Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Ja, maar die hebben ze bij ons verzegeld.. En ik neem aan dat dit bij meer mensen gebeurd.
Daarnaast is dit ook bedoeld voor niet-slimme meters ;)

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
painkill schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 02:32:
Ja, maar die hebben ze bij ons verzegeld.. En ik neem aan dat dit bij meer mensen gebeurd.
Daarnaast is dit ook bedoeld voor niet-slimme meters ;)
Ik vraag me af of dat wel mag. De overheid heeft juist als bedoeling dat de klant inzicht kan krijgen in het verbruik, maar als die poort dus dicht zit dan kun je dat dus niet.
Dan is het dus echt alleen maar een spionage-apparaat, zo'n gesloten "slimme" meter.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KC27
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Op alle slimme meters zit een voor de gebruiker toegankelijk P1 poort. Met een RJ11 stekker en een beetje elektronica komt daar iedere 10 seconden een hoop info uit. De netbeheerder mag deze poort niet "afsluiten" of verzegelen.
Er loopt hier op het forum een topic waarmee men met een arduino deze poort uitleest en de info doorzet naar allerlei energiemanagers of de mensen hebben (net als de mensen hier) hun eigen servertjes. nassen enz.

[ Voor 38% gewijzigd door KC27 op 08-02-2013 09:36 ]

WP: Alpha Innotec MSW2-6S | PV: 20 x 300 Wp AEG | ACCU: 2x16x280Ah LiFePO4 3 x Multiplus II 48/3000 | DYN: Tibber | Gasloos | Day Ahead Optimizer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pocketware schreef op dinsdag 05 februari 2013 @ 17:08:
En de eerste versie van de Windows 8 App staat in de Store

Vanavond verder met de Phone versie.

Commentaar (positief en negatief) mag via een DM of via de e-mail.

[...]
Cool.
Ik heb 'm eindelijk eens kunnen proberen op mijn WIndows 8 PC boven.
Werkt prima.

Enige wat irritant is, is een eigenschap van Windows 8, dat je actieve apps in beeld houd. Geen idee hoe ik daar mee overweg moet gaan. Alt-tab werkt namelijk niet met actieve apps.
Dat is dus een probleem tussen mij en Windows 8, niets ten nadele van deze app.
Ik zal de link trouwens ook even opnemen in de start-post.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er lijkt een fout in combinatie met de gas-firmware en excel te zijn.

hieronder het web log en daaronder wat exel er op de tab data er van maakt.

26-01-13 5,600
27-01-13 4,200
28-01-13 2,800
29-01-13 1,300
30-01-13 1,800
31-01-13 2,000

26-1-2013 9,4
27-1-2013 9,7
28-1-2013 10,8
29-1-2013 15,6
30-1-2013 11,2
31-1-2013 10,2

Als ik in excel de invoegmacro aanpas zodat ie datum en waarde in hetzelfde hokje zet dan krijg ik wel de juiste gegevens.

Overigens kloppen laatste maand en algelopen week wel.

Edit: Excel 2007 win 7 excelversie 3.0 gasfirmware 20graden omgevingstemp licht bewolkt en net wakker.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2013 13:30 . Reden: spelvout ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 21:26

DYM

Omdat mijn modem vastgelopen was moest ik de spanning er af halen om hem te resetten. De Youless krijgt zijn spanning via de USB poort van het modem en was dus ook even spanningsloos.
Na de spanning er weer op gezet te hebben werkte alles weer normaal.

Alleen nu het volgende: in het script van -LA- heb ik in het maandoverzicht op de bewuste dag een heel laag verbruik. Ik heb het modem in de avond ge-reset dus ik neem aan dat het alleen het verbruik van de rest van de avond is. In het dag- en weekoverzicht heb ik nog wel alle data staan en ook in de database staat alle data van die bewuste dag nog. Dus ik dacht dat het totale verbruik van die dag ook wel ergens in de database zou staan en wilde dat dan handmatig corrigeren. Maar helaas, geen waarde van het totale dagverbruik (tenminste, ik kan het niet vinden).

Nu mijn vraag :) : Weet iemand waar ik het totale dagverbruik kan vinden en hoe ik dit kan corrigeren?
(BTW, als het dagverbruik berekend zou worden in het script dan zou ik toch de juiste waarde moeten hebben omdat alle waarden van die dag gewoon in de database staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DYM schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 15:41:
Omdat mijn modem vastgelopen was moest ik de spanning er af halen om hem te resetten. De Youless krijgt zijn spanning via de USB poort van het modem en was dus ook even spanningsloos.
Na de spanning er weer op gezet te hebben werkte alles weer normaal.

Alleen nu het volgende: in het script van -LA- heb ik in het maandoverzicht op de bewuste dag een heel laag verbruik. Ik heb het modem in de avond ge-reset dus ik neem aan dat het alleen het verbruik van de rest van de avond is. In het dag- en weekoverzicht heb ik nog wel alle data staan en ook in de database staat alle data van die bewuste dag nog. Dus ik dacht dat het totale verbruik van die dag ook wel ergens in de database zou staan en wilde dat dan handmatig corrigeren. Maar helaas, geen waarde van het totale dagverbruik (tenminste, ik kan het niet vinden).

Nu mijn vraag :) : Weet iemand waar ik het totale dagverbruik kan vinden en hoe ik dit kan corrigeren?
(BTW, als het dagverbruik berekend zou worden in het script dan zou ik toch de juiste waarde moeten hebben omdat alle waarden van die dag gewoon in de database staan).
Dat kan nu nog niet. Er wordt aan twee kanten aan gewerkt. Ten eerste is Youless aan het denken hoe het dagverbruik vaker kan worden weggeschreven. Ten tweede is -LA- bezig met een nieuwe versie waarbij het voor het dagverbruik gekeken wordt naar de meterstanden. Ooit komt het dus goed.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DYM
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 08-09 21:26

DYM

ericplan schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 15:57:
[...]

Dat kan nu nog niet. Er wordt aan twee kanten aan gewerkt. Ten eerste is Youless aan het denken hoe het dagverbruik vaker kan worden weggeschreven. Ten tweede is -LA- bezig met een nieuwe versie waarbij het voor het dagverbruik gekeken wordt naar de meterstanden. Ooit komt het dus goed.
Duidelijk. Dank voor je snelle reactie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 09:41
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:27:
Er lijkt een fout in combinatie met de gas-firmware en excel te zijn.

hieronder het web log en daaronder wat exel er op de tab data er van maakt.

26-01-13 5,600
27-01-13 4,200
28-01-13 2,800
29-01-13 1,300
30-01-13 1,800
31-01-13 2,000

26-1-2013 9,4
27-1-2013 9,7
28-1-2013 10,8
29-1-2013 15,6
30-1-2013 11,2
31-1-2013 10,2

Als ik in excel de invoegmacro aanpas zodat ie datum en waarde in hetzelfde hokje zet dan krijg ik wel de juiste gegevens.

Overigens kloppen laatste maand en algelopen week wel.

Edit: Excel 2007 win 7 excelversie 3.0 gasfirmware 20graden omgevingstemp licht bewolkt en net wakker.
Er staan wat sample waarden in de spreadsheet. Als je de"wissen" knop gebruikt en daarna synchroniseert, dan heb je vervolgens alleen je eigen Youless data.

Om deze verwarring verder te voorkomen hebben we de sample waarden nu overigens weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

Dennahz

Life feels like hell should.

Zal vanavond misschien ook zo'n Youless apparaatje bestellen. Zit alleen nog een beetje met het volgende:

Wij wonen in België en daar is het (blijkbaar) de gewoonte om de tellers achter een plastic bak te hangen. Je kan er wel doorheen kijken, maar ik heb geen idee of zoiets stoort op de Youless. Anders kan ik zien of we die bak er (tijdelijk) omheen weg kunnen halen om het apparaat op te hangen.

Wacht ook nog op reactie via hun Twitter-account, maar wellicht zijn er hier mensen die ook die ervaring hebben?

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kan problemen geven wanneer de afstand tot de meter te groot wordt en er licht van buiten op valt.
Dan kun je de pulsen niet betrouwbaar meer detecteren.

Heb je een draaischijfmeter, of een die met een LED pulsen geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:50

Dennahz

Life feels like hell should.

TD-er schreef op maandag 11 februari 2013 @ 17:17:
Het kan problemen geven wanneer de afstand tot de meter te groot wordt en er licht van buiten op valt.
Dan kun je de pulsen niet betrouwbaar meer detecteren.

