Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• LinuxMan
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 12-08 11:43
quote:
-Junkiexp- schreef op maandag 16 april 2018 @ 20:53:
[...]
Dan ga ik toch voor PIR denk ik, ik wil op een RD uitkomen van minimaal 5.
Ik heb geen zin om 3 lagen te gaan plakken, die paar honderd euro extra vind ik het het wel waard.
je kunt natuurlijk ook 15cm dik EPS kopen (maar niet bij de bouwmarkt), maar daar moet je wel de hoogte hebben in je kruipruimte. Dat is goedkoper dan PIR met de zelfde Rd. (maar wel dikker)

• -Junkiexp-
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 02-08 22:12
quote:
LinuxMan schreef op maandag 16 april 2018 @ 21:51:
[...]

je kunt natuurlijk ook 15cm dik EPS kopen (maar niet bij de bouwmarkt), maar daar moet je wel de hoogte hebben in je kruipruimte. Dat is goedkoper dan PIR met de zelfde Rd. (maar wel dikker)
Ik zie voor RD waarde 5+ toch wel minimaal 20CM EPS nodig.
Met PIR heb ik daar ''slechts'' 12 cm voor nodig.
Dat is wel een flink verschil.

20cm is wel veel,en het moet ook nog door het luik heen kunnen.

-Junkiexp- wijzigde deze reactie 16-04-2018 22:11 (3%)

B keus PIR is in verhouding niet veel duurder dan EPS.

Ik moet hier binnenkort een betonvloer in de berging storten, wil niet meer dan 8cm beton storten en niet meer dan 1 kar zand zodat ik het vlak kan maken. De gewenste hoogte moet dan gehaald worden met isolatie. Afhankelijk van de gewenste dikte wordt het EPS of PIR.

• drielp
  • Registratie: juni 2012
  • Laatst online: 01:38
quote:
Voogel schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 14:09:
De houten woonkamervloer uit ons hoekhuisje (fundering op staal uit 1896) is een ratjetoe van verschillende balken+stapeltjes stenen en ook nog eens totaal niet geïsoleerd. We zouden de vloer daarom graag in z'n geheel willen laten vervangen incl vloerverwarming.

We hebben grofweg 3 opties op het oog:

1. nieuwe houten vloer met isolatie tussen de balken en een droogbouw vv
2. stalen broodjes renovatie vloer en een droogbouw vv
3. schuimbeton met anhydriet vloer met vv

Uiteindelijk kunnen we met alle versies wel een Rc van rond de 3,5 halen dus daar zit het verschil niet. Optie hout is wat mij betreft een risico omdat de huidige balken er niet voor niets slecht aan toe zijn, dan er blijven eigenlijk alleen de renovatie vloer en volstorten met schuimbeton over... Schuimbeton lijkt me zo definitief...

Iemand ervaring met deze keuze? Wat was uiteindelijk doorslaggevend?
Geen ervaring, maar ik zou de 3e optie als eerste gaan uitwerken.

4085 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• zuidhuis
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 31-07 19:43
Vraagje: mijn kruipruimte heb ik geisoleerd met steenwol tussen de houten balken. Over ca. 3 meter lengte loopt de waterleiding (denk de koud waterleiding) door een 5-tal balken op een hoogte van ongeveer 3 cm onder de houten vloer. Moet ik dit stuk niet isoleren ivm risico op legionella? Als ik dit niet isoleer dan heb ik over een stuk van ca. 3 meter lang en 30 cm breed (afstand tussen leiding en funderingsmuurtje) waar de warmte weg kan lekken.

• hjs
  • Registratie: juni 1999
  • Niet online
Legionella is toch tussen de 20 en 50 graden ongeveer aktief.
Koudwater leiding die je huis binnenkomt is never nooit zo warm en spoelt ook nog eens heel goed door, zie niet in wat daar fout kan gaan.

1530Wp op het dak in Hoorn (sinds nov-2014).

• icecr0wn
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 20-07 13:34
Ik ben nu zelf bezig met het uitzoeken voor vloerisolatie. Als ik de laatste pagina's lees, lees ik veel over platen plaatsen tegen het plafond van de kruipruimte.

Nu heb ik zelf inmiddels een aantal gesprekken gehad. De een werkt vooral met tonzon en isobooster. Beide zijn reflecterend, waarbij tonzon een 20cm luchtisolatielaag heeft en isobooster een 5cm laag van noppenfolie heeft R waardes zouden 3.8 en 3.7 respectievelijk moeten zijn.
De tweede kwam met een reflecterend folie aan van nog geen centimeter dik en zei dat dat voldoende moet zijn.

Ik ben nu een beetje de draad kwijt: is reflecterend materiaal voldoende of heb je ook de isolerende luchtlaag/materiaal laag nodig? Zie ik wellicht nu wat over het hoofd?

Mijn huis is uit 1970 met betonnenvloer. Kruipruimte is 55cm hoog en zeker vochtig. Er kan een paar cm water in komen te staan, dus er komt een bodembedekker bij. te.
@zuidhuis Kan de waterleiding ook aangepast worden zodat ie onder de balken komt? Ik zou niet blij zijn met een leiding van 5-10 graden zo strak onder een warme vloer in de isolatie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
quote:
icecr0wn schreef op vrijdag 20 april 2018 @ 16:11:

Ik ben nu een beetje de draad kwijt: is reflecterend materiaal voldoende of heb je ook de isolerende luchtlaag/materiaal laag nodig? Zie ik wellicht nu wat over het hoofd?
Ongeveer 112 keer besproken in dit topic :P
samenvating: Indien echt heel nauwkeurig en luchtdicht (dus niet alleen de reflectie) is aangebracht werkt het, maar hoe goed en voor hoelang daar zijn de meningen over verdeeld.

hjs wijzigde deze reactie 20-04-2018 16:23 (4%)

• zuidhuis
@JGC: verleggen vd waterleiding is geen optie voor mij en te veel moeite voor het kleine stukje.

Nu gekozen om tussen leiding en houten vloer (ca. 2 cm) steenwol te proppen en onderkant vd leiding vrij te houden. Zal stukje warmteverlies betekenen maar vind het zelf ook fijner idee dat de leiding nu goed zichtbaar is. Ook gezien (klein) risico op legionella wel fijn idee. Lees toch vaak panische reacties hierover.

