Het lijkt erop dat het totale verbruik, weer wel klopt.
De eerste youless (voor verbruik) heeft firmware 1.2.0 POC
De tweede youless (voor opwek) werkt verder prima met firmware 1.2.0 PO op pv output
Screenshot van dezelfde dag:
PVoutput, 1e youless:

Synology, LA Script, 1e youless:

Ik heb de tijd even iets anders gezet, en nu s het probleem weg. Terugkijkend in de tijd zag ik wel dat het moment dat de logging niet goed ging iets verschoof over de loop van weken. Kans is dus dat het op een gegeven moment weer terugkomt als beide klokken weer in sync lopen, maar voor nu is het OK, en door de klok van de youless een minuutje te verschuiven is er nu geen probleem meer.@mfjnab: pvoutput doet zelf een soort "snap to grid" om de 5 minuten waarden op ronde tijdstippen te tonen. Misschien dat het daarmee te maken heeft, eventueel in combinatie met een kleine verschuiving door de tijdsynchronisatie? Je zou kunnen kijken wat er gebeurt als je even deactiveert en weer activeert; hierdoor verandert het absolute moment van uploaden.
Een soortgelijke situatie kwam ook hier naar voren, maar daar was de stapgrootte 12 Watt voor een 1000 imp/kWh meter.
Dezelfde redenatie kan hier ook gevolgd worden, maar dan met een meterconstante van 100 pulsen per kWh. Ik zie in de tabel ook stappen van 0,01kWh, dat lijkt overeen te komen met 100 pulsen per kWh. Kan dan kloppen?
Gemiddeld genomen klopt het dan dus wel, maar de stappen zijn in deze situatie wel vrij grof.
Deze kwantisatie wordt mede veroorzaakt doordat pvoutput de data op een 5 minuten grid uitlijnt. Bij Bidgely (waar de tijdstempel seconde resolutie heeft) gebeurt dit niet.
Er is wel nog een optionele mogelijkheid in de api om het actuele vermogen mee te sturen (dus zoals door de Youless zelf is berekend). Dit wordt nu niet meegestuurd naar pvoutput, maar dat zou waarschijnlijk een betere grafiek geven bij meters met een lage meterconstante.
Allereerst hulde voor de goede ondersteuning van Youless support! Achter de schermen is vaak tot laat in de avond getroubleshoot en mede dat heeft uiteindelijk resultaat gehad.YouLess schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 15:24:
@izonix
Er is ook zo te zien geen errormelding vanwege de OK result die pvoutput terug geeft. Er komen dus wel waarden aan bij pvoutput die geaccepteerd worden; er is vermoedelijk nog iets anders aan de hand. Als je contact opneems met support dan proberen we nog een paar andere dingen (vanwege het uitwisselen van keys beter om dit buiten dit topic verder te doen).
Het probleem dat de uploads naar PVOutput te pas en te onpas afbraken bleek te worden veroorzaakt door de combinatie van de "PO firmware" en een "consumption only" account bij PVOutput. De data wordt met deze firmware als "generated" ge-upload en dat gaat dan kennelijk niet goed.
De oplossing werd geboden door de "POC firmware". Hiermee wordt de data als "consumed" naar PVOutput geschreven en dat werkt wel. Ik heb hier al dagen een stabiele upload.
Ikzelf gebruik nu nog de oude draaistroommeter met 600imp/kWh en zie 's nacht ook een 'zwabberende' output tussen 84W en 96W. Het nut van het uploaden van de berekende data zie ik wel in.YouLess schreef op maandag 04 maart 2013 @ 22:19:
Er is wel nog een optionele mogelijkheid in de api om het actuele vermogen mee te sturen (dus zoals door de Youless zelf is berekend). Dit wordt nu niet meegestuurd naar pvoutput, maar dat zou waarschijnlijk een betere grafiek geven bij meters met een lage meterconstante.
Over enkele weken bouw ik een tussenmeter met 2000imp/kWh in m'n groepenkast. Daarmee zal de rimpel wel grotendeels gladgestreken worden, maar de aanpassing aan de bron lijkt me een goed idee.
Mocht er wat getest moeten worden, dan wil ik hier wel aan meewerken.
Mijn idle verbruik is zo laag dat mijn (analoge) meter er ongeveer 9 minuten over doet om rond te komen. Hierdoor ziet de Youless niet dat hij rond is geweest en geeft hij steeds het laatst gemeten verbruik aan. En op de duur, volgens mij na ongeveer 18 minuten geen puls, geeft hij zelfs 0 watt aan.
De lichtinput is steeds ongeveer rond de 30%, dus ruim boven de minimaal 6% en maximaal 80% vereiste.
Als ik via de webinterface de lichtinput in de gaten hou zie ik wel dat hij bij de zwarte streep sterk afneemt en daarna weer toeneemt.
@Youless: Is dit een bug dat hij de streep niet detecteert doordat hij te langzaam ronddraait? Of is de lichtinput toch te weinig.
Daarnaast pleit ik er voor om de Youless zo intelligent te maken, dat als hij tussen twee uploads geen puls heeft gehad hij dan zelf berekent wat dan het (theoretische) maximale verbruik is en dat dan upload. Zodoende ligt op deze manier de upload waarde dichter bij het werkelijk verbruik dan dat hij de waarde upload die hij aan de hand van de laatste puls heeft berekent.
Heb je het aantal rotaties per KWh goed ingesteld?Gummie schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 14:53:
Ik weet niet of meerder mensen er last van hebben maar ik heb het volgende probleem.
Mijn idle verbruik is zo laag dat mijn (analoge) meter er ongeveer 9 minuten over doet om rond te komen. Hierdoor ziet de Youless niet dat hij rond is geweest en geeft hij steeds het laatst gemeten verbruik aan. En op de duur, volgens mij na ongeveer 18 minuten geen puls, geeft hij zelfs 0 watt aan.
De lichtinput is steeds ongeveer rond de 30%, dus ruim boven de minimaal 6% en maximaal 80% vereiste.
Als ik via de webinterface de lichtinput in de gaten hou zie ik wel dat hij bij de zwarte streep sterk afneemt en daarna weer toeneemt.
