Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 52 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

No Hands schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:30:
[...]

Nee hoor: Wikipedia: Wikipedia, de vrije encyclopedie/Geëxpandeerd_polystyreen

Er zijn wel verschillende soorten EPS. Met verschillende isolatiewaardes en drukvastheid.
Zucht wat wij in dagelijks leven verstaan onder "piepschuim" versus EPS bedoelde ik uit te leggen.
Dat het hetzelfde is wist ik ook wel maar het maakt het wel makkelijker in de uitleg.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 26-05 16:45
@hjs Er zitten standaard ventilatieroosters in de buitenmuren die middels een kunststof kokerbuis uitkomen in de kruipruimte.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:37
vso schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:37:
[...]
Zucht wat wij in dagelijks leven verstaan onder "piepschuim" versus EPS bedoelde ik uit te leggen.
Dat het hetzelfde is wist ik ook wel maar het maakt het wel makkelijker in de uitleg.
Als ik hier 'piepschuim' lees dan zie ik iemand naar de Gamma fietsen en een pak van die plaatjes EPS60 halen met een isolatiewaarde van niks. Het lijkt me oude van de tijd en moeite om zoiets te gaan plaatsen omdat je met evenveel tijd en moeite iets plaatst wat flink beter isoleert.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

No Hands schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:58:
[...]

Als ik hier 'piepschuim' lees dan zie ik iemand naar de Gamma fietsen en een pak van die plaatjes EPS60 halen met een isolatiewaarde van niks. Het lijkt me oude van de tijd en moeite om zoiets te gaan plaatsen omdat je met evenveel tijd en moeite iets plaatst wat flink beter isoleert.
Dat is denk ook wel onderdeel van je huiswerk doen, nu heb ik meer moeite met uberhaupt materiaal in de kruipruimte krijgen en bv de werkruimte dan iets anders.
Als ik een plaat van 8cm dik erin krijg dan lukt een 10 of 12 ook wel, dus de dikte is geen probleem

Maar de prijs zeg 10 euro per m2 is mij het niet waard voor 2cm extra dik

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
Mag ik vragen wat er mis is met eps 60? Heb net namelijk een laag van 30cm aangebracht daarvan. Gratis verkregen, alleen wat extra tubes kit bij de action vandaan gehaald. Lagen waren 4-6cm dik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• privatair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 02-05 11:27
Zijn hier mensen met ervaringen met Knauf Jetspray ?
Heeft hier iemand een foto hoe dit er onder de vloer uitziet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

plaspvd schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:18:
Mag ik vragen wat er mis is met eps 60? Heb net namelijk een laag van 30cm aangebracht daarvan. Gratis verkregen, alleen wat extra tubes kit bij de action vandaan gehaald. Lagen waren 4-6cm dik.
https://www.isobouw.nl/me..._update10_2013_150dpi.pdf

pagina 6 heb je echt 30cm dik aangebracht ?

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:31
No Hands schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:58:
[...]
EPS60 zegt alleen iets over de drukvastheid. EPS100 kun je onder een muur leggen, EPS60 niet (dat kan de druk niet hebben). Als je het onder je vloer wil plakken is de drukvastheid totaal niet van belang, maar alleen de Rd waarde. Die is bij sommige merken EPS iets beter bij een hogere drukvastheid, maar niet altijd. Daarnaast is het verschil vrijwel verwaarloosbaar klein. Dus als er al verschil is, dan is de isolatiewaarde van 10cm EPS100 gelijk aan 10,5cm EPS60.

Kortom: je kunt gerust naar de bouwmarkt, maar kijk naar de Rd waarde die je onder de vloer plakt, en niet naar de drukvastheid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:31
@No Hands kun je aangeven waar je de grote verschillen in isolatiewaardes tussen verschillende soorten EPS vandaan hebt? Ik kan dat, net als Linuxman, nergens vinden.

[URL="https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Geëxpandeerd_polystyreen[/URL]

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 27-01-2019 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: Mei 2014
  • Niet online
@vso ja om en nabij, en moest mijn platen opmaken. Had maar extra kit bijgehaald. In de achtertuin doet het ook weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
blissard schreef op zondag 27 januari 2019 @ 22:47:
@No Hands kun je aangeven waar je de grote verschillen in isolatiewaardes tussen verschillende soorten EPS vandaan hebt? Ik kan dat, net als Linuxman, nergens vinden.

Wikipedia: Wikipedia, de vrije encyclopedie/Geëxpandeerd_polystyreen
Die isolatiewaardes zijn inherent aan de dikte uiteraard, al is er nog EPS met grafiet dat beter isoleert geloof ik maar hoeveel dat is weet ik niet.

[ Voor 9% gewijzigd door No Hands op 27-01-2019 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 09:31
Oh, ja, als je dat bedoelt heb je uiteraard gelijk. Dan heeft plaspvd het met 30cm in ieder geval prima gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 10:19
B-Real schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:51:
Heb ook even een foto gemaakt van de onderkant van mijn vloer.
De woning is +/- 10 jaar terug verbouwd en uitgebouwd, de uitbouw is voorzien van een eigen kruipruimte en deze is geïsoleerd met dik piepschuim. Daar hoef/kan ik dus niets aan doen.
De woning staat op zandgrond en is kurkdroog, plastic is dus niet nodig.

Het oude deel van de woning heeft een ruime kruipruimte (kan er gehurkt zitten) en dus moet isoleren in de basis prima lukken.
Alleen zitten er een hoop leidingen vlak onder de vloer gemonteerd waar ik dus niet/amper isolatie tussen ga krijgen, daar maar gewoon omheen monteren dan?

[Afbeelding]
Even mijzelf quoten.

Vorige week bedrijf over de vloer gehad om de woning te inspecteren voor isolatie. De muren zijn niet verder te isoleren, de aanbouw is prima geïsoleerd.
Het dak is geïsoleerd maar kan nog wel wat bij. Nu vraag ik mij wel af in hoeverre dat heel erg merkbaar is, de zolder is toegankelijk met een vlizotrap en is dus al afgesloten van de slaapkamers. Ga ik dan heel veel verschil merken?

De vloer was ik echter nieuwsgieriger na. De kruipruimte bij de aanbouw is prima geïsoleerd, kreeg complimenten over de isolatiewaarde van de aanbouw :)
Het oorspronkelijke deel van de woning is qua vloer niet geïsoleerd, de kruipruimte voelt dus gewoon warm aan als je het luik opent 8)7
Zoals op de foto in de voorgaande post te zien zit er wel wat leidingwerk. Het isolatiebedrijf zou hier 'matrassen' overheen kunnen plaatsen als ik de moeite niet wil nemen om dit allemaal aan te passen. Zou qua isolatie goed moeten werken, maar niet zo goed als strak tegen de onderkant van de vloer aan natuurlijk.

Eerlijk is eerlijk, al het leidingwerk (laten) aanpassen gaat mij te ver. Is nog best wel een klus en als er overheen isoleren wel gewoon kan, maar wellicht 90% ipv 100% van het resultaat oplevert heb ik dat er voor over.

Aandachtspunt is wel het "what if"-scenario. Stel er komt in het leidingwerk een lekkage, dat wordt moeilijk om te lokaliseren en dan moet ik de isolatie open slopen. Vervelend, maar hoe groot is de kans dat het voorkomt?

Eerst de offerte maar eens afwachten en dan bepalen of ik het laat doen of toch zelf aan de slag ga.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

@B-Real tja. Als je een lekkage in je badkamer hebt zul je als het tegenzit ook je halve badkamer moeten slopen. Shit happens. Lekker (laten) isoleren en je voorlopig niet druk maken over lekkages.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:11

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Toch is dat voor mij ook de reden dat ik blij ben dat de kruipruimte van een dikke laag chips is voorzien. (was al zo toen ik het kocht)
Wil je er aan werken veeg je alles gewoon aan de kant en heb je werkruimte. Leidingen zijn prima bereikbaar. Zijn de werkzaamheden klaar dan herstel je de laag weer door de chips opnieuw te verdelen.

Ja, het isoleert wat minder. Maar die 2 keren die ik in de kruipruimte moest zijn om te werken was ik er wel blij mee. Een keer een lek in een waterleiding naar een buitenkraan, en een keer een verstopping in het riool.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-05 13:14
DrivinUCrazy schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:26:
Toch is dat voor mij ook de reden dat ik blij ben dat de kruipruimte van een dikke laag chips is voorzien. (was al zo toen ik het kocht)
Wil je er aan werken veeg je alles gewoon aan de kant en heb je werkruimte. Leidingen zijn prima bereikbaar. Zijn de werkzaamheden klaar dan herstel je de laag weer door de chips opnieuw te verdelen.

Ja, het isoleert wat minder. Maar die 2 keren die ik in de kruipruimte moest zijn om te werken was ik er wel blij mee. Een keer een lek in een waterleiding naar een buitenkraan, en een keer een verstopping in het riool.
.Wees er maar blij mee, als je wat meer van dit topic had gelezen dan had je dit niet verteld... veel mensen hier geloven niet dat bodemisolatie werkt.

