Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:47
3.5 is de norm bij renovatie en 5 is waar de meeste gelukkig van worden. Ik zou dus streven naar 5.

Dat betekent dus wel dat je richting de 20cm moet met EPS. Met PIR kom je dan uit op ongeveer 12cm bij gelijke isolatiewaarde.

Sethro wijzigde deze reactie 03-06-2018 18:21 (55%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Bij vloerverwarming zou ik gewoon voor 5 gaan. Voor een onverwarmde vloer merk je nagenoeg niks van 5 tov 3.5.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 01:02
tegenwoordig vind ik rc5 gewoon minimum. minder moet je niet willen, zeker niet gezien de toekomst

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 19-08 20:11
https://www.isolatiemater...ium-600x600x110mm-rd-500/

Is dit een beetje een knappe prijs. Moet ik over de randen ook nog duc tape doen of is dat niet nodig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06:10
prijs heb ik geen verstand van. Duct tape over de randen is niet nodig.
Passen deze platen wel door het kruipruimte luik? Zo ja, dan is dit wel een mooie dikte. Ben je met 1 laag klaar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@blissard , de platen passen door het kruipluik. Vandaag heb ik een uurtje gegraven. Morgenavond ga ik de rest uitgraven. Vervolgens bestel ik de pirplaten en laat ze vrijdag bezorgen net als de bouwfolie, is dit de goede folie?

https://www.foliegigant.nl/bouwfolie-t200-50-x-4-meter.html

Vanochtend 10 bussen montagelijm, spectrum van de action gekocht.
Van de week haal ik nog wat bussen pur van de action.
Zaterdag ga ik met een vriend aan de slag met de pirplaten.
Vrijdag ga ik trouwens het zeil nog leggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
Lijkt mee een prima plan. Die folie is prima. Misschien een beetje veel :)

Als je met pur gaat werken, zorg dan voor voldoende ventilatie en oog, haar, handen, kleding etc - bescherming. Prachtig spul, maar ellendig om in een kruipruimte mee te werken.

blissard wijzigde deze reactie 04-06-2018 21:01 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
Ik dacht pur te gebruiken om de buitenranden effe te vullen (indien nodig).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
quote:
_JGC_ schreef op zondag 3 juni 2018 @ 18:44:
Bij vloerverwarming zou ik gewoon voor 5 gaan. Voor een onverwarmde vloer merk je nagenoeg niks van 5 tov 3.5.
Ik heb geen vloerverwarming, maar ik ga zeker wel voor Rc5. Als ik over een x aantal jaar m’n keuken ga vervangen, zit ik er over na te denken om gelijk vloerverwarming te nemen en ook in de woonkamer. Dan heb ik geen zin om weer onder de grond een extra laag er tegen aan te gooien.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
quote:
Bravertal schreef op zondag 3 juni 2018 @ 13:39:
Is er iemand bekend met Icynene als isolatie en kan dit in een klamme kruipruimte?
Zie net toevallig dit filmpje langskomen. Ziet er uit als toveren :+

1530Wp op het dak in Hoorn (sinds nov-2014).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
Wel leuk dat ze het een innovatief systeem noemen, maar het volgens de website van de fabrikant al 30 jaar wordt toegepast.
https://www.homelogic.co.uk/brochures/h2-foam-lite.pdf
Volgens mij is het een systeem dat veel in Amerikaanse woningen wordt toegepast. Wat dat betreft wel innovatief dat ze dit naar Nederland brengen.

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-08 16:11

TommyGun

Stik er maar in!

quote:
hjs schreef op dinsdag 5 juni 2018 @ 14:51:
[...]

Zie net toevallig dit filmpje langskomen. Ziet er uit als toveren :+
Heb je de comments ook gelezen :X

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Bravertal
https://www.isolatiemater...ium-600x600x120mm-rd-520/

Bovenstaande is het geworden, rd-waarde van 5,2. Vandaag folie gelegd + de helft van het huis geïsoleerd met spectrum isolatielijm van de action. Tot nu toe plakt het prima. Over 2 weken ga ik het afmaken. Komende tijd helaas geen tijd. Het is wel een leuk klusje voor met zijn tweetjes en de prijs valt mij alles mee. Ik heb 45m2 besteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Nice, die krijg ik wellicht ook nog wel door mijn kruipluik.
Zijn ze voorzien van messing/groef? of hoe heb je ervoor gezorgd dat het niet zo kiert/lekt?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-08 19:18

timovd

Voorsprong door techniek

Daar zit volgens mij geen messing/groef in. Ik heb de zelfde alleen dubbele lengte.
Ik heb alle naden afgetapet met alu-tape en uiteraard de randen voorzien van bouwschuim.

EOS 70D 11-16 (2.8) 17-70 (2.8-4.0), 50 F1.4, 70-200 F2.8; AUDI-torium.eu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
Geen groef, gewoon glad en werkt prettig. Soms een beetje verzagen zodat het allemaal mooi uitkomt maar het werkt prettig door het formaat. Als ik helemaal klaar ben loop ik alles nog even na en spuit hier en daar misschien wat bouwschuim. Alu-tape gebruik ik niet want het sluit allemaal mooi aan.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bravertal
https://i.imgur.com/8Jo4qG8.jpg

https://imgur.com/gallery/ErdjFdC

Hier een foto van de start, zaterdagochtend en van alle pir platen.

Bravertal wijzigde deze reactie 10-06-2018 20:04 (27%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:25
Zijn die pir platen zo licht dat je ze niet hoeft te ondersteunen na het lijmen? Valt me mee dan.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@Jim423 , ze zijn niet zwaar, net piepschuim denk ik (maar ik ben geen doorgewinterde klusser of bouwvakker) en uiteraard een superieure montagelijm (spectrum van de action) gebruikt.

Per plaat heb ik in het midden niet gelijmd, alleen de hoeken want de rest hangt in het luchtledige (broodjesvloer heb ik mij laten vertellen).

Bravertal wijzigde deze reactie 10-06-2018 20:18 (28%)

Acties:
  • 0Henk 'm!
Zijn maar kleine plaatjes, dus per plaat zijn ze licht. Onthoud dat PIR vooral een heleboel opgesloten lucht is, dus het lijkt heel veel maar weegt bijna niks.

