Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Handzaag werkt het beste.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• ocaj
  • Registratie: juli 2011
  • Niet online
@Cyberpope Bedankt voor je snelle reactie. Goed om te weten dat het gewoon zaagbaar is.

Iemand nog een tip voor een scherpe prijs voor B-keus 10mm resol-platen (rd=5)? Isolatiehal.nl heeft ze voor €15/m2, maar die hebben nu vakantie. Ik heb ook vakantie, vandaar dat ik nu aan de slag wil...

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

ocaj schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:12:
@Cyberpope Bedankt voor je snelle reactie. Goed om te weten dat het gewoon zaagbaar is.

Iemand nog een tip voor een scherpe prijs voor B-keus 10mm resol-platen (rd=5)? Isolatiehal.nl heeft ze voor €15/m2, maar die hebben nu vakantie. Ik heb ook vakantie, vandaar dat ik nu aan de slag wil...
Handzaag werkt inderdaad goed.

Ik heb ze destijds bij isolatienoord besteld, inclusief bezorgen waren zij het goedkoopste.
Ik heb op pir op marktplaats gezocht en de interessante aanbieders een mail gestuurd. Precies een jaar geleden was dat, ook in de bouwvak. 1tje reageerde daardoor niet, de rest wel.

hmmz

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Heb het met een oud broodmes gedaan, trek je er vrij gemakkelijk doorheen. Wel lastig recht te houden, het mes zelf wil liefst niet rechtdoor.

• ocaj
  • Niet online
DJ^ schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:39:
[...]
Ik heb ze destijds bij isolatienoord besteld, inclusief bezorgen waren zij het goedkoopste.
Ik heb op pir op marktplaats gezocht en de interessante aanbieders een mail gestuurd. Precies een jaar geleden was dat, ook in de bouwvak. 1tje reageerde daardoor niet, de rest wel.
isolatienoord kende ik nog niet, dank voor de tip. Ik zie daar nu vooral PIR-platen, geen resol/kingspan.
Ik wil graag naar resol ivm beter isolatie-waarde per cm en minder mileubelastend.

Vanmorgen nog even een "inspectierondje" gedaan door de kruipruimte en ik heb maar besloten dat ik niet meer dan 8cm kwijt kan (enerzijds om het nog een beetje toegankelijk te houden, maar er zitten ook een paar leidingen e.d. die maar 8cm onder het plafond hangen).

Verder nog een paar gekke dingetjes gezien.
Mijn vloer is een betonnen broodjesvloer (bouwjaar 1971) die op betonnen leggers ligt. Bij één van de leggers is een stukje wapening met roestvorming zichtbaar:

Als ik hier isolatieplaten op ga plakken ga ik dat nooit meer terugzien. Vraag is nu of dit "erg" is, of niet en of ik er iets aan zou moeten doen voordat ik ga isoleren?

Toen we het huis kochten bijna 15 jaar geleden was de kruipruimte zeer vochtig, sinds we er een 10-15cm piepschuim balletjes hebben laten storten is het er eigenlijk kurkdroog (behalve onder het piepschuim). Veel vocht komt er nu dus niet meer bij.

Ander dingetje is dat ik zag dat 1 van de betonnen broodjes een stukje mist waar ik zo tegen de dekvloer aankijk:

Nou is dat niet zo'n groot gat dat ik verwacht dat ik ineens door de vloer zak als ik er een keer op spring, maar ik ben geen bouwkundige. Zou ik dit eerst moeten verstevigen/repareren voordat ik er isolatie overheen plak?

Ik ben ook nog van plan om onder mijn (nu nog gas-)fornuis alvast een gat te boren voor een 5-aderige YMVK-kabel. Van bovenaf boren gaat niet zonder de keuken weg te halen en van onderaf boren is een stuk simpeler nu ik nog kan zien wat ik doe zonder 8cm isolatieplaat. Iemand ervaring met boren in deze betonnen broodjes op leeftijd? Oftewel: hoe groot is de kans dat ik hier een net gat van 16mm doorheen kan boren of ziet dat broodje of gaat er dan ook weer gelijk een stuk uitbreken/afbrokkelen :X ?

Plan is overigens om de isolatieplaten gewoon over de leggers te plakken, ik ga niet alle contouren van die broodjes proberen te volgen... Eventueel de holle ruimtes nog opvullen, maar misschien is het simpeler om op de naden/kieren te concentreren. Het is al geen prettige plek om te werken, dus ik probeer het simpel te houden.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Die broodjes zijn best wel bros. Dus niet al te zware klopboor gebruiken dan gaat het best goed.

