Kruipruimte vloer (na-)isoleren

Pagina: 1 ... 12 ... 111 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03-07 11:19
Seafarer schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 18:15:
Heeeeel slecht idee.

......

Woon je in het westen, ophoping van moerasgas.

Je mag bij mij de bubbeltjes komen bekijken die uit de grond komen.
Whooh, dat wist ik niet. En ik maar druk geld investeren om de gas-rekening omlaag te brengen. Even een slang in de kruipruimte proppen en klaar is kees. Wel zonde van de 15 cm EPS..

Update: helaas, geen bubbels in de kruipruimte. De omstandigheid zijn wel geschikt, een dunne kleilaag, dan 14 veen (dik water) een dunne zandlaag en dan weer 14 meter dik water en hieronder weer een zandlaag. Bij een bouwprojectje aan het einde van de straat raakten ze een paal kwijt tijdens het hei-en. Zakte zo door de kleilaag heen, foetsie. Een moeras met een drijflaag zeg maar, helaas of gelukkig geen geas

Even zonder gekheid, zijn die bubbels ook op de vangen? Dat zou wel gaaf zijn.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:36

Seafarer

XXX

drielp schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:08:

Even zonder gekheid, zijn die bubbels ook op de vangen? Dat zou wel gaaf zijn.
Natuurlijk is dit op te vangen. Maar het is wel erg weinig.

@mad Betonrot heeft NIETS met vocht te maken. Constructieve fouten en toevoegings middelen zijn de oorzaak. Dat bepaalde vocht concentraties de zaak versnellen/verergeren is zeker waar.

Mijn betonpalen staan al 40 jaar in het water evenals de onderkant van de fundering, Soms staat er 10 cm water, dat is 6 kuub. Soms is de onderkant van de vloer zeiknat No problem.

Wel koude voeten, vandaar dat ik hier aan het lezen ben. Nu nog actie. O-) O-)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -MAD-
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-07 09:15
Zolang de wapening in het beton niet bloot ligt is vocht uiteraard geen issue, iets te kort door de bocht van mij. Ik bedoelde aan te geven dat vocht bij een verkeerd geconstrueerde betonvloer in ieder geval ook niet positief bijdraagt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 265461

Heb al aardig wat pagina's doorgelopen maar haal hier nu niet uit waar de meeste mensen hun materiaal vandaan halen en tevesn een alternatief voor insta-stik?

Heb al aantal zaken gevonden die T200 Folie verkopen op rollen van 6x50mtr en goedkoopste komt op 103,- per rol. Aangezien ik waarschijnlijk nog niet eens de helft nodig ....is er wellicht iemand die nog een halve rol heeft liggen of nodig heeft ?

Voor EPS heb ik voor tussen de broodjes ( maat 50cm ! wat een geluk ) EPS 60 SE 1000x500x30 gevonden. 45m2 nodig en kost me 92,25 ex btw. Deze platen passen er precies tussen dus en de dikte 30mm maakt dat ze dan aan de onderzijde precies gelijk vallen met mijn balken.

Voor onder de balken ISFORT Rc4,0 platen van 600x1200x140 met messing groef gevonden en voor 55m2 komt dat op 428,- ex btw.

Al met al incl. levering en nog zonder lijm ben ik dan al 850 euries kwijt !

Nu vraag ik me af waarom er zoveel insta-stik gebruiken zonder bescherming.
Als ik de safteysheet lees is het nou niet echt fijn spul om met name in een kruipruimte te verwerken?
http://www.geocel.co.uk/dynpdfs/1061.pdf

'Limited evidence of a carcinogenic effect' & 'danger of serious damage to health by prolonged exposure trough inhalation'.

Is er geen alternatief wat ook goed verlijmt maar op een wat veiligere basis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:44
Anoniem: 265461 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 13:22:
Heb al aantal zaken gevonden die T200 Folie verkopen op rollen van 6x50mtr en goedkoopste komt op 103,- per rol. Aangezien ik waarschijnlijk nog niet eens de helft nodig ....is er wellicht iemand die nog een halve rol heeft liggen of nodig heeft ?
http://www.goedkoopverpak...olie-6x50-meter-t200.html

Is iemand in Zwijndrecht die allerlei handeltjes heeft, van verpakkingsmateriaal tot ondervloeren, je kunt het zo gek niet bedenken of die gast handelt erin. Heb daar mijn 4x50 meter rol besteld, moet hier nog over het zwembad gespannen worden. 45 euro voor de rol, 14 euro verzendkosten en je komt veel lager uit dan 103 euro.

Edit:
Weekje kou en weinig neerslag heeft zwembad goed gedaan, het is nu weer droog.

[ Voor 5% gewijzigd door _JGC_ op 27-11-2013 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 01-07 10:00
@Sincx
als je een beetje kosten effectief wil blijven zou ik gewoon verder gaan met eps.
is denk wel een stuk goedkoper als ISFORT. (ik weet niet zeker wat het is trouwens)
desnoods doe je 3 lagen van 5cm.
bereken het eens met eps?

ergens is er een omslag punt in het isoleren van de vloer.
het is zeker niet fout om een hoge Rc te maken in de vloer isolatie, maar als de muren geen hoge Rc hebben word het nut zo klein.
zeker als de fundering niet is gebouwd met iets van isolerende blokken, wand dan blijf je een koude brug behouden die veel van de isolatie teniet doet helaas.

edit:
ik heb de eps en de kit bij de hornbach gehaald, zeker als je het in flinke partijen haald is het dan erg goedkoop.
ben helaas het merk van de kit vergeten, maar het komt gewoon in emmers van een paar liter voor ongeveer 20 euro.

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 27-11-2013 13:52 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
@migjes: die isofort platen zijn EPS platen van 14cm dik. Om even te rekenen:

EPS60 100x50x3 is 7,80 per 8 platen a 0,5m2 -> 1,95/m2 -> 87,75 incl BTW bij de Gamma

EPS60 100x60x5 is 7,80 per 5 platen a 0,5m2 -> 3,12/m2 -> 171,60 incl BTW per laag bij de Gamma

Voor de 3cm plaatjes is de gamma goedkoper, voor de grote platen betaal je voor 3 lagen 514,80 incl BTW, wat ex BTW 3 euro goedkoper is dan de isofort platen. Voor die 3 euro ben je wel 3x zo lang bezig en smeer je 3x zoveel lijm, daarnaast heb je geen mes/groef om de platen goed aan te sluiten. Ik zou persoonlijk gewoon voor die 14cm ISOFORT platen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@_JGC_, Sincx
als ISFORT = isofort is maakt dat een hoop duidelijk.
vond het al zo vreemd want ik kende isfort niet.

dan is het nu nog de vraag of platen van 600x1200x140 de kruipruimte in kunnen komen.
bij mij zou dat niet lukken.

hornbach zit wat lager met de prijs van de eps (vooral als je 5 pakken tegelijk koopt. +/- 2,90/m2, probleem bij de hornbach is dat de prijs fluctueert laatst was de prijs 7,90 per pak en 7,19 per 5 pakken voor eps60 100X50X5. is trouwens het zelfde merk als bij de gamma.)
maar mischien kan het nog goedkoper. (de gamma vind ik altijd een erg dure bouwmarkt, hier in de buurt haal ik er alleen maar speciaal hout, de rest is te duur.)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 27-11-2013 14:20 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Laatst online: 04-07 09:12
Voor het verlijmen gebruik ik de goedkoopste oplossingsmiddel-vrije montagekit die je krijgen kunt. Eerste laag zit er al weer 2 jaar onder en tweede laag ben ik nu aan 't aanbrengen. Werkt prima, zonder carcinogene effecten

[ Voor 6% gewijzigd door blissard op 27-11-2013 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
600x1200x140 zou ik hier gewoon met enige moeite door het luik heenkrijgen. Ik prop nu al zonder problemen 500x1000x50 per 3 door het luik, moet je kruipruimte wel diep genoeg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor de opmerkingen.

Ja ik bedoel ISOFORT, typefoutje.
Leek me wel ideal, heeft hoge Rc Waarde, je hoeft maar 1 laag aan te brengen wat weer lijm scheelt en vooral veel tijd. Qua kosten ontloopt het elkaar niet zo, meerdere lagen met eps60 komt uiteindelijk bijna op hetzelfde uit. Viel me toch beetje tegen de totale kosten maar goed, in mijn situatie is het de investering meer dan waard.

De spauw ( 6cm ) is namelijk inmiddels geïsoleerd met Knauf Supafill maar de vloer lekt lekker al mijn warmte weg van de vloerverwarming welke ook nog is als hoofdverwarming dienst doet.
Helaas zal de funderingsmuur altijd een 'lek' blijven daar valt nier na te isoleren.

Met 3cm tussen de balken en 14cm eronder waar alle naden weggewerkt/opgevult worden, folie op de grond en netjes 4 ventilatiekanalen kan ik niet wachten om resultaten te meten en ervaren.

De platen krijg trouwens wel door het kruipluik ( reeds een dummy plaat gemaakt en geprobeerd ! ) en heb een gat onder fundering door gegraven ( k**klus met die zware kleigrond hier !! ) dus ook in gedeelte onder woonkamer kan ik zonder moeite komen nu en kan dus héle platen verwerken.
Hoogte is 60+ cm en met verbouwing vorig jaar is de kruipruimte al opgeruimd en al het leidingwerk is vernieuwd wat redelijk uit de weg/taktisch gemonteerd is.

