Dark0z schreef op donderdag 13 november 2014 @ 00:27:
In de kruipruimte zie ik dat de onderkant van de vloer het beton in een boogje loopt. Is dit de zogenaamde brood vorm? Ik Heb al een In aantal pagina's gezocht naar best practices om dit met eps te vullen. Maar kon niet echt vinden welk methode het best is. Wat raden jullie aan? Kan ik de boog leeg laten en eps gewoon over de balken heen plakken of dien ik de holle ruimte op te vullen en wat is hierin het makkelijkst?
ter aanvulling van Rukapul, lees die ook.
isoleren doe je niet met materiaal, maar met lucht.
het materiaal is maar een hulpmiddel om zoveel mogelijk stilstaande lucht te veroorzaken.
dus het is niet zo snel een probleem om holle ruimtes te hebben, zolang ze maar lucht dicht zijn.
maar wat is best practices?
moeilijk, je kunt een rij eps tegen de balken plakken en dan de gaten een beetje vullen met restjes eps.
en dan met een spuitbusje pur de gaten vullen, zodat je compartimenten krijgt.
(de extra pur zal dan de eps ook nog extra vast lijmen.

)
de eps dan wel gelaagd aan brengen door b.v. 3x 5cm platen over elkaar te zetten (overlappend natuurlijk ter kierdichting.).
je kunt dan ook nog tussen door de kieren dichten met goedkope duct tape (liefst 1 met weinig stof er in en veel lijm, de goedkope variant dus) en dan een strijkbout over de duct tape halen om de lijm zacht te maken. (strijkbout niet te warm zetten zodat de eps niet smelt)
het beste is om gewoon wat eps/lijm en pur te scoren en eens gaan experimenteren in de kruipruimte.
als je terplekken bezig bent weet je het pas echt. (te lastig om het allemaal in een forum te schrijven.)
@pur haters/liefhebbers
om te purren of niet te purren, dat is de vraag

.
als ik elke keer zoon druipsteen grot zie waar gepurt is.
dan zie je vaak dat de laag niet helemaal gelijk is aangebracht en dat moet dan een RCwaarde van 2,7 geven?
soms zie je dat de laag nog geen 2cm dik is.
marketing en ik geloof er niks van.
en daarbij een RCwaarde van 2,7 is mij niet genoeg, als je het doet, doe het goed en maak er meteen een lekker dikke laag van.
eps is lekker goedkoop niks mis mee om daar een laag van 15cm of nog meer mee te maken.
maar als je pir wil gebruiken mag dat ook.
maar vergeet in ieder geval de Nederlandse bouw normen.
dat is teveel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
kijk naar passieve woning bouw in België of Duitsland daar zijn ze te minste niet bang voor een laag eps van 50cm.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)