Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 28 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 06-07 22:08
Cyberpope schreef op donderdag 31 december 2015 @ 13:41:
[...]

(overigens vertrouw ik Tonzon zelf niet en heb er dus ook bewust niet voor gekozen. Ik heb ook nog geen enkel betrouwbare, herhaalbaar en neutraal onderzoek gezien over Tonzon. En heb heel hard gezocht. Maar dat gezegd hebbende, heb ik ook nergens kunnen vinden dat het NIET werkt.)
Zelf ben ik ook geen fan van Tonzon en heb dan ook voor (zelfgeplaatste) EPS gekozen.
Dat terzijde, Is het onderzoek van TNR niet onafhankelijk? Waarom zouden zij hun naam te grabbel gooien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Onderzoek TNR? Ik ben een paar jaar geleden aan het zoeken geweest. Wellicht is dit een nieuwe. Maar dan nog, zie ik graag er meer als 1.

Tenzij het een tikfout is en het TNO onderzoek bedoeld. Afgezien van dingen die tonzon zelf aanhaalt (maar in welke mate is dat "geframed" en selectief gequote) heb ik dat onderzoek nooit kunnen achterhalen. Ja, als ik ging betalen maar anders niet. Zolang ik niet het hele onderzoek kan lezen inclusief de afgesproken parameters, is het voor mij niet van enige waarde.

(En een paar jaar geleden kwam via elk "keurmerk" bij nader onderzoek toch weer onze vriend Ton Willemse tegen als bestuurslid of zelfs domein-eigenaar van het betreffende keurmerk. Na dit 3x gevonden te hebben is Tonzon bij mijn het verdomhoekje gekomen en ben ik zeer slecht te overtuigen om het daaruit te halen. Dan moet ik toch echt minimaal 2 gedegen, controleerbare en herhaalbare onderzoeken lezen. )

[ Voor 85% gewijzigd door Cyberpope op 31-12-2015 19:18 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

BCC

Ik wou het eerst hier posten, maar ik heb er toch maar een eigen topic van gemaakt. Kunnen mensen mij misschien wat advies geven voor mijn binnenmuur isolatie? BCC in "Voorzet wand tegen spouwmuur met PIR platen"

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Cyberpope schreef op donderdag 31 december 2015 @ 18:56:
Onderzoek TNR? Ik ben een paar jaar geleden aan het zoeken geweest. Wellicht is dit een nieuwe. Maar dan nog, zie ik graag er meer als 1.

Tenzij het een tikfout is en het TNO onderzoek bedoeld. Afgezien van dingen die tonzon zelf aanhaalt (maar in welke mate is dat "geframed" en selectief gequote) heb ik dat onderzoek nooit kunnen achterhalen. Ja, als ik ging betalen maar anders niet. Zolang ik niet het hele onderzoek kan lezen inclusief de afgesproken parameters, is het voor mij niet van enige waarde.

(En een paar jaar geleden kwam via elk "keurmerk" bij nader onderzoek toch weer onze vriend Ton Willemse tegen als bestuurslid of zelfs domein-eigenaar van het betreffende keurmerk. Na dit 3x gevonden te hebben is Tonzon bij mijn het verdomhoekje gekomen en ben ik zeer slecht te overtuigen om het daaruit te halen. Dan moet ik toch echt minimaal 2 gedegen, controleerbare en herhaalbare onderzoeken lezen. )
Als je de isolatie mogelijk voor kruipruimtes opsomt, en dan 1 voor 1 even tegen het licht houd..dan vallen er veel snel af wegens de nadelen ..

Ik vind het nadelig als een product beschadig moet worden/raakt als je reparatie werkzaamheden moet uitvoeren waardoor het effect verkleint of geheel teniet wordt gedaan. of zoals in het geval van schuim beton of schelpen een zeer onprettige situatie hebt.

EPS, naast relatief gemakkelijke zelfstandige installatie. kan je zodanig aanleggen dat je overal gemakkelijk bij kan..
Pur spuiten lijkt me een goeie 2de

Tonzon is naar mijn idee te teer, en hoewel ik geloof dat het zeker voordelen biedt bij goeie installatie. weegt het niet op tegen mogelijke fouten, of onprettige situaties op later tijdstip.

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Vandaag laatste deel folie gelegd. Ik merkte al dat het veel droger was dus dat is positief. Mijn woning was al voorzien van ongeveer 10cm eps dus dat hoefde niet perse. Sommige piepschuim stukken leken wel volledig doordrengt van het water, ben benieuwd hoe het effect zal zijn. Tevens wat kieren en gevallen eps weer goed gezet. Echt slecht hoeveel kieren er aanwezig waren. Vertrouwen in de bouw heeft wel opdoffer gehad. Wellicht dat ik binnenkort nog met pur de overgebleven kieren ga vullen maar de komende weken niet, heb het nu wel gehad. Respect aan de mensen die de isolatie ook zelf doen!

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

DJ^ schreef op vrijdag 01 januari 2016 @ 18:58:
Vandaag laatste deel folie gelegd. Ik merkte al dat het veel droger was dus dat is positief. Mijn woning was al voorzien van ongeveer 10cm eps dus dat hoefde niet perse. Sommige piepschuim stukken leken wel volledig doordrengt van het water, ben benieuwd hoe het effect zal zijn. Tevens wat kieren en gevallen eps weer goed gezet. Echt slecht hoeveel kieren er aanwezig waren. Vertrouwen in de bouw heeft wel opdoffer gehad. Wellicht dat ik binnenkort nog met pur de overgebleven kieren ga vullen maar de komende weken niet, heb het nu wel gehad. Respect aan de mensen die de isolatie ook zelf doen!
piepschuim doordrengt van water? verklaar je aub nader..

hoop niet dat je een water issue hebt onder de EPS ;)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Voordat ik begon waren er op diverse plekken op het EPS veel druppen zichtbaar. Dit is na leggen van een deel van het folie al minder geworden. Bij het beter bekijken van enkele van deze plekken heb ik de druppen weggeveegd met m'n mouw, hierna kwamen er direct nieuwe druppen tevoorschijn. Daarom heb ik het idee dat het EPS (op sommige plekken) doordrengt is van het water. Dit komt 100% zeker van onderen dus ik vermoed dat na enkele weken dit minder zal zijn geworden.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 10:05
EPS kan een beetje water opnemen. Tot 5% volgens dit document http://stybenex.nl/wp-con...e-EPS-basisinformatie.pdf . Niet veel, maar wellicht voldoende voor het effect dat je beschrijft .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Bedankt voor de info. Een snelle rekensom leert dat het dus om een behoorlijk aantal liters kan gaan!

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fornax445
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-06 10:22
Volgens dat document gaat het bij EPS dat echt ondergedompeld is om maximaal 5 volumeprocent. Als het wel nat is maar gedrained maximaal de helft daarvan.
En bij EPS dat vochtig wordt door luchtvochtigheid zou het om maximaal 1%(v/v) gaan.

Het is heel normaal dat er druppels onder aan het EPS hangen. Deze druppels hangen vooral op het laagste punt en daar waar vochtige lucht langs het koude oppervlak van het EPS stroomt. Als er al 2,5% water in het EPS zit is dat slechts in de buitenste onderste laag, ik denk eerder dat het een gelijkmatige film over een groter oppervlak is waaruit nieuwe druppels gevormd worden zodra je de bestaande druppels weg veegt. (Net als onder de douche, een druppel aan je neus kun je wegvegen maar er komt direct een nieuwe terug.)

Nu je de grond in de hele kruipruimte afgedekt hebt zal de lucht snel droger worden, over een week of 2 zijn alle druppels waarschijnlijk weg (Dat was hier tenminste wel zo).

www.wigle.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:47
Na lang wikken en wegen besloten om zelf folie aan te brengen op de bodem in de kruipruimte. Zojuist deze rol PE folie (http://waterborg.com/dampremmende-folie/#pp_tekst) besteld.
Precies de goede afmetingen 6x25. 6x50 was te groot en te duur voor echte PE folie van 0,2mm. Max breedte is wel zo'n 3.60m van de kruipruimte, maar wil genoeg ruimte hebben voor opstaande randjes, en vooral niet tekort komen. Hiermee kan ik hem bij de randen dubbelslaan naar buiten toe en vastzetten.

Overigens valt mij nu pas op dat er expliciet dampremmend staat. Vraag mij af of dat nog verschil maakt.
Wat ik had gelezen is PE-folie van 0,2mm dampdicht, of wordt het zo beschouwd.

Wat denken jullie?

[ Voor 21% gewijzigd door Meauses op 02-01-2016 22:25 ]

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:50
Je kruipruimte zelf gaat kurkdroog worden, want het water kan niet omhoog komen en verdampen/condenseren. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
GioStyle schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:27:
Je kruipruimte zelf gaat kurkdroog worden, want het water kan niet omhoog komen en verdampen/condenseren. :p
Dat zou mooi zijn. Gelukkig geen hele vochtige ruimte, maar alle beetjes helpen.
Wil later nog de vloer doen, maar eerst kijken wat er gebeurt met een folie op de bodem.

Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InfoTracer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:41
Meauses schreef op zaterdag 02 januari 2016 @ 22:19:
Na lang wikken en wegen besloten om zelf folie aan te brengen op de bodem in de kruipruimte. Zojuist deze rol PE folie (http://waterborg.com/dampremmende-folie/#pp_tekst) besteld.
Precies de goede afmetingen 6x25. 6x50 was te groot en te duur voor echte PE folie van 0,2mm. Max breedte is wel zo'n 3.60m van de kruipruimte, maar wil genoeg ruimte hebben voor opstaande randjes, en vooral niet tekort komen. Hiermee kan ik hem bij de randen dubbelslaan naar buiten toe en vastzetten.

