Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 55 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Na een uur of wat zitten die platen al muurvast. Knappe jongen als het je lukt om die honderd platen binnen korte tijd te doen.
Met andere woorden als je een paar afvalhoutjes afzaagt op gewenste lengte, kun je die de hele tijd met je meenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvHMontySCOUT
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-07 00:03
Ewoudb schreef op maandag 30 september 2019 @ 12:03:
[...]

Eerst was ik uitgegaan van 6cm dikke EPS, maar na een praktijktest bleken de platen van 5 cm dik perfect te passen. De EPS platen lopen nu gelijk aan de steunbalken wat straks voordeel geeft bij het verlijmen van de PIR platen, aangezien ik over een groter oppervlak lijm kan aanbrengen.

De piepschuimlaag was ook bedoeld om de stilstaande luchtlaag te verkleinen.

Ik ben van plan om 8 cm (Rd 3.60) dikke pir platen met sponning te gaan gebruiken, al twijfel ik nog of ik een slag dikker neem. (ivm toekomstige vloerverwarming)
De Rc waarde van de constructie nu uitkomen op ong. 4.8, maar ik verlies nog wel enigszins wat op de steunbalken gezien de piepschuimplaten zich er tussen bevinden.

Ik ga Patex of illbruck PU010 Isolatielijm gebruiken en dan op de steunbalken nog mogelijk TOX Isolatiepluggen.
Nice, ik heb van het weekend mijn kruipruimte open gemaakt. (is bij mij wat lastiger)
Alles kurkdroog ondanks de nattigheid buiten. :)

De boel bekeken maar bij heb ik nog twee kleine uitdagingen:
  • Geen rechte lijmvlak mogelijkheid aan de bovenkant, alleen de zijkant van de broodjes. Bij mij zal dit dus aan de zijkant moeten..
  • scherpe uitstulpingen aan de randen van broodjes. (onderkant)
Heb jij ook lijm aan de zijkant gebruikt of alleen bovenkant? Ik heb zo mijn twijfel of dit voldoende houvast heeft als ik het alleen aan de zijkant smeer. Al zou het denk ik wel moeten kunnen als je een milimeter extra speling houd en het er echt tussen klemt.

Wat betreft de randen, bij jou zien ze er schoon uit uit. Alleen zie ik ook iets grijzigs op de rand. Is dit lijm of heb jij ook lopen te bikken? Het er gewoon doorheen duwen en de eventuele beschadigingen dichtpurren lijkt me ook niet ideaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 100386

DopdeDouwer schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 00:15:
Na een uur of wat zitten die platen al muurvast. Knappe jongen als het je lukt om die honderd platen binnen korte tijd te doen.
Met andere woorden als je een paar afvalhoutjes afzaagt op gewenste lengte, kun je die de hele tijd met je meenemen.
Hier gaat het vaak over de goedkoopste oplossing. Als je illbruck aa010 lijmankers en lijmschuim gebruikt ben je in 1 dag klaar.

Lijm droogt in 20 minuten is vullend, en je kan de naden tussen de platen ermee afvullen.

De lijmankers zijn zelfklevend en houden de platen op z'n plek totdat de lijm droog is. De combinatie van die 2 laat never nooit meer los.

Kost een paar tientjes meer in het totaal, maar bespaart veel tijd, gedoe met houtjes en wat niet allemaal.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 08-10-2019 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
MvHMontySCOUT schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 15:20:
[...]

Nice, ik heb van het weekend mijn kruipruimte open gemaakt. (is bij mij wat lastiger)
Alles kurkdroog ondanks de nattigheid buiten. :)

De boel bekeken maar bij heb ik nog twee kleine uitdagingen:
  • Geen rechte lijmvlak mogelijkheid aan de bovenkant, alleen de zijkant van de broodjes. Bij mij zal dit dus aan de zijkant moeten..
  • scherpe uitstulpingen aan de randen van broodjes. (onderkant)
Heb jij ook lijm aan de zijkant gebruikt of alleen bovenkant? Ik heb zo mijn twijfel of dit voldoende houvast heeft als ik het alleen aan de zijkant smeer. Al zou het denk ik wel moeten kunnen als je een milimeter extra speling houd en het er echt tussen klemt.

Wat betreft de randen, bij jou zien ze er schoon uit uit. Alleen zie ik ook iets grijzigs op de rand. Is dit lijm of heb jij ook lopen te bikken? Het er gewoon doorheen duwen en de eventuele beschadigingen dichtpurren lijkt me ook niet ideaal.
Als het EPS is dan is de bovenkant voldoende, bij mij sloten de zijkanten ook niet helemaal overal en kon ik dus ook niet lijmen. Deze randen pur ik niet dicht. Dit wordt vanzelf afgesloten door de PIR laag.

Ik heb nog aardig wat weggebikt, als tip kan ik geven doe je dit voordat er iets van folie ligt
Doordrukken beschadigt teveel, na het bikken lukt dit wel zonder te grote beschadigen.
Anoniem: 100386 schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 16:11:
[...]

Hier gaat het vaak over de goedkoopste oplossing. Als je illbruck aa010 lijmankers en lijmschuim gebruikt ben je in 1 dag klaar.
Die ankers kan ik niet echt vinden op internet en de gene die ik vind zijn nog best duur of niet op voorraad.
Adresje?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Ging per 100 ofzo. Moest even denken. Ik had ze bij Stiho vandaan destijds.

Ik doe nooit zo moeilijk over dit soort dingen. Ik koop voor mezelf gemak en zekerheid dat iets werkt

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 08-10-2019 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 10:27
Goedenavond,

Ik heb dit topic doorgestruind in mijn zoektocht om mijn kruipruimte te isoleren om het vocht percentage omlaag te krijgen, en daarna de onderkant van de vloer te gaan isoleren om de warmte van de aangelegde vloerverwarming meer naar boven te richten in plaats van ook de kruipruimte te verwarmen. :-)

Afmetingen van de begane grond zijn 9.60x5.80

Opening kruipriumte is 71x37cm
Hoogte kruipruimte is 60cm

Vanwege de afmetingen van het huis wil ik liever een zeil van ten minste 11x7 breed om zo ook iets omhoog te kunnen gaan bij de muren en zo ook de ruimte tussen de buren en mijn kruipruimte te dichten, tussen de muren van de buren en ons huis zie ik namelijk gewoon de heipalen de grond in gaan en daartussen is er gewoon een gat waardoor ik (als ik wat slanker zou zijn) naar de buren kan kruipen.

Hier een foto van de kruipruimte, met gelijk alle buizen/aan- en afvoer van water in het zicht.
Het is een hele kunst om daaronder door te kruipen zodat ik bij de rest van de kruipruimte kan komen, maar ik heb een aantal maanden geleden ook al elektra doorgetrokken naar de tuin, dus het is mogelijk :-)

Afbeeldingslocatie: https://i238.photobucket.com/albums/ff92/yes-n/Tweakers/kruipruimte_thumb_zps6wedassc.jpg

Kan ik op de grond van de kruipruimte zo een zeil gebruiken?
https://www.hornbach.nl/s...10-m/6300279/artikel.html
Materiaal HDPE

of

https://pvc-tarp.com/dekz...ekzeil-pe-110-bouwzeilen/
Type HDPE tape fabric, LDPE coating

of

https://www.farmersworld....c-zwart-50-x-7-meter.html

of

https://www.btndehaas.nl/...50x9-mtr-0-20mm-waterborg

Of is het toch beter een dampremmend zeil te leggen op de grond onder het huis, of is dampremmend juist beter om te doen tegen de onderkant van de vloer aan?

Dus dan deze: https://www.dakenlood.nl/...-x-25-meter-85384397.html

Deze folie kan ik echter niet in bredere afmetingen dan 6 meter vinden.

Dit zeil wil ik dan over de gehele bodem leggen en zoals eerder genoemd ook de zijkanten dichtmaken zodat het vocht van de buren niet in mijn kruipruimte komt.
Hierna wil ik met PIR of EPS de vloer gaan isoleren.

Zou dan deze PIR plaat met 2 zijdig aluminium een goede keuze zijn?
https://isolatienoord.nl/...m-rd450-60x120x10cm-072-m²/

Ik heb de tip van de Action kit al gelezen dus die zou ik dan ook gaan gebruiken wanneer ik mijn vloer ga isoleren.

Ik hoop op jullie constructieve antwoorden op de materiaalkeuze zodat ik een goed zeil kan uitkiezen en daarna een berekening kan gaan maken van de hoeveelheid platen die ik moet gaan bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 03-07 16:24

cdoens

Peugeot-gek

9,6 x 5,8 = 55,68 m2. (Graag gedaan :) ) Hou ong 10% verlies ivm zagen aan, 15 a 20% als je veel leidingwerk hebt lopen.

Die 10 cm PIR platen lijken mij een prima keus. Ik heb zelf voor 8 cm gekozen, ook met die sponning. Dat werkt wel lekker en sluit ook beter af.

Aangezien ik op je foto's de druppels zie hangen, hou er dan rekening mee dat de kit in die vochtige ruimte een stuk langer nodig heeft om uit te harden. Mijn kruipruimte was droog en het zand voelde een beetje klam aan en toch hadden de platen enkele dagen nodig om niet meer naar beneden te vallen. Maak dus van tevoren genoeg steunpaaltjes/latjes.

Verder is het wellicht handig om de ruimte onder je kruipluik even iets dieper uit te graven ivm doorvoeren van de panelen.

Qua plastic op de bodem heb ik geen ervaring maar alles wat je er neerlegt, zal helpen.

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:14
Ah het lijkt erop dat je hier ook met vragen over een kelder terecht kunt ipv alleen kruipruimte :-)

Ons huis is volledig "onderkelderd", maar het plafond verschilt tussen de ruimtes. We hebben:

- Een ruimte met de olieketel, hiervan is het plafond van beton;
- Een ruimte voor opslag, hiervan is het plafond gemaakt van houtbalken met hout;
- Een ruimte met de olietank, hiervan is het plafond ook van beton;
- Een ruimte onder de gang, hiervan is het plafond ook van beton.

Nu zijn het vrij grote ruimtes, helaas alleen niet zo diep. Van de ruimtes met beton heb ik begrepen dat ik het beste gewoon EPS er tegenaan kan plakken en dat dat goed zou moeten werken. Wat doe ik echter bij dat stuk waar het met hout is gemaakt?

Ik heb al flink gegoogled, en wat me nog het meest plausibel lijkt is om steenwol tussen de balken te doen en dan aan de onderkant (kelder kant) dampdoorlatende folie te gebruiken. Een andere optie zou zijn om langs alle balken/vloerdelen aan de onderkant dampwerende folie te plakken en vervolgens te isoleren.

In de woonkamer ligt overigens parket, in de kelder tegelvloer. De kelder heeft over het algemeen een vrij consistente temperatuur en schommelt tussen de 14 ~18 graden. Ik moet het deze winter nog even in de gaten houden maar ijskoud wordt het er niet.

Wanneer we de woonkamer gaan verbouwen wil ik eigenlijk alle parket eruit trekken en vloerverwarming leggen met dat Variotherm systeem, weet niet of dat nog van invloed is op de isolatiekeuze nu ...

Kloppen mijn aannames m.b.t. EPS en het stuk met houtbalken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

yes-n schreef op woensdag 9 oktober 2019 @ 21:54:
Goedenavond,

Ik heb dit topic doorgestruind in mijn zoektocht om mijn kruipruimte te isoleren om het vocht percentage omlaag te krijgen, en daarna de onderkant van de vloer te gaan isoleren om de warmte van de aangelegde vloerverwarming meer naar boven te richten in plaats van ook de kruipruimte te verwarmen. :-)

Afmetingen van de begane grond zijn 9.60x5.80

Opening kruipriumte is 71x37cm
Hoogte kruipruimte is 60cm

Vanwege de afmetingen van het huis wil ik liever een zeil van ten minste 11x7 breed om zo ook iets omhoog te kunnen gaan bij de muren en zo ook de ruimte tussen de buren en mijn kruipruimte te dichten, tussen de muren van de buren en ons huis zie ik namelijk gewoon de heipalen de grond in gaan en daartussen is er gewoon een gat waardoor ik (als ik wat slanker zou zijn) naar de buren kan kruipen.

Hier een foto van de kruipruimte, met gelijk alle buizen/aan- en afvoer van water in het zicht.
Het is een hele kunst om daaronder door te kruipen zodat ik bij de rest van de kruipruimte kan komen, maar ik heb een aantal maanden geleden ook al elektra doorgetrokken naar de tuin, dus het is mogelijk :-)

[Afbeelding]

Kan ik op de grond van de kruipruimte zo een zeil gebruiken?
https://www.hornbach.nl/s...10-m/6300279/artikel.html
Materiaal HDPE

of

https://pvc-tarp.com/dekz...ekzeil-pe-110-bouwzeilen/
Type HDPE tape fabric, LDPE coating

of

https://www.farmersworld....c-zwart-50-x-7-meter.html

of

https://www.btndehaas.nl/...50x9-mtr-0-20mm-waterborg

Of is het toch beter een dampremmend zeil te leggen op de grond onder het huis, of is dampremmend juist beter om te doen tegen de onderkant van de vloer aan?

