Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Voor de woonkamer niet meer inderdaad.
En daar hoef ik echt nooit meer te zijn.
Ik heb net coax en UTP gelegd.
Onder de keuken en gang kan ik wel komen, maar er zit geen mangat in de fundering, de mogelijkheid is er dus ook nooit geweest.
Zie ik overigens in meer huizen, dat je alleen onder de keuken en gang kunt komen.
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024

Maar ik kom erachter dat ik dezelfde soort vloer heb. Ik dacht gezien te hebben dat ik een vlakke/platte onderkant had, maar ik heb dus een broodjes vloer.
De diepte is ~6,5cm en de afstand tussen de balken is ~51cm. Ik weet niet of het overal gelijk is de afstand, ik heb het gevoeld dat een paar meter verder mogelijk twee balken zitten met minder dan 20cm (voor het gevoel). Ik ben er nog niet verder onder de vloer gekomen.
Ik wil graag een dezer dagen spullen gaan bestellen (110mm PIR platen en bodemfolie). Maar nu ik zie dat ik broodjes heb, is het aan te raden om dat op te vullen? Zo ja, met wat? Met tempex platen zoals op de foto hierboven en dan vervolgend de PIR platen daar tegen aan?
Ik wil graag een Rc van 5.
Foto's vanaf het luik:

Op de linker foto, boven waar de kabels uit de muur komen, daar zit waar ik denk dat de twee balken dichter bij elkaar zitten.
[ Voor 42% gewijzigd door iMars op 24-07-2018 19:03 ]
Dat is dus eigenlijk precies mijn vraaghjs schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:03:
Die platen in de bouwmarkt zijn 50*100, plak je er zo tussen dus waarom niet?
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Kruip er even goed onder en meet goed alle liggermaten op.
Bij mij was dat 500mm, ik heb dus pir platen gepakt van 1000mm breed.
En als die niet door je luik passen 500mm breed als dat verkrijgbaar is.
Met de naad is het wel zo handig en stevig dat je op een ligger uitkomt, en het werkt veel makkelijker als je niet steeds hoeft te snijden/zagen.
Mooie cleane kruipruimte trouwens, werk heel fijn als er geen troep onder ligt
[ Voor 8% gewijzigd door -Junkiexp- op 24-07-2018 20:05 ]
3840 Wp pal op zuid zonder schaduw, Zuid-Holland zuid - Panasonic WH-MDC07J3E5 monoblock warmtepomp - Atlantic Explorer V4 200 liter coil warmtepompboiler - Technea Shower HR Tube 1-21 douchepijp-wtw - gasloos sinds 13-04-2024
IedereenJim423 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 19:50:
Waarom niet over de liggers plakken zoals iedereen? Je kan opvullen met schuim mocht je bang zijn voor tocht maar dat heb ik niet gedaan.
Bij mij paste het er ook precies tussen, dus ook gewoon gedaan. Kleine moeite en je weet zeker dat het isoleert.
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Hoezo?Jim423 schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 20:33:
Maar dan heb je toch een enorme koudebrug? Die liggers worden dan koud. Ook lijkt me de luchtdichte afsluiting op een ligger veel moeilijker te maken dan op een eenzelfde isolatieplaat.
Of er nu stilstaand lucht tussen zit of een pvc plaat (wat eigenlijk ook niet veel meer is dan stilstaand lucht) dat zal in principe toch geen verschil maken?
En als je nu de dikte neemt die de ruimte precies opvult weet je zeker dat er stilstaand lucht tussen je balken zit en kun je evengoed de pir platen op de liggers lijmen.
oei... het verschil tussen stilstaande lucht (illusie) en isolatie is dat isolatie echt isoleerd, een luchtlaag zo groot als deze zal echter gaan transporteren, dat doen luchtlagen boven de 3cm. (vandaar dat dubbelglas geen hele dikke spouw kan hebben. Je zult de lucht dus moeten tegenhouden, het extra plaatje eps tussen de balken zal dus daadwerkelijk effect hebben, mits je het passend maakt en er geen luchtstromen kunnen lopen.hjs schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 21:14:
[...]
Hoezo?
Of er nu stilstaand lucht tussen zit of een pvc plaat (wat eigenlijk ook niet veel meer is dan stilstaand lucht) dat zal in principe toch geen verschil maken?
En als je nu de dikte neemt die de ruimte precies opvult weet je zeker dat er stilstaand lucht tussen je balken zit en kun je evengoed de pir platen op de liggers lijmen.
diskeltische lurker
Ik twijfel nu of ik voldoende ventilatie heb, of niet ..hannibal2206 schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 02:09:
Ik heb 2 ventilatieroosters aan voorzijde, en 2 aan achterzijde, en meet al een tijd de temp en luchtvochtigheid in de kruipruimte. Aan voorzijde is inmiddels 10 cm extra EPS aan gebracht en kan ik er niet meer bij om te zien of de roosters wel voldoende open zijn (weet iemand een simpele truc om dat te testen ?). Aan achterzijde is aangebouwd en de kruipruimte is zo laag dat ik daar nooit in geweest ben.
Ondanks dat ik zeil aangebracht heb (alleen nog bouwzeil, speciale folie heb ik klaar liggen maar moet er nog in) blijf ik rel. vochtigheid meten van > 90 %.
Ik hoop dat extra ventilatie dit gaat oplossen
Gezien het verloop van de temp en luchtvochtigheid gedurende een etmaal zou je denken dat er wel ventilatie is ..
Maar waarom is de rel. luchtvochtigheid dan zo hoog, m.n. in de winterdag ?

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
En als je het nou eens naast de luchtvochtigheid van buiten legt?hannibal2206 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:54:
[...]
Ik twijfel nu of ik voldoende ventilatie heb, of niet ..
Gezien het verloop van de temp en luchtvochtigheid gedurende een etmaal zou je denken dat er wel ventilatie is ..
[afbeelding]
Ik zie bij mijn buitenstation dat de luchtvochtigheid ook schommelt tussen 57% overdag tot 80% in de nacht de afgelopen paar dagen.
Dan is het toch niet zo vreemd dat jouw kruipruimte ook zoiets heeft?
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Bij mij ligt er T200 zeil over de bodem. De kruipruimte is een ruimte van +- 5 bij 9m. Er zitten 2 ventilatiekokers voor en achter, maar luchtvochtigheid blijft hoog. Enkel met een redelijk windje voor of achterop het huis daalt de luchtvochtigheid tot ongeveer 80%.hannibal2206 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 13:54:
[...]
Ik twijfel nu of ik voldoende ventilatie heb, of niet ..
[afbeelding]

Ik zal eigenlijk eens moeten kijken of de kokers schoon en vrij gemaakt kunnen worden. Het probleem bij mij zit hem denk ik in de kokers aan de voorkant. Die zijn nog origineel (uit 197x) en hebben nauwelijks flow door de beperkte baksteen-gleufjes.
[ Voor 12% gewijzigd door Tutti-frutti op 25-07-2018 14:15 ]
De buitensensor varieert ook over 24 uur gezien, maar zit tussen ca 30 en 60 %kmf schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:05:
[...]
En als je het nou eens naast de luchtvochtigheid van buiten legt?
Ik zie bij mijn buitenstation dat de luchtvochtigheid ook schommelt tussen 57% overdag tot 80% in de nacht de afgelopen paar dagen.
Dan is het toch niet zo vreemd dat jouw kruipruimte ook zoiets heeft?