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hwe1974
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 27-05 18:23
Wat mij opvalt is dat iedereen het hier voornamelijk heeft over de isolatie waarden van de desbetreffende producten. Als loodgieter kom ik in veel kruipruimten en zie hier vaak een wit van van kabels leidingen en andere obstakels. Isolatie werk hangt daar vaak maar wat los omheen of de ruimten zijn maar deels bekleed. Onlangs was ik in een kruipruimte met een waterlekkage waar schuim was gespoten. Gelukkig bleek dit geen pur maar icynene te zijn. Ik kon het lek goed zien en deze zat ook recht boven de druppels. Met mijn hand kon ik het schuim verwijderen en de lekkage herstellen. Volgens mij vertelde de klant dat het isolatiebedrijf deze plek weer kon repareren. Als ik zelf ga isoleren weet ik het wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

technopeuter schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:56:
[...]

.Wees er maar blij mee, als je wat meer van dit topic had gelezen dan had je dit niet verteld... veel mensen hier geloven niet dat bodemisolatie werkt.
Gelukkig gaat het er in mijn huis niet om wat andere mensen geloven. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Hwe1974 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:31:. Gelukkig bleek dit geen pur maar icynene te zijn.
icynene is gewoon PUR maar zondet drijfgas. Het water in het recept reageert met het isocynaat in de formulering en dan onstaat daarbij CO2 en dat is het drijfgas. Jammer maar het is zo. Ze gebruiken gewoon (poly)MDI, info voor insiders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hwe1974 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:31:
Als loodgieter kom ik in veel kruipruimten en zie hier vaak een wit van van kabels leidingen en andere obstakels. Isolatie werk hangt daar vaak maar wat los omheen of de ruimten zijn maar deels bekleed.
Ik ben erachter gekomen dat als je al het leidingwerk en kabels perfect wil inbedden in isolatieplaten en zo goed als luchtdicht wil hebben je héél veel extra werk hebt. Ik kan me dan ook voorstellen dat het voor een isolatiebedrijf nogal wat uren (lees geld) scheelt als je snel en dus met matig resultaat rondom leidingen te werk gaat. Mensen die een bedrijf inhuren doen dat vaak omdat ze geen zin hebben om zelf de kruipruimte in te gaan, de kans dat die het resultaat controleren is dan ook klein. Ook is het zaak dat de ventilatieopeningen van de kruipruimte niet verbonden zijn met de ruimte tussen de platen en vloer, als je louter een hoekje uit een plaat snijdt voor de ventilatieopening kan dat namelijk wel gebeuren als het gaat om isolatieplaten die tegen balken zijn gelijmd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:59

bert pit

asdasd

Hwe1974 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 07:31:
Wat mij opvalt is dat iedereen het hier voornamelijk heeft over de isolatie waarden van de desbetreffende producten. Als loodgieter kom ik in veel kruipruimten en zie hier vaak een wit van van kabels leidingen en andere obstakels. Isolatie werk hangt daar vaak maar wat los omheen of de ruimten zijn maar deels bekleed. Onlangs was ik in een kruipruimte met een waterlekkage waar schuim was gespoten. Gelukkig bleek dit geen pur maar icynene te zijn. Ik kon het lek goed zien en deze zat ook recht boven de druppels. Met mijn hand kon ik het schuim verwijderen en de lekkage herstellen. Volgens mij vertelde de klant dat het isolatiebedrijf deze plek weer kon repareren. Als ik zelf ga isoleren weet ik het wel
Wat weet je dan wel?

Nokia 6110, Sony Walkman, Commodore 64, steenkoolvrij sinds 1962

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:20
Zoals het nu eruit ziet gaan we volgend ons huis uitbouwen met 3 meter en willen dan ook de volledige beneden verdieping voorzien van vloerverwarming 10cm h.o.h. Dit betekend dus ook dat ik moet na isoleren wil ik een beetje fatsoenlijke gas rekening houden >:).

Nu heb ik vrijwel niet geïsoleerde broodjes vloer zoals je op de 2e foto kan zien is dat max 10mm ? |:(.

Nu heb ik de volgende vraag
  • De ruimte tussen de halve maandjes hoeft zoals ik begreep niet opgevuld te worden ? Dit omdat dit opgesloten lucht is. En dat volproppen weegt niet tot nauwelijks extra comfort/rendement op ?
het volgende dien ik dan nog te doen.
  • Alles ca 10 cm afgraven (moet na isoleren volgend jaar alle leidingen omleggen omdat we het huis gaan omdraaien wat betreft de indeling en ik anders max 40 cm ruimte overhoud. En ja ik weet dat wordt echt een klote klus maar ik heb er een jaar de tijd ervoor :P
  • Na afgraven en afvlakken plastic op de grond. De grond is vochtig maar er staat geen water op. We hebben vorig jaar een flinke (maar nu gelukkig opgeloste) lekkage gehad in de riolering. De vocht blijft echter hangen door waarschijnlijk slechte ventilatie. We hebben tevens 2 ruimtes en de voorste ruimte is ruim 30 cm dieper dan de grote woonkamer ruimte dus dat afgraven moet geen problemen opleveren lijkt me.
  • Plaatsen nieuwe en lager gelegen ontluchting gaten.
  • Plaatsen minimaal 10 cm EPS en plakken met de action kit van 1,49 en randen/kiertjes dichtpurren en afpakken met aluminium tape.
Vergeet ik nu nog iets ? Of zouden jullie bepaalde dingen eventueel anders aanpakken ?

Enige grote nadeel wat ik heb is de toegang van 50/60 cm dus veel kleine platen helaas :(.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/sY7SlnuBJkUIm3802cNSJD3p/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pDWSWfIZNd1HEvNfFcu9Lz6c/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WCNb3hJvD8sfDvzFIgBANBBq/medium.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Jan-man schreef op zondag 3 februari 2019 @ 10:57:

• Plaatsen minimaal 10 cm EPS en plakken met de action kit van 1,49 en randen/kiertjes dichtpurren en afpakken met aluminium tape.
Vergeet ik nu nog iets ? Of zouden jullie bepaalde dingen eventueel anders aanpakken ?
Om een Rd-waarde van minstens de aanbevolen 3,5 te halen zal je bij gebruik van EPS naar de 13 cm dikte moeten. Of kies voor PIR, dan kom je met 8 cm ook uit op die waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
DrivinUCrazy schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 08:15:
[...]

Gelukkig gaat het er in mijn huis niet om wat andere mensen geloven. :)
Het gaat niet om geloven, maar om meten. Bij isolatie van de bodem blijft de bovenliggende vloer de warmte van de ruimte daarboven doorgeven naar de kruipruimte.
Op zich geen probleem, een warme kruipruimte is ook leuk. Zeker als het een kelder betreft. Alleen dan wel de ventilatie roosters dichtmaken. Anders gaat die warmte toch echt naar buiten.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

@Jan-man Als je EPS en PUR doet: houd er rekening mee dat er nooit meer veilig gewerkt kan worden met een brander als er loodgietwerk gedaan moet worden oid.

Als er weer water zou komen: eerst bubbletjes folie en dan dampdichte folie leggen.
Als er geen... water zou komen: dampdichte folie leggen

Beiden: eerst droog laten worden. Kan ff duren, maar er komt iig een nieuw vocht van onderen.

Zet een schaaltje met natte klei op de folie, zodra de klei op het schaaltje droog is.. weet je ... tis OK....
Zag de truc een keer in een Tonzon filmpje, duurde daar c 1 maand eer het droog is.

Dan isoleren:
Tja, EPS of iets anders, das je eigen zaak.
Tip: Veiliger is iets als glaswol met boven op alu-folie dus aan de kant van de vloer..

Voordeel van deze aanpak is dat je zeker weet dat je het vocht op orde hebt. Alleen kost meer tijd/geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
route99 schreef op zondag 3 februari 2019 @ 15:15:
@Jan-man Als je EPS en PUR doet: houd er rekening mee dat er nooit meer veilig gewerkt kan worden met een brander als er loodgietwerk gedaan moet worden oid.
Er zit al PUR zoals je ziet, dus daar gaat niks aan veranderd worden.

(b.t.w. en tegenwoordig gaat alles met flexbuizen en knelkoppelingen, dus die brander is nauwelijks meer in gebruik)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb een vraag. Ik kom binnenkort te wonen in een jaren 30 woning met een niet-geisoleerde houten ondervloer. Omdat de kruipruimte niet te benaderen is, lukt het mij niet om de vloer van onderen te isoleren. Nu ben ik aan het kijken naar ondervloeren voor de nog te leggen laminaatvloer. Een hogere thermische weerstand van de ondervloer zou in theorie de vloer beter doen isoleren. De Rm-waardes van de verschillende ondervloeren zijn wel te vinden, bijvoorbeeld Redupax Plus: Rm 0,103 en Soundkiller: Rm 0,306. Nu heb ik er geen verstand van of dit tot een merkbaar verschil in isolatie en comfort gaat opleveren. Weet iemand hier meer van? Is het zinvol om te gaan voor een ondervloer met een hoge Rm-waarde, of maakt dat niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

PUR in gesloten ruimtes aanbrengen, vind het nog steeds geen goed idee, mag je wel hele goede bescherming aan (ademhaling, ogen), ook als je het laat doen (=opdracht). Knel en flex werk: ok als je dat zeker weet, das ok dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man

Als er weer water zou komen: eerst bubbletjes folie en dan dampdichte folie leggen.
Als er geen... water zou komen: dampdichte folie leggen

Beiden: eerst droog laten worden. Kan ff duren, maar er komt iig een nieuw vocht van onderen.

Zet een schaaltje met natte klei op de folie, zodra de klei op het schaaltje droog is.. weet je ... tis OK....
Zag de truc een keer in een Tonzon filmpje, duurde daar c 1 maand eer het droog is.

