Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 13 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:56

Seafarer

XXX

UUUhhhhh,

Optrekkend vocht ging toch door die gemetselde steentjes?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Topicstarter
Ofwel het bekende verhaal met chips;
mooie beloftes, maar het "isoleert" aan de verkeerde kant.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Het "isoleert geluid" wel goed. Spreekt niemand over.

Dat werkt echt als alles van beton is, er water onder de vloer staat en geluid onder de fundering naar de buren kan. Die hele klankkast word gedempt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 15:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

_JGC_ schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 18:00:

ik heb in dit topic tenenkrommende situaties bij nieuwbouw gezien: luchtkanaal van kruipruimte door koof in de meterkast naar zolder, vloerisolatie met flinke kieren... als je die laatste afsluit door er een stuk folie overheen te spannen merk je heel veel verschil. Het kan alleen veel goedkoper met wat stukjes restmateriaal en een bus pur.
Dat was het vakmanschap waarmee onze woning was opgeleverd. :F

De effecten van de afwerking zijn echt heel duidelijk merkbaar. De meterkast is niet meer koud en de vloer is bij de slechte afwerking minder koud. Hierdoor is het in de hal en de wc stukken aangenamer.

De grootste winst zat hem nog in het dichtmaken van luchtkoof naar zolder.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Seafarer schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:07:
Het "isoleert geluid" wel goed. Spreekt niemand over.

Dat werkt echt als alles van beton is, er water onder de vloer staat en geluid onder de fundering naar de buren kan. Die hele klankkast word gedempt.
idd, die heb ik nog niet eerder gehoord....
Maar om nu €800-1200 te betalen om een klankkast vol te storen :/

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

revolution-nl schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:14:
[...]

Dat was het vakmanschap waarmee onze woning was opgeleverd. :F

De effecten van de afwerking zijn echt heel duidelijk merkbaar. De meterkast is niet meer koud en de vloer is bij de slechte afwerking minder koud. Hierdoor is het in de hal en de wc stukken aangenamer.

De grootste winst zat hem nog in het dichtmaken van luchtkoof naar zolder.
Ach, 9 bussen Pur van 750 ml waren nodig om het hier iets minder te laten waaien. :+

Heeft iemand eigenlijk wel eens rigoreus zijn woonkamer aan de bovenzijde van de vloer geisoleerd.
Zoals M.Kleinman met aerogel de bij keuken heeft gedaan. Of iemand met PIR platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Freemann schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:30:
[...]

idd, die heb ik nog niet eerder gehoord....
Maar om nu €800-1200 te betalen om een klankkast vol te storen :/
Het hielp toch ook tegen vocht. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Cyberpope schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:08:
[...]

Wat is de mening hierover... Want steenwol zou voor mij ook een stuk makkelijker zijn als EPS gezien mijn kleine toegangsluik.
Het is voor mij de 60cm die me erg aanspreekt van steenwol, dat is de afstand tussen de houten balken in mijn kruipruimte, van een woonark met betonnen bak dus grondwater heb ik sowieso ook niet. Meeste EPS is 50 cm of een andere maat die niet past en ik heb weinig zin in eindeloos zagen of snijden.
Dus ook namens mij, ervaringen met steenwol zijn welkom!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
Maar als je geen vocht probleem hebt en de leverancier een substantiële gas besparing beloofd.... dan vind ik het een slecht argument om een klankkast vol te laten storen.

Ik ga over mijn vloerverwarming geen PIR storen.
Wel zou ik, als de benedenverdieping opnieuw gedaan moet worden, wel kunnen overwegen om de vloerverwarming op PIR te leggen. Maar weet niet wat dat met de vloer als buffer doet, daar je een deel van de vloer afsluit voor warmte opslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Freemann schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:41:
Maar als je geen vocht probleem hebt en de leverancier een substantiële gas besparing beloofd.... dan vind ik het een slecht argument om een klankkast vol te laten storen.

Ik ga over mijn vloerverwarming geen PIR storen.
Wel zou ik, als de benedenverdieping opnieuw gedaan moet worden, wel kunnen overwegen om de vloerverwarming op PIR te leggen. Maar weet niet wat dat met de vloer als buffer doet, daar je een deel van de vloer afsluit voor warmte opslag.
Ja ze moeten het wel waar maken, ben ik met je eens.

Vloer aan bovenzijde isoleren bedoelde ik natuurlijk niet een vloer met vloer verwarming. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Topicstarter
@Seafarer;
Beide mee eens :)
Maar vloerverwarming op PIR leggen is op zich wel een interessante optie!

Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 19:41
franssie schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 22:40:
[...]

Het is voor mij de 60cm die me erg aanspreekt van steenwol, dat is de afstand tussen de houten balken in mijn kruipruimte, van een woonark met betonnen bak dus grondwater heb ik sowieso ook niet. Meeste EPS is 50 cm of een andere maat die niet past en ik heb weinig zin in eindeloos zagen of snijden.
Dus ook namens mij, ervaringen met steenwol zijn welkom!
Dan pak je toch (b-keus) PIR platen van 60cm breed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Bezuiniger schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 23:26:
[...]

Dan pak je toch (b-keus) PIR platen van 60cm breed?
Dat spul is natuurlijk wel beter te zagen (het is soms ook 55cm, of minder) en veel makkelijker aan te brengen - ik zal me eens inlezen op de isolatie maar dit lijkt inderdaad de beste optie voor mijn situatie. Weer even inlezen, dank!

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
Net bij Kassa-Groen, schelpen in de kruipruimte isoleert enorm. Heb ik het toch verkeerd gedaan...

http://kassa.vara.nl/tv/p...-groen/jaar/2014/maand/1/

[ Voor 10% gewijzigd door drielp op 14-01-2014 23:22 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Ik geloof er niks van dat schelpen isoleren. Ze helpen tegen een vochtige kruipruimte. En droge lucht kost minder energie om warm te stoken. Een gevolg daarvan zal best zijn dat de warmte onttrekking uit je vloer minder zal zijn. Maar om dat nou isoleren te noemen :|

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Precies, de schelpen zorgen voor een droge bovenlaag en daardoor minder vocht in de kruipruimte. De warmte komt van boven en wordt door de ventilatie in de kruipruimte afgevoerd naar buiten. Het isolerend effect van de schelpen is verwaarloosbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-03 11:55

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Misschien mag je stellen dat schelpen enorm de bodemwarmte isoleert.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Geurt-kun schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:48:
Misschien mag je stellen dat schelpen enorm de bodemwarmte isoleert.
Als dat het argument is om het als isolatie te verkopen zou het wel heel erg zijn :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Nu online
Haha dat wel, maar dat vertellen ze er vast niet bij. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-06 10:49
Op een aantal vragen hierboven gesteld.

(onderkant betonvloer) d=100 / 150mm pir/eps/mineralenwol isolatie
betonvloer d=150mm / 200mm
dunne isolatieplaat + reflectiefolie d=20mm (zorgt dat er minder warmte in het beton trekt+akoestische ontkoppeling)
Vloerverwarming systeem + egalisatie/afwerkvloer d=30mm/50mm

Geeft mooi resultaat. Warme voeten, warmte van vloerverwarming gaat naar boven en trekt minder in het beton. Daarbij mooie akoestische ontkoppeling en zorgt ervoor dat alle voetstappen gedempt klinken.

het isoleren op het zand van de kruipruimte zorgt er alleen voor dat er minder vocht in de kruipruimte komt. De lucht is vrijwel altijd een graad of 11-13 in de kruipruimte.

[ Voor 15% gewijzigd door Oggy op 12-02-2014 13:37 ]

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:12
Oggy, blijft die afwerkvloer wel heel dan als die niet op een vaste ondergrond ligt? Kan me voorstellen dat die breekt omdat de isolatie eronder vervormt bij belasting.
Verder vraag ik me af of de reflectorfolie iets doet als je er direct een afwerklaag opstort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Wellicht als je een hardschuim gebruikt om van bovenaf te isoleren? Of gewoon zo'n ouderwetse groene ondervloerplaat... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 27-06 10:49
blissard schreef op woensdag 12 februari 2014 @ 14:16:
Oggy, blijft die afwerkvloer wel heel dan als die niet op een vaste ondergrond ligt? Kan me voorstellen dat die breekt omdat de isolatie eronder vervormt bij belasting.
Verder vraag ik me af of de reflectorfolie iets doet als je er direct een afwerklaag opstort.
In principe maak je bovenop je betonvloer een zwevende dekvloer i.c.m. vloerverwarming.

