Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 12:44:
@fietsbob weet je hoe het eruit ziet? Is het een pak van *folie* of een luchtzak?
Ik weet van een kennis, deze werkt bij een bedrijf dat isolatie maakt voor boten en dit zijn eigenlijk verschillende lagen reflecterend materiaal met daar tussen soms nog een soort *stof* laagje.. het idee is dat warmte gereflecteerd wordt.

Dit tegen over PIR/PUR waar het effect gecreëerd wordt door de dikte en geïsoleerde luchtpockets.

Dit zou het moeten worden als eindresultaat.

• webdrifter
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 18-12-2018
Wat ik nog niet ben tegen gekomen op dit forum maar toch graag wil inbrengen is het volgende.

Bodem isolatie helpt niet alleen tegen optrek van vocht, maar vooral ook om Radon-ophoping in de kruipruimte te voorkomen.

Dat betekent dat je dan (indien je geen gasleidingen door je kruipruimte hebt lopen en geen last van ongezonde schimmels hebt) ook de ventilatie in je kruipruimte iets kunt beperken.

Let wel, slechts beperken. Niet alles dicht stoppen! Moet dus met beleid. Voorafgaand aan de maatregel en na de maatregel plaatsen van een vochtigheidsmetertje ter controle kan geen kwaad.

Dat betekent minder afvoer van kostbare warmte en tevens meer opwarming van de grond onder je woning die in de herfst ook weer wat extra besparing oplevert omdat je dan wat warmte afstraling van de ondergrond hebt.

Moet je wel dunne doorzichtige PE-folie op de bodem gebruiken en niet die dikke folie van Tomzon. En die folie lekker plat zonder luchtlaag ertussen op de bodem leggen. Bij de meeste van ons is de grond in de kruipruimte altijd licht vochtig zodat de folie er vaak al vanzelf iets aan blijft plakken. :)

Bedenk wel dat als je je vloer en je bodem beter isoleert. Of je kruipruimte minder ventileert. Het hartje zomer ook warmer blijft in je woonkamer als die warmte er eenmaal in zit. Dus voorkom ook dat die overbodige warmte er (aan de zonzijde) in kan komen.

webdrifter wijzigde deze reactie 18-12-2018 15:29 (20%)

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:36
blissard schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:43:
Isoleren met welk materiaal ook, gaat je heel veel opleveren.
Heb het gisteren laten isoleren, paar uurtjes huis gelucht, einde van de dag (uurtje of 4/5) de pomp weer aangezet, merk dus 0 verschil met isoleren, behalve dat de warmtepomp het makkelijker heeft, en eerder op temperatuur raakt, ietsje minder stroom gebruikt. Maar het is vannacht in de woonkamer, met 38/39 Ta niet warmer dan 17 graden geweest.

Dus alle isolatie experts..... wellicht ideeen?

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:13
maartenmoerman schreef op woensdag 19 december 2018 @ 11:37:
[...]

Heb het gisteren laten isoleren, paar uurtjes huis gelucht, einde van de dag (uurtje of 4/5) de pomp weer aangezet, merk dus 0 verschil met isoleren, behalve dat de warmtepomp het makkelijker heeft, en eerder op temperatuur raakt, ietsje minder stroom gebruikt. Maar het is vannacht in de woonkamer, met 38/39 Ta niet warmer dan 17 graden geweest.

Wat is de temperatuur in de kelder nu?
Ik hoop dat je vloer wel voldoende afgifte capaciteit heeft. Is dat ooit beschouwd?

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-02 10:53
[...]

Wat was je verwachting?

In principe zeg je precies wat volgens mij met isoleren gebeurd. De Warmtepomp hoeft minder hard te werken om alles op temperatuur te houden, want je warmteverlies is minder,mMaar als je thermostaat op 17 graden staat s nachts zal het na een tijd altijd tot 17 graden afkoelen.

Hoe snel dit gaat hangt af van verdere isolatie, tocht, raampartijen etc.

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:33
[...]

Ik denk niet dat je na één dag al een flink verschil gaat merken door de massa van een vloer en traagheid van warmtepompen.

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:20
Dat, en je merkt dus wél verschil want die pomp hoeft blijkbaar minder hard te werken.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• maartenmoerman
Megalodon_67 schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:12:
[...]

Ik denk niet dat je na één dag al een flink verschil gaat merken door de massa van een vloer en traagheid van warmtepompen.
Een flink verschil niet, maar ik ga er niet vanuit dat midden in de nacht met Ta van 38/39 graden, de temperatuur langzaam zakt van 17,5 naar 16,5. Of heb ik dat fout?
perspectivebass schreef op woensdag 19 december 2018 @ 12:12:
[...]

Wat was je verwachting?

In principe zeg je precies wat volgens mij met isoleren gebeurd. De Warmtepomp hoeft minder hard te werken om alles op temperatuur te houden, want je warmteverlies is minder,mMaar als je thermostaat op 17 graden staat s nachts zal het na een tijd altijd tot 17 graden afkoelen.

Hoe snel dit gaat hangt af van verdere isolatie, tocht, raampartijen etc.
Heb WAR regeling, geen thermostaat, ik hoop eigenlijks dat het ooit in mijn huis 21 graden gaat worden :)
Hmmbob schreef op woensdag 19 december 2018 @ 13:25:
Dat, en je merkt dus wél verschil want die pomp hoeft blijkbaar minder hard te werken.
Daar merk ik dus wel verschil in inderdaad, de pomp staat nu uit sinds 11 uur vanmorgen, en is nog niet aangegaan.

Vloeroppervlakte met een FLIR net gemeten, is zo'n 26 graden, in de kelder is het nu 18/19 graden ( en ik neem aan koelt verder af op het moment)

maartenmoerman wijzigde deze reactie 19-12-2018 16:26 (18%)

• blissard
De warmte in de kelder is fors afgenomen. Dat scheelt alvast flink in het energieverbruik. Als de vloer echter niet warmer wordt (wat was deze eerst?) dan wordt de kamer dat ook niet.
Is de Ta te verhogen?

• maartenmoerman
blissard schreef op woensdag 19 december 2018 @ 20:15:
De warmte in de kelder is fors afgenomen. Dat scheelt alvast flink in het energieverbruik. Als de vloer echter niet warmer wordt (wat was deze eerst?) dan wordt de kamer dat ook niet.
Is de Ta te verhogen?
Ta op 39 graden, wellicht kan hij nog hoger, maar ja, ik moet ook wat over hebben als het echt koud is denk ik?

• zuidhuis
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 01-01 22:50
Scheuren in houten balken door isolatie kruipruimte?! :?

Ik heb ongeveer half jaar geleden de kruipruimte aangepakt van jaren '60 woning:

- T200 folie op de bodem gelegd.
-Twee lagen steenwol tussen de balken gestopt.

De vloer is als volgt opgebouwd: houten balken (6.cm breed) , grenen (?) vloerdelen (mes en groef) , laag vilt , folie en dan eikenparket bovenvloer. Huis staat op zandgrond, kruipruimte is altijd droog geweest.

Sinds ongeveer 1,5 maand, kraakt de vloer op 1 plek en is met blote voeten en hoogteverschil / verloop voelbaar. Daarom de kruipruimte ingedoken en zag dat er t.h.v. die plek een horizontale scheur loopt over de balk. Daarom alle balken nagelopen en ik zag ook bij een andere balk een aardige scheur lopen. Daarvan weet ik zeker dat die er eerst niet was.