Dan isoleren:
Tja, EPS of iets anders, das je eigen zaak.
Tip: Veiliger is iets als glaswol met boven op alu-folie dus aan de kant van de vloer..

Voordeel van deze aanpak is dat je zeker weet dat je het vocht op orde hebt. Alleen kost meer tijd/geduld.
Ik ga alle leidingen daar waar nodig vervangen door Alupex dus geen gedoe met solderen/brander onder de grond :). Is ook de bedoeling dat er überhaupt geen koppelingen meer onder de grond gaan komen

Ga zoiezo eerst nieuwe ventilatie gaten maken omdat de huidige volgens mij niks doen... Want de kleine kruipruimte is onderhand allang opgedroogd terwijl de grote ruimte echt nog een heel stuk vochtiger is.

Glaswol is overigens ook geen pretje met ademhaling. En volgens mij ook STUKKEN moeilijker aan te brengen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik gok dat elk huis wat de laatste 30 jaar gebouwd is met kruipruimte EPS tegen de onderkant heeft, zo gevaarlijk is dat blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 10:38
EPS isolatie is behandeld met brandvertragers, dat fikt alleen als je langdurig de brander erop houdt.
PIR is ook geen probleem, dat dooft zichzelf.

Ga geen verpakkingspiepschuim gebruiken onder de vloer, 1 vlammetje en het is weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

drielp schreef op zondag 3 februari 2019 @ 13:51:
[...]

Het gaat niet om geloven, maar om meten. Bij isolatie van de bodem blijft de bovenliggende vloer de warmte van de ruimte daarboven doorgeven naar de kruipruimte.
Op zich geen probleem, een warme kruipruimte is ook leuk. Zeker als het een kelder betreft. Alleen dan wel de ventilatie roosters dichtmaken. Anders gaat die warmte toch echt naar buiten.
Vooruit, ik laat me verleiden tot één (en daar blijft het bij) reactie.

De kruipruimte is inderdaad relatief warm. Daar zie ik het probleem oprecht niet van in. Als het huis eenmaal warm is gestookt, en de kruipruimte dus op temperatuur is, gaat de warmte tenminste niet de grond in.
Gisteren nog gecheckt (vanwege spouw isolatie): de ventilatie van de kruipruimte is prima in orde. De kruipruimte is mooi droog. Dat betekent weer een goed leefklimaat in huis. De luchtvochtigheid in huis is dan ook optimaal.

Er is meer dan isoleren alleen. Energiebesparing is leuk, en zeker ook belangrijk. Maar nóg belangrijker is wat mij betreft een gezonde leefomgeving.
Ik zal nog erger gaan vloeken: zelfs in de winter zet ik ramen open. Nee, ik ga niet de deuren tegen elkaar open zetten terwijl de verwarming ook staat te bollen. Ik blijf wel nog wat energiebewust. Maar ventileren blijft wel ontzettend belangrijk.

Mijn huis ga ik nooit energieneutraal krijgen. Daar kan ik wel heel krampachtig over gaan doen, maar daar is het huis gewoon te oud voor en niet op gebouwd.

Wellicht lijkt dit provocerend voor sommigen hier. Tja, niets aan te doen. Zo lang het binnen comfortabel is, een gezonde omgeving, en we ver onder het landelijk gemiddelde zitten qua energieverbruik ondanks dat er bijna altijd iemand in huis is, denk ik dat we het nog niet zo verkeerd doen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Wolly schreef op zondag 3 februari 2019 @ 16:27:
[...]Ik gok dat elk huis wat de laatste 30 jaar gebouwd is met kruipruimte EPS tegen de onderkant heeft, zo gevaarlijk is dat blijkbaar niet.
Die gok lijkt me wel ok, maar dat wil niet zeggen dat EPS niet gevaarlijk is....
Wat hebben ze nl met EPS en zo gedaan om het zgn brandveilig te maken?
Want polystyreen, (de basis van EPS & XPS) is super brandbaar, het werd al genoemd door @_JGC_ dat je daarom geen verpakkingspiepschuim mag gebruiken...
Maar is daarmee EXPS/XPS veilig?
Ze maken het "brandveilig" door het vol te stoppen brandvertrager maar dat is maar een deel van het verhaal.

Daar kun je nl nog wel een boom over opzetten hoe veilig het dan is...

Een poging:

Het is nl verder compleet afhankelijk er van hoe het isolatiemateriaal verwerkt is.

Zit het open of amper beschermd aan de lucht:.... wel hollen maar bij een brand... je hebt misschien nog 30 seconden als je het wat laat ontdekt of minder zelfs.... Je zult niet dood gaan van de vlammen ... die worden heel netjes gedoofd.. maar je sterft in no time van de giftige gassen....
Zeker als de brand al een tijd smeult in een andere ruimte en alles al onder die gassen zit, the moment dat het jouw ruimte bereikt heb je maar heel weinig tijd meer. Een escape door naar buiten te springen is wrs de enige optie nog, binnendoor wegkomen met al die gassen... vergeet het maar....de kans dat je het redt in zo'n mistige giftige omgeving, vergeet het maar.
Onder de vloer: je ligt aan het uiteinde van de kruipruimte, erg ver van het mangat. Ergens begint iets te smeulen, waarom laten we ff in het midden. Je bent hartstikke druk en er ligt nog wat spul op de grond tussen de rampplek en waar jij ligt, dus het duurt een tijd dat de lucht jou bereikt...
Oja.. je ruik je het... dan moet je door die gaslucht heen kruipen om bij het man gat te komen, de trek staat om hoog dus je blijft al die tijd in die giftige gaslucht hangen... hoe lang heeft dat geduurd? Afhankelijk van de kruipruimte toch al snel en minuut en het kost zoveel kracht om weg te komen, je snakt naar zuurstof, adem inhouden is geen optie....

Wat je in huis iig altijd moet doen: zorg dat EPS & XPS altijd zeer goed achter een stevige dikke gipsplaat zitten. Dat geeft je een veilige gasarme brandvertraging van ca 20 minuten, meer dan genoeg om zonder botbreken weg te komen en nog belangrijker, vooral amper of geen giftig gas ingeademd.
.
De kruipruimte: tja das een afweging. Wat kun en moet je daar doen? Dat moet je zelf weten, het is best een flinke klus om daar gips aan te brengen qua constructie, het weegt nogal wat..... dat is wrs de reden dat het niet gebeurt.

Tot slot: tja als er nooit iets gebeurt... dan heb je alles "voor niks gedaan"... al die extra moeite al dat geld, je wilde een simpel goedkope isolatie en dan komt dit...dus iedereen moet een inschatting van zijn eigen situatie maken..
Ga anders een met de brandweer praten. Dan hoor je heel goed wat zij van al die kunststoffen, vergeet niet, ook EPS en XPS en PIR en PUR zijn dat.., met al die brandvertragers voor een effect hebben op hun werk.
Die giftige gassen kunnen ze met een goed pak en een compleet gasmasker wel aan. Hun grootste probleem is het zicht... staat een brandend huis in no time stijf van de rook... er zijn amper vlammetjes te zien.... en dan moeten ze nog iemand redden op de 1e verdieping met een zicht van 20-40 cm... als al....
Het verbaast je niet dat daarbij de meeste doden vallen.
Zodra het niet meer veilig is voor hen zelf, zal de brandweer zich terug trekken... das dus een ramp voor die persoon op de 1e verdieping als die niet mer in staat is om uit het raam te springen. als het raam er is...

Glaswol: kan inderdaad vervelend zijn. Maar staat wel hoog in de ladder van brandveiligheid zonder brandvertragers.
Dus keuze van materiaal en preventie bij het aanbrengen kunnen je helpen.
Neem glaswol met beiden zijden een vlies, dat scheelt hel veel.
Er zijn de nodige middelen:Stuur ze bij twijfel een mailte welke je nodig zou moeten hebben.
Tja.. tis wel iets anders klussen dan in een T-shirt, maar PURREN in een T-shirt zou ik zeker afraden... en zonder bescherming onder vloer lijkt me vragen om problemen.
Veiligheid gaat meestal gepaard met "ongemak", maar als je er een maal aan gewend best vat het best mee.

Hopelijk geeft deze nuance een wat beter en breder beeld tav isolatie en veiligheid..

(ben geen veiligheidsambtenaar, maar ik zit wel elke dag tussen potentieel risico situaties en als ik niet op kantoor zit voor lit onderzoek, PM, etc, zit ik vaak daar tussen., dus ik spreek uit ervaring)

Maak in ieder geval een analyse en ga echt met de brandweer praten. Mss schouwen ze je huis nog wel gratis op potentiële risico's...

Ach.. of je doet een plas en gaat verder waar je was... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
DrivinUCrazy schreef op zondag 3 februari 2019 @ 18:21:
[...]

Vooruit, ik laat me verleiden tot één (en daar blijft het bij) reactie.

De kruipruimte is inderdaad relatief warm. Daar zie ik het probleem oprecht niet van in. Als het huis eenmaal warm is gestookt, en de kruipruimte dus op temperatuur is, gaat de warmte tenminste niet de grond in.
Gisteren nog gecheckt (vanwege spouw isolatie): de ventilatie van de kruipruimte is prima in orde. De kruipruimte is mooi droog. Dat betekent weer een goed leefklimaat in huis. De luchtvochtigheid in huis is dan ook optimaal.