@Youless: Is dit een bug dat hij de streep niet detecteert doordat hij te langzaam ronddraait? Of is de lichtinput toch te weinig.
Daarnaast pleit ik er voor om de Youless zo intelligent te maken, dat als hij tussen twee uploads geen puls heeft gehad hij dan zelf berekent wat dan het (theoretische) maximale verbruik is en dat dan upload. Zodoende ligt op deze manier de upload waarde dichter bij het werkelijk verbruik dan dat hij de waarde upload die hij aan de hand van de laatste puls heeft berekent.
Is niet ondenkbaar, maar wel vervelend met dit soort toepassingen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
Ja die van mij heeft 480 pulsen/kWh, ofwel c = 480, en dat is volgens mij vrij standaard.toxict schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 18:33:
[...]
Heb je het aantal rotaties per KWh goed ingesteld?
Misschien toch maar meer apparaten op standby zetten.
Dus jij zit dan op een verbruik van zo'n 13 Watt?Gummie schreef op dinsdag 05 maart 2013 @ 20:58:
[...]
Ja die van mij heeft 480 pulsen/kWh, ofwel c = 480, en dat is volgens mij vrij standaard.
Misschien toch maar meer apparaten op standby zetten.Dan doet hij het wel 'goed'.
Hmm, wat een luxe-probleem
* TD-er droomt even verder van zo'n verbruik.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Hij valt te downloaden op: http://www.parage.net/youless/YouLess_1.07.zip
[ Voor 0% gewijzigd door Guruniverse op 26-03-2019 08:20 . Reden: Update van download link ]
Leuk initiatief, leuke app! Helaas werkt hij bij mij niet samen met de gasfirmware, maar krijg ik de melding "The data from the device was invalid"Guruniverse schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:51:
Recent heb ik zelf een Youless aangeschaft. Ik ben zelf een Mac gebruiker en miste een app voor OS-X. Deze zelf dus maar gemaakt. De app laat een gauge meter zien met het actuele verbruik, vergelijkbaar met de iOS versie. Het icoon in de Dock geeft ook de waarde weer en zit daarmee dus niet in de weg van andere applicaties.
[afbeelding]
Hij valt te downloaden op: http://www.parage.net/youless/YouLess_1.02.zip
A'dam PVOutput
Perfect, ik test het graag.Guruniverse schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 09:59:
De huidige versie is inderdaad alleen voor de klassieke e-versie. Ik kende het gas firmware initiatief nog niet. Ik zal de firmware vanavond eens op mijn 2e device laden en kijken welke aanpassingen ik aan de app kan maken om ook deze firmware te ondersteunen.
A'dam PVOutput
Ik ook. Kudos!Guruniverse schreef op woensdag 06 maart 2013 @ 00:51:
Ik miste een app voor OS-X.
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=18400&sid=16242
Is dit een bekend probleem of is er een instelling op PVoutput die ik kan aanzetten oid.
Martijn
Gister toch maar weer eens aan de slag gegaan met mijn Synology en tot mijn verbazing draaide het scriptje nu wel! Cronjob aangemaakt en afwachtten... 24 uur later heb ik een prachtige grafiek met de dagverbruiken. Big brother kan nu precies zien hoe laat de senseo aangaatOoM_JaN schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 00:14:
[...]
De installatie op mijn QNAP is niet gelukt. Voor zover ik kan nagaan komt het omdat in PHP 5.2 PDO buggy is en 5.3 krijg ik niet aan de praat.
Nou heb ik ook een Synology (110j) dus uiteindelijk daar maar aan de slag. Alles ging vlot, install.php en draaien maar. Maar ook hier de cronjob die niet wil ..![]()
![]()
PHP Fatal error: Undefined class constant 'MYSQL_ATTR_USE_BUFFERED_QUERY' in /volume1/web/Youless/classes/database.class.php on line 14
Ook bij mij staat pdo_mysql gewoon aangevinkt maar toch bovenstaande error.
@Youless: prachtig apparaat!
@-LA-: prachtige software!

Na resetten draait alles weer, maar blijkbaar is het niet stabiel. In de drie maanden die daaraan vooraf gingen trad dit euvel niet op.
Ben ik nou de enige die regelmatig een reset moet doen om het wachtwoord weer te killen
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Nope, dat is al best wel vaak voorbij gekomen.jaari schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:11:
de laatste twee maanden heb ik nu drie maal gehad dat Sonnenertrag.de niet bij de gegevens kon, want de youless vroeg weer om een (leeg) wachtwoord.![]()
Na resetten draait alles weer, maar blijkbaar is het niet stabiel. In de drie maanden die daaraan vooraf gingen trad dit euvel niet op.
Ben ik nou de enige die regelmatig een reset moet doen om het wachtwoord weer te killen
Voor zover ik weet is dat alleen maar voorgekomen bij mensen die de Youless op poortje 80 rechtstreeks aan het internet hebben hangen. Bijvoorbeeld via port-forwarding.
Het vermoeden is dat port-scan-scriptjes van script-kiddies dit soort "blank" wachtwoorden veroorzaken.
Het beste kun je proberen in te stellen dat die portforwarding alleen mogelijk is vanaf een beperkt aantal IP-adressen vanaf het internet. Niet alle routers ondersteunen dat, maar wanneer dat wel tot de mogelijkheden behoort zou ik dat wel aanraden.
Is ook een stuk veiliger, want voor je het weet gaat er iemand ineens echt instellingen lopen aanpassen.
TD-er is me net voor.jaari schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:11:
de laatste twee maanden heb ik nu drie maal gehad dat Sonnenertrag.de niet bij de gegevens kon, want de youless vroeg weer om een (leeg) wachtwoord.![]()
A'dam PVOutput
Verwijderd
Ik tracht Youless te pakken te krijgen want ik wil niet wachten ...
Ik zit in de buurt van Berkel Rodenrijs maar krijg geen reactie op mijn emails.
Daarnaast zijn alle bekende telfoonnummers van Youless of niet goed of er wordt niet opgenomen.