• Bravertal
Toch nog even bezig geweest in mijn eentje. Het is echt een klus voor 2 dat werkt een stuk sneller en is handiger. Aan de achterkant van het huis heb ik 2 ventilatieroosters maar het lijkt dat ze dicht zijn, zie link, klopt dit?

http://imgur.com/gallery/jTz1S84

• zuidhuis
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 31-07 19:43
Dat is zo op de foto niet goed te beoordelen. Zou je even moeten voelen of je tocht op je hand voelt als er wind staat.

• Bravertal
@zuidhuis ,ik voel in de kruipruimte wel aanvoer van lucht maar niet van die roosters. De aanvoer komt van het andere compartiment. Ik weet niet hoeveel er geventileerd moet worden, maar het wordt wel geventileerd.

Als ik helemaal klaar ben met (pir platen, rd-waarde 5,2) isoleren, hoeveel zal ik dan ongeveer besparen op mijn gasrekening? (Mijn gasverbruik was van april 2017 tot april 2018 1930m3. Normaal gesproken zit ik rond de 1800m3 gas).

Bravertal wijzigde deze reactie 11-06-2018 19:32 (35%)

• blissard
Hoeveel gas gebruik je voor verwarming? Heb je vloerverwarming?

• Bravertal
Heb nog geen vloerverwarming. Geen flauw idee hoeveel ik verbruik voor de verwarming (gezin 5 personen).

• Jim423
Het is lastig te zeggen of je gaat besparen, afh. hoe koud wordt het komende winter (graaddagen), zet je de verwarming evenveel en even hoog aan, blijf je evenveel douchen. Ik denk als je iets zuiniger aan gaat doen omdat de vloer warmer aanvoelt dat je wel tot 100m3 kan besparen. Wanneer de VV erin ligt kan de besparing wel hoger worden omdat je je kruipruimte niet mee aan het verwarmen bent. Ook zolderisolatie is erg effectief.

• Bravertal
Wat ik mij nou nog afvraag m.b.t. het gat dat ik gegraven heb, kan ik dat gewoon openlaten. Het liefst wil ik het openlaten zodat ik jaarlijks kan kijken of de platen nog hangen.

• DopdeDouwer
  • Niet online
Welk gat? Van compartiment naar compartiment? Of langs de gevel?

• cverkooyen
  • Registratie: juli 2002
  • Laatst online: 07:53
quote:
Bravertal schreef op zondag 10 juni 2018 @ 20:13:
@Jim423 , ze zijn niet zwaar, net piepschuim denk ik (maar ik ben geen doorgewinterde klusser of bouwvakker) en uiteraard een superieure montagelijm (spectrum van de action) gebruikt.

Per plaat heb ik in het midden niet gelijmd, alleen de hoeken want de rest hangt in het luchtledige (broodjesvloer heb ik mij laten vertellen).
Je hebt de ruimte van de broodjes niet opgevuld? Had dat niet beter geweest?

Acties:
  • +2Henk 'm!
quote:
cverkooyen schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:35:
[...]

Je hebt de ruimte van de broodjes niet opgevuld? Had dat niet beter geweest?
Als je zorgt dat de kopse kanten bij de fundering dicht zit maakt het niet zoveel uit.

Bij een broodjesvloer gaat de meeste warmte verloren via de liggers, het boogje ertussenin heeft al een laag isolatie. Voldoende isoleren over de liggers is makkelijker en werkt net zo goed. Je moet alleen wel zorgen dat er geen ventilatie is door de holle ruimte die je maakt.

• Bravertal
quote:
DopdeDouwer schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:23:
Welk gat? Van compartiment naar compartiment? Of langs de gevel?
Van compartiment naar compartiment.

• blissard
@Bravertal waarom zou je het dicht willen maken? Constructief of om een andere reden?

• Bravertal
@blissard , het was dicht. Het gat heb ik zelf gegraven. Denk dat ik het open laat, ga ervan uit dat het geen kwaad kan.

• DopdeDouwer
  • Niet online
quote:
_JGC_ schreef op dinsdag 12 juni 2018 @ 23:58:
[...]

Als je zorgt dat de kopse kanten bij de fundering dicht zit maakt het niet zoveel uit.

Bij een broodjesvloer gaat de meeste warmte verloren via de liggers, het boogje ertussenin heeft al een laag isolatie. Voldoende isoleren over de liggers is makkelijker en werkt net zo goed. Je moet alleen wel zorgen dat er geen ventilatie is door de holle ruimte die je maakt.
De broodjes zijn bij modernere vloeren zo'n beetje medio jaren 80 van piepschuim. Oudere broodjesvloeren zijn vaak nog ongeisoleerd. Maar dan is de ruimte vaak kleiner. Dus is montage aan de balken nog niet zo'n probleem denk ik.
Misschien af en toe tijdens het monteren de tunnel die ontstaat dicht purren.
Opvullen is ongetwijfeld beter maar erg bewerkelijk. Vraag me inderdaad af of het de moeite loont om op te vullen.

@Bravertal dan zou ik het lekker open laten.

DopdeDouwer wijzigde deze reactie 13-06-2018 17:31 (9%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Ik wil binnenkort (deze zomer) gaan beginnen met mijn vloer te isoleren. Vast staat dat ik PIR platen ga gebruiken én dat ik voor een Rc waarde van 5 ga (toekomst vloerverwarming).

Echter vraag ik me af of ik de bodem ook (of niet) moet doen. Zover ik weet (naar horen zeggen van anderen) heb ik best een vochtige kruipruimte. Zand voelt koud/vochtig aan (maar ook weer niet nat/blubber).