Er is meer dan isoleren alleen. Energiebesparing is leuk, en zeker ook belangrijk. Maar nóg belangrijker is wat mij betreft een gezonde leefomgeving.
Ik zal nog erger gaan vloeken: zelfs in de winter zet ik ramen open. Nee, ik ga niet de deuren tegen elkaar open zetten terwijl de verwarming ook staat te bollen. Ik blijf wel nog wat energiebewust. Maar ventileren blijft wel ontzettend belangrijk.

Mijn huis ga ik nooit energieneutraal krijgen. Daar kan ik wel heel krampachtig over gaan doen, maar daar is het huis gewoon te oud voor en niet op gebouwd.

Wellicht lijkt dit provocerend voor sommigen hier. Tja, niets aan te doen. Zo lang het binnen comfortabel is, een gezonde omgeving, en we ver onder het landelijk gemiddelde zitten qua energieverbruik ondanks dat er bijna altijd iemand in huis is, denk ik dat we het nog niet zo verkeerd doen. :)
Geen last van koude voeten?
Dan zou ik het ook gewoon zo laten zoals het is.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Blijkbaar is de vloer niet afdoende geïsoleerd, je “woont” niet onder de vloer dus je hebt er geen voordeel van, imho noemt men dat toch warmte verlies ook al voelt het bij jou niet zo aan. Op termijn zou je bij isoleren dat absoluut terug verdienen. En je zou imho direct wat extra comfort krijgen in de vorm dat de boel door de mindere verliezen wat sneller opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 17:36
Ik ben op het moment ook op zoek naar een goede folie om in mijn kruipruimte te leggen.
De isolatie is vooralsnog aardig op orde (huis uit '94) Hoogstens een paar plekken isolatie aanhelen waar het door het aanbrengen van leidingen beschadigd is. Maar daarvoor moet ik toch eerst de ruimte wat droger hebben.

Nu zag ik dat de hornbach vrij voordelig rollen van 6x10 meter PE folie heeft liggen (dat is precies de goede maat). Deze zijn dan wel 0,04mm (40 micron) dik, en dat is lijkt me eigenlijk weer niet echt voldoende.
Kan er natuurlijk wel twee over elkaar heen leggen... dan nog is het aardig voordelig in vergelijking met het aanschaffen van een hele rol 200-300 micron folie.

Iemand ervaringen met deze folie (of folie van een dergelijke dikte?)

[ Voor 12% gewijzigd door NovapaX op 05-02-2019 15:33 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 28-05 02:26
NovapaX schreef op dinsdag 5 februari 2019 @ 15:32:
Ik ben op het moment ook op zoek naar een goede folie om in mijn kruipruimte te leggen.
De isolatie is vooralsnog aardig op orde (huis uit '94) Hoogstens een paar plekken isolatie aanhelen waar het door het aanbrengen van leidingen beschadigd is. Maar daarvoor moet ik toch eerst de ruimte wat droger hebben.

Nu zag ik dat de hornbach vrij voordelig rollen van 6x10 meter PE folie heeft liggen (dat is precies de goede maat). Deze zijn dan wel 0,04mm (40 micron) dik, en dat is lijkt me eigenlijk weer niet echt voldoende.
Kan er natuurlijk wel twee over elkaar heen leggen... dan nog is het aardig voordelig in vergelijking met het aanschaffen van een hele rol 200-300 micron folie.

Iemand ervaringen met deze folie (of folie van een dergelijke dikte?)
Ik heb gewoon dekzeil(150gr/m2) van 8x12m op de grond gelegd.
Dit leek mijn voldoende sterk en kosten me 70euro.
Het heeft als belangrijkste taak om vocht tegen te houden.
Nu had ik alleen last van optrekkend vocht.
Ik zou dit denk niet gebruiken, als ik water in de kruipruimte zou hebben staan.
Nu is mijn kruipruimte lekker droog, en als ik er een keer moet zijn blijf ik schoon.

Pijnacker Oost/West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Bedankt. Heb even gerekend en 40 micron is amper 40g per m².
Heb toch maar een stuk van 200 micron besteld. En noppenfolie aangezien ik in de polders zit.

Bevestigen aan de fundering is ook nodig aangezien het hier zo verzakt is dat je onder de fundering naar de buren zou kunnen kruipen.

Ik denk dat ik daarvoor gewoon wat klikzadels in de fundering boor en dan de folie om een elektrabuis sla en daarin klik.
Ga binnenkort wel even naar de bouwmarkt om te kijken wat daarin handig en voordelig is.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:00
Ik heb de knoop doorgehakt en ga van de zomer ook een folie neerleggen, want er staat nu 5-10cm water in de kruipruimte en de condens hangt overal aan.
Is het een goed idee om op elke meter een stukje rachelwerk van 10-15cm te plakken met tec7 en daar dan de folie aan vast te nieten? Dat scheelt een hele hoop geboor en gedoe.
Omdat ik in Lelystad woon, is het raadzaam om eerst wat noppenfolie neer te leggen en daaroverheen de t200 folie?
@mkleinman hoe heb jij dat gedaan als ik zo brutaal mag wezen, daar jullie ook in lelytown wonen?
De noppenfolie dan in de lengte leggen en de t200 in de breedte eroverheen. Moet de t200 nog getapet worden ivm hoog water?
Nu zag ik deze folie, dit is wel heel goedkoop, maar volgens mij moet het de juiste zijn. En dan aan elkaar tapen met deze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Cpt.Chaos schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 01:48:
Ik heb de knoop doorgehakt en ga van de zomer ook een folie neerleggen, want er staat nu 5-10cm water in de kruipruimte en de condens hangt overal aan.
Is het een goed idee om op elke meter een stukje rachelwerk van 10-15cm te plakken met tec7 en daar dan de folie aan vast te nieten? Dat scheelt een hele hoop geboor en gedoe.
Dat rachelwerk klinkt praktisch zo. Als het maar blijft zitten, tis nl super vochtig bij jou zoals je schreef en je moet in staat zijn om de randen luchtdicht af te sluiten, het vocht mag tuurlijk niet langs de randen er nog langs komen, dan blijft het een beetje lapwerk ipv echt werk.

Die noppenfolie zorgt er voor dat alles op het water blijft drijven, dus daar kom je niet omheen imho.
Ik neem aan dat er geen opties zijn om te voorkomen dat er water in de kruipruimte komt, het grondwater zal wel zo hoog staan dat dit onvermijdelijk is in de polder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik weet niet hoe groot je woont. Maar ik zou toch een bredere rol opzoeken. Tapen kan wel maar dat krijg je nooit strak en waterdicht. Dus heb je kans dat er nog plassen op staan.
Je kunt rollen tot 9 meter krijgen geloof ik.

Verder staat bij die rol geen dikte vermeld. T200 geeft alleen de tolerantie aan, het plaatje zegt ook niet veel want iedere winkel gebruikt dezelfde foto voor verschillende rollen.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:18

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Cpt.Chaos schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 01:48:
Omdat ik in Lelystad woon, is het raadzaam om eerst wat noppenfolie neer te leggen en daaroverheen de t200 folie?
@mkleinman hoe heb jij dat gedaan als ik zo brutaal mag wezen, daar jullie ook in lelytown wonen?
De noppenfolie dan in de lengte leggen en de t200 in de breedte eroverheen. Moet de t200 nog getapet worden ivm hoog water?
Nu zag ik deze folie, dit is wel heel goedkoop, maar volgens mij moet het de juiste zijn. En dan aan elkaar tapen met deze.
Ik heb het geluk (Karveel) dat mijn kruipruimte alleen klam is. Ik heb meteen de folie op.de grond gelegd. Als je het jaar rond water hebt staan. Is er dan niet wat aan de hand met de drainage?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:00
Ik weet niet of we in de zomer ook water hebben staan, we wonen er pas net, nieuwbouw. Het is natuurlijk ook klei dus het water loopt niet zo hard weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
Cpt.Chaos schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 13:52:
Ik weet niet of we in de zomer ook water hebben staan, we wonen er pas net, nieuwbouw. Het is natuurlijk ook klei dus het water loopt niet zo hard weg.
Nieuwbouw project ? Dan even wachten tot ze het grondwater pijl op orde brengen. Bij schoon familie zelfde verhaal. Toen heeft de gemeente iets gedaan waardoor het waterpijp naar beneden ging en nu mooie droge kruipruimte :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Vraag: ik wil dit weekend verder gaan met purren van de randen en kieren. Bij de eerdere stukken die ik heb gedaan werkte de zwaartekracht niet echt mee, pur viel af en toe naar beneden. Nu las ik ergens (wellicht in dit topic) om eerst met plantenspuit de randen te bevochtigen. Helpt dit of is dit om een andere reden?

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

PUR-ren betekent dus met polyisocyanaten werken. Bij isolatie is dat eigenlijk vanwege de betaalbaarheid MDI (methylene diisocyanate en de oligomeren daarvan).

Kreeg vandaag een nieuwbrief binnen over de risico's van polyisocyanaten.
Boven een gehalte van 0.1% polyisocyanaten moet er een doodskop op, het nl kankerverwekkend.

De nieuwsbrief stuurde mij door naar deze pagina.
Dit gaat vooral ovr de industrielen tak, maar de regels zijn hetzelfde....

Voor de EU is er wetgeving en dat doet de instantie ECHA en Nederland volgt de wetten die daar uit volgen.
Dus we hebben in NL hier echt mee te maken. De NL-wet kent ook nog een aanvullende lijst, dus je moet beiden kennen en er naar handelen in situatie dat dit geldt.