Ook op de site van PostFossil kan ik niets vinden kwa telefoonnummers..
Ik wil er gewoon eentje kopen , evt. via de site betalen , en gewoon straks op komen halen..
@Youless : kan dat
Heb je ook al de mail danwel contactformulier geprobeerd?Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:42:
Hoi @Youless,
Ik tracht Youless te pakken te krijgen want ik wil niet wachten ...![]()
Daarnaast zijn alle bekende telfoonnummers van Youless of niet goed of er wordt niet opgenomen.
Ik wil er gewoon eentje kopen , evt. via de site betalen , en gewoon straks op komen halen..
Daarop reageren ze meestal best wel snel en geregeld ook nog buiten kantoortijden. (al kan ik me voorstellen dat ze het tegenwoordig iets drukker hebben)
En mocht je echt om de hoek zitten, dan zijn er hier al verhalen genoemd waarbij er geen post-verzending aan te pas is gekomen.
Mijn ervaring is dat ze zeer vlot op email reageren, ook in het week-end.Verwijderd schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 14:42:
Hoi @Youless,
Ik tracht Youless te pakken te krijgen want ik wil niet wachten ...![]()
klopt, ik heb de Youless via poort 80 en port forwarding maar ik kan dat niet per IP specificeren.TD-er schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:19:
[...]
Nope, dat is al best wel vaak voorbij gekomen.
Voor zover ik weet is dat alleen maar voorgekomen bij mensen die de Youless op poortje 80 rechtstreeks aan het internet hebben hangen. Bijvoorbeeld via port-forwarding.
Het vermoeden is dat port-scan-scriptjes van script-kiddies dit soort "blank" wachtwoorden veroorzaken.
Het beste kun je proberen in te stellen dat die portforwarding alleen mogelijk is vanaf een beperkt aantal IP-adressen vanaf het internet. Niet alle routers ondersteunen dat, maar wanneer dat wel tot de mogelijkheden behoort zou ik dat wel aanraden.
Is ook een stuk veiliger, want voor je het weet gaat er iemand ineens echt instellingen lopen aanpassen.
moet ik dus mee zien te leven, tot ik een nieuwe router aanschaf.
Bedankt voor de reactie
Gewoon de PVoutput firmware laden een account aanmaken en klaar. PVoutput werkt veel fijner als sonnenertrag. Daarnaast is het tweakers live team erg leuk en werkt de youless koppeling feilloos.jaari schreef op donderdag 07 maart 2013 @ 22:11:
De youless pusht daar de gegevens wat gewoonweg veel beter werkt als de pull constructie bji sonnenertrag.
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
De meeste routers kunnen wel een poort-translatie doen, dus dat je van buiten op poort 1234 naar binnen op poort 80 kunt verbinden.
Mocht het door scriptkiddies mis gaan, dan zou het kunnen dat ze andere scans doen op andere poortjes, dus misschien dat je het daarmee voorkomt.
Als ik me niet vergis kan de Youless zelf ook op andere poortjes benaderd worden, al zou ik even niet weten welke, noch of je dan ook minder mogelijkheden hebt (wat wenselijk is) om dingen te veranderen.
Misschien dat Youless zelf hier nog wat over kan zeggen.
Hoi,revolution-nl schreef op vrijdag 08 maart 2013 @ 19:22:
[...]
Gewoon de PVoutput firmware laden een account aanmaken en klaar. PVoutput werkt veel fijner als sonnenertrag. Daarnaast is het tweakers live team erg leuk en werkt de youless koppeling feilloos.
De youless pusht daar de gegevens wat gewoonweg veel beter werkt als de pull constructie bji sonnenertrag.
Wat bedoel je precies met "PVoutput firmware"?
Log nu alles met behulp van de youless, naar mysql op een raspberry pi
Krijg echter de koppeling naar PVoutput nog niet voor elkaar
Verneem graag hoe jij dat doet.
Groet,
Otto
Zo is er ook een firmware-versie voor upload naar PVoutput.org, analoog aan hoe de originele firmware upload naar Bidgely.
Dan heb je geen MySQL en R'pi meer nodig, maar het kan nog steeds wel.
Thanks, gevonden.TD-er schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 10:33:
In de startpost staat een aantal verschillende firmware-versies genoemd, met vaak ook een link erbij naar de post waar de firmware aangekondigd is, met enige uitleg erbij.
Zo is er ook een firmware-versie voor upload naar PVoutput.org, analoog aan hoe de originele firmware upload naar Bidgely.
Dan heb je geen MySQL en R'pi meer nodig, maar het kan nog steeds wel.
Heb de youless geflasht, lijkt erop dat ie is blijven hangen.
Status led blijft nu continu groen.
Heb al een reset geprobeerd, heeft het echter nog niet opgelost.
Kan de youless ook niet meer benaderen
Wat nu?
Had ik ook een keer gehad.ogdak schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 11:53:
[...]
Thanks, gevonden.
Heb de youless geflasht, lijkt erop dat ie is blijven hangen.
Status led blijft nu continu groen.
Heb al een reset geprobeerd, heeft het echter nog niet opgelost.
Kan de youless ook niet meer benaderen![]()
Wat nu?
Gewoon blijven proberen te flashen met een directe ethernetkabel.
Misschien net nadat je de usb kabel er weer in doet.
Zo kreeg ik het weer voor elkaar om hem werkend te krijgen.
Zie deze post.
[ Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 09-03-2013 12:12 ]
Thanks, aantal keren geprobeerd maar statusled en netwerk indicator blijven continu groen.AUijtdehaag schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 11:57:
[...]
Had ik ook een keer gehad.
Gewoon blijven proberen te flashen met een directe ethernetkabel.
Misschien net nadat je de usb kabel er weer in doet.
Zo kreeg ik het weer voor elkaar om hem werkend te krijgen.
Zie deze post.
TED-5000 Polling
TED-5000 Energy Posting
Wattvision
CurrentCost ENVI
Digi ConnectPort/ERT Gateway
Rainforest EAGLE (RFA-Z109)
Other
'Youless' of 'LS110' invullen bij other leidt niet tot verbetering.
Iemand een tip?
