Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 58 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:34
marz01 schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:56:
ik zou me er niet zo druk om maken, pir zit aan 1 kant dus er zit geen hout opgesloten. het ergste wat zou kunnen gebeuren is dat je een nieuw stukje hout moet kopen...
Waarschijnlijk zit er aan de andere kant een laminaatvloer ofzo overheen? Dat is icm de folie die ze daar meestal onder leggen redelijk dampdicht.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdjus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-06 21:04

misterdjus

hoi2x

Nee eigenlijk ligt er nu die plaat. Daarop folie wat onder de vloerverwarming ligt. Daarop zand cement dekvloer en daarop de tegels.

De plaat kan er nu al niet meer tussenuit... Kan er hooguit iets onder maken..

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aard01
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:21
Ik zie hier allerlei voorbeelden langskomen om de vloer te isoleren, maar twijfel of het in mijn situatie zinvol is. Ik heb een huis uit 1994 met een betonnen vloer waar tegen 10 cm piepschuim aan de onderkant is aangebracht. Is het zinvol om hier nog een extra isolatielaag tegenaan te brengen? Ik denk dan aan Tonzon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Ik zou eerst het zand in de kruipruimte afdekken zodat zoveel mogelijk vocht niet meer in de kruipruimte komt, dat helpt altijd tenzij de RH < 10-15% is.... want das al laag...
Zoek eens uit wat bubbeltjesfolie met aan een zijde een echte aluminium folie laag nog toe zou voegen, de aluminium folie laag geeft je nog de warmte reflecterende bijdrage die je nu nog daar mist.
Tonzon zal zeker wat meer doen maar voor de opbrengst/het rendement erg duur.

[ Voor 44% gewijzigd door route99 op 21-12-2019 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Ik heb eind 2018 plastic folie gelegd in de kruipruimte voordat ik ging isoleren (begin 2019), maar nadat de helft was gedaan bleek de rol op. Echter bleek na deze ingreep dat de luchtvochtigheid zo ver zakte dat alles droog bleef, geen druppels meer aan leidingen, buizen of onderzijde van de plaat voor het luik en vond het daarom verder wel prima zo. Onlangs toch maar eens gemeten met een terug gevonden hygrometer en die gaf 90% aan. Reden om in te grijpen? Ik vond bij de Action dit spul, geschikt om de klus alsnog mee te klaren? Dan zou ik voor € 3,- klaar zijn. :P

[ Voor 4% gewijzigd door Megalodon_67 op 22-12-2019 14:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:08

QuattroNL

It is I.

Megalodon_67 schreef op zondag 22 december 2019 @ 14:31:
... Ik vond bij de Action dit spul, geschikt om de klus alsnog mee te klaren? Dan zou ik voor € 3,- klaar zijn. :P
Mogelijk is dat heel dun spul en scheurt dat makkelijk, helemaal als je er overheen moet kruipen.

Ik heb gister 3 van deze pakken gehaald. Da's iig heel wat steviger en kost je ook niet de kop.

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Megalodon_67 Lijkt me wel.
Wikipedia: Relatieve luchtvochtigheid
Een grove indeling voor de relatieve luchtvochtigheid in huis is:
  1. onder 50%: laag
  2. 50 - 60%: matig
  3. boven 60%: hoog
En in de kruipruimte is dat ook hoog, tis nl vooral het vocht dat voor het warmteverlies zorgt... zit hem in de warmte opname capaciteit van water, die is erg hoog. Droge lucht isoleert veel beter en voor modern dubbel glas nemen ze vaak droge argon ipv droge lucht dat isoleert nog beter. Heb de exacte waarden ff niet bij de hand, maar die zijn in tabelletjes wel terug te vinden.

Ga weer verder met mijn dubbel glas renovatie van de voordeur .... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-01-2023
QuattroNL schreef op zondag 22 december 2019 @ 15:05:
[...]

Mogelijk is dat heel dun spul en scheurt dat makkelijk, helemaal als je er overheen moet kruipen.

Ik heb gister 3 van deze pakken gehaald. Da's iig heel wat steviger en kost je ook niet de kop.
Deze heb ik ook gebruikt onder het landbouwplastic en dat werkt top

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@QuattroNL Er staat op het pak 100 gram/m2 dus bij een dichtheid van 1 zou dat 100 micrometer dik zijn.
Heb je het idee dat het klopt, kun je het redelijk nameten? (een truc is bijvoorbeeld 10 lagen op elkaar als dat lukt.... en dan met een schuifmicrometer heb je een redelijke indruk... een echte mooie, laag bereik micrometer is mooier... maar die moet je maar net bij de hand hebben...)
@MWVZZVWM of weet jij het mss?

[ Voor 5% gewijzigd door route99 op 22-12-2019 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoid_Flake
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 21:53
Beste Tweakers,

Leuk om te zien dat veel mensen bezig zijn met vloer isolatie!

Zelf zit ik in een iets andere situatie namelijk een verbouwing, dit betreft een uitbouw en garage aan huis (beide met kruipruimtes). De vloeren zijn gebaseerd op een combinatievloer met ESP broodjes zoals hieronder
Afbeeldingslocatie: https://www.havebo.nl/wp-content/uploads/2017/05/Combinatievloer_1-600x442.jpg

Al het elektra doe ik zelf, echter vroeg ik mij af hoe ik mijn buizen hier aan moet ophangen. De cementdekvloer zit er al in dus ik kan niks meer mee storten.

Hoe bevestigen jullie nog buizen nadat de boel geisoleerd is?

Ik overweeg de volgende twee opties
  1. Lange slagpluggen in de dragende balken slaan, op plekken boren waar geen staal zit
  2. Fischer FID 90 pluggen gebruiken en hier rachel werk tegenaan zetten
De eerste optie heeft niet mijn voorkeur gezien je dan moet boren in de dragende constructie, met kans dat je op staal eindigt.
De tweede optie lijkt mij haalbaar echter vraag ik mij wel af hoeveel dit in ESP kan dragen.

Dit is dei FID 90 plug, hij is er ook in 60 maar langer is hier beter imo.

Afbeeldingslocatie: https://www.alternate.nl/p/230x230/9/fischer_Isolatiemateriaalplug_FID_90__25_stuks_@@9hmaaf87.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Wat voor een advies gaf de leverancier van de vloeren/de materialen, of was het boink & afgeleverd en hoorde dat er niet bij...
Immers zij zullen dit vaker tegenkomen?

PS: ik zou zelf niet in de dragende constructie boren maar de max belasting van zo'n plugin is EPS proberen op te zoeken, lijkt me dat bij zulke pluggen, met vast diverse maten, zulk soort getallen horen.

[ Voor 38% gewijzigd door route99 op 22-12-2019 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:19

BTS

(jarig!)
@Paranoid_Flake

Moet het van de grond? Wand grondkabel uitrollen in de kruipruimte is hier in het huis gedaan en dat is lekker makkelijk en gebruikt minder materiaal.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 05-07 18:27

BeyondThunder

Lost Lightning

Veel gelezen dit Topic, maar niet alles.
Dus vergeef me als ik iets vraag wat hier al langsgekomen is.

Situatie:
Vrijstaande woning semi-bungalow uit 1960 met een holle baksteenvloer.
De cv gebruiken we bijna niet. We houden ons huis prima warm met een houtkachel.

Ik heb vrij veel bewegingsruimte in de kruipruimte.
Veel elektra, cv/waterleidingen, netwerk bekabeling en speaker bekabeling loopt door de kruipruimte.
De rest van ons huis hebben we al aangepakt, dak isolatie (aan de binnenkant), HR++ (geluids)isolatie glas van Schiphol en de spouw hebben we vol laten spuiten met vlokken.

Eigenlijk is de vloer het enige wat we nog niet hebben aangepakt.
Maar heeft dit wel zin?
De kruipruimte is vochtig, maar er staat geen water in.
Er is voldoende ventilatie, deze is extra aangebracht bij het na-isoleren van de spouw.

Ik heb dus een paar vragen.
Hoeveel effect zal het dampdicht maken van de bodem hebben?
Ik lees hier dat het afdekzeil van de Action hier prima voor geschikt is.
Heeft het hierna nog veel zin om de vloer te isoleren.
Wat zal hiervoor de beste keuze zijn?

Ik denk dat pir platen afvallen omdat de vloer te ongelijkmatig is, en heel veel leiding werk bevat.
Pur zou kunnen maar dan zitten gelijk alle kabels muurvast, of lost een pur spuiter dit netjes op?
Opvullen met korrels of parels is geen optie, ik heb geen zin in een ballenbad in de kruipruimte.

[ Voor 0% gewijzigd door BeyondThunder op 22-12-2019 22:29 . Reden: aantal typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Even een vraag tussendoor. Weet iemand wat deze balk is, of waar deze voor dient? Al het zand eromheen is de afgelopen 30/40 jaar verzakt, maar dit lijkt een betonnen (1meter brede) ‘balk’ te zijn horizontaal in mijn kruipruimte.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zx7gt24slni.jpeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Pijltjes in 1e instantie niet gezien... sorry.
Edit: zou ie omgevallen kunnen zijn en eigenlijk bedoeld zijn als extra steun?
Wel vreemd dat ie zou omvallen, maar ik kan de situatie niet beter inschatten obv de foto en wat de geschiedenis was.....

