Ik zie dat er in dit geval alleen chips werden geadviseerd en geen parels, maar het idee is hetzelfde.Joris 407 schreef op donderdag 29 januari 2015 @ 15:10:toon volledige bericht
Gisteren een aardig gesprek gehad met een isolatieadviseur. Ik ben al een tijdje bezig met het verzamelen van info en offertes voor vloerisolatie. Ik kwam voor mezelf uit op een luchtkameroplossing zoals Tonzon, PIFisolatie (Prostelko) of Isoltrend. Deze adviseur (die alles aanbiedt van PUR tot Tonzon tot chips, wierp een blik in de kruipruimte (zandgrond, 50 cm hoogte, wat leidingen, vrij standaard denk ik). Hij kwam met het volgende:
Zie de kruipruimte als een kamer die je verwarmt en de vloer als de radiator. Als je de te verwarmen ruimte kleiner maakt krijgt de radiator het makkelijker. De goedkoopste manier in het geval van kruipruimtes <50cm hoog is de ruimte te verkleinen door er chips in te blazen, in mijn geval 37 cm.
Zo realiseer je meteen een stilstaande luchtlaag volgens welk principe de Tonzon’s ook werken. Zo had ik er nog niet naar gekeken.
Gaten in het verhaal, die ik zo zie:
• die ‘stilstaande’ luchtlaag staat niet stil zolang je de ventilatie niet dicht zet. Dit beaamde de adviseur (hij was nog niet klaar met zijn verhaal). In het koude seizoen de ventilatie dicht maken en in het warme seizoen ventileren is de ‘oplossing’ hiervoor. Ben ik opzich wel ok mee. Nu ventileer ik ook niks.
• De bereikbaarheid blijft een minpunt wat mij betreft. Als ik ergens de chips tot op de grond weg wil hebben, heb ik 4x het oppervlak van datgene wat ik weg wil hebben nodig..
• Bij Tonzon etc. zit de stilstaande lucht opgesloten. De warmte hierin raak je ‘niet’ kwijt. De stilstaande luchtlaag die je creëert op de manier van de adviseur staat in contact met de zijwanden en hier verlies je dus warmte.
Ter info: Tonzon kost in mijn geval €1850,- en chips 37cm €990,-. Best een verschil, maar weegt het op tegen de nadelen?
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder