Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 48 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AFCAjax
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-05 22:17
Kasai schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 08:21:
Vorig jaar al eens begonnen met uitzoeken wat handig is bij ons qua kruipruimte isolatie, toch maar niet gedaan, maar dit jaar kwam het weer op ons pad, dus ik denk dat we op de korte termijn toch maar iets gaan uit laten voeren.

Onze situatie is als volgt, we hebben een rijtjeshuis uit '74, de kruipruimte is kurkdroog en zo'n 50-60 cm hoog, tevens hebben we vloerverwarming. In totaal is het zo'n 40 m2 oppervlakte. Eerst wilde we eps parels of chips erin gooien, voor 600 euro kan je dat allemaal prima zelf doen, echter had ik al mijn twijfels over deze methode en die werd bevestigt in dit topic. Daarom heb ik Takkenkamp de offerte laten herzien die zij vorig jaar hadden uitgebracht;

[Afbeelding]

Is dit een goede deal of moet ik vragen of ze nog dikker kunnen aanbrengen? Of tips voor alternatieven? Thanks!
Goedemorgen! Hier kan nog wel iets vanaf. Ik heb 55-60m2 voor hetzelfde geld een offerte liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Point
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19-05 08:00
blissard schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 11:03:
@Point jammer dat je geen pur wilt. Zou de makkelijkste optie zijn geweest.
Volgens mij zijn er nu nog 2 optie over:
- tonzon laten plakken
- eps of pir door een aannemer laten plakken.

Je kunt ook een winter wachten en genieten van koude voeten, dan ben je sneller gemotiveerd om toch zelf onder de vloer te kruipen >:)
(Geloof me, het valt best mee daar. Ik ben echt geen 20 meer, maar ik ben blij dat ik het zelf gedaan heb)
PUR is inderdaad de meest efficiënte methode, echter vind ik duurzaamheid ook zeer belangrijk en aangezien PUR dat niet is komt dat er niet in. Tevens ben ik al uitspraken tegengekomen over dat PUR het asbest van de toekomst gaat worden. Dat is nogal een uitspraak en ongetwijfeld gechargeerd, maar een product wat al in dergelijke mate in opspraak is voelt bij mij niet prettig.

Ben op zoek gegaan naar alternatieven en kwam uit op neopixel vloerisolatie, waarbij er een soort matras onder de vloer gemonteerd wordt waarin parels gespoten worden. Dit blijkt echter niet efficiënt genoeg vanwege het hoge kostenplaatje en wordt steeds minder uitgevoerd. Een andere optie is icynene, wat schuim is op waterbasis en voor 99% bestaat uit lucht. Door de opencellige structuur is het ademend. Voordeel is dat alles mooi luchtdicht wordt afgesloten (vergelijkbaar met PUR), maar het houdt minder goed warmte vast. Toch denk ik dat met onze geventileerde kruipruimte er voldoende winst behaald wordt als het luchtdicht afgesloten wordt, dus ik ga daar ook maar eens een offerte voor aanvragen. Kan helaas weinig ervaringen online vinden, behalve uit Amerika en Canada waar het blijkbaar erg veel gebruikt wordt.

Koppel het nog wel terug hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tobias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:10
Sethro schreef op maandag 8 oktober 2018 @ 16:33:
[...]
Ik heb precies dezelfde situatie en iets anders opgelost. Ik heb gekozen voor RockSono base platen. Die zijn vrij stijf en kun je dus tussen de balken klemmen. Voor de zekerheid heb ik iedere 30 cm nog een lange nagel in de balk geslagen die dan 5cm nog uitstak waarop de plaat dan nog een beetje rust. Zit er nu al even in en nog helemaal geen hangers/zakkers.

Als je eenmaal de maat tussen de balken hebt (bij mij zaten ze hoh op 60cm maar tussen de balken was dus iets minder ruimte) dan kun je de platen boven op maat maken en er één voor één doorgeven en tussen de balken klemmen. Doosje met nagels en een hamer erbij en meters maken. Met 2 man hebben we bijna 60m2 gedaan op 1 dag.
Dat is ook een goede oplossing. De 'base' versie van de Rocksono is alleen in 170mm en 190mm dikte verkrijgbaar. 170mm heeft een Rd van 4,55 tegenover de Knauff Naturoll 032 180mm: Rd van 5,6 (170mm Rd=5,3). De glaswol heeft dus wel betere thermische eigenschappen.

"So long, coffin stuffers!" (Bender wrecks his car) "Eeeh, could one of you coffin stuffers please carry me?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tobias schreef op dinsdag 9 oktober 2018 @ 13:04:
[...]

Dat is ook een goede oplossing. De 'base' versie van de Rocksono is alleen in 170mm en 190mm dikte verkrijgbaar. 170mm heeft een Rd van 4,55 tegenover de Knauff Naturoll 032 180mm: Rd van 5,6 (170mm Rd=5,3). De glaswol heeft dus wel betere thermische eigenschappen.
Ik verwacht dat je het voordeel al kwijt bent na installatie. De Base platen kunnen echt kierloos strak worden gemonteerd en dat is met glaswol haast niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
Mijn post is onder het noppenfolie beland vrees ik ;)

vandaar dat ik hem nog eens naar voren haal in een quote in de hoop dat jullie met me mee kunnen denken.
Slaveofthewave schreef op zaterdag 6 oktober 2018 @ 12:53:
code:
1
2
 ___     ___     ___      
|   |___|   |___|   |

mijn vloer ziet er ook ongeveer uit als hierboven. en heb een isolatie idee en daarbij een vraag wat ik hieronder eerst zal toelichten

het betreft een betonnen vloer uit 1986 en de vloer is geisoleerd met 9 cm EPS wat volgens mij standaard tegen het beton aan zit vanaf de bouw. het EPS lijkt gelaagd te zijn: 2 lagen met een laagje beton ertussen van enkele mm. verder is de afstand tussen de balken ongelijk:
bv in centimeters 80 - 43 - 80 - 34 - 80 etc (gemeten tussen EPS van balk tot balk)

aanvankelijk had ik het idee om extra EPS platen haaks tegen de balken te plakken, maar met dit ongelijk verloop lijkt dat onhandig. ook wordt de kruipruimte dan vrij onbegaanbaar omdat de hoogte wel erg beperkt wordt.

Nu kreeg ik het idee om dikke b-keuze PIR platen van bv 16 cm tussen die ruimtes te klemmen. het grootste vloeroppervlak heeft daarmee extra isolatie, en ik hoef niet met lijm etc in de weer. de vloer is dan wel ongelijk geisoleerd, omdat bij de balken een dunnere laag isolatie zit.
Is dit problematisch? O-) Of geen probleem en zeker de moeite waard

Verder hebben wij geen vloerverwarming en een hardhouten (merbau) vloer in de woonkamer

Verder zit er een convectorput die ongeisoleerd is, en ongeveer 1m verwarmingsbuis die daar ongeisoleerd naar toe loopt 8)7 de convestorput wil ik ook met PIR bekleden en de blote verwarmingsbuizen krijgen ook een jasje uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 14:42
Ok, krijg het advies om overdwars te kitten maar ook om in de lengte te kitten.

Voor beide is wat te zeggen. Lengte kitten, minder last van niet recht lopen balken, echter de plaat zal dan op 3-4cm vast gekit worden over beide lange lengtes.

Bij overdwars dan ook de 2 korte lengtes met 3-4cm, maar 1 korte lengte (midden) volledig met 60x8 cm vast te zetten. en kans op uitlopen als de betonnen dragers niet recht liggen.
Dit is wellicht op te vangen door geen rechte PIR platen maar platen met sponning of mes/groef te nemen, dan kan je klein beetje smokkelen om het recht te houden.

