To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker
Verder is het buiten nu koud om wat te doen. Onder de vloer is het echter vrij aangenaam. Zeker als je bezig bent en blijft is het natte vervelend, maar niet noodzakelijk beperkend. Je hebt echter wel doorzetting vermogen nodig om elke keer het water in te gaan. De 1,3m is echter een heel groot voordeel aangezien je niet door het water hoeft te tijgeren.
Over het vastplakken... De enige manier om te zorgen dat het droog blijft is het hoog genoeg vastzetten. De druk van water is erg groot op een relatief klein oppervlak. Zorg wel dat je een dikke folie neemt, T200 is niet voldoende als er echt water onder staat. T200 ben je zo doorheen met een verkeerd geplaatst duim.
Als laatste de eerste centimeters isolatie doen het meeste. Het verloren vermogen loopt exponentieel af. ik zou voor max 15cm gaan. Daarna is er wel winst, maar wordt de tvt steeds groter. Ook het effect van koudebruggen wordt relatief groter op je verbruik naar mate je minder verbruikt. Aan de koudebruggen is echter moeilijk wat te doen.
Door het isoleren van de kruipruimte stijgt er minder koude lucht op naar de vloer erboven. Maar is het geen fabel dat het isoleren van de kruipruimte resulteert in een warme vloer? Een radiator verwarming produceert toch niet genoeg warmte om het beton / hout van een vloer (volledig) te verwarmen?
[/hardop denken]
[ Voor 6% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 01-12-2015 12:41 ]
Je verwarming zal de lucht in de ruimte opwarmen en die lucht geeft weer warmte af aan koudere oppervlakken waaronder de vloer.blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:40:
[hardop denken]
Door het isoleren van de kruipruimte stijgt er minder koude lucht op naar de vloer erboven. Maar is het geen fabel dat het isoleren van de kruipruimte resulteert in een warme vloer? Een radiator verwarming produceert toch niet genoeg warmte om het beton / hout van een vloer (volledig) te verwarmen?
\[/hardop denken]
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Vloerverwarming verwarmd het beton van binnen uit. Praat je bij een reguliere verwarming over een direct effect of is het een effect welke zich over langere termijn voordoet? Welke periode praat men dan gemiddeld over? In dit topic lees ik namelijk veelvuldig dat de vloer niet warm aanvoelt. Wat zijn hier (mogelijke) oorzaken van of zijn het gewoon koukleumenFreee!! schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:42:
[...]
Je verwarming zal de lucht in de ruimte opwarmen en die lucht geeft weer warmte af aan koudere oppervlakken waaronder de vloer.
[ Voor 5% gewijzigd door blijhoofd_bennie op 01-12-2015 12:51 ]
De vorige bewoners hebben vloerisolatie als bijverwarming aan laten leggen. De buizen liggen hoh 15 cm. De vloer was geheel niet geïsoleerd.
Van mijn werk heb ik de mogelijkheid om een warmtebeeldcamera te gebruiken. Dit dus ook veelvuldig gedaan. Voor de isolatie voelde je duidelijk waar de leidingen liepen. De vloer voelde ook gewoon 'koud' als je erop zat.
Na de isolatie is te zien dat de vloer egaler warm is. Ook voelt hij warmer, terwijl de ruimte temperatuur hetzelfde is gebleven. Ook van diverse vrienden (met kleine kinderen), die dus veel op de vloer zitten horen wij dat het warmer voelt. Dit was vooral merkbaar in het vroege najaar, als de kruipruimte koud was en de vloerverwarming nog niet aan. De kruipruimte koelt in feiten de woonkamer dan.
Mijn conclusie, ja het heeft zeker nut. De uitstraling naar de kruipruimte zal kleiner zijn. Je zal minder energie verliezen. Of je het werkelijk voelt is situatie afhankelijk. Is je vloerverwarming zo aangelegd dat er genoeg vermogen per m2 verstookt kan worden, zal het effect naar mijn inzien kleiner voelen.
Heb je geen vloerverwarming zal het effect naar mijn idee ook kleiner voelen. De vloer zal evenveel warmte blijven onttrekken aan je voeten, omdat er niets is gewijzigd in de temperaturen en materiaalparen. Hoogstens dat je iets zou voelen in de seizoenen tussen stoken en de zomer. Wel zal je minder uitstraling hebben en dus een besparing op je verbruik.
Ik heb het in bovenstaande nog niet over comfort door trek over de vloer etc...
[ Voor 8% gewijzigd door Nilvo op 01-12-2015 13:56 ]
Is het trouwens een probleem als ik eerst de folie er in maak en op den duur een keer eps isolatie?
Je zult een beetje op moeten passen dat je de folie niet lek prikt bij het aanbrengen van de EPS.diederick89 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 14:11:
[...]
Is het trouwens een probleem als ik eerst de folie er in maak en op den duur een keer eps isolatie?
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Gaatjes prik je niet zomaar in PE200 folie en als dat wel het geval is dan is een stuk ducttape je vriend.
@diederick89: het is per rol het goedkoopst. Op diverse plaatsen verkrijgbaar. Ik heb het toen geloof ik via Raab Karcher besteld. Moet je wel de rest zien te slijten aan wat anderen, maar dat is in mijn ervaring via het forum zo gepiept (zie ook het vraag en aanbod topic in dit forum).
Belangrijkste is het water wegkrijgen .. en nee leuk is anders betreft verzakking ..JayPe schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:26:
Lang zal het duren, goed zal t komen.
130 cm ruimte! Wauw, wat een ruimte. Ik zit op krap 50cm, dus tijgeren en een plaat van 100x50x6 kan ik niet of nauwelijks omdraaien. Op de overige zaken ben ik trouwens niet jaloers: water, verzakking, gatver.
Ik ben vooral 's avonds aan het werk geweest, als tijdsverdrijf, en nu in een paar maanden dus richting afronding aan het gaan (circa 35m2)
het inpakken v.d fundering heeft meer als doel om vocht in de fundering te vermijden .. dan echt te isoleren .. maar ik gok op 75% kans dat de fundering ook erg nat is ..Nilvo schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 12:27:
Het klinkt als een plan. Wat stap 3. Het effect hiervan is echt heel klein. Als je veel warmte verlies via je fundatie hebt, zal dit komen door een warmtebrug tussen je binnenmuur/vloer en de fundatie. Het inpakken van de fundatie heeft praktisch geen merkbaar effect doordat je buitenmuur alsnog aan je fundatie vast zit. Beton/bakstenen geleiden de warmte beter dan de aarde eromheen. Ik zou daarom zeggen bespaar je die moeite.
Volgens de overbuurman kan je van de 9 huizen die hier staan, minimaal 7 met gemak bereiken via de kruipruimte .. En omdat we in een soort U-vorming opstelling staan komt de nare wind dus overal vandaan.Verder is het buiten nu koud om wat te doen. Onder de vloer is het echter vrij aangenaam. Zeker als je bezig bent en blijft is het natte vervelend, maar niet noodzakelijk beperkend. Je hebt echter wel doorzetting vermogen nodig om elke keer het water in te gaan. De 1,3m is echter een heel groot voordeel aangezien je niet door het water hoeft te tijgeren.
brrr ..
ps houd er rekening mee dat er veel water kou vanaf de overbuurman(nen) komt.
Op dit moment zit ik er zelfs sterk over te denken om de kruipluik gewoon dicht te kitten om irritante kou eruit te houden .. je voelt gewoon de vloer koud worden .. en voor de plaat die over de kruipruimte ligt hoef ik niet voorzichtig te doen die is rot.
Vreemd genoeg blijft de huis temperatuur wel rond de 18graden .. maar aangenaam is anders.
Ja dit is zeker niet op dovemans oren gevallen, tussen de huidige zandvloer en fundering laat ik zeker 20cm speling voor verdere verzakking. Dikker is prettig ook met verlijmen (lees kit) om de folie tocht dicht vanaf de buren gezien te vermijden.. of mocht de waterstand te hoog worden geen water meer onder mijn huis.. hoe wordt de dikte meestal aangegeven en welke dikte moet ik hebben ?Over het vastplakken... De enige manier om te zorgen dat het droog blijft is het hoog genoeg vastzetten. De druk van water is erg groot op een relatief klein oppervlak. Zorg wel dat je een dikke folie neemt, T200 is niet voldoende als er echt water onder staat. T200 ben je zo doorheen met een verkeerd geplaatst duim.
