Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 56 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Duidelijk. Dat maakt het vaak lastig om later in te schatten wat nu wat bijdraagt of juist niet.
Dat het flink KAN uitmaken is sterk afhankelijk v/d situatie.
Het is nl de reden geweest in één geval dat het opviel dat 's morgens het zolang duurde tov eerder dat de vloer opwarmde.
Je ziet, zelfs experts maken zulke weeffouten...

Je hoe dan ook een flinke besparing gerealiseerd, 8) het is alleen ook voor anderen die nog moeten beginnen met dit specifieke aspect om de Do's en Don'ts. te kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:57
Weet iemand of je degelijk noppenfolie onder piepschuim kunt nieten/tacken? Blijven krammen met weerhaken zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdW
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-04 06:54
Het kan met lange nieten, alleen prik je zo de nopjes wel lek :+
Ik zou het niet doen als je al een degelijke laag isolatie hebt. Dan nog liever een extra laag piepschuim
Zou me ook niets verbazen dat de lucht na enkele jaren verdwenen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-05 09:57
JvdW schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 21:29:
Het kan met lange nieten, alleen prik je zo de nopjes wel lek :+
Ik zou het niet doen als je al een degelijke laag isolatie hebt. Dan nog liever een extra laag piepschuim
Zou me ook niets verbazen dat de lucht na enkele jaren verdwenen is.
Waar geniet is dan wat alutape eroverheen..
Op papier moet het allemaal goed zijn, RC4 van de vloer, er zit ook 15cm piepschuim onder, echter voel je dat het piepschuim warm is als je in de kruipruimte ligt, de vloer koelt ook redelijk snel af als de vvw af gaat. De kanalen (geisoleerde kanaalplaatvloer) zijn luchtdicht afgetapet, dus daar zou het niet aan moeten liggen, kan ook kloppen omdat het piepschuim warm wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BreiTech
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 17:58
Graag zou ik van jullie wat advies vragen:

We wonen in een huis uit 2014 maar vloer is erg oncomfortabel (lees koud). Afwerking is een gerookte eikenhouten vloer en ik weet niet of dit verlijmd is direct op het beton of dat er isolatie tussen zit en Geen vloerverwarming aanwezig. Kruipruimte is erg vochtig (woonachtig in de Polder).

Zou ik het comfortabeler kunnen krijgen door Het plaatsen van bodemfolie? Of zijn er misschien andere goede tips?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:06
@Cpt.Chaos Droog piepschuim voelt altijd warm aan, je voelt je eigen lichaamswarmte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Eerst bodemfolie, dampdicht, de bodem goed afdekken, neem een stuk van de muur mee.
Dan het beste om te wachten tot de lucht in de kruipruimte aardig droog is.
Dan pas de onderkant van de vloer isoleren.

Dat de vloer nu zo koud aanvoelt komt door al dat vocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:03
TIP: zorg voor handschoenen en een mondkapje, ik heb folie gelegd terwijl er ratten hebben gezeten, uiteindelijk 3 larven in mijn hand...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Prima tip, gadver.... Ik zal öok op mijn hoede zijn.
Heb je vervolgens nog iets aan bestrijding gedaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 15:26
Als je dan toch nog een masker moet gaan kopen,

https://www.toolstation.n...-gas-en-stofmasker/p72591

Koop dan meteen een A1 masker, kan je ook purren zonder je zorgen te hoeven maken over je gezondheid!
Op mijn werkschoenen van de lidl na is dit toch wel echt de beste aankoop die ik heb gedaan mbt veiligheid.

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:00
Ook hier zijn we dus bezig met isoleren, waaronder de kruipruimte. Alleen ik heb een paar vragen waar ik nog niet uitkom.

Groot gedeelte van de vloer is hout, maar een gedeelte is ook beton. Helaas niet optimaal bereikbaar overal. Nu is het idee als volgt. eigenlijk zijn het verschillende ruimtes te bereiken vanuit de kelder.

Ik wil bodemfolie aanbrengen in de kruipruimtes. Waarom is dit pe folie? Kan ik hier niet afdekzeil of afdekfolie voor gebruiken? Wat is de reden dat jullie bepaald materiaal zeil/folie pakken? Ik heb ook niks aan grote oppervlaktes, zijn allemaal kleine ruimtes.

Onder de vloer wil ik glaswol tussen de houten balken gaan gebruiken. Maar ik zit te twijfelen over het gedeelte waar de betonnen vloer ligt. Dit is het keuken gedeelte met vloer verwarming. Wat zouden jullie doen?

Foto's zeggen meer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/9lujhDSwFnhqMkKys3x4x7r3/full.jpg
^^Dit is de uitbouw. Best een rommeltje, maar huis is uit 1956. Links naar buren, rechts naar de keuken. Naar voren is de achtertuin.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K0PgbO8r6XMGI4uBqJBQ70uL/full.jpg
^^Dit is onder woonkamer muurtje wat je ziet zijn de buren, naar rechts loopt door naar raam aan de voorkant, links is de keuken (uitbouw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/7mjERH6Jeu6vmYN2TuGzqAwV/full.jpg
^^Keuken gedeelte, waar dus beton is geen hout. Ja ik heb verlichting in kruipruimte, idee van de oude bewoners. ;)

Rest van huis heeft een kelder en daar is de ruimte te laag om nog isolatie materiaal te plaatsen en te kunnen staan. Moet een hoop opgeruimd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:10
@DoeEensGek ik zou voor de houten vloer kiezen voor glas- of steenwol tussen de balken. Ben je lekker flexibel voor het werken met alle leidingen en voorkom je opsluiting van vocht in de vloer.

Bij het betonnen deel zou ik eps of pir gaan plakken.

De folie Op de vloer kan ook afdekzeil of iets dergelijks zijn. Als het 90% van het vocht tegenhoudt is dat al voldoende (het ziet er erg droog uit) en het werkt was prettiger. Wel eerst even een beetje puin ruimen.

[ Voor 47% gewijzigd door blissard op 06-11-2019 22:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Jammer dat je zo last hebt van leidingen. Anders had je PIR planten tussen je balken kunnen plaatsen die je makkelijk op zijn plek kan houden met latten die 2x zo breed zijn als je balken. De platen rusten dan op de latten.

Je maakt de PIR platen zo goed mogelijk op maat (maat tussen balken is waarschijnlijk om en de nabij 600mm). De ruimte tussen balk en plaat + lat kan je dan nog even lichtjes afschuimen om het luchtdicht te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 07-11-2019 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@Anoniem: 100386 Juist tussen houten balken kun je veel eenvoudiger glaswol aanbrengen. Dat hoef je niet op maat te snijden of af te purren, gewoon tussen de balken duwen en fixeren met latten of ijzerdraad. Dat is sneller.
En zeker in de kruipruimte wil je gewoon niet teveel handelingen hoeven doen.

en @DoeEensGek Je hebt zat ruimte :D Moet je mijn kruipruimte eens zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 100386

Jelte schreef op donderdag 7 november 2019 @ 08:48:
@Anoniem: 100386 Juist tussen houten balken kun je veel eenvoudiger glaswol aanbrengen. Dat hoef je niet op maat te snijden of af te purren, gewoon tussen de balken duwen en fixeren met latten of ijzerdraad. Dat is sneller.
En zeker in de kruipruimte wil je gewoon niet teveel handelingen hoeven doen.

en @DoeEensGek Je hebt zat ruimte :D Moet je mijn kruipruimte eens zien ;)
Dat weet ik ook wel. Maar PIR isoleer per cm dikte ongeveer 2x zo goed als minerale wol. Plus dat het beter bestand is tegen vocht dan wol. Gemak leidt niet altijd tot de beste oplossing zeg maar.

En gemak is ook maar relatief denk ik. Die wol blijft ook niet uit zichzelf hangen, je zal iets moeten doen om de wol op zijn plek te houden.

Een paar latjes in de lengterichting aan de balken maken is ook niet zo moeilijk. Alleen heb je hier te maken met veel leidingwerk. Dat maakt het weer lastig.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 07-11-2019 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
@Anoniem: 100386 @Jelte @blissard Ja het is inderdaad rommelig, onder woonkamer valt nog mee maar uitbouw is wel het ergste. Helaas zitten er ook spijkers links en rechts dus lijkt glaswol mij het slimste. De vloer voelt niet heel koud aan, dat is pvc over parket vloer. Grootste nadeel is dat het werkt, dus hopelijk valt daar ook wat in te winnen.
Op zich is het kruipruimte droog inderdaad. Dat scheelt.

Zit ik alleen nog met onder de keuken. Ik heb het idee dat de warmte van vloer verwarming juist hier het verlies is. In de kelder voel ik de hitte van de vloer verwarming. Gewoon warmte als je plafond aanraakt.
Hier ook glaswol doen? of misschien wel PIR platen?

Zaterdag eerst eens opruimen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@DoeEensGek onder het beton van de keuken zou ik PIR platen plakken met een Rd waarde van minimaal 5. Meestal zijn die aan 2 zijden voorzien van aluminium cachering wat de warmte terugreflecteerd. Mocht er 1 alu zijde zijn dan moet die naar boven.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-10-2024
Wat een geweldig topic met veel tips. Leuk om te lezen.
Wat me opviel was dat er best veel mensen pirplaten of eps plakken op de betonnen liggers met action kit, en zeggen dat ze het direct plakt, of eventjes stutten en dan prima plakt. Maar ik lees ook reacties dat het niet blijft plakken, dat sommige het dagen stutten, of zelfs een week. Of omdat het niet blijft plakken dan maar gaan boren en het vastschroeven.

Mijn ervaring: Ik heb montagekit van ruim €1,00 gekocht, en heb een proefje gedaan.
Ik had een stukje pirplaat van 10 cm dik, 20x20 cm aan een ander stukje pirplaat geplakt. Nu moet ik zeggen dat zo'n klein stukje amper wat weegt, en de plaat zelf natuurlijk veel meer, terwijl je enkel bij de liggers kan kitten. Dus ik heb een zakje pinda's van 300 gram met een elastiekje aan de onderste kleine stukje pir geplakt, om het te testen. Dat woog aardig zwaar voor zo'n klein stukje, en mijn verwachting was dan ook dat het vast wel een uur zou moeten neergelegd worden, voor de kit zo sterk was dat hij het kon dragen.
Mijn verbazing was dan ook groot, dat meteen toen ik hem plakte, en voor de grap omhoog hield, dat het gewoon direct bleef plakken! Wouw, dat had ik echt niet verwacht. Ik heb de stukjes 5 minuten laten hangen, maar het liet niet los. Toen losgemaakt, omdat die stukjes niet op elkaar horen. Na een uur kwam er iemand thuis, en liet ik zien hoe ik het had gedaan, en raad eens wat: De kit die een uur oud was, werkte gewoon nog steeds! Het bleef gewoon weer direct plakken. Volgende ochtend was de kit droog, en lukte het niet meer.

Dus ik was helemaal tevreden, en ging vol goede moed de kruipruimte in. De eerste pirplaat van 120 x 60 cm en 10 cm dik heb ik met 6 grote klodders op de plekken van de liggers gekit en er tegenaan gedaan. Tja, ik lees overal dat pirplaten niks wegen, maar ik vind hem een stuk zwaarder dan piepschuim hoor, en het viel nog niet mee om hem in m'n eentje te plakken. Je moet hem dat vasthouden, terwijl je moet gaan stutten. Maar goed, het lukte me, en ik heb het maar niet geprobeerd of hij meteen zou zitten, dus 2 stutten eronder gedaan, en tevreden weg gegaan. Het was avond, en ik wilde in de ochtend verder gaan.

Volgende ochtend ging ik weer vol goed moed erin, haalde de stuts weg, en plakte de tweede met kit. Deze op z'n plaats, nog even een paar plakken geven, zodat hij goed tegen de muur en tegen de eerste aan zat: Komt de eertste plaat ineens naar beneden vallen. :-( . Dat had ik echt totaal niet verwacht. Dus ik weer zoeken op internet. Tja, kit van de action is zo geweldig, plakt meteen zonder stutten. Heb ik dan de verkeerde kit van de Action? Ik heb de kit van de eerste 2 platen afgehaald en weggegooid, weer naar de action. Sommige hebben het over Pattex, die schijnt goed te werken. Eenmaal in de Action, ze hebben er meer van Pattex, welke moet ik nu hebben? 1 van ruim €2,00 en een zwarte voor €5,00. Nog eens goed gelezen op de verpakkingen, maar die duurdere lijkt meteen te moeten plakken, en kan zelfs op natta ondergrond plakken. Nu zijn mijn liggers gewoon droog, maar door de vochtige lucht kan ik die misschien dan toch beter pakken. Ik heb de eerste plaat opnieuw geplakt en gestut met die duurdere Pattex. Na een uur stutten ben ik gaan kijken, nu zal hij wel goed vast zitten. :( Helaas, valt meteen naar beneden als ik de stuts weg haal. Ik balen. Hoe kan dit nu? Waarom bleef mijn teststukje met een zwaar gewicht van de pinda's wel meteen plakken? Nog een poos gezocht op internet, en las tot mijn verbazing dat sommige de goedkope kit van de action gebruiken en wel 7 dagen laten drogen voor de stuts weg te halen. Dan zou het toch muurvast moeten zitten. Nou, de klus wordt er niet leuker op, maar ik wil het nog niet opgeven. Dus ik nog eens naar beneden. Met de duurdere kit heb ik 4 pirplaten vastgelijmd, en gestut. Na 4 dagen niks doen, heb ik ze getest. 3 zaten er vast, 1 kwam weer naar beneden.
Conclusie: Duurdere kit werkt echt niet 2 x zo goed. Je hebt gewoon heel veel geduld nodig.