• Isoleertje
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 18-05 08:14
Ook ik ben van plan om zelf te gaan isoleren.
Leuk om hier zoveel tips en ervaringen te lezen!
Wij hebben nu vloerverwarming liggen die door vorige bewoner is aangebracht. Helaas is dit zo slecht gedaan, dat we na 3 x lekkages toen de vloerverwarming maar afgesloten hebben. Hij had slangen en koppelingen uit een kas gebruikt. 8)7
Dus laatste 10 jaar erg koude voeten.
Ons plan is de dekvloer met de slechte vv eruit te slopen. Zal zo'n 6 cm zijn verwacht ik. Dan 6 cm cement laten storten, en de nieuwe vv erin laten vrezen.
Vreemd genoeg had de vorige eigenaar/prutser niet aan isolatie gedacht. Het huis is van 76 en betonnen vloer, zonder iets van isolatie.
Liefst zou ik vast rustig beginnen om eerst 13 cm eps aan te brengen.
Maar ik vraag me af of dit wel zo verstandig is. Zal de 6 cm nieuwe cement misschien harder drogen als er van onder nog geen eps tegen aan zit? En moeten ze nog in de kruipruimte zijn als ze de vv aanleggen?

De kruipruimte is nu 45 cm onder de balken, en 8 cm hoger tussen de balken. In het andere gedeelte maar 35 cm. Daar zijn we nu bezig om te (natuur)schelpen tot 45 cm uit te halen.
Er moet 5 kuub uit. :? Anders is het geen doen om erin te komen.
Vreemd dat ze in het ene compartiment 10 cm hoger schelpen hebben gegooid dan in de ander. In beiden staat geen water meer. Wel nog steeds erg vochtige buitenmuren.
In dit topic las ik een paar keer de tip om natuur schelpen te gebruiken voor vocht. Ik heb het al 18 jaar, maar zou het niet aanraden.
Van die chips schelpen lijkt me beter te werken, en veel makkelijker opzij te leggen als je ergens bij moet.

Isoleertje wijzigde deze reactie 26-04-2018 14:29 (0%)
Reden: Klein foutje eruit gehaald.

• blissard
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 06:10
@Isoleertje als het goed is hoeven ze voor de vv niet in de kruipruimte te zijn.
Op het drogen van het cement heeft de isolatie geen invloed.
Overigens (even de technoloog uithangen) is het geen “drogen” maar “uitharden”. Omdat het een reactie met water is, gaat dit beter als het vochtig is. Uitdroging is juist slecht voor het uitharden.

• -Junkiexp-
@Isoleertje Waarom laat je het frezen als de dekvloer eruit gaat?
Ik zou een reflecterende folie leggen, daarop netten en hier de vloer verwarming op.
Zo wordt het altijd gedaan in een nieuwe situatie, frezen is eigenlijk alleen voor als je vloerverwarming wilt aanleggen in een bestaande smeervloer.

Die isolatie mag geen probleem zijn hoor, de betonvloer zit er tussen dus ik zie niet in waarom dit minder snel zou drogen/uitharden.

• Isoleertje
@Junkiexp0186 Tja graag had ik de vv zo aangelegd, al vraag ik me af hoeveel alleen een folie isoleerde. Maar er moet minstens 6 cm cement op de buizen gedaan worden om de kans dat de vloer breekt te voorkomen. De vv verkopers zeggen dat het bij ons te laag is, vloer mag niets verhoogt worden, anders kunnen de deuren niet meer open.
Fijn dat ze niet in de kruipruimte hoeven te komen, dan ga ik binnenkort beginnen met isolatie.

Zou het zin hebben om die reflecterende folie alsnog onder de dekvloer te doen? Verwarmingsbuizen liggen dan wel 4 cm hoger, maar als daarna de warmte beetje wordt teruggekaatst scheelt dat vast wel.

Pur omhoog spuiten is lastig, ik wilde de goedkope bouwschuim van de action gebruiken voor een goede aansluiting van EPS tegen de muur. Is het mogelijk om pur op de zijkant van EPS te spuiten en dan pas aanbrengen tegen de muur? Lijkt me minder kliederwerk.

Isoleertje wijzigde deze reactie 27-04-2018 07:54 (35%)

• Icekiller2k6
  • Registratie: februari 2005
  • Laatst online: 06:19
Folie is niet echt isolerend eerder reflecterend... beetje zoals de folies achter de radiatoren.
Doet het super veel neen, MAAR
- kost niet veel
- het ligt nu toch open dus...
- als het 5% extra warmte houdt is dat al veel voor de volgende 30 jaar (bijwijze van spreken)
- kwa opbouw dikte verlies je 'niets' met een folie

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

• Isoleertje
Dus folie erin, dan 5 - 6 cm cement waar bovenin de vv komt te liggen. Bedankt voor de tip.

Ik lees tot mijn verbazing dat er mensen zijn die isoleren terwijl ze erg weinig ruimte hebben. Onze ruimte is 45 cm hoog is, en ik moet eerlijk zeggen dat het me nu al aardig wat moeite kost om door het kruipluik van 30x50 te komen.
Als ik daar 13 cm eps tegenaan plak, ben ik bang er niet meer uit te kunnen :N En als ik laatste stukje van bovenaf erin zou kunnen krijgen, kom ik er nooit meer in toch?
Hoe doen jullie dat bij 30 hoogte? Allemaal super slank en lenig? Of is het luik groter?
Eenmaal erin kan je nog beetje tijgeren met 30 cm hoogte. Maar erin komen is je in allerlei bochten manoeuvreren.
Ik heb waardering voor degenen die een hoogte van 30 cm. gaan isoleren. *O* Ik vind 45 cm. al een hele uitdaging.

Isoleertje wijzigde deze reactie 27-04-2018 10:32 (80%)

• -Junkiexp-
@Isoleertje Ik denk opzicht niet dat het een probleem is.
Je hebt nu 60mm, je vloerverwarmingsslang is 16mm, krimpnet & folie is max 5mm?
Laten we zeggen dat je 25mm omhoog komt, dan heb je nog 35mm voor smeervloer.
Hier hebben ze het over 25mm smeervloer bovenop je slangen:

http://www.multivloerenbrabant.nl/tips/

En naast je slangen zit natuurlijk ook cement.
Tevens kan er aan de vloer ook een middel toegevoegd worden wat de vloer sterker/flexibeler maakt.

Ik ga ook v.v. aanleggen in mijn nieuwe huis en ben gebonden aan frezen omdat er al een dekvloer in ligt,
maar ik heb nog steeds een sterkte voorkeur voor op netten.
De slangen komen dan dieper te liggen en ik geloof erin dat dit helpt voor een beter verdeling van de warmte.
Tevens kun je dan folie toepassen die de warmte voor een deel reflecteert.
Voordeel is ook dat het heel makkelijk zelf is aan te leggen, je kiest voor netten met 100mm maaswijdte en dan kan er eigenlijk niets fout gaan.
Bespaar je wel de kosten van het frezen, netten zijn niet zo gek duur.