Wordt dit nu veroorzaakt doordat de vochtigheid gedaald is? Temperatuur van het hout gestegen? Vind het iets te toevallig om het aan de winter / ouderdom te wijten.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:19
@zuidhuis Ik ben zelf ook met isoleren bezig van een soortgelijke vloer. In principe zal je kruipruimte kouder worden, doordat je vloer minder warmte transporteert van de kamer naar de kruipruimte. Koudere lucht kan minder vocht bevatten, dus je kruipruimte zou droger moeten zijn.

Dat die balken daardoor een scheur vertonen lijk me erg goed mogelijk. Maar hout is zo enorm sterk, dat dat geen probleem zou moeten zijn.

• zuidhuis
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 01-01 22:50
@bert pit maak me ook geen zorgen dat de boel instort, maar wel dat de houten vloer steeds verder gaat kraken en niet meer strak uitgevlakt is.

Heb nergens anders gelezen dat het isoleren scheuren id balken kan veroorzaken. Verwacht eerder dat dit veroorzaakt wordt door lagere vochtigheid door afdekken vd bodem dan door de veranderde temperatuur.

zuidhuis wijzigde deze reactie 20-12-2018 09:48 (21%)

• bert pit
@zuidhuis Dat is zeker goed mogelijk. Daarnaast is het ook nog eens extreem droog geweest van april tot oktober.

• windsurfing1983
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 08-02 19:38
Als je nog geen isolatie hebt onder je betonnen broodjes vloer wat is dan de beste optie om te isoleren?.
Kruipruimte is goed toegankelijk.
Woning is van 1973.
Wil het graag zelf plaatsen.

Pir platen, welke dikte en met groef of zonder groef.

Tonzon lucht kamers, is dit zelf goed te monteren aangezien ik hier zeer verschillende verhalen lees. Prijs is ook een issue.

PB

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

windsurfing1983 schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:46:
Als je nog geen isolatie hebt onder je betonnen broodjes vloer wat is dan de beste optie om te isoleren?.
Kruipruimte is goed toegankelijk.
Woning is van 1973.
Wil het graag zelf plaatsen.

Pir platen, welke dikte en met groef of zonder groef.

Tonzon lucht kamers, is dit zelf goed te monteren aangezien ik hier zeer verschillende verhalen lees. Prijs is ook een issue.
Pir of eps. Zorg voor minimaal rd waarde van 3.5, meer is beter. Qua bevestiging met de bekende lijm van action is het zo dat 1 van de 2 oppervlaktes poreus moet zijn meende ik. Dat zijn beton en pir beide niet. Hoe je dit het beste kunt bevestigen weet ik niet. Eps gaat wel werken.
Als je genoeg ruimte hebt dan is eps wellicht het handigste. Bij meerdere lagen creëer je ook een luchtdichte laag.
Zie mij post in dit topic voor wat inspiratie: DJ^ in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"

hmmz

• windsurfing1983
Oké dank voor de reactie.
Heb jou post doorgelezen en de foto's bekeken, welke dikte platen heb jij gebruikt?
Twee lagen op elkaar geplakt.

De lijm van de action werkt dus niet op beton.
Lees hier ook dat er montage kit gebruikt is maar lees niet het resultaat na een half jaar of een paar maanden.

PB

• blissard
Beton is poreus genoeg voor de montagekit of lijm (pattex) van de action. Bij mij zitten de platen met montage kit na jaren nog goed vast. (Eps op beton). Volgens mij zijn er hier ook die PIR hebben geplakt, maar dat moeten die ervaringsdeskundigen dan even melden.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

windsurfing1983 schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:54:
Oké dank voor de reactie.
Heb jou post doorgelezen en de foto's bekeken, welke dikte platen heb jij gebruikt?
Twee lagen op elkaar geplakt.

De lijm van de action werkt dus niet op beton.
Lees hier ook dat er montage kit gebruikt is maar lees niet het resultaat na een half jaar of een paar maanden.
Ik heb pir platen van 8cm met groef en alu laag aan beide zijden gebruikt. Daarmee is de verbinding tussen de platen goed. Dit heb ik ook nog getapet met alu tape om goede luchtdichte verbinding te krijgen.
Lijm van action moet in elk geval 1 zijde poreus zijn. Eps is dat. Pir niet. Beton ook niet dacht ik maar weet ik niet zeker.
Edit: beton is ook poreus zegt google. Dan zal het zo zijn :)

DJ^ wijzigde deze reactie 31-12-2018 11:05 (3%)

hmmz

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:09
Ik moet even iets anders verzinnen om de piepschuim platen tussen de balken aan de vloer te lijmen. Heb al 1 koker action montagekit verbruikt op twee platen. Dat gaat me wel erg rap.

De platen passen ook mooi tussen de balken. Da’s mooi en niet mooi. Niet mooi, omdat als ze een paar mm te groot waren mooi klem gezet konden worden. Dat gaat nu niet.

Het kruipruimtje van de bijkeuken heb ik twee zakken piepschuim chips in gegooid. Dat kan net door het gat. Er lopen leidingen voor het mangat langs, dus ik kan daar niet in komen. Pas er net met hoofd en armen door om de chips wat te verdelen. Verder gaat niet.

Alles is nu lekker droog in de kruipruimte alleen de fundering van de buitenmuur niet. Als ik daar nu ook piepschuim platen tegenaan zet. Zal dat helpen? Of gewoon zo laten?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• bert pit
Hier ook klaar met isoleren van de houten vloer in ons jaren 30 huis.

Eerst heb ik de kruipruimte voorzien van plasticfolie op de grond. toen een balkendraagmuurtje doorgeslepen om in het andere deel van de kruipruimte te komen. Daar was dus in 85 jaar nog nooit iemand geweest. Ook daar folie uitgerold. Na een week was het al merkbaar droger en minder muf in de kruipruimte.

Toen de klus aangepakt: de houten balken zijn 15 cm hoog en zitten tussen de 53 en 67 cm van elkaar. Ik heb gekozen voor het aanbrengen van glaswol 15cm dik en 60cm breed. In de balken heb ik schroeven gedraaid om het ijzerdraad te spannen. Glaswol leent zich erg goed om lekker te proppen. Heel nauwkeurig werken hoeft niet, als het maar dicht zit tussen de balken. Dit werkt lekker snel.

Een gasmasker had ik al, dat werkt ook uitstekend tegen het bouwstof en de glas wol stof. Daarnaast heb ik mezelf goed ingepakt, huishoudhandschoenen aan en een "koplamp" van de action op m'n voorhoofd. Dat was ook het enige licht wat ik nodig had. Ongeveer 40m2 heb ik in circa 8 uur bekleed.

Het materiaal is van Knauf en er stond op huidvriendelijk. Hoewel het inderdaad huidvriendelijker is dan jaren geleden toen ik de zolder isoleerde, heb ik toch nog wel wat lichte jeuk gehad. Een rol van 6 meter kost 20 euro, ik had er 8 nodig en nog wat klein materiaal. Dus voor circa 200 Euro is de gehele isolatieklus geklaard.

De kruipruimte anderhalve graad koeler en de vloer ongeveer een graad warmer, kort na het isoleren.