[ Voor 158% gewijzigd door route99 op 22-12-2019 22:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@BeyondThunder Volg iig de laatste paginas over het dampdichte/remmende folie.

Op de bodem van de kruipruimte leggen.
De een wil het alleen met het Action zeil doen, de ander combineert dit met landbouw plastic van onbekende technische bron en de Tonzon folie, duur maar goed werkend, komt vaak voorbij.
Een vraag is zeker: Kunnen we goede folie kopen maar een stuk goedkoper dan de Tonzon folie?
Vaak ontbreekt het aan getallen om het te kunnen vergelijken met Tonzon.

En ik vraag me af hoe duurzaam die goedkope folies. Vallen ze bros uit elkaar na 7-12 jaar???? Zit je ook niet op te wachten...
pur spuiter
Ik zou het nooit doen....zeker om de reden die jij noemt maar ook als je eens een loodgieter hebt die wil solderen of zo Vergeet het: PUR kan bij ontleding super giftige gassen als blauwzuur geven....Met andere materialen moet je ook uitkijken, volg de richtlijnnen of vraag ze op hoe het met brandwerendheid zit

Bijv EPS zonder brandvertrager brandt heel snel enbreidt zich zeer snel uit.
EPS MET brandvertrager : pas op, kan gaan druipen ipv branden, dus brandt bij contact in op de huid, geeft vaak veel (donkere) verstikkende rook... het brandt dan niet maar... de nadelen kunnen heel groot zijn.
Het gaat vooral om het besef wat je in huis haalt en hoe je moet handelen in het geval dat...

[ Voor 37% gewijzigd door route99 op 22-12-2019 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
route99 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:38:
Pijltjes in 1e instantie niet gezien... sorry.
Edit: zou ie omgevallen kunnen zijn en eigenlijk bedoeld zijn als extra steun?
Wel vreemd dat ie zou omvallen, maar ik kan de situatie niet beter inschatten obv de foto en wat de geschiedenis was.....
Reageer je op mijn post? Hij zit ook echt vast aan de zij kanten met de buren. Dus denk vanaf de bouw ligt het al zo. Niet verzakt, echt beton, helemaal horizontaal in mijn kruipruimte. Geen idee wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Zou toch iets met stabilisatie te maken moeten hebben, je brengt toch niet zomaar zoveel beton op die plek.... opvangen van de lengte druk? Kan de rest v/h niet zien, blijft teveel ongewis. Een bouwkundige oid zou het wellicht direct herkennen.

PS: Ja... op jouw bericht. Volgens imho is het overbodig om een bericht te quoten dat er net boven staat... ik noemde nog even de pijltjes (die ik op mijn mobiel gemist had). Wel quoten in dat geval maakt het forum zo onoverzichtelijk, alles staat er dan 2x achter elkaar.... ALS ik al quote dan doe ik het selectief... en als er 1 of meer berichten tussen zitten dan gebruik ik de @..... even om iemand te attenderen of een die hele selectieve quote op dat deel wat ik beantwoorden wil. Zo krijg je een veel functioneler forum en hoe je minder te zoeken tussen alle onnodige herhaal garbage.... maar das mijn perceptie...

[ Voor 8% gewijzigd door route99 op 23-12-2019 08:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
BeyondThunder schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:23:

Pur zou kunnen maar dan zitten gelijk alle kabels muurvast, of lost een pur spuiter dit netjes op?
Hoe vaak ben jij die kabels op en neer aan het bewegen? Weegt de bewegingsvrijheid van die kabels op tegen een comfortabele vloer en besparing op de stookkosten, de komende 40 jaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@BeyondThunder & @No Hands
De laag vers gespoten PUR kan erg warm worden en je kunt je afvragen of de mantel van de stroomkabels dat mogen ondergaan...
Aangezien de PUR zichzelf ook isoleert bij het PURren zelf, waar veel warmte vrij komt, zal het erg lang duren eer het afgekoeld is.
De warmte komt van de reactie warmte van het reageren van de PUR componenten.

https://www.sat4all.com/f...=comments#comment-2376749
aantasten en onverdraagzaamheid, WEL tijdens opschuimen
is bekend door de hitteontwikkeling tijdens het opschuimen en dus smelten van overige kunstofmantels bij leidingen
En... de PUR isoleert de kabel ook nog.... dus als er veel stroom door de kabel gaat wordt de kabel amper nog gekoeld... want er zit dankzij.... de PUR een hele goede isolatie omheen....
Standaard grijze 3 aderige VD-kabel mag max 70 graden C worden....

Dus ..... als het bij het PURren en bij zware belasting urenlang boven de 70 graden C wordt... hmmm....

Mijn perceptie: Ik zou dat risico nooit nemen..... gaat het mis... .dan kan bij oververhitting door stroom, de kabel in de fik vliegen... maar erger nog ook de PUR en dat gaat gepaard met blauwzuur gas ontwikkeling... dat wil je niet meemaken.... en das nog afgezien wat voor een zooi jouw stroomhuishouding wordt onder de vloer als dit gebeurd.... allemaal nieuwe kabels trekken... als het verder "goed" afloopt....

Tip: Bel de brandweer in de buurt maar, het adres hiervoor, wat ze van het in-PURren van stroomkabels vinden.... ik heb zo een vermoeden wat het antwoord zal zijn...

Edit : Toch even op zoek naar feitelijke ondersteuning.

Bij PUR foam spraying zoals ze het noemen:
https://www.paratussupply.../01/Tech-Tip-Exotherm.pdf
daar willen ze de max-T dus liever onder de 180ºF = 82ºC houden....
Dan zit je dus al boven de 70ºC van de grijze VD-kabel.

Maar met voortvarende PUR-foam spuiters... te snel lagen spuiten en te snel te dik, zodat er tussendoor te weinig afkoeling is.. heb je imho geen idee hoe de temperatuur nu echt geweest is....
Voor mij dus een no-go area, ook nog vanwege andere aspecten, oa HSE.
Generally speaking, SPF internal temperatures should be kept at or below about 180° F during the application/ reaction process. Extended periods of time above 180° F may result in a reduction of physical properties. In extreme cases, the SPF may actually scorch or ignite when installed too quickly to build up thick applications or when installing in too thick of a lift. .A prudent spray application technique to avoid high internal temperatures is to apply SPF in controlled pass thicknesses, permitting the SPF mass to cool somewhat (15 to 30 minutes) before applying the next pass. The minimum pass thickness, as mentioned above, is typically ½-inch (this minimum pass thickness is more important in roofing applications where blister formation is a concern, than in interior wall applications where the service conditions are less severe). The maximum pass thickness is formulation dependent and varies from system to system. Thus some SPF systems may be applied thicker than others. Check with your manufacturer for recommendations and limitations pertinent to the specific SPF system you are using. Always understand and follow your supplier’s recommendations regarding minimum and maximum SPF pass thickness and the time between passes to insure that the final product is one that you can be proud of and that ....

[ Voor 43% gewijzigd door route99 op 23-12-2019 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

No Hands schreef op maandag 23 december 2019 @ 09:34:
[...]

Hoe vaak ben jij die kabels op en neer aan het bewegen? Weegt de bewegingsvrijheid van die kabels op tegen een comfortabele vloer en besparing op de stookkosten, de komende 40 jaar?
Ik heb dus geen stookkosten, althans, geen gas/elektra kosten omdat we puur op hout stoken.

Maar ik zit wel te spelen met het idee om het zelf te purren.
Ik weet niet of iemand dit al gedaan heeft maar als ik er over nadenk zou het niet veel werk hoeven te zijn.

Ik maak een soort tafel met verstelbare poten en een gladde toplaag. Stevig plastic met olie o.i.d.
Deze tafel zet ik 6 tot 10 cm onder de vloer in de kruipruimte en spuit een bus leeg. Paar uur later de tafel verplaatsen, instellen en opnieuw spuiten. Volgens mij blijft de pur prima zitten en zou ik de tafel eenvoudig moeten kunnen verwijderen en verplaatsen.

Aangenomen dat de standaard pur bussen hetzelfde effect hebben als professionele isolatie pur kan ik nog geen redenen bedenken waarom dit niet zou werken. Ik denk zelfs dat het resultaat netter kan worden dan gespoten pur.

Ja, het is veel werk, maar elke dag een half uurtje heb ik wel.
Ik ga dit verder uitwerken, berekenen hoeveel ik kan doen met 1 grote bus en uitrekenen hoeveel bussen ik nodig heb. En hoe groot de purtafel moet zijn om precies 1 bus leeg te kunnen purren.

Hiermee kan ik ook goed de kabels e.d. vrijhouden.
Ik zal eens zoeken hier om te kijken of iemand dit al geprobeerd heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

https://www.volandis.nl/w...stoffen/polyurethaan-pur/
Welke maatregelen kun je nemen om veilig te werken met PUR?
Zorg ervoor dat iedereen voldoende instructie/training heeft gehad over het veilig werken met PUR.
Spreek als werkgever en werknemer met elkaar over de te nemen beschermingsmaatregelen en spreek elkaar indien nodig er ook op aan!
Je bent niet getraind....imho een no-go-area.