Overigens valt mij nu pas op dat er expliciet dampremmend staat. Vraag mij af of dat nog verschil maakt.
Wat ik had gelezen is PE-folie van 0,2mm dampdicht, of wordt het zo beschouwd.

Wat denken jullie?
Lukt dat wel om zo'n rol van 6 meter je kruipruimte in te krijgen? Of rol je het dan al buiten uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
InfoTracer schreef op maandag 04 januari 2016 @ 19:42:
[...]

Lukt dat wel om zo'n rol van 6 meter je kruipruimte in te krijgen? Of rol je het dan al buiten uit?
Ik gok dat het op de rol zelf gevouwen is. De rollen zelf zijn vaak 1 meter lang namelijk en dan zit het er gevouwen omheen gerold. Dus ik moet vooral de lengte uitmeten en dan afknippen.
En als het er niet op gevouwen zit dan moet ik idd eerst buiten uitrollen en meten. Iets groter dan een meter krijg ik mijn kruipruimte niet in behalve mijzelf dan met wat vouwen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Ja, heb ik wel moeten doen.
Op straat uitrollen, meten, knippen en vouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik zit zelf te denken over het plaatsen van bodemfolie omdat de kruimpruimte na vloerisolatie wat vochtiger is geworden.
We hebben al preventief extra ventilatiegaten in de buitenmuur laten plaatsen. Even aankijken hoe het zich ontwikkeld, maar bodemfolie lijkt mij alsnog niet slecht.

Nu vraag ik mij af hoe jullie dat gedaan met bijvoorbeeld leidingen die over de bodem van de kruipruimte lopen? Er loopt bij ons bijvoorbeeld een rioolpijp vanuit de wc en enkele kabels over de bodem van de kruipruimte.

[ Voor 19% gewijzigd door EddoH op 04-01-2016 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

de rioolpijp hangt bij mij aan de zijkant ong halverwege tussen bodem en onderkant vloer. Daar heb ik de folie overheen geslagen om als er een keer iets lekt dit in het zand kan weglopen.

kabels heb ik niet, maar zou ik niet onder het folie laten.
Het vocht onder het folie zal vast niet erg goed zijn voor de kabel en je kan er lastiger bij voor als je het wil vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
EddoH schreef op maandag 04 januari 2016 @ 20:56:
Nu vraag ik mij af hoe jullie dat gedaan met bijvoorbeeld leidingen die over de bodem van de kruipruimte lopen? Er loopt bij ons bijvoorbeeld een rioolpijp vanuit de wc en enkele kabels over de bodem van de kruipruimte.
Hier ongeveer hetzelfde maar met ongeveer 5cm ruimte eronder, ik vermoed iets hoger dan bij jou? De buis ligt op stenen zodat ie stabiel blijft liggen onder het juiste verhang. Als jij ook tussenruimte hebt kan je het plastic steen voor steen eronder schuiven. Ligt de buis op het zand of voor een deel erin zou ik het folie er waarschijnlijk gewoon overheen leggen.

Wat betreft kabels zou je kunnen kijken wat je later nog wilt met die kabels. Is het bijv. een oude KPN telefoonkabel die ergens halverwege uit de grond komt en je gebruikt hem nu en later niet meer, dan gewoon eronder laten. Anders moet je hem er doorheen prikken, er door trekken en dan op het plastic laten liggen.
Bij mijzelf heb ik o.a. de oude analoge lijn eronder gelegd (ik heb glas), maar de netwerkkabels erop. Als ik bijvoorbeeld mijn woonkamer anders indeel kan ik met een netwerkkabel uit hoek 1 opnieuw aansluiten op hoek 3 omdat de kabel boven het plastic ligt en deze bewust wat langer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Bedankt voor de tips. De buis lijkt gewoon op het zand te liggen. Het lijkt mij (ook gezien mogelijke lekkages) dan inderdaad wel verstandig de folie over de buis heen te leggen. Ik neem aan dat een kleine kier hier en daar niet het ergste is bij bodemfolie, op de punten waar de buis door het folie moet.
Bij de kabels zal ik het folie eronder schuiven.

Nu nog voldoende moed en zin kweken om een tijdje onder mijn huis te gaan vertoeven :+

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 05-01-2016 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 266924

Lekkerboeie86 schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:27:
Komend jaar gaan we proberen ons huisje wat energie zuiniger te maken. Maar ook het comfort wat te verhogen. We hebben een kwaaitaal vloer zonder betonrot en in de woonkamer is ligt een eikenhouten vloer. Deze voelt gewoon koud aan. De kruipruimte is redelijk droog. Ligt zand in en is +/- 60 cm hoog. Nu is de vraag hoe we het beste kunnen isoleren.

Een aantal zaken is voor mij duidelijk, ik ga het niet zelf doen en ik wil geen PUR. Dat lijkt me niet gezond. Het volgooien met parels of chips klinkt allemaal erg makkelijk en niet duurzaam. Heeft niet mijn voorkeur.

Tonzon klinkt als een optie, maar de verhalen zijn erg tegenstrijdig. Ook het voorbeeld hierboven waarbij het verkeerd geïnstalleerd is heeft niet geholpen.

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat heeft nou het beste effect? En naar welke vorm van isolatie hoef ik 30 jaar niet naar om te kijken? De prijs is belangrijk, maar iets wat een echte oplossing is nog veel belangrijker. Minder gas verbruiken, warme voeten en een droge kruipruimte ivm met de kwaaitaal vloer.
Ik heb ook een kwaaitaalvloer en heb voor een tonzon-achtige oplossing gekozen, een 'hoogglanzende' noppenfolie op gespannen kabels. Tijdens de montage, helft vloer gefolie aangebracht was er een verschil in oppervlakte temperatuur van de vloer in de kamer van 1.4 graden te meten.
Voor het leggen v.d. folie was de kruipruimte temperatuur 15.5 graden, ook de zandbodem. Nu is de onderzijde kwaaitaal 16.8 en onder de folie/zandbodem 12.2 graden. Opwarming van de aarde gaat nu een stuk langzamer ;)
De folie kost slechts 1,76 per m2 bij noppenfolie-online punt nl

Vocht aan onderzijde van vloeren of de aangebrachte ...isolatie duidt er naar mijn idee op dat er nog steeds warmte van boven naar beneden straalt en het vocht is 'gewoon' condens. Vochtige isolatie isoleert niet meer zoals bedoelt maar is een warmte geleider geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:42:
[...]
Vocht aan onderzijde van vloeren of de aangebrachte ...isolatie duidt er naar mijn idee op dat er nog steeds warmte van boven naar beneden straalt en het vocht is 'gewoon' condens. Vochtige isolatie isoleert niet meer zoals bedoelt maar is een warmte geleider geworden.
Vocht aan de onderzijde komt mijn insziens doordat de vloer aan de onderzijde kouder is geworden en het dauwpunt dus van de woning richting de kruipruimte is gegaan. De isolatie doet dan dus zijn werk lijkt me. Ook vochtige lucht die normaal gesproken door kieren het huis binnendringt blijft meer opgesloten in de kruipruimte, waar het kan condenseren.
Hetzelfde effect zie je bij HR++ glas waar de buitenkant condenseert, terwijl dit bij normaal dubbelglas veel minder is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:15:
[...]

Vocht aan de onderzijde komt mijn insziens doordat de vloer aan de onderzijde kouder is geworden en het dauwpunt dus van de woning richting de kruipruimte is gegaan. De isolatie doet dan dus zijn werk lijkt me. Ook vochtige lucht die normaal gesproken door kieren het huis binnendringt blijft meer opgesloten in de kruipruimte, waar het kan condenseren.
Hetzelfde effect zie je bij HR++ glas waar de buitenkant condenseert, terwijl dit bij normaal dubbelglas veel minder is.
Het moet nog kouder aan de onderzijde van de isolatie worden, cq de isolatie is onvoldoende er komt nog steeds te veel warmte in kontakt met de kou, met condens als gevolg.
Op mijn bovenverdieping heb ik overal nog enkel glas, de condens-vorming 's ochtends op de ramen is het minst daar waar het het koudst is.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 05-01-2016 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:21:
[...]

Op mijn bovenverdieping heb ik overal nog enkel glas, de condens-vorming 's ochtends op de ramen is het minst daar waar het het koudst is.
Dat is erg raar...wij hadden voorheen ook enkelglas en daar waren de ramen 's ochtends op de koude hoeken compleet nat. Het plaatsen van HR++ heeft dit juist omgedraaid. Het lijkt mij ook logisch: condens ontstaat als lucht afkoelt en minder vocht kan bevatten dan voorheen. Het vocht zet zich dan af op koude plaatsen.

Zelfde bij vloerisolatie: voorheen kruipruimte kurkdroog, na isoleren een warme vloer in de woonkamer maar iets vochtig zand in de kruipruimte. Daarom moet er altijd voldoende ventilatie in de kruipruimte aangebracht worden na isolatie.

Jouw redenering lijkt me een beetje omgedraaid :)

[ Voor 19% gewijzigd door EddoH op 05-01-2016 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:15:
[...]

Dit gebeurd in de overgangsfase van nacht naar ochtend waar de temperatuur v.d. buitenste laag glas tijdelijk hoger is dan de buitenlucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:24:
[...]

Zelfde bij vloerisolatie: voorheen kruipruimte kurkdroog, na isoleren een warme vloer in de woonkamer maar iets vochtig zand in de kruipruimte. Daarom moet er altijd voldoende ventilatie in de kruipruimte aangebracht worden na isolatie.

