Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 22:13
Puin ruimen en steenwol aanbrengen zou een goede optie zijn

• Steyn_E
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-02 23:49
Je zegt dat de vloer eruit gaat? Dan zou ik het als volgt doen: Oude, houten vloer helemaal verwijderen, daarna leidingen leggen, vlak maken, isolatie en plastic leggen en een betonvloer storten. Bovenop krimpnetten en vloerverwarming opbinden (altijd HoH 10, buis 16mm) en dan een afsmeervloer. Ik zou ook niet weten hoe je anders onder de huidige vloer wat fatsoenlijks kan maken, ik heb met de 60cm bij ons al moeite genoeg om er überhaupt in te kunnen, laat staan om nog wat te isoleren (maar ik ben ook 1,95m lang).

Ik zou in ieder geval nooit een nieuwe houten vloer leggen, dat heeft alleen maar nadelen qua comfort.

• Stinger_Ventura
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 21:30
Myrd schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:53:
De hoogte zand tot onderkant houten ondervloer is +/- 45cm met veel obstakels. Wat zou de beste isolatie oplossing voor deze situatie zijn? De vloer ophogen is geen optie.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vloer ruimen, en dan volstorten met schuimbeton? Met 45cm heb je dan een lekker dik en duurzaam isolatie pakket.

• Kixpo
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 22:03
Kixpo schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 16:07:

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Slechte afwerking op de plekken waar de afvoer door de vloer gaat. Gewoon dichtpurren?

[Afbeelding]
Onderzijde meterkast, tot het buisje van de ethernetkabel is het ook wel op te vullen met pur toch?
Probleem: PUR blijft niet hangen in de grote openigen. Wel goed geschud, gaten geborsteld en bevochtigd. Tips?

• SkyFlyer
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 08-02 22:10
Myrd schreef op woensdag 14 november 2018 @ 17:53:
Hallo allen,

Vandaag de sleutels van onze nieuwe oude vrijstaande woonboerderij gekregen. Aangezien ze aangaven dat er geen kruipruimte was, maar wel hoge energiekosten wilden we dit uitzoeken. De vloer was erg oud en wordt sowieso vervangen dus direct maar een check uitgevoerd.

De situatie laat zich het beste vertalen in de foto's die we via een klein gat in de houten ondervloer konden nemen. De hoogte zand tot onderkant houten ondervloer is +/- 45cm met veel obstakels. Wat zou de beste isolatie oplossing voor deze situatie zijn? De vloer ophogen is geen optie.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als je de vloer sowieso gaat vervangen, dan zou ik kijken naar renovatievloeren, waarbij er goed geisoleerde zwevende versies zijn, maar je kunt er ook voor kiezen voor een renovatievloer te storten.

Als je de vloer niet gaat vervangen, kun je isolatie parels onder de vloer (laten) spuiten. Dan is dan Bodem isolatie, wat bij een houten vloer tegenwoordig ook goed resultaat geeft.

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 18-02 21:01
Kixpo schreef op woensdag 14 november 2018 @ 20:29:
[...]

Probleem: PUR blijft niet hangen in de grote openigen. Wel goed geschud, gaten geborsteld en bevochtigd. Tips?
Opbouwen in lagen.
En anders een prop papier of een stuk piepschuim erin proppen en dan afpurren.
Zo doe ik het altijd :)

• Hmmbob
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 21:20
Ik heb een keer een constructie van schilderstape, dakpansgewijs, gemaakt om een oude dakdoorvoer voor ongeveer de helft af te sluiten voor t purren.

"Regard your soldiers as your children, and they will follow you into the deepest valleys;
look on them as your own beloved sons, and they will stand by you even unto death." - Sun Tzu, The Art of War

• Myrd
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 20:50
Dank voor de reacties. Bodem isolatie heeft onze voorkeur en hier zijn we achteraan gegaan. Een geheel nieuwe vloer is op dit moment een stapje te ver.

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:26
Myrd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:32:
Dank voor de reacties. Bodem isolatie heeft onze voorkeur en hier zijn we achteraan gegaan. Een geheel nieuwe vloer is op dit moment een stapje te ver.
Dan kan je gemakkelijk isolatie tussen de balken doen. Ik heb alles vastgezet met panlatten.

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 19-02 12:03

timovd

Voorsprong door techniek

Bodemisolatie werkt echt veel minder goed dan isolatie tussen de balken. Het is wat meer werk, maar zeker de moeite waard.

Gasloos huis 7kW Panasonic WH-UD07HE5-1 | 3,5kWp PV-systeem

• hammy87
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 20:26
Ja, want je hebt toch altijd de koude lucht die er dan doorheen kan komen ivm ventilatie van de kruipruimte

• zandpaddo
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18-02 20:56

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

hammy87 schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:01:
Ja, want je hebt toch altijd de koude lucht die er dan doorheen kan komen ivm ventilatie van de kruipruimte
De isolatieboer die ik over de vloer had (gelukkig niet eronder ;)) vermeld dat bij bodemisolatie men de bewust ventilatiekokers afsluit. De combinatie van grondfolie met de schelpen zou ventilatie overbodig maken. Daar zou dan met name je winst zitten (al vind het nog steeds niks).

Ik zou ook voor isolatie tussen de balken gaan, icm een dampdichte folie op de bodem van de kruipruimte (en wel ventilatie). Dit is effectiever en een stuk minder risico op vochtproblemen.

zandpaddo wijzigde deze reactie 16-11-2018 10:25 (4%)

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:24

Wuursj

want worst is al bezet

Hier soortgelijke situatie. Zeker als je toch je vloer wilt vervangen is een reonovatievloer wel een mooie oplossing:

Ik wilde eerst ook bodem isolatie vooral voor vocht (erg nat bij ons) én tussen de balken voor temperatuur.

Maar dit systeem lijkt me beter en wil toch de vloer vervangen. Ik ga in principe voor Semi-droog ism vloerverwarming maar de droge variant is budgetair behoorlijk aantrekkelijk en blijft ook nog wel een optie, afhankelijk van wat er aan euro's over blijft na andere stukjes verbouwing :)

Wuursj wijzigde deze reactie 16-11-2018 10:59 (5%)

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 19:58
Myrd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 18:32:
je hebt echt niks van dit forum begrepen of doorgelezen, wel?

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

• Steyn_E
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 18-02 23:49
zandpaddo schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 10:24:
[...]

De isolatieboer die ik over de vloer had (gelukkig niet eronder ;)) vermeld dat bij bodemisolatie men de bewust ventilatiekokers afsluit. De combinatie van grondfolie met de schelpen zou ventilatie overbodig maken. Daar zou dan met name je winst zitten (al vind het nog steeds niks).

Ik zou ook voor isolatie tussen de balken gaan, icm een dampdichte folie op de bodem van de kruipruimte (en wel ventilatie). Dit is effectiever en een stuk minder risico op vochtproblemen.
Ventilatie van je kruipruimte afsluiten is een absolute no-no. Radongas is niet gezond, bovendien heb je met een houten vloer veel te veel risico op rot. En da's nog buiten eventuele nare geurtjes en dergelijke.
Ik zou ook aanraden om de onderzijde van de vloer te isoleren en daarna de onderzijde met landbouwplastic (eventueel ook op een vochtige bodem, maar in ieder geval ook onder de balken nieten). Dan heb je een "warme" vloer (vloer zit binnen de isolatieschil, aan de verwarmde zijde), dat is met een houten vloer wel zo verstandig. Minder kans op rot, en je kunt je kruipruimte blijven ventileren (die zit nu aan de koude kant)

• -Junkiexp-
Daar wil ik op inhaken eigenlijk, ik heb nu een kruipruimte en deze is ongeventileerd.
Deze werd vroeger door de spouw geventileerd maar die is nu afgesloten door het naisoleren van de gevel.
Onder de vloer is het redelijk droog, in de zomer was het gortdroog, nu is de grond hooguit wat vochtig maar zeker niet nat, ook niet na regen.
De kruipruimte is luchtdicht afgesloten dus er kunnen geen luchtjes in het woongedeelte komen.

Waarom zou ik dan nog ventilatie aanbrengen?
Volgens mij is het alleen maar nadelig, de temperatuur wordt immers dan lager in de kruipruimte en het temperatuurverschil groter zodat mijn aangebrachte isolatie minder goed presteert.
Of heeft iemand daar een ander idee over? :)

• blissard
Er is ook in dit forum veel over de noodzaak tot ventilatie geschreven. Die noodzaak is zeker niet absoluut. Als er een goede folie ligt, en vocht geen probleem is, dan denk ik dat afsluiting van de ventilatie ook geen probleem is.
Radon gas is schadelijk, maar in de Nederlandse bodem komt dit vaak maar beperkt voor en dit wordt ook grotendeels tegen gehouden door de folie.
Wel even ventileren voor je de kruipruimte betreedt (moet altijd bij werken in een besloten ruimte)
De gasleiding kan nog wel een probleem vormen. Deze moet volgens mij in een geventileerde ruimte hangen. Maar ik laat me graag corrigeren door mensen die hier meer verstand van hebben.

blissard wijzigde deze reactie 16-11-2018 21:42 (9%)

• -Junkiexp-
Gasleiding is volgens mij alleen als het dikwandig gefit is.
Ik heb een flexibele gasleiding uit één stuk die ook nog in een mantel zit dus dat is geen probleem.