Tips of ik dit ook moet doen?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@iMars altijd folie aanbrengen. Behalve als er plassen staan.
Werkt veel fijner als je de PIR gaat aanbrengen en voorkomt uitdampen van vocht uit de bodem in de kruipruimte. Daarnaast kost het vrijwel niets.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 30-07 15:19
Ik heb vorig jaar mijn beganegrond vloer laten isoleren met Isoltrend vanuit de kruipruimte. Nu was ik vandaag even in de kruip ruimte en blijkt dat er op het folie op de zandlaag allemaal water ligt. Is dat normaal ? Kan dat kwaad ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Daarom wordt altijd dampremmend folie geadviseerd, zodat water (zoals condens) er alsnog doorheen kan. Wat ligt er bij jou?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cor-Jan
  • Registratie: augustus 2006
  • Laatst online: 30-07 15:19
quote:
Geen idee, is folie wat de mannen van Isoltrend mee hadden genomen. Zo te zien dus niet damp remmend maar damp werend ?

21 x JA Solar 285 WP ZOO + SE 5000 en nu ook WH-MDC05F3E5 5 Kw WP

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 08:19
De vorige bewoner heeft 4/5cm eps piepschuimplaten laten aanbrengen onder de broodjesvloer. Ik wil dat verwijderen (piepschuim tussen de liggers) en met 10cm pir platen upgraden. Helaas is buiten de zomer mijn kruipruimte erg nat door grondwater, ik wil hiervoor van die chips laten spuiten as ik klaar ben. Met goed ventilatie moet ik daar zo de meeste dingen wel inorde hebben gemaakt. Iemand nog tips voor geschikte pir platen? Is 10cm overkill?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Is het niet beter om de 5cm EPS tussen de liggers te laten zitten en de 10cm PIR gewoon eroverheen te plakken? (luchtdicht uiteraard). 10CM lijkt mij geen overkill.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Cobb
Ja, dat is eigenlijk wat ik bedoelde met (piepschuim tussen de liggers). Kun je pirplaten goed bevestigen met die plak prikkers?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19-08 14:29
quote:
blissard schreef op maandag 2 juli 2018 @ 16:29:
@iMars altijd folie aanbrengen. Behalve als er plassen staan.
Werkt veel fijner als je de PIR gaat aanbrengen en voorkomt uitdampen van vocht uit de bodem in de kruipruimte. Daarnaast kost het vrijwel niets.
Wat is het voordeel/noodzaak van folie? Bij mij is de vloer ook vochtig, maar heb een betonnen vloer waar ik deze zomer PIR tegenaan wil plaatsen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
Het zorgt voor makkelijker werken. Je ligt niet in het zand te woelen.
Daarnaast zorgt het voor een drogere lucht in de kruipruimte.

• jmachiels
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 19-08 14:29
Maar is drogere lucht een voordeel? Vochtige lucht warmt minder goed op, maar daardoor isoleer je

• timovd

timovd

Voorsprong door techniek

Je kunt ook stroken met folie leggen en niet strak tegen elkaar aanleggen. Zo is het gemakkelijk werken en als je wel plassen hebt, kan het gemakkelijk van het folie af.

• hjs
  • Niet online
quote:
jmachiels schreef op woensdag 4 juli 2018 @ 10:25:
Maar is drogere lucht een voordeel? Vochtige lucht warmt minder goed op, maar daardoor isoleer je
Hoezo isoleer je dan? De hoeveelheid energie die wordt opgenomen zal toch niet afnemen? Alleen de temp stijgt wat minder snel bij vochtige lucht.

Grootste voordeel van een minder vochtige kruipruimte is dat, bij een ouder huis waar de vloer nog niet verplicht dampdicht is, de luchtvochtigheid in je hele huis lager wordt.

• technopeuter
quote:
Bravertal schreef op maandag 11 juni 2018 @ 18:59:
@zuidhuis ,ik voel in de kruipruimte wel aanvoer van lucht maar niet van die roosters. De aanvoer komt van het andere compartiment. Ik weet niet hoeveel er geventileerd moet worden, maar het wordt wel geventileerd.

Als ik helemaal klaar ben met (pir platen, rd-waarde 5,2) isoleren, hoeveel zal ik dan ongeveer besparen op mijn gasrekening? (Mijn gasverbruik was van april 2017 tot april 2018 1930m3. Normaal gesproken zit ik rond de 1800m3 gas).
Ga uit van 300Kuub voor Warmwater en koken.
dus 1500 voor verwarmen.
Vloerisolatie zal ca 10% schelen dus 150kuub/jaar, ca ¤100. Belangrijker is dat je warme voetjes houd!

The question of whether computers can think is like the question of whether submarines can swim

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 08:50

Rukapul

Moderator General Chat
quote:
Cobb schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 18:17:
Kun je pirplaten goed bevestigen met die plak prikkers?
Als je hetzelfde bedoelt als wat ik heb gedaan: nee

De lijmlaag van de 'plakprikkers' hecht slecht op het stoffige beton. Ik heb met een schroevendraaier de lijmlaag er vanaf gekrabt en de prikkers met kit op de betonbalken geplakt. Behoorlijke klote klus!

De prikkers zelf houden makkelijk 2x 6cm EPS. Wel opletten met werken, want het is een omgekeerd spijkerbed. Ik heb wel enige twijfels of ik met de prikkers en vastzetschoteltjes feitelijk geen koudbruggen heb gecreeerd...

• Cobb
Hmpf lastig. Ik ben ook ruim 700 euro kwijt voor 45m2 aan pir platen. Ik wil wel zeker weten dat ik ze zelf goed kan vastzetten. Alleen montagekit lijkt mij ook niet voldoende...

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bravertal
@Cobb , ik ben zelf bezig met pirplaten aan het plakken. Het formaat is 60cm bij 60cm met rd-waarde van 5,2 en is geloof ik 12cm dik. Ik bevestig alles met de montagelijm Spectrum van de action. Een maand geleden ben ik begonnen en afgelopen zaterdag ben ik verder gegaan. Tot nu toe zit alles nog vastgeplakt, dus het spul werkt goed.