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
wat oggy beschrijft lijkt op noppen plaat, en dat is toch niet iets heel nieuws

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Dit weekend eens een kijkje in de kruipruimte genomen.
Helaas is het echt te laag om fatsoenlijk met gereedschap te kunnen werken om isolatie aan te brengen.
Op de meeste plaatsen minder dan 40cm hoog.
Ik was er een beetje bang voor, maar dat het zo laag zou zijn :(
Nu heb ik geen koude vloer, dus hoge prioriteit heeft het niet

Ik nam een kijkje omdat ik mijn luchttoevoer voor de houtkachel naar de kruipruimte wil boren.
Ik hoef dan veel minder te ventileren tijdens het stoken
Ook dat was een tegenvaller, precies onder de houtkachel zit een flinke gemetselde fundering van de oude schoorsteen.
Recht naar beneden achter de kachel is dus geen optie, zal dus iets anders moeten gaan verzinnen.......

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Tonzon plaatsen is dan ideaal. Wij hebben ook plekken waar het echt vrij laag is, dan houd je gewoon ter plekke even het folie omhoog als je er onderdoor moet kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Wat er ooit komt als isolatie weet ik niet, maar ik ga het iig niet zelf doen.
Ik schat dat ruim 75% minder dan 40cm hoog is.
Zie het niet gebeuren dat ik dagenlang in de vette klei ga liggen met rollen folie.
Zaterdag ben ik na een meter of vier terug gegaan omdat ik moest zoeken naar hogere punten.
Ik liep elke keer vast en zag eruit als een varken.

Dan maar wat meer geld kwijt en de boel laten purren.
Sowieso is eerst het dak aan de beurt, komend voorjaar van 18mm hout naar 100mm Kingspan :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ik weet ook niet of die PUR-mannen er dan wel in gaan. Misschien volblazen met Eps een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
De woning hiernaast zijn de PUR-mannen er wel onder geweest, of de ruimte daar gelijk is weet ik niet.

Voordeel van EPS is dat je het zelf aan kan brengen, die blazers zijn te huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Je ligt niet in de klei, je rolt eerst de laag noppenfolie uit en dan ga je de bodemfolie er overheen leggen. Dan is de bodem glad, droog en relatief warm. Verder drijft de folie dan ook op evt. water dat de kruipruimte inloopt. Daarna pas ga je aan de slag met het folie op de vloer.

100mm Kingspan op het dak is trouwens een nog betere besteding van het budget. Duur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Niet online
Duur, ja Kingspan is wat duurder dan de meeste andere merken. Ze bieden dan ook een betere isolatiewaarde bij een dezelfde dikte. Misschien dat het nog een goedkoper alternatief word aangezien ik ruimte genoeg heb om een dikkere variant te gebruiken met een dezelfde isolatiewaarde.
Binnenkort eens goed voor laten lichten door een verkoper van bouwmaterialen.

Zal waarschijnlijk uitkomen op een bedrag van €2000 voor +/- 85m2, ga het zelf aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Als het kan en het is nog te betalen zou ik voor de grotere dikte gaan, maar met dezelfde lambda waarde. Ik dacht dat voor het dak normaal rond de 30% verlies werd gerekend van het totaal, dus daar extra isoleren heeft meer zin dan bij de vloer. Bovendien heb je dan nooit het gevoel "had ik maar".

Kingspan of dergelijke staat hier ook nog op het verlanglijstje, maar dat is pas bij een renovatie van het dak. Dat is erg lange termijn. Ik denk dat we hier in de tussentijd nog even wat extra wol toepassen om het tot die tijd uit te zingen. Met alles wat we tot nu toe gedaan hebben duiken we toch al ruim beneden de 600m3, dus dat moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Die verhoudingen worden in het algemeen wel gehanteerd, maar volgens mij ligt het er ook veel aan waar je overal stookt. Wijzelf stoken alleen op de benedenverdieping en geloof dus totaal niet dat 30% door het dak heen vliegt waar de warmte eerst nog 2 verdiepingen door moet stijgen. Verlies is er sowieso wel, maar minder dan 30%... denk amper 10%.

De trap bijv. is afgeschermd van de gestookte ruimte en zal niet zomaar warmtecirculatie geven naar boven. Op de 1e verdieping zit er nog een gordijn tussen de trap en de zolder... dat soort kleine dingen houden de natuurlijke warmtestijging en tocht al behoorlijk tegen. Simpel en doeltreffend.

Stel je stookt dus alleen beneden en met VV, dan blijf ik wel van mening dat vloer/spouwisolatie en bijv. beter glas meer zal opbrengen dan het dak 2 verdiepingen verder omhoog. Het ligt er maar aan wat je doet in je huis, wat en waar je stookgedrag is.

Edit:
Overigens als je op google kijkt naar plaatjes dan valt ook meteen op dat er geen eenduidig verhaal is met verhoudingen: Google Images. zelfde met die plaatjes over warmtebeelden, wat vaak meteen duidelijk is dat men stookt in het hele huis. Tja stoken op 30% van het oppervlak zal vast andere dingen betekenen dan stoken op 80-100% van het woonoppervlak, daar hoef je niet geniaal voor te zijn om dat te bedenken.

[ Voor 23% gewijzigd door Aardwolf op 19-02-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
Warmteverlies is een kwestie van oppervlakte, warmteweerstand (of beter gebrek eraan) en delta T. Dus ja, je hebt een punt als je zegt dat bij een goed geïsoleerde zoldervloer het verlies door het dak kleiner zal zijn. De temperatuur op zolder zal dan lager zijn.

Het dak is in de meeste gevallen echter een groot oppervlak, en samen met de buitenmuren zal dat over het algemeen toch een van je grootste warmteverliesposten zijn. Een simpel gordijn houd echt niet heel veel tegen, daarvoor is de dikte en daardoor de warmteweerstand toch echt te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
En daarbij is het ook een flink stuk comfort. Zoals bezuiniger al zegt houdt een gordijn of een binnendeur vrij weinig koude tegen. Zelfs als je niet of maar matig zou stoken heb je nog aardig wat last van warmteverlies naar die ruimtes en uiteindelijk naar buiten. De kruipruimte hier moet ook nog geïsoleerd worden. Als je het uitrekent moet ik continu 2000w bijstoken om dat verlies op te vangen. Nou stook ik beneden niet omdat we dat op dit moment niet heel druk gebruiken, maar op de verdieping erboven loopt daardoor toch het comfort en de efficiëntie terug.

Reken voor de gein maar eens na voor je dak, ik denk niet dat je er vrolijk van wordt...

• Aardwolf
  • Nu online
Uiteraard is het dak een groot oppervlak. Punt is gewoon wel dat als je beneden stookt het niet direct het dak doorvliegt. De oppervlakken kunnen dan nog zo groot zijn, maar als het niet direct in contact staat met de warmtebron of warme ruimte zijn de verliezen minder dan die 30% in die plaatjes.

Ik denk dat je je serieus verkijkt op het effect van een fatsoenlijk gordijn hoor, plaatje uit de Duurzame Kroeg. Het onderbreekt de warmtecirculatie, mits hij goed aansluitend is aangebracht (en dat is bij ons). Het is ook merkbaar als het gordijn tegen de kant is gedrukt of juist dicht zit, zelfde als met het houten luik in de garage naar de ongeisoleerde zolder... en dat terwijl de muur daar een enkelsteensmuur betreft. Beneden is het in de garage aanzienlijk warmer dan boven.
Natuurlijk, het materiaal isoleert tov een 3000 euro kostende EPS/hardschuim of wol dakisolatie + 2000 euro voor de muren vrijwel niets... mja het kost ook geen drol en het verhindert wel de natuurlijke circulatie naar boven/buiten. En zoals in de schuur c.q. opslagzolder boven het huis missen we weinig van het zogenaamde comfort. haha 8)

Kijk ik betrek het dan alleen op onze situatie, ik kan niet bekijken hoe jullie situatie is. De grootste muur (oost gelegen) beneden zit vast aan de garage, incl. originele spouwisolatie van 6cm steenwol. De 2 andere muren zijn allemaal relatief kleine oppervlakten, ook geisoleerd met eenzelfde laag steenwol. Als je serieus relatief bekijkt, waar gaat dan het grootste verlies in zitten: door de vloer, door de kleine oppervlakken muur, door het glas of via een gesloten kamerdeur helemaal de trap op, de overloop over, het gordijn door, nog een trap op en dan eindelijk het dak door? :X

Ik zou daarvan best een berekening willen maken hoor, maar zou niet weten hoe. Hoe kan je nou de luchtstromingen in je huis berekenen als die eerst allerlei complexe dingen ondergaat (door ruimtes en/of materialen) zonder dat bijv. de warmte in direct contact staat met het dak?