• xavier_82
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 03:27
Ventilatie onder houten vloer

De kruipruimte heeft ventilatie nodig om vocht en radongas af te voeren. Per vierkante meter houten vloer moet er 400 mm2 aan ventilatieopeningen zijn in de buitenmuren. Let erop dat ze verdeeld zijn over twee buitenmuren die tegenover elkaar liggen.

Ventilatie onder betonnen vloer

Heb je een betonnen (steenachtige) vloer zonder gasleiding (of met een gasleiding met mantelbuis)? Zorg dan voor 1 cm2 ventilatieopening per vierkante meter vloeroppervlak, en verdeel de ventilatieopeningen over twee buitenmuren die tegenover elkaar liggen.

Heb je een betonnen vloer met een gasleiding zonder mantelbuis, maak dan 4 cm2 ventilatieopeningen per vierkante meter vloeroppervlak, eveneens verdeeld over ventilatieopeningen in buitengevels die tegenover elkaar liggen.

Dat is volgens https://www.milieucentraal.nl

• xavier_82
  • Registratie: juli 2017
  • Laatst online: 03:27
Ik moet er ook aan geloven en ga de vloer via de kruipruimte isoleren, heb 295 PIR platen van 1200x600mm besteld, dat wordt bivakkeren in de de kruipruimte 8)7

Even een vraag over de veel gebruike montagelijm van de wel bekende winkel, is deze sterk genoeg? gaan de platen niet na een tijd (paar jaar) al los hangen?

Of is het beter om isolatiepluggen / plakpennen daarvoor te gebruiken?

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

xavier_82 schreef op zaterdag 17 november 2018 @ 00:45:
Ik moet er ook aan geloven en ga de vloer via de kruipruimte isoleren, heb 295 PIR platen van 1200x600mm besteld, dat wordt bivakkeren in de de kruipruimte 8)7

Even een vraag over de veel gebruike montagelijm van de wel bekende winkel, is deze sterk genoeg? gaan de platen niet na een tijd (paar jaar) al los hangen?

Of is het beter om isolatiepluggen / plakpennen daarvoor te gebruiken?
Na een week is die lijm knetter hard. Platen zitten dan goed vast. Gebruik wel veel lijm met flinke dotten. Ik gebruik 1 bus voor ongeveer 3 pir platen met dezelfde afmeting als jou. Veel succes met je project!

Ik ben gelukkig bijna klaar. 100 platen zijn erin gegaan. Alle naden zijn afgetapet met aluminium tape en van twee derde zijn de kieren gepurd. Laatste derde moet nog, dit wordt waarschijnlijk vandaag of morgen.

hmmz

• maartenmoerman
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 21:36
X-post vanuit mijn eigen (Panasonic warmtepomp problematiek) topic, maar omdat hier specifiek op de materie wordt ingegaan, de vrijblijvendheid genomen om ook even hier te posten.

Heb op het moment wat problemen om mijn woning op temperatuur te houden, en ik ben op het moment mijn kelder aan het opwarmen, ipv de woonkamer.

Huidige samenstelling van het huis is:

- geïsoleerd dak met 10cm PIR platen (Rc/Rd waarde zo even niet bij de hand)
- 6meter hoog plafond (dak begint pas schuin te lopen bij 4m20cm)
- houten vloer (4mm eiken toplaag), gelijmd
- 7/8 cm anhydriet met daarin de vloerverwarming leidingen
- 20 cm beton
- alu folie
- 1m60cm kelder, met muren van ~20cm dik beton

Temperatuur in woning zo rond de 17/18 (met Tb tussen 0-6 graden), en in de kelder is het een zeer comfortabele 22/23/24 graden.

Die 4-7 graden verschil denk ik op te lossen nu door Icynene tegen de onderkant van de vloer te laten spuiten van 17cm dik (zo'n 1900 euro), dit geeft een Rc waarde van 4.1 volgens de leverancier.

http://www.maartenmoerman.nl/screenshots/huis-layout.png

Ideeen/suggesties nog?

maartenmoerman wijzigde deze reactie 19-11-2018 12:05 (5%)

• blissard
Isoleren met welk materiaal ook, gaat je heel veel opleveren. Persoonlijk zou ik, gezien de zeer ruimte kruipruimte, liever werken PIR of EPS platen. Maar dat ligt ook aan de afwerking aan onderzijde van de vloer.

1900 euro vind ik wel een nette prijs, maar als je zelf PIRplaten plakt, dan kan dat wel voor de helft denk ik.

• maartenmoerman
blissard schreef op maandag 19 november 2018 @ 13:43:
Isoleren met welk materiaal ook, gaat je heel veel opleveren. Persoonlijk zou ik, gezien de zeer ruimte kruipruimte, liever werken PIR of EPS platen. Maar dat ligt ook aan de afwerking aan onderzijde van de vloer.

1900 euro vind ik wel een nette prijs, maar als je zelf PIRplaten plakt, dan kan dat wel voor de helft denk ik.
Is "heel veel" te definieren/te kwantificeren?

PIR of EPS zou ik wel willen, maar ik krijg de platen niet in fijn formaat door het mansgat heen, zonder ze significant te gaan versnijden. (voormalige water opslag, met alleen een klein mansgat ter inspectie)

• blissard
natuurlijk is dat te kwantificeren. Vul hier een en ander eens in: https://www.knaufinsulation.nl/kenniscentrum/rc-calculator
-> vloer
-> betonvloer (renovatie)
-> waardes invullen -> Rc waarde.

dan vanaf de site van Joost de Vree deze formule invullen: Q = A * h * ΔT / R

Q = energie in KWh
A=oppervlakte in m2
h = tijd in uren
delta T = temperatuursverschil in graden
R = berekende Rc

http://www.joostdevree.nl/shtmls/r-waarde.shtml

Warmtedoorgangscoëfficiënt
Vaak wordt de term U-waarde gebruikt, de warmtedoorgangscoëfficiënt, vooral bij isolatie door dubbelglas. De U-waarde is de omgekeerde van de totale R-waarde:
U = 1/Rtotaal
(en R is daarmee 1/U).
In het voorbeeld is de U-waarde dus 1/2,52 = 0,40 W/m2K.
Volgens de normen vanaf 2015 moet voor bijvoorbeeld de gevel de R-waarde minimaal 4,5 zijn (de U-waarde is daarmee maximaal 0,22 W/m2K).

Warmteverlies, warmtestroom
Het begrip warmteverlies of warmtestroom is afhankelijk van het temperatuursverschil (delta T), de grootte van het oppervlak, de tijdsduur dat er warmte stroomt en uiteraard de R-waarde van de constructie. In formule wordt dit: Q = A * h * ΔT / R (uit Q = A * h * ΔT * U, want R = 1/U).
Een zeer eenvoudig, fictief voorbeeld om uit het "warmteverlies" de R-waarde te bepalen, waarbij 30 kWh verbruikt is in 24 uur, voor een oppervlakte van 280 m2, terwijl het temperatuurverschil tussen de twee zijden van de isolerende laag 13 graden C is:

verbruikt (soort Q) 30 kWh
tijd (h) 24 uur
oppervlakte (A) 280 m2
temp. verschil (delta T) 13 graden K

R = (A * h * ΔT) / Q
dus:
R = 280 * 24 * 13 / (30 * 1000) = 2,9 W/m2K

blissard wijzigde deze reactie 19-11-2018 15:32 (88%)

• maartenmoerman
Ja, daar bereken ik de Rc waarde van de hele vloer, waar het mij omgaat, is hoe kan ik kwantificeren hoeveel meer warmte afgifte ik naar boven heb door de vloer heen, als ik nu een isolatie onder de vloer ga aanbrengen. Of begrijp ik niet helemaal hoe die tool werkt?

• blissard
reactie aangevuld. Je berekent niet zozeer hoeveel meer warmte er naar boven gaat, maar hoeveel verlies naar beneden je niet meer hebt.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:19
Ik heb verschillende onderwerpen over het isoleren van een houten vloer gelezen. Wij hebben een jaren 30 woning met houten vloer, daarop van dat groene zachtboard en parket. Ik wil de boel isoleren, ben 25 jaar geleden onder de vloer geweest, maar moet eerst plinten en parket weghalen om bij het luik te komen om een en ander te kunnen inspecteren.

Dat luik is vrij klein, dus mijn voorkeur gaat uit naar isoleren met steenwol. Maar ik realiseer me dat dan de balken niet meegenomen worden.

Dat is ook direct mijn vraag. Ik weet dat hout een redelijke isolator is, maar die balken blijven dan toch een soort koudebrug voren richting de rest van mijn vloer?

Wat is wijsheid, om tot de best mogelijke isolatie te komen?

• blissard
De best mogelijke of is goed, goed genoeg?