Ga ik dat spul maar bestellen en aan de slag, 2 kleine plassen staan die ik eerst weg zal moeten werken, ( zand en wss toch wat noppenfolie) daarna folie erin en dan lekker tobben met EPS. Maar geïsoleerd worden zal het !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

blissard schreef op woensdag 27 november 2013 @ 14:38:
Voor het verlijmen gebruik ik de goedkoopste oplossingsmiddel-vrije montagekit die je krijgen kunt. Eerste laag zit er al weer 2 jaar onder en tweede laag ben ik nu aan 't aanbrengen. Werkt prima, zonder carcinogene effecten
Heb je hiervan een merk en waar te kopen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Sincx
go for it. je kunt het. *O* *O* *O*
het blijft een flinke klus, maar is goed te doen.
verwacht aan besparing niet al te veel, het kan zelfs niet zichtbaar zijn, omdat een warmere/koudere winter al meer doet met de gas rekening.
maar aan de vloer verwarming merkte ik het wel, het huis is sneller egaal warm, in plaats van alleen bij de verdeler. dat gaf mij in ieder geval flink wat meer behaaglijk gevoel aan de voetjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja ik verwacht geen wonderen maar wel alle voordelen ! Zowiezo gaat je warmteverlies in de uren dat je niet stookt verminderd worden, als je wel stookt zal dit uiteindelijk toch efficienter gebeuren daar de warmte veel minder weglekt naar de kruipruimte.

Nog is navraag gedaan bij illbruck en in feite is alles wat een echte 'chemische' reactie heeft met het uitharden niet echt aan te raden in een slecht geventileerde ruimte. kan meevallen maar me longetjes zijn me meer waard dan heel het huis bij elkaar.
Wat wél kan is dus een lijmkit waarvan alleen de zuren wat geur afgeven maar niet direct schadelijk zijn en infeite verwerkt als een soort siliconenkit. Illbruck heeft SP155 aangeraden en allicht dat Bison/Pattex enz ook een soort gelijk product verkoopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:03
Anoniem: 265461 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:43:
Nog is navraag gedaan bij illbruck en in feite is alles wat een echte 'chemische' reactie heeft met het uitharden niet echt aan te raden in een slecht geventileerde ruimte. kan meevallen maar me longetjes zijn me meer waard dan heel het huis bij elkaar.
Wat wél kan is dus een lijmkit waarvan alleen de zuren wat geur afgeven maar niet direct schadelijk zijn en infeite verwerkt als een soort siliconenkit. Illbruck heeft SP155 aangeraden en allicht dat Bison/Pattex enz ook een soort gelijk product verkoopt.
Bijna elk merk heeft wel een lijm dat gebruikt kan worden voor EPS. Meestal worden die lijmen ook gebruikt het lijmen van gasbetonblokken en gipsplaten. Het zijn allemaal soorten Pu lijm. Elke lijm wat in een spuitbus zit heeft gassen. Ik heb zelf niks gemerkt van de lijm.
Ik heb zelf Kelfort Bm lijm gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Anoniem: 265461 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:15:
[...]

Heb je hiervan een merk en waar te kopen ?
Merk onbekend bij de Hornbach voor 3 euro per bus geloof ik. Staat met grote letters MONTAGE Op de groene bus en in kleine letter "geschikt voor polystyreen "

[ Voor 20% gewijzigd door blissard op 27-11-2013 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Freemann schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 07:43:
[...]

Al iets van de aanbieder vernomen?
Sorry, reactie van je niet eerder gezien.
De aanbieder heeft gereageerd, hij moest voor een week weg en als het daarna nog niet verkocht was zou hij uitzoeken of hij kon verzenden.
Nu zie ik op E-bay dat de advertentie weg is, zal wel verkocht zijn :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
drielp schreef op dinsdag 19 november 2013 @ 19:08:
De omstandigheid zijn wel geschikt, een dunne kleilaag, dan 14 veen (dik water) een dunne zandlaag en dan weer 14 meter dik water en hieronder weer een zandlaag. Bij een bouwprojectje aan het einde van de straat raakten ze een paal kwijt tijdens het hei-en. Zakte zo door de kleilaag heen, foetsie. Een moeras met een drijflaag zeg maar, helaas of gelukkig geen geas
Mijn god, hoeveel meter moet je wel niet heien bij jou daar ?
Bij mij was het makkelijker, metertje graven, betonstrook storten, daar de fundering op maken en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:12

FutureCow

(C) FutureCow

Anoniem: 265461 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 15:43:
Ja ik verwacht geen wonderen maar wel alle voordelen ! Zowiezo gaat je warmteverlies in de uren dat je niet stookt verminderd worden, als je wel stookt zal dit uiteindelijk toch efficienter gebeuren daar de warmte veel minder weglekt naar de kruipruimte.

Bison heeft speciale polystyreen lijm, geen ervaring mee (iemand anders?) deze is oplosmiddel vrij:

http://www.bison.nl/nl-nl...enschuimlijm/information/

is er in emmers en bussen.

• drielp
bluemoon23 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:10:
[...]

Mijn god, hoeveel meter moet je wel niet heien bij jou daar ?
Bij mij was het makkelijker, metertje graven, betonstrook storten, daar de fundering op maken en klaar.
De gewone woonhuizen rusten op de eerste zanglaag, palen van ongeveer 16 meter. Hoogbouw gaat door tot de tweede laag. De oudere huizen hebben kortere palen en gaan na verloop van tijd verzakken door de zogenaamde negatieve kleef. Mijn schuur heeft hier ook last van. Het project waar de heipaal verdween ligt aan een wiel (oude dijkdoorbraak gevuld met water)). Daar is de situatie weer anders, ik ga daar iig nooit een huis kopen.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:05

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Iets offtopic: Volgens mij sta je als aannemer vreemd te kijken als de heipaalmachine wordt klaar gezet en de eerste ram op de paal geeft... En daarna de paal zo FLOEP onder het maaiveld verdwijnt.

Funniest home video's anyone? :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• blissard
Zelf ook gezien (in het tijdperk voor telefoons met video) op Leeuwenveld in Weesp. 1 goeie klap en die paal zakt door de graszoden. Levensgevaarlijk want het diesel-heiblok valt daar zo achteraan en de hele heistelling komt met de achterkant los van de grond

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:06
drielp schreef op donderdag 28 november 2013 @ 01:28:
[...]

De gewone woonhuizen rusten op de eerste zanglaag, palen van ongeveer 16 meter. Hoogbouw gaat door tot de tweede laag. De oudere huizen hebben kortere palen en gaan na verloop van tijd verzakken door de zogenaamde negatieve kleef. Mijn schuur heeft hier ook last van. Het project waar de heipaal verdween ligt aan een wiel (oude dijkdoorbraak gevuld met water)). Daar is de situatie weer anders, ik ga daar iig nooit een huis kopen.
Het valt me wel op eigenlijk, dat met name de tweakers in de DED topics veel beter op dit soort dingen letten of in elk geval meer hun boerenverstand gebruiken of in detail nazoeken over de eigenschappen van de woning en omgeving. Wel belangrijk gezien je niet elke 5 jaar een nieuw huis koopt, althans gemiddeld gezien.

Niet ff een huis kopen omdat zo lekker goedkoop was en er allemaal fancy spullen inzetten en dan blut zijn. Of een nieuw huis bouwen maar met een zo minimaal budget voor isolatie en andere duurzaamheid. :/ Nee liever een iets duurder huis die vanaf de basis beter is. Valt me serieus vaak op die denkwijze hier en dat bevalt me wel, tenminste niet de enige die anders denkt/verder vooruit kijkt dan wat spullen die mooi zijn voor het oog maar uiteindelijk alleen maar kosten. Liever een bank van de kringloop en een goed geïsoleerd huis dan een fancy woonkamer dat letterlijk een tochtgat is. Ja toch? haha 8)

Ik vind dat ook wel typisch eigenlijk. Nu ik bezig ben met de isolatie tussendoor komen af en toe reacties van "had je niet beter een nieuwe badkamer kunnen kopen". Ja waarom dan, daarvan werkt alles toch nog? Weggegooid geld dus. Krijgen jullie ook wel eens zulke reacties van mensen die het raar vinden dat je zo actief bezig bent op DED-achtige dingen? :X

Weer ontopic:
Afgelopen 2,5 week ben ik niet meer aan het isoleren toegekomen. Er komen steeds dingen tussen en dat irriteert me mateloos, maar dat is even niet anders. Ik ben nu wel ruim over de helft met de 10cm IsoFort, dus het begint ergens op te lijken. En in ons geval is het ook echt merkbaar. Op o.a. mindergas (wat ik trouw invul) is nu al een daling van ongeveer >25% gasverbruik te zien, terwijl het nog niet af is. Ik hoop er nog iets meer mee uit te halen.