Maar als het bedrijf het niet wil en hier geen garantie op geeft moet je het uiteraard niet doen.

-Junkiexp- wijzigde deze reactie 27-04-2018 15:57 (0%)
Reden: typo

• Isoleertje
@JunkieXP Die 6 cm dekvloer is nu inclusief tegels. Op die site staat inderdaad minstens 25 mm op de slangen.
Ik zie de meerwaarde van slangen op netten leggen pas in, als er dan ook minstens 5 cm isolatie past.
Nu past dat zeker niet, en die folie zou ik ook erin kunnen doen onder de deklaag als we laten vrezen.
Trouwens qua kosten is het goedkoper in te laten vrezen, dan op de andere manier.
Zelf doen is denk ik geen optie. Ik wil wel zeker weten ( garantie) dat het echt goed zit. Anders kans dat het alsnog een drama wordt.
Wij zijn zuinige stokers. De verwarming gaat pas aan als het onder de 17 graden wordt. En dan nog vaak maar een uurtje.
Behalve als het vriest natuurlijk.
Ik verwacht dan ook dat infrezen voor ons meer zinvol is dan dat ze diep weg liggen.
Lekker snel warm, en daarna lauwe vloer is voor ons fijner dan een paar uur wachten tot hij warm wordt. Hopelijk blijft het gasverbruik met vloerverwarming nog steeds onder de 500 M3, (met ons hoekhuis van 50m2 beneden vloer oppervlakte) als we de vloer eerst gaan isoleren.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 07:18
quote:
_JGC_ schreef op maandag 16 april 2018 @ 22:34:
B keus PIR is in verhouding niet veel duurder dan EPS.

Ik moet hier binnenkort een betonvloer in de berging storten, wil niet meer dan 8cm beton storten en niet meer dan 1 kar zand zodat ik het vlak kan maken. De gewenste hoogte moet dan gehaald worden met isolatie. Afhankelijk van de gewenste dikte wordt het EPS of PIR.
Eps is niet drukvast, daar kun je geen beton op storten.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

quote:
No Hands schreef op zaterdag 28 april 2018 @ 08:22:
[...]

Eps is niet drukvast, daar kun je geen beton op storten.
EPS100 is prima voor onder het beton. De EPS60 uit de bouwmarkt moet je dan laten liggen.

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-08 14:23
quote:
Waterkoker schreef op woensdag 27 juli 2016 @ 11:08:
Begin dit jaar heb ik de kruipruimte geïsoleerd en tevens dampremmende folie op de vloer aangebracht. Vandaag dook ik de kruipruimte in een constateerde ik dat één ruimte extreem vochtig is. Op de pir (beide kanten met aluminium bedekt) isolatie hangt zeer veel druppels vocht. Ook is het folie vochtig en zie je aan buizen druppels hangen. In andere ruimtes is het vocht, waar dus eerder druppels aan buizen hingen, juist verdwenen.

Hoe kan het dat één ruimte zo vochtig blijft? Ik heb geen lekkages kunnen constateren.
Vandaag dook ik onder de vloer en tot mijn verbazing zag ik een kruipruimte zonder zichtbare vochtdruppels _/-\o_

Kennelijk heeft het in mijn geval veel tijd nodig gehad om de vocht uit de ruimte te krijgen. Voor de zekerheid ga ik woensdag nog eens onder vloer ivm vele regenval dezer dagen.

Wel een 6 tal platen die los zitten. Kan mij wel herinneren dat het op die plekken ook erg vochtig was. Wellicht dat hierdoor geen goede hechting is ontstaan.

Heeft iemand nog een tip om de dampwerende zeil goed tegen de muur aan te plakken zodat het goed afgesloten wordt? Ik heb nu plugs gebruikt, dus het zit prima vast, maar ik zie dat net boven het zeil de muur nog vochtig is. Zou alu tape werken?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Waterkoker
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 18-08 14:23
Nvt

Waterkoker wijzigde deze reactie 03-05-2018 17:18 (98%)
Reden: Zelf uitgevogeld

Acties:
  • 0Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 07:26
Na een aantal pagina's meegelezen te hebben en omdat het lekker weer is, ben ik ook maar eens in de kruipruimte gedoken. Na alle PUIN verwijderd te hebben, wat me 3 dagen heeft kost, gat hakken van 35cm bij 35cm om bij het andere compartiment van mijn fundering te komen. Heb ik mijn noppenfolie en bouwzeil ook liggen. Na een dag al merkbaar minder vochtig in de kruipruimte, wegens redelijke ventilatie, welke weer vrij is gemaakt van ongedierte en vuil. Nu een paar kleine vraagjes:

1. Betreft een jaren 60 tussenhuis met tuin op oost en west. Vloer en muur naar de buren zijn vrij droog, alleen buitenmuren erg vochtig. Is het verstandig mijn bouwfolie tegen deze muren aan te leggen, of zoals ik het nu heb gedaan, enkele centimeters met opstaande rand er vanaf houden?

2. Op mijn holle baksteen vloer (NeHoBo) ligt een laag cement, daarover marmer in cement gelegd door vorige bewoner, erg mooi dus behouden. Nou wil ik aan de onderzijde van deze vloer isoleren. Is dit verstandiger met eps (piepschuim) wat damp-open is, of kan ik ook voor b-keus pir gaan. Beide zijde beplakt met alufolie. Sluit dit het vocht in de vloer niet op? Heb de ruimte 90cm.

3. Omdat de NeHoBo vloer niet mooi vlak is en ik ook liever niet ga boren in deze poreuze blokken, wil ik gaan lijmen. Werkt dit het beste met pur spuitbus?

Acties:
  • +1Henk 'm!
1. Gewoon los laten, evt vocht kan dan achter de folie langs ipv erover. Steen zuigt toch wel vocht op, dus afsluiten is zinloos.

2. EPS is behoorlijk dampdicht. Denk dat je met jouw vloer je geen zorgen hoeft te maken over vocht. Het is geen hout dat vergaat.