Helaas betekend dit ook riolering/afwatering stevig ophangen want het is al gebeurd dat deze gebroken is geweest. Wat logisch is als je verzakking hebt en deze op de grond lag..
Snap ik, ik lees meer dan dat ik actief reageer. Als ik/we een grote volume kunnen bestellen daalt de prijs per plaat dus dan is de TVT weer sneller zeker gezien de buurman(nen) 90m2 of meer vloer oppervlak moeten doenAls laatste de eerste centimeters isolatie doen het meeste. Het verloren vermogen loopt exponentieel af. ik zou voor max 15cm gaan. Daarna is er wel winst, maar wordt de tvt steeds groter. Ook het effect van koudebruggen wordt relatief groter op je verbruik naar mate je minder verbruikt. Aan de koudebruggen is echter moeilijk wat te doen.
Als ze mee doen dan wordt het ook leuk en intressant .. maar ja voor nu ga ik me tot die tijd focusen op meten en weten enzo ..
Tja vanalles
Bedankt voor reactie! Eerst deze week maar eens onder de vloer om alles te bekijken, in te meten en op te schonen. Tijdens de verbouwing een jaar geleden al enkele keren er onder geweest. Weet dat er geen water in staat, maar dat de balken en leidingen wel behoorlijk vochtig zijn. Weet ook dat er een gat zit om van de buren naar ons te komen, even kijken of ik zo het hele blok van 4 woningen kan bereiken en hoe ik dit kan afsluiten.@diederick89: het is per rol het goedkoopst. Op diverse plaatsen verkrijgbaar. Ik heb het toen geloof ik via Raab Karcher besteld. Moet je wel de rest zien te slijten aan wat anderen, maar dat is in mijn ervaring via het forum zo gepiept (zie ook het vraag en aanbod topic in dit forum).
Iemand nog goede tips waar ik eps platen in kan slaan en wat ik kan gebruiken om buizen te isoleren?
Over het algemeen zijn platen van 1x2 m duurder per m3 dan de kleinere platen. De kleinere is echter meer werk en meer lijm voor nodig.
Buizen isoleren? Wat voor buizen? Eventuele isolatie voor cv leidingen goed genoeg? Ik heb mij ooit laten vertellen dat er twee diktes precies over elkaar heen passen om een hogere isolatie waarde te verkrijgen.
Ik heb EPS (tempex) laten bezorgen, hoe groter de geleverde volume hoe goedkoper ..diederick89 schreef op woensdag 02 december 2015 @ 09:23:
Bedankt voor reactie! Eerst deze week maar eens onder de vloer om alles te bekijken, in te meten en op te schonen. Tijdens de verbouwing een jaar geleden al enkele keren er onder geweest. Weet dat er geen water in staat, maar dat de balken en leidingen wel behoorlijk vochtig zijn. Weet ook dat er een gat zit om van de buren naar ons te komen, even kijken of ik zo het hele blok van 4 woningen kan bereiken en hoe ik dit kan afsluiten.
Iemand nog goede tips waar ik eps platen in kan slaan en wat ik kan gebruiken om buizen te isoleren?
en in de tuin kan je het makkelijk opslaan omdat het immers toch geen water opneemt (hooguit verzwaren met stenen indien nodig)
Wat ik in dit topic meekreeg is dat stilstaande lucht net zo goed isoleert als dezelfde volume in "EPS"
Omdat mijn vloer van het type Kwaaitaal is zal dit hopenlijk in mijn voordeel werken
Dus als je nog bij de leiding wilt zijn, maak een soort koker om de buis heen, met werk ruimte .. (bv 10 cm beide zijde van de buis vrij houden, doe wel buis isolatie en sluit de "koker" af met een met sate prikkers vast gehouden "blok" eps .. dicht de naden met alu tape.
Zelf ga ik de plek van de buis nog even markeren .. (water verf/tape met een kleurtje oid)
Want het zijn juist de plekken die je ontoegangkelijk maakt waar je later bij moet .. dus goeie planning is het halve werk ..
zo ga ik rekening houden met
- riool/afwatering buis ophangen (wegens wegzakkende grond en buis kan breken onder gewicht)
- toegang tot elektra/water voor (achter)tuin ..deze gaan in aparte buizen (opgehangen) worden
- bestaande leidingen .. (toegankelijk houden) ..
just my 2 cents
Tja vanalles
Dat is toch iets genuanceerder dan hoe je het stelt, althans hoe ik het lees.vso schreef op woensdag 02 december 2015 @ 11:11:
[...]
Wat ik in dit topic meekreeg is dat stilstaande lucht net zo goed isoleert als dezelfde volume in "EPS"
Omdat mijn vloer van het type Kwaaitaal is zal dit hopenlijk in mijn voordeel werken
Stilstaande lucht isoleert; klopt. Het is echter niet zo dat een dikkere laag stilstaande lucht beter of meer isoleert dan een dunne laag lucht.
daarom moet ik eens kijken wat de tempex kost en wat intressant is .. tussen 15cm tempex en 20cm tempexRhaelak schreef op woensdag 02 december 2015 @ 14:40:
[...]
Dat is toch iets genuanceerder dan hoe je het stelt, althans hoe ik het lees.
Stilstaande lucht isoleert; klopt. Het is echter niet zo dat een dikkere laag stilstaande lucht beter of meer isoleert dan een dunne laag lucht.
Tja vanalles
Ik heb bubbeltjesfolie (verpakkingsfolie) op het zand liggen en daarboven dampremmende folie. Ik heb dit als eerste neegelegd, zodat ik gemakkelijker kan kruipen.blijhoofd_bennie schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 15:59:
Over folie gesproken. Zijn er hier personen die bubbeltjesfolie als ondergrond in de kruipruimte hebben liggen? Heb nog wat liggen. Maar het lijkt me niet zo stevig?
We hebben ook een uitbouw waar geen kruipruimte zit (of geen toegang) en we merken (vooral mijn vrouw die alles te koud vindt) een verschil tussen de uitbouw en de rest van de woonkamer.
Op EBay heb ik een IR-thermometer besteld. Ik zal eens kijken of het ook echt veel verschil uitmaakt.
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
l'art pour l'art
Wat bedoel je met 100umlightningchaser schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 09:32:
iemand nog interesse in 6m brede PE-folie? Heb een rol van 6x50m staan waarvan ik 20m wil gebruiken. 100um dik (geen T100 maar echte 100um). Ik woon in Wageningen. Stuur maar een prive bericht als je interesse hebt.
1: zodra ik de kruipruimte betreed, kijk ik gelijk in een groot gapend gat tussen de folie en de vloer, omdat de folie gewoon niet dicht is aangebracht tegen onderkant vloer, het hangt er gewoon. Dat lijkt me niet goed voor de werking? Okay, kieren enzo zul je aan de randen altijd wel wat hebben, maar dit is gewoon een groot gat. Ik heb tot nu nog 2 van deze grote gaten gevonden verderop in de kruipruimte.
2: er zijn ventilatieroosters die via een Z-verbinding ONDER de vloer uitkomen, maar BOVEN de folie. Dat kan nooit goed zijn, toch? Het waait behoorlijk boven de folie.
Ik zal wat foto's maken straks.
[ Voor 8% gewijzigd door woekele op 06-12-2015 09:55 ]
Waarom? Omdat het kan!!
Dat is inderdaad niet zoals het hoort. Ik heb het hier ook laten doen en het hangt er als 1 geheel onder van wand tot wand. All overlappingen / kieren zijn opgevuld. alle overgangen met alu tape verbonden. En de bij z roosters is het folie is hoger gehangen zodat inderdaad het rooster onder de folie (van bovenaf gezien) uitkomt en dus ventileert tussen het folie en het grondplastic. Zoals je stelt is juist het stilstaan vd lucht tussen folie en vloer belangrijkwoekele schreef op zondag 06 december 2015 @ 09:15:
Mijn ouders hebben Tonzon genomen in de kruipruimte. Laten installeren door monteur. Nu valt me 2 dingen op:
1: zodra ik de kruipruimte betreed, kijk ik gelijk in een groot gapend gat tussen de folie en de vloer, omdat de folie gewoon niet dicht is aangebracht tegen onderkant vloer, het hangt er gewoon. Dat lijkt me niet goed voor de werking? Okay, kieren enzo zul je aan de randen altijd wel wat hebben, maar dit is gewoon een groot gat. Ik heb tot nu nog 2 van deze grote gaten gevonden verderop in de kruipruimte.