Dus dan deze: https://www.dakenlood.nl/...-x-25-meter-85384397.html

Deze folie kan ik echter niet in bredere afmetingen dan 6 meter vinden.

Dit zeil wil ik dan over de gehele bodem leggen en zoals eerder genoemd ook de zijkanten dichtmaken zodat het vocht van de buren niet in mijn kruipruimte komt.
Hierna wil ik met PIR of EPS de vloer gaan isoleren.

Zou dan deze PIR plaat met 2 zijdig aluminium een goede keuze zijn?
https://isolatienoord.nl/...m-rd450-60x120x10cm-072-m²/

Ik heb de tip van de Action kit al gelezen dus die zou ik dan ook gaan gebruiken wanneer ik mijn vloer ga isoleren.

Ik hoop op jullie constructieve antwoorden op de materiaalkeuze zodat ik een goed zeil kan uitkiezen en daarna een berekening kan gaan maken van de hoeveelheid platen die ik moet gaan bestellen.
Lijkt mijn kruipruimte wel.
Gezien de hoogte en hoeveelheid water. Moet je de bodem ook nodig ophogen.
Ik ga dat binnenkort doen en dan daar bovenop het gebruikelijke folie.
Ophogen doe ik waarschijnlijk gewoon met zand. Mogelijk met schelpen als dat goedkoper is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:27
De_Bastaard schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 12:54:De kelder heeft over het algemeen een vrij consistente temperatuur en schommelt tussen de 14 ~18 graden. Ik moet het deze winter nog even in de gaten houden maar ijskoud wordt het er niet.
Als je het goed doet kan het wel kouder worden: de warmte uit je woonkamer/begane grond gaat niet meer naar de kelder :)
Kloppen mijn aannames m.b.t. EPS en het stuk met houtbalken?
Op zich een goed plan. Wanneer je niet teveel hoogte wilt verliezen in je blijkbaar al wat lage kelder kun je met pir dezelfde isolatiewaarde halen met een kleinere dikte. //Edit: pir alleen onder het beton natuurlijk, want pir is dampdicht.

[ Voor 4% gewijzigd door phYzar op 10-10-2019 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:14
phYzar schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:32:
[...]

Als je het goed doet kan het wel kouder worden: de warmte uit je woonkamer/begane grond gaat niet meer naar de kelder :)

[...]

Op zich een goed plan. Wanneer je niet teveel hoogte wilt verliezen in je blijkbaar al wat lage kelder kun je met pir dezelfde isolatiewaarde halen met een kleinere dikte. //Edit: pir alleen onder het beton natuurlijk, want pir is dampdicht.
Bedankt voor je snelle reactie! Het wordt dan dus gewoon steel/glaswol tussen de balken, en daaronder (kelder kant) dampdoorlatende folie, bijv. tegen de balken aangeniet.

Wat kan ik gebruiken ter afwerking onder die folie ? Groene gipsplaten, of gaat dat weer damp opsluiten? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:27
Je hebt het principe al door ;)

Maar gewone gipsplaten zal wel goed gaan, of gewoon niks als je er toch zelden komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 03-07 23:22
Ook ik ben inmiddels begonnen aan Project I

10 kuub eps60 8x50x100cm mogen ontvangen. In eerste instantie hadden ze een trailer gestuurd. die kon bij ons de straat niet in :P Dus na een tweede afleverpoging heb ik alles in huis kunnen halen. Gelukkig was het bij de tweede levering droog. De eerste keer dat ze probeerden af te leveren regende het pijpenstelen. ⛈

Zo ziet 10 Kuub EPS in de woonkamer eruit :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UXY806EDpUMOW0LWSgGJihE1/medium.jpg

Na een eerste poging om de ruimte op te vullen tussen de eerste balk heb ik enige snelheid gevonden.

Alle eps platen moeten ongeveer 12cm ingekort worden. Met de multitool gaat dit echt verbazingwekkend snel en zonder al teveel rommel! (fijn tand zaagje van 5cm, de laatste 3cm breek ik af)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/kvAoSBgfsUfeIcycf2SnB3zt/medium.jpg

De tweede baan ging alweer een stuk sneller, in 1 keer 11 platen op maat gemaakt. Daarna weer 11 platen om deze tegen de eerste baan aan te plakken.

6 Dotten action lijm houden de boel tegen de vloer aangeplakt. De tweede baan kostte mij 2 uur. Nog 5 banen te gaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/u37O7yTn0H6OJpkOfvCcvSwh/medium.jpg

Als de ruimte tussen de balken gevuld zijn, wil ik met purschuim en EPS platen de balken ook isoleren. Gaat nog wel wat tijd inzitten. Maar dan gaan we van 2cm EPS naar 18cm EPS 💪🏻

[ Voor 4% gewijzigd door gekke-gerrit op 11-10-2019 11:52 ]

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yes-n
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03-07 10:27
DopdeDouwer schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 15:13:
[...]

Lijkt mijn kruipruimte wel.
Gezien de hoogte en hoeveelheid water. Moet je de bodem ook nodig ophogen.
Ik ga dat binnenkort doen en dan daar bovenop het gebruikelijke folie.
Ophogen doe ik waarschijnlijk gewoon met zand. Mogelijk met schelpen als dat goedkoper is.
Hoi, dank je voor je reactie, wat is 'het gebruikelijke folie' dan precies? De folie die ik vind maar niet breder kan vinden dan 6 meter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:19
yes-n schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 11:00:
[...]

Hoi, dank je voor je reactie, wat is 'het gebruikelijke folie' dan precies? De folie die ik vind maar niet breder kan vinden dan 6 meter?
Meest gebruikt is PE folie van voldoende dikte (zodat het niet stuk gaat). Dat is goedkoop en effectief. Maar op zich kun je ook andere materialen gebruiken (zie bv ook Tonzon).

Wat ik me echter afvraag is waarom je per se breder dan 6 meter wilt? Wat is er mis om twee stroken overlappend neer te leggen?

Als ik je foto's namelijk zie heb je geen stilstaand water op de bodem.

Het doel van bodemfolie is dat vocht uit de bodem niet verdampt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
@Anoniem: 100386 die Illbruck aa010 lijmankers lijken me wel wat. Ik neem aan dat je die vooraf aanbrengt op de bestaande ondergrond? Hechten ze ook op EPS? In mijn geval wil ik nl. de bestaande EPS isolatie naisoleren met PIR platen. Zou ik dan ook de lijmankers op de PIR plaat kunnen plakken, en vervolgens de complete plaat met ankers in de bestaande EPS kunnen vastprikken (in combinatie met de lijmpur)?

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lbreman schreef op vrijdag 11 oktober 2019 @ 12:53:
@Anoniem: 100386 die Illbruck aa010 lijmankers lijken me wel wat. Ik neem aan dat je die vooraf aanbrengt op de bestaande ondergrond? Hechten ze ook op EPS? In mijn geval wil ik nl. de bestaande EPS isolatie naisoleren met PIR platen. Zou ik dan ook de lijmankers op de PIR plaat kunnen plakken, en vervolgens de complete plaat met ankers in de bestaande EPS kunnen vastprikken (in combinatie met de lijmpur)?
Voor lijmen op EPS heb ik wel eens satéstokje gebruikt. PU 010 lijm op platen doen (zie ook YouTube) en dan de plaat op z'n plek plakken. Satéstokje en in iets van 30 graden hoek door de pir en de onderliggende EPS prikken.

Als je dat rondom doet blijft het vanzelf hangen doordat de prikkers in een hoek erin zitten. De plaat kan dan niet zakken.

Maar ankers zijn beter. Die moeten gewoon op EPS plakken volgens mij.

Tip. Gebruik de pu010 ook om de naden tussen de platen dicht te schuimen. De platen zijn dan ook onderling verlijmd.

En investeer in een purpistool met wat rietjes.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 100386 op 12-10-2019 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lbreman
  • Registratie: November 2018
  • Niet online
Anoniem: 100386 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 10:28:
[...]

Voor lijmen op EPS heb ik wel eens satéstokje gebruikt. PU 010 lijm op platen doen (zie ook YouTube) en dan de plaat op z'n plek plakken. Satéstokje en in iets van 30 graden hoek door de pir en de onderliggende EPS prikken.

Als je dat rondom doet blijft het vanzelf hangen doordat de prikkers in een hoek erin zitten. De plaat kan dan niet zakken.

Maar ankers zijn beter. Die moeten gewoon op EPS plakken volgens mij.

Tip. Gebruik de pu010 ook om de naden tussen de platen dicht te schuimen. De platen zijn dan ook onderling verlijmd.

En investeer in een purpistool met wat rietjes.
Thx!

www.opnaargasloos.nl: 9900Wp, 2x30HP 500l buffer, Atlantic WPB, Ravelli Alfa S, Panasonic monobloc J-series 5kW, Model 3 LR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LerenIsoleren
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 31-01-2021
Beste Tweaker Klussers,

Heb met interesse dit topic doorgespit en veel waardevolle informatie kunnen vinden. Hoop dat jullie mij nog iets verder kunnen helpen / verwijzen naar de juiste pagina.

Wij willen deze maand dan ook eindelijk de vloer aan de onderkant gaan isoleren.

Het betreft grotendeels een betonbroodjes vloer.

De kruipruimte is redelijk hoog, 1.10 meter van vloer tot balk, en ook redelijk droog. Geen condens aan leidingen oid.

Ons plan nu:
- Ruimte opruimen
- Plaatsen renovatie kokers
- Plaatsen folie op de bodem
- isoleren ruimte tussen broodjes en balken tot 1 vlakke laag
- isoleren hele vloer met PIR platen, haaks op de broodjes. 75 - 90 mm (gaan van de week passen of we de platen naar binnen stukkens teken via het luik)

Een eerste vraag hierover waar ik tot nu toe niet veel over heb kunnen vinden.

Hoe kan je het beste de ruimte tussen de broodjes en de balk opvullen? EPS lijkt me mooi, maar lastig om in deze vorm te krijgen? Onderstaand de afmetingen van de broodjes.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/iOczCQ8.png

Ik zou een EPS snijder kunnen proberen te krijgen, en in blokken EPS onderstaande vorm snijden. Je blijft dan wel lucht spleten houden. Zou deze voor en achter dicht kunnen purren zodat het tussen ieder EPS stuk weer een aparte kamer is?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tOy9LCZ.png

Of 2 EPS blokken op elkaar lijmen (als ik de juiste diktes kan vinden)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/780ZSX8.png

Of zouden jullie echt proberen te vorm van de broodjes na te bootsen. Lijkt me haast ondoenlijk?

Hieronder nog een foto. De 'holle broodjes' aan de muurkanten zijn trouwens 20 cm diep en aan de achterkant wel dicht. Deze wou ik volproppen met wol en dicht purren, net als de doorvoeren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sr6wrOl.png

[ Voor 3% gewijzigd door LerenIsoleren op 13-10-2019 09:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

@LerenIsoleren in dit topic is paar keer beschreven dat het opvullen van de holle ruimtes niet heel veel effect heeft. Wel is het belangrijk om hierin stilstaande lucht te creëren. De isolatie kun je dus het beste onder de balken bevestigen.
Ik heb zelf geen balken maar wel broodjes en heb het ook op laagste punt bevestigd. Zie mijn posts met foto's in dit topic.

Je stappenplan lijkt me verder goed. Wel relaxt trouwens de beschikbare hoogte!

hmmz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik zou 4cm eps strak ertussen plakken en af en toe daarboven opvullen om kamers te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LerenIsoleren
@DJ
Bedankt voor de reactie! Ga je posts opzoeken.

Ja die hoogte is lekker!

@hjs bedankt, duidelijk! Met opvullen bedoel je bijvoorbeeld purren?

Stel, ik heb teveel vrije tijd en ik plak toch ook nog 30 mm EPS bovenop de 40 mm. Zou dit nog een positief effect hebben?

Idee was om een paar avonden pre-fab die dingen voor te bereiden en ze dan in een keer te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

LerenIsoleren schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:39:
@DJ

@hjs bedankt, duidelijk! Met opvullen bedoel je bijvoorbeeld purren?
Combinatie pur en strook eps ofzo, je hebt toch snij afval waarschijnlijk.
De pur werkt dan ook als lijm als het uitgehard is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LerenIsoleren
@Anoniem: 46697 duidelijk.

Ik zat te denken aan platen van 200 × 100 cm en die dan op 39 cm snijden. Kom dan net aan / net niet aan op 5 stroken van 39 x 100.

Ga nog even nadenken wat ik met de ruimtes doe.

Zal alles stap voor stap bijhouden en hier uploaden voor de volgende🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Laatst online: 08:31
Ik heb hetzelfde als jouw voorstel gedaan @LerenIsoleren . Platen van 2x1m gekocht, deze op maat gesneden en er tussen gelijmd. Dit was EPS100, maar EPS60 zou ook kunnen. En wat hjs zegt eerst nog met 2cm platen kleine stroken gemaakt die in de holte zitten om de meter. Dan heb je lucht opgesloten en voor elke plaat nog wat extra bevestiging. Vervolgens heb je een vlak werkoppervlak voor alle platen die onder de balken komen. Dit werkte echt fijn, alleen in het begin natuurlijk wat extra werk om eerst zo te maken.