Wat schijft ECHA over de giftigheid kun je hier lezen in het dossier:
https://echa.europa.eu/su...substanceinfo/100.043.361

Dus doe je dit als hobbyist ... dan ben je zelf verantwoordelijk of je het wel of niet doet.
Mocht je het zelf doen laat je adviseren over het juiste masker en de juiste werkkleding. Wegwerp overalls kosten minder dan 5 euro p/s.

Als kwaaie pier wordt over het algemeen het vrije diisocyanate daar voor verantwoordelijk gehouden.
Die is super reactief en regeert zeer spontaan met het weefsel van jouwe longen bijvoorbeeld,
ECHA en de wet schrijven dat je een doodskop lable MOET plaatsen als het gehalte hoger is dan meer dan 0.1% diisocyanate.

Voorbeelden dat er echt meer dan 0.1% diisocyanate in zit:enzovoorts voor foam. Ik heb de pure industriele toepassingen overgeslagen want daar staat expliciet bij dat alleen professioneel geschoold personeel er mee aan de slag mag.

Vaak is dit dus zgn de compononent A van een spuitbus of andere 2K systyeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Hum, klinkt serieus. Wilde het gebruiken met een gasmasker van 3M (halfgelaatsmasker) en dan één bus per keer en dan wegwezen.

Het alternatief is openlaten, maar dat geeft koudebruggen, of dichttapen met aluminiumtape zodat het in ieder geval luchtdicht is. Hoe heeft de rest dit gedaan/wat vindt de rest hiervan?

Edit: als ik de MSDS van Illbruck FM310 bekijk dan is het inderdaad wel serieus spul...

[ Voor 24% gewijzigd door manusjevanalles op 06-02-2019 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
manusjevanalles schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:24:
Vraag: ik wil dit weekend verder gaan met purren van de randen en kieren. Bij de eerdere stukken die ik heb gedaan werkte de zwaartekracht niet echt mee, pur viel af en toe naar beneden. Nu las ik ergens (wellicht in dit topic) om eerst met plantenspuit de randen te bevochtigen. Helpt dit of is dit om een andere reden?
Pur valt naar beneden? Je moet het gewoon direct ergens tegenaan spuiten, dan plakt het als een malle. Geen water erbij, dat heeft geen nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
No Hands schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 20:26:
[...]
Pur valt naar beneden? Je moet het gewoon direct ergens tegenaan spuiten, dan plakt het als een malle. Geen water erbij, dat heeft geen nut.
alle PUR die ik tot op heden hebt gezien staat op dat het beter hecht op een vochtige ondergrond, en ook dat de expansie beter is met vocht (en dat laatste zag ik ook echt in de praktijk). Ik heb dus altijd een plantenspuit gebruikt vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Water is een essentieel onderdeel van het foam maken, dus is de ondergrond erg droog dan trekt het water uit het recept deels in de ondergrond en is de PUR vorming veel minder effectief.
Waar de bovengrens is waar het te nat wordt weet ik niet, dat is sterk afhankelijk van het recept en de kinetiek van de reactie. Zonder daar diepgaande informatie van te kennen kun je niet verder gaan dan dit soort beschouwingen. Een deel van mijn werk gaat/ging eigenlijk over het maken van PUR's zonder schuim..... dus alles wat je bij het foamen wel wilt... wil je dan niet... daar komt mijn kennis dus vandaan en ook de kennis over de polyisocyanaten. De info komt uit eerste hand ik heb het dus niet niet van horen/ zeggen. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05 21:23
manusjevanalles schreef op woensdag 6 februari 2019 @ 18:24:
Ondergrond bevochtigen werkt inderdaad als een tierelier. Plakt dan veel beter. Wat betreft gevaarlijke stoffen; als je een kant en klaar bus koopt is de verhouding al optimaal en heb je volgens mij geen kans op gevaarlijke dampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

Dat is vermoelijk niet correct tav die dampen. Dit moet helaas in de chemische modus...De applicatie standigheden hebben ook invloed op de reactie kinetiek zoals dat heet. En je hebt altijd inweegmarges bij het maken van zoiets. Plus nog de luchtvochtigheid en het watergehalte van het oppervlak waar het op gespoten wordt. Je moet dus een specialist zijn op dit gebied om daar een stevige technische uitspraak over te mogen doen.
Toch goed chemisch onderlegd zijnde houd ik me over zulke exacte uitspraken op de vlakte . Je hebt harde data en die hele specifieke kennis van dat veld om daar überhaupt zo iets concreets te kunnen beweren.
Waar ik me deels zorgen over maak zijn de aerosolen die bij de applicatie ontstaan. Daar helpt iig maar 1 ding: zeer goede/geschikte gelaatsmaskers.

[ Voor 11% gewijzigd door route99 op 07-02-2019 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windsurfing1983
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-05 11:06
Weet iemand hoe je om moet gaan met een geïsoleerde gasleiding onder de vloer?
Ben bezig de vloer te isoleren met pir platen, maar de gasleiding zit vrij dicht tegen de betonnen vloet aan.
Dus d platen zijn dikker dan de onderkant van de gasleiding.
Kan ik de platen gewoon tegen de gasleiding aan zetten en vervolgens de naad dichtpurren?

PB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
windsurfing1983 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 14:31:
Weet iemand hoe je om moet gaan met een geïsoleerde gasleiding onder de vloer?
Ben bezig de vloer te isoleren met pir platen, maar de gasleiding zit vrij dicht tegen de betonnen vloet aan.
Dus d platen zijn dikker dan de onderkant van de gasleiding.
Kan ik de platen gewoon tegen de gasleiding aan zetten en vervolgens de naad dichtpurren?
Of je plakt een strook van de PIR platen over de naad, dan kan je er makkelijker bij indien dat ooit noodzakelijk wordt. Zo heb ik verwarmingsleidingen 'ingepakt' in m'n kruipruimte.

@manusjevanalles Ja, maar zoals al omschreven gaat het niet om een hele plaat tegen een andere plaat, maar een strook. Dus als je leiding ligt ingebed tussen 2 PIR-platen kan je volstaan met een strook van 15-20 cm breed.

[ Voor 14% gewijzigd door Megalodon_67 op 07-02-2019 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Nu online
Megalodon_67 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 15:04:
[...]

Of je plakt een strook van de PIR platen over de naad, dan kan je er makkelijker bij indien dat ooit noodzakelijk wordt. Zo heb ik verwarmingsleidingen 'ingepakt' in m'n kruipruimte.
Heb je dan pir op pir gelijmd? Blijft dat zitten? Lijkt me zwaar worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-05 11:09
Ik kom erachter dat mijn kruipruimte erg nat is. Er staat nu ongeveer 1cm water in. De laatste keer dat ik erin keek was in mei/juni en toen was het "modderig", geen plassen maar wel heel nat. Het gaat om een jaren-90 bouw met betonnen muren. De vloer is geisoleerd met piepschuim (EPS is waarschijnlijk de juiste naam).
Ik twijfel nog of ik hier iets mee moet, ben van plan om morgen foto's in de kruipruimte te gaan maken.

Het eerste praktische probleem is dat het tocht langs de rand van het luik van de kruipruimte (met de huidige windkracht 5-7 zou ik bijna zeggen dat het waait). Het gaat om een spleet van maar een paar millimeter. De plank die erop ligt ter opvulling heeft marges van 5-10mm langs de rand. Verder moet ik eigenlijk nog 2mm in hoogte winnen; daarvoor had ik wat plankjes onder de grote plank liggen maar die zijn door het vocht helemaal krom getrokken. Wat is de beste manier om deze spleten af te sluiten? De onderkant van de mat is helemaal nat en schimmelig. Ik dacht aan een ondervloer voor laminaat op de plank leggen en dan de randen proberen af te sluiten met aluminium tape?
Bovenkant luik kruipruimte
Met houten plank er boven op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ik heb op de rand waar de plaat rust tochtstrip geplakt. Lekker dikke waar nu de plaat dus op rust.
Oh en de plaat zelf ingepakt in plastic aan de onderkant. (Omgeslagen en op de bovenkant vastgeplakt).

[ Voor 34% gewijzigd door hjs op 07-02-2019 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Ik heb een plaat piepschuim, dan een dunne rubbermat, dan weer een plaat piepschuim. En dan de loopplaat met een mat erover. Het piepschuim steunt op verwarmingsbuisisolatie 3/4 vastgekit tegen het beton. Als ik dan dat gat in ga ben ik gelijk veilig voor scherpe betonranden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
frk123 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:34:
Ik heb een plaat piepschuim, dan een dunne rubbermat, dan weer een plaat piepschuim. En dan de loopplaat met een mat erover. Het piepschuim steunt op verwarmingsbuisisolatie 3/4 vastgekit tegen het beton. Als ik dan dat gat in ga ben ik gelijk veilig voor scherpe betonranden
Mag ik vragen wat voor dunne rubbermat? Vast geen gewone deurmat. Waar kan ik deze vinden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

Domokoen schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:27:
Ik kom erachter dat mijn kruipruimte erg nat is. Er staat nu ongeveer 1cm water in.
De basismethode werkt meestal zo:
1. Alle troep uit de kruipruimte, zeker alles dat vocht vast kan houden...
2. Het zand compleet afdekken met noppenfolie, met opstaande rand zodat er nooit water op kan komen
3. Damp dicht dik folie er boven op.
4. Goed ventileren ,evt. tijdelijke wat helpen
5. Kijken of er dan nog extra isolatie nodig is naast de aanwezig EPS : Hoe dik trouwens?

