Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 18 ... 110 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:16
Dakpannen opslaan in de kruipruimte? Die heb ik nu nog in de achtertuin liggen (gekregen van de huurhuizen uit de straat omdat daar dakkapellen zijn verhoogd met extra isolatie), gaan straks gewoon in de garage op zolder.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
En dan nog lijkt me dat je de dakpannen wel op de isolatiechips kunt leggen. Geen 10 hoog, maar je hebt er ook geen 30 op voorraad liggen lijkt me.

@HyperTrophy, zoals al wordt aangegeven zijn isolatiechips en PUR 2 verschillende dingen en bedoeld om verschillende problemen aan te pakken. Maar als het je om de warme voeten te doen is zou ik hoe dan ook iets nemen wat de vloer isoleert en niet zozeer de kruipruimte.

• G.Scholtens
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11:10
_JGC_ schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:28:
Dakpannen opslaan in de kruipruimte? Die heb ik nu nog in de achtertuin liggen (gekregen van de huurhuizen uit de straat omdat daar dakkapellen zijn verhoogd met extra isolatie), gaan straks gewoon in de garage op zolder.
Heb nu een stapel liggen op zolder en in de kruipruimte. Zolder is niet echt handig aangezien we geen vaste trap naar zolder hebben. In spoed gevallen ga je dan niet ff snel naar zolder, kruipruimte is altijd sneller te doen bij ons. Had zelf het idee om stevige plank op te hangen in de kruipruimte en daarop de dakpannen te stallen. Maar netjes neerleggen kan dus geen kwaad?

• Japius
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22-02 18:30
Welnee joh. Hoe liggen de pannen op het dak? Juist, gewoon buiten. Mijn reservepannen liggen dus ook gewoon buiten.

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
@ _JGC_

Reden van mijn interesse in dit topic is dat we een nogal vochtige ( geen plassen ) kruipruimte hebben. Wat al merkbaar is bij openen van luik, of deur van meterkast.

ik ga zoals gezegd eerst zelf folie leggen. als me dit al met al mee valt, ga ik zeker meer overwegen om het zelf te doen, aangezien dit idd ruim 300 euro scheelt aan manuren.

Vraag over de statement betreffende kruipruimte-ventilatie in relatie tot afkoeling van de vloer :
  • bij toepassen van isolatiechips wordt toch aangeraden om alle tocht/ventilatie-openingen zo veel mogelijk af te dichten? Immers: stilstaande ( droge ) lucht warmt sneller op?
Andere vraag in relatie tot bovenstaande:

Wanneer je een droge kruipruimte hebt, en met isolatiechips. Biedt het dan nog meerwaarde om je CV leidingen te isoleren? En is valt het dan onder CV-tuning als ik stel dat je beter alleen je toevoerleiding isoleert, zodat je een koudere retourleiding hebt? ( iets met maximale temp daling van 20 graden )

(ben niet volledig op de hoogte, maar wel e.e.a. gelezen) kan dus zijn dat ik dingen verkeerd inzie.

• G.Scholtens
Japius schreef op donderdag 20 november 2014 @ 09:54:
Welnee joh. Hoe liggen de pannen op het dak? Juist, gewoon buiten. Mijn reservepannen liggen dus ook gewoon buiten.
Wil het binnen en buiten juist beetje opgeruimd hebben :) Dus stapel dakpannen buiten of in de garage vind ik niet zo netjes. Kruipruimte ziet niemand ze.

Maar komt wel goed, bedankt voor de info.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:29
HyperTrophy schreef op donderdag 20 november 2014 @ 10:31:
@ _JGC_

Reden van mijn interesse in dit topic is dat we een nogal vochtige ( geen plassen ) kruipruimte hebben.
*KNIP*
  • bij toepassen van isolatiechips wordt toch aangeraden om alle tocht/ventilatie-openingen zo veel mogelijk af te dichten? Immers: stilstaande ( droge ) lucht warmt sneller op?
Kan best dat sommige sites dat aanraden. Leuk voor je gasrekening wellicht, minder leuk voor gassen die zich ophopen in je kruipruimte, zoals dat radongas dat overal uit de bodem naar boven trekt. Lijkt me niet helemaal gewenst voor je eigen gezondheid.
Andere vraag in relatie tot bovenstaande:

Wanneer je een droge kruipruimte hebt, en met isolatiechips. Biedt het dan nog meerwaarde om je CV leidingen te isoleren? En is valt het dan onder CV-tuning als ik stel dat je beter alleen je toevoerleiding isoleert, zodat je een koudere retourleiding hebt? ( iets met maximale temp daling van 20 graden )
Tja wat is meerwaarde... Restwarmte uit je CV laat je bij voorkeur afkoelen in de ruimte waar je wilt opwarmen, de kruipruimte (geisoleerd of niet) is dat zeer waarschijnlijk nog steeds niet. Zie het CV tuningtopic voor het knijpen van de stroming zodat je die afkoeling ook kunt bereiken. Het liefst warm je natuurlijk helemaal geen plekken op waar je geen warmte nodig hebt.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:58
Vergeet die isolatiechips ajb gewoon als je geen zwembad hebt. Het isoleert niet.

In jouw geval zal folie waarschijnlijk al een zeer fors resultaat geven tegen nihil kosten. Als ik alleen al terugdenk aan de muffe lucht die gewoon weg was na de folie dan was dat al een fors pluspunt. Koop voor de fun een weerstation die luchtvochtigheid kan meten op afstand en je zult zien dat in enkele weken.

Daarna is het een mooi moment om echt te gaan isoleren aan de onderzijde van de vloer.

• HyperTrophy
  • Niet online
Ik moet wel bekennen dat ik kritischer ga kijken naar de mogelijkheden, en de prijs die daarbij hoort.

daar komt bij dat de moed om zelf de kruipruimte te betreden groter wordt.

over betreden gesproken, wat voor outfit valt hiervoor te halen?

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

HyperTrophy schreef op donderdag 20 november 2014 @ 14:07:
wat voor outfit valt hiervoor te halen?
Misschien is er een Ebola pak in de aanbieding :+

Ik had gewoon oude kleren aan en kon vrij snel op het folie zitten bij het uitvouwen.
Maar mijn kruipruimte is ook vrij droog.

Is hij natter zou ik aan een regenpak denken, is ook makkelijk schoon te krijgen ;)

• _JGC_
Hier met regenpak de folie gelegd, daarna gewoon met oude kleren. Je wordt viezer van het zweten dan van de omgeving.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zijn er mensen hier die ervaring hebben met het aan de buitenzijde isoleren van de muur onder het maaiveld en met welk materiaal?
Ik heb hier enertherm "pir" platen genoeg staan. Maar er moet natuurlijk geen water tussen muur en plaat komen.
Of is wedi isolatieplaat een beter idee?