Zie hier: YouLess in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter" en YouLess in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter" voor een beetje meer uitleg.
Het flashen is vrij kritiek en ik raad je aan om de firmware-files van de Youless-site zelf te pakken (en niet de mirror, al zal ik die zo even bijwerken), want het flash-gedeelte is wel recent verbeterd. Maar nog steeds is het een vrij tijd-kritisch geheel, dat flashen. Je moet op het juiste moment op enter drukken bij het flashen en het beste is om dat te doen via een bedraad netwerk. Mocht het op de ene computer niet werken, probeer dan een ander. Mogelijk zouden zaken als een firewall in de weg kunnen zitten.
Mirrors even bijgewerkt, de firmware-installer files zijn nu zo'n 200kB groot, tegenover 100k voor de oude versies
@ToniW:
Je moet Bidgely vanaf de Youless zelf instellen, niet vanaf Bidgely.
[ Voor 6% gewijzigd door TD-er op 09-03-2013 13:03 ]
Uiteindelijk opnieuw flashen met een directe verbinding bracht de oplossing.
Nu alleen nog het pvoutput tabje configureren.
Verwijderd
ik heb nu ook een youless
maar de registratie is veel te hoog op mijn KWH meter (digitaal) staat 500 imp/KWH
maar ik heb hem vandaag ingesteld op 10000 imp/KWH
ik weet niet waardoor dit komt het de puls komt binnen op 98%
heeft iemand van jullie ook een dergelijk probleem ?
Model: LS110
Firmware versie: 1.2.0
Meterstand: 33458,181 kWh
Actueel verbruik: 351 Watt
Input: 0%
Upload: OK (33)
Ik snap je probleem danwel 'oplossing' niet echt.Verwijderd schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 14:10:
Hallo,
maar de registratie is veel te hoog op mijn KWH meter (digitaal) staat 500 imp/KWH
Actueel verbruik van 351 Watt is zeker een mogelijkheid, dus daar kunnen we nu niets aan aflezen.
Wel zie ik dat de input nu op 0% staat en je geeft aan dat de puls op 98% binnenkomt. Lijkt me dus dat het oogje de LED uitstekend kan onderscheiden.
Echter wanneer er op je meter staat dat je 500imp/kWh kunt verwachten, waarom stel je de Youless dan in op 10'000 imp/kWh?
Wat mij opvalt is dat de upload interval niet consequent is.
Als er netjes ieder 5 minuten een upload is, zie ik in de youless interface op tabje "upload" een ok bij Upload: en een een terugtel teller aftellen vanaf 300.
Ik mis ook een paar uploads dan zie ik in dat zelfde tabje "upload" bij Upload: een *
http://pvoutput.org/intra...448&sid=13242&dt=20130309
Je zou de klok van de Youless even een minuutje vooruit kunnen zetten als test.
Of het upload-interval iets hoger zetten.
Verwijderd
heel invoudig ik heb de meterstanden hoog en laag genoteerd en dan een week gewacht
en er was maar liefst een verschil van een factor 20 tussen de teller standen en de youless
op dit moment staat de wasmaschine aan
Meterstand: 33461,961 kWh
Actueel verbruik: 2448 Watt
Input: 85% •
Upload: OK (27)
met de vorige instellingen van de youless gaf hij een momenteel verbruik van 20 keer 2448 Watt en dat is maar liefst 48,96 Kw dat is toch wel erg veel voor een wasmaschine ?
dus vandaar, ik vind het uiteraard erg vreemd vandaar mijn vraag hier
Wat voor kWh-meter heb je? Bij DIN-rail kWh-meters is er vaak verschil tussen het aantal pulsen op de LED en op de S0-uitgang.Verwijderd schreef op zaterdag 09 maart 2013 @ 14:10:
Hallo,
A'dam PVOutput
Verwijderd
we hebben een sandaard digitale metere
een enermet E420 ntts P8KM T6373 zie
http://www.currentcost.com/download/Enermet-P8KM-T6373.pdf
De eerste link met Google op Enermet 420i laat een youtube filmpje zien met deze meter waarbij duidelijk te lezen is op de meter dat de s0-uitgang 500 imp/kWh geeft en de led 10.000 imp/kWh.Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 09:22:
ericplan,
we hebben een sandaard digitale metere
een enermet E420 ntts P8KM T6373 zie
http://www.currentcost.com/download/Enermet-P8KM-T6373.pdf
Maar waarschijnlijk heb je de Youless over die tekst geplakt.
[ Voor 6% gewijzigd door ericplan op 10-03-2013 09:42 ]
A'dam PVOutput
Verwijderd
je hebt volkomen gelijk, ik schaam me diep
maar ik ben het bos ingestuurd met die So uitgang
hartelijk dank om mij op deze eigen fout te wijzen

Graag gedaan ✅Verwijderd schreef op zondag 10 maart 2013 @ 10:19:
hartelijk dank om mij op deze eigen fout te wijzen
A'dam PVOutput
Dan hoef je niet zo lang te wachten op de volgende puls bij laag verbruik.
Er zijn er hier die het moeten doen met 187.5 imp/kWh.
Ja, het is mogeiijk om een alternatieve poort bij zonnestroomopbrengst.eu op te geven. Aan het einde van de volgende Youless blogpost staat beschreven hoe dat ingesteld kan worden in de zonnestroomopbrengst.eu instellingen:
http://www.youless.nl/blo...zonnestroomopbrengst.html
De Youless web interface is ook te bereiken op poorten 32848, 16464 en 49232 voor modemrouters die geen X->Y poort translatie ondersteunen, dus een nieuwe modemrouter is niet nodig.
De gebruikershandleiding is overigens bijgewerkt om ook de flash procedure te beschrijven.
Voor mensen bij wie flashen over het netwerk niet goed werkt blijkt de directe kabelverbinding manier meestal de oplossing (dit is ook als tip in de handleiding opgenomen).