De 1e winst is als het goed is: een mooie droge kruipruimte en dat maakt dat je minder warmte verliest via geleiding door de vochtige lucht in de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frk123
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-05 20:23
Domokoen schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:46:
[...]

Mag ik vragen wat voor dunne rubbermat? Vast geen gewone deurmat. Waar kan ik deze vinden?
Goede vraag, heb ik gekregen van een vriend die in de bouw werkt. Geen idee wat het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windsurfing1983
Kan iemand uitleggen hoe je het beste om kan gaan met isoleren rondom drinkwater leiding door je betonnen vloer heen.
Je leest veel over koude bruggen waar leidingen zoals riolering door de vloer heen de gaten niet goed dicht zitten.
Drinkwaterleiding mag je niet isoleren dus hoe maak je dan het gat luchtdicht.

PB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr. Blonde
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10:06
windsurfing1983 schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:03:
Kan iemand uitleggen hoe je het beste om kan gaan met isoleren rondom drinkwater leiding door je betonnen vloer heen.
Je leest veel over koude bruggen waar leidingen zoals riolering door de vloer heen de gaten niet goed dicht zitten.
Drinkwaterleiding mag je niet isoleren dus hoe maak je dan het gat luchtdicht.
Gewoon met purschuim afdichten.

Het niet isoleren van drinkwaterleidingen geld voor warmwaterleidingen in huizen om legionella te voorkomen.
E.e.a. koelt dan snel af i.p.v. dat het langere tijd lauw blijft met een grotere kans op legionella als gevolg.
Als je lokaal een doorvoering met pur afdicht gaat dit echt geen problemen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keverjeroen
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 29-05 23:39
route99 schreef op donderdag 7 februari 2019 @ 21:55:
[...]
De basismethode werkt meestal zo:
1. Alle troep uit de kruipruimte, zeker alles dat vocht vast kan houden...
2. Het zand compleet afdekken met noppenfolie, met opstaande rand zodat er nooit water op kan komen
3. Damp dicht dik folie er boven op.
4. Goed ventileren ,evt. tijdelijke wat helpen
5. Kijken of er dan nog extra isolatie nodig is naast de aanwezig EPS : Hoe dik trouwens?

De 1e winst is als het goed is: een mooie droge kruipruimte en dat maakt dat je minder warmte verliest via geleiding door de vochtige lucht in de kruipruimte.
Bij ons staat er in de herfst/winter ook water in de kruipruimte, maar eerder een cm of 10. Schrijnt grondwater te zijn. Toen ze een paar jaar terug het riool gingen vervangen in de straat, kregen ze het grondwater niet eens weggepompt.

Ben wel benieuwd of er manieren zijn om zo'n laag water af te dekken...

Mijn LEGO dingetjes: www.KeverBricks.nl (insta, bricklink etc)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

keverjeroen schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 15:39:
[...]
Ben wel benieuwd of er manieren zijn om zo'n laag water af te dekken...
Schelpen storten, denk ik.

l'art pour l'art

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

In het magazine vd vereniging Eigen Huis van feb storten ze een laag van EPS of zo met de opmerking dat het drijft en daarmee afdekt . Anders het folie verhaal dat ik schreef. Wel zorgen dat je het hoog genoeg vast maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• windsurfing1983
Major Pain sld schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 12:21:
[...]

Gewoon met purschuim afdichten.

Het niet isoleren van drinkwaterleidingen geld voor warmwaterleidingen in huizen om legionella te voorkomen.
E.e.a. koelt dan snel af i.p.v. dat het langere tijd lauw blijft met een grotere kans op legionella als gevolg.
Als je lokaal een doorvoering met pur afdicht gaat dit echt geen problemen geven.
Super, dank voor de info.

PB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Domokoen
Ik ben uiteindelijk de kruipruimte niet in geweest, want het is te nat met een paar centimeter water. Voor mijn gevoel moet ik hier wel iets meer mee doen dan het gat van de kruipruimte luchtdicht afsluiten.
Het stinkt niet, dus het riool is niet lek. Zou dit van de regen van de laatste dagen kunnen zijn? Maar als het in mei ook modderig is... of zou er toch ergens iets lekken? :F
De EPS isolatie is 15-18cm dik, dat lijkt mij genoeg.

Kruipruimte februari 2019
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/K4IVU59eRCE6eN17BuAoHJV1/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Nh8MxFKX2wkqmAPAuhUUZmoh/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/d3BbnHxzNA2uA6b8ymlvvx7u/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iYB4vDkkdzNMBhb4TSJIemYt/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/fNV7ruIsJ4SVDjlCeKyTcnxa/thumb.jpgAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/CtYfTJCYGGnZxNNuFuSYWmko/thumb.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:44
Zooi opruimen, bouwfolie leggen en het wordt vanzelf droog. Been there, done that.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Yep... en als dit goed aangelegd is en het water staat op... het folie... dan heb je nog een andere klus, het lek opsporen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat Rick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05-2024
[aanvulling n.a.v opmerkingen: Reacties mbt betonrot ivm Kwaaitaal vloeren mogen, hoe sympathiek ook bedoeld, achterwege blijven ;-) ]

Nu dacht ik eruit te zijn, en de vloer in de kruipruimte zelf te gaan isoleren met PIR platen (bestand tegen vocht en goede isolatiewaarde). En te bevestigen met kunstof slagpluggen

Afbeeldingslocatie: https://www.eco-logisch.nl/images/plug3.jpg.

Echter, nu blijkt de vloer gebogen te zijn, waardoor het volgens mij beduidend minder makkelijk wordt om met die platen aan de slag te gaan.
Afbeeldingslocatie: https://s3-verbouwkosten-xjspucykgif.netdna-ssl.com/plaatjes/kwaaitaalvloer_v4.jpg

Wie heeft er een alternatief voor de platen in deze 'boog'-situatie, maar wel een variant die dus in ieder geval goed tegen vocht kan (zoals PIR) maar ook hopenlijk een aaardige isolerende waarde heeft.
Ik hoor het graag :-)

[ Voor 9% gewijzigd door Pat Rick op 14-02-2019 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
Ik hoop dat je met dat plaatje alleen het type vloer probeert aan te duiden, en dat je niet daadwerkelijk last hebt van betonrot...

Ik zou je vloer sowieso wel goed controleren op scheuren, eventueel door een deskundige laten beoordelen.
(mocht dat nog niet gebeurd zijn)

En dan kun je toch gewoon isolatieplaten vlak eronder bevestigen? Die ronding ga je nooit goed kunnen isoleren.

Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-05 13:59

Exigence

dnkroz

Pat Rick schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:29:
Nu dacht ik eruit te zijn, en de vloer in de kruipruimte zelf te gaan isoleren met PIR platen (bestand tegen vocht en goede isolatiewaarde). En te bevestigen met kunstof slagpluggen

[Afbeelding].

Echter, nu blijkt de vloer gebogen te zijn, waardoor het volgens mij beduidend minder makkelijk wordt om met die platen aan de slag te gaan.
[Afbeelding]

Wie heeft er een alternatief voor de platen in deze 'boog'-situatie, maar wel een variant die dus in ieder geval goed tegen vocht kan (zoals PIR) maar ook hopenlijk een aaardige isolerende waarde heeft.
Je hebt toch niet toevallig een Kwaaitaalvloer met bijbehorende betonrot?
https://www.verbouwkosten.com/betonrot/kwaaitaal-vloer/

Dan zou ik het isoleren eerst nog maar even uitstellen....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat Rick
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 28-05-2024
....nee, geen betonrot. Dank voor het meedenken, maaar daar is mijn vraag ook niet op gericht ;-) (...excuus voor verwarring wellicht ivm het plaatje).

Het gaat hem inderdaad om die ronding. Ik wil die niet "open " laten als dat niet per se hoeft. Want dat vereist dan extra goed afdichten van mogelijke aansluitingen en kieren, zodat er niet alsnog veel koude lucht in die ruimte gat zitten. Hop dus op een oplossing die de kromming van de vloer kan volgen. Zoniet, dan inderdaad gewoon de platen op het hart van de bogen bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trekker22
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 08:38
Ik hen een aantal platen die naar onder zijn gekomen. Woning uit 2002. Met die spectrum kit. Doe ik die op de ligger of juist op de EPS plaat? En in sinus aan brengen las ik👍🏻
En hoeveel gebruik je. Op een stuk van 20cm bij 100cm had ik zonder op te letten al eentje leeg😬

Oeps. Iets fout gedaan denk. Halve bus nog vol en door de bodem gedrukt. Hele pistool vol lijm.

Denk omdat tube en spuitmond te smal? Is ook voor het eerst dat ik zoiets doe😬😁

[ Voor 59% gewijzigd door trekker22 op 19-02-2019 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
GioStyle schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 22:29:
Zooi opruimen, bouwfolie leggen en het wordt vanzelf droog. Been there, done that.
Ik begrijp niet helemaal hoe >10cm grondwater verdwijnt als je er folie op legt. Hoe krijg je dat voor elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:44
Wolly schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 17:33:
[...]