Heb gemeten met de infrarood thermometer op de travertin vloer en vanaf 30 cm naar de muur scheelt toch zo een 2 graden. (koudebrug dus)
Geen kruipruimte, blijkbaar zit er onder de betonvloer wel standaard iets van eps (al verwacht ik zeer dun)

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2014 18:31 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• Rukapul
mkleinman heeft z'n funderingsmuur zo geïsoleerd.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik zie het nu op zijn website, met eps platen zo te zien.
Van het voorjaar maar doen denk ik. Graaf ik maar even door en neem ik meteen even een kijkje onder de vloer als dat mogelijk is.
Is nu geen weer meer voor om lange(re) tijd de grond open te leggen buiten.

[ Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-11-2014 18:48 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Het is nu juist prima weer voor dit soort klussen. Als je lekker doorpakt wordt je wel lekker warm. Kan de grond in de winter weer beklinken en kun je volgend voorjaar weer bloemetjes planten :)
O ja, en dan kun je komende winter nog van de energiebesparing profiteren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:23
Ik kwam deze advertentie tegen op marktplaats.
Hier bieden ze aan om eps (tempexplaten) te plakken in de kruip ruimte.

http://www.marktplaats.nl...cd&previousPage=mympBuyer

Dus voor degene die het niet zelf willen doen, is dit mogelijk een optie.(geen aandelen en ervaring mee)
Prijs is volgens mij wel redelijk 20 euro de vierkante meter inclusief uurloon + bodemfolie + eps platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
Voor 55m² : ( hun prijs zou 1100 euro zijn )

Stel ik koop voor 5cm aan EPS 60, dan kom ik op ongeveer 300 euro, excl. verzendkosten.
daar komt nog een rol T200 Folie bij á 70 euro, excl. verzendkosten. ( houdt ruim genoeg over voor een andere klus ! )

Blijft er, rekening houdend met hun meterprijs, nog 730 euro aan manuur over.
als ze dit binnen een dag opredden, hebben ze een best tarief ( a 91,25 euro per uur ) ongeacht aantal personen.

dit houdt dus ook in dat je zelf 730 euro kunt besparen door het zelf te doen.

( vergeet idd de lijm, dit zal op 100 euro liggen, voor het gemak? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Binnen een dag? Wanneer ben jij voor het laatst onder de vloer geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
heb ik genoemd dat er voor 1 man/persoon gerekend wordt? ;)

stel ze komen met zn tweeen dan blijft is het tarief ruim 45 euro p.p.

niet verkeerd! :)

het gaat me meer om de besparing, als je het zelf doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
_JGC_ schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 08:48:
Binnen een dag? Wanneer ben jij voor het laatst onder de vloer geweest?
Ligt er sterk aan, bij pa en ma zou het kunnen met z'n tweeen, makkelijke fundering met veel ruimte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
Ze verkopen ook los EPS 1.2 meter bij 1 meter voor 5 euro stuk.
10 cm dik
Is dit duur of niet ?

En wat zou ongeveer de RD waarde zijn, dit omdat ze best wel dichtbij zitten (binnen 5 kilometer)
en het wel wat zou kunnen zijn voor mijn vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
http://www.online-bouwmat...s-60-100x1000x1000mm.html

hiermee vergeleken scheelt het je 4 euro per meter, mits hetzelfde materiaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
elmo_1978 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 10:06:
Ze verkopen ook los EPS 1.2 meter bij 1 meter voor 5 euro stuk.
10 cm dik
Is dit duur of niet ?

En wat zou ongeveer de RD waarde zijn, dit omdat ze best wel dichtbij zitten (binnen 5 kilometer)
en het wel wat zou kunnen zijn voor mijn vloer.
41,67 per kuub, bij de bouwmarkt halen is 63,12 per kuub. Stuk goedkoper dus.

Geen idee wat de persing is, maar als het gewoon EPS60 is gok ik iets van Rd=2,5.

Enige nadeel is dat het in veel gevallen moeilijk in de kruipruimte te krijgen is, dus die platen zullen stuk voor stuk doormidden moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
Het is EPS 100 zag ik staan.

RD van 2.5 voor onder de vloer vindt ik er netjes.
Muur zit spouwmuurisolatie in (vorige bewoners laten doen) dus weet welke waarde en waarmee
Dak heb ik geïsoleerd met isolatie rollen met RD 4.0 16cm en dakkapel is ook geplaatst met rd waarde van 3.55 dus zit overal in huis inmiddels isolatie.
Nu alleen de vloer / kruipruimte nog.

Ben we aan het inlezen en voorbereiden, wil dit van het voorjaar gaan doen.

Wil pur schuif bussen gaan kopen voor de gaten op te vullen.
Alleen nog een goede tip kwa lijm is zeker welkom.

[ Voor 11% gewijzigd door elmo_1978 op 21-11-2014 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
EPS100 zal iets beter isoleren, maar groot verschil is het niet. Je kunt evt ook 2 lagen plakken, heb je zeker voldoende.

Ik plak nu met 5cm EPS60 platen 3 lagen, dat spul is Rd=1,3 per 5cm, 10cm EPS100 zal dus zeker het dubbele doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
AUijtdehaag schreef op donderdag 20 november 2014 @ 18:45:
Ik zie het nu op zijn website, met eps platen zo te zien.
Van het voorjaar maar doen denk ik. Graaf ik maar even door en neem ik meteen even een kijkje onder de vloer als dat mogelijk is.
Is nu geen weer meer voor om lange(re) tijd de grond open te leggen buiten.
Ik heb het ook gewoon met EPS gedaan. Wel met enige overlap, dus vergelijkbaar met de spouwplaten die een sponning hebben.
Geredeneerd dat het nooit erger kan worden dan het was: continue in zeer vochtige grond tov wellicht een beetje vocht dat indirect door de sponning heen komt wat wellicht 1% oppervlak is tov eerst.

Zie bericht van 10 augustus:
Een paar foto's van juni-juli 2014:
[afbeelding]

[afbeelding]
Wtf, is dat 2e plaatje nu gejat van ons forum? Komt me zo bekend voor. 8)
Edit: ff gezocht in dit forum en jawel, een foto van mkleinman is het, eentje uit deze serie. Beetje jammer dat ze andermans plaatjes gebruiken blijkbaar, zeker trots op andermans werk. haha :+

En die prijs... tja, vraag me af of dat wel realistisch is, kan volgens mij nooit uit voor goede isolatie incl. uurloon. Anderzijds noemen ze nergens welke specifieke Rd ze willen bereiken, dus voor hetzelfde geld krijg je maar een laagje van 2cm met Rd=0,5 erbij geplakt.
Uitgaande van de maximale getallen die ze noemen: 3000 euro en 50m2, kom je uit op 60 euro/m2... lijkt al beter te kloppen.
Overigens vreemd dat ze een all-inclusive prijs hebben. Wat bij een moeilijke kruipruimte met veel snijwerk waar ze 50% meerwerk aan hebben en dus dik verlies maken? Niet ons probleem, tenzij ze dan opeens de m2 prijs gaan opkrikken onder het mom van onvoorziene omstandigheden... mag je wel duidelijk hebben afgesproken vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:01

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik heb intussen een temperatuursensor in mijn kruipruimte hangen. Wat me opvalt is dat de temperatuur in de kruipruimte opvallend hoog is. De temperatuur schommelt tussen de 16.2 en 16.6 graden. Waarbij de temperatuur in 10 minuten tijd opliep van 16.2 naar 16.6.

