17:
Gewoon laten purren die boel. Dat doen ze tegenwoordig netjes met HFO ipv ozon/broeikas-zooi. Gewoon lekker met de familie een dagje eropuit, en als je thuis bent heb je warme voeten. Die verhalen over de brandweer zijn mooie bangmaakverhalen, maar in de praktijk heeft elk huis van de laatste 30 jaar genoeg pur erin zitten voor een grote carnavalswagen en de brandweermannen blijven echt niet buiten staan om op de testuitslag te wachten voor ze naar binnen komen, daar moeten ze sowieso rekening mee houden. En in de hypothetische situatie dat er in je kruipruimte brand uitbreekt (geen idee wat daar brandbaar is, het is een bak zand met beton en wat waterleidingen) is het ook nog eens brandvertragend. Dat er in het verleden wat pur-cowboys fouten hebben gemaakt waar mensen ziek van zijn geworden is waar, en treurig, maar blijven incidenten uit het verleden, waarna regels en procedures ook zijn aangepast ter voorkoming.
OK, maar als ik de vloer ga isoleren moet ik ook zelf de randen gaan purren.

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Nu online
Als je zelf isolatieplaten bevestigt en wilt afpurren langs de randen dan gebruik je sowieso zo weinig pur dat je niet je hele huis vergast, en is het hooguit voor jezelf een issue. Dan kun je steeds korte stukjes doen en/of zoals iemand hier eerder liet zien fatsoenlijk ventileren tijdens je werkzaamheden.

• route99
en is het hooguit voor jezelf een issue.
Dat is het altijd.
Helaas zie je bijv long effecten niet meteen, zoals COPD achtige zaken.
Als het accuut giftig in de spuitbus vorm was geweest dan was het wrs nooit op de markt gekomen of er af gehaald....
Als je zelf uit professionele area komt, kun je er toch met veel meer kennis van zaken iets beter naar kijken.
Het heeft ook heel lang geduurd eer de organisch oplosmiddelen uit de verf voor binnenshuis toepassingen verdwenen zijn imv het OPS probleem. Dat was voor de vakschilder die veel binnen schilderde een sluipmoordenaar.

De voorlichting is er iig , wat je thuis doet is dus gewoon een eigen keuze/verantwoording. Maar mijn keuze om daar aanbevelingen te houden: Terughoudendheid is het devies. Ik ga dan ik niet zeggen of in een keer een klus PURren beter dan wel slechter is dan met flinke pauzes.... als je wat binnen krijgt... in beide gevallen krijg je het binnen..... zeker als je niet met perslucht masker werkt of iig minimaal een zeer goed masker met juiste filter(s). Gebruik je dat (minimaal masker/filter)?

Imho: Tis eigenlijk spul voor een pro, dus wees extra voorzichtig als doe het zelver...

• kooimens
  • Registratie: augustus 2012
  • Laatst online: 00:00
Jeltel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 08:03:
@misterdjus als ik het zo zie, zal ook dat stuk in de gang nog wel meer ruimte bieden dan bij mij. Ben jaloers ;)

Ik ga vandaag de eerste platen steenwol tussen de houten balken schuiven. Maar kan hooguit een uur of 2 per keer werken. Veel te krap eigenlijk. Onder de balken hooguit 30cm. Maar isolatie is echt nodig.
Zou je wat voor en na-foto's kunnen posten? Ik heb ongeveer een vergelijkbare situatie en twijfel sterk of ik niet beter vanaf boven kan isoleren gezien de geringe werkhoogte aan de onderkant.

• route99
@MWZandwijk Strak werk...!
Vraagje: Die balk links op laatste foto is dat nog een koude brug? Ga je hem nog "inpakken"?

• Jeltel
  • Registratie: juni 2001
  • Niet online
kooimens schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:42:
[...]

Zou je wat voor en na-foto's kunnen posten? Ik heb ongeveer een vergelijkbare situatie en twijfel sterk of ik niet beter vanaf boven kan isoleren gezien de geringe werkhoogte aan de onderkant.
voor gaat niet helemaal meer.
Heb eerst nog het grove puin weggehaald met een hark. Toch twee puinzakken.
Daarna alle buizen vast gezet en geïsoleerd.
Schragen geschroefd en platen tussen geschoven.
Gaat allemaal net. Het en der wat zand verplaatsen om bij alles te kunnen.
Je moet zeker geen claustrofobie hebben om dit te doen en bedrijven mogen het niet doen, vanwege de geringe hoogte.