3. PU lijm met fatsoenlijk pistool moet wel lukken. Niet gaan knoeien met kleine goedkope busjes.

• lhsmoor
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 12-08 18:33
@plaspvd
Volgens mij heb ik exact dezelfde situatie thuis. Ik wil deze zomer ook deze ruimte gaan isoleren, maar ik wil eigenlijk de isolatieplaten vastschroeven in de NeHoBo-vloer. Ik hoop dat het materiaal zo meer houvast heeft. Weet iemand hiervoor het juiste materiaal (bepaalde pluggen o.i.d.)? Het lijkt mij nogal lastig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• blissard
@lhsmoor waarom wil je vastschroeven? Plakken werkt bij de meesten hier prima.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Tunda
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 08:19
Hier ook eindelijk een begin gemaakt aan de kruipruimte.
150m bubbeltjes folie en heel wat t200 zeil en de basis ligt.
Nu alleen nog 10cm EPS extra aanbrengen.

@Tunda Als je dan toch bezig bent onder de vloer, pak die verwarmingsleidingen dan ook even beter in... Ik zie nog veel kale stukken en dat beetje isolatie dat erom zit is niet heel effectief.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

quote:
_JGC_ schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 10:06:
@Tunda Als je dan toch bezig bent onder de vloer, pak die verwarmingsleidingen dan ook even beter in... Ik zie nog veel kale stukken en dat beetje isolatie dat erom zit is niet heel effectief.
Bij mij zit dat er volgens mij ook om de leidingen. Wat zou jij er om heen doen dan?

• TommyGun
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 17-08 16:11

TommyGun

Stik er maar in!

quote:
Ik kan de foto's hier niet zien (proxy...) maar bij ons thuis zit er dit om;

https://vendrigpackaging....an-schuim-per-strook.html

Is dat waardeloos of niet? :P

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Tunda
quote:
Staat op de planning om tegelijkertijd met het EPS te doen.
Bedoeling is om de isolatie in te tappen met aluminium tape om zo een dicht geheel te krijgen.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@TommyGun @emnich Zolang het goed afsluit en dicht zit is het goed. Iets is beter dan niets. Je kunt er evt nog een folie of iets dergelijks omheen wikkelen.

• iMars
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:41
Leuke topic! Zeker omdat ik al een paar maanden over dit onderwerp zit na te denken.

Mijn situatie
Ik heb vorig jaar een huis gekocht, bouwjaar 1983 (maar ik vermoed 1982 omdat er geen isolatie onder de vloer zit, wat wel de norm is voor 1983+).
Afgelopen winter was behoorlijk koukleumen in de woonkamer. Temperatuur van de vloer gemeten met zo'n infrarood meter: ~14 graden :F
Onder de kruipruimte gekeken: betonnen vloer direct zichtbaar (geen vloer isolatie).

Een maand geleden was ik bezig in de meterkast en vond het behoorlijk tochten. Toen ik de planken/latten van de bodem weg haalde, keek ik in een gat van ruim 70cm diep (~50x30cm). In deze ruimte ook een gat waar een paar leidingen doorheen kwamen. Één groot tocht put. Dit heb ik opgelost door de open gaten met pur te dichten en daarna de ruimte met zand op te vullen.
Dit is gelukt, er komt geen tocht meer vanuit de meterkast.

Nu wil ik de vloer gaan/laten isoleren en kom ik hier wat advies verzamelen.

Ik heb een kruipruimte van ongeveer 75cm diep, alle ruimte dus. Mijn kruipruimte is behoorlijk vochtig, maar ik heb nergens grondwater kunnen ontdekken. Qua ventilatie moet het denk ik wel goed zitten, er kwam immers een enorme tocht door de meterkast vanaf deze ruimte.

Ik heb parket lamellen vloer zonder vloerverwarming (geen idee er voor ondervloer/isolatie onder zit). Omdat ik in de toekomst wel aan vloerverwarming zit te denken, wil ik daar nu alvast rekening mee houden. Dus een Rc van minstens 5 (ipv de standaard Rc van 3.5).

Bij een aantal bedrijven heb ik opgevraagd wat er voor vloerisolatie mogelijkheden zijn en wat het gaat kosten als ik het laat doen.
Komt er op neer dat ik kan kiezen uit:
  • Luchtzakken
  • Foam tegen beton aan
  • Schelpen op de grond
  • Neopixels EPS-parels op de grond
Kosten zijn ongeveer 1800 euro gebasseerd op ~40m2

Nu lees ik hier veel verhalen waaronder ook de doe-het-zelf van o.a. @TweakersAddict

Ik ben vrij handig, dus kan heel veel zelf. Maar ik heb er de-ballen verstand van.

Wat is jullie advies voor mij?
Alles gesommeerd:
  • Kruipruimte van ongeveer 75cm hoog
  • Oppervlakte van ongeveer 40m2 (~8x5m, serre/uitbouw (2,5x5m) heeft geen kruipruimte)
  • Vochtige ruimte, maar niet zodanig dat het grondwater zichtbaar is, geen modder
  • Volgens mij voldoende ventilatie
  • ... vergeet ik iets? ...

Acties:
  • +2Henk 'm!
Ik gok dat de isolatie IN je vloer zit, maar dit is slechts hooguit 2cm dik en is weinig effectief.

Met 75cm hoogte is het prima zelf te doen. Folie over de grond, platen tegen het beton en komende winter is het al een stuk beter. Als materiaal kan je EPS of (B-keus) PIR gebruiken, waarbij PIR meer isolatie per centimeter is. Prijs van B-keus PIR is marginaal hoger dan EPS.

• iMars
quote:
_JGC_ schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 12:33:
Ik gok dat de isolatie IN je vloer zit, maar dit is slechts hooguit 2cm dik en is weinig effectief.

Met 75cm hoogte is het prima zelf te doen. Folie over de grond, platen tegen het beton en komende winter is het al een stuk beter. Als materiaal kan je EPS of (B-keus) PIR gebruiken, waarbij PIR meer isolatie per centimeter is. Prijs van B-keus PIR is marginaal hoger dan EPS.
Van EPS 100 had ik gelezen dat ik ongeveer 16~17cm nodig heb voor een Rc 5 (10~11cm voor Rc3,5).
Voor PIR heb ik het volgende gevonden:
quote:
100 mm Rc 4.50
120 mm Rc 5.45
Wat ik zo zie is dat EPS me ongeveer ¤20/m2 gaat kosten en PIR ¤45/m2 (bij een Rc van ~5) Ruim 2x zo duur.
Voor EPS heb is 180mm (80 & 100) en voor PIR heb ik 120mm nodig.

edit: moet natuurlijk wel zoeken op b-keus ;) ¤16,64/m2 & ¤12,34/m2

Ik zie dat er meerdere soorten met afwerking zijn, welke afwerking kan ik het beste kiezen?

iMars wijzigde deze reactie 23-05-2018 13:47 (21%)

• JP_S
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 11-08 17:19
quote:
iMars schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:40:
[...]