Ben chemicus en wel getraind maar zelfs ik ben hier zeer terughoudend in, gelukkig valt PUR foamen voor mij al af om andere redenen (de hele HSE balans, plus de afvalgassen bij brand).
Qua chemie heb ik wel gevaarlijkere zaken gedaan (oa vloeibare ammoniak NH3, superbrandbare organo metaal verbindingen e.d.), maar altijd onder controlled condities op een lab, nooit thuis...
.
Er komen ook steeds meer andere kanten van het PURren naar boven:
https://houhetwarm.nl/kla...bij-werken-met-purschuim/
https://vloerisolatie.nl/...olatie-wettelijke-regels/

Als je zelf gezond wil blijven, mag ik je een goede raad geven, doe het niet...(iig niet op deze schaal)
Dit is far beyond even een PUR busje gebruiken, waar ik ook niet zo'n voorstander van ben als er een alternatief is. Soms kan het niet anders.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 23-12-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@route99
Thanks voor de info, ik ben wel benieuwd naar andere meningen.
Ik heb wel al regelmatig gewerkt met pur, maar inderdaad niet op deze schaal.

Ik lees wel dat de meeste problemen (zo niet alle) ontstaan door een slechte mengverhouding:

Iedereen kan purschuim spuiten. Zeker met de kant en klare spuitbussen die bij elke bouwmarkt verkrijgbaar zijn. Het is juist het mengen van de twee componenten waar het mis kan gaan. De twee componenten moeten exact 1 op 1 gemengd worden. Gebeurt dit niet, dan gaat het mis.

https://vloerisolatie.nl/...olatie-wettelijke-regels/

En dit is bij pur bussen van de bouwmarkt vermoedelijk niet aan de orde.
Althans, ik heb nog nooit een bus gehad waarvan de pur niet uitgehard is.
Uiteraard de juiste bescherming (masker, handschoenen) dragen, en niet meer dan 1 bus per dag doen.
Na het purren gelijk de ruimte uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 04-07 13:59
BeyondThunder schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:41:
[...]
Ik weet niet of iemand dit al gedaan heeft maar als ik er over nadenk zou het niet veel werk hoeven te zijn.

Ik maak een soort tafel met verstelbare poten en een gladde toplaag. Stevig plastic met olie o.i.d.
Deze tafel zet ik 6 tot 10 cm onder de vloer in de kruipruimte en spuit een bus leeg. Paar uur later de tafel verplaatsen, instellen en opnieuw spuiten. Volgens mij blijft de pur prima zitten en zou ik de tafel eenvoudig moeten kunnen verwijderen en verplaatsen.

Aangenomen dat de standaard pur bussen hetzelfde effect hebben als professionele isolatie pur kan ik nog geen redenen bedenken waarom dit niet zou werken. Ik denk zelfs dat het resultaat netter kan worden dan gespoten pur.
De bus pur dien je op de kop te houden bij het purren, het lukt mij dus niet om een gat in de vloer van onderaf dicht te krijgen. En jij mist ook die ruimte. Dus zal het niet handig gaan.

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@beascob Ik las hier een tip om 3 van die "rietjes" aan elkaar te maken, dan heb je alle vrijheid en schijnt super te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
[...]

Ik heb dus geen stookkosten, althans, geen gas/elektra kosten omdat we puur op hout stoken.

Ja, het is veel werk, maar elke dag een half uurtje heb ik wel.
Ik ga dit verder uitwerken, berekenen hoeveel ik kan doen met 1 grote bus en uitrekenen hoeveel bussen ik nodig heb. En hoe groot de purtafel moet zijn om precies 1 bus leeg te kunnen purren.

Hiermee kan ik ook goed de kabels e.d. vrijhouden.
Ik zal eens zoeken hier om te kijken of iemand dit al geprobeerd heeft.
Ik denk niet dat dat ooit lukken gaat op eenzelfde wijze als laten aanbrengen. Die spuitbus spuit in een heel ander spuitpatroon dan het pistool waar die purder mee spuit. jij krijgt een straal en hij maakt een nevel. Haal maar eens een tafel bij de kringloopwinkel en probeer die van onder af een mooie gelijkmatige laag pur te geven als testopstelling. Ik wacht de foto's af :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op maandag 23 december 2019 @ 10:09:
@BeyondThunder & @No Hands
De laag vers gespoten PUR kan erg warm worden en je kunt je afvragen of de mantel van de stroomkabels dat mogen ondergaan...
Aangezien de PUR zichzelf ook isoleert bij het PURren zelf, waar veel warmte vrij komt, zal het erg lang duren eer het afgekoeld is.
De warmte komt van de reactie warmte van het reageren van de PUR componenten.

https://www.sat4all.com/f...=comments#comment-2376749

[...]

En... de PUR isoleert de kabel ook nog.... dus als er veel stroom door de kabel gaat wordt de kabel amper nog gekoeld... want er zit dankzij.... de PUR een hele goede isolatie omheen....
Standaard grijze 3 aderige VD-kabel mag max 70 graden C worden....

Dus ..... als het bij het PURren en bij zware belasting urenlang boven de 70 graden C wordt... hmmm....

Mijn perceptie: Ik zou dat risico nooit nemen..... gaat het mis... .dan kan bij oververhitting door stroom, de kabel in de fik vliegen... maar erger nog ook de PUR en dat gaat gepaard met blauwzuur gas ontwikkeling... dat wil je niet meemaken.... en das nog afgezien wat voor een zooi jouw stroomhuishouding wordt onder de vloer als dit gebeurd.... allemaal nieuwe kabels trekken... als het verder "goed" afloopt....

Tip: Bel de brandweer in de buurt maar, het adres hiervoor, wat ze van het in-PURren van stroomkabels vinden.... ik heb zo een vermoeden wat het antwoord zal zijn...

Edit : Toch even op zoek naar feitelijke ondersteuning.

Bij PUR foam spraying zoals ze het noemen:
https://www.paratussupply.../01/Tech-Tip-Exotherm.pdf
daar willen ze de max-T dus liever onder de 180ºF = 82ºC houden....
Dan zit je dus al boven de 70ºC van de grijze VD-kabel.

Maar met voortvarende PUR-foam spuiters... te snel lagen spuiten en te snel te dik, zodat er tussendoor te weinig afkoeling is.. heb je imho geen idee hoe de temperatuur nu echt geweest is....
Voor mij dus een no-go area, ook nog vanwege andere aspecten, oa HSE.

[...]
Interessant punt dit. Ik heb dit nagevraagd bij verschillend isolatiebedrijven en die geven inderdaad aan dat die PUR wel 70 graden kan worden bij het uitharden. Als je kabel, zoals gebruikelijk is, in een pvc buis zit is er niets aan de hand. Als bij controle blijkt dat er kale speakerkabel of coax of utp kabel loopt dan geven de meeste bedrijven aan dat ze daar wat omheen doen om de kabel niet te beschadigen door de temperatuur.
Ik ga nog even zoeken of ander schuim zoals bv Icynene dit ook doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@No Hands Heb je mijn post gelezen?
Mijn idee is om een soort tafel te maken in de kruipruimte om zo een ruimte tussen de tafel en de vloer te creëren van zo'n 10 cm hier tussen spuit ik de pur.

Ik zou niet weten waarom dit niet zou werken en waarom dit niet erg netjes kan worden.
Ja, het is veel werk en pur is rotzooi, dus voorzichtig te werk gaan.
En kleine stukjes per keer behandelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@No Hands Inderdaad, bij de profi's is het een nevel en als je de foto's bekijkt lijkt het ook vrij egaal gespoten, net als bij een auto spuiten.... dat wil je ook egaal doen. Het is een slag die je moet hebben.

Ik denk dat spuitbussen met een ander spuitpatroon, vooral bedoeld zijn om kieren te dichten zoals langs de bekisting van zaken, bijv van een Velux raam.

Eigenlijk niet te vergelijken.
Dat aspect had ik nog niet mee genomen omdat het deels esthetisch kan zijn.

Ook voor @BeyondThunder
Die nevel vorm maakt dat je eigenlijk in dichte pakken moet werken en je volledig ingepakt moet zijn met de juiste gasmaskers. Doe je dat niet... dan loop je het risico om zelf deels gepurd te worden.... Die pakken zijn eigenlijk in dit soort gevallen wegwerp pakken. Op een laboratorium heb je dat ook als vereiste bij het gebruik van bepaalde stoffen.

Al met al is dus een kiertje PURren met afstand iets anders dan een vloer in een kruipruimte omgeving, met ongunstige arbeidsomstandigheden.... een laag isolatie netjes PURren...

@No Hands
Icynene
https://www.vloerisolatiekosten.nl/vloerisolatie-icynene/
Wat is Icynene?
Icynene is ook een vorm van polyurethaan, maar het verschil is dat het niet met HFK’s werkt maar op waterbasis.
Wat betekent dat? Immers de holtes moeten wel gevormd worden anders is het geen schuim.
Ze gebruiken dus geen organisch oplosmiddel, maar het is op waterbasis.
Maar het water is ook een van de reactanten naast het polyisocyanaat,
Klassiek zijn de reactanten een water/polyol mengsel + het polyisocyanaat.
De recepten van Icynene ken ik niet.
Water is iig weer een van de reactanten samen met de 2e component, het polyisocyanaat.
In al die systemen zit een speciale katalysator die er voor zorgt dat er een voorkeur is voor de water/polyisocyanaat reactie. Bij deze reactie ontstaat koolzuurgas en dat zorgt er voor dat het gaat schuimen. Door met de verhouding polyol (=poly alcohol)/water te spelen kun je de hardheid/elasticiteitsbalans van het schuim instellen. Alleen water: Dan krijg je een zeer hard maar bros schuim, en de te meer polyol je er bij stopt des te minder hard/maar juist elastischer schuim je krijgt.