De ventilatie in de kruipruimte is prima en echt alles is geisoleerd. Minimaal 13cm, maximaal 23cm EPS en de hele fundering is ook geisoleerd.

Meer mensen met deze hoge temperaturen in de kruipruimte?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Was dat incl. jezelf en een warme lamp dan ofzo? (dichtbij de meter) Een beetje bouwlamp geeft een hoop warmte af natuurlijk. Dit is het enige wat in me opkomt wat het kan zijn, anders zou ik het niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Is dat niet gewoon warmte uit de grond? Toen ik paar maand terug aan het isoleren was kwam er gewoon damp van de grond op plekken waar geen folie ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Rukapul schreef op donderdag 20 november 2014 @ 11:36:
Vergeet die isolatiechips ajb gewoon als je geen zwembad hebt. Het isoleert niet.

In jouw geval zal folie waarschijnlijk al een zeer fors resultaat geven tegen nihil kosten. Als ik alleen al terugdenk aan de muffe lucht die gewoon weg was na de folie dan was dat al een fors pluspunt. Koop voor de fun een weerstation die luchtvochtigheid kan meten op afstand en je zult zien dat in enkele weken.

Daarna is het een mooi moment om echt te gaan isoleren aan de onderzijde van de vloer.
Maar hoe zou jij zo´n hoek als JGC heeft isoleren?
Ik heb iets soortgelijks, een betonnen bak onder de meterkast en de waterput waardoor er net een spleet van 10cm overblijft om in de hoek van het huis te komen (ongeveer 1m2).

De rest van de vloer is nageisoleerd met 12cm tussen de balken en 12cm onder de balken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
flippo765 schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:00:
[...]

Maar hoe zou jij zo´n hoek als JGC heeft isoleren?
Zo'n speciaal hoekje als JGC zou ik inderdaad iets als dat van hem overwegen en dus helemaal vullen, of ik zou overwegen de betonen bak aan alle zijden flink te isoleren en de bodem van de bak op de koop toe te nemen.
Ik heb iets soortgelijks, een betonnen bak onder de meterkast en de waterput waardoor er net een spleet van 10cm overblijft om in de hoek van het huis te komen (ongeveer 1m2).
Zo'n hoek waar je geheel niet kunt komen is geheel afvullen ongeveer de enige optie.
De rest van de vloer is nageisoleerd met 12cm tussen de balken en 12cm onder de balken.
Nice :)

Mijn reactie op de isolatiechips sloeg op de orignele reactie die refereerde aan de 'vloerisolatieofferte' middels isolatiechips. Dat sluit niet uit dat isolatiechips in bijzondere gevallen en onder voorwaarden (bv geheel afvullen) wel iets kunnen bereiken :) In context van dit forum kan echter niet vaak genoeg gezegd worden dat in de basis isolatiechips geen vloerisolatie bieden om argeloze voorbijgangers niet op het verkeerde been te zetten ten faveure van partijen die snel gratis geld willen verdienen.

[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 22-11-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

marcel87 schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 20:58:
Was dat incl. jezelf en een warme lamp dan ofzo? (dichtbij de meter) Een beetje bouwlamp geeft een hoop warmte af natuurlijk. Dit is het enige wat in me opkomt wat het kan zijn, anders zou ik het niet weten.
Was zonder bouwlamp. Had alleen een maglite bij me. Doordat alle wanden nu wit zijn reflecteert alleen een zaklamp al behoorlijk waardoor ik zat licht had.

Minimale temperatuur in de kruipruimte gemeten tot nu toe is 16.1 graden. Maximum is 17.2. Die hoge temperaturen was gisteren tussen 20:20 en 20:30. De vloerverwarming stond op dat moment niet aan.
_JGC_ schreef op vrijdag 21 november 2014 @ 21:15:
Is dat niet gewoon warmte uit de grond? Toen ik paar maand terug aan het isoleren was kwam er gewoon damp van de grond op plekken waar geen folie ligt.
Dan is de grond op dit moment nog erg warm. Ik zou eigenlijk met mijn warmtebeeldcamera de kruipruimte in moeten om foto's te nemen. Kijken hoe dat eruit ziet.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Hier ook even gemeten:
modder op bodem: 14,1
binnenspouwblad: 13,2-15,6
onderkant vloer 14,6

bij ons huis van 1977 met 2cm tempex vloerisolatie.
Is inderdaad lekker warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:45
Op de blog van mkleinman las ik over bluedec. Dat spul isoleert schijnbaar nog beter dan pir/pur. 2cm zou een rd halen van >2,5. Waterdicht stootvast en nog meer. Alleen dampdoorlatend.

Dat dampdoorlatend wil je toch niet hebben? Dan zit je nog met opkomend vocht. Of zit ik ernaast?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Bij ons gaan ze woensdag volgens mij ook de chips aanbrengen in de kruipruimte. Maar je kan op sommige plekken niet goed komen onder het huis, aangezien wij hete lucht verwarming hebben lopen alle luchtkanalen onder het huis door.

Gelukkig hebben we wel 3 a 4 luiken naar de kruipruimtes lopen, maar hoe gaan ze hiermee om als ze er niet goed bij kunnen? Of hebben ze lange slangen die onder hogedruk ver kunnen spuiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:50
G.Scholtens schreef op maandag 24 november 2014 @ 11:06:
Bij ons gaan ze woensdag volgens mij ook de chips aanbrengen in de kruipruimte. Maar je kan op sommige plekken niet goed komen onder het huis, aangezien wij hete lucht verwarming hebben lopen alle luchtkanalen onder het huis door.

Gelukkig hebben we wel 3 a 4 luiken naar de kruipruimtes lopen, maar hoe gaan ze hiermee om als ze er niet goed bij kunnen? Of hebben ze lange slangen die onder hogedruk ver kunnen spuiten?
Dan is het waarschijnlijk in werkelijkheid dikke pech maar zeggen ze tegen jou "alles komt prima in orde meneertje".

Ik heb weinig vertrouwen in "vakmannen". :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
Terpen Tijn schreef op maandag 24 november 2014 @ 12:20:
[...]

Dan is het waarschijnlijk in werkelijkheid dikke pech maar zeggen ze tegen jou "alles komt prima in orde meneertje".

Ik heb weinig vertrouwen in "vakmannen". :)
Ze hebben gelukkig van te voren een kijken genomen (vast niet overal) maar wel even naar binnen gekeken haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Wat heb je gemist in dit topic? overal lees je dat chips slecht isoleren, waarom doe je het dan?

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
Bij ons gaan ze woensdag volgens mij ook de chips aanbrengen in de kruipruimte.
Je weet dat de "chips" aanbrengen alleen zin heeft als je water in je kruipruimte hebt staan. Maar je weet het dus nog niet helemaal zeker....