Voor mijn gemoedsrust zou ik die wapening in het balkje behandelen met een staalborstel en antiroestverf.
Als dit het enige plekje is zou ik me er daarna niet druk om maken.

Wat je ziet is niet je dekvloek (zandcement). Maar een betonnen druklaag, ook voorzien van een wapeningsnet als het goed is. Die laag geeft de grootste sterkte aan je vloer. Dat ene broodje is waarschijnlijk al gesneuveld in de bouw.

DopdeDouwer wijzigde deze reactie 10-08-2019 01:06 (30%)

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 19:24
ocaj schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:52:

Mijn vloer is een betonnen broodjesvloer (bouwjaar 1971) die op betonnen leggers ligt. Bij één van de leggers is een stukje wapening met roestvorming zichtbaar:
[Afbeelding]
https://www.keuringsdiens...er-en-kwaaitaalvloer-aan/

https://vloerisolatie.nl/...waaitaalvloer-mantavloer/

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• ocaj
  • Niet online
DopdeDouwer schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:59:
Die broodjes zijn best wel bros. Dus niet al te zware klopboor gebruiken dan gaat het best goed.
Ok thanks, klinkt alsof ik het maar gewoon moet rustig aan moet proberen.
Voor mijn gemoedsrust zou ik die wapening in het balkje behandelen met een staalborstel en antiroestverf.
Als dit het enige plekje is zou ik me er daarna niet druk om maken.
Ja, het is inderdaad maar op 1 plekje, dus dat klinkt als een veilige aanpak.
Wat je ziet is niet je dekvloek (zandcement). Maar een betonnen druklaag, ook voorzien van een wapeningsnet als het goed is. Die laag geeft de grootste sterkte aan je vloer. Dat ene broodje is waarschijnlijk al gesneuveld in de bouw.
We hebben in 2011 hier vloerverwarming aan laten leggen, dat ging toen niet helemaal zoals gepland. We hadden eerst de vloerverwarming in laten frezen en toen de volgende dag de tegellegger kwam zei hij dat de dekvloer niet geschikt was om op te tegelen. (Heel fijn nieuws.....not) Dus toen heeft iemand zich hier een dag kwaad gemaakt om die dekvloer eruit te bikken. Dat was vrij stoffig en lawaaierig, dus ik heb er niet naast gestaan om te kijken wat er precies uit kwam. Daarna zag het er zo uit, volgens mij kijk je zo recht tegen de bovenkant van de broodjes-vloer aan: ?

Daarna is de vloerverwarming opnieuw aangelegd, nu met eerst een laag isolatiefolie (geen idee van dikte of rc-waarde, was nogal een hectische periode omdat de klus ongepland "iets" groter werd....) met daarop staalnetten waar de vloerverwarming opgebonden is. Daar is toen een hele nieuwe dekvloer (ca 5 cm max) op gesmeerd.
Er is niet eerst een betonnen drukvloer geplaatst.

Op 2 plekken is overigens toen zo'n broodje gesneuveld door het enthousiasme van de sloper, waardoor ik de kans kreeg om ook het profiel even op de foto te zetten:

Dat was niet op de plek bij met de foto uit mijn eerdere post, zo'n klein gaatje kan ik me niet herinneren. Ik ga het nog een keer nameten, ik had het al uitgemeten en het zat volgens mij vlak voor de keuken, maar misschien zit het net onder de keuken (waar nog wel de originele dekvloer zit). Het is soms wat desoriënterend om te bepalen waar je precies zit onder je vloer...

@No Hands Ik heb aardig wat plaatjes van kwaaitaal en manta-vloeren bestudeerd, maar volgens mij is dit weer iets anders? Manta is groter en kwaaitaal heeft toch een "ronder" profiel aan de onderkant.
Of zijn er meerdere uitvoeringen? Er staat helaas geen merk/label op de vloer....

• No Hands
ocaj schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 07:37:

@No Hands Ik heb aardig wat plaatjes van kwaaitaal en manta-vloeren bestudeerd, maar volgens mij is dit weer iets anders? Manta is groter en kwaaitaal heeft toch een "ronder" profiel aan de onderkant.
Of zijn er meerdere uitvoeringen? Er staat helaas geen merk/label op de vloer....
Ik kan het zo ook niet beoordelen maar het is wel iets om even rekening mee te houden voordat iemand enthousiast gaat isoleren.

• ocaj
  • Niet online
Klopt, vandaar mijn vraag hier ook. Ik had al wel bedacht dat ik dat nooit meer ga terugzien nadat ik er isolatie overheen plak.

