Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 57 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Ik wilde onder de keuken, waar het een stuk lager is dan de rest van de (droge) kruipruimte en waar nu water staat, drie kuub zand laten blazen. Ophoogzand is maar 15 euro per kuub los gestort, maar het leveren en blazen blijkt meer dan 600 euro te moeten kosten. Voor dat geld wil ik wel een dagje met de kruiwagen in de weer :-P
Dan eerst zeil leggen tegen de putlucht die er nu hangt, en daarna isoleren voor warme voetjes.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-05 18:03
BetuweKees schreef op maandag 25 november 2019 @ 02:17:
[...]

En? Hoe ging het? Had je een 50mm (52mm?) boor liggen, of heb je die gehuurd ergens? Volgende maand hetzelfde van plan..
Gaat hem vanavond helaas nog niet worden, kokers zijn nog niet binnen.
Ik zal je weer quoten zodra ik er aan toe ben gekomen

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-10-2024
DropjesLover schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:37:
[...]

Net de offerte gekregen. Geisoleerd kruipluik van 40x80 cm zagen/maken kost €700 (incl btw).
Valt me best mee. Het isolatiemateriaal zelf kostte mij €12,65/plaat (van 600x1200 =0,72m2). De vorige keer heb ik te veel besteld, dus misschien kom ik met wat ik nog heb liggen al uit. Zou een mooi geluk bij ongeluk zijn :P

Goedkoper dan de 7k die ze rekenden voor het geheel verwijderen van de vloer, isolatie aanbrengen en weer een vloer er op storten :+
Niet alleen goedkoper, maar ook een stuk meer gemak :) Je hoeft nu niet al je meubels te versjouwen. Succes met isoleren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isoleertje
art schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 14:57:
Ik wilde onder de keuken, waar het een stuk lager is dan de rest van de (droge) kruipruimte en waar nu water staat, drie kuub zand laten blazen. Ophoogzand is maar 15 euro per kuub los gestort, maar het leveren en blazen blijkt meer dan 600 euro te moeten kosten. Voor dat geld wil ik wel een dagje met de kruiwagen in de weer :-P
Dan eerst zeil leggen tegen de putlucht die er nu hangt, en daarna isoleren voor warme voetjes.
Past een kruiwagen door het luik? Ik hoop dat het lukt, zou dat geweldig zijn. Maar ik vraag me af hoe hoog je ruimte is. Als je er niet kunt staan, zal het niet meevallen om de kruiwagen te duwen, en dan nog eens met extra weerstand van het water. Tja, kruipend een volle kruiwagen duwen gaat al helemaal niks worden.

Zelf heb ik 3 m² echte schelpen uit de kruipruimte gehaald. Helaas onmogelijk met een kruiwagen, dus emmertjes doorgeven aan elkaar. Een hele klus. Maar dit was nodig omdat er maar 30 cm ruimte was, en niets geisoleerd. Dus nu 20 cm eruit gehaald, zodat we weer ruimte hebben om isolatie te kunnen plakken.
Als het niet lukt met een kruiwagen, kan je het dus altijd nog met emmers doen. We hadden wel planken neergelegd, en daarop een karretje waar 2 emmers op konden. Daar touwen aan vast, zodat we het karretje konden trekken. Op het karretje een fietsbel gemaakt. Als de emmers vol zaten belden we, en trok degene die bij het luik stond het karretje weer naar voren. Paar dagen bezig geweest, maar het is gelukt. Nu halverwege met isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Michel_716 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:01:
Inmiddels heb ik op de bodem van mijn kruipruimte overal folie gelegd en ben nu zover dat ik de isolatie wil gaan aanpakken.
We hebben een houten vloer met balken van 15cm hoog waar nu 3cm pur platen oid tegenaan zitten, deze ga ik eraf halen en wil ik vervangen voor dikke rollen glaswol.
Ik heb genoeg ruimte om te werken en nu twijfel ik een beetje welke ik moet bestellen.

Zelf heb ik gedachten om de Knauf Naturoll 032 (kale) Glaswol 150mm Rd:4.65 te bestellen maar nu lees ik bijvoorbeeld ook als je genoeg ruimte hebt dat je ook voor de Knauf Naturoll 037 versie kan gaan.
Stukje goedkoper maar wel een lagere Rd waarde 3.75 (140mm)

Is dit verschil verwaarloosbaar voor je vloer of ga je daar echt wel van profiteren?
Waarom zou je de pur platen willen verwijderen?

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:10
DJ^ schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:18:
[...]
Waarom zou je de pur platen willen verwijderen?
De platen zitten gemonteerd aan de onderkant van de balken en ik wil graag de isolatie tussen de balken hebben. Dat is nu 15cm loze ruimte.

Ik weet de isolatiewaarde van die platen niet want die zitten er al wel 30 jaar in.
De vloer is nu altijd koud en ik vermoed dat dit qua geluid ook behoorlijk gaat schelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
Michel_716 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 19:30:
[...]

De platen zitten gemonteerd aan de onderkant van de balken en ik wil graag de isolatie tussen de balken hebben. Dat is nu 15cm loze ruimte.

Ik weet de isolatiewaarde van die platen niet want die zitten er al wel 30 jaar in.
De vloer is nu altijd koud en ik vermoed dat dit qua geluid ook behoorlijk gaat schelen.
Kan je niet om en om de platen "even" weghalen? Dan kan je de loze ruimtes vullen, en dan de platen weer terug plaatsen. Al weet je de isolatiewaarde niet, ze isoleren wel extra. Dus eraf laten, kost je zelfs nog geld om ze af te voeren, terwijl ze nu extra besparen. En bespaart je tijd: Je hoeft de nieuwe isolatie niet te bevestigen, enkel te leggen op de oude isolatie. Hoeft niet 15 cm hoog, maar een dikte naar keus, waarbij je om de halve meter het even wel 15 cm hoog doet. Zo krijg je kleine ruimtes van lucht, in plaats van grote ruimtes. En dus meer stilstaande lucht wat ook isoleert.
Zelf plaats ik nu telkens een pirplaat, en vul de tussenruimte op met glaswol, voor ik de volgende pirplaat bevestig. En om te weten hoeveel het isoleert kan je de dikte opmeten, en als je zeker weet wat voor platen het zijn, op internet zo uitzoeken hoeveel het isoleert. Dat spul blijft ook na 30 jaar nog steeds zijn isolatiewaarde houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:21
Michel_716 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:01:
Inmiddels heb ik op de bodem van mijn kruipruimte overal folie gelegd en ben nu zover dat ik de isolatie wil gaan aanpakken.
We hebben een houten vloer met balken van 15cm hoog waar nu 3cm pur platen oid tegenaan zitten, deze ga ik eraf halen en wil ik vervangen voor dikke rollen glaswol.
Ik heb genoeg ruimte om te werken en nu twijfel ik een beetje welke ik moet bestellen.

Zelf heb ik gedachten om de Knauf Naturoll 032 (kale) Glaswol 150mm Rd:4.65 te bestellen maar nu lees ik bijvoorbeeld ook als je genoeg ruimte hebt dat je ook voor de Knauf Naturoll 037 versie kan gaan.
Stukje goedkoper maar wel een lagere Rd waarde 3.75 (140mm)

Is dit verschil verwaarloosbaar voor je vloer of ga je daar echt wel van profiteren?
Ik heb ze gewoon bij een bekende bouwmarkt gehaald een week of wat terug toen er een aanbieding was! Wel met 2 auto's gereden, het is best veel. Gamma heeft nu bijvoorbeeld isover isolatie 20% korting. (Karwei heeft vrijdag 20% korting op alles.)

Voor de ruimte waar ik ook ong. 15cm balken heb (uitbouw) ben ik voor 16cm rd4.0 gegaan. Ik weet niet hoe koud jouw vloer nu is, maar als dat meevalt dan zou ik bij 037 of iets gelijkwaardig houden.

@route99 Als je het tabblad open hebt staan mis je soms weleens het laatste/nieuwste bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:41

Videopac

Rommelt wat aan.

Isoleertje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:11:
[...]

Kan je niet om en om de platen "even" weghalen? Dan kan je de loze ruimtes vullen, en dan de platen weer terug plaatsen. Al weet je de isolatiewaarde niet, ze isoleren wel extra. Dus eraf laten, kost je zelfs nog geld om ze af te voeren, terwijl ze nu extra besparen. En bespaart je tijd: Je hoeft de nieuwe isolatie niet te bevestigen, enkel te leggen op de oude isolatie. Hoeft niet 15 cm hoog, maar een dikte naar keus, waarbij je om de halve meter het even wel 15 cm hoog doet. Zo krijg je kleine ruimtes van lucht, in plaats van grote ruimtes. En dus meer stilstaande lucht wat ook isoleert.
Zelf plaats ik nu telkens een pirplaat, en vul de tussenruimte op met glaswol, voor ik de volgende pirplaat bevestig. En om te weten hoeveel het isoleert kan je de dikte opmeten, en als je zeker weet wat voor platen het zijn, op internet zo uitzoeken hoeveel het isoleert. Dat spul blijft ook na 30 jaar nog steeds zijn isolatiewaarde houden.
Dus het is wel beter de tussenruimte te vullen?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

DoeEensGek schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:38:
[...]@route99 Als je het tabblad open hebt staan mis je soms weleens het laatste/nieuwste bericht.
Dat zou je een calculated risk noemen, je kunt idd dan wat missen wat essentieel is in de discussie.
Kan gebeuren. Aan de andere kant... er waren iig meer zielen met een gedachte... ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isoleertje
Videopac schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:50:
[...]