Als je de mogelijkheid hebt (en de moeite wilt doen) om de hele vloer eruit te halen. Doe dat.

• Babel10
route99 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:01:
[...]

Zonder parels en met folie was de kruipruimte langer warm gebleven in de winter, dus heb je er meer aan.
Dus een lager T-verschil met de vloer en de isolatie.

Het is gewoon bewezen. In Arnhem hadden ze een bodem geïsoleerd en iemand was zo slim om in de gaten te krijgen dat het langer duurde eer de vloer op temperatuur was.... want men dacht ook dit moet helpen... dus nu kwam dat verwachtingspatroon niet uit.

Als je parels op de bodem legt kan het zand eronder dus niet goed opwarmen in de zomer... logsich... je hebt er isolatie op gelegd... bijv parels.... dus de lucht erboven is in de zomer nog wel redelijk warm omdat er een ventilatie roosters zijn ... maar zodra het winter wordt... koelt die zelfde lucht via diezelfde ventilatie roosters ook weer relatief snel af...
Heb je GEEN parels dan is het zand nog steeds vrij warm... (veel massa) en kan dus die lucht nog heel lang van wat warmte voorzie en koelt dus veel langzamer af dan met parels...
Dus.. heb je bij de overgang vloer of vloer/vloerisolatie minder energie verliezen naar de lucht van de kruipruimte.

https://tonzon.nl/bodemisolatie/
Het komt dus al uit 1982... en blijkbaar is het nog steeds lastig te begrijpen hoe het werkt.
Voorlichting is nog steeds hard nodig....

Tonzon heeft eea nog eens dunnetjes overgedaan.

[...]
Ik zit te denken, en zie nu ook dat de eerder genoemde temperaturen die ik hier had gezien (met parels) diegene zijn ventilatieroosters dicht waren gemaakt. Maar: ik heb 3 roosters voor en 3 roosters achter - denk iets teveel voor mijn 50m2 (?)

Maar kan ik er bijvoorbeeld 2 of 4 afplakken in de winter? ( na de bodemisolatie ) Zo verminder ik de ventilatie (met koude lucht) en blijft het wellicht warmer in de kruipruimte?

Sowieso weet ik niet of de roosters nog echt doorwaaien. En daarnaast die roosters zijn superklein, zo veel wind komt er toch niet doorheen?

• route99
Videopac schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:30:
[...]OK, maar als ik de vloer ga isoleren moet ik ook zelf de randen gaan purren.
Als daar die HFO's inzitten????

Ben even bij een professionele gas leverancier die type HFO levert zoals levert.
R-1234ze Solstice ZE
MSDS: https://www.linde-gas.nl/...DS_000010022231_NL_NL.PDF

En wat lees je daar:
1.2 Relevant geïdentificeerd gebruik van de stof of het mengsel en ontraden gebruik
Geïdentificeerde toepassingen: Industrieel en professioneel. Voor gebruik risicobeoordeling uitvoeren.
Koelmiddel.

Gebruiksvormen waarvan wordt afgeraden
Consumentengebruik.
6.1 Persoonlijke voorzorgsmaatregelen, beschermde uitrusting en noodprocedures:
Evacueren. Zorgen voor voldoende ventilatie. Verhinder de toegang tot riolen,
kelders, werkputten en alle andere plaatsen waar accumulatie kan optreden en
dit gevaar kan opleveren.
Draag onafhankelijke ademhalingsapparatuur bij het
betreden van het gebied tenzij aangetoond is dat de atmosfeer veilig is. EN 137
Ademhalingsbeschermingsmiddelen - Onafhankelijk ademluchttoestel met een
volgelaatmasker - Eisen, beproeving en merken.
8.1 Controleparameters
Grenswaarden voor Beroepsmatige Blootstelling
Geen blootstellingsgrenzen vastgesteld voor de bestanddelen
DNEL-waarden
Kritiek bestanddeel Type Waarde Opmerking
1,3,3,3-tetrafluoroprop-1-ene
Werknemer - inhalatief, lange termijn - systemisch
3902 mg/m3
HFO: Voor de ozon is het blijkbaar iets beter.... maar...over het ontstane TFA is men nog bezorgd over, terecht het is een zeer agressief zuur (heb er mee gewerkt).
HFO's zijn dus ook nog niet het antwoord voor het oplossen v/h ozon probleem.
https://www.rvo.nl/sites/...industriele%20koeling.pdf
HFO staat voor hydrofluoroolefine.
HFO-1234yf is een onverzadigde fluorkoolwaterstof met formule C3H2F4. Deze stoffen hebben een lage
GWP en zijn daarmee een alternatief voor HFK’s met een hoge GWP. Ze worden vooralsnog gebruikt in de
kleinere installaties (airconditioning). Er bestaat echter bezorgheid over het afbraakproduct
Trifluorazijnzuur (TFA) bij grootschalig gebruik [8] (zie ook paragraaf 11).
\