De keuze van de speciale katalysator heeft een enorme invloed op de ratio hoe water/polyol met het het polyisocyanaat reageert. En dan allemaal in een hele korte tijd, eerder op miuten basis dan op uren dan wel dagen basis.
Als er dus iets met die complexe instelling mis is of mis gaat .. heb je dus kans dat het polyisocyanaat overblijft en die valt in een hoge allergie klasse. Als je pech hebt dat je er snel een allergie voor ontwikkelt.... dan ben je toch wel de Sjaak... Vaak is dit een van de mogelijke achtergronden van de zaken waar het toepassen van dit foam type gebruikt is.
Heb je eenmaal een allergie daarvoor ontwikkeld... elk kleine vervolg blootstelling is dan erg vervelend...iets dat je bij meerdere allergie vormen ziet.

Dat is ook de reden waarom er zulke hoge eisen aan de kleding/maskers gesteld wordt om dit werk echt veilig te kunnen doen. Ben je er niet in thuis in deze materie... niet aan beginnen...

[ Voor 49% gewijzigd door route99 op 23-12-2019 19:23 . Reden: verbetering tot: minder hard/maar juist elastischer schuim ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

BeyondThunder schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:31:
Mijn idee is om een soort tafel te maken in de kruipruimte om zo een ruimte tussen de tafel en de vloer te creëren van zo'n 10 cm hier tussen spuit ik de pur.

Ik zou niet weten waarom dit niet zou werken en waarom dit niet erg netjes kan worden.
Ik vraag me af of het “rendabel” is. Een flesje pur is goed misschien voor een m2 vloer? En je kan de tafel niet weghalen voordat het uitgedroogd is. Wat ook een half uur of langer kan duren.
En als het uitgedroogd is blijft het plekken, dus ga je een soort van folie op je tafel zetten?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
BeyondThunder schreef op maandag 23 december 2019 @ 16:31:

Ik heb jouw post gelezen ja en daarom mijn post gemaakt. Ik weet niet hoeveel ervaring jij al hebt met PUR spuiten? Ik heb al heel wat bussen geleegd en daarom heb ik mijn twijfels bij of jouw plan werken gaat en dat wilde ik je duidelijk maken. Om het te testen in wat anders dan een krappe dichte kruipruimte zou je dat dus op een tafel op je oprit kunnen proberen. Dan heb je voldoende ventilatie en bewegingsvrijheid en weet je wat er gebeurt als je een bus PUR op zijn kop leeg wil spuiten tegen een 'plafond'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paranoid_Flake
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-06 21:53
BTS schreef op zondag 22 december 2019 @ 20:54:
@Paranoid_Flake

Moet het van de grond? Wand grondkabel uitrollen in de kruipruimte is hier in het huis gedaan en dat is lekker makkelijk en gebruikt minder materiaal.
Als het om een of twee groepjes ging had ik dit nog wel overwogen, echter komen er tenminste 8 groepen bij. Om deze reden zoek ik toch een andere oplossing :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Het voordeel is dat ik een ruime kruipruimte heb, of sommige plekken wel meer dan 1 meter hoog. Hiernaast ga ik werken met een verlengstuk van het spuitstuk. Op z'n kop moet ook lukken. (Desnoods tape ik er een stuk oude tuinslang aan ;-) )
En ik denk dat ik veel meer dan 1 m2 op 10 cm kan doen met 1 bus. Ik denk eerder aan 3 tot 5 m2. Maar dat moet ik nog uitrekenen. (of testen).
Ik ga het gewoon proberen en zal de voortgang posten hier.

Ik hou van denken "Outside the box". En tot dusver heb ik nog geen grote beer gevonden op mijn weg. Maar blijf allemaal kritisch a.u.b. daar kan ik/wij alleen maar van leren. Belangrijkste is een goede becherming. Dus eerst weer op zoek naar dat masker van Toolstation wat ik hier ergens gelezen heb.

Volgorde van aanpak:
  • Eerst (en enkel) onder de woonkamer
  • Action zeil op de bodem van kruipruimte
  • Verstelbare poten van de pur tafel bedenken (lat + schroef volstaat denk)
  • Of 2 latten met lijmklem
  • Mooie hoek uitzoeken om te testen
  • Berekenen/uitzoeken hoe dik de pur moet zijn (iemand suggesties?)
  • Meten
  • Planken op maat maken
  • Constructie bouwen in de kruipruimte
  • Plastic zoeken + (olijf) olie
  • Constructie bouwen met plastic
  • inspuiten met de olie
  • Mezelf beschermen!
  • Onderkant van de vloer natmaken met plantenspuit
  • Spuiten met Pur (maakt het uit welke pur)?
  • wegwezen, laten drogen en een 2 uur later gaan kijken
  • Constuctie verplaatsen (worst case laat ik het plastic zitten en snij ik het af)
  • foto's posten op GOT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:25
@BeyondThunder als aanvulling op je pur verhaal:
Ik heb 12 500ml bussen gespoten in mijn spouw.
Die is ong 8-10cm breed,80cm hoog en 330cm lang
Uiteindelijk kwam het niet allemaal tot de rand nadat het uitgehard was.
Kan 2 redenen hebben; het kon niet genoeg omhoog uitzetten omdat ik het niet gelaagd heb aangebracht, of het zet toch minder uit dan verwacht.

Je verhaal klinkt aannemelijk, maar probeer het eerst inderdaad uit.
Mijn lege leiding gaten van onderaf dichtpurren was geen pretje; je werkt op zijn kop en moest met een plastic handschoen de pur tegen houden zodat het niet weer naar beneden viel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

@BeyondThunder

Het meest kritische pad is jouw veiligheid:
  • Voldoet het masker echt? Is Toolstation echt in staat exact jou te leveren wat nodig is?
  • Je doet geen pak aan terwijl je in een kleine ruimte werkt, ook 1 meter is klein, je werkt met chemicalien...
  • Hoe ga je de lucht verversing tijdens het spuiten regelen? Eigenlijk altijd noodzakelijk bij dit soort klussen, super noodzakelijk bij bussen met drijfgas...
En dan pas de technische kant:
  • Ik schat in dat jouw buis van ca 1 meter in no time volgepurd is... en dan?
  • Lees onderstaande pdf welke schoonmaak acties er nodig kunnen zijn (met spuit pistool ), maar onder de vloer kun je niet zo snel werken ... ga je wellicht met bussen tegen vergelijkbare problemen aan lopen en dan?
https://www.wurth.nl/medi...lijm-_en_kitproducten.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@Deshmir en @route99

Een pak kan ik wel regelen, naar een goed masker moet ik opzoek.
Alle info is welkom!

Ik ga geen spuitpistool gebruiken, ik weet dat je een pur bus in 1 keer moet leegspuiten. Hierna kan die bij het chemisch afval (ook als is die niet leeg). Je krijgt er echt niets meer uit.

Ik ga het gewoon eens testen, wordt het niets? Dan heb ik ik 10 euro kosten gehad. Is het een succes? Dan kan ik rustig aan door en elke dag een gedeelte doen.

Edit, ik vind genoeg 360 graden verwerkbare purschuim bussen.

[ Voor 6% gewijzigd door BeyondThunder op 23-12-2019 20:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@BeyondThunder ik vind het wel een creatief plan, maar veiligheid is key inderdaad. Kun je naast masker etc. niet tijdelijk extra goed ventileren? Bijv. graaf aan beide kanten huis een gat onder de fundering zodat het flink doortocht. Nu nog als folie van die goedkope reflecterende reddingsdekens gebruiken en je hebt meteen een alu reflectielaag te pakken met verhoging van je effectieve isolatie. :)

Wanneer je test slaagt zou je een spuitpistool kunnen aanschaffen (met extra verlengrietjes) dan kun je goed doseren. Dan heb je wel PUR spuitbussen met NBS aansluiting nodig. Zie bijv. https://www.isolatiemater...m-fm310-reiniger-pistool/

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@lbreman goede tip, die neem ik inderdaad mee.
Na het lezen van deze site ga ik nog een keertje heel goed nadenken of ik dit ga proberen....

[ Voor 15% gewijzigd door BeyondThunder op 23-12-2019 21:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Als je serieus wilt purren pak je een spuit, geen bussen met rietjes. Die bussen met rietjes maken er een dikke teringzooi van en echt mooi schuim krijg je niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

_JGC_ schreef op maandag 23 december 2019 @ 21:47:
Als je serieus wilt purren pak je een spuit, geen bussen met rietjes. Die bussen met rietjes maken er een dikke teringzooi van en echt mooi schuim krijg je niet.
Purpistool voor nbs bussen FTW inderdaad. Ik werk nooit meer zonder als er iets afgeschuimd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 16:29
BetuweKees schreef op maandag 25 november 2019 @ 02:17:
[...]

En? Hoe ging het? Had je een 50mm (52mm?) boor liggen, of heb je die gehuurd ergens? Volgende maand hetzelfde van plan..
Hoi Kees,
Vandaag was de grote dag, eindelijk aan toe gekomen.

Eerst 5 gaten geboort met een diamantboor (51mm) op een hoek van ongeveer 55 graden om toch iets meer afloop te hebben.
Daarna er een 50mm regenafvoerbuis van 70cm lengte ingestoken omdat de standaard 40cm in mijn geval te kort is i.v.m de aankomende vloerisolatie (pur). Daarnaast vanaf boven vastgeschroeft zodat deze buis er niet in zakt en daarna de roostertje geplaatst.