Zal vanmiddag nog eens kijken of ik nog wat foto's ervan heb die ik kan uploaden, dan heb je een idee van hoe of wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LerenIsoleren
@marcel87

Bedankt! Goed te horen dat dit een goede manier is. Merk je het resultaat ook goed aan de vloer temperatuur?

Heb je dan EPS100 met een dikte van 40 mm gedaan?

En hoe bedoel je precies de stroken?

Heb je het verlijmd, en weet je nog welke lijm?

[ Voor 11% gewijzigd door LerenIsoleren op 13-10-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10:59

DropjesLover

Dit dus ->

LerenIsoleren schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 08:53:
Beste Tweaker Klussers,

Heb met interesse dit topic doorgespit en veel waardevolle informatie kunnen vinden. Hoop dat jullie mij nog iets verder kunnen helpen / verwijzen naar de juiste pagina.

Wij willen deze maand dan ook eindelijk de vloer aan de onderkant gaan isoleren.

Het betreft grotendeels een betonbroodjes vloer.

De kruipruimte is redelijk hoog, 1.10 meter van vloer tot balk, en ook redelijk droog. Geen condens aan leidingen oid.

Ons plan nu:
- Ruimte opruimen
- Plaatsen renovatie kokers
- Plaatsen folie op de bodem
- isoleren ruimte tussen broodjes en balken tot 1 vlakke laag
- isoleren hele vloer met PIR platen, haaks op de broodjes. 75 - 90 mm (gaan van de week passen of we de platen naar binnen stukkens teken via het luik)

Een eerste vraag hierover waar ik tot nu toe niet veel over heb kunnen vinden.

Hoe kan je het beste de ruimte tussen de broodjes en de balk opvullen? EPS lijkt me mooi, maar lastig om in deze vorm te krijgen? Onderstaand de afmetingen van de broodjes.

[Afbeelding]

Ik zou een EPS snijder kunnen proberen te krijgen, en in blokken EPS onderstaande vorm snijden. Je blijft dan wel lucht spleten houden. Zou deze voor en achter dicht kunnen purren zodat het tussen ieder EPS stuk weer een aparte kamer is?

[Afbeelding]

Of 2 EPS blokken op elkaar lijmen (als ik de juiste diktes kan vinden)

[Afbeelding]

Of zouden jullie echt proberen te vorm van de broodjes na te bootsen. Lijkt me haast ondoenlijk?

Hieronder nog een foto. De 'holle broodjes' aan de muurkanten zijn trouwens 20 cm diep en aan de achterkant wel dicht. Deze wou ik volproppen met wol en dicht purren, net als de doorvoeren.

[Afbeelding]
Ik zou het niet vullen en gewoon alleen de PIRplaten er tegenaan zetten. De niet gevulde luchtkamers werken ook isolerend, de lucht kan immers niet bewegen of z'n warmte kwijt.

Gisteren een deel van de PIRplaten door het kruipruimte-luik naar beneden gekregen, vandaag aan de gang gegaan met kit.

Action instant vast Tack kit gekocht van €4/stuk. Kon de genoemde €1,80/bus montagekit niet vinden :/

Ook met een uurtje ondersteuning kwamen de eerste weer naar beneden :-(
Probleem is ook dat de eerste rij schuin omhoog ligt, ene kant op een broodje, andere kant niet.
De kit plakte goed aan het EPS en de PIRplaat, het was de montagekit die gewoon kauwgom blijft :/

Voordeel van eerst bodemfolie leggen, het werkt een stuk schoner. Geen zand overal :)
Nadeel is wel dat het aluminium van de PIRplaat er beschadigingen in kan maken bij het schuiven. Maar het moet wel eerst. Ik heb voor aanvang ~50cm ruimte, na de 12cm PIRplaten kan ik nog net omrollen (mn heup is het breedst...).

Wat is goed spul om je PE bodemfolie aan het beton te bevestigen? Ik heb het nu om de halve meter geschroefd zitten, maar daar tussen is het op veel plekken open.
De bouwmarkt heeft geen kit/lijm voor PE :/

[ Voor 76% gewijzigd door DropjesLover op 13-10-2019 17:55 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

DropjesLover schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:42:
[...]

Ik zou het niet vullen en gewoon alleen de PIRplaten er tegenaan zetten. De niet gevulde luchtkamers werken ook isolerend, de lucht kan immers niet bewegen of z'n warmte kwijt.

Gisteren een deel van de PIRplaten door het kruipruimte-luik naar beneden gekregen, vandaag aan de gang gegaan met kit.

Action instant vast Tack kit gekocht van €4/stuk. Kon de genoemde €1,80/bus montagekit niet vinden :/

Probleem is ook dat de eerste rij schuin omhoog ligt, ene kant op een broodje, andere kant niet.
De kit plakte goed aan het EPS en de PIRplaat, het was de montagekit die gewoon kauwgom blijft :/

Voordeel van eerst bodemfolie leggen, het werkt een stuk schoner. Geen zand overal :)
Nadeel is wel dat het aluminium van de PIRplaat er beschadigingen in kan maken bij het schuiven. Maar het moet wel eerst. Ik heb voor aanvang ~50cm ruimte, na de 12cm PIRplaten kan ik nog net omrollen (mn heup is het breedst...).

Wat is goed spul om je PE bodemfolie aan het beton te bevestigen? Ik heb het nu om de halve meter geschroefd zitten, maar daar tussen is het op veel plekken open.
Ik heb het zelf een week lang ondersteund. Na paar dagen kwam het bij mij ook naar beneden en was de lijm nog vloeibaar. Lijm betrof Pattex classic montagelijm van action.
En ja ik had dus heel veel latjes nodig ;)

Pe folie heb ik om de meter met slagpluggen bevestigd. Dat er wat openingen zijn is niet erg.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:44

Meneer aard

Porsche rulez!

DropjesLover schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 17:42:
[...]

Wil niet vervelend doen, maar waarom geen High tack kit van den braven? Weliswaar duurder (rond de 8 euro de tube op internet) maar geloof mij...dat spul kleeft als een malle. Is een polymeer kit droogt beetje rubberachtig op.

Anders een PU lijm maar weet niet of je daar vrolijk van wordt.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

DJ^ schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:18:
[...]

Ik heb het zelf een week lang ondersteund. Na paar dagen kwam het bij mij ook naar beneden en was de lijm nog vloeibaar. Lijm betrof Pattex classic montagelijm van action.
En ja ik had dus heel veel latjes nodig ;)

Pe folie heb ik om de meter met slagpluggen bevestigd. Dat er wat openingen zijn is niet erg.
Ah, okay. Meer latjes halen dus. Heb maar 3x2,7m gehaald.

De platen wegen geen drol, dus ik hoopte dat een "instant vast" kit genoeg was.
Meneer aard schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 19:28:
[...]

Wil niet vervelend doen, maar waarom geen High tack kit van den braven? Weliswaar duurder (rond de 8 euro de tube op internet) maar geloof mij...dat spul kleeft als een malle. Is een polymeer kit droogt beetje rubberachtig op.

Anders een PU lijm maar weet niet of je daar vrolijk van wordt.
Ik stond in de Action en dacht hier mee klaar te zijn :p

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

DropjesLover schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 20:11:
[...]

Ah, okay. Meer latjes halen dus. Heb maar 3x2,7m gehaald.

De platen wegen geen drol, dus ik hoopte dat een "instant vast" kit genoeg was.

[...]

Ik stond in de Action en dacht hier mee klaar te zijn :p
dat spul droogt heel langzaam op. zeker in een vochtige koude kruipruimte.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
@LerenIsoleren Ziet er bijna uit als mijn kruipruimte.
Wat ik heb gedaan al jaren terug ondertussen is het volgende.
* platen tempex tussen de balken en deze vast zetten met houtspaander of kiezelsteentje dit waren platen van 3cm en komen dan gelijk met de onderkant van de balken, de betonrandjes niet wegslaan maar gebruiken, de plaat klemt zich daar juist mooi in/op vast. De ruimte erboven kun je evt snij afval kwijt, een plaat erop schuiven, tsja het werkt wel want de lucht die daar zou zitten kan nu helemaal niks meer.
*de kieren van de kiezelsteentjes met pur vullen, dit zet de kracht om de plaat goed vast te zetten en te dichten.
*nu de pur druip afsnijden langs de balk en bewaren, al deze kleine stukje heb ik gebroken en in zakken gedaan en later gebruikt om de waterput te isoleren door de ruimte van 10cm tussen twee muren vol te stouwen met deze stukjes en snijafval en vervolgens af te dichten met pur. Daar kwam je met geen mogelijkheid tussen/omheen namelijk.
*de platen tussen de balken en die pur afdichting is een perfecte basis om de rest aan vast te lijmen, lijmen aan het beton gaat echt niet zo lekker al weegt het niets. lijmen van de laag eronder deed ik door de lijm met dotten op de plek van de balk en de pur te doen zodat deze twee lekker vast kwamen, een extra dot onder de tempex tussen de balken kan dan ook goed. Deze plaat kan namelijk niet meer bewegen.
*na de eerste laag (5cm) kwam er een tweede laag (5cm) dwars overheen zodat de naden over elkaar heen vallen en meer gaat afdichten, lijmen deed ik door de zijkanten te lijmen en dotten op de platte kant zodat naden ook goed dicht zaten.
* de platen onder de balken door liet ik een cm of twee los van de muur iets meer mag ook met de eerste laag, de tweede breng je dan iets dichten bij de muur en daarna heb ik deze met pur afgesloten, het iets verschil maakt dat de pur zich goed kan zetten bij die eerste laag en de muur.
*daarna heb ik de pur druip weer weggesneden en heb ik platen van 3cm rechtop tegen de muur geplakt en ook weer op de lengte naden gelijk zodat dit zoveel mogelijk strak gesloten is, aan de boven kant weer een cm loslaten om later te purren. aan de onderkant heb ik eerst wat zand weggehaald de plaat zetten en dan weer zand er tegenaan geschoven, dit houd gelijk de plaat op zijn plek.

Kortom alles is nu een omgekeerde tempexdoos geworden en dat was goed merkbaar in comfort en in gasverbruik, deze grappenmakerij van vloer en fundering zorgde wel ineens voor een besparing van 500+M3 bij hetzelfde stookgedrag. Na nog wat andere kleine dingen gas van 2100>1100 afgelopen jaar 900.
Een opvallende verschijning is dat ik (ik meet de temp onder de vloer) de temperatuur zie oplopen als het gaat regenen en de zon ervoor heeft geschenen. warme dakpan>koudere water>riool>hogere temp dan kruipruimte>kruipruimte warmt op.
De lijm die ik gebruikt heb was gewone waterbasis lijm uit de bouwmarkt, geen gedonder omdat de action iets goedkoper was en geen plaat die loskwam, wel ondersteunen met een stuk panlat oid of in het begin met een plaat tempex, en lijm laag voor laag.

En domweg niet alles ineens klaar willen hebben ik heb er ook meerdere dagen, over aantal weken, voor uitgetrokken. Wel belangrijk bij het purren, bereid alles goed voor en schat in wat je met 1 bus kan doen. Dan purren en wegwezen uit de kruipruimte en alles lekker laten gaan, niet meer willen purren dan 1 bus per keer. En gebruik stofkapjes.
Ik ben zelf luchtwegpatient en dacht ook twee bussen te gaan doen en deed ik ook, maar toen kwam me het wel in de neus van dit is niet goed wegwezen.

En met die ruimte zou ik met tempex gaan werken, pir mag iets beter zijn tempex is goedkoper en je hebt ruimte zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Gisteren en vandaag weer wat vorderingen gemaakt.

Het kruipluik heb ik gisteren ruim 13 cm breder gemaakt, van 48 naar ongeveer nu 61.
De boorhamer met beitel had geen enkele moeite met de betonnen broodjes.
Vandaag de nodige rotzooi verwijderd van het slopen en nog wat los materiaal van het bevestigen van de EPS.

Dit biedt mooi de ruimte voor de zojuist bestelde PIR platen, 120x60x12 cm B-Keuze makkelijk te kunnen doorvoeren. Mogelijk dat ik nog iets moet afgraven om de bocht te kunnen maken.

Over twee weken krijg ik ze binnen en kan ik gaan verwerken.

Binnenkort nog even wat lijm en ankers bestellen.

[ Voor 5% gewijzigd door Ewoudb op 13-10-2019 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LerenIsoleren
@webcamjan

Bedankt voor de duidelijke beschrijving! Hier kan ik wel iets mee!

Ga binnenkort mijn plan uitwerken qua materialen en hou jullie op de hoogte.

Qua isolatie zou het inderdaad ook EPS kunnen worden, ga ik nog even bekijken. Voordeel van de PIR zou de tong-groef verbinding kunnen zijn. Die is er ook wel in EPS, maar dan in platen die ik niet naar binnen krijg.