De hoster heeft de volgende cron ingesteld:
5 * * * * [gebruikersnaam] nice -n+19 /usr/bin/php /home/[domeinnaam]/public_html/youless/cronjob.php
Hierbij is gebruikersnaam hetzelfde als die om in te loggen in MySql. Domeinnaam is inclusief .nl
Alle rechten heb ik bekeken en versoepelt. Op mijn modem zie ik het forwarden van de live weergave in de logs terug. Echter de cron is hierin nergens te bekennen.
Ik kijk ergens overheen, maar hoe kom ik er achter waar de zaak mis loopt?
De feestdagen voor hoog/laag tarief zitten erin, evenals de weekends. (zie tabel feestdagen)
Ook beginnen de grafieken op het tijdstip van de vroegst beschikbare data (en dus niet altijd om 00:00 uur)
Ook worden de verbruikscijfers per minuut opgeslagen in de data_m tabel. De structuur van deze tabel is identiek aan de data_h tabel zodat de grafieken zonder aanpassingen blijven werken. Er is hiervoor een nieuwe cronjob genaamd xanjob.php
Ben nu bezig om het geheel op UTC te laten lopen. Youless.nl geeft aan dat de firmware dit niet ondersteunt. De youless haalt de tijd hier op: http://youless.nl/yl/t.php Welke aan CET is aangepast.
Nu heb ik eenzelfde php script (ik had immers al het script van -LA- draaien dus dat kan eenvoudig) gemaakt welke de UTC tijd teruggeeft. Helaas echter gaat de youless naar 8.8.8.8 om hostnames te resolven. Eenvoudig ondervangen gaat dus niet. Geeft ook wel te denken ingeval youless.nl ooit niet meer te bereiken is. Dan zal de tijd handmatig ingesteld en bijgehouden moeten worden. Het verzoek aan youless is dus ook om de gebruikte dns server instelbaar te maken.
ik heb nu de directe import van Sonnenertrag laten vervallen en laat de Sonnenertrag imput via PVoutput lopen. Loopt prima. Eens kijken hoe dat op de lange duur bevalt.
Of een zelf te kiezen ntp server. Lijkt me nog mooier.rednax70 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 21:29:
Het script van -La- heb ik hier geforked: https://bitbucket.org/RedNax67/youless
De feestdagen voor hoog/laag tarief zitten erin, evenals de weekends. (zie tabel feestdagen)
Ook beginnen de grafieken op het tijdstip van de vroegst beschikbare data (en dus niet altijd om 00:00 uur)
Ook worden de verbruikscijfers per minuut opgeslagen in de data_m tabel. De structuur van deze tabel is identiek aan de data_h tabel zodat de grafieken zonder aanpassingen blijven werken. Er is hiervoor een nieuwe cronjob genaamd xanjob.php
Ben nu bezig om het geheel op UTC te laten lopen. Youless.nl geeft aan dat de firmware dit niet ondersteunt. De youless haalt de tijd hier op: http://youless.nl/yl/t.php Welke aan CET is aangepast.
Nu heb ik eenzelfde php script (ik had immers al het script van -LA- draaien dus dat kan eenvoudig) gemaakt welke de UTC tijd teruggeeft. Helaas echter gaat de youless naar 8.8.8.8 om hostnames te resolven. Eenvoudig ondervangen gaat dus niet. Geeft ook wel te denken ingeval youless.nl ooit niet meer te bereiken is. Dan zal de tijd handmatig ingesteld en bijgehouden moeten worden. Het verzoek aan youless is dus ook om de gebruikte dns server instelbaar te maken.
A'dam PVOutput
Overigens is er ook nog zoiets als data.myenersave.com.. We gaan toch geen data harvesten zoals plugwise?
[ Voor 19% gewijzigd door rednax70 op 13-03-2013 22:00 ]
De youless doet ook een resolve van data.myenersave.com. Als je daarheen gaat krijg je de vers geinstalleerde apache pagina. Het scenario kwam bij mij op dat de youless daar evt gebruiksdata naar zou gaan uploaden oid. Er is eea te doen over iets soortgelijks icm de plugwise.
Dat is ook de eerste hit op Google, wanneer je er op zoekt.
Ik ben de laatste tijd zelf trouwens ook een beetje met Arduino's en Ethernet aan het klooien en ik kan je verzekeren dat je niet heel erg veel over houd in een Arduino aan werkgeheugen.
Dus ik kan me voorstellen dat het gebruik van een willekeurige NTP-server nogal lastig gaat zijn.
En het gegeven dat er voor diverse andere upload-hosts vrij snel nieuwe firmware-versies zijn uitgekomen, doet vermoeden dat het ze bij Youless juist niet te doen is om alles bij 1 partij te krijgen/houden.
Plugwise had als ik me niet vergis op een gegeven moment de voorwaarden zo aangepast dat je verplicht was de upload naar hun server toe te staan, omdat je anders geen updates meer zou krijgen. (als in, geen recht meer op)
De Youless kan zelfs gewoon zelfstandig werken, zonder netwerk.
Maar misschien is het wel een idee voor een volgende firmware-versie om alternatieve NTP/DNS servers te ondersteunen, al kan ik me voorstellen dat er dan ook een pakketje bijgeleverd moet worden met zo'n uitgeklede NTP-server die je dan zelf zou kunnen gaan draaien.
Ik heb het script van -LA- stop gezet op mijn Nas, omdat het loggen met PVOutput nu zo goed werkt nu met 2 youlessen.aki345 schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 10:41:
Mijn Youless draait hier twee weken naar volle tevredenheid, maar het loggen via een externe host krijg ik maar niet voor elkaar. Het script van -LA is zonder foutmeldingen geinstalleerd en de Live-weergave werkt prima.
Opwek en verbruik (private) loggen via PVOutput werkt heel erg goed.
Nu kan de Nas gewoon blijven slapen ipv van ieder uur wakker te worden.
Dat via PVOutput loggen naar Sonnenertrag ben ik ook wel in geinterreseerd. Heb je daar meer informatie over? Wel zo prettig idee om het op 2 "gratis" verschillende plaatsen te loggen.jaari schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 21:37:
@TD-er @Youless
ik heb nu de directe import van Sonnenertrag laten vervallen en laat de Sonnenertrag imput via PVoutput lopen. Loopt prima. Eens kijken hoe dat op de lange duur bevalt.
