With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Iemand nog een tip voor een scherpe prijs voor B-keus 10mm resol-platen (rd=5)? Isolatiehal.nl heeft ze voor €15/m2, maar die hebben nu vakantie. Ik heb ook vakantie, vandaar dat ik nu aan de slag wil...
Handzaag werkt inderdaad goed.ocaj schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:12:
@Cyberpope Bedankt voor je snelle reactie. Goed om te weten dat het gewoon zaagbaar is.
Iemand nog een tip voor een scherpe prijs voor B-keus 10mm resol-platen (rd=5)? Isolatiehal.nl heeft ze voor €15/m2, maar die hebben nu vakantie. Ik heb ook vakantie, vandaar dat ik nu aan de slag wil...
Ik heb ze destijds bij isolatienoord besteld, inclusief bezorgen waren zij het goedkoopste.
Ik heb op pir op marktplaats gezocht en de interessante aanbieders een mail gestuurd. Precies een jaar geleden was dat, ook in de bouwvak. 1tje reageerde daardoor niet, de rest wel.
hmmz
isolatienoord kende ik nog niet, dank voor de tip. Ik zie daar nu vooral PIR-platen, geen resol/kingspan.DJ^ schreef op zondag 4 augustus 2019 @ 20:39:
[...]
Ik heb ze destijds bij isolatienoord besteld, inclusief bezorgen waren zij het goedkoopste.
Ik heb op pir op marktplaats gezocht en de interessante aanbieders een mail gestuurd. Precies een jaar geleden was dat, ook in de bouwvak. 1tje reageerde daardoor niet, de rest wel.
Ik wil graag naar resol ivm beter isolatie-waarde per cm en minder mileubelastend.
Vanmorgen nog even een "inspectierondje" gedaan door de kruipruimte en ik heb maar besloten dat ik niet meer dan 8cm kwijt kan (enerzijds om het nog een beetje toegankelijk te houden, maar er zitten ook een paar leidingen e.d. die maar 8cm onder het plafond hangen).
Verder nog een paar gekke dingetjes gezien.
Mijn vloer is een betonnen broodjesvloer (bouwjaar 1971) die op betonnen leggers ligt. Bij één van de leggers is een stukje wapening met roestvorming zichtbaar:

Als ik hier isolatieplaten op ga plakken ga ik dat nooit meer terugzien. Vraag is nu of dit "erg" is, of niet en of ik er iets aan zou moeten doen voordat ik ga isoleren?
Toen we het huis kochten bijna 15 jaar geleden was de kruipruimte zeer vochtig, sinds we er een 10-15cm piepschuim balletjes hebben laten storten is het er eigenlijk kurkdroog (behalve onder het piepschuim). Veel vocht komt er nu dus niet meer bij.
Ander dingetje is dat ik zag dat 1 van de betonnen broodjes een stukje mist waar ik zo tegen de dekvloer aankijk:

Nou is dat niet zo'n groot gat dat ik verwacht dat ik ineens door de vloer zak als ik er een keer op spring, maar ik ben geen bouwkundige. Zou ik dit eerst moeten verstevigen/repareren voordat ik er isolatie overheen plak?
Ik ben ook nog van plan om onder mijn (nu nog gas-)fornuis alvast een gat te boren voor een 5-aderige YMVK-kabel. Van bovenaf boren gaat niet zonder de keuken weg te halen en van onderaf boren is een stuk simpeler nu ik nog kan zien wat ik doe zonder 8cm isolatieplaat. Iemand ervaring met boren in deze betonnen broodjes op leeftijd? Oftewel: hoe groot is de kans dat ik hier een net gat van 16mm doorheen kan boren of ziet dat broodje of gaat er dan ook weer gelijk een stuk uitbreken/afbrokkelen

Plan is overigens om de isolatieplaten gewoon over de leggers te plakken, ik ga niet alle contouren van die broodjes proberen te volgen... Eventueel de holle ruimtes nog opvullen, maar misschien is het simpeler om op de naden/kieren te concentreren. Het is al geen prettige plek om te werken, dus ik probeer het simpel te houden.
Voor mijn gemoedsrust zou ik die wapening in het balkje behandelen met een staalborstel en antiroestverf.
Als dit het enige plekje is zou ik me er daarna niet druk om maken.
Wat je ziet is niet je dekvloek (zandcement). Maar een betonnen druklaag, ook voorzien van een wapeningsnet als het goed is. Die laag geeft de grootste sterkte aan je vloer. Dat ene broodje is waarschijnlijk al gesneuveld in de bouw.
[ Voor 30% gewijzigd door DopdeDouwer op 10-08-2019 01:06 ]
https://www.keuringsdiens...er-en-kwaaitaalvloer-aan/ocaj schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:52:
Mijn vloer is een betonnen broodjesvloer (bouwjaar 1971) die op betonnen leggers ligt. Bij één van de leggers is een stukje wapening met roestvorming zichtbaar:
[Afbeelding]
https://vloerisolatie.nl/...waaitaalvloer-mantavloer/
Veroordeel niet, verwonder u slechts
Ok thanks, klinkt alsof ik het maar gewoon moet rustig aan moet proberen.DopdeDouwer schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 00:59:
Die broodjes zijn best wel bros. Dus niet al te zware klopboor gebruiken dan gaat het best goed.
Ja, het is inderdaad maar op 1 plekje, dus dat klinkt als een veilige aanpak.Voor mijn gemoedsrust zou ik die wapening in het balkje behandelen met een staalborstel en antiroestverf.
Als dit het enige plekje is zou ik me er daarna niet druk om maken.
We hebben in 2011 hier vloerverwarming aan laten leggen, dat ging toen niet helemaal zoals gepland. We hadden eerst de vloerverwarming in laten frezen en toen de volgende dag de tegellegger kwam zei hij dat de dekvloer niet geschikt was om op te tegelen. (Heel fijn nieuws.....not) Dus toen heeft iemand zich hier een dag kwaad gemaakt om die dekvloer eruit te bikken. Dat was vrij stoffig en lawaaierig, dus ik heb er niet naast gestaan om te kijken wat er precies uit kwam. Daarna zag het er zo uit, volgens mij kijk je zo recht tegen de bovenkant van de broodjes-vloer aan: ?Wat je ziet is niet je dekvloek (zandcement). Maar een betonnen druklaag, ook voorzien van een wapeningsnet als het goed is. Die laag geeft de grootste sterkte aan je vloer. Dat ene broodje is waarschijnlijk al gesneuveld in de bouw.

Daarna is de vloerverwarming opnieuw aangelegd, nu met eerst een laag isolatiefolie (geen idee van dikte of rc-waarde, was nogal een hectische periode omdat de klus ongepland "iets" groter werd....) met daarop staalnetten waar de vloerverwarming opgebonden is. Daar is toen een hele nieuwe dekvloer (ca 5 cm max) op gesmeerd.
Er is niet eerst een betonnen drukvloer geplaatst.
Op 2 plekken is overigens toen zo'n broodje gesneuveld door het enthousiasme van de sloper, waardoor ik de kans kreeg om ook het profiel even op de foto te zetten:

Dat was niet op de plek bij met de foto uit mijn eerdere post, zo'n klein gaatje kan ik me niet herinneren. Ik ga het nog een keer nameten, ik had het al uitgemeten en het zat volgens mij vlak voor de keuken, maar misschien zit het net onder de keuken (waar nog wel de originele dekvloer zit). Het is soms wat desoriënterend om te bepalen waar je precies zit onder je vloer...