Bij kwaaitaal lijkt het trouwens om de broodjes te gaan die roesten. In mijn geval is het een legger. Dit is de enige legger waarbij je de wapening kunt zien. Mogelijk is tijdens de bouw de onderkant wat beschadigd geraakt of zo. Ik ga het zoals @DopdeDouwer al zei met een staalborstel schoonmaken en dan Hammerite o.i.d. erop.

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
ocaj schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:52:
[...]

Verder nog een paar gekke dingetjes gezien.
[Afbeelding]

Als ik hier isolatieplaten op ga plakken ga ik dat nooit meer terugzien. Vraag is nu of dit "erg" is, of niet en of ik er iets aan zou moeten doen voordat ik ga isoleren?
Betonrot. Dat fix je niet met een beetje verf maar moet je uitkappen en behandelen.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Nu online
Dit is waarschijnlijk ook niet tijdens de bouw beschadigd maar die liggers gaan afbrokkelen aan de onderkant doordat de wapening uitzet vanwege de roestvorming.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• ocaj
  • Niet online
Dank @Wolly en @Jim423 voor deze toelichting.
("Joepie", mijn isolatie-klusje wordt groter... :S )

Gezien de beperkte omvang lijkt me dit nog prima zelf te herstellen zonder er een expert bij te halen:
- Uitbikken totdat ik weer blank staal tegenkom
- behandelen met een of andere primer
- nieuw laagje beton op smeren
- eventueel nog sealen met een hydroseal? Komt er in ieder geval geen vocht meer bij, maar mocht er ergens nog wat vocht zitten dan kan dat er ook niet uit denk ik dan?

Ik moet zeggen dat ik wat begin te twijfelen of ik er wel verstandig aan doe de vloer te gaan isoleren. Geen idee of dit de enige plek, of slechts de eerste is waar dit naar buiten komt. Als dit nu op één legger optreedt, dan zou ik dat prima kunnen behandelen en dan verder gaan isoleren. Maar mocht het structureel zijn dan kan ik het daarna niet meer zien en hebben we een heel ander probleem en kan ik beter niet gaan isoleren, maar jaarlijks even de status opnemen en bijwerken.

Ik heb sowieso nog een ander probleem, want ik kan niet onder mijn hele huis komen, alleen onder de gang en de keuken. Tussen gang/keuken en de woonkamer zit een funderingsmuur, zonder man-gat om doorheen te kruipen naar het woonkamer-deel. Er onderdoor graven gaat hem ook niet worden, enerzijds vanwege de grondwaterstand (er staat op het diepste punt van de kruipruimte vrijwel altijd water, als je gaat graven wordt het heel snel drassig) en anderzijds omdat ik in beide delen een laag van zo'n 10-20cm piepschuim balletjes heb laten storten. Hierdoor is het overigens wel kurkdroog geworden in plaats van de druppelende grot die het de eerste 35 jaar waarschijnlijk geweest is voordat wij er kwamen wonen.
Achteraf gezien (ja, dan is alles simpel...) had ik gelijk toen ik met die vloerverwarming bezig was een luik in een hoek van de woonkamer moeten maken. Nu kan dat niet meer, want er ligt overal vloerverwarming.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 19:50
@ocaj ik ben natuurlijk maar een mede tweaker, dus voor 100% zekerheid moet je een bouwkundige laten langskomen. Maar voor wat het wel waard is:
Geen idee waar Nohands op doelt met zijn kwaaitaal verwijzing. Jouw broodjes vloer heeft niets met Manta of Kwaaitaal vloeren te maken.
De roest zit op een stukje wapening dat hier bij fabricage al veel te weinig dekking heeft gehad. Als dit er nu zo uitziet, gaat dit ook de komende decennia geen problemen geven. Ontroesten en behandelen kan, maar is niet eens noodzakelijk. Veel maximaal belaste viaducten zien er veel erger uit. Als je wel gaat repareren, dan is een staalborstel en menie genoeg. Zeker niet met de betonhamer aan de gang. Dan maak je van een mug een olifant en probeer die maar eens uit je kruipruimte te krijgen.
Het is zeker geen aanwijzing voor een groter probleem met je vloer. Gewoon isoleren dus.