2: er zijn ventilatieroosters die via een Z-verbinding ONDER de vloer uitkomen, maar BOVEN de folie. Dat kan nooit goed zijn, toch? Het waait behoorlijk boven de folie.
Ik zal wat foto's maken straks.
Dat is niet hoe ik me schematische tekeningen van Tonzon herinner.woekele schreef op zondag 06 december 2015 @ 09:15:
Mijn ouders hebben Tonzon genomen in de kruipruimte. Laten installeren door monteur. Nu valt me 2 dingen op:
Overigens is 'hangen' wel het idee, maar gaat het om het compartimenteren (stilzetten van lucht). De folie zelf reduceert de warmteoverdracht tussen compartimenten.
Vergelijk het eens met de instructiemateriaal op de Tonzon site.
Dat is fundamenteel verkeerd. Dit reduceert de werking voor het betreffende compartiment tot nul.2: er zijn ventilatieroosters die via een Z-verbinding ONDER de vloer uitkomen, maar BOVEN de folie. Dat kan nooit goed zijn, toch? Het waait behoorlijk boven de folie.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 06-12-2015 10:28 ]
Anyway, foto's:
Dit is wat ik zie bij de ingang van de kruipruimte. Je kijkt zo 6 meter diep tussen folie en de vloer, dus er lijkt me geen sprake van opsluiten van lucht:

De folie hangt trouwens in lengtebanen. Dus van links naar rechts (of rechts naar links) op de foto. Dus haaks op de 'broodjes'.
En hier een een foto van een ventilatie-koker. Ik trek hier de folie omhoog om de koker zichtbaar te maken. Normaal zit de koker dus verscholen boven de folie (dus tussen folie en vloer):

[ Voor 13% gewijzigd door woekele op 06-12-2015 12:17 ]
[ Voor 19% gewijzigd door woekele op 06-12-2015 13:19 ]
Bij Tonzon zou het dan sowiesie sluitend bevestigd moet worden waarbij je gevoelsmatig dan het makkelijkst voor de muur kunt kiezen, maar anders kan ook. Het is immers flexibel.
Nu ik de foto zo zie, vraag ik mij eigenlijk af: zijn hier wel Tonzon zakken (a.k.a. thermokussens) toegepast? Het lijkt wel alsof er gewoon een enkele laag onder de broodjes hangt? Indien ja: genaaid.
Zie hier de bevestigingsinstructie met thermokussens voor een betonnen vloer: https://dl.dropboxusercon...umentatie/gebruikvoor.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 06-12-2015 14:01 ]
Er is bij de ingang uiteraard geen muur beschikbaar om het materiaal aan te bevestigen. Dus dan had het broodje (de holte) gewoon ingepakt moeten worden lijkt me? Zodat je op foto1 tegen een laag folie aankijkt ipv in het broodje te kijken?
Zelfde verhaal overigens bij een mangat elders. Daar hangt het folie ook gewoon zo voorlangs dat je tussen folie en vloer kijkt. Naar mijn idee zal de warmte dan nooit netjes boven de folie blijven, maar rustig het mangat en onder de folie instromen.
[ Voor 14% gewijzigd door woekele op 06-12-2015 14:17 ]
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
als dit je situatie ismerauder schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:40:
Iemand nog inspiratie voor onze situatie? Wij hebben een houten vloer op balken, met daaronder een kruipruimte waar je hooguit 20 tot 25cm werkruimte hebt. De bodem is overigens beton. De optie tot de vloer uitbreken of een betonvloer storten met LTV is op zich de meest logische oplossing, maar dat is niet iets wat we op dit moment willen en ook nog lang niet nodig. De onderliggende vloer is nog erg gaaf en de kruipruimte droog.
1
2
3
4
5
6
7
8
| -------vloer---- |balk| |balk| ---- tussen ruimte van 20/25cm --- betonnen vloer .. |
En als je dit doet
dan heb je geen ventilatie meer. wat mij niet handig lijkt.hjs schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:51:
Vol laten blazen met chips?
Tussen de balken glaswol/eps lijkt mij het meest handige/nuttige zodat je die 20/25cm als ventilatie houd onder het huis.
Overgens zou ik wel eerst kijken waar de leidingen lopen ..... als die het beton in gaan .. hmmm
Tja vanalles
heb je een foto en wat meer gegevens.merauder schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:40:
Iemand nog inspiratie voor onze situatie? Wij hebben een houten vloer op balken, met daaronder een kruipruimte waar je hooguit 20 tot 25cm werkruimte hebt. De bodem is overigens beton. De optie tot de vloer uitbreken of een betonvloer storten met LTV is op zich de meest logische oplossing, maar dat is niet iets wat we op dit moment willen en ook nog lang niet nodig. De onderliggende vloer is nog erg gaaf en de kruipruimte droog.
(bouwjaar huis, is het in een vochtig polder gebied? etc etc )
je ziet niet vaak dat er een beton laag is gestort in de kruipruimte.
de enige reden die ik ken is om de fundering te herstellen?
en dan is de vraag wat voor fundering is het?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Eens. Dit is nogal Teun de Beun als je mij vraagt. Gewoon schandalig.marcel3 schreef op zondag 06 december 2015 @ 12:39:
Dit is nou precies het probleem met tonzon. De kans op fouten bij installatie is groot. En zelfs als het netjes is opgehangen houd je het risico dat de boel na verloop van tijd gaat lekken. Nou slaat dit wel alles. Doordat de ventilatielucht wordt ingeleid boven het folie kan de vloer wel eens kouder zijn geworden dan ervoor. Dit is gewoon een wanprestatie.
Hoeveel mensen gaan dit daadwerkelijk controleren, nog een geluk dat woekele er zo achter kwam. Alleen wat ga je / kan je er aan doen, heb je garantie via de klusser?
MIjn huis heeft twee kruipruimtes daar het huis 15 jaar geleden is verbouwd. Daarbij is er een 'oude kruipruimte' en een 'nieuwe kruipruimte', en deze staan niet direct met elkaar in verbinding.
De oude kruipruimte is een kleintje van 2 bij 4 meter met een betonnen bodem. (de kruipruimte was vroeger een gewone kelder, dus er ligt zeker een meter dik beton) De nieuwe kruipruimte is met 35 vierkante meter een stuk groter en heeft vooral een zandbodem. Het zand is vaak vochtig, al staan er nooit plassen. In beide kruipruimtes zit er EPS tegen de betonnen broodjesconstructie aan voor de vloer van de begaande grond.
Bij de oude kruipruimte is alles kurkdroog. Bij de nieuwe ruimte hangen de vochtdruppels aan het EPS. Ik heb nog geen schimmel kunnen ontdekken oid, en het stinkt er zeker ook niet,
In de kruipruimtes lopen bijna geen leidingen. Enkel riool en water/stroom voor de schuur gaat via de kruipruimtes. Beide ruimtes hebben iets van 8 cm dik EPS aan isolatie,
Ik vraag mij daarmee ook af of ik de nieuwe kruipruimte moet isoleren. Zelf zat ik te denken om folie van 200 micron dik op de vloer te leggen om daarmee het vocht tegen te gaan in de ruimte. Of in plaats van folie, extra dik heavy duty bubbeltjesfolie (3 laags, 10 mm dik) op de grond neer te leggen zodat er niet enkel een bariere is tegen vocht, maar er ook gelijk een extra bariere is voor koude,
Tevens wil ik in de nieuwe ruimte extra EPS plaatsen tegen het huidige; gewoon rechte platen. Hierdoor komt er tevens een extra laagje lucht tussen de broodjes en het EPS.
Maar de vraag is of het nodig is om extra te isoleren? met name of het plaatsen van (bubbel)folie op de bodem nodig is? En is het rendabel om nog meer EPS te plaatsen tegen het huidige aan?