@No Hands Ik heb aardig wat plaatjes van kwaaitaal en manta-vloeren bestudeerd, maar volgens mij is dit weer iets anders? Manta is groter en kwaaitaal heeft toch een "ronder" profiel aan de onderkant.
Of zijn er meerdere uitvoeringen? Er staat helaas geen merk/label op de vloer....
Ik kan het zo ook niet beoordelen maar het is wel iets om even rekening mee te houden voordat iemand enthousiast gaat isoleren.ocaj schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 07:37:
@No Hands Ik heb aardig wat plaatjes van kwaaitaal en manta-vloeren bestudeerd, maar volgens mij is dit weer iets anders? Manta is groter en kwaaitaal heeft toch een "ronder" profiel aan de onderkant.
Of zijn er meerdere uitvoeringen? Er staat helaas geen merk/label op de vloer....
Bij kwaaitaal lijkt het trouwens om de broodjes te gaan die roesten. In mijn geval is het een legger. Dit is de enige legger waarbij je de wapening kunt zien. Mogelijk is tijdens de bouw de onderkant wat beschadigd geraakt of zo. Ik ga het zoals @DopdeDouwer al zei met een staalborstel schoonmaken en dan Hammerite o.i.d. erop.
Betonrot. Dat fix je niet met een beetje verf maar moet je uitkappen en behandelen.ocaj schreef op dinsdag 6 augustus 2019 @ 14:52:
[...]
Verder nog een paar gekke dingetjes gezien.
[Afbeelding]
Als ik hier isolatieplaten op ga plakken ga ik dat nooit meer terugzien. Vraag is nu of dit "erg" is, of niet en of ik er iets aan zou moeten doen voordat ik ga isoleren?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
("Joepie", mijn isolatie-klusje wordt groter...
Gezien de beperkte omvang lijkt me dit nog prima zelf te herstellen zonder er een expert bij te halen:
- Uitbikken totdat ik weer blank staal tegenkom
- behandelen met een of andere primer
- nieuw laagje beton op smeren
- eventueel nog sealen met een hydroseal? Komt er in ieder geval geen vocht meer bij, maar mocht er ergens nog wat vocht zitten dan kan dat er ook niet uit denk ik dan?
Ik moet zeggen dat ik wat begin te twijfelen of ik er wel verstandig aan doe de vloer te gaan isoleren. Geen idee of dit de enige plek, of slechts de eerste is waar dit naar buiten komt. Als dit nu op één legger optreedt, dan zou ik dat prima kunnen behandelen en dan verder gaan isoleren. Maar mocht het structureel zijn dan kan ik het daarna niet meer zien en hebben we een heel ander probleem en kan ik beter niet gaan isoleren, maar jaarlijks even de status opnemen en bijwerken.
Ik heb sowieso nog een ander probleem, want ik kan niet onder mijn hele huis komen, alleen onder de gang en de keuken. Tussen gang/keuken en de woonkamer zit een funderingsmuur, zonder man-gat om doorheen te kruipen naar het woonkamer-deel. Er onderdoor graven gaat hem ook niet worden, enerzijds vanwege de grondwaterstand (er staat op het diepste punt van de kruipruimte vrijwel altijd water, als je gaat graven wordt het heel snel drassig) en anderzijds omdat ik in beide delen een laag van zo'n 10-20cm piepschuim balletjes heb laten storten. Hierdoor is het overigens wel kurkdroog geworden in plaats van de druppelende grot die het de eerste 35 jaar waarschijnlijk geweest is voordat wij er kwamen wonen.
Achteraf gezien (ja, dan is alles simpel...) had ik gelijk toen ik met die vloerverwarming bezig was een luik in een hoek van de woonkamer moeten maken. Nu kan dat niet meer, want er ligt overal vloerverwarming.
Geen idee waar Nohands op doelt met zijn kwaaitaal verwijzing. Jouw broodjes vloer heeft niets met Manta of Kwaaitaal vloeren te maken.
De roest zit op een stukje wapening dat hier bij fabricage al veel te weinig dekking heeft gehad. Als dit er nu zo uitziet, gaat dit ook de komende decennia geen problemen geven. Ontroesten en behandelen kan, maar is niet eens noodzakelijk. Veel maximaal belaste viaducten zien er veel erger uit. Als je wel gaat repareren, dan is een staalborstel en menie genoeg. Zeker niet met de betonhamer aan de gang. Dan maak je van een mug een olifant en probeer die maar eens uit je kruipruimte te krijgen.
Het is zeker geen aanwijzing voor een groter probleem met je vloer. Gewoon isoleren dus.
Jammer dat je geen luik in de vloer hebt. Als je van grote uitdagingen houdt, dan kun je ook is via de buitenmuur in de kruipruimte komen. Ergens in dit topic staat daar een voorbeeld van.
[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 10-08-2019 16:32 ]
Ik ben ook opzoek naar een juiste isolatie van mijn kwaaitaalvloer van huis uit 1975. Eerst heb ik een relatief simpele vraag, maar kan het nergens vinden: Ik heb 6 ventilatieroosters (3 voor en 3 achter), maar hoe krijg ik deze schoon? Ik heb het idee dat ze nog nooit zijn uitgespoten o.i.d. Ik wil er wel zeker van zijn dat ze 'werken'.
Ik heb "simpelweg" met de compressor deze uitgeblazen. En als je dan in de kruipruimte kan komen, dan zal je wel eens een vers laagje zand zien daar beneden.Babel10 schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 13:58:
Goedemiddag allen,
Ik ben ook opzoek naar een juiste isolatie van mijn kwaaitaalvloer van huis uit 1975. Eerst heb ik een relatief simpele vraag, maar kan het nergens vinden: Ik heb 6 ventilatieroosters (3 voor en 3 achter), maar hoe krijg ik deze schoon? Ik heb het idee dat ze nog nooit zijn uitgespoten o.i.d. Ik wil er wel zeker van zijn dat ze 'werken'.
Nu hou ik ze schoon met een bladblazer.
Of ze werken is te merken als je je hand in de kruipluik doet en er een ware storm woedt. (toch heb ik nog steeds een vochtige kruipruimte. Volgens de vochtigheidsmeter boven de 95%)
zoveel zand kan er ook weer niet in een buis...?weasel schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:14:
Hier zit in ieder geval een rooster dicht met zand.
Ben van plan ze uit te blazen met de compressor, emmertje mee in de kruipruimte om al het zand op te vangen.
[ Voor 17% gewijzigd door kmf op 13-08-2019 14:15 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Heb net bodemfolie gelegd, blijft het mooi schoonkmf schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 14:14:
[...]
Ik heb "simpelweg" met de compressor deze uitgeblazen. En als je dan in de kruipruimte kan komen, dan zal je wel eens een vers laagje zand zien daar beneden.
Nu hou ik ze schoon met een bladblazer.
Of ze werken is te merken als je je hand in de kruipluik doet en er een ware storm woedt. (toch heb ik nog steeds een vochtige kruipruimte. Volgens de vochtigheidsmeter boven de 95%)
[...]
zoveel zand kan er ook weer niet in een buis...?
14x Canadian Solar CS6K-275 Black + SE3500HD PVOutput 3x Solar Frontier SF-160S + Soladin 600 PVOutput
Dat ik niet wist of hij een kwaaitaal of manta vloer had maar dat hij dat wel zeker moest weten want straks isoleer je dat dicht en was dat niet slim geweest. Een gewaarschuwd mens..blissard schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:27:
Geen idee waar Nohands op doelt met zijn kwaaitaal verwijzing.
Maar een broodjesvloer is nooit manta of kwaaitaal met bijbehorende risico’s.No Hands schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:38:
[...]
Dat ik niet wist of hij een kwaaitaal of manta vloer had maar dat hij dat wel zeker moest weten want straks isoleer je dat dicht en was dat niet slim geweest. Een gewaarschuwd mens..
Dus je waarschuwde voor een niet bestaand risico.
Het gaat mij niet zo zeer om de isolatie.. Meer om vocht tegen te gaan, wat met vocht is er meer kans op schade aan de kwaaitaalvloer.. Ook al is het huis uit 1975, blijf het een ‘probleem’ vinden zelf.hjs schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 15:33:
Met parels of chips hou je vocht tegen uit de bodem, isoleer je niet de vloer van de beneden verdieping.
Je kunt ook zelf grond/zand aanbrengen vanuit het midden naar de randen. Maar dit kan na verloop van tijd weer verzakken. Zelf had ik 30x30 betontegels over en heb die op hun kant gezet om de spleet dicht te maken gecombineerd met wat grond.
Ik heb het nog even laten bezinken en nog eens goed naar de andere leggers gekeken:blissard schreef op zaterdag 10 augustus 2019 @ 16:27:
@ocaj ik ben natuurlijk maar een mede tweaker, dus voor 100% zekerheid moet je een bouwkundige laten langskomen. Maar voor wat het wel waard is:
Geen idee waar Nohands op doelt met zijn kwaaitaal verwijzing. Jouw broodjes vloer heeft niets met Manta of Kwaaitaal vloeren te maken.
De roest zit op een stukje wapening dat hier bij fabricage al veel te weinig dekking heeft gehad. Als dit er nu zo uitziet, gaat dit ook de komende decennia geen problemen geven. Ontroesten en behandelen kan, maar is niet eens noodzakelijk. Veel maximaal belaste viaducten zien er veel erger uit.

Ik denk inderdaad dat het wel meevalt. Ik ga die ene beschadigde legger met een staalborstel schoon-borstelen en er dan menie opsmeren. Voor de zekerheid denk ik dat ik de isolatie toch nog maar een jaartje uitstel.
Natuurlijk is meer isolatie altijd beter, maar echt heel hard nodig is het in mijn geval volgens mij niet. Ik zit middels wat cv-tuning al onder de 1000m3 per jaar aan gasverbruik (verwarmen + warm water + koken). Dat moet t.z.t. makkelijk lukken met een 6-9kW warmtepomp.
Mijn oorspronkelijke plan was om eerst het deel te isoleren waar ik bij kan en dan een winter afwachten of het serieus/merkbaar verschil maakt. Wellicht dat ik het dan de moeite vind om onder de buitenmuur door te gaan kruipen....Jammer dat je geen luik in de vloer hebt. Als je van grote uitdagingen houdt, dan kun je ook is via de buitenmuur in de kruipruimte komen. Ergens in dit topic staat daar een voorbeeld van.
Nogmaals dank voor de waarschuwing! Beter een keer te vaak gewaarschuwd, dan een keer te weinigNo Hands schreef op dinsdag 13 augustus 2019 @ 20:38:
[...]
Dat ik niet wist of hij een kwaaitaal of manta vloer had maar dat hij dat wel zeker moest weten want straks isoleer je dat dicht en was dat niet slim geweest. Een gewaarschuwd mens..
Door aanwezige kabels die uit de grond kwamen moest ik er wel eensnede in maken. Haalt dat nog uit? Moet ik dat dicht plakken?
Gelijk even gekeken of ik kan na-isoleren. Met een minimale dikte zou het nog kunnen over de liggers heen. Dan creeer tussen de ligger ruimtes met stilstaande lucht. Ik ga maar een op zoek naar Pir met messing en groef.
Overigens heb ik nog 15 meter PE folie ter overname. Dikte 0,2 mm breedte 6 meter. Stuur maar een pb als je geinterreseerd bent.
Nu zit ik met de doorgang naar de kruipruimte die is 49,5cm breed en 26cm hoog. Ik wilde met PIR platen aan de slag maar volgens mij krijg ik die niet door het kruipgat. Iemand een tip of toch kiezen voor een andere isolatie?
Opzich merk ik er in huis niet zoveel van, behalve in de meterkast is het erg vochtig. En misschien in huis ook maar niet dat het enig effect heeft. Hoe hebben jullie last van een vochtige kruipruimte? En parels en chips gaan drijven denk ik als het echt zo nat is? Of is folie dan beter?
Het is juist goed dat chips of parels gaan drijven; water blijft eronder en kan minder verdampen.Mr_gadget schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 11:39:
Ik heb ook een best vochtige kruip ruimte. Bij hevige regen staat er een laag water in.
Opzich merk ik er in huis niet zoveel van, behalve in de meterkast is het erg vochtig. En misschien in huis ook maar niet dat het enig effect heeft. Hoe hebben jullie last van een vochtige kruipruimte? En parels en chips gaan drijven denk ik als het echt zo nat is? Of is folie dan beter?
Folie zou ik dan zeker niet doen. Als het er eenmaal boven is kan het bijna niet anders dan verdampen.
Maar, als het drijft en het water zakt weer ligt het dan weer netjes egaal op de bodem of in hopen langs de gevel?weertenaar schreef op dinsdag 27 augustus 2019 @ 12:27:
[...]
Het is juist goed dat chips of parels gaan drijven; water blijft eronder en kan minder verdampen.
Folie zou ik dan zeker niet doen. Als het er eenmaal boven is kan het bijna niet anders dan verdampen.
Maar merkten jullie er zelf iets van de vochtigheid in de kruipruimte? Heb het idee dat de luchtvochtigheid wel iets lager kan. Maar bij anderen is de luchtvochtigheid vaak wel vergelijkbaar..
Je hebt gewoon te weinig dekking op het grondwaterniveau. ( moet ik zelf ook nog oplossen hier )
Na uitgebreid rondkijken, lezen en aanbieders vergelijken lijkt het plaatsen van een van de volgende materialen het best:
- Steenwol platen (18 cm, rd van 4). Kunnen geklemd worden tussen de balken, geringe extra ondersteuning nodig (panlatten).
- Ursa Timber frame roll 38 / 220mm (= rd 5.75). Dit vergt wel iets meer ondersteuning.
Beide onbekleed dus genoeg ademend dat de houten balken (die nog vrij liggen) en de balk-koppen niet gaan rotten.
Nu is het me niet duidelijk of een damp-open folie aan de kruipruimte-kant nog een toevoeging is of juist niet. Hierover verschillen de metingen van de diverse leveranciers/teksten helaas.
Concreet:
Wel of geen folie plaatsen?
Zie ik nog dingen over het hoofd? (risico's op houtrot toch ergens?)
Steenwol houd vocht vast (word ook gebruikt in de tuinbouw als basis voor plantjes) zou eerder voor glaswol gaan ?aesch schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:14:
Ook wij gaan een vloerisolatieproject beginnen. Nu gaat het om een oud huis (1933) met een houten vloer. De kruipruimte is wel hoog (>1m) en droog.
Na uitgebreid rondkijken, lezen en aanbieders vergelijken lijkt het plaatsen van een van de volgende materialen het best:
- Steenwol platen (18 cm, rd van 4). Kunnen geklemd worden tussen de balken, geringe extra ondersteuning nodig (panlatten).
- Ursa Timber frame roll 38 / 220mm (= rd 5.75). Dit vergt wel iets meer ondersteuning.
Beide onbekleed dus genoeg ademend dat de houten balken (die nog vrij liggen) en de balk-koppen niet gaan rotten.
Nu is het me niet duidelijk of een damp-open folie aan de kruipruimte-kant nog een toevoeging is of juist niet. Hierover verschillen de metingen van de diverse leveranciers/teksten helaas.
Concreet:
Wel of geen folie plaatsen?
Zie ik nog dingen over het hoofd? (risico's op houtrot toch ergens?)
- bodem --> dampdicht
- onder isolatie (gezien vanaf kruipruimte) --> dampremmend
- onder vloer (gezien vanaf kruipruimte) --> dampopen
- boven vloer dampopen/remmend product (niet dampdicht ofzo)
jij kijkt met moment opname(s) in je kruip ruimte en dus "droog' is een moment opname (geen constant iets) en rot onstaat omdat het "gesloten" omgeving is.. (lees water kan blijven staan) met dampopen/remmend product kan het weg ventileren.
zo heb ik het begrepen althans.
Tja vanalles
Helaas een risicovol advies.vso schreef op maandag 2 september 2019 @ 11:41:
zo heb ik het begrepen althans.
Als een algemene richtlijn: volg wat Milieucentraal erover zegt en dat is wel bodemfolie, maar geen folie onder de minerale wol.
Overigens is de bovenkant van een houten vloer vaak al tegen wil en dank dampdicht, bijvoorbeeld door een laminaatvloer of de voor een laminaatvloer verplichte dampdichte folie. De aanpak van Milieucentraal is robust hiertegen.
deze 2 opmerkingen kan je deze nader toelichten ?Rukapul schreef op maandag 2 september 2019 @ 12:12:
[...]
Helaas een risicovol advies.
&<sniper de snip snip>
De aanpak van Milieucentraal is robust hiertegen.
Tja vanalles
Inderdaad zal de houten vloer met 3 lagen wel zo goed als dampdicht zijn.
[ Voor 29% gewijzigd door aesch op 02-09-2019 13:19 ]
Ik heb inmiddels een aantal maanden de vloer droog door dampdichte folie in de kruipruimtes
Aantal feiten.
Kruipruimte ingang 50cm x 60 cm
Twee aparte kruipruimtes, voor de schuur die aan het huis zit en het huis zelf
6 betonnen steunbalken ongeisoleerd 30 tot 35 cm breed
De ruimte daartussen is 92cm geisoleerd met 2.5 cm eps (7 maal)
De diepte/hoogte van de betonnen balken is 16cm.
1
2
| _______ _______ _______ _______ _______ _______ _______ |__| |__| |__| |__| |__| |__| |
Het idee is om platen van 100x50x8 te gebruiken. deze platen in de lengte van 100 naar 92 afkorten en tussen de balken te proppen.
Dit dan tweemaal in halfverband om zo op de hoogte te komen van de balken.
Om de betonnen balken te isoleren wil ik hier tweemaal 8cm eps doen. Ditmaal dan een kwart slag gedraaid zodat ik minder platen nodig heb (steekt aan beide kanten dan 10 cm uit de balk. )
Voor de schuur is de situatie hetzelfde.
Al met al kom ik dan uit op 250 platen van 100x50x8cm
Vloerisolatie gaat dan van 2.5cm naar 18.5
verwachte RD waarde 4.6
kosten 700,- excl lijm. Ik heb al een kitspuit van makita, wat het werk een stuk makkelijker zou kunnen maken.
Ik vraag me dan af of er betere/andere manieren zijn om gemakkelijk de balken ook te isoleren. en weinig te hoeven snijden. Qua kosten mag het natuurlijk ook altijd minder

Wat oude foto's gevonden, nog voor de grote schoonmaak
underground | ||
![]() | ![]() | ![]() |
[ Voor 19% gewijzigd door gekke-gerrit op 02-09-2019 23:05 ]
Dat weet ik natuurlijk niet, maar meet de balkafstand op verschillende plaatsen. Bij mijn jaren 30 huis varieerde die tussen de 52 en 67 cm! Ik gebruikte glaswol van 15cm dik 60cm breed, het voordeel daarvan is dat dat zich makkelijk laat "proppen".
Dat scheelt een heleboel werk in vergelijking met platen.
Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, gas sinds 1962
Zouden eps parels nut hebben? Vooral in comfort en niet zo zeer in besparing?
Isolatie bedrijf wil ingeveer 17cm parels storten.
Afgelopen jaar heb ik dit topic met interesse gevolgd en ben nu zelf bezig met het plannen van het zelf aanbrengen van vloer isolatie.
Dit wil ik gaan doen door het aanbrengen van EPS en PIR platen.
Mijn vloer is broodjes vloer en de kruipruimte is verdeeld in twee compartimenten.
Compartiment 1: 2m x 8,5m
Compartiment 2: 3,6 x 8,4m
Onderstaande een impressie van hoe ik de isolatie wil gaan aanbrengen.
Laag 1: EPS 50cmx100cmx6cm ong 50 platen
Laag 2: B-Keuze PIR 60cmX120cmX8cm ong 70 platen

Laag 1 steekt ong 0,5 cm uit boven de ligger, waardoor er een kleine luchtlaag zit tussen de ligger en de tweede laag. De luchtlaag is ook onoverkomelijk aanwezig tussen het broodje en de eerste laag.
Welke bevestiging raden jullie aan?
Is zo'n luchtlaag nadelig voor de isolatie?
Moet ik de tussenmuur(scheiding compartimenten) ook isoleren?
[ Voor 3% gewijzigd door Ewoudb op 12-09-2019 22:28 ]
Wanneer boven de parels een grote open laag is waar de lucht vrij kan rondtochten heeft het weinig isolerend effect. Wat dat betreft zou je ook ipv 17cm 20cm kunnen doen, dan heb je praktisch vloerisolatie ipv bodemisolatie. Wat voor vloer is het? Hout of beton? (Ik weet niet of parels tot tegen een houten vloer te ver afsluiten waardoor vocht niet weg kan.)Blue-Bird schreef op donderdag 12 september 2019 @ 07:54:
Ik zou graag jullie mening willen horen over het storten van eps parels in een lage kruipruimte (20cm). Kruipruimte is droog en op internet lees ik veel dat het vooral nut heeft bij vochtige ruimtes, maar ook ingezet wordt bij lage. Ik heb geen plannen om de huidige vloer te vervangen.
Zouden eps parels nut hebben? Vooral in comfort en niet zo zeer in besparing?
Isolatie bedrijf wil ingeveer 17cm parels storten.
Voor zowel pir als eps kun je kit gebruiken (in dit topic diverse types te vinden). Eventueel tijdelijk ondersteunen met staande latjes/plankjes tijdens drogen.Ewoudb schreef op donderdag 12 september 2019 @ 22:27:
Laag 1 steekt ong 0,5 cm uit boven de ligger, waardoor er een kleine luchtlaag zit tussen de ligger en de tweede laag. De luchtlaag is ook onoverkomelijk aanwezig tussen het broodje en de eerste laag.
Welke bevestiging raden jullie aan?
Zolang het een niet al te grote en volledig afgesloten luchtkamer is isoleert de lucht zelf ook goed, geen probleem dus. Is de luchtkamer 'lek' of te groot, dan lek dichtpurren/proppen.Is zo'n luchtlaag nadelig voor de isolatie?
Het heeft wel wat effect (net als bijvoorbeeld de fundering aan de buitenkant isoleren), maar het effect is minder dus ik weet niet of het loont.Moet ik de tussenmuur(scheiding compartimenten) ook isoleren?
Na het helemaal doorlezen van dit topic (wel een paar maanden over gedaan) ben ik ook overstag en ga de begane grond vloer in de kruipruimte isoleren.
Toch blijf ik met 2 vragen zitten.
- Wilde met PIR platen gaan isoleren (die altijd bekleed zijn met alu). Zijn deze te lijmen/plakken tegen de EPS broodjes uit 1985 waarmee toenertijd de vloer is gemaakt. Deze zitten ook om de liggers heen dus ik heb geen beton waar ik tegen aan kan plakken. Welke lijm? Ook die van de Action?
- Welke dikte plaat zal ik nemen, kan op dit moment platen van 80 mm dik krijgen met alu en die hebben een rd-waarde van 3.65 of wachten op platen die 100mm dik zijn en een rd-waarde van 4.55 hebben.
Er zitten dus al EPS broodjes, deze zijn bij de liggers slechts 6cm dik, in het midden wel dikker.
We hebben ingefreesde vloerverwarming dus wil niet hebben dat het achteraf blijkt dat ik te dunne platen heb genomen.
Ja. Pir op eps met action lijm werkt prima. Zo heb ik het ook gedaan. Zie mijn eerdere posts.J.o.r.i.s schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:33:
Goedemorgen,
Na het helemaal doorlezen van dit topic (wel een paar maanden over gedaan) ben ik ook overstag en ga de begane grond vloer in de kruipruimte isoleren.
- Wilde met PIR platen gaan isoleren (die altijd bekleed zijn met alu). Zijn deze te lijmen/plakken tegen de EPS broodjes uit 1985 waarmee toenertijd de vloer is gemaakt. Deze zitten ook om de liggers heen dus ik heb geen beton waar ik tegen aan kan plakken. Welke lijm? Ook die van de Action?
- Welke dikte plaat zal ik nemen, kan op dit moment platen van 80 mm dik krijgen met alu en die hebben een rd-waarde van 3.65 of wachten op platen die 100mm dik zijn en een rd-waarde van 4.55 hebben.
Er zitten dus al EPS broodjes, deze zijn bij de liggers slechts 6cm dik, in het midden wel dikker.
We hebben ingefreesde vloerverwarming dus wil niet hebben dat het achteraf blijkt dat ik te dunne platen heb genomen.
Als je qua hoogte en luik 10cm pir kunt verwerken zou ik daarvoor gaan. Ik heb zelf 8cm gedaan maar had al eps met 3 rd waarde van 3.
hmmz
Het is evenveel werk om 10cm te monteren ipv 8 cm dus doe je 10. Je doet het maar 1 keer, die 2 cm zal altijd aan je blijven knagen.J.o.r.i.s schreef op zaterdag 21 september 2019 @ 10:33:
Goedemorgen,
Onder onze houten vloer bevindt zich een 'kruipruimte' van ongeveer 20 cm en dan volgt een schelpenlaag van 10 à 15 cm. Die ligt op zand. De ruimte is goed droog. Isoleren is dus best lastig, lijkt me.
Nu vertelde iemand (werkzaam in de isolatiebranche) dat ik dankzij de schelpen beter alle ventilatieopeningen in de buitenmuren dicht kan maken zodat er door de stilstaande lucht toch enige isolatie ontstaat. Is dit een goed idee of kan dit leiden tot vochtproblemen t.a.v. de houten vloer en balken.
NB. Ons huis is van 1890 en heeft (uiteraard) geen spouwmuren.
6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2
Als je het echt wilt weten vraag je professioneel advies van iemand die komt kijken.
Ik zou persoonlijk die ventilatieopeningen niet dicht maken.
Buitenmuren isoleren lijkt me dan eerder iets om te doen.
Ik ben ook van plan om de vloer te isoleren van ons nog over te nemen jaren 30 huis. Echter ik wil het op een compleet andere manier doen. De kruipruimte is waarschijnlijk 30 tot 50cm diep en alleen bij hele natte periodes schijnt er wel eens vochtigheid te ontstaan. Ik wil op de bodem een HDPE zeil leggen. De zijmuren/fundering wil ik met impregneer in spuiten en de HDPE daarna tot aan de houten vloer doortrekken en uiteraard vastkitten aan de zijmuren.
Dan wil ik de bodem en muren vol leggen met zo'n 20cm PIR. Zo creëer ik een soort goed geïsoleerde badkuip die ik dan lichtelijk wil warm stoken d.m.v. niet geïsoleerde verwarmingsbuizen. De warmte kan dan niet naar onder of naar de zijkanten en zal via de vloer de kamer in gaan. Dat levert dus een soort vloerverwarming op.
Ik kan hier echter nauwelijks iets over vinden (alleen op amerikaanse sites). Heeft iemand hier ervaring mee?
Wat ik wel weet is dat je bij grote temperatuurverschillen condensvorming kunt krijgen. Dus om dat te voorkomen zou je dag en nacht moeten stoken. Daarnaast hebben wij in NL altijd geventileerde kruipruimtes in het geval van houten vloeren. Als je dat ook hebt is het zinloos.
Of je je doel bereikt weet in niet, misschien gaat het je alleen om warme voeten. Maar isoleren doe je doorgaans om stookkosten te besparen en die link zie ik niet met jouw systeem. Ik denk dat je stookkosten behoorlijk omhoog gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door bert pit op 25-09-2019 14:09 ]
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Als ik een houten vloer in U-wert simuleer* (balken met een OSB laag en daarop een PVC laag) met aan de kelder-zijde 25C en binnenzijde 18C dan wordt het oppervlak van de houten vloer maar 18.5C met een U-waarde (vermogen) van ~1.6W/m2/K. Ter vergelijk, vloerverwarming gaat van ~50 W/m2 tot ~200 W/m2 afhankelijk van de hart-op-hart afstand, aanvoer temperatuur en ruimtetemperatuur.
Ik denk daarom niet dat je dat de vloerverwarmingfunctie gaat merken maar je verliest ondertussen wel energie door de wanden en vloer van de kruipruimte. Je hebt ook een forse vertraging tussen het moment waarop de verwarming aangaat en waarop de vloer warmer begint te worden.
Daarnaast heb je nog kans dat de vloerisolatie van de kruipruimte kapotgedukt wordt (of kieren gaat vertonen) mocht je toch eventjes grondwater in de kruipruimte krijgen waarmee de isolerende werking verminderd.
* https://www.ubakus.de/u-wert-rechner/index.php
[ Voor 36% gewijzigd door styno op 25-09-2019 15:21 ]
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Die U-wert rechner is wel handig. Daar ga ik me eens in verdiepen.
@bert pit Als je de kruipruimte waterdicht maakt hoef je niet meer te luchten en kunnen de roosters gewoon dicht. Dat wil ik sowieso doen, maar misschien toch nog maar even doorzoeken. Ben ook aan het kijken naar schuimbeton en wandverwarming. Maar bij schuimbeton ben ik de kruipruimte (bekabeling / afvoer etc.) kwijt en bij wandverwarming de wand isolatie.
Waar baseer je dat op?woger schreef op woensdag 25 september 2019 @ 18:46:
@bert pit Als je de kruipruimte waterdicht maakt hoef je niet meer te luchten en kunnen de roosters gewoon dicht.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Overigens zou ik zelf de mogelijkheid houden om in ieder geval in het voorjaar tot najaar wel te kunnen luchten.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Ik had al bedacht dat ik de vloerverwarming langs de balken van de vloer zouden lopen met bijv. deze klemmen:
https://www.warmteservice...52005?origin=-tl001-5-48-
Ik zou de kruipruimte dan verder kunnen opvullen met piepschuim. Kost niet zoveel en als ik in de kruipruimte moet, kan ik het er eenvoudig uithalen.