Heb je een draaischijfmeter, of een die met een LED pulsen geeft?
Sowieso hebben we zo'n draaischijf, maar daarnaast zit ook een bakje met zo'n flikkerend ledje.
Zal vanavond eens een foto posten.

Dit antwoordde Youless zelf:
Youless werkt ook op Belgische meters die in zo'n xtra kast zitten. Er is dan wel wat finetuning nodig, maar daar helpen we bij.
M.a.w.: normaal moet het wel lukken. M'n vriendin vind het niet echt nodig, maar zij is ook niet zo bezig met dat hele besparen 'for the fun of it' :)

Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
gassiepaart schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 20:00:
Inmiddels een tweede youless besteld en reeds op de gasmeter zitten. Flashen was even lastig, dat ging enkel lokaal, daarna de config tool die het nu dus ook via het netwerk doet :)

De montage:
Ik heb een actaris gasmeter, er is een reflecterend stipje op de 6 van het laatste schijfje. Helaas past de bevestigings klitteband niet: er zit een opstaand randje van de meter in de weg. Gelukkig kon ik met een mesje de bevestiging op de youless op maat maken en een reepje afknippen van de bevestiging op de meter. Het past en na het omzetten van de meter van digitaal naar analoog detecteert hij ook de pulsen (rust 40%, puls 98%)
Blijft bij jouw de werkelijke meterstand gelijk lopen met de meterstand in de Youless? Hier niet echt, wijkt ongeveer 200liter per 10m3 af. Rust zit bij mij ook op 40% en puls op 97%.
Toch lijkt het er op dat er af en toe een reflectie gemist wordt, moet de rustwaarde niet lager liggen?

[ Voor 5% gewijzigd door Oxellaar op 13-02-2013 06:50 ]

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Oxellaar schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 23:32:
[...]

Blijft bij jouw de werkelijke meterstand gelijk lopen met de meterstand in de Youless? Hier niet echt, wijkt ongeveer 200liter per 10m3 af. Rust zit bij mij ook op 40% en puls op 97%.
Toch lijkt het er op dat er af en toe een reflectie gemist wordt, moet de rustwaarde niet lager liggen?
Bij mij liggen beide waardes veel lager. Bij stilstand rond de 22% bij puls rond de 70%. Mis ook wel pulsen maar het blijft beperkt tot 0,5 m3 in een paar weken.
Met firmware 1.2.0-G4 overigens.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blackphantom25
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 14-09 16:35
Dennahz schreef op dinsdag 12 februari 2013 @ 13:30:
[...]

Sowieso hebben we zo'n draaischijf, maar daarnaast zit ook een bakje met zo'n flikkerend ledje.
Zal vanavond eens een foto posten.

Dit antwoordde Youless zelf:

[...]

M.a.w.: normaal moet het wel lukken. M'n vriendin vind het niet echt nodig, maar zij is ook niet zo bezig met dat hele besparen 'for the fun of it' :)
Gewoon zeggen dat er dan bespaard kan worden omdat je het verbruik kan meten en dus erop kan inspelen.
Daardoor kan zij meer nieuwe schoenen kopen :p

Is ze zo om ;)

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
ericplan schreef op woensdag 13 februari 2013 @ 11:33:
[...]

Bij mij liggen beide waardes veel lager. Bij stilstand rond de 22% bij puls rond de 70%. Mis ook wel pulsen maar het blijft beperkt tot 0,5 m3 in een paar weken.
Met firmware 1.2.0-G4 overigens.
Binnenkort nog maar eens een keer opnieuw uitlijnen op de 0 dan. Wil die afwijking wel weg hebben.
Zal ook eens een update doen, draai volgens mij nog op de eerste versie :F

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 17:12
Ook ik ben van plan nog een Youless aan te schaffen voor de gas meter, ik had alleen nog een vraag misschien dat iemand daar antwoord op weet. ik heb mijn youless e meter even voor de gasmeter gehouden (met reflectie schijfje op de 6) alleen registreert die geen puls, komt dat omdat er geen gas firmware opstaat? of zou een e-youless ook de puls moeten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staan de LED's op je elektra-youless wel aan? Anders ziet hij natuurlijk niet ;) Dit kan je in de Youless instellingen aanpassen, even switchen van kWh meter type "Digitaal" naar "Analoog"

Als je huidige energiemeter een analoge is, dan weet ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-09 08:20
Ik probeer hier erachter te komen wat er mis gaat met mijn cronjob.
Ik heb een Synology NAS waar ik al enkele maanden de Youless Energy Monitor op draai zonder problemen.
De cronjob draait ook prima.

Nu heb ik recentelijk een 2e Youless geinstalleerd bij mijn zwager (edyouless) en heb ik een andere directory en database op dezelfde NAS dit alles draaien.

Hier heb ik ook een regel voor opgenomen in de crontab.

Nu het vreemde.
Deze draait 4 uur en stopt er dan mee.
Ik begrijp werkelijk niet waar het fout gaat en waar ik moet zoeken.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
DS411j> cat /etc/crontab
#minute hour    mday    month   wday    who     command
43      1       *       *       3,6     root    /usr/bin/php -n -d safe_mode_exec_dir='' /usr/syno/bin/autoupdate.php
12      17      *       *       2,5     root    /usr/syno/bin/synopkg chkupgradepkg
1       *       *       *       *       root    /volume1/web/youless/cronjob.php &
2       *       *       *       *       root    /volume1/web/edyouless/cronjob.php >> /volume1/web/edyouless/cron.log 2>&1
0       1       *       *       *       root    /usr/syno/bin/synolocalbkp -a "Backup to External USB Disk"
0       3       *       *       *       root    /usr/syno/bin/synonetbkp -a "WAN Backup to DS211j"
DS411j>

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kan het zijn dat een job nog actief is wanneer de volgende cron-taak uitgevoerd wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Regel 5 en 6, zet daar eens wat meer tijd tussen en probeer het dan nog een keer?

Daarnaast: gaat de NAS niet uit? Ook niet per ongeluk? Bij mij zat er ergens nog een regeltje dat die om een bepaalde tijd uitging maar niet weer aan ging. Dit was blijven hangen nadat ik de energiebesparing had uitgezet van de Synology.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
TD-er schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 11:59:
Kan het zijn dat een job nog actief is wanneer de volgende cron-taak uitgevoerd wordt?
Ik heb begrepen (niet veel verstand van Linux etc) dat de "&" teken ervoor zorgt dat ongeacht of er nog een job loopt, dat ie gewoon de volgende start.
Je hebt dan wel kans op zombie processen, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
sypie schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:05:
Regel 5 en 6, zet daar eens wat meer tijd tussen en probeer het dan nog een keer?

Daarnaast: gaat de NAS niet uit? Ook niet per ongeluk? Bij mij zat er ergens nog een regeltje dat die om een bepaalde tijd uitging maar niet weer aan ging. Dit was blijven hangen nadat ik de energiebesparing had uitgezet van de Synology.
Ik zal er eens wat meer tijd tussen zetten.
Wat me ook opvalt is dat als ik iets op ieder uur precies schedule, dan ie soms 1 minuut eerder start.
Waar ligt dat dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toxict schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:33:
[...]

Ik heb begrepen (niet veel verstand van Linux etc) dat de "&" teken ervoor zorgt dat ongeacht of er nog een job loopt, dat ie gewoon de volgende start.
Je hebt dan wel kans op zombie processen, maar die ben ik nog niet tegen gekomen.
Klopt, met een &-teken erachter wordt het proces in de achtergrond gestart.
Maar wanneer er 2 actief zijn, zou je last kunnen krijgen van locking, als het eerste proces nog bezig is. Het 2e proces is ook degene die problemen geeft.
Je start ook net voor de Youless processen 2 andere processen, om 1 uur 's nachts en om 3 uur. Misschien die even een kwartiertje later starten?
toxict schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:34:
[...]

Wat me ook opvalt is dat als ik iets op ieder uur precies schedule, dan ie soms 1 minuut eerder start.
Waar ligt dat dan aan?
Hoe weet je dat 'ie een minuut eerder start?
Is het dan niet gewoon data van een uur eerder? Oftewel dat de klok van je NAS en je Youless niet helemaal perfect gelijk lopen?
Het beste kun je de cronjob inderdaad gewoon en of een paar minuten later starten.

[ Voor 27% gewijzigd door TD-er op 16-02-2013 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
toxict schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 12:34:
[...]

Waar ligt dat dan aan?
Dat kan alleen maar als de interne klok van de Syno niet gelijk loopt. Het liefst wijs je met al je apparatuur naar dezelfde ntp-server. Hoewel dat slecht gedocumenteerd is heeft bv ook de fritzbox een ingebouwde ntp-server. De Youless kijkt naar een eigen tijdserver, (@Youless)is helaas niet instelbaar.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zojuist even de startpost een beetje opnieuw ingedeeld en bijgewerkt.
Mocht ik nog veel dingen vergeten zijn, laat het even weten.
De sectie met screenshots van de beschikbare apps enz. komt nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
TD-er schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:04:
Zojuist even de startpost een beetje opnieuw ingedeeld en bijgewerkt.
Mocht ik nog veel dingen vergeten zijn, laat het even weten.
De sectie met screenshots van de beschikbare apps enz. komt nog.
Netjes geworden!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
ThinkPadd schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 00:18:
Staan de LED's op je elektra-youless wel aan? Anders ziet hij natuurlijk niet ;) Dit kan je in de Youless instellingen aanpassen, even switchen van kWh meter type "Digitaal" naar "Analoog"

Als je huidige energiemeter een analoge is, dan weet ik het niet.
Ja de LED brand, ik heb namelijk ook een ferris meter,

ik zag dat Ericplan een youless op zijn gasmeter had gemonteerd, misschien dat hij wat weet?

duurt het misschien een tijdje voordat de youless zijn licht intensiteit heeft aangepast op het kleine reflecterende vlakje...?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jacquesmulders schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:49:
[...]

Ja de LED brand, ik heb namelijk ook een ferris meter,

ik zag dat Ericplan een youless op zijn gasmeter had gemonteerd, misschien dat hij wat weet?

duurt het misschien een tijdje voordat de youless zijn licht intensiteit heeft aangepast op het kleine reflecterende vlakje...?!
De detectie bij de gasmeter is gebaseerd op hetzelfde principe als bij de e-youless, maar de instellingen in de firmware zijn duidelijk verschillend. Ook is de plaatsing iets lastiger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
ericplan schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:54:
[...]

De detectie bij de gasmeter is gebaseerd op hetzelfde principe als bij de e-youless, maar de instellingen in de firmware zijn duidelijk verschillend. Ook is de plaatsing iets lastiger.
Oke dus je hebt wel degelijk de firmware gasmeter nodig? en hem heel precies plaatsen?

bedankt voor de info!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YouLess schreef op dinsdag 29 januari 2013 @ 13:58:
Eerst nog even een andere firmware:

Zoals beloofd, hebben we ook een firmware variant gemaakt die naar pvoutput.org upload in plaats van naar Bidgely. Deze is hier te downloaden:

http://www.youless.nl/tl_...ouless-flash-1.2.0-PO.exe

........
Ik heb een paar "Noob" vragen over deze firmware upgrade.
1. Behoud ik mijn data op de youless als ik hem flash met deze firmware update?
2. Zodra ik upload naar pvoutput.org, wordt dan ook alle oude data geupload?

Hartelijk dank voor de antwoorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaari
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-09 16:54
@cverhoeven

ik heb deze week ook deze upgrade gedaan. Gaat simpel, alleen even opletten dat je de upload naar PVoutput even moet deactiveren om de nieuwe API-key en het systemID te kunnen wijzigen.

De oude data blijft gewoon behouden, maar dat de data van de dag zelf is weg.

Ik heb ook de oude data naar PVoutput geupload. Dat gaat niet automatisch maar ik heb via de CSV loader een halfjaar in een keer kunnen uploaden.

Daarnaast blijft de bestaande dagelijkse upload naar sonnenertrag.de ook gewoon lopen. Alleen heb ik de data van de dag waarop ik geflashed heb, handmatig moeten aanvullen.

Gelijk maar even het tweakers team van PVoutput gejoined.

zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
jacquesmulders schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 15:58:
[...]

Oke dus je hebt wel degelijk de firmware gasmeter nodig? en hem heel precies plaatsen?

bedankt voor de info!
Ik heb net even de youless ge-flashed en inderdaad is het nodig om hem te flashes, daarna werkte het perfect, het uitlijnen was niet eens zo moeilijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Laatst online: 08:59

Nakebod

Nope.

Is het een geinig idee om een beetje te kijken wat iedereen hier als laagste verbruik kan halen? :)
Dus het verbruik wanneer alles behalve het "essentiële" uitstaat. Bijvoorbeeld snachts of als er niemand thuis is.
Nu is het essentiële voor iedereen natuurlijk wel wat anders, zo staat hier bijvoorbeeld 24/7 mijn NAS aan, o.a. het YouLess script draait op mijn NAS. Zoiets kan je dan eventueel onder Opmerkingen plaatsen.

Heb een basic Google Docs spreadsheetje gemaakt hiervoor, om het topic niet helemaal nutteloos onder te spammen.

Gelijk even verifiëren of ik goed reken :+
Kosten per jaar bereken ik: <prijs per kWh>*24*365/1000*<watt>.
Als ik even een online energie calculator ernaast pak, kom ik op dezelfde waardes uit als met mijn berekening, dus ik denk dat het klopt :P

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-09 16:02

painkill

Pain(k)(ill)

Ik heb momenteel veel standby gebruik, dat neemt zo 70w continu. Word opgelost.
Daarnaast de nas en andere netwerkapparaten van samen 50w continu.
De overige 60 komen door 5 wekkers, klokjes op allerlei apparaten, koelkast, diepvries en verlies in dimmers etc..

Voor de oplettende teller komt dat op 180, mag denk ik blij zijn als ik straks 130 haal met allerlei besparingen.

Ps. 5 wekkers, voor iedereen 1, verbruik is toch wel 4w per stuk, met een uitschieter bij de projector wekker.

[ Voor 13% gewijzigd door painkill op 16-02-2013 22:47 ]

Mijn SNES verzameling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

5 wekkers? :D Bang dat je niet wakker wordt ofzo?
Maar die zullen wel het minste verbruiken van alles verwacht ik eigenlijk. Al tikken vele kleine beetjes natuurlijk wel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

DDX

Nakebod schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 22:02:
Heb een basic Google Docs spreadsheetje gemaakt hiervoor, om het topic niet helemaal nutteloos onder te spammen.
Ook ingevuld en zover mogelijk de onderdelen ook verbruik, wat wil je met dat kopje 'gemiddeld gebruik' ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nakebod schreef op zaterdag 16 februari 2013 @ 22:02:
[...]
Gelijk even verifiëren of ik goed reken :+
Kosten per jaar bereken ik: <prijs per kWh>*24*365/1000*<watt>.
Als ik even een online energie calculator ernaast pak, kom ik op dezelfde waardes uit als met mijn berekening, dus ik denk dat het klopt :P
Als vuistregel kun je gewoon 2 euro per Watt per jaar rekenen. Dat komt heel aardig in de buurt van wat je nu doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod

Nakebod

Nope.

DDX schreef op zondag 17 februari 2013 @ 02:00:
[...]

Ook ingevuld en zover mogelijk de onderdelen ook verbruik, wat wil je met dat kopje 'gemiddeld gebruik' ?
Gemiddeld verbruik is meer voor de fun :P
Ik bereken daar het gemiddelde verbruik van alle mensen die het hebben ingevuld, stiekem totaal nutteloos, maar dat is met zoveel in het leven toch? ;) En het geeft een mooi metertje, alleen dat al is het waard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacquesmulders
Na uren puzzelen in het geweldige script van -LA- is het gelukt dat hij elk half uur logt ipv elk uur. daarmee hoef je in de dag verbruik niet meer een uur te wachten. nog even de cronjob instellen, hopelijk blijft die het dan doen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Situatieschets:

Ik heb 2 Youless devices
Eentje hangt bij mij in de meterkast op een digitale meter.
Deze werkt sinds dag 1 "perfect".

Ik draai de "Youless Energy Monitor" op mijn Synology NAS tegen een MySQL database aan.

De andere hangt bij mijn zwager in de meterkast op een analoge meter(schijf).
Deze werkt, ik kan realtime data uitlezen met de "Youless Engery Monitor" en ik zie een Maandgrafiek.
De dag en week grafieken daarentegen laten zich heel moeilijk vullen.

Ik heb 2 cronjobs in mijn crontab staan die ieder uur draaien.
De mijne om het hele uur en die bij mijn zwager Ed 10 over het heel.

Oh ja, beide firmwares zijn iedentiek, 1.2.0 en model LS110.

Als ik de job trouwens met het handje draai, wordt de DB gewoon gevuld.
Mijn vermoeden is dus ook dat het ergens in mijn NAS gezocht moet worden en/of Cron.

code:
1
2
3
4
5
6
#minute hour    mday    month   wday    who     command
43      1       *       *       3,6     root    /usr/bin/php -n -d safe_mode_exec_dir='' /usr/syno/bin/autoupdate.php
12      17      *       *       2,5     root    /usr/syno/bin/synopkg chkupgradepkg
0       *       *       *       *       root    /volume1/web/youless/cronjob.php >> /volume1/web/youless/cron.log 2>&1
10      *       *       *       *       root    /volume1/web/edyouless/cronjob.php >> /volume1/web/edyouless/cron.log 2>&1
0       1       *       *       *       root    /usr/syno/bin/synolocalbkp -a "Backup to External USB Disk"

Wat ik zoek zijn tips om te proberen en het liefst een werkende oplossing.
Ik wil ieder uur betrouwbare data uit de Youless van mijn zwager kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipukan
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 27-01-2022
Mijn interesse in youless is gewekt :) Mag wel eerst power naar de meterkast brengen en een utp kabeltje trekken van de trapkast (fritzbox) naar de meterkast. Heb nog wel een krimptool ergens liggen geloof ik.

Mijn vragen aan het forum:

Hoe stabliel is de youless nu?

En mijn meterkast (draaischijf) is stik donker. gaat dat dan werken?

Cacti en mysql draaien al voor mijn photo site.

Thx, Ik kon eerlijk gezegt niet zo veel vinden buiten dit forum om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De Youless zelf is superstabiel. Kijk wel even wat voor Fritzbox je precies hebt, want de Youless icm Fritzbox wil nog wel eens problemen geven, zie: Youless pulsteller/elektriciteitsmeter

En donkere meterkast is juist ideaal, dan heeft de Youless ook geen last van omgevingslicht. De Youless heeft zelf een klein lampje ingebouwd waarmee hij de draaischijf voor zichzelf zichtbaar maakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De enige reden waarom een Youless niet helemaal lekker werkt met een Fritzbox is omdat die Fritzbox zich niet helemaal aan de standaarden houd wat betreft 10 Mbps netwerkdevices.
Dat probleem kan je trouwens vaker krijgen tegenwoordig, daar goedkope Gbit switches tegenwoordig steeds vaker 100/1000Mbps zijn ipv 10/100/1000 Mbps (al heeft de allergoedkoopste wel 10/100/1000). De nieuwe 7360 Fritzbox heeft trouwens 2x 10/100 poortjes, dus zou veel minder problemen moeten geven dan de 7340 wanneer je de Youless rechtstreeks op de Fritzbox aansluit.
Misschien sowieso geen gek idee om voor een volgend model een 100 Mbps interface te maken, Youless?

En andere dingen die 'fout' kunnen gaan met een Youless is wanneer je niet de config-tool van Youless zelf gebruikt, maar de boel probeert te configureren via de meer geavanceerdere routers zoals de Fritzbox.
Draai je echter de config-tool, dan zijn er configuratie-sprekenderwijs geen problemen.

[ Voor 7% gewijzigd door TD-er op 19-02-2013 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gipukan
  • Laatst online: 27-01-2022
Thx ppl, ik stap binnenkort toch over van xs4all naar (orange). Dan is de fritzbox (prima router) buiten spel. Wellicht wordt het dan weer mijn vertrouwde dd-wrt linksys :)

Nog een ander vraagje dan, Werkt de youless ook prima met dag/nacht schakeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Youless 29/1/2013
heb Youless met kabel aangesloten op TP-link TL-WR702N (als client). deze is draadloos aangesloten op mijn thuisnetwerk. werkt prima . ook de app. Ik gebruik de youless voor opbrengst meting zonnepanelen.
Nu wil ik gebruik gaan maken van PVoutput.org en wil mijn Youless upgraden met het flashbestand.
dit lukt niet.
mijn situatie :
Apple extreme router
draadloos netwerk ip range 10.0.1.1 - 10.0.1.99 (255.255.255.0)
ip adres Youless 10.0.1.50
ip adres TP-Link 10.0.1.49
laptop (windows XP) en Macbook Air ip adres via DHCP binnen dit netwerk
Heb flashprogramma op xp laptop gedownload en opgestart.
krijg eerst de vraag of Youless met kabel is aangesloten op pc
mijn antwoord is n van nee
vervolgens wordt het ip-adres van de Youless gevraagd (10.0.1.50)
deze vraag wordt vervolgens steeds herhaald en kom ik niet verder.
help ! wat te doen ?
alvast dank voor reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij het flashen kun je het beste de Youless even op de PC aansluiten, of in elk geval op het bedrade netwerk.
Je weet namelijk niet wat wireless routers, APs of Bridges doen met dergelijk verkeer wat nodig is voor het flashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 00:39:
@Youless 29/1/2013
heb Youless met kabel aangesloten op TP-link TL-WR702N (als client). deze is draadloos aangesloten op mijn thuisnetwerk. werkt prima . ook de app. Ik gebruik de youless voor opbrengst meting zonnepanelen.
Nu wil ik gebruik gaan maken van PVoutput.org en wil mijn Youless upgraden met het flashbestand.
dit lukt niet.
mijn situatie :
Apple extreme router
draadloos netwerk ip range 10.0.1.1 - 10.0.1.99 (255.255.255.0)
ip adres Youless 10.0.1.50
ip adres TP-Link 10.0.1.49
laptop (windows XP) en Macbook Air ip adres via DHCP binnen dit netwerk
Heb flashprogramma op xp laptop gedownload en opgestart.
krijg eerst de vraag of Youless met kabel is aangesloten op pc
mijn antwoord is n van nee
vervolgens wordt het ip-adres van de Youless gevraagd (10.0.1.50)
deze vraag wordt vervolgens steeds herhaald en kom ik niet verder.
help ! wat te doen ?
alvast dank voor reactie
De flash util detecteert de nummering van het LAN waar je op zit (netwerk waar het default gateway zich ook op bevindt), en controleert dan of het Youless IP adres ook binnen dat netwerk valt. De flash util moet namelijk op hetzelfde subnet (broadcast domein) zitten. Vermoedelijk zit in jouw geval de Youless op een ander subnetwerk; daarom wordt het opgegeven Youless IP adres niet geaccepteerd. De oplossing is om de computer in te prikken op het subnet waar de Youless ook op zit.

@Gipukan: Het genoemde probleem met Fritzbox treedt op bij de inmiddels wat oudere FB7340, hetgeen een algemeen probleem van dat model is (zie ook hier). Op andere Fritzboxen werkt het prima. De Youless is hier op een FB7390 aangesloten wat probleemloos werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Youless Hoe is het met de (Minder)gasfirmware? Any progress?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
ericplan schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:12:
@Youless Hoe is het met de (Minder)gasfirmware? Any progress?
De upload api is afgestemd; dit is om praktische redenen een iets aangepaste vorm t.o.v. hoe het nu werkt. Daarna is het even on hold komen te staan, maar we pakken de draad nu weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23:00
Op sonnentrag.eu werden altijd automatisch mijn waarden van youless geupload. De laatste paar maanden werkt dit niet meer. Ik heb me al suf gezocht waar de knoop zit, maar kom er niet uit. Onderstaande foutmelden krijg ik:

Import Verlauf
20.02.2013 21:53:39 - Keine Werte auf "http://8.....................
20.02.2013 14:36:47 - Fehler (100) Monthly von http://81..................
(PlantBase: 19103) entspricht nicht dem geforderten Format

Iemand een idee wat hier fout gaat ?

[ Voor 9% gewijzigd door Aloysxda op 20-02-2013 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo te zien staat er een wachtwoord op je Youless, want ik krijg de melding dat je een wachtwoord moet invullen.
Heb je zelf een wachtwoord erop gezet?

Er is al vaker een melding geweest van mensen hier die de Youless vanaf buiten open hadden staan en die ineens een wachtwoord hadden staan.
Zo te zien is je wachtwoord gewoon leeg, dus het lijkt erop dat dat hier ook het geval is.