Afgelopen winter was het in de kruipruimte permanent > 95%
Maar juist gezien de schommelingen nu, betekent dat dat de huidige ventilatie roosters voldoende functioneren ?
[ Voor 19% gewijzigd door hannibal2206 op 25-07-2018 14:39 ]
15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015
Ik heb geen idee hoe er berekend moet worden. Maar als je trek voelt tussen de roosters, dan zal het wel goed zijn.hannibal2206 schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:18:
[...]
Snap ik; maar afgelopen winter was het permanent > 95%
Maar juist gezien de schommelingen nu, betekent dat dat de huidige ventilatie roosters voldoende functioneren ?
Hand in kruipluik en je voelt het wel of niet.
Als je zeker wilt weten dat de roosters niet verstopt zijn moet je even in de kruipruimte komen. Ik heb bv met een compressor het zand voor de roosters in de rooster geblazen en zag dat deze terecht komt in de kruipruimte, dus die zijn in ieder geval open.
One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp
Die luchtlaag transporteert gewoon de warmte van het beton naar de isolatielaag eronder. In hoeverre koelt de vloer hier erg van af?technopeuter schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 11:23:
[...]
oei... het verschil tussen stilstaande lucht (illusie) en isolatie is dat isolatie echt isoleerd, een luchtlaag zo groot als deze zal echter gaan transporteren, dat doen luchtlagen boven de 3cm. (vandaar dat dubbelglas geen hele dikke spouw kan hebben. Je zult de lucht dus moeten tegenhouden, het extra plaatje eps tussen de balken zal dus daadwerkelijk effect hebben, mits je het passend maakt en er geen luchtstromen kunnen lopen.
Het is gewoon beter om 15cm isolatie onder de liggers door te trekken en de ruimte open te laten, dan 5cm isolatie tussen de liggers en 10cm eronder. Het warmteverlies via de liggers is veel groter dan de vloerdelen ertussen.
15 cm eronder is idd beter, maar dan vergelijk je ook 15 met 10 cm, die 5 ertussen doet dan niet schokkend veel_JGC_ schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 14:54:
[...]
Die luchtlaag transporteert gewoon de warmte van het beton naar de isolatielaag eronder. In hoeverre koelt de vloer hier erg van af?
Het is gewoon beter om 15cm isolatie onder de liggers door te trekken en de ruimte open te laten, dan 5cm isolatie tussen de liggers en 10cm eronder. Het warmteverlies via de liggers is veel groter dan de vloerdelen ertussen.
diskeltische lurker
Die 5 ertussen is wel veel extra werk en materiaal, die je beter onder de hele vloer door kunt trekken. Minder moeite, weinig extra materiaal en beter resultaat.technopeuter schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 15:16:
[...]
15 cm eronder is idd beter, maar dan vergelijk je ook 15 met 10 cm, die 5 ertussen doet dan niet schokkend veel
Meten is weten. Ik heb een woning uit 1989, vloer op piepschuim broodjes. In de winter onder de vloer de temperatuur gemeten. De lucht in de kruipruimte was een paar graden warmer dan buiten (ondanks redelijke doorstroom door ventilatie) en de onderkant van de vloer zelfs nog wat warmer (vloerverwarming stond aan op moment van meten). Hoewel het niet slecht geïsoleerd is is er toch warmteverlies naar de kruipruimte. Toegegeven, de vloerverwarming maakt natuurlijk dat de vloer zelf warmer is dan met radiatoren, waardoor de isolatie wel wat meer nut/effect heeft.Remco Tr schreef op woensdag 25 juli 2018 @ 17:21:
Ik heb een woning uit 1993. Onder de vloer zit een dikke laag piepschuim. Hoe kan je dit nog verder isoleren? Heb niet het idee dat het nu heel slecht is.
Klein vraagje, moet ik bij elke laag, de naden tussen de piepschuim platen ook volpurren. Of is de laatste laag afsluiten met pur voldoende?
[ Voor 7% gewijzigd door plaspvd op 26-07-2018 22:37 ]
Als de naden van de verschillende lagen niet recht boven elkaar liggen (elke laag in andere richting dan vorige) en ze sluiten mooi strak op elkaar aan dan hoef je tussen de platen/naden niet te purren.plaspvd schreef op donderdag 26 juli 2018 @ 22:37:
Klein vraagje, moet ik bij elke laag, de naden tussen de piepschuim platen ook volpurren. Of is de laatste laag afsluiten met pur voldoende?
Hieronder voor de geïnteresserden een kort fotoverslag van mijn vorderingen tot zover
De ruimte onder de gang, waar de toilet, watermeter gat en meterkast zich bevinden is wel een zooitje. Daar moet nog veel gedaan worden.

En de fundering loopt door, waardoor de kruipruimte in vier delen is opgedeeld, waar ze onderdoor gegraven hebben vooor doorgang. Erg lekker... je moet er op je rug in gaan liggen er je er onderdoor trekken..

Dus maar eens begonnen met de boel wat opruimen en ontdoen van de meeste spinrag etc.
Gelukkig zien de andere ruimtes er iets netter uit.

Hierna op aanraden in dit topic hier in de buurt een rol T200 folie gehaald en de vloer voorzien van folie.
Dat ging nog verrassend vlot.

En na een weekje lurken op marktplaats heb ik in de buurt een leuke partij isolatie op de kop kunnen tikken voor net geen 8 euro de vierkante meter. Kingspan PIR 10cm, R4,6, eigenlijk bedoeld voor spouw, maar dat zal niet deren.

Tot mijn grote vreugde past (na het verwijderen van de houten rand voor het luik) de 60cm brede plaat exáct door het gat

En tot mijn nog grotere vreugde past de plaat in zijn geheel ook door de kuil naar het deel onder de huiskamer

Dat betekent dat ik de platen niet hoef te verzagen voor het grootste deel
Net vast even als test een eerste plaat op zijn plaats gelijmd met de hier wel bekende montage kit van de Action. Lijkt uitstekend te werken.