7400 Wp op het dak
Bij mijn zijn alle uiteinden inderdaad helemaal dichtgemaaktwoekele schreef op zondag 06 december 2015 @ 13:16:
Hmmm... dat klinkt niet echt bemoedigendNormaal gesproken zorgen ze dus dat ventilatie onder de folie uitkomt, dat snap ik en moeten we ze op gaan aanspreken. Maar hoe zit het met die broodjes? Hoe maken ze die normaalgesproken dicht? De folie om de uiteinden heen omhoog vouwen? Of gaan ze ervan uit dat broodjes altijd netjes afgedicht tegen een muur eindigen of zo?
rendabiliteit is een moeilijke.Theo schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 12:51:
Maar de vraag is of het nodig is om extra te isoleren? met name of het plaatsen van (bubbel)folie op de bodem nodig is? En is het rendabel om nog meer EPS te plaatsen tegen het huidige aan?
vloer isolatie is eigenlijk de laatste die belangrijk is.
muren en zolder (mits het verwarmde ruimtes zijn) doe het veel beter.
maar ja, voor veel mensen is de vloer wel het makkelijkste te doen.
gewoon ook omdat veel mensen het zelf kunnen doen.
de besparing van mijn vloer isolatie levert mij zo weinig gas besparing op, dat verschillen tussen de 1ne winter en andere winter al groter zijn.
dus de hoeveelheid is beperkt.
ik had 5cm eps, en heb de meeste stukken nu verdikt naar 15cm eps.
het belangrijkste wat ik merk: zonder de extra isolatie werd het in het voorjaar en najaar de vloerverwarming allen bij het invoeg punt warm en dan was het huis al warm en sloeg de thermostaat af.
na de isolatie werd heel de vloer gewoon warm.
heb je geen vloer verwarming dan merk je dat de vloer een graatje of 2 warmer is.
(ongeveer van 14 graden naar 16 graden. en 16graden voelt nog steeds koud aan de voeten, helaas.)
het geheel doen heeft mij minder als 400€ gekost, dus alleen al de komfoor verbetering was het al waard.
dus gewoon doen zou ik zeggen.
warmte die je niet verliest hoef je ook niet te stoken.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Het plaatsen van de bubbelfolie op de kruipruimtevloer zal 100 euro kosten. Hiervoor wordt de ruimte hopelijk echt droog. Plaats ik 6 cm extra aan EPS bovenop de 8 die er al ligt dan kost dit ook nog eens 200 euro. Zelfs met een besparing van 100 m3 aan gas is de terugverdietntijd 5 jaar.
Vraag blijft echter of dat dit haalbaar is. Ik heb vloerverwarming, echter staat deze enkel aan indien het echt koud is. (ik verwarm de benedenverdieping grotendeels met de airco) Hierdoor staat deze effectief ook maar incidenteel aan.
Is het nodig/raadzaam om folie op de kruipruimtevloer te plaatsen? Ga ik de kosten van de EPS platen terugverdienen binnen afzienbare tijd? (10 jaar is geen afzienbare tijd bijv)
7400 Wp op het dak
isolatie moet je niet zien als een 10 jaren plan of hoeveel jaren je het ook wil zien.Theo schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:11:
Het dak en de muren zijn al aangepakt met spouwisolatie en 20 cm glaswol op de zoldervloer. Enkel glas is ook al voor HR++ glas vervangen en tochten en kieren zijn zo goed al weg in huis.
Het plaatsen van de bubbelfolie op de kruipruimtevloer zal 100 euro kosten. Hiervoor wordt de ruimte hopelijk echt droog. Plaats ik 6 cm extra aan EPS bovenop de 8 die er al ligt dan kost dit ook nog eens 200 euro. Zelfs met een besparing van 100 m3 aan gas is de terugverdietntijd 5 jaar.
Vraag blijft echter of dat dit haalbaar is. Ik heb vloerverwarming, echter staat deze enkel aan indien het echt koud is. (ik verwarm de benedenverdieping grotendeels met de airco) Hierdoor staat deze effectief ook maar incidenteel aan.
Is het nodig/raadzaam om folie op de kruipruimtevloer te plaatsen? Ga ik de kosten van de EPS platen terugverdienen binnen afzienbare tijd? (10 jaar is geen afzienbare tijd bijv)
de isolatie blijft goed zolang het huis staat en dat kan soms wel 100 jaar zijn.
dus het is altijd effectief.
of je nu verwarmt met de vloerverwarming of met de airco dat maakt geen bal uit.
besparen doe je.
(alleen hoeveel is lastig te zeggen)
misschien lukt het dan om met de airco het hele jaar door te verwarmen, ook als het extra koud is.
nice
als je niks doet blijf je betalen voor je stookkosten, dat lijkt mij ook geen oplossing.
en als ik jouw kosten neem van 300€, dat is geen geld en boeit het eigenlijk wel.
(goede kans dat je elk jaar al meer betaald voor je internet verbinding. dus zie het relatief.)
dus gewoon doen.
(zelf ben ik wel gecharmeerd van een paar cm eps, en dan een laagje isolatie dekens van alibaba er tegen aanplakken, een echte tweakers oplossing, goed en goedkoop, die ik zelf ook nog wil doen.
ik ben zelf geen voorstander van folies op de grond, is niet een tip die iedereen moet gebruiken.
maar snap wel dat sommige mensen dat wel willen.)
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 08-12-2015 14:29 ]
Het is bekend dat folie werkt bij een natte kruipruimte. Echter is vrij lastig te vinden wat de definitie is van een natte kruipruimte. Hiermee is het voor mij lastig te bepalen of mijn kruipruimte wel of geen natte ruimte is.
7400 Wp op het dak
vocht moet ergens heen, met een laag folie is het niet weg, alleen maar uit het zicht.Theo schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:40:
Wat is een goed argument om juist niet een folie op de vloer te leggen? Dit zou condensaanslag op het EPS tegen moeten gaan en zou de gehele kruipruimte ook een stuk droger kunnen krijgen. Droge lucht isoleert immers beter dan vochtige lucht met condensaanslag.
Het is bekend dat folie werkt bij een natte kruipruimte. Echter is vrij lastig te vinden wat de definitie is van een natte kruipruimte. Hiermee is het voor mij lastig te bepalen of mijn kruipruimte wel of geen natte ruimte is.
het beste kun je het laten verdampen en weg ventileren.
(de ventilatie gaten worden vaak dicht gemaakt na een verbouwing, of zitten vol zand of cement.
open maken die dingen voorkomt problemen en vocht. stuk effectiever als een folie.)
maar er zijn zoveel verschillende huizen en verschillende bouw methodes.
stel het is een oud huis, en je hebt een gemetselde fundering met steen(geen beton).
dan moet je geen folie gebruiken, je fundering gaat het water opzuigen en word langzaam zouter en zouter.
tot dat het de stuc van je muren op de verdieping er boven van af dondert.
er zijn zelf huizen waar de kruipruimte een zwembad is en je gewoon naar het luik van de buren kunt zwemmen (denk aan de polders in de randstad.).
en dat krijg je dus ook nooit weg geventileerd.
je moet er even achter komen of je kruipruimte nat is van wegen grond water of een gebrek aan ventilatie.
(maar ik snap heel goed dat mensen een folie willen leggen in die ruimte zodat ze er makkelijker/schoner kunnen werken.)
Maar als door de folie het condensatiepunt van het vocht tegen de folie zit ipv tegen je vloer en het druppelt terug het zand in dan ben je er toch vanaf in je kruipruime?migjes schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:55:
[...]
vocht moet ergens heen, met een laag folie is het niet weg, alleen maar uit het zicht.
Zeker als de ventilatie gewoon in orde is.
Dit is niet waar. Folie op de bodem zal verdamping uit de bodem tegengaan en voor zover het wel plaatsvindt condenseert het tegen het plastic en loopt terug de bodem in. Ergo: het merendeel blijft in de bodem, een klein beetje lucht in de plooien is vochtig maar de bulk van de kruipruimte heeft een aanzienlijke lagere luchtvochtigheid met alle voordelen van dien.migjes schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:55:
[...]
vocht moet ergens heen, met een laag folie is het niet weg, alleen maar uit het zicht.
Het betreft een fundering op palen. De bodem van het huis is een betonnen bak, met daarop de opbouw. Bouwjaar is 1962 trouwens en deze betonnen bak was destijds onderdeel van het ontwerp ( bevestigd door buren die er sinds de bouw wonen )migjes schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:47:
[...]
heb je een foto en wat meer gegevens.