Van EPS 100 had ik gelezen dat ik ongeveer 16~17cm nodig heb voor een Rc 5 (10~11cm voor Rc3,5).
Voor PIR heb ik het volgende gevonden:

[...]

Wat ik zo zie is dat EPS me ongeveer ¤20/m2 gaat kosten en PIR ¤45/m2 (bij een Rc van ~5) Ruim 2x zo duur.

edit: moet natuurlijk wel zoeken op b-keus ;) ¤16,64/m2 & ¤12,34/m2

Ik zie dat er meerdere soorten met afwerking zijn, welke afwerking kan ik het beste kiezen?
Sowieso niet de bodem van je kruip gaan isoleren als je de ruimte hebt om lekker je vloer te isoleren. afwerking maakt niet veel uit, meestal zijn er speciale afwerkingen voor het verwerken van dakbedekking etc. maakt in je kruipruimte niet uit.

www.duefotografi.nl Canon 5D I, II & IV | EF 17-40 F4.0 | 24-70 2.8 II | 35 1.4 II | EF 40 F2.8 | 50 F1.4 | EF 85 F1.8 | EF 70-200 F2.8 II

• iMars
quote:
JP_S schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 14:55:
[...]

Sowieso niet de bodem van je kruip gaan isoleren als je de ruimte hebt om lekker je vloer te isoleren. afwerking maakt niet veel uit, meestal zijn er speciale afwerkingen voor het verwerken van dakbedekking etc. maakt in je kruipruimte niet uit.
Ik lees wel dat als je met Alu afwerking neemt, dat dat ook weer extra isolerend werkt. Dus hou dat wel in gedachte.

Zit er ook aan te denken om vochtwerende folie op de grond te plaatsen, ook daar ga ik me maar even in verdiepen.

Wat zijn de beste afmetingen voor de platen? Moet wel door een 60x40 opening gaan ;)
Aluminium reflecteert de stralingswarmte, zeg maar datgeen waarmee folie-oplossingen werken.

Ik heb zelf ook een luikje van 60x40, daar krijg ik met 70cm diepe kruipruimte 3 platen van 50x100x5cm opelkaar doorheen. Platen van 125x60x12 zou ook gewoon moeten passen, maar dan wel iets schuin erdoor en per stuk.

Niks houdt je tegen om 250x120 platen te bestellen en die in 4 stukken te zagen voor je ze naar beneden brengt. Gebruik wel een handzaag ipv een mes, die fout heb ik 8 jaar geleden gemaakt bij het isoleren van de zolder, dat gaat altijd scheef/schuin/krom.

• LinuxMan
quote:
iMars schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 13:40:
Als je de aanbiedingen een beetje in de gaten houdt kun je 16cm dik (Rd 4.4) EPS voor ¤ 7,- /m2 krijgen (goedkoopste wat ik de afgelopen tijd ben tegengekomen). Dan heb je wel een outlet of B-keus partij.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 23:25
N.a.v. dit topic ook maar eens een poging gewaagd, met de spectrum kit van de Action. Platen van 4-5cm dik.
Nu totaal geen isolatie dus veel slechter kan het niet worden lijkt me. OK kit van de gamma was geen succes, alles donderde na 10min er weer af. Nu met spectrum Actionkit lukt het wel, wel veel gebruiken uiteraard. Betreft een broodjesvloer van Flevobeton uit 1973. Van het weekend maar weer verder, nu geen zin meer.

PS

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

Acties:
  • +1Henk 'm!

• LinuxMan
quote:
Jim423 schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 19:27:
N.a.v. dit topic ook maar eens een poging gewaagd, met de spectrum kit van de Action. Platen van 4-5cm dik.
Nu totaal geen isolatie dus veel slechter kan het niet worden lijkt me. OK kit van de gamma was geen succes, alles donderde na 10min er weer af. Nu met spectrum Actionkit lukt het wel, wel veel gebruiken uiteraard. Betreft een broodjesvloer van Flevobeton uit 1973. Van het weekend maar weer verder, nu geen zin meer.

[afbeelding]
Vul je de ruimte tussen de broodjes nog op of laat je die open? als de lucht daar niet kan stromen levert dat nog extra isolatiewaarde op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• iMars
quote:
LinuxMan schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 22:29:
[...]

Vul je de ruimte tussen de broodjes nog op of laat je die open? als de lucht daar niet kan stromen levert dat nog extra isolatiewaarde op.
Als je daar die platen tegenaan zet, en de naden dicht maakt, dan is het toch "lucht dicht" (lucht kan niet stromen)

Acties:
  • +1Henk 'm!
Zorg dan wel dat de uiteinden goed zijn afgesloten. Heb hier ook een flevobeton vloer uit 1978, kan tussen sommige liggers zo de spouw in kijken.

• Jim423
Aan de uiteinden tussen de liggers is het wel dicht, er zit een plastic kap met iets van OLEG of OKEG erop geschreven. Dus het zou nagenoeg luchtdicht moeten zijn, zal bij de spouwmuur nog even extra checken of er geen gaten zitten.

• LinuxMan
quote:
iMars schreef op woensdag 23 mei 2018 @ 23:07:
[...]
Als je daar die platen tegenaan zet, en de naden dicht maakt, dan is het toch "lucht dicht" (lucht kan niet stromen)
als de lucht binnen die ruimte nog steeds kan stromen isoleert het een stuk minder. Stel dat de lucht in de ruimte opgesloten tussen je vloer en het isolatiemateriaal aan de ene kant onder je voordeur loopt en aan de andere kant onder een radiator. Dan stroomt het tussen warm en koud, en heeft het dus geen isolerende waarde. Als je nou na elke meter er een prop glaswol of zo instopt, dan kan het minder stromen, en draagt het dus meer bij aan de isolatiewaarde. Helemaal goed is als je het overal vol glaswol zet. In plaats van glaswol kun je natuurlijk ook gewoon eps gebruiken, maar dat ligt een beetje aan de vorm van de ruimte of je de eps makkelijk op maat kunt maken.

• blissard
In dit topic is ergens voorgerekend dat je die moeite en de eps beter kunt steken in een extra laag aan de onderzijde. Makkelijker en levert meer op.