Ik denk dat ik de reden heb gevonden dat het bij de ene prima plakt, of na heel kort stutten, en bij de ander pas na 7 dagen stutten. Op de kit staat dat je de 2 te lijmen producten steving tegen elkaar moet duwen. En dat lukte me prima bij de 2 losse stukjes met pinda's. Resultaat: Ondanks het gewicht, bleef hij heel goed plakken. Maar toen de platen naar beneden kwamen viel mij op de de hoopjes kit nog steeds hoopjes kit waren, iets ingedrukt door de liggers. De liggers zijn niet glad, en de pirplaten ook klein beetje krom, dus je kunt ze niet stevig tegen elkaar aan krijgen!
Dus hoe minder kit ertussen zit, hoe beter hij plakt. De plaat die weer naar beneden kwam zat bijna een cm lijmhoopjes op, en die kit was na 4 dagen echt nog nat, dus kon niet plakken. Dus heb ik die weer opgeplakt en nog strakker geprobeerd te stutten. Na 7 dagen zat hij vast. Ik verwacht dus dat de goedkope kit van Action ook prima vast zit, als je maar lang genoeg wacht om te drogen. Nu zie je veel adviezen om dan duurdere kit te gebruiken, tot wel €18 per bus. Mensen, zo kost isoleren nog meer aan kit dan aan pirplaten. 8)7 Maar voor de gein heb ik die dure kitnamen op google geprobeerd met: wil niet plakken. En ook dan krijg je reacties dan het niet wil plakken. Oftewel, ik denk dat die duurdere kit vast wel iets beter plakt dan die van de action, maar dat het veel belangrijker is of de dragers goed aansluiten op de platen.

Nu met nieuw expiriment bezig. Mijn broodjes liggen zo'n 7-8 cm hoger dan de liggers. (Lege ruimte die ik na het plakken opvul met gratis oude glaswol. ) Maar de eerste 4 cm naast de liggers is het verschil maar ongeveer 4 cm. Mijn idee is om nu repen eps van 4x5 cm te snijden, en die te plakken net naast de liggers.
Eps dan net iets uit laten steken, zodat ze iets lager dan de liggers komen te liggen. Ik heb 2 dagen geleden een paar liggers dus aan de zijkanten bekleed. Goedkope kit aan de boven en zijkant gedaan. Tja, piepschuim is een stuk lichter, en die reepjes blijven soms zelf al zonder lijm net ergens aan haken zodat ze blijven zitten. Dus die hoef ik totaal niet te stutten. Werkt heel makkelijk. Ik heb er bijna spijt van dat ik gekozen heb voor pir, want piepschuim buigt iets meer mee, en is zoveel lichter. Zou denk ik al veel makkelijker vast blijven zitten. Maar goed, ik heb net gekeken, en de piepschuim zit muurvast. Was te verwachten, de piepschuim zit stevig tegen het beton aangedrukt, dus plakt veel beter, en 1 mm droogt een stuk sneller dan 7 mm. Nu ga ik de pirplaat niet plakken op de liggers, maar op het piepschuim. In de hoop dat als ik het dan stevig stut, en goed contact is tussen de piepschuim en de pirplaat, zodat het met een uurtje stutten, of in elk geval na een dagje goed vastzit. Ik weet dus nog niet of dit werkt, maar in theorie zou dat moeten lijkt me.

Iedereen heel veel succes met isoleren mocht je nog bezig zijn of gaan beginnen. Misschien heb je wat aan mijn tip: Gebruik gewoon goedkope kit, maar laat het minstens een week zitten. Of plak randjes piepschuim vast, wat waarschijnlijk na een paar uur al goed vast zal zitten, en plak daar de pir tegenaan. Hopelijk zit het dan met een dag al wel helemaal vast. Voordeel daarvan zou dan zijn dat je minder stutjes nodig hebt. Maar als je tijd genoeg hebt, kan het dus ook prima met een paar stukjes. Dan dus maar een paar platen per week plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:05
Familie van me woont in een vrijstaand jaren 30 huis. Ze overwegen de kruipruimte/vloer te laten isoleren, maar vragen zich af of het de investering loont.
Er is een fundering op het zand gebouwd en de kruipruimte is krukdroog (hoger gelegen gebied Veluwe). Op de houtenbalken ligt een houten vloer en daarbovenop parket. Ze hebben geen vloerverwarming.
De kruipruimte is niet toegankelijk (geen kruipluik). De kruipruimte is min of meer verdeeld in compartimenten door verschillende (dragende) funderingsmuurtjes die van de voorkant naar de achterkant van de woning lopen. Mede om deze reden verwacht ik dat het isoleren relatief kostbaar zal zijn (opening in parket of via buitenkant).
Huidig gasverbruik is plm. 2200m3. Spouw wordt sowieso wel volgespoten/volgeblazen.
De hamvraag is: ga je van kruipruimte/vloerisolatie veel merken qua verbeterd comfort én een substantieel lager gasverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lightningchaser
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-05 11:12
Cranberry schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:38:
Familie van me woont in een vrijstaand jaren 30 huis. Ze overwegen de kruipruimte/vloer te laten isoleren, maar vragen zich af of het de investering loont.
Er is een fundering op het zand gebouwd en de kruipruimte is krukdroog (hoger gelegen gebied Veluwe). Op de houtenbalken ligt een houten vloer en daarbovenop parket. Ze hebben geen vloerverwarming.
De kruipruimte is niet toegankelijk (geen kruipluik). De kruipruimte is min of meer verdeeld in compartimenten door verschillende (dragende) funderingsmuurtjes die van de voorkant naar de achterkant van de woning lopen. Mede om deze reden verwacht ik dat het isoleren relatief kostbaar zal zijn (opening in parket of via buitenkant).
Huidig gasverbruik is plm. 2200m3. Spouw wordt sowieso wel volgespoten/volgeblazen.
De hamvraag is: ga je van kruipruimte/vloerisolatie veel merken qua verbeterd comfort én een substantieel lager gasverbruik?
Ik heb ook een jaren 30 huis met eenzelfde type vloer. Het isoleren hiervan zelf gedaan met steenwol omdat dit nog kan ademen.Verwacht niet veel reductie in gasverbruik maar qua comfort ga je er zeker op vooruit (geen koude voeten meer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:42
Cranberry schreef op vrijdag 8 november 2019 @ 15:38:
Ik heb een huis uit 1987, waar al kruipruimte isolatie onder zat (7cm). Ook op zandgrond, ook een kurkdroge kruipruimte. De isolatie heb ik verhoogd tot 28cm. Mijn gasverbruik is van ~1600 naar ~1300 kuub gegaan. Dus als er nu helemaal niks onder zit gaat het verschil nog veel groter worden.

De grote vraag wordt dus: hoe moeilijk is het om van het ene naar het andere compartiment te komen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• route99

route99

De stand van de techniek adviseert deze volgorde:
  1. Dek de bodem en de onderkant van de staande muren af met dampdichte bodemfolie, bijv van Tonzon (moet echt dampdicht zijn)
  2. Wacht tot het zand goed droog is
  3. Breng dan pas vloer isolatie aan
Er is eigenlijk vrijwel unaniem vast gesteld dat het isoleren van de zandbodem zelf averechts werkt. Er waren dus zelfs situaties bij waarbij de vloer in huis trager opwarmde dan voor dat werk.
Door deze gevallen kwam men op het spoor van deze ontwerpfout,grote bedrijven hebben destijds ook grote fouten gemaakt. Op het Tros Radar forum kun je uit de periode voor/rond/na 2009 nog wel boze reacties vinden van mensen die het verkeerde advies gekregen hebben. Er is in die tijd een uitzending geweest waar zowel de foute methode naast de goede, als goed werd gepresenteerd.. men had het nog niet door... terwijl het al wel bekend was, las ik ergens nog....

Terug:
Met het isoleren van de zandbodem verhinder je nl dat in de zomer het diepe zand bed wat opwarmt en daarmee MIS je na de zomer deze warmtebuffer van het zand voor het redelijk op temperatuur houden van de kruipruimte.

De oplossing: De dampdichte bodemfolie houdt nl wel het vocht tegen maar in de zomer gelukkig niet de warmte, dus het zand onder het huis kan mooi wat warmer worden.
Daardoor is het temperatuur verschil in de winter tussen de huisvloer en de lucht in de kruipruimte een stuk kleiner, dus ook minder warmte verliezen.

Als punt 1 en 2 ok zijn, dan heeft het zeker nog zin om de vloer van de beneden verdieping te isoleren?
Ja, want hoe meer vocht er in de kruipruimte zit in de lucht (=de luchtvochtigheid...), des te groter de winst van het wat warmere zand is onder de waterdamp dicht bodemfolie.

Dus punt 3: Kies de isolatie die past bij jouw situatie/portemonnee.....

Hoe groot de winst van de bodemfolie is op de redelijk droge hoger gelegen gebieden als de Veluwe?????
Ik denk dat dit sterk afhangt van de lokale situatie, hoe droog is het nu werkelijk in de kruipruimte....
Is het RV=60%... dan is dat best aardig.... maar als je met bodemfolie naar bijv RV=30% gaat, dan heb je toch een stuk minder warmte verlies, want het is de waterdamp in de kruipruimte lucht die het meest bijdraagt aan het warmte verlies, niet voor niets dat in dubbelglas een droogmiddel onderin gebouwd zit....
Alleen ik heb er geen enkel getal van zo een Veluwe situatie wat dat nu nog uitmaakt, wie wel??????

@LinuxMan
Ook op zandgrond, ook een kurkdroge kruipruimte.
Meet met de RV eens van die kruipruimte met een goede RV-meter en laat het ons eens weten wat het dan bijvoorbeeld daar is. Tnx... 8)

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 10-11-2019 10:48 . Reden: typos .... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23:53

DropjesLover

Dit dus ->

In een soort aanbouw-deel van onze woonkamer zit volgens de tekeningen wel een kruipruimte, maar er is geen toegang toe.

Ik meet met een IR thermometer tot 1,5 graad verschil tussen de twee woonkamerdelen, en laat nu in het aanbouwdeel de tvhoek zijn.

Enig idee hoe ik daar bij kan komen?

Volgens een aannemer zijn de muren ~80 cm diep de grond in. Ik zou van de zijkant of achterkant van het huis onder de muur door kunnen graven.

De aannemer rekent voor het compleet vervangen, isoleren, vloerverwarming en nieuwe vloer €9000. Het is 15m2. Vind ik wat duur...

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

hjs schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:54:
[...]Je kruipruimte was toch geventileerd?
Lekker folie over de plassen en de meeste vochtigheid blijft eronder.
@Waah heb je hier al wat mee gedaan, dit is eigenlijk nu de basis om uit te voeren.
Zet de folie tot ca halverwege de muur in de kruipruimte omhoog en daar vast. Zorg wel dat je dat niet als plat plastic doet, maar vouw het eind van de folie tot een Z vorm, die onderdrukt het uitzakken v/d folie langs de muur enorm en scheelt je in het aantal punten waar de folie op de muur vast gezet moet worden.
Komt er een laag water in.... de folie gaat drijven... het water blijft er onder... daar heb je echte geen PS bolletjes oid voor nodig, die werken averechts in de zomer om de bodem op te warmen v/d kruipruimte.

Dit is toch echt wel de stand vd technique
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 15:10
@route99 Nee nog niets mee gedaan. Weet wel dat wat jij voorstelt het idee gaat zijn. Maar aangezien ik niet heel veel haast heb ga ik er mee bezig als de kruipruimte droger is. Dan kan ik makkelijker het folie vastzetten. Goede tip van die Z-vorm. Ik neem aan dat je het folie bij de randen dus 3x dubbelvouwt als het ware? in een Z-vorm?

Maar inderdaad:
- Folie aanbrengen op de bodem(welke ga ik nog even uitzoeken, tips welkom)
- Wachten tot de kruipruimte goed droog is, geen haast dus half jaartje mag prima
- Aanbrengen EPS-platen. waarschijnlijk 2 lagen allebei in een andere richting zodat de naden geen probleem zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Idd zoveel vouwen dat er een Z ontstaat.

Wachten?
Waarom .... de kruipruimte zelf droogt sneller als er folie ligt dan zonder... er kan zelfs onder het folie weer nieuw water konen maar dat maakt dan niet uit mits hee folie goed gelegd en vastgezet us.

Helaas waren er mindere familie & werk omstandigheden en was ik ook nog ziek, anders had het folie er wrs gelegen, mijn buurman doet ook mee. Het voordeel nu is dat ik nog steeds bijleer en dat komt later wel weer van pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Sjips, maak het net het luik van de kruipruimte eens open om een blik te werpen.
Is de tweede laag eps voor een groot deel losgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
hjs schreef op zondag 10 november 2019 @ 13:34:
Sjips, maak het net het luik van de kruipruimte eens open om een blik te werpen.
Is de tweede laag eps voor een groot deel losgekomen.
Dat is vervelend zeg! Hoe had je die vastgezet? Welke lijm/kit? Eerst poos gestut? Ben erg benieuwd hoe lang je gezien hebt dat het wel bleef zitten. Moet er niet aan denken dat de mijne over een paar maanden naar beneden komen. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik weet niet zo goed meer waarmee ik het gelijmd heb.
Voor het grootste gedeelte heb ik de spectrum kit gebruikt, maar dat was op een gegeven moment op.

Heb het eind 2014 aangebracht en volgens mij zat het van het voorjaar nog vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
hjs schreef op maandag 11 november 2019 @ 22:12:
Ik weet niet zo goed meer waarmee ik het gelijmd heb.
Voor het grootste gedeelte heb ik de spectrum kit gebruikt, maar dat was op een gegeven moment op.

Heb het eind 2014 aangebracht en volgens mij zat het van het voorjaar nog vast.
Wat vreemd dat het na 5 jaar ineens los komt. Ik zou denken dat eps makkelijker op eps lijmt dan op beton. Maar eerste laag zit nog wel goed, en tweede niet. Een raadsel....
Maar flink balen. Die kit heb ik ook gebruikt. Ik hoop dat het hier nog heel lang zal blijven zitten. :?
Heel werk om het weer te plakken. Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Voor een isolatieproject heb ik enkele vragen.

De vloer die ik vanuit de kruipruimte wil gaan isoleren is van hout. Nu heb ik al even mijn hoofd in de kruipruimte gestoken en ik zie dat de houten balken donker van kleur zijn wat denk ik te maken heeft met vocht.

Kan ik ondanks de vocht evengoed isoleren met kale glaswol?

In de kruipruimte was tot mijn verbazing geen grond of klei als bodem te bekennen maar gewoon beton. Heeft het zin om hier T200 folie overheen te trekken in de hoop dat het houtwerk minder vochtig wordt?

Het viel mij ook op dat er niet veel ventilatie in de kruipruimte is. Is dat ook iets om rekening mee te houden? Of kan ik gewoon aan de slag gaan met isoleren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 04-05 15:26
Waterkoker schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:14:

De vloer die ik vanuit de kruipruimte wil gaan isoleren is van hout. Nu heb ik al even mijn hoofd in de kruipruimte gestoken en ik zie dat de houten balken donker van kleur zijn wat denk ik te maken heeft met vocht.

In de kruipruimte was tot mijn verbazing geen grond of klei als bodem te bekennen maar gewoon beton. Heeft het zin om hier T200 folie overheen te trekken in de hoop dat het houtwerk minder vochtig wordt?

Het viel mij ook op dat er niet veel ventilatie in de kruipruimte is. Is dat ook iets om rekening mee te houden? Of kan ik gewoon aan de slag gaan met isoleren
Nat glas/steenwol isoleert niet :) hou dat in gedachten.

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
Waterkoker schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 17:14:

Je kunt klimaatfolie gebruiken dat vocht maar in een richting doorlaat, dus wel uit de vloer naar de kruipruimte, maar niet andersom. Dat kun je nadat je de glaswol er onder hebt gezet er onder doen. Dit folie wordt meestal verkocht voor dakisolatie als de buitenkant van je dak dampdicht is, maar is ook toe te passen bij vloerisolatie. Dit folie zal ook helpen tegen houtrot omdat het vocht dus weg kan uit de vloer.

Ik zou de ventilatie verbeteren, en geen moeite steken in folie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

LinuxMan schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 21:16:
[...]
Je kunt klimaatfolie gebruiken dat vocht maar in een richting doorlaat,
Zorgt dat ervoor dat de ruimte tussen de folie en de vloer droger wordt? Of gebeurt dat alleen als ook de ventilatie in de ruimte daaronder beter wist 9?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Waterkoker schreef op dinsdag 12 november 2019 @ 23:08:
[...]
Zorgt dat ervoor dat de ruimte tussen de folie en de vloer droger wordt? Of gebeurt dat alleen als ook de ventilatie in de ruimte daaronder beter wist 9?
dat klimaatfolie zorgt dat de glaswol en het hout van je vloer droog blijven (vocht kan niet in je isolatie, wel er uit). Er zit wel een haak en oog aan: wat het klimaatfolie feitelijk doet, is eenrichtingsverkeer voor vocht creeeren. Als het vochtiger in je vloer/glaswol is dan in je kruipruimte, dan mag het vocht naar de kruipruimte. Als het vochtiger is in je kruipruimte dan in je vloer/glaswol, dan stopt het folie het vocht dat de vloer in wil.

MAAR: als je kruipruimte dus *altijd* vochtiger is dan je vloer, zal je vloer+glaswol dus niet drogen.

DUS: je moet ook zorgen voor ventilatie in je kruipruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 22:44
LinuxMan schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:52:
[...]

dat klimaatfolie zorgt dat de glaswol en het hout van je vloer droog blijven (vocht kan niet in je isolatie, wel er uit). Er zit wel een haak en oog aan: wat het klimaatfolie feitelijk doet, is eenrichtingsverkeer voor vocht creeeren. Als het vochtiger in je vloer/glaswol is dan in je kruipruimte, dan mag het vocht naar de kruipruimte. Als het vochtiger is in je kruipruimte dan in je vloer/glaswol, dan stopt het folie het vocht dat de vloer in wil.

MAAR: als je kruipruimte dus *altijd* vochtiger is dan je vloer, zal je vloer+glaswol dus niet drogen.

DUS: je moet ook zorgen voor ventilatie in je kruipruimte
Plaats gewoon vlas isolatie in de kruipruimte., als dat vochtig wordt behoud het zijn isolatie waarde en droogt snel op.
Bodemfolie plaatsen, en uiteraard de kruipruimte voldoende ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

De vloer in mijn kruipruimte is van beton. Heeft bodemfolie dan alsnog zin?

Overigens ga ik eerst ventilatie aanbrengen om het vocht uit de ruimte te krijgen. Ik zit te denken aan een koekoeks oplossing (zie img).

Het lijkt mij een mooi en simpele oplossing. Eerst een gat in de grond tot aan de fundering a 60cm breed, van daaruit een gat boren naar de kruipruimte. PVC buis door het gat. Deze buis aansluiten op een kunststoffen kokerprofiel welke tegen de gevel aangaat. Het gat opvullen met grint en de koker afdekken met een mooi rooster. Het water komt niet in je kruipruimte en zak door het grint naar beneden

Ik las ergens dat je kruipruimte per 10m2 ongeveer een ventilatiekoker nodig heeft ter grote van een buis van 5cm doorsnede. Nou, de woning waar het om gaat heeft er geen :+, naja, 4 open stootvoegen maar dat zet te weinig lucht in beweging. Zelf zal ik er 5 nodig hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isoleertje
[quote]Waterkoker schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:32:
[...]

De vloer in mijn kruipruimte is van beton. Heeft bodemfolie dan alsnog zin?

(zie img)[/url].

Als die betonnen vloer droog is niet, als hij vochtig is wel. Want dan verdampt er steeds water uit het beton, die je tegen kan houden door een folie. Zodat het minder vochtig wordt in de kruipruimte.
Je zou inderdaad eerst koekoeks ventilatie kunnen plaatsen, en kijken of het beton dan al genoeg droogt. Dan heb je geen folie nodig.

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ben nu ook aan het kijken voor Tonzon-vloerisolatie. We hebben een jaren 20 huis en merk dat onze houten vloer toch behoorlijk koud altijd is.

Als ik kijk op de website van Tonzon, dan lijkt het wel erg duur. Iets van EUR 50 per m2. Dit terwijl ik in dit topic ook wel teruglees dat het in 2u is aangelegd en dat het ook voor EUR 10 per m2 zou kunnen.

Zie ik iets over het hoofd?

Zelf aanleggen is voor mij overigens geen optie. Heb geen tijd en twee linker handen ;)

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

Videopac

Rommelt wat aan.

Ik was eigenlijk al van plan me er afgelopen zomer in te verdiepen, maar om allerlei redenen kwam het er toen niet van. In ieder geval: mijn situatie: huis uit 1983, betonnen vloer met nu 5cm EPS.

Doel: vloer dusdanig verder isoleren dat het voldoende is om t.z.t. vloerverwarming aan te leggen en dat het voldoende is om t.z.t. mijn huis energieneutraal/van-het-gas-af te kunnen doen. Ik wil het dus in 1x goed doen.

Ik heb dit onderwerp grotendeels doorgelezen en zie mijn type vloer regelmatig voorbij komen. Is er een soort algemene werkwijze te definiëren?

Zoals ik begrepen heb is dat iets als:

1. Folie op bodem leggen, T200 folie? En dan ruim opsteken / in Z-vorm langs de randen. Mijn huis is tussen de 6 en 7 meter breed (weet ik zo niet precies). Dus dan zou ik folie van 5 meter breed moeten nemen en dat dan wat laten overlappen en moet ik dat dan ook aftapen in het midden? Mijn bodem is droog: is dan ook een wachttijd nodig tussen het plaatsen van de folie en het plaatsen van het isolatiemateriaal aan de onderkant van de vloer? Ik lees er hier verschillende dingen over.

2. PIR platen monteren: hoe bepaal ik welke dikte ik nodig heb? En hoe bepaal ik eventueel of bepaalde B-keus geschikt is?

3. Platen monteren met kit van de Action: steun ik dat met houten latten? En blijft de bodemfolie wel heel als ik aan het werk ben?

De opening van het luik is ca. 68x40. En de hoogte is ca. 60 cm. Ik twijfel nog of ik het zelf ga doen. Ik ben nu 48 en wat minder lenig dan toen ik als tiener CAI-kabels onder de vloer van mijn ouderlijk huis door trok...

Tekening dwarsdoorsnede vloer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kr33R74WQWweKAL1zZjUdogP/thumb.jpg

Foto's:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Vo7Zb1zofSmqV4RttLUsB9ah/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zrzDWJy4SeLuPP95QMyCNdx1/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/MIxrBGqKWj2U1ekpOhZneblA/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/GoHAYgFlFkCjly8QUWxWSU0V/thumb.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Videopac op 14-11-2019 16:14 ]

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isoleertje
Videopac schreef op donderdag 14 november 2019 @ 16:11:
Ik was eigenlijk al van plan me er afgelopen zomer in te verdiepen, maar om allerlei redenen kwam het er toen niet van. In ieder geval: mijn situatie: huis uit 1983, betonnen vloer met nu 5cm EPS.

Doel: vloer dusdanig verder isoleren dat het voldoende is om t.z.t. vloerverwarming aan te leggen en dat het voldoende is om t.z.t. mijn huis energieneutraal/van-het-gas-af te kunnen doen. Ik wil het dus in 1x goed doen.

Ik heb dit onderwerp grotendeels doorgelezen en zie mijn type vloer regelmatig voorbij komen. Is er een soort algemene werkwijze te definiëren?

Zoals ik begrepen heb is dat iets als:

1. Folie op bodem leggen, T200 folie? En dan ruim opsteken / in Z-vorm langs de randen. Mijn huis is tussen de 6 en 7 meter breed (weet ik zo niet precies). Dus dan zou ik folie van 5 meter breed moeten nemen en dat dan wat laten overlappen en moet ik dat dan ook aftapen in het midden? Mijn bodem is droog: is dan ook een wachttijd nodig tussen het plaatsen van de folie en het plaatsen van het isolatiemateriaal aan de onderkant van de vloer? Ik lees er hier verschillende dingen over.