Huis staat op zandgrond btw. Grondwater staat hier overigens wel hoog, maar heb eigenlijk geen problemen met vocht in de kruipruimte.
Ik kan geen argumenten bedenken om het niet te doen. Mijn kruipruimte was altijd vochtig. Op het EPS zat altijd condens en ik kon er niet in zonder ontzettend vies en ranzig te worden. Ik had overigens geen plassen onder de vloer, alleen het zand was altijd vochtig.Theo schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:40:
Wat is een goed argument om juist niet een folie op de vloer te leggen? Dit zou condensaanslag op het EPS tegen moeten gaan en zou de gehele kruipruimte ook een stuk droger kunnen krijgen. Droge lucht isoleert immers beter dan vochtige lucht met condensaanslag.
Nu ligt er folie op de bodem en ik heb geen condens meer op de EPS platen. Verder is het merkbaar aangenamer in de kruipruimte op dit moment.
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
hjs schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:06:
[...]
Maar als door de folie het condensatiepunt van het vocht tegen de folie zit ipv tegen je vloer en het druppelt terug het zand in dan ben je er toch vanaf in je kruipruime?
Zeker als de ventilatie gewoon in orde is.
er word nu wel een belangrijke zin overgeslagenRukapul schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:09:
[...]
Dit is niet waar. Folie op de bodem zal verdamping uit de bodem tegengaan en voor zover het wel plaatsvindt condenseert het tegen het plastic en loopt terug de bodem in. Ergo: het merendeel blijft in de bodem, een klein beetje lucht in de plooien is vochtig maar de bulk van de kruipruimte heeft een aanzienlijke lagere luchtvochtigheid met alle voordelen van dien.
(de ventilatie gaten worden vaak dicht gemaakt na een verbouwing, of zitten vol zand of cement.
open maken die dingen voorkomt problemen en vocht. stuk effectiever als een folie.)
en dat zal waarschijnlijk het probleem van theo zijn
vocht dat weg is heb je nooit meer last van.
verder doet een folie niet zoveel en is erg subjectief of het echt helpt.
klinkt wat tegenstrijdig, op palen en dan op zand grond.merauder schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:24:
[...]
Het betreft een fundering op palen. De bodem van het huis is een betonnen bak, met daarop de opbouw. Bouwjaar is 1962 trouwens en deze betonnen bak was destijds onderdeel van het ontwerp ( bevestigd door buren die er sinds de bouw wonen )
Huis staat op zandgrond btw. Grondwater staat hier overigens wel hoog, maar heb eigenlijk geen problemen met vocht in de kruipruimte.
dat is niet een normale combi.
maar ik ken ook niet iedere ondergrond in Nederland. misschien zit er een veen laag tussen het zand of iets anders onstabiel dat palen nodig zijn?
zal vast wel stevig staan dat huis.(nergens scheuren in het huis neem ik aan)
25cm, mmm, met een houten vloer er boven, oke.
is er ventilatie in de kruipruimte? (1962, toen hadden we het probleem met de ventilatie nog niet ontdekt, dat was pas later?)
het is maar net genoeg ruimte om een kind tussen door te laten kruipen.
(ik ben geen tegenstander van kinderarbeid, zolang ik ze maar niet teveel moet betalen, geintje )
wil je het zelf gaan doen of het laten doen?
in geval van geen ventilatie aanwezig, en het zelf willen doen!
schroef een flexibele verwarmings-buis tegen de balkjes aan en beplak de vloer + wand met een laag eps (zo dik als mogelijk, misschien zelfs pur/pir gebruiken omdat je niet veel plek hebt.
dat kun je ook kopen als afgekeurd materiaal en is dan goed genoeg voor dit soort dingen, gewoon in 2 lagen werken. )
de verwarmings-buis aansluiten met de juiste ventielen om de temperatuur lager te houden zodat het hout niet te warm word
de warmte trekt toch wel omhoog door de vloer en heb je ook nooit last van vocht in het hout.
en je hebt je "vloerverwarming" + flinke isolatie.
(kan ook zonder de vloerverwarming natuurlijk.
maar dan is vol spuiten met snippers/vlokken nog makkelijker.)
is er wel ventilatie dan word het wat lastiger.
dan moet je gaan opletten dat het condenseer punt niet in de isolatie/hout zit of extra afdekken.
(of misschien dan toch de truck hierboven gebruiken en de ventilatie dicht maken.
keuzes keuzes, maar ook mogelijkheden. )
Het is gewoon gekocht bij Tonzon, die het uitbesteden aan een goedgekeurde installateur. Ik heb eerst deze installateur gebeld (die zelf ook weer personeel gestuurd had). Die geeft gelukkig direct aan dat het niet inderdaad niet klopt zo en dat ze het komen herstellen. Mocht het nog niet naar tevredenheid gaan verlopen, dan kloppen we bij Tonzon zelf aan.marcel87 schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 11:44:
[...]
Eens. Dit is nogal Teun de Beun als je mij vraagt. Gewoon schandalig.
Hoeveel mensen gaan dit daadwerkelijk controleren, nog een geluk dat woekele er zo achter kwam. Alleen wat ga je / kan je er aan doen, heb je garantie via de klusser?
De ventilatie dichtmaken + volspuiten zou natuurlijk ook een oplossing zijn. De vloer uitbreken is iets wat zou kunnen zodra we de afwerkvloer gaan vervangen. Dit staat met een jaartje of 5 gepland.
De kruipruimte is vooral vochtig vanwege het vochtige zand. De vetilatie lijkt mij wel verder op orde te zijn; de muren staan er pas 15 jaar, en met de bouw daarvan zijn er ventilatieroosters aangebracht. Deze zien er niet dichtgestopt uit aan de binnen en buitenkant. Hoeveel roosters er zitten weet ik niet. In ieder geval twee (op 35m2 aan kruipkelderruimte)migjes schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 14:55:
[...]
maar er zijn zoveel verschillende huizen en verschillende bouw methodes.
stel het is een oud huis, en je hebt een gemetselde fundering met steen(geen beton).
dan moet je geen folie gebruiken, je fundering gaat het water opzuigen en word langzaam zouter en zouter.
tot dat het de stuc van je muren op de verdieping er boven van af dondert.
er zijn zelf huizen waar de kruipruimte een zwembad is en je gewoon naar het luik van de buren kunt zwemmen (denk aan de polders in de randstad.).
en dat krijg je dus ook nooit weg geventileerd.
je moet er even achter komen of je kruipruimte nat is van wegen grond water of een gebrek aan ventilatie.![]()
(maar ik snap heel goed dat mensen een folie willen leggen in die ruimte zodat ze er makkelijker/schoner kunnen werken.)
De kruipkelder van het oude gedeelte van het huis heeft geen zandboden maar een betonnen bodem (was vroeger een gewone kelder. Deze is bijna volgestort tot er enkel een kruipruimte overbleef). Deze is ook kurkdroog en voelt warmer aan.
Hierdoor denk ik dus dat het vocht echt door het zand komt, en niet door matige of slechte ventilatie.
De kruipruimte wil ik niet isoleren om deze comfortabeler te maken, ik wil dit doen om het comfortabeler te maken op de begaande grond. De aangenaamheid in de kruipruimte is niet echt belangrijkmkleinman schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:25:
[...]
Ik kan geen argumenten bedenken om het niet te doen. Mijn kruipruimte was altijd vochtig. Op het EPS zat altijd condens en ik kon er niet in zonder ontzettend vies en ranzig te worden. Ik had overigens geen plassen onder de vloer, alleen het zand was altijd vochtig.
Nu ligt er folie op de bodem en ik heb geen condens meer op de EPS platen. Verder is het merkbaar aangenamer in de kruipruimte op dit moment.
Maar is behalve de kruipruimte ook de vloer zelf aangenamer geworden door het folie? Merk je iets in stookkosten of comfort verder?
7400 Wp op het dak
Even een +1 hier. Folie heeft wel degelijk een effect op de vochthuishouding doordat het diffusiepad wordt afgesloten. Dat het geen bijdrage levert aan de isolatie is een ander verhaal. Voor mij was het een kwestie van een "aangenamere" werkomstandigheden creëren, maar in geval van een houten vloer kan het ook het risico op houtrot verminderen.Rukapul schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 15:09:
[...]