• blissard
@rimave is het een betonnen of gemetselde fundering? Bij gemetseld zou ik het vocht niet opsluiten, bij beton zou ik wel isoleren (als het weinig moeite kost, heel veel zal het niet helpen)

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

rimave schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:00:
Ik moet even iets anders verzinnen om de piepschuim platen tussen de balken aan de vloer te lijmen. Heb al 1 koker action montagekit verbruikt op twee platen. Dat gaat me wel erg rap.
Dat is wel een normaal verbruik. Ik gebruikte 1 koker voor ongeveer 2,5 platen. Voor in totaal 100 platen dus best veel kokers gebruikt inderdaad. Maar mede gezien de prijs wel de beste oplossing volgens mij.

hmmz

• windsurfing1983
@DJ^ jij hebt dus 2 platen van 8cm op elkaar geplakt als ik de foto's bekijk of lijktdat zo?

Waar heb jij de platen besteld?
Kom de goedkoopste tegen bij, www.isolatiemateriaal.nl.

PB

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

windsurfing1983 schreef op maandag 31 december 2018 @ 14:25:
@DJ^ jij hebt dus 2 platen van 8cm op elkaar geplakt als ik de foto's bekijk of lijktdat zo?

Waar heb jij de platen besteld?
Kom de goedkoopste tegen bij, www.isolatiemateriaal.nl.
1 plaat van 8cm dikte met sponning. Is b keuze pir plaat. Dit heb ik gekocht bij isolatie noord. Toen was dat de goedkoopste.

hmmz

• windsurfing1983
Super, dank voor de reacties.
Grondzeil is onderweg dus daar eerst maar mee beginnen.

Ga nog even googlen voor prijsverschil en zal de link erbij zetten voor andere lezers.

Resultaat zal ik laten weten.

PB

• rimave
DJ^ schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:09:
[...]

Dat is wel een normaal verbruik. Ik gebruikte 1 koker voor ongeveer 2,5 platen. Voor in totaal 100 platen dus best veel kokers gebruikt inderdaad. Maar mede gezien de prijs wel de beste oplossing volgens mij.
Ik heb ook de spuitmond weggelaten. Anders komt er wel zo’n minuscuul streepje uit.
Maar dan gaat het helemaal hard. Misschien dat prikkers aanbrengen en daar het piepschuim tegenaan prikken ook nog wel iets is.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• rimave
blissard schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:48:
@rimave is het een betonnen of gemetselde fundering? Bij gemetseld zou ik het vocht niet opsluiten, bij beton zou ik wel isoleren (als het weinig moeite kost, heel veel zal het niet helpen)
Het is beton, maar erg grillig, dus ik ga piepschiem er niet vlak tegenaan krijgen.
Ik zie ook mensen die isoleren van buitenaf: geul naast het huis graven en dan piepschuim tegen de fundering. Daar voel ik ook niets voor. Dat had ik beter 5 jaar geleden kunnen doen toen mijn oprit erin gegaan is.

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:58
Erasmo schreef op woensdag 4 april 2012 @ 11:31:
[...]

Tonzon laten leggen is niet zo duur, bij mijn ouderlijk huis is het ook opgehangen door Tonzon en ze waren met slechts 2 uur klaar.
de vraag is, werkt het?

echt????

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 18-02 21:23
technopeuter schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:58:
[...]

de vraag is, werkt het?

echt????
Tonzon werkt mits goed aangebracht op reflectie, niet op warmteweerstand.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Erasmo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 18:39

Erasmo

Laadpaaljager

technopeuter schreef op maandag 31 december 2018 @ 18:58:
[...]

de vraag is, werkt het?

echt????
6 jaar later werkt het nog steeds prima hier :)

Doet iets met stroom en motors

• windsurfing1983
Heb ondertussen ook een offerte bij Tonzon aangevraagd voor 48 vierkante meter.
Wel zelf aanbrengen om een goed vergelijk te krijgen ten opzichte van pir platen.

Als het inderdaad maar 2 uur werk is ga ik zelf niet moeilijk liggen doen uiteraard.

PB

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 04:56
Dan lees ik dus net op tonzon dat stukje over thermokussens onder al geïsoleerde vloeren. Zou het echt schelen om nog iets van reflecterende folie of extra isolatie aan te brengen onder een al geïsoleerde vloer? Dat is dan wel standaard gedaan, dus met die blokken piepschuim eronder.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Bravertal schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:39:
Is er iemand bekend met Icynene als isolatie en kan dit in een klamme kruipruimte?
Is hier inmiddels al meer ervaring mee?
Ik overweg het sterk voor mijn kruipruimte, maar ook voor mijn schuine dak waar aan de buitenkant ook al pir op ligt. Het is dampopen en non-toxisch, en ze komen het opspuiten dus hoeft niet zelf te kliederen met PIR platen.

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:41
Deze kerstvakantie ben ik niet aan de slag gegaan met vloerisolatie, terwijl het de meest geschikte periode was. Dus als ik eerlijk ben naar mezelf, dan wordt het zelf isoleren niks.
Nu zag ik een collectieve inkoopactie via Qurrent, waarbij vloerisolatie op basis van HR isospray wordt aangebracht. Dit is een vloeibare PURschuim (zonder drijfgas) dat wordt opgespoten.
Hoe beoordelen jullie dit in combi met de bestaande betonvloer met 5cm piepschuimisolatie (bouwjaar 89)?

• _JGC_
  • Laatst online: 04:29
Cpt.Chaos schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 10:54:
Dan lees ik dus net op tonzon dat stukje over thermokussens onder al geïsoleerde vloeren. Zou het echt schelen om nog iets van reflecterende folie of extra isolatie aan te brengen onder een al geïsoleerde vloer? Dat is dan wel standaard gedaan, dus met die blokken piepschuim eronder.
Een laag gecacheerde pir verwerken doet ook reflectie toch?

• bert pit
Highland schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 15:08:
Deze kerstvakantie ben ik niet aan de slag gegaan met vloerisolatie, terwijl het de meest geschikte periode was. Dus als ik eerlijk ben naar mezelf, dan wordt het zelf isoleren niks.
Nu zag ik een collectieve inkoopactie via Qurrent, waarbij vloerisolatie op basis van HR isospray wordt aangebracht. Dit is een vloeibare PURschuim (zonder drijfgas) dat wordt opgespoten.
Hoe beoordelen jullie dit in combi met de bestaande betonvloer met 5cm piepschuimisolatie (bouwjaar 89)?
Bij isolatie geldt "meer is beter". Maar pur heeft een slechte naam als het om de gezondheid gaat.

Als het perfect wordt uitgevoerd dan zal het goed isoleren en zul je weinig problemen ondervinden. Maar bij een slechte mengverhouding van de componenten kunnen er langdurig gassen vrijkomen waar je lichamelijk klachten van kunt krijgen.

• blissard
Moet dat PUR verhaal niet eens uit angsthoek gehaald worden? Ik zie die reactie vaker verschijnen dan dat er werkelijk problemen met het spul zijn geweest. Het is een van de mogelijke vloerisolatiekeuzes en indien uitgevoerd door een ervaren bedrijf is de kans op falen ongelooflijk klein. Hoe klein? Volgens mij weet niemand dat, omdat er voor zover ik kan vinden, geen cijfers bekend zijn van gevallen waar het mis is gegaan tov goed uitgevoerde.