Dus het is wel beter de tussenruimte te vullen?
15 cm hoog is erg veel ruimte. Dat is zeker teveel om stilstaande lucht te creeren. Door die ruimtes kleiner of helemaal weg te doen krijg je wel stilstaande lucht. Zelf heb ik op marktplaats iemand gevonden die gratis oude glaswol weg gaf. Tja, als ze dat naar milieustation moeten brengen, moeten ze voor het afvoeren betalen, plus vervoer. Dus vandaar dat je dat nogal eens gratis af kan halen. En al is het dan niet zo mooi meer, het zit er toch tussen, dus niemand die het ziet, maar ik heb straks wel warmere voeten. Pirplaten heb ik wel gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:10
Isoleertje schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:11:
[...]

Dat is eventueel wel mogelijk denk ik, al zit alles wel vast gepurt op de balken. Voor me gevoel klopt alleen de huidige isolatie niet bij de vloer. De houten balken worden helemaal opgesloten terwijl het me beter lijkt dat die open zijn (of met een wol bedekken). Nu is het al die tijd wel goed gegaan dus zou je kunnen zeggen dat het geen probleem oplevert maar toch.
DoeEensGek schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:38:
[...]

Ik heb ze gewoon bij een bekende bouwmarkt gehaald een week of wat terug toen er een aanbieding was! Wel met 2 auto's gereden, het is best veel. Gamma heeft nu bijvoorbeeld isover isolatie 20% korting. (Karwei heeft vrijdag 20% korting op alles.)

Voor de ruimte waar ik ook ong. 15cm balken heb (uitbouw) ben ik voor 16cm rd4.0 gegaan. Ik weet niet hoe koud jouw vloer nu is, maar als dat meevalt dan zou ik bij 037 of iets gelijkwaardig houden.
Nouja zoals hierboven ook al gezegd is, je doet het maar 1x dus ik wil het graag ook in 1x goed doen. Dat me dat wat extra geld kost maakt me niet zoveel uit. Ik wil namelijk maximaal comfort er voor terug. De vloer is nu redelijk koud 's ochtends (14/15 graden) dus vandaar dat ik ook uitkom bij de 032 die de hoogste RD waarde geeft (4.65).
Maar als het verschil verwaarloosbaar is dan is het natuurlijk weggegooid geld want die isover is wel een stuk goedkoper inderdaad :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isoleertje
Michel_716 schreef op woensdag 27 november 2019 @ 08:49:
[...]

Dat is eventueel wel mogelijk denk ik, al zit alles wel vast gepurt op de balken. Voor me gevoel klopt alleen de huidige isolatie niet bij de vloer. De houten balken worden helemaal opgesloten terwijl het me beter lijkt dat die open zijn (of met een wol bedekken). Nu is het al die tijd wel goed gegaan dus zou je kunnen zeggen dat het geen probleem oplevert maar toch.

[...]

Nouja zoals hierboven ook al gezegd is, je doet het maar 1x dus ik wil het graag ook in 1x goed doen. Dat me dat wat extra geld kost maakt me niet zoveel uit. Ik wil namelijk maximaal comfort er voor terug. De vloer is nu redelijk koud 's ochtends (14/15 graden) dus vandaar dat ik ook uitkom bij de 032 die de hoogste RD waarde geeft (4.65).
Maar als het verschil verwaarloosbaar is dan is het natuurlijk weggegooid geld want die isover is wel een stuk goedkoper inderdaad :)
Tja, met hout heb ik geen ervaring. Klinkt inderdaad niet helemaal goed.
Wat betreft de RD waarde, als je vloerverwarming hebt of van plan bent, is een RD waarde van 5 de richtlijn. Dus ik zou zeker niet minder dan 4,65 gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brummler
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-05 19:09
Weet iemand wat het goedkoopste vulmateriaal is om een loze ruimte van 100 x 25 cm op te vullen? Hier een mantavloer waar ik aan de onderkant 10 cm PIR platen wil bevestigen. Ik neem aan dat de isolatiewaarde niks uit maakt, 25 cm EPS of glaswol loopt behoorlijk in de kosten wat ik zo zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Brummler schreef op zaterdag 30 november 2019 @ 17:35:
Weet iemand wat het goedkoopste vulmateriaal is om een loze ruimte van 100 x 25 cm op te vullen? Hier een mantavloer waar ik aan de onderkant 10 cm PIR platen wil bevestigen. Ik neem aan dat de isolatiewaarde niks uit maakt, 25 cm EPS of glaswol loopt behoorlijk in de kosten wat ik zo zie.
Lucht?

Glaswol is algemeen het goedkoopste goede isolatiemateriaal als ik het goed heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vergeet even het commerciële sausje en de vrij "luchtige" presentatie....
In deze aflevering komt het isoleren/afdekken van de kruipruimte/bodem aan bod, naast nog andere tips zoals de Speedcomfort ventilatoren.
Verwacht niet teveel diepgang.
Ik wist niet dat het uitgezonden werd, maar mijn ega die oa de woonprogrammas incluis dit soort zaken, zij wel.. 8)
https://www.sbs6.nl/progr...uZ7wU25Q/green-make-over/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:42
Dit is een wekelijkse show, leuk om te zien al wordt het na een paar afleveringen wel erg commercieel met al die zogenaamd duurzame weggeeftroepjes uit china.

[ Voor 64% gewijzigd door No Hands op 03-12-2019 16:48 ]

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dan heb ik verder gelukkig weinig gemist...
Je wrijft het me wel erg in, het staat er nu 2x boven/onder elkaar... .;)
(@No Hands tip: effe editen....? Maakt het forum minder rommelig)

[ Voor 12% gewijzigd door route99 op 03-12-2019 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
route99 schreef op maandag 2 december 2019 @ 22:36:
Dan heb ik verder gelukkig weinig gemist...
Je wrijft het me wel erg in, het staat er nu 2x boven/onder elkaar... .;)
(@No Hands tip: effe editen....? Maakt het forum minder rommelig)
Ik heb het ge-edit

;) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

:? :? :?

[ Voor 65% gewijzigd door route99 op 03-12-2019 18:39 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• misterdjus
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-05 10:47

misterdjus

hoi2x

Eindelijk is het dan zo ver. Nadat ik de afgelopen weken de laatste 2 jaar van het forum heb doorgelezen mag ik mezelf denk ook "Home made Expert" noemen 8)7

Even een stukje intro: We hebben een woning uit 1971. In 2010 gekocht en een jaar lang volledig verbouwd voordat we erin zijn getrokken. Des tijds nooit gedacht aan vloer isolatie dus ik vond het (met een flink gas verbruik gem. 2550m2 per jaar) inmiddels tijd om mij daar eens in te verdiepen.

Tijdens de verbouwing heb ik er met de sloophamer 2 lagen tegels uit gebroken en gelijk ook maar de hele zandcement dekvloer meegenomen. De vloer was niet overal even hoog dus dit zou daar bij helpen. Vervolgens heb ik met de loodgieter een folie gelegd, netten erop en de vloerverwarming er aan geknoopt.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/8ubnjfzowar.jpg

Inmiddels ben ik me aan het verdiepen in het verduurzamen van de woning. Vorige maand zonnepanelen op het dak gelegd en alle deuren/kieren tocht vrij gemaakt. Het kleine beetje spouwmuur wat ik heb vol laten spuiten met glaswol. Nu lijkt de volgende stap het isoleren van de vloer.

De kruipruimte is me bekend want de vorige eigenaar had ooit het idee om een kelder onder de woning te maken. Van horen zeggen heb ik begrepen dat dit nooit gelukt is omdat het grondwater het waterdicht maken hiervan belemmerde. Ik heb er een beetje misbruik van gemaakt en een groot deel van het slooppuin onder mijn vloer gestort om de leegte op te vullen. Ik kon onder de vloer staan en dan net aan bij het mangat komen. Ook stond er geregeld water onder de vloer omdat de afvoer van de regenpijp er naast lag. Inmiddels heb ik een relatief droge ondergrond.