Jouw redenering lijkt me een beetje omgedraaid :)
Als de gemiddelde temperatuur hoger is is deze relatief droger, dat klopt, als je isoleert en de temperatuur daalt zal de relatieve, maar niet de abolute vochtigheid stijgen. Druppels aan de onderzijde van of isolatie of vloer geven aan dat de temperatuur daar van te hoog is. Is deze niet te hoog zal er geen condensvorming optreden. Het vocht zal door de zwaartekracht op de bodem blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Ik begin wat beter te begrijpen wat je bedoeld, maar snap nog steeds niet hoe er druppels op een warm oppervlak kunnen ontstaan. De lucht daar kan dan toch juist veel vocht bevatten, aangezien deze warmer is?

Je verhaal over vocht op enkelglas op warme plekken vind ik nog steeds vreemd. Condens op de ramen ontstaat omdat de ramen te koud zijn lijkt me. Net als dat in de badkamer de koudste muur altijd het natst is na het douchen.

Wellicht heb je iets van leesvoer voor me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 20:53:

Je verhaal over vocht op enkelglas op warme plekken vind ik nog steeds vreemd. Condens op de ramen ontstaat omdat de ramen te koud zijn lijkt me.
Te koud ten op zichte van, het is altijd relatief.

Ik heb voor de grap, om te checken of mijn ideeen klopten een strook noppenfolie aan de binnenzijde van dat enkele glas aangebracht, dat deel blijft keurig condensvrij. Als je wilt kan ik je een foto sturen.

Condens bevindt zich altijd aan de warme zijde.

Als je enkel of dubbelglas onder een afdak plaatst, vrijstaande glasplaten dus, temperatuur aan beide kanten van het glas hetzlefde, zul je geen condensvorming zien. Condens vormt zich daar waar een temperatuurverschil is en de condens vormt zich aan de warme zijde.

Als je dauwpunt googled of wikipedia misschien dat na verloop van tijd, duurde bij mij ook behoorlijk lang voor ik me er iets bij voor kon stellen, het kwartje valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 02-07 18:24

MieJuul

3970Wp

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:28:
[...]

Klopt, maar wel op een koudere ondergrond.
Dus nou nog een keer: hoe komt het condens aan de isolatie onder de vloer?

Die isolatie is dan toch niet te warm?
Want dan condenseert er niks op namelijk.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:28:
[...]

Te koud ten op zichte van, het is altijd relatief.

Ik heb voor de grap, om te checken of mijn ideeen klopten een strook noppenfolie aan de binnenzijde van dat enkele glas aangebracht, dat deel blijft keurig condensvrij. Als je wilt kan ik je een foto sturen.

Als je enkel of dubbelglas onder een afdak plaatst, vrijstaande glasplaten dus, temperatuur aan beide kanten van het glas hetzlefde, zul je geen condensvorming zien. Condens vormt zich daar waar een temperatuurverschil is en de condens vormt zich aan de warme zijde.

Als je dauwpunt googled of wikipedia misschien dat na verloop van tijd, duurde bij mij ook behoorlijk lang voor ik me er iets bij voor kon stellen, het kwartje valt.
De condensatie komt natuurlijk voor aan de warme zijde maar wel op de koudere oppervlakten.
Ik heb nog even verder gezocht, maar overal kom ik tot de conclusie dat condensatie alleen kan optreden mij oppervlakten die kouder zijn dan de vochthoudend lucht. En dit klinkt ook allemaal heel logisch.

Volgens mij is bij mij het kwartje wel al gevallen hoor :P
Het gaat er bij mij overigens echt niet om om gelijk te krijgen of iets dergelijks, maar ik kan gewoon je redenatie niet volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MieJuul schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:35:
[...]

Klopt, maar wel op een koudere ondergrond.
Dus nou nog een keer: hoe komt het condens aan de isolatie onder de vloer?

Die isolatie is dan toch niet te warm?
Want dan condenseert er niks op namelijk.
De onderzijde van de isolatie moet relatief te warm zijn, geeft dus kennelijk nog te veel warmte door van boven. Pak een infrarood thermometer en meet het verschil in temperatuur tussen grond, onderzijde isolatie en onderzijde vloer, als het goed is moet het dan te verklaren zijn. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-06 20:50

Jack

MHz Matters

Deze discussie is al vaker voorbij gekomen in dit topic en hajeetje gaat een beetje de mist in hier.

- Hoe warmer lucht is hoe meer waterdamp deze kan bevatten. Wanneer deze lucht afkoelt tot onder het dauwpunt zal de waterdamp condenseren op het koudere oppervlak (lees binnenzijde enkelglas, koudebrug of spiegel in badkamer bij douchen).

Condens aan de onderzijde van de isolatie in de kruipruimte is inderdaad mogelijk bij hoge luchtvochtigheid door bijv. vocht optrek uit het zand en goed-werkende, dus koude isolatie oppervlak. Dit kan verkeren begin winter, wanneer het zandbed nog warm is en de isolatielaag door de ventilatielucht is afgekoeld.

[ Voor 11% gewijzigd door Jack op 05-01-2016 21:51 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:42:
[...]

De condensatie komt natuurlijk voor aan de warme zijde maar wel op de koudere oppervlakten.
Ik heb nog even verder gezocht, maar overal kom ik tot de conclusie dat condensatie alleen kan optreden mij oppervlakten die kouder zijn dan de vochthoudend lucht. En dit klinkt ook allemaal heel logisch.

Volgens mij is bij mij het kwartje wel al gevallen hoor :P
Het gaat er bij mij overigens echt niet om om gelijk te krijgen of iets dergelijks, maar ik kan gewoon je redenatie niet volgen.
Als de isolatie de warmte voldoende scheidt van de kou, zal er geen condensatie optreden. Ik heb aluminium kozijnen, waar normaal gesproken condensvorming optreed, daar waar ik noppenfolie aanbreng, kennelijk voldoende isoleer treedt geen condsnvorming meer op. Kennelijk heb ik de warme lucht voldoende gescheiden van de koude lucht. Net zoals je normaal gesproken geen condensvorming aan de binnenzijde van HR++ dubbele beglazing zult zien..

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 05-01-2016 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:50:
[...]

Als de isolatie de warmte voldoende scheidt van de kou, zal er geen condensatie optreden. Ik heb aluminium kozijnen, waar normaal gesproken condensvorming optreed, daar waar ik noppenfolie aanbreng, kennelijk voldoende isoleer treedt geen condsnvorming meer op. Kennelijk heb ik de warme lucht voldoende gescheiden van de koude lucht.
Sorry maar ik geef het op. Als isolatie de 'warmte van de kou scheidt' betekent het dus dat 1 zijde van de isolatie koud moet zijn. Op dit koude oppervlak zal condensatie optreden zoals gebeurd bij enkelglas, spiegel in de badkamer, een fles frisdrank buiten de koelkast, de binnenzijde van de koelkast, de buitenzijde van HR++ glas, etc.
De binnenzijde van HR++ glas is droog juist omdat deze net zo warm is als de omgeving.

Met jouw redenatie zou een ongeïsoleerde warme vloer dus drijfnat moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door EddoH op 05-01-2016 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jack schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:47:
Deze discussie is al vaker voorbij gekomen in dit topic en hajeetje gaat een beetje de mist in hier.

- Hoe warmer lucht is hoe meer waterdamp deze kan bevatten. Wanneer deze lucht afkoelt tot onder het dauwpunt zal de waterdamp condenseren op het koudere oppervlak (lees binnenzijde enkelglas, koudebrug of spiegel in badkamer bij douchen).

Condens aan de onderzijde van de isolatie in de kruipruimte is inderdaad mogelijk bij hoge luchtvochtigheid door bijv. vocht optrek uit het zand en goed-werkende, dus koude isolatie oppervlak. Dit kan verkeren begin winter, wanneer het zandbed nog warm is en de isolatielaag door de ventilatielucht is afgekoeld.
Vocht optrekken, tegen de zwaartekracht in ?
Warm zandbed ? Bij een heel warm najaar en een heel snel invallende winter ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:55:
[...]

Sorry maar ik geef het op. Als isolatie de 'warmte van de kou scheidt' betekent het dus dat 1 zijde van de isolatie koud moet zijn. Op dit koude oppervlak zal condensatie optreden zoals gebeurd bij enkelglas, spiegel in de badkamer, een fles frisdrank buiten de koelkast, de binnenzijde van de koelkast, de buitenzijde van HR++ glas, etc.
De binnenzijde van HR++ glas is droog juist omdat deze net zo warm is als de omgeving.

Met jouw redenatie zou een ongeïsoleerde warme vloer dus drijfnat moeten zijn.
Nee indien de vloer ongeisoleerd is stook je onbedoeld de kruipruimte warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:55:
[...]

Sorry maar ik geef het op. Als isolatie de 'warmte van de kou scheidt' betekent het dus dat 1 zijde van de isolatie koud moet zijn.
Een thermosfles heeft hete koffie, een isolator in de vorm van een reflecterende laag op het glas en een vacuum als isolator. De buitenzijde van de kan heeft de omgevingstemperatuur en er treedt geen condensvorming op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 21:58:
[...]

Vocht optrekken, tegen de zwaartekracht in ?
Warm zandbed ? Bij een heel warm najaar en een heel snel invallende winter ?
Jahoor, vocht verdampt, warme lucht stijgt... dit is geen rocket science :)

Hier is het kruipruimte zand gedurende het jaar 14* C, koelt weinig af. En bij 60% relatieve luchtvochtigheid is het dauwpunt al bij 6,4 graden.
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:02:
[...]

Een thermosfles heeft hete koffie, een isolator in de vorm van een reflecterende laag op het glas en een vacuum als isolator. De buitenzijde van de kan heeft de omgevingstemperatuur en er treedt geen condensvorming op.
Er treedt per definitie geen condensatie op tegen warme oppervlakken. Dit zal gaan stomen bij lekke isolatie.