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 17:19
Ik ben halverwege het lijmen van de PIR-platen (kruipruimte is in twee delen verdeeld). Nu wil ik de randen gaan purren. Ik heb een deel geprobeerde te purren, maar het pur valt direct naar beneden op de grond. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Heb het stukje wat ik heb gepurd, drukt de PIR-platen naar beneden, zoveel kracht staat hierop. Of kan ik de randen gewoon niet purren? Heb de platen strak tegen de muur, maar hier en daar zit er wel 1-3 cm kier tussen de plaat en de muur.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Teveel pur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:18
Die kier is ook wel behoorlijk klein voor pur. Het kan zich nu niet goed uitzetten waardoor het de platen gaat duwen. Ik heb het gewoon dichtgekit met de spectrum kit. Als die kier 3+cm is zou ik wel weer pur gebruiken, je moet het slangetje dan echt door de kier heen trekken :+

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

manusjevanalles schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:18:
Ik ben halverwege het lijmen van de PIR-platen (kruipruimte is in twee delen verdeeld). Nu wil ik de randen gaan purren. Ik heb een deel geprobeerde te purren, maar het pur valt direct naar beneden op de grond. Hoe hebben jullie dat gedaan?

Heb het stukje wat ik heb gepurd, drukt de PIR-platen naar beneden, zoveel kracht staat hierop. Of kan ik de randen gewoon niet purren? Heb de platen strak tegen de muur, maar hier en daar zit er wel 1-3 cm kier tussen de plaat en de muur.
Bij een klein deel van mijn gemonteerde pir platen heb ik ook geen zichtbare kier. Maar daar heb ik wel voorzichtig een dun laagje pur tegenaan gekregen. Om goed luchtdicht te krijgen lijkt me dat ook nodig. Met veel uitzetten/wegdrukken heb ik geen issues gehad. Wellicht gebruik je wat te veel voor de ruimte die de pur heeft om uit te zetten?
Slaveofthewave schreef op woensdag 10 oktober 2018 @ 12:09:
Mijn post is onder het noppenfolie beland vrees ik ;)

vandaar dat ik hem nog eens naar voren haal in een quote in de hoop dat jullie met me mee kunnen denken.

[...]
Er waren allerlei theorien wat de verschillende opties waren met de gevolgen. Volgens mij heb ik eenzelfde constructie als jou. Ik heb ervoor gekozen om met pir platen met sponning onder de huidige laag eps te isoleren. Zie ook mijn posts in dit topic. Wellicht heb je hier iets aan.

[ Voor 23% gewijzigd door DJ^ op 14-10-2018 15:31 ]

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:01

Felyrion

goodgoan!

Ik vraag me wel af hoe belangrijk het PUR aanbrengen aan de randen is. Ik tweifel zelf erg of ik het wel ga doen.

Dit zal natuurlijk wel per situatie verschillen.
Bij mij is de onderkant van de vloer vrijj vlak dus er kan eigenlijk nauwelijjks luchtstroom ontstaan. Ook lopen de kanalen van de "broodjes" door tot aan/in de muur en zijn ze nergens open.

Ik denk dat ik het voor dit jaar en ieder geval laat zitten. Ik wil ergens in de winter eens onder de vloer kruipen met mijn warmtebeeldcamera om te zien of er nog ergens opvallende warmtelekken waar te nemen zijn.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:29

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Als je wil purren, zoek dan even naar "low expansion" schuim. Je kiertjes van te voren even licht nat sprayen met een plantenspuit, en dan voor iets meer dan 50% vullen.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Felyrion schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:00:
Ik vraag me wel af hoe belangrijk het PUR aanbrengen aan de randen is. Ik tweifel zelf erg of ik het wel ga doen.
Wanneer er ergens een kier of gat zit zakt de warme lucht hierdoorheen (die is opgewarmd door de onderkant van je vloer) en komt er koude lucht voor in de plaats. Dat wil je natuurlijk voorkomen dus ik zou het zo goed mogelijk luchtdicht maken. Plekken waar het materiaal strak tegen de muur zit heb ik ook niet gekit of gepurd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:42

Seafarer

XXX

manusjevanalles schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 11:18:

Bouwmarkt PUR is soms totale bagger en is niet gecontroleerd te gebruiken.

Pro merken hebben ook PUR, die rustig uitzet zonder enorme druk. Maar je moet er meestal een pistool bij kopen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaveofthewave
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 25-03 14:29
Jim423 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 22:18:
[...]

Wanneer er ergens een kier of gat zit zakt de warme lucht hierdoorheen (die is opgewarmd door de onderkant van je vloer)
Warme lucht stijgt toch juist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Weet iemand in hoeverre de Spectrum montage kit het ook goed doet in vochtige ruimtes?
Blijft de kit dan ook goed plakken aan de betonnen dragers? (dit is toch de juiste lijm die hier vaak wordt gebruikt?)

2 kanten van mn kruipruimte (zijkanten tegen buitenmuur aan) zijn het eerste stuk behoorlijk vochtig (hangen nog net geen druppels aan), maar (aliexpress) vochtmeter blijft rond de 92% hangen.

Ik zit te denken om die rij vast te borgen met deze slagschroeven (16/18mm ) Zodat het in ieder geval niet gemakkelijk losgaat.

Iemand het ook op deze wijze gedaan?

Wellicht als ik daar toch aan begin zal ik her en der ook nog een baan vast zetten bij de rest van de vloer.

Andere vraag mbt purschuim.... is die van de Action geschikt voor de randen/naden?

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Chris12 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:20:
Weet iemand in hoeverre de Spectrum montage kit het ook goed doet in vochtige ruimtes?
Blijft de kit dan ook goed plakken aan de betonnen dragers? (dit is toch de juiste lijm die hier vaak wordt gebruikt?)

2 kanten van mn kruipruimte (zijkanten tegen buitenmuur aan) zijn het eerste stuk behoorlijk vochtig (hangen nog net geen druppels aan), maar (aliexpress) vochtmeter blijft rond de 92% hangen.

Ik zit te denken om die rij vast te borgen met deze slagschroeven (16/18mm ) Zodat het in ieder geval niet gemakkelijk losgaat.

Iemand het ook op deze wijze gedaan?

Wellicht als ik daar toch aan begin zal ik her en der ook nog een baan vast zetten bij de rest van de vloer.

Andere vraag mbt purschuim.... is die van de Action geschikt voor de randen/naden?
Zie je geen mogelijkheid om een paar dagen extra te ventileren? Dan zou je het met dit weer toch redelijk droog moeten kunnen krijgen. En anders zou ik het gewoon eens testen met een teststukje.

[ Voor 74% gewijzigd door Felyrion op 16-10-2018 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris12
Extra ventileren doe ik inderdaad al... gistermiddag/avond paar uur gelucht, balken voelden niet vochtig meer aan. Vanmiddag 35 bussen montagen kit ophalen bij de Action!

Mijn PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:49

Wuursj

want worst is al bezet

Chris12 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 13:20:

Het zal vast kunnen maar ik vind bij het spul van de action (en pur in spuitbussen met bijgeleverde slang in algemeen) erg lastig om het pur op de goede plek te krijgen. Ook soms moeilijk om een bus helemaal netjes leeg te krijgen.

