Wat een geweldig topic met veel tips. Leuk om te lezen.
Wat me opviel was dat er best veel mensen pirplaten of eps plakken op de betonnen liggers met action kit, en zeggen dat ze het direct plakt, of eventjes stutten en dan prima plakt. Maar ik lees ook reacties dat het niet blijft plakken, dat sommige het dagen stutten, of zelfs een week. Of omdat het niet blijft plakken dan maar gaan boren en het vastschroeven.
Mijn ervaring: Ik heb montagekit van ruim €1,00 gekocht, en heb een proefje gedaan.
Ik had een stukje pirplaat van 10 cm dik, 20x20 cm aan een ander stukje pirplaat geplakt. Nu moet ik zeggen dat zo'n klein stukje amper wat weegt, en de plaat zelf natuurlijk veel meer, terwijl je enkel bij de liggers kan kitten. Dus ik heb een zakje pinda's van 300 gram met een elastiekje aan de onderste kleine stukje pir geplakt, om het te testen. Dat woog aardig zwaar voor zo'n klein stukje, en mijn verwachting was dan ook dat het vast wel een uur zou moeten neergelegd worden, voor de kit zo sterk was dat hij het kon dragen.
Mijn verbazing was dan ook groot, dat meteen toen ik hem plakte, en voor de grap omhoog hield, dat het gewoon direct bleef plakken! Wouw, dat had ik echt niet verwacht. Ik heb de stukjes 5 minuten laten hangen, maar het liet niet los. Toen losgemaakt, omdat die stukjes niet op elkaar horen. Na een uur kwam er iemand thuis, en liet ik zien hoe ik het had gedaan, en raad eens wat: De kit die een uur oud was, werkte gewoon nog steeds! Het bleef gewoon weer direct plakken. Volgende ochtend was de kit droog, en lukte het niet meer.
Dus ik was helemaal tevreden, en ging vol goede moed de kruipruimte in. De eerste pirplaat van 120 x 60 cm en 10 cm dik heb ik met 6 grote klodders op de plekken van de liggers gekit en er tegenaan gedaan. Tja, ik lees overal dat pirplaten niks wegen, maar ik vind hem een stuk zwaarder dan piepschuim hoor, en het viel nog niet mee om hem in m'n eentje te plakken. Je moet hem dat vasthouden, terwijl je moet gaan stutten. Maar goed, het lukte me, en ik heb het maar niet geprobeerd of hij meteen zou zitten, dus 2 stutten eronder gedaan, en tevreden weg gegaan. Het was avond, en ik wilde in de ochtend verder gaan.
Volgende ochtend ging ik weer vol goed moed erin, haalde de stuts weg, en plakte de tweede met kit. Deze op z'n plaats, nog even een paar plakken geven, zodat hij goed tegen de muur en tegen de eerste aan zat: Komt de eertste plaat ineens naar beneden vallen.

. Dat had ik echt totaal niet verwacht. Dus ik weer zoeken op internet. Tja, kit van de action is zo geweldig, plakt meteen zonder stutten. Heb ik dan de verkeerde kit van de Action? Ik heb de kit van de eerste 2 platen afgehaald en weggegooid, weer naar de action. Sommige hebben het over Pattex, die schijnt goed te werken. Eenmaal in de Action, ze hebben er meer van Pattex, welke moet ik nu hebben? 1 van ruim €2,00 en een zwarte voor €5,00. Nog eens goed gelezen op de verpakkingen, maar die duurdere lijkt meteen te moeten plakken, en kan zelfs op natta ondergrond plakken. Nu zijn mijn liggers gewoon droog, maar door de vochtige lucht kan ik die misschien dan toch beter pakken. Ik heb de eerste plaat opnieuw geplakt en gestut met die duurdere Pattex. Na een uur stutten ben ik gaan kijken, nu zal hij wel goed vast zitten.