We zijn nu ook al 1 plek verschoven op het histogram met het verwachte gasverbruik voor 2013, dat relateer ik 99% aan het isoleren. Wellicht niet helemaal betrouwbaar gezien de andere temperaturen dan 2012, maar het geeft wel aan dat het zeker niet zinloos is. Echter staat die ene plek wel voor minimaal 100m3 tussen augustus (toen ik begon met de eerste beetjes) en nu, dus dat zal veel meer zijn over een heel jaar. >:)
Ik ben nog benieuwd hoe de daling zal zijn m.b.t. elektraverbruik, aangezien hij nu ook minder verbruikt aan rondpompen en opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
marcel87 schreef op donderdag 28 november 2013 @ 23:52:
[...]

Krijgen jullie ook wel eens zulke reacties van mensen die het raar vinden dat je zo actief bezig bent op DED-achtige dingen? :X
Heel herkenbaar. Sinds ik als antwoord geef dat ik €60 per maand aan energie kwijt ben draait de discussie snel en willen ze er alles over weten. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik sta in de familie ook al bekend als de isolatiegek... maargoed, isoleren en tunen heeft hier al heel wat bespaard, ben van een maandbedrag van 175 naar een maandbedrag van 125 gegaan en als ik de schatting van de energieleverancier mag geloven kan dat straks naar 100. Ik was al blij met een halvering van gasverbruik tov de vorige bewoner, maar zit nu bijna op een derde daarvan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS79
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-01 20:44
Ik vraag me af of het op een huis uit '91 zin heeft. Ik ga het wel door zetten, baad het niet, dan schaad het niet. maar merk inderdaad veel negatieve reacties in de omgeving. Iedereen verklaard me voor gek. "Het huis heeft toch al isolatie..."

Huidige beton vloer heeft 8cm eps. Dat wil ik aan met isofort aan vullen tot 22cm.
Iemand toevallig al ervaringen met een paar winters en extra isolatie bij een huis uit dezelfde periode?

edit, zou het nog zin hebben om iets als alu folie tussen de huidige en nieuw isolatie platen te doen?
voor reflectie van de warmte naar boven? Ik heb vloer verwarming.

[ Voor 16% gewijzigd door ATS79 op 29-11-2013 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De eerste centimeters doen het meest, daarna valt het tegen wat je haalt aan extra rendement. Als je vloerverwarming hebt kan je niet genoeg isoleren, je lekt dan veel meer warmte naar de kruipruimte.

Denk dat de meeste winst zit in het oplossen van isolatielekken in de vloer, ervaring leert dat bouwers het niet zo nauw nemen met het laten aansluiten van isolatiemateriaal. Bij mij onder de vloer (1978 huis) heb ik gewoon hele stroken die ongeisoleerd zijn, in de bijkeuken had ik een wandje waar ze een paar stukjes verloren EPS 3cm plaat in hadden geduwd dat totaal niet aansloot met de constructie die het moest isoleren. Bij het veel nieuwere huis van Freemann was het niet anders, die had ook allerlei isolatielekken en zelfs tochtkanalen van de kruipruimte tot de zolder door slecht afgesloten leidingdoorvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:41

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

FutureCow schreef op woensdag 27 november 2013 @ 22:28:
[...]

Bison heeft speciale polystyreen lijm, geen ervaring mee (iemand anders?) deze is oplosmiddel vrij:

http://www.bison.nl/nl-nl...enschuimlijm/information/

is er in emmers en bussen.
Die is 4x duurder dan de universele montagekit van datzelfde Bison die óók geschikt is voor polystyreen. Dat staat er tenminste op. Vorige week zelf de zolder geïsoleerd en Bison kit gebruikt. :)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Daarom zie je tegenwoordig dat er voor logistieke hallen en commercieel vastgoed vaak een blowertest of thermische foto's (of beiden) wordt gedaan. Puur om te zien of er in de uitvoering geen fouten zijn gemaakt bij het aanbrengen van de isolatie en de kierdichting. Een theoretische isolatiewaarde van de schil is leuk, maar in de uitvoering gaat er nog zoveel mis. Wat je ook mag vinden van duurzaamheidslabels, dankzij die labels zijn de eerder genoemde tests in zwang geraakt bij de serieuzere ontwikkelaars en beleggers. Aannemers waren er in het begin heel huiverig voor, maar nu zie je dat ze het gewoon accepteren en dat de directievoering z'n taak serieuzer neemt als het gaat om kwaliteitscontrole op dit vlak.

Vervolgens worden er dus ook aan bijvoorbeeld fabrikanten van sandwichpanelen of kozijnen eisen opgelegd dat een en ander al bij de productie moet worden getest.

En dan ga je echt een stap richting een betere bouwkwaliteit. Want het blijft te gek voor woorden dat mensen hier ook met recente huizen nog enorm grote stappen kunnen maken door het zelf als hobbyist nog een keer dunnetjes over te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Mja, en dan faal je de blowertest als het hele huis al staat... wat doe je dan als aannemer? Ga je het fixen, of ga je berekenen wat het verlies is en keer je daar eenmalig een bedrag voor uit?

In de praktijk gebeurt dat laatste. Ben jij huurder van een nieuwbouwhuis of ben je 2e eigenaar, ben je in de veronderstelling dat je in een goed geisoleerd huis woont, maar heb je door de fouten er geen profijt van, betaal jij de energierekening en strijkt de eerste eigenaar het compensatiebedrag op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Hangt er vanaf, in de UK doen ze het vaak inderdaad met een zak geld. Dat zou je notarieel kunnen vastleggen, zodat ook kopers na jou er profijt van kunnen hebben.

Maar voor grote ontwikkelingen hier zie ik dat ze het veelal gewoon moeten herstellen. Daar worden geconstateerde fouten echt niet zo vaak met de mantel der liefde bedekt (met de nadruk op geconstateerde...). Vandaar dat ze ook in de hele keten ervoor al zorgen dat de kritieke punten op orde zijn. De woningbouw is zo uitgeknepen dat ik me afvraag of het daar ook gaat gebeuren, daar heb ik inderdaad nog een hard hoofd in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik gok dat de woningbouw gewoon een zak geld aanneemt en verder nergens over klaagt. Dat energielabel krijgen ze toch wel en de huur maken ze lekker hoog. De huurder zit vervolgens opgescheept met een tochthok, met een zo goedkoop mogelijk uitgevoerde verwarming en stookkosten zijn totaal geen issue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marz01
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15:21
@ats79: mijn woning is ook ui 1990 en ook 8 cm eps in kruipruimte wat ik zelf heb aangevuld naar>20 cm eps.
Vloer gemeten met ir thermometer:>1,5 graad warmer en gemeten met vrouwenvoeten welke ook aangeven dat het warmer aanvoelt.
Verder veel extra dubbele tochtstrips bij deuren en ramen van rubber van bouwcenter( dus niet de gamma op rol zooi)
Door gewoon echt al je lekken aan te pakken win je echt veel in je tochtgevoel afname.

Heb je echt een geldpot dan kan je kijken naar je vuurhout kozijn delen met thermopane glas te gaan vervangen door passiefhuiskozijnen met triple glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Hmmm, dat is wel een erg zwartgallig beeld hoor JGC. Veel corporaties mogen de huren wettelijk gezien niet verhogen. Langzaam begint ook daar het besef door te dringen dat woonlasten (dus incl. energieverbruik) voor hun huurders heel zwaar op de maandelijkse lasten tillen en dat zij daar een taak in hebben. Ik kan niet in jouw portemonnaie kijken, maar bij mij is het gewoon een sport om de energienota een stuk omlaag te krijgen en heb de middelen om daar op voorhand in te investeren. Bij sommige mensen telt elke euro, die kunnen inderdaad niet op voorhand honderden euro's uitgeven aan duurzame maatregelen.

Het gaat niet heel hard, maar alleen al het eenvoudige besef bij de corporaties was er 5 jaar geleden nog niet. Nu zal het vast nog wel een flink aantal jaren duren voordat er ook echt op grote schaal goede oplossingen worden gerealiseerd, maar dat komt wel. Hetzelfde is er met GoT gebeurd. Vroeger ging het hier alleen over nerds die zoveel mogelijk lampjes in hun modcase wilden bouwen of hun cpu zo ver mogelijk wilden overclocken, ongeacht stroomverbruik of lawaai. Een duurzaam gedeelte dat zo veel posts op een dag zou krijgen was toen redelijk ondenkbaar. Tijden veranderen, gelukkig maar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

DrivinUCrazy schreef op vrijdag 29 november 2013 @ 08:54:
[...]

Die is 4x duurder dan de universele montagekit van datzelfde Bison die óók geschikt is voor polystyreen. Dat staat er tenminste op. Vorige week zelf de zolder geïsoleerd en Bison kit gebruikt. :)
Bison prof. even gebeld en die hebben wel een watergedragen lijm en dit is in emmers per 5kg leverbaar á 40,- of per spuitfles voor in een lijmpistool bij de bouwmaat. Ong. 30m2 per 5kg is min. haalbaar.

Is Montage Kit voor binnen afwerking. EPS en poreuze ondergrond is geen issue alleen even juiste hoeveelheid vinden dat je per plaat moet smeren/dotten.