Als ik het goed begrijp zit een LTV op zo'n 35 tot 50 graden (35C in de winter ?), Dan zou de lucht boven de leidingen opwarmen tot zo'n 30C, dan zou het hout opwarmen tot 24.9C (uitgaande van 22mm vuren met daarop 10mm eiken).
Maar die kun je niet op een houten vloer leggen.
Dus wil ik het zelf gaan doen. Het gaat om het volgende:
Een huis uit 1912 met een houten vloer (balken 16cm hoog, tussenafstond < 60cm). Onder een gedeelte van de vloer ligt een kelder, het andere gedeelte is dus op heel droog zand (grondwaterstand 16m-mv). Ik wil twee verschillende methodes toepassen:
Kelder
PIR platen (8-10cm) tussen de vloerbalken en de randjes afpurren.
Niet de hele ruimte tussen de balken wordt gebruikt, zodat ik nog tussen de balken rechtop kan staan.
Kruipruimte
- Eerst een beetje opruimen. Wat oude leidingen en de grootste troep weghalen.
- Verwarmingsbuizen isoleren
- Houten latten schroeven aan de onderzijde van de balken om de circa 30cm.
- Glaswol platen van 60 bij 120cm en 14cm dik boven de latten tussen de balken proppen.
Geen fijn karwei met het glaswol, maar wel de makkelijkste optie.
Zie ik nog wat over het hoofd?
Ik heb nu geen folie opgenomen, omdat ik het nut er niet van inzie met deze droge kruipruimte. Daarnaast is het aanbrengen van een PE folie op het zand erg lastig, want de vloer is nu op meerdere plekken ondersteund, dus dan moet je om paaltjes heen. En zo'n berg folie aanbrengen is wel erg lastig met zo'n geringe hoogte van de kruipruimte. De latten schroeven en glaswol aanbrengen gaat wel kunnen. Maar is het misschien wel nuttig om glaswol met folie aan te schaffen?
Wat is dan een goede optie?
Als de draagbalken open blijven kan eventuele vocht misschien zelfs via de balken weg.
Wellicht verstandig om in deze unieke situatie er toch een expert bij te halen.
Glaswol: Er is glaswol in de handel die minder jeuk veroorzaakt. Het zit op rollen. Ik heb schroeven in mijn balken gedraaid en daar staaldraad aan bevestigd, kruislings van balk naar balk, hier het glaswol onder gedaan. Dit werkt prima en lekker snel.Jelte schreef op donderdag 26 september 2019 @ 10:41:
Goed voor bedrijven is het niet eens mogelijk om mijn kruipruimte te isoleren, want te laag. En uitgraven is zonde van de kosten als je het mij vraagt.
Dus wil ik het zelf gaan doen. Het gaat om het volgende:
Een huis uit 1912 met een houten vloer (balken 16cm hoog, tussenafstond < 60cm). Onder een gedeelte van de vloer ligt een kelder, het andere gedeelte is dus op heel droog zand (grondwaterstand 16m-mv). Ik wil twee verschillende methodes toepassen:
Kelder
PIR platen (8-10cm) tussen de vloerbalken en de randjes afpurren.
Niet de hele ruimte tussen de balken wordt gebruikt, zodat ik nog tussen de balken rechtop kan staan.
Kruipruimte
- Eerst een beetje opruimen. Wat oude leidingen en de grootste troep weghalen.
- Verwarmingsbuizen isoleren
- Houten latten schroeven aan de onderzijde van de balken om de circa 30cm.
- Glaswol platen van 60 bij 120cm en 14cm dik boven de latten tussen de balken proppen.
Geen fijn karwei met het glaswol, maar wel de makkelijkste optie.
Zie ik nog wat over het hoofd?
Ik heb nu geen folie opgenomen, omdat ik het nut er niet van inzie met deze droge kruipruimte. Daarnaast is het aanbrengen van een PE folie op het zand erg lastig, want de vloer is nu op meerdere plekken ondersteund, dus dan moet je om paaltjes heen. En zo'n berg folie aanbrengen is wel erg lastig met zo'n geringe hoogte van de kruipruimte. De latten schroeven en glaswol aanbrengen gaat wel kunnen. Maar is het misschien wel nuttig om glaswol met folie aan te schaffen?
Maar volgende week komt er nog een andere expert langs. ga ik die even aan de tand voelen. Degene die er woensdag was, was heel snel klaar. Niet zo'n fijne vent.
@bert pit Och die dag dat ik last heb van wat jeuk is niet zo'n ramp. Dat heb ik inmiddels al regelmatig gedaan. Dat is zo voorbij. Daar ga ik geen speciaal glaswol voor kopen.
Ik zat zelf te twijfelen tussen staaldraad en houten latten. Balk zit sneller vast, maar met kruislings staaldraad blijft het glaswol wel beter zitten.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Verder kan je steunen met stroken EPS, had zelf nogal wat strookjes van 60x10 snij afval daarvoor.
Ik realiseer mij ook dat dat beter is. Goed plan ga ik proberen. Thanks!_JGC_ schreef op zaterdag 28 september 2019 @ 21:01:
Geen bison maar pattex montage classic halen bij de action 2,79 per koker ofzo, veel goedkoper dan bison).
Verder kan je steunen met stroken EPS, had zelf nogal wat strookjes van 60x10 snij afval daarvoor.
You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?
Enige tegenslag was dat ik wat uitstekende randen moest wegbikken. Als lijm heb ik Patex gebruikt, 8 grote dotten en de plaat bleef al plakken. Wel nog aangedrukt voor de zekerheid.
Als EPS klaar is ga ik verder met PIR
Kleine compartiment

Grote compartiment

Gat tussen de compartimenten

Uitstekend cement

Het eerste zit er tegenaan

Kruipruimte ontdaan van puin, schoon en vlak geharkt. 270um folie komt morgen binnen.
Tegen vloer komen 120mm dikke alu/alu PIR platen van 600x1200mm die ik met 160mm Connecton KI10 isolatiepluggen met kunststof pen, ga vastzetten.
Nu kan ik 92stuks Efyos B-keus platen met een sponning bestellen voor €1012,- incl. bezorgen.
Of ik kan voor €1250,- Recticel Eurowall A-keus platen met tand/groef 92 stuks incl. bezorgen bestellen.
Beiden Rd=5,45.
Voor minder dan 250 meer weet je dus precies wat je krijgt terwijl bij B-keus dat nog maar de vraag is. Ik verwacht ook dat A-keus eerder binnen wordt opgeslagen dan B-keus, maar weet niet of dit impact heeft op de platen.
Vinden jullie het waard voor de A-keus Recticel te gaan en wat zijn de ervaringen van mensen die B-keus hebben gebruikt? Wat kom je zoal tegen? Las iets over kromme platen maar wat kun je meer verwachten bij B-keus?
Is sponning of t/g praktischer voor deze toepassing?
Bvd
[ Voor 6% gewijzigd door Otan op 29-09-2019 20:27 ]
Geen ervaring met B-keus, zelf ga ik wel B keus (8*60*120)gebruiken met sponning. Ik kwam niet hele slechte reacties erover tegen, over het algemeen goed. Qua kromming zal het denk ik wel meevallen gezien de plaat 12 cm dik is en niet heel lang of breed.Otan schreef op zondag 29 september 2019 @ 20:10:
Vinden jullie het waard voor de A-keus Recticel te gaan en wat zijn de ervaringen van mensen die B-keus hebben gebruikt? Wat kom je zoal tegen? Las iets over kromme platen maar wat kun je meer verwachten bij B-keus?
Is sponning of t/g praktischer voor deze toepassing?