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Die pur horrorverhalen zijn meereneeels van vroeger. Mengen gaat hedendaags inderdaad erg nauwkeurig. Maar het blijft een chemisch giftig zooitje. Alleen daarom al wil ik het niet in huis.

Daarom dat ik zo geboeid ben door dat h2foam van Icynene. In Canada en Amerika schijnbaar al jaren de standaard, maar toch vind ik er weinig Europese ervaringen over.

frickY wijzigde deze reactie 01-01-2019 19:43 (6%)

• _JGC_
  • Laatst online: 04:29
Probleem met die pur horror is dat het uitgevoerd werd door niet het kleinste bedrijf met de minste ervaring. Als het dan mis gaat wordt het eerst ontkend, vervolgens krijg je de juridische afdeling op je dak. Het zal vast 100.000 keer goed gaan en 1x fout, de manier waarop is omgesprongen met de fouten zorgen voor die slechte reputatie.

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:49
Highland schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 15:08:
Exact dit heb ik laten doen. Ik zag er ook erg tegenop op het zelf te doen, maar de Tonzonpushers zinden me niet. Toen heb ik via deze Qurrent actie iemand van pluimers laten langskomen en ben er op in gegaan.

Ik heb ook een huis uit '89 (2 onder 1 kap), piepschuim broodjes. Vorig jaar vloerverwarming laten infrezen. Nu 9cm pur onder laten spuiten, en het resultaat is uitstekend. Ik dacht het alleen op de rekening te gaan merken maar voel nu een deken van warmte tot knie/heuphoogte op de vloer liggen. Erg comfortabel, erg tevreden.

Mannen die langskwamen werkte erg netjes (voorbereid en schoon). Praten bijna geen woord Nederlands (blijkbaar lastig personeel te vinden). Vlot klaar. De geur wilde naderhand niet goed wegtrekken. Ze hadden naden van kruipluik afgetaped maar tap was losgegaan door schuivende mat. Zelf ff goed getaped, goed gelucht en toen ging het beter. De langer aanhoudende geur (dagen ipv uren) is dus uiteindelijk enige echte minpunt. Resultaat is erg fijn, maar de vloerverwarming speelt daar erg in mee natuurlijk (weet niet of je dat hebt?).

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
phYzar schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:00:
[...]

Exact dit heb ik laten doen. Ik zag er ook erg tegenop op het zelf te doen, maar de Tonzonpushers zinden me niet. Toen heb ik via deze Qurrent actie iemand van pluimers laten langskomen en ben er op in gegaan.

Ik heb ook een huis uit '89 (2 onder 1 kap), piepschuim broodjes. Vorig jaar vloerverwarming laten infrezen. Nu 9cm pur onder laten spuiten, en het resultaat is uitstekend. Ik dacht het alleen op de rekening te gaan merken maar voel nu een deken van warmte tot knie/heuphoogte op de vloer liggen. Erg comfortabel, erg tevreden.

Mannen die langskwamen werkte erg netjes (voorbereid en schoon). Praten bijna geen woord Nederlands (blijkbaar lastig personeel te vinden). Vlot klaar. De geur wilde naderhand niet goed wegtrekken. Ze hadden naden van kruipluik afgetaped maar tap was losgegaan door schuivende mat. Zelf ff goed getaped, goed gelucht en toen ging het beter. De langer aanhoudende geur (dagen ipv uren) is dus uiteindelijk enige echte minpunt. Resultaat is erg fijn, maar de vloerverwarming speelt daar erg in mee natuurlijk (weet niet of je dat hebt?).
Heb je nou pur of HR isospray? En welk geur? Was je aanwezig bij het aanbrengen? :X
Hebben ze tijdens het spuiten het lucht in niet de kruipruimte afgezogen?

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
We hebben bij pa en ma het eerste deel met isobooster laten doen. Het bevalt zo goed dat we nu ook de rest gaan doen maar dan met EPS ivm de kostprijs. Verschil is stevig: comfort is stukken beter en de kachel komt bijv. gedurende de nacht niet meer in waar hij dat eerder wel deed. Valt niks tegen in ieder geval :)

Op zoek naar een fotograaf?

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:49
kmf schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:18:
[...]

Heb je nou pur of HR isospray? En welk geur? Was je aanwezig bij het aanbrengen? :X
Hebben ze tijdens het spuiten het lucht in niet de kruipruimte afgezogen?
HR isospray is HFO geblazen pur-spray. Dat hebben ze aangebracht. Ikzelf was in huis, rest van gezin en huisdieren ergens anders, maar ik ben nou niet zo erg van vertrouwen dat ik vreemden alleen in m'n huis laat :p

Ze hadden tijdens werkzaamheden flinke afzuigslang (formaatje hondentraining :p) liggen. De geur ruikt als een soort lijm lucht, maar dan niet dat hij op je keel slaat ofzo. Ben er niet bovenop gaan staan (dat leek me niet aangenaam) dus hoe ze het exact gedaan hebben weet ik ook niet.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
phYzar schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 22:40:
[...]

HR isospray is HFO geblazen pur-spray. Dat hebben ze aangebracht. Ikzelf was in huis, rest van gezin en huisdieren ergens anders, maar ik ben nou niet zo erg van vertrouwen dat ik vreemden alleen in m'n huis laat :p

Ze hadden tijdens werkzaamheden flinke afzuigslang (formaatje hondentraining :p) liggen. De geur ruikt als een soort lijm lucht, maar dan niet dat hij op je keel slaat ofzo. Ben er niet bovenop gaan staan (dat leek me niet aangenaam) dus hoe ze het exact gedaan hebben weet ik ook niet.
Was er (dwingend) geadviseerd om zelf niet thuis te zijn de eerste twee uur?

Wij hebben ook pur laten spuiten, maar ik had toch een weekendje weg geboekt..

kmf wijzigde deze reactie 01-01-2019 23:05 (5%)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

• Woohooo
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 19-02 13:05

Woohooo

Smilie, James Smilie

Ik wil zelf binnenkort ook de vloer isoleren. Heb al een aantal bedrijven over de vloer gehad, maar niemand wil zich aan de vloer wagen. De kwaaitaalvloer met 2 extra verstevigingen, het 2e compartiment waar onderdoor is gegraven door de vorige bewoners en het kruipruimte gat van net 40x60 zorgt kennelijk nogal voor wat uitdaging. Ik ga daar geen pir of EPS platen doorkrijgen, iemand tips? Uitgraven van buiten lijkt mij nogal een hels karwei...

• Nieksiero
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 16-02 21:55
Iemand hier jetspray onder de vloer gespoten en heeft daar een foto van?

• Cpt.Chaos
Ik heb net even wat onderzoek gepleegd. We hebben hier een kruipluik van 40x50 cm, daar gaat dus nooit wat doorheen, en onder de vloer 15cm EPS. De bodem van de kruipruimte staat wel onder water, ongeveer 5cm. Er hangt ook condens aan de waterleidingen.
Enkel bodemfolie aanbrengen zou in dit geval voldoende moeten zijn of niet? En de overlappingen moeten dan afgeplakt worden maar met welke tape?

• B-Real
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:22
Voorgeef me, ik heb nog niet alle 198 pagina's doorgespit. Wel even gefilterd op de +1'tjes, maar ook al deze pagina's nog niet doorgenomen.