De persoonlijke veiligheid als je er mee in de kruipruimte werkt

Kruipruimte van, bijv 50 cm hoog, niet gek als je bijv met 65 cm start en platen isolaite geplaatst hebt.
Hierboven lees je: 3902 mg/m3 is de max concentratie.....zeg maar afgerond 4000mg/m3.
Stel je hebt maar 400 gram HFO verspoten.... dan heb je 400 g/4 g.m3= dus 100 m3 verse lucht nodig om net op de grens te blijven.
Die normen zijn best ruim gesteld... stel dat je op 20% van dit maximum uit wilt komen... dan heb je dus 100m3/0.2=500 m3 verse lucht nodig om daar te komen....

Als de kruipruimte voor het gemak op 50m2 oppervlak stellen en de hoogte was 0,5 meter.... das dus 25m3 volume...... dus dan moet je die ruimte al 20x verversen eer je op die 4000mg/m3 zit....
Hoe ga je dat thuis realiseren...
Ik heb in een modern lab gewerkt en met een professionele luchtverversing halen ca 10x uur, TNO hanteert minimaal 6x voor organische labs als norm, dus als complete lucht verversingen!

De PUR spuitbussen bevatten ca 40-45% drijfgas.... dus bij een grote bus van 750 ml kom je zo aan die 400 g HFO en is daarmee een essentiële component die je qua MSDS moet bekijken.

Ergo: je mag van goede huize komen om de werkomgeving goed te kunnen ventileren zodat je ook veilig kunt werken.
In de berekening wordt van de ideale verversing uit gegaan.... maar heb je zulke goede spullen om zo goed te ventileren. Houd er rekening mee dat dit soort gassen zwaarder zijn dan lucht, dus je moet ook nog extra moeite doen om het weg te krijgen....

Mijn conclusie: Ventileer vooral zo goed mogelijk, maar draag vooral een bescherming die geschikt is, maar of je daar als particulier aan kunt komen?

Mijn aanbeveling: Niet aan beginnen als je ontdekt dat er zoveel HFO in het spel gaat komen. De kruipruimte is best lastig te ventileren ruimte...

Edit: Had het voor een case als deze nog nooit berekend, maar mijn percepties dat je er eigenlijk niet aan moet beginnen waren eigenlijk in eerste instantie vooral gericht op het gebruik van de reactieve polyisocyanaat mix, waar ik om andere redenen dat niet in een kruipruimte zou willen hanteren (oa tox, maar ook brand gevolgen), dus nu komt dit extra bezwaar er ook nog bij, ventilatie issues bij gebruik van oa drijfgassen in PUR-schuim spuitbussen.

Het is dan ook niet vreemd dat dit in een veiligheidsblad staat:
Gebruiksvormen waarvan wordt afgeraden
Consumentengebruik.

route99 wijzigde deze reactie 08-01-2020 20:26 (6%)
Reden: aanvulling

• SuperVliegNL
Welk masker zou dan voldoen als ik zelf de randen wil purren?

Ik zie hier op mijn pur fles het volgende staan;
“Niet bij slechte ventilatie gebruiken, tenzij een beschermend masker met een geschikte gasfilter (type A1 overeenkomstig norm EN14387) wordt gedragen.”

Als ik op A1 masker google dan kom ik voor €27 zo’n masker tegen..

• DvanW
  • Registratie: september 2012
Aantal posts terug is dit reeds behandeld. Voordelige optie is deze: https://www.toolstation.n...-gas-en-stofmasker/p72591

Zijn ook betere maar die zijn duurder.

• route99
A1 masker : Dit is niet het correcte filter.
Als je organische stoffen met een kookpunt < 65ºC hebt, wat een drijfgas heeft, het HFO waar ik over schreef heeft een koookpunt van -19ºC ,moet je naar een andere klasse.