Keuze is dus gemaakt en hoef ik niet bang te zijn dat ik constant Xn gassen in zit te ademen. ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 265461 op 29-11-2013 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvB83
Toch blij dat ik nog een onderwerpje heb aangesneden met m'n gezeur over het werken met een gezonde lijm. ;)

Welke lijm is dat dan precies Sincx?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Over een paar weken wordt er wat asbest verwijderd uit de kruipruimte van ons net aangekochte huis. Op de zandbodem in de kruipruimte wordt dan een laag schuimbeton gestort. Wat zouden jullie aanraden om daarna nog te doen ter isolatie? Fundering is ook beton en de vloer ligt gewoon op houten balken (hierop komt massief eiken vloer). Ik denk dat de betonnen ondergrond al best isolatie biedt, maar misschien kan ik nog verder isoleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Ik neem aan dat de kruipruimte dan niet meer vochtig is. Als je niet meer in de kruipruimte hoeft te zijn, dan deze helemaal volstorten met schuimbeton. Anders is een een dikke laag EPS (15 cm) aan de onderkant van de vloer ook wel prettig. aan de voeten. De ondervloer isoleert niet zoveel als er nog ventilatie in de kruipruimte is, anders natuurlijk wel iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ HvB83

Dat is de Montagekit binnenafwerking, een oplosmiddelvrije montagelijm op basis van acrylaat.

Afbeeldingslocatie: http://www.bisonprof.nl/static/resized/products/assets/asset_574_4.gif.270x330_q95_autocrop.png

Kan het even niet terug vinden in dit topic maar was iemand met de tip om de folie bij http://www.goedkoopverpakking.nl te halen. Bedankt daarvoor !

Voorbereiding afgelopen week gedaan, spullen besteld en gehaald, kruipruimte nog wat opgeruimd, gat onder fundering gegraven, en folie gelegd.
Grondwaterniveau is ong. 20cm lager dan de funderingsmuur dus voor het aanvangen van de job ff dompelpompje in het kruipgat en het is weer droog voor een uur of 20. Door het gat heen ook folie gelegd trouwens, schoon werken is wel zo fijn !

Vandaag dus gedeelte onder woonkamer gedaan en er zit nu 3cm EPS60 tussen de balken (betonnen broodjesvloer) en de Isofort EPS spouwisolatieplaten onder de balkenlaag met een opgegeven isolatiewaarde van Rc= 4.0 m2K/.
Hoogte was ong 65cm en nu dus nog een cm of 50..wat betekend dat ik net moet gaan tijgeren...al met al redelijk prettig werken al is het een k..klus :-)

De platen nu nog wel ondersteund met oude dennehouten 6x6 balkjes( die ik overigens gratis mocht afhalen bij lokale houthandel na een belletje :-)))) maar de lijm lijkt erg goed te werken dat het bijna overbodig is om te stutten.

Morgen nog gedeelte onder keuken/hal doen, en het sluit allemaal zo netjes aan dat ik vooralsnog niks hoef te purren. ( Blij dat ik met verbouwing vooruit gedacht heb ! )
Heb wel een overdrukmasker liggen voor het geval dat, nu alleen nog gebruikt voor verse lucht ook al heb ik 4 32mm gaten naar buiten voor ventilatie.

Op de grond al T200 folie liggen natuurlijk en dat alleen is al een zegen, de funderingsmuur die in het midden van het huis loopt begint nu al richting kurkdroog te gaan.
Alleen nog beslissen of ik de folie ook iets tegen de buitenfunderingsmuren vast zet ivm optrekkend vocht aldaar en hoe ik dat dan ga doen.

Morgen nog dagje kruipen dus en dan heb ik samen met de spauwisolatie (Supafill) toch wel een flinke stap richting comfort en besparing gemaakt voor de komende jaren.

Benieuwd naar verschil in stoken met de vloerverwarming komende tijd ook.

Zo dat was mijn kruipruimte isolatie verhaal. 8)7 8)7 :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNoBiTe
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik ga de kruipruimte verder wel vrij houden. Wil er graag nog in kunnen voor bekabeling aanbrengen en vervangen van elektra, audio/tv. Goeie inderdaad dat de ventilatie veel van de ondervroeg isolatie teniet doet. Dan wordt het denk ik een garagerolkar ( lekker gemakkelijk over het beton rollen) en EPS monteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
@XeNoBiTe: succes, de materialen en manieren kun je hierboven vast wel vinden.
@Sincx: goed bezig

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
Btw-tarief voor isoleren

De arbeidskosten voor vloer-, dak- en gevelisolatie bij woningen ouder dan twee jaar vallen onder het lage btw-tarief. Een belangrijke voorwaarde die daarbij wordt gesteld is dat de Rc-waarde (de warmteweerstand) van de scheidingsconstructie minimaal voldoet aan de eisen van het bouwbesluit.

Daarnaast mogen de materiaalkosten niet meer dan 50% van de totale uitgaven bedragen om voor het 6%-tarief in aanmerking te komen. Is dat wel het geval dan worden de materialen belast tegen 21%. Vanaf 1 januari 2014 zullen materialen altijd worden belast tegen 21%.

Ook werkzaamheden die te ver afstaan van de isolatiewerkzaamheid vallen onder het 21%-tarief. Zie ook Belastingdienst.nl: isoleren van woningen › De arbeidskosten voor het plaatsen van glas vallen wel onder het 6%-tarief evenals de kosten die rechtstreeks aan de isolatie zijn toe te rekenen, zoals de huur van apparatuur en voorrijkosten.

Bron

• _JGC_
Zal je het toch moeten laten doen... als je naar de bouwmarkt gaat om een paar kuub piepschuim krijg je geen 6% BTW factuur, maar betaal je de volle 21%.

Maargoed, voor het verschil in prijs vraag ik me af of je iemand in kunt huren. Om 2 lagen EPS 5cm aan te brengen onder een vloer van 50m2 heb je 40 pakken EPS nodig, 320 euro bij de bouwmarkt. Komt nog wat lijm bij, zit je op 400 euro. Je BTW besparing met het lage tarief is een whopping 50 euro. Als ik zie hoeveel dagen ik al onder de vloer ben geweest ga je daar no way iemand voor inhuren, zelfs een pool gaat niet voor 50 euro je vloer isoleren.

• Wimlem
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:24
Gisteren eindelijk het landbouwplastic onder de vloer gelegd. Samen met de buurman hebben we onze huizen nu dus voorzien van het plastic.
Hij had aluminium strippen gemaakt en mbv een apparaat de strippen met het plastic er achter, vastgeschoten in de fundering.

Gisteren heb ik gelijk een begin gemaakt met het plakken van een aantal EPS platen. Had al 5 pakken gehaald voor de eerste laag bij de Hornbach. Heb hier ook de "montage" kit gehaald, beschreven in een eerdere post.

Vanavond maar eens kijken of het allemaal nog hangt :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• Aardwolf
Goed bezig Wimlem! ;)
_JGC_ schreef op donderdag 12 december 2013 @ 11:12:
Zal je het toch moeten laten doen... als je naar de bouwmarkt gaat om een paar kuub piepschuim krijg je geen 6% BTW factuur, maar betaal je de volle 21%.

Maargoed, voor het verschil in prijs vraag ik me af of je iemand in kunt huren. Om 2 lagen EPS 5cm aan te brengen onder een vloer van 50m2 heb je 40 pakken EPS nodig, 320 euro bij de bouwmarkt. Komt nog wat lijm bij, zit je op 400 euro. Je BTW besparing met het lage tarief is een whopping 50 euro. Als ik zie hoeveel dagen ik al onder de vloer ben geweest ga je daar no way iemand voor inhuren, zelfs een pool gaat niet voor 50 euro je vloer isoleren.
lol dat dus!
Sommige mensen in mijn omgeving roepen steeds: huur nou eens een ZZP-er, die doen dat ook wel voor een klein bedrag en dan is het zo af. Ja ammehoela, droom maar fijn verder... Alsof je een ZZP-er vindt die het ff samen met je fixt voor zeg 300 euro. Denk dat je het gerust maal 10 kunt doen in zo'n k*truimte als die van ons.

Simpele zieltjes lopen er soms ook rond op de wereld. Alsof iedereen alles opeens voor niks doet. En dan zeg ik meestal maar: zou jij dan niet willen helpen? Dan komt er vaak een stilte of een heel stampede van smoezen. tja, niet lullen maar doen dan toch? Anders beter zwijgen. O-) O-)

• Wimlem
Ik kan het beamen. Heb voor 50 m2 er al een uur of 15 in zitten en dan zit er pas 1 laag van 5 cm onder. Daarvoor al een uur of 6 bezig geweest met opruimen van puin en kabels organiseren.

Overigens, na het leggen van het zeil bij de buren en bij mij, waren we in de avond allebei vrij ziek geworden. Hadden geen trek meer, misselijk en zijn gelijk naar bed gegaan. Weet iemand of dat door de vochtige ruimte komt of wellicht de kruitdampen van het schieten? Want dan kan het wel een waarschuwing zijn om niet teveel uur ineens door te brengen in zo'n ruimte :)

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

• _JGC_
Ik houd het meestal op 3-4 uurtjes op een middag. Daarna ben ik het zat, is mijn vriendin het zat en wil de kat weer in de woonkamer. Ik zit dan helemaal onder de modder (vochtige veengrond) en stap daarna gewoon meteen onder de douche. Om de anderhalf uur kom ik wel even boven om een kopje koffie te drinken, non-stop ga ik echt niet trekken.
Binnenkort de bovenverdieping af, kan ik weer onder de vloer bezig. Heb tijdens de koudere dagen flink verschil gemerkt tussen de noordkant die wel is geisoleerd en de zuidkant die nog niet is geisoleerd: de noordkant is veel warmer aan de voeten. Stralingswarmte van de radiator verspreid zich daar gewoon veel verder in de vloer.