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G.Scholtens
drielp schreef op maandag 24 november 2014 @ 21:16:
[...]

Je weet dat de "chips" aanbrengen alleen zin heeft als je water in je kruipruimte hebt staan. Maar je weet het dus nog niet helemaal zeker....
HR++ Parels worden het zie ik net op de offerte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05-04 20:22

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Rukapul schreef op zaterdag 22 november 2014 @ 11:13:
[...]

Zo'n speciaal hoekje als JGC zou ik inderdaad iets als dat van hem overwegen en dus helemaal vullen, of ik zou overwegen de betonen bak aan alle zijden flink te isoleren en de bodem van de bak op de koop toe te nemen.

[...]

Zo'n hoek waar je geheel niet kunt komen is geheel afvullen ongeveer de enige optie.

[...]

Nice :)

Mijn reactie op de isolatiechips sloeg op de orignele reactie die refereerde aan de 'vloerisolatieofferte' middels isolatiechips. Dat sluit niet uit dat isolatiechips in bijzondere gevallen en onder voorwaarden (bv geheel afvullen) wel iets kunnen bereiken :) In context van dit forum kan echter niet vaak genoeg gezegd worden dat in de basis isolatiechips geen vloerisolatie bieden om argeloze voorbijgangers niet op het verkeerde been te zetten ten faveure van partijen die snel gratis geld willen verdienen.
toon volledige bericht
Ik begrijp het, maar voordat ik straks achteraf trots met de foto´s kom dat alles mooi voor elkaar is en achteraf te horen dat er andere optie´s zijn doe ik liever vooraf even navraag.

Het worden chip, denk dat ik de waterput/meterkast van binnenuit ook maar even isoleer, past nog wel een cm of 30 onder het luik.

@ mkleinman
Met een thermische camera controleren of er geen luchtspleten in de isolatie zijn achtergebleven lijkt me een goede controle om te kijken of het isoleren goed gelukt is.
Zou voor hier ook wel wat zijn, jammer dat die camera's zo duur zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door flippo765 op 25-11-2014 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbor1234
  • Laatst online: 19-04-2024
Ik wil onze (nehobo) vloer zelf gaan isoleren met PIR platen; ik denk aan B-keus van marktplaats, bv deze http://www.marktplaats.nl...este-prijs-kwaliteit.html.

Waar ik nog niet uit ben; vandaar mijn vraag hier, is hoe ik deze platen kan monteren tegen de vloer (plafond). Voorkeur gaat uit naar plakken, maar doe ik dat met pur-schuim? of pu lijm? En hoeveel heb ik nodig voor een opp van ca 90m2?

Dank voor alle tips,
Paul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Plakken met pu-lijm of montagekit. Emmers zijn goedkoper, maar tubes kunnen ook.
B-keus is niet veel mis mee, heb hier dak en een paar muren gedaan met dat spul.

Liep overigens gisteren over stukje vloer dat nog geen isolatie heeft, best koud. Thermometer erop: 19 graden bij geïsoleerde vloer, 17 bij het stuk dat nog moet. Is nogal een verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik was bij me B-keuze PIR platen bang dat door eventueel vocht de laag papier/aluminium los zou gaan laten van de platen waardoor deze naar beneden zouden kunnen vallen. Ik heb dus een soort van inslagpluggen gebruikt om de platen te bevestigen aan mijn nehobo vloer. Wel rustig boren met die nehobo bakstenen want voor je het weet vliegen de terracotta scherven je om de oren..
Bij mij was de dekvloer trouwens verwijderd en ik kon de boormachine niet rechtop houden in me kruipruimte dus ik heb van bovenaf gaten dwars door de vloer en de PIR platen geboord.

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Als jullie iets in het piepschuip/eps willen schroeven,monteren, wat is dan het beste om te gebruiken?

Ik wil wat draadeinden erin maken zodat mn kabels (in buizen) en wateraan- en afvoer van de bodem af zijn.
Geen idee eigenlijk hoe ik dat het beste kan doen. Boren durf ik niet aan ivm vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Lijkt me sterk dat het goed blijft hangen als je bevestigd aan je EPS. Je vloerverwarming zit toch niet helemaal onderin het beton? Wellicht heb je ergens (bij het luik ofzo) een zicht op hoe dik de dekvloer is en dat je kunt inschatten hoe diep de VV ligt. Vanuit daar kan je wel bepalen hoe ver je kunt boren in bijv. de broodjes (in balken beter van niet natuurlijk).
Anders zou ik het ook niet weten, misschien iemand anders wel... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Ik geloof dat de betonnen balken/platen zo ong 10-15cm dik zijn. Huis in almere uit 1987.

De vv zal ong 3cm ingefreesd zijn. Als ik ga boren, moet ik ong 5 -7cm diep. Niet echt iets dat ik zie zitten zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:13
Ik heb de onderkant van de vloer goed nagelopen en ik heb op 2 plekken een beetje 'betonrot'. Op de ene plek is het zeer oppervlakkige roest en op de andere plek zie ik dat er een stuk beton weg is, waardoor een stuk staal bloot ligt van een cm of 2 of 3, uiteraard verroest.

Nu vind ik op internet allerlei bedrijven die gespecialiseerd zijn in betonrot, maar ik kan moeilijk vinden om zoiets zelf aan te pakken. Heeft iemand hier dat zelf gedaan en hoe? :)

En is het eigenlijk wel zo verstandig om een Manta/Kwaaitaalvloer vol te gaan plakken met EPS? Of kan ik er vanuit gaan dat de huidige staat prima is (huis is uit '78) en ik me geen zorgen hoef te maken over betonrot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-05 14:31
@GioStyle
als het niet al te gek grote hoeveelheid is kun je het makkelijk zelf doen.
verwijder losse stukjes beton.
smeer de zichtbare delen ijzer in met menie.
vochtig maken met een planten spuit en plak er een nieuw dichtend laagje op met snel cement.
zodat het ijzer niet meer verder gaat roesten.

niet teveel snel cement tegelijk aanmaken, werkt best snel.
ik gebruik daar voor een halve oude goedkope plastic voetbal ;)
krijg je weer makkelijk schoon voor de volgende batch.

de vraag is wel waardoor je beton rot hebt gekregen.
meestal is het vocht wat het beton is in getrokken waardoor het ijzer gaat roesten en een beetje uitzet.
door het uit zetten komt het ijzer bloot te liggen en roest het nog verder, etc.. etc..
maar het kunnen ook de chloride(of ander toevoegingen) in het beton zijn (met waarschijnlijk water als transport medium).
je moet je zelf nooit te bang laten maken met allerlei horror verhalen, lees alle info erg relatief.
de verwachte levens duur van 50 jaar word niet verwacht te gehaald te worden, maar dat hoeft niet te betekenen dat de vloer 80 jaar mee kan gaan of langer. ;)
(het is zo relatief, en angst is een slechte raadgever.)

in ieder geval zorgen dat de vloer droog is, dus voldoende ventilatie in de kruip ruimte.
al is het maar om er voor te zorgen dat het vocht niet in het beton trekt (uiteindelijk is het toch vocht wat roest veroorzaakt, de chloride is maar een katalysator)
isoleren, is een moeilijke. ik zou het gewoon doen.
je leest wel eens dat ze een opoffering metaal tegen het beton plakken, zodat dat gaat roesten in plaats van het metaal in het beton. (ik betwijfel dat verhaal, maar kan pas over 20 jaar meer over vertellen, relatief he)
dat zou je kunnen doen met wat goedkoop ijzer wat snel roest.
succes

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 21:54

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Vraagje voor de experts: ik lees her en der dat PIR vocht kan opnemen en dan langzaam vergaat. Het schijnt ook te kunnen krimpen. Iemand ervaring mee in een kruipruimte?