• bert pit
Goed is wat mij betreft goed genoeg, maar als "best mogelijke" zonder al te veel moeite haalbaar is: wie weet.

• bert pit
blissard schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 18:54:
De best mogelijke of is goed, goed genoeg?
Nog een aanvulling. We willen de beste optie met behoud van de huidige parketvloer.

• blissard
De beste optie is waarschijnlijk de houten vloer verwijderen en er een beton renovatievloer of schuimbeton vloer voor aanbrengen. Wordt alleen lastig met de bestaande parketvloer.
Steenwol tussen de balken aanbrengen is een makkelijke en relatief goedkope optie. Maar dan moet er ook een gat in de parketvloer worden gemaakt.
Meer steenwol is beter, maar er zit wel een grens aan zinvolle toevoeging. Ik schat in dat met 160 mm een aardig optimum bereikt wordt.

• bert pit
blissard schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 21:47:
De beste optie is waarschijnlijk de houten vloer verwijderen en er een beton renovatievloer of schuimbeton vloer voor aanbrengen. Wordt alleen lastig met de bestaande parketvloer.
Steenwol tussen de balken aanbrengen is een makkelijke en relatief goedkope optie. Maar dan moet er ook een gat in de parketvloer worden gemaakt.
Meer steenwol is beter, maar er zit wel een grens aan zinvolle toevoeging. Ik schat in dat met 160 mm een aardig optimum bereikt wordt.
Dat is in lijn met mijn verwachting. Omdat ik er nog niet uit ben wat ik op de lange termijn doe, kies ik nu voor de makkelijke weg: isolatie met steenwol. Dan ben ik voor een paar honderd Euro en wat uurtjes werk klaar.

Het parket zal een paar vierkantemeter afgebroken moeten worden, maar dat is geen probleem.

Vraagje: Is het nog verstandig om plastic op het zand onder de vloer te leggen?

Ik lees verschillende meningen, onder anderen dat het optrekkend vocht via de muur zou kunnen bevorderen.

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-02 10:53
In verband met vloerverwarming wat wordt gelegd zijn we ook aan het kijken naar vloerisolatie.

Het volgende is de situatie;

De kruipruimte is ongeveer 60cm hoog en staat 15 cm water in bijna altijd. Hier is vrij weinig aan te doen. Eigenlijk heeft de hele wijk hier last van (Gouda). De kruipruimte bestaat uit 2 compartimenten. één met het kruipluik in de gang en één onder de woonkamer (grootste deel) Echter zit er niet echt een doorgang tussen deze ruimtes. Onder de muur is iets ruimte en zou doorgaanbaar mits er geen water in staat (denk zo'n 30 cm ruimte onder het muurtje door)

Nu is vandaag een adviseur geweest van een isolatiebedrijf welke adviseert om de ruimte met 20cm HR++ parels te spuiten en de ventilatiegaten onder het huis te dichten.

2 jaar geleden was een ander bedrijf (pluimers) te gast welke ook parels adviseerde. Echter had deze destijds niks gezegd over de ventilatie. Overigens zijn wij er destijds niet mee door gegaan omdat wij nogal schrokken van hun prijs. De huidige adviseur is bijna 500 euro goedkoper...

Vooral de ventilatie dichten klinkt mij vreemd gezien ik altijd dacht dat een kruipruimte juist ventilatie nodig had.

Daarnaast heb ik nogal twijfels of dit echt de enige manier is om te isoleren. Gezien het rendement van bodem isolatie minder is dan vloer isolatie.

Wat zou jullie advies zijn is dit de beste methode?

• phYzar
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 22:49
Kuil graven, dompelpomp erin (evt emmer zonder bodem oid zodat de kuil/pomp niet dichtslibt), boel droogpompen, kun je in ieder geval inspecteren. Blijft het lang genoeg droog om de klus te klaren dan je oudste kleren aan en een van de betere opties uit dit topic (laten) uitvoeren (pir/eps, je hebt betonvloer?).

Met 15cm water parels of vlokken erin spuiten wordt vooral een dure drijvende plasticsoep, maar niet erg nuttig. Je kunt hooguit schelpen proberen omdat die niet opdrijven. Dat maakt het wel begaanbaarder, maar of dat nou meer helpt qua isolatie weet ik niet.

Met zoveel water/vocht de ventilatie dichten lijkt mij inderdaad een slecht advies.

• perspectivebass
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 19-02 10:53
@phYzar Dank voor je reactie!

Ik heb daar wel eens over nagedacht, maar ben dan wel bang dat ik vooral het grondwater van de gehele buurt leegtrek. Ik ga dit eens voorstellen aan een isolatie expert. Ik zie het namelijk niet echt zitten om het zelf te doen... (dompelpomp geen probleem, maar isoleren...)

Het is inderdaad een betonnen broodjesvloer.

• JustinoFTW
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 18-02 14:36
blissard schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:24:
- folie T200 kun je overal kopen. Bijvoorbeeld https://www.bouwonline.com/bouwfolies/bouwfolie-pe-200
- pir wordt vaak b keus gebruikt. Dikte naar keuze en wat past. https://www.isolatiemateriaal.nl/b-keus-isolatie/
- om de leidingen heen ga je met veel passen, meten, snijden en purren
- nee, hoeft niet. Kan wel een leuke extra zijn als je pir over hebt.

Werken met plakpennen kan, maar montagekit werkt net zo goed en is veel goedkoper.
De T200 folie, is deze soortgelijk aan Tonzon?
Gok dat je dan wel de delen aan elkaar vast moet plakken aangezien deze 2 meter breed is (mijn kruipluik is, met zijkanten omhoog meegenomen, 7 a 8 meter breed)

• _JGC_
  • Laatst online: 04:29
Die T200 folie kan je ook in bredere formaten krijgen. De oranje folie van Tonzon is steviger, maar ook veel duurder. Effect van beide folies is hetzelfde: het zorgt dat er geen vocht uit de bodem verdampt.

Verder kan je het aanelkaar plakken, maar met een stukje overlap overelkaar leggen is voldoende. Het doel is om verdamping te verminderen, als je door een kleine kier toch wat vocht erdoor krijgt is dat niet erg. Je legt geen laminaat in de kruipruimte toch?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Sterker nog; ik heb de stroken bewust niet dichtgeplakt. Mocht er ooit vocht ontstaan, kan het gemakkelijker weg. Door de overlap komt het vocht nu niet gemakkelijk naar boven.

• Chris12
  • Laatst online: 16-01 10:08
Trap niet in die TonZon folie, er zijn genoeg alternatieven die een heel stuk goedkoper zijn. Zelf ben ik uitgekomen bij deze folie:
https://www.epdmtotaal.nl/dampremmende-pe-folie-25x6-mtr

Echte 0.2mm (T200) dikte, zeer tevreden over en het is goed sterk spul.
Heb trouwens nog een stuk van 11x6m ongebruikte ter overname (stuur een PB voor meer info).

Mijn PVOutput

• Megalodon_67
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 00:33
timovd schreef op donderdag 22 november 2018 @ 13:05:
Sterker nog; ik heb de stroken bewust niet dichtgeplakt. Mocht er ooit vocht ontstaan, kan het gemakkelijker weg. Door de overlap komt het vocht nu niet gemakkelijk naar boven.
Door zo'n overlap komt vrijwel geen vocht door naar boven. In mijn kruipruimte heb ik maar voor de helft plastic gelegd (want toen was de oude rol die ik al jaren had liggen op) en nu merk ik al verschil, vroeger zag ik nog wel eens condens op leidingen, zijmuren en onderzijde luik, nu niks meer. Wel zie ik onder het doorzichtige plastic op de grond veel condens. Zodra ik de boel ga isoleren zal ik ook de andere helft moeten leggen denk ik, want dan zal de luchtvochtigheid waarschijnlijk weer gaan toenemen.

Megalodon_67 wijzigde deze reactie 23-11-2018 20:13 (10%)

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Mijn na-isolatie project is eindelijk afgerond. 2 jaar geleden de bodemfolie aangebracht en gezorgd dat de luchtvochtigheid fors omlaag is gegaan. Na 2 jaar de moed gevonden om de volgende stap te zetten. Half augustus heb ik de ongeveer 100 PIR platen besteld. Daarnaast aluminium tape en van de action de bekende lijm en wat flessen PUR schuim. Nu na best wat avonden en middagen onder de vloer is het gelukkig klaar. De makkelijke stukken gingen erg snel maar zodra je bij de meterkast, gasleiding of rioolbuizen aankomt wordt het erg bewerkelijk.

Dankzij dit topic heb ik de motivatie gevonden om dit zelf uit te voeren. Ik ben blij met het resultaat en ook blij dat het erop zit :)

Hieronder een impressie van het resultaat.

De kruipruimte bestaat uit twee helften, onderstaand is het noordelijke deel. Halverwege loopt de gasleiding, deels in de extra isolatie en deels eronder.

Richting het kruipluik.

Het zuidelijke deel met de meterkast, veel rioolbuizen en ook halverwege de gasleiding die in de extra isolatie zit.