[ Voor 32% gewijzigd door Jack op 05-01-2016 22:05 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jack schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:03:
[...]

Jahoor, vocht verdampt, warme lucht stijgt... dit is geen rocket science :)

Hier is het kruipruimte zand gedurende het jaar 14* C, koelt weinig af. En bij 60% relatieve luchtvochtigheid is het dauwpunt al bij 6,4 graden.

[...]
Relatief warmere lucht stijgt t.o.v. koudere lucht. De bodem zou dan warmer moeten zijn dan de fundering/onderzijde v.d. isolatie. De bodem op 50cm beneden grondpeil is voor zover mij bekend altijd lager.

Er treedt per definitie geen condensatie op tegen warme oppervlakken. Dit zal gaan stomen bij lekke isolatie.
Bij welke temperatuur gaat water in damp over ? Bij mijn weten bij 100graden.
De buitenzijde van de thermosfles is kouder, daar zou het dan toch wel tegen moeten condenseren of volg ik het niet ?

Als de genoemde 14graden een gemeten temperatuur is, dan is die tenminste 1.8 graden hoger dan bij mij, wat suggereert dat er warmte straling van boven plaatsvindt.
Zie https://de.wikipedia.org/.../File:Bodentemperatur.png voor grondtemperaturen en dan met name in de periode september - april het stookseizoen.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 05-01-2016 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

water gaat pas bij 100 graden over in damp? Hoe droogt een badkamer op dan? Alleen als het 100 graden is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

woekele schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:18:
water gaat pas bij 100 graden over in damp? Hoe droogt een badkamer op dan? Alleen als het 100 graden is?
Da's een goeie, heb ik zo geen antwoord op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:13:
[...]

Bij welke temperatuur gaat water in damp over ? Bij mijn weten bij 100graden.
De buitenzijde van de thermosfles is kouder, daar zou het dan toch wel tegen moeten condenseren of volg ik het niet ?
Je haalt 2 dingen door elkaar.
Water kookt bij 100 graden (uitzonderingen daargelaten) en gaat over in stoom.
Bij dit proces verdampt het water erg snel.
Maar dat wil niet zeggen dat water alleen bij die temperatuur verdampt.
Ook bij bvb 15 graden verdampt water, alleen minder snel.

Voor wat betreft de thermosfles: de buitenkant is gelijk aan de omgevingstemperatuur, dus geen condensatie.
ALS er al condensatie plaats zou vinden dan is het aan de binnenkant van de buitenste laag, maar daar is vacuum en dus geen vocht aanwezig.

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshh
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 06-07 12:28
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:24:
[...]

Da's een goeie, heb ik zo geen antwoord op.
Vocht is er bij elke temperatuur, niet alleen bij 100 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MieJuul schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:37:
[...]

ALS er al condensatie plaats zou vinden dan is het aan de binnenkant van de buitenste laag, maar daar is vacuum en dus geen vocht aanwezig.
Je bevestigt in ieder geval dat daar waar de isolatie van voldoende kwaliteit is er geen condensatie op zal treden.

[ Voor 34% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 05-01-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:42:
[...]

Je bevestigt in ieder geval dat daar waar de isolatie van voldoende kwaliteit is er geen condensatie op zal treden.
Nee, hij bevestigt dat er geen condensatie optreed als een oppervlak dezelfde temperatuur heeft als de omgevingslucht.

Jij claimt dat er condensatie optreed bij oppervlakken die warmer zijn dan de omgeving.

In de kruipruimte zal condensatie optreden door optrekkend en relatief warme lucht uit de grond tegen een koude, goed geïsoleerde vloer.

Als de vloer minder goed geïsoleerd zou zijn is deze minder koud in vergelijking met de optrekkende lucht en treedt er dus geen condensatie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:49:
[...]

Nee, hij bevestigt dat er geen condensatie optreed als een oppervlak dezelfde temperatuur heeft als de omgevingslucht.

Jij claimt dat er condensatie optreed bij oppervlakken die warmer zijn dan de omgeving.

In de kruipruimte zal condensatie optreden door optrekkend en relatief warme lucht uit de grond tegen een koude, goed geïsoleerde vloer.

Als de vloer minder goed geïsoleerd zou zijn is deze minder koud in vergelijking met de optrekkende lucht en treedt er dus geen condensatie op.
De aarde 50cm onder de oppervlakte, bodem kruipruimte, is van zichzelf altijd veel kouder dan de onderzijde van de isolatie/vloer zie: https://de.wikipedia.org/.../File:Bodentemperatur.png in de periode september - april. Als de temperatuur bij jou hoger is komt dat van bovenaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jack

Jack

MHz Matters

EddoH d:)b

Verder zie hier wat mooie luchtvochtigheid info:
http://www.schildersbedrijf.com/winterschilder11.htm
Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:56:
[...]

De aarde 50cm onder de oppervlakte, bodem kruipruimte, is van zichzelf altijd veel kouder dan de onderzijde van de isolatie/vloer zie: https://de.wikipedia.org/.../File:Bodentemperatur.png in de periode september - april. Als de temperatuur bij jou hoger is komt dat van bovenaf.
Dit geldt alleen voor buitengrond en dus afkoeling door vorst. Deze invloed is in je kruipruimte vele malen kleiner, dus daarom gaat dit verhaal niet op.

Daarnaast als de temperatuur hoger is, zal er dus ook geen condensatie optreden. Koude lucht condenseert niet op warme oppervlakken.

[ Voor 80% gewijzigd door Jack op 05-01-2016 23:02 ]

[Specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:56:
[...]

De grond is warmer dan de lucht op sommige momenten. Waarom zou de grond altijd kouder zijn dan bovengronds?
Leuk leesvoer

[ Voor 33% gewijzigd door EddoH op 05-01-2016 23:12 . Reden: Verkeerde voorbeeld ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Jack schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:57:
EddoH d:)b

Verder zie hier wat mooie luchtvochtigheid info:
http://www.schildersbedrijf.com/winterschilder11.htm

[...]

Dit geldt alleen voor buitengrond en dus afkoeling door vorst. Deze invloed is in je kruipruimte vele malen kleiner, dus daarom gaat dit verhaal niet op.

Daarnaast als de temperatuur hoger is, zal er dus ook geen condensatie optreden. Koude lucht condenseert niet op warme oppervlakken.
Die vorst is er nog niet in september.
Als je de grond onder je woning als iets fundamenteel anders beschouwt dan buitenlucht houdt het wat mij betreft op. Natuurlijk heeft de woning als warmtebron invloed op deze wat mij betreft enigszins geisoleerde buitengrond, maar door goede isolatie zou dat maximaal beperkt dienen te worden.
Op dit moment, net met infrarood thermometer gemeten.
Grond in kruipruimte 10.3
Boven noppenfolie/onderzijde kwaaitaal 15.8
Vloer kamer 19.8

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 05-01-2016 23:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:05:
[...]

Waarom zou de grond altijd kouder zijn dan bovengronds?
Omdat de grond niet in staat is om meer zonne-energie op te nemen gedurende de dag dan zij 's nachts weer uitstraalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Hoezo niet?
Overdags haalt de zon in Nederland in de zomer 1000W/m²
Uitstraling is bij heldere hemel maximaal iets van 150W/m²
Als het overdags zonnig is en 'snachts bewolkt haal je zelfs die 150W/m² niet eens.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

NBK schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 23:57:
Hoezo niet?
Overdags haalt de zon in Nederland in de zomer 1000W/m²
Uitstraling is bij heldere hemel maximaal iets van 150W/m²
Als het overdags zonnig is en 'snachts bewolkt haal je zelfs die 150W/m² niet eens.
Als het zo simpel, 100% absorptie, zou zijn als je het doet voorkomen zou de boel snel oververhit raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Er zijn meer manieren om af te koelen dan alleen uitstraling.

Om even in de te gaan op het verdampingsverhaal van water.
De luchtvochtigheid word gemeten door een verschil temperatuur te nemen tussen 2 dezelfde thermometers. Het enige verschil is dat 1 thermometer droog word gehouden terwijl de andere met een stukje doek nat gehouden word.
Na enige tijd word de temperatuur van de 'natte' thermometer lager dan de omgevingstemperatuur!

Water is eigenlijk maar raar spul. Water wil eigenlijk geen water zijn maar waterdamp.
Dit betekend ook dat het water alleen op plaatsen condenseert waar geen warmte te onttrekken valt maar waar juist warmte aan het water onttrokken word.

Gelukkig voor ons is het op aarde zo koud dat het in grote hoeveelheden is gecondenseerd ;)

Dit verdampen en condenseren is een continue proces. Zelfs ijs verdampt als de lucht erboven maar droog genoeg is.
Kijk bij een lange vorstperiode maar eens goed naar het oppervlak van het ijs in de sloot. Als het water net is bevroren liggen de waterplantjes in het ijs. Na een week goede vorst en straffe droge oosterwind zal je zien dat de waterplantjes langzaam boven het ijs beginnen uit te steken.

Als de lucht te veel vocht bevat (of afkoelt en daardoor dus minder vocht kan bevatten) zal het vocht in de lucht condenseren en krijg je dus mist. Druppeltjes gecondenseerd water in lucht. Die druppeltjes klonteren weer samen tot regen etc..
Ik heb voor de grap, om te checken of mijn ideeën klopten een strook noppenfolie aan de binnenzijde van dat enkele glas aangebracht, dat deel blijft keurig condensvrij.
Je weet dat noppenfolie dampdicht is? Het vocht uit de ruimte kan dus niet meer bij het glas komen om daar te condenseren.
De rede dat er geen condens ontstaat op de folie zelf is dat de folie aan de kant van de kamer al snel boven het dauwpunt uitkomen. In een heel vochtige ruimte zal er ook gewoon condens ontstaan op de folie.