Ik zou als ik jou was even kijken of je in de router dingen kunt instellen mbt. de portforwarding in de hoop dat je dingen in kunt stellen zoals "source-IP". Dan kun je alleen vanaf 1 IP-adres of subnet (vanaf het internet) verbinding maken met de Youless. Dat zou dan de range van sonnentrag moeten zijn.

Wijzig in elk geval even je post, door het IP-adres van je thuis eruit te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Bedankt voor je tip TD er. Het was niet slim van me, om het ip adres hier te plaatsen.
Zelf heb ik geen wachtwoord aan youless gegeven. De app bidgeley op mijn android, en de bureaubladgadget van youless werkt nog wel gewoon.
Eens even kijken hoe dit in de router staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aloysxda schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:43:
Bedankt voor je tip TD er. Het was niet slim van me, om het ip adres hier te plaatsen.
Zelf heb ik geen wachtwoord aan youless gegeven. De app bidgeley op mijn android, en de bureaubladgadget van youless werkt nog wel gewoon.
Eens even kijken hoe dit in de router staat.
Ik zou nog een paar cijfers bij je ip-adres weghalen. Kan je de webpagina openen in je browser? Of wordt er om een wachtwoord gevraagd? Zo ja, wachtwoord opnieuw invoeren, bijvoorbeeld leeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het lijkt erop dat portscan-tools van derden iets doen met de instellingen van de Youless waardoor deze ineens om een wachtwoord gaat vragen.
Dat wachtwoord is dan ineens "", oftewel leeg.
Geen idee waarom de bureaublad gadget geen last ervan heeft. De Bidgely app heeft er niet veel mee te maken, aangezien de Youless zelf de data daarheen upload en je met de app dus niet connectie maakt met je Youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aloysxda
Bij het openen van de webpagina om in de youless te komen, vroeg die om een wachtwoord. Dit had ik niet ingesteld. Door het veld leeg te laten en door te klikken kon ik gewoon in youless komen. Daar heb ik opnieuw een leeg wachtwoord bevestigd.
De data uploaden naar sonnentrag werkt weer.
Hartstikke goed, dat jullie me hier zo snel bij hebben geholpen. Thanks !

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb de startpost ook maar even uitgebreid met een tweetal van dergelijke 'known-issues'.
Dit om hopelijk anderen uit de brand te helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@YouLess
dank voor jullie snelle reactie ! goed hoor. Maar met het updaten/flashen kom ik er toch nog niet uit.
heb nu de YouLess rechstreeks met kabel op de Apple extreme router aangesloten.
De Youlesss zit nu zeker in hetzelfde netwerk als mijn XP laptop en Macbook. Allen in de range 10.0.1.2 tot 10.0.1.100
Youless is ook via de iexplorer op laptop rechtstreeks te benaderen met het ip adres 10.0.1.50
Toch ook nu weer krijg ik bij het opstarten van het flashprogramma allereerst de vraag.

aangesloten op deze pc j/n? antwoord nee
vervolgens geeft de flash-utility de volgende mededeling :
Netwerk.........................: 169.254.0.0\16
Geef het LAN IP adres van de Youless <enter>:

ik herken het netwerknr niet. waar komt dit vandaan?
ook nu weer als ik voor LAN IP 10.0.1.50 aangeef blijft hij de vraag herhalen.

ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen maar weet niet wat. In mijn ogen is de Youless en de laptop in hetzelfde netwerkbereik.
Kijk eens met ipconfig wat je netwerkinstellingen zijn?
Ik neem aan dat je normaal via WiFi te werk gaat en nu dus de laptop rechtstreeks met een kabeltje op de router hebt zitten, dus zorg dan ook dat de WiFi uit staat (op je laptop).
Je moet namelijk niet 2 routes hebben naar je netwerk.
Dat 169.254.x.y is een zogenaamd zero-conf IP-adres en dat is vrijwel altijd een indicatie dat je netwerkadapter geen IP uitgedeeld krijgt.

Over ipconfig (uit te voeren via commandprompt); Je krijgt tegenwoordig erg veel uitvoer te zien (zeker als je "ipconfig /all" doet)
Het gaat dus in jouw geval om de uitvoer van "Ethernet adapter Local Area Connection" en "Wireless LAN adapter Wireless Network Connection".
Bijvoorbeeld:
C:\Users\Gijs>ipconfig

Windows IP Configuration

[...]
Ethernet adapter Local Area Connection:

Media State . . . . . . . . . . . : Media disconnected
   Connection-specific DNS Suffix  . : fritz.box

Wireless LAN adapter Wireless Network Connection:

Connection-specific DNS Suffix  . : fritz.box
   IPv6 Address. . . . . . . . . . . : 2001:xxxx:xxxx:1:c191:8f6a:f939:f80f
   Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::c191:8f6a:f939:f80f%10
   IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.1.110
   Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
   Default Gateway . . . . . . . . . : fe80::224:feff:fefd:4ce9%10
                                       192.168.1.1

[...]

Het idee is dan dus dat jij bij Wireless "Media disconnected" hebt staan en bij Ethernet dus de nodige gegevens, waaronder een IP-adres met in jouw geval een range van 10.0.x.y

Maar wanneer je de boel via een switch ingestekkerd hebt, zou je ook "ja" moeten kunnen antwoorden en dan moet je de laatste digits van het MAC-adres invoeren. (staat op je Youless op de sticker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-07 15:17
Ik loop tegen een probleem aan en ik hoop dat iemand van jullie kan helpen. Ik wil graag de script van LA draaien op mijn synology NAS. Ik heb de handleiding gevolgd die in te TS staat.

Ik heb het bestand aangepast en hernoemd. Ik krijg de onderstaande foutmelding als ik het bestand wil importeren in phpMyAdmin:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/2191289/cJfT0_1.png

In de afbeelding hieronder staan de instellingen die ik heb ingevoerd:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropbox.com/u/2191289/sLhtU.PNG

Waarschijnlijk is het gewoon een stomme fout maar mijn kennis met dit soort dingen is (nog) vrij beperkt :+

Alvast bedankt voor het reageren. _/-\o_

PSN & R* Social: Sylvesterb001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Sylvester89 schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 07:59:
Ik loop tegen een probleem aan en ik hoop dat iemand van jullie kan helpen. Ik wil graag de script van LA draaien op mijn synology NAS. Ik heb de handleiding gevolgd die in te TS staat.

Ik heb het bestand aangepast en hernoemd. Ik krijg de onderstaande foutmelding als ik het bestand wil importeren in phpMyAdmin:

In de afbeelding hieronder staan de instellingen die ik heb ingevoerd:

Waarschijnlijk is het gewoon een stomme fout maar mijn kennis met dit soort dingen is (nog) vrij beperkt :+

Alvast bedankt voor het reageren. _/-\o_
In theorie hoef je alleen 'install.php' in je browser aan te roepen en hoef je niet meer te prutsen met phpmyadmin. (nu probeer je namelijk iets van php als sql query uit te voeren volgens mij. Dat gaat niet werken). ;)

MTB Trail Traffic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sylvesterb
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 24-07 15:17
Oh dan moet ik hier nog even goed naar gaan kijken. Ik had een handleiding gevonden maar die was dus niet helemaal up-to-date :+

Bedankt voor de reactie.

PSN & R* Social: Sylvesterb001

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 23:44:
@YouLess
dank voor jullie snelle reactie ! goed hoor. Maar met het updaten/flashen kom ik er toch nog niet uit.
heb nu de YouLess rechstreeks met kabel op de Apple extreme router aangesloten.
De Youlesss zit nu zeker in hetzelfde netwerk als mijn XP laptop en Macbook. Allen in de range 10.0.1.2 tot 10.0.1.100
Youless is ook via de iexplorer op laptop rechtstreeks te benaderen met het ip adres 10.0.1.50
Toch ook nu weer krijg ik bij het opstarten van het flashprogramma allereerst de vraag.

aangesloten op deze pc j/n? antwoord nee
vervolgens geeft de flash-utility de volgende mededeling :
Netwerk.........................: 169.254.0.0\16
Geef het LAN IP adres van de Youless <enter>:

ik herken het netwerknr niet. waar komt dit vandaan?
ook nu weer als ik voor LAN IP 10.0.1.50 aangeef blijft hij de vraag herhalen.

ik zal ongetwijfeld iets verkeerd doen maar weet niet wat. In mijn ogen is de Youless en de laptop in hetzelfde netwerkbereik.
De flash util moet automatisch de juiste netwerk adapter vinden waarmee je met je (thuis)netwerk bent verbonden, maar het lijkt wel alsof in jouw geval de verkeerde wordt gekozen. Kun je de uitvoer van een "route print" commando geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ YouLess 23/2
hier het resultaat van de route print. Welke conclusie kan ik hier uit trekken.? Deze route print is gemaakt op het moment dat de Youless werkend was (via de Youless app te lezen en ook met laptop direct te benaderen via 10.0.1.50. Nogmaals de Youless was nu met IP-kabel rechtstreeks verbonden op Apple router . De windows XP-laptop binnen het zelfde netwerk draadloos verbonden met de router.