Even goed uitzoeken nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gekke-gerrit
  • Laatst online: 03-07 23:22
LerenIsoleren schreef op dinsdag 15 oktober 2019 @ 09:20:
@webcamjan

Bedankt voor de duidelijke beschrijving! Hier kan ik wel iets mee!

Ga binnenkort mijn plan uitwerken qua materialen en hou jullie op de hoogte.

Qua isolatie zou het inderdaad ook EPS kunnen worden, ga ik nog even bekijken. Voordeel van de PIR zou de tong-groef verbinding kunnen zijn. Die is er ook wel in EPS, maar dan in platen die ik niet naar binnen krijg.

Even goed uitzoeken nog.
Gewoon twee platen op elkaar lijmen met overlap :) dan heb je hetzelfde :+

Laden doe je met je zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
J.o.r.i.s schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:33:
Goedemorgen,

Na het helemaal doorlezen van dit topic (wel een paar maanden over gedaan) ben ik ook overstag en ga de begane grond vloer in de kruipruimte isoleren.
Toch blijf ik met 2 vragen zitten.

- Wilde met PIR platen gaan isoleren (die altijd bekleed zijn met alu). Zijn deze te lijmen/plakken tegen de EPS broodjes uit 1985 waarmee toenertijd de vloer is gemaakt. Deze zitten ook om de liggers heen dus ik heb geen beton waar ik tegen aan kan plakken. Welke lijm? Ook die van de Action?
- Welke dikte plaat zal ik nemen, kan op dit moment platen van 80 mm dik krijgen met alu en die hebben een rd-waarde van 3.65 of wachten op platen die 100mm dik zijn en een rd-waarde van 4.55 hebben.
Er zitten dus al EPS broodjes, deze zijn bij de liggers slechts 6cm dik, in het midden wel dikker.
We hebben ingefreesde vloerverwarming dus wil niet hebben dat het achteraf blijkt dat ik te dunne platen heb genomen.
Ondertussen flink bezig.
Week of 3 geleden de rotzooi opgeruimd en bouwzeil neergelegd overal. Je zag het opdrogen, geen condens meer op de ongeisoleerde waterleidingen.
Nu ben ik een paar dagen bezig met PIR platen plakken (B-keus) en ik merk dat het toch weer erg vochtig wordt in de kruipruimte. Druppels aan de waterleiding die dan weer op het bouwzeil vallen waar plasjes water op blijven staan. Dit helpt natuurlijk niet mee.
De ventilatie is in orde alhoewel ik ook wel eens in een kruipruimte geweest ben waar het harder waaide door de ventilatiekokers.
Komt dit extra vocht doordat ik loop te dampen en te zweten 🤫? Platen zijn ook B-keus en hier en daar vocht op het aluminium, dus wellicht ook in de PIR vocht.
Tips voor de condens en wat nu te doen? Doorgaan of laten drogen tussendoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 02-07 19:09
-

[ Voor 100% gewijzigd door jichem op 17-10-2019 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Ik ben al bezig geweest met de vloer isoleren (pir gelijmd).

De bodem bedekking is nu aan de beurt, het is nogal vochtig.
Ophogen zou de oplossing zijn, maar de buren moeten dan ook meedoen.

Vandaar de meer eenvoudige oplossing om folie aan te brengen zoals hier veel toegepast.
Er is echter ook "drijvend" folie op de markt, zodat ik niet hoef te rommelen met bubbeltjes plastic en daaroverheen weer een ander folie.
Iemand hier al bekend met Mioteen folie? Eigenlijk soort bubbelfolie met dikke folie in een.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:53
Hier ook maar begonnen met aanvragen van isolatiemogelijkheden voor zowel spouwmuur als vloer.....

Spouwmuur blijkt al gedaan. met vlokken, en ziet er nog goed uit. 1 plek was nog 4cm ruimte (maar had ik zelf in lopen prikken) en verderop nog geen 2cm ruimte. Dus was de moeite niet waard volgens de adviseur. Vond ik een duidelijk verhaal.

Nu de kruipruimte/vloer.... Onze kruipruimte is vochtig. Als in, er staat vaak wel een plas water ergens in de kruipruimte. Ook is het echt vochtig, want de druppels hangen overal aan de buizen, en zijn volledig groen. De oplossing: Neopixels. Een soort piepschuim met een grafietlaagje. Klinkt als marketing ;-)

Het vochtprobleem zal het vast oplossen. Maar de adviseur gaf aan om een goede laag te doen, 25cm, zodat de isolatiewaarde naar 3,5 zou gaan. Nu lees ik in dit topic overal dat bodemisolatie geen vloerisolatie is. En met ventilatie klinkt dat best logisch.... ze geven het volgende aan:

Isolatiewaarde van Neopixels voor uw bodemisolatie
TNO heeft berekeningen uitgevoerd voor de warmteverliescoëfficiënt van een begane grondvloer van een tussenwoning boven een kruipruimte volgens NEN 1068:2012. In onderstaande tabel ziet u deze berekeningen voor een tussenwoning met een geventileerde kruipruimte.
Afbeeldingslocatie: https://www.spouwmuurisolatienoord.nl/wp-content/uploads/2014/04/neopixels-norm.png

Heeft zo'n dikke laag nut? het gaat toch om 1250 euro, voor iets wat misschien helemaal niet werkt als isolatie.... Of zijn er betere oplossing? want ik zie door de bomen het bos even niet meer :+

Onze situatie:
  • Kruipruimte is ~ 60cm hoog.
  • Hier en daar een plas water. Dus geen centimeters hoog, maar zeker niet droog.
  • Voor en achter ventilatieroosters
  • Vloer is beton, ik denk een broodjesvloer? maar hoe ik dat herken, geen idee. Foto's van vloeren vanuit kruipruimtes zijn nooit zo duidelijk, vreemd :+

[ Voor 10% gewijzigd door Waah op 17-10-2019 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ohno_nl
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-07 16:54

ohno_nl

Gas sucks, ride a bike!

@Waah Ik heb 1,5 jaar neopixels in mijn kruipruimte laten blazen (30cm) omdat er te weinig ruimte is om de vloer te isoleren. Mijn ervaring is dat het iets minder vochtig is in huis maar qua comfort merk ik er verder niet zoveel van.
Het meeste effect heb je m.i. toch van vloerinstallatie al dan niet met een dampscherm tegen het optrekkende vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@ohno_nl ja dat is ook nog ons punt: We hebben geen directe last van de kruipruimte die vochtig is. Ik ruik het niet (het luik zit in een kast, met 2 kleden erover) en onze luchtvochtigheid is over het algemeen goed (momenteel, na zoveel regen van de laatste tijd is het 62%. Maar meestal tussen de 30 en 60%).

Enige waar we echt vochtproblemen hebben is de douche.... want een klein kiepraam en geen afzuiging. Dus ALS ik dan ergens 1250 euro tegenaan moet gooien.....

Koude voeten is ook geen probleem. Van stilzitten krijg ik koudere voeten dan hier rondlopen. Het is puur voor de stookkostenbesparing.

Ik lees online veel over een dampscherm plaatsen, maar met vocht op de bodem wil je dan luchtkussenfolie hebben (Mioteen KR4). Maar dat kan ik nergens vinden 8)7 .

[ Voor 12% gewijzigd door Waah op 17-10-2019 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:18
Waah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 12:47:
Hier ook maar begonnen met aanvragen van isolatiemogelijkheden voor zowel spouwmuur als vloer.....

Spouwmuur blijkt al gedaan. met vlokken, en ziet er nog goed uit. 1 plek was nog 4cm ruimte (maar had ik zelf in lopen prikken) en verderop nog geen 2cm ruimte. Dus was de moeite niet waard volgens de adviseur. Vond ik een duidelijk verhaal.

Nu de kruipruimte/vloer.... Onze kruipruimte is vochtig. Als in, er staat vaak wel een plas water ergens in de kruipruimte. Ook is het echt vochtig, want de druppels hangen overal aan de buizen, en zijn volledig groen. De oplossing: Neopixels. Een soort piepschuim met een grafietlaagje. Klinkt als marketing ;-)

Het vochtprobleem zal het vast oplossen. Maar de adviseur gaf aan om een goede laag te doen, 25cm, zodat de isolatiewaarde naar 3,5 zou gaan. Nu lees ik in dit topic overal dat bodemisolatie geen vloerisolatie is. En met ventilatie klinkt dat best logisch.... ze geven het volgende aan:

Isolatiewaarde van Neopixels voor uw bodemisolatie
TNO heeft berekeningen uitgevoerd voor de warmteverliescoëfficiënt van een begane grondvloer van een tussenwoning boven een kruipruimte volgens NEN 1068:2012. In onderstaande tabel ziet u deze berekeningen voor een tussenwoning met een geventileerde kruipruimte.
[Afbeelding]

Heeft zo'n dikke laag nut? het gaat toch om 1250 euro, voor iets wat misschien helemaal niet werkt als isolatie.... Of zijn er betere oplossing? want ik zie door de bomen het bos even niet meer :+

Onze situatie:
  • Kruipruimte is ~ 60cm hoog.
  • Hier en daar een plas water. Dus geen centimeters hoog, maar zeker niet droog.
  • Voor en achter ventilatieroosters
  • Vloer is beton, ik denk een broodjesvloer? maar hoe ik dat herken, geen idee. Foto's van vloeren vanuit kruipruimtes zijn nooit zo duidelijk, vreemd :+
Als je kruipruimte 60cm hoog is dan is er geen enkel excuus om niet gewoon tegen de onderkant van de vloer aan te isoleren. ruimte zat. Kies voor lekker een laag dikke pur, jetspray, icynene, of wet ik wat. Maar bodemisolatie bij zo veel ruimte is onzin. isolatiebedrijf kiest gewoon voor makkelijk geld nu.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
De komende weken ga ik aan de slag met het isoleren van het schuine dak met 16cm eps.
De opbouw die ik hanteer, vanaf het dak gezien, damp open folie, eps, dampdichte folie, mdf.
Nou wil ik de platen gaan lijmen, maar toen bedachr ik... Dan lijm ik ze vast op de open folie.. En daarmee sluit ik de folie op die plek af. Kan dit kwaad of hanteer ik een verkeerde opbouw voor deze klus?
De mdf komt er tegenaan omdat er veel zooi op staat en dit nog als eens heen en weer schuift. Op die manier beschadig ik niks.
Lijmen wilde ik met een pu lijm doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:25

timovd

Voorsprong door techniek

@jichem, klemmen tussen de balken en ander laten rusten op het mdf?

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
timovd schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:31:
@jichem, klemmen tussen de balken en ander laten rusten op het mdf?
Hier heb ik inderdaad ook aan gedacht. Maar ik wil 2 lagen eps op elkaar plakken. Dus op mdf leggen valt af. Klemmen wordt ook lastig.. Tussen de balken 100.3 cm ruimte, dus kan precies niet. Wat een geluk.

Is eventueel het een optie om ze met dotjes lijm vast te zetten waarna ze wel vooral op het mdf leunen? Het folie wilde ik met kit vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jichem schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 17:17:
De komende weken ga ik aan de slag met het isoleren van het schuine dak met 16cm eps.
De opbouw die ik hanteer, vanaf het dak gezien, damp open folie, eps, dampdichte folie, mdf.
Nou wil ik de platen gaan lijmen, maar toen bedachr ik... Dan lijm ik ze vast op de open folie.. En daarmee sluit ik de folie op die plek af. Kan dit kwaad of hanteer ik een verkeerde opbouw voor deze klus?
De mdf komt er tegenaan omdat er veel zooi op staat en dit nog als eens heen en weer schuift. Op die manier beschadig ik niks.
Lijmen wilde ik met een pu lijm doen.
waar is die dampopen folie voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
No Hands schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 15:41:
[...]

Als je kruipruimte 60cm hoog is dan is er geen enkel excuus om niet gewoon tegen de onderkant van de vloer aan te isoleren. ruimte zat. Kies voor lekker een laag dikke pur, jetspray, icynene, of wet ik wat. Maar bodemisolatie bij zo veel ruimte is onzin. isolatiebedrijf kiest gewoon voor makkelijk geld nu.
Maar pur etc kan dan weer niet zo goed tegen vocht toch? Dus dan heb je wel iets van dampdicht folie nodig lijkt me?

Mijn eigen idee was folie op de bodem, en dan zelf isoleren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Waah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:49:
[...]

Maar pur etc kan dan weer niet zo goed tegen vocht toch? Dus dan heb je wel iets van dampdicht folie nodig lijkt me?

Mijn eigen idee was folie op de bodem, en dan zelf isoleren
Als je kruipruimte droog is kun je gewoon PUR aanbrengen, dat is prima bestand tegen damp, zolang je er geen gaten in gat prikken. Daarom moet het in meerdere lagen opgezet worden.
Je kunt inderdaad ook een zeil uitrollen en dan lekker zelf gaan isoleren. Zeker met een dergelijke hoogt eis dat prima te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
No Hands schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:54:
[...]