De kruipruimte is opgedeeld in 5 delen:

1. De gang:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/jam5i40ye.jpg

2. Achter die muur achteraan ligt het eerste deel onder de keuken en de koof voor alle leidingen naar zolder:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5poovy8q18i5.jpg

3. Helemaal achteraan de woning onder de bijkeuken en keuken. Zie ook de houten plaat wat als toegang tot de kelder bedoeld was. (De muur achteraan sluit aan op ruimte 2) :
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cfsxejg.jpg

4. Onder de rechter muur door bij 3 en je zit onder de uitbouw achter. Hier zie je ook de oude ventilatie roosters wat vroeger de achterkant van de woning was. Ook zie je een stuk afgegraven om onder de woonkamer te komen. Het fijne van deze ruimte is dat de vloer egaal is. Geen balken of broodjes. Dus makkelijk lijmen:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wi7jgvf74f.jpg

5. Kruip je vervolgens daar weer onder de muur door dan zit je onder de woonkamer:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rtf9ul87pxl.jpg

Alles is dus netjes toegankelijk. Alleen moet er even wat opruimwerk gedaan worden. Mijn stappenplan is als volgt:

- Grond egaliseren met zand op de plekken waar het puin echt voor een ongelijke bodem zorgt
- Grote stukken puin weghalen zodat het folie goed over de vloer heen kan
- Wat pur restjes van de broodjesvloer verwijderen. (sommige broodjes waren beschadigd met het verwijderen van de zandcement dekvloer.
- Wellicht een klein stukje weggraven om de PIR platen onder de vloer van de woonkamer te krijgen (via foto 4 moeten de platen onder de woonkamer komen)
- Oude gasleiding weg slijpen (zie foto 2 en 5 lange buis) want deze belemmert het werk.
- Folie over de hele bodem
- PIR platen tegen de vloer aan
- Alle kieren na purren

Met de eerste stap ben ik al begonnen:

15 25kg zakken zand gehaald bij de Gamma en even een laagje over het puin heen verspreiden:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/bo41hlg05n4v6.jpg

Ook onder de andere ruimtes een beetje verspreiden maar voldoende ruimte onder de muur houden voor de platen:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/a4a4z1y.jpg

Even tijdelijk een zeil erover zodat ik wat makkelijker kan werken. Vochtig zand plakt nogal goed aan je kleding :P
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/wcw8hyv.jpg

En ook onder de uitbouw de boel wat netter:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/dzphon1.jpg

Van het weekend ga ik de leiding weg slijpen en het puin weghalen. Dan hoop ik binnenkort het folie op de bodem te leggen.

Ik zit wel met een paar vragen nog:

1. Ik lees wat verschillende ervaringen over de maat van de PIR platen en hoe mensen deze aan de vloer maken. Met de balken mee of dwars over de balken. Ik wil eigenlijk platen van ongeveer 600mm x 1200mm en dan van voor naar achter werken. De balken zitten 50cm uit elkaar dus dan zou elke plaat iig op minimaal 2 balken verlijmd worden. Ik ben bang dat als ik met de balken mee lijm ik niet uit kom als er ergens een afwijking in de tussenruimte zit. Daarnaast moet ik ook alle platen op maat snijden als ik met de balken mee plak.

2. Op foto 4 zie je dat de ventilatie van de oude achtermuur er zit. Ik zie in de achtermuur van de uitbouw geen ventilatie. Wel voel ik als ik in de keuken sta een klein beetje tocht onder de plint van de keuken vandaan komen er is dus een luchtstroom. In de achtermuur ligt wel een pijp die naar buiten gaat. Als ik goed in de pijp kijk zie ik zand dus dit ligt inmiddels onder tuin niveau. Moet ik nou toch iets doen qua ventilatie? Ik lees meerdere keren dat het voor een betonvloer niet nodig is. Ook is de ruimte niet vochtig dus naar mijn weten is er geen noodzaak?

3. Als je kijkt naar foto 5. Heeft het dan ook nog zin om iets tegen de muren die ik met de buren deel te doen? Of verlies je daar geen warmte?

4. Mijn idee is om een klein beetje glaswol om de paar meter tussen de PIR en de broodjes te stoppen. Mocht de verbinding dan niet volledig lucht dicht zijn is het verlies minimaal omdat er kamers over de breedte zijn. Dit lijkt me makkelijker dan restjes PIR er tussen proppen (= minder dicht).

Btw wat geweldig dat er zo'n forum is. Top om zo ervaringen met elkaar te kunnen delen en de do's en don'ts van elkaar over te nemen _/-\o_ _/-\o_

Btw, als ik verder ga zal ik weer een foto update doen.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09:09
Huh? Zweven die muren nou?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ja, dat. De muren steunen maar op een paar palen? Ik zou eens goed gaan controleren of dit wel een fatsoenlijk dragende constructie is zo. Ik zou niet lekker slapen als ik dit zag.

En daarna zou ik pas aan vloerisolatie denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Nooit van heipalen gehoord?
Of je huis nu op veen of lucht "staat", komt op hetzelfde neer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 09:09
Ah check. Ik woon op de hoge zandgronden, hier wordt niet geheid :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdjus

misterdjus

hoi2x

Haha ik schrok al. Zo had ik er nooit naar gekeken. Maar idd alles is onderheid. Het levert iig lekker veel werkruimte op!

hoi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik zou het trouwens niet tof vinden als mn buurman zo'n diepe kuil zou graven.
Wachten tot mijn kruipruimte ook verzakt (Zijn kant op schuift)

Wel bijzonder dat je een onderheid huis hebt met zo'n diepe kuil en geen last van grondwater, dat is wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-05 19:42
misterdjus schreef op vrijdag 6 december 2019 @ 09:09:
2. Op foto 4 zie je dat de ventilatie van de oude achtermuur er zit. Ik zie in de achtermuur van de uitbouw geen ventilatie. Wel voel ik als ik in de keuken sta een klein beetje tocht onder de plint van de keuken vandaan komen er is dus een luchtstroom. In de achtermuur ligt wel een pijp die naar buiten gaat. Als ik goed in de pijp kijk zie ik zand dus dit ligt inmiddels onder tuin niveau. Moet ik nou toch iets doen qua ventilatie? Ik lees meerdere keren dat het voor een betonvloer niet nodig is. Ook is de ruimte niet vochtig dus naar mijn weten is er geen noodzaak?
Ventileren moet je ook doen om het radongas dat in Nederland uit de grond komt af te voeren. Zie https://www.milieucentraa...dongas-en-thoron-in-huis/
4. Mijn idee is om een klein beetje glaswol om de paar meter tussen de PIR en de broodjes te stoppen. Mocht de verbinding dan niet volledig lucht dicht zijn is het verlies minimaal omdat er kamers over de breedte zijn. Dit lijkt me makkelijker dan restjes PIR er tussen proppen (= minder dicht).
Heb ik ook gedaan met proppen glaswol. Het zal misschien niet heel veel helpen, maar het is weinig werk, en kost weinig materiaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:03
@misterdjus Is die vorige bewoner nu gewoon met een schepje al dat zand uit de kruipruimte gaan scheppen? Wat een werk! Er zijn bedrijven die dat slimmer doen. Gewoon een prefab kelderbak onder je huis schuiven. Veel handiger.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdjus

misterdjus

hoi2x

@DopdeDouwer Volgens mij beweegt het echt geen kant op. Het zakt niet het schuift niet, het ligt muurvast. De buren zullen er dus weinig last van hebben.

@LinuxMan Thanks, ik zal toch eens kijken of ik achter iets kan met die buizen die er al liggen. Er is ook wel ruimte onder de muur naar de buren toe dus ik denk dat daar ook wel ventilatie vandaan komt. Ik zal dit morgen nog eens goed onderzoeken. Lees btw wel dat de waardes hier heel laag zijn vanuit de bodem.

@rimave Goede vraag. Ik durf het ook niet te zeggen. Als je kijkt op die bak aan de achterkant op de laatste foto die ik postte staat er 3-10-76 in die bak geschreven. Ik denk dat prefab toen ook wat minder bekend was nog :P Hij heeft in ieder geval een soort bak gemaakt.

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Voor het gedeelte onder de keuken wil ik pir platen halen. Nu heeft de gamma pir platen in de aanbieding. *O*
Iko enertherm multi-fit PIR isolatieplaten 8cm 3,6m² Rd 3,6 25,- per m2. Volgens mij niet verkeerd.

Ondertussen ligt er al wol onder de uitbouw. Zeil onder de uitbouw/keuken en huiskamer. Zeil heeft zeker functie, je ziet de vocht onder het zeil zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ra5JwKRFDpS5tFCE1W5qMie6/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

DoeEensGek schreef op maandag 9 december 2019 @ 21:09:
Voor het gedeelte onder de keuken wil ik pir platen halen. Nu heeft de gamma pir platen in de aanbieding. *O*
Iko enertherm multi-fit PIR isolatieplaten 8cm 3,6m² Rd 3,6 25,- per m2. Volgens mij niet verkeerd.

Ondertussen ligt er al wol onder de uitbouw. Zeil onder de uitbouw/keuken en huiskamer. Zeil heeft zeker functie, je ziet de vocht onder het zeil zitten.

[Afbeelding]
Ik vind 25 euro per vierkante meter best duur. Je kunt B-keuze platen halen voor een kwart van de prijs. Aangezien je de platen niet (dagelijks) ziet, mag er best een foutje/vouwtje inzitten. ;)

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik had 16cm voor 17,50/m2....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
cdoens schreef op maandag 9 december 2019 @ 22:29:
[...]