Onder de bijkeuken heb ik geen extra isolatie geplaatst vanwege beperkte toegevoegde waarde en voldoende hoogte boven de rioolbuizen mocht ik er nog een keer overheen moeten, en er niet meer onderdoor passen :P

De extra isolatie goed dichtgemaakt aan de openkanten.

hmmz

• Highland
  • Registratie: mei 2012
  • Laatst online: 23:41
@DJ^ Mooi resultaat! Dank ook voor de heldere foto's. Heb je ook nog foto's van de hoe je om de leidingen hebt gewerkt? De doorvoer van leidingen lijkt me het meest tijdintensief, heb je daar nog tips voor?
En hoe heb je het grondzeil aan de opgaande fundering vastgemaakt?

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Highland schreef op zondag 25 november 2018 @ 21:07:
@DJ^ Mooi resultaat! Dank ook voor de heldere foto's. Heb je ook nog foto's van de hoe je om de leidingen hebt gewerkt? De doorvoer van leidingen lijkt me het meest tijdintensief, heb je daar nog tips voor?
En hoe heb je het grondzeil aan de opgaande fundering vastgemaakt?
Isolatie heb ik om de leidingen gemaakt. Zo goed mogelijk op maat maken en eventueel de plaat doorzagen zodat de twee helften er makkelijker omheen kunnen worden vastgemaakt. Vervolgens kieren dichtpurren. Zie ook foto 2 en 3.

Folie heb ik vastgemaakt met slagpluggen om de meter. Folie kun je beste aan zijkant dubbel slaan zodat het steviger is en condens beter tegen houdt.

hmmz

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-02 08:42
Hoe schoon moet de kruipruimte zijn om folie op de bodem aan te leggen? Ik zit met het probleem dat er midden in mijn kruipruimte een sort of betonnen fundering loopt waar wat poeren op staan. Deze fundering is in de loop van de jaren (huis uit 1935) afgebrokkeld maar er zijn ook scheuren in ontstaan aan de randen en is wat verzakt. Al met al niet echt een egale ondergrond dus. Daarbij is er aan aan zijde van het huis in het verleden bouwpuin gestort wat er naar het uitziet flink diep ligt. ook daar is dus de vloer niet echt egaal. Niet dat daar grote brokken steen liggen, maar eerder veel gruis. geen idee of de folie daar tegen kan...

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Doe je toch folie, ga je aan de slag en als het daarna erg stuk is doe je een tweede laag folie als alles af is. @Hopjesvla79

• CrazyOne
  • Laatst online: 18-02 14:35
Ik zat even mee te lezen, maar ik vindt het knap wat de mensen hier allemaal zelf voor elkaar krijgen in de kruipruimte. Ik had ook het plan opgevat om mijn kruipruimte zelf te isoleren (houten vloer, kruipruimte +- 75 cm hoog) met mineral wol, maar na een paar dagen ploeteren eronder toch maar besloten om de boel professioneel dicht te laten purren (9 cm).
Dus petje af voor de mensen die het wel zelf doen!

• Hopjesvla79
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-02 08:42
hjs schreef op maandag 26 november 2018 @ 09:57:
Doe je toch folie, ga je aan de slag en als het daarna erg stuk is doe je een tweede laag folie als alles af is. @Hopjesvla79
ik laat het uitvoeren. Of ieg ik moet nog een keuze maken tussen PIF en TonZon. De laatste komt automatisch met bodemfolie mee maar ik wilde alvast even kijken wat de ervaringen hier zijn zodat ik eventueel meerwerk (hetzij van mijn kant hetzij door de installateur) al kan zien aankomen wanneer de bodem nog aangepast moet worden.

Het voordeel van de PIF is dus dat er geen folie bij komt kijken op de bodem (die is droog) maar heeft een iets lagere R-waarde dan de Tonzon (3.71 vs 3.8, ieg als ik zo de offertes lees). Iemand die keuze PIF vs Tonzon moeten maken? En waar en waarom ben je voor gegaan?

• hjs
  • Niet online
Ah ok.

Tonzon zijn ze hier over het algemeen niet zo positief over.
Die waarde die ze claimen te halen, halen ze alleen als het perfect uitgevoerd wordt.

• Chris12
Van het weekend ook begonnen met het plakken van circa 110st platen (120x60cm dikte 10cm, Recticel platen). De eerste 3 even als test om de sterkte van de Action Montage kit te kunnen beoordelen.

Werkhoogte 60-70cm wat prima te doen is, na plakken wat minder :P
De folie al paar weken eerder gelegd.

De aankomende weken wat te doen!

Mijn PVOutput

• G_M_C
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19-02 15:19

G_M_C

Nu weg ....

Chris12 schreef op maandag 26 november 2018 @ 15:41:
Van het weekend ook begonnen met het plakken van circa 110st platen (120x60cm dikte 10cm, Recticel platen). De eerste 3 even als test om de sterkte van de Action Montage kit te kunnen beoordelen.

Werkhoogte 60-70cm wat prima te doen is, na plakken wat minder :P
De folie al paar weken eerder gelegd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De aankomende weken wat te doen!
Zou het niet handig zijn om te werken met AA010 lijmankers van illbruck.

aa010

De ankers plak je op het beton (zelfklevend, gaan echt niet meer weg). Dan de platen inlijmen met de bijbehorende PU schuimlijm (PU 010). Beetje lijm op de platen spuiten (waar ze het beton en elkaar raken) en de plaat dan gewoon op de ankers duwen. De weerhaken voorkomen afglijden terwijl de lijm droogt (uurtje en het zit wel vast).

Dat geeft denk ik een zekerder resultaat als wat je nu probeert. Werkt bovendien sneller. en je gebruikt spul wat ervoor is gemaakt.

PU schuimlijm

G_M_C wijzigde deze reactie 26-11-2018 15:53 (11%)

• Chris12
Of het sneller werkt geen idee, tijd om plaat te plaatsen en te stutten in nu ongeveer 3-5min werk.
Kit van de Action is een hier veelvuldig gebruikte montage lijm met goede resultaten, en kost bovendien niks (1,20 per 310ml). Ik gebruik een makita accu kitpistool (CG100DZXK) dus helemaal een fluitje van een cent.

Het meeste tijd is eigenlijk de de platen onder de vloer krijgen om een werk voorraad aan te leggen.

Mijn PVOutput

• blissard
@G_M_C de methode met alleen lijm is beproefd door veel mede tweakers. Dat de ankers er voor gemaakt zijn, wil niet zeggen dat ze ook noodzakelijk zijn.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:52
@Chris12 Verste weg beginnen dan gaat het wel. Heb je nu helemaal geen isolatie? Dit ga je wel merken dan :)

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• bert pit
Gisteren voor het eerst in 25 jaar weer onder de vloer geweest. Ik heb een luik in het parket moeten maken en de houten vloer open gezaagd. Ik trof een ruimte aan met een vochtig klimaat, veel bouwafval (stenen) hier en daar een druppel, wat schimmel. Maar geen verontrustende zwammen.

Ik ga mijn isolatieklus uitstellen tot het moment dat de kruipruimte droger is en het houtwerk minder nat aanvoelt. Momenteel ben ik aan het bedenken hoe dat het best bereikt kan worden.

Ik denk nu aan eerst opruimen, zand bedekken met folie, hopen dat de grond niet nat wordt wegens waterpeil, buren hebben daar wel last van.

Iemand nog tips?

• gekke-gerrit
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 22:35

gekke-gerrit

Happy Swift programmer

bert pit schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:46:
Gisteren voor het eerst in 25 jaar weer onder de vloer geweest. Ik heb een luik in het parket moeten maken en de houten vloer open gezaagd. Ik trof een ruimte aan met een vochtig klimaat, veel bouwafval (stenen) hier en daar een druppel, wat schimmel. Maar geen verontrustende zwammen.

Ik ga mijn isolatieklus uitstellen tot het moment dat de kruipruimte droger is en het houtwerk minder nat aanvoelt. Momenteel ben ik aan het bedenken hoe dat het best bereikt kan worden.

Ik denk nu aan eerst opruimen, zand bedekken met folie, hopen dat de grond niet nat wordt ergens waterpeil, buren hebben daar wel last van.

Iemand nog tips?
Lijkt me een prima plan inderdaad. Bodem afdekken en geduld. tip: Als je je geld kwijt wil kan je natuurlijk altijd een bouwdroger in je kruipruimte gooien :+ dan gaat het sneller

...

• hjs
  • Niet online
Onder het folie een laag bubbelplastic @bert pit . Mocht er water komen blijft het drijven en blijft de bodem bedekt als het weer zakt.

• Chris12
Jim423 schreef op maandag 26 november 2018 @ 23:25:
@Chris12 Verste weg beginnen dan gaat het wel. Heb je nu helemaal geen isolatie? Dit ga je wel merken dan :)
Er zit nu circa 2cm gewoon piepschuim onder de betonnen broodjes, dus niet veel.

Mijn PVOutput

• bert pit
hjs schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 12:47:
Onder het folie een laag bubbelplastic @bert pit . Mocht er water komen blijft het drijven en blijft de bodem bedekt als het weer zakt.
Goed idee, die noppenfolie is dat beloopbaar (bekruipbaar)?.