[ Voor 11% gewijzigd door styno op 02-12-2014 11:15 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

Hoe is je ervaring hier nu mee? En wat kost zoiets ongeveer? Ik heb ook hete lucht, waardoor het plaatsen van platen lastig is (voor de meelezers: er lopen onder de vloer door allemaal buizen van de verwarming, dat zijn "blokbuizen" van een 30 cm breed en 12 cm dik.... Dan moet je dus aardig goed in tetris/lego zijn wil je dat met platen afdichten).

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

miel schreef op dinsdag 02 december 2014 @ 10:47:
[...]
(voor de meelezers: er lopen onder de vloer door allemaal buizen van de verwarming, dat zijn "blokbuizen" van een 30 cm breed en 12 cm dik.... Dan moet je dus aardig goed in tetris/lego zijn wil je dat met platen afdichten).
Wel dubbel voordeel als je de buizen inpakt in de EPS.
En vloerisolatie en de buizen extra isolatie waardoor je de kruipruimte minder verwarmt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01 08:39
Wie kan mij uit ervaring vertellen hoe ik het beste EPS platen de kruipruimte in krijg?
De opening/luik zit bij ons in een trapkast. De ruimte boven de grond rondom het gat:
- voorkant vrij aan woonkamerzijde (brede kant van het luik)
- linkerkant kort tegen muurtje trapkast (smalle kant van het luik)
- achterkant kort tegen de buitenmuur (weer brede kant)
- rechterkant onder de trap (weer smalle kant)
De kruipruimte is erg ondiep (40cm bij het luik), dus verticaal kan een plaat niet ver.

Dus boven de grond lijkt van vooraf het makkelijkste maar dat komt dan onder de grond meteen tegen de muur aan. Langs de rechterkant, dus via de onderkant van de trap, lijkt me dan het alternatief. Maar dan zit ik aan de smalle zijde van het luik.

Ik wil best stroken gaan maken, maar dan graag zo economisch mogelijk...

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Gewoon schuin vanaf de achterkant (muurzijde) invoeren lijkt me dan. Ideaal is wat anders, maar je moet roeien met de riemen die je hebt. Als je schapjes aan je muur hebt hangen, die tijdelijk weghalen, dan heb je wat meer werkruimte.
Evt. kan je tijdelijk wat ontgraven onder het luik, maar niet teveel (diep+breed) ivm steundruk fundering... tenminste als je een fundering op staal hebt heet dat, bij een paalfundering maakt het natuurlijk minder uit. Mja moeilijk verder voor ons in te schatten, zelf even proberen...

Bij ons zit het ook in de trapkast, alleen het luik een kwartslag gedraaid en de rest in spiegelbeeld. Heb daarvoor de schappen weggehaald, daarna de platen over de lange zijde ingevoerd, waarbij hoogte ongeveer 55cm was. Dit waren platen van 1,20x0,60 meter en 10cm dik, kleinere platen kon ik makkelijk meer tegelijk doen, bijv. 3 platen 1,00x0,50x0,04.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Hmm, dus dan zou het met hele platen moeten lukken als ik de ruimte onder het luik wat uitgraaf.
Ik zal eens kijken of ik ergens een losse plaat kan kopen om te gaan puzzelen. Als het echt niets wordt hoef ik tenminste niet een (bijna) heel pak weg te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
@migjes:

Thanks! Binnenkort maar een keer aanpakken dan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

We hebben het al eens eerder over folie gehad Was afgelopen weekend nog ff in de kruipruimte en je ziet toch overal klein kiertjes. Had nog rol ducttape liggen en stukken dicht geplakt (zonder strijkbout ;) ).
Maar dat blijft niet goed zitten.

Is het niet een idee om een rol versdinges folie (zo breed mogelijk) en dan met een spuitbus lijm dat vastplakken tegen de hele onderkant aan? Lekker luchtdicht dan toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:40
Moet wel oplosmiddelvrije spuitbuslijm zijn dan andere steek je de moord en lost het eps op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:28
Purren?

Nonsensical line goes here <---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Purren heb ik al zoveel mogelijk gedaan, (ga overigens nog wel een rondje doen met een bus).
Maar zijn hele kleine kiertjes hier en daar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Gebruiken jullie om zelf te purren van die gewone spuitbussen?
Is dat dan niet heel onhandig in de kruipruimte, omdat je ze ondersteboven moet gebruiken (dan dus met de bus tegen de onderkant van de vloer)?
En hoe zit het dan met de giftige gassen tijdens en na het werken ermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

hjs schreef op donderdag 04 december 2014 @ 19:05:
We hebben het al eens eerder over folie gehad Was afgelopen weekend nog ff in de kruipruimte en je ziet toch overal klein kiertjes. Had nog rol ducttape liggen en stukken dicht geplakt (zonder strijkbout ;) ).
Maar dat blijft niet goed zitten.

Is het niet een idee om een rol versdinges folie (zo breed mogelijk) en dan met een spuitbus lijm dat vastplakken tegen de hele onderkant aan? Lekker luchtdicht dan toch?
Afbeeldingslocatie: http://weknowmemes.com/wp-content/uploads/2012/06/if-it-cant-be-fixed-with-duct-tape.jpg

Maar even serieus, wat voor afmetingen van de kiertjes praten we hierover?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Phyxion schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:32:
[...]
Maar even serieus, wat voor afmetingen van de kiertjes praten we hierover?
Niet groot genoeg om de tuut van een pur-spuitbus ertussen te krijgen.
mm werk dus, dat het soms niet helemaal lekker aansluit.

Met rolletje vershoud-folie lijkt me dat vrij simpel om wel de lucht op te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
sjimmie schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:29:
Gebruiken jullie om zelf te purren van die gewone spuitbussen?
Is dat dan niet heel onhandig in de kruipruimte, omdat je ze ondersteboven moet gebruiken (dan dus met de bus tegen de onderkant van de vloer)?
En hoe zit het dan met de giftige gassen tijdens en na het werken ermee?
Vast niet gezond, kan je ook lezen op het betreffende middel. Zie veiligheidsbladen voor adviezen en aanbevelingen mbt PBM's.