• hjs
  • Niet online
Bij mij was de ruimte net zo breed als een eps-plaat, dus maar gewoon tussen geplakt :)

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 08:20
Fijne tips hier allemaal heren. Hier ook een Flevo broodjesvloer, maar dan uit eind zestiger jaren. Ik heb een heel goede kruipruimte qua toegankelijkheid en ga daarom met 12cm PIR isoleren, zo'n beetje het maximum haalbare dus.

Die tip van Action lijm is leuk, vond het al zo raar om het met een soort PIR vast te kitten. Bovendien vind ik PIR troep en kit veel fijner werken. Plus dat ik een elektrisch kitpistool heb, dus als je in een niet zo comfortabele ruimte zit is dat wel zo fijn :).

Zijn er nog goede kansen op kortingsacties voor hetgeen ik zoek of wordt dat lastig?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
quote:
hjs schreef op donderdag 24 mei 2018 @ 22:15:
Bij mij was de ruimte net zo breed als een eps-plaat, dus maar gewoon tussen geplakt :)
Dat maakt het werk een stuk eenvoudiger. Echter. Door de koudebruggen van de liggers is dit toch minder efficiënt dan de laag er gewoon onder plakken (mits daar de ruimte voor is).

• zuidhuis
Vraagje over bodemisolatie: Sinds een weekje heb ik een dik 'damp proof' folie op het zand vd kruipruimte gelegd (geloof T200). Kruipruimte is nooit vochtig geweest. Net even wezen checken en zie dat er her en der op het zeil kleine vochtige , wasem-achtige plekjes zitten. Komt dit omdat het vandaag bloedheet was (woonkamer nu 24 graden, kruipruim slechts 14 graden) of gaat er iets niet goed met de vochtregulering...? Ventilatiegaten zijn niet afgedicht.

• blissard
Zit het vocht op, of onder de folie?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zuidhuis
Zoals ik schreef, vocht/wasem bovenop de folie dus.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Ik denk dat de warme enigzins vochtige lucht op sommige plekken wat condenseert op het koude zeil.
Als het temperatuurverschil weer minder wordt of er meer ventilatie optreedt zal het weer verdwijnen. Lijkt me niet iets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zuidhuis
Ik lees het ook net op de website van Tonzon. Ik ben gerust gesteld.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
  • Laatst online: 19-08 20:11
Vandaag een meneer van Nederlandisoleert.nl gesproken over vloerisolatie. Kruipruimte is 50cm diep en het betreft 44 m2. Hij adviseerde hr++ parels (17,5 cm) ivm schimmels en vocht in de kruipruimte. De offerte bedraagt 1.320 euro.

Is dit een scherpe offerte, zijn parels oke of is er iets beters op de markt?
In de toekomst komt er vloerverwarming (ingefreesd) te liggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
Parels die plakken aan het plafond of als bodembedekker?

Acties:
  • 0Henk 'm!
Als bodembedekker uiteraard. Vind 1300 euro voor wat zooi over de grond spuiten nogal aan de prijs eerlijk gezegd. Het enige wat je oplost is de vocht en schimmel in de kruipruimte, qua isolatie doet het verder niks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@hjs voor op de bodem. Ik weet ook niet of het een goed aanbod is en ik weet niet of het normaal is om te onderhandelen over de prijs in de isolatiewereld.

Acties:
  • 0Henk 'm!
Ik zou allereerst verder kijken dan een bedrijf dat bolletjes op de bodem adviseert. Zoals je in dit topic wel vaker kunt lezen is bodemisolatie geen vloerisolatie.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
quote:
Bravertal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 14:51:
@hjs voor op de bodem. Ik weet ook niet of het een goed aanbod is en ik weet niet of het normaal is om te onderhandelen over de prijs in de isolatiewereld.
Wat @_JGC_ zegt, je isoleert de bodem.
Kan helpen vwb vocht en schimmel, maar je isoleert er dus niet je vloer mee.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@_JGC_ en @hjs de info op hun site klopt dus ook niet vwb parels, https://www.nederlandisoleert.nl/woningisolatie/

Hetgeen je tegen de vloer monteert, kan dat tegen vocht en schimmel?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
quote:
Bravertal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 17:19:
@_JGC_ en @hjs de info op hun site klopt dus ook niet vwb parels, https://www.nederlandisoleert.nl/woningisolatie/

Hetgeen je tegen de vloer monteert, kan dat tegen vocht en schimmel?
Ik zeg niet dat het niet klopt, best kans dat ze de ventilatie beperken tijdens het proces en dan wordt je kruipruimte inderdaad sneller warm. Maar eh, waarom moet die warm worden dan?

Je gaat toch isoleren zodat de warmte van je vloerverwarming de juiste kant opgaat :?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
Ik woon in een vochtig huis, mijn vrouw heeft er last van, daarnaast regelmatig last van pissebedden en aan de zijkant bij de muur soms wat schimmel. Daarnaast in de toekomst vloerverwarming, zonnepanelen en warmtepomp.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• mmwolbrink
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19-08 16:28
Ventilatie wel op orde ?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
@Bravertal staat er water in de kruipruimte? Zo niet, folie neerleggen. Heb je voor een paar tientjes je probleem opgelost.
Kun je daarna kijken hoe je verder wilt, afhankelijk van het type vloer. Hout, beton?

blissard wijzigde deze reactie 28-05-2018 17:49 (25%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@blissard , betonnen vloer, ligt geen water, over wat voor folie heb jij het?
@mmwolbrink Ventilatie is op orde in de woonkamer denk ik, roosters bij de ramen staan allemaal altijd open.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• drielp
quote:
Bravertal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 18:29:
@blissard , betonnen vloer, ligt geen water, over wat voor folie heb jij het?
@mmwolbrink Ventilatie is op orde in de woonkamer denk ik, roosters bij de ramen staan allemaal altijd open.
Gewoon bouwzeil van de bouwmarkt op de bodem van de kruipruimte leggen, naden overlappend leggen. En de ventilatie betreft ook de kruipruimte. Geen ventilatie is niet goed. Daarom werkt bodemisolatie niet, je ventileert dus afkoeling. Isolatie (eps, steenwol, pir, enz) breng je aan direct onder je vloer.
Dit topic al geheel doorgelezen 😇?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@drielp , hoe kan ik de kruipruimte ventileren? En gewoon bouwzeil heeft hetzelfde effect als die parels?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
quote:
Bravertal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:11:
@drielp , hoe kan ik de kruipruimte ventileren? En gewoon bouwzeil heeft hetzelfde effect als die parels?
Ik weet niet van welk bouwjaar je huis is en de bouwstijl, maar ventilatiegaten/sluiven worden vanaf de bouw aangebracht.