Maar heeft folie op de bodem heel veel toegevoegde waarde als de grond verder vochtvrij is? Onze woning staat namelijk op droge zandgrond en is dus is de kruipruimte eigenlijk helemaal droog.
Heeft folie naast het tegenhouden van vocht ook nog toegevoegde waarde qua temperatuur?

Daarnaast moet ik nog even goed kijken wat er qua isolatie onder de vloer zit, is een aantal jaren geleden al wel gedaan door de vorige bewoners, maar desnoods moet er nog maar een extra laagje tegenaan.

• Cpt.Chaos
Voor de temperatuur doet folie niks. Het is meer voor de luchtvochtigheid. Vandaar ook mijn vraag hierboven.
Je zou bij het kruipluik de dikte van de vloer met isolatie kunnen meten, dan heb je een beetje een indicatie.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Folie is ook wel handig om schoon te werken ipv zandhaas spelen.

• windsurfing1983
En het houdt ook de gassen tegen die uit de grond kunnen komen.
Ook ben je van de muffe lucht af als de luchtvochtigheid minder wordt.

Tonzon heeft wel goede filmpjes en een goed verhaal op hun website staan over soorten isolatie die geen folie hebben en dus daarmee warmte doorstralen.
Pir platen hebben aan 2 kanten alu folie, alle beetjes helpen denk ik dan maar.

Het is zeker de moeite waard om met name alles van 2017 en 18 van dit forum door te lezen.
Er staan er ook een aantal met goede foto's tussen.

PB

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-02 16:23
B-Real schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 14:36:
Maar heeft folie op de bodem heel veel toegevoegde waarde als de grond verder vochtvrij is? Onze woning staat namelijk op droge zandgrond en is dus is de kruipruimte eigenlijk helemaal droog.
Heeft folie naast het tegenhouden van vocht ook nog toegevoegde waarde qua temperatuur?
Ik heb ook een woning op zand. Onze kruipruimte is kurkdroog (zo droog dat je een mondkapje op moet omdat het zo stoffig is, anders is je neus aan de binnenkant binnen no time zwart). Je wordt er niet heel vies van om er in te werken (je kunt jezelf makkelijk afkloppen als je uit de ruimte komt), en droger wordt het niet meer, dus volgens mij geen voordelen om folie op de grond te leggen.

• hjs
  • Niet online
LinuxMan schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 10:00:
[...]

dus volgens mij geen voordelen om folie op de grond te leggen.
Dat je geen mondkapje meer op hoeft en er zand meer tot in je naad zit na bezoek aan kruipruimte klinkt mij wel als een voordeel ;)

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Iemand wat tips hoe ik hier iets mee kan? Over heel de breedte van de vloer zitten metalen platen ter versterking, ziet er nogal bewerkelijk uit voor EPS of pir platen. Purren zou volgens experts het kwaaitaalvloer rottingsproces alleen maar versnellen mocht dit ooit optreden. Nu is er geen betonrot.

Ik heb nog geen idee hoe de vloer in het achterste compartiment eruit ziet.

55x30 gat voor de kruipruimte, te weinig om pir platen doorheen te krijgen.

Woohooo wijzigde deze reactie 03-01-2019 22:06 (6%)

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Woohooo schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 22:00:
Iemand wat tips hoe ik hier iets mee kan? Over heel de breedte van de vloer zitten metalen platen ter versterking, ziet er nogal bewerkelijk uit voor EPS of pir platen. Purren zou volgens experts het kwaaitaalvloer rottingsproces alleen maar versnellen mocht dit ooit optreden. Nu is er geen betonrot.

Ik heb nog geen idee hoe de vloer in het achterste compartiment eruit ziet.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]

55x30 gat voor de kruipruimte, te weinig om pir platen doorheen te krijgen.
[Afbeelding]
Is die vloer verstevigd ivm betonrot of dergelijks?
Edit: sorry, half gelezen, je gaf het zelf al aan 8)7

EddoH wijzigde deze reactie 03-01-2019 23:02 (3%)

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 21:47
Puur uit nieuwsgierigheid: als er geen sprake is van betonrot. Waarom is de boel dan verstevigd?

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

Bij alle huizen hier in de wijk zijn jaaaaren geleden alle vloeren preventief verstevigd. We hebben afgelopen zomer bij de aankoop een onderzoek laten doen naar betonrot, dit is niet naar voren gekomen.

• EddoH
  • Registratie: maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Het is wel heel moeilijk te isoleren zo. Iets gespoten lijkt de enige mogelijkheid (als er een bedrijf daar aan wil beginnen)...
Dat PUR eventuele rotting zou versnellen snap ik niet echt. Het is dampwerend.

EddoH wijzigde deze reactie 03-01-2019 23:02 (23%)

• Pixelmagic
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 19:24
EddoH schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 23:00:
Het is wel heel moeilijk te isoleren zo. Iets gespoten lijkt de enige mogelijkheid (als er een bedrijf daar aan wil beginnen)...
Waarschijnlijk om dat controleren dan niet meer mogelijk is, dus áls het gebeurd merk je het pas als je er doorheen gaat.

Kwaaitaal is écht niet leuk, hier in de buurt veel huizen ermee, fabriek zat hiet ook. Controle blijkt noodig te blijven.

Visual Pinball project: pinball.pixelmagic.nl Informatie over mijn PV installatie PVoutput van mijn 2760Wp

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19-02 12:03

timovd

Voorsprong door techniek

@Woohooo , dat ziet er drijfnat uit. Ligt er al plastic op de vloer? Is het een optie om eerst de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen met een vochtvanger oid? Die boel zou ik eerst flink schoonmaken (geen fijne klus).
Het gat kun je nog wel groter maken, of heb je al de afmetingen van het luik genoemd?

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• Wolly
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Lijkt mij ook onzin, PUR sluit de boel juist af waardoor zuurstof er niet bij komt. Zonder zuurstof zal er ook niets roesten.

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

timovd schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 02:21:
@Woohooo , dat ziet er drijfnat uit. Ligt er al plastic op de vloer? Is het een optie om eerst de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen met een vochtvanger oid? Die boel zou ik eerst flink schoonmaken (geen fijne klus).
Het gat kun je nog wel groter maken, of heb je al de afmetingen van het luik genoemd?
Er ligt iets van zwart zeil, maar dit is niet gedaan vermoed ik om de luchtvochtigheid omlaag te brengen.
Ik wil de boel gaan opruimen en T200 folie aanbrengen, dat wordt wel een klote klusje ja.
Heb inmiddels al 3 of 4 bedrijven over de vloer gehad die het niet zagen zitten om er iets mee te doen. 1 bedrijf zag wel mogelijkheden om de vloer op te ruimen en neopixels ballenbad neer te gooien, maar ik zie dit niet als meerwaarde voor de isolatie.

Woohooo wijzigde deze reactie 04-01-2019 09:16 (4%)

• blissard
Als er al zeil ligt dan heeft een T200 folie weinig toegevoegde waarde.
Eps kan niet vanwege het luik, pur niet vanwege de inspecteerbaarheid. Tonzon lijkt me hier ook niet mogelijk.
Eigenlijk wil je iets dat verwijderbaar is vanwege de inspectiemogelijkheid. Dat past door het luik. Dat om de stalen verstevigingen te bevestigen is.
Misschien zou je kunnen kijken maar een reflecterende noppenfolie https://www.noppenfolie-o...luminium_noppenfolie.html
Dan lijm je op de ribben van de betonliggers een houten lat en de folie niet je daar dan op. Moet je alleen kunnen en willen verwijderen voor inspectie.
Niet de beste isolatie, maar beter dan niets.