2. PIR platen monteren: hoe bepaal ik welke dikte ik nodig heb? En hoe bepaal ik eventueel of bepaalde B-keus geschikt is?

3. Platen monteren met kit van de Action: steun ik dat met houten latten? En blijft de bodemfolie wel heel als ik aan het werk ben?

1 De opening van het luik is ca. 68x40. En de hoogte is ca. 60 cm. Ik twijfel nog of ik het zelf ga doen. Ik ben nu 48 en wat minder lenig dan toen ik als tiener CAI-kabels onder de vloer van mijn ouderlijk huis door trok...
1T200 folie is prima, landbouwfolie kan ook hoor, maar gaat iets eerder stuk denk ik als je erover kruipt. Je hoeft het niet af te tapen in het midden. Het vocht gaat recht omhoog, en vormt daar druppeltjes die weer naar beneden vallen. En al zit er een gaatje in, het is een groot verschil of er bv 50 m² water verdampt, of over 2m² waar het net niet helemaal goed zit/ gaatje inzit, of net iets tussen de 2 zeilen zou kunnen verdampen. Die weinige damp kan de ventilatie prima handelen. En als je vloer droog is, kan je meteen gaan isoleren.
2 B keus is vaak prima. Wel even controleren of er overal folie zit. Mag best iets rimpelig erop zitten.
Als je je woning energieneutraal wil maken, dan heb je minimaal een Rc-waarde van 5 nodig. Je hebt al 5 cm eps dus 1.38 Rc-waarde mag eraf geteld worden.
3 Ja, houten latten is prima om te stutten. Houdt er rekening mee dat het wel een paar dagen droogtijd nodig heeft om te drogen. Voordeel is dat je het plakt op eps, dus zal makkelijker gaan dan op betonnen balken. Tja, soms beschadig je wel iets de folie. Je kan er ook voor kiezen aangezien je vloer droog is, om eerst te isoleren, en dan de folie pas neer te leggen. Of achteraf de gaten dichtplakken met breder plakband als het op veel plaatsen beschadigd is. Op zich als je de houten stutten eerst op de grond zet, en dan flink tegen de platen aanduwt, hoeft het niet te beschadigen.
4 Ik verwacht dat je niet zo gauw iemand kan vinden om pirplaten erin te plakken. Als je een bedrijf zoekt, zullen die eerder pur willen spuiten of folie plakken. Pirplaten is veel langer werk, en zal als je al een bedrijf kunt vinden, een duur grapje worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Ramon_1984 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 21:59:
[...]

Plaats gewoon vlas isolatie in de kruipruimte.,
Vlas is wel ontzettend duur zeg :) 4x de prijs van glaswol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Waterkoker schreef op zondag 17 november 2019 @ 11:45:
[...]

Vlas is wel ontzettend duur zeg :) 4x de prijs van glaswol
Het is inderdaad duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:13
Wij zijn net de trotse eigenaren geworden van een mooi huis uit 1923 en zijn bezig met het (vloer)isolatievraagstuk. De vloer is ongeisoleerd en koud, dus willen we grag isoleren. We hebben nu 2 offertes binnen, maar bij beide voel ik me nog niet happy genoeg om te tekenen.

De situatie bij ons thuis: houten balken dragen een houten vloer. Op deze houten vloer ligt isolatiefolie (volgens de vorige bewoners de bekende ondervloer met aan een zijde alu folie en de ander zijde dunne laag schuim). Op deze isolatiefolie ligt de houten parket vloer.
De kruipuimte is begaanbaar, ongeveer 50cm hoog en krukdroog.

De offertes die we hebben gekregen:
1) vloerisolatie dmv hoogwaardige reflectiefolie + bodemisolatie EPS parels HR++
2) vloerisolatie dmv PUR schuim

Aanbieder 1 zegt dat je absoluut geen PUR moet gebruiken bij een houten vloer, aanbieder 2 zegt dat dit de beste optie is, ook bij houten vloeren.

Na deze offertes ben ik aan het zoeken geslagen en kom ik wisselende berichten tegen. Gevoelsmatig is PUR schuim het beste, maar sluit je daarmee wel alles af (in combinatie met de folie die aan de andere kant van de vloer ligt) én je kan later niet meer eenvoudig bij de leidingen etc komen...
Afsluiten met folie lijkt me daarom een beter oplossing, maar krijg je daarmee niet hetzelfde probleem?
Zoeken op internet, dit forum en andere aanbieders heeft mij helaas alleen maar verder aan het twijfelen gebracht....

Aanbieders die PIR platen of wol aanbrengen als isolatie lijken er niet echt meer te zijn volgens mij. Tenminste, ik kan weinig aanbieders vinden. Ik woon in Drenthe, dus het aanbod is wellicht ook beperkt :)

Wat zouden jullie aanraden in deze situatie? PUR schuim of een reflecterende folie icm parels? Of wellicht een andere optie? Ik ga het in ieder geval niet zelf aanbrengen, daar ontbreekt mij de tijd voor...
Alvast dank voor alle hulp en reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
Ik zit momenteel met een vochtprobleem in een van de hoeken van mijn kruipruimte.
Aangezien ik ook de vloer ga isoleren, wil ik eerst het vochtprobleem aanpakken aangezien het "plafond" van de kruipruimte daar zeiknat is. Er mist aan die kant een luchtrooster/koker i.v.m de schuur (bestaande bouw)

Ik heb een geschikte boor en kop om het gat te maken, echter kan ik even niet vinden hoe ik dit gat moet boren. Mijn gok gaat uit naar 45 graden naar beneden, maar zeker weten doe ik het niet.

Iemand ervaringen met het zelf plaatsen van renovatie kokers?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:05
@B-Force neem aan dat je hebt overwogen om de houten vloer te vervangen?
Sinds vorig jaar zijn wij eigenaar van een woning uit 1924. Op de BG hebben we alle houten vloeren vervangen door een betonvloer op 2x10cm EPS. Daarbij ook vloerverwarming aangelegd.

Is wel een rigoureuze verbouwing, maar ik ben nog dagelijks blij dat ik het heb gedaan. Lekker lage temperatuur verwarmen (geschikt voor warmtepomp) en geen radiatoren aan de muur ;)

PUR zou ik nooit aan beginnen. Recent nog ergens een verhaal gelezen van een gezin dat massaal ziek werd in huis nadat de vloer met PUR geïsoleerd was. Complete inboedel vervangen, huis meerdere malen gereinigd....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-05 14:00
B-Force schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:34:

Wat zouden jullie aanraden in deze situatie? PUR schuim of een reflecterende folie icm parels? Of wellicht een andere optie? Ik ga het in ieder geval niet zelf aanbrengen, daar ontbreekt mij de tijd voor...
Ik zou eens kijken naar aanbieders van Aminotherm schuim / UF schuim e.d. (zelfde spul, andere namen; op waterbasis). Bij mijn buren gaan ze dat nu doen via Takkema. Google is your friend.
Voordeel is dat de hele vloer er in 1 keer helemaal in zit zonder kieren of gedoe.

Ikzelf heb PUR, toen was dat nog normaal. PUR kan prima, mits goed gemengd. Die horror-verhalen zijn van onjuiste PUR-mengels waardoor PUR niet goed stolt en vrij lang irriterende dampen kan afgeven.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Shocked schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:13:
[...]

Ik zou eens kijken naar aanbieders van Aminotherm schuim / UF schuim e.d. (zelfde spul, andere namen; op waterbasis). Bij mijn buren gaan ze dat nu doen via Takkema. Google is your friend.
Voordeel is dat de hele vloer er in 1 keer helemaal in zit zonder kieren of gedoe.

Ikzelf heb PUR, toen was dat nog normaal. PUR kan prima, mits goed gemengd. Die horror-verhalen zijn van onjuiste PUR-mengels waardoor PUR niet goed stolt en vrij lang irriterende dampen kan afgeven.
Ik denk dat je Takkenkamp bedoeld? Maar Aminotherm is voor spouwmuurisolatie. Dat spul plakt niet en zal denk ik niet gebruikt worden als vloerisolatie.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shocked
kmf schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:28:
[...]

Ik denk dat je Takkenkamp bedoeld? Maar Aminotherm is voor spouwmuurisolatie. Dat spul plakt niet en zal denk ik niet gebruikt worden als vloerisolatie.
Ja, die, Takkenkamp. Iets soortgelijks hebben ze wel voor de vloer, het is geen PUR maar ook op waterbasis.
Je kan ze even benaderen.

Sony 83A90J - B&O Beosound Stage - Mission 770 (wow!) - Dali Menuet SE - Dali 104 - Marantz Cinema 60, Lyngdorf TDAI-1120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Shocked schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:41:
[...]

Ja, die, Takkenkamp. Iets soortgelijks hebben ze wel voor de vloer, het is geen PUR maar ook op waterbasis.
Je kan ze even benaderen.
Takkenkamp werkt met Jetspray (wol, alleen voor betonnen vloeren) en PUR.

ik denk dat je Icynene bedoeld https://www.isolatie-info.nl/icynene-isolatieschuim

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
kmf schreef op maandag 18 november 2019 @ 14:59:
[...]

Takkenkamp werkt met Jetspray (wol, alleen voor betonnen vloeren) en PUR.

ik denk dat je Icynene bedoeld https://www.isolatie-info.nl/icynene-isolatieschuim
Even gechecked, je hebt helemaal gelijk. De buurvrouw krijgt Jetspray omdat de vloer van beton is.
Je zou dus icynene-schuim kunnen laten aanbrengen als alternatief, ook voor PUR

De isolatiewaarden bij 10 cm dikte (dikte in meters gedeeld door Lambda-waarde):

PUR 0,026 Lambda = Rd 3,8

Icyenene 0,038 Lambda = Rd 2,6

Jetspray (niet geschikt voor hout) 0,035 Lambda = Rd 2,9

PUR isoleert het beste. Een Rd-waarde van 2,5 is wel het minimum wat je moet hebben.

PUR is voor zover ik weet - verder veilig, MITS goed gemengd. In het verleden waren wel eens fouten gemaakt (beun de hazen bedrijven, of gewoon slechte werknemers) met onjuiste mengverhoudingen waardoor het niet goed stolde. Inert PUR geeft niks meer af.
Ik denk dat een professioneel bedrijf dat wel onder controle heeft. En volgens mij heeft TNO daar een tijdje geleden een groot onderzoek aan gewijd en diverse huizen nagemeten en beoordeeld.

Link (lang verhaal, helemaal lezen) : https://www.bouwtotaal.nl...-over-gespoten-purschuim/

Mijn vloer is overigens ook met PUR schuim geïsoleerd.

Tja, Koffie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
Er zijn geen bedrijven (zover ik ken) die pir platen of eps willen plaatsen, omdat ze daarmee zolang bezig zijn dat het een heel stuk duurder zou worden dan pur spuiten of folie plaatsen. Dat is in 2 uurtjes klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
De situatie bij ons thuis: houten balken dragen een houten vloer. Op deze houten vloer ligt isolatiefolie (volgens de vorige bewoners de bekende ondervloer met aan een zijde alu folie en de ander zijde dunne laag schuim). Op deze isolatiefolie ligt de houten parket vloer.
uit je beschrijving maak ik op dat de bovenkant van je vloer dampdicht is.

Ik zou dan zelf glaswol met klimaatfolie aan de onderkant gebruiken, dat is damp-open, en zorgt dat eventueel vocht uit de vloer kan en dat het hout niet kan gaan rotten. Nou is dit risico klein, maar stel je krijgt ooit een lekkage in huis, en er komt toch water tussen het isolatiefolie en je vloer, dan kan het er ook niet meer uit.

Een bedrijf zal dit niet heel snel aanbieden, want het materiaal is goedkoop maar het kost wel redelijk wat uren om aan te brengen. En de uren zijn meestal het duurst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
JustinoFTW schreef op maandag 18 november 2019 @ 13:43:
Ik zit momenteel met een vochtprobleem in een van de hoeken van mijn kruipruimte.
Aangezien ik ook de vloer ga isoleren, wil ik eerst het vochtprobleem aanpakken aangezien het "plafond" van de kruipruimte daar zeiknat is. Er mist aan die kant een luchtrooster/koker i.v.m de schuur (bestaande bouw)

Ik heb een geschikte boor en kop om het gat te maken, echter kan ik even niet vinden hoe ik dit gat moet boren. Mijn gok gaat uit naar 45 graden naar beneden, maar zeker weten doe ik het niet.