C:\>route print
===========================================================================
Interfacelijst
0x1 ........................... MS TCP Loopback interface
0x2 ...00 0f b0 ed ee 28 ...... Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller - Pak
ketplanner-minipoort
0x3 ...00 13 ce a5 5f fa ...... Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
- Pakketplanner-minipoort
Actieve routes:
Netwerkadres Netmask Gateway Interface Metric
0.0.0.0 0.0.0.0 10.0.1.1 10.0.1.22 25
10.0.1.0 255.255.255.0 10.0.1.22 10.0.1.22 25
10.0.1.22 255.255.255.255 127.0.0.1 127.0.0.1 25
10.255.255.255 255.255.255.255 10.0.1.22 10.0.1.22 25
127.0.0.0 255.0.0.0 127.0.0.1 127.0.0.1 1
169.254.0.0 255.255.0.0 10.0.1.22 10.0.1.22 20
224.0.0.0 240.0.0.0 10.0.1.22 10.0.1.22 25
255.255.255.255 255.255.255.255 10.0.1.22 2 1
255.255.255.255 255.255.255.255 10.0.1.22 10.0.1.22 1
Standaard-gateway: 10.0.1.1
Permanente routes:
Geen

C:\>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@YouLess 23/2 hier een poging om het wat leesbaarder te maken

Actieve routes:
Netwerkadres / Netmask / Gateway / Interface / Metric
0.0.0.0 / 0.0.0.0 / 10.0.1.1 / 10.0.1.22 / 25
10.0.1.0 / 255.255.255.0 / 10.0.1.22 / 10.0.1.22 / 25
10.0.1.22 / 255.255.255.255 / 127.0.0.1 / 127.0.0.1 / 25
10.255.255.255 / 255.255.255.255 / 10.0.1.22 / 10.0.1.22 / 25
127.0.0.0 / 255.0.0.0 / 127.0.0.1 / 127.0.0.1 / 1
169.254.0.0 / 255.255.0.0 / 10.0.1.22 / 10.0.1.22 / 20
224.0.0.0 / 240.0.0.0 / 10.0.1.22 / 10.0.1.22 / 25
255.255.255.255 / 255.255.255.255 / 10.0.1.22 / 2 / 1
255.255.255.255 / 255.255.255.255 / 10.0.1.22 / 10.0.1.22 / 1
Standaard-gateway: 10.0.1.1
Permanente routes:
Geen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Om het leesbaar te maken, kun je het het beste binnen [cmd] .... [/cmd] tags zetten.
Zie ook de Overzicht van UBB-codes #tag_cmd

Dan krijg je:

Interfacelijst
0x1 ........................... MS TCP Loopback interface
0x2 ...00 0f b0 ed ee 28 ...... Broadcom 440x 10/100 Integrated Controller - Pakketplanner-minipoort
0x3 ...00 13 ce a5 5f fa ...... Intel(R) PRO/Wireless 2200BG Network Connection
- Pakketplanner-minipoort
Actieve routes    
Netwerkadres      Netmask           Gateway    Interface  Metric
 0.0.0.0          0.0.0.0           10.0.1.1   10.0.1.22     25
 10.0.1.0         255.255.255.0     10.0.1.22  10.0.1.22     25
 10.0.1.22        255.255.255.255   127.0.0.1  127.0.0.1     25
 10.255.255.255   255.255.255.255   10.0.1.22  10.0.1.22     25
 127.0.0.0        255.0.0.0         127.0.0.1  127.0.0.1      1
 169.254.0.0      255.255.0.0       10.0.1.22  10.0.1.22     20
 224.0.0.0        240.0.0.0         10.0.1.22  10.0.1.22     25
 255.255.255.255  255.255.255.255   10.0.1.22                 2         1
 255.255.255.255  255.255.255.255   10.0.1.22  10.0.1.22      1
Standaard-gateway:          10.0.1.1
Permanente routes:
  Geen

Edit:
Wat zijn de IP-adressen in je netwerk?
De router lijkt mij 10.0.1.1 en wat is 10.0.1.22?

[ Voor 11% gewijzigd door TD-er op 22-02-2013 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 22 februari 2013 @ 20:25:
@ YouLess 23/2
hier het resultaat van de route print. Welke conclusie kan ik hier uit trekken.? Deze route print is gemaakt op het moment dat de Youless werkend was (via de Youless app te lezen en ook met laptop direct te benaderen via 10.0.1.50. Nogmaals de Youless was nu met IP-kabel rechtstreeks verbonden op Apple router . De windows XP-laptop binnen het zelfde netwerk draadloos verbonden met de router.
Kan de laptop ook vast aangesloten worden aan de router? Dat haalt weer een mogelijke foutoorzaak eruit. En misschien iets met je firewall in je laptop?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@Sunday2
Bedankt voor de route lijst. De flash util pikt idd het verkeerde 169.254 netwerk eruit; dit ligt aan de util. Dit wordt op korte termijn gefixed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Ik probeer 1 ding te begrijpen hier en dat is:

Ik heb 2 van die Youless devices.
Eentje thuis MET wachtwoord en de "Youless Energy Monitor" kan die gewoon uitlezen.
Eentje bij mijn zwager en die kan als ik er een wachtwoord op zet niet uitgelezen worden door de "Youless Energy Monitor".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
@Sunday2
Zou je deze versie (0.74) van de flash util (met pvoutput firmware) kunnen uitproberen?

@toxict
Welke software bedoel je waarmee je de Youless uitleest (widget, app, -LA- script, etc.)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Youless (en @TD-er)
bedankt voor jullie snelle reacties. ik vind dit echt super !.
inmiddels flash util versie 0.74 (met pvoutput firmware) uitgeprobeerd.
het is prima verlopen. Dank
ga morgen op pvoutput.org aansluiten
ik hou jullie op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
YouLess schreef op zaterdag 23 februari 2013 @ 18:06:

@toxict
Welke software bedoel je waarmee je de Youless uitleest (widget, app, -LA- script, etc.)?
Ik lees de boel hiermee uit:

http://code.magicmonkey.nl/youless/wiki/Home

Beide installaties identiek, op IP adres, database naam en password.
Tenminste....die bij mijn zwager werkt dus niet als ik een password op de Youless zet en bij mij thuis werkt het wel met een password op de Youless. (VREEMD!)
Cronjobs staan er identiek in, op padnaam na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Staat de installatie van het -LA- script, wat je gebruikt, ook op dezelfde machine?
Werken beide Youless-apparaten binnen hetzelfde netwerk als de computer waar het log-script op draait? Of moet je bij een van beide via het internet de boel benaderen en zit het dus achter een router waarin een portforwarding is ingesteld?

Mocht je via een router met portforwarding moeten, zou je kunnen overwegen om een ander poortnummer vanaf buiten te gebruiken (dus niet poort 80)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
TD-er schreef op zondag 24 februari 2013 @ 22:10:
Staat de installatie van het -LA- script, wat je gebruikt, ook op dezelfde machine?
Werken beide Youless-apparaten binnen hetzelfde netwerk als de computer waar het log-script op draait? Of moet je bij een van beide via het internet de boel benaderen en zit het dus achter een router waarin een portforwarding is ingesteld?

Mocht je via een router met portforwarding moeten, zou je kunnen overwegen om een ander poortnummer vanaf buiten te gebruiken (dus niet poort 80)
Ik heb het script staan op een Synology NAS bij mij thuis in mijn thuisnetwerk.
Mijn Youless bevindt zich in mijn thuisnetwerk en die van mijn zwager bij hem in z'n netwerk.
Port 80 ge-NAT in z'n router, zodat de webserver van de Youless bereikbaar is.