• Jim423
@Cobb alles vastboren/betonspijkeren is natuurlijk het sterkst. Maar montagelijmkit is zeker wel voldoende.
Je hebt alleen wel goede nodig maar de Spectrum van de Action plakt enorm goed op stoffig beton. Ik krijg soms platen er niet eens meer afgetrokken omdat ik ze nog iets wil verzetten. Uiteraard wel in een sinusvorm op de gehele lengte van de ligger aanbrengen. (gehele breedte van de plaat)

• Sebastiaan001
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 19-08 12:42
Ik moest gister in de kruipruimte zijn en heb dit moment direct gebruikt om T200 folie in de ruimte te leggen. Situatie: een vochtige kruipruimte maar geen plassen. ik denk dat dit wel behoorlijk in de luchtvochtigheid gaat schelen dus dat is positief.

Nu kwam ik wel een vreemde situatie tegen aan de kant van mijn achtertuin daar is de muur echt nat terwijl de rest van de muren allemaal redelijk droog zijn. hier zit ook spaanplaat tegen het plafond en dat is aardig verrot. Ik denk dat er water uit de tuin de muur in trekt.
Mijn vraag is nu is dit een probleem en hoe kan ik dit oplossen? Ik ben bezig met de tuin dus ik zou eventueel een folie of wat anders aan de buitenzijde in de grond kunnen maken.

http://i64.tinypic.com/apit20.jpg

Acties:
  • +1Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Sebastiaan001
Ik heb buiten tegen de fundering, onder het maaiveld, styrodurplaten geplaatst.
Dit neemt geen vocht op.
Bovenzijde, tussen plaat en muur ook afgekit met shell tixhophalte, zodat regen er ook niet direkt achter loopt.

Maar: spaanplaat in een kruipruimte? Wat ondersteund dat?
En kijk je uit met schimmel en je luchtwegen?

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 07-07-2018 07:41 (32%)

Live PVoutput - 5 kW WP -All electric

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Sebastiaan001
@AUijtdehaag Ik vond het ook vreemd, ik denk dat ik het ga verwijderen het ondersteund niks volgens mij. Het is op het beton gemonteerd, overal zit een laagje piepschuim behalve daar.
Die styrodurplaten lijkt me wel wat. als ik het terras ga vervangen plak ik die op de muur aan de buitenzijde.

Nog een vraagje ik kan de vochtige muur afsluiten met de folie. Doen of niet?

Sebastiaan001 wijzigde deze reactie 07-07-2018 08:10 (11%)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Spaanplaat onder het beton is waarschijnlijk bekisting geweest. Heb hier ook stroken hardboard tussen de liggers liggen.
Tegenwoordig bestel je gewoon smallere betonliggers, vroeger losten ze dat op met plaatwerk en los beton. Koudebruggen waren niet belangrijk.

• kmf
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Ik heb ook stukken spaanplaat rondom de kruipluik. Waarschijnlijk omdat deze later gestort is of zo. Deze zijn zeiknat. Heb ze er dus afgestoken voordat er geïsoleerd werd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Bravertal
Iedereen bedankt voor de info. Mijn vloer is geisoleerd met Pirplaten rd-waarde 5,2 en vastgeplakt met Spectrum montagelijm van de Action. Het is een rotklus maar met zijn tweetjes goed te doen. Ik had 45m2 besteld, hier heb ik 703,75 euro voor betaald, en 22 euro voor het zeil (hier heb ik nog zat van over), ook nog 20 bussen montagelijm a 1,49 euro per bus.

Totale kosten om de vloer te isoleren waren 755,55 euro. Het zal mij benieuwen of ik warme voetjes heb van de winter. Volgend voorjaar vloerverwarming + nieuwe vloer en dan zal de besparing wat oplopen qua gasverbruik hoop ik.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sebastiaan001
@_JGC_ thanks voor de info. ik heb ze nu verwijderd.

Nu eens kijken voor goedkope pir platen die er onder kunnen. Opzich zit er wel een dikke laag piepschuim onder de vloer maar het zit vol met spleten en gaten. Ik denk dat ik nog wel wat winst kan behalen met iets van 8 cm extra er onder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TmZ
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-08 08:33
quote:
Bravertal schreef op zondag 8 juli 2018 @ 16:52:
Iedereen bedankt voor de info. Mijn vloer is geisoleerd met Pirplaten rd-waarde 5,2 en vastgeplakt met Spectrum montagelijm van de Action. Het is een rotklus maar met zijn tweetjes goed te doen. Ik had 45m2 besteld, hier heb ik 703,75 euro voor betaald, en 22 euro voor het zeil (hier heb ik nog zat van over), ook nog 20 bussen montagelijm a 1,49 euro per bus.

Totale kosten om de vloer te isoleren waren 755,55 euro. Het zal mij benieuwen of ik warme voetjes heb van de winter. Volgend voorjaar vloerverwarming + nieuwe vloer en dan zal de besparing wat oplopen qua gasverbruik hoop ik.
Dank voor de info! Ik ben van plan binnenkort hetzelfde te doen. Hoeveel tijd ben je met zijn tweeën ongeveer kwijt geweest?

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bravertal
@TmZ , ik heb er 3 dagen over gedaan met zijn tweetjes. Het is vooral een kwestie van efficiënt werken mare ik het kon ook wel in twee dagen hoor. Mare vooral in het weekend gedaan enne geen zin om hele lange dagen te maken want door de weeks zijn we ook gewoon druk op het werk. Ik denk ongeveer 2x 16 uur dat we eraan besteedt hebben.

• Remco Tr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 09:12
Iemand toevallig nog folie over? 6 mtr breed in de buurt Hilversum, Amsterdam of Den Haag?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02-08 22:12
Zojuist 30m2 pir platen voor de woonkamer besteld, dikte 120mm RD 5,45.
Komen onder een kwaaitaalvloer (die niet is aangetast gelukkig) waar vloerverwarming wordt ingefreesd.
Betreft ons nieuwe huis waar we aan het verbouwen zijn.

De vloerelementen zijn 500 mm breed, en 3600mm lang.
Ik heb platen van 1000x1200 besteld, dit zou dus perfect moeten passen zonder al te veel zaagwerk.
We kunnen eigenlijk niet onder onze woonkamervloer komen want er zit geen mangat in de fundering.
Het grote voordeel is dat we er net een convecterput van 3000x600mm uit hebben gehaald.
We kunnen er dus nu wel onder, en de platen kunnen er ook zonder zagen in één keer onder.