Ik merk bij alle openingen nu een aardige lucht-trek (je hoofd er voor houden en je voelt het) welke ik eerder nog niet had. Ik ga het de komende weken eens in de gaten houden, ook met mijn temperatuurs/vochtigheids meter.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• misterdjus

misterdjus

hoi2x

@BeyondThunder Pff bikkel hoor. Wel cool dat je het gaat proberen. Ben benieuwd naar de resultaten. Ik zou er zelf niet snel aan beginnen. Ik vond juist PUR door de dampen een no go. Alleen de naadjes hier en daar ga ik purren...

Even een voortgangsupdate:

Nadat ik eerst een dik zeil op de bodem had gelegd, daar netjes mijn folie overheen gegooid. De PIR platen een beetje laten drogen in de schuur en onder de grond en dus een flinke voorraad naar de woonkamer vloer gebracht:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ftg6qr8k.jpg

Hierboven lag alles nog links, maar nadat ik er net op tijd achter kwam dat de spiegelende folie kant boven moet ben ik aan de andere kant begonnen dan dat ik in eerste instantie van plan was (ik had de sponning er namelijk al af gesneden). Eerst 2 plaatjes vast gezet en gestut om het ritme te vinden:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/i9mulg.jpg

Bij het 3e plaatje even een kleine uitkeping maken om een kabel goot door te voeren. Deze pur ik later dicht met de kieren.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ceit77x221dz.jpg

Voordat ik aan de 2e rij begon nog even een plukje wol tegen het eind aan duwen. Dit sluit de kamers mooi af. Dit zal ik na elke 2 platen denk blijven doen om de luchtkamers kleiner te houden. Dus ipv over de hele lengte van de woonkamer lucht. Deel ik dit op in 4 of 5 kamers. Mocht er dan toch een lek zijn verlies ik niet over de hele breedte mijn warmte maar slechts 1 kamer.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/ed32ma5e8ua.jpg

Hoewel het eigenlijk best goed plakt wil ik het toch iig 24uur goed stutten. Ook omdat de platen niet 100% recht zijn. Ik hoop dat de Spectrum lijm goed plakt en de platen recht maakt. Ik ging heel enthousiast los met de kit bij mijn eerste plaat en had bijna een hele bus leeg op plaat 1. Nu doe ik bijna 2 platen met een bus.

Ik doe in slinger vorm een flinke zigzag over de breedte en 3 dikke dotten per balk. De pir platen lijm ik niet in elkaar. De sponning sluit mooi aan (wel al 1x de verkeerde sponning er af gesneden dus hier mag ook wat kit tussen en een folie tape overheen).

Ik heb ook dit: https://www.toolstation.n...-gas-en-stofmasker/p72591 masker besteld bij Toolstation. Wel grappig dat ik de kit niet eens ruik als ik het masker op heb. Ik heb hem niet heel de tijd op maar wel als ik de wol tussen de platen probeer te stoppen. Dan zit ook gelijk de hele ruimte vol met vezels. Niet heel lekker... Ook heb ik hem besteld om straks met pur de naden, kieren en gaten af te werken.

Al met al een leuk projectje om te doen en ben benieuwd naar het eindresultaat. Hoewel het ook een flinke training is voor de buikspieren. In je eentje met die grote platen aan de gang, aftekenen waar ik moet lijmen en vervolgens de boel tegen de balken drukken en stutjes eronder tikken ga ik wel voelen morgen denk... Als ik weer een grote stap maak zal ik weer een update posten.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09:09
@misterdjus

Hoe dik zijn die platen? En hoeveel betaal je voor zoiets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Videopac
  • Laatst online: 09:20

Videopac

Rommelt wat aan.

[...]

[...]
Niet bedoeld om een andere discussie op te starten, daar is misschien al wel een ander onderwerp voor geopend, maar: wees je ervan bewust dat houtstook op termijn wel eens verboden zou kunnen worden, i.v.m. de gezondheidsschade (ook in huis, in geval van open kachel) die dit met zich mee brengt.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• misterdjus

misterdjus

hoi2x

@GioStyle Ik was € 1.084 kwijt. Inclusief bezorgen voor:.
B keuze PIR, 23 pakken (66.24m2) 120mm dik (RD 5.45)
1 rol USRA Hometec 40 16000x1200x50mm (19.2m2) mineraalwol.

Heb her en der wat gezocht en vergeleken maar zat overal redelijk dicht bij elkaar qua prijs. Alleen sommige partijen schoten eruit qua prijs (alsin duur). Leek me een prima deal zo.

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

Videopac schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 07:34:
[...]

Niet bedoeld om een andere discussie op te starten, daar is misschien al wel een ander onderwerp voor geopend, maar: wees je ervan bewust dat houtstook op termijn wel eens verboden zou kunnen worden, i.v.m. de gezondheidsschade (ook in huis, in geval van open kachel) die dit met zich mee brengt.
Klopt, daar ben ik me van bewust, maar ik vermoed dat er eerst regels komen voor de inefficiënte houtkachels en open haarden. Wij hebben een moderne kachel met een erg hoog rendament (Jacobus 9). Maar inderdaad off-topic.

Verwacht overigens niet op korte termijn te beginnen met mijn pur experiment. Moet eerst wat warmer worden....

[ Voor 8% gewijzigd door BeyondThunder op 24-12-2019 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@BeyondThunder misschien een idee om ipv een “tafel” te maken, dat je elke keer verplaatst, hetzelfde te doen als @misterdjus. Maar dan dunnere pir en de tussenruimte vol te Purren Waardoor pur als lijm dient als het ware. Je bent dan veel sneller klaar, hebt minder pur nodig en nog beter geïsoleerd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@kmf Dat is een optie, maar er kan best veel kracht op het uitzettende pur komen te staan. Het zal een stukje trial & error worden. De constructie moet wel stevig zijn.

Ik maak 4 blokjes hout van 10 cm X 10 cm, dan de "tafel" tegen de vloer klemmen en vast zetten met pootjes. Blokjes verwijderen en purren maar.

Ik denk dat ik de beste methode heb gevonden als ik bijna klaar ben ;-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Voor het archief: zo heeft van de bunt isolatie dus bij ons geïsoleerd. Ondanks de belofte dat bij de kabels er iets beschermend zal komen voordat ze purren is dat dus niet gebeurd.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/VHJknv3/6-C11-B8-EA-DE72-4-B26-83-BB-977-AFDDFDA5-E.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/JRJ6141/07-AEFE58-607-F-4373-B5-E9-73670-C894-B80.jpg

Gelukkig heb ik tot nu toe geen storingen opgemerkt bij de utp kabels. Die zijn dan ook “harde” kern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

En dat wil ik dus ten alle tijden voorkomen, wordt een ramp als ik een kabel wil verleggen. @kmf thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@kmf Toch bedankt voor het delen van de foto's.
Idd vreselijk gezicht en technisch ook. ... hmmmm.

Ga je nog wat vastleggen als er over een paar jaar er iets gebeurd dat je aan deze aanpak toe kunt wijzen?
Mijn advies: Doe het en kijk hoe ze er op reageren. Hoe beschrijven zij dat in hun offerte/ voorwaarden. Dit kan echt niet.... zijn dit nu die voortvarende... .bedrijven waar ik al op zinspeelde....
Ik hoop van harte dat je nooit een storing krijgt mbt dit stuk.

Edit: helemaal boven aan hun webpagina: https://www.vandebuntisolatietechniek.nl/
10 jaar garantie op materiaal en uitvoering
Die uitvoering beantwoordt niet aan wat mijn percepties zouden zijn...

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 24-12-2019 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Babel10 schreef op zondag 22 december 2019 @ 22:36:
Even een vraag tussendoor. Weet iemand wat deze balk is, of waar deze voor dient? Al het zand eromheen is de afgelopen 30/40 jaar verzakt, maar dit lijkt een betonnen (1meter brede) ‘balk’ te zijn horizontaal in mijn kruipruimte.

[Afbeelding]
@Babel10 Het zou een koppelbalk kunnen zijn. Simpel gezegd houdt die de funderingsbalken bij elkaar. Bij een fundering op palen liggen die funderingsbalken op hun beurt weer op die palen.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-07 16:07
@BeyondThunder
Mijn “Out of your box” gedachte zou zijn.
Zet de tafel in de achtertuin of schuur.
Maak een goede mal op deze tafel.
Pur de mal vol.
Wacht tot deze is uitgehard.
Bevestig daarna de purplaat in je kruipruimte.

Dit werkt denk ik makkelijker efficiënter en vooral een stuk veiliger.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

@RemmyB83
Maar dan kan ik net zo goed PIR platen nemen ;-)
Het punt is dat een holle baksteen vloer (zeer ongelijk) heel lastig is om in te werken.
Ik heb ontzettend moeten kl*ten om CV leidingen meer te ondersteunen. Om nog maar te zwijgen van de riolering....
Boren, pluggen en schroeven kan je bijvoorbeeld al vergeten. Plakken met kit ook. Hiervoor is de vloer te ongelijk.
Ik zou kunnen gaan werken met tempex blokjes te lijmen om hier weer platen op te lijmen. Maar ook dat is allemaal geklojo.
Ik heb geen directe noodzaak om te isoleren, maar ik vind het gewoon leuk om iets te proberen wat niet standaard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
kmf schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 10:47:
Voor het archief: zo heeft van de bunt isolatie dus bij ons geïsoleerd. Ondanks de belofte dat bij de kabels er iets beschermend zal komen voordat ze purren is dat dus niet gebeurd.