Daarom zei ik in mijn vorige bericht: Het ligt er maar aan wat je doet in je huis, wat en waar je stookgedrag is. Je kan niet zomaar stellen dat 30% van je warmte het dak uitvliegt, hetzelfde voor je ramen, muren, vloer... Echter heb je het budget, dan ik hou je niet tegen hoor! Isoleren is altijd goed. ;)

Edit:

Grappig, ik had gisteren nog dit plaatje gezien:
Afbeeldingslocatie: http://www.zuinig-met-energie.nl/lekken.jpg

Hoe anders is dat dan alle andere plaatjes tot nu toe. Waar zit de waarheid?
Dit plaatje zegt namelijk dat 91% door ramen+kieren, buitendeuren en muren gaat. Slechts 5% door het dak en maar 1% door de vloer. Zeker dat laatste, daar klopt toch geen kont van. :+ 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Aardwolf op 20-02-2014 04:57 ]

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Gevaarlijk om zomaar plaatjes te kopieren en dat niet in context te plaatsen. Maar het ondersteunt je betoog... Ligt maar net aan je persoonlijke situatie.

Ik zie trouwens een verlies van 21% door de kamervloer (tenzij In die kelder wordt gestookt).

Ligt er ook maar net aan waar je ketel staat. Die staat bij mij op zolder, en ik merkte het effect van een geisoleerde zolder direct in de energierekening.

Dit jaar het dak van de garage geisoleerd, maar dat lijkt puur gevoelsmatig tegen te vallen. Ik stook er niet, en de garagerpoort + zijdeur zijn nu de grootste koudegeleiders.

• HvB83
Is je garagedeur zelf al geïsoleerd? Ik heb dat van het najaar gedaan, met kierdicht. Niet normaal hoeveel kou dat scheelt!

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:27
Het is een rabatdelen garagepoort met 3 a 5 cm tempex tussen de latten. Valt weinig meer aan te isoleren behalve een geheel nieuwe poort plaatsen. Nadeel is dat die qua esthetiek weer bij de rabatdelen tegen de buitenmuur moet passen.

Maar voor 1000 euro is dat nog eens het overwegen waard. Maar ik denk dat ik eerst de vloer laat purren in de kruipruimte ivm verlies vloerverwarming.

Deur naar de garage is een binnendeur bevestigd aan een alu kozijn met twee scharnieren. Vervangen door een zwaardere / beter geisoleerde deur is geen optie tenzij ik het hele kozijn vervang... Wel al een tochtstrip geplaatst. Dat hielp flink qua comfort.

[ Voor 37% gewijzigd door Flozem op 20-02-2014 07:06 ]

• Oxellaar
  • Niet online
marcel87 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 04:13:

waar gaat dan het grootste verlies in zitten: door de vloer, door de kleine oppervlakken muur, door het glas of via een gesloten kamerdeur helemaal de trap op, de overloop over, het gordijn door, nog een trap op en dan eindelijk het dak door? :X
En toch gaat het op deze manier zoals jij beschrijft. Ik stook hier boven ook eigenlijk niet en heb een niet geïsoleerd dak. Alle tussendeuren hou ik dicht.
Als er sneeuw valt en ik wil een mooie foto van het huis maken met sneeuw op het dak, dan moet ik enorm opschieten. Binnen 12 uur is alles verdwenen op de pannen, ook die 20cm van vorig jaar :X
Ik ben het met je eens dat het verlies nog groter zou zijn als ik daar zou stoken, maar nu is het ook enorm, veel meer dan door mijn vloer (bg), mijn woonkamer blijft altijd redelijk lang warm.

Bij mijn ouders is pas het dak geïsoleerd en hr++ glas gezet op de bovenverdieping, ook daar wordt nooit gestookt boven. De slaapkamers zijn nu gewoon warm door de warmte van beneden, terwijl het er eerst steenkoud was. Als het flink vroor was 10graden niets bijzonders.

• blissard
Oxelaar, dat het zo werkt is ook wel duidelijk. Het is alleen niet te modelleren. En omdat het niet te modelleren is, is niet te berekenen wat nu je verlies precies is.
Dat er verlies is is wel duidelijk, of dat 30% is, is onduidelijk en afhankelijk van de manier van verwarmen en de bouw van het huis (incl. tussendeuren, gordijnen etc.)

Wat je zegt over comfortverhoging vind ik een veel beter argument. Een geisoleerde zolder levert misschien niet direct geld op, het is wel veel fijner om te verblijven.
Dat is voor mij ook het belangrijkste argument om (back on-topic :-) ) mijn vloer te isoleren. Ik ben nu de 2e laag EPS er onder aan het lijmen. De comfort winst door vloer isolatie is erg groot. Dat het financieel maar een paar tientjes per jaar scheelt, maakt dan niet uit.

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 12:28

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

blissard schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 07:57:
Oxelaar, dat het zo werkt is ook wel duidelijk. Het is alleen niet te modelleren. En omdat het niet te modelleren is, is niet te berekenen wat nu je verlies precies is.
Bijna alles valt te modelleren, als je maar (bijna) alle gerelateerde fysica meeneemt, dus ook aerodynamica (winddruk, zuiging rond het huis), kieren rond deuren en in vloeren (doorvoeren), warmtegeleiding, stralingsbalans, convectie e.d. meeneemt.
'Tis alleen wel heel moeilijk en tijdverslindend om dat allemaal goed te doen, vandaar dat er veelal alleen een eenvoudig warmtegeleidings model van een muur of vloer gemaakt wordt of gebruik gemaakt wordt van praktijkcijfers.

Praktisch gezien heb je dus gelijk ;)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• HvB83
Ken genoeg partijen die dit zo voor je in een model zetten inderdaad, alleen is die berekening al duurder dan gewoon een goede isolatie tegen je dak aan te brengen... ;)

Maar ik denk dat het verhaal helder is; als je in die ruimtes minder stookt, zal het energieverlies ook beduidend lager zijn. Door ze te isoleren, gaat het comfort er in ieder geval met sprongen op vooruit. Een stuk levensgenot is wat dat betreft niet in geld uit te drukken.

• _JGC_
  • Nu online
Sinds ik mijn zolder geisoleerd heb is het wel zo ongeveer het warmste vertrek van het huis, zonder dat er op de bovenverdieping en zolder zelf gestookt wordt. Alle warmte komt van beneden en van de geisoleerde 22mm CV-buizen die over zolder lopen.

Vorig jaar in de zomer had ik nog een stuk open liggen, heb dat toen met 30 graden ook maar geisoleerd omdat ik 's morgens als de zon opkwam al uit mijn bed gebakken werd. Nu in de zomer een heerlijk koele slaapkamer.

• Aardwolf
  • Nu online
HvB83 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 10:04:
Ken genoeg partijen die dit zo voor je in een model zetten inderdaad, alleen is die berekening al duurder dan gewoon een goede isolatie tegen je dak aan te brengen... ;)

Maar ik denk dat het verhaal helder is; als je in die ruimtes minder stookt, zal het energieverlies ook beduidend lager zijn. Door ze te isoleren, gaat het comfort er in ieder geval met sprongen op vooruit. Een stuk levensgenot is wat dat betreft niet in geld uit te drukken.
Dat zeker. Interessante discussie geworden zo, ook al licht offtopic. Wellicht dat ik er te licht over dacht...

Reactie @ allen
Maar goed, wij hebben het budget er niet voor... ik had gedacht dat het ook wel een beetje bleek uit mijn posts. Kijk als je budget hebt om alles te isoleren, al is het enkel voor het comfort, dan moet je dat zeker niet laten. Het was mijn bedoeling ook niet om te zeggen of te bewijzen dat dakisolatie of iets anders onzinnig is. Maar wel dat je met weinig dure middelen ook al een deel van verlies kunt weghalen c.q. verminderen.

En ik heb idd gezegd dat het dak ongeisoleerd is, maar ik weet dit niet zeker. Aan de binnenzijde zie je alleen een soort spaanderplaat en voor de rest weet ik het niet. Zeggen dat het ongeisoleerd is is dan het meest ongunstig, als het anders is valt het alweer mee.

Echter als je in den beginne al krap bij kas zit moet je keuzes maken. Bedoel dat iemand hier zegt voor 1000 euro kunnen we even dit of dat aanpassen... ja leuk dat het kan, maar voor ons/mij is dat al heeeel veel geld... eigenlijk te veel om er even iets voor aan te passen wat hooguit iets minder goed isoleert maar gewoon verder goed is. Moet toch ook te begrijpen zijn?