Schuim met een los pistool vind ik wat dat betreft véél beter werken en is niet eens heel veel duurder

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Iemand tips voor overalls of waadpak voor gebruik in de kruipruimte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixpo
  • Laatst online: 11:44
Ook maar eens onder de vloer gedoken, behalve wat condensdruppels aan de onderkant van de riolering wel droog. Folie op de bodem gelegd na de verwijdering van het nodige bouwpuin. Gemeten in het luik naar de kruipruimte is de laag piepschuim 23cm dik. Extra PIR panelen aanbrengen lijkt me daarom niet veel toevoegen, plus dan wordt de ruimte wel erg laag (nu 55-60cm).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/I4lHex6l.jpg
Overzicht kruipruimte, heeft het zin de uitsparing in het midden (hoogte 10cm) op te vullen met extra piepschuim? Of heeft dat door de gebruikte vloer niet zoveel toegevoegde waarde?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YvYKliwl.jpg
Over de breedte van de kruipruimte lopen 3 van deze groeven, lijken wel 20cm hoog te zijn. Is het slim dit dicht te purren?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sz2Nwrrl.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2WNQVtkl.jpg
Slechte afwerking op de plekken waar de afvoer door de vloer gaat. Gewoon dichtpurren?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/0mCqw73l.jpg
Onderzijde meterkast, tot het buisje van de ethernetkabel is het ook wel op te vullen met pur toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:47
@Kixpo lijken me inderdaad prima met PUR op te lossen. Wel voldoende ventileren en overige veiligheidsmaatregelen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-05 15:26

cdoens

Peugeot-gek

Chris12 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 11:53:
Extra ventileren doe ik inderdaad al... gistermiddag/avond paar uur gelucht, balken voelden niet vochtig meer aan. Vanmiddag 35 bussen montagekit ophalen bij de Action!
Ik heb ook die bussen gebruikt (ben nog niet klaar helaas) maar de droogtijd in vochtige ruimtes is wel langer dan wat er op de tube staat. Zou binnen 24 uur droog moeten zijn maar na 3 dagen haalde ik de steuntjes weg omdat ik die voor andere platen nodig had, en toen kwamen er 2 rijen weer naar beneden zetten. :(
Komende zondag nog eens wat platen doen en hopelijk is het klaar voordat het echt koud wordt. De aangrenzende eetkamer doe ik op het laatst omdat dat een andere ruimte is en als ik het niet op tijd red, kan ik mooi de temperatuurverschillen meten (altijd positief blijven ;) )

Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
Gebruik je wel genoeg spectrum kit dan? Inprincipe hoef je ze niet eens te ondersteunen namelijk.
Is het de kit zelf die uit elkaar trekt of heeft het niet gehecht op het beton?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Even nogmaals dan maar: hebben jullie na het aanbrengen van isolatie nog wel eens in de kruipruimte gekeken? Hebben jullie dan ook condensatie op het isolatiemateriaal?

Ik vraag me dus af hoe erg dat is. En dan vooral voor de leidingen die aanwezig zijn.

Ik vraag me dus af of extra ventilatie toevoegen nut heeft.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ik vind de bodemfolie en installatie middelen van Tonzon wel mooi, alleen de tonzonprijs niet.
wat zou ik het beste daarvoor als alternatief kunnen doen?
Ook zoek ik nog kit die ik op overlappende delen kan plakken zodat het waterdicht geheel word ..

Ik denk dat ik nog een grindkoffer aanleg (iets waar ik een dompelpomp in kwijt kan een laag punt dus) zodat als de riool knapt ik de boel kan droogleggen dan is het ook wel makkelijk als het water een laag punt heeft.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

cdoens schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:04:
[...]

Ik heb ook die bussen gebruikt (ben nog niet klaar helaas) maar de droogtijd in vochtige ruimtes is wel langer dan wat er op de tube staat. Zou binnen 24 uur droog moeten zijn maar na 3 dagen haalde ik de steuntjes weg omdat ik die voor andere platen nodig had, en toen kwamen er 2 rijen weer naar beneden zetten. :(
Komende zondag nog eens wat platen doen en hopelijk is het klaar voordat het echt koud wordt. De aangrenzende eetkamer doe ik op het laatst omdat dat een andere ruimte is en als ik het niet op tijd red, kan ik mooi de temperatuurverschillen meten (altijd positief blijven ;) )
Hm, daar herken ik niets in eigenlijjk. Veel platen ondersteun ik totaal niet omdat ze duidelijk al blijven hangen. De andere platen heb ik bijna allen maximaal een dag ondersteund met een stuk hout. Hier is er niet één weer naar beneden gekomen.
Is hetgeen waar je op lijmt wel voldoende poreus? Dat is volgens mij wel echt een vereisten voor dit soort lijmen. Eén deel moet echt voldoende poreus materiaal zijn.
Ik wou bij één stuk een extra laagje PIR plaat lijmen onder een andere, maar dat plakt echt totaal niet (alu tegen alu).

Ik heb wel als test eens een stuk weer losgetrokken na één dag, en dan blijjkt dat het nog relatief flexibel is (maar wel erg plakt). Na een dag of wat wordt het echt bikkelhard.
Wat vergeten randjes kostten me veel moeite om te verwijderen.

[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 16-10-2018 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

70m2 voor 2600 kan ik 10 cm laten spuiten (pur) en voor 800 euro extra een extra laag naar R waarde 5.
Ik heb een kwaaitaal vloer, dat maakt "simpel" plakken tegen de ondervloer redelijk veel werk. hoh 50cm
En nog niet gesproken over de verstevigings beugels (die onnodig zijn ?) waar ik omheen moet plakken/purren.

Voor de tuin was ik ongeveer 750,- kwijt voor 10cm eps geloof ik (77m2) en gezien ik 20cm moet hebben ... dan nog kit en pur zit ik denk ik op 2000,-
ja ik zou goedkoper zijn met 15cm, misschien bulk 15 a 20cm op 1500 uitkomen ? maar dan nog kit en pur voor de naden

bekijk ik het zo goed, of mis ik wat ?

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Jim423 schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:37:
Gebruik je wel genoeg spectrum kit dan? Inprincipe hoef je ze niet eens te ondersteunen namelijk.
Is het de kit zelf die uit elkaar trekt of heeft het niet gehecht op het beton?
Volgens mij wel. Ik doe 2 a 3 platen (60x120) met 1 koker. Verder zijn de betonnen balken eerst opgeruwd met een staalborstel en daarna nog met een handveger. De eerste plaat had ik alleen voorbereid met een handveger.
Het viel me wel op dat de kit nog zacht was na enkele dagen.

De platen die er inmiddels wat langer hangen, zitten wel stevig vast. Ik heb de vochtigheid van de kruipruimte niet getest, maar het zand voelt iets klam aan.
Nu ik het weet, is er dus eigenlijk niks aan de hand. Ik heb genoeg steuntjes gemaakt zodat ik redelijk door kan werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ik heb net de laatste platen eronder gehangen :*) Nog even opruimen en dan moet ik weer een nieuwe hobby gaan zoeken :P

Al met al wel een langdurig klusje, maar ik ben wel tevreden met hoe het eronder hangt. Net nog even het hoofd in de ruimte gestoken die ik als eerste heb gedaan, en alles hangt er nog strak aan. Ik heb er wel vertrouwen in.

Ik heb voor mezelf al even in de agenda gezet dat ik ergens in de winter er eens met een warmtebeeld camera onder duik. Ben ik wel benieuwd naar. Resultaten zal ik hier ook wel even delen.

Voor de statistieken:
ik heb uiteindelijk 33 tubes lijm gebruikt op 68 platen. Bijna exact 2 per bus dus.

