Die gok lijkt me wel ok, maar dat wil niet zeggen dat EPS niet gevaarlijk is....
Wat hebben ze nl met EPS en zo gedaan om het zgn brandveilig te maken?
Want polystyreen, (de basis van EPS & XPS) is super brandbaar, het werd al genoemd door @
_JGC_ dat je daarom geen verpakkingspiepschuim mag gebruiken...
Maar is daarmee EXPS/XPS veilig?
Ze maken het "brandveilig" door het vol te stoppen brandvertrager maar dat is maar een deel van het verhaal.
Daar kun je nl nog wel een boom over opzetten hoe veilig het dan is...
Een poging:
Het is nl verder compleet afhankelijk er van hoe het isolatiemateriaal verwerkt is.
Zit het open of amper beschermd aan de lucht:.... wel hollen maar bij een brand... je hebt misschien nog 30 seconden als je het wat laat ontdekt of minder zelfs.... Je zult niet dood gaan van de vlammen ... die worden heel netjes gedoofd.. maar je sterft in no time van de giftige gassen....
Zeker als de brand al een tijd smeult in een andere ruimte en alles al onder die gassen zit, the moment dat het jouw ruimte bereikt heb je maar heel weinig tijd meer. Een escape door naar buiten te springen is wrs de enige optie nog, binnendoor wegkomen met al die gassen... vergeet het maar....de kans dat je het redt in zo'n mistige giftige omgeving, vergeet het maar.
Onder de vloer: je ligt aan het uiteinde van de kruipruimte, erg ver van het mangat. Ergens begint iets te smeulen, waarom laten we ff in het midden. Je bent hartstikke druk en er ligt nog wat spul op de grond tussen de rampplek en waar jij ligt, dus het duurt een tijd dat de lucht jou bereikt...
Oja.. je ruik je het... dan moet je door die gaslucht heen kruipen om bij het man gat te komen, de trek staat om hoog dus je blijft al die tijd in die giftige gaslucht hangen... hoe lang heeft dat geduurd? Afhankelijk van de kruipruimte toch al snel en minuut en het kost zoveel kracht om weg te komen, je snakt naar zuurstof, adem inhouden is geen optie....
Wat je in huis iig altijd moet doen: zorg dat EPS & XPS altijd zeer goed achter een stevige dikke gipsplaat zitten. Dat geeft je een veilige gasarme brandvertraging van ca 20 minuten, meer dan genoeg om zonder botbreken weg te komen en nog belangrijker, vooral amper of geen giftig gas ingeademd.
.
De kruipruimte: tja das een afweging. Wat kun en moet je daar doen? Dat moet je zelf weten, het is best een flinke klus om daar gips aan te brengen qua constructie, het weegt nogal wat..... dat is wrs de reden dat het niet gebeurt.
Tot slot: tja als er nooit iets gebeurt... dan heb je alles "voor niks gedaan"... al die extra moeite al dat geld, je wilde een simpel goedkope isolatie en dan komt dit...dus iedereen moet een inschatting van zijn eigen situatie maken..
Ga anders een met de brandweer praten. Dan hoor je heel goed wat zij van al die kunststoffen, vergeet niet, ook EPS en XPS en PIR en PUR zijn dat.., met al die brandvertragers voor een effect hebben op hun werk.
Die giftige gassen kunnen ze met een goed pak en een compleet gasmasker wel aan. Hun grootste probleem is het zicht... staat een brandend huis in no time stijf van de rook... er zijn amper vlammetjes te zien.... en dan moeten ze nog iemand redden op de 1e verdieping met een zicht van 20-40 cm... als al....
Het verbaast je niet dat daarbij de meeste doden vallen.
Zodra het niet meer veilig is voor hen zelf, zal de brandweer zich terug trekken... das dus een ramp voor die persoon op de 1e verdieping als die niet mer in staat is om uit het raam te springen. als het raam er is...
Glaswol: kan inderdaad vervelend zijn. Maar staat wel hoog in de ladder van brandveiligheid zonder brandvertragers.
Dus keuze van materiaal en preventie bij het aanbrengen kunnen je helpen.
Neem glaswol met beiden zijden een vlies, dat scheelt hel veel.
Er zijn de nodige middelen:
Stuur ze bij twijfel een mailte welke je nodig zou moeten hebben.
Tja.. tis wel iets anders klussen dan in een T-shirt, maar PURREN in een T-shirt zou ik zeker afraden... en zonder bescherming onder vloer lijkt me vragen om problemen.
Veiligheid gaat meestal gepaard met "ongemak", maar als je er een maal aan gewend best vat het best mee.
Hopelijk geeft deze nuance een wat beter en breder beeld tav isolatie en veiligheid..
(ben geen veiligheidsambtenaar, maar ik zit wel elke dag tussen potentieel risico situaties en als ik niet op kantoor zit voor lit onderzoek, PM, etc, zit ik vaak daar tussen., dus ik spreek uit ervaring)
Maak in ieder geval een analyse en ga echt met de brandweer praten. Mss schouwen ze je huis nog wel gratis op potentiële risico's...
Ach.. of je doet een plas en gaat verder waar je was...