Zoals beneden waren 2 thermopane ramen lek sinds vorige winter (2012-2013). Straks ff vervangen, dan wel meteen voor HR++ glas, maar dat is 1.) toch best wel prijzig en 2.) of het loont is maar de vraag... aangezien het maar 2m2(?) is van in totaal 8m2(?) op de begane grond. Wat ik me daarbij ook meteen afvraag, wat loont meer op termijn: al het thermopane op de beganegrond vervangen voor HR++ glas of thermopane laten zitten en het enkel glas in onverwarmde ruimten op de 1e verdieping vervangen voor HR+(+) glas?? Of helemaal niet aan glas denken, maar juist dak isoleren? Alles kan niet, das te duur, slechts één... ben wel benieuwd wat jullie daarvan denken.

Daarom, voor nu was voor ons een dak isoleren eerder onlogisch dan de vloer van een direct verwarmde ruimte waar je veel zit. Dat laatste geeft je bijvoorbeeld meer comfort dan een geisoleerd dak waar je alleen op de zolder je spul hebt opgeslagen. Kearl, serieus, ik had altijd kouwe voeten op een gemiddelde winterdag. Echt niet fijn meer, al wisten we niet anders. Dat is nu inmiddels al wel verbeterd gelukkig, ook al is het nog niet af.

Later vandaag of morgen weer even verder werken in de kruipruimte. Ben tussen de werkzaamheden door ook nog bezig met een OP/TS, een stuk basisinfo heb ik al uitgewerkt over materialen/methoden/montage/etc. Stukje over rekenen met, verwachte besparingen en subsidies/premies moet nog... of had ik gepland. Als iemand helpen wil die meer gefundeerde kennis heeft dan mij, dan ben je hartelijk welkom. Laat maar weten per DM ofzo... :)

• Bezuiniger
Hier hebben we in september ca. 6-7m2 dubbelglas (U=2,8) laten vervangen door HR++ (U<=1,1). De rest was al vrij nieuw, bijv. triple (U=1,8). De daling op de gasrekening is zeker 10% in januari, december en november. In oktober en september was er bijna geen gasverbruik meer en was de besparing rond 60%. De TVT zal denk ik rond de 5-6 jaar liggen.
Trouwens, HR++ is inmiddels bijna standaard. Per m2 is de prijs nauwelijks een verschil met gewoon dubbelglas, denk aan ca. 3 euro per m2. Als je dus toch moet vervangen is HR++ zeker de voordeligste keuze.

De isolatie van de vloer van bijna 2 jaar terug (R van ca. 1,5 naar ca. 5,3) is niet terug te zien op de gasrekening. Zeg maar TVT bijna oneindig. Dit was trouwens ook ongeveer wat ik verwachtte: de winst die je daar haalt zit voornamelijk in meer comfort. Het verlies was daar door de R van 1,5 al te klein om het verschil echt goed meetbaar te laten zijn.

De isolatie van de spouwmuur van 20 januari (van zeg maar 0 isolatie op de voorgevel en delen van de zijgevel) naar 1,5 tot 3,7 is nu al te zien, februari zit weer een stuk hoger qua besparing dan januari.

De klassieke volgorde qua te behalen winst zou zijn: kieren, dak, spouw, ruiten, vloer. Tochtstrips en bijv. buisisolatie besparen misschien niet heel veel, maar zijn goedkoop aan te brengen waardoor de TVT beneden het jaar zit. De rest heb ik neergezet in volgorde van het normale verlies, maar daar kun je uiteraard in schuiven: de vloer was bij ons makkelijk zelf te doen, dus die heb ik toch maar het eerst gedaan.

Als iets te duur is om nu aan te pakken kun je het beter uitstellen. Maar bijna alles wat je bedenkt is beter dan niets doen en blijven dokken voor de energie. Op den duur daalt je rekening dusdanig dat steeds meer opties financieel toch haalbaar gaan worden. Het eerste jaar is zeker het lastigste, omdat je (nog) geen lagere maandlasten hebt maar wel de investeringen moet doen. Maar als de bal eenmaal rolt gaat het steeds harder.

• Oxellaar
  • Niet online
marcel87 schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 15:16:
[...]

Dat zeker. Interessante discussie geworden zo, ook al licht offtopic. Wellicht dat ik er te licht over dacht...

Echter als je in den beginne al krap bij kas zit moet je keuzes maken. Bedoel dat iemand hier zegt voor 1000 euro kunnen we even dit of dat aanpassen... ja leuk dat het kan, maar voor ons/mij is dat al heeeel veel geld... eigenlijk te veel om er even iets voor aan te passen wat hooguit iets minder goed isoleert maar gewoon verder goed is. Moet toch ook te begrijpen zijn?
Voor mijn komende verbouwing en isolatieplannen heb ik een redelijk budget, maar ook ik moet afwegingen kosten/baten maken. Er komen twee dakkapellen, één van 4 meter aan de voorkant en één van 6.5 meter aan de achterkant. Daarbij gaan alle plafonds op de bovenverdieping eruit ivm isolatie aanbrengen aan binnenzijde, ik heb namelijk geen echte zolder.
Daarom, voor nu was voor ons een dak isoleren eerder onlogisch dan de vloer van een direct verwarmde ruimte waar je veel zit. Dat laatste geeft je bijvoorbeeld meer comfort dan een geisoleerd dak waar je alleen op de zolder je spul hebt opgeslagen. Kearl, serieus, ik had altijd kouwe voeten op een gemiddelde winterdag. Echt niet fijn meer, al wisten we niet anders. Dat is nu inmiddels al wel verbeterd gelukkig, ook al is het nog niet af.
Een vloer met verwarming die niet geïsoleerd is heeft natuurlijk voorrang, waarschijnlijk is jouw kruipruimte de warmste ruimte van je huis. ;)
Ikzelf laat nu voor de 2e maal mijn vloerisolatie vallen, puur kosten/baten in mijn geval. in 2009 kon ik voor €950 mijn spouw laten isoleren, de vloer stond voor €2000 op de offerte, die laatste heb ik geschrapt. De spouwisolatie is al terug verdiend, bij de vloer zou dat nog lang niet zo ver zijn.

Het volgende is waarschijnlijk een pv-systeem op het dak aan de voorzijde, ook dat gaat hoogstwaarschijnlijk voorrang krijgen op vloerisolatie. Moet wel eerlijk toegeven dat als mijn kruipruimte beter begaanbaar zou zijn ik hem zeker zelf zou isoleren. Kwam vaak genoeg in kruipruimtes, op zich geen problemen mee, maar de mijne is echt veel te krap en laag.

Het isoleren is trouwens een klus die tussen de andere werken door kan gaan, je hebt geen last van rommel in de leefruimte. Luik dicht en je bent opgeruimd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Zo dan. Wat is het stil in dit topic. Ligt iedereen in de kruipruimte ofzo? 8) >:) :>
Zal eens wat leven in de brouwerij brengen.
Bezuiniger schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 19:40:
Hier hebben we in september ca. 6-7m2 dubbelglas (U=2,8) laten vervangen door HR++ (U<=1,1). De rest was al vrij nieuw, bijv. triple (U=1,8). *KNIP* is de prijs nauwelijks een verschil met gewoon dubbelglas, denk aan ca. 3 euro per m2. Als je dus toch moet vervangen is HR++ zeker de voordeligste keuze.
Maar hoe kan triple slechts U=1,8 zijn en HR++ dubbelglas veel beter?
De isolatie van de vloer van bijna 2 jaar terug (R van ca. 1,5 naar ca. 5,3) is niet terug te zien op de gasrekening. Zeg maar TVT bijna oneindig. Dit was trouwens ook ongeveer wat ik verwachtte: de winst die je daar haalt zit voornamelijk in meer comfort. Het verlies was daar door de R van 1,5 al te klein om het verschil echt goed meetbaar te laten zijn.
Klopt, zeker als er al wat zat. Het verschil van niks naar iets of naar veel is zeker wel te merken. Plus meetbaar! Vanavond bij onze vloer gemeten... Zal ik zodadelijk laten zien in mijn post hieronder, anders wordt deze zo lang.
De klassieke volgorde qua te behalen winst zou zijn: kieren, dak, spouw, ruiten, vloer. Tochtstrips en bijv. buisisolatie besparen misschien niet heel veel, maar zijn goedkoop aan te brengen waardoor de TVT beneden het jaar zit. De rest heb ik neergezet in volgorde van het normale verlies, maar daar kun je uiteraard in schuiven: de vloer was bij ons makkelijk zelf te doen, dus die heb ik toch maar het eerst gedaan.
Klopt, maar even ter controle: daar ga je dan wel uit van in het hele huis stoken of in elk geval de begane (woonkamer/keuken/evt. hal) en 1e verdieping (slaapkamers/evt. badkamer)?
Spouw is in het riedeltje dan een ongeisoleerde spouw, ipv deels met steenwol?