Ik begrijp niet helemaal hoe >10cm grondwater verdwijnt als je er folie op legt. Hoe krijg je dat voor elkaar?
Het gaat toch om de ruimte in de kruipruimte? Als je last hebt van condens op de leidingen, dan is de luchtvochtigheid hoog. Met folie op de grond breng je de luchtvochtigheid naar beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
trekker22 schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 13:37:
Ik hen een aantal platen die naar onder zijn gekomen. Woning uit 2002. Met die spectrum kit. Doe ik die op de ligger of juist op de EPS plaat? En in sinus aan brengen las ik👍🏻
En hoeveel gebruik je. Op een stuk van 20cm bij 100cm had ik zonder op te letten al eentje leeg😬

Oeps. Iets fout gedaan denk. Halve bus nog vol en door de bodem gedrukt. Hele pistool vol lijm.

Denk omdat tube en spuitmond te smal? Is ook voor het eerst dat ik zoiets doe😬😁
Drie PIR-platen met 1 bus montagekit werkt, dan zou dat bij EPS ook moeten werken lijkt me. Ik heb op een betonbalk 2 rechte, dikke sporen lijm gezet (1 plaat zit gelijmd tegen 2 betonbalken) en dan nog een spoor op de zijkanten van de platen. Ik heb de platen 2 dagen gestut, latje schuin eronder en dan flink erop rammen zodat die bijna recht komt te staan, zodat er forse druk op de PIR-plaat komt. Je hebt natuurlijk een extra dwars latje nodig op de plaats waar de PIR-plaat wordt ondersteund, anders prikt de stut door de plaat heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Domokoen schreef op vrijdag 8 februari 2019 @ 21:22:
Ik ben uiteindelijk de kruipruimte niet in geweest, want het is te nat met een paar centimeter water. Voor mijn gevoel moet ik hier wel iets meer mee doen dan het gat van de kruipruimte luchtdicht afsluiten.
Het stinkt niet, dus het riool is niet lek. Zou dit van de regen van de laatste dagen kunnen zijn? Maar als het in mei ook modderig is... of zou er toch ergens iets lekken? :F
De EPS isolatie is 15-18cm dik, dat lijkt mij genoeg.
Als het geen lekkage is... Zou ik eerst kijken of het grondwater is, dit kan je doen door bv een pijp de grond in te werken ongeveer 1m a 1,5m zou genoeg moeten zijn. is het water gelijk aan de hoogte van je kruipruimte heb je je antwoord. Zo niet kan je drainage aanleggen, (gat gevuld met geodoek waarin je een lading grind dumpt dicht vouwen en wat zand eroverheen.

O en snel graven doe je met een hogedrukreiniger en een nat/droog zuiger ("diy hydrovac" op youtube voorbeelden genoeg)

Als het elke keer als het regent eerst je kruipruimte volloopt, (lucht verplaatst makkelijker dan "zand") dan is dus zorgen dat je infiltratie rond je huis niet optimaal is. Dit verhelp je door "diepe" kuilen" te maken net onder het grondwater niveau (10/20cm) en vullen met zand/grind) drainagebuis en alleen grind komt fijnzand alsnog tussen de kieren door met als gevolg verstopping door slib, geodoek werkt als een fijnere zeef
Pat Rick schreef op woensdag 13 februari 2019 @ 16:29:
[aanvulling n.a.v opmerkingen: Reacties mbt betonrot ivm Kwaaitaal vloeren mogen, hoe sympathiek ook bedoeld, achterwege blijven ;-) ]

[Afbeelding].

[Afbeelding]

ik heb ook een kwaaitaal vloer
Je zal eerst je vloer goed droog moeten maken, (dus opstijgend vocht verhinderen), oftewel folie neerleggen. ventilatie verbeteren helpt ook.

Zelf moet ik wat betonrot aanpakken, dit is met een hamer en kleine reparatie werkzaamheden simpel te doen. metaal insmeren met spul (menie?) en daarna laagje beton weer terug smeren.. maar goed dit is niet voor jou.

Ik ga 50x50cm (10cm) eps blokken snijden (die krijg ik teminste de kruipruimte in) die lijm ik tegen de onderkant met 5cm extra eps onderlaag. De holte wil ik vullen met iets wat de luchtverplaatsing verhinderd, ik denk zelf aan glaswol ofzo. Misschien tijdens het verlijmen van het eerste deel gelijk stukje glaswol mee"drukken".

Om het te fixeren zal montage lijm hopenlijk volstaan, dit zal ik testen als ik 1maal ga plakken. als optie heb ik ook nog groen tuindraad (ijzerdraad met plastic coating) en plastic plaatjes ofzo om draagvlak te vergroten zodat het niet in het eps snijd.

Tja vanalles

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 10:14
Na 2 maanden voorbereiding(glaswol bestellen, verkeerde geleverd krijgen, wachten op nieuwe en daarna alles lekker laten liggen en genieten van het zonnetje van afgelopen dagen) ben ik dan eindelijk begonnen met de glaswol+plakpennen. Kruipruimteluik vergroten en EPS heb ik niet voor gekozen.

Nu ben ik benieuwd hoe snel de Spectrum montagekit droogt. De 'tack' kit die bij de plakpennen zat duurt veel te lang. De Bison Poly Express gaat wel aardig maar eigenlijk óók niet snel genoeg en is duur. Ik plak niet meer dan 2 rijen broodjes vol met plakpennen ivm de benodigde veilige ruimte om te werken/rollen/kruipen.
Iemand een idee of die Spectrum goed is om die plakpennen snel te plakken?

• Megalodon_67
  • Niet online
@Kanoet De Spectrum montagekit heeft officieel een droogtijd van 24 uur mits één van de 2 oppervlakken poreus is, beton geldt overigens als poreus. Ik had tijdens mijn werkzaamheden een temperatuur van 9 graden (5 is het minimum voor deze kit) en een dag later was de lijm soms nog niet volledig uitgehard. Daarom hield ik 2 dagen aan voor het stutten van de PIR-platen, dan was het altijd uitgehard.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
@Pat Rick Ik ga tzt samen met de buurman aan de slag met zijn flevobeton vloer, is qua indeling en vorm hetzelfde als jouw kwaaitaal vloer.
Idee is om strookjes steenwol van 40cm te gebruiken als tussenschot, 1 per plaat in de ronding zetten. Dan 1 laag EPS van 4-5cm eronder plakken met Pattex montage Classic, en daarna een 2e laag met 60x60x10 B-keus PIR blokken.

Reden voor die EPS tussenlaag:
- platen zijn bij bouwmarkt in 100x50 te krijgen, even breed als liggers, PIR is veelvoud van 60cm meestal
- liggers liggen onderling niet altijd goed recht, met EPS vergroot je het te lijmen oppervlak zodat dit niet uitmaakt
- Liggers van Flevobeton vloer zijn op veel plekken glad. Folie van PIR is glad, dan is een poreuze tussenlaag een oplossing

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

Voor de kerst heb ik mijn jaren 30 houten vloer geïsoleerd met 15 cm glaswol. Ik had niet verwacht dat het comfort zo zou verbeteren. Het is natuurlijk geen vloerverwarming, maar echt koud is het niet meer. Voorheen was de vloer eigenlijk net te koud om op je sokken te lopen, nu kan dat gewoon wel.

Dit had ik jaren eerder moeten doen.

Dan is die hele gas discussie toch nog ergens goed voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12

timovd

Voorsprong door techniek

@bert pit, is de kruipruimte niet te vochtig? Als het glaswol vochtig wordt, heeft het een negatief effect.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

_JGC_ schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 01:19:
@Pat Rick Ik ga tzt samen met de buurman aan de slag met zijn flevobeton vloer, is qua indeling en vorm hetzelfde als jouw kwaaitaal vloer.
Idee is om strookjes steenwol van 40cm te gebruiken als tussenschot, 1 per plaat in de ronding zetten. Dan 1 laag EPS van 4-5cm eronder plakken met Pattex montage Classic, en daarna een 2e laag met 60x60x10 B-keus PIR blokken.

Reden voor die EPS tussenlaag:
- platen zijn bij bouwmarkt in 100x50 te krijgen, even breed als liggers, PIR is veelvoud van 60cm meestal
- liggers liggen onderling niet altijd goed recht, met EPS vergroot je het te lijmen oppervlak zodat dit niet uitmaakt
- Liggers van Flevobeton vloer zijn op veel plekken glad. Folie van PIR is glad, dan is een poreuze tussenlaag een oplossing
steenwol neemt vocht op, is daarom niet ideaal als "isolatie"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@vso Spouw zit al steenwol in, is hier en daar ook te zien vanuit kruipruimte.

Verder wordt er eerst folie gelegd waardoor de luchtvochtigheid enorm afneemt. Als je daarna de hele zooi afsluit met 4cm EPS en 10cm PIR komt daar geen vocht bij, en mocht er alsnog vocht komen, kan het via dezelfde weg ook terug. Die tussenschotten zijn ook puur om evt luchtstroom in het boogje te beperken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 15:59
Ik ben klaar met de eerste laag piepschuim en vindt het nu al aangenamer in huis. De bedoeling is dat er tzt nog een tweede laag onder gaat komen. Voor het lijmen voldoet de witte kit van de action ook á 1,50 euro per tube. Ik had mazzel dat de piepschuim platen een paar mm smaller waren dan de ruimte tussen de betonnen liggers, dus tijdens het drogen van de lijm heb ik de platen klem gezet met wigjes.