Ik vind 25 euro per vierkante meter best duur. Je kunt B-keuze platen halen voor een kwart van de prijs. Aangezien je de platen niet (dagelijks) ziet, mag er best een foutje/vouwtje inzitten. ;)
Precies, zakken zand en pirplaten van de gamma dat maakt elk klusje duur. B-keus pir of gebruikt xps van MP. Kuub zand laten storten of in een bigbag. Dan blijft er nog wat geld over aan het eind van je klusje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

B-keus moet je vaak per pallet kopen en dan kan het duur uitpakken als je maar een klein beetje nodig hebt. Succes met de klus.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-05 00:18
timovd schreef op dinsdag 10 december 2019 @ 08:32:
B-keus moet je vaak per pallet kopen en dan kan het duur uitpakken als je maar een klein beetje nodig hebt. Succes met de klus.
Je kan ook de hele pallets b-keus bestellen en de laatste paar plaatjes bij de gamma. ;)
Zeker als je een beetje dikkere pir-plaat neemt, dan past er ook niet zoveel m2 op een pallet.

Toen ik mijn b-keus isolatie bestelde was ik blij dat ze de pallets kwamen brengen.
A) waren goedkoper. (Incl. bezorgen)
B ) bespaarde mijn veel tijd met heen en weer rijden.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Inderdaad, ik had voor 55 m2 besteld en dat kwam incl 2 gratis pallets :)
Die bezorgkosten a 60 euro waren mij geen probleem. Kwamen tot aan de achterdeur brengen en hoefde alleen maar de plaatjes 3 meter door het huis naar het kruipluik te vervoeren.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

• DvanW
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-04 13:14
Helemaal eens met bestellen. Zelf recent bij Jan de Isolatieman gedaan, naast een goede naam ook een prima prijs:-) Hadden een aanbieding waarbij de A-keus net zo duur was als B-keus, mooi meegenomen. En 50m2 aan 8cm hoog stop je ook niet even achterin de auto. Nu alles netjes onder de vloer zit merk je echt goed verschil. Waar de vloer eerder rond de 15 graden was in de winter is deze nu netjes de temperatuur van de ruimte die met dezelfde hoeveelheid verwarming dus ook hoger ligt.

Tip voor het zagen van de oude gasleiding, een reciprozaag met goed staal zaagblad (Bosch progressive). Dat is een stuk prettiger werken in een afgesloten ruimte en gaat ook minder snel mis.

Oh en met isolatiepluggen door de plaat vastzetten werkt echt top, geen gedoe met stutten en in combinatie met lijm zit het muurvast. Die heb ik gewoon bij de Hornbach gehaald. Purren vond ik het lastigst, de iets grotere openingen viel het snel uit dus uiteindelijk eerst tape en daarna volgespoten. Tot slot gelijk de verwarmingsbuizen extra geïsoleerd, als laatste met bandagefolie van Tonzon. Weet nog niet hoeveel dat helpt maar werkt in ieder geval makkelijk en snel.

Heel veel gehad aan alle goede tips hier, hartelijk dank!

[ Voor 19% gewijzigd door DvanW op 12-12-2019 20:33 ]

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hebben jullie ervaring met een stofmasker? En dan niet die simpele witte kapjes, nee zo'n echte met verwisselbare filters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DvanW
Jep, besteld in China maar bij Toolstation ook prima te krijgen als je niet lang wilt wachten. Daar is de 3M 4251 A1 FFP2 een aanrader, allround masker wat goed werkt. Ik heb zelf de 3M 6200 met zowel gas als stoffilters maar die vind ik in NL wat duur. Werkt wel ontzettend goed, ook met purren nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:10

DropjesLover

Dit dus ->

2 weken geleden is een 50mm gat geboord in het stuk woonkamervloer waar geen toegankelijke kruipruimte is.
Afgelopen week mn aliexpress boroscoopje binnen gekregen en even in het geboorde gat gekeken, samen met een extra zaklamp/looplicht voor extra licht.

Conclusie: kruipruimte is identiek aan het stuk kruipruimte waar ik wel in kan. EPS platen tegen de broodjesvloer, droge zandbodem en condensdruppels tegen het EPS.
Helaas is het onmogelijk om de endoscoop / boroscoop (met stijve kabel) er horizontaal door het gat te krijgen, of in een U en dan recht buigen. Ik kan de funderingsmuur naar de, totaal niet geïsoleerde, garage niet zien.

Volgens tekening is de garage ook een broodjesvloer, maar zonder EPS platen.
tussen garage en woonkamer ligt ook een funderingsbalk, dunner dan de andere van het huis.
Kan je daar doorheen breken? Volgens de aannemer zijn dit soort muren 80cm onder het maaiveld diep, wat ongeveer de zandbodem van de kruipruimte is. Er onderdoor gaan is niet onmogelijk maar ook niet echt fijn. Maar dat is door 20cm gewapend beton heen gaan ook niet :p
Het zou het handigst zijn om het luik in de garage te hebben.

Suggesties?

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWVZZVWM
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-01-2023
Isoleren betonnen Manta begane grondvloer (deel 1)

Twee weken geleden ben ik begonnen met het isoleren van onze woning.
Het betreft een woning uit 1981 met een betonnen begane grondvloer, van het type Manta vloer.
Dit is in feite een prefab vloerelement van 1,2 meter breed, opgebouwd uit twee liggers van circa 17 cm hoog met daartussen een betonplaat van 5 cm dik.

In de huidige situatie is er aan de onderzijde slechts twee centimeter EPS aanwezig tussen de liggers in.
In verband met de aanleg van vloerverwarming wil ik de isolatie sterk gaan verbeteren door het aanbrengen van 10cm dikke PIR-platen aan de onderzijde van de vloer (Rd = 4,5).

De kruipruimte is circa 60 centimeter hoog onder de liggers en is erg vochtig. De grondwaterstand staat maar net onder de grondlaag in de kruipruimte. Het leidingwerk en de onderkant van de EPS is daarom erg vochtig.

Ik ben daarom begonnen met het aanbrengen van folie in de kruipruimte, zodat alles goed kan drogen. Hierdoor is de hechting van de PIR platen straks beter en werkt het aanbrengen in de kruipruimte fijner.

Onderstaand enkele foto's van de aangebrachte folie. Ik heb eerst een goedkope "onderfolie" aangebracht (bouwzeil van de Action) om eventuele schade aan het waterdichte folie te voorkomen. Daarna heb ik het waterdichte folie aangebracht, in de vorm van landbouwplastic van 0,2 mm dikte. Ik heb alles eerst buiten in de tuin uitgevouwen en daarna op zo'n manier opgerold dat het in de kruipruimte makkelijk uitvouwen en te leggen was.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2Fb3Qxs/Foto-30-11-2019-15-44-37.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GJpd97r/Foto-30-11-2019-15-43-39.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/MN7VGG5/Foto-30-11-2019-15-43-51.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/bPfjtGW/Foto-30-11-2019-15-38-25.jpg

Het is inmiddels twee weken verder na het aanbrengen van het folie en de kruipruimte is kurk droog. Al het EPS is opgedroogd en ook de leidingen zijn goed droog.
Deze week ga ik 111 stuks PIR-platen van 10cm dik bestellen, om in de kerstvakantie aan te brengen in de kruipruimte. Ik ga platen van 1200x600 mm toepassen.

De PIR-platen ga ik als volgt aanbrengen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/FKGmP4c/Isolatiemethode.png

Het gedeelte PIR-plaat tegen het EPS aan is circa 850 mm breed. De twee smalle stukken eronder zijn "reststukken" van de plaat erboven en zijn dus circa 170 mm breed. Als laatste komt er een volledige plaat onder de liggers van 600x1200 mm.

Bedankt alvast voor alle info die ik heb kunnen halen uit dit forum en jullie ervaring. Zo gauw ik echt ga isoleren post ik weer een nieuw bericht.

[ Voor 5% gewijzigd door MWVZZVWM op 15-12-2019 19:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@MWVZZVWM Netjes en al snel mooi resultaat.
Wat waren nu de kosten van de Action folie en ook van het landbouw plastic ieder?
Heb je ook nog weblinks ervan? Das vaak handig.
Is er ook iets over duurzaamheid van deze folies bekend?

[ Voor 34% gewijzigd door route99 op 15-12-2019 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
route99 schreef op zondag 15 december 2019 @ 20:01:
@MWVZZVWM Netjes en al snel mooi resultaat.
Wat waren nu de kosten van de Action folie en ook van het landbouw plastic ieder?
Heb je ook nog weblinks ervan? Das vaak handig.
Is er ook iets over duurzaamheid van deze folies bekend?
Het folie/zeil van de Action was niet duur: 3 stuks bouwzeilen (4x6 m) in totaal €20,85.

Het landbouwplastic heb ik gratis kunnen krijgen van een kennis met een boerderij. Heb een stuk van 10 x 7 meter gebruikt ivm de gewenste opstaande randen. Normaal kost zo’n stuk ongeveer €21,00 (omgerekend naar wat een rol kost).

Voor wat betreft de duurzaamheid: dit hangt denk ik sterk af van hoe voorzichtig je over het folie beweegt en werkt. Het Action folie ligt er onder voor eventuele beschadigingen van steentjes in de ondergrond. Bij normaal gebruik moet het landbouwplastic best lang mee gaan denk ik: het is vrij sterk en elastisch, dus kan wat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ok, deze wrs? https://www.action.com/nl-nl/p/werckmann-dekzeil/
Iets duurder geworden of had je iets anders of toevallig een aanbieding.