Heb de "install" in 2 verschillende folders staan namelijk:

/../web/youless
/../web/edyouless

Als ik het cronjob.php script aanroep voor de "edyouless" install, dan haalt ie data op.
Dus er is communicatie, nietwaar?
Trouwens, realtime info komt gewoon binnen, mits ik geen password heb staan op de Youless.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@YouLess
aansluiting van de YouLess op PVoutput werkt vanaf heden prima.
zie Sunday2 bij PVoutput.org.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Alle firmware update bestanden (gas, pvoutput en regulier) waarnaar in de startpost verwezen wordt zijn nu bijgewerkt. Ze bevatten dezelfde firmware versie, maar het door Sunday2 gemelde issue in de flash tool zelf is daarin opgelost.

Verder zijn er wat meer toelichtingen en aanwijzingen in opgenomen. Er is ook een basale netwerk verbinding kwaliteit check stap toegevoegd om de kans te verminderen dat er een flash retry nodig is. Het versienummer van de flash util is hiermee naar 0.80 opgehoogd.

Vanaf 0.70 zet de flash util voor het gemak de Youless automatisch in flash mode (tenzij de Youless met een wachtwoord beveiligd is uiteraard). De USB voeding hoeft dan niet meer onderbroken te worden om in flash mode te komen. Wanneer om wat voor reden ook de flash procedure niet meteen de 1e keer succesvol is, dan vraagt de util om de Youless op de "oude manier" in flash mode te brengen voor een retry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:39
@Youless: Versie waarbij VERBRUIK naar pvoutput kan worden gelogd is er nog niet?

3D Print Service || Activated Carbon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izonix
  • Laatst online: 29-08-2024
Ik ben nu al dagen bezig om de Youless mijn verbruik te laten loggen op PVOutput.org, maar krijg het niet stabiel werkend. Na enige tijd (varierend van 0 minuten tot enkele uren) komen er geen entries meer in de live grafiek. De logging op Bidgley werkt overigens perfect.

Reeds geprobeerd:
- Powercycle Youless -> NOK
- API aan beide zijden (pvouput en youless) disabled en opnieuw enabled -> NOK
- API key vernieuwd -> NOK
- System 'ge-decommisioned' en nieuw system ID gekoppeld aan Youless -> NOK
- Compleet nieuw user account bij PVOutput geregistreerd -> NOK
- Youless niet rechtstreeks op Zyxel ADSL modem aangesloten maar via de achterliggende TP-Link WR1043 -> NOK

Overigens blijft de Youless ogenschijnlijk wel uploaden. Hij blijft telkens de 300 seconden aftellen...
Na het terug flashen naar de originele firmware werkt de logging op Bidgely wederom perfect.

Heeft iemand een tip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Vreemd, we hebben de in dit topic geposte links naar pvoutput systemen die met Youless gelogd worden nagelopen, en die tonen voor zover te zien een onafgebroken live output.

Wordt er aan het einde van de 300 sec countdown een error code of sterretje getoond bij de upload status? Als de data niet geaccepteerd wordt door pvoutput dan geven ze een http foutcode terug die in de Youless getoond wordt. Als er geen response ontvangen wordt dan wordt er een sterretje getoond.

edit:
@Mastermacemichu: er was nog een hobbel met de cummulatief flag die alleen voor generated en niet voor consumed ondersteund is in de API. Geen show stopper, maar we zaten te hopen dat pvoutput die flag ook voor consumed wil ondersteunen aangezien dat logisch zou zijn als het ook voor generated is toegestaan. We laten het weten als hier duidelijkheid over is.

[ Voor 27% gewijzigd door YouLess op 27-02-2013 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OoM_JaN
  • Laatst online: 31-03-2024
Ik ben bezig om dataopslag via het Script van -LA- op een QNAP draaiende te krijgen. De database installeren gaat vergelijkbaar met de installatie op een Synology.

Vervolgens moet je op je QNAP in je QPKG centere 'Optware' installeren
Vanuit Optware kun je nu eenvoudig php en php-curl installeren die je nodig hebt om vanuit de shell (of cronjob) je cronjob.php aan te roepen.

Nu blijf ik vast hangen op het volgende:
[/] # php /share/MD0_DATA/Web/youless/cronjob.php
PHP Fatal error: Class 'PDO' not found in /share/MD0_DATA/Web/youless/classes/database.class.php on line 13

Wie weet raad?

[ Voor 187% gewijzigd door OoM_JaN op 27-02-2013 22:30 . Reden: werkt toch niet ipv wel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
YouLess schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:43:
@Mastermacemichu: er was nog een hobbel met de cummulatief flag die alleen voor generated en niet voor consumed ondersteund is in de API. Geen show stopper, maar we zaten te hopen dat pvoutput die flag ook voor consumed wil ondersteunen aangezien dat logisch zou zijn als het ook voor generated is toegestaan. We laten het weten als hier duidelijkheid over is.
Geweldig dat hier aan gewerkt wordt. We wachten geduldig af. Thnx voor de goede support.
Mag ook wel weer eens gezegd worden...

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Niet online
Vandaag kreeg ik het ideale verbruik doorgegeven van mijn woning: 0W. Dit kon niet kloppen omdat er een paar apparaten 24/7 draaien. Wat bleek: de YouLess was lichtelijk naar beneden gezakt in het klittenband, terwijl er niemand aan heeft gezeten vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Izonix
YouLess schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 17:43:
Vreemd, we hebben de in dit topic geposte links naar pvoutput systemen die met Youless gelogd worden nagelopen, en die tonen voor zover te zien een onafgebroken live output.

Wordt er aan het einde van de 300 sec countdown een error code of sterretje getoond bij de upload status? Als de data niet geaccepteerd wordt door pvoutput dan geven ze een http foutcode terug die in de Youless getoond wordt. Als er geen response ontvangen wordt dan wordt er een sterretje getoond.
Vandaag nogmaals de PO firmware geflashed. In eerste instantie leek alles goed te functioneren, maar helaas na 22:00 komt er geen data meer binnen.
De Youless geeft ook na 22:00 aan dat de upload OK is. Dus als ik het goed begrijp komt er vanuit pvoutput een acknowledge als de data correct geupload is?
http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=18803&sid=16668

• Izonix
Gisteren zo rond 23:45 in een ultieme poging een factory reset doorgevoerd. Helaas geen enkele output wordt gelogd bij pvoutput. Verder niets meer gedaan, maar nu zie ik dat er vanochtend tussen 05:05-05:15 spontaan 3 entries zijn binnengekomen. Daarna wederom silence...
Aangezien er nergens een error log wordt bijgehouden, zou ik niet meer weten hoe ik dit verder moet troubleshooten.

• -LA-
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
OoM_JaN schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 21:53:
Ik ben bezig om dataopslag via het Script van -LA- op een QNAP draaiende te krijgen. De database installeren gaat vergelijkbaar met de installatie op een Synology.

Vervolgens moet je op je QNAP in je QPKG centere 'Optware' installeren
Vanuit Optware kun je nu eenvoudig php en php-curl installeren die je nodig hebt om vanuit de shell (of cronjob) je cronjob.php aan te roepen.

Nu blijf ik vast hangen op het volgende:
[/] # php /share/MD0_DATA/Web/youless/cronjob.php
PHP Fatal error: Class 'PDO' not found in /share/MD0_DATA/Web/youless/classes/database.class.php on line 13

Wie weet raad?
Ik denk dat de mysql pdo module voor PHP ontbreekt op je QNAP. Ik zou even googlen op 'pdo php qnap' of iets dergelijks. ;)

MTB Trail Traffic

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 21:26

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

weet iemand welke led en photo transistor er in de sensor zit van de youless?

• YouLess
@izonix
Er is ook zo te zien geen errormelding vanwege de OK result die pvoutput terug geeft. Er komen dus wel waarden aan bij pvoutput die geaccepteerd worden; er is vermoedelijk nog iets anders aan de hand. Als je contact opneems met support dan proberen we nog een paar andere dingen (vanwege het uitwisselen van keys beter om dit buiten dit topic verder te doen).

• mfjnab
  • Laatst online: 14-08 21:31
Ik heb sinds enkele weken de PVoutput firmware voor de youless geinstalleerd. De werkt uitstekend. Ook de input naar zonnestroomopbrengst.eu heb ik omgezet van een directe uitlezing vanuit de youless naar lezen vanuit PVoutput. Voordelen zijn dat de info dan met 2 cijfers achter de komma wordt overgenomen zonder truncation. Daarnaast kun je dan ook weer het wachtwoord van de youless aanzetten.