• No Hands
Hier kun je inderdaad niet zoveel mee. Zit er wel kruipruimte ventilatie in? Kwaaitaal wil je echt niet opsluiten, niet vanwege vocht maar zeker niet vanwege controleerbaarheid. Die EPS korrels op de grond doen inderdaad niets voor isolatie, wel voor vocht maar dan kun je ook zelf wel een net strak zeil aanbrengen.
Heb je een hoge woonkamer? Dan kun je van binnen wellicht iets?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Woohooo En wat @No Hands zegt; hoeveel ventilatiegaten heb je?

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

@No Hands ik heb aan de buitenkant geen ventilatieroosters kunnen ontdekken

@blissard de folie ligt er nu heel slecht in, heb niet het idee dat het vocht tegen gaat houden. Wellicht dat een t200 folie goed aanbracht dit wel gaat doen? Er is een mannetje van Tonzon langs geweest maar die zag het ook niet zitten en durfde het niet aan.

• No Hands
Woohooo schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 12:19:
@No Hands ik heb aan de buitenkant geen ventilatieroosters kunnen ontdekken
Dan is het wellicht slim om daar eerst/gelijk wat mee te doen. Die kunnen meestal zo ingeboord worden, dan zal de vochtigheid al dalen.

• blissard
@Woohooo folie hoeft niet netjes te liggen en zelfs niet 100% dekkend te zijn om effect te hebben. Als er nu op ca. 90% van de bodem folie ligt, dan is het effect al bijna maximaal. Aanpassen kan, maar zal weinig meerwaarde bieden.
Ventilatieroosters zijn echt wel noodzakelijk in dit geval. Kan me ook niet voorstellen dat deze er bij de bouw niet ingezet zijn. Maar als je dat zeker weet, dan inderdaad, zoals nohands zegt, alsnog laten aanbrengen.

• Woohooo

Woohooo

Smilie, James Smilie

De ventilatieroosters blijken bij nader inzien toch aanwezig.

• Stef87
  • Laatst online: 02:56
blissard schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:51:
@Woohooo folie hoeft niet netjes te liggen en zelfs niet 100% dekkend te zijn om effect te hebben. Als er nu op ca. 90% van de bodem folie ligt, dan is het effect al bijna maximaal. Aanpassen kan, maar zal weinig meerwaarde bieden.
Ventilatieroosters zijn echt wel noodzakelijk in dit geval. Kan me ook niet voorstellen dat deze er bij de bouw niet ingezet zijn. Maar als je dat zeker weet, dan inderdaad, zoals nohands zegt, alsnog laten aanbrengen.
Ik had ze 100% zeker ook niet, ventilatieroosters. (Huis uit 1972)

Sinds er 6 stuks zijn geplaatst is de kruipruimte is het droog en hangen er geen druppels meer onder de (t/m volgende week) ongeisoleerde betonvloer.

Binnenkort R4.7 Jetspray onder de vloer :)

E-Scooter, SE3500 met 4700wp & Renault Zoe. Daikin FTXM35M+FTXM20M www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• Highland
  • Laatst online: 23:41
@phYzar Dank voor je ervaring.

Voor de horrorverhalen over PUR ben ik niet zo bang. Ik ga het aanbod van de collectieve inkoop eens beoordelen en vergelijken met een concurrent.

Bij telefonisch contact met die concurrent trouwens wel een bijzonder gesprek met de telefoniste die de intake deed: "maar meneer, uw huis is van na 1982, alle huizen van na 1982 hebben al vloerisolatie".

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Woohooo schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 19:27:
De ventilatieroosters blijken bij nader inzien toch aanwezig.
Maar hoeveel? En staan ze tegenover elkaar voor doorstroom? Zijn ze verder vrij?
Kun je er een paar vochtvreters neerleggen om het proces te versnellen?

• windsurfing1983
Welke spectrum kit van de action word er veel gebruikt??
Is dat de montagekit?

PB

• hjs
  • Niet online
windsurfing1983 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:43:
Welke spectrum kit van de action word er veel gebruikt??
Is dat de montagekit?
Ik had een bruine tube, droogtijd was vrij vlot stond erop, daarom.

• windsurfing1983
https://www.action.com/nl-nl/search/?q=montage%20kit

Dat is de pattex montage kit. A 2,79 euro per tube?

PB

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 16-01 10:08
deze heb ik gebruikt, platen zitten zo vast... kan ze niet los trekken!!
Heb 1 bus per 3 platen gebruikt, lekker ruim in de kit gezet (geen dotten, maar zig-zag)

Heb nog 9 stuks over... bij interesse een PM :)

Chris12 wijzigde deze reactie 06-01-2019 13:36 (15%)

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Yep die.. Heb ik ook gebruikt. Eerst de duurdere pattex bij de Action, maar spectrum deed het een stuk beter.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Megalodon_67
blissard schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 13:51:
Bij mij was de folie op toen ik de helft van de bodem had bedekt (had nog een oude rol liggen), maar dat hield genoeg uitwaseming tegen om de kruipruimte droog te krijgen. De transparante folie zit nu vol met condens aan de bodemzijde.

• windsurfing1983
Chris12 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:34:
deze heb ik gebruikt, platen zitten zo vast... kan ze niet los trekken!!
Heb 1 bus per 3 platen gebruikt, lekker ruim in de kit gezet (geen dotten, maar zig-zag)

[Afbeelding]

Heb nog 9 stuks over... bij interesse een PM :)
Super, dank voor de reactie.

PB

• edelf
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:09
Even een case voor leggen: woonhuis uit 1999, en mijn vrouw klaagt over koude voeten beneden in de woonkamer. Vandaag de kruipruimte geinspecteerd. Daar zit best netjes over de volledige oppervlakte 30 cm piepschuim. Her en der wat naden, en wat uitgebroken stukken onder de meterkast en andere doorvoeren. Heeft het zin om bijvoorbeeld 10 cm PIR-ALU te plakken onder de piepschuim. 30 cm piepschuim geeft een Rd van 8,25 , 10 cm PIR additioneel 2,75. Gemiddelde hoogte in de kruipruimte is een goede 60 cm. Het zand is nagenoeg droog. Temperatuur vandaag was 10 graden aan fundering en bodem. Piepschuim ongeveer 12 graden.

• bert pit
edelf schreef op maandag 7 januari 2019 @ 22:21:
Even een case voor leggen: woonhuis uit 1999, en mijn vrouw klaagt over koude voeten beneden in de woonkamer. Vandaag de kruipruimte geinspecteerd. Daar zit best netjes over de volledige oppervlakte 30 cm piepschuim. Her en der wat naden, en wat uitgebroken stukken onder de meterkast en andere doorvoeren. Heeft het zin om bijvoorbeeld 10 cm PIR-ALU te plakken onder de piepschuim. 30 cm piepschuim geeft een Rd van 8,25 , 10 cm PIR additioneel 2,75. Gemiddelde hoogte in de kruipruimte is een goede 60 cm. Het zand is nagenoeg droog. Temperatuur vandaag was 10 graden aan fundering en bodem. Piepschuim ongeveer 12 graden.
Ik ben bang dat dat weinig zin heeft. Wellicht dat je een paar tiende graden wint, maar dat zal niet genoeg zijn voor warme voeten.