Morgen even de kit bij de Action kopen en dan komen dinsdag de platen binnen zodat we woensdag aan de slag kunnen.
Ik ga het samen met mijn vriendin doen, hopen de 30m2 van de woonkamer in één dag af te krijgen.
Later als we er wonen dan het gedeelte onder de gang en de keuken.
Daar zit een kruipluik van 350x700mm, dat gaat een stuk langer duren denk ik.
Dat is overigens de ruimte die je op de foto ziet, hier zitten ook alle leidingen.
Onder de woonkamer alleen wat coax en UTP.

• Destralak
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 19-08 21:17
Hoi allen,

Binnenkort gaan we verhuizen naar een andere woning (bouwjaar 1969)
Waarschijnlijk heeft deze een combinatievloer (broodjes). Oppervlakte om te isoleren is ~56 m2. Kruipruimte is 60 hoog.

Ik wilde hiervoor EPS platen van 130mm gebruiken (Rd 3.6) of 2x 70mm kruislings geplaatst (Rd 1.94). Tevens landbouwfolie op de bodem. Montage dmv prikpennen icm montagelijm.

Nu ben ik langs de professionele bouwmarkt gegaan en de situatie even voorgelegd. De adviseur daar raadde echter aan om - in plaats van vanuit de kruipruimte de vloer te isoleren - alle huidige broodjes te vervangen door geisoleerde broodjes. We zijn namelijk op termijn van plan om toch vloerverwarming en nieuwe plavuizen aan te leggen. Huidige liggers behouden.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

Ter aanvulling:
- Adviseur kwam met volgende specificatie over wat er nu waarschijnlijk in ligt: https://vbi.blob.core.win...9-008-Combinatievloer.pdf
- Zijn suggestie voor vervanging: https://vbi.blob.core.win...isolatievloer_200_210.pdf

Destralak wijzigde deze reactie 16-07-2018 11:28 (18%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• -Junkiexp-

Pirplaten zijn binnen, aluminium plakband is binnen en mijn vriendin heeft de action leeggekocht voor de Spectrum montagekit.
Morgenochtend krijg ik de folie binnen.
Dan samen met mijn vriendin onder de vloer om een begin te maken aan de isolatie.

Hopen dat de kit goed houdt op de betonnen liggers, wellicht zet ik er nog wat rachels tijdelijk onder als ondersteuning.
Platen zijn best groot (1200x1000x120)

• vinom
  • Registratie: augustus 2009
  • Nu online
Nice, succes! Maak maar een foto van het eindresultaat 😀

• GioStyle
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 09:00
@-Junkiexp-

Als ik het goed begrijp ga je de boel niet opvullen, maar rechtstreeks overheen?

• -Junkiexp-
@vinom thanks, zal ik zeker doen!

@GioStyle dat klopt helemaal, ik zorg er wel voor dat er geen lucht kan stromen in de holle ruimtes.
Ik heb er over nagedacht maar het is eigenlijk geen doen om al die holle ruimtes ook op te vullen.
En het zal dan iets minder isoleren maar ik zit met een RD van 5,45 al best goed natuurlijk.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jim423
Knap dat je GF erin durft, ik ken er niet 1 die dat gat in gaat ''want daar zitten spinnen''. (Maar daarom heet het misschien ook man-hole). :P

• GioStyle
quote:
-Junkiexp- schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:25:
@vinom thanks, zal ik zeker doen!

@GioStyle dat klopt helemaal, ik zorg er wel voor dat er geen lucht kan stromen in de holle ruimtes.
Ik heb er over nagedacht maar het is eigenlijk geen doen om al die holle ruimtes ook op te vullen.
En het zal dan iets minder isoleren maar ik zit met een RD van 5,45 al best goed natuurlijk.
Ik zit hier in dezelfde situatie. Jaren geleden bouwfolie op de grond gelegd, zodat er helemaal geen vochtproblemen meer zijn, maar voor isolatie geen ideale oplossing gevonden.

Je zal de zijkanten waar de vloer op rust op één of andere manier moeten afsluiten. Ik zou dat dichtpurren. Anders is het zonde: dan ga je onderkant prima isoleren, terwijl de warmte aan de zijkanten kan wegvloeien.

• -Junkiexp-
She is one of the guys ;)
En een kouwkleum, ik heb heel goed uitgelegd wat we gaan doen en wat het nut is en nu wil ze graag helpen.
Die staat trouwens ook met een zware boorhamer tegels af te hakken e.d.
Stoer wijf _/-\o_

• -Junkiexp-
quote:
GioStyle schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 22:30:
[...]

Ik zit hier in dezelfde situatie. Jaren geleden bouwfolie op de grond gelegd, zodat er helemaal geen vochtproblemen meer zijn, maar voor isolatie geen ideale oplossing gevonden.

Je zal de zijkanten waar de vloer op rust op één of andere manier moeten afsluiten. Ik zou dat dichtpurren. Anders is het zonde: dan ga je onderkant prima isoleren, terwijl de warmte aan de zijkanten kan wegvloeien.
Klopt, ik ga dat morgen in het werk bepalen.
Ik denk dat ik een mal maak en dan uit een pirplaat maantjes ga maken.
Die stop ik dan in zijkanten boven de fundering.
Dat is het idee, moet morgen even kijken als ik ''beneden'' ben of het gaat werken.
Ik heb ook een paar bussen bouwschuim met een pistool, en een elektrisch kitspuit.
Aan de voorbereiding zal het niet liggen.

Maar ik laat je weten hoe ik het heb opgelost, met foto's ter ondersteuning :)
Ook een kwaaitaalvloer?

• GioStyle
Altijd fijn als iemand zijn projecten wil delen.

Ik heb hier een Mantavloer. Komt op hetzelfde neer.

• cdoens
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 18-08 16:17

cdoens

309GTI16, a dying breed

Ik ga in augustus de vakantieperiode gebruiken om mijn vloer te isoleren, ik zal PIR platen gaan aanbrengen. Dus ik ben ook heel benieuwd naar de foto's van @-Junkiexp- :)
Mijn vloer is volgens mij vlak aan de onderzijde (ben al even niet in de kruipruimte geweest).
De bodem in Almere Haven zakt nog steeds en dus kan ik inmiddels op mijn hurken in de kruipruimte zitten en dan nog hoofdruimte overhouden. Dat zal wel zo lekker klussen.