Na de vakantie eens kijken of de plaat vast blijft zitten en dan verder!
edit:
Wat ik nog wou vragen... Zoals op het eerste plaatje te zien is lopen er op een paar plekken (met name vanuit de gang, richting de keuken) waterleidingen (en een stalen gasleiding) langs het plafond.
Hoe kun je hier het beste mee omgaan?
[ Voor 4% gewijzigd door Felyrion op 31-07-2018 23:59 ]
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Dan over die laag nog een laag platen. De leidingen zitten dan verzonken in je isolatie en het is luchtdicht zonder pur. Onder je meterkast zou ik gewoon open laten en de zijkant van de isolatie afpurren waar nodig zodat er geen koude lucht onder slaat.
Om de kriebels van te krijgen, zo krapFelyrion schreef op dinsdag 31 juli 2018 @ 23:57:
Nou, na een tijdje te hebben mee gekeken hier in dit topic had ik genoeg inspiratie gekregen (many thanks, anders was ik hier nooit aan begonnen) om eens een blik in de kruipruimte te werpen om te zien wat de mogelijkheden waren.
Hieronder voor de geïnteresserden een kort fotoverslag van mijn vorderingen tot zover![]()
De ruimte onder de gang, waar de toilet, watermeter gat en meterkast zich bevinden is wel een zooitje. Daar moet nog veel gedaan worden.
[afbeelding]
En de fundering loopt door, waardoor de kruipruimte in vier delen is opgedeeld, waar ze onderdoor gegraven hebben vooor doorgang. Erg lekker... je moet er op je rug in gaan liggen er je er onderdoor trekken..
[afbeelding]
Dus maar eens begonnen met de boel wat opruimen en ontdoen van de meeste spinrag etc.
Gelukkig zien de andere ruimtes er iets netter uit.
[afbeelding]
Hierna op aanraden in dit topic hier in de buurt een rol T200 folie gehaald en de vloer voorzien van folie.
Dat ging nog verrassend vlot.
[afbeelding]
En na een weekje lurken op marktplaats heb ik in de buurt een leuke partij isolatie op de kop kunnen tikken voor net geen 8 euro de vierkante meter. Kingspan PIR 10cm, R4,6, eigenlijk bedoeld voor spouw, maar dat zal niet deren.
[afbeelding]
Tot mijn grote vreugde past (na het verwijderen van de houten rand voor het luik) de 60cm brede plaat exáct door het gat![]()
[afbeelding]
En tot mijn nog grotere vreugde past de plaat in zijn geheel ook door de kuil naar het deel onder de huiskameral is het milimeter werk en zal er veel tijd in gaan zitten de platen eronder te wurmen.
[afbeelding]
Dat betekent dat ik de platen niet hoef te verzagen voor het grootste deel![]()
Net vast even als test een eerste plaat op zijn plaats gelijmd met de hier wel bekende montage kit van de Action. Lijkt uitstekend te werken.
[afbeelding]
Na de vakantie eens kijken of de plaat vast blijft zitten en dan verder!
edit:
Wat ik nog wou vragen... Zoals op het eerste plaatje te zien is lopen er op een paar plekken (met name vanuit de gang, richting de keuken) waterleidingen (en een stalen gasleiding) langs het plafond.
Hoe kun je hier het beste mee omgaan?
Maar goed dat je ook aan de gang bent gegaan door dit topic.
Over anderhalve week worden bij mij de PIR platen ook afgeleverd en gaan we 'underground'.
Ford Focus SW, Peugeot 106 Rallye (work-in-progress)
Dat lijkt op een kwaaitaaivloer. Wat is het bouwjaar van de woning? Er zijn namelijk veel problemen met betonrot in de draagbalken met deze soort vloeren (~bj 60-86)iMars schreef op dinsdag 24 juli 2018 @ 18:59:
Weet niet van wie deze foto is:
[afbeelding]
Maar ik kom erachter dat ik dezelfde soort vloer heb. Ik dacht gezien te hebben dat ik een vlakke/platte onderkant had, maar ik heb dus een broodjes vloer.
De diepte is ~6,5cm en de afstand tussen de balken is ~51cm. Ik weet niet of het overal gelijk is de afstand, ik heb het gevoeld dat een paar meter verder mogelijk twee balken zitten met minder dan 20cm (voor het gevoel). Ik ben er nog niet verder onder de vloer gekomen.
Ik wil graag een dezer dagen spullen gaan bestellen (110mm PIR platen en bodemfolie). Maar nu ik zie dat ik broodjes heb, is het aan te raden om dat op te vullen? Zo ja, met wat? Met tempex platen zoals op de foto hierboven en dan vervolgend de PIR platen daar tegen aan?
Ik wil graag een Rc van 5.
Foto's vanaf het luik:
[afbeelding] [afbeelding]
Op de linker foto, boven waar de kabels uit de muur komen, daar zit waar ik denk dat de twee balken dichter bij elkaar zitten.
Begin jaren 80, dacht iets van 1982/1983.twiekert schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:35:
[...]
Dat lijkt op een kwaaitaaivloer. Wat is het bouwjaar van de woning? Er zijn namelijk veel problemen met betonrot in de draagbalken met deze soort vloeren (~bj 60-86)
Als ik google naar kwaaitaalvloer dan zie ik foto's voorbij komen die niet op mijn vloer lijken:

[ Voor 30% gewijzigd door iMars op 03-08-2018 09:43 ]
Dan heb je mazzel, bij mij steunen sommige balken alleen nog maar op de onderste bewapingsijzer op de zijmuuriMars schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:36:
[...]
Begin jaren 80, dacht iets van 1982/1983.
Als ik google naar kwaaitaalvloer dan zie ik foto's voorbij komen die niet op mijn vloer lijken:
[afbeelding]

Mijn vloer lijkt op die van @Felyrion :twiekert schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 09:48:
[...]
Dan heb je mazzel, bij mij steunen sommige balken alleen nog maar op de onderste bewapingsijzer op de zijmuur(komt ook door gepruts bij de bouw en lomp hakwerk voor leidingen).

Alleen is het bij mij niet gelijk, die tussen platen liggen bij mij wat dieper (6,5cm)
Balken zien er nog netjes uit, geen gaten of stukken eruit of roestplekken van de bewapening.iMars schreef op vrijdag 3 augustus 2018 @ 10:39:
[...]
Mijn vloer lijkt op die van @Felyrion :
[afbeelding]
Alleen is het bij mij niet gelijk, die tussen platen liggen bij mij wat dieper (6,5cm)
/edit:
en een net uitgezaagd kruipruimte luik, bij mij lijkt het alsof ze met een breekhamer een gat hebben gemaakt

[ Voor 12% gewijzigd door twiekert op 04-08-2018 17:34 ]
Destijds heb ik onderstaand bij https://www.goedkoopverpakking.nl/ van http://www.stuntmarkt.com/ gehaald. Dit was toen de goedkoopste.iMars schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 11:53:
Waar kan je het beste bodemfolie halen? Mijn oppervlakte is ~510x850 dus zat eigenlijk te denken aan 6x10M
Pe folie bouwfolie 3x50 meter T200
[ Voor 5% gewijzigd door DJ^ op 09-08-2018 12:26 ]
hmmz
Zie onderstaand twee foto's van de huidige situatie. (klikbaar)