1 bus PUR om gaten op te vullen bij buizen of aan het einde van de broodjes waar gaten in zaten. Ik heb de randen vooralsnog niet extra afgesloten met PUR. Dat kan ik hopelijk in de winter nog een keer beoordelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Felyrion schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:31:
1 bus PUR om gaten op te vullen bij buizen of aan het einde van de broodjes waar gaten in zaten. Ik heb de randen vooralsnog niet extra afgesloten met PUR. Dat kan ik hopelijk in de winter nog een keer beoordelen.
juist die kleine randjes/kiertjes zijn de "lekkage" punten je doet jezelf een lol en juist die extra te vullen.

ps 68 platen van hoe dik ? hoeveel Rwaarde heb je geplaatst dus ?

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 18-10-2018 20:48 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion

Felyrion

goodgoan!

Ik geloof daar niet zo in. Dan zou ik ook enorme lekkages moeten hebben doordat de fundering doorloopt onder de muur. Daar kan ik lastig isolatie tussen doen. Daar valt dit bij in het niet.
Waar ik wel op heb gelet is dat er geen luchtstromen kunnen ontstaan.

Maar zoals gezegd, ik ga in de winter kritisch kijken hoe het zich gedraagt. Mocht ik niet tevreden zijn zal ik zeker ingrijpen.
vso schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:46:
[...]

ps 68 platen van hoe dik ? hoeveel Rwaarde heb je geplaatst dus ?
102mm, volgens Kingspan is dat 4,60 RD waarde

[ Voor 23% gewijzigd door Felyrion op 18-10-2018 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Felyrion schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:54:
Ik geloof daar niet zo in. Dan zou ik ook enorme lekkages moeten hebben doordat de fundering doorloopt onder de muur. Daar kan ik lastig isolatie tussen doen. Daar valt dit bij in het niet.
Waar ik wel op heb gelet is dat er geen luchtstromen kunnen ontstaan.

Maar zoals gezegd, ik ga in de winter kritisch kijken hoe het zich gedraagt. Mocht ik niet tevreden zijn zal ik zeker ingrijpen.

[...]

102mm, volgens Kingspan is dat 4,60 RD waarde
Lekkage moet je zien als " warmte transport' ik heb het niet over de vocht variant ;)

bij pur spuiten ze 30cm op de fundering, onder de vloer en dan weer 30cm andere fundering .. ik zou met elke isolatie dit ook doen .. kleine moeite veel plezier in mijn optiek

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

heeft iemand nog een goed advies voor bodem bedekkend zeil (leuke prijs) voor mij gaat het om lekker dik zeil dat dampdicht is .. (hoe kies ik de juiste dikte? )

is er geen Startpost die dit mooi verteld ??? ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
@vso Gewoon op Marktplaats kijken voor plastic folie, bouwfolie, landbouwfolie. Waarom wil je dik zeil, je gaat er toch niet wekelijks over heen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
nog tips over kleding ( waterdicht) tegen de vochtige grond

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris12
vso schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:30:
heeft iemand nog een goed advies voor bodem bedekkend zeil (leuke prijs) voor mij gaat het om lekker dik zeil dat dampdicht is .. (hoe kies ik de juiste dikte? )

is er geen Startpost die dit mooi verteld ??? ;)
Ik heb nog een stuk ter overname van 11x6 meter. 0.2 echte dikte folie, stuur maar PB bij interesse.
Folie komt hier vandaan: https://www.epdmtotaal.nl/dampremmende-pe-folie-25x6-mtr

Mijn PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Chris12 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:24:
[...]

Ik heb nog een stuk ter overname van 11x6 meter. 0.2 echte dikte folie, stuur maar PB bij interesse.
Folie komt hier vandaan: https://www.epdmtotaal.nl/dampremmende-pe-folie-25x6-mtr
kom 1 a 2 meter te kort :) maar dank voor de link !

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Buren van ons (2 onder 1 kap) hebben schelpen onder de vloer.
En we hebben best veel last van contactgeluid. (Hakken op vloer, deuren dicht horen vallen, zelfs als de buurvrouw op haar naaimachine aan het werk is kun je dat horen. Duidelijk contactgeluiden dus.

Is hier nog meer ervaring mee, en hoe kan ik hier iets tegen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15:54
@HyperTrophy Waarom vermeld je de schelpen..? Denk je dat dit het verergert..?

Is uw kruipkelder droog? Hoeveel plaats heb je.. Contact geluid gaat via de vloer/muren komen dus zelfs als je de kruipkelder *muur* zou isoleren met bv glaswol zou het geluid nog via de vloer vibreren vermoed ik.

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik heb het zelf bij hen gezien. Zit een beste laag in.

En ja ik denk omdat schelpen bij elkaar een beste massa is. En dit ligt natuurlijk bij de balken en mogelijk zelfs hoog bij de muren op.
Hierdoor krijgt dit alles een gezamenlijke massa.

Ik houd wel een deurtje open voor andere redenen, maar dit kwam zo bij me op en was benieuwd of dit reeel is/kan zijn.

[ Voor 74% gewijzigd door HyperTrophy op 19-10-2018 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

HyperTrophy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:46:
En we hebben best veel last van contactgeluid. (Hakken op vloer, deuren dicht horen vallen, zelfs als de buurvrouw op haar naaimachine aan het werk is kun je dat horen. Duidelijk contactgeluiden dus.

Die hou ik even in de gaten. Zelfde probleem heb ik ook met de buren.
Bij ons is de bodem flink gedaald (Almere) dus nu is de kruipruimte van het blok van 4 huizen 1 gemeenschappelijke ruimte. Ik heb nog een zooitje bakstenen over, die ga ik opstapelen. Vervolgens nog een paar stukken van de platen er tussen die ik overhoud en voor de rest zand erover.
Ik hoop dat het helpt maar vermoedt dat het laminaat van de buren niet zwevend is gelegd. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
HyperTrophy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 21:26:
Ik heb het zelf bij hen gezien. Zit een beste laag in.

En ja ik denk omdat schelpen bij elkaar een beste massa is. En dit ligt natuurlijk bij de balken en mogelijk zelfs hoog bij de muren op.
Hierdoor krijgt dit alles een gezamenlijke massa.

Ik houd wel een deurtje open voor andere redenen, maar dit kwam zo bij me op en was benieuwd of dit reeel is/kan zijn.
Schelpen liggen los t.o.v. elkaar en zullen daarom trillingen heel slecht doorgeven. M.a.w. schelpen hebben eerder een geluiddempend effect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 18:04
HyperTrophy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 20:46:

Klinkt eerder alsof je buren de vloer niet zwevend hebben gelegd. Dwz een geluidsdempemde laag onder de vloer en de pinten/muur vrij van het laminaat/houtenvloer. Bij VVEs zie je vaak dat dit verplicht is bij laminaat/houtenvloeren. Je hoort anders elke spelt die valt, omdat het geluid wordt dokegeven door de betonnen massa in het huis.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 18:27
Ik heb dikke (20cm) EPS platen voor weinig te pakken gekregen, zonder sponning. Ik vermoed dat ik die niet kier-vrij tegen elkaar ga krijgen. Mijn idee is om een laagje PUR op de kopse kanten te spuiten voor ik ze tegen elkaar aan druk, zodat de PUR de kier volledig opvult. Wat voor PUR kan ik daar het beste voor gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@LinuxMan ik zou de pur achteraf doen en bij aanbrengen montagekit op de kopse kanten gebruiken. Pur tijdens aanbrengen is erg lastig en wordt gauw een grote kliederboel (been there, got the T-shirt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
blissard schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:09:
@LinuxMan ik zou de pur achteraf doen en bij aanbrengen montagekit op de kopse kanten gebruiken. Pur tijdens aanbrengen is erg lastig en wordt gauw een grote kliederboel (been there, got the T-shirt)
En hoe doe je dat achteraf (spuitmond tussen de platen prikken?)