Dat dauwpunt is ook precies de grens waarbij wel of geen condensatie zal optreden. Is een oppervlakte warmer dan het dauwpunt (ook wel damppunt) van de lucht die erlangs stroomt zal het niet condenseren. Is het oppervlak kouder dan het dauwpunt zal er condens ontstaan (niet perse altijd zichtbaar het water wil immers ook weer verdampen)

[ Voor 78% gewijzigd door NBK op 06-01-2016 00:34 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Anoniem: 266924 schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 19:42:
[...]

De folie kost slechts 1,76 per m2
Welke soort folie heb je gekozen als ik vragen mag :)? zijn er ook isolatiewaardes bekend? Ben wel benieuwd hoe noppenfolie ten opzichte van eps presteerd

[ Voor 18% gewijzigd door AOC op 06-01-2016 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meauses
Heb zojuist mijn rol PE folie binnengekregen van 6x25m en zit inderdaad gevouwen en gerold. de rol is denk ong 1.60 lang, dus iets meer dan ik dacht. Overigens voelt het net zo sterk als de Tonzon folie waar menig isolatiebedrijf mee rondloopt als voorbeeld.
Binnenkort even de kruipruimte rotzooivrij maken, beetje aanvegen en alvast de gaten boren zodat de folie vast kan met schroeven en ringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dark0z schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 09:07:
[...]

Welke soort folie heb je gekozen als ik vragen mag :)? zijn er ook isolatiewaardes bekend? Ben wel benieuwd hoe noppenfolie ten opzichte van eps presteerd
http://noppenfolie-online...luminium_noppenfolie.html
Sterk dampremmend. Isolatiewaarde Rw waarde van = 5,8 m2 K/ W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12:48
Hier een paar offertes voor Tonzon opgevraagd voor +/- 50 m2 kruipruimte. Hoewel het een dure oplossing is, denk ik dat er weinig andere opties zijn. Dit kwam al eerder naar voren hier, aangezien ik niet van plan ben om het zelf uit te voeren. Opzich vind het geen punt als het wat centen kost, maar ik wil dan wel de zekerheid dat het aangenamer aan gaat voelen in de woonkamer. Andere oplossingen dan Tonzon ben ik eigenlijk nog minder van onder de indruk. Dus wellicht is het dan toch de minst slechte :p
Daarnaast zullen ze wel iets goed doen, want zelfs diverse Tweakers lijken het systeem te willen nabootsen met andere materialen.

Ben ook bezig met nieuwe kozijnen, maar dat komt wel in dat topic.

We wachten het weer even af.

TWEAKERS FC EREDIVSIE VOETBALPOULE 24/25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Lekkerboeie86 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:30:
Hier een paar offertes voor Tonzon opgevraagd voor +/- 50 m2 kruipruimte. Hoewel het een dure oplossing is, denk ik dat er weinig andere opties zijn. Dit kwam al eerder naar voren hier, aangezien ik niet van plan ben om het zelf uit te voeren. Opzich vind het geen punt als het wat centen kost, maar ik wil dan wel de zekerheid dat het aangenamer aan gaat voelen in de woonkamer. Andere oplossingen dan Tonzon ben ik eigenlijk nog minder van onder de indruk. Dus wellicht is het dan toch de minst slechte :p
Daarnaast zullen ze wel iets goed doen, want zelfs diverse Tweakers lijken het systeem te willen nabootsen met andere materialen.

Ben ook bezig met nieuwe kozijnen, maar dat komt wel in dat topic.

We wachten het weer even af.
PUR? Ik heb afgezien van Tonzon vanwege de foutgevoelige installatie en het twijfelachtige bewijs vwb isolatiewaarde. PUR was goedkoper en had ik meer vertrouwen in. Het gezondheidseffect relletje heb ik nog even uitgezocht, maar dat was een storm in een glas water.

In ieder geval doet het hier prima zijn werk, de vloer is merkbaar warmer en er wordt een stuk minder gestookt, hoewel het moeilijk nagaan is of dat door de vloerisolatie of door de andere isolatiemaatregelen komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
EddoH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 22:38:
[...]

PUR? Ik heb afgezien van Tonzon vanwege de foutgevoelige installatie en het twijfelachtige bewijs vwb isolatiewaarde. PUR was goedkoper en had ik meer vertrouwen in. Het gezondheidseffect relletje heb ik nog even uitgezocht, maar dat was een storm in een glas water.

In ieder geval doet het hier prima zijn werk, de vloer is merkbaar warmer en er wordt een stuk minder gestookt, hoewel het moeilijk nagaan is of dat door de vloerisolatie of door de andere isolatiemaatregelen komt :)
Tja dat is dus het hele dilemma. Tonzon is qua installatie foutgevoelig. Maar als het goed geplaatst wordt, heb ik wel veel vertrouwen in het resultaat. PUR lijkt me inderdaad ongezond en erg milieu onvriendelijk. Maar ook hier zijn de meningen over verdeeld.

Het is lastig omdat het best belangrijke keuzes zijn, en ik beide opties niet 100% top vind. Ze hebben allebei behoorlijke nadelen. Mag ik vragen wat je +/- betaald heb voor PUR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Lekkerboeie86 schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:11:
[...]

Tja dat is dus het hele dilemma. Tonzon is qua installatie foutgevoelig. Maar als het goed geplaatst wordt, heb ik wel veel vertrouwen in het resultaat. PUR lijkt me inderdaad ongezond en erg milieu onvriendelijk. Maar ook hier zijn de meningen over verdeeld.

Het is lastig omdat het best belangrijke keuzes zijn, en ik beide opties niet 100% top vind. Ze hebben allebei behoorlijke nadelen. Mag ik vragen wat je +/- betaald heb voor PUR?
Het enige gezondheidsrisico bij PUR is tijdens de uitharding waarbij stoffen vrijkomen die niet helemaal gezond voor je zijn bij langdurige blootstelling in hoge concentraties. De uithardingsperiode van PUR is overigens heel kort. De fouten die in het verleden enkele malen gemaakt zijn hadden te maken met verkeerde apparatuur waardoor de mengverhouding tussen de 2 componenten niet goed was en de PUR niet volledig uithardde en het niet aanbrengen van ventilatie in de kruipruimte. Tegenwoordig gebruikt men computergestuurde apparatuur die de verhouding tussen de aangebrachte componenten in de gaten houdt en wordt er standaard ventilatie aangebracht.
Ikzelf ben tijdens het aanbrengen en enkele uren erna niet in het huis geweest, om toch eventuele risico's te vermijden. Na die uren is de PUR volledig uitgehard en zijn de schadelijke stoffen allang uit de kruipruimte gewaaid. Overigens werd gesteld dat het niet nodig was het huis te verlaten, maar dat we dat konden doen als we dat een prettig idee vonden.
Ik ben iemand van het meten is weten principe, en toen TNO na onderzoek PUR isolatie veilig had verklaard, was ik er wel over uit.

Prijs was inclusief ventilatiekokers aanbrengen volgens mij iets van 1100,- voor ~50m2.

[ Voor 3% gewijzigd door EddoH op 06-01-2016 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

ook maar eens een rol van besteld - betaalbaar en beter dan niets, heb een wat rare vloer (hout met daarop beton met vloerverwarming en daarop tegels) ga deze vrij van de vloer strak tegen de regels hangen, dus iets van een lucht kussen en reflectie. Waar ik ruimte vermoed spuit ik wel bouwschuim.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:48:
[...]

ook maar eens een rol van besteld - betaalbaar en beter dan niets, heb een wat rare vloer (hout met daarop beton met vloerverwarming en daarop tegels) ga deze vrij van de vloer strak tegen de regels hangen, dus iets van een lucht kussen en reflectie. Waar ik ruimte vermoed spuit ik wel bouwschuim.
Om het effect te meten, zou je voor plaatsing de temperatuur aan de onderzijde v.d. vloer en de bodem van de kruipruimte eens moeten meten. Hetzelfde doe je na plaatsing direct en een paar dagen later nog eens.
Uiteindelijk is het verschil/verlaging delta T van onderzijde oorspronkelijke vloer t.o.v. de bodemtemperatuur het beoogde effect, bij mij is die 5.5, kennelijk de werkelijk gerealiseerde Rc waarde, men geeft 5.8 als waarde op, dat komt er dus uitermate dicht bij. TonZon geeft voor zover ik weet een lagere waarde op, maar dat terzijde. Ik weet overigens niet of de berekening v.d. Rc en de delta T welke ik zie correct berekend zijn. Je energie gaat niet meer de bodem in maar wordt gereflecteerd naar je woonruimte. Hou ons op de hoogte.
Ik ga trouwens binnenkort bij iemand op bezoek in een identieke woning als ik zelf heb en TonZon heeft laten installeren en ik ga daar dus ook meten om te kijken naar de verschillen in temperatuur.
Meten is weten.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 07-01-2016 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 01:23:
[...]

Uiteindelijk is het verschil/verlaging delta T van onderzijde oorspronkelijke vloer t.o.v. de bodemtemperatuur het beoogde effect, bij mij is die 5.5, kennelijk de werkelijk gerealiseerde Rc waarde, men geeft 5.8 als waarde op, dat komt er dus uitermate dicht bij.
Uh, de delta T is toch niet hetzelfde als de Rc waarde? De eenheid van warmte weerstand is m2 K/W, geen graden Celcius. Of bedoelde je dat niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

EddoH schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 08:21:
[...]