Ik heb nog wat contacten lopen, ik kom nog op de duurzaamheid en damdichtheid kwaliteit terug, ben met HR++,glas aan het plaatsen in de voordeur, ff kijken wanneer het afronden van het contact lukt. Ik vond ze nogal terughoudend over landbouwplastic, wordt vervolgd.

Het extra zeil eronder is wel slim... (tegen keitjes en zo), maar das niet het type duurzaamheid wat ik bedoel mbt landbouwplastic.`

Edit: Jouw Action folie draagt tuurlijk ook bij... je hebt immers 2 zeilen/folies op elkaar.....

[ Voor 9% gewijzigd door route99 op 15-12-2019 22:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 06-05 19:47
@MWVZZVWM de oplossing die je nu voorstelt, heeft niet meer isolatiewaarde dan dat je de platen gewoon onder de balken door aanbrengt. Het scheelt wel wat in bewegingsruimte, maar de hoeveelheid werk is zo veel groter. Met platen van 1,20 hoef je niets te zagen. Gewoon aan de balken plakken en klaar is Klara.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Dit is de ideale vloer om 9cm PUR tegenaan te laten spuiten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Binnenkort wil ik de kruipruimte isoleren bij mijn vriendin. Ze heeft een houten vloer en tussen de balken wil ik glaswol doen. Nu heb ik begrepen dat je de balken ook wilt inpakken omdat het anders een koudebrug is. Is het een idee dat ik daar gewoon een PIR plaat tegen aan spijker van bijvoorbeeld 20 cm breed. Dan houdt het en het glaswol vast en de is balk geisoleerd. Volgens mij kan de balk evengoed 'ademen' via de zijkanten waar het glaswol zit. Of verkijk ik mij hier op?

[ Voor 4% gewijzigd door AOC op 16-12-2019 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
blissard schreef op zondag 15 december 2019 @ 22:56:
@MWVZZVWM de oplossing die je nu voorstelt, heeft niet meer isolatiewaarde dan dat je de platen gewoon onder de balken door aanbrengt. Het scheelt wel wat in bewegingsruimte, maar de hoeveelheid werk is zo veel groter. Met platen van 1,20 hoef je niets te zagen. Gewoon aan de balken plakken en klaar is Klara.
Waar ik zelf bang voor ben, of eigenlijk meer onzeker over ben, is de hoeveelheid lucht die je dan tussen de liggers hebt zitten. Ik weet niet of ik alles 100% luchtdicht krijg, waardoor ik bij het niet 100% luchtdicht zijn alsnog warmte verlies door bewegende lucht...

Vandaar dat ik gekozen heb voor deze manier...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Dat zou kunnen, maar je hebt nu wel heel veel meer naden, met op die manier meer kans op lek. Ik snap @blissard 's opmerking wel, maar welke methode nu het beste is????? Dus afgezien van het werk dus.

[ Voor 66% gewijzigd door route99 op 16-12-2019 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
route99 schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:47:
Dat zou kunnen, maar je hebt nu wel heel veel meer naden, met op die manier meer kans op lek. Ik snap @blissard 's opmerking wel, maar welke methode nu het beste is????? Dus afgezien van het werk dus.
Dat vind ik zelf ook lastig. In principe is het veel minder werk om de platen van ligger naar ligger te monteren. In feite zou je dan met een perfecte afdichting stilstaande (opgesloten) lucht tussen de liggers hebben, die dus bijdragen aan de isolatie. Echter moet de afdichting dan wel 100% dicht zijn en dat betwijfel ik of ik die luchtdichtheid kan halen.

Met het direct tegen het EPS monteren van de PIR platen haal ik die onzekerheid weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

MWVZZVWM schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:55:
[...]

Dat vind ik zelf ook lastig. In principe is het veel minder werk om de platen van ligger naar ligger te monteren. In feite zou je dan met een perfecte afdichting stilstaande (opgesloten) lucht tussen de liggers hebben, die dus bijdragen aan de isolatie. Echter moet de afdichting dan wel 100% dicht zijn en dat betwijfel ik of ik die luchtdichtheid kan halen.

Met het direct tegen het EPS monteren van de PIR platen haal ik die onzekerheid weg
Hoe maak je zoiets het beste luchtdicht? Randen afpurren en/of...?

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
Videopac schreef op maandag 16 december 2019 @ 11:19:
[...]

Hoe maak je zoiets het beste luchtdicht? Randen afpurren en/of...?
Inderdaad. Ik ga de randen bij de muren afpurren en de naden tussen platen afplakken met alu tape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Houd er rekening mee dat bij PURren de uitzetting heel groot kan zijn als de tegendruk erg laag is....
Als het nergens heen kan dan drukt het de zwakste plek weg....
Heb wel eens mensen over "kromme" zaken horen praten omdat de druk wel weg kon.... maar de verkeerde kant uit... inschattingsfoutje.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• misterdjus

misterdjus

hoi2x

Waarom neem je geen PIR platen met een sponning? Dan heb je toch ook al een redelijk luchtdichte verbinding? Evt kun je indien wenselijk nog met alu-tape aan de slag. Maar vraag met af of dit nodig is met een sponning..

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
misterdjus schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:58:
Waarom neem je geen PIR platen met een sponning? Dan heb je toch ook al een redelijk luchtdichte verbinding? Evt kun je indien wenselijk nog met alu-tape aan de slag. Maar vraag met af of dit nodig is met een sponning..
De gewenste B keus isolatie is momenteel niet op voorraad met sponning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac

Videopac

Rommelt wat aan.

route99 schreef op maandag 16 december 2019 @ 12:53:
Houd er rekening mee dat bij PURren de uitzetting heel groot kan zijn als de tegendruk erg laag is....
Als het nergens heen kan dan drukt het de zwakste plek weg....
Heb wel eens mensen over "kromme" zaken horen praten omdat de druk wel weg kon.... maar de verkeerde kant uit... inschattingsfoutje.... 8)7
Hoe dan wel af te dichten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Het is toch verdomd handig om eens de bouwtekeningen op te vragen bij de gemeente :D

Naar aanleiding van mn vraag of ik onder de funderingsbalk heen kan tunnelen even in het tekeningpakket gedoken. De balk waar ik onderdoor zou moeten is maar 500mm hoog (en 250 dik). Wat betekent dat hij gewoon rust op de zandbodem van de kruipruimte, nauwelijks dieper.

Dan weet ik iig dat ik niet eerst een halve meter dieper hoef te graven voordat ik bij de onderkant van die balk ben, dat is een redelijke opluchting :)
Niet onverwacht overigens, dit schijnt gewoon standaard te zijn.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
DropjesLover schreef op maandag 16 december 2019 @ 18:58:
Het is toch verdomd handig om eens de bouwtekeningen op te vragen bij de gemeente :D

Naar aanleiding van mn vraag of ik onder de funderingsbalk heen kan tunnelen even in het tekeningpakket gedoken. De balk waar ik onderdoor zou moeten is maar 500mm hoog (en 250 dik). Wat betekent dat hij gewoon rust op de zandbodem van de kruipruimte, nauwelijks dieper.

Dan weet ik iig dat ik niet eerst een halve meter dieper hoef te graven voordat ik bij de onderkant van die balk ben, dat is een redelijke opluchting :)
Niet onverwacht overigens, dit schijnt gewoon standaard te zijn.
Dat betekend waarschijnlijk dat je woning “op staal” gefundeerd is (betonbalk op goed verdichte grond/zandlaag zonder heipalen). Ik zou niet zomaar hier onder door tunnelen/gat onder die balk maken, omdat je in feite een deel van de fundering verzwakt. Omdat je fundering waarschijnlijk geen palen heeft en het gewicht van je woning afdraagt op het zand, is het naar mijn idee geen goed idee hieronder zomaar een gat te graven, er van uit gaande dat je huis geen palen heeft zoals je zelf aangeeft (balk rust op zand kruipruimte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

MWVZZVWM schreef op maandag 16 december 2019 @ 20:25:
[...]

Dat betekend waarschijnlijk dat je woning “op staal” gefundeerd is (betonbalk op goed verdichte grond/zandlaag zonder heipalen). Ik zou niet zomaar hier onder door tunnelen/gat onder die balk maken, omdat je in feite een deel van de fundering verzwakt. Omdat je fundering waarschijnlijk geen palen heeft en het gewicht van je woning afdraagt op het zand, is het naar mijn idee geen goed idee hieronder zomaar een gat te graven, er van uit gaande dat je huis geen palen heeft zoals je zelf aangeeft (balk rust op zand kruipruimte)
Volgens tekening staat de woning op palen. Wel staan die palen (volgens tekening) maar 1m25 de grond in.

De ondergrond is voormalig polder / kleigrond.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Vraag een specialist. Soms moet je erkennen dat je iets niet goed weet... Heb je al een zoekactie gedaan op internet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@MWVZZVWM Heb het even terug gezocht in mijn notities. Heb nl al contact gehad met een bedrijf die van die landbouwfolies. Heb het verhaal verteld dat ik graag hun landbouwplastic voor dampremming in de kruipruimte wil gebruiken.
Hun antwoord: Daar is ons plastic niet geschikt voor, wij hebben ook geen getallen die aangeven hoe goed die waarden zijn. Wij hebben een andere doelgroep, ook al verkopen we heel graag, we gaan dit niet aan u adviseren.