Iemand ervaringen met het zelf plaatsen van renovatie kokers?
Iemand enige ervaring met het zelf plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon_1984
Wij zijn net de trotse eigenaren geworden van een mooi huis uit 1923 en zijn bezig met het (vloer)isolatievraagstuk. De vloer is ongeisoleerd en koud, dus willen we grag isoleren. We hebben nu 2 offertes binnen, maar bij beide voel ik me nog niet happy genoeg om te tekenen.

De offertes die we hebben gekregen:
1) vloerisolatie dmv hoogwaardige reflectiefolie + bodemisolatie EPS parels HR++
2) vloerisolatie dmv PUR schuim

Aanbieder 1 zegt dat je absoluut geen PUR moet gebruiken bij een houten vloer, aanbieder 2 zegt dat dit de beste optie is, ook bij houten vloeren.

Na deze offertes ben ik aan het zoeken geslagen en kom ik wisselende berichten tegen. Gevoelsmatig is PUR schuim het beste, maar sluit je daarmee wel alles af (in combinatie met de folie die aan de andere kant van de vloer ligt) én je kan later niet meer eenvoudig bij de leidingen etc komen...
Afsluiten met folie lijkt me daarom een beter oplossing, maar krijg je daarmee niet hetzelfde probleem?
Zoeken op internet, dit forum en andere aanbieders heeft mij helaas alleen maar verder aan het twijfelen gebracht....

Aanbieders die PIR platen of wol aanbrengen als isolatie lijken er niet echt meer te zijn volgens mij. Tenminste, ik kan weinig aanbieders vinden. Ik woon in Drenthe, dus het aanbod is wellicht ook beperkt :)

Als je het budget hebt dan een renovatie vloer erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isoleertje
JustinoFTW schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:14:
[...]

Ja, 45 graden is goed. Kijk wel even goed of er geen buizen lopen op de plek waar je uitkomt. |:(

[ Voor 16% gewijzigd door Isoleertje op 19-11-2019 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
JustinoFTW schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:14:
[...]

Toen onze spouw geïsoleerd werd zijn een aantal roosters geplaatst mbv een lange dozenboor van ca. 50mm. Hoek is afhankelijk waar je in de buitenmuur begint en wilt uitkomen in de kruipruimte. Vervolgens pvc buis er door en roostertje er op.

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Isoleertje schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:13:
[...]

Ja, 45 graden is goed. Kijk wel even goed of er geen buizen lopen op de plek waar je uitkomt. |:(
Top, dan hou ik dat gewoon aan. Zit gelukkig verder niks aan die kant in de kruipruimte.
Ga het morgen nog even allemaal nalopen want twijfel of de bestaande roostertjes voor ventilatie is van de kruipruimte of van de spouw, kom ze namelijk in de kruipruimte niet tegen (of ik kijk verkeerd)
lbreman schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:16:
[...]

Toen onze spouw geïsoleerd werd zijn een aantal roosters geplaatst mbv een lange dozenboor van ca. 50mm. Hoek is afhankelijk waar je in de buitenmuur begint en wilt uitkomen in de kruipruimte. Vervolgens pvc buis er door en roostertje er op.
Ik kwam op internet een kan en klare renovatiekoker tegen, maar een pvc buis incl roostertje is inderdaad ook een optie (+ wellicht beter i.v.m langere lengte)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:13
Ramon_1984 schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 09:32:
[...]

Als je het budget hebt dan een renovatie vloer erin.
Dat zou ik inderdaad het liefste doen, alleen rust er een bijna nieuwe keuken op de vloer... En is de klus te omvangrijk om op korte termijn te klaren...
LinuxMan schreef op maandag 18 november 2019 @ 21:56:
[...]

uit je beschrijving maak ik op dat de bovenkant van je vloer dampdicht is.

Ik zou dan zelf glaswol met klimaatfolie aan de onderkant gebruiken, dat is damp-open, en zorgt dat eventueel vocht uit de vloer kan en dat het hout niet kan gaan rotten. Nou is dit risico klein, maar stel je krijgt ooit een lekkage in huis, en er komt toch water tussen het isolatiefolie en je vloer, dan kan het er ook niet meer uit.

Een bedrijf zal dit niet heel snel aanbieden, want het materiaal is goedkoop maar het kost wel redelijk wat uren om aan te brengen. En de uren zijn meestal het duurst.
hmm. dan zou ik er zelf mee aan de slag moeten, dat zie ik niet echt zitten..

wellicht is de meest handige optie dan de parketvloer er uit halen, isolatiefolie er tussenuit halen en dan de onderkant met reflecterende folie dichtmaken. Die optie blijft nog steeds wel beter voelen dan afdichten met PUR schuim van een houten vloer..

Zijn er mensen met ervaring met het aanbrengen van PUR op een houten vloer in de kruipruimte?

Dit antwoord kreeg ik van de leverancier. (Pluimers in dit geval). Klopt dit verhaal?
Jullie vloer is kurkdroog. Onder de 20% vochtgehalte kan een houten vloer makkelijk geïsoleerd worden. Door het isoleren met PUR kan er juist geen vocht de vloer intrekken.

Is de vloer droog, dan blijft deze ook droog na isolatie. Tevens is de PUR die wij gebruiken 95% dampdicht, dus 5% dampopen. Een houten vloer hoeft volgens de richtlijnen na isolatie 2% te ventileren. Bij onze PUR is dat 5%.

Je kunt de vloer van beide kanten isoleren, mits de vloer dus onder de 20% vocht zit.

[ Voor 79% gewijzigd door B-Force op 20-11-2019 08:53 . Reden: toevoeging reactie leverancier ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pekelveld
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:14
Heeft er wel eens iemand overwogen om de PIR platen tegen de vloer aan de "schieten" dmv isolatiepluggen? Ziet er best interessant uit en gaat - zo lijkt het natuurlijk op een filmpje - veel sneller dan bijvoorbeeld lijmen of boren en handmatig isolatieschotels vasttimmeren/-schroeven.

Voorbeeldje: YouTube: SYMPAFIX • Quick fixing of insulation without drilling or adhesives en https://www.toolnation.nl...ging-dealer-garantie.html.

Ik zou vooralsnog wel bang zijn dat ik dwars door mijn nehobo vloer schiet, als ik dat geweld zo zie..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIEKler
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 09-03-2023
Ik heb een woning uit 1973 waarvan ik de vloer wil isoleren. De kruipruimte is ongeveer 80cm hoog, maar er staat erg veel water in. Dit kan oplopen tot zo'n 20cm. Aan de stenen te zien heeft het zelfs wel eens hoger gestaan, maar in de bijna 10 jaar dat we hier wonen heb ik het nog nooit zo hoog gezien. Mogelijk vanwege verbeterde drainage om de woningen.

Nu heb ik al een aantal offertes opgevraagd. De meeste bedrijven werken met isolatiechips. In dit topic heb ik al gelezen dat dit goed werkt met zo veel water. We hebben ook een offerte voor het aanbrengen van Tonzon in combinatie met bodemfolie maar dit zie ik niet zitten met de hoeveelheid water plus dat dit €1000 duurder was voor ongeveer 50m2.

In de toekomst willen we mogelijk nog vloerverwarming plaatsen.

Na alle verhalen in dit topic vraag ik me echter af of isolatiechips wel de juiste oplossing zijn. Het zal waarschijnlijk de luchtvochtigheid in huis flink omlaag brengen (ik heb geen idee hoe hoog het nu is) en dus comfortabeler aanvoelen. Als ik vloerverwarming aanbreng dan lekt er echter nog wel veel warmte via de vloer de kruipruimte in. Zou ik er nog voor moeten kiezen om isolatie aan het plafond van de kruipruimte aan te brengen? Of is het aanbrengen van bijvoorbeeld 50cm chips al voldoende om vloerisolatie rendabel te maken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deshmir
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 19:54
NIEKler schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:15:
Ik heb een woning uit 1973 waarvan ik de vloer wil isoleren. De kruipruimte is ongeveer 80cm hoog, maar er staat erg veel water in. Dit kan oplopen tot zo'n 20cm. Aan de stenen te zien heeft het zelfs wel eens hoger gestaan, maar in de bijna 10 jaar dat we hier wonen heb ik het nog nooit zo hoog gezien. Mogelijk vanwege verbeterde drainage om de woningen.

Nu heb ik al een aantal offertes opgevraagd. De meeste bedrijven werken met isolatiechips. In dit topic heb ik al gelezen dat dit goed werkt met zo veel water. We hebben ook een offerte voor het aanbrengen van Tonzon in combinatie met bodemfolie maar dit zie ik niet zitten met de hoeveelheid water plus dat dit €1000 duurder was voor ongeveer 50m2.

Na alle verhalen in dit topic vraag ik me echter af of isolatiechips wel de juiste oplossing zijn. Het zal waarschijnlijk de luchtvochtigheid in huis flink omlaag brengen (ik heb geen idee hoe hoog het nu is) en dus comfortabeler aanvoelen. Als ik vloerverwarming aanbreng dan lekt er echter nog wel veel warmte via de vloer de kruipruimte in. Zou ik er nog voor moeten kiezen om isolatie aan het plafond van de kruipruimte aan te brengen? Of is het aanbrengen van bijvoorbeeld 50cm chips al voldoende om vloerisolatie rendabel te maken?
Ik kan je vertellen dat in mijn 1983 woning met kwaaitaal vloer het aangenaam warm is in mijn kruipruimte door mijn vloerverwarming.
Natuurlijk wil je dat niet, want de warmte moet juist naar boven.
Ik zou dan zeker nog isoleren tegen de bovenkant van je kruipruimte, anders ben je alsnog de lucht aan het opwarmen.

Edit: isoleren staat bij mij ook op de prio lijst, nu nog bezig met af en toe een zaterdag de boel ontdoen van bouwpuin en onnodige zandophopingen.

[ Voor 4% gewijzigd door Deshmir op 20-11-2019 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

NIEKler schreef op woensdag 20 november 2019 @ 14:15:

Tonzon brrrrroertje dood aan .. 1 gaatje c.q verkeerde isolatie en ;w isolatie
Overgens denk ik niet dat "goedkoop" in dit geval de beste oplossing is ..

Als je grondwaterpeil "zo hoog" is .. heb je een hele andere uitdaging .. dan hoef je niet eens aan drainage of isolatie te denken .. immers water vloeit waar het makkelijkste heen kan gaan en dat is geen moeilijke keuze met harde grond vs "lucht" in de kruipruimte. zeker niet als je in een rijtjes huis woont met buren ..

Vergeet niet dat 1cm water in een ruimte van 5m x 10m snel een paar kuub water is.. parels/schelpen/zeil of ander bodem isolatie reguleert alleen maar de vochthuishouding en minimaliseert mogelijk de vochtgehalte maar omdat vocht ook goed warmte geleid is je resultaat winst wel klein als je rekent op 3 cm "vocht" en er 10cm te voorduren krijgt.

maar er is hoop .. je hebt 80cm ? onder je kruipruimte .. en de norm is 50cm dus je zou 30cm zand erin kunnen laten spuiten .. hiermee druk je het water "weg"
- Als je bv onder je terras geodoek gevuld met grind/puin of plastic infiltratiekratten op 80cm (gebruik bovenkant vloer als "referentie punt) begraaft .. zal het water hierin weg kunnen zakken.

Dus het zand verdrukt uit je kruipruimte ---> infiltratie oplossing onder het terras. .

je zou 1 drainage slang in geodoek gewikkeld van voor naar achter in tuin/kruipruimte kunnen leggen in een "slang"die uitkomt bij je grindkoffer/infiltratieput..

Ja het is een hoop met werk .. en zandspuiten is niet zeer goedkoop .. er zijn wel diy oplossingen zoals
http://www.mhs-niftrik.nl...uct/product&product_id=93

ik zou een aannemer bellen of hij nog PFAS zand heeft .. en dat eventueel in je kruipruimte wilt spuiten ..
(en er dan 1 a 2 zeilen overheen leggen.. ) .. tja ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
Als je iets meer dan 20 cm zand erin gooit, heb je geen drainaige meer nodig volgens mij. Het grondwaterniveau is tot 20 cm. Waar zand ligt, kan geen water liggen, dus komt in de plaats. Hooguit zou het kunnen als je het er in gooit, dat het water niet zo snel weg kan, maar dan is het een kwestie van de kruipruimte met een dompelpomp leegpompen, en dan het zand erin. Onder het terras zal dat water ook op die hoogte zijn. En inderdaad, dan even een folie op het zand.

Wat de chips betreft, of je nu 5 cm of 50 cm doet, het isoleert aan de verkeerde kant. Zeker met vloerverwarming moet je de vloer isoleren in plaats van de grond. Dat bespaart pas.