Dit is niet waar. Folie op de bodem zal verdamping uit de bodem tegengaan en voor zover het wel plaatsvindt condenseert het tegen het plastic en loopt terug de bodem in. Ergo: het merendeel blijft in de bodem, een klein beetje lucht in de plooien is vochtig maar de bulk van de kruipruimte heeft een aanzienlijke lagere luchtvochtigheid met alle voordelen van dien.
[ Voor 10% gewijzigd door marcel3 op 08-12-2015 22:22 ]
Oeps, niet compleet geweest. Verschil met vloertemperatuur heb ik destijds niet kunnen merken. De relatieve luchtvochtigheid daalde wel aanzienlijk. Dat merk ik met name in de herfst wanneer de RV vaak hoog is.Theo schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 22:09:
De kruipruimte wil ik niet isoleren om deze comfortabeler te maken, ik wil dit doen om het comfortabeler te maken op de begaande grond. De aangenaamheid in de kruipruimte is niet echt belangrijk
Maar is behalve de kruipruimte ook de vloer zelf aangenamer geworden door het folie? Merk je iets in stookkosten of comfort verder?
Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.
Een lagere luchtvochtigheid in huis betwijfel ik; de kruipruimte is zo geod als luchtdicht afgesloten van de rest van de woning waardoor vocht uit deze ruimte niet de woning inkomt. Lucht is gelukkig altijd al relatief droog binnen door goede ventilatie (met wtw). Maat als het droger kan is dat beter.
7400 Wp op het dak
dat het huis stevig staat snap ik, dit zie je niet vaak dat het zo gedaan is.merauder schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:36:
@Migjes: Het huis staat inderdaad goed stevig. De enige scheuren die we in huis hadden was omdat niet al het metselwerk in verband is aangebracht.
De ventilatie dichtmaken + volspuiten zou natuurlijk ook een oplossing zijn. De vloer uitbreken is iets wat zou kunnen zodra we de afwerkvloer gaan vervangen. Dit staat met een jaartje of 5 gepland.
je moet wel beslissen voor welk systeem je gaat, na 5 jaar vervangen is best wel zonde te noemen.
dus maak een plan wat je gaat gebruiken.
(je zou ook nu vast een laag eps kunnen leggen, dat isoleert niet echt goed omdat het dan op de verkeer de plaats licht.
maar dan kan daar straks de nieuwe afwerkvloer overheen gestort worden. b.v.
maar maak dan wel een plan voor de af/aan voer buizen als ze er zitten.)
gewoon doenTheo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:23:
Goed, dat wordt dus binnenkort folie halen voor op de bodem en EPS platen halen voor tegen het huidige EPSHet zou waarschijnlijk niet heel veel doen aan extra isolatie. Echter, al scheelt het maar 75 kuub gas per jaar dan is het al met 5 jaar terugverdietn.
Een lagere luchtvochtigheid in huis betwijfel ik; de kruipruimte is zo geod als luchtdicht afgesloten van de rest van de woning waardoor vocht uit deze ruimte niet de woning inkomt. Lucht is gelukkig altijd al relatief droog binnen door goede ventilatie (met wtw). Maat als het droger kan is dat beter.
de eps zorg wel voor lekkere warme voeten, daar voor alleen al moet je het doen.
de besparing is helaas wat subjectief, maar wel aanwezig.
(een bodem folie mag hoor, maar voegt geen isolatie waarde toe, of anders gezegd een zeer subjectieve mening.)
hier komt word ook wel eens de tip gebruikt om isolatie dekens goedkoop te bestellen, en daar mee een folie laagje over het eps te maken, kost bijna niks en je weet zeker dat je een lucht dichte laag over de eps hebt.
ga er voor, zou ik zeggen.
Oké mooi dat ze het zo oppakken.woekele schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 21:36:
[...]
Het is gewoon gekocht bij Tonzon, die het uitbesteden aan een goedgekeurde installateur. Ik heb eerst deze installateur gebeld (die zelf ook weer personeel gestuurd had). Die geeft gelukkig direct aan dat het niet inderdaad niet klopt zo en dat ze het komen herstellen. Mocht het nog niet naar tevredenheid gaan verlopen, dan kloppen we bij Tonzon zelf aan.
Desondanks blijf ik bij dat het schandalig is, het zijn geen kleine gaten en vallen blijkbaar ook goed op... dan vraag ik me af hoe je dat als (ervaren) installateur kunt missen? Denk dat er een hoop particulieren zijn die volledig vertrouwen op een bedrijf (en dat moet ook kunnen), die dus mogelijk een dure isolatie hebben laten plaatsen en die amper isoleert. tsja
Maar ja, ik hoop voor je dat ze het netjes oplossen. Resultaten horen we wel weer...
Bij mij is dit ook het geval. Ik woon in een huizenrijtje dat in de jaren 60 in eigen beheer is gebouwd. Veel van de buurmannen hebben nog meegebouwd aan de woningen, en weten mij te vertellen dat dit in veel huizen gedaan werd als werkvloer. Deze vloer is dus bij mij ook niet 100% strak afgestreken, maar nog wat grof.migjes schreef op dinsdag 08 december 2015 @ 09:47:
[...]
heb je een foto en wat meer gegevens.
Ik heb er overigens een gat in geboord en snap best waarom je als werkman een werkvloer wilt: door dat gaatje kon ik zien dat die vloer eigenlijk direct op zeer vochtige grond zit.
Een vloertje van stampbeton was volgens mij vrij normaal in de na-oorlogse bouw. Had ons vorige huis ook.Duci schreef op donderdag 10 december 2015 @ 14:55:
[...]
Bij mij is dit ook het geval. Ik woon in een huizenrijtje dat in de jaren 60 in eigen beheer is gebouwd. Veel van de buurmannen hebben nog meegebouwd aan de woningen, en weten mij te vertellen dat dit in veel huizen gedaan werd als werkvloer. Deze vloer is dus bij mij ook niet 100% strak afgestreken, maar nog wat grof.
Ik heb er overigens een gat in geboord en snap best waarom je als werkman een werkvloer wilt: door dat gaatje kon ik zien dat die vloer eigenlijk direct op zeer vochtige grond zit.
De kruipruimte is nog 50/60cm hoog, en bevat licht vochtig zand wat wel aan je kleding blijft plakken maar je er zo afveegt.
Ook zag ik van de week dat er aan de voorste 3 balken van het huis druppels hingen. Mogelijk was dit te wijten aan de ventilatiebuizen die de vorige bewoners aan hebben laten leggen want die hingen vlak boven en richting de grond. Die heb ik nu afgezaagd zodat ze meer richting de andere kant van het huis gericht staan.
Heb bij een aantal bedrijven offertes opgevraagd voor de isolatie en afgelopen week 1 op bezoek gehad.
Die kwam met isodekens/thermoskussens voor op de bodem. Dat zijn grote plastic zakken met daarin ISO/PE korrels/schelpen.
Andere optie was bodemfolie, al is de isolatiewaarde daarvan weer lager dan van die thermoskussens.
Maar ben vooral benieuwd of iemand al ervaring heeft met die thermoskussens/klimadekens/isodekens. Twee voorbeelden hieronder.
http://www.dekruipruimte-.../bodemisolatie/isodekens/
http://www.scheerman-isol...elder-isolatie/klimadeken
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
De vochtigheid is al een stuk minder door simpel een rol T200 folie te bestellen en uit te vouwen/rollen op je bodem.
Kost een paar tientjes en een uurtje.
[ Voor 34% gewijzigd door hjs op 13-12-2015 10:19 ]
Ja dat heb ik inderdaad gelezenhjs schreef op zondag 13 december 2015 @ 10:17:
Wat dan meestal wordt gezegd in dit topic is dat je de verkeerde kant van je kruipruimte isoleert. Door de ventilatie wordt je vloer alleen maar kouder.
De vochtigheid is al een stuk minder door simpel een rol T200 folie te bestellen en uit te vouwen/rollen op je bodem.
Kost een paar tientjes en een uurtje.
Punt is dat ik uiteindelijk wel en-en wil, dus bodem en vloer isolatie. Maar ik wil eerst kijken hoe mijn kruipruimte reageert (droger wordt hopelijk) als ik de bodem isoleer.