• rimave
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 18:09
Ik moest ook maar eens werk gaan maken van isolatie van de kruipruimte. Iedere winter heb ik weer last van koude voeten en loop ik met sokken en pantoffels aan om ze warm te houden. Hij is gelukkig goed begaanbaar en er zit wel iets van isolatie, maar niet veel. Het huis is uit 1980. Ik had ook nog niet eerder met mijn handen de vloer gevoeld, maar deze voelt ook echt koud aan.

Echter schijnt deze koude kruipruimte er ook mede voor te zorgen dat het lekker koel is in de zomer in mijn huis. Gaat dat minder worden als ik de vloer ga isoleren?

Ik moet alleen nog even gaan bedenken hoe ik het aan ga pakken. Ik heb een luik achter de voordeur. Daarna zitten er drie kamers in mijn kruipruimte. Allemaal zijn ze gescheiden door een mangat. Ik pas er zelf ongeveer twee keer door, maar dat wordt wel een gehannes met die pir platen. Om bijv. onder de keuken en woonkamer te komen (is 1 kamer van de 3) moet ik door het luik, door een mangat naar de eetkamer en dan weer een mangat. Ik neem aan dat ik ook niet zomaar een extra gat erbij kan maken tussen de gang en de woonkamer?
De fundering is natuurlijk wel dragend? En men zal bewust deze twee gaten zo gemaakt hebben?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• phYzar
rimave schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:12:
Ik neem aan dat ik ook niet zomaar een extra gat erbij kan maken tussen de gang en de woonkamer?
De fundering is natuurlijk wel dragend? En men zal bewust deze twee gaten zo gemaakt hebben?
Als je huis op heipalen staat en je hebt een betonnen fundering kun je wel er onderdoor graven (eventueel van buitenaf zodat je makkelijker kunt graven en materiaal kunt aangeven :) (Zijn er geen palen of je fundering is gemetseld zou ik dat zeker niet doen)

• hjs
  • Niet online
bert pit schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:45:
[...]

geen ervaring mee, maar zal toch wel?

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:52
rimave schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 16:12:
Ik zou gewoon een voorraadje opbouwen in het eerste compartiment. Dan door het luik en het door het mangat naar het tweede compartiment gooien. Heb ik ook zo gedaan (en ik heb geen mangat maar moest eronderdoor graven). Gaat best snel hoor. Reken er wel op dat je woning in de zomer warmer wordt, bij mij steeg de temperatuur 2 graden gemiddeld in de woonkamer, ik kwam vanaf geen isolatie.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Chris12
bert pit schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 15:45:
[...]

Ik zelf heb noppen folie (grote nop, 100micron dik) in 2 lagen gelegd met daarover heen 0.2mm dik folie. Bij het erover kruipen knapt er wel eens een nop/cel maar dat is sporadisch. Folie eroverheen is goed sterk, prik je ook niet zomaar doorheen.

Mijn PVOutput

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 22:44
Bij mij schiet het isoleren met PIR al op, bijna klaar. Moet nog een paar platen, daarna kan ik de randen gaan purren. Hoeveel bussen pur hebben jullie gebruikt?

• Klaver 4
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 21:42

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Wij zijn van plan om binnenkort onze houten vloer te (laten) isoleren, maar ik vraag me af wat de beste methode is.

Ons huis uit 1890 wordt verwarmd middels radiatoren en omdat we die willen vervangen door vloerverwarming en mogelijk op termijn een lw warmtepomp willen installeren is het van belang om de vloer goed te isoleren.
Zo'n 25 jaar geleden hebben we last gehad van zwam en daartoe zijn alle vloerbalken vervangen en zijn er schelpen in de kruipruimte gestort. Dit voldoet prima, de schelpen en de vloer zijn droog en de kruipruimte wordt geventileerd middels roosters in de muren. Maar de vloer is dus helemaal niet geïsoleerd. En daar zit ook het probleem, want de 'kruipruimte' is slechts 20 cm tussen de schelpen en de balken.

Vanaf de grond ziet het er zo uit: bovenop het zand/klei(?) ligt een flinke laag schelpen, dan 25 à 30 cm lucht en vervolgens de balken, multiplex platen, een dunne folie en daarop massief houten planken. Na het isoleren willen we middels droogbouw vloerverwarming aanleggen met daarop eiken parket.

Ik las hier dat chips vooral een redelijke oplossing zijn bij natte kruipruimtes maar dat de isolatiewaarde beperkt is. Daarom leek het mij beter om tussen de balken te isoleren. Alleen is er van onderaf eigenlijk niet bij te komen. Daarom zal volgens mij de vloer inclusief de multiplex platen verwijderd moeten worden om vervolgens te isoleren met dikke platen tempex die tussen de balken geklemd worden of bijv. Isovlas, maar dan is een folie(welke soort?) nodig onder de balken om het vlas op z'n plaats te houden. Daarna de multiplex platen weer aanbrengen met daar op vloerverwarming (met noppenplaten?) en parket.

Dit lijkt me veel en kostbaar werk.
Mijn vraag is dan ook of het een goed idee om de vloer op deze manier te isoleren?
Of heeft iemand een veel betere oplossing?

Alvast bedankt voor het meedenken.

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

• bert pit
@Klaver 4 Ik zou beginnen met het laten maken van een warmteverliesberekening. Het streven is uiteraard goed, maar er staan nogal wat seinen op oranje.

Een LT verwarming vereist een uitstekende isolatie, niet alleen van de vloer. Parket in combinatie met LT en redelijke isolatie zou wel eens te weinig warmte kunnen genereren.

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

bert pit schreef op zondag 2 december 2018 @ 09:18:
@Klaver 4 Ik zou beginnen met het laten maken van een warmteverliesberekening. Het streven is uiteraard goed, maar er staan nogal wat seinen op oranje.

Een LT verwarming vereist een uitstekende isolatie, niet alleen van de vloer. Parket in combinatie met LT en redelijke isolatie zou wel eens te weinig warmte kunnen genereren.
@bert pit Op zich een goed idee, maar vooral de vrouw des huizes verheugt zich erg op een warme vloer ;)
Voor de zekerheid ben ik van plan de pijpen van de radiatoren (komen alle van boven) voorlopig te laten zitten. Kunnen we indien nodig altijd nog een radiator aansluiten.
Verder zijn alle ramen voorzien van HR++ beglazing en kunnen we de boel warm houden met een aanvoer van 55 graden (incl. nachtverlaging). Jaarverbruik ongeveer 1000 m3 gas.
Dus die gok durven we wel te nemen.

• bert pit
Klaver 4 schreef op zondag 2 december 2018 @ 11:05:
[...]

@bert pit Op zich een goed idee, maar vooral de vrouw des huizes verheugt zich erg op een warme vloer ;)
Voor de zekerheid ben ik van plan de pijpen van de radiatoren (komen alle van boven) voorlopig te laten zitten. Kunnen we indien nodig altijd nog een radiator aansluiten.
Verder zijn alle ramen voorzien van HR++ beglazing en kunnen we de boel warm houden met een aanvoer van 55 graden (incl. nachtverlaging). Jaarverbruik ongeveer 1000 m3 gas.
Dus die gok durven we wel te nemen.
Deze al gezien? Stond ergens eerder in dit forum: https://www.fabercomfortvloer.nl

• jmachiels
jmachiels schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 22:04:
Bij mij schiet het isoleren met PIR al op, bijna klaar. Moet nog een paar platen, daarna kan ik de randen gaan purren. Hoeveel bussen pur hebben jullie gebruikt?
Iemand? Zou graag willen weten hoeveel bussen ik moet bestellen ongeveer.

• blissard
@jmachiels om hoeveel meter gaat het. Ik was 3 bussen kwijt voor 30 meter omtrek.
Overigens heel erg goed ventileren. Het drijfgas is ontzettend slecht voor je en je wilt niet door de brandweer uit de kruipruimte gehaald moeten worden.

• jmachiels
Ik heb zo'n 50 meter omtrek. Veel minder bussen dus dan in had ingeschat dus. Zal ongeveer 6 bussen bestellen dus. Ventilatie is wel lastig, heb alleen de standaard ventilatie-openingen in de kruipruimte. Ik spuit wel een bus of een deel per keer een dan wegwezen om te luchten.

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-02 16:23
jmachiels schreef op maandag 3 december 2018 @ 18:28:
[...]
Iemand? Zou graag willen weten hoeveel bussen ik moet bestellen ongeveer.
ik heb nu 3 bussen op, ik moet wel ook redelijk wat kieren tussen de platen purren. Ik denk dat ik op 8 bussen ga uitkomen in totaal. Ongeveer 60m2.

• Goudvis
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 19-02 10:23
bert pit schreef op dinsdag 27 november 2018 @ 11:46:

Ik denk nu aan eerst opruimen, zand bedekken met folie, hopen dat de grond niet nat wordt wegens waterpeil, buren hebben daar wel last van.