Ik heb geen signature...

• hjs
  • Niet online
Zou de platen zeker een tijd ondersteunen zodat de lijm rustig kan drogen.
Succes @-Junkiexp-

• poing
  • Registratie: juli 2001
  • Niet online
quote:
-Junkiexp- schreef op zondag 15 juli 2018 @ 23:25:
Zojuist 30m2 pir platen voor de woonkamer besteld, dikte 120mm RD 5,45.
Komen onder een kwaaitaalvloer (die niet is aangetast gelukkig) waar vloerverwarming wordt ingefreesd.
Betreft ons nieuwe huis waar we aan het verbouwen zijn.
Opgelet; je moet heel de kruipkelder isoleren, anders krijg je problemen op de niet geïsoleerde plekken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@poing welke problemen zou je dan verwachten ?

blissard wijzigde deze reactie 18-07-2018 08:54 (15%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DopdeDouwer
  • Niet online
quote:
Destralak schreef op maandag 16 juli 2018 @ 11:00:
Hoi allen,
....
Nu ben ik langs de professionele bouwmarkt gegaan en de situatie even voorgelegd. De adviseur daar raadde echter aan om - in plaats van vanuit de kruipruimte de vloer te isoleren - alle huidige broodjes te vervangen door geisoleerde broodjes. We zijn namelijk op termijn van plan om toch vloerverwarming en nieuwe plavuizen aan te leggen. Huidige liggers behouden.

Heeft iemand van jullie ervaring hiermee?

Ter aanvulling:
- Adviseur kwam met volgende specificatie over wat er nu waarschijnlijk in ligt: https://vbi.blob.core.win...9-008-Combinatievloer.pdf
- Zijn suggestie voor vervanging: https://vbi.blob.core.win...isolatievloer_200_210.pdf
Wat een grappenmaker... Ik weet niet om hoeveel m² het gaat, maar je gaat toch niet je hele vloer wegslopen om hem vervolgens weer helemaal opnieuw op te bouwen?!

Als je de huidige vloer moet laten freesen voor vloerverwarming en ook de onderzijde heftig wil isoleren kan je het overwegen. Maar dan nog zal het een veel ingrijpendere en kostbare ingreep zijn.

• Destralak
quote:
DopdeDouwer schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 10:12:
[...]

Wat een grappenmaker... Ik weet niet om hoeveel m² het gaat, maar je gaat toch niet je hele vloer wegslopen om hem vervolgens weer helemaal opnieuw op te bouwen?!

Als je de huidige vloer moet laten freesen voor vloerverwarming en ook de onderzijde heftig wil isoleren kan je het overwegen. Maar dan nog zal het een veel ingrijpendere en kostbare ingreep zijn.
Bedankt voor je reactie. De kosten voor de nieuwe (geisoleerde) broodjes lagen vrijwel gelijk met de totale kosten van de EPS (beide rond de 1100 euro).
Uiteraard zou dat betekenen dat we gelijk de kosten moeten maken voor vloerverwarming, smeervloer, plavuizen etc. Maar die kosten zijn er op de langere termijn ook.

Wat denk je dat het prijsverschil zal zijn? Intensiever sloopwerk + nieuwe betonvloer bijv?

Destralak wijzigde deze reactie 18-07-2018 12:01 (19%)

• poing
  • Niet online
quote:
blissard schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 08:54:
@poing welke problemen zou je dan verwachten ?
Problemen door koudebruggen (vocht aanslag). Stel dat je enkel de woonkamer gaat isoleren. Dan gaat het kelderplafond de koude van de ruimte er naast tot 50cm uitstralen in de woonkamer (vloer en muur) en vocht kan daarop aanslagen in de woonkamer.

Het hangt ook af van hoe goed je de woonkamer verlucht en of er nog zwakkere koudebruggen zijn zoals aluminium, enkel glas, ...

Ik brak laatst mijn keuken uit (toch soms vochtige plaats), laminaat vloer, oude aluminium achterdeur en arduin waar die op stond. Onder de laminaat had ik 1m² schimmel bij de deur (koudebrug arduin + alu deur).

Los daarvan is kruipkelder isolatie goed tegen betonrot (geen aanslag meer op plafond).

Acties:
  • +1Henk 'm!
quote:
Destralak schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 11:51:
[...]

Bedankt voor je reactie. De kosten voor de nieuwe (geisoleerde) broodjes lagen vrijwel gelijk met de totale kosten van de EPS (beide rond de 1100 euro).
Uiteraard zou dat betekenen dat we gelijk de kosten moeten maken voor vloerverwarming, smeervloer, plavuizen etc. Maar die kosten zijn er op de langere termijn ook.

Wat denk je dat het prijsverschil zal zijn? Intensiever sloopwerk + nieuwe betonvloer bijv?
Wat denk je van binnenmuren die op de vloer staan, ga je die ook slopen?
Verkijk je niet op de kosten van arbeid.

@poing Zie dat hier ook, bijkeuken van 2,3x1,3 meter, deur naar de keuken is eruitgehaald ivm lichtinval (keuken is anders heel donker). Bijkeuken grenst aan ongeisoleerde berging en wordt zelf niet verwarmd. Warme vochtige lucht uit keuken+woonkamer condenseert op de muur naast de wasmachine. Die muur is inmiddels zwart van de schimmel. Muur is geverfd met hoogglans afwasbare verf dus is ook zo weer schoon, maar fris is anders.

_JGC_ wijzigde deze reactie 18-07-2018 13:49 (25%)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@poing door koudebruggen wordt het niet kouder dan in de huidige situatie. Die 50cm strook die kouder zou zijn dan de warme vloerverwarming is natuurlijk vervelend, maar er zal niet meer vocht op neerslaan dan in de huidige situatie.
Wellicht leeft het idee dat vocht neerslaat op het koudste oppervlak. Dat is echter niet het geval. Het slaat neer op ieder oppervlak met een temperatuur onder het dauwpunt.
De "nog zwakkere koudebruggen" hebben dus geen invloed op het neerslaan van vocht op de vloer. Pas als het neerslaan zo massaal gebeurd dat de RLV er door afneemt, zal dit effect hebben. Dan hebben we het snel over grotere hoeveelheden dan de paar druppels die al schimmel kunnen veroorzaken.

