Maar dan geef je toch zelf het antwoord al? Waarom meet je wel bovenkant vloer als je de ruimtetemp niet vertrouwd, maar voor de onderzijde niet de onderkant maar wel de bodem die onder invloed staat van een hoop turbulente lucht en andere factoren?
Zou jij bijvoorbeeld dan ook de bovenzijde vloer van een 1e verdieping meten als je op de 2e verdieping met drukvaste platen die vloer hebt geïsoleerd en daarvan boven hebt gemeten? dat is in principe hetzelfde dan. Ik vind het maar een vreemde meetwijze.
Maar ja, ik denk dat we de discussie wel kunnen stoppen, want hier gaan we niet uitkomen. Misschien kan je Joost de Vree eens mailen, hij heeft die info erop gezet waar jij immers een deel van je theorieën op hebt gebaseerd.
De vraag is dan ook: is de luchtlaag 3cm of meer waar we het in de discussie boven jou over hebben? Alu folie over je eten doe ik meestal er strak overheen namelijk, er zal zelden overal een constante ruimte van meer dan 3cm tussen... want waarom zou je dat doen.

Zou je eten bijvoorbeeld ook langer warm blijven als je er 40cm luchtlaag tussen hebt of gewoon je hele keuken in alu folie inpakt? vast niet.
Zogezegd blijft de vraag hoeveel ruimte met lucht er tussen zit en dikte materiaal naast inderdaad materiaaleigenschappen. Volgens mij is dat dezelfde vraagstelling bij critici over Tonzon en andere (reflecterende) folies.
Ik verwacht namelijk dat de isolatiewaarde door turbulente lucht enorm achteruit gaat zodra de laagdikte aanzienlijk groter wordt. Bijvoorbeeld ≤3cm lucht heeft een
effectieve Rd=3, 40cm lucht een effectieve Rd=2 en 2,5m lucht bij je ingepakte keuken een effectieve Rd=1 voor het te isoleren object.
Mijn theorie volgt uit dat een afgesloten kruipruimte zonder vloerisolatie warmer blijft dan met ventilatie, maar verklein je de luchtlaag fors door vloerisolatie dan verhoogt de isolatiewaarde van de vloer... zelfs met ventilatie in de kruipruimte zelf. Dus Tonzon zal best wat doen, net als andere folietechnieken, maar de mate waarin weet je niet goed. Immers omdat het van allerlei factoren afhankelijk is.
[
Voor 51% gewijzigd door
Aardwolf op 10-01-2016 06:06
]