Heb zelf ook van zulke handmatige spuitbus PUR gehad, maar wat een geklaai zeg, het druipt en smeert overal op waar het niet moet en waar het moet komt het niet. Later een bus gekocht voor in het pistool dat ik al gebruikte en qua dosering/handeling is het veel makkelijker werken. Het pistool kan je evt. nog iets verlengen met een pvc buisje (die je ook vaak krijgt bij die handmatige bussen), zodat je gaten dieper kunt opvullen mocht dat nodig blijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 15:06
Die PUR bussen kunnen tegenwoordig vaak in elke positie gebruikt worden, niet alleen ondersteboven.

Maar ik zou in de kruipruimte niet drie bussen ineens leeg spuiten en er lekker tussen blijven liggen nee. Doe telkens kleine stukjes en wacht tussentijds tot het is uitgehard.

[ Voor 47% gewijzigd door frickY op 05-12-2014 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:14

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

frickY schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 15:23:
Die PUR bussen kunnen tegenwoordig vaak in elke positie gebruikt worden, niet alleen ondersteboven.
Niet allemaal, je moet deze even speciaal zoeken. Ik heb Bison Super Schuim gebruikt, 700ml. Lekkere grote bus waar je prima mee de onderkant van je broodjesvloer kan purren.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
marcel87 schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 14:53:
[...]

Vast niet gezond, kan je ook lezen op het betreffende middel. Zie veiligheidsbladen voor adviezen en aanbevelingen mbt PBM's.

Heb zelf ook van zulke handmatige spuitbus PUR gehad, maar wat een geklaai zeg, het druipt en smeert overal op waar het niet moet en waar het moet komt het niet. Later een bus gekocht voor in het pistool dat ik al gebruikte en qua dosering/handeling is het veel makkelijker werken. Het pistool kan je evt. nog iets verlengen met een pvc buisje (die je ook vaak krijgt bij die handmatige bussen), zodat je gaten dieper kunt opvullen mocht dat nodig blijken.
Zo'n pistool is voor een hobbyist niet echt handig. Is alleen voor als je wekelijks purt. Als je ze een poos niet gebruikt kun je het dure pistool weggooien. Is mij ook overkomen |:(
Voordeel is wel dat je beter kunt doseren en er een spits toelopende punt op zit om in smallere naden te purren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Gisteren warmtebeeldfoto's gemaakt bij iemand hier in de buurt. Bouwjaar 1974, vloerverwarming, met een serre en grote uitbouw.

En 3cm EPS isolatie onder de vloer. Met als gevolg dat het bijna 19 graden was in de kruipruimte. Daar wordt de vloer dus binnenkort extra geisoleerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Met zo'n temperatuur van de kruipruimte zou ik haast denken dat dat ding zelf goed geisoleerd is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
mkleinman schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 20:36:
Gisteren warmtebeeldfoto's gemaakt bij iemand hier in de buurt. Bouwjaar 1974, vloerverwarming, met een serre en grote uitbouw.

En 3cm EPS isolatie onder de vloer. Met als gevolg dat het bijna 19 graden was in de kruipruimte. Daar wordt de vloer dus binnenkort extra geisoleerd :)
Da's nog netjes. Hiero in 1977 net iets minder 8)7
Afbeeldingslocatie: http://uploadenfoto.nl/pictures/d275fac1b0f3583c6eae994e9c183bd9.jpg
Daarom komt er nog 8cm pur op :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
nokiaan958GB schreef op vrijdag 05 december 2014 @ 19:34:
[...]

Zo'n pistool is voor een hobbyist niet echt handig. Is alleen voor als je wekelijks purt. Als je ze een poos niet gebruikt kun je het dure pistool weggooien. Is mij ook overkomen |:(
Voordeel is wel dat je beter kunt doseren en er een spits toelopende punt op zit om in smallere naden te purren.
Nee hoor. Ik heb een busje erbij gekocht met zo'n schoonmaakmiddel, ik geloof een tientje ofzo. Even in laten weken, 2x doorspuiten en je kan je pistool prima wegleggen. Overigens met de InstaStik heb ik ook een tijd gehad waar ik het pistool 1,5 maand helemaal niet gebruikte. Het residu in het pistool was na 6 weken nog steeds vloeibaar, wel de bus eraan laten zitten dan!

Het wordt inderdaad een ander verhaal als je de bus eraf schroeft en je pistool volledig vol met substantie op de schap legt. Met zuurstof erbij hard ie dan gewoon uit. :P
Ik weet dus niet hoe jij hem hebt opgeborgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
nokiaan958GB schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 00:00:
[...]

Da's nog netjes. Hiero in 1977 net iets minder 8)7
[afbeelding]
Daarom komt er nog 8cm pur op :P
:D Ik heb echt moeten zoeken op die foto.

Toch moet je de werking van zo'n eerste of derde cm niet onderschatten. Qua W/m2 doen die het meest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Hmm, na een rondje gamma, praxis, hornbach, karwei blijken ze allemaal alleen eps 60 in maximaal 5 cm dikte te hebben. Alleen eentje had dan net 6 cm dik. Toch maar verder zoeken, ik vind 7-8 cm toch meer de moeite van het prutsen in de kruipruimte waard (veel dikker zal niet lukken vanwege beperkte hoogte). EPS 100 zag ik bij een groothandel ook nog, maar met een Rd van 5% meer en een prijs van 20% meer vind ik dan dan weer zonde van het geld. De prijzen op marktplaats vallen me ook tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Waarom dan niet 2 lagen? Eerst een laag aanleggen en dan nog een laag dwars zodat alle eventuele kieren en gaten nog een keer worden gedicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Rukapul schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 09:11:
[...]

:D Ik heb echt moeten zoeken op die foto.

Toch moet je de werking van zo'n eerste of derde cm niet onderschatten. Qua W/m2 doen die het meest :)
15,0-19,5 cm: de betonvloer
14,0-15,0 cm: de tempex vloerisolatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
GioStyle schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:34:
Waarom dan niet 2 lagen? Eerst een laag aanleggen en dan nog een laag dwars zodat alle eventuele kieren en gaten nog een keer worden gedicht.
Daarmee vrees ik ook 2x zo lang in die krappe ruimte bezig te moeten zijn.
Ik vind amper 40cm waar dus 7-8 af gaat best krap...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2024
sjimmie schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 20:44:
[...]

Daarmee vrees ik ook 2x zo lang in die krappe ruimte bezig te moeten zijn.
Ik vind amper 40cm waar dus 7-8 af gaat best krap...
Als het droog is valt het wel mee. Mijn kruipruimte was ook 40 cm, nu is hier nog 25 cm van over. Zorg wel voor voldoende ventilatie en licht. Ik had mijn gereedschap in een afwasteiltje gedaan, dit schuift makkelijk heen en weer en je kan er redelijk makkelijk bij. Je kunt het beste zoveel mogelijk plakken, je komt er waarschijnlijk nooit meer (in).