Uh, de delta T is toch niet hetzelfde als de Rc waarde? De eenheid van warmte weerstand is m2 K/W, geen graden Celcius. Of bedoelde je dat niet?
Zoals ik al aangaf even verderop in het stukje
Ik weet overigens niet of de berekening v.d. Rc en de delta T welke ik zie correct berekend zijn.

In principe moet je de Rc waarde toch uit kunnen rekenen als je het verschil in temperatuur weet ? Normaal zoek je de Rc waarde op in een tabel, maar die tabel is natuurlijk ooit uit een praktijk test proefondervindelijk vastgesteld lijkt me. Als je de oppervlakte op 1 of 10 of ... stelt, maakt volgens mij niet uit welke waarde je kiest, ik wil alleen maar de warmteoverdracht bepalen en daarmee de Rc.

http://www.joostdevree.nl/shtmls/warmtegeleiding_meer.shtml
Wet van Fourier

Warmtegeleiding (conductie, warmtestroom) is te zien als warmtestroomdichtheid ofwel een warmtestroom per oppervlakte en wordt bepaald door de Wet van Fourier:

q = Q/A = -k(deltaT/dx) = (deltaTc/Rc)

Q = warmteoverdracht (W ofwel J/s); door de grote letter Q te berekenen heb je de kleine letter q als de oppervlakte bekend is
A = oppervlak waarover warmtetransport plaatsvindt (in m2)
k = warmtegeleidingscoëfficiënt λ (W/mK)
deltaT = temperatuurverschil (in graden Kelvin)
deltaTc = temperatuurverschil tussen binnen- en buitenzijde van de constructie (in graden Kelvin)
dx = dikte van het materiaal (in meter)
Rc = warmteweerstand van de constructie (m2 K/W)

De eenheid van q wordt uitgedrukt in W/m2.

Bepaling van de eenheid kan via de eenheden uit de Wet van Fourier:

W K 1

----- --- --- = W/m2

mK 1 m

(wat klopt met q = Q/A waarin Q in Watt en A in m2)

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 07-01-2016 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 01:23:
[...]
bodemtemperatuur het beoogde effect, bij mij is die 5.5, kennelijk de werkelijk gerealiseerde Rc waarde, men geeft 5.8 als waarde op, dat komt er dus uitermate dicht bij. T
De 5,8 waarde staat op de website als Rw aangegeven. Wat is het verschil tussen Rc en Rw?

en is deze oplossing beter isolerend dan EPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lekkerboeie86
EddoH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:23:
[...]

Prijs was inclusief ventilatiekokers aanbrengen volgens mij iets van 1100,- voor ~50m2.
+/- 1700 voor +/- 50 m2 Tonzon heb ik net binnen. Toch wel een hoop geld. Het materiaal is niet heel spannend, maar het is wellicht wel de meest geschikte oplossing. Ergens ontstaat er toch twijfel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Lekkerboeie86 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:00:
[...]

+/- 1700 voor +/- 50 m2 Tonzon heb ik net binnen. Toch wel een hoop geld. Het materiaal is niet heel spannend, maar het is wellicht wel de meest geschikte oplossing. Ergens ontstaat er toch twijfel..
Voor minder dan 120,00 materiaalkosten heb je ruim 60m2 'hoogglanzende' noppenfolie, als het een houten vloer betreft is het materiaal gemakkelijk te nieten en ben je voor een fractie van de kosten klaar. Binnen 1 week ga ik bij iemand meten die in een identieke woning TonZon heeft laten aanbrengen. Ik zal de resultaten dan hier z.s.m. melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:24
Behalve dat het reflecteert hang je ook stilstaande lucht op met Tonzon (indien goed aangebracht :X). In hoeverre doet jouw noppenfolie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dark0z schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 15:37:
[...]

De 5,8 waarde staat op de website als Rw aangegeven. Wat is het verschil tussen Rc en Rw?

en is deze oplossing beter isolerend dan EPS?
Volgens mij wordt hetzelfde bedoeld. Of het beter is dan EPS durf ik niet te beweren, aan de hand van de opgegeven waardes zou het beter moeten zijn. Als iedereen die wat aan isolatie gedaan heeft meetgegevens zou kunnen leveren dan zouden we het weten i.p.v. ik heb wel het idee dat ... etc etc.
Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

_JGC_ schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:32:
Behalve dat het reflecteert hang je ook stilstaande lucht op met Tonzon (indien goed aangebracht :X). In hoeverre doet jouw noppenfolie dat?
Warmte, electro magnetische straling, voor ons onzichtbaar, wordt op dezelfde manier gereflecteerd als wanneer we zelf in een 'perfecte'spiegel kijken, aan de achterzijde van die 'perfecte' spiegel zijn we absoluut onzichtbaar. Overigens de 'perfectie' van de noppenfolie is als ik me goed herinner 96%.
Steek eens een kaarsje aan in de kruipruimte, als het flakkert zou ik de oorzaak v.d. luchtstroming zo snel mogelijk wegnemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 07-01-2016 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:37:
[...]

Warmte, electro magnetische straling, voor ons onzichtbaar, wordt op dezelfde manier gereflecteerd als wanneer we zelf in een 'perfecte'spiegel kijken, aan de achterzijde van die 'perfecte' spiegel zijn we absoluut onzichtbaar. Overigens de 'perfectie' van de noppenfolie is als ik me goed herinner 96%.
Steek eens een kaarsje aan in de kruipruimte, als het flakkert zou ik de oorzaak v.d. luchtstroming zo snel mogelijk wegnemen.
misschien ben ik verkeerd maar ventilatie in de kruipruimte heb je wel nodig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

vso schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:04:
[...]

Ik in ieder geval wel, daarom hoop ik dat die folie wel iets doet, want door die ventilatie stroomt de warmte mijn bak uit (zonder ook wel want de bak van de woonark is van beton en de watertemperatuur bepaald dus aardig de temperaatuur van mijn bak/kelder.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Lekkerboeie86 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:00:
[...]

Ik zal straks de exacte prijs eens opzoeken die ik betaald heb.
[...]

Uiteraard heb je die nodig, wel als je je Huis een beetje leefbaar wilt hiiden althans.

Hajeetje heeft m.i een beetje aparte ideeën over vloerisolatie :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
@ ventilatie: Lijkt me ook, maar misschien niet per se een vlam die bijna uitwaait. :P
Misschien dat hajeetje het extreme ervan bedoeld.
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 16:32:
[...]

Volgens mij wordt hetzelfde bedoeld. Of het beter is dan EPS durf ik niet te beweren, aan de hand van de opgegeven waardes zou het beter moeten zijn. Als iedereen die wat aan isolatie gedaan heeft meetgegevens zou kunnen leveren dan zouden we het weten i.p.v. ik heb wel het idee dat ... etc etc.
Meten is weten.
Zou Rw niet de afkorting zijn van Rwaarde? Rc zal het lijkt me sowieso niet zijn en wel omdat "c" voor de totale constructie staat en die verschilt per situatie.

Dan is Rw=Rd, maar ook Rw=Rd≤Rc. Want immers Rc=(Rd1+Rd2+Rd3+Rdx)/n

Maar ja, ik vraag me dat toch echt af, evenzo met Tonzon. Het is afhankelijk van hoe nauwkeurig aangebracht, hoe dik de luchtlaag is en of de luchtlaag daadwerkelijk stil staat. Dat zijn toch een hoop variabelen voor de daadwerkelijke Rd van isolatie en daarmee uiteindelijke Rc.

Ik kan verder niet helemaal volgen wat de bodemtemperatuur er mee te maken heeft, aangezien dit niet terugkomt in de formule van Joost de Vree. Want je zegt in principe stel bodemtemp = 10 °C en temp onderkant vloer = 17°C (ΔT=7°C) en later onderkant isolatie = 15°C (ΔT=5°C) dan is volgens jou Rc = 5?

Zoals de beschrijving van Joost de Vree moet je meten aan beide kanten van de te isoleren constructie... niet een muur of maaiveld die er toevallig op 50cm vanaf ligt. Zogezegd is daarom volgens mij gemeten tussen bovenzijde vloer voor isolatie vs onderzijde vloer na isolatie, ten opzichte van een of andere referentietemperatuur. Stel ΔTc=Tbovenzijde-Tonderzijde en ΔT=Tref huis - Tref kruimruimte. Dan heb je de vereenvoudigde formule waarin Rc=ΔTc/q. Echter q weet je ook niet, want dat was immers al Watt/m2 waarvan je Watt niet weet. Of mis ik nu iets? :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

In andere landen dan Nederland, bijv. Duitsland, kent men het fenomeen kruipruimte niet eens, men legt de vloer gewoon op het zand. Ik kan me persoonlijk eigenlijk niet voorstellen wat/waarom er geventileerd zou moeten worden. Maar dat zal mijn gebrek aan fantasie wel zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 12:24
Hier sowieso al vanwege de gasleiding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Tenzij je de begane grondvloer compleet luchtdicht hebt afgesloten, is het wel verstandig om te ventileren zodat vocht, stank, schimmels en ongedierten vanuit de kruipruimte je huis niet binnenkomen.
Ook will je niet dat al je leidingen onder de invloed van vocht wegrotten...

[ Voor 17% gewijzigd door EddoH op 07-01-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcel87 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:37:
@ ventilatie: Lijkt me ook, maar misschien niet per se een vlam die bijna uitwaait. :P
Misschien dat hajeetje het extreme ervan bedoeld.

[...]