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-03-2013 23:20 ]
De http gebaseerde tijdsynchronisatie is inderdaad gekozen om ruimte te sparen en is voldoende nauwkeurig voor de Youless logging. Deze tijd is overigens wel UTC tijd, maar in de web interface wordt lokale tijd gebruikt. Het klopt wel dat de server op die manier nu vast is; wij gaan er natuurlijk vanuit dat youless.nl blijft bestaan
Edit: Je youless rebooten? Ga naar http://192.168.1.14/S?rb=
[ Voor 16% gewijzigd door rednax70 op 14-03-2013 07:49 ]
Eigenlijk moet de Youless gewoon braaf eerst een DHCP request doen. Daarin kunnen dan meteen de DNS en NTP instellingen worden doorgegeven. Als daarop geen (afdoende) antwoord komt kan hij terugvallen op hardcoded fallback settings.YouLess schreef op donderdag 14 maart 2013 @ 11:59:
@TD-er en @rednax70: Dat zou de onafhankelijkheid nog wat verder verhogen; vinden we ook een goede zaak, al zal dit voor het gros van de gebruikers niet zo leven denk ik. We kijken hoe we het in het vat kunnen gieten voor een volgende versie. Dit is dan welliswaar geen harde toezegging die je misschien wilt horen, maar we zij altijd wat terughoudend in het doen van harde beloftes.
Als de CPU echt een ATmega 328 is, dan zit er maar 2 kB aan ram op, dus blijft er weinig over.
Hoe gaat dat als je een verbruik en opwek YouLess naar PVoutput data laat spuwen als je PV installatie 1000watt opwekt en je verbruikt maar 200.AUijtdehaag schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 23:15:
[...]
Ik heb het script van -LA- stop gezet op mijn Nas, omdat het loggen met PVOutput nu zo goed werkt nu met 2 youlessen.
Opwek en verbruik (private) loggen via PVOutput werkt heel erg goed.![]()
[...]
Dat via PVOutput loggen naar Sonnenertrag ben ik ook wel in geinterreseerd. Heb je daar meer informatie over? Wel zo prettig idee om het op 2 "gratis" verschillende plaatsen te loggen.
Weet PVoutput dan ook dat je maar 200 watt verbruikt of meet PVoutput gewoon een verbruik van 800 watt.
Als dat eerste het geval is dan is dat geniaal!
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Verwijderd
Ik heb een interessant probleem met de Youless waar ik niet uit kom. Deze week heb ik m'n router vervangen door een Airport Extreme. De Youless heb ik aangesloten op 1 van de LAN poorten. Ik kan de webinterface benaderen via m'n laptop zowel op het interne adres als het externe adres via een port forwarding. Ook de iPhone app werkt goed.
Sinds deze verandering werkt de upload naar Bidgely niet goed meer. Ik zie de countdown van 59 naar 0 en daarna verschijnt een sterretje. Na een paar minuten begint de countdown weer en zie ik hem 2 keer van 59 naar 0 lopen. Daarna verschijnt het sterretje weer. Ik zie de data wel op Bidgely binnen komen maar omdat niet elke minuut de data wordt doorgestuurd mis ik voor m'n gevoel gegevens.
Als ik m'n oude router weer aansluit (Linksys 54gl met DD-wrt) dan wordt de data elke minuut doorgestuurd zonder onderbreking. Heeft iemand een idee wat de onderbreking via de Airport kan veroorzaken? Via een laptop of iPad heb ik geen last van onderbrekingen en kan ik gewoon het internet op.
Groetjes,
Alexander
Wanneer je je router hebt vervangen, heb je mogelijk ook het IP-adres van je router en dus ook je gateway anders.
Verwijderd
Kijk ik op de youless webinterface blijven opeens aantal waardes leeg :Subject: Device Status: Disconnected
We noticed that your device is not communicating with Bidgely cloud since
Sat Mar 16 12:41:00 UTC 2013.
[..]
You will receive another email once your device is connected back with
Bidgely.

Bij logging staan wel netjes gegevens van afgelopen uren :

Iemand enig idee ?
Klinkt als reboot nodig van youless, maar helaas zie ik via webinterface geen optie. (en uiteraard ben ik nu niet thuis)
edit: hmms via bidgley staan er ook gewoon waardes van afgelopen uren en status connected.
[ Voor 13% gewijzigd door DDX op 16-03-2013 17:09 ]
rednax70 in "Youless pulsteller/elektriciteitsmeter"
A'dam PVOutput
Als ik thuis ben maar even verder kijken aangezien logging verder ok werkt.
Waarden zijn echter gewoon geregistreerd.We noticed that your device is not communicating with Bidgely cloud since Sat Mar 16 12:44:00 UTC 2013.
Vraag mij af hoe dit komt.
(Date: Sat, 16 Mar 2013 16:49:21 +0000 (UTC))
Blijft alleen probleem dat ik op homepage van de youless geen waardes meer zie.
[ Voor 28% gewijzigd door DDX op 16-03-2013 19:15 ]
Maar hier wel gewoon de meetwaarden te zien in de Youless zelf.
even voor de duidelijkheid. Als ik jouw gemodificeerde -LA- script wil gebruiken zal ik denk ik opnieuw install.php moeten draaien om de nieuwe database velden aan te maken. Als ik de install file goed begrijp worden de bestaande velden niet overschreven, toch? M.a.w., ik ben mijn data die nu in de database staat niet kwijt? (ik zal voor de zekerheid de data toch even back-uppen denk ik
Grtz,
Jan
Sinds vanochtend worden missende metingen in de grafiek al 0 meting weergegeven. Voorheen werd er niets met missende metingen gedaan, waardoor mogelijk de dag/maand grafieken niet juist werden weergegeven (bv, als tussen 1400 en 1500 geen metingen konden worden opgehaald/opgeslagen zou in de grafiek de data vanaf 1500 direct na die van 1400 worden weergegeven waardoor de grafiek een uur verloopt.
Echter geen resultaat op het hele uur.