Als je kruipruimte droog is kun je gewoon PUR aanbrengen, dat is prima bestand tegen damp, zolang je er geen gaten in gat prikken. Daarom moet het in meerdere lagen opgezet worden.
Je kunt inderdaad ook een zeil uitrollen en dan lekker zelf gaan isoleren. Zeker met een dergelijke hoogt eis dat prima te doen.
Zie mijn eerdere bericht :+
Ik heb géén droge kruipruimte. Hier staat vaak een plas water in hier en daar. Nooit een laag.... Enkel een plas hier en daar.

En dan vind je bijna geen info meer over wat dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 28-06 16:29
Hallo allemaal,

Ik ben zelf ook maar eens gaan kijken wat er te doen valt in mijn kruipruimte.
De vloer is grotendeels het hele jaar door koud, voornamelijk de koudere tijden die er nu aan komen.

Ben zojuist even het kruipruim in gekropen en heb de volgende info genoteerd.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LhktGpa.png

Nu zie ik heel wat langskomen van PUR, PIR, Wol en noem het maar op dat ik daar een beetje op vast loop. Ook gezien de krappere 50cm, waardoor het letterlijk een kruip ruimte is.

Om het ook voor de zekerheid maar te vragen, kan met een oplossing als dit de vloer "warmer blijven" waardoor het gehele huis warmer blijft doordat er dus geen kou door trekt vanaf de bodem?

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

@JustinoFTW ik zou beginnen met 50*100 eps of pir platen van 6cm dik tussen de balken te plakken. (evt kamers maken in de 1,5 cm daarboven).
Oh en T200 op de bodem om schoon te kunnen werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Waah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:36:
[...]

Ik heb géén droge kruipruimte. Hier staat vaak een plas water in hier en daar. Nooit een laag.... Enkel een plas hier en daar.

Zomer klusje dus, tijdens de volgende hitte golf is het vast droog in je kruipruimte en lekker koel om te klussen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-07 19:06
JustinoFTW schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:14:
Hallo allemaal,

Ik ben zelf ook maar eens gaan kijken wat er te doen valt in mijn kruipruimte.
De vloer is grotendeels het hele jaar door koud, voornamelijk de koudere tijden die er nu aan komen.

Ben zojuist even het kruipruim in gekropen en heb de volgende info genoteerd.
[Afbeelding]

Nu zie ik heel wat langskomen van PUR, PIR, Wol en noem het maar op dat ik daar een beetje op vast loop. Ook gezien de krappere 50cm, waardoor het letterlijk een kruip ruimte is.

Om het ook voor de zekerheid maar te vragen, kan met een oplossing als dit de vloer "warmer blijven" waardoor het gehele huis warmer blijft doordat er dus geen kou door trekt vanaf de bodem?
Dit kun je uitstekend isoleren. Als je niet te veel ruimte kwijt wil raken dan pak je PIR (hoogste isolatiewaarde met de dunste laag). Je lijmt het onder de balken. De ruimte ertussen kun je opvullen, of je kunt er 'kamers' van maken door het om de meter af te sluiten (bijvoorbeeld met een prop glaswol). Maar dat levert maar een marginale bijdrage. Dus concentreer je op de platen die je onder de balken zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
hjs schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:34:
[...]

Zomer klusje dus, tijdens de volgende hitte golf is het vast droog in je kruipruimte en lekker koel om te klussen :+
Oh het natte ben ik niet bang voor. Niet voor mezelf. Meer dat het straks de isolatie gaat aantasten of andere problemen geeft. Dat is hetgene waar ik me zorgen over maak.

Tegen nat-worden zijn oplossingen te bedenken. Zeker met het weinige water wat er zelfs nu staat. Misschien dat iets ophogen ook nog wel een oplossing is. Want zomers staat er soms ook water, ook zonder regen. Dus heb eerder het idee dat het grondwater is ipv regenwater....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
hjs schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:33:
@JustinoFTW ik zou beginnen met 50*100 eps of pir platen van 6cm dik tussen de balken te plakken. (evt kamers maken in de 1,5 cm daarboven).
Oh en T200 op de bodem om schoon te kunnen werken.
Dank voor de info!
Zie verschillende, met ook alu folie er op, wat nog extra's bieden? Moet ongeveer 48m² hebben

En als ik het goed begrijp trekt daardoor koude lucht niet meer door de vloer heen?
LinuxMan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:35:
[...]

Dit kun je uitstekend isoleren. Als je niet te veel ruimte kwijt wil raken dan pak je PIR (hoogste isolatiewaarde met de dunste laag). Je lijmt het onder de balken. De ruimte ertussen kun je opvullen, of je kunt er 'kamers' van maken door het om de meter af te sluiten (bijvoorbeeld met een prop glaswol). Maar dat levert maar een marginale bijdrage. Dus concentreer je op de platen die je onder de balken zet.
Dat lijmen moet lukken. Wat betreft het opvullen/kamers, is dat een must of meer omdat het kan.

Ik begreep dat starten met 6cm goed is, dus ik ga daar eens naar kijken. Heb zo'n 48m² nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
Waah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 19:36:
[...]

Droog als in de onderkant van de vloer. En dan droog genoeg om isolatie aan te brengen. Plassen op de bodem maakt niet uit, daar komt je isolatie niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
No Hands schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:44:
[...]

Droog als in de onderkant van de vloer. En dan droog genoeg om isolatie aan te brengen. Plassen op de bodem maakt niet uit, daar komt je isolatie niet.
Probleem is alleen condens vanuit de kruipruimte lijkt mij? De leidingen hangen de druppels ook elke centimeter aan. En dat is niet van de regen, puur verdamping en condensatie.... Lijkt me een goede reden dat ze bij een natte kruipruimte wat anders aanraden dan vloerisolatie/het leggen van (drijvend) zeil....

Ik ben een leek dus kan ernaast zitten. Maar zit niet te wachten op straks een rotte betonvloer omdat het water toch boven het isolatie komt en het beton continue nat is en gaat rotten.....

maar nogmaals: een leek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Waah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:44:
[...]

Oh het natte ben ik niet bang voor. Niet voor mezelf. Meer dat het straks de isolatie gaat aantasten of andere problemen geeft. Dat is hetgene waar ik me zorgen over maak.

Tegen nat-worden zijn oplossingen te bedenken. Zeker met het weinige water wat er zelfs nu staat. Misschien dat iets ophogen ook nog wel een oplossing is. Want zomers staat er soms ook water, ook zonder regen. Dus heb eerder het idee dat het grondwater is ipv regenwater....
Je kruipruimte was toch geventileerd?
Lekker folie over de plassen en de meeste vochtigheid blijft eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
JustinoFTW schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 21:15:
[...]
Dat lijmen moet lukken. Wat betreft het opvullen/kamers, is dat een must of meer omdat het kan.
Ik begreep dat starten met 6cm goed is, dus ik ga daar eens naar kijken. Heb zo'n 48m² nodig.
Dat opvullen levert weinig bijdrage. Dus dat is absoluut geen must.

Waar veel mensen goede ervaringen mee hebben is twee lagen PIR, waarbij je de naden op andere plekken laat vallen. Achteraf gezien zou ik dat bij mij ook liever gedaan hebben (want alle naden dichtpurren is een K** klus).

Dan kun je bijvoorbeeld 2x 4cm of 2x 5cm plakken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Waah schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 20:44:
[...]

je kan je waterbedrijf bellen en vragen of ze het kunnen komen meten omdat je een water lekkage vermoed.
ze vertellen je dan of het regenwater,grondwater of leidingwater is.

Als ze er zijn kunnen ze gelijk de grondwaterpeil (pijllocatie) vertellen, een vriend had een goeie profi landmeter tot zijn beschikking waarbij we redelijk snel konden bepalen ten opzichte van mijn huis/kruipruimte wat het grondwater niveau zou moeten zijn..

ps vergeet niet buis voor elektra/waterleiding van meterkast naar je tuin toe ;) en voorkant van je huis .. dat scheelt je later eventueel je kruipruimte induiken :)

Vind je het teveel werk haal dan wat gratis zand op MP en dump dat over de natte plekken .. (folie is nooit waterdicht.. leg je folie in een kuip
zorg eventueel voor extra ontluchting (buizen onder de kruipruimte langs je fundering naar buiten (met gaas rooster tegen ongedierte) voordat je gaat isoleren moet je onderkant v.d vloer wel goed droog zijn dit kost makkelijk 5 tot 6 maanden..na het leggen v.d folie

extra "werk"
tegen grondwater tja ben je niet snel opgewassen.
Water laten staan is niet slim, omdat water de makkelijkste weg kiest en warmte goed geleid. ik zou zeker adviseren wat zand over de plassen heen te dumpen ..
Wat je ook kan doen is een drainage slang naar een grindkoffer .. wat je doet is je graaft eerst een geul in je kruipruimte dit hoeft niet over de volle lengte dus is je kruipruimte 10m is 8 a 9 m slang voldoende.
koop eerst wat geodoek (action had laatst goedkope rollen voor 3,- meerdere lagen is wel beter met goedkope stof) je graaft een geul van bv 20 cm diep en 30 a 40 cm breed.. legt daarin 1 of 2 lagen doek (kwaliteit bepaald) leg de buis in het midden en grind aan beide kanten .. vouw het doek dicht(over elkaar) en leg de zand grond weer terug dit doe je totdat je in je tuin/voorkant ofzo uitkomt onder de fundering door.. daar graaf je een kuil (waar de slang uitkomt) en vult een geodoek met grind/puin er moet wel lucht tussen zitten en geen zand en vouw deze ook dicht.. en begraaf hem 40 cm onder de buis en wat boven de buis).. ps de buis(worst) moet er tegenaan liggen de aarde/zand tussen de 2 is niet erg..
De lucht die er nu inzit zal vervangen worden door water .. en zolang het onder het grondwaterpeil zit zal je kruipruimte droger zijn .. het doek zorgt ervoor dat je buis niet dichtslipt ..afloop kan/mag en is wel nuttig (1cm per meter) maar als je een "legerschepje" gebruikt in je kruipruimte zou ik me niet te druk maken over dat .. als het schepje rechtop staat en 1,5 diep is zou ik "mooi" zeggen :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
@vso goede tip ^_^ Zal eens even horen bij het waterbedrijf, en de domme consument uithangen.... maar eens horen wat ze te zeggen hebben.

Als het regenwater is, zal ik noppenfolie+sterke folie plaatsen. Wachten tot de muren droog zijn en dan isolatie plaatsen. Als dat pas volgende zomer kan, then so be it. Het heeft geen haast, aangezien we geen koude voeten hebben...

Als het grondwater is, zal ik je "slang" proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Waah schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 00:13:
@vso goede tip ^_^ Zal eens even horen bij het waterbedrijf, en de domme consument uithangen.... maar eens horen wat ze te zeggen hebben.

Als het regenwater is, zal ik noppenfolie+sterke folie plaatsen. Wachten tot de muren droog zijn en dan isolatie plaatsen. Als dat pas volgende zomer kan, then so be it. Het heeft geen haast, aangezien we geen koude voeten hebben...

Als het grondwater is, zal ik je "slang" proberen.
als het grond water is .. ophogen en dan noppenfolie + folie ..

regenwater ==> slangproberen maar dan is het beter (als je rijtjes huis hebt) voor /achter aan de buitenkant v.h huis .. en een sleuf gevuld met grind in geodoek is dan wellicht beter .. in de kruipruimte kan je nog altijd "slang" proberen maar als het niet hoeft :) .. en de slang worst kan je ook achteraf tegen het doek aan de buitenzijde aanleggen ze sluiten elkaar niet uit :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
LinuxMan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:05:
[...]

Waar veel mensen goede ervaringen mee hebben is twee lagen PIR, waarbij je de naden op andere plekken laat vallen. Achteraf gezien zou ik dat bij mij ook liever gedaan hebben (want alle naden dichtpurren is een K** klus).

Dank voor de tip! Dat klinkt dan inderdaad als een beter plan.

Gister nog even een keer de kruipruimte ingegaan en zie dat ik op een plek een vochtprobleem heb, dat ga ik eerst even proberen op te lossen.
Balken in de hoek zijn zeiknat, en op het zeil liggen ook een paar plasjes water. Is net de hoek waar het schuurtje aan huis staat (bestaande bouw)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/g4gBL0q.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simc
  • Laatst online: 09-06-2021
Hoi,
Ik ben van plan om mijn kruipruimte binnenkort te isoleren met PIR-platen.
Bij mij is, net als anderen, de kruipruimte niet in zijn geheel te bereiken vanuit de mangat, omdat er een doorlopende betonnen muur aanwezig is.

Nu lees ik meerdere mensen zeggen dat je geen gat in de muur moet maken, maar er onderdoor graven. Dat gaat bij mij niet, omdat er een cementlaag ligt ivm de grondwaterniveau. Een tweede mangat van bovenaf gaat ook niet.

Wat is de reden dat mensen aangeven geen gat te maken in de muur in de kruipruimte en zou een kleine gat alsnog kunnen? (ik ben Civiel ingeneur en snap best dat de muur de krachten af moet dragen, maar een kleine gat op een geschikte plek in een overgedimensioneerde muur, zou toch moeten kunnen!?)