Ik kan verder niet helemaal volgen wat de bodemtemperatuur er mee te maken heeft, aangezien dit niet terugkomt in de formule van Joost de Vree.
t.a.v. ventilatie vraag ik me af waar die voor nodig is. Kruipruimtes worden in Nederland gebruikt om gemakkelijk toe- en afvoer van nutsvoorzieningen te kunnen plaatsen, het verdere 'nut' is mij althans niet bekend. Ik wordt overigens niet gehinderd door enige bouwkundige kennis, ik kan het dus volledig mis hebben en laat me graag iets bijbrengen. In utiliteitsgebouwen heeft men voor zover ik weet ook geen kruipruimtes.

Energie stroomt van hoog naar laag, tot er een evenwichtstoestand bereikt is, of het blijft stromen omdat de evenwichtssituatie niet bereikt kan worden. Warmteverlies, datgene wat we pogen te voorkomen, zal altijd een vaste relatie hebben tussen de ene hogere en de andere lagere temperatuur, naarmate de blokkade/isolatie beter is zal er minder verlies optreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:44:
Tenzij je de begane grondvloer compleet luchtdicht hebt afgesloten, is het wel verstandig om te ventileren zodat vocht, stank, schimmels en ongedierten vanuit de kruipruimte je huis niet binnenkomen.
Ook will je niet dat al je leidingen onder de invloed van vocht wegrotten...
Alle nutsleidingen, gas/water/electra/kabel/telefoon liggen buiten je woning toch ook gewoon in de grond en dat allemaal zonder dat ze wegrotten, tenminste heb hier de afgelopen 25 jaar weinig van gemerkt dat die gerepareerd moesten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Anoniem: 266924 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:58:
[...]

t.a.v. ventilatie vraag ik me af waar die voor nodig is. Kruipruimtes worden in Nederland gebruikt om gemakkelijk toe- en afvoer van nutsvoorzieningen te kunnen plaatsen, het verdere 'nut' is mij althans niet bekend. Ik wordt overigens niet gehinderd door enige bouwkundige kennis, ik kan het dus volledig mis hebben en laat me graag iets bijbrengen. In utiliteitsgebouwen heeft men voor zover ik weet ook geen kruipruimtes.
Zie bovenstaande reacties, daar staat in principe alles in. Bij bouwen direct op het zand heb je die dingen allemaal niet. Vergeten is nog het typische Radon-gas dat van nature in de bodem voorkomt en anders in hoge concentraties in je kruipruimte blijft hangen.
Energie stroomt van hoog naar laag, tot er een evenwichtstoestand bereikt is, of het blijft stromen omdat de evenwichtssituatie niet bereikt kan worden. Warmteverlies, datgene wat we pogen te voorkomen, zal altijd een vaste relatie hebben tussen de ene hogere en de andere lagere temperatuur, naarmate de blokkade/isolatie beter is zal er minder verlies optreden.
Uiteraard, maar hoe staat dit in verband met jouw berekeningen en in wat ik daarnet heb geschreven?

Energie stroomt bij mij weten verder niet per se van hoog naar laag, dat kan alle kanten op gaan... op gevoel zeg je zelfs dat warmte-energie juist andersom stroomt, van laag naar hoog. Dan heb ik het over energie als warme lucht in een vrije ruimte. Energie door materialen zal vast anders gaan en altijd van de ene naar de andere kant... of dit hoog naar laag is, van links naar rechts of van mij part van rechtsonder naar linksboven.

Verder een evenwichtstoestand? Volgens mij bestaat er geen volledig evenwicht, anders zou dit namelijk betekenen dat het verlies 0% is en je maar 1x hoeft te stoken en daarna nooit meer. Door het langzame verlies blijf je stoken, je verbetert met isoleren inderdaad hooguit de verschillen waardoor je ietsje dichterbij het evenwicht komt. Mja ik ben ook geen geleerde, dat is wat mijn logica mij zegt. :P

Dit lijkt namelijk op de wet van Bernoulli in combinatie met de wet behoud van energie, waar min of meer wordt uitgaan dat het constant moet zijn... een soort van evenwicht zou je kunnen zeggen. Echter zit dan voor de constante uitkomst wel een bepaling van het verlies. Eigenlijk dus dat netto-energie effectief afneemt maar totale energie gelijk blijft. Dat is met een huis volgens mij net zo. Netto energie stop je erin en is in het begin gelijk aan bruto energie. Na een tijdje heb je verlies, waardoor netto is afgenomen en je een waarde verlies hebt. Bruto is dan nog steeds gelijk. Het verschil is alleen dat je energieverlies niet meer in huis zit, maar ergens zweeft tussen hemel en aarde.

Een beetje vreemd uitgelegd, maar ik denk dat het zo ongeveer is. hahaha O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcel87 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 18:43:
[...]

Zie bovenstaande reacties, daar staat in principe alles in. Bij bouwen direct op het zand heb je die dingen allemaal niet. Vergeten is nog het typische Radon-gas dat van nature in de bodem voorkomt en anders in hoge concentraties in je kruipruimte blijft hangen.

[...]

Energie stroomt bij mij weten verder niet per se van hoog naar laag, dat kan alle kanten op gaan... op gevoel zeg je zelfs dat warmte-energie juist andersom stroomt, van laag naar hoog. Dan heb ik het over energie als warme lucht in een vrije ruimte. Energie door materialen zal vast anders gaan en altijd van de ene naar de andere kant... of dit hoog naar laag is, van links naar rechts of van mij part van rechtsonder naar linksboven.
Ik bedoelde te zeggen van hoge temperatuur, hoger energetisch niveau, naar laag. En terecht zoals je stelt alle kanten op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Zie bovenstaande reacties, daar staat in principe alles in. Bij bouwen direct op het zand heb je die dingen allemaal niet.
In Nederland hebben we 'problemen' omdat het zo handig is om tijdens de bouw de leidingen daar te krijgen waar we die in huis willen hebben. Vervolgens hebben we allerlei potentiele problemen/kosten welke weer opgelost dienen te worden. Omdat Radon kennelijk zwaarder is dan lucht, het wil naar het laagste punt cq. de kruipruimte dienen we die te ventileren wat bij slechte isolatie een berg energie kost. Ik heb overigens geen idee in hoeverre Radon een probleem is, is het niet een van de problemen welke zo nu en daan opduiken bij gebrek aan andere problemen ?

Ik lees o.a.
op https://www.eigenhuis.nl/...ezond/gezond-wonen/radon/

Zit radon ook in uw huis?

De radonconcentraties in woningen in Nederland zijn ten opzichte van de ons omringende landen relatief laag. De radonconcentratie is afhankelijk van factoren als bodemsoort, bouwmaterialen, bewonersgedrag, aard van de woning en wijze van ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Verder een evenwichtstoestand?
Als ik 1 liter water van 10graden met 1 liter water van 30graden meng zal 20graden de 'evenwichtstoestand' zijn als de omgevingstemperatuur daar verder geen invloed op zou hebben cq. 20graden zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

marcel87 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 17:37:
Ik kan verder niet helemaal volgen wat de bodemtemperatuur er mee te maken heeft, aangezien dit niet terugkomt in de formule van Joost de Vree. Want je zegt in principe stel bodemtemp = 10 °C en temp onderkant vloer = 17°C (ΔT=7°C) en later onderkant isolatie = 15°C (ΔT=5°C) dan is volgens jou Rc = 5?

Zoals de beschrijving van Joost de Vree moet je meten aan beide kanten van de te isoleren constructie... niet een muur of maaiveld die er toevallig op 50cm vanaf ligt. Zogezegd is daarom volgens mij gemeten tussen bovenzijde vloer voor isolatie vs onderzijde vloer na isolatie, ten opzichte van een of andere referentietemperatuur. Stel ΔTc=Tbovenzijde-Tonderzijde en ΔT=Tref huis - Tref kruimruimte. Dan heb je de vereenvoudigde formule waarin Rc=ΔTc/q. Echter q weet je ook niet, want dat was immers al Watt/m2 waarvan je Watt niet weet. Of mis ik nu iets? :? 8)7
Ik mat voor isoleren een verschil tussen kamerzijde-vloer en bodem kruipruimte een verschil van x
Na isolatie is het x+y
y is dus tot stand gekomen door de isolerende functie van in mijn geval de 'hoogglanzende' noppenfolie
Of anders onderzijde vloer, de vloer zelf heeft ook een isolerend effect, t.o.v. bodemtemperatuur.
In de voorbeeld tekening bij Joost de Vree staat een binnentemp van 20 en een buitentemp van 0.

Mij interesseert niet zo zeer wat de spouw tussen onderkant vloer en bovenzijde folie en de folie als zodanig hebben toegevoegd. Waar ik in geinteresseerd ben is het verschil in energie welke voor en na isolatie weglekt naar de bodem. Als ik slimmer was zou ik exact uit kunnen rekenen wat het effect is van 60m2 * delta 7. Ik hoop dat er een kundige meeleest.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 07-01-2016 19:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 22:21
Van Tonzon krijg ik echt de kriebels, stilstaande lucht groter dan zeg maar 3cm zal gaan ronddraaien ivm verwarming van de warme kant, daardoor hou je transport, dat tezamen met een zilverlaag die na enkele jaren vergaan/bedekt is.
Het totalitaire marketingbeleid van die club die meeleest op fora (hallo!) en overal reacties plaatst, direct of via spookaccounts, die echt overal adverteren en dan gewoon € 1700 vangen voor een veredelde chipszak...