En bouwzeil heeft idd hetzelfde effect, het voorkomt uitdamping van vocht uit de grond. Parels werken wel als isolatie, maar dan moet je de gehele kruipruimte vullen. Een laagje op de grond werkt hetzelfde als schelpen. Het werkt tegen het vocht, maar isoleert niets.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bravertal
@drielp , hoekhuis uit 1972, aan de voorkant en achterkant 2 ventilatieroosters voor de kruipruimte, totaal 4 stuks, afmetingen van het huis is 8m x 6m = 48m2.

Dus als ik zeil neerleg en vastzet op de grond dan is het met een paar weken droog.

Vervolgens kan ik isolatieplaten aan de bovenkant van de kruipruimte plaatsen en dan zit ik helemaal goed.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• drielp
quote:
Bravertal schreef op maandag 28 mei 2018 @ 19:31:
@drielp , hoekhuis uit 1972, aan de voorkant en achterkant 2 ventilatieroosters voor de kruipruimte, totaal 4 stuks, afmetingen van het huis is 8m x 6m = 48m2.

Dus als ik zeil neerleg en vastzet op de grond dan is het met een paar weken droog.

Vervolgens kan ik isolatieplaten aan de bovenkant van de kruipruimte plaatsen en dan zit ik helemaal goed.
En in de winter met warme voeten :)

Als de vocht aanvoer stop en de ventilatie is in orde, dan zou het vrij snel droger moeten worden. Zeil houdt vocht prima tegen en in een kruipruimte gaat bouwzeil jaren mee. Geen last van zon daar.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@drielp , dankjewel voor je input, heb nog 1 vraagje, wat zijn goede platen voor de bovenkant van de kruipruimte en hoe zet je deze goed vast? Ben eigenlijk nu van plan om het zelf met een vriend (bouwvakker) te doen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zuidhuis
Lees deze 171 pagina's maar eens goed door zou ik zeggen; -) Steenwol, glaswol en EPS wordt meest gebruikt afhankelijk van toegang kruipruimte en vloer (beton of hout)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
@Bravertal T200 folie wordt dat vaak genoemd, is er in 6 meter breedte te krijgen.
In jouw geval zou ik 4 meter breed en 20 meter lang kopen. Kun je het mooi laten oplopen aan de zijkant en een flinke overlap in het midden.

En ik zou eens naar je mechanische ventilatie kijken als dat aanwezig is in je woning.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
Mechanische ventilatie heb ik niet. T200 folie, top bedankt, hoe zet ik dit vast en hetzelfde voor die platen, hoe zet je die vast?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• blissard
De folie hoef je niet vast te zetten. Een stukje tegen de muur op laten staan (20 cm ofzo) is voldoende.
Het gaat er niet om de vloer hermetisch af te sluiten (wat wellicht wel kan, maar heel veel moeite kost) maar om 99% van de uitdamping van vocht uit de bodem tegen te gaan. Dat is voldoende om met de natuurlijke ventilatie (in de kruipruimte) de kruipruimte droog te krijgen.

Als het waait, kun je in de kruipruimte gelijk de ventilatie openingen even controleren. Het kan zijn dat die dicht zijn gaan zitten, al komt dat volgens mij niet vaak voor.

Daarnaast kun je het luik van de kruipruimte luchtdicht(er) maken met tochtband oid. Ook de plank in de meterkast behoeft vaak enige aandacht. Met wat steenwol of PUR zijn de grote gaten hier ook zo verholpen.

Daarnaast kan mechanische ventilatie (in de woning) helpen tegen het vochtprobleem in je woning. Ik zou echter eerst het effect van bovenstaande eens bekijken.

De EPS-platen zet je vast met lijm (in mijn geval watergedragen montagekit van de gamma, maar Pattex van de Action is hier ook populair). Kun je eens een fototje posten van de onderzijde van de vloer. dan krijg je specifiekere tips. Verder is alles al in dit topic beschreven. Avondje doorlezen en je bent specialist kruipruimteisolatie.

blissard wijzigde deze reactie 29-05-2018 08:08 (59%)

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
elmo_1978 schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 10:09:
Ik heb deze eps snijder besteld voor het isoleren.
Nette prijs in elk geval ¤ 32,-

http://www.rotopino.nl/po...ijder-dedra-ded7520,33926

Zodra hij binnen is laat ik weten of het wat is of niet.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze snijder. Is dit goed bevallen? Snelheid? weinig afval met eps bolletjes bij het snijden?

hmmz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elmo_1978
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
quote:
DJ^ schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 08:48:
[...]

Ik ben benieuwd naar je ervaringen met deze snijder. Is dit goed bevallen? Snelheid? weinig afval met eps bolletjes bij het snijden?
Het mes heb ik weer verkocht, werkte wel correct, maar vindt hem wel vrij dik.
Het snijden ging dus erg zwaar, daarna via marktplaats een andere gekocht die werkt veel lekkerder.
Het lemet is daarvan een stuk smaller/dunner, en zo scherp als een mes.

Dus gaat veel soepeler.

• DJ^
  • Registratie: juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

quote:
elmo_1978 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:39:
[...]

Het mes heb ik weer verkocht, werkte wel correct, maar vindt hem wel vrij dik.
Het snijden ging dus erg zwaar, daarna via marktplaats een andere gekocht die werkt veel lekkerder.
Het lemet is daarvan een stuk smaller/dunner, en zo scherp als een mes.

Dus gaat veel soepeler.
Goed om te horen. Zoiets als onderstaand?
PATTFIELD Polystyreensnijder S120 https://www.hornbach.nl/m...etail/articleCode/8486910

hmmz

Acties:
  • +1Henk 'm!

• elmo_1978
  • Registratie: april 2005
  • Nu online
yup, helemaal goed ! ik heb ongeveer een zelfde !
daarvan kan je later ook een los mes kopen / vervangen

zie bv https://www.probouwteam.n...ijders/toebehoren/messen/

• Tunda
Vandaag een begin gemaakt aan de buitengevel.
Flink zweten met dit weer maar mooi resultaat

• hjs
  • Niet online
Wat is daar het voordeel van?
Kun je niet beter met overlap, dus halfsteensgewijs die platen tegen de muur aanzetten?

hjs wijzigde deze reactie 30-05-2018 20:39 (60%)

• Bravertal
@blissard , ben deze week niet in staat om foto's te maken. Maar als ik weer in staat ben om de vloer te kijken dan maak ik ook foto's en zal ze plaatsen. Ik wil sowieso deze zomer mijn vloer hebben geisoleerd.