Mbt tochtstrips en (dubbele) buisisolatie heb je gelijk, dat heb je in no-time terug verdient. Tenminste dat had ik uitgerekend bijvoorbeeld bij de keukenboiler. Binnen 8 maand terug verdient, daarna "winst" ervan... toch 14 euro per jaar gratis en voor niks. Kruimelbedragen zijn dat, zolang je er maar genoeg van hebt dan kom je vanzelf op een mooi rond getal wat zich wel loont... nog steeds gratis en voor niks. :D
Als iets te duur is om nu aan te pakken kun je het beter uitstellen. Maar bijna alles wat je bedenkt is beter dan niets doen en blijven dokken voor de energie. Op den duur daalt je rekening dusdanig dat steeds meer opties financieel toch haalbaar gaan worden. Het eerste jaar is zeker het lastigste, omdat je (nog) geen lagere maandlasten hebt maar wel de investeringen moet doen. Maar als de bal eenmaal rolt gaat het steeds harder.
Goeie wat je daar zegt... als het nou op een tegeltje zou passen zou ik het op de WC neerhangen als reminder. ter motivatie van iedereen, haha ;) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Oxellaar schreef op donderdag 20 februari 2014 @ 21:44:
[...]
Voor mijn komende verbouwing en isolatieplannen heb ik een redelijk budget, maar ook ik moet afwegingen kosten/baten maken. Er komen twee dakkapellen, één van 4 meter aan de voorkant en één van 6.5 meter aan de achterkant. Daarbij gaan alle plafonds op de bovenverdieping eruit ivm isolatie aanbrengen aan binnenzijde, ik heb namelijk geen echte zolder.
Oh ja behoorlijk! Dat ga je mooi merken in licht en ruimte. Plus een mooi plat dak voor flauw liggende paneeltjes?
[...]
Een vloer met verwarming die niet geïsoleerd is heeft natuurlijk voorrang, waarschijnlijk is jouw kruipruimte de warmste ruimte van je huis. ;)
Haha ja wie weet! Tis dat er geen zon schijnt, anders zou ik eronder wel een moestuin kunnen beginnen. haha :P
Ikzelf laat nu voor de 2e maal mijn vloerisolatie vallen, puur kosten/baten in mijn geval. in 2009 kon ik voor €950 mijn spouw laten isoleren, de vloer stond voor €2000 op de offerte, die laatste heb ik geschrapt. De spouwisolatie is al terug verdiend, bij de vloer zou dat nog lang niet zo ver zijn.
*KNIP*
Ja inderdaad, dan kan ik dat wel begrijpen. Zeker 950 voor de hele spouw klinkt vrij goedkoop voor zo'n groot verliezend oppervlak. Hoe kan de vloer eigenlijk zo duur zijn, heb je toch ook een grote vloeroppervlakte soms?
Het isoleren is trouwens een klus die tussen de andere werken door kan gaan, je hebt geen last van rommel in de leefruimte. Luik dicht en je bent opgeruimd
Op wat klevende korrels na... maar in principe heb je dat met een half uurtje stofzuigen/afpoetsen/vegen ook wel weg inderdaad.

Nog wat foto's van mijn metingen eerder vanavond. (klikbaar)

Temperatuurmetingen
Vloer geisoleerd vs ongeisoleerdBalken geisoleerd vs ongeisoleerdTemperatuur kruipruimte en muur op 1m

Belangrijkste notes:
Temp buiten: 10,8 °C
Temp kruipruimte -45cm onder bovenkant vloer: 14,7 °C
Temp binnen 1m boven vloer: 19,4 °C
Temp binnen ooghoogte/thermostaat: 20,0 °C

Linkse foto:
Temp volledig geïsoleerd deel (14cm EPS): 16,9 °C
Temp half geïsoleerd deel (4cm onder broodjes, verder niets): 15,5 °C

Middelste foto:
Temp balk aangrenzend gedeelte met 14cm EPS incl 4cm op opgaande steunmuur: 16,8 °C
Temp balk aangrenzend gedeelte met 4cm EPS onder broodjes en verder niets: 16,0 °C

Rechtse foto:
Temp meting kruipruimte peil -45cm: 14,7 °C
Temp meting muur peil +1,00m: 19,4 °C

Ik vond 1,5 °C op een afstand van 1m toch al aanzienlijk, zeker als je bedenkt dat daar nog uitstraling zit van het volledig geïsoleerde gedeelte en dat bovendien de buitentemperatuur relatief hoog is.

Grappig was dat ik mn moeder voortijds nog even had laten testen met op verschillende plekken te staan op sokken. Ik wou eens kijken of ze het verschil voelde en of ze kon aanwijzen waar het wel en waar niet geïsoleerd was.
Achteraf gezien zei de meter precies hetzelfde en kan je dus niet alleen meten maar ook daadwerkelijk voelen waar het geïsoleerd is. Stiekem ben ik wel nieuwsgierig naar wat het verschil zou zijn geweest tussen volledig en totaal niets geïsoleerd bij een buitentemp van -15 °C. Dat moet aanzienlijk zijn!!!

Tot zover maar weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-06 14:00
ik kwam laatst de offerte tegen van onze kruipruimte isolatie. 23 nov 2012 Kruipruimte geïsoleerd (8cm pur). tenminste, ik noem het pur. is bedrijf gekomen die voor net over 1200 euro met van die grote blazers het eronder heeft gespoten. de wanden zijn ook meegenomen voor een deel. niet compleet. als ik het goed herinner zo een 15 cm van het "plafond" af. het bedrijf heeft ook aan de achterkant 2 nieuwe isolatiegaten geboord, aan de voorkant zitten er ook 2.

kwa rekening heb ik totaal geen idee wat het heeft gedaan. enige meterstanden die ik heb zijn jaarlijkse die ik heb moeten inleveren. pas vanaf februari dit jaar ben ik dagelijks gaan meten. wel zie ik een daling van zo een 20% in de gasprognose op mindergas.nl, maar dat is dus ook deels geinterpreteerd door het systeem welke alleen maar kan rekenen met schattingen. bovendien hebben we natuurlijk op dit moment een zeer zachte winter.

kwa comfort zijn we er wel op vooruit gegaan, maar dit kan ook weer deels te maken hebben met de vloerverwarming die het nu beter doet en het tweaken van onze in eind 2013 geplaatste calenta 40c.

in mijn kruipruimte bemerk ik (heb paar weken terug nogal wat uurtjes verkwist in de kruipruimte) een lichte vochtigheid. mijn broek was niet nat, maar je ruikt en voelt gewoon een beetje rullig zand als je begrijpt wat ik bedoel. door het jaar heen hebben we nagenoeg geen last van geuren uit het gat of uit de meterkast, maar als ik er een dag in rond heb liggen spelen en heeft die tijd open gestaan, dan riekt het nog een paar dagen na.

het meterkastgat (betonnen bak) is/was zo koud als wat en die stort ik dan ook elke internetbestelling vol met de piepschuimen ellende die uit de dozen komt. ik zie daarin verbetering, maar echt geisoleerd is het niet. de zaklamptruc nog niet uitgevoerd, maar gezien het aantal draden wat ik zelf heb getrokken naar de kruipruimte is er ruimte genoeg :+

hoewel we een veul beter comfortgevoel hebben, merken we dat het in de gang stukken kouder is dan in de woonkamer. een dik zwaar gordijn voor de voordeur heeft dat gevoel al gehalveerd, daarnaast hebben we een enkele radiator geplaatst die een warmtebrug vormt naar de woonkamer toe. we hebben in de woonkamer in ieder geval geen last meer de kou uit de gang.

op het lijstje staat nog isolatie van de houten plank naar de kruipruimte toe. ik heb 10 meter radiatorfolie besteld, wat daar van over is ga ik om die plank heen knallen. is dit raadzaam?

dan blijft nog over (na deze hele lange introductie), isolatie van de zandvloer in de kruipruimte. op tonzon.nl (daar ook radiatorfolie van) zie ik dat je met de oranje bodemfolie voor 100 euro klaar bent in onze +/- 9-10*5 m2 kruipruimte. bovendien is dat nog makkelijk zelf te plaatsen.