Hier zie ik dat ze zoiets ook gedaan hebben: https://duurzaamroermond.nl/blog/archives/3822

Op de BG zit er een deuropening, en mijn gedachte was om een gat te maken onder die opening van ca. 30x60cm (daar zou zowel ik als platen doorheen kunnen passen). Ik zat verder te twijfelen of dit het beste horizontaal of verticaal zou kunnen. Heeft iemand daar gedachten over?
Horz=> minder doorbreking van de trekkrachten in de beton.
Vert=> minder doorbreking van het afdragen van de drukkrachten van bovenaf.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
No Hands schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 18:12:
[...]

waar is die dampopen folie voor?
Ik dacht deze er op de doen om vocht naar buiten af te voeren of is dit met eps niet nodig?
De dakconstructie is van hout met overal een vochtigheid tussen de 12 en 18%. Dat lijkt me wel vrij droog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
jichem schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:48:
[...]

Ik dacht deze er op de doen om vocht naar buiten af te voeren of is dit met eps niet nodig?
De dakconstructie is van hout met overal een vochtigheid tussen de 12 en 18%. Dat lijkt me wel vrij droog.
Je eps is toch dampdicht? Dan heeft damopen folie weinig zin meer. vocht wil van binnen naar buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Volgens mij word EPS / PIR niet als dampdicht gezien tenzij er een alu laagje op zit.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
No Hands schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:52:
[...]

Je eps is toch dampdicht? Dan heeft damopen folie weinig zin meer. vocht wil van binnen naar buiten.
Iemand die dit kan bevestigen? Scheelt toch weer tijd, geld en oplossingen bedenken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

jichem schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 13:38:
[...]

Iemand die dit kan bevestigen? Scheelt toch weer tijd, geld en oplossingen bedenken...
Sorry voor het nog verder offtopic gaan...

Je hebt je dakbeschot en waterkering niet omschreven (dakbedekking).
Damp open folie is meer bedoeld voor een gevel. Ik neem aan dat je ook nog een bitumen laag hebt ofzo. Dan heb je geen damp open folie nodig.
Voor onder een pannendak is het wel verstandig.

Als die opbouw die je omschreef van toepassing is op een bestaande zolder oid dus dakbeschot is er al is het helemaal niet nodig natuurlijk.

[ Voor 18% gewijzigd door DopdeDouwer op 18-10-2019 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
DopdeDouwer schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 15:02:
[...]

Sorry voor het nog verder offtopic gaan...

Je hebt je dakbeschot en waterkering niet omschreven (dakbedekking).
Damp open folie is meer bedoeld voor een gevel. Ik neem aan dat je ook nog een bitumen laag hebt ofzo. Dan heb je geen damp open folie nodig.
Voor onder een pannendak is het wel verstandig.

Als die opbouw die je omschreef van toepassing is op een bestaande zolder oid dus dakbeschot is er al is het helemaal niet nodig natuurlijk.
Dom van me, slechte situatie schets.
Huis is van 1961,liggen pannen op en daaronder alleen hout. Zitten balken van 16cm, dus dat wil ik vullen met eps. De muren zijn na geïsoleerd. Ik heb de hele zolder gecontroleerd op lekkages, die zijn er gelukkig niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-07 16:14
De baas heeft besloten: de vloer moet geïsoleerd worden. Vandaag iemand over de vloer (:+) gehad "voor een adviesgesprek", maar dat was meer het opmeten van de kruipruimte voor de tonzon oplossing, inclusief offerte in de email. Hij wist ook niets van de andere oplossingen.
Dat was niet helemaal wat ik nodig had....

Is er een site / plek waar ik kan kijken voor een eerlijk vergelijk?

Tonzon voelt voor mij nog steeds als een minder effectieve oplossing/luchtfietserij (:+ :+), maar dat kan ook een bias zijn. PUR heeft dan weer een slechte WAF bij de baas "vanwege vroeger", al heeft TNO hun onderzoek dit jaar nog eens geactualiseerd op verzoek van VEH en wederom geconcludeerd dat er geen gezondheidsrisico's te verwachten zijn.

Maar ja, wat is nu beter qua isolatie en qua portemonnee?

Zelf met platen aan de gang gaan zie ik niet zitten vanwege tijd, broodjes vloer en algemene klusvaardigheid....

Oh ja, complicerende factor: we willen nu de vloer isoleren en over 1,5-2 jaar de keuken doen. Nee, niet andersom ;) Best kans trouwens dat er niet heel veel leidingen verlegd hoeven te worden en wanneer dat wel nodig is, dit 'bovengronds' kan.

[ Voor 12% gewijzigd door Hmmbob op 18-10-2019 22:21 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

jichem schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 18:38:
[...]

Dom van me, slechte situatie schets.
Huis is van 1961,liggen pannen op en daaronder alleen hout. Zitten balken van 16cm, dus dat wil ik vullen met eps. De muren zijn na geïsoleerd. Ik heb de hele zolder gecontroleerd op lekkages, die zijn er gelukkig niet!
Dan zie ik geen reden om dampopen folie te gebruiken. Dat zou dan onder je pannen moeten liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jichem
DopdeDouwer schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 23:03:
[...]

Dan zie ik geen reden om dampopen folie te gebruiken. Dat zou dan onder je pannen moeten liggen.
Oke super, dankjewel. Dat scheelt een hoop kopzorgen over het bevestigen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
LinuxMan schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 22:05:
[...]

Om er nog even op terug te komen, welke platen zijn aan te raden? Ik kom er zoveel tegen op internet dat ik er even niet uit kom (Bijv met of zonder Alu-folie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Kijk gewoon naar de R waarde, en de prijs ;-)

Ik heb goede ervaringen met B-keus PIR platen (alleen wat beschadigde hoekjes en zo).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 22:13:
De baas heeft besloten: de vloer moet geïsoleerd worden. Vandaag iemand over de vloer (:+) gehad "voor een adviesgesprek", maar dat was meer het opmeten van de kruipruimte voor de tonzon oplossing, inclusief offerte in de email. Hij wist ook niets van de andere oplossingen.
Dat was niet helemaal wat ik nodig had....

Is er een site / plek waar ik kan kijken voor een eerlijk vergelijk?

Tonzon voelt voor mij nog steeds als een minder effectieve oplossing/luchtfietserij (:+ :+), maar dat kan ook een bias zijn. PUR heeft dan weer een slechte WAF bij de baas "vanwege vroeger", al heeft TNO hun onderzoek dit jaar nog eens geactualiseerd op verzoek van VEH en wederom geconcludeerd dat er geen gezondheidsrisico's te verwachten zijn.

Maar ja, wat is nu beter qua isolatie en qua portemonnee?

Zelf met platen aan de gang gaan zie ik niet zitten vanwege tijd, broodjes vloer en algemene klusvaardigheid....

Oh ja, complicerende factor: we willen nu de vloer isoleren en over 1,5-2 jaar de keuken doen. Nee, niet andersom ;) Best kans trouwens dat er niet heel veel leidingen verlegd hoeven te worden en wanneer dat wel nodig is, dit 'bovengronds' kan.
Tja lang verhaal heel plat en kort.. hoe meer je zelf doet hoe vriendelijker voor de portomonee.

Tonzon, tja als het goed aangesloten zonder kieren (hermetisch) dan zal het zeker functioneren. totdat er een gaatje in zit dan is het gehele effect weg. (dus achteraf je keuken plaatsen ...snap je het ook wel)
Dat men dit adviseert tja .. het is heel erg eenvoudig 1mans klusje (wat rollen tonzon en alutape .. )

PUR moet je opletten dat het contract "verwijderen bij onafhankelijk advies oid ,, en zonder extra kosten."
het oorzaak v.h probleem is niet goeie mix waardoor het mengsel niet uithard. bij vloeren bekend met betonrot is het niet verstandig .. Tenzij je een reparatie rapport hebt. dat alles in orde is.
Alternatief is animotherm (ecologisch PUR alternatief .. maar dit is relatief nieuw,dus garantie ..)

3 dingen die je zelf al kan doen,
- controleren dat je toegang 50x60 is (ofzo) mensen moeten erin/eruit kunnen (duh)
- ventilatie van je kruipruimte controleren (moet goed doortochten)
- (kuip)zeil op de bodem neerleggen (min 50cm tussen onderkant vloer en "zandlaag" ) bij natte ondervloer plakt niks dus .. dus "specialisten/pro's" die dit skippen zou ik al vermijden

Dit bespaart wat op de totaal prijs ..

Zelf doen garandeert je eigenlijk de beste "prestatie' tegen de minste overlast.. je kan wel een "specialist" inhuren om het zeil neer te leggen op de bodem .. dit betekend in ieder geval dat jij of iemand anders goed werk kan leveren met schone kleding .

even apart voor je keuken
Als je je keuken verplaatst/plaatst wil je maar paar dingen weten, stroom (230 + krachtstroom(inductie) ,warm en koud water en afvoer(en) .. gezien dat warmwater en koud van de badkamer die er vaak boven ligt kan je die daarvandaan tappen. ,
Stroom verdelen in 2 a 3 groepen is wijsheid.. omdat je keuken apparatuur vaak niet zuinig is 1000Watt of meer zou ik bv koelkast en verlichting op een aparte groep doen en magnetron/vaatwasser en dan nog een groep voor "inplug" zoals senseo en handmixer ..
Inductie plaat is vaak 4 aders (ipv 3) perilex dus ...

Dit van te voren "voorbereiden" door bv loze leidingen neer te leggen of de kabels alvast neer te leggen kan je deze meenemen in de isolatie werkzaamheden. (lees in de isolatie) zal je daarom ook de meeste plezier opleveren .. en doe jezelf een lol gebruik buizen voor elektra waar je kabels doorheen trekt. en afvoer door experts aangelegd VOOR isolatie werkzaamheden niet erna ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Afgelopen weekend tot 40% gekomen in onze kruipruimte.
12cm PIRplaten. De Action montagekit waarmee ik vorig weekend 7 platen gemonteerd had was muurvast uitgehard, dus gisteren verder gegaan.

Grappig, het weerstationnetje dat in de kruipruimte staat geeft nu al een halve graad verschil aan vergeleken met afgelopen dagen.

Wanneer alles gemonteerd is misschien toch met een busje PUR de naden nog eens langs gaan en alles afwerken met aluminium tape.
Ik heb de aluminium kant nu naar beneden zitten, maar bedacht me dat dat beter naar boven moet zitten :/
Maar dan maakt die tape ook nauwelijks verschil ten opzichte van gewone tape/ducttape.

BThGvNeOA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ben bang dat ik toch moet gaan opruimen in de kruipruimte. Ik kan prima komen waar alle isolatie moet, maar als die isolatie er eenmaal zit, moet ik ook nog weg kunnen kruipen. En dat is lastig.
Wordt duidelijk een proces met heel veel stapjes.

Ach, de oude gasleidingen zijn in ieder geval weg :) Dat scheelt al een boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DropjesLover schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 10:24:
Afgelopen weekend tot 40% gekomen in onze kruipruimte.
12cm PIRplaten. De Action montagekit waarmee ik vorig weekend 7 platen gemonteerd had was muurvast uitgehard, dus gisteren verder gegaan.

Grappig, het weerstationnetje dat in de kruipruimte staat geeft nu al een halve graad verschil aan vergeleken met afgelopen dagen.

Wanneer alles gemonteerd is misschien toch met een busje PUR de naden nog eens langs gaan en alles afwerken met aluminium tape.
Ik heb de aluminium kant nu naar beneden zitten, maar bedacht me dat dat beter naar boven moet zitten :/
Maar dan maakt die tape ook nauwelijks verschil ten opzichte van gewone tape/ducttape.
inderdaad het zou wat meer nut hebben alu naar boven

Vergis je niet in alu tape .. spul is super effectief.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Laatst online: 08:31
simc schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 09:28:
Wat is de reden dat mensen aangeven geen gat te maken in de muur in de kruipruimte en zou een kleine gat alsnog kunnen? (ik ben Civiel ingeneur en snap best dat de muur de krachten af moet dragen, maar een kleine gat op een geschikte plek in een overgedimensioneerde muur, zou toch moeten kunnen!?)

Hier zie ik dat ze zoiets ook gedaan hebben: https://duurzaamroermond.nl/blog/archives/3822

Op de BG zit er een deuropening, en mijn gedachte was om een gat te maken onder die opening van ca. 30x60cm (daar zou zowel ik als platen doorheen kunnen passen). Ik zat verder te twijfelen of dit het beste horizontaal of verticaal zou kunnen. Heeft iemand daar gedachten over?
Horz=> minder doorbreking van de trekkrachten in de beton.
Vert=> minder doorbreking van het afdragen van de drukkrachten van bovenaf.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties!
Alleen als het is als onderstreept, met name mbt overgedimensioneerd. Zal verder nog wel liggen aan hoe je muur is (gemetseld baksteen, zandsteen, inwerk gestort beton, prefab... en de ondergrond. Voorbeeld dat je aanhaalt is een doorbreking van een doorgaande muur, lijkt me anders dan een gat onder of onderaan bij de fundering wat jij meer wilt.

