TimK1990 schreef op donderdag 24 november 2016 @ 08:58:
Nu het toch wat kouder word merken wij dat we de vloer van ons net gekochte huis (januari dit jaar) onaangenaam koud is. Nu wil ik dit zelf gaan isoleren maar ik heb een aantal vragen.
Situatie:
Ons huis komt uit 1930 het is heeft dus houten vloeren. We hebben een semi droge kruipruimte met ongeveer een meter werkruimte. Toen wij het huis kochten was elke ventilatie gat dicht gemaakt met pur. De koekkoek van de kelder volgestort met zand en elke mogelijke ingang naar de kruipruimte afgetimmerd met hout + folie.
De kruipruimte was toen ook behoorlijk vochtig. Lagen plassen water en stonk naar schimmel. Ondertussen heb ik alles opgemaakt zodat het kan ventileren en zijn alle plassen verdwenen. Het zand is licht vochtig. Als je er lang met je knieën in zit is je broek nat. Ik weet niet of dit nog verder verbeterd.
Onze vloer bestaat uit heel wat hobby lagen:
- Houten Balken
- Houten vloer
- Tegels (verlijmt aan de houten vloer)
- Linoleum/Gietvloer (niet helemaal duidelijk wat het is)
- Ondervloer
- Laminaat
Nu zie ik persoonlijk de meeste heil in EPS platen vanwege de verwerking. Echter wat ik niet wil doen is vocht opsluiten. Wat is in mijn situatie nu het beste om te doen? en waar moet ik op letten?
let even op, ik geef je het verhaal van mijn ouder hun kruip ruimte.
jaren geleden hebben die een uitbouw geplaatst aan de achterkant.
hier door zijn die ventilatie gaten naar de kruipruimte aan de achterkant dicht gemaakt.
nu heb ik 2 jaar geleden de kruipruimte geïsoleerd, en die was goed vochtig en schimmelig.
(jakkes, daar door heen kruipen was geen lolletje.)
toen kwam ik er achter dat de ventilatie gaten aan de voorkant vol met zand waren geraakt.
die weer open maken was een grote verbetering, maar na 2 jaar was nog niet al het vocht uit de grond getrokken.
het duurt dus erg lang (meer als een paar jaar) voordat al het vocht weer uit die ruimte is.
(dus misschien is het verstandig om eerst de zaak verder te laten drogen voor dat je iets gaat doen.)
ander dingetje, een huis uit de jaren 30, dat zijn dus geen betonnen funderingen?
waarschijnlijk is die gewoon gemetseld.
de eerste 30-40 jaar hebben dat soort funderingen geen problemen, maar water trekt er wel in.
het zal daar verdampen, maar een klein beetje zout achter laten, en zout trekt weer meer water aan.
waardoor het weer een beetje hoger komt.
typische schade die je dan gaat zien: de stuc vlak boven de plinten word dan zacht en brokkelt weg.
als dat zo is moet je geen zeil op de bodem van je kruip ruimte leggen, want dan maak je dat probleem alleen maar erger, want het water kan dan alleen nog maar de fundering in.
na een aantal jaar heb je dan het zelfde probleem als dat alles dicht gepurt is.
(het kan ook zijn dat je fundering al een keer geïmpregneerd is voor dit probleem?
het is niet ongebruikelijk met dit soort huizen)
het is een beetje afhankelijk van wat er al allemaal is gedaan in het huis.
maar het is erg makkelijk voor mij om deze tip te geven:
gebruik tonzon voor de vloer isolatie.
ik ben geen voorstander van tonzon, tering wat een marketing. pffff geloof er geen bal van. maar jouw type vloer is wel een perfect voorbeeld waarbij je tonzon zou gebruiken.
zorg dat de ventilatie gaten voor de kruipruimte open blijven na het hangen van de tonzon.
en leg geen zeil op de bodem.
(er zijn zeker ander methodes mogelijk, maar dan heb je wel geduld nodig, eerst die kruipruimte goed laten drogen.)
edit:
ik vind dit soort systemen wel mooier als tonzon.
http://www.isodiscount.nl...r-reflectie-plus-19-laags
(maar je komt dan wel op wat technische vraagstukjes terecht en dan weet ik niet welke variant je zou moeten nemen. dus lees de specificaties even goed voor je beslist

)
dit zou je nog kunnen combineren met een laagje eps tussen de balken geklemd.
maar let op is die vloer nu wel of niet damp doorlatend ?
[
Voor 5% gewijzigd door
migjes op 24-11-2016 12:52
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)