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Begin het zelfs leuk te vinden daar, noem het al mijn nieuwe hobby kamer ;)
Rondje pur nog gedaan, vooral op de hoeken waar vier platen samen komen zat er regelmatig een gaatje waar het tuutje precies in paste :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
sjimmie schreef op zaterdag 06 december 2014 @ 17:25:
Hmm, na een rondje gamma, praxis, hornbach, karwei blijken ze allemaal alleen eps 60 in maximaal 5 cm dikte te hebben. Alleen eentje had dan net 6 cm dik. Toch maar verder zoeken, ik vind 7-8 cm toch meer de moeite van het prutsen in de kruipruimte waard (veel dikker zal niet lukken vanwege beperkte hoogte). EPS 100 zag ik bij een groothandel ook nog, maar met een Rd van 5% meer en een prijs van 20% meer vind ik dan dan weer zonde van het geld. De prijzen op marktplaats vallen me ook tegen.
Hier in Almere zag ik ongeveer een pak of 10 eps 60 6cm liggen. Maar dan moet je wel weer de afstand overbruggen.

In mijn eigen kruipruimte krijg ik t idee dat er te weinig ventilatie is. Bij het luik en bij de ventilatiegaten aan de voorkant hangen de druppels aan de eps. De achterkant is nu dicht vanwege aanbouw. Zelf weet ik niet of de ruimte onder de aanbouw geventileerd is, of dat t van de spouw is. Ik zie geen nieuwe gaten vanuit de aanbouw door de fundering de kruipruimte in. Is het verstandig om van voor tot achter gaten te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeoranje
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 07-05 21:27
Van het weekend weer wat uurtjes onder de vloer doorgebracht . Echt prettig werkt het nog niet maar als je zoals afgelopen weekend een paar m2 doet is het resultaat wel weer een stimulans .

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/262pl5x.jpg

Vanwege de krappe ruimte werk ik van buiten naar het kruipluik toe . Aangezien ik alleen ben plaats ik eerst de snijstukken + daarna wat hele delen . Vervolgens meet ik weer snijstukken op en noteer dat op een briefje . Als ik dan weer onder de vloer vandaan ben kan ik nieuwe tempex invoeren en snijstukken maken .

Ik hoop voor mn kersvakantie de eerste laag van 8 cm eps-100 eraan te hebben vervolgens ga ik dan in mn vakantie een laag 6 cm eps 60 aanbrengen onder de 8 cm laag . Deze wordt aan de randen iets vrijgehouden en afgepurt .

500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer ZW & 500 WP Zn shine 2x250 wp micro omvormer NO . 18x160 WP TSMC ZZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
maomanna schreef op zondag 07 december 2014 @ 23:32:
[...]

Hier in Almere zag ik ongeveer een pak of 10 eps 60 6cm liggen. Maar dan moet je wel weer de afstand overbruggen.

In mijn eigen kruipruimte krijg ik t idee dat er te weinig ventilatie is. Bij het luik en bij de ventilatiegaten aan de voorkant hangen de druppels aan de eps. De achterkant is nu dicht vanwege aanbouw. Zelf weet ik niet of de ruimte onder de aanbouw geventileerd is, of dat t van de spouw is. Ik zie geen nieuwe gaten vanuit de aanbouw door de fundering de kruipruimte in. Is het verstandig om van voor tot achter gaten te maken?
Ja aan beide zijden van je kruipruimte moeten gaten anders kan de lucht er niet in en niet uit!

Ikzelf hou me in met isoleren, wil eerst een jaar gestookt hebben voor ik de vloer ga doen, kan ik het berekende verschil eens toetsen aan de werkelijkheid

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Kan ik hieruit concluderen dat de aannemer in gebreken is gebleven om dat te regelen?

Of had ik dat zelf aan moeten geven?
Het lijkt me dat de aannemer weet wat ie moet doen, toch?

[ Voor 50% gewijzigd door maomanna op 08-12-2014 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Denkt even hardop: wat heeft het voor zin de kruipruimte te ventileren als je geen houten vloer hebt en geen leidingen onder de vloer? Er zijn tegenwoordig huizen zat zonder kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 613455

nokiaan958GB schreef op maandag 08 december 2014 @ 21:35:
Denkt even hardop: wat heeft het voor zin de kruipruimte te ventileren als je geen houten vloer hebt en geen leidingen onder de vloer? Er zijn tegenwoordig huizen zat zonder kruipruimte.
Ik heb dus een huis met twee aparte kruipruimtes

Een daarvan bevat alle leidingen , de andere, de grootste die loopt dus onder de woonkamer en die heeft geen leidingen ( die zijn allemaal weggehaald en liggen nu onder de andere vloer), het lijkt me stug dat ik die ruimte zomaar kan afsluiten en daarmee geen vochtprobleem creeer , wat ik nu gelukkig niet heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Gassen? Vocht?
Als je geen kruipruimte hebt, heb je van beide geen last. (alleen wordt het sneller problematisch als je bij leidingen moet... alles heeft voor/nadelen :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Als er een gasleiding door je kruipruimte loopt is het verplicht. Daarnaast wil je ook liefst dat de radongassen grotendeels naar buiten worden afgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Een kruipruimte hoeft tegenwoordig helemaal geen ventilatie te hebben, zolang de vloer maar luchtdicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
Dat klinkt wel tegenstrijdig met alles dat hierboven genoemd wordt.

Als ik de bodem (vloer van de kruipruimte) afdek met folie, de onderkant naisoleer met EPS/PIR, op de bovenkant (begane grond) ligt een gietvloer, welke nu vloeistofdicht is. Is dat dan luchtdicht, zoals je het bedoeld?

[ Voor 3% gewijzigd door maomanna op 09-12-2014 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
marcel_piet schreef op maandag 08 december 2014 @ 10:55:
Van het weekend weer wat uurtjes onder de vloer doorgebracht . Echt prettig werkt het nog niet maar als je zoals afgelopen weekend een paar m2 doet is het resultaat wel weer een stimulans .

[afbeelding]

Vanwege de krappe ruimte werk ik van buiten naar het kruipluik toe . Aangezien ik alleen ben plaats ik eerst de snijstukken + daarna wat hele delen . Vervolgens meet ik weer snijstukken op en noteer dat op een briefje . Als ik dan weer onder de vloer vandaan ben kan ik nieuwe tempex invoeren en snijstukken maken .

Ik hoop voor mn kersvakantie de eerste laag van 8 cm eps-100 eraan te hebben vervolgens ga ik dan in mn vakantie een laag 6 cm eps 60 aanbrengen onder de 8 cm laag . Deze wordt aan de randen iets vrijgehouden en afgepurt .
Gisteravond weer eens in het gat naar de kruipruimte bij ons gekeken.
Sinds er plastic ligt is het een prima klimaatje daar. :*)

Nu zijn het bij ons net zulke betonnen "balken" als bij jou. Heet zoiets ook een broodjesvloer of heeft dat een andere naam? Tussen de balken zit ca 2-2,5cm EPS tegen de onderkant van de vloer.
Heb jij tussen die balken EPS geplaatst wat net zo dik is als de balken (dus tegen de onderkant van de vloer aan), of zit er nu een loze ruimte tussen het EPS en de onderzijde van de vloer?