Aan de andere kant, als zand net zo duur is al isolatiechips dan zou ik daar wel voor kiezen. Maar dan zie ik het dus als opvulling, niet als isolatie. Dan zou je misschien geen folie nodig hebben. En ligt zachter dan zand als je de vloer zelf wil isoleren.

[ Voor 16% gewijzigd door Isoleertje op 20-11-2019 16:53 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Idd, mee eens.

Wat je aan een expert zou moeten vragen: Hoe hoog wordt het water asl ik er zoveel and in gooi.
Je hebt nu eenmaal met de capillaire krachten te maken en hoe hoog komt het water dan?

Als je dat doet wat @Isoleertje voorstelt, als het zand er eenmaal in ligt, leg dan meteen water/damp dichte folie en zet dat zo ver omhoog tegen de wanden vd kruipruimte zodat je zeker weet dat het nooit onder water komt.
En dan pas ga je de vloer van af onderen isoleren.

Dat is op dit moment de stand v/d techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Isoleertje het zand drukt het water weg, maar de 20,- aan drainage slang is het wel waard om het water wat je wegdrukt lekker af te laten vloeien .. door aan de voor/achterzijde van je huis dus bij je voordeur/terras een plek te maken waar het water makkelijk naar het grondwater niveau kan vloeien voorkom je drassige tuin/kruipruimte voortuin perhikelen .. in feite dus een win/win .. zeker omdat men op termijn de HWA wellicht af wil laten koppelen van het riool doe je het ook nog eens wegens toekomst voorbereiding.

Vullen met kunstofparels verdruk je niks en sterker nog je kans is groter dat je daarmee je lucht circulatie verhinderd als het gaat drijven met 10/20cm water .. dus tegengestelde effecten krijgt. schelpen hebben met een te hoge waterstand 0,0 effect.

voor de rest isoleren vanaf de vloer is wel de beste voor je warmte .. maar zonder een droge kruipruimte ga je niks beginnen ..

en een dompelpomp met naastgelegen buren die hetzelde hebben zit je wel op 800 kuub die pomp je niet even weg .. kan ik je vertellen wij hadden een gesprongen waterleiding en met 5 middelmaat dompelpompen waren we ruim 6 uur bezig om het op "acceptabel" niveau te krijgen.. met nat weer zit je eerder te dweilen met een open kraan.

wil je een dompelpomp effectief laten zijn moet je eigenlijk net boven de grondwater niveau (zeg 80cm tot 100cm ) dus 75cm als je meet vanaf je begane grond vloer .. afpompen .. dus dan heb je dat zand die het verdrukt wel nodig .. De drainage slang is er ook alleen maar om te zorgen dat het water de makkelijkste weg kan pakken bij het afwateren.. de put zorgt ervoor dat je de infiltratie oppervlak vergroot en moeilijk doordringbare lagen vermijd..

De put kan je ook in je kruipruimte graven maar met een kinder schep is dat minder snel dan je terras openbreken en daar een kuil van 1m x 1m x 1m te graven .. en 30cm zand te vervangen door grind .. (in doek gewikkeld.)

5m x 10m vloer oppervlak met 20cm is 10 kuub c.q 11 (110% word er gerekend met inklinken) 1 kuub zand is 20,- ? en laten spuiten is 1500 oid .. (natte vinger werk) dus 2000,- ff snel gezegd.

je zou DIY zand kunnen spuiten .. maar dat word geen simple klus .. zeker als je fundering in "open" contact staat met je buren. zoals bij mij .. ik moet eerst schotten plaatsen .. :(

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NIEKler
Bedankt voor de reacties.

De woning betreft inderdaad een rijtjeshuis. Wegpompen van het water is daardoor geen optie. Een aantal buren heeft al wel chips in de kruipruimte, waarvan er ondertussen een paar handen vol van bij ons drijven.

Voor mij is dit vooral een kortetermijnoplossing. Ik verwacht niet dat we over een jaar of 5 nog in deze woning zullen wonen. Het belangrijkste voor nu is een comfortabeler klimaat in huis en waar mogelijk energiebesparing. Als ik Milieucentraal mag geloven dan moet dit beide met de isolatiechips wel lukken.

Het idee van vloerverwarming moet ik dan misschien maar schrappen. Het is mij een te grote ingreep om eerst zand te storten en daarna de vloer nog te isoleren. De kosten wegen wat mij betreft dan niet op tegen de baten als ik hier nog maar een paar jaar blijf wonen. Dat de kosten van vloerverwarming misschien ook heel hoog zijn voor een paar jaar laat ik maar even buiten beschouwing.

• Isoleertje
Volgens Milieucentraal isoleert het een stuk minder dan vloerverwarming, maar als dat echt niet kan, doet het nog wat. Maar wel minder comfort en besparing. En dat is wel logisch ook, je verwarmd dus de kruipruimte erbij, maar de warmte gaat niet ook nog in de grond zitten. Helaas kan het ook aardig waaien tijdens storm door de ventilatieroosters, dan stook je dus ook voor de vogeltjes.

Die isolatiechips hebben trouwens nog een nadeel: Die blijven wel drijven, dus geen vochtprobleem, maar als iemand de vloer wil isoleren of iets aan riolering moet doen, drijf jij niet, en lig je alsnog in een zwembad. :F

Ik kan me voorstellen dat je niet en de vloer en de bodem wil isoleren zeker als je er maar 5 jaar zit. Eigenlijk zou je een iets op wielen moeten hebben waar je droog op kan liggen, zodat je vloerverwarming aan kan brengen zonder nat te worden. Als dat er ligt, nog een folie bv. bubbeltjesplastic over het water kunnen doen. Dan heb je maar 1 x kosten en veel meer comfort en besparing. Maar of je echt kan rijden door de modder blijft de vraag.

Dan zou ik toch eerder kiezen (uit gemak) voor pur laten spuiten. Die mannen kunnen dat ook terwijl er water in staat. Dan nog een bodemfolie tegen vocht, en je hebt veel comfort en besparing. Enkele nadeel: Je kruipt nog steeds door een plas water mocht je in de kruipruimte moeten zijn.

• route99

route99

https://huis-en-tuin.info...kruipruimte-van-huis.html
Verlaging van waterstand onder vloer
Je zou het water weg kunnen pompen met een dompelpomp, maar ............
Verstandiger is het om eerst de gemeente van je woonplaats te raadplegen, of informatie in te winnen bij het waterschap, of Hoogheemraadschap, want eerst zal de oorzaak van het water onder het huis moeten worden vastgesteld. Er zijn gevallen bekend dat de gemeente bereid is mee te werken aan een afwatering naar de straatriolering, drainagebuizen of via de hemelwaterafvoer, hoewel het niet bij voorbaat vast staat dat zij de (volledige) kosten voor rekening nemen. Overigens geldt ook dan dat je de bouwkundige consequenties moet kunnen (laten) inschatten, zeker indien jij als enige bewoner een dergelijke operatie uitvoert en de rest van de buren niet.
Zijn de klachten over de hoge waterstand nieuw
Als je er voorheen geen last van had, kan het zijn dat er iets in de omgeving is veranderd. De aanleg of verlegging van een weg, een kanaal dat anders loopt. In dat geval kun je proberen de veroorzaker aansprakelijk te stellen. Als je met de hele buurt een vuist maakt, kan dat wellicht eerder tot succes leiden. Ook hierbij vindt je misschien steun bij gemeente of waterschap.
Deskundigen
Het zal duidelijk zijn, dat je hulp en advies van deskundigen moet inroepen. Aan de andere kant kun je je afvragen of het echt een probleem is. Het is bijna zeker dat bij vele duizenden woningen in Nederland, in ieder geval in de winter, elk jaar opnieuw een laag water onder het huis staat, vaak zonder dat men het weet. Mede omdat het vocht onder je woning, bij normale ventilatie van de woning, weinig invloed heeft op de vochtigheid in de woning. Zolang het probleem bestaat kun je altijd het volgende doen:
Maak op plaatsen waar leidingen je huis binnen komen eventuele kieren met kit dicht zodat er geen vocht en stank je huis binnen komt. Denk daarbij o.a. aan de diverse leidingen in de meterkast enz.
Zorg ook dat de toegang tot de kruipruimte hermetisch dicht is (b.v. met tochtstrip), eveneens om stank en vocht in de kruipruimte te houden. Let op dat de ventilatie van de kruipruimte met de buitenlucht niet wordt verstoord.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Isoleertje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 07:59:
Dan zou ik toch eerder kiezen (uit gemak) voor pur laten spuiten. Die mannen kunnen dat ook terwijl er water in staat. Dan nog een bodemfolie tegen vocht, en je hebt veel comfort en besparing. Enkele nadeel: Je kruipt nog steeds door een plas water mocht je in de kruipruimte moeten zijn.
Zo ver ik weet plakt pur slecht op vochtige/natte ondergrond .. in ieder geval bij mij moest de kruipruimte droog zijn en de toegang(kruipluik) moet minimaal 50x60 zijn.
NIEKler schreef op woensdag 20 november 2019 @ 19:34:
Bedankt voor de reacties.

De woning betreft inderdaad een rijtjeshuis. Wegpompen van het water is daardoor geen optie. Een aantal buren heeft al wel chips in de kruipruimte, waarvan er ondertussen een paar handen vol van bij ons drijven.

Voor mij is dit vooral een kortetermijnoplossing. Ik verwacht niet dat we over een jaar of 5 nog in deze woning zullen wonen. Het belangrijkste voor nu is een comfortabeler klimaat in huis en waar mogelijk energiebesparing. Als ik Milieucentraal mag geloven dan moet dit beide met de isolatiechips wel lukken.

Het idee van vloerverwarming moet ik dan misschien maar schrappen. Het is mij een te grote ingreep om eerst zand te storten en daarna de vloer nog te isoleren. De kosten wegen wat mij betreft dan niet op tegen de baten als ik hier nog maar een paar jaar blijf wonen. Dat de kosten van vloerverwarming misschien ook heel hoog zijn voor een paar jaar laat ik maar even buiten beschouwing.
tja als het een koophuis is .. vind je het de investering niet waard.. terwijl de potentiele koper je het wel moet melden(plicht)
Maar als je het droog krijgt en eventueel isoleert .. kan je meer vragen/sterkere onderhandelings postitie wie zegt dat je je huis kwijt raakt binnen 1 week .. hoe beter de staat van onderhoud/isolatie hoe groter die kans word.

de stappen zijn eigenlijk erg simpel.
- zand spuiten
- zeiltje leggen (wachten op drogen 6 maanden) en hier ga je al meer woongenot merken (1 a 2 graden verschil als het goed is)
- isolatie aan de onderkant .. (pur / animotherm ofzo) let wel geef aan dat je vloerverwarming wilt. dus niet 2 lagen maar 3 lagen pur oid..

Je handigste stappen zijn

1) Waterbedrijf laten meten of het grondwater of hemelwater/leidingwater/rioolwater is .. (gratis 99,99%) even bellen en zeggen dat je een lek vermoed.. gezien waterstand in de kruipruimte ..

Vraag of je dit zwart op wit kan krijgen .. met dat "rapport" kan je bv een buurman aanspreken op defect riool (ik vind dit onwaarschijnlijk ..)

gezamelijk met je buren
Grondwater / hemelwater --> gemeente is "verantwoordelijk" omdat ze zoals je zelf eerder aangaf de leiding werk aangegepast hebben is dit het resultaat..

Nu is de vraag of de gemeente bijdraagt en/of volledig de ophoging in je kruipruimte financieert .. je buren zullen dit ook moeten melden..

Tja vanalles

• Isoleertje
Op een bus purschuim staat juist dat je eerst de oppervlakte nat moet maken voor je spuit. Ik weet niet hoe dat zit met professionele pur. En het luik bij ons is maar 40 x 50 cm, maar dat was geen probleem volgens degene die een offerte maakte voor purschuim. Dus ligt misschien aan welk bedrijf je hebt.

Zelf heb ik niet gekozen voor purschuim, omdat ik graag later nog bij de leidingen wil kunnen komen. En zelf pirplaten b keus bevestigen goedkoper was.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Isoleertje schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:26:
Op een bus purschuim staat juist dat je eerst de oppervlakte nat moet maken voor je spuit. Ik weet niet hoe dat zit met professionele pur. En het luik bij ons is maar 40 x 50 cm, maar dat was geen probleem volgens degene die een offerte maakte voor purschuim. Dus ligt misschien aan welk bedrijf je hebt.
Wellicht wel ja .. wierd.. ach zal wel ..
Zelf heb ik niet gekozen voor purschuim, omdat ik graag later nog bij de leidingen wil kunnen komen. En zelf pirplaten b keus bevestigen goedkoper was.
ik zou eerder voor animotherm (ecologischer PUR alternatief) kiezen maar idd zelf doen is goedkoper.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

vso schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:43:
[...]

Wellicht wel ja .. wierd.. ach zal wel ..

[...]

ik zou eerder voor animotherm (ecologischer PUR alternatief) kiezen maar idd zelf doen is goedkoper.
Aminotherm is niet mogelijk voor vloerisolatie. Je bedoeld waarschijnlijk Icynene. (wel grappig om te zien dat aminotherm steeds bekender wordt)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kmf schreef op donderdag 21 november 2019 @ 09:45:
Aminotherm is niet mogelijk voor vloerisolatie. Je bedoeld waarschijnlijk Icynene. (wel grappig om te zien dat aminotherm steeds bekender wordt)
Erhm nee ik bedoelde niet maar oke check .. dank voor de update :) maar vertel me meer over dit product..
soms overweeg ik gewoon uit pure gemakzucht een mannetje in te huren die 12cm isolatieschuim komt spuiten .. (R waarde 4 a 5 is mijn wens)

Mijn uitdaging .. verzakte kruipruimte(s) zeer vochtige maar geen zwembad en betonrot .. vol dit topic al jaren .. :( ook bezig met verbouwing van andere ruimtes dan kruipruimte..
daarnaast moet ik voordat ik nog iets doe .. eerst elektra en ander geneuzel aanpassen. zucht

Tja vanalles

• kmf
  • Niet online

kmf

vso schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:04:
[...]

Erhm nee ik bedoelde niet maar oke check .. dank voor de update :) maar vertel me meer over dit product..
soms overweeg ik gewoon uit pure gemakzucht een mannetje in te huren die 12cm isolatieschuim komt spuiten .. (R waarde 4 a 5 is mijn wens)

Mijn uitdaging .. verzakte kruipruimte(s) zeer vochtige maar geen zwembad en betonrot .. vol dit topic al jaren .. :( ook bezig met verbouwing van andere ruimtes dan kruipruimte..
daarnaast moet ik voordat ik nog iets doe .. eerst elektra en ander geneuzel aanpassen. zucht
als je betonrot hebt zal geen enkel bedrijf willen isoleren voor je. Nadeel van een mannetje is dat die geen producten zal aanraden welke ze niet zelf aanbieden. Ik dacht tijden dat mijn spouwmuren niet geisoleerd konden worden tot ik zelf op envirofoam/aminotherm werd gewezen hier.

• NIEKler
Ik heb ondertussen even bij de gemeente geïnformeerd maar die kaatsen de bal terug. Water in kruipruimte is het probleem van de bewoner. Daarbij zijn een aantal jaar geleden de huurhuizen in de wijk opgeknapt waarbij de kruipruimte is volgestort met chips. De buren zullen dit dus waarschijnlijk geen probleem vinden. Sidenote: Ik heb dit volstorten niet meegekregen, maar wel dat de buren hun kruipruimte weer leeggepompt moest worden nadat ze lekkage hadden. Dus ik ben me dit nadeel erg goed bewust...

Als ik de muur in mijn kruipruimte bekijk dan zou het water ook wel eens tot 40cm hoog hebben gestaan. Mocht ik zand gaan storten dan wordt dit een dure grap. 6m*8m*30cm dat is al zo'n 15m3. Rekenend met 100 euro per m3 ben je alleen aan zand al meer kwijt dan aan de volledige klus met isolatiechips. Ik snap dat zand de beste optie is in combinatie met bodemfolie en vloerisolatie, maar dat vind ik toch nog wel tricky. Het is ten eerste duurder en ten tweede weet ik niet zeker hoe veel zand er in moet. Mocht er bijvoorbeeld 40cm in moeten dan blijft er al te weinig ruimte over voor vloerisolatie.

En qua verkoopwaarde van mijn woning. Ik ga er vanuit dat een bodemisolatie alsnog meer oplevert dan alleen een zwembad in de kruipruimte ;-)

• vso
  • Niet online

vso

tja...

kmf schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:13:
als je betonrot hebt zal geen enkel bedrijf willen isoleren voor je. Nadeel van een mannetje is dat die geen producten zal aanraden welke ze niet zelf aanbieden. Ik dacht tijden dat mijn spouwmuren niet geisoleerd konden worden tot ik zelf op envirofoam/aminotherm werd gewezen hier.
Ze willen wel isoleren hoor, met spuiten is dat geen probleem..

Alleen wat we handig is te reparen en een onafhankelijke onderzoeker te laten tekenen dat er geen spoor is van betonrot. overgens na 40 jaar acht ik de kans klein dat je er nog doorheen zakt.
NIEKler schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:17:
Ik heb ondertussen even bij de gemeente geïnformeerd maar die kaatsen de bal terug. Water in kruipruimte is het probleem van de bewoner. Daarbij zijn een aantal jaar geleden de huurhuizen in de wijk opgeknapt waarbij de kruipruimte is volgestort met chips. De buren zullen dit dus waarschijnlijk geen probleem vinden. Sidenote: Ik heb dit volstorten niet meegekregen, maar wel dat de buren hun kruipruimte weer leeggepompt moest worden nadat ze lekkage hadden. Dus ik ben me dit nadeel erg goed bewust...
blijkbaar heb je meer "bewijs" nodig

Zou wat meer onderzoek doen voordat je je af laat schepen .. kan je een hoop geld schelen. zeker als je kan aantonen dat na de werkzaamheden de ellende is begonnen. (samen met buren)

sta niet vreemd te kijken als jij iets wel voor elkaar krijgt en je buren niet, zo heeft mijn moeder jaren korting op de huur gehad omdat ze erachter kwam dat de grond vervuilt was .. en veel buren wisten dit niet..

dus wie niet klaagt die niet wint in dit geval
Als ik de muur in mijn kruipruimte bekijk dan zou het water ook wel eens tot 40cm hoog hebben gestaan. Mocht ik zand gaan storten dan wordt dit een dure grap. 6m*8m*30cm dat is al zo'n 15m3. Rekenend met 100 euro per m3 ben je alleen aan zand al meer kwijt dan aan de volledige klus met isolatiechips. Ik snap dat zand de beste optie is in combinatie met bodemfolie en vloerisolatie, maar dat vind ik toch nog wel tricky. Het is ten eerste duurder en ten tweede weet ik niet zeker hoe veel zand er in moet. Mocht er bijvoorbeeld 40cm in moeten dan blijft er al te weinig ruimte over voor vloerisolatie.

En qua verkoopwaarde van mijn woning. Ik ga er vanuit dat een bodemisolatie alsnog meer oplevert dan alleen een zwembad in de kruipruimte ;-)
een kruipruimte is gemiddeld 50/60cm dit is ook meestal de funderings hoogte het is geen loop ruimte of kelder .. dus hoger dan 20cm zou ik niet opvullen met zand. zolang je via je fundering niet bij de buren kan komen is het goed zeg maar.

Tja vanalles

• route99

route99

NIEKler schreef op donderdag 21 november 2019 @ 10:17:Ik heb ondertussen even bij de gemeente geïnformeerd maar die kaatsen de bal terug. Water in kruipruimte is het probleem van de bewoner.
Prima actie.
Woon je in de polder ?
Kun je nog navragen of het waterschap iets voor je kan doen?
Is het grondwater zo hoog bij jullie? Of wonen jullie zo laag.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
Nou folie ligt er bijna helemaal onder. Glaswol rollen liggen ook al een tijdje in de schuur. Maar nu zit ik te twijfelen of ik de aluminium laag op het folie laat zitten of niet.
De vloer opbouw:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/59PY7wLUeAMCExsIYGOhOFV5/medium.png
  1. Balken carbolineum behandeld
  2. houten latten carbolineum behandeld
  3. Waarschijnlijk OSB
  4. parket(misschien een ondervloer)
  5. ondervloer voor pvc
  6. PVC
Ik lees verschillende dingen. Sommige doen aluminium kant naar boven. Andere naar beneden. Andere zeggen dat het niet kan vanwege opsluiten vocht. Maja de onderkant van de vloer is helemaal behandeld ooit door iemand. Lees ook dat die laag helemaal geen nut heeft en puur erop zit omdat het dan makkelijker werkt. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BetuweKees
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-04 15:39

BetuweKees

Flipje uit Tiel

JustinoFTW schreef op dinsdag 19 november 2019 @ 12:48:
Top, dan hou ik dat gewoon aan. Zit gelukkig verder niks aan die kant in de kruipruimte.
Ga het morgen nog even allemaal nalopen want twijfel of de bestaande roostertjes voor ventilatie is van de kruipruimte of van de spouw, kom ze namelijk in de kruipruimte niet tegen (of ik kijk verkeerd)
En? Hoe ging het? Had je een 50mm (52mm?) boor liggen, of heb je die gehuurd ergens? Volgende maand hetzelfde van plan..

Through meditation I program my heart to beat breakbeats and hum basslines on exhalation -Blackalicious || *BetuweKees was AFK; op de fiets richting China en verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:16
DoeEensGek schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:10:
Nou folie ligt er bijna helemaal onder. Glaswol rollen liggen ook al een tijdje in de schuur. Maar nu zit ik te twijfelen of ik de aluminium laag op het folie laat zitten of niet.
De vloer opbouw:
[Afbeelding]
  1. Balken carbolineum behandeld
  2. houten latten carbolineum behandeld
  3. Waarschijnlijk OSB
  4. parket(misschien een ondervloer)
  5. ondervloer voor pvc
  6. PVC
Ik lees verschillende dingen. Sommige doen aluminium kant naar boven. Andere naar beneden. Andere zeggen dat het niet kan vanwege opsluiten vocht. Maja de onderkant van de vloer is helemaal behandeld ooit door iemand. Lees ook dat die laag helemaal geen nut heeft en puur erop zit omdat het dan makkelijker werkt. :/
je lijstje hoort omgekeerd toch?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
No Hands schreef op maandag 25 november 2019 @ 07:04:
[...]

je lijstje hoort omgekeerd toch?
Op het plaatje nummers gezet, klopt ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shocked
DoeEensGek schreef op zaterdag 23 november 2019 @ 21:10:
De vloer opbouw:
[Afbeelding]

Ik lees verschillende dingen. Sommige doen aluminium kant naar boven. Andere naar beneden. Andere zeggen dat het niet kan vanwege opsluiten vocht. Maja de onderkant van de vloer is helemaal behandeld ooit door iemand.
Door het pvc kan je de vloer zien als een 'plat dak constructie'. Meestal laten ze dus de onderkant ademen. Het vocht kan anders slecht weg en kan neerslaan in een koud vloerhoekje.
Je kan dan de wol aanbrengen met aluminiumkant zichtbaar. Daarna snij je een X kruis in het folie (gewoon met een stanlymes, rits, rats). Alles blijft dan mooi zitten en ademt toch voldoende. Het opensnijden doen ze ook als een tweede laag isolatie op een eerste aanbrengen, dat mag geen sluitende laag op een sluitende laag zijn.
Zo zou ik het doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustinoFTW
BetuweKees schreef op maandag 25 november 2019 @ 02:17:
[...]

En? Hoe ging het? Had je een 50mm (52mm?) boor liggen, of heb je die gehuurd ergens? Volgende maand hetzelfde van plan..
Planning is om het morgen avond te doen, als mijn afspraak bij de klant niet uitloopt.
Heb inderdaad een 52mm boor via een kennis kunnen lenen, hopelijk is de 32cm lang genoeg.

Iedereen hanteert één koker per 10 a 12 m² dus ik ga er 3 a 4 bijplaatsen om in ieder geval aan het minimum te voldoen. Wel hou ik voor naar achter aan, zodat de lucht van de ene naar de andere kant toe moet en dus goede circulatie blijft houden.

Ik hou je op de hoogte!

[ Voor 25% gewijzigd door JustinoFTW op 25-11-2019 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lbreman
  • Niet online
Shocked schreef op maandag 25 november 2019 @ 09:48:
[...]

Door het pvc kan je de vloer zien als een 'plat dak constructie'. Meestal laten ze dus de onderkant ademen. Het vocht kan anders slecht weg en kan neerslaan in een koud vloerhoekje.
Je kan dan de wol aanbrengen met aluminiumkant zichtbaar. Daarna snij je een X kruis in het folie (gewoon met een stanlymes, rits, rats). Alles blijft dan mooi zitten en ademt toch voldoende. Het opensnijden doen ze ook als een tweede laag isolatie op een eerste aanbrengen, dat mag geen sluitende laag op een sluitende laag zijn.
Zo zou ik het doen.
Goed plan dan houd je ook de reflectie van infraroodwarmte grotendeels in stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Zoals wel eerder gemeld, wij hebben een 2-onder-1-kap woning uit 1991, betonnen broodjesvloer. Een 15m2 deel van de woonkamer ligt in het verlengde van de garage. De kruipruimte hier onder is niet toegankelijk.

Vandaag is bij ons in een hoekje vloer een 51mm gat geboord. Conclusie:
2cm laminaat + ondervloer
3cm smeervloer
10cm betonvloer
laag EPS, waarschijnlijk 6cm net zoals in de wel toegankelijke kruipruimte
Rest lege ruimte, 82cm totaal

Ik kan een luik laten zagen en daarmee PIRplaten naar beneden brengen zoals in de rest van de toegankelijke kruipruimte.

Wat is een andere manier om via het nu geboorde gat iets aan te brengen? Chips? EPS balletjes? Welk bedrijf in Brabant?
Ik ben een bedrijf tegengekomen om het zelf er in te blazen, maar of dat wat is...

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
DropjesLover schreef op maandag 25 november 2019 @ 20:48:
Zoals wel eerder gemeld, wij hebben een 2-onder-1-kap woning uit 1991, betonnen broodjesvloer. Een 15m2 deel van de woonkamer ligt in het verlengde van de garage. De kruipruimte hier onder is niet toegankelijk.

Vandaag is bij ons in een hoekje vloer een 51mm gat geboord. Conclusie:
2cm laminaat + ondervloer
3cm smeervloer
10cm betonvloer
laag EPS, waarschijnlijk 6cm net zoals in de wel toegankelijke kruipruimte
Rest lege ruimte, 82cm totaal

Ik kan een luik laten zagen en daarmee PIRplaten naar beneden brengen zoals in de rest van de toegankelijke kruipruimte.

Wat is een andere manier om via het nu geboorde gat iets aan te brengen? Chips? EPS balletjes? Welk bedrijf in Brabant?
Ik ben een bedrijf tegengekomen om het zelf er in te blazen, maar of dat wat is...
Er zit dus 6 cm eps onder. Heb je vloerverwarming? Zo niet, dan zou ik het gewoon bij die 6 cm laten. Vooral omdat het maar een klein gedeelte is. Om daar dan een heel luik voor te laten zagen... Heb je wel vloerverwarming, dan is het misschien lonend om er iets in te laten spuiten. Maar dat bedrijf moet dan voor maar 15 m² langs komen, dus in verhouding lijkt me dat een stuk duurder te worden dan onder het hele huis. Terugverdientijd zal wel erg lang worden, dus moet je het echt voor het comfort doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Isoleertje schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:04:
[...]

Er zit dus 6 cm eps onder. Heb je vloerverwarming? Zo niet, dan zou ik het gewoon bij die 6 cm laten. Vooral omdat het maar een klein gedeelte is. Om daar dan een heel luik voor te laten zagen... Heb je wel vloerverwarming, dan is het misschien lonend om er iets in te laten spuiten. Maar dat bedrijf moet dan voor maar 15 m² langs komen, dus in verhouding lijkt me dat een stuk duurder te worden dan onder het hele huis. Terugverdientijd zal wel erg lang worden, dus moet je het echt voor het comfort doen.
De vloer in dat deel is 2 graden kouder dan de rest van de woonkamer, volgens een IR thermometer. Helaas is die hoek ook de zithoek / tv hoek, dus we zitten er veel. Daarnaast hebben we nu al een warmtepomp en vloerverwarming op de 1e verdieping (kwam zo uit ivm verbouwing toen we de woning kochten) en is na de kozijnen vervangen de volgende stap vloerverwarming beneden.

Het gaat mij meer om het comfort dan de terugverdientijd.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isoleertje
Tja, met een luik kan je vloerisolatie aanbrengen, en dat zal veel meer comfort brengen dan grondisolatie. Dus als het je echt gaat om comfort kan je beter niets erin spuiten, maar echt de vloer zelf isoleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Isoleertje schreef op maandag 25 november 2019 @ 21:59:
Tja, met een luik kan je vloerisolatie aanbrengen, en dat zal veel meer comfort brengen dan grondisolatie. Dus als het je echt gaat om comfort kan je beter niets erin spuiten, maar echt de vloer zelf isoleren.
Of zo vol spuiten dat het tegen de vloer aankomt. Stel dat luik zagen en platen erin plakken 1000 kost en gat boren en volspuiten met bolletjes 600 euro kost dan zou ik voor bolletjes tot de rand van het gat kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@DropjesLover Het is in principe een eenmalige actie, goed doen en klaar...
Kun je niet over en breedte van max 60-80 cm een gat naast de garage maken en vandaar uit tijdelijk onder de vloer komen. Als je daarmee tijdelijk een optie hebt om isolatieplaten buitenom onder de vloer te brengen hoef je iig geen gat te zagen in de vloer, diamantzaag... duur en hoe maak je dat weer netjes dicht, ook niet gratis...

Vraag WEL aan een deskundige of het bouwkundig technisch kan/mag om dit over die 60-80 cm breedte te doen en tuurlijk.... als je last hebt van hoog grondwater dan kan het uiteraard nooit.
Tis wel wat graaf werk en mss moet je zijdelings wat stutten dat de grond ernaast niet inzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoeEensGek
@DropjesLover Je komt wel onder de rest van de vloeren? Waarom graaf je niet een gat onder de fundering door? Dat is toch veel makkelijker dan een mangat slijpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@DoeEensGek Twee keer onder de fundering door... ;) een keer is toch wel genoeg....
route99 schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:26:
Kun je niet over en breedte van max 60-80 cm een gat naast de garage maken en vandaar uit tijdelijk onder de vloer komen. Als je daarmee tijdelijk een optie hebt om isolatieplaten buitenom onder de vloer te brengen hoef je iig geen gat te zagen in de vloer, diamantzaag... duur en hoe maak je dat weer netjes dicht, ook niet gratis...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

No Hands schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:15:
[...]

Of zo vol spuiten dat het tegen de vloer aankomt. Stel dat luik zagen en platen erin plakken 1000 kost en gat boren en volspuiten met bolletjes 600 euro kost dan zou ik voor bolletjes tot de rand van het gat kiezen.
Precies mijn overweging inderdaad.
route99 schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:26:

Vraag WEL aan een deskundige of het bouwkundig technisch kan/mag om dit over die 60-80 cm breedte te doen en tuurlijk.... als je last hebt van hoog grondwater dan kan het uiteraard nooit.
Tis wel wat graaf werk en mss moet je zijdelings wat stutten dat de grond ernaast niet inzakt.
en @DoeEensGek
De muren/fundering zou volgens een aannemer zo'n 80cm diep zijn. Dat komt neer op het uitgraven van ruim 1m3 aan aarde en zand, en dus onder de muur door.
Gelukkig kan ik naast mijn woning wat klinkers weg halen, maar aan de andere kant, daar staan ook een rijtje struiken en bomen (wortels).

Vanuit de wel bereikbare kruipruimte is graven ook geen optie, ik moet niet alleen onder de fundering door, maar er ligt daar ook een oude pvc rioleringsbuis (op gekruisde staven, dus ~10cm van de grond).
Oh en ik heb al 12cm PIRplaten hangen in dat deel, dus de werkruimte is maar ~30cm :P

Een luik heeft ook het voordeel dat ik makkelijk wat extra kabels kan trekken naar de tv-hoek. De ingemetselde coax doet het niet meer. Nu ligt er een 2e coax + netwerkkabel via de bereikbare kruipruimte en de plastic goedkope, kantoor-stijl holle plinten van de vorige bewoners, maar dat willen we natuurlijk veranderen met de nieuwe vloer.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:08
6cm EPS is wel vrij minimaal, ik heb een rijtjeswoning uit 1998 en daar zit vanaf de bouw al 18,5cm EPS onder.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 26-11-2019 07:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

DropjesLover schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:07:
Een luik heeft ook het voordeel dat ik makkelijk wat extra kabels kan trekken naar de tv-hoek. De ingemetselde coax doet het niet meer. Nu ligt er een 2e coax + netwerkkabel via de bereikbare kruipruimte en de plastic goedkope, kantoor-stijl holle plinten van de vorige bewoners, maar dat willen we natuurlijk veranderen met de nieuwe vloer.
Kabel kun je ook in de nieuwe vloer leggen.
Daarbij als je daar vloerverwarming neemt, heb je het koude probleem ook niet meer.
Alleen wel iets hogere stookkosten op dat deel van de vloer.

(nou ja, is wel afhankelijk van de woning, Bij leggen van mijn vloerverwarming had vriendin allemaal beelden van warme vloer en warme voeten. Helaas brandt deze te kort om dat effect altijd te bereiken. Het huis is snel warm en blijft warm, en dan is de vloerverwarming uit.

[ Voor 17% gewijzigd door Cyberpope op 26-11-2019 07:25 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

ThinkPadd schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:14:
6cm EPS is wel vrij minimaal, ik heb een rijtjeswoning uit 1998 en daar zit vanaf de bouw al 18,5cm EPS onder.
In 1992 is dat bouwbesluit strenger geworden inderdaad. Helaas voor mij :/
Cyberpope schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 07:23:
[...]

Kabel kun je ook in de nieuwe vloer leggen.
Daarbij als je daar vloerverwarming neemt, heb je het koude probleem ook niet meer.
Alleen wel iets hogere stookkosten op dat deel van de vloer.

(nou ja, is wel afhankelijk van de woning, Bij leggen van mijn vloerverwarming had vriendin allemaal beelden van warme vloer en warme voeten. Helaas brandt deze te kort om dat effect altijd te bereiken. Het huis is snel warm en blijft warm, en dan is de vloerverwarming uit.
Plus dat dat deel van de vloer flink meer vermogen nodig heeft dan de rest, en dus goed afgeregeld moet worden.

Kabels in de vloer laten frezen, ik weet niet. Daar horen ze gewoonweg niet te lopen ;)

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel_716
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:20
Inmiddels heb ik op de bodem van mijn kruipruimte overal folie gelegd en ben nu zover dat ik de isolatie wil gaan aanpakken.
We hebben een houten vloer met balken van 15cm hoog waar nu 3cm pur platen oid tegenaan zitten, deze ga ik eraf halen en wil ik vervangen voor dikke rollen glaswol.
Ik heb genoeg ruimte om te werken en nu twijfel ik een beetje welke ik moet bestellen.

Zelf heb ik gedachten om de Knauf Naturoll 032 (kale) Glaswol 150mm Rd:4.65 te bestellen maar nu lees ik bijvoorbeeld ook als je genoeg ruimte hebt dat je ook voor de Knauf Naturoll 037 versie kan gaan.
Stukje goedkoper maar wel een lagere Rd waarde 3.75 (140mm)

Is dit verschil verwaarloosbaar voor je vloer of ga je daar echt wel van profiteren?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
Michel_716 schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 12:01:
Inmiddels heb ik op de bodem van mijn kruipruimte overal folie gelegd en ben nu zover dat ik de isolatie wil gaan aanpakken.
We hebben een houten vloer met balken van 15cm hoog waar nu 3cm pur platen oid tegenaan zitten, deze ga ik eraf halen en wil ik vervangen voor dikke rollen glaswol.
Ik heb genoeg ruimte om te werken en nu twijfel ik een beetje welke ik moet bestellen.

Zelf heb ik gedachten om de Knauf Naturoll 032 (kale) Glaswol 150mm Rd:4.65 te bestellen maar nu lees ik bijvoorbeeld ook als je genoeg ruimte hebt dat je ook voor de Knauf Naturoll 037 versie kan gaan.
Stukje goedkoper maar wel een lagere Rd waarde 3.75 (140mm)

Is dit verschil verwaarloosbaar voor je vloer of ga je daar echt wel van profiteren?
Het is evenveel werk om aan te brengen dus ga je in 1 keer voor de hoogste isolatiewaarde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

No Hands schreef op maandag 25 november 2019 @ 22:15:
[...]

Net de offerte gekregen. Geisoleerd kruipluik van 40x80 cm zagen/maken kost €700 (incl btw).
Valt me best mee. Het isolatiemateriaal zelf kostte mij €12,65/plaat (van 600x1200 =0,72m2). De vorige keer heb ik te veel besteld, dus misschien kom ik met wat ik nog heb liggen al uit. Zou een mooi geluk bij ongeluk zijn :P

Goedkoper dan de 7k die ze rekenden voor het geheel verwijderen van de vloer, isolatie aanbrengen en weer een vloer er op storten :+

[ Voor 15% gewijzigd door DropjesLover op 26-11-2019 14:41 ]

BThGvNeOA

Pagina: 1 ... 56 ... 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"