Vloerverwarming gaat wel helpen en - het is hier vaker voorbij gekomen - dames houden van ouderwetse stralingswarmte. Dus een lekkere hout of pelletkachel doet wonderen.

• RemmyB83
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 22:01
Ik denk ook dat het niet veel zin heeft, om extra te isoleren.
Heb je een stenenvloer , laminaat, tapijt, enz?
Oftewel, heeft je vloer een goede of slechte warmtegeleiding?
Welke temperatuur heeft je vloer in de woonkamer?

• edelf
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 19:09
In de kamer ligt laminaat. Temperatuur vloer is 19 graden.

• Megalodon_67
Een Rd-waarde van 3,5 geldt als goed, daar zit jij nu al héél ruim boven. Ik raad je aan om een paar leuke pantoffels voor je vrouw te kopen, is ook nog eens een stuk goedkoper. :+

• RemmyB83
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 22:01
edelf schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 20:36:
In de kamer ligt laminaat. Temperatuur vloer is 19 graden.
Ik ga er maar even van uit dat je ruimtetemperatuur ongeveer 20 graden is.
De vloer krijg je dan niet warmer door extra isoleren.
Een tapijtje op de vloer bij de sofa of waar ze veel zit?
Wil ze echt warme voetjes dan vloerverwarming. O-)
Of zo als @Megalodon_67 al zei, een paar leuke pantoffels.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:03

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Woohooo schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 10:33:
Ik wil zelf binnenkort ook de vloer isoleren. Heb al een aantal bedrijven over de vloer gehad, maar niemand wil zich aan de vloer wagen. De kwaaitaalvloer met 2 extra verstevigingen, het 2e compartiment waar onderdoor is gegraven door de vorige bewoners en het kruipruimte gat van net 40x60 zorgt kennelijk nogal voor wat uitdaging. Ik ga daar geen pir of EPS platen doorkrijgen, iemand tips? Uitgraven van buiten lijkt mij nogal een hels karwei...
ik zie dat de foto's nogal vocht issue(druppels op metaal), dit lijkt mij dat je ventilatie te kort schiet .. c.q grond te nat ..voordat je iets gaat doen zou ik de ventilatie verbeteren. zodat het vocht afgevoerd kan worden.

Ik heb ook kwaaitaal vloer, met lichte betonrot en ondersteuning, vele isolatie specialisten gehad en de kruipruimte moet 50x60 zijn voor "pur" wat ik natuurlijk niet kan openen ..

Je kan ook Pur laten spuiten maar wat je ook doet zorg dan dat je een bouwkundig rapport hebt die elke vierkante cm op betonrot onderzoekt .. en niet geheel onbelangrijk financieel aansprakelijk als het rapport niet klopt (immers je gaat het de isolatie niet weghalen en bij verkoop is dat extra garantie voor de kopers)
het kost je wel paar duiten maar .. wellicht beter bij verkoop dat te hebben.

ik heb zelf de kruipruimte gat vergroot (tot vreugde van de buren) maar meer dan 40x60 was uitdagend die dragbalken zijn keihard en op spanning (dus die ga ik niet beschadigen zonder postitief constructeur advies)
ik kreeg wel gratis advies dat het dunste punt zo breed als ik wilde kon maken. ..maar na de eerdere verbreding ,,hmmm
Onder de fundering door zit je (ik in ieder geval) ook nog met de heipalen, op 50cm afstand ofzo ..

Zelf ga ik dus werken met 2m x 1m platen en die in 4 stukken "zagen" met een zelf gemaakte snijtafel (weerstanddraad).. niet erg optimaal maar goed. ik ben er alleen nog niet over uit of ik de holtes van de kwaaitaal vloer vul met glaswol ..(steenwol absorbeerd vocht) maar eventueel snijverlies kan ik ook in de holte proppen . misschien dat ik tong en groef kan snijden ?

Ik zit alleen nog te denken hoe ik de pir/eps platen ga bevestigen (lees klemmen) ik zou met dat ijzerdraad gecoat met groen plastic ofzo .. en schroefen om de x meter als ophang punten maar nah .. wellicht denk ik te lastig ..

ps ik heb ook 3 compartimenten (grote van 4.5 x 10 en 6x2,5 en 4x2.5)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 22:35
Wij hebben afgelopen jaar een huis uit de jaren 20 gekocht en bij de bouwtechnische keuring kwam onder meer naar voren dat de noppenfolie onder onze houten vloer verwijderd zou moeten worden en dat wij in plaats daarvan drocom chips op de bodem zouden moeten laten spuiten.

De noppenfolie zou moeten worden verwijderd, omdat geen goede oplossing zou zijn en " de kans op aantasting van de balklaag en vloerdelen" zou vergroten. De houten vloer die we hebben ligt er nu zo'n 5 jaar in en er zijn voor zover wij weten geen problemen mee. Hoe het staat met de balklaag weet ik niet.

Nu heb ik een aannemer die e.e.a. bij mij heeft gedaan en dit ook zou doen, maar hij adviseert het niet te doen. Volgens hem heeft het helemaal geen zin, waarbij de belangrijkste reden is dat de kruipruimte nu behoorlijk goed droog is en goed doortocht. Chips op de grond heeft dan helemaal geen nut. Wat hij zegt, komt behoorlijk overeen met wat ik hier lees. Die folie zou hij er wel af willen halen, omdat die toch niet veel zou doen, maar lijkt me dat dat wel isoleert.

Zou het voor mij zin hebben om toch de noppenfolie te verwijderen? En/of heeft het dan zin om een andere isolatie aan te brengen?

Of kan ik het waarschijnlijk gewoon beter laten voor wat het is?

• Meauses
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-02 15:35
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:41:
Wij hebben afgelopen jaar een huis uit de jaren 20 gekocht en bij de bouwtechnische keuring kwam onder meer naar voren dat de noppenfolie onder onze houten vloer verwijderd zou moeten worden en dat wij in plaats daarvan drocom chips op de bodem zouden moeten laten spuiten.

De noppenfolie zou moeten worden verwijderd, omdat geen goede oplossing zou zijn en " de kans op aantasting van de balklaag en vloerdelen" zou vergroten. De houten vloer die we hebben ligt er nu zo'n 5 jaar in en er zijn voor zover wij weten geen problemen mee. Hoe het staat met de balklaag weet ik niet.

Nu heb ik een aannemer die e.e.a. bij mij heeft gedaan en dit ook zou doen, maar hij adviseert het niet te doen. Volgens hem heeft het helemaal geen zin, waarbij de belangrijkste reden is dat de kruipruimte nu behoorlijk goed droog is en goed doortocht. Chips op de grond heeft dan helemaal geen nut. Wat hij zegt, komt behoorlijk overeen met wat ik hier lees. Die folie zou hij er wel af willen halen, omdat die toch niet veel zou doen, maar lijkt me dat dat wel isoleert.

Zou het voor mij zin hebben om toch de noppenfolie te verwijderen? En/of heeft het dan zin om een andere isolatie aan te brengen?