Jammer dat je geen luik in de vloer hebt. Als je van grote uitdagingen houdt, dan kun je ook is via de buitenmuur in de kruipruimte komen. Ergens in dit topic staat daar een voorbeeld van.

blissard wijzigde deze reactie 10-08-2019 16:32 (10%)

• Babel10
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 18:56
Goedemiddag allen,

Ik ben ook opzoek naar een juiste isolatie van mijn kwaaitaalvloer van huis uit 1975. Eerst heb ik een relatief simpele vraag, maar kan het nergens vinden: Ik heb 6 ventilatieroosters (3 voor en 3 achter), maar hoe krijg ik deze schoon? Ik heb het idee dat ze nog nooit zijn uitgespoten o.i.d. Ik wil er wel zeker van zijn dat ze 'werken'.

• weasel
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 12-09 20:36
Hier zit in ieder geval een rooster dicht met zand.
Ben van plan ze uit te blazen met de compressor, emmertje mee in de kruipruimte om al het zand op te vangen.

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Babel10 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:58:
Goedemiddag allen,

Ik ben ook opzoek naar een juiste isolatie van mijn kwaaitaalvloer van huis uit 1975. Eerst heb ik een relatief simpele vraag, maar kan het nergens vinden: Ik heb 6 ventilatieroosters (3 voor en 3 achter), maar hoe krijg ik deze schoon? Ik heb het idee dat ze nog nooit zijn uitgespoten o.i.d. Ik wil er wel zeker van zijn dat ze 'werken'.
Ik heb "simpelweg" met de compressor deze uitgeblazen. En als je dan in de kruipruimte kan komen, dan zal je wel eens een vers laagje zand zien daar beneden.

Nu hou ik ze schoon met een bladblazer.

Of ze werken is te merken als je je hand in de kruipluik doet en er een ware storm woedt. (toch heb ik nog steeds een vochtige kruipruimte. Volgens de vochtigheidsmeter boven de 95%)
weasel schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:14:
Hier zit in ieder geval een rooster dicht met zand.
Ben van plan ze uit te blazen met de compressor, emmertje mee in de kruipruimte om al het zand op te vangen.
zoveel zand kan er ook weer niet in een buis...?

kmf wijzigde deze reactie 13-08-2019 14:15 (17%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• weasel
  • Laatst online: 12-09 20:36
kmf schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:14:
[...]

Ik heb "simpelweg" met de compressor deze uitgeblazen. En als je dan in de kruipruimte kan komen, dan zal je wel eens een vers laagje zand zien daar beneden.

Nu hou ik ze schoon met een bladblazer.

Of ze werken is te merken als je je hand in de kruipluik doet en er een ware storm woedt. (toch heb ik nog steeds een vochtige kruipruimte. Volgens de vochtigheidsmeter boven de 95%)

[...]

zoveel zand kan er ook weer niet in een buis...?
Heb net bodemfolie gelegd, blijft het mooi schoon 8)

14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput

• No Hands
blissard schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:27:
Geen idee waar Nohands op doelt met zijn kwaaitaal verwijzing.
Dat ik niet wist of hij een kwaaitaal of manta vloer had maar dat hij dat wel zeker moest weten want straks isoleer je dat dicht en was dat niet slim geweest. Een gewaarschuwd mens..

• blissard
No Hands schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:38:
[...]

Dat ik niet wist of hij een kwaaitaal of manta vloer had maar dat hij dat wel zeker moest weten want straks isoleer je dat dicht en was dat niet slim geweest. Een gewaarschuwd mens..
Maar een broodjesvloer is nooit manta of kwaaitaal met bijbehorende risico’s.
Dus je waarschuwde voor een niet bestaand risico.

• Babel10
Ondertussen met een bladblazer alles doorgeblazen, is wel het eea uitgekomen! Als ik mijn hand er voor houd aan de binnenkant, voel je een licht briesje dus ze zijn in ieder geval ‘open’. Voor wat betreft bodemisolatie voor mijn kwaaitaalvloer twijfel ik over parels of chips.. De grond onder de kruipruimte is verzakt en we hebben openingen naar beide buren toe (zeg max 5-10cm qua hoogte over bijna de gehele lengte..). Ook aan de voorkant is het verzakt en zie je ‘onder de voortuin’ toch een gat zitten aan de rand, deze is iets groter.. Ten 1e: helpt deze isolatie dan nog? Ten 2e: met al die ‘openingen’ valt het dan niet naar de buren of naar de voorkant? (Langzaam of direct bijvoorbeeld..)

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Met parels of chips hou je vocht tegen uit de bodem, isoleer je niet de vloer van de beneden verdieping.

• Babel10
hjs schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:33:
Met parels of chips hou je vocht tegen uit de bodem, isoleer je niet de vloer van de beneden verdieping.
Het gaat mij niet zo zeer om de isolatie.. Meer om vocht tegen te gaan, wat met vocht is er meer kans op schade aan de kwaaitaalvloer.. Ook al is het huis uit 1975, blijf het een ‘probleem’ vinden zelf.