• Wimlem
_JGC_ schreef op donderdag 19 december 2013 @ 09:09:
Ik houd het meestal op 3-4 uurtjes op een middag. Daarna ben ik het zat, is mijn vriendin het zat en wil de kat weer in de woonkamer. Ik zit dan helemaal onder de modder (vochtige veengrond) en stap daarna gewoon meteen onder de douche. Om de anderhalf uur kom ik wel even boven om een kopje koffie te drinken, non-stop ga ik echt niet trekken.
Binnenkort de bovenverdieping af, kan ik weer onder de vloer bezig. Heb tijdens de koudere dagen flink verschil gemerkt tussen de noordkant die wel is geisoleerd en de zuidkant die nog niet is geisoleerd: de noordkant is veel warmer aan de voeten. Stralingswarmte van de radiator verspreid zich daar gewoon veel verder in de vloer.
ik zou een stukje plastic over de veengrond leggen. Ben je daar ook gelijk van af :)

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
@Wimlem (en iedereen die in de kruipruimte gaat werken):
http://www.arbouw.nl/pdf/...-werken-besloten-ruim.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Mooi voor in de TS binnenkort (hopelijk...).

@boven: ikzelf lig meestal 6-8 uur onderin, daarna doet ook alles wel zeer en kap ik er meestal maar mee, ook omdat ik dan wel echt moe ben.

Isoleren gaat voorlopig even op een lager pitje. Naast de kou van buiten ben ik de laatste tijd (en komende) vrij druk met andere dingen op het werk e.d.
Gelukkig nu bijna het gedeelte onder het meest verwarmde deel van het huis klaar (woonkamer/keuken). Die gedeelten geïsoleerd met 15cm EPS, goed voor ongeveer Rd=4,0. Onder de WC en gang is nog wat resteert, plus wat opruimen en afpurren van kieren.
Ik hoop dat ik het toch wel voor de lente zo'n beetje af heb, kunnen we dan eindelijk genieten van een warme vloer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:55
Ik ben ook eens aan het kijken naar het (na-)isoleren van de kruipruimte.
Er staat hier gedurende de herfst, winter en lente vrijwel continu 5 tot 20 cm water in de kruipruimte..
In de zomer is het vaak wat droger, maar nog wel altijd klam.

We hebben hier een kwaaitaal betonvloer en gelukkig (nog) geen last van vochtproblemen. Echter is voor mij gewoon wel altijd de vloer redelijk koud en dus niet echt comfortabel.

Nu was ik net aan het zoeken en kwam ik o.a. deze op website uit. Ik heb dit bedrijf ook al gemaild om meer informatie, maar wil ook graag hier wat vragen stellen.

Denken jullie dat dit gaat werken? Ik bedoel zou dit beter werken dan EPS schelpen of gewone schelpen?
Zou het raadzaam zijn om naast een bodemafsluiter ook nog isolatie tegen de betonplaten te bevestigen?

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Mephisto. In welk opzicht bedoel je dat? Qua temperatuur isolatie of het voorkomen van vochtoverlast ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Memphisto schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 21:23:
Ik ben ook eens aan het kijken naar het (na-)isoleren van de kruipruimte.
Er staat hier gedurende de herfst, winter en lente vrijwel continu 5 tot 20 cm water in de kruipruimte..
In de zomer is het vaak wat droger, maar nog wel altijd klam.

We hebben hier een kwaaitaal betonvloer en gelukkig (nog) geen last van vochtproblemen. Echter is voor mij gewoon wel altijd de vloer redelijk koud en dus niet echt comfortabel.

Nu was ik net aan het zoeken en kwam ik o.a. deze op website uit. Ik heb dit bedrijf ook al gemaild om meer informatie, maar wil ook graag hier wat vragen stellen.

Denken jullie dat dit gaat werken? Ik bedoel zou dit beter werken dan EPS schelpen of gewone schelpen?
Zou het raadzaam zijn om naast een bodemafsluiter ook nog isolatie tegen de betonplaten te bevestigen?
Het heeft hetzelfde soortelijk gewicht als zand. Ik weet niet waar je woont, maar heb je een slappe ondergrond (veen) dan zou ik klei korrels nemen. Anders zakt het weer weg.

Heb je betonpalen en een betonnenfundering. Dan niet teveel afgaan op de rampen die men op die website beschrijft.. Ik heb ook vaak en veel water onder de vloer, maar eigenlijk te droog in huis. Gewoon alle gaten in de vloer goed dichtmaken. Vloerluik goed afdichten. Geen enkel probleem.

Wel kouwe poten. Ik moet dus nog eens er wat tegen plakken. Want dat werkt het beste. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FutureCow
  • Laatst online: 22:12

FutureCow

(C) FutureCow

Misschien een gekke vraag, maar hoe verwerk je een emmer montage lijm, doe je dat met een spatel? Lijkt me veel meer gedoe dan gewoon met een bus lijm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
blissard schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 23:05:
Mephisto. In welk opzicht bedoel je dat? Qua temperatuur isolatie of het voorkomen van vochtoverlast ?
De extra isolatie plaatsen tegen het beton tbv temperatuurisolatie.
Seafarer schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 23:32:
[...]

Het heeft hetzelfde soortelijk gewicht als zand. Ik weet niet waar je woont, maar heb je een slappe ondergrond (veen) dan zou ik klei korrels nemen. Anders zakt het weer weg.

Heb je betonpalen en een betonnenfundering. Dan niet teveel afgaan op de rampen die men op die website beschrijft.. Ik heb ook vaak en veel water onder de vloer, maar eigenlijk te droog in huis. Gewoon alle gaten in de vloer goed dichtmaken. Vloerluik goed afdichten. Geen enkel probleem.

Wel kouwe poten. Ik moet dus nog eens er wat tegen plakken. Want dat werkt het beste. :X
De grond hier is van die dikke (grijzige) klei.
Vochtproblemen heb ik nu nog niet. hier ben ik ook niet zo bang voor.
Echter als die bodemafsluiter ook een isoleren werking heeft, dan scheelt me dat een hoop werk voor het plaatsen van EPS platen ofzo.

Zoals je zelf ook aangeeft is koude voeten een groter probleem..

Deep into that darkness peering, long I stood there, wondering, fearing, doubting, dreaming dreams no mortal ever dreamed before.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Vergeet niet dat warmte ook uit de grond komt, dus afsluiten van de bodem en het "isoleren" van de bodem kan juist een koudere ruimte veroorzaken. Daarmee een grotere delta T, dus een groter warmteverlies van de vloer. De ruimte wordt namelijk vooral koud door de kruipruimte-ventilatie en wordt opgewarmd vanaf de bodem (altijd rond 10 graden) en vanaf een niet-geïsoleerde of slecht geïsoleerde vloer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Memphisto schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 15:49:
[...]

De extra isolatie plaatsen tegen het beton tbv temperatuurisolatie.

[...]

De grond hier is van die dikke (grijzige) klei.
Vochtproblemen heb ik nu nog niet. hier ben ik ook niet zo bang voor.
Echter als die bodemafsluiter ook een isoleren werking heeft, dan scheelt me dat een hoop werk voor het plaatsen van EPS platen ofzo.
Ik zou toch maar de moeilijke weg nemen. Platen plakken.
Verschillende op dit draadje gaan echt niet voor de lol een week of langer in de troep liggen woelen.

Bij klei heb je vaak geen hoge waterstanden. Gewoon folie erover.

[ Voor 6% gewijzigd door Seafarer op 21-12-2013 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memphisto
marcel87 schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 16:20:
Vergeet niet dat warmte ook uit de grond komt, dus afsluiten van de bodem en het "isoleren" van de bodem kan juist een koudere ruimte veroorzaken. Daarmee een grotere delta T, dus een groter warmteverlies van de vloer. De ruimte wordt namelijk vooral koud door de kruipruimte-ventilatie en wordt opgewarmd vanaf de bodem (altijd rond 10 graden) en vanaf een niet-geïsoleerde of slecht geïsoleerde vloer.
Bovenstaande redenatie pleit dus weer voor, bodemafsluiting en isolatie tegen beton, of, geen bodemafsluiting (en water maar voor lief nemen) en isolatie tegen beton.

Conclusie: Isolatie tegen het beton is altijd raadzaam (ofwel beter..)?
Seafarer schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 16:26:
[...]

Ik zou toch maar de moeilijke weg nemen. Platen plakken.
Verschillende op dit draadje gaan echt niet voor de lol een week of langer in de troep liggen woelen.