Of kan ik het waarschijnlijk gewoon beter laten voor wat het is?
Die folie helpt waarschijnlijk om je kruipruimte goed droog te houden. Die zou ik lekker laten liggen als ik jou was.
De noppenfolie kan ervoor zorgen dat vocht wordt opgesloten in je balken/vloer, maar hoeft niet aangezien je geen klachten hebt. Wel is het goed dit te controleren.
Daarnaast isoleert de noppenfolie waarschijnlijk erg beperkt. Ik heb zelf vorig jaar 18cm ecose wol laten aanbrengen onder onze houten vloer. Dit was nadat ik folie had neergelegd om mijn kruipruimte droog/droger te krijgen. Het verschil hiervan merk ik wel, minder koude voeten en vloer.

• Oscar Mopperkont
  • Laatst online: 22:35
Bij jou ligt de noppenfolie dan op de bodem? Bij mij zit die aan de onderkant van de vloer vastgemaakt. Maakt dat nog verschil?

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-02 16:23
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:41:
het is vooral een risico als de vloer zowel aan de bovenkant als aan de onderkant is "opgesloten" qua vocht. Als je bijvoorbeeld een PVC vloer legt, en je hebt aan de onderkant noppenfolie, dan kan het vocht niet uit de vloer. Wat je dan zou kunnen doen in isoleren met een dampopen materiaal zoals glaswol, en aan de onderkant een membraanfolie waar wel vocht uit kan, maar geen vocht in kan.

Als de vloer aan de bovenkant vocht kwijt kan (bijvoorbeeld met een houten toplaag), dan zou ik het niet weghalen. Voor de zekerheid zou je lokaal een stukje open kunnen maken en daar met een vochtmeter de vochtigheid van het hout kunnen meten.

• Meauses
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19-02 15:35
Oscar Mopperkont schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:54:
Bij jou ligt de noppenfolie dan op de bodem? Bij mij zit die aan de onderkant van de vloer vastgemaakt. Maakt dat nog verschil?
Ik heb alleen folie op de bodem liggen, gewoon doorzichtig landbouwplastic (vrij stevig).
Dit houdt het vocht in de bodem en je wordt minder smerig als je in de kruipruimte bezig bent ;)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Oscar Mopperkont schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:54:
ja, dat maakt verschil.
Doe dan steenwol met klimaatfolie of dampopen folie aan de onderkant van je vloer.
je moet je vloer niet opsluiten, vocht moet weg kunnen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Chris12
Afgelopen weken de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i gezet voor wat betreft de kruipruimte isolatie, namelijk het dicht purren van de zijranden en leiding/buizen doorvoer gaten.

Redelijk ruim zitten vullen met purschuim (beter te veel dan te weinig!)

Over het eind resultaat meer dan tevreden, een beduidend warmere vloer. Meer comfort!
En de temperatuur in de kruipruimte is gedaalt naar rond de 13-14gr ipv de 18graden eerst zonder 10cm PIR isolatie platen. Luchtvochtheid ook goed gezakt van 92% naar 65%.
Meteen mn vloerverwarmings temperatuur ook maar bijgesteld van 45 naar 40gr, gaat wellicht ook wat stook/gas kosten schelen.

Tijdens de klus veel plezier gehad van de accu kit spuit (Makita CG100DSAX), dit maakte het werk zo veel makkelijker! De accu kitspuit staat trouwens te koop op Marktplaats mocht er iemand in geinteresseerd zijn.

Hier nog een foto van het eind resultaat.

Mijn PVOutput

• Megalodon_67
Chris12 schreef op vrijdag 11 januari 2019 @ 14:10:
Afgelopen weken de laatste puntjes op de spreekwoordelijke i gezet voor wat betreft de kruipruimte isolatie, namelijk het dicht purren van de zijranden en leiding/buizen doorvoer gaten. Redelijk ruim zitten vullen met purschuim (beter te veel dan te weinig!)
Ik ben momenteel ook bezig met PIR (8 cm dik) in m'n kruipruimte, ik heb net als jij 1 bus Action montagekit per 3 platen nodig. Ik kit echter ook de zijkanten zodat ik aan het einde van de klus niet hoef af te tapen en/of te purren.

• Chris12
Het aftapen en purren kost in verhouding het minste tijd (tapen ongeveer een uurtje, purren wat meer tijd (1 dag) ivm wat grotere gaten eerst opvullen met restant PIR platen)

Ik had PIR platen met sponning/groef, dus de tape is veelal niet nodig maar maakt het wel mooi luchtdicht af.

Mijn PVOutput

• B-Real
Heb ook even een foto gemaakt van de onderkant van mijn vloer.
De woning is +/- 10 jaar terug verbouwd en uitgebouwd, de uitbouw is voorzien van een eigen kruipruimte en deze is geïsoleerd met dik piepschuim. Daar hoef/kan ik dus niets aan doen.
De woning staat op zandgrond en is kurkdroog, plastic is dus niet nodig.

Het oude deel van de woning heeft een ruime kruipruimte (kan er gehurkt zitten) en dus moet isoleren in de basis prima lukken.
Alleen zitten er een hoop leidingen vlak onder de vloer gemonteerd waar ik dus niet/amper isolatie tussen ga krijgen, daar maar gewoon omheen monteren dan?

• Chris12
Gewoon de PIR platen zoveel mogelijk tegen de leidingen aan monteren/kitten en de gaten opvullen met PUR. Of dunne platen nemen van bv 5 cm welke onder de leidingen passen, en dan 2 lagen verwerken.

Kabels die strak tegen vloer aan komen kan je altijd nog een paar cm verzinken in een PIR plaat, wel wat meer werk en geeft ook lekker veel rommel.

Zo te zien een mooie kruipruimte waar isoleren met PIR platen zeker zn werk gaat doen!
Maar afhankelijk hoe ver de cement randen vd vloer uit steken wellicht eerst raggelwerk maken, of dunne stukken PIR platen in de rechtere banen plakken, en dan pas daarop de eigenlijk PIR platen als dan niet in 2 lagen.

Mijn PVOutput

• B-Real
Het is allemaal goed toegankelijk, dat scheelt volgens mij al ontzettend.
Binnenkort maar eens inventariseren en een plan van aanpak maken.

Alles vol spuiten met PUR staat mij nog een beetje tegen, je komt dan ook moeilijk ergens meer bij en eventuele lekkages zijn ook lastig te lokaliseren natuurlijk. Kans is allemaal erg klein, maar toch...

Sowieso t.z.t eerst de platen er maar eens tegenaan, kijken hoeveel verschil het maakt en dan kunnen we de overgebleven kieren daarna altijd nog dicht purren.

Ohja, en nog even een vriend slachtofferen om me te gaan helpen >:)

• sanderovich
  • Registratie: november 2010
  • Laatst online: 13-02 16:44
Heren,

Ik lees al een tijdje mee sinds wij een jaren '60 huis gekocht hebben begin vorig jaar. Al snel besloten dat we vloerverwarming nemen en dan komt automatisch het isoleren van de kruipruimte in beeld. Ik wilde dat met 12 cm PIR platen gaan doen tegen onze betonnen vloer aan. Nu kan ik voor een zacht prijsje een restpartij sandwich panelen overnemen met 12 cm PIR. Echter is de PIR aan beide zijden bekleed met 1 mm metaal (ik neem aan aluminium). Is dit ook gewoon bruikbaar voor kruipruimte isolatie? Ik wil dezelfde partij overigens gaan gebruiken om mijn zolder te gaan isoleren.

Jullie gedachten hierover zijn welkom.

Sander
Pagina: 1 ... 50 51 52 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True