Al met al zijn er zo’n 19 pakken piepschuim (95 platen) onder de vloer gegaan. En ik denk dat er zo’n 38 tubes kit doorheen zijn gegaan. Ik zal vanmiddag eens foto’s maken van het geheel.

Ik heb trouwens wel twee luchtroosters in de eetkamer die nu nog onder het peipschuim vandaan komen, maar als ik er een tweede laag onder hang dan blokkeer ik ze. Daar moet ik nog even wat voor verzinnen. In de hele kruimpruimte zitten trouwens maar 4 roosters. Twee voor en twee achter in de gevel van de woning. Is dat niet weinig? Het is wel lekker droog in de kruipruimte. Bovendien zit tussen de kruipruimte van bijkeuken en de keuken een spouwmuur die open is. Ik voel daar ook tocht weg komen. Uit die (open) spouw dus. Het is denk ik niet aan te raden om dat dicht te maken?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@rimave Schuine uitsnede maken in de plaat die voor het rooster langs komt zodat de lucht onder de isolatie doorgaat ipv geblokkeerd wordt.
Verder is 2x2 roosters op tegenoverliggende gevels voldoende, luchtstroom heeft dan alle vrijheid. In het najaar met harde wind is het dan ook gewoon storm in je kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Laatst online: 29-05 22:10
Heeft er iemand ervaring met het laten aanleggen van ventilatieroosters in de kruipruimte? Mijn aannemer zei dat er specialistisch gereedschap voor nodig was..?

De situatie is dat mijn kruipruimte is opgedeeld in twee delen met twee ingangen. Een deel, het langste, van het voorraam tot het keukenraam (uitbouw) heeft aan beide zijden een klein "rooster" door gaten in de tegel.
De andere kruipruimte waar o.a. de riolering aangesloten zit van de voordeur tot de achterdeur heeft echter geen eigen ventilatie. Nu stinkt het daar af en toe flink, wat dan ook het huis in komt. Ik vermoed dat het hebben van roosters daar al flink kan schelen. Kan een partij die ook isolatie doet in kruipruimtes dat?

Ik wil vervolgens (nadat de stank is opgelost) laten kijken naar de kruipruimte isolatie, en spouwmuur. Zou fijn zijn als dit bij 1 partij kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
@Zebby Bedrijven die spouwmuurisolatie doen kunnen ook een gat schuin naarbeneden boren en een renovatiekoker aanbrengen. Is voor die bedrijven dagelijkse kost, dus ze zullen de apparatuur er ook voor hebben. Gewoon aanvragen als je een offerte laat uitbrengen voor spouwmuurisolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

timovd schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 10:23:
@bert pit, is de kruipruimte niet te vochtig? Als het glaswol vochtig wordt, heeft het een negatief effect.
Wat is dan het negatieve effect?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:12

timovd

Voorsprong door techniek

Als het nat wordt creëert het een koudebrug in plaats van dat het isoleert.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-05 22:31
bert pit schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 08:23:
Voor de kerst heb ik mijn jaren 30 houten vloer geïsoleerd met 15 cm glaswol. Ik had niet verwacht dat het comfort zo zou verbeteren. Het is natuurlijk geen vloerverwarming, maar echt koud is het niet meer. Voorheen was de vloer eigenlijk net te koud om op je sokken te lopen, nu kan dat gewoon wel.

Dit had ik jaren eerder moeten doen.

Dan is die hele gas discussie toch nog ergens goed voor.
Hoe heb je de glaswol onder de vloer vast gezet? En glaswol zonder aluminium laag gebruikt zeker, tbv de damp open structuur.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bert pit

bert pit

asdasd

@Geronimoos De reflecterende laag zit aan de vloer kant. De glaswol zit tussen de houten balken, die 15cm hoog zijn. De glaswol is ook 15cm dik, ik heb schroefjes in de balken gedraaid en vervolgens ijzerdraad gespannen van schroef naar schroef tussen de balken. Op het ijzerdraad ligt de glaswol.

Na wat voorbereidingen was het twee keer circa 4 uur (kolere) werk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-11-2022

glm

Hallo allen,

Ik heb dezelfde vloer als JanMan: Jan-man in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

Ik ben me (na het infrezen van vloerverwarming 2 jaar terug) nu aan het orienteren op isolatie van de vloer. Nu heb ik een collega, die aan de slag wil gaan met meerlaagse isolatiefolie T3. Hij wil daarvoor met sterke kit houten latten lijmen haaks op de betonnen liggers. Tegen die houten latten wordt dan dat meerlaagse folie geniet/geschroefd.
Dikte van het folie ca 48 mm, R-waarde 3.7.

Ik zie veel voordelen van deze folie, maar kom er weinig ervaringen van tegen. Ook in dit topic kom ik het niet tegen, terwijl het mij ideaal lijkt. (helemaal in mijn situatie, met een zeer klein kruipluik van geschat 50/40 cm.

Is er iemand die bewust/gefundeerd niet voor dit isolerende reflectiefolie heeft gekozen of zijn er mensen met ervaringen? Graag hoor ik van jullie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
48mm en Rc van 3.7? Dat lijkt me sterk.

Grootste werking in zulke folies zit in de reflectiewaarde lijkt me, dus met vloerverwarming wellicht interessant. Voor en na het aanbrengen infraroodfoto's maken van de kruipruimte lijkt me.

[ Voor 71% gewijzigd door No Hands op 24-02-2019 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glm

glm

De R d-waarde van 3.7 is opgegeven door de fabrikant. Maar hoewel ik wantrouwig ben, lijkt me niet helemaal uit de lucht gegrepen. Moet me nog verder orienteren, maar site etc. ziet er gedegen uit en bestaat al jaren. Betreft de isolatie booster variant 7.....

Ik heb via mijn werk de beschikking over een warmtebeeldkijker, dus zal daar tzt idd wat foto's mee maken.

Iig bedankt voor je de input mbt de geschiktheid icm vloerverwarming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• route99

route99

glm schreef op zondag 24 februari 2019 @ 01:26:...Nu heb ik een collega, die aan de slag wil gaan met meerlaagse isolatiefolie T3.....
Dikte van het folie ca 48 mm, R-waarde 3.7.....
Graag hoor ik van jullie. :)
Toch even wat simpele fact checking.
https://www.pifisolatie.n...ISSO-Certificaat-T3.0.pdf

http://www.isobooster.nu/...acj%20v3.8%20digitaal.pdf
Isobooster 7 R3,0 dikte product: 50 mm
Onder een vloer 2,83 2,73 3,02 2,93 ,10
Hmm, eerder onder de 3 dan boven de 3....das lang geen 3,7.

waar komt die 3.7 vandaan? Heb je een product link, want als iets super goed is zijn wij ook wel geïnteresseerd... 8)

Mss hier vandaan....kwam het toevallig tegen om prijzen te zoeken...
Is dat "de bron"
Hmmmm Dat 48 mm en 80 mm en die zijn 3.7 en 4.0....
Ik vermoed/hoop... dat er sprake is van een simpele typfout..
Heb je een andere bron, graag...

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 24-02-2019 19:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Zebby schreef op vrijdag 22 februari 2019 @ 13:45:
Heeft er iemand ervaring met het laten aanleggen van ventilatieroosters in de kruipruimte? Mijn aannemer zei dat er specialistisch gereedschap voor nodig was..?

De situatie is dat mijn kruipruimte is opgedeeld in twee delen met twee ingangen. Een deel, het langste, van het voorraam tot het keukenraam (uitbouw) heeft aan beide zijden een klein "rooster" door gaten in de tegel.
De andere kruipruimte waar o.a. de riolering aangesloten zit van de voordeur tot de achterdeur heeft echter geen eigen ventilatie. Nu stinkt het daar af en toe flink, wat dan ook het huis in komt. Ik vermoed dat het hebben van roosters daar al flink kan schelen. Kan een partij die ook isolatie doet in kruipruimtes dat?

Ik wil vervolgens (nadat de stank is opgelost) laten kijken naar de kruipruimte isolatie, en spouwmuur. Zou fijn zijn als dit bij 1 partij kan.
Die ventilatiegaten werden bij mij letterlijk binnen 15 minuten geplaatst. Grote boor, met wat geweld van buiten schuin naar beneden boren, koker erin, en roostertje ervoor. Was zo gepiept. Elk isolatiebedrijf zou dat eigenlijk wel moeten kunnen lijkt me...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• glm

glm

@route99
Via de site van Isobooster. Ik was wat voorzichtig met linkjes, maar niet nodig in dit geval, begrijp ik.
Bijvoorbeeld: http://www.isobooster.nu/...oster-t1t2t3t5-v5-web.pdf
Staat op meerdere plaatsen op hun site....
Maar zoals al gezegd, ik had de info via een collega en heb zelf nog geen diepgravend onderzoek gedaan.

Nog n linkje: https://www.ecodynamischb...latieproducten/isobooster

En nog 1: https://www.vanhetgasaf.nu/isolatie/

NB! Ik zag dat de verschillende sites niet overeenkomen.
Ik ging er van uit dat T3 48 mm was. Dat blijkt mogelijk niet te kloppen, maar de verschillende sites komen niet met elkaar overeen
T1 is op de ene site 48 mm met een R waarde van 2.4 ..

Op dezelfde site is een T2 versie. 64 mm en R waarde van 3.4 .

Ik ga me eerst maar eens ernstig verdiepen in de materie B)

[ Voor 55% gewijzigd door glm op 24-02-2019 21:09 ]

Pagina: 1 ... 52 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"