[Afbeelding]
[Afbeelding]

Gelukkig heb ik tot nu toe geen storingen opgemerkt bij de utp kabels. Die zijn dan ook “harde” kern
Hmm, dat is even lekker... Ze komen hier de 15e van Januari langs.
Ik ga zelf wel even kijken in hoevere mijn kabels lopen, regel ik het voor de zekerheid zelf wel even.

Welke dikte heb je precies genomen? Ik ga voor 13/14cm (RD 4,6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

route99 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 11:55:
@kmf Toch bedankt voor het delen van de foto's.
Idd vreselijk gezicht en technisch ook. ... hmmmm.

Ga je nog wat vastleggen als er over een paar jaar er iets gebeurd dat je aan deze aanpak toe kunt wijzen?
Mijn advies: Doe het en kijk hoe ze er op reageren. Hoe beschrijven zij dat in hun offerte/ voorwaarden. Dit kan echt niet.... zijn dit nu die voortvarende... .bedrijven waar ik al op zinspeelde....
Ik hoop van harte dat je nooit een storing krijgt mbt dit stuk.

Edit: helemaal boven aan hun webpagina: https://www.vandebuntisolatietechniek.nl/

[...]

Die uitvoering beantwoordt niet aan wat mijn percepties zouden zijn...
Sowieso waren we al in een welles/nietes situatie beland waarbij een stuk vloer niet is geïsoleerd. Wel besproken, niet duidelijk in offerte.

Ik raad dus vandebunt standaard af bij iedereen die het wilt horen. En bij mijn spouwmuur heb ik de afspraken duidelijk laten opschrijven. Die is dus wel naar volledige tevredenheid door takkenkamp isolatie gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@misterdjus wij hebben die platen ook (maar dan in 80mm Rd3,6), geplakt met Illbruck PU010 isolatielijm op de al aanwezige 80mm EPS. Als tijdelijke steuntjes bleken de piepschuimen "pallet balken" waarop de platen afgeleverd werden ideaal: mooi flexibel er onder te proppen.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdjus

misterdjus

hoi2x

@lbreman Aah thanks. Dat is nog een goede idd. Ik was alweer vergeten dat de PIR op een pallet geleverd was. Ik was bijna door mijn latjes heen (ik wil de lange bewaren voor als ik bij het deel kom waar ik lange stutjes nodig heb). Maar ik zal de 2 piepschuim balken ook inzetten en de 2 pallets waar de rest op stond ga ik ook latjes van zagen _/-\o_

Wel een uitdaging om zo tussen al de latjes door te kruipen :D

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
misterdjus schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 13:18:
@lbreman Aah thanks. Dat is nog een goede idd. Ik was alweer vergeten dat de PIR op een pallet geleverd was. Ik was bijna door mijn latjes heen (ik wil de lange bewaren voor als ik bij het deel kom waar ik lange stutjes nodig heb). Maar ik zal de 2 piepschuim balken ook inzetten en de 2 pallets waar de rest op stond ga ik ook latjes van zagen _/-\o_

Wel een uitdaging om zo tussen al de latjes door te kruipen :D
Succes! Het gaat je in ieder geval een hoop comfort opleveren: bij ons ging de vloer al 2,5 graad in temperatuur omhoog, terwijl er al EPS aanwezig was. We hebben ingefreesde vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdjus

misterdjus

hoi2x

@lbreman Kijk dat motiveert wel! Ik ben heel benieuwd wat het gaat doen.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 05-07 16:07
@BeyondThunder
Oke, ik dacht dat je een ander type vloer had(mijn fout verwarde je met een ander).
Ik snap dat bevestigen idd een uitdaging gaat worden.
Dat neemt niet weg dat ik dat dit ook tobbe vind.
Ik ben net even bij illbruck gekeken op de site en een fles van 880ml geeft 40liter pur.
Dus 4cm pur per m2.
Dit maakt het per m2 ook niet goedkoop.
Laat je door mijn zeker niet tegen houden.

Maar als ik jou was zou ik wss de tafel in de kruipruimte zetten.
Een pirplaat er opleggen.
Vervolgens de pirplaat vol schuimen met pur.
De plaat tegen de vloer drukken en stutten door middel van de tafel.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeyondThunder

BeyondThunder

Lost Lightning

De Action zeilen zijn onderweg, eerst de vloer maar eens netjes maken. En mijn berekeningen wijzen inderdaad uit dat ik leegloop op de pur ;-) Wordt vervolgt.

Ik denk dat ik het pur verhaal ga vergeten en het enkel hou op bodemfolie hou.
Zie onderstaande ervaring.

Heb uiteindelijk 72 pur flessen van 750ml nodig gehad om aan ongeveer 2.2 kuub pur te komen.

Dat worden te veel pur bussen. Ik had verwacht dat je veel meer volume uit 1 bus zou kunnen halen.

366 cm X 500 cm X 12 cm is ongeveer 2,2 M3

Voor dit stukje heb ik dus 72 bussen nodig van EUR 4,00 = EUR 288,00
En dan is de woonkamer nog niet klaar.
Niet de kosten, maar de hoeveelheid pur bussen....

[ Voor 76% gewijzigd door BeyondThunder op 24-12-2019 17:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
@BeyondThunder kun je eens wat foto's posten van je ongelijke vloer? PUR lijm (dus niet kit) vult erg goed; ik zou in dat geval gewoon PIR plaatjes plakken of (al dan niet tweedehands) tempex (dat kun je soms zelfs gratis van Marktplaats halen). B-keus kost niet de wereld; wanneer je nu geen vloerisolatie hebt dan verdien je dat snel genoeg terug (met een flinke comfortverbetering op de koop toe).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Nu online
Onze vloer in een woning uit 2006 heeft volgens de technische specificaties een Rc waarde van 3.5 m2k/W. We hebben vloerverwarming liggen op deze vloer met PVC. Heeft het nut om de vloer extra te isoleren? Ik merk dat als ik 's morgens beneden kom de vloer koud aanvoelt ondanks een temperatuur van 20.5 omdat de VV niet aan staat. Kan ik daar winst behalen?

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Nee, want als je je vloer isoleert zal hij nog vaker koud zijn. Je verwarming slaat dan nog minder aan (spreek uit ervaring).

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
@Bo0bz lekker de ketel op always_on zetten op 20C, dan blijft hij warm water door je VV pompen (wel je vv pomp aanzetten)
Het voelt koud omdat er geen warmtevraag is, meer isoleren == nog minder warmtevraag (wat @Cyberpope al aangeeft).

Laatste optie is als er wel een warmtevraag is, je bypass uitzetten of de temperatuur van je vv pomp verlagen (zodat hij alsnog warm water gaat rondpompen)

Edit: excuses, de temp van je vv verHOGEN, anders slaat hij natuurlijk af als het water te warm is. (Tenminste zo werkt die van mij)

[ Voor 14% gewijzigd door Deshmir op 26-12-2019 08:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Het is bekend dat vloerverwarming zó traag reageert dat het geen besparing van betekenis oplevert om de thermostaat 's nachts laag te zetten. Maar ik doe het tóch, want dan is de badkamervloer 's ochtends altijd lekker aan het opwarmen. :P
Ik denk dat het ook voor jouw vloer zo zou werken.

[ Voor 11% gewijzigd door art op 25-12-2019 14:55 ]

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kooimens
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 03-07 10:10
Binnenkort krijg ik de sleutel van mijn nieuwe woning. Het is een huis uit 1954 met houten vloerbalken met daarover vloerdelen van hout. Ik wil het huis direct zo goed als mogelijk voorbereiden op een gasloze toekomst, daarom wil ik op de begane grond vloerverwarming aanleggen door fermacellplaten te leggen en daar de sleuven voor vloerverwarming in te frezen. Daar overheen komt een harde afwerking (steen of keramiek) of laminaat. Ventilatie in de kruipruimte is goed (voor en achter zijn ventilatiekokers en rooster aangebracht en de kruipruimte is op dit moment kurkdroog). Na dit topic aandachtig doorgelezen te hebben zit ik, wat betreft het isoleren van de vloer, nu nog met de volgende vragen/overwegingen:

1. De ruimte onder de grond in de kruipruimte is beperkt. Ik schat maximaal 45 centimeter van houten vloer tot de bodem van de kruipruimte. De balken zijn +/- 15 centimeter hoog en liggen hoh 60 cm van elkaar vandaan. Dat zou betekenen dat er uiteindelijk slechts 30 cm tussen de balk en de bodem overblijft, erg krap. Aangezien de huidige vloer er sowieso uit gaat heb ik ook de mogelijkheid om de houten vloerdelen los te halen en de vloer in dat geval vanaf boven te isoleren. Vloerdelen weer terugplaatsen en ik kan verder. Iemand ervaring het isoleren van zijn vloer van bovenaf? En wat zijn de beste tips om de vloerbalken het makkelijkste (en het beste) los te krijgen zodat ik deze later weer kan terugplaatsen?