Helaas, valt meteen naar beneden als ik de stuts weg haal. Ik balen. Hoe kan dit nu? Waarom bleef mijn teststukje met een zwaar gewicht van de pinda's wel meteen plakken? Nog een poos gezocht op internet, en las tot mijn verbazing dat sommige de goedkope kit van de action gebruiken en wel 7 dagen laten drogen voor de stuts weg te halen. Dan zou het toch muurvast moeten zitten. Nou, de klus wordt er niet leuker op, maar ik wil het nog niet opgeven. Dus ik nog eens naar beneden. Met de duurdere kit heb ik 4 pirplaten vastgelijmd, en gestut. Na 4 dagen niks doen, heb ik ze getest. 3 zaten er vast, 1 kwam weer naar beneden.
Conclusie: Duurdere kit werkt echt niet 2 x zo goed. Je hebt gewoon heel veel geduld nodig.
Ik denk dat ik de reden heb gevonden dat het bij de ene prima plakt, of na heel kort stutten, en bij de ander pas na 7 dagen stutten. Op de kit staat dat je de 2 te lijmen producten steving tegen elkaar moet duwen. En dat lukte me prima bij de 2 losse stukjes met pinda's. Resultaat: Ondanks het gewicht, bleef hij heel goed plakken. Maar toen de platen naar beneden kwamen viel mij op de de hoopjes kit nog steeds hoopjes kit waren, iets ingedrukt door de liggers. De liggers zijn niet glad, en de pirplaten ook klein beetje krom, dus je kunt ze niet stevig tegen elkaar aan krijgen!
Dus hoe minder kit ertussen zit, hoe beter hij plakt. De plaat die weer naar beneden kwam zat bijna een cm lijmhoopjes op, en die kit was na 4 dagen echt nog nat, dus kon niet plakken. Dus heb ik die weer opgeplakt en nog strakker geprobeerd te stutten. Na 7 dagen zat hij vast. Ik verwacht dus dat de goedkope kit van Action ook prima vast zit, als je maar lang genoeg wacht om te drogen. Nu zie je veel adviezen om dan duurdere kit te gebruiken, tot wel €18 per bus. Mensen, zo kost isoleren nog meer aan kit dan aan pirplaten.

Maar voor de gein heb ik die dure kitnamen op google geprobeerd met: wil niet plakken. En ook dan krijg je reacties dan het niet wil plakken. Oftewel, ik denk dat die duurdere kit vast wel iets beter plakt dan die van de action, maar dat het veel belangrijker is of de dragers goed aansluiten op de platen.
Nu met nieuw expiriment bezig. Mijn broodjes liggen zo'n 7-8 cm hoger dan de liggers. (Lege ruimte die ik na het plakken opvul met gratis oude glaswol. ) Maar de eerste 4 cm naast de liggers is het verschil maar ongeveer 4 cm. Mijn idee is om nu repen eps van 4x5 cm te snijden, en die te plakken net naast de liggers.
Eps dan net iets uit laten steken, zodat ze iets lager dan de liggers komen te liggen. Ik heb 2 dagen geleden een paar liggers dus aan de zijkanten bekleed. Goedkope kit aan de boven en zijkant gedaan. Tja, piepschuim is een stuk lichter, en die reepjes blijven soms zelf al zonder lijm net ergens aan haken zodat ze blijven zitten. Dus die hoef ik totaal niet te stutten. Werkt heel makkelijk. Ik heb er bijna spijt van dat ik gekozen heb voor pir, want piepschuim buigt iets meer mee, en is zoveel lichter. Zou denk ik al veel makkelijker vast blijven zitten. Maar goed, ik heb net gekeken, en de piepschuim zit muurvast. Was te verwachten, de piepschuim zit stevig tegen het beton aangedrukt, dus plakt veel beter, en 1 mm droogt een stuk sneller dan 7 mm. Nu ga ik de pirplaat niet plakken op de liggers, maar op het piepschuim. In de hoop dat als ik het dan stevig stut, en goed contact is tussen de piepschuim en de pirplaat, zodat het met een uurtje stutten, of in elk geval na een dagje goed vastzit. Ik weet dus nog niet of dit werkt, maar in theorie zou dat moeten lijkt me.
Iedereen heel veel succes met isoleren mocht je nog bezig zijn of gaan beginnen. Misschien heb je wat aan mijn tip: Gebruik gewoon goedkope kit, maar laat het minstens een week zitten. Of plak randjes piepschuim vast, wat waarschijnlijk na een paar uur al goed vast zal zitten, en plak daar de pir tegenaan. Hopelijk zit het dan met een dag al wel helemaal vast. Voordeel daarvan zou dan zijn dat je minder stutjes nodig hebt. Maar als je tijd genoeg hebt, kan het dus ook prima met een paar stukjes. Dan dus maar een paar platen per week plakken.