• gns1l
  • Registratie: maart 2018
  • Niet online
De leverancier van de parels of chips heeft ook een soort langerekte sinasappel-netjes. Die vullen ze met de parels of chips (worden soort lange worsten) en daar stoppen ze die spleten mee dicht.
Je kunt ook zelf grond/zand aanbrengen vanuit het midden naar de randen. Maar dit kan na verloop van tijd weer verzakken. Zelf had ik 30x30 betontegels over en heb die op hun kant gezet om de spleet dicht te maken gecombineerd met wat grond.

• ocaj
  • Niet online
blissard schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:27:
@ocaj ik ben natuurlijk maar een mede tweaker, dus voor 100% zekerheid moet je een bouwkundige laten langskomen. Maar voor wat het wel waard is:
Geen idee waar Nohands op doelt met zijn kwaaitaal verwijzing. Jouw broodjes vloer heeft niets met Manta of Kwaaitaal vloeren te maken.
De roest zit op een stukje wapening dat hier bij fabricage al veel te weinig dekking heeft gehad. Als dit er nu zo uitziet, gaat dit ook de komende decennia geen problemen geven. Ontroesten en behandelen kan, maar is niet eens noodzakelijk. Veel maximaal belaste viaducten zien er veel erger uit.
Ik heb het nog even laten bezinken en nog eens goed naar de andere leggers gekeken:
https://tweakers.net/ext/f/gl8hasiMpR3Osd6nqjmw5JBD/thumb.jpg

https://tweakers.net/ext/f/XSR1AEVjCnpTt2jS63kFLS7o/thumb.jpg

Ik denk inderdaad dat het wel meevalt. Ik ga die ene beschadigde legger met een staalborstel schoon-borstelen en er dan menie opsmeren. Voor de zekerheid denk ik dat ik de isolatie toch nog maar een jaartje uitstel.
Natuurlijk is meer isolatie altijd beter, maar echt heel hard nodig is het in mijn geval volgens mij niet. Ik zit middels wat cv-tuning al onder de 1000m3 per jaar aan gasverbruik (verwarmen + warm water + koken). Dat moet t.z.t. makkelijk lukken met een 6-9kW warmtepomp.
Jammer dat je geen luik in de vloer hebt. Als je van grote uitdagingen houdt, dan kun je ook is via de buitenmuur in de kruipruimte komen. Ergens in dit topic staat daar een voorbeeld van.
Mijn oorspronkelijke plan was om eerst het deel te isoleren waar ik bij kan en dan een winter afwachten of het serieus/merkbaar verschil maakt. Wellicht dat ik het dan de moeite vind om onder de buitenmuur door te gaan kruipen....
No Hands schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:38:
[...]

Nogmaals dank voor de waarschuwing! Beter een keer te vaak gewaarschuwd, dan een keer te weinig (y)

• frk123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-09 23:18
Zo vandaag bezig geweest onze kruipruimte te voorzien van een laag afdek plastic. PE-folie. Nu is de ruimte die ik heb onder de vloer niet heel veel, alles dus op mijn rug liggend op zijn plek moeten rollen/schuiven. Door de natte aarde :-) Best een werkje, daarna gelijk onder de douche gestapt, zat onder de modder. Nu is een kijken wat dit van de winter gaat betekenen.

Door aanwezige kabels die uit de grond kwamen moest ik er wel eensnede in maken. Haalt dat nog uit? Moet ik dat dicht plakken?

Gelijk even gekeken of ik kan na-isoleren. Met een minimale dikte zou het nog kunnen over de liggers heen. Dan creeer tussen de ligger ruimtes met stilstaande lucht. Ik ga maar een op zoek naar Pir met messing en groef.

Overigens heb ik nog 15 meter PE folie ter overname. Dikte 0,2 mm breedte 6 meter. Stuur maar een pb als je geinterreseerd bent.

• blissard
Hoeveel cm heb je nu nog tussen de onderkant ligger en de vloer?

• frk123
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 10-09 23:18
Ik schat zo een 45 en 65 cm. Maar ik moet het gaan meten.

• Ema
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 05-09 13:42
Ik ben bezig met de voorbereidingen om onze kruipruimte (5,5 x 5) te isoleren. De bedoeling is om de bodem te bedekken met een PE-260 dekzeil (6 x 8) maar ik zit nog in dubio over welke isolatie ik kan gebruiken tegen de onderkant van de vloer (beton). De vloer is een systeemvloer met tussen de balken 50 cm en van balk tot balk 75 cm. De diepte tussen de balken is een aantal centimeters.