Als ik nu vloer isolatie ga aanbrengen met de druppels aan een aantal balken (en stukje vloer) dan ben ik bang dat ik het vocht opsluit met alle problemen van dien.
Solaredge SE8K - 8830Wp - 15 x Jinko Solar N-type 420Wp - 2x Jinko Solar 405Wp - 4x Jinko Solar N-type 430 & Hoymiles HMS800 + 2x JASolar 375Wp
Is het ook handig om te wachten met spouwisolatie dmv PE parels (neopixels bijv) tot de kruipruimte wat droger wordt?
Ondanks dat ik de ventilatie heb aangepast (eergisteren pas) wil ik natuurlijk ook niet daarmee het vocht insluiten in de kruipruimte wat er nu nog is.
Bij mij nog niet, er zitten nu wel buizen door de muur achter zo'n zwart roostertje. Maar de oude ventilatie zit er ook nog, en daarachter is de binnenmuur volledig open, oftewel er missen daar zelfs bakstenen.MieJuul schreef op zondag 13 december 2015 @ 13:05:
Spouw en kruipruimte staan toch los van elkaar?
Bij ons hebben ze nieuwe ventilatieroosters geplaatst toen de spouwen volgeblazen werden.
Dus leek mij dat ze die nog wel eerst dicht moeten maken voordat ze de spouw vullen.
Ze hebben hier enkel de ventilatiesleuven aan de buitenzijde dichtgesmeerd.
Aan de binnenkant (kruipruimte) is niks veranderd.
Toch is er nagenoeg geen spouwmuurvulling de kruipruimte in gelopen.
Behalve op 1 plek waar ze bij toeval de nozzel direct tegenover een gat in de binnenmuur staken.
Dit resulteerde in een mooie berg parels onder de vloer, maar niet in de spouw.
Dit is later alsnog keurig opgelost
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Op basis van de zandgrond heb ook ik zo nu en dan last van condensatie aan de onderkant van de al bestaande EPS isolatie (lijkt net of het regend heeft in het zand) dus met het folie zal dat waarschijnlijk iets afnemen.
De voornaamste reden om het te leggen is om een prettigere werkomgeving te hebben als ik met de isolatie platen aan de slag ga. Zit nog te twijfelen tussen welke platen. PIR platen lijkt mij beter dan EPS platen, en bieden een betere isolatie waarde bij gelijke dikte. En volgens mij ook minder "troep" bij het zagen/snijden om zaken op maat te maken.
Maar ik lees ook dat als je PIR gebruikt dat er boven de vloer geen dampwerende folie mag liggen. Nu hebben wij een betonnen vloer met daar dus al EPS onder (van die gebogen delen) En op die betonnen vloer ligt een dampremmende folie met daarop de houten parket vloer (we hebben geen vloerverwarming)
Heb ik dan een probleem als ik PIR wil toepassen? of kan ik dat toch gewoon toepassen? Of is die regel alleen van toepassing bij een houten vloer?
Bij nieuwbouw zie je de fundering en vloer met EPS gebouwd worden, muren met PIR. Om de hoge RC waarden te halen heb je anders fors dikke muren nodig, wat onder de woning zit zie je toch niet.
En breng je dat dan in 1 stuk aan of is het nodig om de banen aan elkaar te plakken?duvekot schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:29:
Hier ook net het T200 folie besteld ... en dan van de week starten met de bodem bedekken met folie. Het gaat om ongeveer 80m2 (6 meter breed, 13.5 meter lang verdeeld in twee delen over de lengte). Gelukkig heb ik bij de bouw van de uitbouw aan de achterkant doorgedrukt dat ik van de oude kruipruimte bij de nieuwe kan komen .. dus ik kan onder de gehele vloer komen.
Plakken is niet nodig ... en ik heb een rol van 50x4m gekocht. De twee oude delen zijn 3 meter breed en ongeveer 10 meter lang dus daar kan ik prima twee complete stukken in leggen die aan de randen 50cm omhoog ligt. En in het uitbouw gedeelte wat 3.5m lang is, en 6 meter breed kan ik ook prima 1 geheel stuk folie kwijt.Meauses schreef op zondag 13 december 2015 @ 17:41:
[...]
En breng je dat dan in 1 stuk aan of is het nodig om de banen aan elkaar te plakken?
En wat ik begreep is plakken nooit echt nodig .. en overlap tussen twee delen is, wat ik begrepen had, voldoende. Het gaat er vooral om om de uitdamping tegen te gaan .. niet om alles 100% waterdicht te maken.
Dus de gehele bodem wordt bedekt en dan heb ik nog voldoende over om eventueel een tweede laag te leggen als dat nodig blijkt te zijn (gaten/schuren etc)
Nu nog helderheid krijgen over PIR vs EPS
EPS op EPS kun je super eenvoudig bevestigen. 4 of 5 klodders kit op een plaat (50x100), even aanduwen (30 seconden ofzo) en het blijft hangen.
Ja, PIR isoleert beter per cm, maar niet per euro. Zijn de centimeters je de meerprijs waard? ;-)
Ach, laat maar...
Ik vindt dat de kruipruimte na isolatie "bekruipbaar" moet blijven. Als ik een zeer dikke laag EPS aanbreng dan komt die "bekruipbaarheid" in het geding. Dus vandaar dat ik naar PIR aan het kijken was.Honolulu schreef op zondag 13 december 2015 @ 23:02:
je hebt toch al EPS zitten?
Ja, PIR isoleert beter per cm, maar niet per euro. Zijn de centimeters je de meerprijs waard? ;-)
Had ik nou 80 tot 100cm ruimte onder de vloer dan was het dus een ander verhaal, maar ik zit volgens mij nu al op minder dan 50 .. en dan wordt het toch echt krap als je dan 12cm EPS er bij plakt.
Dus als ik PIR kan gebruiken en dat ik niet tegen een vervelend vochtopsluit probleem aan loop .. dan heb ik dat liever.
Dat het meer kost .. dat is dan idd jammer maar weegt voor mij op tegen het gemak .. en de TVT maakt mij ook niet uit. De TVT van een lekkere warme winterjas is ook oneindig lang, maar dan heb je wel een lekkere warme winterjas.
Dus ik ben op zoek naar lekkere warme voeten (zonder vloerverwarming) dus hoe hoger de R waarde onder de vloer hoe beter denk ik maar.
Nu eerst van deze verkoudheid/griep/koorts zien af te komen ... want dat is niet handig als je dagen onder de vloer wilt gaan zitten :-)
Met extra isolatie aan de onderzijde (kruipruimte) verplaats je het dauwpunt ook meer richting de kruipruimte.duvekot schreef op zondag 13 december 2015 @ 16:29:
Maar ik lees ook dat als je PIR gebruikt dat er boven de vloer geen dampwerende folie mag liggen. Nu hebben wij een betonnen vloer met daar dus al EPS onder (van die gebogen delen) En op die betonnen vloer ligt een dampremmende folie met daarop de houten parket vloer (we hebben geen vloerverwarming)
Heb ik dan een probleem als ik PIR wil toepassen? of kan ik dat toch gewoon toepassen? Of is die regel alleen van toepassing bij een houten vloer?
Dus ik verwacht geen vocht/condensatie problemen eigenlijk. Sowieso kan beton wel tegen wat vocht...
Bij het isoleren van houten vloeren vanuit de kruipruimte en een dampdichte laag aan de bovenzijde verwacht ik ook weinig problemen trouwens. De houten vloer bevindt zich aan de warme zijde en kan dan nog steeds opwarmen. Het dauwpunt zal dan wederom niet bij de balken liggen maar pas dieper/verderop in het isolatiemateriaal.
De isolatie aan de binnenzijde, en dus een dauwpunt aan de binnenzijde van de constructie, is wat normaliter wel problemen op kan leveren.
Gewoon enkele laag folie tegen je eps aan plakken nog makkelijker.Theo schreef op woensdag 09 december 2015 @ 08:23:
Goed, dat wordt dus binnenkort folie halen voor op de bodem en EPS platen halen voor tegen het huidige EPSHet zou waarschijnlijk niet heel veel doen aan extra isolatie. Echter, al scheelt het maar 75 kuub gas per jaar dan is het al met 5 jaar terugverdietn.