Wat voor pur pak je dan (is expanderende PUR dan juist goed omdat het de hele kier opvult, of juist niet goed omdat het de platen uit elkaar drukt??)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Als de platen tegen elkaar zitten, dan hoef je toch niet te purren?
Ik zou alleen kieren purren en de rest met wat montagekit aan elkaar plakken.
Pur later toevoegen zal inderdaad de platen uit elkaar drukken

[ Voor 51% gewijzigd door blissard op 20-10-2018 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

kmf schreef op dinsdag 16 oktober 2018 @ 22:41:
Even nogmaals dan maar: hebben jullie na het aanbrengen van isolatie nog wel eens in de kruipruimte gekeken? Hebben jullie dan ook condensatie op het isolatiemateriaal?

Ik vraag me dus af hoe erg dat is. En dan vooral voor de leidingen die aanwezig zijn.

Ik vraag me dus af of extra ventilatie toevoegen nut heeft.
Ik had dat ook op de broodjes aan 1 kant ze hebben toen eerst laag pur gespoten en dat er afgetrokken zodat de vocht weg was. Met ventilatie erbij geen probleem meer gehad.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuxMan
blissard schreef op zaterdag 20 oktober 2018 @ 13:15:
Als de platen tegen elkaar zitten, dan hoef je toch niet te purren?
Ik zou alleen kieren purren en de rest met wat montagekit aan elkaar plakken.
Pur later toevoegen zal inderdaad de platen uit elkaar drukken
Ik heb de platen door moeten snijden/smelten om ze in mijn kruipruimte te krijgen. Dat is niet altijd even recht :/ Dus ik krijg wel flinke kieren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Flinke kieren zijn dan weer makkelijk te purren met een purpistool.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ligretto
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 10:09
Vorig jaar onze kruipruimte laten vullen met chips vanwege het vocht in de houten vloer (wat ook in huis voelbaar was). Nu de houten vloer droog is, heeft het nog zin om de vloer te (laten) isoleren?
Kruipruimte is gelukkig best hoog (80 cm), maar is dus wel alsof je door een ballenbak kruipt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
cdoens schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 22:31:
[...]

Die hou ik even in de gaten. Zelfde probleem heb ik ook met de buren.
Bij ons is de bodem flink gedaald (Almere) dus nu is de kruipruimte van het blok van 4 huizen 1 gemeenschappelijke ruimte.
Hoop voor jou dat je buren geen criminelen zijn, inbreken wordt zo wel heel makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Iemand wel eens een liniaal erbij gehouden en foto geschoten ? dit kan je namelijk gebruiken om up te loaden bij https://login.energielabelvoorwoningen.nl/

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:49

Wuursj

want worst is al bezet

Wolly schreef op zondag 21 oktober 2018 @ 10:43:
[...]

Hoop voor jou dat je buren geen criminelen zijn, inbreken wordt zo wel heel makkelijk.
Hier hetzelfde. Ik kon zo vanuit mijn kruipruimte een rijtje huisjes bereiken omdat de huizen op gemetselde boogjes staan :F
Ik heb die boogjes dicht gestapeld met stenen, die met wat pur vastgezet, het luik van de kruipruimte geblokkeerd en voor betrouwbare buren gezorgd. Een beetje inbreker breek dat zo open natuurlijk maar hopelijk helpt het tot de komende vloerrenovatie.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:29

timovd

Voorsprong door techniek

vso schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:22:
Iemand wel eens een liniaal erbij gehouden en foto geschoten ? dit kan je namelijk gebruiken om up te loaden bij https://login.energielabelvoorwoningen.nl/
Ik heb de factuur er bij opgestuurd. Daar staat het gespecificeerd.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 17:07
Wuursj schreef op maandag 22 oktober 2018 @ 11:33:
[...]

Hier hetzelfde. Ik kon zo vanuit mijn kruipruimte een rijtje huisjes bereiken omdat de huizen op gemetselde boogjes staan :F
Ik heb die boogjes dicht gestapeld met stenen, die met wat pur vastgezet, het luik van de kruipruimte geblokkeerd en voor betrouwbare buren gezorgd. Een beetje inbreker breek dat zo open natuurlijk maar hopelijk helpt het tot de komende vloerrenovatie.
Wij hebben onze vriezer op het kruipluik staan, knappe jongen die die weg krijgt :+

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Niet online
Ik kwam er onlangs achter dat er dwars door mijn kruipruimte een tros kabels van Ziggo loopt, is dit normaal? Je zou toch verwachten dat andermans internetverbindingen (want daar ga ik van uit) niet zomaar door een vreemde z'n huis lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Megalodon_67 ja, dat is normaal. Is voor KPN vaak ook zo.
Of het wenselijk is, is vraag 2. Blijkbaar gaat het meestal goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

@Megalodon_67, hier ook dikke KPN-kabels onder mijn vloer voor de buren.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Falzer
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-05 07:19
Eerste post in dit topic!

Het huis waar we sinds 2 jaar in wonen is gebouwd in 1990. Isolatie moest destijds natuurlijk al toegepast worden maar dit blijkt erg matig te zijn, zeker vandaag de dag. De vorige bewoners zijn kennelijk nooit bereid geweest om te investeren in het huis.

Omdat we (ik in ieder geval :P) van plan zijn om hier een langere tijd te blijven wonen, hebben wij wel besloten om elk jaar een potje vrij te maken voor duurzame investeringen, waaronder na-isolatie dus.

Onze kruipruimte is inmiddels voorzien van noppenfolie + bodemfolie; als de kruipruimte over +/- 3 weken is opgedroogd, wordt de onderkant van de vloer na-geïsoleerd met PIF folie (folie met met luchtlagen en aluminiumfolie, 80mm dik).

De ventilatiekokers aan weerszijden van de kruipruimte bleken overigens volledig dicht te zitten met cement, grond en ander puin; deze zijn nu weer volledig vrij waardoor de kruipruimte kan ventileren. Dat verklaart ook meteen waarom de kruipruimte zo vochtig was en bleef. De relatieve luchtvochtigheid in huis is inmiddels al met ruim 10% gedaald :)

Aantal foto's:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/bhKxylYm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sYdcSDhm.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Z0ctG0pm.jpg

Troep uit de ventilatiekokers:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/tIeM4kXm.jpg

Ik wilde de kruipruimte eerst zelf isoleren maar aangezien ik er al 2 uur moest spenderen om de kruipruimte te ontdoen van puin/troep (2 kruiwagens vol!), en dat wel best vond, heb ik besloten om de klus uit te besteden. Wordt vervolgd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mpjjansen
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20-05 22:46
Chris12 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:24:
[...]

Toevallig folie nog beschikbaar?
ik ben op zoek naar een stuk van 10 bij 6 dus zou perfect uitkomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:14
vso schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 15:25:
70m2 voor 2600 kan ik 10 cm laten spuiten (pur) en voor 800 euro extra een extra laag naar R waarde 5.
Ik heb een kwaaitaal vloer, dat maakt "simpel" plakken tegen de ondervloer redelijk veel werk. hoh 50cm
En nog niet gesproken over de verstevigings beugels (die onnodig zijn ?) waar ik omheen moet plakken/purren.