En dit vond ik net nog, vrij recent stukje:
https://www.klusidee.nl/F...mende-foelie-t118319.html
Een PE dampremmer van 0,2 mm dit is over het gehele vel of vlak altijd dikker dan 0,2 mm. Een landbouw folie kan en mag dunner zijn dan 0,2 mm. Daarbij zie je wel eens een folie die behoorlijk bros is geworden in de loop van de jaren.
Voor de landbouw is wrs een heel dik zeil wel een artikel dat duurzaam moet zijn, maar landbouwplastic meer een verbruiksartikel (heb zelf in mijn jeugd ook jaren za-/vakantiewerk bij de boer gedaan.).
Het is ook zo goedkoop..

Blijkbaar werkt iig bij jou voorlopig die combi action zeil/landbouw plastic wel goed. Mss heb je toevallig wel een wat betere landbouwplastic? Geen garantie dat iemand anders het ook krijgt als ie het koopt.

En de handel maakt van de namen een zootje: T200 folie is volgens het ene bedrijf 200 micrometer.... maar er zijn er ook een aantal die 60-70 micrometer opgeven, er lijkt veel onkunde op dit gebied.
Ik geloof dus de laatste groep van 60-70 micrometer en vond er ook ondersteuning voor...
https://dakconcurrent.nl/...gorie/dampremmende-folie/
Bij ons heeft U een ruime keuze aan Pe folies. Wij hebben op voorraad de T200 tolerantie folie en de Pe folie dik 0,2 mm en 0,3 mm. Op de Pe folie dik 0,4 mm zit enkele dagen levertijd. De diktes 200 / 300 en 400 μm zijn CE-gecertificeerd. Zoals de naam het al zegt kan aan een tolerantie folie geen "echte" dikte worden toegekend. In de praktijk zal de dikte rond de 0,07 mm liggen en daarom mag deze folie niet als dampremmend worden bestempeld.
Dit is een groothandel, geen gewone winkel.

[ Voor 29% gewijzigd door route99 op 17-12-2019 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
route99 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 07:30:
@MWVZZVWM Heb het even terug gezocht in mijn notities. Heb nl al contact gehad met een bedrijf die van die landbouwfolies. Heb het verhaal verteld dat ik graag hun landbouwplastic voor dampremming in de kruipruimte wil gebruiken.
Hun antwoord: Daar is ons plastic niet geschikt voor, wij hebben ook geen getallen die aangeven hoe goed die waarden zijn. Wij hebben een andere doelgroep, ook al verkopen we heel graag, we gaan dit niet aan u adviseren.

En dit vond ik net nog, vrij recent stukje:
https://www.klusidee.nl/F...mende-foelie-t118319.html

[...]

Voor de landbouw is wrs een heel dik zeil wel een artikel dat duurzaam moet zijn, maar landbouwplastic meer een verbruiksartikel (heb zelf in mijn jeugd ook jaren za-/vakantiewerk bij de boer gedaan.).
Het is ook zo goedkoop..

Blijkbaar werkt iig bij jou voorlopig die combi action zeil/landbouw plastic wel goed. Mss heb je toevallig wel een wat betere landbouwplastic? Geen garantie dat iemand anders het ook krijgt als ie het koopt.
Het is ook zeker niet mijn bedoeling om iedereen landbouwplastic te laten te gebruiken, ik geef alleen aan wat ik gebruik.

Voor mij werkt dit heel goed, de kruipruimte is kurkdroog geworden door het landbouwplastic.
En of de “waarden” van het landbouwplastic daaraan voldoende is voor mij niet heel belangrijk, het gaat erom dat de kruipruimte droog is en blijft. Volgens Wikipedia is dampdichte folie exact hetzelfde materiaal als landbouwplastic, dus ik geloof wel dat mijn kruipruimte droog blijft.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lagedichtheidpolyetheen

Het gaat er vooral om dat iedereen gebruikt waar diegene zich fijn bij voelt om in huis toe te passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@MWVZZVWM Dat het jouw mooie resultaat is, is wel duidelijk en je hebt het ook netjes beschreven.

Maar het zou nog mooier zijn als jouw resultaat voor anderen 100% reproduceerbaar is. Je hebt duidelijk aangegeven dat je het plastic gekregen hebt en je verder geen info er over hebt.

Dus anderen, iig waaronder ik, willen dan toch uitzoeken of landbouw plastic in het algemeen geschikt is voor dit doel en dat lijkt helaas niet zo.
Tonzon is vrij prijzig, dus je kijkt toch rond of er iets anders is dat toch ok en dan wel obv een specificatie.

Ik denk wel dat het Action zeil ook behoorlijk bij jou bijdraagt en das iig een prima zet, het is iig dik en goedkoop. Goed werk dus en zo snel resultaat.

Tip: zou je mijn quote in jouw antwoord weg kunnen halen... het staat er nu 2x boven elkaar... das wel een beetje veul van het goede voor mijn bijdrage... ;) En ... het wordt rustiger om alles te lezen op het forum.
Quote als het echt nodig is selectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvanW
Mede op basis van advies hier heb ik deze folie genomen: http://luchtdichtshop.nl/folies/binnenzijde/bodemfolies/

Ontzettend sterk en relatief makkelijk te verwerken. Moeilijkste was uitvouwen in de kruipruimte omdat het zo stevig is. Aan de wand vastgezet met wat champignon slagpluggen van de Hornbach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Heb je ook een link naar het liefst dit technische advies?
Dank voor de input.

Edit: heb het al gevonden, deze folie heeft een SID van 18 die van Tonzon 130. Moet dus nog eens uitzoeken of het echt nodig is om zo een groot verschil te moeten hebben. Gezien de prijs ...
Zit nu ff op mijn mobiel maar de waarden zijn op beide sites te checken.

[ Voor 63% gewijzigd door route99 op 18-12-2019 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-04 11:04
@mvvzmmmm ; waarom niet gewoon goedkoop eps halen en het totaal betonnen-u profiel opvullen, vastklemmen, vastlijmen tot aan onderzijde dwarsliggers om tot een vlakke ondervloer te komen.
Hieronder dan netjes een complete laag isolatie over de gehele breedte en lengte aanbrengen.

Dit is een karwei wat je eenmaal gaat doen en hierna nooit meer die ruimte inwil maar ik zou wel het maximale eruit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
marz01 schreef op woensdag 18 december 2019 @ 13:50:
@mvvzmmmm ; waarom niet gewoon goedkoop eps halen en het totaal betonnen-u profiel opvullen, vastklemmen, vastlijmen tot aan onderzijde dwarsliggers om tot een vlakke ondervloer te komen.
Hieronder dan netjes een complete laag isolatie over de gehele breedte en lengte aanbrengen.

Dit is een karwei wat je eenmaal gaat doen en hierna nooit meer die ruimte inwil maar ik zou wel het maximale eruit halen.
Zoals eerder in dit topic uitgewerkt, is dit een heel ineffectieve manier van isoleren. De EPS tussen de balken draagt nauwelijks bij aan een grote isolatiewaarde omdat de balken een hele grote koudebrug vormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:03
MWVZZVWM schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:10:
[...]

Het is ook zeker niet mijn bedoeling om iedereen landbouwplastic te laten te gebruiken, ik geef alleen aan wat ik gebruik.

Voor mij werkt dit heel goed, de kruipruimte is kurkdroog geworden door het landbouwplastic.
En of de “waarden” van het landbouwplastic daaraan voldoende is voor mij niet heel belangrijk, het gaat erom dat de kruipruimte droog is en blijft. Volgens Wikipedia is dampdichte folie exact hetzelfde materiaal als landbouwplastic, dus ik geloof wel dat mijn kruipruimte droog blijft.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lagedichtheidpolyetheen

Het gaat er vooral om dat iedereen gebruikt waar diegene zich fijn bij voelt om in huis toe te passen.
Ik heb alleen maar action bouwfolie in de kruipruimte op het zand liggen. Werkt prima en niet duur!
De stukken heb ik aan elkaar geplakt met ducttape (ook van de action).

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 13:27

Wuursj

want worst is al bezet

blissard schreef op woensdag 18 december 2019 @ 15:04:
[...]

Zoals eerder in dit topic uitgewerkt, is dit een heel ineffectieve manier van isoleren. De EPS tussen de balken draagt nauwelijks bij aan een grote isolatiewaarde omdat de balken een hele grote koudebrug vormen.
Alleen EPS tussen de balken doet inderdaad bijna niks. De koudebruggen doen het isoleren bijna helemaal teniet.
Maar als je de koudebruggen verminderd door OOK een laag EPS onder de balken te doen, werkt het spul tussen de balken wél wat mee door gewoon plaatselijk de isolatie op te dikken. De koudebrug is immers al beperkt door de laag onder de balken. Niet zoveel als een laag onder aan maar zeker ook niet verwaarloosbaar.