• poing
  • Niet online
@blissard De vloerverwarming zal wel helpen (uitstralen), daar had ik overgelezen.

In het andere geval, de temperatuur kan de kelder zal wel dalen (door de isolatie van de woonkamer), de 50cm strook zal dus kouder zijn dan het hele oppervlak vandaag.

• blissard
@poing daar heb je in ieder geval theoretisch gelijk in. Dat effect is nog wel afhankelijk van de kruipruimte ventilatie. Bij veel ventilatie zal er nu geen warmte, en dus straks geen kouder-dan effect zijn.
Speelt nog mee dat de nieuwe isolatie niet perfect is, en er dus altijd wat warmte vanuit de vloerverwarming in de kruipruimte terecht zal komen.

• Destralak
quote:
_JGC_ schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 13:44:
[...]

Wat denk je van binnenmuren die op de vloer staan, ga je die ook slopen?
Verkijk je niet op de kosten van arbeid.

@poing Zie dat hier ook, bijkeuken van 2,3x1,3 meter, deur naar de keuken is eruitgehaald ivm lichtinval (keuken is anders heel donker). Bijkeuken grenst aan ongeisoleerde berging en wordt zelf niet verwarmd. Warme vochtige lucht uit keuken+woonkamer condenseert op de muur naast de wasmachine. Die muur is inmiddels zwart van de schimmel. Muur is geverfd met hoogglans afwasbare verf dus is ook zo weer schoon, maar fris is anders.
OK thanks. Ga de situatie eens voorleggen aan een bekende aannemer - anders ga ik 'm isoleren vanuit de kruipruimte.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• -Junkiexp-
@poing, ik ga de kruipruimte helemaal isoleren, alleen het gedeelte onder keuken en gang pas in september/oktober ofzo.
Daar kan ik later nog onder, onder dit gedeelte niet meer, tenzij ik onder de funderin ga graven maar daar heb ik weinig trek in ;)

Vandaag een goede start gemaakt, in 4 uurtjes 20 m2 gedaan.

Een verslag voor degen die het interesseert :
Dit is het ''kruipluik'', hier zat de convecterput in die niet meer teruggaat.

Ze hebben destijds zo te zien en de borstwering weggehaald om de pui te plaatsen, en het gat in de vloer gehakt voor de convecterput.
Al het puin is onder de vloer gestort, wij hebben dit er allemaal uit gehaald, was flink wat:

Toen een hoop zand weggegraven zodat de platen van 1000x1200 gekanteld konden worden:

Daarna aan de slag geweest met het isoleren.
Tussen de fundering is het 3500, de platen zijn 1200 dus de laatste plaat in de rij 100mm vanaf gezaagd met een scherpe houtzaag, dit gaat perfect met PIR, relatief weinig afval.
Dan weer direct de volgende rij begonnen voor het gezaagde stuk zodat de naden niet gelijk zitten maar verspringen.
Het plakken ging ook prima, ik heb het niet in sinus vorm gedaan maar met dotten omdat de betonelementen niet allemaal even recht zijn.
Je kon het direct los laten zonder dat het viel, maar voor de zekerheid ondersteund en dit laat ik een dag staan.

Zaterdag weer verder, dan worden ook de randen afgeschuimd, de naden voorzien van aluminiumtape en dan de folie neergelegd.
Het stuift gewoon onder de vloer dus waarschijnlijk is het niet nodig, maar ik heb net de sleutel gekregen en ik weet dus niet hoe het in de winter is.
Kon geen randen zien van waar ooit water heeft gestaan maar dat hoeft niets te zeggen natuurlijk.
Kruipruimte is nu wel echt laag, ik denk dat er maar een cm of 30 overblijft onder de platen, ik hoef er gelukkig nooit meer in.
Andere compartiment lijkt wel wat dieper te zijn.
Voordat ik het gat van de convecterput ga dichtmaken boor ik ook nog een paar kruipruimteventilatie kokers, er zit nu helemaal geen ventilatie en dat is goed te merken.

@GioStyle

In de meeste elementen bij mij zaten ''kopschotten'' sommige niet omdat de kruipruimte ventilatie vroeger via de spouw ging, de spouw is nageisoleerd en toen is ook de spouwventilatie dichtgesmeerd.
Onder deze punten lag ook een berg isolatiematerialen wat er doorheen was geblazen.
Nu denk ik niet dat het hier doorheen kan waaien maar voor de zekerheid heb ik halve maantjes uit een pir plaat gesneden:

Die stop ik er dan klemvast in en daarna kit ik de randen vol, dan gaat het daar zeker niet meer door waaien.

-Junkiexp- wijzigde deze reactie 18-07-2018 22:10 (6%)

• Jim423
Je kan de ondersteuning ook gewoon laten staan, kan geen kwaad toch?
Haal je het toch weg check na 48 uur, het valt niet direct namelijk.

• -Junkiexp-
@Jim423

Zou kunnen maar ik moet nog folie leggen en afschuimen en tape plakken.
Haal het zaterdag weg en dan check ik begin volgende week.
Er zit genoeg kit op, max 2 platen per bus kit :)

• hannibal2206
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 01:03
quote:
-Junkiexp- schreef op woensdag 18 juli 2018 @ 22:02:
Voordat ik het gat van de convecterput ga dichtmaken boor ik ook nog een paar kruipruimteventilatie kokers, er zit nu helemaal geen ventilatie en dat is goed te merken.
Dat ben ik ook nog van plan, maar weet nog niet precies hoe :P
Hoe ga jij dat doen ?

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• -Junkiexp-
@hannibal2206

Ik heb renovatiekokers van Ubbink klaarliggen:

Ik neem de eerste hele baksteen boven de tuintegels, en daar boor ik een gat 50mm in onder een hoek zodat ik ergens in de fundering uit kom.