de eerste pagina's van dit topic lees ik echter nou niet de meest fantastische opvattingen over tonzon's oplossingen, maar volgens mij ging dat meer over de hangende zilverfoliegordijnen dan over de bodemfolie.

zijn er betere alternatieven dan deze (in mijn ogen goedkope) bodemfolie, of goedkopere die net zo goed zijn, of duurdere die net zo goed zijn maar makkelijker te plaatsen of whatever?

heeft het uberhaupt zin om dit nog na- te isoleren? gaat het mijn comfort verhogen, of gasrekening verlagen? op mindergas.nl zit ik voor dit jaar (mei-mei) op een prognose van 1000m3, waarvan 658m3 voor verwarming. gemiddeld vergelijkbaar huishouden volgens mindergas.nl verbruikt voor verwarming 888 m3 in diezelfde periode. blijkbaar zitten we voor dit jaar al onder het gemiddelde, terwijl wij in het eerste jaar dat we in ons huis trokken (3 jaar geleden) de woonkamer met geen mogelijkheid hoger konden stoken dan 19 c.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
fabstar81 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 14:48:
kwa rekening heb ik totaal geen idee wat het heeft gedaan. enige meterstanden die ik heb zijn jaarlijkse die ik heb moeten inleveren. pas vanaf februari dit jaar ben ik dagelijks gaan meten. wel zie ik een daling van zo een 20% in de gasprognose op mindergas.nl, maar dat is dus ook deels geinterpreteerd door het systeem welke alleen maar kan rekenen met schattingen. bovendien hebben we natuurlijk op dit moment een zeer zachte winter.
Deels waar natuurlijk van de zachte winter. Maar ik neem aan dat je kijkt naar graaddagen ipv specifiek enkel het totaal verbruik. Totaal verbruik als zowel graaddag = veroorzaakt door temp. c.q. tempverschil. Echter m3/graaddag = normaliter afhankelijk van je situatie, die je dan ook ziet verschuiven (hopelijk in de groene + ) als je iets hebt aangepast... bijv. vloerisolatie.
het meterkastgat (betonnen bak) is/was zo koud als wat en die stort ik dan ook elke internetbestelling vol met de piepschuimen ellende die uit de dozen komt. ik zie daarin verbetering, maar echt geisoleerd is het niet.
Hahahaha >:)
op het lijstje staat nog isolatie van de houten plank naar de kruipruimte toe. ik heb 10 meter radiatorfolie besteld, wat daar van over is ga ik om die plank heen knallen. is dit raadzaam?
Als je die plaat aan de onderzijde beplakt en ondertussen nog steeds aan de bovenkant nog kan ademen denk ik wel. Ik heb inmiddels zelf 10cm EPS (Rd=3) eronder geplakt. Scheelt wel een beetje...
de eerste pagina's van dit topic lees ik echter nou niet de meest fantastische opvattingen over tonzon's oplossingen, maar volgens mij ging dat meer over de hangende zilverfoliegordijnen dan over de bodemfolie.
Klopt.
zijn er betere alternatieven dan deze (in mijn ogen goedkope) bodemfolie, of goedkopere die net zo goed zijn, of duurdere die net zo goed zijn maar makkelijker te plaatsen of whatever?
Een eindje terug meen ik dat een enkeling hier ook een ander soort bouwplastic had besteld. Waar men goede ervaringen had met T200 folie... T100 was aanzienlijk dunner. Met een grote rol kan je dan misschien meer mensen blij maken... (moet je even de search gebruiken om te kijken wie dat ook al weer was).

Edit zoekresultaten: klik
heeft het uberhaupt zin om dit nog na- te isoleren? gaat het mijn comfort verhogen, of gasrekening verlagen?
Lijkt mij niet. De bodem dek je af tegen opstijgend vocht, wat wellicht heel minimaal iets zal doen tegen een grotere tempverschil... maar grootste aandeel van folie is natuurlijk een drogere lucht in de kruipruimte. (+droge werkruimte als je er nog eens vaker in moet, ook wel fijn hoor!)

[ Voor 4% gewijzigd door Aardwolf op 03-04-2014 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo_1978
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:05
Indien iemand een grote rol folie gaat kopen, dan heb ik wel interersse om dit mee te komen / te delen met meerdere personen.

Want ik moet ook nog aan de slag onder de vloer, echter wacht ik eerst tot de zolder verbouwd en geisoleerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
goh, Pe folie bouwfolie 6x50 meter T200 op www.goedkoopverpakking.nl met gratis verzending. dat is toch niet duur a 39 euro. :+

buiten het bekende probleem dat 50m natuurlijk tikkeltje teveel is, mooie deal dacht ik.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Precies, scheelt toch weer een hoop tov de Tonzon folie. Misschien is de Tonzonfolie net wat dikker, maar of die 30 micrometer gaat merken?!?! :P

Het is dat er bij ons al heel lang landbouwplastic in ligt, maar anders had ik ook waarschijnlijk zo'n goedkope folie gehaald. Dat landbouwplastic is wel een stuk dunner vermoed ik, mja het ligt er al in... dus ik ga dat voorlopig ook niet meer veranderen. Zijn wel wat gaten ingekomen bij het na-isoleren, maar noemenswaardig is wat anders... gelukkig hebben we ducttape! :D
Voorin ligt ook nog een stukkie kassenfolie... dat is heel stevig en kan je amper een gat in drukken, ik denk dat het vergelijkbaar is met die T200 bouwfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
marcel87 schreef op dinsdag 18 maart 2014 @ 22:06:
Maar hoe kan triple slechts U=1,8 zijn en HR++ dubbelglas veel beter?
Deze vraag had ik gemist.

Triple was vroeger dubbel, met nog een laag ervoor. Dus 4-12-4-12-4 met een U=1,8 terwijl dubbel bijv. 4-12-4 met U=2,8 was. Wij hebben heel wat jaartjes geleden dus al een dik pak glas besteld, argon en coating waren toen nog niet in zwang.

HR++ (U=1,1) is bijv. 4-15-4, met 1 coating en argon vulling. Waar jij aan denkt is HR+++, met bijv. 4-15-4-15-4, 2x coating (ruit binnen en buiten) en met argon vulling. Erg leuk, maar dat zit niet in onze kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 18:12
Kijkt er iemand wel eens hier?
http://www.u-value.net/berechnung/u-wert-rechner/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Yes mooie tool/site. Toevallig, echt serieus toevallig, vanmiddag heb ik een stukje rondom die site beschreven voor de nieuwe OP. Haha echt grappig dat je die site aanhaalt. :P
Handmatig rekenen kan ook wel, maar als het met een site zoals die even snel kan is het natuurlijk ook wel zo handig. Zeker omdat je er nog mooie visuele plaatjes bij krijgt wat ook wel helpt bij de beeldvorming van wat isolatie doet of niet doet.

Ik zocht eigenlijk nog wel een softwaretool waarmee je constructie-overgangen mee kunt detailleren. Maar ik denk dat dit veelal specilistische (betaalde) bouwfysica software is die wellicht ook te complex is om even snel wat in uit te werken. Echter leek me dat wel mooi om bijv het warmte-verloop te visualiseren rondom de oplegging, daar waar de vloer op de funderingmuur (op staal) of -balk (op palen) ligt. Helaas geen geschikt programma kunnen vinden...
Bezuiniger schreef op donderdag 03 april 2014 @ 19:11:
[...]

Deze vraag had ik gemist.

Triple was vroeger dubbel, met nog een laag ervoor. Dus 4-12-4-12-4 met een U=1,8 terwijl dubbel bijv. 4-12-4 met U=2,8 was. Wij hebben heel wat jaartjes geleden dus al een dik pak glas besteld, argon en coating waren toen nog niet in zwang.
Oké dus als ik je bericht goed begrijp heb je het in principe bij die specifieke triple waar jij op doelt over dubbelglas + voorzetglas, toch? Dat verklaard dan de slechtere U tov normaal dubbel HR++ glas.
HR++ (U=1,1) is bijv. 4-15-4, met 1 coating en argon vulling. Waar jij aan denkt is HR+++, met bijv. 4-15-4-15-4, 2x coating (ruit binnen en buiten) en met argon vulling. Erg leuk, maar dat zit niet in onze kozijnen.
Op zich dacht ik niet daaraan hoor, maar ik vond je tekst in eerste instantie vreemd geschreven... daarin leek het alsof duur triple glas slechter is dan HR++. Maar je bedoelde (blijkt nu) een ander soort triple dan het nieuwe spul wat idd richting HR+++ gaat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
marcel87 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 18:00:
Precies, scheelt toch weer een hoop tov de Tonzon folie. Misschien is de Tonzonfolie net wat dikker, maar of die 30 micrometer gaat merken?!?! :P

Het is dat er bij ons al heel lang landbouwplastic in ligt, maar anders had ik ook waarschijnlijk zo'n goedkope folie gehaald. Dat landbouwplastic is wel een stuk dunner vermoed ik, mja het ligt er al in... dus ik ga dat voorlopig ook niet meer veranderen. Zijn wel wat gaten ingekomen bij het na-isoleren, maar noemenswaardig is wat anders... gelukkig hebben we ducttape! :D
Voorin ligt ook nog een stukkie kassenfolie... dat is heel stevig en kan je amper een gat in drukken, ik denk dat het vergelijkbaar is met die T200 bouwfolie.
Ik vraag me ondertussen wel af of we het nu over dezelfde folie t200 hebben of dat de prijs inmiddels zo enorm is gedaald. Waar Freeman twee jaar geleden nog 100 euro voor diezelfde rol betaalde lijk ik nu 39 euro te vinden voor (lijkt) dezelfde rol...