Nu zit ik met de doorgang naar de kruipruimte die is 49,5cm breed en 26cm hoog. Ik wilde met PIR platen aan de slag maar volgens mij krijg ik die niet door het kruipgat. Iemand een tip of toch kiezen voor een andere isolatie?

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Ik heb ook een best vochtige kruip ruimte. Bij hevige regen staat er een laag water in.
Opzich merk ik er in huis niet zoveel van, behalve in de meterkast is het erg vochtig. En misschien in huis ook maar niet dat het enig effect heeft. Hoe hebben jullie last van een vochtige kruipruimte? En parels en chips gaan drijven denk ik als het echt zo nat is? Of is folie dan beter?

• weertenaar
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 07:37
Mr_gadget schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:39:
Ik heb ook een best vochtige kruip ruimte. Bij hevige regen staat er een laag water in.
Opzich merk ik er in huis niet zoveel van, behalve in de meterkast is het erg vochtig. En misschien in huis ook maar niet dat het enig effect heeft. Hoe hebben jullie last van een vochtige kruipruimte? En parels en chips gaan drijven denk ik als het echt zo nat is? Of is folie dan beter?
Het is juist goed dat chips of parels gaan drijven; water blijft eronder en kan minder verdampen.
Folie zou ik dan zeker niet doen. Als het er eenmaal boven is kan het bijna niet anders dan verdampen.

• No Hands
weertenaar schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:27:
[...]

Het is juist goed dat chips of parels gaan drijven; water blijft eronder en kan minder verdampen.
Folie zou ik dan zeker niet doen. Als het er eenmaal boven is kan het bijna niet anders dan verdampen.
Maar, als het drijft en het water zakt weer ligt het dan weer netjes egaal op de bodem of in hopen langs de gevel?

• DopdeDouwer
  • Niet online
Of naar je buren gespoeld als het onder de funderingsbalken door kan.

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:00

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dank voor de reacties. Er zit wel wat aarde tot de funderings balken maar op sommige plekken kan je de kruipruimte van de buren in kijken.

Maar merkten jullie er zelf iets van de vochtigheid in de kruipruimte? Heb het idee dat de luchtvochtigheid wel iets lager kan. Maar bij anderen is de luchtvochtigheid vaak wel vergelijkbaar..

• DopdeDouwer
  • Niet online
Dan zou ik ook gewoon eens informeren wat het kost om flink ophogen met zand.

Je hebt gewoon te weinig dekking op het grondwaterniveau. ( moet ik zelf ook nog oplossen hier )

• aesch
  • Laatst online: 14-09 22:44
Ook wij gaan een vloerisolatieproject beginnen. Nu gaat het om een oud huis (1933) met een houten vloer. De kruipruimte is wel hoog (>1m) en droog.

Na uitgebreid rondkijken, lezen en aanbieders vergelijken lijkt het plaatsen van een van de volgende materialen het best:

- Steenwol platen (18 cm, rd van 4). Kunnen geklemd worden tussen de balken, geringe extra ondersteuning nodig (panlatten).
- Ursa Timber frame roll 38 / 220mm (= rd 5.75). Dit vergt wel iets meer ondersteuning.

Beide onbekleed dus genoeg ademend dat de houten balken (die nog vrij liggen) en de balk-koppen niet gaan rotten.

Nu is het me niet duidelijk of een damp-open folie aan de kruipruimte-kant nog een toevoeging is of juist niet. Hierover verschillen de metingen van de diverse leveranciers/teksten helaas.

Concreet:
Wel of geen folie plaatsen?
Zie ik nog dingen over het hoofd? (risico's op houtrot toch ergens?)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:08

vso

raap voor zijn recht

aesch schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:14:
Ook wij gaan een vloerisolatieproject beginnen. Nu gaat het om een oud huis (1933) met een houten vloer. De kruipruimte is wel hoog (>1m) en droog.

Na uitgebreid rondkijken, lezen en aanbieders vergelijken lijkt het plaatsen van een van de volgende materialen het best:

- Steenwol platen (18 cm, rd van 4). Kunnen geklemd worden tussen de balken, geringe extra ondersteuning nodig (panlatten).
- Ursa Timber frame roll 38 / 220mm (= rd 5.75). Dit vergt wel iets meer ondersteuning.

Beide onbekleed dus genoeg ademend dat de houten balken (die nog vrij liggen) en de balk-koppen niet gaan rotten.