Iemand nog tips?
Drie woorden: Ventileren, ventileren, ventileren.
Zolang je niet ventileert neemt de vochtigheid ook niet (blijvend) af.
Heb je een spouwmuur aan weerszijden van de woning? Dan zou ik verwachten dat er openingen in de kruipruimte zijn zodat lucht uit je spouwmuur de kruipruimte in kan woeien.
Zolang je erdoor kan, zou ik geen extra opening maken. Kan je voor de 'logistiek' geen tweede man (of één vrouw? strikken? :+ )
Wat voor isolatie bevindt zich momenteel onder de vloer?
Over wat voor vloer praten we?
Wat is je budget?
Wijzelf hebben i.c.m. een houten vloer uiteindelijk gekozen voor vlokken (van het materiaal van witte plastic bekertjes...). Toen bleek 'laten doen' letterlijk 20 euro duurder dan 'zelf doen'. :?
Terwijl mijn uitgangspositie ook was dat ik het toch echt zelf wilde doen O-)

Het koelend effect in de zomer ben je pas kwijt wanneer je actief de vloer verwarmd, ook in de zomer (lees:
alleen met vloerverwarming).

• Goudvis
Klaver 4 schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 22:08:
Wij zijn van plan om binnenkort onze houten vloer te (laten) isoleren, maar ik vraag me af wat de beste methode is.

Ons huis uit 1890 wordt verwarmd middels radiatoren en omdat we die willen vervangen door vloerverwarming en mogelijk op termijn een lw warmtepomp willen installeren is het van belang om de vloer goed te isoleren.
Zo'n 25 jaar geleden hebben we last gehad van zwam en daartoe zijn alle vloerbalken vervangen en zijn er schelpen in de kruipruimte gestort. Dit voldoet prima, de schelpen en de vloer zijn droog en de kruipruimte wordt geventileerd middels roosters in de muren. Maar de vloer is dus helemaal niet geïsoleerd. En daar zit ook het probleem, want de 'kruipruimte' is slechts 20 cm tussen de schelpen en de balken.

Vanaf de grond ziet het er zo uit: bovenop het zand/klei(?) ligt een flinke laag schelpen, dan 25 à 30 cm lucht en vervolgens de balken, multiplex platen, een dunne folie en daarop massief houten planken. Na het isoleren willen we middels droogbouw vloerverwarming aanleggen met daarop eiken parket.
Wat ik weet (lees: hier heb gelezen en wat plausibel klinkt...) van een houten vloer is dit: Ofwel het moet kunnen ademen aan de onderzijde, of aan de bovenzijde. Is het niet zo dat dikke platen tempex (wat je hieronder beschrijft) het hout opsluiten op aan de onderzijde, terwijl de combinatie van droogbouw vloerverwarming het hout opsluit aan de bovenzijde?
Ik las hier dat chips vooral een redelijke oplossing zijn bij natte kruipruimtes maar dat de isolatiewaarde beperkt is. Daarom leek het mij beter om tussen de balken te isoleren. Alleen is er van onderaf eigenlijk niet bij te komen. Daarom zal volgens mij de vloer inclusief de multiplex platen verwijderd moeten worden om vervolgens te isoleren met dikke platen tempex die tussen de balken geklemd worden of bijv. Isovlas, maar dan is een folie(welke soort?) nodig onder de balken om het vlas op z'n plaats te houden. Daarna de multiplex platen weer aanbrengen met daar op vloerverwarming (met noppenplaten?) en parket.

Dit lijkt me veel en kostbaar werk.
Mijn vraag is dan ook of het een goed idee om de vloer op deze manier te isoleren?
Of heeft iemand een veel betere oplossing?

Dat het veel werk is (klinkt? :+ ), daar kunnen we het over eens zijn. ;)
Houtparket i.c.m. VVW gaat niet goed doordat de warmteopname vrij groot is. Opties als PVC of composiet parket geven warmte beter door. Dit kan van invloed zijn op je budget.

Wij hebben chips toegepast bij een (droge) kruipruimte, hoogte 50cm, huis uit 1930. Ik heb de vloer in het midden van de kamer opengemaakt om puin te verwijderen en omdat de kruipruimte gescheiden werd door een muur. Zonder (nog) cijfers te kunnen overleggen zijn we vooralsnog tevreden.
30 cm hoogte is voor chips te weinig, maar kunststof 'parels' heeft aan 30 cm wel genoeg. Je kunt eens praten met aanbieders of zij met een 'middenopening' i.c.m. 30 cm hoogte kunnen werken? :)

Hopelijk heb je hier iets aan.. :P
maartenmoerman schreef op maandag 19 november 2018 @ 11:51:
X-post vanuit mijn eigen (Panasonic warmtepomp problematiek) topic, maar omdat hier specifiek op de materie wordt ingegaan, de vrijblijvendheid genomen om ook even hier te posten.

Heb op het moment wat problemen om mijn woning op temperatuur te houden, en ik ben op het moment mijn kelder aan het opwarmen, ipv de woonkamer.

Huidige samenstelling van het huis is:

- geïsoleerd dak met 10cm PIR platen (Rc/Rd waarde zo even niet bij de hand)
- 6meter hoog plafond (dak begint pas schuin te lopen bij 4m20cm)
- houten vloer (4mm eiken toplaag), gelijmd
- 7/8 cm anhydriet met daarin de vloerverwarming leidingen
- 20 cm beton
- alu folie
- 1m60cm kelder, met muren van ~20cm dik beton

Temperatuur in woning zo rond de 17/18 (met Tb tussen 0-6 graden), en in de kelder is het een zeer comfortabele 22/23/24 graden.

Die 4-7 graden verschil denk ik op te lossen nu door Icynene tegen de onderkant van de vloer te laten spuiten van 17cm dik (zo'n 1900 euro), dit geeft een Rc waarde van 4.1 volgens de leverancier.

[Afbeelding]

Ideeen/suggesties nog?
Je situatie + het resultaat in temperatuur = moet ergens een 'lek' betekenen. :?
De oplossing voor het warmteverlies naar je kelder = PIR platen tegen het kelder-plafond. Dat kan je prima zelf doen. d:)b De warmte blijft in de (oogschijnlijk) best geïsoleerde ruimte hangen. Gebruiken jullie de kelder? Anders zou je die nog (grotendeels) met bv. kunststof vlokken kunnen vullen. oOo

En wat ik mis in je overzicht is de staat van je muren. In ons jaren '30-huis deed spouwmuurisolatie erg veel voor het comfort. :(:)

Goudvis wijzigde deze reactie 04-12-2018 09:29 (22%)

• Klaver 4

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

bert pit schreef op maandag 3 december 2018 @ 13:42:
[...]

Deze al gezien? Stond ergens eerder in dit forum: https://www.fabercomfortvloer.nl
@bert pit Ga ik me in verdiepen, is mogelijk interessant.
Goudvis schreef:
Wat ik weet (lees: hier heb gelezen en wat plausibel klinkt...) van een houten vloer is dit: Ofwel het moet kunnen ademen aan de onderzijde, of aan de bovenzijde. Is het niet zo dat dikke platen tempex (wat je hieronder beschrijft) het hout opsluiten op aan de onderzijde, terwijl de combinatie van droogbouw vloerverwarming het hout opsluit aan de bovenzijde?
@Goudvis Daar kon je wel eens gelijk in hebben. Waarschijnlijk is vlaswol met daaronder een dampopen folie een beter idee.
Overigens is vvw met daar op parket weliswaar niet de mooiste combinatie, maar volgens diverse bronnen goed toepasbaar.

Binnenkort maar eens wat bedrijven benaderen.

• bert pit
Goudvis schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 09:10:
[...]

Drie woorden: Ventileren, ventileren, ventileren.
Zolang je niet ventileert neemt de vochtigheid ook niet (blijvend) af.
Heb je een spouwmuur aan weerszijden van de woning? Dan zou ik verwachten dat er openingen in de kruipruimte zijn zodat lucht uit je spouwmuur de kruipruimte in kan woeien.

[...]

Zolang je erdoor kan, zou ik geen extra opening maken. Kan je voor de 'logistiek' geen tweede man (of één vrouw? strikken? :+ )
Wat voor isolatie bevindt zich momenteel onder de vloer?
Over wat voor vloer praten we?
Wat is je budget?
Wijzelf hebben i.c.m. een houten vloer uiteindelijk gekozen voor vlokken (van het materiaal van witte plastic bekertjes...). Toen bleek 'laten doen' letterlijk 20 euro duurder dan 'zelf doen'. :?
Terwijl mijn uitgangspositie ook was dat ik het toch echt zelf wilde doen O-)

Het koelend effect in de zomer ben je pas kwijt wanneer je actief de vloer verwarmd, ook in de zomer (lees:
alleen met vloerverwarming).
Betreft een jaren 30 woning met spouwmuur incl isolatie er tussen. Er zitten twee ventilatieopeningen voor en achter het huis. Klein naar mijn idee. De vloer is van hout, op houten balken, daaroverheen zachtboord en parket.