Of het de moeite waard is moet je zelf weten. De laag onder de balken is minder werk en schuim daar voegt ~2x meer toe omdat de inderdaad nog minder wordt. Als je het goed bevestigd krijgt. Maar zeggen dat het spul tussen de balken helemaal niks significants doet is niet helemaal waar.

Kijk maar eens naar de Rt waarden in de volgende scenario's met uit de lucht gegrepen maten:
  • geen isolatie Rt 0,23
  • 200m EPS alleen tussen de balken Rt 0,90. slechts 0,67 erbij.
  • 200mm EPS alleen onder de balken: Rt 5,4
  • 200mm EPS zowel tussen als onder de balken: Rt 7,25. Tussen de balken voegt nu wel ~2 erbij. Bijna 3x zoveel.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/y1dPHqh.png

(op zijn kop door de tool omdat buiten altijd boven is, ook bij berekenen van vloer)

[ Voor 17% gewijzigd door Wuursj op 18-12-2019 16:38 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Wuursj schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:06:
[...]

(op zijn kop door de tool omdat buiten altijd boven is, ook bij berekenen van vloer)
Welk tooltje gebruik je hier precies voor? Ben toch ook wel eens benieuwd als ik het isoleer!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
.

[ Voor 99% gewijzigd door JustinoFTW op 18-12-2019 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Dan toch maar een vraagje @Wuursj aangezien het tooltje nog niet echt wil lukken
Momenteel een offerte liggen voor vloer isolatie.

10cm Elastospray PUR (BASF Elastospray LWP 1672) op het "plafond" in de gehele kruipruimte.
Dit schijnt dan een RD waarde van 3.6 te geven, is dit goed of slecht?

Voor 58m² kost dit €1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

@JustinoFTW Bouwbesluit voor nieuwbouwwoningen geeft een Rc waarde van minimaal 3,5 voor vloer (nog wel).
Dus best OK. Waarschijnlijk richt het bedrijf zich ook op die waarde.

Bedenk alleen dat Rd waarde van een materiaal alleen de Rc wordt als je het gehele oppervlakte zonder onderbrekingen kan bekleden. Koudebruggen kunnen veel doen, zeker bij staal en beton. Dus die toko moet alles onderspuiten.

Vraag ook even na wat de meerprijs is voor Rc5 of zo. Misschien kost het maar weinig extra omdat het nauwelijks meer arbeid is voor het bedrijf. Je doet het maar één keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Wuursj schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:57:
Dus die toko moet alles onderspuiten.

Vraag ook even na wat de meerprijs is voor Rc5 of zo. Misschien kost het maar weinig extra omdat het nauwelijks meer arbeid is voor het bedrijf. Je doet het maar één keer...
Deze partij spuit het gehele plafond (inclusief 30cm naar beneden op de koude kanten) 10 cm dik dus dat zal wel goed moeten zitten.
Zal eens vragen wat het extra kost, overigens gaf deze man (heel eerlijk advies, ook over de rest van het huis) dat dit al meer dan zat is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Wuursj klopt, maar alle eps onder de balken: 10,8. Met bijna dezelfde hvh eps.

• MWVZZVWM
Dankje voor de tool Wuursj.
Ik heb mijn situatie nagebouwd in twee situaties:

Situatie zoals ik de platen wilde gaan aanbrengen:

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0j8ZR4F/Screen-Shot255.jpg

Situatie zoals hier voorgesteld (wat qua werk veel zou schelen):

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/jbmLm6K/Screen-Shot256.jpg

Ben er in de situatie al van uit gegaan dat er vloerverwarming aangelegd is in de dekvloer (door infrezen, toekomstig plan).

Of er zit een foutje in mijn modellering of het isoleren met de platen tegen de liggers aan de onderkant levert gewoon een hogere Rc op (door de stilstaande lucht)?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 12-04 13:04
MWVZZVWM schreef op donderdag 19 december 2019 @ 07:51:
Of er zit een foutje in mijn modellering of het isoleren met de platen tegen de liggers aan de onderkant levert gewoon een hogere Rc op (door de stilstaande lucht)?
Een belangrijk verschil is dat het totale buitenoppervlak van het isolatiemateriaal groter is als je om de liggers heen isoleert:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KzNHNq5FD9xkcg4gxPv1i4LF/medium.png

www.wigle.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Goed punt. Lijkt er igg duidelijk uit te komen. Velen zullen blij zijn met zo een uitkomst... minder werk... 8)

[ Voor 40% gewijzigd door route99 op 19-12-2019 09:11 ]

• MWVZZVWM
Goed punt Fornax,

Dan ga ik mijn werkwijze aanpassen 😁

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:51
Zou je het tussen in dan ook ni isoleren? :P B of C kwaliteit? :P

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

timovd

Voorsprong door techniek

@Icekiller2k6, beter kun je de naden (en randen) isoleren voor stilstaande lucht. Een harde isolatieplaat is ook stilstaande lucht, maar dan in heel veel kamertjes.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

• marz01
blissard schreef op woensdag 18 december 2019 @ 17:42:
@Wuursj klopt, maar alle eps onder de balken: 10,8. Met bijna dezelfde hvh eps.
Dat zou in theorie mischien beter zijn, maar denk dat in de praktijk iedereen een minimale ruimte heeft in de kruipkelder.
Verder heb je door ook tussen de balken te lijmen/klemmen een veel stabielere ondergrond om de resterende isolatie tegen aan te bevestigen.

Ik zou het zonde vinden om de ruimte onbenut te laten zoals uit de u-wert bereking blijkt dat het wel degelijk nut heeft.

• JustinoFTW
Wuursj schreef op woensdag 18 december 2019 @ 16:57:

Heb het nog even nagevraagt @Wuursj , en qua kostenverschil valt het mee.
RD3.6 (9 a 10cm) - €1.618 incl BTW
RD4.5 (12 a 13cm) - €1.835 incl BTW

Voor die 200 euro wil ik het best overwegen, maar hoor graag je mening :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

JustinoFTW schreef op donderdag 19 december 2019 @ 14:03:
[...]

Heb het nog even nagevraagt @Wuursj , en qua kostenverschil valt het mee.
RD3.6 (9 a 10cm) - €1.618 incl BTW
RD4.5 (12 a 13cm) - €1.835 incl BTW

Voor die 200 euro wil ik het best overwegen, maar hoor graag je mening :*)
Voor 13% meer geld krijg je 25% hogere Rd waarde? Klinkt als een mooie deal toch? Ik zou het doen....

We kunnen wel mooi de terugverdientijd gaan uitrekenen maar alleen al het gegeven dat je dit waarschijnlijk nooit gemakkelijk kunt gaan verbeteren, zou ik het doen. Met vloerverwarming rendeert het nog beter dan 'gewoon' door de grotere delta T tussen vloer en kruipruimte (vloer is warmer dan de ruimte zelf).

Ikzelf ga ook voor RD5.

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 07:30
Ik ben bezig met laten isoleren van mijn woning. Nu heb ik een tweetal offertes ontvangen voor bodem/vloerisolatie. Maar ik vind het persoonlijk best aan de prijs. Oppervlak is ongeveer 63 m2 met kruipruimte van 70 cm diep.

Optie 1:
Vloerisolatie op basis van Pur schuim
Isolatiewaarde RD 3,55
Totale kosten €2853,00

Optie 2:
Bodemisolatie op basis van Neopixels 22,5 cm
Isolatiewaarde RC 4.91
Totale kosten € 2050,00

Nu wil ik sowieso nog meer offertes aanvragen. Ik heb geen idee of dit marktconform is.

En als je kruipruimte bereikbaar wil blijven ligt er een berg Neopixels op de bodem. Weet niet of dat zo wenselijk is.En volgens mij wil ik juist dat de warmte in de vloer blijft met vloerverwarming. En daar helpen Neopixels volgens mij niet bij als ze op de bodem liggen.

[ Voor 10% gewijzigd door Highfive95 op 19-12-2019 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
Wuursj schreef op donderdag 19 december 2019 @ 15:53:
[...]

Voor 13% meer geld krijg je 25% hogere Rd waarde? Klinkt als een mooie deal toch? Ik zou het doen....

We kunnen wel mooi de terugverdientijd gaan uitrekenen maar alleen al het gegeven dat je dit waarschijnlijk nooit gemakkelijk kunt gaan verbeteren, zou ik het doen. Met vloerverwarming rendeert het nog beter dan 'gewoon' door de grotere delta T tussen vloer en kruipruimte (vloer is warmer dan de ruimte zelf).

Ikzelf ga ook voor RD5.
Dan ga ik mooi voor de RD4,5
Dikker gaat niet meer lukken ben ik bang, heb maar 50cm (35 a 40cm incl pur) tot beschikking en moet er heel af en toe nog eens bij.
Highfive95 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:01:
Ik ben bezig met laten isoleren van mijn woning. Nu heb ik een tweetal offertes ontvangen voor bodem/vloerisolatie. Maar ik vind het persoonlijk best aan de prijs. Oppervlak is ongeveer 63 m2 met kruipruimte van 70 cm diep.

Optie 1:
Isolatiewaarde RD 3,55
Totale kosten €2853,00

Optie 2:
Isolatiewaarde RC 4.91
Totale kosten € 2050,00

Nu wil ik sowieso nog meer offertes aanvragen. Ik heb geen idee of dit marktconform is.