Bvd
Ben benieuwd welke Rd waarde / dikte PIR platen je gebruikt. En ik neem aan dat je die ook lijmt met Patex tegen de steunbalken? Heb je toevallig voor deze constructie gekozen zodat je ook nog wat hoogte wint? Hier zit ik ook nog een beetje mee..Ewoudb schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:12:
Vandaag begonnen met het aanbrengen van de eerste laag EPS 5*50*100. Past mooi tussen de broodjes. Op sommige plekken nog wel kieren die ik ga purren. Morgen verder met het grote compartiment, hiervoor moeten nog 3 rijen en de stukken aan de rechterkant die opmaat moet zagen/ snijden.
Enige tegenslag was dat ik wat uitstekende randen moest wegbikken. Als lijm heb ik Patex gebruikt, 8 grote dotten en de plaat bleef al plakken. Wel nog aangedrukt voor de zekerheid.
Eerst was ik uitgegaan van 6cm dikke EPS, maar na een praktijktest bleken de platen van 5 cm dik perfect te passen. De EPS platen lopen nu gelijk aan de steunbalken wat straks voordeel geeft bij het verlijmen van de PIR platen, aangezien ik over een groter oppervlak lijm kan aanbrengen.MvHMontySCOUT schreef op maandag 30 september 2019 @ 11:08:
[...]
Ben benieuwd welke Rd waarde / dikte PIR platen je gebruikt. En ik neem aan dat je die ook lijmt met Patex tegen de steunbalken? Heb je toevallig voor deze constructie gekozen zodat je ook nog wat hoogte wint? Hier zit ik ook nog een beetje mee..
De piepschuimlaag was ook bedoeld om de stilstaande luchtlaag te verkleinen.
Ik ben van plan om 8 cm (Rd 3.60) dikke pir platen met sponning te gaan gebruiken, al twijfel ik nog of ik een slag dikker neem. (ivm toekomstige vloerverwarming)
De Rc waarde van de constructie nu uitkomen op ong. 4.8, maar ik verlies nog wel enigszins wat op de steunbalken gezien de piepschuimplaten zich er tussen bevinden.
Ik ga Patex of illbruck PU010 Isolatielijm gebruiken en dan op de steunbalken nog mogelijk TOX Isolatiepluggen.
[ Voor 3% gewijzigd door Ewoudb op 30-09-2019 12:08 ]
Nou vent geweest en die weet het eigenlijk ook niet zeker. Hij zou wel de PIR platen monteren tussen de houten balken. Dat zou wel goed gaan, want het is hartstikke droog in de kelder.Jelte schreef op vrijdag 27 september 2019 @ 10:47:
@Cyberpope Er zijn genoeg mensen met een kelder, die willen die vloer waarschijnlijk ook wel geisoleerd hebben. Ik hoop niet dat ik uniek ben in dit geval
Maar volgende week komt er nog een andere expert langs. ga ik die even aan de tand voelen. Degene die er woensdag was, was heel snel klaar. Niet zo'n fijne vent.
@bert pit Och die dag dat ik last heb van wat jeuk is niet zo'n ramp. Dat heb ik inmiddels al regelmatig gedaan. Dat is zo voorbij. Daar ga ik geen speciaal glaswol voor kopen.
Ik zat zelf te twijfelen tussen staaldraad en houten latten. Balk zit sneller vast, maar met kruislings staaldraad blijft het glaswol wel beter zitten.
Dat klopt, verbaas me er nog steeds over hoe droog het allemaal in mijn kruipruimte en kelder is. Denk dat ik het maar gewoon doe. Ben toch van plan om de houten vloer er over een jaar of wat uit te halen en er vloerverwarming in te doen.
Wat informatie:
- 2-onder-1-kap, bj; 1936
- Volledige dakisolatie en Hr++ glas reeds voorzien
- Muurisolatie alleen mogelijk door plaatsen voorzetmuur (geen spauw). Dit overwegen wij niet gezien terugverdientijd.
- Vloeren allen van hout, geen vloerverwarming, belegd met laminaat en onderplaten. Huidige staat is goede volgens isolatieadviseur, balken zijn geteerd.
- Comfort, wij hebben nu altijd koude voeten wanneer we geen dikke sokken aantrekken.
- Rendement, stoken nu veel te veel gas voor 2 full-time werkende (1800 m3)
- Terugverdientijd, we wonen hier naar verwachting nog 6-7 jaar.
- Goed voor een houten vloer, eventueel toekomstig onderhoud/controle moet geen uitdaging zijn. Moet houtrot of andere ellende voorkomen.
- Voorkeur om werkzaamheden zelf uit te kunnen voeren.
- 26 m2
- kruipruimte droog, wel enigzinds vochtige lucht en via ventilatiegaten geventileerd.
- Geen last van ongedierte en weinig buizen of kabels.
- Werkhoogte vanaf balk gemeten 35CM, vanaf vloerplanken 50CM. Kruipruimte toegankelijk.
- 5m2 vochtig, af en toe staat er een klein laagje water in
- Werkhoogte vanaf balk gemeten 35CM, vanaf vloerplanken 50CM.
- Kruipruimte toegankelijk.
- Geen last van ongedierte.
- 7m2, veel last van grondwater, dompelpomp voert dit af naar riool.
- Hoogte zo'n 40CM, kruipruimte niet goed toegankelijk behalve een klein gat (30cm bij 30cm) boven dompelpomp.
- Last van slakken die nog wel eens de keuken inkruipen.
De een wilde alles volspuiten met EPS parels, laag van 25CM. Lijkt mij een te beperkt resultaat te bieden.
De andere wilde de vochtige ruimtes met EPS parels 25cm laag volspuiten en de woonkamervloer isoleren met HR++ foam. HR++ foam zie ik niet zitten omdat de dit inspectie en onderhoud bemoeilijkt.
Zelf denk ik aan het volgende:
Liefst voorzie ik alle vloeren van directe isolatie tussen de balken. Dit is zeker voor de keuken een uitdaging dus daar overweeg ik de EPS parels. Er staat dus wel een dompelpomp, wellicht moet ik hier rekening mee houden...? Voor de gang twijfel ik tussen EPS parels en luchtkussenfolie (Tonzon o.i.d.).
Woonkamer wil ik voorzien van luchtkussenfolie en bodemfolie van Tonzon of alternatief. Twijfel erg over dit product, lees verschillende ervaringen en ook staat mij hun marketing tegen. Daarnaast vind ik het erg duur voor een simpel te produceren product, betaal volgens mij voornamelijk voor de naam en de marketing. Als luchtkussenfolie wel de beste optie is (zou voor de 3-kamer oplossing gaan), overweeg ik ook alternatieve oplossingen mits deze hetzelfde of beter resultaat bieden als Tonzon. Als er andere opties zijn die ik moet overwegen zal ik dit zeker nagaan. Steenwol of EPS platen zouden wellicht ook een oplossing bieden, maar vasthouden van vocht is dan wellicht een zorg. Daarnaast las ik in het volgende artikel dat Tonzon een beter resultaat in deze situatie.
Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt voor het meedenken!
[ Voor 3% gewijzigd door o0Donder0o op 05-10-2019 12:31 ]
Of bedoel je steens buitenmuur van binnenuit isoleren?
Hangt er ook maar net vanaf hoe warm je het stookt... en hoeveel m2, hoeveel ruimte het mag kosten.... etc.
Veel meer info nodig dus.
Ik wil de vloer isoleren en er vloerverwarming op leggen (LTV).