Nu is het me niet duidelijk of een damp-open folie aan de kruipruimte-kant nog een toevoeging is of juist niet. Hierover verschillen de metingen van de diverse leveranciers/teksten helaas.

Concreet:
Wel of geen folie plaatsen?
Zie ik nog dingen over het hoofd? (risico's op houtrot toch ergens?)
Steenwol houd vocht vast (word ook gebruikt in de tuinbouw als basis voor plantjes) zou eerder voor glaswol gaan ?

- bodem --> dampdicht
- onder isolatie (gezien vanaf kruipruimte) --> dampremmend
- onder vloer (gezien vanaf kruipruimte) --> dampopen
- boven vloer dampopen/remmend product (niet dampdicht ofzo)

jij kijkt met moment opname(s) in je kruip ruimte en dus "droog' is een moment opname (geen constant iets) en rot onstaat omdat het "gesloten" omgeving is.. (lees water kan blijven staan) met dampopen/remmend product kan het weg ventileren.

zo heb ik het begrepen althans.

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Nu online

Rukapul

Moderator General Chat
vso schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:41:
zo heb ik het begrepen althans.
Helaas een risicovol advies.

Als een algemene richtlijn: volg wat Milieucentraal erover zegt en dat is wel bodemfolie, maar geen folie onder de minerale wol.

Overigens is de bovenkant van een houten vloer vaak al tegen wil en dank dampdicht, bijvoorbeeld door een laminaatvloer of de voor een laminaatvloer verplichte dampdichte folie. De aanpak van Milieucentraal is robust hiertegen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 22:08

vso

raap voor zijn recht

Rukapul schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:12:
[...]

Helaas een risicovol advies.

&<sniper de snip snip>

De aanpak van Milieucentraal is robust hiertegen.
deze 2 opmerkingen kan je deze nader toelichten ?

Searching internet is like drinking from a fire hydrant

• aesch
  • Laatst online: 14-09 22:44
ok, dus het wordt dampremmende folie op de bodem en dan platen of zo'n rol tussen de balken!

Inderdaad zal de houten vloer met 3 lagen wel zo goed als dampdicht zijn.

aesch wijzigde deze reactie 02-09-2019 13:19 (29%)

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 20:44

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

Ook ik wil graag mijn vloer isoleren. Ik heb denk ik mijn keuze al gemaakt maar wil toch hier even polshoogte nemen.

Ik heb inmiddels een aantal maanden de vloer droog door dampdichte folie in de kruipruimtes

Aantal feiten.
Kruipruimte ingang 50cm x 60 cm
Twee aparte kruipruimtes, voor de schuur die aan het huis zit en het huis zelf

6 betonnen steunbalken ongeisoleerd 30 tot 35 cm breed
De ruimte daartussen is 92cm geisoleerd met 2.5 cm eps (7 maal)
De diepte/hoogte van de betonnen balken is 16cm.

code:
1
2
_______    _______    _______    _______    _______    _______    _______
       |__|       |__|       |__|       |__|       |__|       |__|

Het idee is om platen van 100x50x8 te gebruiken. deze platen in de lengte van 100 naar 92 afkorten en tussen de balken te proppen.
Dit dan tweemaal in halfverband om zo op de hoogte te komen van de balken.

Om de betonnen balken te isoleren wil ik hier tweemaal 8cm eps doen. Ditmaal dan een kwart slag gedraaid zodat ik minder platen nodig heb (steekt aan beide kanten dan 10 cm uit de balk. )

Voor de schuur is de situatie hetzelfde.

Al met al kom ik dan uit op 250 platen van 100x50x8cm
Vloerisolatie gaat dan van 2.5cm naar 18.5
verwachte RD waarde 4.6

kosten 700,- excl lijm. Ik heb al een kitspuit van makita, wat het werk een stuk makkelijker zou kunnen maken. :+

Ik vraag me dan af of er betere/andere manieren zijn om gemakkelijk de balken ook te isoleren. en weinig te hoeven snijden. Qua kosten mag het natuurlijk ook altijd minder O-)

Wat oude foto's gevonden, nog voor de grote schoonmaak :)
underground
https://tweakers.net/ext/f/bpoV5QVdIloGdNtMsvGkVUK9/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/T0yHX3CKvZ6oBBiMQfqHn35J/thumb.jpghttps://tweakers.net/ext/f/C9nD4KzcJxIXLUMiuoQYDJWJ/thumb.jpg

gekke-gerrit wijzigde deze reactie 02-09-2019 23:05 (19%)

...