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Ja dat is waar... anders even DM sturen misschien? Dan weten we dat ook weer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Ik heb hier een rol van dat spul in de kast staan, moet nog steeds over de bodem getrokken worden. Is in principe gewoon dampdichte bouwfolie. Het is vrij dun, wel stevig, als je eraan trekt scheurt het niet, maar trek je het uit.
Geloof dat ik bij diezelfde shop vorig jaar 50 euro heb betaald. Verzending was toen wat duurder, rol is behoorlijk zwaar en PostNL bezorgt dat ding niet voor 6,75.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gosse adema
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:30
fabstar81 schreef op donderdag 03 april 2014 @ 16:44:
goh, Pe folie bouwfolie 6x50 meter T200 op www.goedkoopverpakking.nl met gratis verzending. dat is toch niet duur a 39 euro. :+

buiten het bekende probleem dat 50m natuurlijk tikkeltje teveel is, mooie deal dacht ik.
Tijdens het afrekenen komen er wel 14 euro verzendkosten bij.

[ Voor 6% gewijzigd door gosse adema op 04-04-2014 08:51 ]

DIY

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
even navraag gedaan, maar de rol die hier in het topic is genoemd is stukken dikker geweest dan deze t200. maar ach, wat maakt het uit. dicht is dicht en stevig is stevig. komt uiteindelijk op een euro of 40. en dat is niet duur al zeg ik het zelf.

jammer dat je het niet erg op je gasrekening zal merken, maar hopelijk wel de muffe lucht uit de meterkast.

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Oké. Maar hoe dik was die andere dan? 200mu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
vermoedelijk 180. versus 50 die nu zo goedkoop is. elmo_1978 heeft wel deze nog gevonden:
http://www.goedkoopverpak...ie-4x50-meter-015-mm.html
150 mu alleen 4x 50 meter
of deze
http://www.goedkoopverpak...ie-4x50-meter-020-mm.html
4x25 meter 200 mu
Of deze http://www.goedkoopverpak...ie-4x50-meter-015-mm.html 150mu

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:48

Goeie tip! Wilde direct bestellen maar geen idee waar ik die rol moet laten tot ik tijd heb om hem te gaan leggen :? Hoe breed zal die rol zijn? Neem aan niet 6m :')

50mu lijkt mij voldoende dik en sterk om af en toe over heen te tijgeren? Zeker gezien "Kruiptuimtefolies" van bijv. Tonzon slechts 30mu zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door frickY op 10-04-2014 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Die rol is gewoon een aantal keren opgevouwen. Je legt gewoon de rol in de kruipruimte, je rolt de rol van voor naar achter uit, doorsnijden met een meter speling en dan uitelkaar vouwen. Wel even kijken hoe het is opgevouwen om te bepalen waar je dat ding precies legt in de breedte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Als het alleen gaat om verdamping verminderen en schoon werken, kun je ook gewoon wat afdekzeilen kopen bij de DHZ-zaak en die met tie-rips aan elkaar maken. Zo ligt het bij mij al jaren en dat gaat prima.
Dit is uiteraard geen oplossing voor kruipruimtes die kletsnat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• art
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

art

Zo heb ik het ook gedaan. Dat werkt heerlijk als je wel eens in de kruipruimte moet zijn om een kabeltje te trekken of zo.

l'art pour l'art

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
frickY schreef op donderdag 10 april 2014 @ 11:27:
[...]
50mu lijkt mij voldoende dik en sterk om af en toe over heen te tijgeren? Zeker gezien "Kruiptuimtefolies" van bijv. Tonzon slechts 30mu zijn.
Waar kom je aan die 30mu? De Tonzon bodemfolie is 230mu, je weet wel die oranje folie. Toch wel een verschil. Die 30mu is volgens mij wel erg dun, een boterhamzakje is bijv. ±20mu volgens Google. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
wat ik ervan heb begrepen is dat de rol in ieder geval niet te tillen is in je eentje, nog net aan met 2. opgevouwen of niet. zwaar is het wel :)

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
marcel87 schreef op donderdag 10 april 2014 @ 15:18:
Waar kom je aan die 30mu? De Tonzon bodemfolie is 230mu, je weet wel die oranje folie. Toch wel een verschil. Die 30mu is volgens mij wel erg dun, een boterhamzakje is bijv. ±20mu volgens Google. :P
Mijn fout.. ik dacht 0,23mm is 23mu.. maar daar moet nog een nulletje achter.

Al ben ik sowieso van plan om onder het bouwplastic ook noppenfolie te leggen. Dan drijft het plastic op eventueel overtollig water.. en kruipt het nóg fijner :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Lekkere geluidjes bij het kruipen ook ;)

Ik heb hier zo'n rol van 4x50m staan van goedkoopverpakking, is op zich redelijk zwaar, maar nog wel te tillen. De 6x50m versie zal de helft zwaarder en langer zijn (is volgens mij ook 2x gevouwen, dus 6 -> 3 -> 1,5m lang).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Wat voor "nut" heeft zo'n bouwplastic dan buiten het feit dat je dan niet meer zo modderig uit de kruipruimte komt? :+

En hoe ga je dezelfde bouwplastic aan de zijkanten van de fundering vastzetten? Of gewoon dubbelvouwen tegen de fundering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Het is dampdicht, zorgt ervoor dat vocht onder de plastic blijft waardoor je kruipruimte droger wordt. Vochtige lucht heeft meer energie nodig om op te warmen, dus met dezelfde hoeveelheid energie die door je isolatie naar de kruipruimte lekt zou het onder de vloer warmer moeten worden.
Verder scheelt het vooral stank in de ruimten die niet helemaal goed afgesloten zijn van de kruipruimte. Denk aan kabeldoorvoeren bij de meterkast of een niet helemaal lekker sluitend kruipruimteluik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Dan zou je het in theorie de zijkanten aan de fundering moeten bevestigen op 1 of andere manier, anders kruipt het vocht gewoon via de zijkanten naar boven, niet waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Je neemt gewoon een lap folie die groter is dan de bodem van de kruipruimte. Ik heb hier 4x50m genomen, dat leg ik in 2 stroken onder de vloer. Breedte van het huis is 6,5 meter met een muurtje in het midden, heb ik zo'n 40cm aan beide kanten van de folie over om tegen de muur op te zetten.
Vastzetten kan met vanalles en nog wat, hoeft in principe niet eens luchtdicht tegen de muur te zitten, het gaat er vnml om dat je het verdampingsoppervlak verkleint en dat vocht niet langs de randen alsnog op je folie loopt mocht het wel omhoog komen. Verdampingsoppervlak gaat al snel van 50m2 naar een klein strookje bij de funderingsmuur langs.
Bij het vastzetten maak je een extra vouw in de folie zodat de folie evt nog wat kan zakken of stijgen als er water onder komt of de bodem verzakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Ook al is de kruipruimte voor Nederlandse begrippen hier behoorlijk droog (geen plassen water, grond is redelijk vochtig, maar niet echt modderig), ga ik waarschijnlijk Tonzon bodemfolie gebruiken en later uitbreiden met thermokussen of eps platen als isolatie. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
dan ben ik wel benieuwd naar jouw motivatie om toch tonzon bodemfolie te gebruiken, aangezien hier al vaak is aangetoond dat de goedkopere T200 folie het net zo goed doet :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Mooi oranje kleurtje is nooit weg joh :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
fabstar81 schreef op maandag 14 april 2014 @ 16:26:
dan ben ik wel benieuwd naar jouw motivatie om toch tonzon bodemfolie te gebruiken, aangezien hier al vaak is aangetoond dat de goedkopere T200 folie het net zo goed doet :+
Omdat mijn ouders dat willen. Ze wilden in eerste instantie schelpen in de kruipruimte doen tot ik met die goedkope T200 folie aan kwam zetten. Als gulden middenweg willen ze gaan voor Tonzon folie, omdat het 'bekend' is en 'kwaliteit'. Een folie inclusief montagekit (200 euro) tegenover schelpen (2000 euro) is natuurlijk makkelijk kiezen. ;)