Als ik puur naar materiaalkosten kijk zou ik op ongeveer op het volgende:
- Kingspan Cooltherm K118 (65mm) 20m2: 900 euro
- Lijm 150 euro
- Plafond afwerking 125 euro
- Gips en band 50 euro
Totaal: 1225 euro
Voor onze situatie is een bedrag van 2.5k - 3k voorgespiegeld om de muren te isoleren. Zijn geen spauwmuren en impregneren is mij afgeraden. Terverdientijd zou 10-12 jaar zijn, zodoende hebben wij die optie laten vallen.woger schreef op zaterdag 5 oktober 2019 @ 20:29:
Mag ik vragen wat de terugverdientijd is van het isoleren van de binnenwand? Want ik ben dat namelijk wel van plan in ons jaren 30 huis met steense muur.
Is natuurlijk erg situatieafhankelijk. Wellicht kan je een expert er naar laten kijken om een beter beeld te krijgen hoe dit in jouw situatie uitpakt.
Ik ben wel benieuwd hoe ze die terugverdientijd hebben berekend.
Ik ga wel proberen in aanmerking te komen voor de subsidie regeling, hoewel ik het gevoel krijg dat die subsidie bij de isolatie bedrijven terecht komt en niet bij de particulier. Dus ik kijk bij een offerte wel even wat er ongeveer voor de arbeid wordt gevraagd.
Er zijn meerdere subsidies op het moment. Kijk even http://www.energiesubsidiewijzer.nl/, dan weet je exact wat je zou moeten krijgen als je aan de gestelde voorwaarden voldoet.woger schreef op zondag 6 oktober 2019 @ 21:27:
De muur bij ons is ook geen spouwmuur, maar wel geïmpregneerd. Dat scheelt al een heel stuk, maar ik wil naar een LTV verwarming en moet de isolatie toch iets beter. Op de zuid muur hebben we net spuitkurk opgezet.
Ik ben wel benieuwd hoe ze die terugverdientijd hebben berekend.
Ik ga wel proberen in aanmerking te komen voor de subsidie regeling, hoewel ik het gevoel krijg dat die subsidie bij de isolatie bedrijven terecht komt en niet bij de particulier. Dus ik kijk bij een offerte wel even wat er ongeveer voor de arbeid wordt gevraagd.
Ah, zo'n vloer heb ik ook. Ik moet nog steeds PIR tegen de EPS aan plakken.Ewoudb schreef op zondag 29 september 2019 @ 19:12:
Vandaag begonnen met het aanbrengen van de eerste laag EPS 5*50*100. Past mooi tussen de broodjes. Op sommige plekken nog wel kieren die ik ga purren. Morgen verder met het grote compartiment, hiervoor moeten nog 3 rijen en de stukken aan de rechterkant die opmaat moet zagen/ snijden.
Kleine compartiment
[Afbeelding]
Grote compartiment
[Afbeelding]
Gat tussen de compartimenten
[Afbeelding]
Uitstekend cement
[Afbeelding]
Het eerste zit er tegenaan
[Afbeelding]
De EPS hangt hier ook met action lijm (Pattex) vast. Er is maar 1 plaatje weer losgekomen.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Alleen... hoe plak je die goed tegen het plafond van de kruipruimte?
Ik heb er al EPS platen op de broodjesvloer plakken. Ik zat te denken aan veel genoemde Action montagekit (welke eigenlijk precies? Action heeft er tegenwoordig meerdere).
Hierbij wel een praktisch vraagje... Hoe houd je de plaat op z'n plek / omhoog terwijl de lijm/kit droogt?
Ik kan van m'n werk wel een paar stukken hout en/of een paar krikken mee nemen, maar dan kan ik maar 2 platen hoog houden.
Overigens heb ik al dampfolie gelegd, maar het helpt niet echt veel lijkt het. Ik heb bij de wanden dubbel gevouwen "naar de muur toe" en het om de meter vastgezet met een plug.
Het blijft redelijk vochtig in huis, we zien af en toe zilvervisjes. Onder het folie zie je wel condens staan, niet meer aan het EPS aan het "plafond". Maar volgens een (goedkoop Chinees) weerstationnetje is de luchtvochtigheid constant ~85%.
[ Voor 27% gewijzigd door DropjesLover op 07-10-2019 17:05 ]
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Als je dampfolie hebt gelegd kan er toch wel damp doorheen, maar geen water? Dan is 85% volgens mij normaal. Heb je de luchtroosters naar buiten nog wel open?
Waar en wat voor een platen heb je gekocht?
[ Voor 6% gewijzigd door woger op 07-10-2019 18:46 ]
De Spectrum montage kit van 1.80? is prima, de Patex variant van 2.80 werkt ook goed.DropjesLover schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 17:00:
Ik heb er al EPS platen op de broodjesvloer plakken. Ik zat te denken aan veel genoemde Action montagekit (welke eigenlijk precies? Action heeft er tegenwoordig meerdere).
Hierbij wel een praktisch vraagje... Hoe houd je de plaat op z'n plek / omhoog terwijl de lijm/kit droogt?![]()
Ik kan van m'n werk wel een paar stukken hout en/of een paar krikken mee nemen, maar dan kan ik maar 2 platen hoog houden.
Latjes hout gebruiken van de bouwmarkt, in stukken zagen in het juiste formaat.
Eventueel mechanische bevestiging.
Kijk dat zijn goede signalen, ik heb per plaat 8 flinke dotten gebruikt en dat lijkt goed te werken.rimave schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 10:54:
[...]
Ah, zo'n vloer heb ik ook. Ik moet nog steeds PIR tegen de EPS aan plakken.
De EPS hangt hier ook met action lijm (Pattex) vast. Er is maar 1 plaatje weer losgekomen.
Ik heb nog niet het idee dat de EPS veel doet, maar pas dat het grootste effect komt als de PIR er opzit. Dan is er ook geen lucht stroming meer. Heb nog wat kiertjes tussen de balken en purren wordt een bende.
[ Voor 28% gewijzigd door Ewoudb op 07-10-2019 19:08 ]
De goedkope.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
Ik moet een kleine 100platen bevestigen (12x5,5m),om nu 50 stempels te maken is ook wat overdrevenEwoudb schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:05:
[...]
De Spectrum montage kit van 1.80? is prima, de Patex variant van 2.80 werkt ook goed.
Latjes hout gebruiken van de bouwmarkt, in stukken zagen in het juiste formaat.
Eventueel mechanische bevestiging.

Maar inderdaad, dan iets in elkaar knutselen van hout ofzo. Heb ook nog een lading klinkers die goed vulmateriaal zijn. Wel zwaar. Geen idee wat zo'n plaat weegt, maar heb ook bijv. schoenendozen.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
DropjesLover schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:52:
[...]
Ik moet een kleine 100platen bevestigen (12x5,5m),om nu 50 stempels te maken is ook wat overdreven
Maar inderdaad, dan iets in elkaar knutselen van hout ofzo. Heb ook nog een lading klinkers die goed vulmateriaal zijn. Wel zwaar. Geen idee wat zo'n plaat weegt, maar heb ook bijv. schoenendozen.
Volgens mij een kilo of 3,5 voor een plaat van 10x60x120. Maar als je ze hebt hoor ik graag wat het werkelijke gewicht isDropjesLover schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:52:
[...]
Ik moet een kleine 100platen bevestigen (12x5,5m),om nu 50 stempels te maken is ook wat overdreven
YouTube: Grab adhesive tests 2017
Er bleef bij mij een dun spleetje tussen de pur plaat en de betonnen ligger over. Daar heb ik wiggjes ingedrukt. Zodoende zat de plaat klem en als de lijm droog was de wig er weer tussen weg.DropjesLover schreef op maandag 7 oktober 2019 @ 19:52:
[...]
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"