Qua budget wil ik geen grote bedragen uitgeven omdat wij mogelijk op lange termijn de hele vloer van vloerverwarming moeten voorzien. Dus ik had het idee om er steenwol tegen aan te zetten, alleen toen ik merkte hoe vochtig het klimaat was, heb ik besloten om het uit te stellen tot het droger is.

Ik heb begrepen dat bolletjesfolie een goed optie is om de ruimte droger te maken. Ook is een van de twee schoorstenen niet in gebruik en ik speel met de gedachte om dat stookgat door te trekken tot onder de vloer om zo wat extra trek te genereren en dus geforceerd te ventileren.

• Goudvis
bert pit schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 19:29:
[...]

Betreft een jaren 30 woning met spouwmuur incl isolatie er tussen. Er zitten twee ventilatieopeningen voor en achter het huis. Klein naar mijn idee. De vloer is van hout, op houten balken, daaroverheen zachtboord en parket.
Enig idee wat voor isolatie? :)
Qua budget wil ik geen grote bedragen uitgeven omdat wij mogelijk op lange termijn de hele vloer van vloerverwarming moeten voorzien. Dus ik had het idee om er steenwol tegen aan te zetten, alleen toen ik merkte hoe vochtig het klimaat was, heb ik besloten om het uit te stellen tot het droger is.
Steenwol kan, maar raad ik af uit persoonlijke ervaring: Ik heb het ca. 5 maanden terug in onze bijkeuken gebruikt. 12cm dikke spijkerflensdekens om precies te zijn, met latten tussen de balken bevestigd (reflecterende kant boven, enz).
We lieten kort na die klus de rest van de BBG met kunststof vlokken isoleren muv de bijkeuken 'want die was al geïsoleerd'. Nou, de afgelopen maand ben ik daar hard op teruggekomen: die ruimte was niet warm te houden. ;w
Je ziet 'm aankomen: uiteindelijk alsnog die vlokken nabesteld (6 losse zakken, 'volgens berekening'), een opening ingezaagd op de plek van de vaatwasser, het steenwol op die plek verwijderd en d.m.v. flexbuis en compressor de ruimte volgespoten. Wat blijkt de afgelopen dagen: de bijkeuken is ineens comfortabel!

Kan je de oorzaak achterhalen dat het zo vochtig wordt? Staan de ventilatie-openingen in verbinding met de spouwmuur? Kan het zijn dat de spouwmuurisolatie de ventilatie blokkeert?
Ik heb begrepen dat bolletjesfolie een goed optie is om de ruimte droger te maken. Ook is een van de twee schoorstenen niet in gebruik en ik speel met de gedachte om dat stookgat door te trekken tot onder de vloer om zo wat extra trek te genereren en dus geforceerd te ventileren.
Mits het vocht optrekt uit de vloer, kan je inderdaad de ruimte droger maken met bolletjesfolie op de grond. Het stookgat doortrekken klinkt als een hele klus. Misschien een beter idee: Breng in kaart waar de ventilatie-openingen in de kruipruimte zitten en wat de 'dode hoeken' zijn. Dan in die hoeken enkele ventilatiepunten aanbrengen. Onze spouwmuurboer deed dat op door diagonaal een gat van buiten naar de kruipruimte te boren, daar een 40 (of 50?)mm buisje in te steken en ad buitenkant daar een roostertje op te klikken/schroeven.
Ongeveer dit systeem, maar dan van buiten naar binnen:

• bert pit
Goudvis schreef op woensdag 5 december 2018 @ 08:03:
[...]

Enig idee wat voor isolatie? :)

[...]

Steenwol kan, maar raad ik af uit persoonlijke ervaring: Ik heb het ca. 5 maanden terug in onze bijkeuken gebruikt. 12cm dikke spijkerflensdekens om precies te zijn, met latten tussen de balken bevestigd (reflecterende kant boven, enz).
We lieten kort na die klus de rest van de BBG met kunststof vlokken isoleren muv de bijkeuken 'want die was al geïsoleerd'. Nou, de afgelopen maand ben ik daar hard op teruggekomen: die ruimte was niet warm te houden. ;w
Je ziet 'm aankomen: uiteindelijk alsnog die vlokken nabesteld (6 losse zakken, 'volgens berekening'), een opening ingezaagd op de plek van de vaatwasser, het steenwol op die plek verwijderd en d.m.v. flexbuis en compressor de ruimte volgespoten. Wat blijkt de afgelopen dagen: de bijkeuken is ineens comfortabel!

Kan je de oorzaak achterhalen dat het zo vochtig wordt? Staan de ventilatie-openingen in verbinding met de spouwmuur? Kan het zijn dat de spouwmuurisolatie de ventilatie blokkeert?

[...]

Mits het vocht optrekt uit de vloer, kan je inderdaad de ruimte droger maken met bolletjesfolie op de grond. Het stookgat doortrekken klinkt als een hele klus. Misschien een beter idee: Breng in kaart waar de ventilatie-openingen in de kruipruimte zitten en wat de 'dode hoeken' zijn. Dan in die hoeken enkele ventilatiepunten aanbrengen. Onze spouwmuurboer deed dat op door diagonaal een gat van buiten naar de kruipruimte te boren, daar een 40 (of 50?)mm buisje in te steken en ad buitenkant daar een roostertje op te klikken/schroeven.
Ongeveer dit systeem, maar dan van buiten naar binnen:
[Afbeelding]
Dat systeem met de buisjes heeft mijn isolatieboer ook aangebracht. De oorzaak van de vochtige kruipruimte is vermoedelijk grondwater. Het zoute water van de inundatie in 1944 is niet meer terug te vinden, maar zal wellicht ook een rol spelen. Het zand is momenteel droog.

Tot hoe hoog heb jij die chips liggen en wat kosten die ongeveer per m3?

• koenderks88
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 13-02 22:05
Hallo,
Eindelijk heb ik mijn eigen huisje dus kan ik lekker gaan isoleren. Echter hoor ik verschillende verhalen over dampremmende/regulerende/open folies.
Mijn situatie:
- Huis van 1979. Heeft bij bouw al 5 cm spouwmuurisolatie gekregen + 1 cm luchtspouw.
- Betonnen vloer van Flevobeton 50 cm brede 'broodjes'. 8x5meter. Daarboven PVC vloer.
- Woonachtig tussen Veluwezoom en IJssel, dus zandgrond met invloed van de rivier. De IJssel heeft historisch laag gestaan en de kruipruimte voelt niet vochtig aan (maar is nu 61% luchtvochtigheid). Ik heb geen idee hoe vochtig het is bij hoge waterstand, maar ik zie geen tekenen van schimmel oid.
- Verwarming: namiddag en avond +/- 19-20 graden. 's nachts en overdag 15 graden. (Modulerende thermostaat begrenst bij 65 graden, houdt met 50 graden het huis warm)
- Gasverbruik vorige bewoner 1153m3. Op basis van graaddagen van afgelopen 6 weken kom ik op 1000m3 uit.
- Luchtvochtigheid huis 50-60%(gemeten met weerstation van Blokker a 8 euro). Ik ervaar het binnenklimaat als prettig.
- Luchtvochtigheid kruipruimte 61%
- Vier ventilatieroosters door muur kruipruimte-buitenlucht.
- Temperatuur ondergrond kruipruimte 15 graden, lucht kruipruimte 16 graden Celsius.
- Hoogte kruipruimte is 60 cm. Luik 50x35cm(!) met buizen er deels onder, dus harde isolatieplaten zijn geen optie.

Vanwege de beperkte grootte van het luik zie ik (behalve tonzon folie) eigenlijk alleen glaswol platen als optie. Ik heb 2 isolatiehandelaren gebeld en de uitkomsten waren:
Handelaar 1: Gebruik klimaatfolie direct onder de glaswol platen
Handelaar 2: Gebruik niet alleen klimaatfolie aan de onderkant maar ook dampdichte folie aan bovenzijde van glaswol (deze leverde zelf geen folie dus geen belang bij extra uitgaven).
Terwijl ik op internet enkel lees dat folie wordt toegepast op de ondergrond om verdamping uit de grond tegen te gaan.

Mijn vraag is dus:
1. heb ik folie nodig om het glaswol te beschermen tegen vocht?
2. waar moet ik dit plaatsen?

• Megalodon_67
  • Laatst online: 00:33
@koenderks88 Als je de folie op de grond legt gaat de gehele kruipruimte flink omlaag in vochtpercentage, dan zal je in principe ook geen vocht in je glaswol krijgen.

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Megalodon_67 schreef op donderdag 6 december 2018 @ 22:18:
@koenderks88 Als je de folie op de grond legt gaat de gehele kruipruimte flink omlaag in vochtpercentage, dan zal je in principe ook geen vocht in je glaswol krijgen.
Dit is ook mijn ervaring met eps. Zonder bodemfolie was dit doordrenkt met vocht. Bij wegvegen van druppen onder eps kwamen direct nieuwe druppen aan het oppervlak. Na leggen van folie is het na een tijdje echt kurkdroog.

hmmz

• blissard
En het is zowieso aan te raden nu folie te leggen, ongeachte welke andere constructie je toepast. Dan kun over een paar weken nog eens meten wat de luchtvochtigheid is. Een folie op de bodem is altijd prettig (tegen vocht en om op te werken) en kost bijna niets.

blissard wijzigde deze reactie 07-12-2018 09:06 (21%)

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Inderdaad eerst folie leggen en na twee weken nog eens meten.
Persoonlijk zou ik toch kijken naar harde isolatieplaten van 50cm breed. Mocht je toch nog een keer vochtproblemen hebben, heb je echt niets aan het glaswol.