Maar wie weet kan ik ze nog overhalen voor nog goedkopere oplossing... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Gewoon oranje afdekzeil. Ligt hier al minimaal 10 jaar onder de vloer. Twee lagen is meer dan zat. Komt geen licht bij, heeft niets te lijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Als Tonzon ergens in geslaagd is, is het zijn product promoten. Zie regelmatig isolatieklussen met zijn speciale folies in kruipruimten op een bepaald RTL programma. Het idee is goed, maar ik ga idd geen 200 euro betalen voor een stukje plastic met wat pluggen. Voordeel is dan wel weer dat je het precies op maat kunt bestellen, hoef je helemaal niks af te knippen/snijden en de randen zijn versterkt voor het gebruiken van slagplugjes voor de bevestiging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
en dat met die afgrijzelijke website van ze. doen ze het inderdaad goed :+

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Haha precies.

Toevallig was ik gisteren nog op een andere site die zogenaamd een objectief artikel had waar Tonzon IR foto's had gemaakt. Het artikel schreef zodoende dat Tonzon de eerste partij was die dergelijke foto's kon maken. Natuurlijk de grootste kolder die er is... omdat er wel meer bedrijven dergelijke foto's maken en niet alleen van de vloer. haha :P
Betwijfel inmiddels dan ook de objectiviteit van die bouwsite... lijkt weer eens alsof journalisten nooit hun bronnen checken. :X En ja, Tonzon die treft het er maar mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16:27
Nou ja, ik sla nou ook weer niet steil achterover van 200 euro, zeker niet als er dan plugjes en een stevig randje bij geleverd worden. Het is bovendien een eenmalige aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Heb even in de shop gekeken: 2 stroken folie (5mx10m) en een doosje van die pluggen kost je 219,25 excl verzending. Versteviging zit er volgens mij niet in, daar hebben ze folieverstevigers voor, alhoewel die voor de kussens is.

Voor 50 euro incl verzending had ik een rol van 50x4m PE T200 folie, zal nog wat bijkomen om het vast te zetten, maar je gaat gewoon 3-4x over de kop in prijs als je graag een oranje kleurtje in je kruipruimte wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Primeur op GoT!
Warmtecheck.nl is naar jaren van onderzoek in geslaagd om de zeer gevoelige apparatuur te ontwikkelen die nodig is om de thermische gelaagdheid van een ruimte vast te leggen. Voor zover wij weten zijn we daarmee de eerste ter wereld! Deze foto (die u hieronder kunt zien) zullen wij op een speciaal evenement voor het eerst aan de wereld tonen.

Afbeeldingslocatie: http://img.warmtecheck.nl/IR_16218.jpg

(Dit is natuurlijk een parodie op het artikel in bouwwereld. Thermische gelaagdheid is eenvoudig genoeg vast te leggen als het er is. Dit warmtebeeld komt dan ook van een willekeurige inspectie, had ik binnen 1 min gevonden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
hahaha, Bravo! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
  • Nu online
Haha inderdaad!!! Maar Paul ga dan je 1e plek opeisen @ BW artikel! haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Had deze ook al gevonden, maar mooi dat het ook de goedkoopste lijkt.

Huis is 10 meter, ik hou dus 40 meter over.
Heeft het nut, is het verstandig om 2 lagen neer te leggen?

Mag de rest naar de buren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Dicht is dicht toch? Het isoleert niet ofzo, daar is het veel te dun voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
Goede vrijdag 2 woningen gedaan, eerst bij de praxis een dekzeil gehaald (180 gr uitvoering) die precies pasten. Daarover heen PE T200 folie welke 50 cm tegen de kanten oploopt.

2 uur werk incl. bouw afval opruimen van 20 jaar terug. De stank was binnen een uur weg. Volgende dag de reserve dakpannen op een pallet terug gelegd. Wat een verademing, gewoon met schone kleren er uit komen. _/-\o_

Wat we nog extra gedaan hebben is van dat schuim dat onder kliklaminaat gaat (rol) onder de plekken gedaan waar vaker wat gewicht komt. (rond het luik, onder de pallet met dakpannen etc.)

Volgende klus, elektra tuin via de kruipruimte naar de meterkast brengen en eps plakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Waarom nog een dekzijl onder de folie gebruikt? Zodat de folie minder snel beschadigd door scherpe dingen op de bodem? Dan waarom daarover nog de T200 folie?

[ Voor 53% gewijzigd door frickY op 22-04-2014 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK

NBK

Weercam-Avatar

Dekzeil is niet echt dampdicht. Het is meestal niet eens waterdicht. Dus ik snap die T200 folie wel. Maar qua kosten is het volgens mij al snel goedkoper om gewoon dikkere folie te gebruiken in plaats van een laag dekzeil. Hoewel dekzeil waarschijnlijk wel goed beschermt tegen scherp spul.

[ Voor 61% gewijzigd door NBK op 22-04-2014 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
De ondergrond bestaat uit een klei laag met daar schelpen in, vandaar de dek zeil.Kosten zijn het niet.
-dekzeil 5x8 was 51 euro -25% bij de praxis.
-Folie PE T200 6mtr breed was iets van 50-60 euro voor minimaal 3 woningen.
-groene isolatie rol (10m2) voor laminaat was ook maar een paar euro's in de aanbieding.

Waarschijnlijk over kill.

Ik laat veel planten overwinteren in de kruip ruimte om dat deze redelijk hoog is.
Dus ik kom dus in ieder geval 2 keer per jaar in de kruipruimte en nu zal ik ook meer water moeten geven.
Dus een goede ondergrond is wel ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 592809

Gegroet tweakers! Ik zie hier een hoop berichten over folies en het afdichten van de kruipruimte vloer om zo het vocht niveau omlaag te brengen. Nu is het zo dat bij mijn ouderlijk huis in Rotterdam er bij flinke regenbuien enkele tientallen cm water in de kruipruimte kan komen te staan. Gewoon, omhoog uit de grond, via de muren, verzin het maar en het komt er wel :) Het gevoel dat ik heb bij al deze folies, is dat "water het altijd wint". Als er genoeg "kracht" achter het water staat, dan druk je toch al die folies los en is je isolatie naar de knoppen?

Heeft iemand hier verstand van?

mpag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
Zolang je die folie vastmaakt aan de fundering boven waar het water komt zal dat water gewoon onder de folie blijven.
Vraag me alleen af of folie wel de juiste oplossing is tegen zovedl water. Misschien tijd om eens iets te doen aan afvoer van water rond het huis?
Had vorig jaar ook gewoon 10cm staan. Bleek achteraf dat de regenpijp in de grond niet goed op het riool zat waardoor bij stortbuien een groot deel van het water door de funderingsmuur naarbinnen kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Folie lijkt mij geen oplossing tegen regenwater dat de ruimte in stroomt. Dan kun je volgens mij beter denken aan ophogen of betere afvoer.

[ Voor 6% gewijzigd door frickY op 25-04-2014 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
In (volgens mij) de juiste volgorde, indien mogelijk

1. lekken dichten; voorkomen dat water in de kruipruimte komt
2. ophogen met zand of schelpjes; voorkomen dat water boven het bodem niveau uitkomt
3. aanbrengen drijvend isolatiemateriaal
4. luchtdichtmaken vloer

Uiteraard kun je deze oplossingen combineren.

(zand en schelpjes: YouTube: Mannen van de Radio - Wie van de drie & Zand en Schelpjes )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollie1965
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12:23

ollie1965

Op zoek naar energiebesparing

Afhankelijk waar je in Rotterdam woont kun je er gewoon niks aan doen.
Rotterdam Alexander, daar sta je feitelijk al onder water en heb je alleen droge voeten door de gemalen. Zo zijn er gebieden in die omgeving waar het nog erger kan zijn (met snel hoogwater in de kruipruimte).

Noordereiland hebben ze het water zelfs wel eens bijna op de drempel staan :+ (maar dat is een ander verhaal)

Hoe meer ik weet, hoe meer ik weet dat ik te weinig weet

Dit , hierom en hierom

Pagina: 1 ... 13 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"