Op zich onder zo'n deur zou je idd denken dat er beperkt hoge krachten aanwezig zijn, maar we weten niet of de doorlopende constructie onder de deur van belang is voor de stabiliteit van de rest omliggende (draag)muren. Zelf denk ik dat het wel kan, het gat is niet heel groot, maar je wilt ook niet dat later de hele of een deel van de gevel is verzakt. Daarom misschien niet geheel onverstandig even te checken bij een bouwkundige of civiel constructeur. Wellicht ken je er wel eentje van je studie of uit je werk, maakt het alweer makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Hmmm, balen. Er is hier van de week een palletje PIR-platen bezorgd. Blijkt dat het inmiddels al weer zoveel geregend heeft dat mijn kruipruimte weer niet echt begaanbaar is :X

Ik vond het er ook al weer lager uit zien dan ik me herinnerde, maar mijn dekentje van piepschuim balletjes (waar ik inmiddels wel een zeil op had gelegd zodat ik er enigszins normaal overheen kan kruipen) is weer omhoog gedreven. Om nou liggend op zo'n golvend waterbed platen te gaan lijmen wordt een iets te grote uitdaging.

Ziet er naar uit dat ik mijn klusje uit moet stellen tot de zomer (tenzij er ineens een hele droge november-maand aankomt waarbij het grondwater weer zakt, maar dat lijkt onwaarschijnlijk)

Praktisch vraagje: Die platen hebben best wat volume die ik niet zomaar in huis of garage kwijt kan. Kan het kwaad als ik die in de tuin laat staan met een afdekzeil eroverheen? Volgens mij is PIR niet zo heel erg gevoelig voor vocht of wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:02

bert pit

asdasd

ocaj schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 08:59:
Praktisch vraagje: Die platen hebben best wat volume die ik niet zomaar in huis of garage kwijt kan. Kan het kwaad als ik die in de tuin laat staan met een afdekzeil eroverheen? Volgens mij is PIR niet zo heel erg gevoelig voor vocht of wel?
PIR heeft een gesloten cellenstructuur en neemt dus geen water op. Hoogstens op het snijvlag aan de zijkant.
Tip: zet het wel goed vast want als de wind er vat op krijgt in een najaarsstormpje....

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
@bert pit Dank voor de bevestiging.

Het weegt inderdaad niks, dus de wind moet er niet mee aan de haal gaan. Ik heb er nu een zeil overheen zitten met daarop wat bakstenen en het zeil weer vastgebonden aan de schutting. Morgen gaat het al lekker waaien, dus dan kan ik zien of het vast genoeg zit.

(het kan hier aardig waaien, ik woon aan de west-kant van ons dorp waar het redelijk open is. In januari 2018 ging het dak van mijn dakkapel er vandoor met de storm omdat de wind kennelijk ergens onder een los hoekje was gekomen....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocaj schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:43:
@bert pit Dank voor de bevestiging.

Het weegt inderdaad niks, dus de wind moet er niet mee aan de haal gaan. Ik heb er nu een zeil overheen zitten met daarop wat bakstenen en het zeil weer vastgebonden aan de schutting. Morgen gaat het al lekker waaien, dus dan kan ik zien of het vast genoeg zit.

(het kan hier aardig waaien, ik woon aan de west-kant van ons dorp waar het redelijk open is. In januari 2018 ging het dak van mijn dakkapel er vandoor met de storm omdat de wind kennelijk ergens onder een los hoekje was gekomen....)
duw ze je de kruipruimte in ? moet er toch in ..kan het ook niet weg waaien

Vraag eens of je watermaatschappij komt meten omdat je vermoed dat een waterleiding lek is.. weet je meteen of het grond/hemel of kraanwater is.

is je grondwaterpeil wel zo "hoog" meestal is dit namelijk 80cm onder je huis ofzo . niet 50 .. (vloer kruipruimte)

Anders als het bv hemelwater kan je een grindkoffer voor/achter je huis graven (kuil met geo doek waarin grind/steen) zit) 80cm diep.. oftewel infiltratie put.. vanuit je kruipruimte (onder de fundering door) hoeft niet 100% tegen put aan te liggen paar cm zand ertussen mag best kan je worsten (geodoek gevuld met grind & drainage slang) in je kruipruimte grond begraven om het water weg te laten vloeien ..

geodoek & grind is dat fijn zand niet snel je put/drainage slang dicht laat slibben... water zoekt de makkelijkste weg.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
Hallo allen,

Ik ben van de week onder de vloer geweest en mijn kwaaitaalvloer geïnspecteerd. Ik vind dat het er goed uitziet, er is een 10cm breed stukje (in het verleden?) afgebrokkeld - zie foto hieronder. Verder ligt er gedeeltelijk zeil op de vloer (voordat wij het huis kochten), maar denk dat de rest er wel degelijk uit ziet.

Het rare is dat een groot deel van de grond aan de voorkant van ons huis verzakt is. Het ligt misschien wel 5-10 cm lager dan de rest van de oppervlakte in de kruipruimte. Ik heb er ongeveer 250 kg zand opgegooid, maar het is nog steeds te zien.

Paar vragen:

1) Er zit een groot gat in de fundering naar de buren toe, hier is het water bijna op z'n diepst (de grond dus het laagst). Kan ik 25kg zakken zand tegen de fundering aanzetten tegen de buren? En dan natuurlijk de grond van mij daar ophogen met (flink wat) zand. Zou dat de 'sloot' water verhelpen? Zie 2e foto.

2) Ik ga uit van dat dat stuk water (2e foto) grondwater is. Kan het kloppen dat het nu hoog staat? Regio Drechtsteden. Paar maanden geleden was het kurkdroog?

Het rare is dat alleen dat stuk flink verzakt is. De rest onder de vloer is echt minimaal verzakt (huis uit jaren 70), er zitten wel openingen naar beide buren toe aan de zijkanten, maar dit is minimaal. De grond is klei/beetje nat maar niet echt plassen. Verder wil ik binnen nu en 2 jaar parels laten leggen, 20/25 cm, dit om het vocht tegen te houden ivm kwaaitaal. Gasbeparing is niet echt mijn doel.

Ik heb een bedrijf hier in de regio gebeld en hij zei 'Als er nu niet echt schade is aan de kwaaitaalvloer, dan is er een hele kleine kans dat er nog iets gaat gebeuren - alleen als er telkens 10cm water staat/dan niet/dan wel etc. dan kán er eventueel nog wat gebeuren. Wat is jullie kijk hierop?
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/zx2kqujkzrp.png

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/mqovi06vtp3h.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online

DopdeDouwer

Roffel

Als het je gaat om een droge boden van de kruipruimte zou ik hem ietsje ophogen en er een folie overheen leggen.
Ophogen kan je ook achterwege laten.

Parels zou ik niet doen die drijven naar je buren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

kmf

@Babel10 als het al 30 jaar zo is gebleven, dan kan je we zeggen dat het gestabiliseerd is.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
vso schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 13:22:
[...]

duw ze je de kruipruimte in ? moet er toch in ..kan het ook niet weg waaien
Ja, daar was ik wel mee begonnen, maar het eerste stuk van mijn kruipruimte is niet zo heel breed, verderop wordt het wat breder. Na een plaat of 7 lag het er (in het stuk waar ik comfortabel bij kon) wel aardig vol, daarom de rest maar buiten gelegd. Wind van afgelopen zaterdag had geen invloed, dus ik vertrouw erop dat het wel blijft liggen tot het voorjaar/zomer.
Op maat zagen van alle hoekjes/leidingen etc. ga ik niet onder de vloer doen, dus een groot deel van de platen wilde ik toch al buiten de kruipruimte laten om daar eerst op maat te maken.
Vraag eens of je watermaatschappij komt meten omdat je vermoed dat een waterleiding lek is.. weet je meteen of het grond/hemel of kraanwater is.

is je grondwaterpeil wel zo "hoog" meestal is dit namelijk 80cm onder je huis ofzo . niet 50 .. (vloer kruipruimte)
Ik ben er vrij zeker van dat het grondwater is. Dat zit hier (regio Utrecht) niet zo diep en 's zomers is het droog, 's winters staat er water. En of het nou echt grondwater is of regenwater dat nog niet weg heeft kunnen zakken door de kleilagen en dus maar naar een ander laag punt onder mijn huis loopt maakt me eigenlijk niet heel veel uit.
Anders als het bv hemelwater kan je een grindkoffer voor/achter je huis graven (kuil met geo doek waarin grind/steen) zit) 80cm diep.. oftewel infiltratie put.. vanuit je kruipruimte (onder de fundering door) hoeft niet 100% tegen put aan te liggen paar cm zand ertussen mag best kan je worsten (geodoek gevuld met grind & drainage slang) in je kruipruimte grond begraven om het water weg te laten vloeien ..

geodoek & grind is dat fijn zand niet snel je put/drainage slang dicht laat slibben... water zoekt de makkelijkste weg.
Dat zou een prima oplossing zijn, maar normaal gesproken heb ik er eigenlijk niet zo'n last van. Dan is zo'n grindkoffer wel een hele klus...
Sinds ik bodemisolatie gedaan heb met thermoparels is de kruipruimte daarboven kurkdroog. En verder kom ik het liefst zo min mogelijk onder de vloer, dus ik denk dat ik het maar lekker zo laat. Met < 1000m3 gasverbruik per jaar (incl. sww en koken) zit ik toch al best ok voor een woning van 1971. Maar het kan natuurlijk altijd beter, die vloerisolatie moet dan nog maar een half jaartje wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Sinds ik bodemisolatie gedaan heb met thermoparels is de kruipruimte daarboven kurkdroog. En verder kom ik het liefst zo min mogelijk onder de vloer, dus ik denk dat ik het maar lekker zo laat.
https://tonzon.nl/bodemisolatie/
Bodemisolatie blokkeert in de winter positieve warmtestroom uit de bodem
De nieuwere inzichten sinds dit een keer door onderzoek vast gesteld werd: bodemfolie eerst op de grond om de kruipruimte droog te houden (NIET met isolatie parels oid) en de vloer van onderen isoleren met isolatiemateriaal naar keuze..
Voorbeeld van die folie: https://tonzon.nl/vloeris...olatie/voorkom-koudebrug/

Als de folie maar duurzaam is en vaak minimaal 0.2mm dik is en een dampdrukwaarde heeft van minimaal 100.
http://www.familie-kleinm...mfolie-in-de-kruipruimte/

Dus met jouw parels wordt het wel droog, maar je hebt veel minder profijt in de winter van de positieve warmtestroom uit de bodem, das jammer.

Hoe werd men op het spoor gezet?
Ze kwamen er achter bij een renovatie project met bodemisolatie dat in dat huis de vloer zo lang duurde eer die opwarmde.... was voor de bodemisolatie dus niet zo....

Dus: Vloer isolatie NAAST bodemfolie is dus wel ok.

[ Voor 18% gewijzigd door route99 op 28-10-2019 07:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1248170

Dat veroorzaakt toch alleen maar ranzig schimmelvorming onder op het doek of ben ik gek. Zelf 30cm uit de kruipruimte gegraven. Want de lamzakken zijn geel zand vergeten bij de bouw . Daarna 15cm geel zand en 15cm schelpen erin laten storten. Vochtigheid is nu identiek aan in huis.

Verder gevel uitgeschept rondom en en isolatiemateriaal tegen beton van de kruipruimte. Scheelt ook aanzienlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Er zitten meer kanten aan.... zeker als er water onder de kruipruimte kan komen, en die situaties zijn er zat.. en dan helpt uitgraven/zand niet...
Dan werken jouw schelpen dus ook niet meer... om de kruipruimte droog te houden..
Bodemfolie gaat dan, mits goed gemonteerd, op het water drijven en verlaagd nog heel sterk de RV.

Schelpen en andere van dit soort oplossingen werken alleen goed als je nooit water onder je kruipruimte krijgt.

De gevel van buitenaf : prima, staat bij mij ook op de wenslijst.

[ Voor 10% gewijzigd door route99 op 28-10-2019 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

ocaj schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 23:44:
Dat zou een prima oplossing zijn, maar normaal gesproken heb ik er eigenlijk niet zo'n last van. Dan is zo'n grindkoffer wel een hele klus...
Sinds ik bodemisolatie gedaan heb met thermoparels is de kruipruimte daarboven kurkdroog. En verder kom ik het liefst zo min mogelijk onder de vloer, dus ik denk dat ik het maar lekker zo laat. Met < 1000m3 gasverbruik per jaar (incl. sww en koken) zit ik toch al best ok voor een woning van 1971. Maar het kan natuurlijk altijd beter, die vloerisolatie moet dan nog maar een half jaartje wachten.
De grindkoffer hoeft niet in de kruipruimte he .. dit kan perfect aan de voor/achterkant het gaat erom dat je de lagen doorboort. en je water huishouding verbeterd.

in je kruipruimte leg je een drainage slang die het naar de put/koffer transporteert ..

alleen om te voorkomen dat je buis/put vol loopt met zand/slip doe je een geodoek met grind bij de buis/koffer..)