Voor de tuin was ik ongeveer 750,- kwijt voor 10cm eps geloof ik (77m2) en gezien ik 20cm moet hebben ... dan nog kit en pur zit ik denk ik op 2000,-
ja ik zou goedkoper zijn met 15cm, misschien bulk 15 a 20cm op 1500 uitkomen ? maar dan nog kit en pur voor de naden

bekijk ik het zo goed, of mis ik wat ?
offtopic:
Ik hou dit ook even in de gaten, heb zelf ook een kwaaitaalvloer van zo'n 70m2 die ik nog moet isoleren en ben nog aan het bekijken wat ik hiermee kan (laten) doen.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DaLass schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:08:
offtopic:
Ik hou dit ook even in de gaten, heb zelf ook een kwaaitaalvloer van zo'n 70m2 die ik nog moet isoleren en ben nog aan het bekijken wat ik hiermee kan (laten) doen.
waarom OT ?
Belangrijkste denk ik .. is dat je de ruimte in de boog eigenlijk niet wilt opvullen.. tegen de fundering aan en misschien nog extra "kamers" maar 95% van de boog zou ik lekker lucht laten .. als je het zelf doet heb je aan het eind van het traject een "vlakke" laag van 20cm aan de onderkant..

mijn opties waren:
- Laten doen komt 99% toch met tonzon (bah vind ik persoonlijk)
- zelf 400L A+B Pur (hmmmm mengverhouding ? te risicovol)
- Bodem bedekking .. wtf heb je daaraan??
- een ander alternatief is voor een PS renovatie vloer (als je ook nog vloerverwarming wilt ook interessant om te bekijken) is wel erg ingrijpend maar als je de verdieping toch wilt renoveren...

Als je het zelf doet scheelt het je denk ik 1500 euro of meer, meer als je bv gelijk water en elektra en riolering aanpakt (voor /achtertuin) en het verdient zich rap terug .. het is ook geen moeilijk werk.
Zeker omdat je voor 15,- een piepschuim mes koopt bij chinese webshop en dat bovengronds goed te doen is. (in mijn tuin EPS neergelegd tegen verzakking/fundering voor schuur) restant EPS gebruikt in dak (schuur) en huis isolatie op bepaalde plekken.

Mijn "probleem" dat ik erg zit te twisten, is dat de kruipruimte toegang(en) erg rot in een hoek zitten, de kruipruimte toegang 40cm x 40cm is. Steunbalken ter versteviging van de vloerconstructie (aangesmeerd door iemand aan de eerste bewoner..) maar waarom weghalen ? en isoleren eromheen is niet de meest makkelijke job. en ik moet nog betonrot verhelpen (en daarna laten inspecteren voordat ik het uberhaupt ga isoleren / of laat doen.
Dus dit allemaal maakt het voor mij wat uitdagender.

Kruipruimte gat vergroten is geen probleem, 60cm of 100cm kan je tussen de boog probleemloos weghalen, dit kan je later eventueel ook weer met wat eps + beton ook weer dicht storten (verstevigt met betonstaal) dat zie ik niet als uitdaging.
Met het piepschuim mes is het snijden ook te doen door vrouwlief lekker bovengronds .. dat kan ze overdag doen en de kruipruimte inflikkeren incluisief eps "afval" dat prop ik wel in de boog ;)

Dus het enige voordeel & nadeel van pur is dat ik bv tijdens een vakantie in eigenland die gasten laat komen ze laat spuiten en dan ff paar dagen nog van de vakantie geniet .. (3 dagen niet in huis met gezin + dieren) dat scheelt me tijd bivakeren in de kruipruimte ..
Het kantel punt bij mij is de kosten voor een renovatie vloer, want de deklaag wegbikken moet ik ook nog aan gaan geloven als ik het laat PURen om de vloerverwarming aan te gaan leggen. als ik een leuk bedrag win zeg 10k dan is die vloer ook geen issue meer ;) dat is dan exclusief nieuwe vloer en alles wat er op stond.. ;)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaLass
In mijn geval heb ik al vloerverwarming liggen. De vorige bewoners hebben de benedenverdieping 2 jaar voor ze verkochten gerenoveerd, de vloer "geisoleerd", vloerverwarming gelegd en daarbovenop een mooie houten vloer (in de woonkamer) en plavuizen (in de hal & keuken).

Die "isolatie" die ze gebruikt hebben ligt dus bovenop het beton. Daarbovenop ligt een soort van noppenmat waar de vloerverwarming in is gelegd. Als ik zo even op bovenstaande google kom ik uit op het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://www.vloerverwarmingdiscounter.nl/back-site/upload/shop_product_image/data/noppenplaat11.jpg

De vraag is dan ook nog: Heeft het nog wel extra nut om de kruipruimte te isoleren? Als ik isolatieboeren (die graag offerte's uitschrijven) moet geloven wel, maar van degene die er voor inspectie langs zijn geweest is er niemand die naar deze noppenplaten gekeken of gevraagd heeft, ondanks dat ik wel heb aangegeven dat er bovenop het beton is geïsoleerd.

Ik ben enorm voor het verbeteren van de duurzaamheid van mijn woning en het verhogen van comfort, maar het moet wel nut hebben.

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@DaLass Ga eens meten aan de onderkant van je vloer dan weet je het. Als de onderkant helemaal niet warm is dan heeft het m.i. maar beperkt nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

DaLass schreef op donderdag 1 november 2018 @ 08:23:

Die "isolatie" die ze gebruikt hebben ligt dus bovenop het beton. Daarbovenop ligt een soort van noppenmat waar de vloerverwarming in is gelegd. Als ik zo even op bovenstaande google kom ik uit op het volgende:
[Afbeelding]
Dat heb ik ook in de garage. Maar je moet wel eerst weten hoe dik de isolatie is. Want ook daar zijn verschillende maten van.

Ik had mijn garagevloer desondanks toch graag mee geïsoleerd (PUR), al is het maar om de vochtigheid van de vloer te beperken..
(Maar Vandebunt isolatie heeft dat niet gedaan en kwam met allerlei smoesjes om het ook niet nog eens te doen.)

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 26-07-2022
Ik heb onder mijn kamer een niet begaanbare kruipruimte van 45 cm deze is afgewerkt met balken en wengé parket van 2,7 cm dik ongeveer 22 m3 oppervlakte.
Is het verstandig om deze ruimte toch te isoleren?
Van buitenaf zitten er 4 ventilatiegaten van Rond 4 cm tot in de kruipruimte, vloer voelt vaak koud aan.

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
@Flanky wat bedoel je met “niet begaanbaar” ? Geen toegangsluik of muurtjes?

Isoleren is zeker aan te raden. Krijg je een veel comfortabeler huis van.

[ Voor 29% gewijzigd door blissard op 02-11-2018 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
De vloer bestaat uit houten balken met daarop een wengé parket.
Ik kan de kruipruimte niet in omdat er geen luik is en van buiten bots ik tegen de fundering.
Dus geen toegangsluik of muurtje :(

Toshiba daiseikai 9 RAS-13 PKGPV-E, PV 16 X 270 w oost, 8 x 275 w solarwatt panelen op west samen met 8 panelen op oost parallel op 1 mppt (Growatt 4200 MTL-S)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ja, dat maakt het niet makkelijk. Ben je bereid om een gat in de vloer te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Was ik niet van plan, is er een mogelijkheid om via de ventilatiegaten naar binnen te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Je kunt ongetwijfeld klein isolatiespul via de gaten naar binnen doen, maar dan krijg je geen goede spreiding en merk je weinig positief effect. Kijk waar een luik gemaakt kan worden. Daar heb je later ook meer profijt van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flanky
Bedankt voor alle bijdrage!
Vandaag bij een isolatiebedrijf geweest deze en deze beaamd dat het weinig of geen in heeft om via de ventilatieopeningen isolatie naar binnen te doen.
Enige oplossing is dus het maken van een luik en de vloer aan de onderkant isoleren met waarschijnlijk glaswol omdat er voor het inbrengen van PUR platen domweg het luik niet groot genoeg kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steyn_E
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 19-05 15:49
Platen zijn standaard toch 120x60cm? Een normaal kruipluik is 90x60 of, ouderwets, 80x50. Dan hoeft er alleen maar een kuil gegraven te worden om de bocht te kunnen maken. Glaswol ben ik niet zo'n fan van voor de kruipruimte ivm vocht. Aluminium gecacheerd PIR is daar veel beter geschikt voor, nog buiten dat de glaswol een enorme jeukzooi is (dus dan zou ik eerder voor steenwol gaan).
Anders, als je per sé geen luik wil maken zou je ook van buitenaf onder je funderingsbalk door kunnen graven (indien beton) vanuit de tuin. Veel werk maar wel makkelijker met platen en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 17:17
Hier gewoon 100x50 platen door een 60x40 luik gebracht. Met een luik moet je gewoon wat kleinere plaatjes gebruiken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-05 13:21
Binnenkort de isolatie van de kwaaitaalvloer maar eens afmaken, woonkamer reeds gedaan zoals eerder te zien was in dit topic:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TfoP8fX.jpg

Binnenkort met de gang en de keuken aan de slag.