Tussen de balklaag tonzon nieten kan je op maat = breedte bestellen. Wel foliebeschermers gebruiken. Perfect voor je houten vloer omdat je het onder de balken aan elkaar plakt.merauder schreef op maandag 07 december 2015 @ 22:40:
Ja, gewoon ff in de 25cm hoogte tijgeren met een niet pistool.NanMac schreef op donderdag 17 december 2015 @ 06:52:
[...]
Tussen de balklaag tonzon nieten kan je op maat = breedte bestellen. Wel foliebeschermers gebruiken. Perfect voor je houten vloer omdat je het onder de balken aan elkaar plakt.
hjs schreef op donderdag 17 december 2015 @ 07:52:
[...]
Ja, gewoon ff in de 25cm hoogte tijgeren met een niet pistool.
hjs schreef op donderdag 17 december 2015 @ 07:52:
Ja, gewoon ff in de 25cm hoogte tijgeren met een niet pistool.
En hoe denk je tussen de balken te komen dan?NanMac schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 11:44:
tussen de balken heb je toch meer ruimte?
En als de balken dan dwars liggen? of in de lengte? (ten opzicht van het aanwezige(?) luik)
Dan kan je net 1 rij doen misschien :-)
En aan kinderarbeid doen we niet .. en je wilt een kind niet dwingen iets te doen .. en dan ook nog een niet pistool geven? :-)
Dank Jack .... ik ga eea op meten .. en dan eens kijken welke maat PIR platen ik er het beste onder kan doen. Gaat wel een leuke klus worden .. 2 lagen van 6cm PIR over 80m2 als het gaat passen :-)Jack schreef op woensdag 16 december 2015 @ 18:57:
[...]
Met extra isolatie aan de onderzijde (kruipruimte) verplaats je het dauwpunt ook meer richting de kruipruimte.
Dus ik verwacht geen vocht/condensatie problemen eigenlijk. Sowieso kan beton wel tegen wat vocht...
Bij het isoleren van houten vloeren vanuit de kruipruimte en een dampdichte laag aan de bovenzijde verwacht ik ook weinig problemen trouwens. De houten vloer bevindt zich aan de warme zijde en kan dan nog steeds opwarmen. Het dauwpunt zal dan wederom niet bij de balken liggen maar pas dieper/verderop in het isolatiemateriaal.
De isolatie aan de binnenzijde, en dus een dauwpunt aan de binnenzijde van de constructie, is wat normaliter wel problemen op kan leveren.
duvekot schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:04:
[...]
En hoe denk je tussen de balken te komen dan?
En als de balken dan dwars liggen? of in de lengte? (ten opzicht van het aanwezige(?) luik)
Koop een paar rollen goedkope stucloper voor in de kruipruimte, dan kan je rustig gaan liggen en de platen bevestigen. Het glijdt ook lekker heen en weer op dat spul, dus dat maakt het bewegen ook weer makkelijker.duvekot schreef op zaterdag 19 december 2015 @ 12:07:
[...]
Dank Jack .... ik ga eea op meten .. en dan eens kijken welke maat PIR platen ik er het beste onder kan doen. Gaat wel een leuke klus worden .. 2 lagen van 6cm PIR over 80m2 als het gaat passen :-)
Wij hebben hier netto ongeveer 70m2 beplakt met 2x 5cm EPS met 2 man en dat was volle 3 dagen werk (kruipruimte beetje opruimen, broodjesvloer schoongeborsteld (zand/spinnewebben), 2 lagen EPS plakken, opruimen).
Succes
Daarnaast adviseert hij sterk om het mangat naar de bijkeuken dicht te maken, want in de bijkeuken zit geen Tonzon. Maar dat snap ik niet. Waarom moet dat gat dicht? Omdat er koude lucht vandaan komt? Die komt sowieso ook al uit de ventilatieroosters. Zo lang de koude lucht onder de folie zit, moet het niks uitmaken lijkt me. Maarja, dan moet je geen grote gaten open laten waardoor er geen sprake meer is van onder en boven de folie.
Is dit normaal? Kan ik dit zonder risico dichtstoppen met bijv wat kit?
hmmz
De onderkant van de meterkast is vaak een plaat van hout of beton met sparingen voor de door te voeren leidingen. Bij oudere woningen zijn deze sparingen redelijk ruim en worden niet afgedicht. Kan gewoon dicht gemaakt worden.
Scheelt een boel stank in de hal.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Aan de voorkant zat al bitumen gebrand tegen de buitenmuur, maar het zand onder het worteldoek wat weer onder het vlonder zat zat hoger dan de bitumen rand. Ook zaten er wat kieren in de muur en de bitumen rand.
Nu een nieuwe kleine laag bitumen over de oude heen gebrand en iets hoger getrokken.
Verder zo'n 40cm diep gegraven en worteldoek erin gelegd. Daarna het grind erop gestort.
Hopelijk helpt het wat om het vocht terug te dringen in de kruipruimte. Overigens geen laagje water in de kruipruimte.
isolatie meauses | ||
![]() | ![]() |
Ik wilde er nog wel bij kunnen als nodig. Er lopen best wat leidingen in mijn kruipruimte.drielp schreef op dinsdag 29 december 2015 @ 23:12:
Gefeliciteerd, ik weet wat je bedoel. Ik was ook blij dat het achter de rug was. Ik begon met 40 cm en heb 15 cm EPS geschroefd en geplakt. Best krap. Ik moet nu eerst was ESP weghalen als ik ooit nog de kruipruimte in moet. Maar ik hoop dat dit nooit meer nodig is.
Enige reden die ik kan verzinnen is om ooit nog extra kabels naar de garage te brengen (b.v. voor een elektrische auto...)
Een aantal zaken is voor mij duidelijk, ik ga het niet zelf doen en ik wil geen PUR. Dat lijkt me niet gezond. Het volgooien met parels of chips klinkt allemaal erg makkelijk en niet duurzaam. Heeft niet mijn voorkeur.
Tonzon klinkt als een optie, maar de verhalen zijn erg tegenstrijdig. Ook het voorbeeld hierboven waarbij het verkeerd geïnstalleerd is heeft niet geholpen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Wat heeft nou het beste effect? En naar welke vorm van isolatie hoef ik 30 jaar niet naar om te kijken? De prijs is belangrijk, maar iets wat een echte oplossing is nog veel belangrijker. Minder gas verbruiken, warme voeten en een droge kruipruimte ivm met de kwaaitaal vloer.
EPS zou ook een goede variant zijn, maar je zult waarschijnlijk niemand vinden die dat gaat doen in 60cm ruimte.
Daarbij gaat je vloer niet warmer aanvoelen van deze vloerisolatie.Bij geen enkele variant.
Tot die conclusie kom ik ook ongeveer. Ik lees ook meer positieve dan negatieve ervaringen. Maar als je 2k uitgeeft, wil je ook wel zeker weten dat het een verbetering is. Waarom denk je dat de vloer niet warmer aan zou voelen eigenlijk?Cyberpope schreef op donderdag 31 december 2015 @ 12:52:
Tja... niet zelf doen en geen PUR blijft waarschijnlijk alleen Tonzon over.
EPS zou ook een goede variant zijn, maar je zult waarschijnlijk niemand vinden die dat gaat doen in 60cm ruimte.
Daarbij gaat je vloer niet warmer aanvoelen van deze vloerisolatie.Bij geen enkele variant.
Sterker nog, ik heb hier vloerverwarming in huis dat weinig warmte verliest. En zelfs daar voelt de vloer niet altijd warm aan. Als hij in de ochtend een tijdje gestookt heeft en dan het warm blijft in huis, voelt hij na een uurtje of 2 niet meer warm aan. (ook niet koud).
Dus hij zal minder koud worden je vloer, maar dat is niet hetzelfde als er warme voeten van krijgen...
(overigens vertrouw ik Tonzon zelf niet en heb er dus ook bewust niet voor gekozen. Ik heb ook nog geen enkel betrouwbare, herhaalbaar en neutraal onderzoek gezien over Tonzon. En heb heel hard gezocht. Maar dat gezegd hebbende, heb ik ook nergens kunnen vinden dat het NIET werkt.)
[ Voor 19% gewijzigd door Cyberpope op 31-12-2015 13:42 ]
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.
Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"