Update:
Zojuist toch even onder de vloer gekeken. In de kruipruimte kom ik maar tot de helft van het huis in de lengte. Halverwege zit een muur, hoe kan ik nou alles isoleren?

Bravertal wijzigde deze reactie 31-05-2018 20:12 (29%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• plaspvd
  • Registratie: mei 2014
  • Laatst online: 07:26
@Bravertal Ik heb een gat van 35 bij 35 cm gehakt in het muurtje, in het midden van een plaat, welke op een 75cm verder door de volgende muur gedragen wordt. Misschien bij jou ook een idee. Nadeel ervan, je krijgt hele kleine stukken isolatieplaat.

plaspvd wijzigde deze reactie 01-06-2018 10:17 (3%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• zuidhuis
@Tunda Waarom isoleer je aan de buitenzijde en niet vanuit de kruipruimte? Vraag me uberhaupt af hoe groot het effect hiervan is.

Acties:
  • +1Henk 'm!
@zuidhuis https://tonzon.nl/veelges.../funderingsmuur-isoleren/

Verder ligt de betonvloer op de binnenkant van de funderingsmuur en zit op die hoogte bij oudere huizen vaak geen spouwmuurisolatie. Bodem van de kruipruimte is warmer dan de grond die tegen de buitenkant van je muur ligt, dus als je binnen isoleert blijf je nog steeds warmte naar buiten lekken.

• zuidhuis
@_JGC_ Dank voor de aanvulling. Even gegoogled maar niet kunnen vinden: heeft het isoleren vd funderingsmuur ad buitenkant ook nut bij een spouwmuur en een niet-betonvloer (houten vloer dus)?
Nut zal het vast hebben, je balken liggen in de binnenste funderingsmuur, maar het effect zal minder groot zijn dan bij een betonvloer: hout geleidt veel minder warmte dan beton.

• LinuxMan
Ik ben al een tijdje aan het inplannen om mijn vloer beter te gaan isoleren. Er zit iets van 5cm EPS onder momenteel.

De huidige isolatie is alleen alles behalve vlak - dus hoe kan ik hier nou het beste vlakke platen onder bevestigen? Is het voldoende om alleen aan de onderkant te lijmen? Iemand ervaring met het na-isoleren van een dergelijke vloer?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
Is er iemand bekend met Icynene als isolatie en kan dit in een klamme kruipruimte?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 18-08 19:18

timovd

Voorsprong door techniek

@LinuxMan je kunt de platen toch haaks op de bestaande isolatie plakken? Maak de boogjes luchtdicht en dat isoleert extra.

EOS 70D 11-16 (2.8) 17-70 (2.8-4.0), 50 F1.4, 70-200 F2.8; AUDI-torium.eu

Acties:
  • 0Henk 'm!

• hjs
  • Niet online
quote:
timovd schreef op zondag 3 juni 2018 @ 14:37:
@LinuxMan je kunt de platen toch haaks op de bestaande isolatie plakken? Maak de boogjes luchtdicht en dat isoleert extra.
@LinuxMan Zou ik ook doen denk ik, maar wel eerst een rondje met pur overal langs en de kieren en de bestaande scheuren vullen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@blissard en iedereen, hier een link naar de foto's: https://imgur.com/gallery/ks8JZHI

Op de laatste foto is er in het verleden denk ik al gegraven daar zit ruimte onder de muur over een lengte van ongeveer 60 cm.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
@Bravertal wat een balzaal :) Ruimte genoeg om hier eens goed aan de gang te gaan.
Vloer zou ik wat egaliseren en voorzien van folie (zoals eerder aangegeven)
De vloer is een gewone broodjes-vloer. Ik heb er zelf ook 1 :) .
Ik heb platen eps onder de liggers gelijmd. Platen van 5 cm en dan een 2e laag er onder gelijmd.
Er zijn tweakers die ook de ruimte tussen de liggers vullen. Dat is vooral zinvol als je weinig ruimte hebt. Gewoon platen onder de liggers plakken is het efficiënts gebruik van de eps versus verbeterde isolatie. Daarnaast is het ook het eenvoudigst aan te brengen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@blissard , blijven 2 lagen eps goed aan elkaar plakken? Daarnaast de pattex van de action. Als je de eerste laag in de lengte leg, dan leg je de 2e laag in de breedte neem ik aan? Ik heb 45m2 x 2 = 90 m2 aan els nodig, hoeveel pattex heb ik dan nodig (20 bussen of meer, dan kan ik van de week alvast inslaan)

Die t200 folie, als ik die neerleg, is dat stevig of moet ik eerst die platen plakken en daarna de folie op de grond?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• blissard
Bij mij zit het al weer jaren met montagekit van de gamma. Wel ruim aanbrengen en een tijdje ondersteunen ( met reststukjes eps of hout).
Inderdaad de 2e laag haaks op de eerste. Daarnaast ook de kopse kanten goed verlijmen.
Die 20 bussen zal ik ook ongeveer gebruikt hebben.

Die folie is stevig genoeg. Juist eerst neerleggen zodat je een beetje schoon kunt werken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@blissard , die eps is het voordeligste of zo en ook het beste qua isolatie, of zijn pirplaten beter?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 22:47
quote:
Bravertal schreef op zondag 3 juni 2018 @ 16:46:
@blissard , die eps is het voordeligste of zo en ook het beste qua isolatie, of zijn pirplaten beter?
EPS is het goedkoopste en PIR isoleeert het beste en kun je dus dunner aanbrengen bij gelijke isolatiewaarde. Dus als je de ruimte hebt EPS en anders PIR. Verwerking van beide is nagenoeg gelijk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jim423
Waarom de Pattex ipv de Spectrum? Ik hoefde niks te ondersteunen, gewoon een golf (sinus) gekit t.h.v. de ligger en plakken, het bleef gewoon hangen. Scheelt je toch weer 25 euro.

@Bravertal Aan de RC waarde kun je zien welke het beste isoleert. PIR is doorgaans beter maar ga je door het gewicht niet zomaar plakken zoals EPS.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Bravertal
@Jim423 , spectrum vind ik ook prima, hier heb jij goede ervaringen mee? 1x een dikte van 10 cm is weer niet goed of zo? En is de isolatiewaarde goed? Ik lees rd waarde van 1,35 bij een dikte van 5 cm, dus 10 cm is een rd waarde van 2,7? Is dat een goede isolatiewaarde voor de vloer? Ik wil volgend jaar namelijk vloerverwarming.
Pagina: 1 ... 43 44 45 Laatste

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True