Als ik het script aanpas (door de if..then weg te halen) en deze via een browser op mijn pc start, dan krijg ik wel data in de tabel. Het lijkt dus aan de crontaak te liggen.
Ik kan /share/Web/Monitoring/cronjob.php op geen enkele manier uitgevoerd krijgen. "php" ervoor geeft melding "command not found". wget en curl bestaan wel, maar daarmee krijg ik het ook niet draaiend. Iemand met een QNAP die mij hiermee kan helpen?
0 * * * * /bin/sh share/Web/Monitoring/cronjob.php
A'dam PVOutput
@ericplan: Bedankt, dat geeft al iets meer, krijg nu de meldingericplan schreef op zondag 17 maart 2013 @ 22:35:
De cronjob weet niet waar de php-interpretator te vinden is. Je moet daarom het pad erbij zetten. Ik denk dat het /bin/sh moet zijn, maar ik heb geen qnap. Tussen pad en opdracht hoort een spatie.
0 * * * * /bin/sh share/Web/Monitoring/cronjob.php
/share/Web/Monitoring/cronjob.php: line 2: ?php: No such file or directory /share/Web/Monitoring/cronjob.php: line 3: syntax error near unexpected token `substr' /share/Web/Monitoring/cronjob.php: line 3: `if (PHP_SAPI == "cli" || strtoupper( substr(PHP_OS, 0, 3)) === 'WIN')' |
cronjob.php is niet gewijzigd.
#!/usr/bin/php <?php if (PHP_SAPI == "cli" || strtoupper(substr(PHP_OS, 0, 3)) === 'WIN') { include "inc/settings.inc.php"; include "classes/curl.class.php"; include "classes/request.class.php"; include "classes/database.class.php"; $request = new Request(); $db = new Database(); // Update data table $data = $request->getLastHour(); $db->addHourlyData($data['tm'], $data['un'], $data['dt'], '"'. $data['val'] .'"'); // Update kwh count $liveData = json_decode($request->getLiveData(), true); $db->addHourlyKwh($liveData['cnt']); echo $data['tm']."\n"; } else { echo "No direct access allowed!"; } ?> |
Ergens een probleem met de php config? Ik heb geen /usr/bin/php. Weet iemand waar php op een QNAP staat (of zou moeten staan)?
EDIT: Gevonden en het lijkt nu te werken.
0 * * * * /mnt/ext/opt/apache/bin/php share/Web/Monitoring/cronjob.php
lijkt het wel te doen.
[ Voor 6% gewijzigd door kvandt op 17-03-2013 23:21 . Reden: opgelost (voorlopig ]
Een absoluut pad begint met een "/".
Ik zat nog even te denken... Het zou kunnen zijn dat je router niets wil routeren van devices die niet bij de router bekend zijn, dus die geen DHCP gedaan hebben.Verwijderd schreef op zaterdag 16 maart 2013 @ 13:13:
Hallo allemaal,
Ik heb een interessant probleem met de Youless waar ik niet uit kom. Deze week heb ik m'n router vervangen door een Airport Extreme. De Youless heb ik aangesloten op 1 van de LAN poorten. Ik kan de webinterface benaderen via m'n laptop zowel op het interne adres als het externe adres via een port forwarding. Ook de iPhone app werkt goed.
Sinds deze verandering werkt de upload naar Bidgely niet goed meer. Ik zie de countdown van 59 naar 0 en daarna verschijnt een sterretje. Na een paar minuten begint de countdown weer en zie ik hem 2 keer van 59 naar 0 lopen. Daarna verschijnt het sterretje weer. Ik zie de data wel op Bidgely binnen komen maar omdat niet elke minuut de data wordt doorgestuurd mis ik voor m'n gevoel gegevens.
Als ik m'n oude router weer aansluit (Linksys 54gl met DD-wrt) dan wordt de data elke minuut doorgestuurd zonder onderbreking. Heeft iemand een idee wat de onderbreking via de Airport kan veroorzaken? Via een laptop of iPad heb ik geen last van onderbrekingen en kan ik gewoon het internet op.
Groetjes,
Alexander
Je zou in de router mogelijk een vast IP kunnen toekennen aan het MAC-adres van je Youless. Misschien dat dat helpt?
Mijn fout, denk ik. Bij het knippen en plakken op de iPad is die verdwenen.TD-er schreef op maandag 18 maart 2013 @ 06:30:
Wat ik sowieso een beetje vreemd vind is dat je een relatief pad gebruikt voor de locatie van je cronjob.php.
Een absoluut pad begint met een "/".
A'dam PVOutput
En ik heb deze schaamteloos meegekopieerd in mijn post. Op mijn NAS staat wel een '/' voor het pad.ericplan schreef op maandag 18 maart 2013 @ 08:05:
[...]
Mijn fout, denk ik. Bij het knippen en plakken op de iPad is die verdwenen.
Voor de duidelijkheid, ik gebruik nu
0 * * * * /mnt/ext/opt/apache/bin/php /share/Web/Monitoring/cronjob.php
op mijn QNAP, en dit draait sindsdien prima.
Dank voor het meedenken!
Werkt inderdaad prima. Misschien gaat de 5 minuten interval van upload me op den duur tegen staan. Dan maar loggen met een raspberry pi.AUijtdehaag schreef op woensdag 13 maart 2013 @ 23:15:
[...]
Ik heb het script van -LA- stop gezet op mijn Nas, omdat het loggen met PVOutput nu zo goed werkt nu met 2 youlessen.
Opwek en verbruik (private) loggen via PVOutput werkt heel erg goed.![]()
Flashen van de Youless vanuit een Windows XP Virtualbox ging uiteindelijk ook goed
Het kan ook prima onder linux. Maar dan zal je/iemand moeten knutselen. De fw-installer is een compiled batchfile met wat utilities (die ook in linux bestaan) en de eigenlijke fw. Even afgezien van de mogelijkheid dat youless het niet kan waarderenFlashen van de Youless vanuit een Windows XP Virtualbox ging uiteindelijk ook goedScheelt weer de nodige "Je kan toch niet zonder Windows he?"-opmerkingen van lieden waar je een Windows laptopje wilt lenen..