Water zoekt de makkelijkste weg

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

@Babel10
ik heb zelf ook een kwaaitaal vloer, voordat je gaat isoleren laat de kwaaitaalvloer inspecteren nadat je de vloer reparaties hebt uitgevoerd .. want na isoleren ga je er niet meer bijkomen. Dit maakt bij verkoop later het jezelf makkelijker .. kost wel paar knakken maar scheelt je veel bange verkopers ..

betonrot komt veel voor bij deze vloeren, dus jezelf "waarborgen" tegen angst verhalen is goeie investering in mijn optiek
Ik ben er vrij zeker van dat het grondwater is. Dat zit hier (regio Utrecht) niet zo diep en 's zomers is het droog, 's winters staat er water. En of het nou echt grondwater is of regenwater dat nog niet weg heeft kunnen zakken door de kleilagen en dus maar naar een ander laag punt onder mijn huis loopt maakt me eigenlijk niet heel veel uit.
Vraag je waterleiding bedrijf om het te komen meten, zeg "je hebt angst dat het een gesprongen leiding is" wat niet gelogen is. Een verzakking is nooit goed namelijk. ze kunnen je na een simple meting zeggen of het hemel,riool of kraanwater is.

ik zelf plaats betonplex platen tegen de fundering aan boor ze vast en dan schroef ik wat vijverfolie erop/tegenaan voordat ik zand ga storten (zodat de buren niet "mee profiteren" .. hierna een kuipzeil voordat ik onder de bodem ga isoleren.

[ Voor 3% gewijzigd door vso op 28-10-2019 14:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babel10
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 06-02 21:12
vso schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 14:45:
@Babel10
ik heb zelf ook een kwaaitaal vloer, voordat je gaat isoleren laat de kwaaitaalvloer inspecteren nadat je de vloer reparaties hebt uitgevoerd .. want na isoleren ga je er niet meer bijkomen. Dit maakt bij verkoop later het jezelf makkelijker .. kost wel paar knakken maar scheelt je veel bange verkopers ..

betonrot komt veel voor bij deze vloeren, dus jezelf "waarborgen" tegen angst verhalen is goeie investering in mijn optiek
Ik ga waarschijnlijk bodemisolatie toepassen, ik durf het niet aan om de vloer te isoleren (vanwege jouw punt inderdaad, bij eventuele verkoop). Hoe ziet jouw kwaaitaalvloer eruit na al die jaren, geen schade o.i.d.?
Ik probeer er gewoon zoveel mogelijk aan te doen om het droog te krijgen-houden / vocht te vermijden in de kruipruimte, dat schijnt beter te zijn voor eventuele gebreken aan de vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Laatst online: 09:54
@Babel10 je kunt natuurlijk ook de schade die er is herstellen, inspectie rapport laten opstellen (overleg wel even voor je repareert wat de goede aanpak/volgorde is) en dan kun je daarna alsnog de vloer isoleren eventueel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Babel10 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:18:
[...]

Ik ga waarschijnlijk bodemisolatie toepassen, ik durf het niet aan om de vloer te isoleren (vanwege jouw punt inderdaad, bij eventuele verkoop). Hoe ziet jouw kwaaitaalvloer eruit na al die jaren, geen schade o.i.d.?
Ik probeer er gewoon zoveel mogelijk aan te doen om het droog te krijgen-houden / vocht te vermijden in de kruipruimte, dat schijnt beter te zijn voor eventuele gebreken aan de vloer.
Ongeveer gelijk waardig niet noemenswaardige schade(s) ik ga doen zoals ik het omschreven heb.

mijn stappen lijst is:
  1. Elektra/water naar voor & achterkant trekken.
  2. Voorbereiding van de keuken verplaatsing/wtw badkamer en gas/water leiding controle
  3. Rioolbuis/hemelwater goed ophangen.
  4. Betonplex & vijver folie gebruiken om te voorkomen dat mijn ophoogwerkzaamheden niet door buren ondermijnd word)
  5. De kruipruimtevloer op 50/60cm gelijk trekken
  6. Drainage buis in de kruipruimte ingraven .. (worst met geodoek,grind en drainage buis)
  7. Grindkoffer voorkant huis (achtertuin is al infiltratie voorzien)
  8. ventilatie in kruipruimte optimaliseren (zorgen dat er genoeg lucht tussen 3 compartimenten kan verplaatsen door buizen strategisch te plaatsen.)
  9. Kuipzeil neerleggen in 3 kruipruimtes (ook gelijk 3 kruipluiken "verplaatsen" (lees 2 dicht en 3 nieuwe). Met kuipzeil bevestigen (boren in fundering) met plastic pluggen en plastic schroeven oid .. ook rvs schroeven om de 50cm per "kwaaitaaldeel" plaatsen ..
  10. Rust van 6 maanden (opdrogen van de vloer)
  11. met een hamer elk deel van de vloer "controleren" en beton los tikken, daarna in anti roest menie / hechtmiddel en daarna repareren met nieuw beton.
  12. inspecteur de kruipruimte inschoppen voor "ok" deze scan ik in en bewaar ik goed.
  13. De holtes vullen met glaswol
  14. 15cm eps plakken de rvs schroeven gebruik ik om groen draad tuin(ijzerdraad) te spannen (indien nodig) zodat eps niet naar beneden donderd.
Klinkt best veel maar als je het in stappen doet is het naar mijn idee te doen .. misschien dat ik eps/glaswol laat schieten en animoterm (biologisch / duurzaam pur alternatief) doe maar dat is een kosten/baten plaatje

Moment dat het kuipzeil eronder ligt hoop ik dat het behagelijk word, ik zou wel eps parels met een bladblazer oid erin kunnen doen maar dan kruip ik alsnog door de modder bij isolatie montage dus dat is niet effectief. Dus alles behalve zeil is in mijn optiek geen optie.

Die inspecteur zal wel 250 tot 500,- kosten maar als die zegt dat ik alles goed gerepareerd heb dan is dat bij verkoop ook een goeie investering denk ik ..

De drainage koffer is wellicht niet nodig maar 1 van de buren had een gesprongen waterleiding .. en een dompelpomp is dan wel prettig .. en zette mijn plannen tijdelijk in de koelkast..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
route99 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 07:33:
[...]

https://tonzon.nl/bodemisolatie/

[...]

De nieuwere inzichten sinds dit een keer door onderzoek vast gesteld werd: bodemfolie eerst op de grond om de kruipruimte droog te houden (NIET met isolatie parels oid) en de vloer van onderen isoleren met isolatiemateriaal naar keuze..

Dus met jouw parels wordt het wel droog, maar je hebt veel minder profijt in de winter van de positieve warmtestroom uit de bodem, das jammer.
Het voordeel van de parels in mijn geval is dat het prima afsluit, ook als er een paar vierkante meter staat met zo'n 5-10cm water. Ik zie niet in hoe ik dat met alleen een folie netjes op kan sluiten? Die parels komen gewoon omhoog en er blijft een laag parels op het water drijven.

Je verwijst naar positieve warmtestroom uit de bodem. Dat kan ik niet helemaal plaatsen, je gaat er dan van uit dat de bodem warmer is dan de kruipruimte?
In mijn geval is dat niet zo, ik heb nu iets meer dan een jaar thermometers in mijn kruipruimte:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/NAvbWUc6JMQ8XeD1aooBXrEC/medium.png

De thermometer met de groene lijn hangt vrij in de kruipruimte.
De thermometer met de zwarte lijn zit onder de parels een paar cm in de grond gegraven.

Onder de parels is het een stuk kouder dan in de kruipruimte, dus wat dat betreft lijken de parels dus zowel goed te werken om het vocht eronder te houden als ook hun werk te doen als bodemisolatie.

Zie ik iets over het hoofd?
(puur theoretisch hoor, ik ga die parels echt niet weghalen, wat een vervelend spul is dat, maar goed, het ligt er nu...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Woohooo
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 04-07 18:34

Woohooo

Smilie, James Smilie

Babel10 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 16:18:
[...]

Als je kwaaitaalvloer nu goed is de kans heel erg klein dat je nog rot gaat krijgen.
Niet isoleren vanwege toekomstige verkoop vind ik persoonlijk een heel slecht argument. Als je nu een rapport hebt waar alles goed is, je de vloer isoleert en dat tijdens de verkoop aan kan geven neemt iedereen hier genoegen mee is mijn verwachting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

ocaj schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 21:48:
[...]Zie ik iets over het hoofd?
(puur theoretisch hoor, ik ga die parels echt niet weghalen, wat een vervelend spul is dat, maar goed, het ligt er nu...)
Ja. Door de isolatie kan de bodem niet opwarmen en mis je dat effect als het weer kouder wordt. de lucht boven jouw isolatie is zo afgekoeld.... en als ke alleen bodem folie op de grond gelgd had, had toch het vocht tegengehouden maar je remt niet het opwarmen van de bodem eronder af... in de zomer... en die warmte komt richting herfst/winter weer vrij waardoor de lucht bodem de bodem warmer is dan in jouw geval.

Wees gerust want ik word heel praktisch ook, zie het verhaal van/over Sjoerd53 op het TROS radar forum.
Maar schaam je niet... deze ontwerpfout werd dus nog deels toegepast in een uitzending van Radar uit 2009 en is nadien door extra goed onderzoek recht gezet met als advies: bodemfolie op de bodem en vloerisolatie onder de vloer... maar het was dus al bekend....
https://radar.avrotros.nl...em/uitzending-16-03-2009/
Vanaf ca 10 min: de eerste methode met polystyreen is dus niet goed, maar dat wordt niet gezegd.....
de folie is wel Ok, en de schelpen werken niet als er veel water in de kruipruimte staat (en is duur)..

De 1e reactie kwamen heel snel dat de polystyreen keuze niet goed was:
https://radar.avrotros.nl...e-t69411-s40.html#p860648
Het beeld dat Radar 16 maart heeft geschetst klopt niet. Het isoleren van de bodem van de kruipruimte heeft een averechts effect in de winter en zal beduidend minder energie besparen. Daarvoor had ik al vóór de uizending gewaarschuwd onder verwijzing naar onderzoeksrapporten die te downloaden zijn van www.vloerisolatie.org . Na de uitzending heeft deze Stichting Belangenbehartiging Vloerisolatie Nederland (SBVN) infraroodfoto’s laten maken en op hun site geplaatst. Ik zelf vindt deze foto’s verbluffend. Ze laten overduidelijk zien waarom bij bodemisolatie de isolatielaag aan de verkeerde kant van de kruipruimte zit. De buitenfunderingsmuren blijken nog zeer koud waardoor ze voortdurend warmte aan de kruipruimte ontrekken. Omdat de bodem is geïsoleerd, kan deze warmte alleen maar uit de vloer gehaald worden. De begane grondvloer komt daardoor in de winter maar langzaam op temperatuur, er moet flink worden gestookt om hem een beetje warm te krijgen en na het terugzetten van de thermostaat verliest hij weer snel zijn warmte.
Sjoerd53 heeft het nu 3 jaar onder zijn huis en is teleurgesteld. Hij voelt zich verkeerd voorgelicht, net als vele anderen wanneer ze er later achterkomen dat bodemisolatie wel helpt tegen het vocht maar dat de beloofde vloerisolatie niet werkt. De twijfel duurt vaak lang, want meestal is de bodemisolatie geadviseerd door personen en/of instanties die ze deskundig achten en/of vertrouwen, zoals Tros Radar. De uitzending van 16 maart heeft de vraag naar bodemisolatie enorm gestimuleerd. Leuk voor de bodemisolatiebedrijven die het item hebben aangezwengeld, maar minder leuk voor de consument en het milieu.

U hoopt dat Radar op dit onderwerp terugkomt.
In de uitzending werd dit wel aangekondigd.
Het is te hopen, dat de redactie dit keer wel tot de bodem zal gaan.

[ Voor 47% gewijzigd door route99 op 28-10-2019 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
route99 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 22:25:
[...]
Ja. Door de isolatie kan de bodem niet opwarmen en mis je dat effect als het weer kouder wordt. de lucht boven jouw isolatie is zo afgekoeld.... en als ke alleen bodem folie op de grond gelgd had, had toch het vocht tegengehouden maar je remt niet het opwarmen van de bodem eronder af... in de zomer... en die warmte komt richting herfst/winter weer vrij waardoor de lucht bodem de bodem warmer is dan in jouw geval.
Aha, op die manier. Helaas, daar heb ik geen metingen van (die parels liggen al een jaar of 11 en mijn thermometers pas een jaar).

Ook qua gasverbruik kan ik niks zinnigs zeggen, want tegelijk met de parels in de kruipruimte hebben we parels in de spouwmuren laten blazen. Bij elkaar was het effect in ieder geval qua comfort gigantisch, maar mogelijk dragen de spouwmuren daar wel veel meer aan bij dan de bodemisolatie.

Puur kijkend naar gasverbruik zat ik voor die tijd rond 0,55 m3 per gewogen graaddag. Daarna zakte dat naar ca 0,45.
Inmiddels met 2 jaar cv-tuning en overstap van HTV naar LTV zit ik tussen de 0,3 en 0,4.
Pagina: 1 ... 55 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"