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 14-09 21:10
aesch schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:14:

Zie ik nog dingen over het hoofd?
Dat weet ik natuurlijk niet, maar meet de balkafstand op verschillende plaatsen. Bij mijn jaren 30 huis varieerde die tussen de 52 en 67 cm! Ik gebruikte glaswol van 15cm dik 60cm breed, het voordeel daarvan is dat dat zich makkelijk laat "proppen".

Dat scheelt een heleboel werk in vergelijking met platen.

• Blue-Bird
  • Laatst online: 18:08
Ik zou graag jullie mening willen horen over het storten van eps parels in een lage kruipruimte (20cm). Kruipruimte is droog en op internet lees ik veel dat het vooral nut heeft bij vochtige ruimtes, maar ook ingezet wordt bij lage. Ik heb geen plannen om de huidige vloer te vervangen.
Zouden eps parels nut hebben? Vooral in comfort en niet zo zeer in besparing?
Isolatie bedrijf wil ingeveer 17cm parels storten.

• Ewoudb
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 18:39
Goedendag allemaal,

Afgelopen jaar heb ik dit topic met interesse gevolgd en ben nu zelf bezig met het plannen van het zelf aanbrengen van vloer isolatie.

Dit wil ik gaan doen door het aanbrengen van EPS en PIR platen.
Mijn vloer is broodjes vloer en de kruipruimte is verdeeld in twee compartimenten.

Compartiment 1: 2m x 8,5m
Compartiment 2: 3,6 x 8,4m

Onderstaande een impressie van hoe ik de isolatie wil gaan aanbrengen.
Laag 1: EPS 50cmx100cmx6cm ong 50 platen
Laag 2: B-Keuze PIR 60cmX120cmX8cm ong 70 platen

Laag 1 steekt ong 0,5 cm uit boven de ligger, waardoor er een kleine luchtlaag zit tussen de ligger en de tweede laag. De luchtlaag is ook onoverkomelijk aanwezig tussen het broodje en de eerste laag.

Welke bevestiging raden jullie aan?
Is zo'n luchtlaag nadelig voor de isolatie?
Moet ik de tussenmuur(scheiding compartimenten) ook isoleren?

Ewoudb wijzigde deze reactie 12-09-2019 22:28 (3%)

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Nu online

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

@Blue-Bird
@Ewoudb
Prima vragen, maar ze zijn al een paar keer voorbij gekomen in dit topic.
Met de zoekfunctie kom je best het een en ander tegen :)

Wise enough to play the fool

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:07
Blue-Bird schreef op donderdag 12 september 2019 @ 07:54:
Ik zou graag jullie mening willen horen over het storten van eps parels in een lage kruipruimte (20cm). Kruipruimte is droog en op internet lees ik veel dat het vooral nut heeft bij vochtige ruimtes, maar ook ingezet wordt bij lage. Ik heb geen plannen om de huidige vloer te vervangen.
Zouden eps parels nut hebben? Vooral in comfort en niet zo zeer in besparing?
Isolatie bedrijf wil ingeveer 17cm parels storten.
Wanneer boven de parels een grote open laag is waar de lucht vrij kan rondtochten heeft het weinig isolerend effect. Wat dat betreft zou je ook ipv 17cm 20cm kunnen doen, dan heb je praktisch vloerisolatie ipv bodemisolatie. Wat voor vloer is het? Hout of beton? (Ik weet niet of parels tot tegen een houten vloer te ver afsluiten waardoor vocht niet weg kan.)
Ewoudb schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:27:
Laag 1 steekt ong 0,5 cm uit boven de ligger, waardoor er een kleine luchtlaag zit tussen de ligger en de tweede laag. De luchtlaag is ook onoverkomelijk aanwezig tussen het broodje en de eerste laag.

Welke bevestiging raden jullie aan?
Voor zowel pir als eps kun je kit gebruiken (in dit topic diverse types te vinden). Eventueel tijdelijk ondersteunen met staande latjes/plankjes tijdens drogen.
Is zo'n luchtlaag nadelig voor de isolatie?
Zolang het een niet al te grote en volledig afgesloten luchtkamer is isoleert de lucht zelf ook goed, geen probleem dus. Is de luchtkamer 'lek' of te groot, dan lek dichtpurren/proppen.
Moet ik de tussenmuur(scheiding compartimenten) ook isoleren?
Het heeft wel wat effect (net als bijvoorbeeld de fundering aan de buitenkant isoleren), maar het effect is minder dus ik weet niet of het loont.
Pagina: 1 ... 52 53 54 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Internet

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True