2. Ondanks dat de kruipruimte op dit moment kurkdroog is lees ik hier vaak dat dit niet het gehele jaar zo hoeft te zijn. In dat geval kan het lonen om een vochtregulerende folie op de bodem te plaatsen? Het verhaal van het dampopen versus dampdicht is mij nog niet helemaal duidelijk. Als ik ga isoleren met glaswol tussen de balken, daaroverheen fermacell (= gips) platen leg en deze afwerk met steen/keramiek, welke folie plaats ik in dat geval op de bodem van de kruipruimte?

Foto's kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/V4YYM2a.png

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/1DcDehc.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Kwam deze folie bij Toolstation tegen.

Vochtwerende folie 250mu 15x4m
Productomschrijving
Dampdichte folie. Stopt het binnendringen van vocht. Kleur kan variëren. Kwaliteit 1000g/m2.
Op de foto van het Action zeil stond 100g/m2... dus dit is ca 10 zo dik.... 250mu.

Kan er verder ook obv de EAN niet meer over vinden.
Als het doet wordt er staat is € 37,26 een hele nette prijs.
Qua dikte ca de dikte van het Tonzon zeil.

Jammer dat ik niet meer bij mijn vorige baas terecht kan... hadden we effe een officiële permeabiliteitsmeting gedaan, was vast gelukt met de hulp van een collega van die afdeling.....

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 25-12-2019 18:05 ]

• Babel10
Hier v/d week ongeveer 25 zakken zand (25kg) in de kruipruimte verwerkt. Zie foto voor voor & na. De ‘voor’ foto was van juni dus grondwater viel mee. Helemaal achterin heb ik tegen fundering naar buren toe 3 zandzakken rechtop gezet en daar tegen heel veel zand. Het ‘gat’ naar de buren toe was daar ongeveer 10cm hoog. Ook naar de voortuin toe zijn er gaten, ook heel veel zand gegooid en hoog opgezet tegen de buitenfundering. Alleen direct links moet eigenlijk nog gebeuren..

Tot slot de balk weer helemaal ingepakt met zand, ik gok toch dat het ongeveer 10cm opgehoogd is op sommige plekken tegen de balk. Ben er nu wel ff klaar mee.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/valsqdyqxra.jpeg

[ Voor 3% gewijzigd door Babel10 op 26-12-2019 20:19 ]

• route99

route99

Hard gewerkt:)
Dat oranje zeil is van Tonzon???

• Babel10
Nee denk gewoon zeil, lag er al toen we het huis kochten. Is denk ik 2 meter breed en loopt bijna tot de achtertuin. Hebben ze gedaan, denk ik, omdat op 2 plekken de kwaaitaalvloer is gerepareerd. (Zeil tegen vocht uit de bodem?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
route99 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:45:

[...]

Op de foto van het Action zeil stond 100g/m2... dus dit is ca 10 zo dik.... 250mu.

Kan er verder ook obv de EAN niet meer over vinden.
Als het doet wordt er staat is € 37,26 een hele nette prijs.
Qua dikte ca de dikte van het Tonzon zeil.

Jammer dat ik niet meer bij mijn vorige baas terecht kan... hadden we effe een officiële permeabiliteitsmeting gedaan, was vast gelukt met de hulp van een collega van die afdeling.....
Dat ziet er inderdaad wel netjes uit! Toevallig al besteld?
Ik heb dan wel 2 stuks nodig, simpelweg de naad tapen zou voldoende zijn gok ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
JustinoFTW schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:20:
[...]

Dat ziet er inderdaad wel netjes uit! Toevallig al besteld?
Ik heb dan wel 2 stuks nodig, simpelweg de naad tapen zou voldoende zijn gok ik.
Of gewoon 1-2 meter overlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Nog niet, ben met de laatste fase van de voordeur renoveren/dubbel glas HR++, bezig.

PS: Ik ga wrs ze een bericht sturen of ze ook dampdichtheidswaarde hebben.

[ Voor 31% gewijzigd door route99 op 27-12-2019 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
route99 schreef op woensdag 25 december 2019 @ 17:45:

[...]

Lijkt mij trouwens sterk dat " Kwaliteit 1000g/m2." ook daadwerkelijk betekent dat het 1kg /m2 is.

Dat zou betekenen dat dit folie 15x4 = 60kg weegt 8)7 terwijl er op de site wordt gesproken over 12kg.

[ Voor 4% gewijzigd door Wolly op 27-12-2019 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik ga er gewoon langs (~7km)... wil het eerst wel ff zien, zeker als ze geen verdere details sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Wolly schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 14:28:
[...]

Lijkt mij trouwens sterk dat " Kwaliteit 1000g/m2." ook daadwerkelijk betekent dat het 1kg /m2 is.

Dat zou betekenen dat dit folie 15x4 = 60kg weegt 8)7 terwijl er op de site wordt gesproken over 12kg.
Ik lees het volgende op internet:

"The second number is a measure of how breathable the fabric is, and is normally expressed in terms of how many grams (g) of water vapor can pass through a square meter (m2) of the fabric from the inside to the outside in a 24 hour period.
In the case of a 20k (20,000 g) fabric, this would be 20,000 grams. The larger the number, the more breathable the fabric."

Overigens is een hogere µ-waarde (mu) waarde juist weer beter.

Heel veel wijzer wordt ik er niet van en Toolstation kan mijn vraag ook niet beantwoorden.
Toch maar even verder kijken dus 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door JustinoFTW op 27-12-2019 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ok, je hebt het Toolstation al gevraagd, tnx. Jammer dat je niet veel wijzer werd . Ben nu onderweg in de metro naar de la Mar voor een Bowie stuk. Vanavond dus geen acties en ik denk dat onze oppas ook niks daar aan doet.. wordt vervolgd .

[ Voor 6% gewijzigd door route99 op 27-12-2019 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Hoe hebben jullie het eigenlijk gedaan met een zeil op de grond en de riolering?

Mijn riolering komt halverwege de kruipruimte boven de grond tot aan de ‘afvoerschacht’.
Zeil eromheen leggen en een half rondje knippen?
Zeil eroverheen? Zeil tot aan de riolering?
Tussen de rioleringsbuis en de muur zit een spleet van ong 2-3cm.

(Rioleringsbuis == afvoerwater)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:54

timovd

Voorsprong door techniek

Riolering niet bedekt. Je hoeft ook niet de hele bodem te bedekken, maar wel voldoende om water uit de bodem tegen te laten gaan. Ik heb ook niet de naden aan elkaar geplakt, maar over elkaar heen gelegd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Deshmir schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:31:
Hoe hebben jullie het eigenlijk gedaan met een zeil op de grond en de riolering?

Mijn riolering komt halverwege de kruipruimte boven de grond tot aan de ‘afvoerschacht’.
Zeil eromheen leggen en een half rondje knippen?
Zeil eroverheen? Zeil tot aan de riolering?
Tussen de rioleringsbuis en de muur zit een spleet van ong 2-3cm.

(Rioleringsbuis == afvoerwater)
Eroverheen. Bij lekkage wil je geen rioolwater op je folie die vervolgens niet weg kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De folie van Toolstation is erg populair?
Een aantal plaatsen ingevuld, is op weinig plaatsen te koop.....
En versturen doen ze ook niet ivm tijdelijk geen voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04:47
timovd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 20:41:
Riolering niet bedekt. Je hoeft ook niet de hele bodem te bedekken, maar wel voldoende om water uit de bodem tegen te laten gaan. Ik heb ook niet de naden aan elkaar geplakt, maar over elkaar heen gelegd.
Hier ook, maar ligt wellicht ook aan je kruipruimte. Staat er periodiek een laag water in, dan zou ik wel 1 sluitend geheel willen hebben. Is het altijd droog, maar vochtig, dan kan een overlap prima werken.
Bij die laatste kan je evt. nog wat rommelen in de bodem mocht dat ooit nodig zijn voor het riool of andere leiding-aanpassingen zonder dat de folie kapotgeknipt moet worden. Je vouwt tenslotte gewoon 1 van de delen terug.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

De dikte van het ToolStation-folie lijkt me op basis van hun eigen opgave eerder 0.20 ipv 0.25mm...

breedte 4 m
lengte 15 m
dikte (opgave) 0,25 mm
Berekend volume 15 liter
dichtheid (stel) 1 kg/l
Gewicht 15 kg
Opgegeven 12 kg (precies: 12,07 )
factor 0,8
dikte correctie geeft: 0,2 mm

Een dichtheid van 0,8 lijk me zeer onwaarschijnlijk, de lengte en breedte wijken amper af...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deshmir
Bedankt voor de reacties, kruipruimte is vooral erg vochtig, trekt ook door in het huis.

Ik denk dat ik in het voorjaar dan de bodem bedek met blauw action folie en daar bovenop nog damdicht folie met een hoge mu.
Dan kan ik met de blauwe spelen om de riolering heen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
route99 schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 18:58:
Een dichtheid van 0,8 lijk me zeer onwaarschijnlijk, de lengte en breedte wijken amper af...
LDPE heeft in tegenstelling tot HDPE sterk vertakte polymeerketens en een lage dichtheid tussen 0,91 tot 0,94 g/cm3. Dit materiaal is zacht en gemakkelijk buigbaar. LDPE wordt daarom vooral gebruikt voor plastic folie en plastic zakken.