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de afgelopen periode op hun site ook een aantal malen vragen gesteld, nooit antwoord mogen ontvangen. Verwijzingen naar onderzoekrapporten waarvan de link niet klopt, gevraagd om een correcte link cq. het rapport, ook geen reactie.
Vraag eens om het onderzoek waarin e.e.a. bevestigd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Mijn eten blijft wel langer warm in aluminiumfolie dan in een stuk plasticfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:48:
[...]

ook maar eens een rol van besteld
Denk je er wel aan om de 'glimmende' zijde naar de warme kant, onderzijde vloer, te richten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Je zou eens een fabrikant moeten vinden die de folie van koeltassen maakt dat als inkoop aktie op een grote rol opkopen, dat zou toch wel iets van te tweaken moetn zijn lijkt mij? Dat TonZon spul heeft mij nooit aangetrokken - dan nog liever PUR onder mijn vloer, kan tenminste een stoorje hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:51:
Je zou eens een fabrikant moeten vinden die de folie van koeltassen maakt dat als inkoop aktie op een grote rol opkopen, dat zou toch wel iets van te tweaken moetn zijn lijkt mij?
Wat zou je daar dan mee kunnen wat je niet met die aluminium-noppenfolie kunt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:51:
[...]

Denk je wel aan om de 'glimmende' zijde naar de warme kant, onderzijde vloer, te richten ?
yep, en voor wat betreft metingen (je eerdere post) ik heb standaard een temp/LV meter in de bak staan, dus als het weer niet heel erg omslaat (daar lijkt het helaas wel op) zou ik daar iets op moeten kunnen zien. De rol komt morgen als het goed is binnen, misschien dat ik 'm er gelijk wel even in niet en later met latten afwerk of ik koop eerst de latten.

Anoniem: 266924 schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:56:
[...]

Wat zou je daar dan mee kunnen wat je niet met die aluminium-noppenfolie kunt ?
niets, maar zou zo maar eens nog heel veel goekoper kunnen zijn en dan meerdere lagen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 07-01-2016 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

franssie schreef op donderdag 07 januari 2016 @ 21:57:
[...]

yep, en voor wat betreft metingen (je eerdere post) ik heb standaard een temp/LV meter in de bak staan, dus als het weer niet heel erg omslaat (daar lijkt het helaas wel op) zou ik daar iets op moeten kunnen zien. De rol komt morgen als het goed is binnen, misschien dat ik 'm er gelijk wel even in niet en later met latten afwerk of ik koop eerst de latten.

[...]

niets, maar zou zo maar eens nog heel veel goekoper kunnen zijn en dan meerdere lagen ;)
Wat moet ik me voorstellen bij:
ik heb standaard een temp/LV meter in de bak staan
LV = LuchtVochtigheid = RLV = Relatieve Lucht Vochtigheid, als de hoeveelheid vocht identiek is aan jouw kamer, zal door de lagere temperatuur de RLV toenemen, dus als je temp door de isolatie daalt zal de RLTV verder toenemen. De absolute hoeveelheid is dan echter niet verandert.
bak ?

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 266924 op 07-01-2016 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

temperatuur / luctvochtigheidsmeter in de Bak van mijn woonark (een betonnen badkuip van 20x5 meter zeg maar) waarop mijn huis dus drijt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb de meting bij de TonZon vloer kunnen doen, was keurig geinstalleerd.

Bovenzijde vloer, vloerverwarming aanwezig: 22.7
Bodem kruipruimte, bodemfolie aanwezig: 14.7
Verschil: 8 graden.

Mijn eigen situatie, verwarming met radiatoren:

Kamerzijde vloer: 19.8 graden
Onderzijde vloer: 16.8
Isolator
Bodem kruipruimte: 10.3
Verschil: 9.5 graden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 07:19

wjn

MieJuul schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 22:37:
[...]

Je haalt 2 dingen door elkaar.
Water kookt bij 100 graden (uitzonderingen daargelaten) en gaat over in stoom.
Bij dit proces verdampt het water erg snel.
Jullie natuurkunde docenten zou zich omdraaien in hun graf, als ze niet meer zouden leven.

Damp en stoom zijn twee hele verschillende dingen, net zoals water en ijs. Stoom is een gas (en onzichtbaar, gevaarlijk dus vanwege de temperatuur), damp is een vloeistof (die je bijvoorbeeld mooi kunt zien als je op een koude dag uitademt) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Anoniem: 266924 schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 16:02:
Ik heb de meting bij de TonZon vloer kunnen doen, was keurig geinstalleerd.

Bovenzijde vloer, vloerverwarming aanwezig: 22.7
Bodem kruipruimte, bodemfolie aanwezig: 14.7
Verschil: 8 graden.

Mijn eigen situatie, verwarming met radiatoren:

Kamerzijde vloer: 19.8 graden
Onderzijde vloer: 16.8
Isolator
Bodem kruipruimte: 10.3
Verschil: 9.5 graden.
Waarom meet je de de temperatuur van de kruipruimte bodem? Die is in deze helemaal niet relevant lijkt mij. Relevant is de onderzijde van de vloer, die lekt de warmte aan de kruipruimte. Hoe warmer deze is, hoe meer warmte dus van de kamer zijde naar de kruipruimte lekt. Het gaat volgens mij puur om het verschil tussen de kamerzijde en de onderzijde van de vloer en de temperatuur van de lucht in de kruipruimte.

Als ik wil weten hoe goed het dubbelglas isoleert ga ik ook niet de temperatuur van de schutting die ertegenover staat meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wjn
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 04-07 07:19

wjn

EddoH schreef op woensdag 06 januari 2016 @ 23:23:
[...]

Het enige gezondheidsrisico bij PUR is tijdens de uitharding waarbij stoffen vrijkomen die niet helemaal gezond voor je zijn bij langdurige blootstelling in hoge concentraties. De uithardingsperiode van PUR is overigens heel kort. De fouten die in het verleden enkele malen gemaakt zijn hadden te maken met verkeerde apparatuur waardoor de mengverhouding tussen de 2 componenten niet goed was en de PUR niet volledig uithardde en het niet aanbrengen van ventilatie in de kruipruimte. Tegenwoordig gebruikt men computergestuurde apparatuur die de verhouding tussen de aangebrachte componenten in de gaten houdt en wordt er standaard ventilatie aangebracht.
Ikzelf ben tijdens het aanbrengen en enkele uren erna niet in het huis geweest, om toch eventuele risico's te vermijden. Na die uren is de PUR volledig uitgehard en zijn de schadelijke stoffen allang uit de kruipruimte gewaaid.
Als je wat wilt weten over schadelijke stoffen uit kunststoffen, check dan VOC (Volatile Organic Compound). De meeste kunststoffen (ook PU) scheiden VOC's uit.
(Eén van de redenen dat je voorruit van de auto vies blijft worden, ook al rook je niet en heb je een fijnstoffilter etc.) Komt gewoon uit het dashboard (wat ook vaan een PU gemaakt is). Er zijn vrij strenge eisen voor de automobiel industrie ten aanzien van VOC's, ik weet niet in hoeverre die ook voor de PU's gebruikt in isolatie van huizen geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MieJuul

MieJuul

3970Wp

wjn schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:00:
[...]

Jullie natuurkunde docenten zou zich omdraaien in hun graf, als ze niet meer zouden leven.

Damp en stoom zijn twee hele verschillende dingen, net zoals water en ijs. Stoom is een gas (en onzichtbaar, gevaarlijk dus vanwege de temperatuur), damp is een vloeistof (die je bijvoorbeeld mooi kunt zien als je op een koude dag uitademt) ;)
8)7
Dit is een grapje hoop ik?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

wjn schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:10:
[...]

Als je wat wilt weten over schadelijke stoffen uit kunststoffen, check dan VOC (Volatile Organic Compound). De meeste kunststoffen (ook PU) scheiden VOC's uit.
(Eén van de redenen dat je voorruit van de auto vies blijft worden, ook al rook je niet en heb je een fijnstoffilter etc.) Komt gewoon uit het dashboard (wat ook vaan een PU gemaakt is). Er zijn vrij strenge eisen voor de automobiel industrie ten aanzien van VOC's, ik weet niet in hoeverre die ook voor de PU's gebruikt in isolatie van huizen geldt.
Ik weet niet zo goed wat je bedoeld te zeggen :) De schadelijke stoffen bij uitharding van PUR zijn isocyanaten. Na uitharding is PUR niet-toxisch (volgens de literatuur).
Of PUR onder de VOC uitscheidende kunststoffen valt weet ik niet.

Wat ik weet over VOC's is dat deze vaak voortkomen uit oplosmiddelen, drijfgassen, lakken,verven,coatings en schoonmaakmiddelen. PUR is een compleet vast product na uitharding.

Dat je raam vies wordt van je dashboard vind ik nogal moeilijk om aan te nemen....ik neem aan dat dat gewoon uit de ingeblazen lucht komt, je kunt immers niet alles filteren? Heb je hier misschien een bron van?

[ Voor 17% gewijzigd door EddoH op 09-01-2016 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EddoH schreef op zaterdag 09 januari 2016 @ 20:01:
[...]

Waarom meet je de de temperatuur van de kruipruimte bodem? Die is in deze helemaal niet relevant lijkt mij. Relevant is de onderzijde van de vloer, die lekt de warmte aan de kruipruimte. Hoe warmer deze is, hoe meer warmte dus van de kamer zijde naar de kruipruimte lekt. Het gaat volgens mij puur om het verschil tussen de kamerzijde en de onderzijde van de vloer en de temperatuur van de lucht in de kruipruimte.

Als ik wil weten hoe goed het dubbelglas isoleert ga ik ook niet de temperatuur van de schutting die ertegenover staat meten.
Als je de isolerende werking van je dubbelglas wilt meten maakt het voor de meting een groot verschil uit of het buiten 15 10 of -10 is. Indien binnen 20 en buiten -10 een verschil van 30 zal er een navenant grote hoeveelheid energie verloren gaan. Voor een betrouwbare bepaling van de Rc volgens ISO 9869 dient er een verschil te zijn tussen binnen en buiten temperatuur van 15 graden. Zie Wikipedia: U-waarde
Pagina: 1 ... 28 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"