Bij klei heb je vaak geen hoge waterstanden. Gewoon folie erover.
Helaas is de waterstand hier wel vrij hoog. Woon in een poldergebied. in 3 van de 4 seizoenen staat het water zo'n 5 tot 20 cm hoog in de kruipruimte.
Dit is ook sterk merkbaar in de tuin, echter is dat een andere discussie.
Ik denk dat folie erover leggen dus ook vrijwel geen resultaat gaat opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Memphisto schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 18:33:

Daar geef ik je gelijk in. Mijn ouders, die dezelfde funderings constructie en waterstand hebben als ikzelf, hebben de boel gevuld met piepschuim chips. En ja de lucht boven de chips is droog dus ook de onderkant van de vloer.
Maar dat de vloer warmer wordt hebben we niet gemerkt evenals gasverbruik vermindering.
8)7 Maar een drogere vloer is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Memphisto schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 18:33:
[...]
Bovenstaande redenatie pleit dus weer voor, bodemafsluiting en isolatie tegen beton, of, geen bodemafsluiting (en water maar voor lief nemen) en isolatie tegen beton.
Zie onderste tekst.
Conclusie: Isolatie tegen het beton is altijd raadzaam (ofwel beter..)?
Wat de conclusie betreft: ja. Aangezien je daar het warmteverlies direct tegen gaat. Hoe minder eerst uitlekt naar de ruimte eronder, hoe groter je besparing.
[...]
Helaas is de waterstand hier wel vrij hoog. Woon in een poldergebied. in 3 van de 4 seizoenen staat het water zo'n 5 tot 20 cm hoog in de kruipruimte.
Dit is ook sterk merkbaar in de tuin, echter is dat een andere discussie.
Wat Seafarer zegt klopt natuurlijk ook wel. Ik denk dat je het dan inderdaad moet zoeken in een combi oplossing. Sommige mensen in dit topic hebben ook wel dit soort situaties gehad. Moet je even met de zoekfunctie (bovenaan) zoeken. Chips/EPS korrels, maar bijv. ook zand laten opspuiten, was dan wel gebruikelijk. Het zorgt ervoor dat de ruimte simpelweg minder vochtig wordt, aangezien je het verdampend oppervlak aanzienlijk inperkt.
Echter met het warmteverlies van de vloer zelf doe je dan eigenlijk vrijwel niets, dus dat is het pech dat je dan hebt denk ik en het inderdaad met een combi-oplossing moet doen als je beide wilt aanpakken. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FutureCow schreef op zaterdag 21 december 2013 @ 15:47:
Misschien een gekke vraag, maar hoe verwerk je een emmer montage lijm, doe je dat met een spatel? Lijkt me veel meer gedoe dan gewoon met een bus lijm?
Heel simpel...spateltje en je dot 6 dikke dotjes op je eps of tegen de vloer aan en plakken maar.
Hier en daar smeer je wat extra als je denkt dat het nodig is.

Het is inmiddels alweer ruim een week geleden en de enige manier dat de eps er nog af gaat is in stukken.
Goed spul en zou volgens de theorie/beschrijving zijn werking niet verliezen !

Inmiddels de paar randjes/kiertjes opgevuld met glaswol wat ik nog over had van verbouwing en hier en daar dotje pur.

Het verschil is enorm, de woonkamer/open keuken zijn veel behaaglijker, de opwarmtijd met de vloerverwarming ( van 18 naar 20 graden thermostaat ) is met ong. 300% ingekort en warmte wordt zo veel beter vastgehouden !!

Vochtigheidspercentage in huis is met 10% gedaal en schommelt rond de 50%.
De kruipruimte is koel nu en heel droog al !

Kan wel zeggen dat het de investering nu al waard is en dan moet ik nog gas gaan besparen. :9

Wat foto's voor inspiratie:

link:
https://www.dropbox.com/sh/4r2a60y7sngp95p/3imQGXvvuy

Before:
Piepschuim feest:
Spul in de kruipruimte gekregen:
Gat onder fundering door waar platen van 60x120x14 doorheen moesten plus mijzelf en de hulp.
Begin en paaltjeswoud: ( 3x50x100 tussen balken - 14cm eronder )
En af en toe creabea om ook bij leidingen een naadloze aansluiting te krijgen.
Meeste vervelende aan deze klus....een zwager die de dag ervoor erwtensoep ophad 8)7

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 265461 op 23-12-2013 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Meeste vervelende aan deze klus....een zwager die de dag ervoor erwtensoep ophad 8)7
Whahahahahahaha daar zit een luchtje aan... >:) >:)
Maakt je klus nog een beetje dynamisch en veranderend voor een keer. :D

Ziet er voor de rest mooi uit. Scheelt in dat op zicht dat je met zn tweeen kunt werken, plus redelijk recht toe recht aan lijkt het op de foto's. Netjes!

[ Voor 3% gewijzigd door Aardwolf op 23-12-2013 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

Anoniem: 265461 schreef op maandag 23 december 2013 @ 13:04:
[...]

Heel simpel...spateltje en je dot 6 dikke dotjes op je eps of tegen de vloer aan en plakken maar.
Hier en daar smeer je wat extra als je denkt dat het nodig is.

Het is inmiddels alweer ruim een week geleden en de enige manier dat de eps er nog af gaat is in stukken.
Goed spul en zou volgens de theorie/beschrijving zijn werking niet verliezen !

Inmiddels de paar randjes/kiertjes opgevuld met glaswol wat ik nog over had van verbouwing en hier en daar dotje pur.

Het verschil is enorm, de woonkamer/open keuken zijn veel behaaglijker, de opwarmtijd met de vloerverwarming ( van 18 naar 20 graden thermostaat ) is met ong. 300% ingekort en warmte wordt zo veel beter vastgehouden !!

Vochtigheidspercentage in huis is met 10% gedaal en schommelt rond de 50%.
De kruipruimte is koel nu en heel droog al !

Kan wel zeggen dat het de investering nu al waard is en dan moet ik nog gas gaan besparen. :9

Wat foto's voor inspiratie:

link:
https://www.dropbox.com/sh/4r2a60y7sngp95p/3imQGXvvuy

Before:
Piepschuim feest:
Spul in de kruipruimte gekregen:
Gat onder fundering door waar platen van 60x120x14 doorheen moesten plus mijzelf en de hulp.
Begin en paaltjeswoud: ( 3x50x100 tussen balken - 14cm eronder )
En af en toe creabea om ook bij leidingen een naadloze aansluiting te krijgen.
toon volledige bericht
ziet er mooi uit allemaal, mag ik vragen wat voor leeftijd het huis heeft, ik heb een vrijstaande woning uit 2009 en zit er aan te denken om de vloer te laten isoleren met tonzon, heb al een richtprijs maar die vind ik veel te hoog, ik kijk dus rond naar alternatieven, heeft het nut om een nieuwbouw huis uit 2009 te na-isoleren?

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

thalantis schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:38:
[...]

ziet er mooi uit allemaal, mag ik vragen wat voor leeftijd het huis heeft, ik heb een vrijstaande woning uit 2009 en zit er aan te denken om de vloer te laten isoleren met tonzon, heb al een richtprijs maar die vind ik veel te hoog, ik kijk dus rond naar alternatieven, heeft het nut om een nieuwbouw huis uit 2009 te na-isoleren?
Juist voor huizen die al ruim met eps geïsoleerd zijn schijnt tonzon de beste aanvulling te zijn . Helemaal als je vloerverwarming hebt. Heeft te maken met het weerkaatsen van de warmte door het folie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 30-06 20:15
Ray schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:00:
[...]

Juist voor huizen die al ruim met eps geïsoleerd zijn schijnt tonzon de beste aanvulling te zijn . Helemaal als je vloerverwarming hebt. Heeft te maken met het weerkaatsen van de warmte door het folie
Kun je dat uitleggen? Hoe dat weerkaatsen van de straling door het folie beter is in het vasthouden van de warmte dan extra EPS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
thalantis schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 13:38:
[...]

Hoeveel isolatie zit er nu onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Paul C schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 15:51:
[...]

Kun je dat uitleggen? Hoe dat weerkaatsen van de straling door het folie beter is in het vasthouden van de warmte dan extra EPS?
pin me er niet op vast maar de uitleg die ik kreeg (nadat ik gevraagd had of het voor mij nog extra nut had onder de vloer eerst eps bij te plakken) was dat eps warmte uiteindelijk doorlaat maar dat tonzon dat niet doet. Ergo zou er dus minder verlies optreden (en was eerste extra eps plakken niet nodig) Ik heb overigens maar 2 cm eps onder mijn vloer en nu dus tonzon wat vooralsnog (het weer is er ook na) nu samen met spouwmuurisolatie een besparing van 50% tov vorig jaar geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
2 cm EPS doet niet zo erg veel, 15 cm (bij mij onder de vloer) wel. En gewoon bouwzeil op de bodem, ligt er al een 20 jaar (minimaal). EPS zelf aanbrengen is tijdrovend, maar wel rendabel. Vloerisolatie bespaart minder als dat je zou denken, het is meer comfort verhogend. De prijs die Tonzon rekent is m.i. veel te hoog en het beloofde effect is niet of nauwelijks toetsbaar.