Daarmee kom je op een dikte van ongeveer 0,21 tot 0,22mm. Dus inderdaad niet de 0,25mm die ze opgeven maar vermoedelijk wel een gegarandeerde dikte van minimaal 0,20.
Dat maakt het een sterke folie en vaak wordt een dikte van 0,2mm beschouwd als dampdicht

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

De bandbreedte is vrij ruim en het is geen transparante, maar gepigmenteerde folie en er is niks bekend over de pigmenten (hoeveelheid/dichtheid) en de invloed daarvan op de dichtheid, dat was de reden dat ik er niet in meer detail op ingegaan ben.
En aangezien het geen poreuze folie betrof kon een dichtheid van 0.8 niet kloppen en ligt het dus inderdaad eerder aan de 0.20 dan aan de 0.25 mm kant. Voor wie interesse heeft kan jouw info mooi meenemen.Afbeeldingslocatie: https://www.helpmij.nl/forum/images/smilies/thumb-up.gif

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustinoFTW
Fornax445 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:28:
[...]

LDPE heeft in tegenstelling tot HDPE sterk vertakte polymeerketens en een lage dichtheid tussen 0,91 tot 0,94 g/cm3. Dit materiaal is zacht en gemakkelijk buigbaar. LDPE wordt daarom vooral gebruikt voor plastic folie en plastic zakken.

Daarmee kom je op een dikte van ongeveer 0,21 tot 0,22mm. Dus inderdaad niet de 0,25mm die ze opgeven maar vermoedelijk wel een gegarandeerde dikte van minimaal 0,20.
Dat maakt het een sterke folie en vaak wordt een dikte van 0,2mm beschouwd als dampdicht
route99 schreef op zondag 29 december 2019 @ 09:45:
De bandbreedte is vrij ruim en het is geen transparante, maar gepigmenteerde folie en er is niks bekend over de pigmenten (hoeveelheid/dichtheid) en de invloed daarvan op de dichtheid, dat was de reden dat ik er niet in meer detail op ingegaan ben.
En aangezien het geen poreuze folie betrof kon een dichtheid van 0.8 niet kloppen en ligt het dus inderdaad eerder aan de 0.20 dan aan de 0.25 mm kant. Voor wie interesse heeft kan jouw info mooi meenemen.[Afbeelding]
Heb het voor de gein besteld op Toolstation, mevrouw kon inderdaad weinig vertellen maar mocht het binnen 30 dagen terug sturen (doe ik normaal niet op deze manier, maar dan hadden ze maar extra info moeten kunnen geven)

Zie hier het verpakkings-label
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/XqevKKY.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Super... ! Dank je, erg nuttige input. Helaas was ie er in onze winkel niet anders was ik er heen gegaan voor een foto maar dit is ook super.

Folder: Het lijkt me deze te zijn, iets andere lengte maar op het oog wel het type folie
https://www.ndcpolipak.co...f_membranes_datasheet.pdf

Zal het vanavond even omrekenen naar eenheden die je vaker ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

JustinoFTW schreef op maandag 30 december 2019 @ 10:03:
[...]

[...]

Heb het voor de gein besteld op Toolstation, mevrouw kon inderdaad weinig vertellen maar mocht het binnen 30 dagen terug sturen (doe ik normaal niet op deze manier, maar dan hadden ze maar extra info moeten kunnen geven)

Zie hier het verpakkings-label
[Afbeelding]
Ik neem aan dat het er opgevouwen in zit? Ik bedoel: is het een beetje makkelijk uit te vouwen onder de grond?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
@route99 Waren er inderdaad alleen nog 2 online te bestellen, dus voor de test/info maar even gedaan.

Hoor graag wat betreft je omrekenen, ik heb daar net weer geen verstand van.
Dan weet ik of het terug moet, of dat ik het kan neerleggen. Lijkt wel vrij stevig spul op het eerste gezicht.

@Videopac klopt, zit opgevouwen maar kan redelijk makkelijk uitgewouwen worden. De 4 meter zit opgerold tot 1 meter breed.

[ Voor 33% gewijzigd door JustinoFTW op 30-12-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er staat langs de rand nog een code en dan zie je hem ook in de Google resultaten staan, 15x4m.
Klik je op de 1e hit dan kom je bij de 25x4m, de 15m is daar ook uitverkocht?

Eerst rekenen en dan kijken of het besteld wordt.
Ik geef het een goede kans obv de info nu, maar je stopt het er voor jaren onder, dus ik doe het liever in 1x goed....

Nu weer verder met de voordeur renovatie, HR++ glas plaatsen, hopelijk zijn de deklatjes nu goed in de grondverf....

[ Voor 35% gewijzigd door route99 op 30-12-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
@route99

Wat ik zie staan is het volgende in de PDF:
Water vapour transmission - g/m²/d - 0.36
Dus 0.36 gram per m² per dag.
0.36 * 60m² = 21.6 gram per dag (in mijn geval)

De 15 meter zie ik inderdaad minder langskomen dan de 25 meter. Maar dat zal de kwaliteit niet beinvloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

15m versus 25 m was om te zien of het van dezelfde fabriek kwam... zodat je de waarden mag vergelijken =aannemelijker dat het om hetzelfde folie gaat dan van een andere fabriek.

Ff tijdens de lunch berekend:
µd-value = 575 MNs/g × 0.2 gm/MNs = 115 meter Bron voor de 575 MNs/g waarde

En voor Tonzon is dat µd-value 130 meter

Conclusie: Deze folie van Toolstation doet amper onder voor het duurdere Tonzon.

@JustinoFTW Tnx voor jouw inbreng want dit is wat ik wil weten...

PS: Die 0.2 gm/MNs waarde op internet gevonden ((this is a typical value in the UK for the vapour permeability of still air, and converts the vapour resistance to the “equivalent air layer thickness”)

Let goed op de eenheden als je gaat rekenen... je kunt de boot in gaan en dan zijn de getallen weinigzeggend.....

Edit:
TONZON bodemfolie dikte 0.23 mm dichtheid van 0.92 kg/l Bron om het verhaal compleet te maken...

[ Voor 91% gewijzigd door route99 op 30-12-2019 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
route99 schreef op maandag 30 december 2019 @ 11:49:
15m versus 25 m was om te zien of het van dezelfde fabriek kwam... zodat je de waarden mag vergelijken =aannemelijker dat het om hetzelfde folie gaat dan van een andere fabriek.

Ff tijdens de lunch berekend:
µd-value = 575 MNs/g × 0.2 gm/MNs = 115 meter Bron voor de 575 MNs/g waarde

En voor Tonzon is dat µd-value 130 meter

Conclusie: Deze folie van Toolstation doet amper onder voor het duurdere Tonzon.

@JustinoFTW Tnx voor jouw inbreng want dit is wat ik wil weten...

PS: Die 0.2 gm/MNs waarde op internet gevonden ((this is a typical value in the UK for the vapour permeability of still air, and converts the vapour resistance to the “equivalent air layer thickness”)

Let goed op de eenheden als je gaat rekenen... je kunt de boot in gaan en dan zijn de getallen weinigzeggend.....

Edit:
TONZON bodemfolie dikte 0.23 mm dichtheid van 0.92 kg/l Bron om het verhaal compleet te maken...
Jij ook dank voor de info.
Voor de aanzienlijke meerprijs van Tonzon ga ik dan mooi deze rollen gebruiken. Had een code van 10€ korting dus ben voor 63€ (2 rollen) klaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Graag gedaan:
De waarden van Tonzon komt uit een TNO rapport zoals je kon zien, welke meet methode er gebruikt is stond er niet bij, rapport kon ik niet vinden zo snel via Google.
De waarden van het Toolstation folie komen van https://www.ndcpolipak.co...f_membranes_datasheet.pdf en daar staat de meetmethode wel bij.

Als advocaat van de duivel heb ik nog niet het complete antwoord... maar deze "gok" durf ik wel te nemen, een educated guess zullen we maar zeggen. _/-\o_ Op mijn werk in een R&D rapport (in andere gebieden) kwam ik er niet mee weg, dan moet je echt die check doen door het gerefereerde rapport bijvoorbeeld op te vragen oid.
Fact checking....

Succes met de afronding. Als de klussen die ik nu heb lopen klaar zijn ga ik er zsm mee aan de slag... tenminste als de folie weer op voorraad is.

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 30-12-2019 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

Misschien verkeerd gegoogled maar ik kwam uit op de Engelse Amazon en dan bij 300mu 1200 gauge folie die bij 25x4m maar 53 euro kost. Goede recenties ook: https://www.hagglezon.com/en/s/dpm%20300mu%20damp%20proof

Pakket is 25 cm breed dus meer uitvouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Op mijn 5S zie ik geen NL vlaggetje om het te bestellen en niet zo snel data tav de dampdichtheidswaarden. Probeer daar eens wat meer helderheid in te krijgen, je hebt nu een paar referenties....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

route99 schreef op maandag 30 december 2019 @ 13:37:
Op mijn 5S zie ik geen NL vlaggetje om het te bestellen en niet zo snel data tav de dampdichtheidswaarden. Probeer daar eens wat meer helderheid in te krijgen, je hebt nu een paar referenties....
Wat ik gevonden heb:
http://www.capitalvalleyp.../03/BBA-DPM-Cert-2014.pdf
Ik weet alleen niet welke waarde(s) ik moet hebben.

Toevoeging: Sd-waarde = ud waarde = 284,8 meter voor 300u: zeer goed dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Videopac op 30-12-2019 17:52 ]

Pagina: 1 ... 58 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"