Kijk wel even wat voor fundering je hebt, die van mij van gewapend beton en dan heb je echt wel een serieuze boor nodig waarop je ook de tuinslang kan aansluiten.

• hannibal2206
quote:
-Junkiexp- schreef op donderdag 19 juli 2018 @ 21:48:
@hannibal2206

Ik heb renovatiekokers van Ubbink klaarliggen:

[afbeelding]

Ik neem de eerste hele baksteen boven de tuintegels, en daar boor ik een gat 50mm in onder een hoek zodat ik ergens in de fundering uit kom.

Kijk wel even wat voor fundering je hebt, die van mij van gewapend beton en dan heb je echt wel een serieuze boor nodig waarop je ook de tuinslang kan aansluiten.
Dank ! En waar huur (?) je zo'n boor het beste ?

11kW zonnepanelen, 800 L zonneboiler met 80 Heatpipes, 2 * L/L en 1 Pana WH-MDC05F3E5 monoblock, HR++ overal; geen gasaansluiting !

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 07:31
quote:
hannibal2206 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 01:22:
[...]

Tokos als Boels ed.. lokale bouwmarkt hebben ze meestal niet

• blissard
Hoeveel ventilatie is er nu in de kruipruimte? Als je er straks folie hebt liggen, heb je veel minder ventilatie nodig namelijk.

• -Junkiexp-
@hannibal2206 Ik leen er één van mijn vader, maar inderdaad Boels e.d. kunnen dit prima aan je verhuren.
En als je het boren niet ziet zitten kan je ook een boorbedrijf vragen, dit is een fluitje van een cent voor een bedrijf.

@blissard Helemaal niets, de kruipruimte ventileerde vroeger via de spouwmuurventilatie.
Die is dichtgevoegd ivm het na-isoleren van de gevels.

• technopeuter
quote:
hannibal2206 schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 01:22:
[...]

koop er eentje, is even duur als huren en je hebt een nieuwe scherpe boor (zag laatst er eentje 125mm voor ¤70, ik betaalde al ¤45 aan de aannemer voor 1 gat, "slijtagekosten"

• blissard
@-Junkiexp- als je nu geen problemen hebt, dan worden dit straks nog minder. Ik zou overwegen geen ventilatie toe te voegen. Zorgen dat je vloer goed luchtdicht is en voor je de kruipruimte in gaat goed ventileren. Dan zie ik geen reden voor een kruipruimteventilatie.
Ik heb hier nog stalen gasbuizen door de kruipruimte, ventilatie is dus verplicht.

Overigens is mijn kruipruimteventilatie 2 roosters op de voorkant en 2 roosters op de achterkant. Kruipruimte is onderverdeeld in 2 compartimenten, beide hebben 1 rooster aan voorkant en 1 rooster aan achterkant van het huis.

• -Junkiexp-
quote:
blissard schreef op vrijdag 20 juli 2018 @ 10:33:
@-Junkiexp- als je nu geen problemen hebt, dan worden dit straks nog minder. Ik zou overwegen geen ventilatie toe te voegen. Zorgen dat je vloer goed luchtdicht is en voor je de kruipruimte in gaat goed ventileren. Dan zie ik geen reden voor een kruipruimteventilatie.
Heb ik overwogen, maar ik denk dat het wel wat toevoegt.
Heb ook wat last van vocht in de zijgevel wat ook doorslaat naar de binnenmuur.
Een goede ventilatie in de kruipruimte helpt wellicht hiervoor.

Er zijn ook niet echt heel veel nadelen, hooguit dat het iets kouder is in de winter.

• hannibal2206
Ik heb 2 ventilatieroosters aan voorzijde, en 2 aan achterzijde, en meet al een tijd de temp en luchtvochtigheid in de kruipruimte. Aan voorzijde is inmiddels 10 cm extra EPS aan gebracht en kan ik er niet meer bij om te zien of de roosters wel voldoende open zijn (weet iemand een simpele truc om dat te testen ?). Aan achterzijde is aangebouwd en de kruipruimte is zo laag dat ik daar nooit in geweest ben.

Ondanks dat ik zeil aangebracht heb (alleen nog bouwzeil, speciale folie heb ik klaar liggen maar moet er nog in) blijf ik rel. vochtigheid meten van > 90 %.

Ik hoop dat extra ventilatie dit gaat oplossen

Acties:
  • +9Henk 'm!

• -Junkiexp-
Vandaag het project afgerond voor de woonkamervloer.

De resterende platen zaterdag al geplakt zodat vandaag de houtjes weg konden.
Vandaag het zeil gelegd, tape geplakt en de randen afgeschuimd, het resultaat is erg strak vinden wij!
Zijn een beetje baggerfoto's want de hoogte is nu nog maar 30cm, best lastig om een fatsoenlijke overzicht foto te maken:

Daarna het zand weer teruggegooid in het gat, uitgevlakt en aangestampt:

Hierop 2 lagen pir platen:

Die moet ik nog rondom afschuimen, maar mijn schuim was op.
Als het afgeschuimd is boor ik gaten in de zijkanten van de betonnnen vloer en hier steek ik betonijzer in.
Dan stort ik beton tot 5 cm tot de rand, daarna wat slangen van de vloerverwarming erin en dan de zandcement vloer op hoogte brengen van de huidige zandcement vloer.

Morgen komen ze de vloerverwarming frezen en ik kreeg dit helaas niet meer op tijd af.
Ze komen alleen frezen, ik leg alles zelf aan dus het is geen probleem dat het gat nog niet dicht is.

Ik ga misschien de fundering aan de buitenzijde ook nog isoleren, ik heb toch nog wat graafwerk hier en daar en ik wil de onderste rijen stenen impregneren tegen optrekkend vocht.
Daarnaast hebben we dit huis net gekocht en de tuin is toch niet onze smaak, dan is het niet zo'n probleem om het open te maken.

Al met al samen 16 uur bezig geweest voor 30m2, 18 bussen action kit en 4 grote bussen purschuim gebruikt :)
Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True