Dat kan prima. Echter vind ik het wel een beetje aan de prijs. Ikzelf had 40x1000x2000mm platen. Daar 14 in een pak als ik mij dat goed herinner en dan had ik er 2 van. Dus in totaal 28 platen van 2m2 per stuk. Als ik even na ga, de persing was ook nog eens zwaarder, namelijk EPS100 ipv 60... waardoor de Rd een stukje hoger ligt.
Ik heb dat bij een lokale HCI Bouwcenter besteld voor in totaal 175 euro incl. BTW. Effectief kost je dat dus 170/(28*2)= 3 euro/m2. Dat is dus 12cnt duurder per m2 tov jouw link, maar heb je hogere Rd, 1cm dikker en hardere persing. Op zich nog wel goed verwerkbaar vond ik hoor... niet als het 10cm dik was geweest, maar bij deze geringe dikte kan je harde persing nog prima verwerken.
De 72 platen EPS60 (wat IsoFort heeft -> lichtere persing) kostte 9 euro/m2 of wel 90 euro/m3. Dat was incl. BTW en transport vanaf Groningen. Feitelijk ligt de echte prijs dus wat lager, transport was 50 euro of iets dergelijks... effectief een tientje per m3 of 1 euro/m2. Betreft dan dus IsoFort3.0, ofwel Rd=3.0 en 10cm dik. However was ook dit nog goedkoper dan ik elders vond, bijvoorbeeld bij die isolatiediscounter. Toen ik keek koste het daar 10,5/m2 excl. verzending, inmiddels is dat 8,25/m2 excl verzending, maar dus nog steeds duurder. grappig he?
Misschien heb je wat aan deze richtprijzen, want het kan dus wel. Eerlijk gezegd bestond bij mij nog een groot deel uit de PU-lijmschuim qua kosten. Wat ik overigens ook bij een goedkope zaak in de buurt (Raab Karcher) heb gehaald, was goedkoper dan bij de webwinkels die ik heb bekeken.
pjedr schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 18:40:
[...]
Ik zit op zandgrond en heb ik dit voorjaar isofort eps van 12 cm geplaatst. Tussenwoningkje is van 1966.
Dit wou ik onder de (holle broodjes met laag beton) vloer plakken, maar het liet weer los bij de 2e baan.
Inmiddels was ik het gekruip, getijger en gerol, na enkelen avonden egaal maken en stevig plastic (voor onder de tent) leggen, zat en ben voor een snellere optie gegaan.
Haha
Hoe had je het geprobeerd te plakken dan?
Ik heb de isolatie gewoon op de grond gelegd, en tegen de zijkant van de funderingen, met daarbij de ventilatiegaten afgedicht, en zo eigenlijk een geisoleerde bak van mijn kruipruimte gemaakt. Isolatie is eigenlijk voor spouwmuur, maar was minder duur dan eps voor vloer. Mijn mangat was net iets te klein, ik moest alle platen in 3en breken, via de breek punten die er standaard in zitten.
Nu las ik dit verhaal, en vroeg me af hoe het nu met het vocht en de temperatuur zit.
Luik geopend, onderkant luik en isolatie is droog. Water kan ik niet zien omdat de isolatie dat zicht belemmert. Tijdens isolatie had ik iets grondwater wat door de regen wat hoger kwam, wat net over 1 hoek van het zeil liep. (Begint normaal enkele cm onder de grond onder de vloer.)
Ja precies. Maar goed, ik denk dat het in jouw geval wel aannemelijk is dat de hele vloerconstructie dan ontzettend veel vocht bevat. Het moet toch ergens heen.
Buiten temp was 19, vloertemp 22, kruipruimte temp 20,7, en kruipruimtelucht 80% vochtig.
Dat is minder dan de >90 waar ik bang voor was. Temperatuur was dus ook aanmerkelijk hoger dan normaal onder de grond is. Ik ben der blij mee. Droog en niet koud. Schimmel had en heb ik niet onder de vloer, en beton en eps kan ook niet schimmelen. In keuken en douche voor de isolatie wel eens wat zwarte schimmel op muren gehad, maar dat is met schimmel middel opgelost, alleen de keuken muur nog wat, komt doordat het een noordwest muur, is dus veel regen van westen en kou uit noorden.
Klopt. Maar voor schimmel op zich ben ik ook niet bang ofzo.
Er zit echter wel een factor verschil tussen de normale schimmel die op condensatieplekken in de badkamer zit of die grote pluizige zwamachtige schimmels in de kruipruimte. Natuurlijk, schimmels zijn nooit goed als je daar dag in en dag uit in nabijheid bent. Maar ja, tussen een schimmeltje van 10 bij 10 cm is wat anders als een huiszwam of kelderzwam die zich overal kan doorwortelen en zelfs een paar meter lang en breed kan worden, met alle narigheid van dien. Dat is dan wel alleen bij langdurige hoge luchtvochtigheid, maar oké... onrealistisch is dat niet als het vocht op het plastic ligt.
Ik las dat de huiszwam bijvoorbeeld baat heeft in ruimten met een RV van boven de 21%. Nou ja, dat is zowat overal dus. Het ding overleeft vorst, maar ook hoge temperaturen... enkel stopt hij dan tijdelijk met groeien. Het vreet inderdaad het beton of EPS niet aan, maar grote exemplaren verspreiden wel sporen waar je erg ziek van kunt worden. Een heel lief aaibaar en totaal onschadelijk ding is het dus ook niet. Vandaar beter voorkomen dan genezen. Voorlopig rust ik nog niet op mijn lauweren, maar ga het nog even aan zien. Even kijken of hij zelfs verdwijnt als het vocht ook weg is, of dat deze dus ook blijft zitten zoals net beschreven. In dat geval zal het bij een optimale omgeving voor de schimmel alleen maar erger worden natuurlijk... best logisch.
Ik zit nu ook 1 en een kwart jaar, zonder gasverbruik, maar wel met een 200 euries vaste jaar lasten.
Ik heb nu elektrische boiler en luch/lucht warmtepomp. Maandag gaat de GAS aansluiting eruit.
Voor de <-5 in winter moet ik misschien nog wat dagen\uren bijstoken met de houtkachel\of nog een elektrische (straal)kachel. Opzegkosten heb ik met 19 maanden denk ik eruit.
Ik wek nog steeds meer op dan ik verbruik, dus ik heb nog wintervoorraad aan kwhs.
Goed bezig!
[
Voor 7% gewijzigd door
Aardwolf op 16-08-2014 02:22
]