Geen idee hoe deze vorm heet maar gezien de rare vorm is dit wel onhandig voor de extra te monteren isolatie. De afstand tussen de laagste delen is 62,5cm hart op hart. Met platen van 120cm x 60cm komt dit niet heel handig uit. Mijn voorkeur voor isolatie betreft PIR vanwege de hoge isolatiewaarde. Ik wil 8cm PIR B keus van 120x60cm met sponning en tweezijdig aluminium gebruiken. Dit krijg ik net door het kruipluik.
Ik dacht om de 120cm haaks op de huidige EPS te monteren zodat er per plaat zoveel mogelijk contactoppervlak is. Maar gezien de 62,5cm hoh afstand zal dit soms niet optimaal zijn en resulteren in het deels zwevend monteren van de zijkanten. Door de sponning van de PIR platen denk ik wel dat dit afdoende is. Wellicht hebben jullie nog slimme ideeen.
Door het op de laagste delen te monteren creeer ik dus ook een flinke luchtspouw. In dit topic heb ik gelezen dat dit niet erg is mits het stilstaande lucht is. Als ik de naden aan de buitenkant tegen de fundering dicht pur, bereik ik dan een goed resultaat met stilstaande lucht of zijn er aanvullende maatregelen nodig?
Ik heb een aanbieding van B keuze PIR gevonden volgens genoemde specificaties van 12,04 euro per m2 incl BTW. Verschillende aanbieders heb ik aangeschreven maar deze was de goedkoopste. Het ontloopt elkaar bijna niet dus ik heb het idee dat dit wel een goede prijs is. Ik hoor graag of dit klopt. Anders ga ik nog even beter zoeken. Met het aantal m2 van ~73 dan is de totaalprijs nog best hoog namelijk.
hmmz
Ik ben bezig met precies de zelfde klus, ik heb de zelfde isolatie zitten (bouwjaar 1988). Ik heb 14cm dik EPS gekocht om er onder te lijmen. De kopse kanten van de luchtkokers die ontstaan wil ik met snijrestanten vullen zodat de lucht aan alle kanten omsloten is door EPS. Ik twijfel nog of ik op marktplaats een restant glaswol of zo koop om elke paar meter een prop glaswol in die luchtruimte te stoppen om de luchtstroming nog beperkter te maken.DJ^ schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 17:50:
Geen idee hoe deze vorm heet maar gezien de rare vorm is dit wel onhandig voor de extra te monteren isolatie. De afstand tussen de laagste delen is 62,5cm hart op hart. Met platen van 120cm x 60cm komt dit niet heel handig uit.
Ik heb ook veel kieren in de originele EPS isolatie zitten. De wil ik ook nog opvullen voor ik de extra laag er onder zet. Maar omdat je PUR bussen altijd op de kop moet houden onder het spuiten lijkt mij dat nog een klote werkje. PUR tegen de onderkant van iets spuiten wordt altijd een knoeiboel is mijn ervaring. Iemand die daar handige tips voor heeft is welkom
https://www.klusidee.nl/F...kop-te-houden-t87030.htmlLinuxMan schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:40:
[...]
De wil ik ook nog opvullen voor ik de extra laag er onder zet. Maar omdat je PUR bussen altijd op de kop moet houden onder het spuiten lijkt mij dat nog een klote werkje. PUR tegen de onderkant van iets spuiten wordt altijd een knoeiboel is mijn ervaring. Iemand die daar handige tips voor heeft is welkom
Slangetje verlengen of ander type spuitbus kopen
Mijn woning is uit 1996. Wat is bij jou de afstand tussen de laagste delen en hoe heb je de nieuwe EPS platen hieraan bevestigd? Hebben de nieuwe platen ook een sponning?LinuxMan schreef op donderdag 9 augustus 2018 @ 22:40:
[...]
Ik ben bezig met precies de zelfde klus, ik heb de zelfde isolatie zitten (bouwjaar 1988). Ik heb 14cm dik EPS gekocht om er onder te lijmen. De kopse kanten van de luchtkokers die ontstaan wil ik met snijrestanten vullen zodat de lucht aan alle kanten omsloten is door EPS. Ik twijfel nog of ik op marktplaats een restant glaswol of zo koop om elke paar meter een prop glaswol in die luchtruimte te stoppen om de luchtstroming nog beperkter te maken.
De glaswol/steenwol optie in de open gaten vind ik wel een goed idee maar dit materiaal is niet prettig te verwerken in zo'n kleine ruimte. Wellicht dat ik de restanten PIR of EPS op maat maak. Nog even over nadenken.
hmmz
Als het vochtig is/blijft in de kruipruimte, wil je geen papier of karton gebruiken, lijkt mij?DopdeDouwer schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 13:41:
Kan ook een prop papier of karton op maat zijn toch, hoeft geen isolatiemateriaal te zijn.
Een prop noppenfolie? Kost ook niks.DJ^ schreef op vrijdag 10 augustus 2018 @ 08:45:
De glaswol/steenwol optie in de open gaten vind ik wel een goed idee maar dit materiaal is niet prettig te verwerken in zo'n kleine ruimte. Wellicht dat ik de restanten PIR of EPS op maat maak. Nog even over nadenken.
Ik ben bezig met het oriënteren op het isoleren van de vloer in ons nieuwe huis, en daarvoor ongeveer de helft van dit topic gelezen en erg veel van geleerd, dank erg fijn.
er zijn ook wat isolatiemannetjes geweest, maar eigenlijk niet erg tevreden over de aanbiedingen, behoorlijk prijzig en de meeste willen alles vol purren á 30 euro de m2.
ik moet ongeveer 85/90 m2 isoleren, verdeeld in 5 kamers (onder de vloer dus). De kruipruimte is best diep, 90 cm, en dat is aan de ene kant fijn want er is dus best veel ruimte, aan de andere kant staat er daardoor wel (grond)water in de winter van ongeveer 20 cm. Vandaag bevestigd door iemand van de gemeente die over grondwater gaat.
Door het water ben ik van plan om folie op het zand te leggen en vast te zetten met foliepluggen om zeg 40/50cm, zoiets: https://www.dakbenodigdhe...plastic-50-x-6-meter.html
omdat er water (soms) staat begrijp ik dat het verstandig is om er 2 of 3 lagen bubbeltjesplastic onder te leggen zodat folie gaat drijven als er toch water onder komt te staan.
ventilatie is prima op dit moment, 2 roosters aan beide kant, dus het folie zou de kruipruimte een stuk minder vochtig moeten maken.
Mijn vraag is: is dit een verstandig idee of raden jullie iets anders aan?
als dit er allemaal ligt, dan wil ik daadwerkelijk de betonvloer gaan isoleren. We hebben enkel vloerverwarming in de woning en een betonnen kwaaitaal vloer. Geen beton rot gelukkig volgens de bouwtechnische keuring, dus so far so good. Ik twijfel erg over de soort isolatie tussen b-keus PIR en mineraal/glaswol (knauf naturoll 037).
Aangezien we hier nog wel even gaan wonen, we duurzame verwarming hebben (zonnecollectoren & warmtepomp) en als hoofdverwarming vloerverwarming, het is de moeite om goed te isoleren. Ik wilde eigenlijk voor Rd 5 of 6 gaan. Knauf is een stuk goedkoper dan en zou ik zeker richting de Rd 6 gaan, er is tenslotte ruimte genoeg voor. PIR is aanzienlijk duurder en zou ik denk ik eerder stranden op een Rd van 5. in principe zou ik dus voor Knauf gaan (goedkoper en meer Rd).
Mijn vraag is: is dit een verstandig idee of raden jullie toch PIR aan?
Mocht knauf prima zijn, dan ben ik nog even benieuwd wat verstandig is qua bevestiging. De twee grootste kamers zijn ongeveer 7x4m, en de knauf wordt 25 cm dik oid en ik lees hier dat het verstandig is om het dan ook echt onder de vloer te doen, niet in de broodjes. (mogelijk wat om ventilatie door de broodjesruimte tegen te gaan). ik heb t een en ander gelezen over PVC pijp, en die overdwars op te hangen en de knauf daarop te leggen.
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies, want bovenstaande komt uit alles wat ik heb gelezen in dit topic
14.5 kWP op Zuid, 4x24 CPC heatpipes op Zuid, 1000L Hygienebuffervat met Panasonic WH-MDC09J3E5, Gasloos sinds 2018.
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Meteen de pakketten binnengezet want het begon te regenen.
Vervolgens de helft van de platen in de kruipruimte gegooid, met hulp van pa. Door binnen te zitten en iemand die de panelen telkens aangeeft, win je zoveel tijd.