Nl de zgn AX klasse
https://www.gasco.nl/17670/web/files/document/4/9/49179.pdf
Bescherming van de ademhalingswegen:
Bij onvoldoende ventilatie: Gasmasker met filtertype AX.
In afgesloten ruimte: Onafhankelijk werkend ademhalingsapparaat
Dat vind je hier terug:

Een 1e zoek actie naar de AX types, ik zie Drager staan, maar das de fabrikant, zal kijk of er een bekende leverancier uitkomt:

BTW: voor gesloten ruimtes, de kruipruimte, wordt in principe toch echt professionele apparatuur aangeraden.

https://www.vdp.com/resources/101/91.pdf
Lees ook dit stuk en de tekst er voor en er na om compleet te zijn:
- AX filters tegen laagkokende koolwaterstoffen (z.g. laagkokers, kookpunt < 65°C) kunnen slechts éénmaal ingezet worden en dienen steeds gecombineerd te worden met een volgelaatsmasker. Omdat laagkokers zeer vluchtige stoffen* zijn, (niet makkelijk door reuk waar te nemen en moeilijk vast te houden door filter) is de inzettijd van AX filters beperkt en afhankelijk van de max. concentratie naargelang de groep**** waartoe ze behoren:.......
Heb er een van Draeger:
https://stofmasker-shop.n...nium-en-148-1-drager.html
Drager RD40 Gasfilter AX schroefdraad EN148
Combineren met | Handige accessoires
13,95 excl. btw
Dit is het filter, dus je moet er nog wel een volgelaatsmasker bij hebben.
Voor die RD 40 is dat: https://stofmasker-shop.n...-x-plore-6300-drager.html

Als je weinig ventileert dan verlies je snel de werking van het filter, die heeft een maximale capaciteit.
Vaak ruik je laagkokers niet, deze wel? Niet? Dan moet je in shop maar vragen hoe lang je hem mag gebruiken. Als je de stof wel goed kunt ruiken kun je doorgaan tot je de 1e geur weer waarneemt.
Bij twijfel : Vraag bij de expert van de shop (of een andere shop).

https://www.manutan.nl/nl...r-met-4-filterpatronen-ax

Helaas geen AX type bij Toolstation.

Conrad: Zeer voordelig set 8 stuks voor € 62,99 incl. btw
https://www.conrad.nl/p/m...gsgraad-ax-8-stuks-892588
Ze hebben daar niet het volgelaatsmasker , die moet je elders kopen.

PS: Aangezien veel PUR -schuim bussen met drijfgassen, kookpunt<65º, werken kom je helaas haast niet om het AX filter heen. Gezien de matige tot geen ventilatie in de kruipruimte voor veel mensen die niet goed ventileren kunnen, is het gebruik er van wel aan te raden. Niemand verplicht je al doe het zelver, het is een eigen keuze.

Ga, naar bed, truste, succes er mee. Voor super specialist vragen moet je de specialist zijn, ik denk zelfs dat als je Draeger belt ze je best willen helpen als je met de shop er niet uit komt. Als je een niet al te duur masker vindt, lijkt de Moldex optie van Conrad de voordeligste. Voor dit soort vragen "kom ik prima mee" en als ik twijfel of niet weet dan lees je het wel.

Toevoeging 9-jan-2020
Eigenlijk zouden we nog info moeten hebben hoe lang je een AX filter in onder kruipruimte condities mag gebruiken voordat he eigenlijk moeten wisselen voor een vers filter.
Immers zeker voor de HFO zijn het adsorptie filters... dus in klare taal... als de filters "vol gezogen raken" ( alle absorptieplaatsen raken bezet...), dan moet je wisselen. Bij de types die je goed ruikt is dat nog net te doen... maar voor de rest niet.
De snelheid waarbij de filters vol raken hangt nogal af van een flink aantal factoren, uiteraard hoeveel gas is er in de ruimte, de temperatuur, maar ook hoe snel je ademt, etc...
Daar ontbreekt het mij aan exacte kennis, typisch iets voor een HSE-expert eventueel isw met een arbeidshygienist .
Ik heb het deels genoemd maar wil het toch even benadrukken dat het hebben van een filter verder gaat dan er een opzetten, er is dus ook een goed beleid van het gebruik er voor nodig.

route99 wijzigde deze reactie 09-01-2020 20:00 (66%)

Pagina: 1 ... 59 ... 62 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True