Verder zie ik dat de afstand tussen de balken nogal varieert.
Iemand nog handige tips om daar makkelijker mee om te gaan?
Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/2ryt6b7.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door sjimmie op 09-12-2014 09:21 . Reden: (plaatje) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
ziet er goed uit jvdmast. Daar kan je een flinke laag tegenaan plakken. Een centimeter of 10? en dan een dunne laag eps eronder voor de betonnen balken.

Je kan de maten opmeten, boven op maat zagen en dan door je luik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
sjimmie schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:01:
Verder zie ik dat de afstand tussen de balken nogal varieert. [afbeelding]
Volgens mij zijn dat prefab platen, 1200 breed? aan de zijden een verzwaarde strook. vandaar die verschillende afstanden, in een patroon : breed-smal-breed-smal

|_|-------|_| |_|-------|_| |_|-------|_| |_|-------|_| |_|-------|_|

zoiets :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
sjimmie schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:01:
[...]
Nu zijn het bij ons net zulke betonnen "balken" als bij jou. Heet zoiets ook een broodjesvloer of heeft dat een andere naam?
Lijkt op een ribbenvloer => prefeb systeemvloer, welk type don't know. Manta en Kwaaitaal zijn volgens mij ook een soort van ribbenvloeren, alleen heten ze zo omdat het van een bepaalde fabrikant was met bijbehorende herkenbare afmetingen. Net als Flevo en Dato vloeren, ook zoiets vergelijkbaars.

Van de perfectkeur site (staat veel informatie):
Manta: Uw woning dient ten eerste tussen 1965 en 1981 gebouwd te zijn. Mantavloeren zijn herkenbaar aan de betonribben en de rechte vorm van de vloerelementen. De breedte van één element is 1200mm, de plaat tussen de ribben is ongeveer 60mm dik. Het kruipluik zit in het rechte deel.
Kwaaitaal: Uw woning dient ten eerste tussen 1965 en 1981 gebouwd te zijn. Kwaaitaalvloeren zijn te herkennen aan de gewelfde onderkanten van de elementen die 500mm breed zijn en 180 mm of 205mm hoog. Op de kopse kant zit meestal een kunststof kopschot waarin de naam Kwaaitaal zichtbaar is. Soms staat de naam Kwaaitaal gestempeld op de onderkanten. Het kruipluik zit in het gewelfde deel.
Het ligt dus aan de vorm, afmetingen en bouwjaar om er wat nuttigs over te zeggen. Misschien staat zelfs ergens wel een logootje of iets dergelijks.

[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 09-12-2014 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HyperTrophy schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 09:51:
[...]

Volgens mij zijn dat prefab platen, 1200 breed? aan de zijden een verzwaarde strook. vandaar die verschillende afstanden, in een patroon : breed-smal-breed-smal

|_|-------|_| |_|-------|_| |_|-------|_| |_|-------|_| |_|-------|_|

zoiets :o
Ah, heet dat prefab. :)
Nou, ik heb geen patroon kunnen ontdekken. Op de ene plek (thv kruipgat) is het 90cm, dan zitten links daarvan 3(!!!) stuks op korte wisselende afstanden van 20-30cm en rechts weer 2 op zoiets. Echt een rommeltje, lijkt het.
Een ruwe schets zou zoiets zijn:
|---|_|-|_|-------|_|-|_|--|_|- kruipgat -|_|-|_|-------|_|-|_|-------|_|--|_|-|_|-------|_|--|
Enfin, ik moet dus flink wat meten en snijden, maar twijfel nog of ik de hele dikte van de balken zou moeten vullen, of tegen de onderzijde-vloer of een open ruimte laten achter de platen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
als je de open ruimte luchtdicht kan krijgen is dat wel beter. Stilstaande lucht isoleert nog beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 20:40
vdmast,

wat je omschrijft zou eigenlijk niet moeten kunnen. De afmeting van de platen is vast. Er is hoogstens enige variatie in afstand tussen 2 elementen. Die 1.20 kan echt niet soms 1.10 en dan weer 1.25 zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Elementen hebben vaste breedte ja, maar de afstand tussen 2 elementen staat niet vast. Verder schijnt het dat je smallere elementen kunt bestellen als je niet goed uitkomt qua breedte.

Mijn vloer is opgebouwd uit 50cm elementen van Flevo Beton, alleen ze liggen dus wel mooi schots en scheef tegenelkaar met op 3 plekken een kier van 10cm over de hele breedte van het huis.

Persoonlijk zou ik de vloer gewoon helemaal opvullen, mooie rechte stukken, lijkt me ideaal plakken tov wat ik hier heb met die krommingen in de betonplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
blissard schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 11:56:
vdmast,

wat je omschrijft zou eigenlijk niet moeten kunnen. De afmeting van de platen is vast. Er is hoogstens enige variatie in afstand tussen 2 elementen. Die 1.20 kan echt niet soms 1.10 en dan weer 1.25 zijn.
Het is geen 1.20 maar 0.92 ofzo. Op de delen waar het "breed" is, is dat vast wel telkens die 0.92.
Maar op deze foto zie je geen 2 maar 3 kort naast elkaar. En die zitten niet op gelijke afstand.
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/207qr7a.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 02-05 22:32
Ik loop ook met deze vraag rond. Door het plaatsen van een pui met openslaande deuren zijn de ventilatie gaten aan 1 zijde van ons huis komen te vervallen. Aan de andere zijde zitten dus nog wel openingen. Moet ik nieuwe ventilatie gaten maken naast de nieuwe pui om een tochtwerking te creëren?
(wij hebben een bettonnen vloer en er lopen geen leidingen)

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Niet online
@jvdmast

Ribcassettevloer om precies te zijn

op die plekken, waar meerdere balken zitten, zal die verzwaring wel nodig zijn wegens de bovenliggende belasting ( draagmuur ? )

die smallere delen zijn wss pas-platen, waarbij 1 wang/balk mist (bv voor- en achtergevel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
HyperTrophy schreef op dinsdag 09 december 2014 @ 13:51:
@jvdmast

Ribcassettevloer om precies te zijn
Jammer dat het achteraf niet meer makkelijk te maken is zoals ze nu worden geleverd:
Afbeeldingslocatie: http://www.bouwwereld.nl/wp-content/uploads/2010/04/11500_staalvezels.jpg

Stel dat ik tussen de balken 8 cm EPS op de bestaande 2,5 cm plak en de balken zelf laat zoals ze zijn, gaat dat dan heel nadelig werken op de totale isolatie of hebben we het dan over een paar tienden op de Rd waarde?

2,5+8=10,5cm EPS = Rc iets van 2,8
In hoeverre gaan de horizontaal smalle maar verticaal "dikke" balken dat verzieken?

Pagina: 1 ... 18 ... 110 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"