Hier is te zien wat voor soort vloer het is, volgens mij ook kwaaitaal? De zwarte opening aan de achterkant van de foto is de doorgang naar de kruipruimte van de buren. Zoveel is de grond dus minstens gezakt.
Dit gaan we oplossen door zandzakken daar neer te leggen. Dit zal een boel lawaai van de buren dempen, hoop ik.

De uitdaging gaat de keuken worden met alle leidingen en kokers. Ook was de vorige eigenaar allergisch voor losse draden in de woonkamer dus had hij alle draden voor telefoon, televisie en speakers (surround) door de kruipruimte gelegd. Daar mag dus ook nog even de schaar in.
Wat de beste man wel goed had gedaan, was een lichtpunt ophangen en een snoer naar het kruipluik getrokken. Daar een verlengsnoer op en er was licht...
Inmiddels hangen de eerste 8 panelen en toen waren de steuntjes op. Woensdag ga ik weer verder en als alles klaar is, de naden aftapen en de randen dichtpurren.
[ Voor 17% gewijzigd door cdoens op 14-08-2018 00:56 ]
Net een huis gekocht, bouwjaar 1935. Krijgen half september de sleutel en op de to-do list staat nu al spouwmuur + vloer isoleren.
Voor de spouw heb ik sowieso een specialist nodig, voor de vloer twijfel ik hoe ik het ga aanpakken.
Er zit nu een houten vloer in, op houten balken. Geen idee of daar iets van isolatie tussen zit. ik zou zeggen van wel want deze ziet er niet heel oud uit (zat er al in bij de verkopers) Wie heeft een tip om dit gemakkelijk te checken?
Ik heb een kruipruimte, die bereikbaar is vanuit de kelder. Wat ik zo gezien heb is er niet heel veel ruimte, een beetje vergelijkbaar met wat ik zag op de foto's van @AJM (https://gathering.tweaker...message/54475891#54475891 )
Inmiddels zie ik nu al door de bomen het bos niet meer. Wel of geen dampopen folie op de grond (zandgrond, droog). ik zou zeggen dampopen, maar soms lees ik ook dampdicht (dampremmend? )
Als ik de tool invul bij milieucentraal staat daar dampremmend.. Ik zelf zou zelf zeggen dat dampopen beter is.
Chips lijkt me geen optie, purren ook niet. Als ik het goed begrijp zou Naturol een optie kunnen zijn zoals @emzed het heeft gedaan, maar helemaal zeker ben ik niet.( @emzed hoe ben jij tot je keuze gekomen?)
Wat zou het handigst zijn, gewoon eens een paar mannetjes laten komen en kijken wat die zeggen? In eerste instantie wilde ik het laten uitbesteden, maar van de andere kant kan ik die euro's ook wel weer gebruiken voor andere dingen. Iemand betrouwbare adressen voor wat mannetjes? (omgeving Arnhem)
Hi Ha Hopjesvla
Wat is het voordeel dat de eventuele vocht vanuit de grond je vloer kan bereiken?
Heb je een droge zandbodem hebt is het grootste voordeel van de folie overigens dat je rustig kan werken zonder een kilo zand in je naat.
Hi Ha Hopjesvla
Nee, dit is een broodjesvloer.cdoens schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:51:
[afbeelding]
Hier is te zien wat voor soort vloer het is, volgens mij ook kwaaitaal?
Mijn oorspronkelijke plan was om zelf met PIR platen de kruipruimte vloer te isoleren, echter omdat wij ook nog onze etagevloer (ook houten balken) wilden isoleren voor het geluid hebben wij een bedrijf ingeschakeld. Zij hebben toen op 1 dag ook de kruipruimte vloer geisoleerd met PIF isolatie + folie aangebracht op de droge zand bodem. Dit bedrijf betreft www.vandebuntisolatietechniek.nl, deze kan ik aanbevelen, snelle communicatie, vriendelijk personeel en uiteraard goed werk geleverd.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:37:
zo, hoe meer ik lees, hoe meer vragen..
Net een huis gekocht, bouwjaar 1935. Krijgen half september de sleutel en op de to-do list staat nu al spouwmuur + vloer isoleren.
Voor de spouw heb ik sowieso een specialist nodig, voor de vloer twijfel ik hoe ik het ga aanpakken.
Er zit nu een houten vloer in, op houten balken. Geen idee of daar iets van isolatie tussen zit. ik zou zeggen van wel want deze ziet er niet heel oud uit (zat er al in bij de verkopers) Wie heeft een tip om dit gemakkelijk te checken?
Ik heb een kruipruimte, die bereikbaar is vanuit de kelder. Wat ik zo gezien heb is er niet heel veel ruimte, een beetje vergelijkbaar met wat ik zag op de foto's van @AJM (https://gathering.tweaker...message/54475891#54475891 )
Inmiddels zie ik nu al door de bomen het bos niet meer. Wel of geen dampopen folie op de grond (zandgrond, droog). ik zou zeggen dampopen, maar soms lees ik ook dampdicht (dampremmend? )
Als ik de tool invul bij milieucentraal staat daar dampremmend.. Ik zelf zou zelf zeggen dat dampopen beter is.