Anyone?revolution-nl schreef op vrijdag 15 maart 2013 @ 21:52:
[...]
Hoe gaat dat als je een verbruik en opwek YouLess naar PVoutput data laat spuwen als je PV installatie 1000watt opwekt en je verbruikt maar 200.
Weet PVoutput dan ook dat je maar 200 watt verbruikt of meet PVoutput gewoon een verbruik van 800 watt.
Als dat eerste het geval is dan is dat geniaal!
Ik heb echter 2 verschillende "systems" aangemaakt. (dus niet meer volgens het onderstaande plaatje)
Vind het mooier als ieder zijn eigen grafiek heeft in plaats dat het plaatje helemaal volgeplempt wordt met lijntjes.
Daarbij komt ook dat mijn verbruik, maar met 100 imp/kwh registreert, dus dat is helemaal geen mooi plaatje.
Dus dat eerste neem ik aan? Bedoel je dat?
Dit is te druk....

[ Voor 12% gewijzigd door AUijtdehaag op 18-03-2013 23:06 ]
Zonet de Fork van rednax70 op mijn QNAP TS-210 gezet, in een nieuwe db.rednax70 schreef op zondag 17 maart 2013 @ 13:42:
Als je al een installatie hebt, kan je volstaan met de update.php te draaien.
Sinds vanochtend worden missende metingen in de grafiek al 0 meting weergegeven. Voorheen werd er niets met missende metingen gedaan, waardoor mogelijk de dag/maand grafieken niet juist werden weergegeven (bv, als tussen 1400 en 1500 geen metingen konden worden opgehaald/opgeslagen zou in de grafiek de data vanaf 1500 direct na die van 1400 worden weergegeven waardoor de grafiek een uur verloopt.
Ik krijg een hele berg meldingen van het xanjob.php script, voornamelijk
Warning: date(): It is not safe to rely on the system's timezone settings. You are *required* to use the date.timezone setting or the date_default_timezone_set() function. In case you used any of those methods and you are still getting this warning, you most likely misspelled the timezone identifier. We selected 'Europe/Berlin' for 'CET/1.0/no DST' instead in /share/HDA_DATA/Web/E-monitoring/xanjob.php on line 29 |
Op zich werkt alles wel (krijg keurig een grafiek van de dag, waarbij de eerste meting niet op 0:00 begint maar op het werkelijke tijdstip, dus dat werkt prima! Hoe kan ik van die meldingen (474 regels log per keer dat de job draait) afkomen?
[ Voor 3% gewijzigd door kvandt op 18-03-2013 23:14 ]
Firmware fout of gewoon stuk, of iets anders natuurlijk?
Kijk voor de zekerheid even of 'ie (nog steeds) op analoog staat.AndreStarTrek schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 03:50:
Sinds de 16de van deze maand registreert mijn Youless niets meer, geeft geen puls als het zwart langs draait. Heb hem al een aantal keer proberen te herstarten (stroom er af en er op) maar dat mocht niet baten.
Firmware fout of gewoon stuk, of iets anders natuurlijk?
Heb je de Youless vanaf 't internet bereikbaar gemaakt?
Verwijderd
Bedankt voor de tip. Ik heb het geprobeerd maar helaas heeft het niet geholpen. Ik begin bijna spijt te krijgen dat ik een Airport gekocht heb.Ik zat nog even te denken... Het zou kunnen zijn dat je router niets wil routeren van devices die niet bij de router bekend zijn, dus die geen DHCP gedaan hebben.
Je zou in de router mogelijk een vast IP kunnen toekennen aan het MAC-adres van je Youless. Misschien dat dat helpt?
Ben nu niet thuis dus kan even niet verder checken, maar op de YouLess zelf was de vorige keer niets te zien. Volgens mij was hij zelfs gewoon pingbaar toen.
Kan de firmware vanavond eens updaten, al heb zover ik weet niets langs zien komen over eventuele vastlopers.
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Had ik uiteraard als eerst na gekeken of de instellingen nog goed stonden. Maar ook die staan goed, ook het rode ledlampje brand gewoon, het registreert gewoon het zwarte stukje niet als het langs komt.TD-er schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 06:30:
[...]
Kijk voor de zekerheid even of 'ie (nog steeds) op analoog staat.
Heb je de Youless vanaf 't internet bereikbaar gemaakt?
Hoe is die van jou gemonteerd? Met die kneedgum, of met de nieuwe klitteband achtige montage? Ik had een tijdje geleden dat ie iets gezakt was (kneedgum), waardoor de schijf niet meer goed gescand werd. Nu de nieuwe montage gebruikt die door Youless gratis nageleverd werdAndreStarTrek schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 12:25:
[...]
Had ik uiteraard als eerst na gekeken of de instellingen nog goed stonden. Maar ook die staan goed, ook het rode ledlampje brand gewoon, het registreert gewoon het zwarte stukje niet als het langs komt.
[ Voor 8% gewijzigd door kvandt op 19-03-2013 13:18 ]
Het zit met die klitteband en zit er dus nog perfect er voor.kvandt schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 13:17:
[...]
Hoe is die van jou gemonteerd? Met die kneedgum, of met de nieuwe klitteband achtige montage? Ik had een tijdje geleden dat ie iets gezakt was (kneedgum), waardoor de schijf niet meer goed gescand werd. Nu de nieuwe montage gebruikt die door Youless gratis nageleverd werden dat werkt prima!
Bij analoge detectieproblemen kun je het beste even met de support contact opnemen. We kunnen eventueel met port forwarding via je modem meekijken en met wat tips en tricks heb je dan zo weer een goede detectie.AndreStarTrek schreef op dinsdag 19 maart 2013 @ 14:27:
[...]
Het zit met die klitteband en zit er dus nog perfect er voor.

Is het nog steeds mogelijk de YouLess hierop aan te sluiten? Er is geen knipperend ledje meer.
Is het nog nuttig om een nieuwe webapp te maken om het verbruik bij te houden? Anders maak ik er gewoon één voor mezelf zonder mogelijkheden om users aan te maken
Het nieuwste uitleesscript (Paul C & anderen) vind je hier.