Nog even terugkomend op Tonzon. Jaren geleden het radiator folie geplakt. Koste niet veel ,maar deed ook niet veel. Op mindergas.nl geen effect te zien, en dat is voor mij leidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

het was ook de keuze tussen eps / pur en tonzon. EPS aanbrengen zou ik uit moeten besteden aangezien ik zelf niet lang onder de vloer kan werken. Het moest allemaal in stukken van 50 x 50 max 5 dik naar beneden. tel dan 60 m2 en je wilt 3 lagen........

Ik heb voor de tonzon 1850 betaald en kreeg via de gemeente 500 retour. Tot nu toe is het effect 'atlijd warme voeten' niet gehaadl maar wel een flinke besparing op gas.

Het was inclusief bodemfolie ongeveer 15 uur werk door 1 persoon

[ Voor 7% gewijzigd door Ray op 24-12-2013 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ja maar wat wil je nadat je ook nog de spouw hebt geïsoleerd. Van ±50% besparing kijk ik dan minder op na het aanpakken van toch 2 vrij grote oppervlakten. Afhankelijk van waar je overal stookt, zal wellicht het grootste effect nog komen uit je spouwmuurisolatie. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

Dacht ik eerst ook tot ik er achter kwam dat de woonkamer maar iets van 10 m2. Spouwisolatie heeft en nog 16 m2 glas uit 1977 en hier hangt de thermostaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Hier overigens 5cm tussen de liggers gedrukt en vervolgens direct de laag eronder geplakt. 2e laag komt nog, maar eerst bodemfolie leggen, 1e laag afmaken, wachten tot de boel droog is en dan een 2e laag.
In totaal straks 10cm onder de liggers, 15cm onder de vloerdelen. Zie geen nut in nog een laag, 10cm is Rd=2.6, mijn dak heeft 2,5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thalantis
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 26-01-2023

thalantis

12200 Wp

drielp schreef op dinsdag 24 december 2013 @ 17:53:
[...]

Hoeveel isolatie zit er nu onder?
er zit 15cm piepschuim onder de hele vloer

Jsunnyreports

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
thalantis schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 08:28:
[...]

er zit 15cm piepschuim onder de hele vloer
Als dat goed is gedaan, lijkt me dat wel voldoende. Ik vraag me af of meer nog wel echt nuttig is. Het Tonzon verhaal over refecterende warmte lijkt me sterk. De energie gaat eerst door 15 EPS heen en dan weer terug?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menllyos
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-10-2024
Geinspireerd door dit topic ben ik ook begonnen aan het naisoleren.
Bij mij was de situatie weer net wat anders dan ik hier las. Ik woon op de brabantse zandgrond en het grondwater staat hier ca 1 a 2 m onder maaiveld afhankelijk van het seizoen. Grootste ´nattigheid´ kwam dan ook van verdampend bodemvocht en niets anders.
Ik had nog een hele partij zwarte landbouwplastic liggen, welke ik in banen van 2 meter breed er in heb getrokken. Alles door het kruipluik. Ik had geen zin in gaten boren of wat dan ook, dus ik heb van reepjes betonplex klosjes gezagen en deze met gehard stalen spijkers in de fundering geslagen. Mijn fundering bestaat uit een betonnen balk met daarop een paar strekken metselsteen en dan de broodjesvloer. In dat metselwerk kun je die spijkers klemmen inslaan.
Daarna het hele gebeuren een paar weken laten opdrogen en de resultaten zijn opzienbarend! Alle leidingen zijn nu droog, de vochtvreter is uit de kelderkast (het kruipluik zit in de kelderkast onder de trap), de muffe lucht is ook uit de kelderkast. Ik heb geen vochtmeter dus ik kan niets meten (temperatuur in de kruipruimte is nu overigens ca 13 C). Ik heb wel een extra ventilatie aangebracht overigens, ik vond dat er maar weinig ventilatie aanwezig was.
In de kerstvakantie heb ik toen de isolatie aangebracht. Vanwege de beperkte doorgang van het kruipluik heb ik geen EPS gebruikt. Dat zou ik in te kleine stukken moeten zagen, hoewel het aanbrengen zelf wel gemakkelijker zou zijn. Ik ben voor simpele glaswol gegaan. 10 cm dik, RD 2.5. Vanwege de flexibiliteit makkelijk door het luik te frotten en lekker goedkoop. Scheelde me ook enkele ritten naar de bouwhandel door transportgemak. Aangezien het in de kruipruimte nu mooi droog is leek het me ook prima te gebruiken. Het is nu immers geen andere situatie dan in een spouw of dak. Er worden ook glaswolplaten verkocht speciaal voor in de kruipruimte (van isover, maar die waren te groot voor mijn luik...).
Ik heb de hele vloer volgeslagen met spijkers precies in de naadjes van de broodjes (zie ook de foto´s). Ze klemmen voldoende om de lichte glaswol mee op te hangen. Daarna de glaswol over de spijkers gedrukt en een isolatiedop erop om draagvlak te krijgen. Ik heb ca 6 a7 spijkers per m2 gebruikt. De aluminium laag heb ik aan de onderzijde gehouden. Hij hoeft in deze situatie niet dampremmende te zijn vanwege de betonvloer. Maar op deze manier creeer ik extra draagvlak. Vandaar dat ik ook de naden niet aftape.
Moeilijkste plekje om bij te komen was naast de watermeterput, waar alle waterleidingen dwars door de kruipruimte lopen. Ik heb mezelf in hele rare bochten gewrongen om daar nog folie en isolatie te krijgen...

Al met al heb ik 1 volle dag besteed aan opruimen van de kruipruimte en extra ventilatie maken, 1 dag folie trekken en 2 volle dagen isoleren. Werkruimte ca 50 cm voor isoleren, 40 cm na isoleren. Nu hopen dat het ook wat oplevert! :)

foto´s: https://www.dropbox.com/sc/24fv454opklve23/04KHUGC5Ra

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

@ van Oyen
Stevig stukkie werk verzet.

Waarschijnlijk al last van zweet voeten? Dit zou je toch moeten voelen aan de bovenkant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

menllyos schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 08:25:
Aangezien het in de kruipruimte nu mooi droog is leek het me ook prima te gebruiken. Het is nu immers geen andere situatie dan in een spouw of dak. Er worden ook glaswolplaten verkocht speciaal voor in de kruipruimte (van isover, maar die waren te groot voor mijn luik...).
Wat is de mening hierover... Want steenwol zou voor mij ook een stuk makkelijker zijn als EPS gezien mijn kleine toegangsluik.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Steenwol kan prima in een droge kruipruimte. De vorige bewoner heeft dit in de jaren 80 van de vorige eeuw aangebracht en nog steeds geen last van een rotte vloer.
Ik heb er nu 15 EPS onder aangebracht, hopelijk gaat dit ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray

Ray

drielp schreef op vrijdag 27 december 2013 @ 10:26:
[...]

Als dat goed is gedaan, lijkt me dat wel voldoende. Ik vraag me af of meer nog wel echt nuttig is. Het Tonzon verhaal over refecterende warmte lijkt me sterk. De energie gaat eerst door 15 EPS heen en dan weer terug?
zoiets wel :) de man die het hier verwerkt heeft moest al vaker onder recente huizen 2006 en nieuwer onder de eps nog extra tonzon aanbrengen waarbij de opdrachtgevers daarna zelf aangaven effect te bemerken. Overigens was mijn verwerker absoluut geen verkoper of mooie verhalen verteller (dan had hij hier wellicht nog meer werk gehad) maar wel iemand met 30 plus jaar ervaring als aannemer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Ray, het is vast met de beste bedoelingen van die aannemer, maar de mening van mensen als bewijs opvoeren is niet zo sterk. De kans dat je het verschil kunt voelen is nul, de kans dat je het kunt meten is al minimaal. Behalve als de bestaande isolatie niet goed zit natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ray schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 12:57:
[...]

zoiets wel :) de man die het hier verwerkt heeft moest al vaker onder recente huizen 2006 en nieuwer onder de eps nog extra tonzon aanbrengen waarbij de opdrachtgevers daarna zelf aangaven effect te bemerken. Overigens was mijn verwerker absoluut geen verkoper of mooie verhalen verteller (dan had hij hier wellicht nog meer werk gehad) maar wel iemand met 30 plus jaar ervaring als aannemer
Dat mensen effect merken als ze er dik voor betaald hebben, is al jaren bewezen. Zelfs als er geen meetbare resultaten te melden zijn.. :P

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ik werd hier ook voor gek verklaard. Betonvloer mag best vochtig zijn en er zit al EPS in de broodjesvloer verwerkt, dus ik ben gek als ik ten strijde trek tegen mijn vochtige kruipruimte en slecht geisoleerde vloer.

Zelfs na de eerste laag van 5cm merk ik al groot verschil. Grootste winst zit nog altijd in de grote stukken ruigbouw waar helemaal geen isolatie zit. In huizen van 2006 heb je zulke plekken ook wel en dat is waar de winst gehaald wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Jgc, dat is niet te vergelijken met de situatie die Ray schetst. Dat jij voor gek werd verklaard en toch gelijk hebt, betekent niet dat iedereen die voor gek wordt verklaard toch gelijk heeft.

Als er stukken slecht zijn afgewerkt, dan lijkt het me logisch dat je dat eerst aanpakt. Gelijk tonzon aanbrengen lijkt me niet zo efficiënt.