Chips lijkt me geen optie, purren ook niet. Als ik het goed begrijp zou Naturol een optie kunnen zijn zoals @emzed het heeft gedaan, maar helemaal zeker ben ik niet.( @emzed hoe ben jij tot je keuze gekomen?)
Wat zou het handigst zijn, gewoon eens een paar mannetjes laten komen en kijken wat die zeggen? In eerste instantie wilde ik het laten uitbesteden, maar van de andere kant kan ik die euro's ook wel weer gebruiken voor andere dingen. Iemand betrouwbare adressen voor wat mannetjes? (omgeving Arnhem)
Ik ben bezig met mijn jaren 30 huis. Vloer is bijna dicht. Ik heb er naturoll037 in gedaan (190mm, Rd 5,1). Omdat mijn kruipruimte kurkdroog is (ik vond een stuk krant uit 1933) heb ik geen folies gebruikt. Wel heb ik ervoor gezorgd dat de ruimte onder de isolatie kan blijven ventileren.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:37:
zo, hoe meer ik lees, hoe meer vragen..
Weet je al hoe hoog je balken zijn?
@Ennas nee, ik moet nog even kijken hoe hoog de balken zijn, cm of 15 ofzo. Heb jij het zelf bedacht of heb jij er eerst iemand naar laten kijken?
Hi Ha Hopjesvla
Hier hetzelfde, @Hopjesvla79! Wij wonen in Oosterbeek, huis uit 1951 met dezelfde vloer, zelfde situatie. Ik kom er ook niet echt uit. Groot nadeel is dat we niet onder de vloer kunnen komen zonder open breken (en dan twee keer, want er loopt een muurtje door de kruipruimte.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:13:
@AJM thanks, zal dat adres eens even checken. eens kijken of zo ook richting Arnhem willen komen. PIF klinkt dus als een sort-of Tonzon achtige isolatie?
@Ennas nee, ik moet nog even kijken hoe hoog de balken zijn, cm of 15 ofzo. Heb jij het zelf bedacht of heb jij er eerst iemand naar laten kijken?
De Groene Nerds | Groene Zaken | Expeditie Gasloos | Gravel Gids
Ik heb me nogal diep ingelezen. Op mijn vloer komt vloerverwarming (verwarmd door zonneboiler +warmtepomp + CV houtkachel), en omdat dat een lage temperatuurverwarming is wilde ik maximaal isoleren.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 11:13:
@AJM thanks, zal dat adres eens even checken. eens kijken of zo ook richting Arnhem willen komen. PIF klinkt dus als een sort-of Tonzon achtige isolatie?
Alle dampremmende dan wel dampopenfolies zijn volgens mij in mijn situatie voor mijn vloer niet nodig. Ik heb ook nog Knauff gebeld, en die zeiden hetzelfde.
Het lastige vind ik dat je van elk isolatie-idee meerdere oplossingen en meerdere soms tegengestelde adviezen krijgt. De truc is dat je heel goed moet weten hoe je situatie is. Hoe droog is je kruipruimte, hoe hoog is je kruipruimte, is het erg als de vloer eruit moet.
Adviseurs die ook oplossingen verkopen, adviseren meestal de oplossing die ze verkopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Ennas op 14-08-2018 13:06 ]
Lijkt er niet op, of ze moeten alles dichtgesmeerd hebben en die cementblokken er tussen hebben gezet.cdoens schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 00:51:
Vandaag was het zover, de PIR plaatjes werden keurig afgeleverd.
[afbeelding]
[afbeelding]
Hier is te zien wat voor soort vloer het is, volgens mij ook kwaaitaal? De zwarte opening aan de achterkant van de foto is de doorgang naar de kruipruimte van de buren. Zoveel is de grond dus minstens gezakt.
Dit gaan we oplossen door zandzakken daar neer te leggen. Dit zal een boel lawaai van de buren dempen, hoop ik.
Kwaaitaalvloer
Als je balken er zo uit zien heb je een probleempje: https://drive.google.com/...1y0yrjUUNsnxjfZnEeyvVcoxX
Dus geen kwaaitaal vloer. Dat scheelt weer. Ik heb me laten verwarren door de boogvorm in de delen tussen de balken. Die balken zien er nog heel netjes uit. Goede harde borstel erover en de boel blijft netjes hangen. Inmiddels weer een paneel of 8 gemonteerd en de houten steuntjes van de eerste panelen verwijderd voor de nieuwe en zowaar bleef alles aan de goede kant van de kruipruimtetwiekert schreef op woensdag 15 augustus 2018 @ 15:01:
[...]
Lijkt er niet op, of ze moeten alles dichtgesmeerd hebben en die cementblokken er tussen hebben gezet.
Kwaaitaalvloer
Als je balken er zo uit zien heb je een probleempje: https://drive.google.com/...1y0yrjUUNsnxjfZnEeyvVcoxX
De panelen zijn voorzien van een groef waardoor ik de naden later ook niet nog eens hoef af te plakken of te kitten.
Zo ziet de vloer eruit. Iemand een idee wat voor soort vloer dit is? Gelukkig is alles op één niveau, dus de isolatie kan er zo tegenaan.

Ik wil voor PIR-platen gaan van 12 cm dik. Mijn luik is zo'n 80cm breed dus daar past het meeste wel door, hoogte is zo'n 90cm.
Ik vind het nog wel spannend om dit zomaar te isoleren, de bodem is nu kurkdroog maar ik heb geen zin in schimmel in de winter. Of valt dat allemaal wel mee?
En er zit onder de trap vanaf de begane grond naar de eerste verdieping een grote opening vanuit de kruipruimte onder de trap, kan er staan, maar dat gat moet ik wel zien te dichten anders trekt zo de kou de gang in (het gat is op de tweede foto net te zien aan de rechterkant).
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
stootvoeg voorbeeld:
https://www.google.nl/url...3znj&ust=1534581902875396
kruipruimteventilatierooster voorbeeld:
https://www.google.nl/url...gLxI&ust=1534581953499315
Klinkt precies als mijn kruipruimte. Alleen twijfel ik tussen Pir, eps of xps. Moet nog even narekenen wat de beste prijs/isolatie waarde geeft.Baapje327 schreef op maandag 13 augustus 2018 @ 15:18:
Hoi medetweakers,
Ik ben bezig met het oriënteren op het isoleren van de vloer in ons nieuwe huis, en daarvoor ongeveer de helft van dit topic gelezen en erg veel van geleerd, dank erg fijn.
er zijn ook wat isolatiemannetjes geweest, maar eigenlijk niet erg tevreden over de aanbiedingen, behoorlijk prijzig en de meeste willen alles vol purren á 30 euro de m2.
ik moet ongeveer 85/90 m2 isoleren, verdeeld in 5 kamers (onder de vloer dus). De kruipruimte is best diep, 90 cm, en dat is aan de ene kant fijn want er is dus best veel ruimte, aan de andere kant staat er daardoor wel (grond)water in de winter van ongeveer 20 cm. Vandaag bevestigd door iemand van de gemeente die over grondwater gaat.
Door het water ben ik van plan om folie op het zand te leggen en vast te zetten met foliepluggen om zeg 40/50cm, zoiets: https://www.dakbenodigdhe...plastic-50-x-6-meter.html
omdat er water (soms) staat begrijp ik dat het verstandig is om er 2 of 3 lagen bubbeltjesplastic onder te leggen zodat folie gaat drijven als er toch water onder komt te staan.
ventilatie is prima op dit moment, 2 roosters aan beide kant, dus het folie zou de kruipruimte een stuk minder vochtig moeten maken.
Mijn vraag is: is dit een verstandig idee of raden jullie iets anders aan?
als dit er allemaal ligt, dan wil ik daadwerkelijk de betonvloer gaan isoleren. We hebben enkel vloerverwarming in de woning en een betonnen kwaaitaal vloer. Geen beton rot gelukkig volgens de bouwtechnische keuring, dus so far so good. Ik twijfel erg over de soort isolatie tussen b-keus PIR en mineraal/glaswol (knauf naturoll 037).
Aangezien we hier nog wel even gaan wonen, we duurzame verwarming hebben (zonnecollectoren & warmtepomp) en als hoofdverwarming vloerverwarming, het is de moeite om goed te isoleren. Ik wilde eigenlijk voor Rd 5 of 6 gaan. Knauf is een stuk goedkoper dan en zou ik zeker richting de Rd 6 gaan, er is tenslotte ruimte genoeg voor. PIR is aanzienlijk duurder en zou ik denk ik eerder stranden op een Rd van 5. in principe zou ik dus voor Knauf gaan (goedkoper en meer Rd).
Mijn vraag is: is dit een verstandig idee of raden jullie toch PIR aan?
Mocht knauf prima zijn, dan ben ik nog even benieuwd wat verstandig is qua bevestiging. De twee grootste kamers zijn ongeveer 7x4m, en de knauf wordt 25 cm dik oid en ik lees hier dat het verstandig is om het dan ook echt onder de vloer te doen, niet in de broodjes. (mogelijk wat om ventilatie door de broodjesruimte tegen te gaan). ik heb t een en ander gelezen over PVC pijp, en die overdwars op te hangen en de knauf daarop te leggen.
Ik hoor graag jullie ervaringen en advies, want bovenstaande komt uit alles wat ik heb gelezen in dit topic
Tussenstap bij mij is nog het vergroten van het kruipluik (nu 49x49) en ondergraven van de balken (nu vanwege droogte mooi moment want eindelijk droog).
Yup,... Ik heb toevallig een rol van 6x50 gekochtbesteld en heb maar 6x10 nodig ...Remco Tr schreef op maandag 20 augustus 2018 @ 08:44:
Heeft er iemand misschien een stuk T200 folie over? 6x10m?
Gr Remco
Chips zag ik niet zitten, de hele kruipruimte ligt dan vooral op de vloer vol en daarboven langs waait de wind nog lekker onder je houten vloer door. Bij Tonzon of andere folies vond ik alle reviews vrij verdacht. Wij van WC eend adviseren WC eend. Echte RD waardes geven ze niet. Gezien onze kruipruimte kurkdroog is, leek me good old wol het beste. Dan wel Ecose/Naturoll vanwege minder irritatie op de huid. De vloer blijft toegankelijk, mocht je ooit nog wat leidingwerk willen doen.Hopjesvla79 schreef op dinsdag 14 augustus 2018 @ 09:37:
Gezien je het hele huis nog moet verbouwen, zou je ook wat rigoreuzer kunnen doen en de hele vloer vervangen door een lekker dikke betonvloer. Iets minder rigoreus maar ook zeer goed te doen; vloer kaal maken tot en met de balken, balken stutten tegen kraken/doorzakken, dan latten langs de balken spijkeren en daarop pir platen leggen. Dan weer de planken voer er overheen, een dikke laag plaatmateriaal (OSB, multiplex) en dan een fraaie parketvloer.
PS ik zie dat je ook uit Arnhem komt, wij ook en ons Poolse mannetje ook. Echter is hij nogal druk de laatste tijd. Ik heb ook nog 2 pakken (4 rollen) Naturoll over, die ik nog eens op Marktplaats wilde gaan zetten.
Kan ik een stuk plafond openlaten rondom de openingen (creëert wel koudebrug lijkt me), of andere optie?

Koudebrug hou je toch wel denk ik, die opening blaast vol tegen de zijkant van de vloerligger.
Ook gedaan dat schuin afsnijden.plaspvd schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 21:39:
Schuine kant van je plaat afzagen, deed het voor mij! Kan je evt nog afplakken met alu tape.
Schuin afsnijden vind ik een goed idee! En wat plakken jullie dan precies af met dat alutape?
Edit:
Is dit goede folie? Dik/stevig genoeg? https://www.praxis.nl/bou...m-x-50m-60mu-t200/5462159
[ Voor 98% gewijzigd door manusjevanalles op 22-08-2018 08:43 ]
Dat is de folie die de meesten hier gebruikt hebben volgens mij (ik zelf ook). Dit is vrij stevig plastic zonder dat het heel dik wordt.manusjevanalles schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:18:
A zo!
Edit:
Is dit goede folie? Dik/stevig genoeg? https://www.praxis.nl/bou...m-x-50m-60mu-t200/5462159
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
Is het nodig om wat extra m2 te bestellen omdat je door zagen en passen/meten etc toch wat verliest? Of is dat niet nodig?
Ik heb dezelfde folie, alleen ergens anders gekocht. Ik heb een rol van 6x50m. gekocht (voor een oppervlakte van 5,5x8,6. Wilde persé een één stuk van 6x10m (zonder overlappende stukken)manusjevanalles schreef op dinsdag 21 augustus 2018 @ 22:18:
A zo!
Edit:
Er zijn nu al twee die een stuk van me overnemen. (hint

Ik zou sowieso wat extra bestellen voor de plekken waar je moet puzzelen (waar de leidingen lopen enzo). Je kan dat ook niet doen en het risico lopen dat je net te kort komt en extra platen moet bestellen.manusjevanalles schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 12:57:
Komende week eindelijk vakantie en tijd voor het isoleren van de vloer. Het oppervlak bedraagt zo'n 47m2 (ruim gemeten). Ik ga voor PIR 12cm dik. Kosten zijn dan zo'n 925 euro, best een flink bedrag.
Is het nodig om wat extra m2 te bestellen omdat je door zagen en passen/meten etc toch wat verliest? Of is dat niet nodig?
Even een andere vraag:
Ik wilde vandaag bodemfolie gaan leggen onder mijn vloer, maar zag dat er achteraan onder de vloer de twee hoeken nat zijn:
Linkerkant:

Ik heb geen flauw idee wat die twee halve halve pvc-pijpen zijn. Wat ik wel weet, is dat die gemetselde muur vroeger de achtergevel was, maar die is in 2000 verlegd ivm een serre/uitbouw. Ik denk niet dat het water daar vandaan komt. Nu heeft het afgelopen dagen behoorlijk geregend, dus vermoed ik dat het regen-/grondwater is. Kan ik daar gewoon de bodemfolie overheen leggen?
[ Voor 15% gewijzigd door iMars op 25-08-2018 17:05 ]
Helaas de folie al besteld, 2x50 meter. Ik laat het wel overlappen.iMars schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 16:56:
[...]
Ik heb dezelfde folie, alleen ergens anders gekocht. Ik heb een rol van 6x50m. gekocht (voor een oppervlakte van 5,5x8,6. Wilde persé een één stuk van 6x10m (zonder overlappende stukken)
Er zijn nu al twee die een stuk van me overnemen. (hint![]()
)
Edit:
Ik zie op isolatiemateriaal.nl deze partij staan: https://www.isolatiemater...1200x600x110mm-t-g-rd579/, 11cm dik en Rd-waarde van 5,79.
Er is ook een partij van 12cm dik met Rd van 5,40: https://www.isolatiemater...120mm-met-sponning-rd545/.
Lijkt me niet kloppen toch dat 11cm hogere waarde heeft? Prijsverschil is wel de moeite waard. Er staat ook een partij op van 11cm met Rd van 5.
Is die extra 1cm het prijsverschil waard?
[ Voor 43% gewijzigd door manusjevanalles op 25-08-2018 20:57 ]
Zou gewoon voor de goedkoopste van de twee gaan. 5,45 of 5,79 zal je niet 1-2-3 merken.manusjevanalles schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 19:14:
[...]
Helaas de folie al besteld, 2x50 meter. Ik laat het wel overlappen.
Edit:
Ik zie op isolatiemateriaal.nl deze partij staan: https://www.isolatiemater...1200x600x110mm-t-g-rd579/, 11cm dik en Rd-waarde van 5,79.
Er is ook een partij van 12cm dik met Rd van 5,40: https://www.isolatiemater...120mm-met-sponning-rd545/.
Lijkt me niet kloppen toch dat 11cm hogere waarde heeft? Prijsverschil is wel de moeite waard. Er staat ook een partij op van 11cm met Rd van 5.
Is die extra 1cm het prijsverschil waard?
Omdat het aan de koude kant is, hoef ik volgens mij ook geen rekening te houden met damp folies?
Hangt van de fabrikant af. Verder zijn er partijen waarbij de folie verkeerd om zit. Een deel van de isolatiewaarde haal je uit reflectie van de folie.manusjevanalles schreef op zaterdag 25 augustus 2018 @ 21:23:
Maar kan het kloppen dat 11cm en hogere Rd-waarde heeft dan12cm? Lijkt me niet toch? Stel dat het niet klopt en 11cm maar 5,0 geeft, merk ik dat verschil met 5,4 of 5,79?
Ik denk dat het goed aanbrengen van de isolatie een hogere uitdaging is dan het verschil tussen Rd=5 en alles tussen 5 en 6.
Ik wilde folie leggen, maar zag dat in de hoeken de bodem vochtiger was dan de rest. In de linker hoek een dun laagje water.
Ik vermoed zelf dat de halve PVC pijp een soort goot is voor water onder de uitbouw af te voeren. Wat ik zelf zou doen is het volgende: (zoiets heb ik bij mij ook gedaan omdat er soms water bij de ventilatiegaten binnenkomt)iMars schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 00:41:
Iemand nog een tip voor mijn vraag?
Ik wilde folie leggen, maar zag dat in de hoeken de bodem vochtiger was dan de rest. In de linker hoek een dun laagje water.
- Klein gat graven onder de halve pijp, evt een grindbak ervan maken
- Vergaarbak onder de halve PVC pijp monteren
- PVC pijp van de vergaarbak naar je grindbak
- Gat vullen en folie eroverheen
Dus in feite een soort afvoerpijp om alle water op te vangen, voorkomt dat er water bovenop je folie komt. En omdat het niet een gesloten systeem is werkt het nog voor de ventilatie. (als die van jou ook ventileert, lijkt er niet op, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen)
[ Voor 5% gewijzigd door SlitheryImp op 26-08-2018 09:14 ]
Hmmm, ik heb twee van die pijpjes, dus moet ik het dubbel uitvoeren...SlitheryImp schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 09:13:
[...]
Ik vermoed zelf dat de halve PVC pijp een soort goot is voor water onder de uitbouw af te voeren. Wat ik zelf zou doen is het volgende: (zoiets heb ik bij mij ook gedaan omdat er soms water bij de ventilatiegaten binnenkomt)
- Klein gat graven onder de halve pijp, evt een grindbak ervan maken
- Vergaarbak onder de halve PVC pijp monteren
- PVC pijp van de vergaarbak naar je grindbak
- Gat vullen en folie eroverheen
Dus in feite een soort afvoerpijp om alle water op te vangen, voorkomt dat er water bovenop je folie komt. En omdat het niet een gesloten systeem is werkt het nog voor de ventilatie. (als die van jou ook ventileert, lijkt er niet op, maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen)
Maar ik vraag me af of er wel water uit komt, je zou dan toch iets van een verzakking moeten zien onder die pijpjes.
Ik heb dus het vermoeden dat het water niet van die pijpen komen. De natte plekken zijn in beide hoeken, en niet onder de pijpen zelf.Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:03:
Stukje overmaat 45 graden ertegenaan en dan een stuk buis de grond in werkt ook. Dat is een klusje van niks.
Maar ik vraag me af of er wel water uit komt, je zou dan toch iets van een verzakking moeten zien onder die pijpjes.
Maar als je denkt dat er geen water uit kan komen kun je het ook gewoon erop gokken.
De nattte plek (linkerkant) zit aan de kant waar de buurkan ook een uitbouw heeft, daar komt null-komma-null zon. De andere kant, de rechterkant, die buren hebben geen uitbouw. Het is daar vochtig, maar een stuk minder.Jim423 schreef op zondag 26 augustus 2018 @ 11:12:
De hoeken in mijn kruipruimte waar aan de buitenkant geen zon staat zien er ook zo uit.
Maar als je denkt dat er geen water uit kan komen kun je het ook gewoon erop gokken.
Ik heb nog een zak zand liggen (25kg). Zal ik dat eroverheen gooien?
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"