En als je kruipruimte bereikbaar wil blijven ligt er een berg Neopixels op de bodem. Weet niet of dat zo wenselijk is.En volgens mij wil ik juist dat de warmte in de vloer blijft met vloerverwarming. En daar helpen Neopixels volgens mij niet bij als ze op de bodem liggen.
Niet dat ik mij er verder mee wil bemoeien, ik heb momenteel een offerte/factuur voor PUR (3,6 RD) voor €1.618 en die is voor 58 a 60m². Geen idee of het toegestaan is, maar dit is bij Van de Bunt isolatie (via internet tegengekomen toen)

RD4,5 PUR zit ik zoals je paar berichten boven kan zien op ong €1850

[ Voor 22% gewijzigd door JustinoFTW op 19-12-2019 16:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

@Highfive95 De bodem moet je met dampremmend/dicht folie afdekken, de bodem isoleren is een zeer vreemd en foutief voorstel van die firma. Ze lopen meer dan 10 jaar achter qua kennis .

Dus je hebt de keuze....uit 1 dure optie... je weet wat je moet doen....

Je zou jouw situatie eens kunnen vergelijken met wat anderen hier hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
@route99 heb jij een aanrader qua dampremmende/dichte folie?
Wellicht een idee om dat ook nog te doen, zeker gezien vochtige grond en natte kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik zit nu op de Tonzon lijn, ben nu de voordeur aan het opknappen met HR++ glas, intussen zoek ik ook nog mee....naar een goedkopere folie waarvan de damp remmende waarde bekend van is en.. bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Ik kwam inderdaad ook Tonzon tegen @route99 maar die is naar mijn mening vrij prijzig.
Voordeel is wel dat je het in een stuk kan leggen, ze hebben 7 meter breed.

Zal ondertussen ook even door zoeken

[ Voor 23% gewijzigd door JustinoFTW op 20-12-2019 09:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• misterdjus

misterdjus

hoi2x

Zo hoppa, afgelopen woensdag kwamen er 2 pallets met PIR platen aan.

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/rmqi2hqrwlry.jpg

Neemt lekker veel ruimte in! Gelukkig doet regen niet zo veel met de platen alleen jammer dat ze door de regen waarschijnlijk vochtig de kruipruimte in gaan. Maar goed ik heb ook geen plek binnen dus het zij zo.

Wel even een vraagje nog: Zoals ik aangaf wilde de vorige bewoner een kelder bouwen en had hij hier ook al een kruipluik voor gemaakt. Deze heb ik dichtgemaakt met een grote houten mdf plaat maar als ik nu de PIR tegen de onderkant aan zet sluit ik dit hout lucht dicht af. Hoe kan ik dit deel nu het best isoleren? Moet ik voor dit kleine stukje nu glaswol tegen de vloer maken of ruimte bij de Pir platen laten? Of kan ik de boel nog insmeren met een schimmel werend goedje? Weet even niet zo goed hoe hier mee om te gaan...

Gaat om deze plaat aan de bovenkant:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/cfsxejg.jpg

Ik hoop van het weekend het folie te leggen onder de grond en maandag ga ik starten met de PIR platen 8)

hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
ik zou me er niet zo druk om maken, pir zit aan 1 kant dus er zit geen hout opgesloten. het ergste wat zou kunnen gebeuren is dat je een nieuw stukje hout moet kopen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

misterdjus schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 13:46:

Wel even een vraagje nog: Zoals ik aangaf wilde de vorige bewoner een kelder bouwen en had hij hier ook al een kruipluik voor gemaakt. Deze heb ik dichtgemaakt met een grote houten mdf plaat maar als ik nu de PIR tegen de onderkant aan zet sluit ik dit hout lucht dicht af. Hoe kan ik dit deel nu het best isoleren? Moet ik voor dit kleine stukje nu glaswol tegen de vloer maken of ruimte bij de Pir platen laten? Of kan ik de boel nog insmeren met een schimmel werend goedje? Weet even niet zo goed hoe hier mee om te gaan...

Gaat om deze plaat aan de bovenkant:
[Afbeelding]
Zowel MDF als OSB (wat op de foto te zien is) plaat zou ik niet gebruiken als kruipruimte luik, dat kan erg slecht tegen vocht. Bovendien beiden niet al te sterk.
Eerder iets van betonplex, watervast verlijmd multiplex of nog beter cementvezelplaat.

[ Voor 3% gewijzigd door DopdeDouwer op 20-12-2019 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

JustinoFTW schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 09:16:
@route99 heb jij een aanrader qua dampremmende/dichte folie?
Wellicht een idee om dat ook nog te doen, zeker gezien vochtige grond en natte kruipruimte
Ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen met dat Mioteen kr4, kruipruimte folie bodemafsluiter.
Is via isolatie shops wel prijzig maar lijkt me wel ideaal omdat het dik en stevig is maar ook voorzien van bubbelplastic dus blijft drijven.

Ben het in dit topic nog niet tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuattroNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-05 21:20

QuattroNL

It is I.

MWVZZVWM schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:50:
Het folie/zeil van de Action was niet duur: 3 stuks bouwzeilen (4x6 m) in totaal €20,85.

Het landbouwplastic heb ik gratis kunnen krijgen van een kennis met een boerderij. Heb een stuk van 10 x 7 meter gebruikt ivm de gewenste opstaande randen. Normaal kost zo’n stuk ongeveer €21,00 (omgerekend naar wat een rol kost).

Voor wat betreft de duurzaamheid: dit hangt denk ik sterk af van hoe voorzichtig je over het folie beweegt en werkt. Het Action folie ligt er onder voor eventuele beschadigingen van steentjes in de ondergrond. Bij normaal gebruik moet het landbouwplastic best lang mee gaan denk ik: het is vrij sterk en elastisch, dus kan wat hebben.
DopdeDouwer schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 14:23:
Ik ben nog steeds benieuwd naar ervaringen met dat Mioteen kr4, kruipruimte folie bodemafsluiter.
Is via isolatie shops wel prijzig maar lijkt me wel ideaal omdat het dik en stevig is maar ook voorzien van bubbelplastic dus blijft drijven.

Ben het in dit topic nog niet tegengekomen.
Ik ben eigenlijk ook nog steeds op zoek naar het juiste plastic.

@MWVZZVWM: is alleen dat blauwe Action afdekzeil al voldoende? Het is waterdicht zie ik. Qua prijs natuurlijk goed te doen :+

Nog andere mooie alternatieven?

Moeten de opstaande randen ook goed aan de muur vastgemaakt worden of mag dat ook los blijven? Oftewel: zou je het alleen doen om het zeil redelijk strak op de grond te houden/tegen verschuiven?

Hier zou een signature kunnen staan. En die staat er dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWVZZVWM
QuattroNL schreef op vrijdag 20 december 2019 @ 15:02:
[...]

[...]

Ik ben eigenlijk ook nog steeds op zoek naar het juiste plastic.

@MWVZZVWM: is alleen dat blauwe Action afdekzeil al voldoende? Het is waterdicht zie ik. Qua prijs natuurlijk goed te doen :+

Nog andere mooie alternatieven?

Moeten de opstaande randen ook goed aan de muur vastgemaakt worden of mag dat ook los blijven? Oftewel: zou je het alleen doen om het zeil redelijk strak op de grond te houden/tegen verschuiven?
Ik denk dat de Action folie opzich al best veel helpt en dat het optrekkende vocht hiermee al aardig verminderd wordt. Het is echter een heel ander type folie dan het landbouw plastic of het folie van Tonzon, dus zeker weten doe ik dat niet. De combinatie van Action folie en goedkoop landbouw plastic werkt bij mij in ieder geval heel goed: de kruipruimte is kurk en kurk droog geworden en de ruimte stinkt bijna niet meer naar “kruipruimte lucht”

Ik heb het folie alleen maar strak tegen de wanden aangelegd en verder niet vastgemaakt. Dit is ook niet nodig naar mijn mening omdat het kleine beetje vocht wat optrekt langs de “lekkende” randen echt te verwaarlozen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Nu online

BTS

Vandaag in de kruipruimte gekeken om te zien of het vocht verminderd was sinds ik een paar maanden terug plastic op de bodem heb gelegd. Normaal was het luik aan de onderzijde vochtig en nu mooi droog. Ook geen vochtige walm die in het gezicht sloeg toen ik mijn hoofd erin stak.

Enige min punt: er ligt een plasje onder een koppeling van het riool, das dus een kleine lekkage die ik binnenkort eens moet verhelpen.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Highfive95 schreef op donderdag 19 december 2019 @ 16:01:

Optie 1:
Isolatiewaarde RD 3,55
Totale kosten €2853,00

Optie 2:
Isolatiewaarde RC 4.91
Totale kosten € 2050,00

Die Neopixels moet je sowieso niet doen als je vloerverwarming hebt en wel ruimte voor gespoten materiaal.
Die pur offerte is erg hoog, is dat Pluimers? Gespoten materiaal in die dikte mag je een offerte verwachtten rond de 30 euro per m2.

Pagina: 1 ... 57 ... 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"