Kan geen verschil zien omdat ik vloerverwarming heb.
Maar ik zal eens een gat boren in de fundering en hier een temperatuursensor en een camera doorheen steken, dan kan ik überhaupt zien of de platen nog hangen :P
Ik heb namelijk geen mangat naar de woonkamer helaas.

3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 17:34

DropjesLover

Dit dus ->

Fase 1: klaar
Tonzon bodemfolie gelegd. Morgenochtend vastzetten met foliepluggen.
zandbodem (met wortels overal lopend...) was overal gortdroog, maar bij de achtermuur wel sporen van gevallen druppels en vocht op de betonmuur, en condensdruppels aan de rioolleiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mmZbKBKSAv25Ar7j0d5Ygnul/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mmZbKBKSAv25Ar7j0d5Ygnul/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ARzWrqAWVCM99YZ7z4cbWDfr/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/C6ZETluYQ12uESG38bZ0IvOF/medium.jpg

Later nog eens PIR platen ophangen.

Iemand enig idee wat normaal is in onze situatie? We hebben een 2-onder-1-kap met garage, en achter de garage nog een stuk woonkamer. De kruipruimte ligt niet onder de garage en dat deel woonkamer. Hoe kan ik de vloer daar alsnog isoleren?

[ Voor 13% gewijzigd door DropjesLover op 03-11-2018 23:56 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousz
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-05 14:08
Na dit topic bijna helemaal door te hebben gelezen ben ik vandaag ook maar eens de kruipruimte in gedoken. Wij wonen sinds april 2017 in deze (ex-huur) woning uit 1971. Voor zover wij weten is er nooit extra geïsoleerd. Buiten her en der wat tochtstrips plakken en zonnepanelen op het dak heb ik zelf ook nog niets gedaan.

Afgelopen winter viel het ons al op dat de (betonnen) vloer (met daarop een ondervloer en laminaat) best koud aanvoelde. Wij stoken vrij zuinig, de CV gaat op max 20 graden en dat is voor ons behaaglijk genoeg (gas verbruik afgelopen 12 maanden = 920m3). Door het hele huis heb ik temperatuur en luchtvochtigheid sensoren die zijn verbonden met Domoticz. Momenteel is de temperatuur in de woonkamer 18,3 graden en de luchtvochtigheid 74%, en dat is dus veel te hoog!!

Nadat ik vanuit de bijkeuken de kruipruimte in ben gegaan kon ik helaas al na een meter niet meer verder, er zit wel een doorgang maar met mijn postuur (lang en fors :+ ) kwam ik daar met geen mogelijkheid doorheen. Wel heb ik er een sensor kunnen plaatsen die nu aan geeft dat de temperatuur 14,8 graden is en de luchtvochtigheid 92%, ook veel te hoog. Op de betonnen randen zag ik druppels en aan de koperen leidingen ook. De vloer daarentegen was niet kletsnat, hooguit wat vochtig.

Ondanks dat ik m.b.v. alle info in dit topic het wel zou aan durven om zelf aan de slag te gaan moet ik heel eerlijk bekennen dat ik niet zo`n held ben in kleine ruimtes :F , zeg maar gerust licht panisch :X . Blijft er dus 1 optie over en dat is de klus laten uitvoeren door iemand anders. Geen probleem, voor een stukje comfort (warmere voeten en lagere luchtvochtigheid) wil ik echt wel wat geld uitgeven. Een besparing op het verbruik zou leuk zijn, maar heeft niet de hoogste prioriteit. Ik ben voornemens om wat mensen langs te laten komen voor wat offertes en om te kijken of de ventilatie van de kruipruimte wel in orde is. De boel vol spuiten met PUR gaat in elk geval niet gebeuren, dus blijven er maar een paar opties over denk ik? Tonzon, EPS parels/Chips of PIR platen.

Iemand misschien wat tips die voor mijn specifieke situatie de keuze wat makkelijker kunnen maken?

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/16j3af4.jpg

3025Wp ZZW | 11 x REC 275 TwinPeak 2 BLK | SMA Sunny Boy 3.0 | PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
Furiousz schreef op zondag 4 november 2018 @ 14:53:
...
Wel heb ik er een sensor kunnen plaatsen die nu aan geeft dat de temperatuur 14,8 graden is en de luchtvochtigheid 92%, ook veel te hoog.
...
offtopic:
Interessant, welke sensor heb jij in je kruipruimte zitten voor temp. en luchtvochtigheid?

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Furiousz
DaLass schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:18:
[...]

offtopic:
Interessant, welke sensor heb jij in je kruipruimte zitten voor temp. en luchtvochtigheid?
Deze , nu vrij duur maar gisteren waren ze nog €7,80. Verschilt per dag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Na lang wikken en wegen hebben wij gekozen voor Icynene vloerisolatie (sprayfoam op waterbasis), 18 cm in een kruipruimte van 60cm diep. Deze laten we uitvoeren nadat we leidingwerk aan hebben laten leggen in de kruipruimte om in de toekomst vloerverwarming te laten leggen, zodat we de isolatie t.z.t. niet open hoeven te laten halen om dit te realiseren. Zijn er toevallig nog meer werkzaamheden die we beter kunnen doen nu de isolatielaag er nog niet zit? Zit zelf alleen te denken aan nog wat extra elektra/data kabels/leidingen, maar wellicht zie ik nog iets praktisch over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hmmbob
  • Laatst online: 17:07
Verwarmingsbuizen en waterleidingen inspecteren?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:34
Furiousz schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:21:
[...]

offtopic:
Heb je ze al eens gechecked ten opzichte van een bekende waarde? Met dat soort goedkope sensoren zou ik niet blindelings vertrouwen op de waarde die ze aangeven.