Wat me wel opvalt is dat de elke dag de output van 9:00 en 17:00 ontbreken:

http://www.pvoutput.org/i...400&sid=16242&dt=20130228.

Ik begrijp niet helemaal waar dit vandaan komt. Heeft iemand anders hier ervaring mee of een oplossing?

Martijn
mfjnab schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 20:48:
Ik heb sinds enkele weken de PVoutput firmware voor de youless geinstalleerd. De werkt uitstekend. Ook de input naar zonnestroomopbrengst.eu heb ik omgezet van een directe uitlezing vanuit de youless naar lezen vanuit PVoutput. Voordelen zijn dat de info dan met 2 cijfers achter de komma wordt overgenomen zonder truncation. Daarnaast kun je dan ook weer het wachtwoord van de youless aanzetten.

Wat me wel opvalt is dat de elke dag de output van 9:00 en 17:00 ontbreken:

http://www.pvoutput.org/i...400&sid=16242&dt=20130228.

Ik begrijp niet helemaal waar dit vandaan komt. Heeft iemand anders hier ervaring mee of een oplossing?

Martijn
Zet de tijd van je Youless als test eens even op een iets andere tijd. Bijvoorbeeld een minuutje vroeger of later en kijk eens of je dan een gaatje hebt op een ander moment van de dag.
Als het zo regelmatig gebeurt, dan zou het ook een kwestie kunnen zijn van 2 klokken die een heel klein beetje uit sync lopen.

TD-er schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 21:05:
[...]

Zet de tijd van je Youless als test eens even op een iets andere tijd. Bijvoorbeeld een minuutje vroeger of later en kijk eens of je dan een gaatje hebt op een ander moment van de dag.
Als het zo regelmatig gebeurt, dan zou het ook een kwestie kunnen zijn van 2 klokken die een heel klein beetje uit sync lopen.
@ Youless Wanneer en hoe vaak synct Youless met z'n eigen tijdserver?

A'dam PVOutput

• MasterMaceMichu
AUijtdehaag schreef op woensdag 27 februari 2013 @ 22:25:
[...]

Geweldig dat hier aan gewerkt wordt. We wachten geduldig af. Thnx voor de goede support.
Mag ook wel weer eens gezegd worden...
Helemaal mee eens! Nog geen seconde spijt gehad van de aankoop!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OoM_JaN
  • Laatst online: 31-03-2024
Heb je 'install.php' aangeroepen?

Hier weet ik ook niet direct een antwoord op. Ik zal het verder onderzoeken en misschien heeft iemand anders nog wel ideeën hierover. :)
De installatie op mijn QNAP is niet gelukt :'( . Voor zover ik kan nagaan komt het omdat in PHP 5.2 PDO buggy is en 5.3 krijg ik niet aan de praat.

Nou heb ik ook een Synology (110j) dus uiteindelijk daar maar aan de slag. Alles ging vlot, install.php en draaien maar. Maar ook hier de cronjob die niet wil .. 8)7 8)7
PHP Fatal error: Undefined class constant 'MYSQL_ATTR_USE_BUFFERED_QUERY' in /volume1/web/Youless/classes/database.class.php on line 14

Ook bij mij staat pdo_mysql gewoon aangevinkt maar toch bovenstaande error.

}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgroen81
  • Laatst online: 21-09 22:38
Net de youless besteld. Leuk om mee te experimenteren.
Nu is het wachten op de Firmware waarmee het mogenlijk wordt verbruik naar PVoutput te uploaden als verbruik.

Mitsubishi PUHZ-W50VHA + EHPT20X-VM2C / 30x JASolar 265Wp oost/west + SolarEdge 7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
Het idee is dat wanneer pvoutput consumed en generated op dezelfde manier met cummulatieve waarden mogelijk maken (die vraag staat uit), dat we dan een selector toevoegen in de settings zodat 1 van beiden gekozen kan worden als upload type.

Om daar in elk geval niet op te hoeven wachten is er bij deze alvast een firmware die consumed in plaats van generated upload. Deze kan hier worden gedownload.

@ericplan: De tijdsync vindt 1x per uur plaats. Dit gebeurt niet op een rond tijdstip, maar afhankelijk van wanneer de Youless aangezet is (voor de spreiding).

@mfjnab: pvoutput doet zelf een soort "snap to grid" om de 5 minuten waarden op ronde tijdstippen te tonen. Misschien dat het daarmee te maken heeft, eventueel in combinatie met een kleine verschuiving door de tijdsynchronisatie? Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je even deactiveert en weer activeert; hierdoor verandert het absolute moment van uploaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
@Youless: Snap niet wat jullie met 'cumulatieve waarden' bedoelen. In mijn situatie zit de youless op een meter die puur de verbruikte energie meet, dus geen bruto verbruikt -/- opgewekt. Kan ik die firmware dan al gaan gebruiken en levert dat zinnige waarden op in pvoutput?

En kan ik gewoon het system id en api key gebruiken waar ik ook mijn pv-opbrengst op log? (Dit doe ik met een logger van FP4ALL). Krijg dan geen conflicten?

[ Voor 22% gewijzigd door MasterMaceMichu op 01-03-2013 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouLess
MasterMaceMichu schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 22:08:
@Youless: Snap niet wat jullie met 'cumulatieve waarden' bedoelen. In mijn situatie zit de youless op een meter die puur de verbruikte energie meet, dus geen bruto verbruikt -/- opgewekt. Kan ik die firmware dan al gaan gebruiken en levert dat zinnige waarden op in pvoutput?

En kan ik gewoon het system id en api key gebruiken waar ik ook mijn pv-opbrengst op log? (Dit doe ik met een logger van FP4ALL). Krijg dan geen conflicten?
Sorry voor de onduidelijkheid. Je kunt deze firmware gewoon nu al gebruiken op je bruto verbruik meter: de waarden die verstuurd worden komen in de consumed kolom terecht. Deze firmware is dus specifiek om in combinatie met een bruto verbruik meter te gebruiken.

De pvoutput documentatie zegt dat het toegestaan is om de consumed en generated waarden los van elkaar op te sturen, dus het zou moeten kunnen om dezelfde api key en system id te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@youless
Ik heb de 1.2.0.POC versie geflasht, maar na de flash is de ping test mislukt.
Nu brand de statusled op de youless continu. Heb al geprobeerd om de oude firmware erop te zetten, maar er is geen verandering. Ook een reset met de netwerkkabel in en uit halen werkt niet.
Enig idee wat ik nu nog kan proberen? Is het bij anderen wel gelukt?

Edit: Na diverse "huiverige" pogingen is het toch gelukt. Direkt na de usb even te ontkoppelen en flashen met vaste directe kabel. :)

Ziet er goed uit!
Afbeeldingslocatie: http://i47.tinypic.com/35lauxj.jpg

Na een dag verbruik loggen, heb ik enkel outputs van 120 watt of veelvouden daarvan, terwijl de youless zelf wel nauwkeurig is. Vreemd.

[ Voor 36% gewijzigd door AUijtdehaag op 02-03-2013 22:58 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMaceMichu
Heb hem zojuist ook geflasht, bij mij ging het in 1 keer goed. Was er een beetje huiverig voor, gezien ik de vorige keer de Youless gebricked had en hij terug naar Youless moest....Maar de procedure is echt sterk verbeterd!

@Youless: Ik krijg dus NIET de waardes van verbruik te zien in het live-overzicht zoals hierboven wel te zien is. Alleen maar bij het 'dag' overzicht.....

Maar een 'nieuwe' installatie aangemaakt in pvoutput, met optie 'consumption only'en die gekoppeld aan mijn reeds bestaande verzamel systeem. Nu lijkt het goed te gaan.....

[ Voor 56% gewijzigd door MasterMaceMichu op 02-03-2013 14:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pocketware
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Pocketware

En de eerste versie voor de Windows Phone staat ook ik de Marketplace

Opmerkingen / verzoeken mogen via een DM ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
Pocketware schreef op zondag 03 maart 2013 @ 22:01:
En de eerste versie voor de Windows Phone staat ook ik de Marketplace

Opmerkingen / verzoeken mogen via een DM ;)
Staat zeker niet in de Nederlandse market...

Pagina: 1 ... 21 ... 62 Laatste

Let op:
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.