[ Voor 27% gewijzigd door blissard op 28-12-2013 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Als die tonzon aannemer tijdens het aanbrengen de boel fatsoenlijk fixt zorgt de investering wel degelijk voor warme voetjes, maar is dat niet per se aan de folie toe te schrijven.
.ik heb in dit topic tenenkrommende situaties bij nieuwbouw gezien: luchtkanaal van kruipruimte door koof in de meterkast naar zolder, vloerisolatie met flinke kieren... als je die laatste afsluit door er een stuk folie overheen te spannen merk je heel veel verschil. Het kan alleen veel goedkoper met wat stukjes restmateriaal en een bus pur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menllyos
Seafarer schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 10:27:
@ van Oyen
Stevig stukkie werk verzet.

Waarschijnlijk al last van zweet voeten? Dit zou je toch moeten voelen aan de bovenkant.
Haha, nee dat valt wel mee... bovenop de betonvloer ligt laminaat, dus dat voelt sowieso wel redelijk warm aan. Ik hoopte dan ook niet echt warmere voeten te krijgen, maar mijn gasrekening te verlagen. Wellicht dat het laminaat nu een graadje warmer is, maar dat voel je toch niet lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:13

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

menllyos schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 19:10:
[...]

.....maar dat voel je toch niet lijkt mij.
Jij wellicht niet, maar je vrouw/vriendin vast wel. ;)

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SSH
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

SSH

. . . . . . . .

menllyos schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 08:25:
Geinspireerd door dit topic ben ik ook begonnen aan het naisoleren.

..

Al met al heb ik 1 volle dag besteed aan opruimen van de kruipruimte en extra ventilatie maken, 1 dag folie trekken en 2 volle dagen isoleren. Werkruimte ca 50 cm voor isoleren, 40 cm na isoleren. Nu hopen dat het ook wat oplevert! :)

foto´s: https://www.dropbox.com/sc/24fv454opklve23/04KHUGC5Ra
Mooie duidelijke foto's. Ben je niet bang dat er vocht op je folie komt te liggen en dat deze plassen daardoor moeilijk verdampen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:27
SSH schreef op zondag 05 januari 2014 @ 00:11:
[...]
Mooie duidelijke foto's. Ben je niet bang dat er vocht op je folie komt te liggen en dat deze plassen daardoor moeilijk verdampen?
Hier is dat in ieder geval niet zo. Er staat bijna altijd een klein beetje tot een laag water in de kruipruimte. Ik heb folie gelegd, met bubbeltjesfolie eronder om het drijfvermogen te geven. De randen zijn hoog tegen de fundering vastgemaakt, zodat er niet zomaar water op kan lopen. Als er echt een laag water komt te staan kan de folie blijven drijven tot desnoods de hele kruipruimte vol staat. Ik ben met de kerst er nog even wezen kijken, maar al wat er stond was een heel klein plasje water, gevormd door condensatie op de waterleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippo765
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21-05 05:54

flippo765

4170 Wp subsidieloos

Doordat er minder water uit de grond verdampt zal de lucht droger zijn en meer vocht opnemen.
Wanneer je je vloer isoleert zal de temperatuur in de kruipruimte dalen waardoor de lucht minder vocht kan bevatten. Door de lucht te verversen met drogere lucht zal het water verdampen.

Als je een warmere lucht hebt zonder folie (oude situatie) zal de lucht al verzadigd zijn met vocht en dus gaan condenseren op de koudste delen (waar de lucht minder vocht kan bevatten), tevens kan je met de paar roosters die er zijn niet zoveel lucht aanvoeren dat de complete grondlaag onder de vloer gedroogd word.
Om te zien hoeveel vocht je lucht bevat kan je het opzoeken in een Mollier diagram

Ik het kort: de plas water die er nu komt heeft kans om te verdampen, in de oude situatie was hij zo vochtig dat er niet meer verdampt kon worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Ik weet niet of ik de vraag hier kan stellen, maar mn moeder gaat de begane grond licht aanpakken. En als vloer (die ik nog aan het isoleren ben, zoals jullie weten) gaat de vloerbedekking met (groene) ondervloer eruit en komt er een PVC vloer in. We hebben geen vloerverwarming, geen budget voor.

Nou vroeg ik me af of een kale PVC vloer verstandig is m.b.t. warmte aan je voeten. Natuurlijk is het kouder dan vloerbedekking met ondervloer, maar zou het te koud worden dat je zegt PVC is onverstandig of is het met sloffen/schoenen wel aan te zien i.c.m. de 10/14cm isolatie die ik in de kruipruimte aanleg?

Iemand een idee?

(Er zit wel haast achter, aangezien ze eind deze week al beginnen... erg snel gegaan allemaal, vorige week was er nog niks aan de hand... :X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:03

HeroS

SmartHome Nerd

@menllyos
Wat voor een folie heb je precies gebruikt? En waar heb je het gekocht?

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
@marcel87

wij hebben vorig jaar een pvc vloer laten leggen zonder vloerverwarming.
Dit jaar heb ik de vloer extra geisoleerd met eps, nu in totaal 14 cm onder de vloer.

Het is wel te doen met sloffen of schoenen maar ik heb nog steeds spijt dat ik geen vloerverwarming heb genomen. Vorig jaar had ik nog twee huizen dus durfde ik de investering ook niet te doen.

Dus als ik je mag adviseren zou ik nog even doorsparen voor vloerverwarming..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardwolf
Hm ja, echter is VVW waarschijnlijk serieus te duur, die extra kosten kan mijn moeder alleen niet opbrengen. Daarom is de keus ook PVC met vloerkleed op de plaatsen waar je veelal zit of volledig vloerbedekking. Vandaar de vraag hier.

De mensen van de winkel die de PVC vloer verkoopt (dat kennissen van ons zijn) zeiden dat het mee zou vallen. In hun winkel hebben ze namelijk ook PVC liggen op een massieve betonvloer. De beste man schatte in dat een massieve betonvloer die direct op de ondergrond gestort is kouder zou zijn dan een na-geisoleerde kruipruimte vloer zoals die van ons.
Ik weet niet zo goed of dat zo is, aangezien je zou verwachten dat de delta T van de ondergrond waarschijnlijk altijd hoger is in de koudste periode van het jaar, dan de lucht in de kruipruimte... of zeg ik nu iets heel geks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duimp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-04 21:00
maar een pvc vloer inclusief egaliseren is niet goedkoop hoor, misschien zijn tegels + vloerverwarming dan een optie?

ik kan wel merken nu ik 10 cm extra eps + dikke folie op de grond heb geplakt dat het "warmer" is.
Maar persoonlijk is een laminaatvloer + ondervloer wel warmer dan een pvc vloer.

misschien kun je click-pvc vloer laten leggen, deze kun je dan later er nog uit halen als het tegenvalt.

het is ook maar net wat je er van verwacht, ik moest er echt wel aan wennen.
Zelf kom ik uit een apppartement waarbij de vloer al een stuk warmer is dan een normaal huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Alle isolatie die je boven op je betonvloer legt werkt het beste daar zit het grootte temperatuur verschil.

Dus direct op het beton plakken kan kouder zijn.

Zelf heb ik marmoleum stroken met een dun laagje ertussen.(is allang niet meer te koop)
De buurman heeft eigenlijk hetzelfde product maar wel die groene isofelt tegels eronder liggen.

Je snapt het al, ik ben jaloers. Ik heb het niet gemeten maar je voelt het heeeeel erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• menllyos
HeroS schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 11:13:
@menllyos
Wat voor een folie heb je precies gebruikt? En waar heb je het gekocht?
Ik heb een reststukken zwarte plastic gebruikt... Ik werk in de wegenbouw en dit was over van een project. Er staat op Wepelen PE-LD, waar het gekocht is weet ik niet. Ik heb het gered van de container en had het voor niks :p
SSH schreef op zondag 05 januari 2014 @ 00:11:
[...]

Nee, nadat ik de folie had gelegd is alles mooi opgedroogd. Geen condensvorming meer op de leidingen. Dus hooguit met incidenten dat er water op komt, en dan poets ik het wel droog ofzo, of zoals iemand hierboven al zei, het droogt ook wel weer op als de bron ophoudt.
Bovendien, mijn folie ligt gewoon in banen overlappend over elkaar tegen condensvorming. Die banen zijn niet getaped ofzo. Mocht er serieus water op lopen, kan het via die overlappingen er ook weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:01
Zijn er mensen die ervaring hebben met Drowa? Net hun filmpje bekeken en het ziet er verdomd mooi uit. Nadeel is wel dat ze bijna je hele kruipruimte vol spuiten met dat spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ja, Pa heeft het.

Vocht gehalte knalt naar beneden.
Waterniveau blijft hetzelfde.
kunt het zo opzij schuiven.

Gas besparing?? warmere voeten, beetje misschien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Voor isolatie doet het weinig tot niks. Tegen optrekkend vocht werkt het goed.
Pagina: 1 ... 12 ... 111 Laatste

Let op:
Goed werken is ook veilig werken. Zeker als je naden gaat PURren dan is een masker een must.

Lees vooral:
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren" &
route99 in "Kruipruimte vloer (na-)isoleren"