Volgens mij kun je zout oplossen in water, dit in een pot/bak doen en de sensor die lucht laten meten. Wordt bij DHT22 sensors wel eens gebruikt, zoek eens op 'calibrate DHT22 salt'. Hier staat ook e.e.a. uitgelegd: https://www.reddit.com/r/...ate_temphumidity_sensors/

[ Voor 13% gewijzigd door ThinkPad op 05-11-2018 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousz
Nee, helaas zijn dit de enige sensoren die ik in huis heb die ik op afstand kan uitlezen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er een dusdanig verschil in zit dat de meting ongeloofwaardig is. Mijn vorige thermostaat gaf ook de luchtvochtigheid weer en dat scheelde vaak maar 1 of 2 procent t.o.v. de Xiaomi sensor. Maar de tip met het zout ga ik absoluut proberen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Furiousz schreef op maandag 5 november 2018 @ 12:25:
Nee, helaas zijn dit de enige sensoren die ik in huis heb die ik op afstand kan uitlezen. Maar ik kan mij niet voorstellen dat er een dusdanig verschil in zit dat de meting ongeloofwaardig is. Mijn vorige thermostaat gaf ook de luchtvochtigheid weer en dat scheelde vaak maar 1 of 2 procent t.o.v. de Xiaomi sensor. Maar de tip met het zout ga ik absoluut proberen!!!
De optie bestaat natuurljik om esp8266 met zo'n dht22 sensor te maken en deze op afstand uit te lezen. Maar de Xiaomi zal iets vochtbestendiger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furiousz
Het gaat mij er voor nu voornamelijk om dat ik kan monitoren wat de situatie onder het huis is, en dat dat niet 100% nauwkeurig is neem ik voor lief. Als ik straks isolatie heb laten plaatsen dan kan ik in elk geval in de gaten houden of de omstandigheden verbeteren. Dus mocht er nog iemand bovenstaande post van mij hebben gelezen en tips hebben dan hoor ik dat graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cdoens

cdoens

Peugeot-gek

Ik heb een handjevol ESP8266 chipjes in huis liggen met enkele DHT22 en een paar DS18B20 sensoren. De ESP's zijn middels EspEasy gekoppeld aan Domoticz.
Op deze manier kon ik in de zomer mooi zien wat de temperatuur deed en waar zonwering dus zou kunnen helpen.
Zodra ik klaar ben met de vloer te isoleren, gaat er een sensor in de kruipruimte en eentje sluit ik op tussen de vloer en de panelen. Ben zeer benieuwd wat dat voor resultaten gaat geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Laatst online: 17:28
Furiousz schreef op maandag 5 november 2018 @ 09:21:
[...]

Ik heb dezelfde, en deze blijven werken ! (in tegenstelling tot 433 MHz gebaseerde types)

Mijn huis is uit 1987, en in 1999 is er aangebouwd. Onder het kruipluik van die aanbouw meet ik een temp die vrij exact mee loopt met de buitentemp.
Onder het kruipluik van de bestaande woning meet ik echter een stuk hoger (rond 16 grd nu) en redelijk constant.

Is dat een indicatie dat de ventilatie bij het 'oude' gedeelte slecht is ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 16:55
hannibal2206 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 00:46:
[...]

Is dat een indicatie dat de ventilatie bij het 'oude' gedeelte slecht is ?
Dat, of de isolatie is slecht, waardoor het onlangs goede ventilatie snel opwarmt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Point
Hmmbob schreef op maandag 5 november 2018 @ 10:56:
Verwarmingsbuizen en waterleidingen inspecteren?
Reeds gedaan, als ik er zo over nadenk valt er ook niet zoveel meer te doen volgens mij. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
phYzar schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 06:49:
[...]

Dat, of de isolatie is slecht, waardoor het onlangs goede ventilatie snel opwarmt.
Ik heb recent de vloerverwarming uit gezet voor 36 uur, en de vloertemp zakte fors maar ook toen zakte de temp in de kruipruimte niet echt.

Ventilatiekokers checken of bijplaatsen dus, denk ik ..

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Laatst online: 16:55
Ik zou niet de noodzaak of efficiëntie van de ventilatie testen op basis van de temperatuur maar op basis van luchtvochtigheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

phYzar schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:43:
Ik zou niet de noodzaak of efficiëntie van de ventilatie testen op basis van de temperatuur maar op basis van luchtvochtigheid.
Nog beter, allebei. Als temperatuur en luchtvochtigheid duidelijk verschillen van buitentemperatuur, dan kan je daar best wat conclusies op trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hannibal2206
De luchtvochtigheid daar is tussen 99 en 100 % .. :(

De andere meting (andere kant van het huis,uit 1999) varieert wel in temp en luchtvochtigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:29
Duurzaam
Kruipruimte dwarsKruipruimte leidingenKruipruimte riool

Bijgaand drie foto's van mijn kruipruimte. Huis uit 1989, met een broodjesvloer. Mijn bodem is klam, maar geen plassen. Alleen condens op de waterleidingen.

Nu wil ik de vloer gaan isoleren. Ik denk aan het volgende:
- folie op de bodem
- PIR-platen tegen de vloer
- Plakpennen om de PIR-platen te bevestigen

Ik heb een stuk of 10 pagina's hier doorgelezen, en ik heb nog een paar vragen:
- waar koop ik de folie en PIR? Spec's?
- hoe werk je om al die leidingen heen?
- is het nog nodig om de opgaande (verticale) fundering te isoleren?

Verder nog tips of don'ts? Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
- folie T200 kun je overal kopen. Bijvoorbeeld https://www.bouwonline.com/bouwfolies/bouwfolie-pe-200
- pir wordt vaak b keus gebruikt. Dikte naar keuze en wat past. https://www.isolatiemateriaal.nl/b-keus-isolatie/
- om de leidingen heen ga je met veel passen, meten, snijden en purren
- nee, hoeft niet. Kan wel een leuke extra zijn als je pir over hebt.

Werken met plakpennen kan, maar montagekit werkt net zo goed en is veel goedkoper.

[ Voor 10% gewijzigd door blissard op 10-11-2018 23:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuxMan
Highland schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 23:09:
Bijgaand drie foto's van mijn kruipruimte. Huis uit 1989, met een broodjesvloer. Mijn bodem is klam, maar geen plassen. Alleen condens op de waterleidingen.
Ik ben precies zo'n zelfde vloer, met het zelfde systeem geisoleerd (5cm dik). Ik heb een droge bodem dus geen folie op de grond. Ik ben er 15cm dik EPS onder aan het zetten, dat doe ik met de beroemde montagekit van de Action en de bamboe-sateprikkers van de AH. De dikte van de platen maakt het wel lastig om ze kierloos tegen elkaar te zetten, dus ik moet aan het eind nog flink met de PURschuim aan de gang om alle kieren te dichten.

isolatie in kruipruimte

Leidingen doe ik met reststukken en snijafval, en veel PURschuim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Highland
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:29
Dank voor de hulp.
Vandaag heb ik de kruipruimte schoongemaakt van spinnen en restafval. Wat opviel: sommige stukken oorspronkelijke isolatie zijn van de betonbalken afgevallen. Dus die moet ik eerst vastplakken.
Belangrijkere constatering, mijn luik naar de kruipruimte is maar 50cm breed. Dus PIRplaten kunnen niet al te groot zijn. Ook is de werkhoogte gemiddeld 50 tot 60cm hoog, dus een dikke plaat pir zorgt dat er nog maar weinig ruimte over is.
Hoe zorgen jullie er voor dat de leidingen die naar de meterkast lopen bereikbaar blijven? De afgelopen jaren is daar een glasvezel kabel en een elektriciteitskabel van de zonnepanelen naar toe gelegd. In de toekomst komt er misschien vloerverwarming in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myrd
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20-05 23:27
Hallo allen,

Vandaag de sleutels van onze nieuwe oude vrijstaande woonboerderij gekregen. Aangezien ze aangaven dat er geen kruipruimte was, maar wel hoge energiekosten wilden we dit uitzoeken. De vloer was erg oud en wordt sowieso vervangen dus direct maar een check uitgevoerd.

De situatie laat zich het beste vertalen in de foto's die we via een klein gat in de houten ondervloer konden nemen. De hoogte zand tot onderkant houten ondervloer is +/- 45cm met veel obstakels. Wat zou de beste isolatie oplossing voor deze situatie zijn? De vloer ophogen is geen optie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6lpeqBRoG3wkBLj839UwwVi0/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mlcfpv4nou5YbVN41QM9Ci3h/medium.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mbLfd27L6We0nutLMxs85RnT/medium.jpg
Pagina: 1 ... 48 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"