• rimave
Heeft er iemand hier ook de folie wel eens bij de Hornbach of de bouwmarkt gehaald?
Hier in Groningen heb ik nog geen leverancier kunnen vinden voor T200 folie en versturen kost 15 euro bij de meeste bedrijven.

Ik heb trouwens gene last van water in de kruipruimte.
Dan hoef ik geen bubblefolie onder de folie te stoppen, toch?

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• blissard
Ik heb de folie als vijverfolie bij de hornbach gehaald. Je hebt inderdaad geen bubbelfolie nodig als er nooit water in de kruipruimte staat.

• koenderks88
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 13-02 22:05
Oei, het is toch allemaal wat lastiger dan verwacht. Toch maar eens nagedacht over harde isolatieplaten(gat vergroten) @timovd
Optie 1: Folie op bodem en glaswol. Als de luchtvochtigheid voldoende daalt is klimaatfolie onder glaswol niet nodig. Maar hoe bepaal je dat?
Daarnaast heb ik mij teveel gefocust op de prijs van glaswol (10 euro/m2 bij gamma, lager bij B keus). Als er 4-6 plakpennen per glaswolplaat worden aangeraden betekend dat bijna even veel kosten als de isolatie zelf!
Folie en tape 50 euro (of gewapend folie voor 100+)
Glaswol gerekend met snijverlies voor 40m2: 300-450 euro
Plakpennen 6 per plaat 120x50cm: 300 euro
Geen klimaatfolie* meegerekend
-> min 650 euro
Optie 2: Harde islatieplaten als EPS.
Folie en tape (zelfde als bij glaswol) 50 euro
EPS oid heb ik zo snel niet goedkoop gezien dus 10e/m2=400 euro
Kit/lijm: 50 euro????? (dus goedkoper dan plakpennen)
Zaag huren om gat te vergroten: 50 euro?
->min 550 euro.

Als ik dit zo lees lijken EPS platen mij een betere optie. Maar glaswol is zo lekker makkelijk zonder dat ik gekke dingen hoef te doen zoals het gat groter te maken.

* klimaatfolie op aanraden van isolatiehandelaar. Betonnen vloer is een beetje lastig om vocht kwijt te kunnen. Hoewel de luchtvochtigheid daalt na dampremmende folie, wat kan glaswol allemaal hebben?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@koenderks88 Glaswol werkt overigens niet lekker in een kruipruimte. Je moet echt een mondkapje op en een bril op, anders ga je er erg veel last van krijgen. Platen kun je buiten nog zagen.

• rimave
De eerste folie ligt er. Gisteravond neergelegd. Ik heb gekozen voor afdekzeil van de action. Die is er in groot en in klein formaat. Ik had eigenlijk 4 van die grote formaten nodig, maar ze hadden er nog maar 3. Ik moest wel een rioleringsbuis uitgraven, omdat de folie er onderdoor moest. Verder ligt in 1 hoek een betonstorting en dat ga ik echt niet allemaal weghalen. Dus daar het plastic overheen gelegd. Toch is dat zeil niet heel erg sterk. Er zitten al een paar scheurtjes in. Die ga ik gewoon dicht tapen. Ik zal binnenkort eens foto's maken.

Nu zag ik bij de Lidl deze tafelzaag: https://www.lidl-shop.nl/PARKSIDE-Zaagtafel/p100241745.
Kun je daar ook mooi de PIR platen mee op maat zagen?

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@rimave Ik heb 12cm PIR-platen gezaagd met een tafelzaag. Lukt prima en maakt mooie rechte snedes, maar zorgt (uiteraard) voor een hoop afval.

• rimave
timovd schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:15:
@rimave Ik heb 12cm PIR-platen gezaagd met een tafelzaag. Lukt prima en maakt mooie rechte snedes, maar zorgt (uiteraard) voor een hoop afval.
Ok. Ik moet de platen wel op maat zagen vrees ik. Mijn vloer ziet er zo uit:

Ik wil de PIR platen in de openingen tussen de balken doen.

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@rimave Waarom niet over de balken met stilstaande lucht in de "broodjes". Heb ik ook met ca 50cm hoogte (en nu dus een stuk lager).

• blissard
rimave schreef op donderdag 13 december 2018 @ 12:24:
[...]

Ok. Ik moet de platen wel op maat zagen vrees ik. Mijn vloer ziet er zo uit:

[Afbeelding]

Ik wil de PIR platen in de openingen tussen de balken doen.
Tussen de balken is zeker geen goed idee. Het is hier eerder uitgewerkt, maar in het kort:
de balken zijn het best geleidend deel van de constructie. isoleer je die niet, dan heb je gigantische koudebruggen waardoor het effect van de PIR nihil is.

• rimave
blissard schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:32:
[...]

Tussen de balken is zeker geen goed idee. Het is hier eerder uitgewerkt, maar in het kort:
de balken zijn het best geleidend deel van de constructie. isoleer je die niet, dan heb je gigantische koudebruggen waardoor het effect van de PIR nihil is.
Het idee was tussen de balken en dan nog een laag eronder. Maar dan kan ik inderdaad beter over de balken doen. Dan ben ik in 1 keer klaar. En stilstaande lucht is ook isolatie immers. Dank voor de tip!
Eerst maar eens die folie op de grond. An sich heb ik de ruimte wel onder de vloer, maar ik merk het wel aan mijn knietjes als ik weer even bezig ben geweest onder de vloer.

• _JGC_
  • Laatst online: 04:29
@rimave folie over de buis ipv eronderdoor. Mocht die buis ooit gaan lekken blijft de stank en troep onder de folie ipv dat je op handen en knieën door de stront mag om het te fixen.

• phYzar
blissard schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:32:
rimave schreef op donderdag 13 december 2018 @ 15:41:
En stilstaande lucht is ook isolatie immers.
Bij beide wil ik wel kanttekeningen plaatsen, namelijk:

- Een koudebrug geeft slechtere isolatie, maar doet niet het hele effect teniet (beter een open winterjas dan zonder jas). Dus effect nihil is naar mijn mening iets te sterk aangezet.
- Stilstaande lucht is ook isolatie, maar wanneer je 'tunnel van lucht' ook maar 1 lek heeft is wel die hele tunnel nagenoeg niet meer geisoleerd. (Een van de grote kwetsbaarheden van Tonzon-achtige oplossingen). Zorg er dus voor dat kopse kanten en naden en kieren goed dicht zijn. Stop er desnoods halverwege toch iets tussen zodat de luchtkamers wat kleiner zijn.

• Chris12
Inmiddels schiet het bij mij al aardig op. De grootste ruimte (11x5) zitten nu de platen onder:

Deze platen imddels ook alle naden van getaped, en de zijkanten (1cm breed ongeveer) voorzien van PUR, ook alle andere gaten dichtgepurred. Hier helaas vergeten foto's van te maken, die komen nog later.
Moet de overtollig PUR nog wegsnijden, en de overgebleven rommel nog opruimen en de folie weer een beetje fatsoeneren. Dan is deze ruimte helemaal klaar!

De temperatuur sensor die ik in de ruimte heb geeft nu 14gr aan ipv de 18gr voorheen.
De vloeren in de huiskamer en keuken gedeelte zijn beduidend warmer (vloerverwarming).

Al met al zeer tevreden met het tot nu toe behaalde resultaat!

In de kerstvakantie de andere ruimte nog doen, dit zijn gelukkig wat minder platen en slechts een dagje werk. Wordt vervolgt!

Mijn PVOutput

• fietsbob
  • Registratie: december 2009
  • Nu online
Heeft er iemand ervaring met trifoil?
http://www.trifoil.nl/

Wij hebben zojuist een offerte ontvangen van een installateur voor het isoleren van de kruipruimte en de onderzijde van de betonvloer.
Zelf kan ik niets qua ervaringen vinden op Tweakers dan wel op het wijde web. Straks zal ik verder gaan speuren, maar voor nu kan ik niets vinden.

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 22:29
@fietsbob weet je hoe het eruit ziet? Is het een pak van *folie* of een luchtzak?
Ik weet van een kennis, deze werkt bij een bedrijf dat isolatie maakt voor boten en dit zijn eigenlijk verschillende lagen reflecterend materiaal met daar tussen soms nog een soort *stof* laagje.. het idee is dat warmte gereflecteerd wordt.

Dit tegen over PIR/PUR waar het effect gecreëerd wordt door de dikte en geïsoleerde luchtpockets.

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• rdoorn
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 18-02 18:41
Het lijkt wel heel erg op tonzon folie

Ronald van Doorn

Pagina: 1 ... 49 ... 52 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True